(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 08  آبان 1392 - شماره 20628

اعتراف صریح مقام اطلاعاتی اسرائیل
تشکیلات امنیتی حزب‌الله نفوذناپذیر است
مقاومت فلسطین صهیونیست‌ها را از تجاوز احتمالی به غزه برحذر داشت
یورش پلیس ترکیه به مخالفان سیاست‌های اردوغان در آنکارا
قابل توجه ذوق‌زدگان مذاکره و رابطه
آمریکا به متحدانش هم خیانت می‌کند ایران که جای خود دارد!
در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو 2 انجام شد
رایزنی‌های فشرده اخضر ابراهیمی با مقامات بلندپایه سوریه
آصف علی زرداری به دادگاه احضار شد
اعزام نیروهای تازه ‌نفس لبنان برای مهار ناآرامی‌های خونین طرابلس
مرسی صلاحیت دادگاه مصر را زیر سؤال برد
130 میلیارد دلار از دارایی بعثی‌ها را انگلیس تحویل دولت عراق می‌دهد
اعتراض به نتیجه انتخابات جمهوری آذربایجان در خیابان‌های باکو
زد و خورد اعتصابیون مخالف دولت با پلیس بنگلادش
چهار سوی پنج قاره
   


رئیس سابق اداره امور تحقیقات سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد نفوذ به تشکیلات اطلاعاتی حزب‌الله دشوار است.
به گزارش شبکه خبری العالم، ژنرال عاموس گیلبوع در مقاله‌ای با عنوان چالش اطلاعاتی در لبنان از سال 1982 تا سال 2000 به مشکلات جمع‌آوری اطلاعات در لبنان و ناتوانی در مقابل حزب‌الله اذعان کرد و گفت، ما در جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن از حزب‌الله با مشکلاتی مواجه بودیم و به دلیل تغییر تحولات سیاسی در لبنان پیش‌بینی آینده بسیار دشوار بود.وی افزود، سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل درباره حزب‌الله همیشه نگران بود به ویژه آنکه پس از ترور عباس موسوی (دبیرکل سابق حزب‌الله) این حزب به بازیگری اصلی تبدیل شد.ژنرال گیلبوع گفت، حزب‌الله هم تشکیلات چریکی است و هم دارای توانایی‌های مشابه قدرت‌های بزرگ است و تشکیلات امنیتی فوق‌العاده‌ای دارد که قابل نفوذ نیست.

 


مقاومت فلسطین نسبت به پیامدهای تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی به غزه هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، جنبش‌های فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را مسئول هرگونه آثار و پیامدهای تجاوزات اخیر این رژیم علیه نوار غزه دانستند.گروه‌های فلسطینی در این بیانیه تاکید کردند که رژیم اشغالگر هرگز موفق نخواهد شد با حمله و تجاوز به غزه اهداف خود مبنی بر تضعیف مقاومت را محقق سازد.
جنبش حماس نسبت به عواقب سوء استفاده رژیم صهیونیستی از اوضاع جهان عرب، مذاکرات سازش و هماهنگی امنیتی برای تجاوز به غزه هشدار داد و اعلام کرد که این تلاش‌ها در سایه حملات امنیتی در کرانه باختری و بازداشت دانشجویان و شخصیت‌های ملی با هماهنگی تشکیلات خودگردان صورت می‌گیرد.

 


نیروهای امنیتی ترکیه تظاهرات ضد دولتی مقابل دادگاهی در آنکارا را سرکوب کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، همزمان با محاکمه یک افسر پلیس در دادگاهی در آنکارا حدود 2000 معترض مقابل این دادگاه اجتماع کردند و علیه «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه شعار دادند. این افسر متهم است جوانی 26 ساله را طی تظاهرات اعتراضی خرداد گذشته در آنکارا به قتل رسانده است.
نیروهای ضد شورش مستقر در محل نیز با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم به معترضان حمله کردند. در رابطه با زخمی‌‌های احتمالی این درگیری که دوشنبه رخ داد، گزارشی نرسیده است. شهرهای ترکیه طی شش ماه اخیر ناآرام و شاهد تظاهرات بوده است.

