(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 09 آبان 1392 - شماره 20629

کوتاه اقتصادی
عضو کمیسیون خبر داد
بررسی ترخیص خودروهای بالای 2500 سی‌سی در کمیسیون اصل 90
پرورش: آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود
اجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی از آذرماه
گزارش بانک مرکزی از افزایش قیمت مواد خوراکی
معاون وزیر صنعت خبر داد
گرانفروشی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای
بانک مرکزی: طی 7 ماه سال نیم میلیون نفر وام ازدواج دریافت کرده‌اند
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: نرخ منطقی دلار000 2 تا 2500 تومان است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: مخابرات 650 میلیارد تومان وجوه اضافی را باید برگرداند
وزیر راه و شهرسازی خبر داد
ایجاد مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد
سخنگوی ستاد تنظیم بازار خبر داد
تامین کالای محرم و صفر با قیمت تمام شده
آمادگی یک شرکت چینی برای تامین مالی 7 طرح فولادی ایران
   


* یک فعال کارگری با بیان اینکه 30 درصد حقوق کارگران صرف هزینه‌های درمان می‌شود، گفت: در تعیین دستمزد سال آینده کارگران باید دو عامل خط فقر و نرخ واقعی تورم در نظر گرفته شود. حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: متأسفانه حقوق کارگران در چند دهه گذشته به دلیل برخی افراط و تفریط‌ها و وابستگی به جریان‌های سیاسی، قربانی شده و از آنجایی که تعیین دستمزد مبتنی بر کار کارشناسی و فنی نیست، هیچگاه منطبق با نیازهای کارگران نبوده است اما آنچه مسلم است در تعیین دستمزد باید دو عامل نرخ تورم به شکل واقعی و خط فقر را در نظر بگیریم.
* نماینده اقتصادی دولت کومور در ایران اعلام کرد: طی توافقات صورت گرفته با دولت کومور زمینه حضور فعال شرکت‌های ایرانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور فراهم شده است. جلیل مکینه چی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تجارت سازمان همکاری‌های اسلامی ضمن بیان این مطلب افزود: کشور کومور از یک بازار مستعد برای حضور شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی به ویژه در حوزه فعالیت‌های عمرانی برخوردار است و با توجه به عقب ماندگی این کشور در توسعه بسیاری از زیرساخت‌ها، فعالان اقتصادی ایران می‌توانند از این ظرفیت‌ها نهایت بهره‌برداری را داشته باشند. وی افزود: در جریان سفر معاون رئیس جمهور و مقامات عالیرتبه این کشور به ایران و حضور در مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، توافقات اولیه برای گسترش همکاری‌های اقتصادی صورت گرفته است و دفتر نمایندگی اقتصادی این کشور در ایران هماهنگی‌های لازم جهت حضور شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی در این کشور را انجام خواهد داد.
* مطالبات 7 ماهه کارگران فولاد قروه از شرکت‌های زیر مجموعه شستا در حالی به چهارمین روز رسیده که وزارت کار تاکنون اقدام مناسبی برای حل این مشکل نکرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، کارگران شرکت فولاد قروه کردستان طی چند روز گذشته برای پیگیری مطالبات و عدم دریافت حقوق مقابل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند. این کارگران که عنوان می‌کنند 7 ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند برای پیگیری مطالبات خود در روزهای گذشته مقابل مجلس نیز تجمع کرده بودند. یکی از کارگران این شرکت با بیان اینکه 211 کارگر این واحد از کار اخراج شده‌اند، گفت: در طول چهار ماه گذشته این کارگران حکم بازگشت به کار و نیز توقیف اموال کارخانه را گرفتند اما هیچ اقدامی برای اشتغال به کار آنها صورت نگرفته است.
* گمرک جمهوری اسلامی از ترخیص 4000 تن دارو از گمرک ظرف سه ماه خبر داد. در ماههای مرداد، شهریور و مهر ماه سال جاری به میزان 3 هزار و 996 تن دارو از گمرکات کشور ترخیص شده است. ارزش داروهای ترخیص شده از گمرک در 3 ماهه یاد شده به میزان 371 میلیون دلار بود.

