(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 09 آبان 1392 - شماره 20629

اعتراض 188 کشور به تحریم 50 ساله آمریکا علیه کوبا
رئیس پلیس افغانستان: طالبان ماهانه 1100 عملیات تروریستی انجام می‌دهد
میانجیگری کیسینجر برای بهبود روابط آمریکا و روسیه
روزنامه صهیونیستی معاریو: سفارتخانه‌های آمریکا در جهان مرکز جاسوسی هستند
جشن آزادی اسیران در غزه و رام‌الله
تظاهرات علیه خشونت پلیس در خیابان‌های کالیفرنیا
افشاگری‌ فیگارو نیازهای تسلیحاتی تروریست‌ها در سوریه را سیا تامین می‌کند
عملیات تروریستی در مرکز و شمال عراق 43 شهید و 43 مجروح برجای گذاشت
مذاکرات بشار اسد و اخضر ابراهیمی درباره کنفرانس ژنو2
بررسی راه‌های آشتی با طالبان در نشست سران افغانستان، پاکستان و انگلیس
مردم بحرین بار دیگر سرنگونی آل خلیفه را فریاد زدند
انصراف قضات از محاکمه طرفداران مرسی جلسه دادگاه را به تعطیلی کشاند
 چهار سوی پنج قاره
   


188کشور جهان در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با تحریم‌‌های آمریکا علیه کوبا مخالفت کردند.
ونگ مین، معاون سفیر چین در سازمان ملل در جلسه مجمع عمومی این سازمان گفت: «صدای فریاد جامعه بین‌المللی بلند و بلندتر می‌شود و از دولت آمریکا می‌خواهد سیاست‌هایش در قبال کوبا را تغییر دهد.»ساشا لورنتی سولیز، سفیر بولیوی در سازمان ملل نیز اظهار داشت این تحریم‌ها «تاریخ بشریت را لکه‌دار می‌کند.»فقط آمریکا و رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رای منفی دادند.واشنگتن از سال 1962 یعنی سه سال پس از انقلاب کوبا این کشور را تحریم کرده است. هاوانا در نتیجه این تحریم‌ها بیش از 1000 میلیارد دلار ضرر کرده است.

 


رئیس پلیس افغانستان اعلام کرد، شبه‌نظامیان طالبان در این کشور هر ماه بیش از 1100عملیات انجام می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد سالم احساس» طی نشست خبری در کابل گفت: طی 6604 عملیاتی که شبه نظامیان طالبان در شش ماه گذشته انجام داده‌اند، 856 غیرنظامی و 2052 پلیس افغان کشته شده‌اند. طبق این آمار رسمی، شبه نظامیان طالبان هر ماه بیش از 1100 عملیات انجام داده‌اند. این مقام امنیتی دولت کابل درباره میزان نفوذ طالبان بر مناطق افغانستان نیز گفت که این گروه در حال حاضر بر مناطقی در استان‌‌های کاپیسا، هلمند، غزنی و زابل نفوذ گسترده دارند. گفتنی است «سمیع الحق» رهبر معنوی طالبان که در پاکستان مستقر است، پیش‌بینی کرده در صورتی که نظامیان ناتو از افغانستان خارج شوند، طالبان بر این کشور مسلط می‌شود.

 


کیسینجر میان پوتین و اوباما برای حل و فصل اختلاف‌ها میان آمریکا و روسیه میانجیگری می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا هنگام دیدار با پوتین رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین گفته حاضر است نقطه نظرات کرملین را به مقامات بلندپایه کاخ سفید منتقل کند.
از زمان اعطای پناهندگی مسکو به ادوارد اسنودان افشاگر آمریکایی روابط آمریکا و روسیه تیره شده است.ناظران سیاسی اروپایی می‌گویند احتمالا سفر کیسینجر به مسکو بی‌ارتباط با استرداد اسنودان به واشنگتن نباشد.افشاگری‌های پی در پی اسنودان دردسرهای فراوانی را برای مقامات آمریکا ایجاد کرده و کاخ سفید می‌کوشد به هر وسیله روسیه را وادارد اسنودان را تحویل دهد.پوتین در دیدار با کیسینجر او را فردی فراتر از یک بازنشسته نهادهای دیپلماتیک خوانده است.کیسینجر نیز بر ضرورت تحکیم مناسبات واشنگتن و مسکو تاکید کرده است.آکادمی دیپلماتیک روسیه یک نشان افتخاری به کیسینجر اعطا کرده است.

