(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 07 آبان 1392 - شماره 20627

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد
خبرهای تازه محسنی اژه‌ای از پرونده‌های قضایی روز
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
طی بیانیه‌ای نمایندگان روحانی مجلس توهین روزنامه بهار به مقدسات را محکوم کردند
تشییع پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی سراوان در زادگاهشان
ارسال طرح افزايش اختيارات «رئيس قوه‌قضائيه» به شوراي نگهبان
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: تروریست‌های حادثه سراوان تحت حمایت آمریکا هستند
آيت‌الله صافی از انتشار نخستين سالنامه فاطمی تقدير كرد
وزیر نفت خبر داد
سرمایه‌گذاری 14 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در پروژه‌های نفت و گاز
سوال نمایندگان مجلس از وزیر ارشاد درباره اهانت روزنامه بهار
وزیر امور اقتصادی و دارایی: بودجه امسال 110 هزار میلیارد تومان کسری دارد
تشرف يك تاجر چيني به تشيع
جانباز ساروی به همرزمان شهیدش پیوست
7 هزار نفر مبلغ در ایام محرم به سراسر کشور اعزام می‌شوند
عضو کمیسیون انرژی مجلس: تک نرخی شدن بنزین در دستور کار مجلس قرار ندارد
توزیع بسته‌های فرهنگی میان دانش‌آموزان زلزله‌زده دشتی
   


مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی: کارهای بدمان را استغفار کرده و از خدا بخواهیم و تصمیم بگیریم که فردا دیگر این گناهان را انجام ندهیم. شب‌به‌شب باید حساب کنیم وگرنه زیاد می‌شود و روز قیامت گرفتار می‌شویم.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوالات آنها درباره تازه‌ترین پرونده‌های مهم قضایی پاسخ گفت.
اعدامی بجنوردی
مشمول عفو می‌شود
وی در پنجاه‌و‌چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به موضوع اعدام «علیرضا م» محکوم بجنوردی گفت: این فرد به دلیل همراه داشتن حدود یک کیلوگرم هروئین محکوم به اعدام بود.
سخنگوی دستگاه قضایی تأکید کرد: پس از دو ساعت از اجرای حکم و زمانی که فرد به پزشکی‌قانونی منتقل شده بود مأمور متوجه می‌شود که آثار حیات همچنان باقی است بنابراین وی به بیمارستان منتقل می‌شود.
محسنی اژه‌ای گفت: امروز که پیگیری کردم مشخص شد که وی هوشیاری خود را پیدا کرده و به بخش عمومی منتقل شده و رو به بهبود است.
دادستان کل کشور گفت: در این ماجرا یک بحث حقوقی و شرعی مطرح است که ریاست قوه قضائیه هم در جلسه مسئولان عالی قضایی به آن اشاره داشته و از لحاظ حقوقی و شرعی مسئله پیچیده نیست.
اژه‌ای افزود: رئیس قوه قضائیه اظهار داشته که برای عفو وی پیشنهاد می‌کند که در صورتی‌که مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت کنند اجرای حکم منتفی می‌شود و فرد مورد عفو قرار می‌گیرد.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران حق فعالیت ندارد
اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا یکی از مقامات دولت قبلی در پرونده بیمه و اخلال ارزی متهم است، گفت: پرونده ایشان در موضوع بیمه مفتوح است و تحقیقاتی در این مورد انجام شده و در حال انجام است، اما هنوز به دادگاه ارسال نشده است.
سخنگوی قوه قضائیه در مورد فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: هر موسسه، نهاد، حزب، گروه و جمعیتی که به حکم دادگاه تعطیل شده تا زمانی که آن حکم پابرجا باشد نمی‌تواند به فعالیت بپردازد. در غیر این صورت دادستان متعرض می‌شود و با آنها برخورد می‌کند.
وی ادامه داد: در موضوع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تصمیم همان تصمیم قبلی است و آنها حق فعالیت ندارند و اگر فعالیتی کنند دادستان با آنها برخورد می‌کند.
اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا شکایتی از سوی دختران موسوی پیرامون حوادث روز عید غدیر انجام شده است یا خیر، گفت: تا امروز که من پیگیر مسئله بودم هیچ شکایتی نه در ناجا و نه در دادسرا مطرح نشده است و وزارت اطلاعات خود پیگیر این مسئله است.
نارضایتی مردم
از اطاله دادرسی
اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، از نارضایتی مردم از طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده‌ها خبر داد و گفت: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که به پرونده‌ها زود رسیدگی شود اما با توجه به کمبودها نتوانستیم انتظار مردم را برآورده کنیم. امیدواریم با جذب قاضی‌های جدید در این امر موفق‌تر باشیم.
شکایت خانواده شهدا
از نعیمه اشراقی
یکی از خبرنگاران در خصوص تبرئه جمشید بسم‌الله پرسید که اژه‌ای گفت: از تبرعه ایشان خبری ندارم، یک بخش پرونده به دادگاه رفته و عده‌ای محکوم شدند و پرونده دیگری نیز تشکیل شده که چند نفری هم بازداشت شده‌اند.
یکی از خبرنگاران در خصوص پرونده دانشگاه ایرانیان از محسنی‌اژه‌ای سؤال کرد که وی گفت: ما به اسم دانشگاه ایرانیان پرونده‌ای نداشته‌ایم اما در بحث 16میلیارد تومان حساب مسدود شده و طرفین هم گفته‌اند که نسبت به اصل پول ادعایی ندارند و پول را باز می‌گردانند.
وی افزود: موضوع در حال بررسی این است که آیا در نحوه برداشت خلافی صورت گرفته یا خیر؟
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص فعالیت حزب مشارکت و اینکه آیا این حزب منحل شده یا خیر، گفت: در این خصوص حکم صادر شده و این حزب نباید تحت این عنوان فعالیتی داشته باشد در غیر اینصورت با آنها برخورد می‌شود.
دادستان کل کشور درخصوص شکایت برخی از خانواده شهدا از نعیمه اشراقی گفت: در این مورد جمع کثیری از خانواده شهدا شکایت کردند و پرونده در دادسرای تهران در حال رسیدگی است.
وی افزود: بدیهی است که در اینگونه موارد که جنبه عمومی دارد و مربوط به حضرت امام(ره) می‌شود مدعی‌العموم هم وارد خواهد شد.
13شکایت از بابک زنجانی
محسنی اژه‌ای درخصوص شکایت از بابک زنجانی به دلیل گودبرداری غیراصولی در خیابان ایران زمین گفت: تاکنون 13 نفر از وی شکایت کرده‌اند و چون بحث شکایت شاکی خصوصی مطرح است اگر طرفین با هم به تفاهم برسند موضوع منتفی خواهد شد.
وی افزود: از سوی شرکت نفت شکایتی از بابک زنجانی نشده است.
محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به آخرین اخبار حادثه اتوبان تهران‌- ‌قم گفت: دایره تقصیر گسترده است، در اینکه راننده مقصر بوده شکی نیست اما بحث بر سر مقصر بودن دیگران است.
سخنگوی دستگاه قضایی تاکید کرد: در حال حاضر هیات 7 نفره‌ای تعیین شده که این هیات طبق نظرات کارشناسی در پرونده نظر خود را اعلام کردند و اگر ایرادی از سوی دادستان و یا طرفین نباشد این موضوع به سرعت به نتیجه خواهد رسید.
وی افزود: من در حال حاضر نمی‌توانم رای هیات 7 نفره را اعلام کنم چرا که هنوز قطعی نشده است.
دادستان کل کشور در خصوص توهین یکی از مداحان تهرانی به هاشمی رفسنجانی و اینکه آیا مدعی‌العموم برخوردی می‌کند، گفت: اگر چنانچه به یک مسئولی که در قانون تعیین شده بر حسب وظیفه مسئولیت توهین شود مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند اما در صورتی که این توهین به حسب وظیفه قانونی نباشد شکایت شاکی خصوصی مدنظر است اما در این موضوع با کسب اطلاعی که امروز از دادستان تهران کردم موضوع در حال بررسی است.
پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای در دادسرا
وی در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت پرونده گمرک گفت: این پرونده هنوز به دادگاه ارسال نشده است و باید گفت که یک پرونده بسیار سنگین به شمار می‌رود.
اژه‌ای تأکید کرد: در این پرونده تعداد زیادی از افراد دستگیر شده‌اند و تعدادی نیز با قرار وثیقه موقتاً آزاد شده‌اند.
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای یادآور شد: این پرونده در دو مرحله رسیدگی شده است. مرحله اول شامل اتهامات به چند نفر بوده که به دادگاه ارسال شده و حکم آن نیز صادر شده است اما در مرحله دوم که مربوط به 39 نفر می‌شود دادگاه نواقصی در مورد پرونده گرفت و پرونده هم‌اکنون در مرحله رفع نواقص در دادسرا به سر می‌برد.
پرونده روزنامه بهار
وی در خصوص توقیف روزنامه بهار گفت: درست نیست که برخی از روزنامه‌ها به خصوص آنهایی که وابسته به برخی شخصیت‌های سیاسی هستند به گونه‌ای قلم بزنند و مطلبی منعکس کنند که هم توهین به مقدسات و اعتقادات مردم شود و هم زمینه اختلاف‌افکنی را فراهم کند.
وی افزود: در شرایطی که دشمن تلاش دارد بین شیعه و سنی شکاف ایجاد کند ما نباید زمینه‌ساز این اقدام شویم.
سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: روزنامه‌ای که وابسته به یک شخصیت سیاسی که نامزد ریاست جمهوری هم بوده نباید اجازه دهد که چنین مطالبی منتشر شود.
وی گفت: موضوع این روزنامه امروز(دوشنبه) در هیئت نظارت بر مطبوعات بررسی شد این روزنامه توقیف و معرفی به دادگاه شد دادستان هم به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع رسیدگی می‌کند.