 


عضو کمیسیون اصل 90 مجلس از بررسی موضوع ترخیص خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی از گمرک در این کمیسیون خبر داد.
مصطفی افضلی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ترخیص خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی از گمرک، اظهار داشت: این موضوع نیاز به بررسی دارد و در جلسات بعدی کمیسیون اصل 90 مطرح خواهد شد.
وی ادامه داد: مشخص نیست که خودروهای وارداتی از این محل با استفاده از چه نوع ارزی وارد کشور شده است.
بنابراین گزارش، در حالی که با مصوبه دولت قبل، واردات خودروهای لوکس با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی ممنوع شده بود، عده‌ای نسبت به واردات این نوع خودرو و دپوی آن در گمرک اقدام کردند و در نهایت، دولت جدید نیز مجوز ترخیص این خودروها را صادر کرد.
قرار است این خودروها با تعرفه 140 درصدی ترخیص شوند که با توجه به ممنوع بودن واردات آن، شائبه غیرقانونی بودن درآمد دولت از محل ترخیص این خودروها وجود دارد.

 


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: آب مشترکانی که بیش از 30 متر مکعب در ماه مصرف داشته باشند قطع می‌شود.
محمد پرورش در این باره گفت: 83 درصد از مشترکان تهران مسکونی هستند و مردم باید در این زمینه رعایت مصرف را انجام دهند. همچنین 5 درصد نیز اداری داریم.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران افزود: از 15 تا 30 متر مکعب 3 طبقه مصرف داریم که حدود یک میلیون و 500 هزار مشترک در این طبقات قرار دارند که معادل 65 درصد از کل مشترکان هستند. وی از صدور اخطار برای مشترکان با مصرف بالای 30 متر مکعب در ماه خبر داد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی شد که اگر در مصرف رعایت نشود، برنامه قطع آب در دستور کار قرار گیرد.
پرورش با بیان اینکه بین 20 تا 30 متر مکعب مصرف در ماه نیز از طریق قبوض هشدار خواهند گرفت تصریح کرد: حدود 5/1‍ میلیون مشترک پرمصرف در استان تهران شناسایی شده است. این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهار داشت: آبرسانی به تهران از حساسیت بالایی برخوردار است و 83 درصد پرمصرف‌ها در بخش مسکونی قرار دارند.
به گفته وی، تدابیر بسیار زیادی از ماه‌های قبل انجام شده و از مردم خواسته‌ایم تا 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. پرورش خاطرنشان کرد: متوسط مصرف کشور 190 لیتر است و در تهران متوسط مصرف 240 لیتر است. مردم باید مانند دیگر شهرهای کشور تا 50 لیتر مصرف خود را کاهش دهند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: 70 درصد از آب شرب مورد نیاز در تهران از سدها تامین می‌شود که مستقیم به بارندگی بستگی دارد. حدود 50 میلیون متر مکعب نیز کمبود آب داریم.
وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به یک سری از طبقات مصرف ورود خواهیم کرد و انشعاب آب را قطع می‌کنیم بیان داشت: یک سری طبقات دیگر نیز که بین 15 تا 30 متر مکعب مصرف می‌کنند هم اخطار دریافت خواهند کرد.
این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: مناطق آبرسانی برنامه‌ریزی کرد‌ه‌اند که در این روزها به همراه قبوض آب اخطارها را صادر کنند. البته برای مشترکان با مصرف بالای 30 متر مکعب در ماه نیز برخورد به صورت قطعی صورت می‌گیرد.
پرورش ادامه داد: ما مجبور هستیم که در صورت نیاز، فشار شبکه آب را در تهران کم کنیم که برای برخی طبقات مشکل ایجاد خواهد شد. مردم باید کمک کنند و در مصرف صرفه‌جویی صورت گیرد. وی با بیان اینکه اگر مردم در تهران به توصیه‌ها توجهی نکنند و همچنان مصرف در سطح بالایی ادامه یابد قطعی و افت فشار آب خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین از آغاز کاهش فشار آب برخی مناطق تهران از ساعت 11 شب تا 4 صبح خبر داد و گفت: به مشترکان تهرانی اعلام می‌کنم، اگر مصرف آب شرب را 30 درصد کاهش ندهند، نسبت به قطع آب آنها اقدام خواهیم کرد.