 


به نوشته روزنامه صهیونیستی «معاریو»، واشنگتن با استقرار تجهیزات مخصوص جاسوسی در سفارتخانه‌هایش، اقدام به جاسوسی از کشورهای مختلف دنیا می‌کند.
هر چقدر که زمان می‌گذرد، بر ابعاد رسوایی بی‌سابقه جاسوسی‌های آمریکا افزوده می‌شود. پس از افشای اسناد شنود مکالمات تلفنی میلیون‌ها شهروند اروپایی، آمریکایی و آسیایی که موجب برانگیخته شدن خشم مقامات آنها شده است. این‌بار گوشه دیگری از این رسوایی‌ها منتشر شده که در صورت اثبات قطعا این‌بار نیز برای آمریکایی‌ها گران تمام خواهد شد.
به گزارش شبکه خبری «العالم»، روزنامه صهیونیستی معاریو با انتشار گزارشی که در آن به اظهارات تنی چند از مقامات امنیتی اسرائیل استناد شده به این رسوایی پرداخته است.
براساس این گزارش، ایالات متحده آمریکا روی سقف ساختمان سفارتخانه خود در تل‌آویو همان تجهیزاتی را مستقر کرده که روی سفارتخانه‌هایش در پکن، دوبی، مسکو و مادرید مستقر کرده است. این کشور با استفاده از این تجهیزات ویژه، اقدام به شنود مکالمات تلفنی مردم کشورهای مختلف بعلاوه کشورهای متحد و دوست خود می‌کند!
روزنامه معاریو در بخش دیگری از گزارش‌ خود به اظهارات «رونن سلومون»، تحلیلگر امنیتی رژیم صهیونیستی اشاره کرده و می‌نویسد ایالات متحده آمریکا این تأسیسات را بالای سقف سفارتخانه‌ها پنهان کرده و در جاسوسی‌های خود حتی به اسرائیل هم رحم نمی‌کند. به نوشته این روزنامه صهیونیستی تنی چند از مقامات امنیتی در گفت‌وگو با این روزنامه چنین خبری را تأیید کرده و گفته‌اند از شنیدن آن اصلا تعجب نمی‌کنند.
انتشار این مطالب پس از آن صورت می‌گیرد که این هفته نشریه آلمانی دیر اشپیگل با انتشار مطالبی سفارت آمریکا در برلین را «مرکز جاسوسی» توصیف کرد، و اطلاع داد که در طبقات بالایی و سقف سفارتخانه تاسیسات جاسوسی نصب شده است.
منابع اطلاعاتی به معاریو گفتند: پیش‌فرض‌ جامعه اطلاعاتی اسرائیل این است که آمریکایی‌ها از سفارت خود در تل‌آویو تمامی تماس‌های غیر رمزگذاری شده را در خاورمیانه شنود می‌کنند، درست مثل اروپا.
چندی پیش «دانی یاتون» رئیس پیشین موساد گفته بود، مطمئن است آمریکایی‌ها از تمامی همپیمانان خود مانند اسرائیل جاسوسی می‌کنند... آمریکایی‌ها اگر نیاز به شنیدن چیزی داشته باشند حتما به آن گوش می‌کنند.
وی افزود: قطعا آمریکایی‌ها دوست دارند بدانند نظر واقعی بنیامین نتانیاهو درباره صلح با فلسطین و برنامه هسته‌ای ایران چیست.
گفتنی است، دولت آلمان چندی پیش تهدید کرد در صورتی که اثبات شود سفارتخانه آمریکا در جاسوسی از مردم و رهبران آلمان نقش داشته‌اند، آنها را از خاک این کشور اخراج خواهند کرد.
به نوشته رسانه‌های آلمان، «هانس پتر فریدریش»، وزیر کشور آلمان نیز در یک موضع‌گیری بی‌سابقه، ضمن انتقاد از جاسوسی آمریکایی‌ها از صدراعظم آلمان گفت برلین اخراج دیپلمات‌های آمریکا از کشور را در دست بررسی دارد.
به گفته «فریدریش» شنود مکالمات تلفنی «آنگلا مرکل» توسط آژانس امنیت ملی آمریکا بی‌پاسخ نخواهد ماند. بر این اساس احتمال می‌رود عوامل سفارت آمریکا در برلین در این رسوایی جاسوسی دست داشته باشند.
وزیر کشور آلمان تاکید کرد اگر دولت مرکل به این نتیجه برسد که فردی از کارکنان سفارت آمریکا در این مسئله دخیل بوده است، با وی برخورد خواهد کرد. از آنجا که دیپلمات‌ها از مصونیت سیاسی برخوردار هستند، انتظار می‌رود دیپلمات‌های آمریکایی در صورت اثبات جرمشان از آلمان اخراج شوند.
توجیه از نوع آمریکایی
همزمان با افزایش فشارهای دیپلماتیک و رسانه‌ای علیه آمریکا، مقامات اطلاعاتی و امنیتی این کشور با چرخش در مواضع قبلی، هرگونه جاسوسی آمریکا از رهبران و مردم اروپا را منکر شدند!
به گزارش روزنامه «کریستین ساینس مانیتور»، ژنرال «کیت الکساندر»، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا، در جلسه استماع کنگره این کشور درخصوص پرونده جاسوسی این نهاد، هرگونه گزارش منتشر شده در رسانه‌های اروپایی درباره شنود مکالمات تلفنی در این قاره را «تکذیب» کرد.
الکساندر در ادامه صحبت‌های خود در حضور قانونگذاران آمریکایی مدعی شد: گزارش‌هایی که در مورد شنود 70 میلیون مکالمه تلفنی در فرانسه و 60 میلیون مکالمه در اسپانیا منتشر شده‌اند، کامل اشتباه هستند.
رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا که 16 نهاد اطلاعاتی این کشور را اداره می‌کند، در حالی مدعی دروغ بودن این گزارش‌ها شده که رسانه‌های اروپایی این اطلاعات را از «ادوارد اسنودان» مامور سابق سیا، کسب کرده‌اند و خود اسنودان نیز این اطلاعات را زمانی که در دفتر سیا در هاوایی مشغول به کار بوده از رایانه‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خارج کرده است. ضمن اینکه، پیش از این مقامات کاخ‌سفید در توجیه این جاسوسی‌ها به کرات و در تریبون‌های رسمی ضمن تأیید این جاسوسی‌ها اعلام کرده بودند که جاسوسی کشورها از یکدیگر یک مسئله عادی است! «الکساندر» این را هم گفت که اطلاعاتی که از شهروندان اروپایی به دستشان رسید نه از راه جاسوسی بلکه از طریق مقامات رسمی اروپایی به دست آنها رسیده است.
«جیمز کلامپر»، رئیس آژانس اطلاعات ملی آمریکا نیز در این جلسه حاضر شد اما برخلاف «الکساندر» که جاسوسی‌ها را تکذیب می‌کرد گفت «آگاهی از مقاصد رهبران کشورها جزو اصول اولیه جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات ما است.» «کلامپر» همچنین گفت: آمریکا همیشه در حال جاسوسی از رهبران نیست و تنها زمانی چنین می‌کند که به دنبال یافتن اطلاعات با ارزش و معتبر باشد. وی در عین حال فعالیت‌های جاسوسی از کشورها را «قانونی» و ضروری دانست.
به رغم این ادعاها، اروپائیان مدتی است با تهیه پیش‌نویس یک قطعنامه غیر الزام‌آور، به دنبال محکومیت این اقدام «غیرقانونی» آمریکا هستند.

