(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 08  آبان 1392 - شماره 20628

موفقیت محققان ایرانی در بارگذاری داروی تومور کشنده مغزی
خرده‌فروشان و معتادان دره فرحزاد جمع‌آوری شدند
برای کمک به مصدومین؛
مربیان امداد و نجات سگ‌های خانگی را آموزش می‌دهند
وزیر دادگستری: عملکرد تعزیرات مثبت نیست
منصور قمشه خبر داد
حمایت حقوقی کمیته امداد از مددجویان
حوادث کوتاه از کشور
ثبت احوال اعلام آمادگی کرد
تغییر اسامی نامتعارف از سماور و بطری تا مزدور اول!
محمدی خبر داد
نصب منشور حجاب در ورودی مدارس پسرانه و دخترانه
دانش‌آموزان معتاد از مدرسه اخراج نمی‌شوند
انتصاب در جهاد دانشگاهی
فروش اعضای بدن برای پرداخت بدهی
مرگ 7معدنچی در پی نشت گاز
توفان در اروپا قربانی گرفت
مرگ مشکوک کارمند فاسد بی‌بی‌سی
   


محققان کشور که در حال تهیه شش فرمولاسیون نانویی جدید حامل داروی تومور مغزی هستند، موفق به سنتز یک نانوحامل باردار شده توسط این دارو شدند و نتایج سنتز پنج نانو حامل دیگر در سطح آزمایشگاهی تا پایان سال جاری مشخص و اعلام خواهد شد.
به گزارش ایسنا سالانه هشت میلیون نفر در جهان براثر ابتلا به سرطان‌های مختلف از بین می‌روند که یک درصد آنها مبتلا به تومورهای مغزی بوده‌اند.
دکتر خسروانی،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره گفت: نانو حامل‌هایی که در آینده تولید خواهند شد، قادر خواهند بود داروهای درمان تومورهای مغزی را به سمت قسمت‌های مورد نظر تومور رهاسازی کنند.
وی با اشاره به این که ماکرومولکول‌های سلول‌ها، مسئول حفظ سلامتی بدن هستند گفت: برای از بین بردن سلول‌های سرطانی به ویژه تومورهای مغزی نیاز به ساختارهایی به اندازه ماکرومولکول‌ها داریم که با تعامل با آنها سلول‌های سرطانی را از بین ببریم.
خسروانی گفت: در بررسی‌های تحقیقاتی خود که از ابتدای امسال آغاز شده، ابتدا از مجموع داروهای متعدد تومورهای مغزی که هیچ کدام اثرگذاری لازم را بر درمان تومورها ندارند و نیز از نانو حامل‌های موجود، تعدادی را برای سنتز انتخاب و میزان تأثیرآنها بر داروهای تومورهای مغز را بررسی کردیم.
وی درمان تومورهای مغزی را بسیار سخت دانست و گفت: مغز دارای سیستم ایمنی بسیار قوی موسوم به سد ایمنی مغز و ورود مولکول و یا دارو به سلول عصبی آن بسیار مشکل است. به همین دلیل نانو حامل‌های طراحی شده توسط تیم ما در ابعاد 100 تا 200 نانومتر است و با حرکت در داخل خون جذب سیستم ایمنی بدن نمی‌شوند.
وی از دیگر قابلیت‌های این نانوداروهای آینده را توانایی آنها در اتصال لیگاندها برای حرکت دقیق به سمت تومورهای مغزی و رهاسازی داروها ذکر کرد.