 


رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی گفت: قرارداد بیمه تکمیلی دانا بازنشستگان از ماه آینده اجرایی می‌شود.
علی‌اصغر بیات در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه قرارداد بیمه تکمیلی دی تا پایان مهرماه سال جاری برقرار بود، اظهار کرد: قصد داشتیم از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری قرارداد بیمه تکمیلی دانا را منعقد کنیم، اما این موضوع به ابتدای آذرماه سال جاری موکول و با یک ماه تاخیر اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برای تحت پوشش قرار گرفتن افراد در بیمه تکمیلی دانا ماهانه به ازای هر فرد 21 هزار و 700 تومان از حقوق بیمه شده کسر می‌شود، گفت: در مجموع فعلا قرار است یک میلیون و 500 هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین‌اجتماعی قرار گیرند چرا که به علت افزایش قیمت نسبت به سال گذشته احساس کردیم برخی از بازنشستگان نمی‌خواهند تحت پوشش باشند.
بیات افزود: بنابراین میانگین بازنشستگان تحت پوشش را در سال جاری پایین‌تر از سال گذشته و یک میلیون و 500 هزار نفر در نظر گرفته شد تا هر بازنشسته‌ای که تمایل نداشت، تحت پوشش بیمه تکمیلی دانا قرار گیرد به کانون‌های مربوطه مراجعه کرده و انصراف دهد.
به گفته رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی، در قرارداد بیمه تکمیلی دانا ذکر شده که بیمه شده 3 ماه فرصت دارد از تحت پوشش قرار گرفتن انصراف دهد و در صورت درخواست انصراف مبلغ حق بیمه‌ای که از وی کسر شده به او پس داده می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین بیمه‌شدگانی که خواستار انصراف از بیمه تکمیلی دانا هستند، می‌توانند به کانون‌ها مراجعه کنند تا از همان ابتدای قرارداد هیچ مبلغی به عنوان حق بیمه از آنها کسر نشود، هرچند که علاوه بر این تا 3 ماه پس از شروع قرارداد بیمه تکمیلی دانا یعنی از ابتدای آذرماه تا ابتدای اسفندماه سال جاری فرصت دارند برای انصراف اقدام کنند و در صورتی که از آنها مبلغی به عنوان حق بیمه‌کسر شده باشد به آنها پس داده می‌شود.
بیات در مورد جامعه‌ای که می‌تواند تحت پوشش بیمه تکمیلی دانا قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: خود بازنشسته و همسرش تحت پوشش بیمه تکمیلی دانا قرار می‌گیرند و بازنشستگان در صورت تمایل برای تحت پوشش قرار گرفتن فرزندان خود با مراجعه به کانون‌های استانی و اعلام رضایت می‌توانند آنها را نیز تحت پوشش قرار دهند.
وی در مورد امکان افزایش ظرفیت یک میلیون و 500 هزار نفری بازنشستگان اظهار کرد: بیمه تکمیلی دانا آمادگی افزایش بیمه‌شدگان را دارد.
رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین‌ اجتماعی در پاسخ به اینکه چرا برخی از کانون‌های استانی همانند تهران و قزوین به صورت جداگانه برای انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی خود اقدام کرده‌اند، گفت: چند تا از استان‌ها با برخی شرکت‌های تجاری وارد مذاکره شده‌اند و باید بدانیم کانون‌های کشور می‌توانند براساس تعرفه‌های عادلانه و بسته‌های خدمات درمانی مناسب انعقاد قرارداد کنند، اما تاکنون موردی که به صورت نهایی به عنوان قرارداد امضا شده و به دست کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین‌ اجتماعی رسیده باشد، وجود ندارد.
بیات همچنین در مورد تعلق بخشی از سهام بیمه دانا به سازمان تامین اجتماعی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 


بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 3 آبان ماه امسال را در 11 گروه کالایی اعلام کرد.
براساس گزارش بانک مرکزی، در گروه لبنیات بهای کره پاستوریزه اندکی افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.
بهای تخم‌مرغ افزایش یافت و شانه‌ای 81000 الی 110000 ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک ثابت بود و بهای برنج داخله درجه 2 افزایش جزئی داشت. در گروه حبوب، قیمت لپه نخود، لوبیا سفید و لوبیا قرمز افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری سیب گلاب و هلو عرضه نمی‌شد و انجیر عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پائینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌گردید.
میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه، قیمت پرتقال درجه یک، انار و هندوانه کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه به ویژه هلو افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت کدو سبز، سیب‌زمینی و پیاز کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه افزایش یافت.
در این هفته قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله افزایش ولی بهای گوشت مرغ اندکی کاهش داشت. در هفته مورد بررسی، قیمت قند، شکر، انواع روغن نباتی ثابت بود و بهای چای خارجی کاهش جزئی یافت.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای کره پاستوریزه معادل 0/8 درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخم مرغ معادل 1/4 درصد افزایش یافت.
در هفته مورد بررسی، در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک ثابت بود و بهای برنج داخله درجه دو معادل 0/6 درصد افزایش داشت. در گروه حبوب، قیمت لپه نخود معادل 1/4 درصد، لوبیا سفید 0/1 درصد و لوبیا قرمز 6 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
در هفته مورد گزارش، قیمت پرتقال درجه یک معادل 15/8 درصد، انار 0/5 درصد و هندوانه 1/6 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0/4 درصد تا 27/7 درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت کدو سبز معادل 0/1 درصد، سیب‌زمینی 0/3 درصد و پیاز 0/1 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0/3 درصد تا 5/7 درصد افزایش یافت.
در این هفته بهای گوشت گوسفند معادل 2/4 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 1/4 درصد افزایش ولی بهای گوشت مرغ 0/5 درصد کاهش داشت.
در هفته مورد بررسی، قیمت قند، شکر و انواع روغن نباتی ثابت بود و بهای چای خارجی معادل 0/2 درصد کاهش یافت.
براساس این گزارش، متوسط قیمت خرده‌فروشی گروه لبنیات در هفته منتهی به سوم آبان ماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل 17/9 درصد، تخم مرغ 22/3 درصد، گروه برنج 53/2 درصد، حبوبات 70/2 درصد، میوه‌های تازه 75/9 درصد، سبزی‌های تازه 88/1 درصد، گوشت قرمز 37/5 درصد، گوشت مرغ 72/5 درصد، قند و شکر 22/3 درصد، چای 37/5 درصد و روغن نباتی 22/8 درصد افزایش داشته است.

 


