(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 08  آبان 1392 - شماره 20628

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
سخنگوی وزارت امور خارجه: درباره خطوط قرمز با 1+5 گفت‌وگو نمی‌کنیم
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
پیام تسلیت رئیس جمهور به مناسبت درگذشت پدر 3 شهید دفاع مقدس
با حکم روحانی
اختری رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین شد
حمایت روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت از مقاله موهن روزنامه بهار!
اندیشکده کارنگی: مخالفت عربستان با حضور ایران در ژنو 2 به انزوای ریاض منجر می‌شود
با حکم وزیر اطلاعات
اخوان رئیس سازمان حراست کل کشور شد
دریادار سیاری: امنیت دریای خزر باید توسط کشورهای همسایه این دریا تامین شود
تقدیر از 2 دانشمند ایرانی در جمع 5 برگزیده سازمان بهداشت جهانی
وزیردفاع: ساخت هواپیمای پهن پیکر را در دست اجرا داریم
توزیع کمک‌های هلال‌احمر ایران میان سیل‌زدگان سودانی
معاون وزیر صنعت و معدن اعلام کرد
دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در فاز 14 پارس جنوبی
مشاور رئیس‌جمهوری خبر داد
ساخت بندر کاسپین با مشارکت سازمان بنادر
برای نخستین بار در کشور
محققان دانشگاه اصفهان دستگاه همجوشی هسته‌ای ساختند
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی: بدعت و افراطی‌گری عزاداری‌های محرم در فقه شیعه جایگاهی ندارد
صبح دیروز
آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی دعوت حق را لبیک گفت
کاهش 7 درصدی صادرات زعفران در سال جاری
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد
برداشت 20 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی
رئیس سازمان محیط‌زیست: انتقال آب کارون برای مصارف غیرآشامیدنی غیرمنطقی است
   


شهید بزرگوار دکتر مصطفی چمران: ای چشم بینای خدا‌! تو‌حاضری در جای‌جای زندگی ما، در لحظه‌لحظه زیستن ما، نفس کشیدن، نشستن ما و برخاستن ما... در هر پگاه و نگاه ما و در ژرفای نماز و نیاز ما.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما در مورد جزئیات مذاکرات موضوعی مطرح نمی‌‌کنیم و ایران درباره خطوط قرمز گفت‌وگو نخواهد کرد.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه چه اقداماتی از سوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدام تروریستی سراوان انجام شده، گفت: این حادثه تروریستی و شرورانه مایه تاسف بوده، به همین دلیل وزارت امور خارجه سریعا کاردار پاکستان در تهران را دعوت کرد و یادداشت رسمی اعتراض‌آمیز ایران به وی ارائه شد.
وی تصریح کرد: در عین حال مراتب پیگیری اجرای تفاهم‌نامه امنیتی در دستور کار قرار گرفته و همچنین به دنبال استرداد مجرمان هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: البته همکاری نزدیکی در این باره بین وزارت خارجه و وزارت کشور در حال انجام است و قرار شده معاون وزارت کشور به پاکستان سفر کند تا دولت این کشور حادثه تروریستی چند روز گذشته را پیگیری و مجرمان آن را به کشور مسترد کند.
افخم افزود: برای مقابله با تروریست نیازمند عزم جدی همه کشورها هستیم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ایجاد پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا، اظهار داشت: در اولین جلسه پس از سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک، موضوع ایجاد تسهیلات مورد پیگیری قرار گرفت و عزم دکتر روحانی بر این است که مشکلات ایرانیان در آمریکا تسهیل شود و به همین خاطر موضوع پرواز مستقیم مطرح شده است که نیازمند بررسی فنی و اجرایی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات «وندی شرمن» بیان کرد: مقامات آمریکایی اعلام کردند که سوء تفاهمی رخ داده و ما نیز در جلسه گذشته سخنگویی به این مسئله پاسخ دادیم و روشنگری کردیم، باید درنظر داشت که اظهارات واقع‌بینانه و مبتنی بر تکریم و احترام باشد و امیدواریم صداها شنیده شده و تحولات رخ داده از سوی آنها مبتنی بر واقعیات باشد.
وی درباره نامه اتحادیه اروپا به بیش از 12 شرکت مبنی بر این که بحث تحریم‌ها با ایران هم‌چنان حفظ شود، اظهار کرد: اخبار مختلفی در این باره منتشر می‌شود که تصمیم‌گیری و اعلام نظر منوط به نظر مراجع رسمی این کشورهاست؛ اما در عین حال باید درنظر داشت رویکرد شکست خورده‌ای در گذشته اعمال شد که بحث فشار و مذاکره بود. امیدواریم طرف‌های مذاکره‌کننده مجددا به این رویکرد شکست خورده روی نیاورند چرا که ناکارآمدی خود را نشان داده است و طبعا نگاه‌هایی که باید دنبال شود نگاه به آینده است. ما مذاکره‌ برای نتیجه را مطرح کرده‌ایم. البته در مذاکرات گذشته ما با 1+5 شاهد رویکرد مذاکره برای مذاکره نبودیم. امیدواریم این مباحث صرفا در حوزه خبر و رسانه بماند و آنها که به دنبال رویکرد ناکارآمد گذشته هستند خود را با مسیر جدید و تعامل میان دو طرف برای رسیدن به راه حل عادلانه، منطقی و مبتنی بر رفع نگرانی‌های متقابل با تامین حقوق کامل هسته‌ای ایران تطبیق دهند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهاراتی در خصوص بحث خط قرمزها در مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: در مورد صحبت‌های جناب آقای نقوی حسینی خود وی اظهارات منتشره را رد کرده و اعلام کردند که این اظهارات درست منتشر نشده و ما نیز در مورد جزئیات مذاکرات موضوعی مطرح نمی‌کنیم و آنچه که ایران مطرح می‌کند گفت‌وگو بر روی خط قرمزها نیست.
افخم با اشاره به گزارش «احمد شهید» در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران نیز گفت: البته باید توجه کرد که لحن احمد شهید در مورد این گزارش ملایم‌تر از دفعات پیش بود و پاسخ ما به اصل گزارش است چرا که این گزارش یک‌سویه است و رویکردی سیاسی دارد و منابع تهیه آن نسبت به جمهوری اسلامی ایران مغرض بودند.