 


بداخلاقی
نوعی دیوانگی است
تندخویی بی‌مورد، نوعی دیوانگی است.
زیرا تندخو پشیمان می‌شود.
و اگر پشیمان نشد، بنابراین دیوانگی او پایدار است!
نهج‌البلاغه
حکمت 255

 


روزنامه بهار توقیف شد
وزیر ارشاد: «بهار» عامل اختلاف مذهبی و توهین به برادران اهل سنت بود
روزنامه «بهار» با رای هیئت نظارت بر مطبوعات، توقیف و پرونده آن برای رسیدگی قضایی به دادگاه ارسال شد.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دیروز پس از دیدار با اعضای هیئت ادبا و فرهیختگان کویت در جمع خبرنگاران حاضر و درباره توقیف روزنامه بهار گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته مقاله‌ای در روزنامه بهار درج شده بود که علاوه بر اینکه نوعی تحریف تاریخ اسلام محسوب می‌شود، در ایجاد اختلاف مذهبی در کشور نقش داشته است. نه تنها مقاله روز چهارشنبه که حتی مقالاتی که بعدا در روز شنبه نوشته شده تا خطای گذشته را جبران کند در آن هم مواردی قید شده بود که نسبت به برادران اهل سنت ما تعرض‌هایی داشته، طبیعتا طبق قانون هر نوع مطلبی که در مطبوعات قید شود و بخواهد مسائل مذهبی و یا اختلافات قومی و نژادی را دامن بزند بر اساس قانون با آن برخورد می‌شود. روزنامه بهار متاسفانه در طول یک سال گذشته چند تذکر کتبی گرفته بود و به آن‌ها توجه نکرده لذا مجموعا رای هیئت نظارت بر توقیف این روزنامه بود تا به دادگاه معرفی شود.
شایان ذکر است در کارنامه گذشته «روزنامه بهار» سابقه چند نوبت توقیف و تذکر کتبی توسط هیئت نظارت بر مطبوعات وجود دارد.
یک اثر ضدآمریکایی جدید از خواننده «آمریکا ننگ به نیرنگ تو»
خواننده سرود «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» از خلق اثری تازه و ضدآمریکایی خبر داد.
اسفندیار قره‌باغی در گفت‌وگو با تسنیم درباره فعالیت‌هایی که در حال حاضر در عرصه موسیقی انجام می‌دهد، گفت: اثری تازه و ضدآمریکایی را آهنگ‌سازی کرده‌ام که شعرش را هم خودم سروده‌ام و قرار است اواخر هفته جاری برای ضبط این اثر به تهران بیایم.
وی درباره آثار اخیرش نیز توضیح داد: در چند سال اخیر قطعاتی از این قبیل را داشته‌ام که مهمترین‌شان «تیر نمرود» بود که برای قربانیان هواپیمای مسافربری ایران خوانده‌ام و آن را به شهدای این حادثه که از سوی ناو آمریکایی مورد هدف قرار گرفت؛ تقدیم کردم.
این خواننده موسیقی کلاسیک که زمانی سولیست باس اُپرای تهران بود، با اشاره به زمزمه‌های اهالی سیاست درباره سازش با آمریکا گفت: مدتی است که برخی‌‌ها از سازش با آمریکا سخن می‌گویند، مگر ماجرای هواپیما را فراموش کرده‌اند؟ ترور دانشمندان هسته‌ای را چطور؟ نکند حمله به افغانستان و عراق و بمب‌های هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی را از یاد برده‌اند؟
وی با اشاره به جاسوسی‌های آمریکا در آلمان اظهار کرد: بسیار خوشحالم که آلمان‌‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که سفارت آمریکا در این کشور همان لانه جاسوسی است. با چنین اتفاق‌هایی است که مشخص می‌شود چرا مقام معظم رهبری می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست.
قره‌باغی گفت: هم‌اکنون دوستان و همپیمانان آمریکا، خود به این نتیجه رسیده‌اند و اعتراف می‌کنند که آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست. این موضوع را سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب گفته و اکنون پس از گذشت سال‌های زیادی دیگران هم به این نتیجه رسیده‌اند؛ حال پرسش من این است که وقتی آمریکا قابل اعتماد نیست چرا باید شعار «مرگ بر آمریکا» را برداریم؟!
رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری:
سبک ادبیات جمهوری اسلامی
در حال شکل‌گیری است
علیرضا قزوه گفت: باید شعر و داستان را با ویژگی‌های انقلاب تطبیق دهیم و تلاش کنیم از خط انقلاب و تفکر امام دور نشویم؛ ادبیات می‌تواند فضای جامعه را ترسیم کند و خوشبختانه در این سه دهه مسیر خوبی را طی کرده و در حال ایجاد یک سبک ادبی جدید است.
به گزارش خبرنگار کیهان، نشست خبری سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب روز گذشته با حضور علی داوودی، دبیر جشنواره و علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد.
رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این نشست خبری گفت: ادبیات ما اکنون این ویژگی را دارد که در هیچ دوره گذشته نبوده است. یکی از آن‌ها که شاخص هم هست و مورد توجه پژوهشگران داخلی و خارجی قرار گرفته، ادبیات دفاع مقدس و آئینی است، یعنی تغییر در ادبیات ما در بخش دفاع مقدس و آئینی به حدی شاخص، نو و تازه است که در هیچ دوره گذشته ما شاهد آن نبوده‌ایم. ادبیاتی که نام می‌خواهد و به ایجاد سبک در دهه‌های آینده ناگزیر است. ادبیاتی که نامش بیداری و سبک آن جمهوری اسلامی باشد.
علی داوودی دبیر جشنواره نیز درباره لزوم استمرار این جشنواره گفت: بسیاری می‌پرسند آیا لزومی بر استمرار جشنواره وجود دارد یا نه که باید گفت، حداقل کارکرد جشنواره معرفی نیروهای آماده به خط است تا در هر موقعیتی با اتکا به آن‌ها بدانیم لشکری فرهنگی از شاعران داریم که برای هر بحثی صحبت و سخنی دارند که این مهم از توفیقات است، خصوصا امروز که با هجمه‌های شدید هر لحظه‌ای دشمن مواجهیم. دبیر این جشنواره در ادامه افزود: ‌انقلاب یک اتفاق همگانی است؛ درست است رهبر و مبارزانی داشته اما اتفاقی است که همه در آن دخیل بودند. وقتی به شعر انقلاب رجوع می‌کنیم، چهره‌‌های سرشناسی می‌بینیم ولی حرکت به این سمت و داشتن دغدغه یک مسئله عام است، از این رو برگزاری یک جشنواره با عنوان شعر انقلاب هیئتی بوده و انسان احساس می‌کند باید به همه شرکت‌کنندگان آن جایزه بدهند اما نهایتا این امر هم رقابتی است.
همچنین به گفته علیرضا قزوه، در سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب از دو پیشکسوت شعر محمدرضا عبدالملکیان و حسین اسرافیلی تقدیر خواهد شد.
اختتامیه سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب چهارشنبه 8 آبان ساعت 16 در حوزه هنری برگزار می‌شود.