معاون وزیر صنعت و تجارت از گرانفروشی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد.
حسن یونس سینکی خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های موجود برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که قرار بود با حذف برخی واسطه‌ها نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا داشته باشند، اقدام به عرضه کالا با قیمتی بالاتر از واحدهای خرده‌فروشی می‌کنند.
وی با اشاره به این نکته که جامعه صنفی و متعاقب آن متولی دولتی این بخش در قالب سنتی خود گیر کرده‌اند، افزود: مرکز اصناف و بازرگانان ایران نیازمند اصلاح از درون برای اصلاح فعالیت‌های بیرونی است و مدیران این مجموعه نباید به سادگی تسلیم واقعیت‌های بیرونی شوند که خود نیز آنها را قبول ندارند.
سینکی ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر، گفت: طی سال‌های گذشته اتفاقات خوبی در حوزه اصناف رخ داده است اما این اقدامات و برنامه‌ها هم‌وزن خواسته‌های جامعه اصناف نبوده است و هم‌وزن کردن اتفاقات با خواسته‌ها موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، شبکه توزیع، پل ارتباطی دولت و مردم است و بر همین اساس نیازمند فرهنگ‌سازی‌های اجتماعی و سالم‌سازی رفتارها در این حوزه هستیم.
وی تاکید کرد: باید نیازهای عمومی اصناف را شناسایی و برطرف کرده و خواست منطقی و انتظارات به حق مردم را پاسخ دهیم.
وی تصریح کرد: گزارش‌ها و مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد که سهم اصناف از تولید ناخالص ملی 17 درصد است؛ اما این در حالی است که توسعه یافتگی این بخش به اندازه سهم آن از اقتصاد نبوده است.
سینکی افزود: ما به دنبال حرفه‌ای کردن بازرسی‌های صنفی هستیم تا متفاوت‌تر از سایر بازرسی‌ها، در راستای جایگاه حرفه‌ای و نشانه‌های بازرگانی ایفای نقش کنند.
وی یکی دیگر از موارد مغفول مانده در این حوزه را تاسیس موسسات مالی و بانک اعلام کرد یادآور شد: ایجاد بانک اصناف و یا توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای که صاحبان اصلی آن اصناف هستند، می‌توانست گام بزرگی برای توسعه یافتگی صنف باشد اما امروز ضمن دور ماندن از اهداف موردنظر در قانون، شاهد به بیراهه رفتن برخی از برنامه‌ها نیز هستیم.

 


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت وام ازدواج به بیش از نیم میلیون نفر در 7 ماهه سال جاری خبر داد.
میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این که آیا بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت تسهیلات ازدواج در اختیار دارند؟ گفت: سیستم بانکی در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با محدودیت روبرو بوده و بانک‌های عامل منابع کافی برای پاسخگویی به افراد در صف تسهیلات ازدواج را ندارند و در حال حاضر پرداختی‌های موصوف از محل وصول اقساط قبلی تسهیلات مورد اقدام قرار می‌گیرد.
وی در ادامه در پاسخ به این که از ابتدای سال تاکنون چه میزان تسهیلات ازدواج پرداخت شده است؟ تصریح کرد: در هفت‌ماهه سالجاری تعداد 526 هزار و 112 نفر از تسهیلات ازدواج بهره‌مند شده‌اند و تعداد 991 هزار و 968 نفر نیز در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند.
صادقی در پایان تاکید کرد: بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق مهر امام‌رضا(ع) بانک‌های عامل در سامانه ازدواج بانک مرکزی هستند.

 


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون متبوعش گفت: در این جلسه وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤال نمایندگان از مواضع ارزی رئيس کل بانک مرکزی دفاع نکرد.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون اقتصادی با وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در این جلسه وزیر اقتصاد به سؤال آقای جعفری در خصوص اینکه چرا رئیس کل بانک مرکزی ارزش 3 هزار تومانی دلار را واقعی دانسته بود، پاسخ داد.
این نماینده ادامه داد: وزیر اقتصاد در بخشی از جلسه به توضیح رویکرد ارزی کشور اشاره کرد و در خصوص مواضع ارزی رئيس کل بانک مرکزی مبنی بر عدم وجود دلایلی برای کاهش نرخ ارز، دفاع نکرد.
نایب رئيس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در این جلسه وزیر اقتصاد عنوان کرد که بانک مرکزی مستقل از وزارت اقتصاد است و سیاست‌های خود را دنبال می‌کند.
نماینده کرمان افزود: مقرر شد تا جلسه هفته آینده با رویکرد نظام ارزی و چگونگی نظارت بر آن پیگیری شود.
پور ابراهیمی با بیان اینکه وزیر اقتصاد پاسخ شفافی درباره چگونگی رویکرد ارزی دولت ارائه نکرد، گفت: اما وی بر کاهش نرخ ارز در صورت عدم نوسان آن تاکید کرده است.
وی ادامه داد: در این جلسه وزیر اقتصاد نرخ دلار برای بازار غیررسمی را 2700 تومان منطقی دانست.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ دلار بین 2000 تا 2500 تومان منطقی است، گفت: نمایندگان هم از پاسخ وزیر اقتصاد قانع نشده و مقرر شد، تا در صحن مجلس از رئيس‌جمهور سؤال کنند.