 


کلیدهای آسمان و زمین
قرآن کریم:
کلیدهای آسمان و زمین از آن اوست. روزی را برای هر‌کس بخواهد گسترش می‌دهد یا محدود می‌سازد.
او به همه چیز دانا است.
سوره شوری
آیه 12

 


تولید 4 مجموعه انیمیشن
ضد آمریکایی
در آستانه روز مبارزه با استکبار جهانی، چهار مجموعه پویانمایی با مضمون ضدآمریکایی تولید شد.
مدیر خانه پویانمایی انقلاب اسلامی درباره مجموعه ۱۰ قسمتی «آتو» گفت: نام این مجموعه به صورت طنز، برگرفته از عنوان «ناتو» است.
محمدامین همدانی افزود: در این مجموعه، سران ناتو تلاش می‌کنند گروه ویژه‌ای برای جنگ با تروریسم بین‌المللی تشکیل بدهند و هر یک از کشورهای عضو، نیروهای ویژه‌ای معرفی می‌کنند که گروه سربازان بین‌المللی را سر و سامان بدهند. اما نیروهای ویژه ضد تروریسم، کاری جز تقویت تروریست‌ها و خرابکاری در کشورهای مختلف دنیا انجام نمی‌دهند.
مدیر خانه پویانمایی ادامه داد: این کار رویکرد طنز دارد و در چند اکران دانشگاهی با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است.
همدانی درباره انیمیشن دیگری با عنوان «پرواز تا بی‌نهایت» گفت: این انیمیشن که برنده جایزه‌دوم جشنواره عمار و جایزه اول تهران ۱۴۰۴ شده، درباره نبرد فرضی ایران و آمریکا در سال ۲۰۲۵ میلادی است.
وی درباره انیمیشن کوتاه IQ گفت: این کار هم هواپیمای جاسوسی RQ۱۷۰ را به سخره گرفته و در قالب طنز، پهپاد آمریکایی و شکار آن را روایت می کند.
او درباره مجموعه ۳۰ قسمتی «عمو سام» با موضوع جنگ طلبی های آمریکا گفت: فعلاً ۱۵ قسمت «عمو سام» آماده پخش است و بقیه قسمت­ها به زودی نهایی خواهد شد.
وی از تولید یک انیمیشن ۱۵ دقیقه‌ای درباره نبرد احتمالی ایران و آمریکا در تنگه هرمز خبر داد و گفت: «هنرمندان انیمیشن مشهد مشغول تولید این کار هستند که نمونه خوبی در حوزه تولید انیمیشن ایرانی خواهد بود.
اتهامات غیراخلاقی جدید
علیه مجری بی‌بی‌سی
مقامات دادستانی و پلیس منطقه «لانکشایر» واقع در شمال غرب انگلیس اعلام کردند که مدارک و دلایل کافی برای محاکمه مجدد «استوارت هال» به اتهام تجاوز و آزارجنسی دختران زیر سن قانونی وجود دارد و این پرونده برای رسیدگی قضایی به دادگاه فرستاده می‌شود.
به گزارش ایرنا، بر اساس اتهامات جدید، استوارت هال متهم است که دو دختر نوجوان را طی سال‌های 1976 تا 1981 میلادی 15 بار هدف تجاوز جنسی قرار داده است. همچنین یک اتهام آزار و اذیت جنسی نیز علیه وی مطرح شده است.
این مجری سابق «بی‌بی‌سی» که در حال حاضر 83 سال سن دارد، طی روزهای آینده باید مجدداً از زندان به دادگاه اعزام شود تا پاسخگوی اتهامات تازه علیه خود باشد.
گفتنی است، طی یک سال اخیر، تعداد زیادی از مجریان و دست‌اندرکاران بی‌بی‌سی به جرائم غیراخلاقی متهم شده‌اند. با این حال هنوز نوبت به رسیدگی به اتهامات مدیران و مجریان شبکه «بی بی سی فارسی» نشده است که طی چند سال گذشته بارها مرتکب تجاوز و روابط نامشروع شده‌اند. گویی افرادی که در بخش فارسی رسانه سلطنتی انگلیس کار می‌کنند به خاطر مبارزه با ملت ایران از مصونیت قانونی برخوردارند.
انتقاد شورای نظارت بر صداوسیما
از نحوه نمایش سبک زندگی در سریال‌ها
گزارش شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نشان می‌دهد روند پرداختن به مقولات فرهنگ و سبک زندگی در سریال‌های پخش‌شده در شش ‌ماهه اول سال ۹۱ قابل قبول نبوده ‌است.
در این گزارش به شش مورد به شرح زیر اشاره شده است:
1- حجم قابل‌توجهی از سریال‌ها درباره موضوعات و مقولات مختلف بدآموزی داشته‌اند، مانند روابط نامحرم و حجاب و پوشش.2- به مقوله انقلاب و دفاع مقدس نسبت به شش ‌ماهه اول 91 توجه بیشتری شده‌است. (یکی از دلایل این موضوع، قرارداشتن مناسبت‌های هفته دفاع مقدس و دهه فجر در این بازه زمانی ‌است.)3- مقولات مربوط به سبک زندگی، کار و تلاش، مقولات دینی و اجتماعی در اغلب آثار مورد بی‌توجهی بوده ‌است.4- اغلب سریال‌ها بار آموزشی و فرهنگی لازم را نداشته‌اند. 5- به موضوعات رعایت حقوق افراد در روابط اجتماعی، رعایت حقوق افراد در روابط خانوادگی، قانون‌گرایی،تلاش‌گری، وجدان‌کاری، نمایش معماری بومی، ازدواج، صداقت، انقلاب و دفاع مقدس، به شکل بهتری نسبت به سایر موضوعات پرداخته شده‌است، اما باید توجه داشت وضع فعلی با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد.6- وضع پوشش، آرایش و حجاب در سریال‌های مورد نظر نسبت به سریال‌های شش‌ماهه اول 91 بدتر شده ‌است.7- در مجموع سطح سریال‌ها نسبت به سریال‌های شش‌ماهه اول تفاوت چندانی نداشته ‌است و روند روبه‌رشدی در آن‌ها قابل مشاهده نیست.
اعتراف فیلمساز آمریکایی:
هالیوود به تفرجگاه شیطان تبدیل شده‌است
«ریک سانتوروم» که هم‌اکنون مدیرعامل یک استودیوی فیلم‌سازی با محوریت ساخت فیلم‌های مذهبی-خانوادگی‌ است با انتقاد از سینمای آمریکا گفت: این سینما به تفرجگاه شیطان تبدیل شده است.
به گزارش فارس، «ریک سانتوروم» ضمن اشاره به این مطلب که هالیوود به تفرجگاه شیطان تبدیل شده، از افراد دیندار و مسیحیان واقعی خواست تا برای حمایت از سینمای دینی دست در جیب‌ کنند.
«سانتوروم» که خود یک کاتولیک مذهبی است، در نشست مطبوعاتی تبلیغ فیلم «شمع کریسمس» ضمن انتقاد شدید از هالیوود گفت: این یک تجارت خشن و بی‌رحم است که ما داریم از آن خارج می‌شویم، زمان‌های بسیار بسیار طولانی است که شیطان تمامی این صفحه‌های نمایش و سینماها را به تفرجگاه خود تبدیل کرده است و من به این راحتی تسلیم آن نمی‌شوم.
جایزه سرخپوستان کانادا به «فرشتگان قصاب»
فیلم ایرانی «فرشتگان قصاب» به کارگردانی سهیل سلیمی از سوی گروهی از سرخ‌پوستان کانادا جایزه گرفت.
سهیل سلیمی در گفت‌وگو با فارس از تقدیر از «فرشتگان قصاب» در کانادا خبر داد و گفت: دانشگاه بریتیش‌کلمبیا کانادا دپارتمان‌های مختلفی دارد که یکی از آنها یک بخش رادیویی است که خیلی در عرصه‌ رسانه‌ای پویا و فعال است و در واقع هنرمندان مختلف آمریکا و اروپا مخاطب آن هستند.
وی افزود: این رادیو یک جایزه‌ای به نام «جنگاوران نور» دارد که به آثاری که رویکردهای ضداستعماری دارند تعلق می‌گیرد و «فرشتگان قصاب» به همین دلیل این جایزه را دریافت کرد.
سلیمی ادامه داد: همین‌‌طور فیلم از سوی گروهی از سرخپوستان آمریکا که سال‌هاست که تحت استعمار هستند و اسم جمعیت آنها «ماسکوئیم پیپل»(MUSQUEAM PEOPLE) است که معنای آن ساکنان اصلی آمریکا است جایزه گرفت.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی طی پیامی درگذشت حاج سیدعلی میرکریمی پدر سه شهید دوران دفاع مقدس را تسلیت گفت.
در بخشی از این پیام آمده است: بی‌تردید پدری که نامش با 3 شهید دوران نورانی دفاع مقدس شهیدان پیوند وثیق دارد، افتخار ابدی را نصیب خود نموده و در نزد خدای تبارک و تعالی قدر و اجری بزرگ دارد.