 


26 اسیر فلسطینی پس از 20 سال اسارت آزاد و در میان شادی و استقبال گرم مردم وارد رام‌الله و غزه شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رژیم صهیونیستی، سه‌شنبه شب 26 اسیر فلسطینی را که از بیش از 20 سال قبل در زندان‌های این رژیم در اسارت بودند آزاد کرد.
عیسی قراتع وزیر امور اسیران فلسطینی گفت، 21 اسیر از زندان عوفر در کرانه باختری تحویل گرفته شد و به سوی مقر تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله واقع در کرانه باختری رفته و 5 اسیر دیگر نیز از گذرگاه مرزی بیت حانون در شمال غزه وارد این منطقه شدند.این دومین گروه از مجموع 104 اسیر فلسطینی است که اسرائیل با آزادی آنان موافقت کرده است.19 نفر از این آزادگان وابسته به جنبش فتح و چهار نفر از آنان وابسته به جنبش حماس هستند. به غیر از یک نفر بقیه اسیران به حبس ابد محکوم شده بودند.فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری و همچنین مردم غزه در حالی که پرچم‌های فلسطین در دست داشتند و گل و شیرینی پخش می‌کردند از اسیران فلسطینی استقبال کردند.
رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که 104 اسیر فلسطینی را در چهار مرحله آزاد می‌کند و تاکنون دو گروه از آنان آزاد شده‌اند.سخنگوی جنبش حماس گفت، ما از آزادی هر اسیر فلسطینی استقبال می‌کنیم همه اسیران فلسطینی حق دارند که به خانه‌های خود بازگردند و با عزت و احترام زندگی کنند اما آزاد کردن گزینشی اسیران فلسطینی مورد تائید نیست. وی افزود، حماس نمی‌پذیرد که در مقابل آزادی اسیران حقوق فلسطینیان نقض شود.گفتنی است بنیامین نتانیاهو همزمان با آزادی تعداد محدودی از اسیران فلسطینی با ساخت 1500 واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی قدس شرقی موافقت کرد.از سوی دیگر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با باطل خواندن شهرک‌سازی‌ها اعلام کرد، تا زمانی که حتی یک اسیر فلسطینی پشت میله‌های زندان باشد با اسرائیل توافق نمی‌کنیم.وی خبر توافق تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی درباره آزادی اسیران فلسطینی در قبال گسترش شهرک‌سازی را تکذیب و تاکید کرد شهرک‌سازی‌ها از اساس باطل است و کسانی که این اظهارات را عنوان می‌کنند فلسطینی نیستند.

