(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 08  آبان 1392 - شماره 20628

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
محرمانه‌های جابه‌جا شده! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
استحاله (گفت و شنود)
در پایان مذاکرات ۲ روزه در وین
ایران و آژانس بیانیه مشترک صادر کردند
جان کری: تسلیم تاکتیک وحشت علیه مذاکرات با ایران نخواهیم شد
با ارسال نامه به رئیس شورای امنیت
ایران خواستار واکنش سازمان ملل در قبال حادثه تروریستی سراوان شد
گفت‌وگوی تلفنی اوباما و نتانیاهو درباره ایران
از سوی شورای نگهبان
طرح عضویت نمایندگان در شوراهای عالی مغایر با قانون ‌اساسی شناخته شد
توافق با آژانس در کدام چارچوب؟(خبر ویژه)
انجمن روزنامه‌نگاران کجایش صنفی بود؟!(خبر ویژه)
برائت عارف از روزنامه بهار و عصبانیت مدعیان اصلاحات(خبر ویژه)
سود راهبردی اسرائیل از دیپلماسی مخفیانه اوباما - نتانیاهو(خبر ویژه)
دیروز رئیس مجلس زوری امروز محور اجماع اصلاح‌طلبان!؟(خبر ویژه)
 


رویکرد و راهبرد کلی دولت یازدهم از برخی نارسایی‌ها و تناقض‌های مهم رنج می‌برد. این گزاره البته نیاز به استدلال دارد اما اگر درستی آن ثابت شد آنگاه باید نگران سرنوشت شعارهای خوبی نظیر تدبیر و امید و اعتدال بود. معمولا عدم رعایت تناسب در چینش اجزای یک سیستم موجب عدم هماهنگی، ناهمخوانی و تناقض و تضاد می‌شود و در این هنگام است که در راه نیل به بهترین مقاصد، نقض غرض پدید می‌آید و اهداف به نقیض‌های خود تبدیل می‌شوند. راهبردی که دولت در شیوه تعامل با غرب و آمریکا انتخاب کرد، از مصادیق این نقض غرض است.
اتخاذ برخی مواضع نا‌به‌جا البته پیش از تشکیل دولت و در جریان رقابت‌های انتخاباتی صورت گرفت. رهبرمعظم انقلاب همان ایام فرمودند که برخی از اظهارات در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی درست و سنجیده نبوده و حتی بی‌انصافی‌هایی صورت گرفته است. در حقیقت برخی نامزدها - دانسته یا ندانسته - از فشار اقتصادی تحریم‌های دشمن برای تخطئه رقبا سود جستند و از همان هنگام خود را بدهکار کردند. نقد عملکرد دولت رو به اتمام به مفهوم گفتن ضعف‌های آن در کنار مرور قوت‌ها یک بحث بود که بحث لازم و درستی هم هست و سیاه‌نمایی مطلق و آیه یأس‌خوانی، موضوعی دیگر. ماجرای غیرعقلانی و ضد منافع ملی بدتری که اتفاق افتاده، کشاندن این گارد تبلیغاتی به پس از انتخابات و تشکیل دولت جدید است. برخی مقامات دولتی هنوز هم خیال می‌کنند در رقابت‌های انتخاباتی به سر می‌برند و سوخت حرکت آنها همچنان باید از این منفی‌بافی و سیاه‌نمایی تأمین شود! دولت قبلی با همه ایراداتی که می‌توان بر او گرفت، دو سال کشور را در همین شرایط سخت تحریم اداره کرد. اما برخی دولتمردان اصرار دارند راهبرد اصلی را بر جار زدن استیصال بنا نهند، کاری که اگر تعمدی باشد باید از حلقوم اپوزیسیون شنید در حالی که دولت حاکم و مسئول است. و اگر هم از سر غفلت باشد که ان‌شا‌ءالله این‌گونه است، تاثیری در نتیجه مخرب رویکرد که لطمه اول را به خود دولت می‌زند و آن را بی‌کفایت و نق زن که فقط ناله و اظهار عجز را بلد است، جلوه می‌دهد. بدیهی‌ترین سوال این است که مقامات دولتی تا کی می‌خواهند پاسخ توقعات مردم و آسیب شناسی‌های منتقدان را با ترجیع‌بند «خزانه خالی است» بدهند؛ کنایه از این که نقد یا توقع ممنوع، لطفا ساکت شوید!
طرح این نقد بدان معنا نیست که مضیقه‌ها و محدودیت‌های دولت انکار شود و یا توقع این باشد که عملکرد مدیران دولت قبلی مورد آسیب‌شناسی قرار نگیرد. قطعا پیشرفت آینده مستلزم آسیب‌شناسی گذشته است همچنان که باید دولت را به عنوان دولت جمهوری اسلامی و خط مقدم نظام و کشور در حوزه مقابله با تهدیدها و خلق فرصت‌ها پشتیبانی کرد. اما آنچه جای نگرانی است، گارد غلطی است که اندک اندک به عنوان راهبرد به دولت تحمیل می‌شود و تبدیل به رویه متعارف می‌گردد. نگرانی راهبردی مهم، تصویر علیل‌وار و مستأصلی است که با غفلت برخی دولتمردان و کارگردانی شبکه رسانه‌ای وابسته به ناتوی فرهنگی + سران فتنه سال 88 از دولت یازدهم ساخته می‌شود. خطی تبلیغاتی از پیش از انتخابات به شکل پررنگ درصدد القای چند گزاره فریبکارانه بود و پس از تشکیل دولت جدید، این گزاره‌ها به پیشانی گفتمان دولت الصاق شده مبنی بر اینکه 1- کشور و دولت در حالت قفل‌شدگی و ناتوانی مطلق است 2- کلید گشایش این وضعیت تنها در دست کدخدای دنیا آمریکاست 3- آمریکا سالهاست آماده‌ گشایش در روابط با ایران است و این صرفا طیف‌های انقلابی هستند که نمی‌گذارند گشایش صورت گیرد و با دست اشاره و عنایت آمریکا، همه بن‌بست‌ها و مضیقه‌ها حل شود!
برخی رفیقان قافله «دولت و رئیس‌جمهور جدید» که در اصل شریک دزد - بسته با آمریکا و غرب - هستند در حوزه سیاسی و رسانه‌ای موفق شدند با به بازی گرفتن برخی دولتمردان تصویری کامل از عجز و استیصال برای دولت امید و تدبیر ترسیم کنند. غمبارتر از همه، همین همراهی برخی مدیران ارشد دولتی در سیاه‌نمایی مطلق اوضاع است، گویی فراموش کرده‌اند چشم و گوش‌های نامحرم در دنیا فراوانند و اگر حتی سخنانشان درست هم باشد - که بعضا خلاف واقع هست -باید سرّی و محرمانه تلقی شود. این تناقض شگفت را چگونه باید توضیح داد که دولت معتقد به محرمانه و سرّی تلقی کردن مذاکرات با گروه 1+5 در ژنو و عدم انعکاس مذاکرات در میان افکارعمومی داخلی و نمایندگان مجلس و رسانه‌ها، در تهی نشان دادن مشت و جیب خود (ولو خلاف واقعیت) هیچ ابایی ندارد و چیزی برای محرمانه نگه داشتن باقی نمی‌گذارد! یعنی وزیر محترم امور خارجه و دیپلمات‌های ارشد همراه وی در حالی بیان می‌کنند به مذاکرات محرمانه پا گذاشته‌اند که برخی دولتیان پیشاپیش - دانسته و ندانسته - به طرف مقابل پیغام داده‌اند که این فرستادگان نمایندگان یک دولت ناتوانند! لابد می‌فرمایید این عبارت خیلی تند و تلخ است. حتما این‌گونه است. اما آیا ترجیع‌بند اظهارنظر برخی مقامات ارشد دولتی و مانور رسانه‌ای منافقین مدعی حمایت از دولت، تصویر و پیامی جز این را به طرف غربی متبادر می‌کند؟! درست به همین دلیل هم آنچه اولویت دارد، نه شتابزدگی در مذاکرات با 1+5 و آمریکا، بلکه تصحیح این ذهنیت است که ما همه فرصت‌ها و توانایی خود را در سبد مذاکره آمیخته به التماس گذاشته‌ایم.