 


رئیس‌جمهور در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن اختری را به عنوان«رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» منصوب کرد.
در متن حکم روحانی آمده است: در اجرای ماده (5) قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب 12/2/1369 مجلس محترم شورای اسلامی و ماده (1) آئین‌نامه اجرایی قانون مزبور و با عنایت به سوابق و تجربیات ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم شما را به سمت «رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» بر می‌گزینم.
توفیق شما و سایر اعضای محترم آن کمیته را در احیای حقوق مسلم مردم مظلوم فلسطین و تلاش بیش از پیش در این عرصه با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

 


پایگاه مجازی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت توقیف روزنامه بهار را تقبیح کرد.
به گزارش مشرق، در حالی که گردانندگان «روزنامه بهار» متعاقب چاپ یک مقاله توهین‌آمیز علیه ماهیت امامت امامان شیعه و «امام علی»(ع) در آستانه «عید غدیر»، ترجیح داده بودند موقتاً انتشار روزنامه را متوقف کنند؛ در نهایت خبر توقیف این روزنامه از سوی «هیئت نظارت بر مطبوعات» رسانه‌ای شد. هر چند این خبر تا حدود کمی توانست جراحات ناشی از اهانت به جایگاه امامت در جامعه اسلامی را التیام بخشد اما گویا رسانه‌های غربی و بخصوص صهیونیست‌ها از این مسئله ناراضی هستند.
در همین راستا، بلافاصله بعد از انتشار خبر توقیف «روزنامه بهار»، «پایگاه مجازی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت» در مطلبی به تقبیح این اقدام ایران پرداخت. این مطلب که به نقل از «خبرگزاری آسوشیتدپرس» آمریکا منتشر شده بود، ادعا می‌کند که در ایران، فقط به خاطر فرض اینکه مطلبی توهین علیه ارزش‌های اسلامی بوده است؛ مطبوعات را تعطیل می‌کنند.
همچنین «یدیعوت آحارونوت» در خبری با تیتر: «ایران یک روزنامه را به خاطر نقل مقاله ضد اسلامی، تعطیل کرد»، می‌نویسد: «ایران یک روزنامه رفرمیست (اصلاح‌طلب) را به خاطر مقاله‌ای که گفته می‌شود، ارزش‌های اسلامی را زیر سؤال برده، تعطیل کرد. تلویزیون دولتی ایران، روز دوشنبه گزارش داد که هیئت نظارت بر مطبوعات، انتشار «روزنامه بهار» را ممنوع کرده است. این عمل با استناد به قانونی صورت گرفته که اجازه می‌دهد، رسانه‌ها به خاطر مقالاتی که از آنها تلقی (فرض)! نقض ارزش‌های اسلامی یا توهین به اسلام می‌شود؛ بسته شوند. «بهار» روز چهارشنبه، سرمقاله‌ای را منتشر کرده بود که در آن نسبت به جانشین منصوب «محمد پیامبر»(ص) شک و تردید شد؛ بیانی که در تضاد با عقاید مسلمانان شیعه است. هفته گذشته، سردبیران «بهار» بطور موقت انتشار را برای دو هفته تعطیل کردند، به این احتمال که از توقیف ممانعت به عمل آورند.»
با این حال، این روزنامه صهیونیستی به این مسئله اشاره‌ای نکرده است که در اروپا و آمریکا، صرف انجام پژوهش درباره «افسانه هولوکاست»، محققان به جرم تاریخ‌پژوهی متحمل جریمه و زندان می‌شوند.