 


سرویس خارجی -
موضوع اعتماد به آمریکا مدتی است نقل محافل برخی جریانات سیاسی و رسانه‌های داخلی شده است. طرفداران این رویکرد می‌گویند نباید صداقت آمریکایی‌ها را به طور کلی نفی کرد و برای جلب اعتماد آنها باید حتی «مرگ بر آمریکا» هم نگفت.
افشای جاسوسی‌های بی‌سابقه آمریکا از کشورهای جهان اما نشان داد این کشور واقعاً قابل اعتماد نیست و باید به صداقت آنها با تردید جدی نگریست. نکته قابل توجه اینکه ایالات متحده آمریکا حتی به نزدیک‌ترین و کلیدی‌ترین متحدان خود نیز رحم نکرده و سال‌هاست از آنها و مردمانشان جاسوسی می‌کند. آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن و... و اینک عربستان سعودی قربانیان اصلی و از مهمترین اهداف جاسوسی‌های آمریکا هستند. سؤال جدی که در این بین مطرح شده این است که وقتی آمریکا هیچ خط قرمزی را برای رسیدن به منافع غیرمشروع خود متصور نیست و در این بین حتی به نزدیک‌ترین متحدین خود هم رحم نمی‌کند، ایران چگونه می‌تواند سخن از صداقت آمریکا به میان آورد. با این تفاسیر لازم است دولتمردان محترم کشورمان فریب لبخندهای دیپلماتیک آمریکا را نخورده و به ماهیت واقعی آمریکا که دشمن قسم خورده اسلام و کشور است توجه ویژه‌ای داشته باشند.
ایالات متحده آمریکا نزدیک به 8 میلیارد تماس تلفنی در عربستان سعودی را شنود و ضبط کرده است.
در تازه‌ترین افشاگری صورت گرفته درباره جاسوسی‌های آمریکا از کشورهای مختلف جهان منابع خبری دیروز اعلام کردند، عربستان سعودی، ‌متحد کلیدی آمریکا نیز یکی از اصلی‌ترین اهداف جاسوسی کاخ سفید بوده است.
شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» با اعلام این خبر افزود، این بار سایت «کریپتوم» که در زمینه نقل و انتقال اسناد دولتی و اسناد مربوط به شرکت ها فعال است اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) حدود 8 میلیارد تماس تلفنی در عربستان سعودی را شنود کرده است.
پیش از این روزنامه‌های گاردین، لوموند، لس‌آنجلس تایمز و... اسنادی را که «ادوارد اسنودان» مأمور سابق سیا درباره جاسوسی آمریکا در اختیارشان قرار داده است منتشر کرده و ایالات متحده آمریکا را با حجم سنگین و بی‌سابقه‌ای از انتقادهای بین‌المللی مواجه ساختند. حتی کار به جایی کشید که بسیاری از قربانیان جاسوسی‌های آمریکا- که از قضا از متحدین نزدیک این کشور هستند- اعلام کردند در حال تهیه پیش‌نویس قطعنامه غیرالزام‌آوری در سازمان ملل هستند تا با استفاده از آن اقدامات غیرقانونی آمریکا را محکوم و مانع از تکرار آنها شوند. آمریکا مجموعاً 125 میلیارد تماس تلفنی را در جهان شنود کرده است.
با تشدید این فشارها روز دوشنبه باراک اوباما،‌ رئیس جمهور آمریکا که پیش از این از جاسوسی‌های انجام گرفته دفاع می‌کرد وعده داد، در «روش‌های» جمع‌آوری اطلاعات تجدید نظر کند.
وی بدون اینکه خود را ملزم به عذرخواهی کردن بداند گفت به آژانس‌های اطلاعاتی دستور داده در شیوه جمع‌آوری اطلاعات بازنگری کنند!
«جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید نیز در تازه‌ترین موضع‌گیری رسمی خود اظهارات اوباما را تکرار کرد و گفت احتمال دارد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در شیوه جمع‌آوری اطلاعات تغییراتی اعمال کنند.
کارنی مدعی شد اقدامات صورت گرفته در آژانس امنیت ملی آمریکا براساس قانون «میهن‌پرستی» بوده، ‌اما می‌توان با اصلاح این قانون، گام‌هایی را در جهت افزایش نظارت و شفافیت برداشت.
نکته قابل توجه در اظهارات مقامات رسمی آمریکا این که، آنها خود را نسبت به توقف جاسوسی از مردم و رهبران کشورهای دنیا متعهد نمی‌دانند و تنها بر تغییر شیوه جاسوسی تأکید می‌کنند.
برخی مقامات آمریکایی حتی می‌گویند کشورهای دنیا باید از آنها ممنون هم باشند چرا که اقدام کاخ سفید در شنود مکالمات تلفنی آنها امنیتشان را تضمین می‌کند.
طبق اسنادی که «اسنودان» فاش کرده ماشین غول‌ پیکر جاسوسی آمریکا تلفن‌های 35 تن از رهبران کشورهای مختلف مثل صدر اعظم آلمان را هم شنود کرده‌اند. آلمان اعلام کرده در صورتی که اثبات شود دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در برلین نیز در این رسوایی‌ها نقش داشته‌اند، آنها را از خاک آلمان اخراج می‌کند.
خبر دیگر اینکه، ‌پس از افشای اسناد تازه جاسوسی آمریکا و افزایش فشارهای بی‌سابقه جهانی به این کشور خبر می‌رسد، تلاش‌های کاخ سفید برای توقف این رسوایی‌ها به شکل افزایش تلاش‌ها برای بازگرداندن اسنودان به اوج خود رسیده است.
«جی کارنی» در این باره گفت همچنان بر استرداد اسنودان اصرار می‌کنند و به طور مرتب از مقامات روسی می‌خواهند وی را به آمریکا بازگرداند.
پیش از این خبرنگار گاردین که نخستین اسناد اسنودان را افشا کرد گفته بود، ‌این مأمور سابق سیا چنان اطلاعاتی دارد که می‌تواند با استفاده از آنها آمریکا را به زانو درآورد. اسنودان در حال حاضر در مسکو زندگی می‌کند و از روسیه پناهندگی موقت گرفته است.