مشفقانه باید عرض کرد راهبرد کلی دولت از نارسایی‌ها، نابه‌جایی‌‌ها و تناقض‌های مهمی رنج می‌برد که نیاز به اصلاح فوری دارد. عنوان «محرمانه» یکی از همین موارد است که جا به‌جا و نا به‌جا شده و باید تغییر کند. اگر دشمن نامحرم است که هست نباید در مذاکرات با او با مشت کاملا گشوده - و دست مسئلت- شرکت کرد. البته آداب و هنگام و «به‌جا» و «نا به‌جا»ی مذاکره موضوع دیگری است اما در عین حال باید توجه داشت که نمی‌شود حتی در مذاکرات به جا با دشمن، با حسن ظن به او نگریست. یا می‌توان گفت دست‌کم به دشمن با همان احتیاط و سخت‌گیری و بدگمانی بنگرید که به فضای سیاست داخلی و رسانه‌های منتقد و نمایندگان حساس و مسئولیت‌شناس مجلس می‌نگرید! اما فراتر از این حداقل، اعتدال حکم می‌کند منتقدان در عرصه سیاست داخلی رقیب و دشمن پنداشته نشوند و حکم توطئه درباره مطلق نقدها صادر نشود. و نیز اقتضای احتیاط و اعتدال آن است که از همه افکار عمومی و رسانه‌ها و سیاستمداران و صاحب‌نظران نخواهند 60 سال دشمنی و خباثت لاینقطع آمریکا را فراموش کنند و از این بی‌صداقتی‌‌ها اعلام انزجار نکنند. نصب چند بیلبورد با مضمون دست چدنی یا تهدید و بی‌صداقتی آمریکا، پشتوانه تیم مذاکره‌کننده است و نه تهدید برای آن، اگر که درست فهمیده شود.
در دنیایی که انزجار از آمریکا در چهار گوشه آن بلند است، نه می‌شود و نه اقتضای عقل است برخی دولتمردان بخواهند «مرگ بر آمریکا» و نمایش بی‌صداقتی آمریکا را خط قرمز قرار دهند و به فضای سانسور و اختناق دامن بزنند. زیبنده نیست در دنیایی که اشپیگل و گاردین و لوموند و صدها نشریه غربی، بی‌صداقتی و عهدشکنی و خیانت آمریکا با نزدیک متحدان اروپایی را جار می‌زنند و صدای اعتراض دولتمردان 35 کشور از جمله آلمان و فرانسه بلند است، کسانی خیال کنند می‌شود انزجار ملت ایران و فریاد مرگ بر آمریکا را درز گرفت. رژیم پهلوی و رژیم مبارک و رژیم‌های مرتجع مشابه نتوانستند این صدای فطرت و انسانیت را قطع کنند که این فریاد همه ستم‌کشیدگان از جور و جنایت‌های جاری شیطان بزرگ است. بالاخره یکی باید پیدا شود و پاسخی صادقانه به این سوال برآمده از وجدان عمومی بدهد که چرا حاصل نرمش یکسویه و بعضا نا به‌جای چند ماه اخیر، فریبکار توصیف کردن ژنتیکی ایرانیان از سوی معاون وزارت خارجه آمریکا بود؟ اگر در ترجمه سخنان شرمن اما و اگر می‌کنند- که جای انکار ندارد- درباره سخنان اوباما بلافاصله پس از مکالمه تلفنی با دکتر روحانی (در ملاقات با نتانیاهو) چه می‌توان گفت که با گستاخی و بی‌سروپایی تمام گفت درباره ایران همه گزینه‌ها به ویژه گزینه نظامی روی میز است؟!
البته منتقدان هم در نوع و ادبیات نقد مسئولیت دارند اما در آن سو، بر دولتمردان فرض به خیر و صلاح آنان نزدیک‌تر- است که تلخی برخوردهای صادقانه را به شیرینی برخوردهای منافقانه و مزوّرانه ترجیح دهند. واقعیت تلخ این است که برخی موتلفان ناصادق و مشاوران خائن در امانت، پوست خربزه زیر پای دولت محترم گذاشته‌اند. بعضی از پالس‌ها که با بی‌پروایی شماری از مقامات دولتی با صبغه شتابزدگی برای توافق و ناچاری و نیاز به غرب ارسال شده حرکت متعادل دولت را مسموم کرد و قبل از هر کاری باید از این روند سم‌زدایی - و در غرب سوء تفاهم‌زدایی- شود. 3 هفته پیش وبسایت رادیو فرانسه با اشاره به همین پالس‌ها نوشت «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت ایران، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند.[!] بر پایه این جمع‌‌بندی، صبوری خریدار، وضعیت فروشنده را دشوارتر و قیمت فروش را کمتر خواهد کرد. پیشنهاد سقف زمانی 3 ماهه از سوی [...] برای انجام معامله قطعی با غرب، نشانه وضعیت اضطراری دولت تلقی شده که در ژنو در هیئت فروشنده ظاهر می‌شود. اکنون آن پیش‌بینی زمانی به 9 ماه افزایش یافته که نشانه قصد غرب برای برداشتن قدم‌های محتاطانه است».
آمریکا با این تلقی غلط و به دور از واقعیت که طرف ایرانی- آن گونه که تداعی می‌کند- از سر اضطرار پای میز مذاکره آمده، دلیلی نمی‌بیند توافق عادلانه و قانونی انجام دهد و این در حالی است که مردم کوچه و بازار نیز می‌دانند هنگام معامله، خریدار باشند یا فروشنده، نباید از خود ذوق‌زدگی و نیاز مفرط نشان دهند. بنابراین ابتدا باید مذاکرات را از این دور اشتباهی که افتاده، خارج کرد و با صدای بلند اعلام نمود دولت ایران حاضر نیست به خاطر فشار تحریم‌ها، امتیاز یکطرفه بدهد. اتفاق مهم دیگری که باید رخ دهد شروع اعتمادسازی دولت در داخل است. غربی‌ها در همین مذاکرات 10 ساله ثابت کرده‌اند که به هیچ وجه مایل به اعتمادسازی با ایران نیستند. اما این مهم است که مقامات سیاسی و دیپلماتیک دولت به جای پمپاژ حس نامحرمی به اجزای فضای افکار عمومی، حسن ظن واقعی را به این حوزه و در میان منتقدان جاری کنند که البته این، عملی دو سویه است. در غیر این صورت جای نگرانی است آن که با وارونگی امر در حوزه پنهانکاری و اختفا و محرمانه‌انگاری مسائل، دچار روش اختفای کبکی شویم؛ سر و چشم و بینایی، پوشیده زیر برف و باقی هیکل در منظر و تیررس شکارچیان!
دولت محترم ناچار است دیر یا زود با فتنه‌گرانی که طی دهه گذشته بارها نشان دادند پارسنگ کفه دشمن می‌شوند، مرزبندی کند. این یک اولویت استراتژیک است. در غیر این صورت جریان فتنه آلوده به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه بر اساس نقشه دشمن بر آن است که به واسطه راهبرد فشار و مذاکره و توهم اعطای امتیاز، دولت را مقابل نظام قرار دهد و ضمن بازسازی فضای مسموم 10 سال پیش، خط مقدم نظام را تبدیل به مسئله نظام و حاکمیت سازد. آن زمان دولت عملا تبدیل به ابزار چانه‌زنی غرب و اپوزیسیون با نظام شده بود. البته و قطعا دکتر روحانی، خاتمی نیست و مورد وثوق و حسن ظن و اعتماد نظام است. در عین حال خطر نفوذ افراطیون را باید در دولت جدی گرفت.

محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* حکمت باران در این ایام می‌دانی که چیست؟ آب و جارو می‌زند بهر محرم کوچه را. صلی‌الله علیک یا ابا عبدالله.
8094---0912
* ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت 14 تن از مرزبانان کشورمان در حادثه تروریستی سراوان خطاب به دستگاه دیپلماسی کشورمان عرض می‌کنم تا کی می‌خواهند نسبت به دشمن قسم خورده خوشبین باشند. دیدید که جواب خنده‌‌های شما را با گلوله و توهین‌هایی که از زبان خانم شرمن بیرون آمد دادند.
نیک‌نام از قم
* مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم نیست. مشکل آنجا خواهد بود که رفع گره‌های اقتصادی کشور را از دشمن طلب کنیم.
8349---0915
* توهین آمریکایی‌‌ها به مردم ایران توسط یک زن دیپلمات آمریکایی ( شرمن) در قاموس ایران و ایرانی تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست. امیدواریم مدعیان اصلاحات برای توجیه این توهین آمریکایی‌ها به موضوع اشتباه ترجمه‌ای متوسل نشوند که جواب نمی‌دهد و کار را از این حالت خراب فعلی خراب‌تر می‌کند.
صباغیان
* عدم صداقت آمریکا برای مردم و مسئولین متعهد جمهوری اسلامی ایران سالیان سال است که کاملا محرز شده است. تاکتیک‌های عوامفریبانه آنان نمی‌تواند ماهیت پلیدشان را از دید ایرانیان بپوشاند.
6263---0938
* لحن شکسته و همراه با یاس و نومیدی دولتمردان فقط باعث جری شدن آمریکایی‌ها می‌شود. همین روش را هم دکتر مصدق در مذاکره با شورای امنیت وقت در پیش گرفت دیدیم که نتیجه‌اش کودتای 28 مرداد سال1332 و وارد شدن آن همه خسارت شدید به کشور شد.
از خوانندگان کیهان
* این چه دولت تدبیر و امید است که به تزریق ناامیدی در جامعه می‌دمد: 1-رئیس دولت: خزانه خالی است، اقتصاد ایران بدتر از آن است که من تصور می‌کردم (در سازمان ملل) 2- وزیر راه و شهرسازی مردم را از مسکن مهر ناامید کرد. 3- وزیر صنعت مردم را از کاهش قیمت خودرو ناامید کرد. 4- رئیس بانک مرکزی مردم را از کاهش قیمت ارز و افزایش پول ملی کشور ناامید کرد. 5- آیا باید منتظر حرف نومیدکننده وزیر دیگری باشیم؟
2490---0919
* آقای روحانی ریاست محترم جمهوری تلاش و سعی می‌کند مسیر اعتدال را طی بکند ولی مشاهده می‌کنیم که افراد نفوذی در مجموعه جدید تندروی‌های خود را شروع کرده‌اند. راه کمک به این دولت این است که مردم نسبت به این تندروی‌ها ساکت نباشند بلکه به موقع هشدار بدهند.
شجاع از بوکان
* چرا وزرای دولت یازدهم مخالف پایین آمدن قیمت خودرو و ارز هستند؟
5405---0916
* یکی از شعارهای دولت اعتدال و امید و تدبیر، اشتغالزایی و ارزانی بود ولی گویا بحث مذاکره با شیطان بزرگ آنها را از این دو شعار مهم بازداشت.
2748---0912
* خدا به عزیزان کیهانی خیر دهد. خواهش می‌کنم در برابر این روزنامه‌های زنجیره‌ای محکم‌تر قد علم کنید. مقاله توهین‌آمیز بهار را که ملاحظه کردید؟ امثال این روزنامه باید توقیف شوند و الا باید مثل دوران اصلاحات هر روز شاهد باشیم که روزنامه‌های زنجیره‌ای به صورت دسته‌جمعی توهین به مقدسات را آغاز کنند. شما را به غدیر نگذارید توهین به غدیر عادی شود.
0700---0937
* به عنوان یک بازنشسته و حقوق زیر پانصد هزار تومان حاضرم برای کمک به نظام مقدس برآمده از خون هزاران شهید از دریافت یارانه صرف نظر نمایم تا انقلاب اسلامی و امنیت نسبی فعلی پابرجا بماند. ارزش دارد بابت حفظ امنیت و کشور جان بدهیم مال که چیزی نیست.
6374---0936
* خوشحال هستیم که روزنامه کیهان در بین تعداد زیادی روزنامه‌های زنجیره‌ای و اجاره‌ای مثل کوه دماوند استوار و راست قامت ایستاده و به روشنگری‌های مستند می‌پردازد.
4635---0912
* با توجه به تدابیر رئیس محترم قوه قضائیه مبنی بر عدم اعمال ماده 2 جرایم غیرعمد، متاسفانه مشاهده می‌شود که در بین دو شعبه حقوقی بین دو قاضی با موضوع مهریه متفاوت رفتار می‌شود. یکی فرد را به علت عدم توان پرداخت مهریه زندانی می‌کند و دیگری زندانی نمی‌کند. شایسته است رئیس محترم دستگاه قضا نسبت به اجرایی شدن دستورالعمل به طور یکنواخت در تمامی زیرمجموعه این دستگاه تدبیری بیندیشند.
بوربور از ورامین
* از بسیجیان خیابان پاسداران که امنیت و آسایش و آرامش را در این خیابان حاکم کردند به ویژه شب‌های جمعه که برخی مزاحمین مردم خیابان را مسدود کرده و ترافیک سنگین ایجاد می‌کردند تقدیر و تشکر می‌کنم.
خانم قاسمی
* مگر قرار نبود تا پایان سال قیمت‌ها افزایش پیدا نکند پس چرا قیمت کنتور برق 3 فاز 700 هزار تومانی را به 3 میلیون تومان افزایش داده‌اند.
9009---0912
* شهرداری منطقه 7 اهواز مدت 4 سال است که از پرداختن سپرده کارفرمای طرف قرارداد کارهای خدماتی خودداری می‌کند. از شهردار جدید این شهرستان برای احقاق حق خویش درخواست کمک و یاری داریم.
4751---0916
* در محدوده زیر پل سید خندان تا خیابان دبستان هر روز راهبندان شدیدی به وجود می‌آید. از طرف دیگر تردد اتومبیل‌ها روی پل با سر و صدای زیادی همراه است. از همه بدتر بساط خرده‌فروشی این محدوده واقعا آزاردهنده شده چرا هیچ مسئولی به این وضعیت سر و سامان نمی‌دهد؟
3031---0939
* بر اساس اعلام رسانه ملی و مطبوعات قرار شد کسانی که روز میلاد حضرت ولی‌عصر(عج) ازدواج کنند وام ازدواج آنها از سه میلیون به پنج میلیون افزایش یابد که این کار از سوی برخی افراد از جمله ما صورت گرفت و دفتر ازدواج به جای صد و پنج هزار تومان به خاطر تعطیلی دویست و شصت هزار تومان حق‌الزحمه دریافت نمود. ولی بانک از افزایش وام به خاطر میلاد امام زمان(عج) اظهار بی‌اطلاعی کرد و همان سه میلیون را درنظر گرفت. چرا مسئولین قولی می‌دهند که مجریان تحت امر از انجام آن طفره می‌روند و در این میان مردم متضرر می‌شوند و برنامه‌های زندگی آنها دچار اختلال می‌شود.
جزی از تهران
* از تابستان سال گذشته تا امروز بیش از 500 نفر در برج مسکونی عرفان در شمال دریاچه چیتگر معروف به دریاچه خلیج‌فارس ساکن شده‌اند ولی هر چهار طرف برج خاکی است و ما ساکنین برای تردد مشکل داریم. آسفالت منطقه را نه شهرداری قبول می‌کند و نه شرکت سازنده هیچ کدام زیر بار مسئولیت نمی‌روند.
محمدی
* در روستای پیروز از توابع شهرستان ملایر یک کاخ تفریحی کریم‌خان زند وجود دارد که میراث فرهنگی دور آن را یک حصار کشیده و آن را به امان خدا رها کرده است. این کاخ و آثار تاریخی در حال تخریب است. لطفا مسئولان موضوع را مورد رسیدگی قرار دهند.
یکی از اهالی