 


اندیشکده آمریکایی کارنگی تاکید کرد: موضع عربستان مبنی بر مخالفت با حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 منجر به انزوای ریاض می‌شود.
نویسنده اندیشکده کارنگی نوشت: ناخشنودی عمیق عربستان از سیاست آمریکا در سوریه- به علاوه ایران و فلسطین- موجب شده که بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان نسبت به یک «تغییر بزرگ» در رابطه دو کشور هشدار دهد اما یک تغییر در سیاست در این مقیاس بطور حتم پایدار نیست.
واگرایی رویکردهای عربستان و آمریکا همچنین موجب پیچیدگی بیشتر کنفرانس ژنو-2 می‌شود. هر چند بیانیه پایانی اجلاس 22 اکتبر گروه موسوم به «دوستان سوریه» شرایط سختی برای مشارکت در این کنفرانس تعیین کرد، اما تاکید ریاض برای شرکت ندادن تهران به معنی یک شکاف دیگر با متحدان است چرا که چندین متحد عربستان آمادگی خود را برای پذیرش مشارکت ایران نشان داده‌اند.
به گزارش ایرنا، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در اندیشکده کارنگی افزود: در حالی که عربستان به شدت وابسته به شورشیان سوریه است، چنانچه طرح عربستان برای متحد ساختن شورشیان شکست بخورد، این امر موجب کاهش اعتبار عربستان می‌شود. از این بدتر اینکه عربستان، ممکن است خود را در شرایط بازتولید تجربه افغانستان بیابد، جایی که عربستان گروه‌های مختلف مجاهدین فاقد یک چارچوب متحد‌کننده سیاسی را ساخت و این نیروها هنگام تسخیر کابل قادر به اداره امور نبودند و راه را برای تسلط طالبان هموار کردند.
در ادامه این مقاله آمده است: تغییر موضع عربستان در قبال سوریه و اتخاذ موضعی قاطع‌تر در این بحران، بازتاب‌دهنده ناامیدی رهبران عربستان نسبت به توافق آمریکا- روسیه درباره برچیدن توانایی تسلیحاتی شیمیایی سوریه است. دورنمای ایجاد تفاهمی بین آمریکا و ایران بر سر پرونده هسته‌ای ایران نیز موجب سرخوردگی بیشتر عربستان و تشدید مداخله‌های این کشور در سوریه شده است.
این اندیشکده آمریکایی در پایان تاکید کرده که گرایش و روند کنونی عربستان در سوریه این خطر را دارد که هدف‌های خود عربستان در سوریه را مخدوش کند.

 


مهدی اخوان با حکم وزیر اطلاعات، رئیس سازمان حراست کل کشور شد.
به گزارش فارس، مهدی اخوان با حکم حجت‌الاسلام سید محمود علوی به عنوان رئیس سازمان حراست کل کشور منصوب شد. مراسم تودیع و معارفه اصغر زارعی رئیس سابق حراست کل کشور و مهدی اخوان رئیس جدید این سازمان، با حضور قائم‌مقام وزارت اطلاعات و معاونین این وزارتخانه برگزار شد.
آئین معارفه رسمی رئیس جدید سازمان حراست کل کشور در روزهای آینده با حضور مدیران این سازمان و مسئولان حراست وزارتخانه‌‌ها و دستگاه‌‌ها برگزار خواهد شد.

 


فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که با افزایش همکاری‌های خود مانع از ورود کشورهای دیگر به منطقه دریای خزر شویم.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه دیدار خود با فرمانده نیروی دریایی قزاقستان با بیان این مطلب، افزود: مذاکرات همچنین درباره عملیات‌های مشترک در دریای خزر، مقابله با تروریسم، حفظ محیط زیست و امداد و نجات، مقابله با قاچاق و دزدی دریایی است. ما با انجام این عملیات‌ها می‌خواهیم دریای خزر که دریای صلح و دوستی است را حفظ کنیم.
وی افزود: ما همچنین به دنبال این هستیم که با افزایش همکاری‌های خود مانع از ورود کشورهای دیگر به منطقه دریای خزر شویم، زیرا معتقدیم امنیت دریای خزر باید توسط کشورهای همسایه این دریا تامین شود و نیاز نیست کشورهای خارج از این منطقه در دریای خزر حضور داشته باشد.
سیاری در ادامه با اشاره به این که فرمانده نیروی دریایی قزاقستان به پیشرفت‌های نیروی دریایی کشورمان اذعان کرده است، خاطرنشان کرد: ما مطرح کردیم ما با پیروی از امام خود، روی پای خود ایستاده‌ایم و اکنون در زمینه توانمندی‌های نیروی دریایی به خودکفایی رسیده‌ایم و آماده‌ایم تا تجربیات خود را به کشور قزاقستان منتقل کنیم.
وی در ادامه درباره برنامه سفر فرمانده نیروی دریایی قزاقستان گفت: این سفر تا پنجشنبه ادامه دارد و این هیئت از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) در نوشهر بازدید می‌کند و همچنین از امکانات نیروی دریایی در رشت نیز بازدید خواهد داشت و اگر فرصت باشد از نحوه آموزش تکاوران نیروی دریایی نیز بازدید می‌کنند، البته بازدیدهایی هم در شهر تهران پیش‌بینی شده است.
به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی دریایی قزاقستان نیز درباره علت سفر خود به ایران گفت: این سفر با دعوت فرمانده نیروی دریایی ایران انجام شده است و کشور قزاقستان به دنبال توسعه روابط خود با کشور ایران است و سفر رئیس‌جمهور قزاقستان نظربایوف به ایران در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران نشانه تمایل به افزایش همکاری با ایران است.