 


قتل نوجوان 13 ساله به دست معاون کلانتر کالیفرنیا، صدها دانش‌آموز و اعضای جنبش «اوکلند را اشغال کنید» را به خیابان‌ها کشاند.
خبرگزاری مهر به نقل از «آسوشیتدپرس» از برپایی تظاهرات از سوی ساکنان کالیفرنیا علیه «خشونت پلیس» خبر داد. براساس این گزارش، تظاهرکنندگان با حمل تصویر نوجوان 13 ساله‌ای که چند روز پیش از سوی معاون کلانتر این منطقه به قتل رسید، از خشونت‌های پلیس آمریکا انتقاد کردند. این مقام نظامی آمریکایی سه‌شنبه 30 مهرماه در منطقه کالیفرنیای شمالی «لوپز» 13 ساله را که یک اسلحه اسباب‌بازی در دست داشت را به ضرب گلوله از پای درآورد.
قتل نوجوانان و سیاهپوستان آمریکایی از سوی پلیس آمریکا اتفاق عجیبی نیست و همه ساله ده‌ها مورد از این دست در این کشور رخ می‌دهد. به عنوان مثال، سال گذشته میلادی پلیس این کشور یک نوجوان سیاهپوست را به ضرب گلوله کشت. این قتل پس از اینکه قاتل از سوی دادگاه تبرئه شد، اعتراض‌های گسترده‌ای را در این کشور به دنبال داشت. این مسئله حتی اعتراض رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا را نیز به همراه داشت طوری که وی گفت: «اگر فرد کشته شده سفیدپوست بود رای دادگاه شکل دیگری داشت.»

 