 


اخضر ابراهیمی در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو 2 با مقامات بلندپایه سوریه در دمشق به تبادل نظر پرداخت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه در دیدار با مقامات بلندپایه سوریه درباره اوضاع این کشور و مقدمات برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 رایزنی کرد.
وی روز دوشنبه از مرز لبنان وارد سوریه شد و برای دیدار با بشار اسد تا روز جمعه در دمشق می‌‌ماند. هنوز موعد دیدار وی با اسد تعیین نشده و فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه وی را در دیدارهایش با مقامات سوری همراهی می‌کند.
یک منبع آگاه در این باره گفت، بشار اسد در صورت موفق بودن گفت‌وگوهای اخضر ابراهیمی با مقامات سوری امروز با وی دیدار خواهد کرد. روزنامه لبنانی الاخبار در این باره نوشت، ابراهیمی در این سفر نمی‌خواهد در مورد طرح‌هایش برای آینده سوریه مذاکره کند و یا درخواست‌های سابق از رئیس‌جمهور این کشور را دوباره مطرح کند بلکه به دنبال راهی است تا بتواند مقدمات تشکیل کنفرانس ژنو 2 را فراهم سازد.
این روزنامه لبنانی افزود،‌ فرستاده سازمان ملل پس از پایان دیدارش از سوریه با وزیران خارجه روسیه و آمریکا ملاقات خواهد کرد و آنها را در جریان دیدار با مقامات چند کشور منطقه خواهد گذاشت.
اخضر ابراهیمی با حسن عبدالعظیم یکی از رهبران مخالف سوریٍ در دمشق نیز دیدار کرده است.
خبرنگار النشره با اعلام این خبر افزود، از جزئیات دیدارهای ابراهیمی در سوریه خبرهای زیادی در دست نیست و ترجیح داده شده که برنامه‌های دیداری وی محرمانه باقی بماند.
از سوی دیگر، اتحادیه عرب یکشنبه آینده نشست فوق‌العاده‌ای را پیرامون برگزاری نشست ژنو 2 و حمایت از تلاش‌های اخضر ابراهیمی برگزار می‌کند.
بازپس‌گیری شهر «صدد»
ارتش سوریه کنترل شهر مسیحی باستانی صدد را از تروریست‌‌های مسلح بازپس گرفت.
ارتش امنیت و ثبات را به شهر صدد واقع در شمال دمشق بازگرداند و بسیاری از مردم که ناچار شده بودند از این شهر بگریزند و به شهر حمص پناه ببرند به خانه‌های خود بازگشتند.
صدد در مکانی راهبردی نزدیک به بزرگراه اصلی که به دمشق منتهی می‌شود واقع شده است.
ساکنان شهر صدد که در حومه حمص قرار دارد پس از آزادسازی این شهر از تسلط گروه‌‌های تروریستی، تاکنون دو گور جمعی کشف کرده‌اند.
عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌های مسلح در اطراف فرودگاه نظامی «ابوالضهور» به کشته شدن 200 فرد مسلح منجر شد.
27 نفر از افراد مسلح وابسته به جبهه النصره از جمله تعدادی عربستانی در کمین نیروهای ارتش در حمص کشته شدند.