 


در شصتمین اجلاس منطقه‌ای وزرای بهداشت سازمان جهانی بهداشت از خدمات دو پزشک و محقق ایرانی برای ارتقای سلامت، توسعه مراقبت‌های بهداشتی و مبارزه با گسترش بیماری‌ها در منطقه مدیترانه شرقی قدردانی شد.
در شصتمین اجلاس منطقه‌ای وزرای بهداشت سازمان جهانی بهداشت که از روز دوشنبه در مسقط عمان آغاز شده از چهار پزشک و یک محقق که فعالیت‌های ارزنده‌ای در زمینه ارتقای سلامت و گسترش مراقبت‌های اولیه بهداشتی در کشور خود و منطقه داشته‌اند، تقدیر شد.
دکتر حسین ملک افضلی، متخصص اپیدمیولوژی، یکی از چهار پزشک برگزیده سازمان بهداشت جهانی بود که با اهدای لوح سپاس قدردانی شد. وی از 40 سال پیش در وزارت بهداشت، اقدامات اولیه را برای تاسیس شبکه خدمات بهداشتی درمانی در ایران برنامه‌ریزی کرد که به راه‌اندازی این شبکه در سال 1363 منجر شد.
وی همچنین پایه‌گذار طرح ریشه‌کنی فلج اطفال در ایران است که از حدود 23 سال پیش با واکسیناسیون همگانی کودکان زیر پنج سال کشور آغاز شد و اکنون ده سال است که این بیماری در ایران گزارش نشده است.
در این مراسم همچنین جایزه سالانه «شوشا» سازمان بهداشت جهانی به دکتر محمدرضا محمدی، استاد روانپزشکی کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تعلق گرفت.
جایزه «شوشا» هر سال به انتخاب کارشناس سازمان بهداشت جهانی به یکی از محققان علوم پزشکی در منطقه مدیترانه شرقی که برجسته‌ترین تلاش‌ها را در عرصه پیشگیری از بیماری‌ها و کنترل آنها دارد اهدا می‌شود.
دکتر محمدی از بنیانگذاران دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی در ایران است که سال‌هاست روش‌های نوینی را در پیشگیری و درمان بیماری‌های اعصاب و روان کودکان ارائه کرده و آنها را به کار بسته است.
جایزه شوشای سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) که به دلیل خدمات ارزنده دکتر محمدی در زمینه مبارزه با بیماری‌های روان‌پزشکی کودکان به وی اهدا شد علاوه بر لوح تقدیر شامل مبلغ دو هزار دلار است.

 


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر عمل کردن روسیه نسبت به تعهداتش در قرارداد اس300 تاکید کرد.
سردار حسین دهقان در حاشیه پانزدهمین همایش صنایع دریایی، در پاسخ به پرسشی درباره دلیل سفر هیات‌های نظامی خارجی به ایران در چند هفته اخیر گفت: ما در این دیدارها به دنبال توسعه و فعال‌سازی دیپلماسی نظامی و دفاعی ایران هستیم که هدف آن نیز ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است.
وی با تاکید بر اینکه «دیپلماسی نظامی و دفاعی ایران فعال‌تر خواهد شد»، تاکید کرد: این دیپلماسی به رفع سوءتفاهم‌ها یا احیانا سوءظن‌ها بین ایران و دیگر کشورها کمک می‌کند و موجب ایجاد اعتماد بیشتر بین طرفین خواهد شد.
دهقان با اشاره به اینکه «وزارت دفاع مجری طراحی و ساخت هواپیما پهن پیکر است»، افزود: امیدواریم با تلاش‌های انجام شده به تولید هواپیما 150 نفره دست پیدا کنیم. شاید این کار ظرف یکی - دو سال ممکن نباشد اما به هدف خود در این زمینه نزدیک شده‌ایم.
وی با بیان اینکه «هیچ کشوری در منطقه قدرت دریایی ایران را ندارد»، در برابر این پرسش که «برنامه‌های دولت یازدهم در زمینه هوافضا چیست؟» اظهار کرد: ما در حال حاضر ظرفیت قابل قبولی در ساخت حامل‌ها و مدیریت و پرتاب ماهواره داریم. سازمان فضایی کشور هم‌اکنون زیرنظر معاونت رئیس‌جمهور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین گفت: ما آمادگی پرتاب ماهواره بعدی را داریم که این کار در زمان مناسب انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین وضعیت قرارداد ایران و روسیه در زمینه موشک اس300 توضیح داد: ما در این زمینه یک قرارداد با طرف روسی داشتیم و این قرارداد همواره مورد توجه ما بوده است. طرف روس‌ باید به این قرارداد متعهد باشد و نباید به بهانه تحریم‌ها از اجرای آن امتناع کند.
وزیردفاع اضافه کرد: روسیه باید به تعهدات خود در قرارداد اس300 عمل کند و توصیه‌های آمریکا و متحدانش نباید مانع اجرای این قرارداد شود بویژه قراردادی که قبل از صدور قطعنامه‌های شورای امنیت امضا شده است.
دهقان در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا فکر نمی‌کنید اهمیت استراتژیک منطقه خلیج‌فارس در زمینه تامین انرژی جهان طی سال‌های آینده کمتر شود؟» پاسخ داد: طبق اظهارنظر کارشناسان تا 50 سال آینده صنایع جهان وابسته به سوخت فسیلی خواهند بود که این سوخت عمدتا از منطقه خلیج‌فارس تامین خواهد شد. البته راه‌های دیگر برای تامین سوخت صنایع وجود دارد اما بسیار پرهزینه است، ضمن اینکه ظرفیت‌سازی کافی نیز در این زمینه انجام نشده است.
همچنین، وزیر دفاع در پاسخ به پیام «سرگئی شویگو» وزیر دفاع کشور فدراسیون روسیه که انتصاب سردار دهقان را تبریک گفته بود، ضمن تشکر از پیام وزیردفاع روسیه، بر جایگاه ویژه این کشور در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و تداوم همکاری‌های دفاعی دو کشور را عامل مهمی در جهت تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و جهان دانست.