روزنامه فیگارو افشا کرد سازمان سیا از طریق مرزهای اردن سلاح‌های مورد نیاز تروریست‌ها در سوریه را تامین می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه خبری الحقیقه، روزنامه فرانسوی فیگارو در گزارش افشاگرانه خود نوشت سازمان جاسوسی آمریکا سلاح‌های مورد نیاز گروه‌های مسلح در سوریه را در نزدیکی مرز دمشق و اردن در استان درعا در اختیار تروریست‌ها قرار داده است. بخش عمده‌ای از سلاح‌ها ساخت اسرائیل است.
این روزنامه به نقل از کسی که خود را یکی از مسئولان ارتش آزاد سوریه معرفی کرده است نوشت، عملیات انتقال این سلاح‌ها به صورتی کاملا محرمانه و از طریق کاروان‌هایی صورت می‌گیرد که تنها در شب و در بیابان‌های شرق اردن حرکت می‌کنند.
این منبع افزود، در انتقال این سلاح‌ها ساکنان مناطق شرقی اردن نقش دارند و این کاروان‌ها وارد منطقه غوطه شرقی دمشق می‌شود.
فیگارو به نقل از این منبع ارتش آزاد سوریه افزود، پس از ورود کاروان به داخل اراضی سوریه عناصر سازمان سیا و سازمان اطلاعات امنیت اردن از کاروان جدا می‌شوند تا عناصر مسلح وابسته به گروه‌های تروریستی مسلح، کاروان حامل سلاح‌ها را به حومه دمشق و منطقه غوطه شرقی هدایت کنند.
فیگارو در ادامه گزارش خود افزود، در بسیاری از موارد برای اینکه خطری این کاروان‌های حامل سلاح را تهدید نکند، هواپیماهای بدون سرنشین وابسته به سازمان سیا آمریکا برای بررسی اوضاع به پرواز درمی‌آیند و تا 150 کیلومتری عمق خاک سوریه به تجسس و تفحص می‌پردازند که تا نزدیکی منطقه «ایستگاه برق حرارتی تشرین» در جنوب شرقی دمشق است تا مبادا این کاروان‌ها در کمین ارتش سوریه گرفتار شوند.
فیگارو همچنین نوشت، این جدای از نقاط کنترل و مراقبتی است که گروه‌های مسلح دست‌کم هر 30 کیلومتر در طول راه ایجاد کرده و کنترل آنها را در دست دارند و به طور مرتب و مستمر با اتاق عملیات مرکزی که در اردن ایجاد شده تا زمان رسیدن کاروان سلاح‌ها به مقصد در ارتباط هستند تا رسیدن به سلامت کاروان را به مسئولان امر اطلاع دهند.
در این گزارش آمده است، این افراد، همه افرادی آموزش دیده از سوی سازمان سیا هستند که در تعیین موقعیت‌ها و نقاط از طریق جی.پی‌.اس مهارت کامل دارند.
فیگارو تاکید کرد، طی 6 ماه نخست سال جاری میلادی هفته‌ای 15 تن سلاح به دست گروه‌های مسلح رسیده است و هزینه خرید این سلاح‌ها از اوکراین و بلغارستان تماما توسط عربستان سعودی خریداری می‌شود و هواپیماهای «سی17» سعودی این سلاح‌ها را از فرودگاه‌های کشورهای فوق به فرودگاه‌های اردن منتقل می‌کنند و سلاح‌هایی مانند تفنگ‌های کلاشنیکف و موشک‌های ضد تانک و هواپیما را دربر می‌گیرد.این در حالی است که این منبع اعتراف کرد اسرائیل نیز برای گروه‌های مسلح به همراه این کاروان‌ها موشک‌های ضد تانک «لاو» ارسال می‌کرده است.
بر اساس این گزارش ارسال این سلاح‌ها و هدایت و کنترل «اتاق عملیات مرکزی اردن» در دست شاهزاده «سلمان بن سلطان»، برادر شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی بود و در صورت غیبت شاهزاده سلمان، یک افسر آمریکایی جانشین وی می‌شد.
در این گزارش تاکید شده است که اتاق عملیات مرکزی اردن در کنار افسران دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اردن، افسرانی از دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای دشمن سوریه مانند انگلیس، فرانسه، ایتالیا، امارات و ترکیه و همچنین نماینده «سعدالدین حریری»، رئیس جریان 14مارس لبنان را نیز دربر می‌گیرد که به عنوان یکی از مهمترین تامین‌کنندگان سلاح گروه‌های مسلح در لبنان به شمار می‌رود.
فرمان عفو عمومی
رئیس‌جمهور سوریه طی فرمانی دستور داد که همه سربازانی که از خدمت سربازی فرار کرده و یا از پیوستن به ارتش خودداری کرده‌اند در صورتی که در چارچوب زمانی مشخصی خود را معرفی کنند عفو خواهند شد.
مشخص نشده است که آیا افرادی که علیه نیروهای ارتش سوریه دست به اسلحه برده‌اند نیز شامل این عفو خواهند شد یا نه اما افرادی که شامل این عفو می‌شوند فرصت دارند تا 30 روز آینده خود را به یگان‌های مربوطه معرفی کنند.
بشار اسد همچنین در حکم دولتی دیگر قدری جمیل معاون نخست‌وزیر سوریه در امور اقتصادی را به دلیل کوتاهی در انجام وظایف و حضور نداشتن در محل کار و سفرهای متعدد خارجی و انجام فعالیت‌هایی که از حیطه مسئولیت او خارج است از پست خود برکنار کرد.
سایر رویدادها
* تلویزیون المیادین اعلام کرد شورشیان از سلاح شیمیایی در شمال شرق سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه استفاده کردند.
* صدها نفر از ساکنان شهرک دوما در حومه دمشق علیه حضور تروریست‌ها تظاهرات کردند.
* روزنامه الوطن سوریه نوشت، آمریکا به ائتلاف مخالفان سوریه هشدار داده است که در صورت شرکت نکردن در کنفرانس ژنو2 این ائتلاف را منحل خواهد کرد.
* بر اثر حمله هوایی ارتش سوریه به مقرهای تجمع تروریست‌های وابسته به جبهه النصره در حومه درعا 60 فرد مسلح به هلاکت رسیدند.

 