 


گفت: جمعه گذشته در جلسه انجمن اسلامی جامعه پزشکان دو تن از پزشکان مدعی اصلاحات و از اصحاب فتنه 88 در سخنرانی‌های خود این نشست را به هتاکی علیه کیهان تبدیل کردند.
گفتم: اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 اگر از کیهان تعریف می‌کردند جای تاسف داشت.
گفت: تازه، اعلام هم کرده‌اند که نوشته‌های کیهان اثری ندارد!
گفتم: خدا بر درجات حضرت امام(ره) بیفزاید که خطاب به آمریکا می‌فرمودند «اگر می‌گوئید چیزی نشده- و انقلاب اثری نداشته- پس چرا اینهمه سر و صدا می‌کنید»؟
گفت: یکی از آنها گفته است مواضع کیهان به خاطر مخالفت با رابطه ایران و آمریکا مانند مواضع اسرائیل است!
گفتم: اولا؛ پس چرا نتانیاهو اصلاح‌طلبان را بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران می‌دانست و ثانیا؛ چرا اصحاب فتنه روز قدس به نفع اسرائیل شعار می‌دادند، ثالثا؛ درباره مخالفت حضرت امام(ره) با رابطه ایران و آمریکا چه می‌گویند؟!
گفت: اتفاقا یکی از آنها تاکید کرده که ما پیرو امام(ره) و معتقد به جمهوری اسلامی ایران هستیم!
گفتم: پس چرا تصویر مبارک حضرت امام را پاره کردند؟ و چرا روی قید اسلامی در عبارت جمهوری اسلامی ایران خط کشیدند؟!
گفت: چه عرض کنم؟! البته بسیاری از افراد حاضر در جلسه با آنها موافق نبودند و چند تن از آنها نیز در تماس با کیهان معتقد بودند این افراد در پیوند با جریانات مشکوک استحاله و آلوده شده‌اند.
گفتم: به قول شعر دست‌کاری شده حافظ؛
به آب روشن می، صوفئی طهارت کرد
و رفته‌رفته به این کار زشت عادت کرد!