 


فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از جمع‌آوری 450 معتاد کارتن‌خواب و 65 خرده‌فروش مواد مخدر خبر داد.
سردار حسین ساجدی‌نیا در حاشیه اجرای طرح شناسایی و دستگیری توزیع‌کنندگان مواد مخدر در شمال شهر تهران اظهار داشت: جمع‌آوری معتادان کارتن‌خواب و خرده‌فروشان مواد مخدر از جمله طرح‌هایی بود که قول اجرای آن را به شهروندان داده بودیم و در طرح اخیر نیز پلیس مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری تهران بزرگ با همکاری سرکلانتری یکم عملیات گسترده‌ای را در شمال شهر تهران انجام داد که طی آن 450 معتاد کارتن‌خواب از سطح این مناطق جمع و 65 خرده‌فروش مواد مخدر نیز دستگیر شدند.
رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه معتادان لامکان به کمپ ترک اعتیاد معرفی و خرده‌فروشان مواد مخدر نیز به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند، گفت: این طرح بنا به خواست مردم در سایر نقاط شهر نیز اجرایی می‌شود.ساجدی‌نیا با اعلام خبر پاکسازی کامل دره فرحزاد، گفت: همچنین پاکسازی در نقاط کوهستانی شهر و بلوار نیایش و حاشیه بزرگراه چمران نیز صورت گرفت.
وی همچنین با اعلام وجود 40 نقطه تجمع معتادان و خرده‌فروشان در پایتخت، گفت: بیش از 13 نقطه در طول دو هفته پاکسازی شده است و تا پایان آذر کلیه نقاط پاکسازی خواهد شد.ساجدی‌نیا با اشاره به معرفی این معتادان به کمپ‌ها، گفت: پاتک به پاتوق‌های معتادان مواد فروش نیز در دستور کار قرار دارد به گونه‌ای که شب گذشته یکی از پاتوقهای جمع‌آوری معتادان مورد شناسایی قرار گرفت و 13 نفر در این پاتوق دستگیر شدند.
ساجدی‌نیا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 48 باند مواد مخدر در پایتخت منهدم شدند. همچنین در این مدت 13 تن مواد نیز کشف و ضبط شده است.

 


سازمان امداد و نجات سگ‌های خانگی 6 تا 18 ماهه را پس از انجام معاینه بدنی برای نجات مصدومان احتمالی زیر آوار مانده آموزش می‌دهد.
بنابر گزارش رسیده همه مراحل مختلف آموزشی که با حضور صاحبان سگ‌های خانگی انجام می‌شود سگ‌ها به دو بخش امداد کوهستان و آوار تقسیم شده و آموزش‌های تخصصی را می‌گذرانند.
بنابر اظهارات محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به زودی روند آموزش‌ سگ‌های خانگی مورد بازدید مربیان آنستا آلمانی (سگ‌های امداد و نجات) قرار خواهد گرفت. این مربیان برای تبادل تجربیات به ایران می‌آیند تا از بین سگ‌های آموزش دیده تعدادی را برای شرکت در کلاس‌های ویژه انتخاب نمایند.

 