 


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که شرکت مخابرات ایران 650 میلیارد تومان وجوه اضافی از مشترکین دریافت کرده و باید آن را به مشترکان برگرداند.
به گزارش ایرنا، علی‌اصغر عمیدیان در نامه‌ای به علی صالح‌آبادی ضمن اعلام این مطلب، افزوده است: اخیرا شرکت مخابرات ایران بدون اخذ مجوز لازم اقدام به افزایش تعرفه برخی از خدمات کرده و 6 تریلیون و 554 میلیارد و 932 میلیون و 683 هزار و 928 ریال وجوه اضافی از مشترکان دریافت کرده که سازمان در حال پیگیری موضوع است،‌ تا مبلغ به مشترکان بازگردانده شود و نمی‌تواند به عنوان درآمد مخابرات ایران قلمداد شود.
شرکت مخابرات ایران علیرغم مخالفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعرفه مکالمه تلفن ثابت را افزایش داد و قبض آخرین دوره (15 مرداد تا 15 مهرماه 1392) را بر مبنای تعرفه‌های جدید برای مشترکان ارسال کرد.
در نامه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در کدال سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد، آمده است: شرکت مخابرات از این سازمان پروانه فعالیت دریافت کرده و تمام مفاد پروانه برای مخابرات لازم‌الاجراست و این موضوع در قرارداد فروش سهام کنترلی و مدیریت مخابرات مورد تاکید سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است.
بر این اساس طبق موافقت‌نامه پروانه هرگونه افزایش تعرفه خدمات بدون اخذ مجوز از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ممنوع است.
همراه اول نیز تابع مفاد موافقت‌نامه پروانه است و دستور فرمایید به منظور جلوگیری از مشکلات ناشی از این امر موضوع بررسی و نتیجه به این سازمان اعلام شود. این نامه در تاریخ 16/7/92 در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نامه‌ای که هفتم آبان ماه جاری به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرد، در پاسخ به معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: دستورالعمل قیمت‌گذاری برعهده شورای رقابت بوده و دخالت در امور مرکز و شورای رقابت خلاف قانون خواهد بود.
مظفر پوررنجبر در این نامه اعلام کرد: پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران اگرچه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر شده اما به استناد جز 5 ماده 58 قانون اصل 44، شورای رقابت مرجع تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت است.
وی اعلام کرد شورای عالی اجرای سیاست‌های کل اصل 44 قانون اساسی در تاریخ 7/4/91 در دفتر ریاست‌جمهوری وقت (با حضور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار) تشکیل جلسه داده و نسبت به تصویب منع مداخله سایر نهادهای مرتبط با قیمت کالا و خدمات در امر تصمیم‌گیری شورای رقابت به اعتبار بند 5 ماده 58 اصل 44 اقدام و صرفا شورای یاد شده را مرجع نهایی قیمت‌گذاری اعلام کرده است. این مصوبه در تاریخ 24/4/91 توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است.
مرکز ملی رقابت از باب شفاف‌سازی مجدد در حوزه مسئولیت شورای رقابت با ریاست‌جمهوری مکاتبه کرده و دستور وی مبنی بر دستورالعمل قیمت‌گذاری برعهده شورای رقابت بوده و دخالت در امور مرکز و شورای رقابت خلاف قانون خواهد بود را ابلاغ کرد.
پوررنجبر در این نامه تاکید کرده است: اقدامات شرکت مخابرات در اجرای تعرفه‌ها مبتنی بر اخذ مجوز لازم از مرجع ذیصلاح و به اعتبار قوانین موضوعه به نحو صحیح اعلام شده است.
در این نامه آمده است: چنانچه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کماکان نظر به توقف اجرای مصوبه مربوطه در اعمال تعرفه خدمات مورد ارائه به مشترکان را دارد با مراجعه به راهکارهای مقرر در ماده 90 قانون اصل 44 برای تامین و واریز مابه‌التفاوت قیمت از محل اعتبارات و منابع دولت در سال جاری اقدام کند.
در پایان این نامه مدیرعامل مخابرات تاکید کرده که بودجه پیش بینی شده سال 92 نیازمند اصلاح نیست.