 


تعدادی از نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی محتوای مقاله روزنامه بهار را محکوم و اعلام کردند که این اقدام یک مغالطه ساده‌اندیشانه و عدم آشنایی با مبانی دینی است.
30 نفر از نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی در اعتراض به مقاله روزنامه بهار بیانیه‌ای صادر کردند که در بخشی از این بیانیه آمده است؛ در این مقاله با تکیه بر آیات قرآن و بر اساس اندیشه انحرافی تفسیر به رای شده است.
در پایان این بیانیه نمایندگان روحانی مجلس تاکید کردند؛ این حرکت یک مغالطه ساده‌اندیشانه و عدم آشنایی با مبانی دینی است، ما این حرکت زشت عناصر و جریانات سیاسی مسئله‌دار را شدیدا محکوم می‌نماییم و از هیئت نظارت بر مطبوعات کشور و سایر دستگاه‌‌ها می‌خواهیم اقدام عاجلی انجام دهند و بدانند که در صورت کوتاهی، مجلس شورای اسلامی به وظایف نظارتی و قانونی خود عمل می‌کند.

 


سرویس شهرستانها-
پیکر پاک شهدای حادثه تروریستی سراوان پس از انتقال به زادگاهشان تشییع شد.
به گزارش خبرنگار کیهان از مشهد پیکر پاک 5 تن از شهدای حادثه تروریستی سراوان پس از انتقال به مشهد مقدس در حرم مطهر رضوی طواف داده شد.
در این مراسم که مسئولان، فرماندهان و پرسنل نظامی و انتظامی و خانواده معظم شهدا حضور داشتند، پیکرهای مطهر شهیدان «محمد صادق‌نژاد»، «امین آبراش»، «محمد سلیمانی»، «سعید فتنقری»، و «احمد لنگری» از شهدای مرزبانی نیروی انتظامی بعد از طواف در حرم مطهر رضوی برای تشییع و تدفین به تخت جلگه نیشابور، سبزوار،‌قوچان و بجنورد انتقال یافتند.
همچنین به گزارش فارس پیکر شهید سیدعلی سیادت از مسجد مصلای (هیئت ابوالفضلی بیرجند) تا میدان امام خمینی(ره) بر دوش مردم شهیدپرور بیرجند تشییع و سپس در زادگاهش روستای اسطرخ از توابع بخش القار به خاک سپرده شد.
براساس همین گزارش پیکر پاک سرباز وظیفه شهید مهدی عارفی با حضور مردم شهرستان جلیل‌آباد پس از ادای احترام توسط نیروهای انتظامی بر دوش امت حزب‌الله تشییع شد.
بنابه گزارش فارس پیکر مطهر شهید استوار دوم مهدی زبردست در تربت حیدریه و با حضور مردم و مسئولان تشییع شد.
به گزارش ایرنا پیکر مطهر استواریکم «پژمان شاهون‌وند» که در درگیری با اشرار منطقه مرزی سراوان به شهادت رسید، از محل فرماندهی انتظامی خوزستان تشییع شد.
گفتنی است در حادثه تروریستی سراوان 14 تن از سربازان دلیر مرزبانی از سوی اشرار به شهادت رسیدند.

 


رئیس کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس اعلام کرد طرح افزایش اختیارات رئيس قوه قضائيه که در مجلس به تصويب رسيد در حال حاضر به شورای نگهبان ارسال شده است.
«اللهیارملکشاهی» با اشاره به آخرین وضعیت طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضائیه، اظهار داشت: لايحه افزایش اختیارات رئيس قوه قضاييه که در مجلس به تصويب رسيده در حال حاضر به شورای نگهبان ارسال شده است.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران ادامه داد: چنانچه شورای نگهبان با افزایش اختیارات رئیس قوه قضائیه موافقت کند، این طرح به قانون تبدیل می‌شود، و چنانچه ایرادی بر آن وارد باشد، برای بررسی مجدد به کميسون قضايي مجلس ارجاع می‌شود.
گفتني است؛ براساس طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضائیه چنانچه لوایح ارسالی قوه قضائیه به دولت تا مدت شش ماه به مجلس تسلیم نشود، قوه قضائیه مجاز خواهد شد لایحه مذکور را مستقیما به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