 


ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان دو دور مذاکره در وین، با صدور بیانیه مشترک توافق کردند مذاکرات را 20 آبان در تهران ادامه دهند.
بر اساس گزارشی که واحد مرکزی خبر منتشر کرده در این بیانیه مشترک آمده است :پس از دیدار عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و مدیرکل آژانس، هیئت‌های آژانس و ایران در تاریخ 6 و 7 آبان جلسه مفیدی در وین داشتند.
در این بیانیه مشترک تصریح شده است: ایران پیشنهاد جدیدی را درباره اقدامات عملی به عنوان مشارکت سازنده برای تقویت همکاری‌ها و گفت وگو با هدف حل آتی مسائل باقیمانده ارائه کرد. بر اساس این بیانیه، در پی مباحث سازنده طرفین، تصمیم گرفته شد که جلسه دیگری در 20 آبان در تهران برگزار شود تا همکاری‌های به سمت جلو پیشرفت کند.
مذاکرات دو روزه تیم کارشناسی ایران به ریاست رضا نجفی نماینده کشورمان در آژانس و ترو وایوراندتا رئیس هیئت مذاکره کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر سه‌شنبه در مقر آژانس در وین پایان یافت. دور بعدی مذاکرات روز 20 آبان در تهران برگزار خواهد شد.
مذاکرات جامع بود
در همین حال، ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها پس از پایان مذاکرات دو روزه با آژانس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گفت‌و‌گو‌های ما تمام مسائلی که تا به حال باقی‌ مانده بود را دربر می‌گیرد. این گفت‌و‌گوها سرآغاز دور جدیدی از روابط میان ایران و آژانس است و چون داریم بر روی جزئیات مطالعه و کار می‌کنیم، چیز بیشتری را نمی‌توانم بگویم اما بعد از حصول نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
او درباره بازدید از سایت پارچین گفت: مذاکرات جامع و شامل همه موارد از جمله پارچین بود.
همچنین رضا نجفی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران نیز گفت: مذاکرات «مثبت» و «سازنده» بود و ما طرح جدیدی را روی میز گذاشتیم.
وی با بیان این‌که این مذاکرات سرآغاز فصل جدیدی از روابط میان دو طرف است، تصریح کرد: این مذاکرات برای دست یافتن به یک چارچوب بود تا بتوان اقدامات عملی را انجام داد.

 


وزیر امور خارجه آمریکا از ایران خواست تمایلش را به دنبال کردن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نشان دهد و از مردم آمریکا و کنگره این کشور خواست که از تلاش‌ها برای کاهش تسلیحات هسته‌ای در سراسر جهان حمایت کنند.
جان کری در مراسمی در واشنگتن که توسط صندوق پلوشیر در حمایت از ابتکاراتی که مانع گسترش تسلیحات کشتار جمعی می‌شود، برگزار شد گفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا وی را موظف کرده است که ببیند آیا ایران حقیقتا مایل به دنبال کردن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز هست یا خیر.
کری گفت که ایران باید چنین تمایلی را با اقداماتش نشان دهد و این اقدامات باید واقعی و قابل راستی‌آزمایی باشند، زیرا کلمات نمی‌توانند جایگزین اقدامات شوند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش از جامعه آمریکا و کنگره این کشور خواست از تلاش‌ها برای کاهش تسلیحات هسته‌ای در سراسر جهان حمایت کند.
شبکه خبری بلومبرگ نیز گزارش داد که کری در اظهاراتی که در موسسه صلح آمریکا بر زبان آورد، تاکید کرد که دنبال نکردن دیپلماسی در قبال برنامه هسته‌ای ایران غیرمسئولانه است.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه بدون اینکه به جزئیات اشاره‌ای کند گفت که ما تسلیم تاکتیک «وحشت» علیه برگزاری مذاکرات با ایران نخواهیم شد. اظهار تمایل کری به مصالحه دیپلماتیک در حالی است که جمعی از سناتورهای آمریکایی خواهان تشدید فشارها به ایران بوده و اوباما حتی از روی میز بودن گزینه نظامی سخن گفته است. چند روز پیش هم یک میلیاردر آمریکایی که از برخی سیاستمداران این کشور حمایت مالی می‌کند، خواستار بمباران اتمی ایران شده بود. به نظر می‌رسد اظهارات به ظاهر متناقض مقامات واشنگتن به نوعی تقسیم کار دیپلماسی میان آنان برای کسب حداکثر امتیاز و تاثیر بر جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است.

 


ایران در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل، خواستار واکنش فوری و متناسب سازمان ملل متحد در برخورد با اقدام تروریستی در سراوان شد.
محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل، با اشاره به اقدام عناصر تروریست در به شهادت رساندن 14 تن از مرزبانان و مجروح کردن شش تن دیگر از آنها در نوار مرزی شهر سراوان خواستار واکنش فوری و متناسب شورای امنیت سازمان ملل در برخورد با این اقدام وحشیانه شد.
خزاعی در این نامه با اشاره به اینکه گروه تروریستی موسوم به جیش العدل مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، افزود: نشانه‌ها حاکی از آن است که اقدام تروریستی جمعه 3 آبان این گروه خشونت‌طلب با نفوذ به مرزهای شرقی ایران صورت گرفته است.
سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در این نامه به رئیس شورای امنیت و اعضای آن یادآور شد که عکس‌العمل متناسب شورای امنیت به این اقدام تروریستی از یکسو پیامی فوری برای این گروه تروریستی و حامیان آنها خواهد داشت که دست زدن به چنین اعمال جنایتکارانه توسط هر گروه و در هر زمان و مکان تحمل نخواهد شد و از سوی دیگر موجب تسلای خاطر بازماندگان این اقدام وحشیانه خواهد شد.
خزاعی همچنین در این نامه آورده است:‌ ایران مصمم است با اتخاذ کلیه اقدامات لازم این گروه تروریستی را به سزای عملش برساند و در این راستا از جامعه بین‌الملل و همسایگانش انتظار همکاری کامل تا تحقق این خواسته را دارد.