وزیر دادگستری با اشاره به افزایش پرونده‌های گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار گفت: همین افزایش نشان می دهد که عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی مثبت نبوده است.
مصطفی پورمحمدی در همایش تعیین قوانین جدید التصویب و ارزیابی عملکرد برنامه اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی که دیروز در محل این وزارتخانه برگزار شد تاکید کرد: سازمان تعزیرات حکومتی یکی از ضرورت‌های اجتماعی است و بر همین مبنا نیز تاسیس شده و مورد پذیرش نهادهای تصمیم‌گیری در کشور قرار گرفته است.
وی افزود: این سازمان براساس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برحسب ضرورت تاسیس شده و زمانی که تشکیلاتی براساس ضرورت شکل می‌گیرد، به این معناست که فعالیت آن سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و مورد نیاز جامعه است.
پورمحمدی تصریح کرد: تامین مایحتاج عمومی به شکل مناسب و با رعایت حقوق همه اطراف فعالیت، چه تولیدکننده و چه مصرف‌کننده جایگاه این سازمان ارتقاء پیدا می‌کند و می‌تواند به عنوان نهادی برای اصلاح رفتارهای اجتماعی و ثبت زندگی در حوزه عمومی و حکومتی نقش‌آفرینی کند.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: افزایش پرونده‌های متخلفین نشان از رشد بیماری در محیط کسب و کار دارد و ما از این موضوع راضی نیستیم.
وی افزود: زمانی کار ما مثبت است که مردم بگویند 5 درصد محیط کسب و کار بهتر شده و گرانفروشی، کم فروشی و احتکار کاهش پیدا کرده است.
پورمحمدی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: من به عنوان شاهد بیرونی می‌گویم که فعالیت شما مثبت نبوده چرا که پرونده‌ها افزایش داشته و سند صحبت‌های من اظهارات خود شماست.
وزیر دادگستری ادامه داد: افزایش پرونده، یعنی افزایش نگرانی و تخلف اما شما باید تلاش کنید که کارتان نتیجه داشته باشد.
پورمحمدی افزود: من در همین مدت کوتاه حضورم در وزارت دادگستری بیش از 70 پرونده را برای اعمال ماده 23 ارجاع داده‌ام.
مژدهی‌پور: مجاز به استخدام نیروی قرارداری نیستیم
علی مژدهی‌پور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز گزارشی از عملکرد سازمان را به وزیر دادگستری ارائه و خواستار هماهنگی و همدلی دولت و قوه قضائیه درخصوص تنظیم بازار شد.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مشکلات مربوط به حوزه تهران را دغدغه اصلی سازمان تعزیرات عنوان کرد و گفت: یک‌سوم پرونده‌های ورودی به سازمان تعزیرات مربوط به تهران است و در حال حاضر بیشترین حجم پرونده در سطح کشور را استان تهران دارد.
مژدهی‌پور گفت: متاسفانه در استان تهران کمتر از 60 شعبه رسیدگی‌کننده وجود دارد و این رقم نمی‌تواند نیاز ما را پاسخگو باشد ضمن اینکه ما مجاز نیستیم تا از نیروی قراردادی برای شعبه استفاده کنیم.
وی یکی از مشکلات سازمان تعزیرات را مشخص نبودن وقت رسیدگی به پرونده‌ها عنوان کرد و گفت: امسال تلاش کرده‌ایم تا کلیه پرونده‌هایی را که در تعزیرات منجر به حکم نمی‌شود در بخش نظارت قرار دهیم.

 


معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی(ره) از فعالیت 3 هزار وکیل نیکوکار با کمیته امداد در زمینه رسیدگی به امور حقوقی و قضایی خانواده‌های تحت پوشش خبر داد.
منصور قمشه در نشست تخصصی با دستگاه قضایی استان هرمزگان با موضوع حمایت حقوقی و قضایی مددجویان کمیته امداد افزود: هم اکنون مجمع وکلای نیکوکار در کشور دایر شده است و این مرکز به بررسی و رفع مشکلات حقوقی، قضایی و توانمندسازی خانواده‌ها در بخش حقوقی می‌پردازند.
وی بیان داشت: 164 شعبه حل اختلاف ویژه مددجویان امداد در کشور ایجاد شده و 67 تفاهم‌نامه ملی و استانی با حوزه‌های حقوقی نیز صورت گرفته که آثار و برکات خوبی برای کمیته امداد به همراه داشته است.
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد کشور اظهار کرد: همچنین مجمع ویژه شورای حل اختلاف در تهران و با همکاری کانون وکلا و دفتر مشاوره قضایی دادگستری،‌در دفاتر استان‌ها و برخی دفاتر شهرستانی کمیته امداد، دفتر معاضدت قضایی با هدف ایجاد اعتماد به نفس و آرامش خاطر برای خانواده‌ها دایر شده است.
قمشه در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هم اکنون چهار میلیون نفر به طور دائم و سه میلیون نفر به صورت موردی تحت پوشش کمیته امداد کشور قرار دارند که از این تعداد یک میلیون نفر زنان سرپرست خانوار هستند.
وی بیان داشت: با توجه به مصوبه‌ای که براساس آن 20 درصد تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها برای ایجاد اشتغال به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد تعلق می‌گیرد، این نهاد ظرف سه سال اخیر در زمینه اشتغال و خودکفایی مددجویان، فعالیت چشمگیری داشته است.
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد کشور اظهار کرد: پارسال 300 هزار فرصت شغلی ایجاد شد و امسال با تأمین بودجه در نظر داریم 500 هزار فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت پوشش این نهاد حمایتی و شهرهای زیر 20 هزار نفر ایجاد کنیم.