 


یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تروریست‌های حادثه سراوان تحت حمایت آمریکا هستند، بر لزوم پاسخگویی کاخ‌سفید در این زمینه تاکید کرد.
نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی با اشاره به حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی از قبیل ریگی و جندشیطان، گفت: گروه‌های تروریستی زمانی در کشوری همچون افغانستان روز به روز افزایش یافتند که سران آمریکایی حامی این گروه‌ها بودند زیرا دولتمردان آمریکایی از تروریست‌ها برای ابزاری در جهت تعاملات سیاست خارجی خود استفاده می‌کردند و از همین رو وزارت امور خارجه ما باید در راستای مذاکرات 1+5 مقامات مسئول را در این مذاکرات علاوه بر قانع کردن، وادار به رویکردهای عملیاتی کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی خارجی مجلس در پایان یادآور شد: هیئت امور خارجه ایران باید با استدلال‌های منطقی و واقع‌گرایانه سران مذاکرات 1+5 را متقاعد کند که با یک اجماع جهانی تروریست‌ها را در عرصه بین‌الملل ریشه‌کن کنند.
وی با بیان اینکه تروریست‌های حادثه تروریستی سراوان مورد حمایت آمریکا هستند، گفت: باید درباره حمایت از گروه‌های تروریستی به ایران توضیح بدهد.
همچنین حبیب‌الله بوربور قائم مقام جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: اقدامات تروریستی اخیر نیز از آمریکایی‌ها آب می‌خورد بنابراین باید عدم اقدامات تروریستی یکی از پیش شرط‌های مذاکرات هسته‌ای باشد.
بوربور تاکید کرد: هر انسان متفکری به راحتی می‌داند که هر اقدام تروریستی در منطقه زیر سر آمریکایی‌ها است.
وی به فارس گفت: آنهایی که امروز در داخل کشور به آمریکا دل خوش کرده‌اند، بدانند بعد از مدتی پشیمان می‌شوند چرا که این قدرت و شهامت است که یک امت و کشور را به پیروزی می‌رساند.

 


دفتر آيت‌الله صافی گلپايگانی با صدور نامه‌ای از انتشار نخستين سالنامه فاطمی توسط انتشارات مركز مديريت حوزه‌های علميه خواهران تشكر كرد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، دفتر این مرجع‌تقلید با ارسال نامه‌ای به حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، مراتب تقدیر این مرجع تقلید را از انتشار نخستین سالنامه فاطمی و انتشار گسترده عهدنامه مالک‌اشتر از سوی این مرکز اعلام کرد.
در این نامه آمده است: با آرزوی مزید توفیقات جنابعالی در خدمت به نشر و ترویج عقاید حقه و معارف نورانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به عرض می‌رساند، عهدنامه مالک‌اشتر و نیز سالنامه فاطمی واصل و حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی ملاحظه فرمودند و معظم‌له نسبت به طبع بسیار زیبای عهدنامه اظهار خرسندی نمودند و امر فرمودند که تشکر ویژه شود و برای جنابعالی و همکاران محترم دعا فرمودند.
انشاءالله همیشه در این راه نورانی و با عظمت موفق بوده و رضایت خاطر انور و شریف حضرت‌بقیه‌الله الاعظم (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) را کسب نمایند.لازم به گفتن است، مرکز نشر هاجر وابسته به حوزه‌های علمیه خواهران با بررسی بیش از 300 منبع تشیع و تسنن، اقدام به انتشار نخستین سالنامه فاطمی حاوی دو بخش سیره جاودانه و سخن حکیمانه کرده است. در این سالنامه در بخش سیره جاودانه هر روز به بیان سیره عملی و روایات مستند پیرامون آن حضرت پرداخته و در بخش سخنان حکیمانه به سخنان گهربار آن حضرت اشاره شده است.براساس اعلام روابط عمومی حوزه‌های علمیه خواهران، مرکز نشر هاجر همچنین عهدنامه مالک اشتر را در 55 هزار نسخه منتشر کرد.

 