 


کاخ سفید از گفت‌وگوی تلفنی اوباما و نتانیاهو درباره موضوع هسته‌ای ایران خبر داد.
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کردکه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تحولات اخیر مربوط به ایران، مذاکرات اسرائیل - فلسطین و دیگر مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا کاخ سفید بدون این که به جزئیات بیشتری اشاره کند افزود که اوباما و نتانیاهو توافق کردند که به هماهنگی‌های نزدیک خود در زمینه پاره‌ای از مسائل امنیتی ادامه دهند.
چهارشنبه هفته گذشته نیز جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در رم با نتانیاهو دیدار و درباره مسائل امنیتی منطقه‌ای به‌ویژه برنامه هسته‌ای ایران 7 ساعت با وی گفت‌وگو کرد!
همچنین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با «گودلاک جاناتان» رئیس‌جمهور نیجریه که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، بار دیگر بحث اصلی خود را به برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داد. وی در این دیدار مدعی شد ایران هسته‌ای تهدیدی برای نیجریه، آفریقا و کل دنیا است.
نتانیاهو با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، گفت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای،‌ نه فقط اسرائیل بلکه نیجریه، آفریقا و تمام دنیا را تهدید می‌کند. وی تنها راه دستیابی به توافقی مسالمت‌آمیز را توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران دانسته است. وی افزود: اخیرا شنیده‌‌ام ایرانی‌ها تازه‌ترین دور از مذاکرات را مفید و سازنده توصیف کرده‌اند. خوب، وقتی این مذاکرات برای آن‌ها زمان می‌خرد تا به غنی‌سازی ادامه دهند و مواد شکاف‌پذیر برای بمب هسته‌ای تولید کنند، برایشان سازنده و مفید خواهد بود. نتانیاهو ادامه داد: این مذاکرات فقط در صورتی مفید و سازنده است که فشارها بر ایران، آن‌ها را به توقف و کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای، توقف غنی‌سازی و توقف ساخت رآکتور آب سنگین که تنها برای ساخت بمب اتم در حال اجراست، وادار کند. همچنین آویوکوچاوی، رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی اظهار داشت با تغییر دولت، نگاه ایران به برنامه هسته‌ای‌اش تغییر نیافته است.

 


شورای نگهبان طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیات‌‌ها را مغایر با برخی از اصول قانون اساسی تشخیص داد.
طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی،شوراها، مجامع و سایر هیات‌ها مصوب جلسه مورخ هفدهم مهرماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 10/8/1392 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ازنظر این شورا مغایر با برخی اصول قانون اساسی شناخته شد.

 


خبرهای تأیید نشده، از پیشنهاد هیئت ایرانی به آژانس برای صدور مجوز برخی بازرسی‌ها از جمله از سایت نظامی پارچین حکایت می‌کند.
این گمانه‌زنی را رویتر منتشر کرده و نوشته که «پیشنهاد عملیاتی» که در سخنان رضا نجفی نماینده ایران در آژانس مورد اشاره قرار گرفته می‌تواند شامل صدور اجازه بازرسی از سایت پارچین شود. اما صریح‌تر از ادعای رویتر، اظهارات ترو واریورانتا معاون یوکیا آمانو مدیرکل آژانس می‌باشد که گفته است «گفت‌وگوهای ما تمام مسائلی که تا به حال باقی‌مانده بود را دربر می‌گیرد. این گفت‌وگوها سر آغاز دور جدیدی از روابط میان ایران و آژانس است و چون داریم بر روی جزئیات مطالعه و کار می‌کنیم چیز بیشتری را نمی‌توانم بگویم، اما بعد از حصول نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
او در عین حال درباره بازدید از سایت پارچین گفت: مذاکرات جامع و شامل همه موارد از جمله پارچین بود.
هم‌چنین رضا نجفی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران نیز گفت: مذاکرات «مثبت» و «سازنده» بود و ما طرح جدیدی را روی میز گذاشتیم.
ایسنا نیز از قول یک دیپلمات ایرانی فاقد نام نوشت: متن جدیدی میان ایران و آژانس در مذاکرات دو روز گذشته توافق شد که جایگزین 10 دور مذاکره قبلی و نیز چارچوب‌هایی که تاکنون مذاکره شده است می‌شود.
وی تاکید کرد که متن جدید توافق شده میان ایران و آژانس براساس پیشنهاد جدید ایران و جایگزین مذاکرات دو سال گذشته خواهد شد.
البته گفته شده که این توافق نهایی نشده است.
آنچه در این میان محل ابهام است، چند مسئله است. 1- نسبت توافق ایران و آژانس با مذاکرات 5+1 چیست؟ زیرا، بارها پیش آمده که با وجود هماهنگی آژانس با 5+1 و به رغم اذعان آژانس به فقدان سندی دال بر نظامی بودن یا انحراف برنامه هسته‌ای ایران، طرف غربی قواعد بین‌المللی و آژانس را دور زده و بر فشارهای خود افزوده است. 2- از کجا معلوم که بازرسی از پارچین آخرین توقع غرب و آژانس باشد و به سیاق چند توافق گذشته نظیر تدوین مدالیته و 6 سوال مدنظر آژانس، ابهام‌ها و اتهام‌های فاقد سندی که منشأ آن آمریکا و برخی محافل صهیونیستی است، پیش‌ کشیده نشود و بهانه فشارهای تازه نباشد؟ 3- غرب در ازای اقدامات سازنده ایران (که باید به تأیید مقامات عالی و مجلس شورای اسلامی و نهادهای ذی‌ربط برسد) قرار است متقابلا کدام اقدام سازنده را صورت دهد. تاکنون غربی‌ها اعلام کرده‌اند که در عمل حاضر به کاهش تحریم‌ها و فشارها نیستند و سوال این است که بنابراین اعتمادسازی یکسویه به راه به کجا می‌برد؟ 4- آیا آژانس حاضر است اسناد ادعایی خود را که هرگز حاضر نشده به ایران ارائه دهد، بالاخره ارائه دهد یا صرفا تبدیل به ابراز گمانه‌زنی و بهانه‌تراشی آمریکا شده است. 5- و بالاخره اینکه صفر کردن 10 سال بازرسی و اعلام ارائه پیشنهاد جدید از سوی ایران، آیا غفلت از دستاوردهای گذشته و عقب‌نشینی از موضع طلبکاری خود در قبال سیاسی‌کاری آقای آمانو در چند سال اخیر نیست؟!