 


توفان در محور فهرج- زاهدان
فهرج- فارس: توفان شدید شن که از ساعت 7 و 30 دقیقه صبح دیروز در فهرج آغاز شده، جاده کرمان- زاهدان را بست.
بر اساس همین گزارش توفان شن دیروز موجب کاهش دید رانندگان شد و عبور و مرور را در سطح شهر فهرج و برخی از روستاها به علت کاهش دید مختل کرد.
محکومیت شرکت حمل و نقل
ارومیه- فارس: مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی دیروز از صدور محکومیت 118 میلیارد ریالی یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی خبر داد.
محمد اقوامی با اشاره به اتهامات وارده بر این شرکت، ارزش کالای قاچاق کشف شده را 327 میلیارد و 962 میلیون و 477 هزار ریال و میزان جریمه صادره برای آن را 118 میلیارد و 287 میلیون و 969 هزار ریال اعلام کرد.
برخورد با کارخانه متخلف
بجنورد- فارس: رئیس شعبه چهارم تعزیرات حکومتی خراسان شمالی از جریمه میلیاردی یک کارخانه آرد در بجنورد به خاطر عدم اجرای تعهدات خبر داد.
امید جلیلی تقویان دیروز در بجنورد اظهار کرد: این واحد تولیدی هنگام تحویل آرد به دولت به تعهدات خود پایبند نبوده و با کسری آرد را ارائه می‌کرد.
کشف مواد مخدر
اصفهان- خبرنگار کیهان: جانشین فرماندهی انتظامی اصفهان گفت: در ادامه مبارزه ماموران این فرماندهی با قاچاقچیان طی 24 ساعت مقدار 191 کیلو و 500 گرم مواد مخدر از نوع تریاک در چندین عملیات ویژه کشف شد.
سرهنگ حسین حسین‌زاده افزود: این عملیات‌ها توسط ماموران یگان تکاوری و ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان‌های فریدن، نایین، شهرضا، خور و بیابانک استان اصفهان به صورت همزمان به اجرا گذاشته شد و در جریان آنها 10 نفر از سوداگران مرگ دستگیر شدند و 5 دستگاه خودروی سبک و سنگین از آنان توقیف شد.
وی خاطرنشان کرد: با کشف این مقدار مواد مخدر مجموعه کشفیات پلیس اصفهان در 24 ساعت گذشته به 891 کیلو و 500 گرم رسید که بزرگترین عملیات صورت گرفته علیه قاچاقچیان مواد مخدر طی یک ماه گذشته به شمار می‌آید.
شناسایی قاچاقچی
یاسوج- باشگاه خبرنگاران جوان: فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بویراحمد گفت: 41 کیلوگرم مواد مخدر از نوع هروئین در جاده شیراز- یاسوج کشف و ضبط شد.
سرهنگ علی کاشانی افزود: این میزان مواد افیونی از سوی پاسگاه انتظامی تنگ‌سرخ از یک دستگاه خودروی ولکس کشف و ضبط و یک نفر نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.
وی بیان کرد: پلیس در زمینه شناسایی باندهای مواد مخدر و متلاشی کردن آنها در ماه‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری داشته است.
فروپاشی باند کلاهبرداری
اراک- فارس: فرمانده انتظامی استان مرکزی از متلاشی شدن باند کلاهبرداران تلفنی از 150 حساب بانکی افراد در استان خبر داد.
عزیزالله ملکی گفت: در پی چند فقره کلاهبرداری تلفنی و اینترنتی از حساب‌های بانکی و شکایت تعدادی از هم‌استانی‌ها در این زمینه موضوع مورد پیگیری ویژه پلیس فتای استان مرکزی قرار گرفت.
وی افزود: پس از تحقیقات گسترده و فنی کارشناسان و کارآگاهان پلیس فتا در این زمینه 2 نفر از زیرمجموعه‌های این باند در تهران شناسایی و دستگیر شدند.
فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: 2 متهم اصلی این پرونده با طراحی بیش از 80 سایت و وبلاگ موسسات مالی دولتی و خصوصی در فضای مجازی با عناوین مذهبی از طریق درج شماره تلفن با نام‌های جعلی برای ارتباط با متقاضیان و تحت عنوان پرداخت وام 10 میلیون تومانی اقدام به کلاهبرداری از مالباختگان می‌کردند.
سرگرد قلابی به دام افتاد
آستارا- ایسنا: فرمانده انتظامی شهرستان آستارا از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای در پوشش مامور پلیس خبر داد.
سرهنگ نادر خورسند در این باره گفت: در پی مراجعه حضوری فردی به پلیس آگاهی شهرستان آستارا مبنی بر اینکه فرد مشکوکی با عنوان «سرگرد احمدی» قصد خرید هزار متر موکت به ارزش 200 میلیون ریال از وی در ازای پرداخت وجه از طریق عابر بانک را دارد، بررسی موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.
خورسند با بیان اینکه تعامل شاکی با پلیس موجب غافلگیری متهم و دستگیری وی مقابل سیستم خودپرداز بانک شد، افزود: متهم به هویت «ع- ن» 30 ساله اهل و ساکن اسلامشهر تهران بوده و در بررسی سوابقش مشخص شد دارای سابقه سرقت است.
بازداشت شرور
آستانه اشرفیه - فارس: فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه از دستگیری دو شرور متواری و تحت تعقیب این شهرستان خبر داد و گفت: به دنبال نیابت قضایی مبنی بر دستگیری دو شرور متواری در آستانه اشرفیه، ماموران پلیس امنیت عمومی شناسایی مخفیگاه و دستگیری این متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.
وحید اصلانی فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی با تحقیقات نامحسوس پلیسی موفق شدند مخفیگاه این متهمان را شناسایی کرده و در اقدامی غافلگیرانه آنها را دستگیر کنند.
وی اتهام 2 شرور مذکور را چاقوکشی و زورگیری ذکر کرد و گفت: متهمان به اتهامات مختلف تحت تعقیب بودند.
به گفته اصلانی، پلیس در بازرسی از مخفیگاه این 2 شرور یک تیغه سلاح سرد و تعدادی آلات و ادوات استعمال مواد مخدر را کشف کرد.
سرقت در پوشش زنانه
اصفهان - خبرنگار کیهان: مرد سارقی که با پوشش و با شیوه‌ای خاص در مناطق مختلف اصفهان اقدام به سرقت می‌کرد، توسط ماموران انتظامی استان شناسایی و دستگیر شد. در بازرسی از متهم یک عدد کیف زنانه، حاوی 4 حلقه انگشتری شبیه به طلا، یک عدد سیم‌چین، تعدادی مدارک شناسایی و مبلغ 900 هزار ریال وجه نقد کشف و وی پس از تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شد.
فوت زائر حج
سمنان - ایسنا: معاون حج و زیارت استان سمنان گفت: در طول سفر حج، امسال 2 نفر از حجاج این استان دار فانی را وداع گفتند.
حجت‌الله چتری تصریح کرد: یکی از متوفیان به دلیل کهولت سن و دیگری به دلیل بیماری سرطان درگذشته است.
وی افزود: جسد یکی از متوفیان به کشور بازگردانده شده و پیگیری‌های لازم نیز برای بازگرداندن پیکر دیگر متوفی در حال انجام است.
انفجار در کارخانه
اهواز - خبرنگار کیهان: انفجار دستگاه حرارتی کارخانه قیر در 5 کیلومتری جاده اهواز - خرمشهر یک نفر کشته و 2 تن مجروح برجای گذاشت.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان با اعلام این خبر گفت: حادثه ساعت 20 دقیقه بامداد روز یکشنبه در کارخانه قیر در حالی رخ داد که کارگران مشغول کار بودند که ناگهان به علت نامعلومی دستگاه حرارتی دچار نقص فنی و منفجر شد.