ارتش همچنان به تعقیب افراد مسلح در مناطق مختلف ادامه می‌دهد و موفق شده به پناهگاه‌ها و انبارهای مهمات و تسلیحات تروریست‌ها دست پیدا کند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات را کشف و ضبط کند.
از سوی دیگر عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ مفتی اعظم عربستان سعودی از جوانان این کشور خواست به گروه‌‌های شورشی مخالف نظام سوریه نپیوندند.
وی ضمن هشدار درباره سرازیر شدن عربستانی‌ها به داخل خاک سوریه گفت این اقدام کاملا نادرست و انجام آن غیرضروری است.این در حالی است که عربستان سعودی از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه از تروریست‌ها حمایت‌‌های زیادی را به عمل آورده است.
سایر رویدادها
* بر اثر انفجار یک موتورسیکلت بمب‌گذاری شده در شهر القامشلی از توابع استان الحسکه سوریه سه نفر مجروح شدند.
* سخنگوی ریاست جمهوری تاجیکستان از حضور و پیامدهای حضور برخی جوانان تاجیک در جنگ سوریه ابراز نگرانی کرد.
* کمیته‌‌های دفاع مردمی کردهای سوریه دو تانکر نفت خام سرقتی تروریست‌های مسلح در منطقه العربیه را منهدم کردند.
*‌در پی اصابت یک گلوله توپ و کشته شدن یک نفر در منطقه مرزی سوریه با ترکیه، جنگنده‌های ترکیه بر فراز مرز سوریه به پرواز درآمدند.
* روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی افشا کرد دو مقام لبنانی در تجهیز و پشتیبانی از تروریست‌های مسلح در سوریه نقش داشتند. این روزنامه از این دو مقام نام نبرد.
* سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد تاکنون از 21 پایگاه شیمیایی بازدید کرده است.

 


دیوان عالی پاکستان رئیس‌جمهور سابق این کشور را در ارتباط با شش پرونده فساد مالی به دادگاه احضار کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «آصف علی زرداری»، پس از یک وقفه پنج ساله دیروز به دادگاه احضار شد تا درباره اتهامات مالی از خود دفاع کند. دیوان عالی پاکستان هم‌اکنون شش پرونده مرتبط با فساد مالی زرداری را در دست بررسی دارد. این پرونده‌ها به خاطر مصونیت قضایی زرداری طی سال‌های اخیر مسکوت مانده بود. زرداری در میان رقبای سیاسی خود به آقای ده درصد معروف است و این به خاطر وجوهی است که می‌گویند وی از برخی منابع گرفته است.
پرونده‌های فساد مالی زرداری پنج سال پیش و در پی اجرای «قانون آشتی ملی» توسط ژنرال «پرویز مشرف» رئیس‌جمهور وقت بسته شده بود.
پس از آن نیز زرداری به عنوان رئیس‌جمهور پاکستان از مصونیت قضایی برخوردار شد و به همین خاطر، این پرونده‌ها تاکنون مسکوت مانده است.
خبر دیگر از پاکستان اینکه، در حمله شبه‌نظامیان مسلح به خانه یک رهبر قبیله‌ای در ایالت بلوچستان، دست کم هفت نفر کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