 


سرپرست مرکز سلامت جمعیت هلال‌احمر در کشور سودان از توزیع کمک‌های بشردوستانه هلال‌احمر ایران بین خانواده‌های حادثه دیده سیل اخیر سودان خبر داد.
به گزارش تسنیم، ناصر شوشتری‌زاده، سرپرست مرکز سلامت جمعیت هلال‌احمر در کشور سودان با تاکید بر اینکه از سوی جمعیت هلال‌احمر ایران 50 هزار دلار اعتبار جهت خرید کالا و توزیع بین سیل‌زدگان سودانی درنظر گرفته شد، اظهار داشت: 3 هزار تخته پتو، 1500 قطعه حصیر، 1500 عدد گالن 20 لیتری آب، 3 هزار عدد پشه‌بند از جمله اقلام خریداری شده برای سیل‌زدگان است.
وی خاطرنشان کرد: این اقلام بین 1500 خانوار استان‌های الجزیره و نهر النیل سودان که به دلیل دوری از مرکز سلامت کمک‌های کمتری دریافت کرده بودند توزیع شده است.

 


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در فاز 14 پارس جنوبی و مشارکت در تامین مالی ساخت 16 دکل حفاری در دریا دعوت کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا شافعی روز سه‌شنبه در آیین گشایش پانزدهمین همایش صنایع دریایی ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش افزود: بنابر مصوبه دولت، 25 درصد منابع لازم برای ساخت 16 دکل حفاری در دریا را باید وزارت نفت تامین کند و ضمن درخواست از این وزارتخانه برای انجام این تعهد، زمینه برای حضور صاحبان دانش فنی و مهندسی ساخت و سرمایه‌گذاران در اجرای این مصوبه فراهم است.
وی گفت: اگر برای ساخت هر دکل حفاری 200 میلیون دلار نیاز باشد در مجموع به سه میلیارد و 200‌میلیون ریال اعتبار در این زمینه نیاز است.رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به مشارکت این سازمان در فازهای 17 و 18 و 14 پارس جنوبی افزود: در فازهای 17 و 18 پیشرفت کار بالای 85 تا 90 درصد است؛ وزارت نفت اولویت خود را اتمام این دو فاز قرار داده و متاسفانه منابع مالی چندانی به اجرای فاز 14 اختصاص نیافته است.
شافعی گفت: پیشرفت فازهای 15 و 16 که قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) آن را دنبال می‌کند نیز بیش از 90‌درصد است.وی اظهار کرد: 2/3 میلیارد دلار در فاز 14 پارس جنوبی هزینه شده و سه میلیارد دلار دیگر نیاز است تا این فاز به بهره‌برداری برسد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هر روز تاخیر در اجرای این فاز پارس جنوبی ضررهای هنگفتی به کشور وارد می‌کند، چون این میدان، میدانی مشترک با کشور قطر است و قطری‌ها با اتکا به مشارکت شرکت‌های اروپایی و آمریکایی درحال بهره‌برداری از این میدان هستند.شافعی افزود: تلاش ما براین است که شرایطی در چارچوب قرارداد فاینانس پیش‌بینی کنیم تا روند فاز 14 با کندی پیش نرود.وی گفت: مذاکراتی در این زمینه از جمله با تعدادی از بانک‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر صورت گرفته که این شرکت آمادگی قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز دارا است.این مقام مسئول با بیان اینکه فقط ارزش سالانه میعانات همراه با گاز فاز 14 سالانه بالغ بر 3/6 میلیارد دلار می‌شود، گفت: اگر این فاز هرچه زودتر به بهره‌برداری نرسد، معادل همین مبلغ سالانه به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌شود.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع مسئولان و فعالان صنعت دریایی همچنین اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی مبلغ مختصری را به صورت وجوه قابل مدیریت تخصیص داده است تا در صنایع صادرات‌گرا در دریای عمان هزینه شود.وی از واگذاری غیرکارشناسی برخی شرکت‌ها در حوزه صنایع دریایی به بخش خصوصی در پنج سال گذشته انتقاد کرد.

 


مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد از احداث بندر کاسپین با مشارکت سازمان بنادر خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ترکان در بازدید از منطقه آزاد انزلی با اعلام اینکه این همکاری در راستای دستیابی به الگوی ایران 1404 است، افزود: گام اول برای دستیابی به الگوهای مندرج در برنامه ایران 1404 تعیین نقاطی به عنوان نقطه پایلوت تحقق این هدف بزرگ ملی است و در این میان ساخت و اداره مشترک بندر کاسپین را می‌توان الگویی برای دیگر نقاط ایران اسلامی معرفی کرد.
وی همچنین با اشاره به تاخیر بوجود آمده در مسیر اجرای پروژه بندر کاسپین به دلیل کمبودهای مالی منطقه آزاد انزلی اظهار امیدواری کرد با مشارکت سازمان بنادر و با بهره‌برداری از این بندر شاهد افزایش ظرفیتهای کشور در استفاده از توانمندیهای ترانزیتی بین‌المللی همچون کریدور شمال - جنوب باشیم.
مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه مناطق آزاد باید تا سال 1404 به الگوی پیشرفت و توسعه ایران اسلامی در منطقه بدل شوند، بر لزوم تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در چارچوب طرح جامع از سوی این مناطق تاکید کرد.