وزیر نفت در همایش صندوق توسعه ملی در جزیره کیش از سرمایه‌گذاری 14 میلیارد دلاری این صندوق در پروژه‌‌های نفت و گاز خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، بیژن نامدار زنگنه در این همایش گفت: بر اساس پیش‌بینی اوپک تقاضای کل جهان برای نفت از سطح 87 میلیون بشکه در روز در سال 2010 به رقم 3/107 میلیون بشکه در روز در سال 2035 خواهد رسید.
وی گفت: سرمایه‌گذاری در کل زنجیره نفت و گاز در ایران از این قاعده به دور نیست و با بهبود فضای بین‌المللی به نفع ایران افزایش قابل توجه در تولید نفت ایران ملاحظه خواهد شد.
وزیر نفت با اشاره به تامین مالی بخش انرژي و خصوصا نفت و گاز و اینکه صنعت نفت و صندوق توسعه ملی ایران بازوی اصلی توسعه کشور در مناسبات جدید در اقتصاد ایران هستند، گفت: از تحریم‌ها یاد گرفتیم کشور را می‌توان با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت هم اداره کرد. اما اگر این به میزان یک و نیم میلیون بشکه دیگر هم اضافه شود، سالانه 5/54 میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد شد که می‌توان ظرف هشت سال بیش از 800 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در حوزه نفت انجام داد.
وی تاکید کرد: طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی شرکت‌های خارجی با سرمایه‌گذاری و آورده 30 درصد می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری برخوردار شوند.
وزیر نفت از انجام مذاکرات با شرکت‌های معتبر اروپایی برای همکاری‌های جدید نفتی با ایران خبر داد و گفت: تاکنون قراردادهای جدیدی منعقد نشده است و این مذاکرات هنوز با شرکت‌های آمریکایی صورت نگرفته است.
وی افزود: در حال فراهم کردن فضای مناسب برای حضور مجدد این شرکت‌ها در صنعت نفت ایران هستیم. وی گفت: وزارت نفت امسال 8 میلیارد دلار پول واقعی از محل صادرات نفت به صندوق توسعه ملی واریز خواهد کرد. وی گفت: تاکنون 14 میلیارد دلار تسهیلات به پیمانکاران و شرکت‌های طرف قرارداد وزارت نفت از این صندوق پرداخت شده است.
وی شایعات مبنی بر تک نرخی شدن بنزین در سال آینده را رد کرد و گفت: امسال مردم در زمستان مشکلی از نظر کمبود و قطع گاز مصرفی خانگی و تجاری نخواهند داشت.
وی از اختصاص منابع بخش نفت و گاز برای پرداخت یارانه نقدی خبر داد و رقم آن را حدود 27 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. نامدار زنگنه با اشاره به موافقت وزارت نفت مبنی بر عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: ادامه این روند بستگی به استقبال بازار دارد.

 


نماینده چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس از امضای نامه‌ای توسط 50 نماینده مجلس برای سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی محمد بزرگواری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج گفت: به دنبال چاپ اظهارات توهین‌آمیز در روزنامه بهار 50 تن از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توضیح دراین‌باره شده‌اند.
وی با اشاره به این که تعداد امضاها در حال افزایش است گفت: در برابر این توهین ساکت نمی‌نشینیم و اجازه نمی‌دهیم فضا به سمت و سویی برود که هنجارشکنی‌های دوره دوم خرداد را دوباره در این عرصه مشاهده کنیم.بزرگواری ادامه داد: نباید اجازه دهیم که بقایای گروهک نهضت‌آزادی این‌گونه آزادانه در روزنامه‌هایی که حیات خود را از نظام جمهوری اسلامی گرفته‌اند به بالاترین ارزش‌ها و مقدسات توهین کنند. نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این حرکات خزنده را در دوران دولت اصلاحات به خوبی مشاهده می‌کردیم که از تسامح و تساهل آن دوره سوءاستفاده کردند و ارزش‌های انقلاب را مورد تاخت و تاز قرار دادند.نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این نوعی وهابیت جدید است که در صورت عدم موضع‌گیری موجب خسران و ضررهای بزرگ در آینده می‌شود.وی سکوت مسئولان را در برابر چنین سخنانی جایز ندانست و گفت: باید جلوی چنین اظهارات موهنی گرفته شود.

 


کیش- خبرنگار کیهان:
بودجه عمومی دولت امسال با 110 هزار میلیارد تومان کسری روبه‌رو است و منابع یارانه نقدی نیز 28 هزار میلیارد تومان کسری دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اظهار این مطلب در همایش صندوق توسعه ملی گفت: در سال جاری باید 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شود اما درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری حداکثر 28 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
علی طیب‌نیا افزود: دولت مجاز است حداکثر 50 درصد از درآمد هدفمندی را به خانوارها اختصاص دهد یعنی از این رقم 14 هزار میلیارد تومان می‌تواند یارانه پرداخت کند که فاصله بین 14 تا 42 هزار میلیارد تومان باید خارج از قانون هدفمندی یارانه‌ها تأمین شود.
وی تصریح کرد: البته 14 هزار میلیارد تومان دیگر در قانون بودجه وجود دارد که یک ردیف 11 هزار میلیارد تومانی در بودجه 92 برای یارانه نقدی پیش‌بینی شده است اما با توجه به محدودیت جدی بودجه 92، تأمین این 11 هزار میلیارد تومان باید از محل بودجه عمرانی انجام شود و بجای پروژه عمرانی صرف پرداخت یارانه نقدی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: حذف یارانه با توجه به فشار تورمی که به خانوارها وارد شده است قطعاً به صلاح نیست بویژه برای خانوارهای فقیر و متوسط جامعه قطع یارانه سزاوار نیست چون مردم هزینه زندگی خود را با یارانه‌ها تنظیم کرده‌اند. وی افزود: پرداخت یارانه از محل بودجه پروژه‌های عمرانی باعث فشار به طرح‌های عمرانی می‌شود.
وی همچنین از تشکیل کارگروه‌هایی برای شناسایی اقشار ضعیف و کم‌درآمد خبر داد و گفت: این کارگروه‌ها در حال کار بر روی شناسایی اقشار ضعیف هستند اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده و بعید است در فرصت 3 ماهه‌ای که مجلس برای شناسایی اقشار پردرآمد در نظر گرفته در این مدت محقق شود.
وزیر اقتصاد گفت: بودجه سال جاری با محدودیت‌های قطعی و قابل توجه مواجه است و از 210 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی تا پایان سال حداکثر 100 هزار میلیارد تومان قابل وصول است.
طیب‌نیا افزود: اگر کل بودجه عمومی دولت صرف هزینه جاری شود با توجه به هزینه 128 هزار میلیارد تومانی دولت بازهم کسری وجود دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان گفت: با توجه به منابع درآمدی و خزانه کشور،‌ در سال جاری 110هزار‌میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد که این امر غیرقابل انکار است.
وی اظهار داشت: اراده و عزم دولت بر تغییر اثر منفی درآمدهای نفتی بر اقتصاد ملی و تغییر این اثرگذاری از نکبت به نعمت برای اقتصاد کشور است.
طیب‌نیا افزود: از دیدگاه دولت نفت دارایی است و باید صرف سرمایه‌گذاری شود و برنامه دولت قطع وابستگی بودجه و هزینه‌های جاری به درآمدهای نفتی و صفر شدن تراز بودجه است.
وی گفت: منابع صندوق توسعه ملی نباید برای توسعه بخش دولتی استفاده شود و بخشی از درآمدهای ناشی از صادرات نفت باید در پروژه‌های عمرانی و بقیه آن در صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صرف شود.