 


بطری، ویلا، سماور، شناور، چرت، نخواسته، هکتار، خرکچی، حقیر، فلفلی و زیغ، بخشی از نام و نام‌خانوادگی‌های عجیب و غریبی هستند که در چند ماه گذشته در استان تهران توسط صاحبان این اسامی تغییر یافته‌اند.
به گزارش فارس براساس ماده 997 قانون مدنی هر فردی باید دارای نام خانوادگی باشد و هر فردی در جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در صورت نامناسب بودن نام و نام خانوادگی پس از رسیدن به سن 18 سال برای یک‌بار درخواست تغییر دهد.
براساس گزارش‌های اداره کل ثبت احوال استان تهران، نام‌های خانوادگی نامناسب که تاکنون در استان تهران تغییر کرده‌اند شامل پالانی، بیچاره، گدا، خنجری برار عزیزی، فلاح ناگزیر لنگرودی و... بوده است.
در این گزارش به نام‌های عجیب و غریب دیگری اشاره شده و امکان تغییر آن از سوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام شده است. برخی از این اسامی عبارتند از: حسین‌زاده روزگذران‌خوش‌قلب، ترمه بافت ساکن شیراز، قصابزاده چرندایی، خرکچی، حقیر، زیغ، سبزی‌خشک، عرب خابوری تلک‌آبادی، مزدور اول، آج و...
براساس اعلام اداره کل ثبت احوال استان تهران، برخی نام‌هایی که در استان تهران طی ماه‌های اخیر تغییر پیدا کرده‌اند شامل آغامادر، ابجی، اخرت، بخاره، بطری، بسته، تماشا، ترکه، چرت، چرمی، حرف‌ناز، خیال، دده، سبیله، سماور، شناور، طوطی، قصر، قنداب، گلدان، مسکو، مریخ، مخصوص، نتیجه، نخواسته، ویلا، هکتار، هزارتومانی بوده است.

 


مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از تدوین منشور حجاب و عفاف برای دانش‌آموزان دختر و پسر، فرهنگیان و اولیا خبر داد.
محمد ابراهیم محمدی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آماده شدن منشور حجاب و عفاف دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا گفت: این منشور قرار است در ورودی مدارس نصب شود.
وی تاکید کرد: در این منشور به مسئله حجاب، عفاف، حیا و غیرت برای دانش‌آموزان دختر و پسر تاکید شده است و به عنوان یک کتیبه در ورودی مدارس نصب می‌شود تا در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد.
وی افزود: میثاق نامه دانش‌آموزی حجاب و عفاف به مسائل مختلفی در حوزه مسائل پوشش، تعهد به آئین‌نامه مدارس و قوانین و مقررات مد نظر اشاره شده است و فقط خاص دانش‌آموزان دختر نیست بلکه برای پسران نیز هنجارهایی را در نظر گرفته است مثلا رعایت هنجارهای پوشش یک پسر جوان ایرانی، پاسداشت فرهنگ پوشش ایرانی و اسلامی، پرهیز از پوشش‌های وارداتی غربی که بار معنایی در فرهنگ ما ندارد و بازگشت به دارایی‌های فرهنگی خود در بحث پوشش از جمله مباحثی است که برای پسران در نظر گرفته شده است.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که دانش‌آموزان و فرهنگیان باید به میثاق‌نامه حجاب و عفاف پایبند باشند، گفت: خانواده می‌تواند نقش بسیار مهمی را در پیشبرد اهداف عفاف و حجاب ایفا کند که در این میثاق‌نامه به یکسری از این وظایف نیز اشاره شده است.