 


وزیر راه و شهرسازی از ایجاد مسکن اجتماعی برای اقشار کم‌درآمد خبر داد.
محمد آخوندی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: مسکن مهر را ادامه نمی‌دهیم و فقط در این طرح مسکن‌های نیمه‌تمام را مورد توجه قرار خواهیم داد.
وی تاکید کرد: می‌خواهیم مسکن اجتماعی را برای اقشار کم درآمد ایجاد کنیم و در حال حاضر در این باره در حال مکان‌یابی و بررسی موقعیت‌ها هستیم.
به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی درباره پیگیری‌های وزارت راه در خصوص حادثه قم هم اظهار کرد: سه جلسه کمیته راه در این باره تشکیل شد. همچنین کمیته‌ای تشکیل شد که طی آن بحث‌هایی چون کیفیت لاستیک و به‌طور کلی موارد فنی را پیگیری کنیم.
افزایش تولید گندم
وزیر جهاد کشاورزی هم در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت درباره خودکفایی گندم گفت: مطمئناً ما افزایش محصول را خواهیم داشت البته بستگی دارد که چقدر موفق شویم، امسال به یک باره با فصل کشت مواجه شدیم و نتوانستیم به طور کامل نیازها را تامین کنیم اما امیدواریم در سال‌های آینده این روند افزایش یابد و ما افزایش محصول داشته باشیم.
به گزارش فارس، محمود حجتی در پاسخ به سؤالی درباره مبارزه با دلالان در بازار برنج نیز گفت: برنج قیمت تضمینی دارد، اگر قیمت بازار از قیمت تضمینی پایین‌تر باشد دولت باید براساس قوانین با نرخ تضمینی، برنج تولیدکنندگان را بخرد اما در قیمت‌های بالاتر از خرید تضمینی براساس عرضه و تقاضا مبادله می‌شود.
وی یادآور شد: می‌خواهیم اتحادیه‌ها و تشکل‌های کشاورزی خودشان در بخش خدمات پس از فروش محصولات کشاورزی وارد شوند و از بخشی از ارزش افزوده پس از تولید بهره‌مند شوند.

 