پنج عملیات انتحاری در مرکز و شمال عراق 43 شهید و 43 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، فردی که لباس سرهنگی ارتش عراق را به تن داشت، دیروز توانست وارد مراسم شامی که برای افسران ارتش و پلیس منطقه «طارمیه» در شمال بغداد تدارک دیده شده بود، شود و بمب همراه خود را منفجر کند. پس از این انفجار نیز دو عامل انتحاری دیگر در همین منطقه کمربند انفجاری خود را منفجر کردند. در نتیجه این سه انفجار، چهار افسر ارشد فرماندهی عملیات بغداد، 14 سرباز، شش مامور پلیس و 11 عضو گروه «شورای بیداری» شهید شدند. شمار زخمی‌های این انفجار نیز بیش از 22 تن اعلام شد.
شهر موصل در شمال عراق هم دیروز شاهد دو انفجار بود؛ ابتدا فردی انتحاری قصد داشت در بازار این شهر دست به عملیات تروریستی بزند، اما قبل از اینکه خود را به جمعیت برساند، توسط یک سرباز نگهبان متوقف شد و در همین حال چاشنی بمب را فعال کرد و خود به هلاکت رسید و سرباز مذکور نیز شهید شد.بعد از عملیات فوق، یک تروریست که قصد داشت اتومبیل مملو از مواد منفجره خود را به پاسگاه پلیس روستای «المولی» واقع در 25 کیلومتری غرب موصل برساند و آن را منفجر کند، با ممانعت ماموران پاسگاه مواجه شد. به همین خاطر، فرد مذکور خودروی حامل بمب را به سمت منازل سازمانی افراد پلیس هدایت و سپس آن را منفجر کرد.در این انفجار نیز هفت نفر از جمله سه نیروی پلیس شهید و 21 نفر دیگر که بیشترشان غیرنظامی بودند، زخمی شدند. این انفجار مهیب همچنین تخریب بیش از 10 منزل را در پی داشت و خسارات زیادی به دیگر منازل وارد کرد.یک منبع امنیتی در کرکوک نیز از وقوع سه انفجار و اصابت دو موشک به این شهر خبر داد. بر اساس این گزارش، شمار زخمی‌های این انفجارها چهار تن اعلام شد.گفتنی است که اخیرا منابع عراقی از ورود 100 تروریست تکفیری از سوریه به خاک عراق خبر داده بودند. این تروریست‌های انتحاری قصد دارند به عزاداران شیعه طی ماه محرم حمله کنند.هم‌اکنون تروریست‌های فعال در سوریه مثل «امارات اسلامی عراق و شام» و «جبهه النصره»، در عراق نیز فعال هستند. جوامع شیعی از اهداف همیشگی تروریست‌های تکفیری و القاعده در عراق هستند.

 


فرستاده ویژه سازمان ملل در دمشق با رئيس‌جمهور سوریه دیدار و درباره برگزاری کنفرانس ژنو2 به بحث و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، اخضر ابراهیمی در ادامه دیدار با مقامات بلندپایه سوریه، روز گذشته با بشار اسد رئيس‌جمهور این کشور دیدار کرد و آخرین اخبار درباره رایزنی‌های خود با مقامات کشورهای مختلف منطقه درباره اوضاع سوریه را به اطلاع وی رساند.وی در این دیدار همچنین درباره برگزاری کنفرانس ژنو 2 به رایزنی پرداخت.ابراهیمی همچنین با ولید معلم وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار درباره توقف خشونت‌ها و فراهم کردن زمینه گفت‌وگوهای فراگیر ملی برای حل بحران سوریه گفت‌وگو کردند.دو طرف همچنین تحولات اخیر منطقه و تلاش‌های کنونی سازمان ملل در سوریه در سطح مسائل بشردوستانه یا ماموریت اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل را بررسی کردند. هنوز گزارشی از مفاد مذاکرات بشار اسد و اخضر ابراهیمی مخابره نشده است.
بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار تاکید کرد که موفقیت هرگونه راهکار سیاسی منوط به توقف حمایت از گروه‌های تروریستی است. وی همچنین گفت، هرگونه توافقی باید با موافقت همه سوری‌ها به دور از دخالت‌های خارجی صورت بگیرد.

 