 


همزمان با ايام مبارك غدير، يك تاجر چيني با حضور در بيت مرحوم آيت‌الله العظمي بروجردي(ره)، به دين مبين اسلام و مذهب حقه تشيع مشرف شد .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، هونگ جون چن
(hong jun shen) معروف به ريچارد از سرمايه‌داران چيني كه در نقاط مختلف از جمله ايران سرمايه‌گذاري‌هاي متعددي انجام داده و چند كارخانه صنعتي در ايران و چين دارد، با حضور در بيت مرحوم آيت‌الله العظمي بروجردي (ره) در قم، پس از اداي شهادتين، به دين مبين اسلام و مذهب حقه تشيع گرويد.اين تازه مسلمان چيني در اين مراسم از آيت‌الله علوي بروجردي خواست كه نامي اسلامي برايش انتخاب كند و ايشان نيز به مناسبت ايام ولايت اميرالمومنين علي بن ابيطالب (ع)، نام مبارك «علي» را براي او انتخاب كرد.آيت‌الله علوي بروجردي در اين مراسم معنوي با معرفي مكتب تشيع، گفت: ما معتقديم خداوند متعال منشا هستي است و اين گونه نيست كه عالم هستي را ايجاد كرده و به حال خود ر‌ها ساخته باشد.وي با بيان اينكه اسلام ديني بر اساس فطرت انساني است، افزود: دين اسلام پيروان خود را به انجام اعمال نيك و فضايلي دعوت مي‌كند كه از ديدگاه همه عقلا فضيلت به شمار مي‌روند.هونگ جون چن نيزدر رابطه با تشرف خود به آيين اسلام، گفت: در چين اديان و مذاهب متعددي وجود دارد و افراد با ديدگاه‌‌ها و مذاهب مختلفي زندگي مي‌كنند، من پس از ارتباطي كه با دوستان ايراني‌ام داشتم، به اين نتيجه رسيدم كه هيچ كدام از آيين‌‌ها و مذاهب به كاملي اسلام و تشيع نيست و دين اسلام بسيار شفاف و روشن است.وي درباره احساس خود هنگام اداي شهادتين، ابراز داشت: در هنگام اداي شهادتين، حس خاصي داشتم كه قابل بيان و توصيف نيست و به نوعي احساس مي‌كردم كه از خداوند متعال انرژي مي‌گيرم.علي تازه مسلمان شده با اشاره به اينكه پذيرفتن اسلام و عمل به دستورات آن را بهترين راه براي رسيدن به سعادت و اهداف خود مي‌دانم، افزود: من از امروز تلاش مي‌كنم كه تمام اعمال و رفتارم بر اساس آيين اسلام و مذهب تشيع باشد و هر چيزي كه اسلام ناب توصيه مي‌كند را انجام بدهم تا يك مسلمان و شيعه واقعي باشم.

 


جانباز شیمیایی ساروی به همرزمان شهیدش پیوست.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پیش از ظهر دیروز آیین وداع با شهید پاسدار محمد ستاری در حسینیه عاشقان کربلای مرکز مازندران برگزار شد.
شهید ستاری با 31 ماه سابقه جبهه، در شلمچه و عملیات فاو مجروح و جانباز 35 درصد شیمیایی شد. پیکر این شهید دیروز بر دستان مردم ولایتمدار و دانشجویان دانشگاه مازندران و امام محمد باقر در زادگاهش روستای همت‌آباد به خاک سپرده شد.
آخرین مسئولیت شهید ستاری معاونت فرهنگی سپاه کربلای ساری،‌ مدرس دانشگاه مازندران و امام محمد باقر بود که رشته حسابداری تدریس می‌کرد.