 


ستاد مبارزه با موادمخدر برنامه‌های مشترکی‌ را با سازمان آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان معتاد دارد که براساس آن دانش‌آموز سوءمصرف‌کننده مواد اخراج‌ نمی‌شود بلکه تحت برنامه‌های تلفیقی آموزشی و درمانی قرار می‌گیرد.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ بابک دین‌پرست در سومین نشست توجیهی - تخصصی کارشناسان فرهنگی و پیشگیری شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور که به مدت دو روز در مجموعه فرهنگی شقایق تهران در حال برگزاری است، گفت: در سال جاری 7 دستگاه و نهاد جدید فعال در حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری، به جمع 8 دستگاه دریافت‌کننده اعتبار کمکی ستاد در سال گذشته اضافه شده‌اند که براین اساس در مجموع دستگاه‌های دریافت‌کننده اعتبارات فرهنگی و پیشگیری در سال جاری به 15 دستگاه رسیده‌اند.وی با اشاره به تفاهمنامه میان ستاد و سازمان نهضت سوادآموزی افزود: براساس آمار منتشره 9 میلیون و 700 هزار نفر بی‌سواد مطلق در کشور وجود دارد و این آمار جدای از افراد کم سواد با تحصیلات ابتدایی و سیکل است که در این خصوص، لازم است که برای مصون‌سازی این قشر و افزایش آگاهی‌های لازم، برنامه‌هایی مناسب انجام شود تا امکان فرا‌گیری برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری برای آنان نیز فراهم شود.معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با اشاره به طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در سال 90 بیان داشت: براساس این طرح، 22 درصد معتادان کشور دارای تحصیلات دانشگاهی یعنی مدرک تحصیلی لیسانس به بالا هستند و 75 درصد نیز دارای مدرک دیپلم به بالا هستند اما نوع اعتیاد در افراد بی‌سواد شدت بیشتری دارد و نجات آنان از اعتیاد به مراتب سخت‌تر از افراد با سواد است.

 


دکتر حمیدرضا طیبی، ‌رئیس جهاد دانشگاهی طی حکمی دکتر سعید هاشمی را به عنوان معاون هماهنگی و توسعه این نهاد منصوب کرد.

 


فروش اعضای بدن برای بازپرداخت بدهی‌ها و تامین ناچیز هزینه زندگی این روزها در میان روستاییان بنگلادشی بسیار متداول شده است.
بسیاری از ساکنان کم بضاعت روستای «کالایی» که 6 ساعت با «داکا»، پایتخت بنگلادش فاصله دارد، مانند میلیون‌ها روستایی دیگر در این کشور در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند.
بسیاری از آنها برای کاستن از بار فقر از افرادی که پول‌های اندکی قرض می‌دهند اقدام به دریافت وجه می‌کنند اما با شرایط دشواری در بازپرداخت و بدهی‌های خود مواجه می‌شوند به طوری که برای بسیاری از آنها «فروش اعضای بدن» تنها گزینه موجود برای بازپرداخت بدهی‌ها و فرار از چنگال بی‌رحم فقر است.

 


نشت گاز در یکی از معدن‌های شمال اسپانیا به مرگ 7 معدنچی منجر شد.
به گزارش شبکه خبری «یورونیوز»، دست‌کم هفت معدنچی بر اثر نشت گاز متان در معدنی در شمال غربی اسپانیا دچار خفگی شدند و جان خود را از دست دادند. 5 نفر نیز به بیمارستان منتقل شدند که حال یکی از آنها وخیم است.
این حادثه حدود ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی در معدن زغال سنگی که متعلق به یک شرکت خصوصی است، رخ داد.
«خوزه آنتونیو کولیناس» سرپرست شاخه محلی اتحادیه کارگری معدنچیان گفت: فضای داخل معدن به دلیل نشت گاز فقط یک درصد اکسیژن است و تا زمانی که هوای معدن تهویه نشد کسی نتوانست وارد آن شود.