 


همکار فراری نشریات زنجیره‌ای و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تاکید کرد غیرسیاسی بودن این انجمن توقیف شده را باور نمی‌کند.
نیک‌آهنگ کوثر در این زمینه نوشت: ممکن است دوستان خوب من هزاران بار قسم بخورند که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به هیچ عنوان اهل سیاسی‌کاری و بازی‌های سیاسی نبوده‌ است. ممکن است بگویند دغدغه آنها، کاملا حرفه‌ای بوده و غیرسیاسی... اما تجربه من از 3 سال حضور در جلسات هیأت مدیره به عنوان بازرس، غیر از این را می‌گوید. روزی که پرونده‌ها را بازگشایی کردم و بررسی مجدد نحوه عضویت در انجمن آغاز شد، با ده‌ها مورد برخورد کردم که افرادی، تنها و تنها برای گرفتن امکاناتی حداقلی، برخلاف اساسنامه عضو انجمن شده بودند و وقتی خط قرمز روی نام تعدادی کشیده شد، با اعتراض‌هایی روبه‌رو شدم؛ نه از اعضای عادی البته. گاهی وقت‌ها که جلسات هیأت مدیره تمام می‌شد و دوستان از محل انجمن برای بحث درباره بیانیه‌های حزبی استفاده می‌کردند، وقتی مدیر بخشی از حزب مشارکت در محل انجمن، از افراد مختلف برای عضویت در حزب مورد نظرش دعوت به عمل می‌آورد و... اسمش را چه می‌توان گذاشت؟ ممکن است بگویند از وقت جلسه استفاده نمی‌شده، اما آنجا که محل نوشتن چرک‌نویس بیانیه این جبهه و آن سازمان نبود که!
وی در سایت اینترنتی خودنویس خاطرنشان کرد: اگر کسی به من بگوید که فعالیت انجمن سیاسی نبود، من قبول نمی‌کنم! وقتی محسن آرمین گفت نمی‌خواهد مجددا کاندیدای عضویت در هیأت مدیره شود، فکر می‌‌کنید چه کسی را به عنوان نامزد جانشین پیشنهاد کردند؟ هم‌حزبی دیگر محسن آرمین را! وقتی سوال می‌شد که فعالیت رسانه‌ای بخشی از اعضای هیأت مدیره چیست، می‌گفتند با ما گفت‌وگو شده، در حالی که عضو هیأت مدیره، عضو انجمن هم هست و عضو انجمن صنفی زمانی روزنامه‌نگار است که فعالیت روزنامه‌نگارانه هم بکند!... اگر کسی می‌خواهد عضو پیوسته باشد، نباید عضو پیوسته حزب و سازمانی سیاسی باشد. هویت او باید کاملا رسانه‌ای باشد. چطور می‌توان کسی را روزنامه‌نگار دانست که در سال، کمتر از 10 مطلب نوشته اما در 100 جلسه سیاسی شرکت کرده و نقشی سیاسی بازی کرده است؟
وی افزود: وقتی عضو یک دسته سیاسی وارد هیأت مدیره شود، وقتی یک فعال سیاسی که هویتش سیاسی است و نه رسانه‌ای، باید ترسید. ‌آیا نظر دادن و رای دادن‌هایش بر اساس منفعت حزبی نخواهد بود؟ باز هم می‌گویم؛ منکر کارهای خوب انجمن نیستم، اما بسیاری از سیاسی‌‌‌کاری‌ها را هم نمی‌توانم نادیده بگیرم.
یادآور می‌شود انجمن صنفی روزنامه‌نگاران علاوه بر فعالیت‌های حزبی و سیاسی که خارج از اساسنامه آن بود، تبدیل به پایگاه رسانه‌ای گروهک‌های ضد انقلاب شده بود و برخی از اعضای شاخص آن هم اکنون ضمن پناهندگی به انگلیس و آمریکا در خدمت رسانه‌های دولتی این رژیم‌های استکباری قرار دارند.

 


سلب مسئولیت عارف از عملکرد روزنامه هتاک بهار با واکنش یک سایت اصلاح‌طلب نزدیک به دولت مواجه شد.
محمدرضا عارف در جلسه شورای مشورتی بنیاد امید ایرانیان، با اشاره به انتشار مقاله روزنامه بهار، گفته بود: «انتشار این مقاله آن هم در آستانه عید غدیر خم به دلیل سهل‌انگاری متولیان این رسانه موجب ناراحتی جامعه متدینین و شیفتگان امام علی(ع) شده است و اینجانب هم بعد از خواندن این مقاله بسیار متاثر شدم.»
عارف به مطالب برخی سایت‌های خبری که روزنامه بهار را منتسب به وی دانسته‌اند، اشاره کرد و افزود: «شخصا صاحب رسانه‌ای نیستم و تنها مطالبی که در سایت شخصی من منتشر می‌شود مورد تایید است.»
سایت فرارو در واکنش به سخنان عارف نوشت: این سخنان محمدرضا عارف در شرایطی مطرح می‌شود که روزنامه بهار تنها رسانه حامی وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن بوده است. عارف در شرایطی انتساب این روزنامه به خود را رد می‌کند که روزنامه بهار به صورت قراردادی در انتخابات ریاست جمهوری به پوشش تمام قد اخبار وی می‌پرداخت و گفته می‌شود در آن زمان 55 درصد سهام این روزنامه به حمید عارف (فرزند محمدرضا عارف) تعلق داشت.
فرارو افزود: هفته گذشته نیز خبرهایی به گوش رسید که بر‌‌ اساس آن 100 درصد سهام روزنامه بهار به بنیاد امید ایرانیان (بنیاد محمدرضا عارف) واگذار شده است.
فرارو می‌نویسد: با وجود این که عارف انتساب روزنامه به وی را رد می‌کند اما دو روز پیش سید حسن رسولی یکی از نزدیکان عارف درباره یادداشت روزنامه بهار گفت «البته مجموعه آقای عارف و جریان اصلاح‌طلب موضوع انتشار این مقاله را محکوم کرده و به آقای پورعزیزی و هیئت تحریریه روزنامه بهار تاکید و توصیه شده است که در انتشار مطالب دقت بیشتری به خرج دهند تا شاهد چنین موضوعاتی در آینده نباشیم.» حال این سؤال مطرح است که اگر روزنامه بهار به مجموعه عارف تعلق ندارد پس چگونه این مجموعه به مدیر مسئول روزنامه امر و نهی می‌کند؟

 