رئیس‌جمهور افغانستان به همراه نخست‌وزیران انگلیس و پاکستان در لندن نشست سه‌‌جانبه برگزار و طی آن، بر گفت‌وگوهای صلح با طالبان تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، «حامد کرزای»، «دیوید کامرون» و «نواز شریف» دیروز طی یک نشست سه‌جانبه در لندن، بر تعهدات خود در مورد گفت‌وگوهای صلح با طالبان تحت رهبری دولت کابل تاکید کردند. این نشست در حاشیه مجمع اقتصادی جهان اسلام در لندن برگزار شد.
در نشست سه‌جانبه فوق همچنین، بر نقش پاکستان در مذاکرات کابل- طالبان تاکید شد. نواز شریف قبل از این نشست طی گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده بود: از شبه‌نظامیان طالبان می‌خواهیم به روند صلح افغانستان بپیوندند؛ آنها باید با شورای عالی صلح (افغانستان) گفت‌وگو کنند. برخی از رهبران طالبان در پاکستان زندانی هستند و دولت اسلام‌آباد برای نشان دادن حسن نیت خود، تاکنون شماری از رهبران طالبان از جمله «ملا برادر» نفر دوم این گروه را آزاد کرده است. ملا برادر هم‌اکنون در پاکستان تحت‌نظر است. مقامات اسلام‌آباد علت تحت‌نظر بودن وی را حفاظت از جان او در برابر حملات تروریستی احتمالی اعلام کرده‌اند.
جزئیات بیشتری درباره نشست لندن گزارش نشده ولی دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد به زودی اعضای شورای عالی صلح افغانستان با ملا برادر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. این دفتر تصمیم فوق را محصول نشست سه‌جانبه لندن دانست و اعلام کرد کرزای ضمن تشکر از همراهی اسلام‌آباد با کابل، سیاست‌های نواز شریف را در قبال افغانستان قابل تقدیر دانست.
بر اساس این گزارش، همکاری در مورد استقرار امنیت در گذرگاه‌های مرزی، و از بین بردن پناهگاه‌های تروریست‌ها در خاک پاکستان از دیگر توافقات نشست لندن بود. دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان این خبر را نیز داد که نواز شریف هفته آینده به کابل می‌رود و با کرزای و دیگر مقامات افغان دیدار می‌کند. در این دیدارها نیز روند مذاکرات صلح با طالبان بررسی می‌شود.
خبر دیگر اینکه، دو سرباز پاکستانی بر اثر انفجار بمب در منطقه قبیله‌ای وزیرستان جنوبی جان خود را از دست دادند و چهار تن دیگر زخمی شدند.

 


مناطق مختلف بحرین بار دیگر صحنه تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم علیه آل خلیفه بود و در جریان آن تظاهرکنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی علیه آل خلیفه خواستار آزادی زندانیان سیاسی و توقف اقدامات خشونت‌بار دولت بحرین علیه مخالفان شدند.مردم بحرین تاکید کردند راه انقلاب ادامه دارد و تا تحقق کامل خواسته‌هایشان از اعتراض دست نمی‌کشند.این در حالی است که نیروهای آل خلیفه با پرتاب گاز اشک‌آور تظاهرکنندگان را متفرق کردند.از سوی دیگر، رئیس دیدبان حقوق بشر بحرین بر پایداری مردم این کشور در برابر ظلم آل خلیفه تاکید کرد.محمد التاجر بر قدرتمندی مردم بحرین برای مقابله با هر تهدیدی تاکید کرد.وی افزود، مردم بحرین در طول تاریخ ثابت کرده‌اند در برابر ظلم می‌ایستند.همچنین منابع آگاه بحرین از تهدید شیخ حسین النجاتی از روحانیون برجسته شیعه بحرین از سوی حکومت آل خلیفه به ترک هرچه سریع‌تر زادگاه خویش خبر دادند.شیخ النجاتی از مقامات سیاسی و مهم دینی و روحانیون مطرح شیعه در بحرین و نیز نماینده آیت‌الله سیستانی است و هدف از تبعید اجباری وی تحت فشار قرار دادن شیعیان بحرین است.شیخ علی سلمان دبیرکل حزب الوفاق بحرین نیز اعلام کرد بیش از 4000 شهروند به دلایل مذهبی و سیاسی از کار خود اخراج شده‌اند.وی اظهار داشت، شهروندان شیعه و مخالف نظام آل خلیفه از کار اخراج می‌شوند امادر مقابل دولت اقدام به استخدام پزشکان، مهندسان و نیروی کار خارجی کرده و پس از ورود این اشخاص به بحرین به بسیاری از آنان شناسنامه هم داده می‌شود.

 