 


با کشته و زخمی شدن 14 تن دیگر در درگیری‌های طرابلس، ارتش لبنان نیروهای خود را در این شهر افزایش داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، به دنبال ادامه درگیری‌ها در شهر طرابلس و کشته شدن دو تن از ساکنان منطقه باب‌التبانه و زخمی شدن 12 تن دیگر ارتش لبنان نیروهای بیشتری را در شمال این کشور مستقر کرد.
ارتش این کشور پس از یک هفته از شروع درگیری‌ها در شهر طرابلس در شمال لبنان نیروهای خود را برای مهار ناآرامی‌ها در نواحی مختلف این شهر مستقر کرد.
تاکنون بیش از 100 نفر در درگیری‌های اخیر میان دو منطقه جبل محسن و باب‌التبانه کشته و زخمی شده‌اند.
تمام مغازه‌ها، مدرسه‌‌ها و دانشگاه‌ها در شهر طرابلس از هفته پیش تعطیل شده‌اند و شهر حالت یک منطقه جنگ‌زده و پرتنش را به خود گرفته است.
فایز نحصن وزیر دفاع لبنان حوادث اخیر در طرابلس را وحشتناک توصیف کرد و خواستار تلاش و همکاری بیشتر برای پایان دادن به این درگیری‌ها و مجازات تمام افرادی شد که در این ناآ‌رامی‌ها دست داشته‌اند.
دیگر مقامات لبنانی نیز طرفین درگیر را به خویشتنداری دعوت کرده و از آنها خواسته‌اند که از خشونت و درگیری اجتناب کنند.
از سوی دیگر، جمعی از مردم لبنان با تحصن در مقابل سفارت فرانسه در بیروت خواستار آزادی هرچه سریع‌تر جرج عبدالله مبارز لبنانی از زندان فرانسه شدند.
تجمع‌کنندگان همچنین پلاکاردها و پرچم‌‌های حامل تصاویر جرج عبدالله و کاریکاتور فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه را حمل می‌کردند.
تحصن‌کنندگان با سر دادن شعارهایی اعلام کردند که این مبارز لبنانی باید هرچه سریع‌تر از زندان آزاد شود.
نیروهای امنیتی لبنان تمام ورودی‌های منتهی به سفارت فرانسه را با ایجاد موانع آهنی و سیمانی بستند.
جرج عبدالله، از عوامل مبارزات مسلحانه در دهه 80 میلادی یعنی زمان تاسیس گروه‌های مسلح انقلابی لبنان است. وی در حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 1978 زخمی شد و به جبهه مردمی آزادسازی فلسطین که در آن زمان به رهبری «جرج حبش» اداره می‌شد، پیوست.

 


جریان‌های سیاسی حامی محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر اعلام کردند وی د ادگاهی که قرار است او را محاکمه کند به رسمیت نمی‌شناسد.
خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «المنار» نوشت، «ائتلاف حمایت از مشروعیت»، جریان سیاسی طرفدار اخوان‌المسلمین و محمد مرسی اعلام کرده که مرسی دادگاهی را که قرار است وی را 13 آبان ماه محاکمه کند به رسمیت نمی‌شناسد.
این ائتلاف با صدور بیانیه‌ای افزود: «مرسی هیچ ‌کدام از وکلای مصری و غیرمصری را برای دفاع از خود تعیین نخواهد کرد چرا که وی دادگاهی را که از سوی کودتاچیان تشکیل شده فاقد صلاحیت می‌داند.
طبق اعلام مقامات دولت موقت مصر، مرسی به همراه 14 تن دیگر از رهبران اخوان 13 آبان‌ماه به اتهام «تحریک برای قتل معترضان در دسامبر 2012» محاکمه خواهند شد. برخی منابع مصری حتی از احتمال صدور حکم اعدام برای مرسی خبر داده‌اند!
روزنامه مصری «الوقد» پیشتر به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود احتمالاً 25 وکیل مصری کار دفاع از مرسی را برعهده بگیرند!
خبر دیگر اینکه به دنبال سرکوب چندباره دانشجویان معترض دانشگاه الازهر از سوی نیروهای امنیتی مصر در روز دوشنبه، دانشجویان دانشگاه‌های این کشور دیروز نیز تظاهرات کردند.
تظاهرات روز گذشته دانشجویان دانشگاه‌های مصر به دنبال فراخوان جنبش «دانشجویان مخالف کودتا» برگزار شد.
تظاهرات دیروز دانشجویان با شعار «گلوله شما ما را نمی‌ترساند» برگزار شد.
تظاهرات دوشنبه دانشجویان که با سرکوب شدیدی پاسخ داده شد، گسترده‌ترین اعتراض دانشگاه الازهر نام گرفت. آنطور که شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرده، در این تظاهرات شماری از دانشجویان زخمی و شماری نیز بازداشت شدند. پلیس مصر برای متفرق کردن دانشجویان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.
یکی از مهمترین خواسته‌های دانشجویان مصری، برکناری شیخ‌الازهر است.