 


مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از اعزام هفت هزار مبلغ از ابتدای محرم خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعباس موسوی با اشاره به سنت دیرینه اعزام مبلغ در ایام محرم گفت: دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به رسالت فرهنگی و تبلیغی خود برای تبیین دین اسلام و ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع) به مناسبت دهه اول محرم اقدام به ساماندهی و اعزام مبلغان به اقصی‌نقاط کشور می‌کند.
وی تصریح کرد: ثبت نام مبلغان از چهارم آبان در سامانه سمتا آغاز شده که مبلغان می‌توانند با مراجعه به سامانه سمتا نسبت به درخواست و انتخاب محل تبلیغ در آن سامانه اقدام ‌کنند.
موسوی افزود: هفت هزار نفر مبلغ به مدت 12 روز از شب اول محرم تا شب شهادت امام سجاد(ع) به مناطق مختلف تبلیغی اعزام می‌شوند.
وی عنوان کرد: تعاملی با سازمان تبلیغات اسلامی، ائمه جمعه و نهادهای فرهنگی در خصوص بسترسازی تبلیغی، توزیع مبلغان و نظارت بر کار تبلیغ انجام شده است.
مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یک جلد کتاب ره‌توشه راهیان نور و یک جلد کتاب مقتل به عنوان محتوای تبلیغی توسط دفتر تبلیغات تهیه شده و در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به برگزاری گردهمایی بزرگ مبلغان محرم گفت: این همایش در قم و اصفهان با حضور شخصیت‌های حوزوی و کشوری برای توجیه، راهنمایی، بهره‌گیری مبلغان از محضر بزرگان و انسجام بیشتر در مباحث محرم نهم آبان ماه برگزار می‌شود.
موسوی یادآور شد: همچنین همایش ویژه خواهران مبلغ اعزامی شنبه 11 آبان ماه در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود که مبلغان در این همایش با مباحث و شیوه‌های تبلیغی آشنا می‌شوند.

 


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: موضوع تک نرخی شدن بنزین تاکنون در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است.
جلیل جعفری‌بنه خلخال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: تک نرخی شدن سوخت، اثرات و بار تورمی فزاینده‌ای برای کشور در برخواهد داشت.
وی با اشاره به مطرح بودن تک نرخی کردن بنزین توسط دولت برای سال جاری، با بیان اینکه تک نرخی شدن سوخت در دستور کار کمیسیون انرژی قرار ندارد، تصریح کرد: احتمال دارد دولت از سال آینده تصمیم به افزایش نرخ سوخت و یا تک نرخی کردن بنزین داشته باشد، از این رو امکان دارد قیمت فعلی حامل‌های انرژی به ویژه بنزین، تا پایان سال جاری حفظ شود.
رئیس‌ کمیته هسته‌ای و انرژی‌های نو مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون بحثی در رابطه با تک نرخی شدن سوخت در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است، خاطر نشان کرد: موضوع تک نرخی شدن بنزین در کمیسیون انرژی مجلس تا به حال مورد بحث و بررسی قرار نگرفته چرا که برخی اعضای این کمیسیون معتقدند افزایش نرخ سوخت بر تورم موجود در کشور دامن می‌زند.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس اضافه کرد: با توجه به افزایش فزاینده مصرف بنزین در کشور به نظر می‌رسد تک نرخی شدن سوخت می‌تواند راهکاری برای صرفه‌جویی مردم تلقی شود، لذا برخی از نمایندگان مجلس نیز بر اجرای قانون که همان افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی است، اتفاق نظر دارند.وی بیان کرد: یکی از راهکارهایی که می‌تواند کاهش مصرف بنزین را در پی داشته باشد افزایش نرخ بنزین 700 تومانی به یک هزار تومان و افزایش نرخ بنزین 400 تومانی (یارانه‌‌ای) به 700 تومان است که به نظر می‌رسد این موضوع بار تورمی کمتری در کشور به وجود آورد.جعفری‌بنه خلخال یادآور شد: به طور حتم حذف دهک‌های پردرآمد جامعه از دریافت یارانه‌ نقدی نیز می‌تواند یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت تلقی و جایگزینی برای تک نرخی و یا افزایش قیمت بنزین باشد.

 


در آیینی با حضور رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر کشور دیروز بسته‌های فرهنگی و پوشاک میان دانش‌آموزان منطقه زلزله‌زده بخش شنبه و طسوج دشتی بوشهر توزیع شد.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌‌‌احمر کشور در مراسم توزیع بسته‌‌های فرهنگی و پوشاک در دبستان شهید قاسمی روستای زلزله‌زده درویشی و دبیرستان الزهرا شهر زلزله‌زده شنبه دشتی گفت: این بسته‌های فرهنگی شامل پوشاک گرم، کیف و کفش و لوازم‌التحریر است که به همه دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مدارس بخش زلزله‌زده شنبه و طسوج تعلق می‌گیرد.
دکتر وحید قبادی دانا افزود: توجه به مشکلات و کمبودهای دانش‌آموزان از مهم‌ترین برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر است و توزیع این بسته‌ها با توجه به فرا رسیدن فصل سرما صورت گرفته است.
در بخش زلزله‌زده شنبه و طسوج دشتی 855 دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.
زلزله 6/1 ریشتری بیستم فروردین امسال علاوه بر 37 تن تلفات جانی و یک‌هزار و 170 مصدوم باعث تخریب بیش از سه هزار واحد مسکونی، تاسیسات زیربنایی در بخش‌‌های مختلف و اماکن عمومی از جمله هفت مدرسه شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10