 


محققان دانشگاه اصفهان موفق به ساخت چهار دستگاه پلاسمای کانونی برای استفاده در آزمایشگاه همجوشی (گداخت) هسته‌ای شدند.
رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این دستگاه‌ها با این خصوصیات نخستین بار در کشور به دست محققان اصفهانی ساخته شده است.
«محمدرضا عبدی»، دستگاه‌های ساخته شده را پلاسمای کانونی «مدر» (Mather) و «فیلیپوف» (Filippov) خواند و اظهار کرد: از این دستگاه‌ها با انرژی‌های مختلف می‌توان یون‌ها، نوترون‌ها و اشعه ایکس سخت را تولید کرد.
وی با اشاره به اینکه این دستگاه‌ها برای تحقیقات مختلف به‌ویژه در زمینه همجوشی هسته‌ای کاربرد دارد، گفت: تحقیقات درباره نوترونیک، عکس‌برداری صنعتی، عکس‌برداری از مدارهای قفل شده، آنالیز مواد، پزشکی هسته‌ای، تولید رادیو دارو، بررسی فیزیک سطح و تزریق یون در لایه‌ها با استفاده از این دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.عبدی با بیان اینکه ساخت این دستگاه‌ها و آزمایشگاه همجوشی هسته‌ای از سال گذشته در دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان آغاز شده، افزود: این آزمایشگاه به همراه دو آزمایشگاه دیگر، این هفته بطور رسمی افتتاح می‌شود.وی یکی دیگر از آزمایشگاه‌‌های ایجاد شده را آزمایشگاه سیمولاتور راکتور اعلام و اظهار کرد: در این آزمایشگاه می‌توان راکتورهای هسته‌ای مورد نیاز را طراحی کرد.رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان افزود: در این آزمایشگاه با استفاده از پردازش نرم‌افزاری سریع، همه قسمت‌های یک راکتور هسته‌ای شبیه‌سازی می‌شود.
وی آزمایشگاه سوم را مجتمع آزمایشگاهی زیست فناوری عنوان و بیان کرد: این مجتمع نیز با برخورداری از 13 آزمایشگاه تخصصی و تحقیقاتی پیشرفته در دانشگاه اصفهان ایجاد شده و در کشور منحصر به فرد است.

 


عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دروغ‌پردازی، بدعت، مبالغه و هرگونه افراطی‌گری در عزاداری‌های ماه محرم هیچ جایگاهی در فقه شیعه ندارد.
آیت‌الله هاشم ‌هاشم‌زاده هریسی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه عاشورا واقعه‌ای با عظمت است بر جلوگیری از ورود مسائل تفرقه‌انگیز و بی‌محتوا به ساختار متون سخنرانی‌ها و مداحی‌ها در ایام محرم تأکید کرد و گفت: آمیختن دروغ‌ها، اصل و حقیقت واقعه کربلا را زیر سؤال می‌برد و باید توجه کنیم که عاشورا و یاد آن و عزاداری‌ها برای شیعیان عبادت است و عبادت با دروغ، بدعت و افراط‌گرایی ناسازگار است.
وی خدشه ‌وارد کردن به باورهای مردم به وسیله خرافات را حرام دانست و متذکر شد: امر حرام در امر عبادی جایگاهی ندارد و هیچ حرامی در واقعه عاشورا نمی‌تواند حلال باشد.
وی گفت: عبادت باید از همه پیرایه‌ها، خودآزاری‌ها و بدعت‌ها و آنچه در شرع خلاف است مصون باشد تا بتوان گفت مراسم عبادی مورد رضایت و توجه خدا و شادی روح ‌امام حسین(ع) است.
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان با بیان اینکه ما نباید حرام را با حلال مراسم و عزاداری‌ها مخلوط کنیم افزود: اگر در عزاداری امام حسین(ع) اعمالی انجام شود که منطبق بر عقل و حرکات عادی و انسانی نبوده و بسیار سطحی و غیرعقلانی باشد، هم این واقعه و هم اسلام را در جهان لوث کرده و زیر سؤال برده‌ایم.
وی ادامه داد: هر عمل،‌ حرکت و حرفی به طور مطلق اگر سبب وهن اسلام و دین شود و سطح آن در جهان و در میان عقلا کاهش یابد آن عمل، حرکت و حرف حرام است.
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با اشاره به برخی تحریفات موجود در نوحه‌ها و شعارهای ایام محرم گفت: باید عزاداری‌های حسینی بسیار ساده، ‌وزین و نماد محبت بوده و از خشونت، ‌تشریفات و تجملات به دور باشد.
وی افزود: قمه زدن، خشونت، خون ریختن، خودزنی و کارهایی از این دست مورد قبول اکثریت قاطع مردم دنیا نیست.
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با اشاره به این که عاشقان امام حسین(ع) مجنون نیستند بلکه عاقل‌ترینند گفت: مداحان باید بر روی مطالب خود فکر کنند و گفته‌هایشان را از متون معتبر انتخاب کنند و بهانه‌ای به دست دشمنان ندهند. وی گفت: باید مسائل عاشورا را از هرگونه جناح‌بازی و سیاسی‌کاری پاک کنیم.

 


آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی از روحانیان و علمای برجسته کرمانشاه، صبح دیروز دعوت حق را لبیک گفت.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی از روحانیان و علمای برجسته کرمانشاه صبح روز سه‌شنبه به علت کهولت سن در کرمانشاه به رحمت ایزدی پیوست.
آن مرحوم فرزند آیت‌الله حاج شیخ محمدهادی جلیلی از روحانیان معروف و خوش‌نام کرمانشاه بود. آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی در کنار تحصیلات حوزوی به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه تهران بود.
وی پس از فوت پدر به دستور آیت‌الله بروجردی به کرمانشاه آمد و حوزه علمیه این شهر را اداره کرد و این دوران 25 سال و تا آغاز دوران دفاع مقدس ادامه یافت.
مرحوم آیت‌الله جلیلی از دوستان امام موسی صدر و همراه امام خمینی در تهران و نجف بوده و مولف کتاب «من و آقا موسی» در ارتباط با خاطرات امام موسی صدر است.