استعفای قضات مصری از محاکمه رهبران اخوان‌المسلمین دومین جلسه دادگاه را هم به تعطیلی کشاند.
روز سه شنبه دومین جلسه دادگاه محاکمه رهبران اخوان‌المسلمین به دلیل حاضر نشدن قضات در دادگاه برگزار نشد. آنطور که خبرگزاری فرانس 24 اعلام کرده با توجه به اتهامات سنگینی که متوجه رهبران اخوان‌المسلمین از جمله «محمد بدیع» است، هیچ بعید نیست آنها با حکم مرگ مواجه شوند. لذا همین امر باعث شده قضات دچار «عذاب وجدان» شده و جلسه دادگاه را تشکیل ندهند. نخستین جلسه دادگاه به دلیل حاضر نشدن متهمان به تعویق افتاده بود. به گزارش واحد مرکزی خبر، «محمد فهمی القرموطی»، یکی از قضات رسیدگی کننده به اتهامات رهبران اخوان‌المسلمین مصر در این باره اعلام کرده که بنا به دلایل «وجدانی» قضات حاضر به رسیدگی به این پرونده‌ها نیستند از همین رو پرونده به دادگاه تجدید شهر قاهره ارجاع خواهد شد. بر اساس این گزارش محمد بدیع رهبر ارشد این تشکل سیاسی - مذهبی و دو تن از معاونانش به تحریک به قتل متهم هستند و از همین رو اگر درباره اتهاماتشان مجرم شناخته شوند با خطر اعدام مواجه خواهند بود. در تظاهراتی که علیه محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در سی‌ام ژوئن برگزار شد 9 نفر در حمله به مقر جنبش اخوان‌المسلمین در قاهره کشته شدند. با توجه به این اوضاع و احوال، تا زمانی که قضات تازه‌ای برای رسیدگی به رهبران جنبش اخوان‌المسلمین تعیین شود متهمان در زندانی در جنوب قاهره باقی خواهند ماند. در همین زندان حدود 2000 نفر دیگر از هواداران اسلامگرای مصری و طرفدار جنبش اخوان‌المسلمین در انتظار محاکمه به سر می‌برند. در همین رابطه خبر می‌رسد نیروهای امنیتی مصر روز شنبه یکی دیگر از رهبران اصلی اخوان‌ المسلمین را دستگیر کردند.
بنابر اعلام رسانه‌های مصری «عصام عریان» در منطقه «القاهره الجدیده» و در حالی که در آپارتمانی مخفی شده بود، دستگیر شد.
حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین مصر این خبر را تایید کرده است. «عصام عریان»، معاون رئیس حزب آزادی و عدالت است.
اتهامات گوناگونی علیه «عریان» وارد شده از جمله قتل، ارتباط با بیگانگان، و... شبکه العربیه در این باره نوشته، از زمان برکناری مرسی 21 رهبر اخوانی در مصر بازداشت شده‌اند و نیروهای امنیتی اکنون به دنبال 15 رهبر باقی‌مانده دیگر هستند، روز دوشنبه گذشته «اسامه یاسین» وزیر سابق جوانان مصر دستگیر شد.
ادامه اعتراض‌ها
با وجود تمام این خشونت‌ها و دستگیری‌ها اما، شبکه تلویزیونی الجزیره، از ادامه اعتراض‌های طرفداران اخوان‌المسلمین خبر می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه «عین شمس» در قاهره، با تجمع در مقابل دفتر رئیس این دانشکده، خواهان آزادی هرچه سریعتر همکلاسی‌ها و استادان خود و بازگشت مجدد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر شدند.
در دانشگاه «حلوان» در قاهره و دانشگاه اسکندریه، بنی‌سویف، المنصوره و... نیز جمعی از دانشجویان معترض با سر دادن شعارهایی در محکومیت «کودتای نظامی» بازگشت «مشروعیت» را خواستار شدند.
شبکه تلویزیونی «المصریه» نیز دیروز از هجوم صدها دانشجوی معترض به ساختمان اداری دانشگاه «الازهر» خبر داد.
بر اساس این گزارش، رئیس دانشگاه الازهر پس از وقوع این حادثه از نیروهای امنیتی خواست وارد دانشگاه شده اقدام به دستگیری دانشجویان کند.
خبرهایی از وقوع درگیری بین طرفین منتشر شده است.

 


طرح تقسیم مسجد‌الاقصی
حزب صهیونیستی «لیکود» توطئه جدیدی را به منظور تقسیم مسجدالاقصی میان مسلمانان و یهودیان تهیه کرده است. سران تل‌آویو تلاش می‌کنند که حضور مسلمانان را در مسجدالاقصی کمرنگ کنند.
بازداشت در عربستان
«ولید ابوالخیر» یک فعال سیاسی در عربستان به خاطر امضای بیانیه‌ای روانه زندان شد.
در این بیانیه از رژیم آل سعود خواسته شده بود به حقوق سیاسی مردم احترام بگذارد. کارشناسان، رژیم سعودی را از متحجرترین رژیم‌های دنیا می‌دانند.
کاهش تنش میان دو کره
پیونگ‌یانگ در اقدامی کم‌سابقه، به یک هیئت از کره‌جنوبی اجازه داد وارد خاک کره‌شمالی شود و از چهار کارخانه در منطقه مرزی کاتسونگ بازدید کند. این هیئت متشکل از 21 نماینده پارلمان کره‌جنوبی است. مداخلات هدفمند آمریکا طی سال‌های اخیر روابط دو کره را تا حد وقوع جنگ بحرانی کرده بود.
اصلاحات در شورای امنیت
اعضای شورای امنیت سازمان ملل طی نشستی، لزوم اصلاحات در ساختار این شورا را مورد بررسی قرار دادند. چین که از اعضای دائمی شورای امنیت است، این اصلاحات را به طور جدی پیگیری می‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10