 


انگلیس اموال غارت شده توسط بعثی‌های عراق که معادل 130 میلیارد دلار برآورد می‌شود را به این کشور باز می‌گرداند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «باری ایلس» یک مقام مسئول در وزارت دارایی انگلیس طی دیدارش با «کاظم سلمان» رئیس کمیته پاکسازی و نظارت بر دارایی‌های غصب شده عراق، به بغداد قول داد که اموال غصب شده را به عراق برگرداند.
به گفته سلمان، ارزش این اموال حدود 130 میلیارد دلار است و توسط سران رژیم بعثی سابق عراق طی 10 سال گذشته از این کشور خارج و به انگلیس انتقال داده شد.
وی افزود: متاسفانه روند پولشویی در عراق و انتقال غیرقانونی این وجوه به کشورهای دیگر همچنان ادامه دارد و باید در چارچوب قانون با آن برخورد شود.
در همین حال، «دومینک گریو» دادستان کل انگلیس اعلام کرد، دولت متبوعش قصد دارد اموال کشورهای عربی را به این کشورها برگرداند. وی گفت: این روند پیچیده است و تلاش بین‌المللی را می‌طلبد.
کنفرانس بین‌المللی درباره بازگرداندن دارایی‌هایی که توسط دیکتاتورهای سرنگون شده در کشورهای عربی غارت شده دوشنبه در مغرب برگزار شد.
شرکت‌کنندگان در این کنفرانس اعلام کردند: بازگرداندن دارایی‌های غصب شده توسط دیکتاتورهایی که توسط مردم کشورهای‌شان سرنگون شده‌اند، روندی است که بخشی از آن به کشورها و موسساتی بستگی دارد که این پول‌ها به آنها سپرده شده است.
این دومین کنفرانس بین‌المللی است که درباره بازگرداندن دارایی‌های کشورهای عربی به ریاست مشترک مغرب و انگلیس برگزار شده است.

 


هزاران نفر از مردم جمهوری آذربایجان در باکو به خیابان‌ها ریختند و به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری اعتراض کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «آسوشیتدپرس»، در اعتراض به انتخاب الهام علی‌اف به عنوان رئیس‌جمهور آذربایجان برای سومین دوره پیاپی هزاران نفر از مردم این کشور با برگزاری تجمعی اعتراضی در باکو خواستار ابطال نتایج انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.
در این تجمع همچنین شرکت‌کنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی و برداشتن فشارها از رسانه‌ها شدند.
با وجود اینکه مقامات جمهوری آذربایجان برای این تجمع مجوزی صادر نکرده و آن را غیرقانونی خوانده بودند، این تجمع بدون درگیری پایان یافت.