 


رئیس اتحادیه زعفران گفت: در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته شاهد کاهش 7 درصدی صادرات زعفران بوده‌ایم.
غلامرضا میری در گفت‌وگو با ایسنا در خراسان رضوی گفت: قیمت زعفران در نیمه نخست امسال حدود 60 درصد افزایش داشته که خود از دلایل کاهش صادرات این محصول بوده است.
وی افزود: علاوه بر افزایش قیمت زعفران محدودیت‌های صادراتی و نوسانات شدید قیمت نیز از دلایل کاهش صادرات بوده است.
میری تصریح کرد: این نوسانات شدید در صادرات محصول به کشورهایی که به نوسانات یک تا دو درصدی نیز اهمیت می‌دهند قابل توجه است و بازارهای هدفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با اشاره به کاهش 7 درصدی صادرات زعفران در نیمه نخست امسال و افزایش قیمت این محصول اظهار کرد: دلیل افزایش قیمت‌ها، وجود دلالان و فعالیت آنان در این بازار است و به کاهش مواد اولیه یا افزایش دستمزدها مربوط نمی‌شود. اما با وجود تمامی مسائل ذکر شده زعفران همیشه خریداران خود را دارد و امکان افزایش 30 درصدی و بیشتر این محصول و رسیدن به مرز 200 تن صادرات در سال وجود دارد.

 


کیش- خبرنگار کیهان:
رئیس کل بانک مرکزی از برداشت 20 میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی خبر داد.
ولی‌الله سیف در دومین روز از همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی در کیش گفت: در صورت تداوم روند برداشت از این صندوق سرنوشتی همانند سرنوشت حساب ذخیره ارزی در انتظار صندوق توسعه ملی است.
وی گفت: با ارائه لوایح و مصوبات مجلس در خصوص تزریق نقدینگی از محل این صندوق به دهک‌های جانبی سرنوشت صندوق توسعه ملی کشور نیز مانند حساب ذخیره ارزی کشور خواهد شد.
به گفته وی؛ اگر روند مذکور ادامه یابد این صندوق تنها ذخیره‌ای برای تأمین منابع مالی برای بخش‌های آب و کشاورزی و محیط زیست و ساخت مسکن خواهد بود و تنها با تغییر اساسی در روند کاری صندوق توسعه ملی می‌توان در این باره چاره‌جویی کرد.
رئیس کل بانک مرکزی از بهره‌گیری از درآمدهای نفتی در مسیر سرمایه‌گذاری و اهداف توسعه کشور به عنوان فلسفه تشکیل صندوق توسعه ملی نام برد و گفت: در سال 89 تا پایان مردادماه در مجموع 55 میلیارد دلار از محل درآمد فروش نفت و گاز به صندوق واریز شد که از این رقم نزدیک 20 میلیارد دلار برای گشایش اعتبارات اسنادی و تسهیلات ارزی برداشت شد.
وی گفت: انتظار است که تمام نقل و انتقالات صندوق توسعه ملی در بودجه و حساب‌های خزانه منعکس شود چرا که یکی از اصول صندوق باید شفاف ‌سازی باشد به همین منظور باید نظارت‌های لازم هم صورت گیرد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین پیشنهاد کرد: در ترکیب هیئت امنای صندوق توسعه ملی از بخش خصوصی استفاده شود.
سیف اطلاع‌رسانی به موقع، شفافیت در خزانه، نظارت بر درآمدها و هزینه‌ها و نحوه سرمایه‌گذاری را از مهم‌ترین رویکردهای جدید برای اداره صندوق توسعه ملی اعلام کرد.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
رئیس سازمان محیط‌زیست کشور گفت: انتقال آب غیر آشامیدنی به مفهومی که بخواهد اثری بر کارون داشته باشد غیرمنطقی است و باید ملاحظات زیست‌محیطی و شوری آب در نظر گرفته شود.
معصومه ابتکار در نشست شورای کیفی رودخانه کارون که در محل استانداری خوزستان برگزار شد با بیان اینکه یکی از محورهای 11گانه توجه رئیس‌جمهور به محیط‌زیست و توسعه پایدار است خاطر نشان کرد: آقای روحانی شرایط خطیر کشور را به لحاظ زیست‌محیطی در نظر گرفته و با جدیت مسائل محیط‌زیست را دنبال می‌کند.وی با بیان اینکه نگاه ما به منابع آبی باید ملی باشد و به هیچ حوزه‌ای نباید لطمه وارد شود از برگزاری شورای عالی آب به ریاست رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در این جلسه به موضوع رودخانه کارون و معضلات کیفی آب این رودخانه رسیدگی می‌شود.ابتکار با بیان اینکه تالاب‌های استان خوزستان بین‌المللی هستند و باید از زاویه دید بین‌المللی به تالاب‌های استان نگاه شود افزود: در حال حاضر طرح ریزگردها با کشور عراق در حال پیگیری است و به تبع آن بحث مدیریت تالاب‌ها و ریزگردها در دستور کار آقای نوری‌مالکی است. و با بازگشت آب به سمت تالاب‌های عراق قدری وضعیت ریزگردها در شهرهای استان بهتر شده است و تعداد روزها و غلظت ریزگردها کمتر شده است.معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بخش کشاورزی ما باید به سمت الگوهای صحیح برود اظهار کرد: امروزه در بحث مدیریت آب و محیط‌زیست باید به مدیریت آب مجازی توجه کنیم. کشاورزان ما باید یک نگاه راهبردی و ملی داشته باشند و شیوه‌های آبیاری خود را اصلاح کنند.وی گفت: هر واحد تولیدی جدیدی که به استان اضافه می‌شود ابتدا باید کار مطالعاتی زیست‌محیطی بر روی آن انجام شود.ابتکار گفت: برای حل مشکلات زیست‌محیطی باید از مسائل منطقه‌ای و قومی پرهیز کرده و از دید ملی به مشکلات نگاه کنیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10