یک روزنامه صهیونیستی نوشت: سازش ایران و آمریکا، امتیازات و نتایج راهبردی چشمگیری برای اسرائیل دارد.
یدیعوت آحارونوت نوشت: موفقیت مذاکرات بین ایران و 5+1، منافع راهبردی مهمی برای اسرائیل به دنبال دارد و ضمن اینکه برنامه اتمی نظامی(!) ایران را متوقف می‌کند، باعث توقف تاکتیک‌های خرابکارانه ایران در منطقه می‌شود و این همان چیزی است که اسرائیل با دیپلماسی و یا عملیات نظامی دنبال تحقق آن است.
این روزنامه با اشاره به مواضع بنیانگذار جمهوری اسلامی در زمینه صدور انقلاب اسلامی و حمایت از گروه‌های مقاومت ضد صهیونیستی نوشت: نباید فتوای کمک ]امام[ خمینی به فلسطینی‌های سنی برای رهایی از یوغ دولت اسرائیل را از یاد ببریم. با سازش ایران با آمریکا منطقی است فرض کنیم که ایران مجبور است از فعالیت‌های خود در حمایت از گروه‌های مبارز فلسطینی دست بکشد که این به نفع اسرائیل است.
یدیعوت آحارونوت در پایان نوشت: با توجه به دیپلماسی مخفیانه و بلندپایه «اوباما- نتانیاهو»، کاری که باید انجام دهیم این است که اطمینان داشته باشیم توافقنامه‌ای که با ایران امضا خواهد شد، توافقنامه‌ای معقول خواهد بود و این کشور را دست‌کم دو سال از دستیابی به توانایی سرهم‌بندی کردن سه یا چهار کلاهک هسته‌ای بازخواهد داشت. اگر بخواهیم، هر رویایی قابل تحقق است(!)

 


طیفی از اصلاح‌طلبان بازی با نام ناطق نوری را از سر گرفته‌اند. این کار که برای ایجاد بدگمانی بیشتر در میان اصولگرایان صورت می‌گیرد، موجب برخی دلخوری‌ها نزد کسانی چون محمدرضا عارف شده است.
به دنبال اظهارات غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران مبنی بر اینکه «بعید نیست اصلاح‌طلبان حول محور ناطق نوری در انتخابات مجلس اجماع کنند»، روزنامه‌های زنجیره‌ای آفتاب یزد و اعتماد به استقبال فضاسازی در این باره رفتند و این در حالی است که انتخابات مجلس دهم اسفند 1394 (دو سال و نیم دیگر!) انجام خواهد شد.
در همین زمینه روزنامه آفتاب یزد از قول زیباکلام نوشت: آقای کرباسچی گزینه بسیار مناسبی را مطرح کرده است. به این دلیل که اجماع اصلاح‌طلبان بر روی آقای عارف باعث می‌شود که اصولگرایان به دست و پا بیفتند تا اجازه ندهند اصلاح‌طلبان به مجلس راه یابند، ما باید همان سیاستی را که در انتخابات ریاست جمهوری 92 در پیش گرفتیم در انتخابات مجلس دهم هم پیاده کنیم یعنی سرمایه‌گذاری بر روی شخصیتی که اصولگرایان را خیلی دچار ضدیت با اصلاح‌طلبان نکند.
زیباکلام می‌گوید: اگر ما به دنبال این باشیم که آقای عارف به ریاست مجلس دهم برسد، همانطور که گفتم این یعنی رد صلاحیت گسترده دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس آینده در این صورت درست است که ما عارف را به مجلس فرستادیم اما از طرفی با رد صلاحیتی که برای اصلاح‌طلبان به وجود می‌آید عارف هرگز در بدنه مجلس دارای رأی خاصی نمی‌باشد. زیرا که در انحصار اصولگرایان است. اما اگر اصلاح‌طلبان بر ناطق اجماع کنند، حساسیت‌ها برای رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلب‌ها به حداقل خواهد رسید.
وی همچنین به آریا گفته «فایده این کار این است که ناطق نوری و اصولگرایان معتدل مجبور می‌شوند جلوی رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب را بگیرند. اگر اصلاح‌طلبان بدون توجه به ناطق نوری و با محوریت عارف بخواهند وارد مبارزات انتخاباتی شوند تقریباً تمامی نامزدهای تابلودار اصلاح‌طلب رد صلاحیت می‌شوند. بنابراین دلیلی ندارد که ما به دنبال گزینه‌ای باشیم که می‌دانیم هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. آقای ناطق نوری رئیس مجلس دهم می‌شود و محمدرضا عارف نائب رئیس اول و سایر اصلاح‌طلبان جز هیأت رئیسه مجلس خواهند شد و علی لاریجانی هم می‌تواند رئیس یک فراکسیون شود.
با این حال آذر منصوری از اعضای حزب منحله مشارکت گفته که «متعجبم چگونه برخی مباحث درباره اجماع روی اشخاص خاص در انتخابات مجلس بیان می‌شود چرا که اصلاً در جلسات شورای مشورتی اصلاح‌طلبان مشخص نشده که حتی ساز و کار ورود به انتخابات مجلس چگونه باشد.
حسن رسولی از اعضای ستاد انتخاباتی عارف نیز در گفت‌وگو با «فرارو» به اظهارات کرباسچی واکنش منفی نشان داد و گفت این مباحث منتهی به توسعه اختلافات درون جریانی می‌شود و کاری شتاب‌زده است.
فرهمند علی‌پور همکار فراری نشریات زنجیره‌ای ضمن تحلیل در سایت مشرق پارسی (وابسته به روزنامه الشرق الاوسط) با پیش کشیدن بحث اجماع اصلاح‌طلبان حول محور ناطق نوری، نوشت: «یک سال پیش چهره‌هایی شاخص اصلاح‌طلب که امیدی به حضور مجدد در قدرت نداشتند همراه با برخی از اصولگرایان معتدل در تلاش برای قانع کردن ناطق نوری برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بودند. موضوعی که ناطق نوری آن را رد کرد. این اجماع یک بار دیگر می‌تواند از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل حول ناطق نوری شکل بگیرد. اما وضعیت محمد رضا عارف چه خواهد شد؟ فردی که تلاش بسیار کرد نظر اصلاح‌طلبان را برای حمایت از خود در انتخابات ریاست جمهوری جلب کند. او در این هفته‌ها فعالیت‌های خود را آغاز کرده تا برای مجلس دهم و کرسی ریاست مجلس آماده شود. اما آیا برای اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف دارای چنان جذبه‌ای خواهد بود که بتوانند او را محور اجماع خود قرار دهند و ردای ریاست مجلس را بر تن او اندازه کنند؟ یا آنگونه که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری شاهد بودیم یکبار دیگر اصلاح‌طلبان چهره‌ای قدرتمندتر را به او ترجیح خواهند داد و او را تنها در حد یک نامزد و نه سر لیست و شاخص نامزدهایشان معرفی خواهند کرد».
شایان ذکر است رسانه‌های زنجیره‌ای در دوره تلاقی مجلس پنجم با دولت اصلاحات، بارها از قول اصلاح‌طلبان نوشتند «مجلس زوری نمی‌خوایم، ناطق نوری نمی‌خوایم»!

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10