 


توفان شدید و ویرانگر در نواحی شمالی اروپا به کشته شدن چند نفر، قطعی برق، لغو صدها پرواز و تاخیر در برنامه حرکت قطارها منجر شد.
به گزارش ایسنا در این توفان دست کم هفت تن در آلمان و چهار تن دیگر در انگلیس جان خود را از دست دادند.
همچنین این حادثه طبیعی در هلند، دانمارک و فرانسه با قطع درختان، آسیب‌ دیدن ساختمان‌های مسکونی و واژگونی کامیون‌ها برای ساکنان نواحی طوفان‌زده مشکلات جدی به بار آورد.
در مناطقی از جنوب انگلیس نیزتوفانی با سرعت 99 مایل در ساعت خسارت‌های جدی بر جای گذاشت. چهار قربانی این حادثه طبیعی در لندن بر اثر سقوط تنه درخت و ترکیدگی لوله گاز جان خود را از دست دادند.
در هلند نیز وزش تندباد شدید به کشته شدن دو تن منجر شد. همچنین قطع چندین درخت و سقوط آنها روی خودروها و ساختمان‌ها حادثه‌ساز شد.
رسانه‌های فرانسه نیز از کشته شدن یک زن 47 ساله بر اثر وزش توفان و قطع برق 75 هزار خانه خبر دادند. در دانمارک نیز ریزش دیوار جان یک مرد را گرفت.

 


جسد «دیوید اسمیث» کارمند سابق شبکه «بی‌بی‌سی» که به سوء استفاده و تجاوز جنسی به کودکان متهم بود، در خانه‌اش پیدا شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه اسکا‌ی‌‌نیوز، جسد یک کارمند سابق شبکه بی‌بی‌سی که مدتی بود با اتهام سوءاستفاده و تجاوز جنسی به کودکان متهم شده بود، روز دوشنبه در خانه‌اش در «لوئیزهام» پیدا شد.
«دیوید اسمیث» 66 ساله زمانی راننده «جیمی سویل» مجری و ستاره سابق شبکه بی‌بی‌سی بوده است. اسمیث اولین کسی بود که در جریان پرونده بررسی جرایم اخلاقی کارکنان بی‌بی‌سی موسوم به «یوتری» متهم شد. تحقیقات در مورد سو رفتار کارکنان بی‌بی‌سی پس از آن آغاز شد که پلیس انگلیس ده‌ها مورد شکایت علیه سویل دریافت کرد.
سویل که در سال 2011 در سن 84 سالگی درگذشت، یکی از مجریان مشهور و پرطرفدار انگلیسی بود که به مدت 20 سال مجری یکی از معروفترین برنامه‌های موسیقی شبکه بی‌بی‌سی بود. بعد از مرگ سویل و انتشار مستندی در مورد تعدادی از قربانیان وی، بیش از 400 مورد شکایت علیه او به پلیس انگلیس ارائه شد.
بعد از افشای اقدامات سویل، پلیس انگلیس پرونده‌ای را در این مورد باز کرد که به مرور نشان داد رفتارهای سوءجنسی موضوعی نسبتا رایج در میان کارکنان شبکه بی‌بی‌سی بوده است.
«دیوید اسمیث» در جریان همین پرونده و در ماه دسامبر بازداشت شد. وی در دو مورد از اتهاماتش تبرئه شده بود، اما اتهامات دیگری در مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان علیه وی مطرح بود. اسمیث باید روز دوشنبه در دادگاه حضور پیدا می‌کرد، اما با عدم حضور او برای وی قرار تعقیب صادر شد.
پلیس اسکاتلندیارد در این مورد اعلام کرده است: در ساعت حدود 14:20 دقیقه افسران ما وارد محل شدند و جسد یک مرد را پیدا کردند. پزشک با حضور در صحنه اعلام کرد وی در همان محل جان داده است.
بنابراین گزارش، هنوز علت مرگ اسمیث مشخص نشده است. قرار است به زودی نتیجه آزمایش در این مورد اعلام شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10