سخنگوی ستاد تنظیم بازار خبر داد برای ایام محرم و صفر در شورای کنترل و نظارت 31 استان کشور برنامه‌ای برای پاسخ به تقاضای مازاد آماده شده اما این به معنای آن نیست که کالاها با نرخ ترجیحی تحویل داده می‌شود.
علی‌اکبر پورکاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص برنامه‌های تنظیم بازار برای ایام محرم و صفر، اظهار داشت: پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها طی 3 سال گذشته هیچ اعتباری تحت عنوان نذورات و یا کمک به هیأت‌های مذهبی از سوی دولت مشخص نشده و این به معنای آن است که هیچ ردیف بودجه‌ای در بودجه 92 برای این موضوع تخصیص داده نشده است.
وی افزود: اما وزارت صنعت برای ایامی که با افزایش تقاضا مواجه هستند در راستای تامین کالاهای مورد نیاز این ایام برنامه‌ریزی‌های مشخصی دارند به نحوی که برای ایام ماه‌های محرم و صفر در شورای کنترل و نظارت 31 استان کشور برنامه‌ای برای پاسخ به تقاضای مازاد آماده شده اما این به معنای آن نیست که کالاها با نرخ ترجیحی تحویل داده می‌شود.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز کالاهای اساسی یکنواخت شده هر کالایی که برای پاسخگویی به افزایش تقاضا عرضه می‌شود با نرخ مصوب و با قیمت تمام شده است.
وی افزود: در حال حاضر روغن، شکر و مرغ برای پاسخگویی به تقاضای ایام ماه محرم و صفر آماده توزیع است و هیچ‌گونه کسری در این زمینه وجود ندارد.
مدیر کل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از برگزاری جلسه کارگروه ذخیره‌سازی کالاهای اساسی خبر داد و گفت: هم‌اکنون موجودی گردشی کالاهای اساسی بیش از 90 روز است.
پورکاوه در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه ذخیره‌سازی کالاهای اساسی با حضور دستگاه‌های مختلف و مرتبط با تنظیم بازار گفت: این کارگروه هر هفته به طور منظم جلساتی را تشکیل می‌دهد تا موجودی کالاهای اساسی را رصد کرده و تدابیر لازم را بیندیشد.
مدیرعامل تامین، ‌توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: نیازسنجی موجودی کالاهای اساسی و تصمیم برای افزایش یا کاهش این ذخایر از جمله مسئولیت‌های این کارگروه است؛ به این معنا که در مواقعی که برداشت محصول و تولید داخلی رو به افزایش است، ضرورتی به افزایش واردات این کالاها نیست.
وی تصریح کرد: برنامه آتی تولید محصولات در کشور نیز بررسی می‌شود تا اگر نیاز به واردات در یک ماه از سال یا مقاطعی وجود دارد و تولید کاهشی است، عملیات تامین به موقع صورت گیرد. به هر حال بنا بر اقتضائات، ذخایر کالاها تغییر می‌کند.
به گفته پورکاوه، هم‌اکنون ذخیره کالاهای اساسی بیش از 90 روز به صورت گردشی است و کارگروه ذخیره‌سازی کالاهای اساسی نیز همین ذخایر را مدیریت می‌کند.
وی در پایان از واگذاری تنظیم بازار و تامین سیب و پرتقال شب عید به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.
پورکاوه درخصوص تعیین مباشران بخش خصوصی برای تامین سیب و پرتقال روزهای پایانی سال، اظهار داشت: بر اساس توافق انجام شده امسال تامین سیب و پرتقال شب عید برعهده وزارت جهاد کشاورزی است. وی افزود: چون وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید است، تصمیم گرفته شده است، تا این وزارتخانه برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص
داشته باشد.

 


یک شرکت چینی تامین مالی هفت طرح فولادی استانی را بر عهده گرفت.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن که همراه با هیاتی به ریاست رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به چین سفر کرده است در دیدار با رئیس شرکت ام.سی.سی چین، از توافق طرفین بر تامین مالی طرح‌های هفتگانه فولادهای استانی خبر داد.
مهدی کرباسیان که در پکن سخن می‌گفت تصریح کرد: شرکت چینی برای تسریع در تامین مالی این طرح‌ها عزم خود را اعلام کرده است.
در این دیدار همچنین طرفین بر تعیین زمانبندی برای اجرا و نحوه تامین مالی پروژه‌های استانی فولاد تاکید کردند. از سوی دیگر مقرر شد با فعال شدن نخستین ال.سی این طرح‌ها، رئیس گروه ام.سی.سی سفری به ایران انجام دهد تا از نزدیک شاهد تسهیل در روند اجرایی طرح‌ها باشد.
جینگ‌تیان لیانگ رئیس گروه ام.سی.سی نیز با ابراز خرسندی از توسعه روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد: به زودی دفتر تهران این شرکت فعالیت خود را با هدف تقویت روابط دو طرف گسترش خواهد داد.
شرکت ام.سی.سی به عنوان یکی از بزرگترین گروه‌های سرمایه‌گذاری چین و دنیا تاکنون در بیش از 90 کشور دنیا فعالیت داشته و طیف وسیعی از طرح‌های متالورژی در بخش‌های مهندسی، اجرا، تامین مالی و... را در کارنامه خود ثبت کرده است. این شرکت که پیشتر طرح‌هایی در بخش‌های صنایع معدنی در ایران انجام داده است بیش از 500 میلیون تن از کل ظرفیت تولید فولاد در چین را اجرا کرده است.
این شرکت سال 2012 در رتبه 280 از 500 شرکت برتر دنیا قرار گرفت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10