 


مخالفان دولت بنگلادش در سومین روز اعتصاب خود با پلیس ضدشورش درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، پلیس ضدشورش برای متفرق کردن مخالفان دولت از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.
ناآرامی‌ها در بنگلادش از روز جمعه آغاز شده و تاکنون 16 نفر جان خود را از دست داده‌‌اند. مخالفان دولت استعفای شیخ حسینه واحد نخست‌وزیر بنگلادش و روی کار آمدن دولت موقت و سازماندهی انتخابات در ماه ژانویه هستند. پس از برگزاری چند تظاهرات سراسری در آخر هفته، حزب مخالف ملی‌‌گرای بنگلادش و یکی از احزاب اسلامی اعتصاب سراسری سه روزه را آغاز کردند، این در حالی است که نشانه‌‌ای از کاهش تنش‌ها در کشوری که سابقه چند کودتا دارد، به چشم نمی‌خورد، دادگاهی در داکا نیز قرار است روز چهارشنبه (دیروز) حکم خود را علیه 823 سربازی که متهم به شرکت در شورش‌ها کمی پس از رسیدن شیخ حسینه به قدرت هستند، صادر کند. گفته می‌شود خالده ضیا رهبر حزب ملی‌گرای بنگلادش به ارتش نزدیک است زیرا همسرش پیش‌تر رئیس ارتش بوده است. ضیا، دولت شیخ حسینه را «غیرقانونی» می‌خواند و می‌گوید براساس قوانین بنگلادش سه ماه قبل از برگزاری انتخابات، باید دولتی بی‌طرف در این کشور اداره امور را در دست گیرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از داکا، حسینه دولتی موقت با حضور همه احزاب به رهبری خودش را پیشنهاد کرده است تا مسئولیت برگزاری انتخابات ماه ژانویه را برعهده بگیرد. او می‌گوید دولت موقت قبلی راه را برای کودتای نظامی هموار کرده بود. ضیا و حسینه از سال 1991 در بنگلادش بر سر کار بوده‌اند اما بین سال‌های 2007 و 2008 دولت به رهبری ارتش در این کشور بر سر کار آمد.

 


درگیری میان دانشجویان تونسی
درگیری میان دانشجویان اسلامگرا و چپ در شهر «المنار» تونس پنج زخمی برجای گذاشت. ماجرا از این قرار است که دانشجویان ابتدا در ارتباط با عقاید سیاسی خود با هم بحث و جدل کردند و زمانی که استدلال نتیجه نداد، با هم درگیر شدند.
تهدید امیر کویت
«صباح احمد جابر الصباح» امیر کویت در نخستین جلسه پارلمان این کشور خطاب به مخالفان دولت گفت: کسانی که درصدد فتنه هستند، در کویت جایی ندارند و با این گونه افراد به شدت برخورد خواهد شد. وی این را نیز گفت که کشورش آماده مقابله با هرگونه تهدیدی است.
آماده‌باش ارتش هند
«ای‌کی‌آنتونی» وزیر دفاع هند به نیروهای این کشور مستقر در امتداد مرز مشترک با پاکستان آماده‌باش داد. در پی افزایش تنش‌های مرزی دو کشور طی ماه‌های گذشته تاکنون هشت نیروی مرزی هندی کشته و حدود 30 نفر دیگر زخمی شدند.
سازمان ملل محکوم کرد
هیئت امدادرسان سازمان ملل کشتار 19 غیرنظامی در استان «غزنی» افغانستان را محکوم کرد. این افراد که 14 نفر آنها زن و سوار مینی‌بوس بودند، شنبه گذشته بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای جان باختند.
وخامت حال یک زندانی در بحرین
نهادهای حقوق بشری از وخامت حال «عبدالوهاب حسین» رهبر جریان «الوفاء الاسلامی» در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه خبر دادند.
این نهادها اعلام کردند که این زندانی باید فورا از زندان به بیمارستان منتقل شود و مداوا گردد.
بازداشت 9 عضو پ.ک.ک
نیروهای امنیتی ترکیه 9 عضو حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) را در شهرستان «جیزره» واقع در استان کردنشین «شیرناک» دستگیر کردند.
سال گذشته دو طرف با هم توافقی را به امضا رساندند که بر اساس آن، همه اعضای مسلح پ.ک.ک می‌باید خاک ترکیه را ترک کنند. این توافقنامه تاکنون اجرا نشده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10