(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 09 آبان 1392 - شماره 20629

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
«مرگ بر آمریکا» کاهنده یا افزاینده قدرت ملی؟ (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
پیام‌گیر (گفت و شنود)
هشدار رئیس قوه قضائیه
ساکت نخواهیم نشست بساط فتنه‌گران را جمع می‌کنیم
ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت شد
واکنش رسانه‌های غربی به مذاکرات ایران و آژانس
آقای ظریف!
مراقب تله‌ فیس‌بوکی باشید(خبر ویژه)
آینه عبرت مرکل برای نوکران ایرانی آمریکا(خبر ویژه)
امیدی به مذاکره با آمریکا نیست
اما اصولگرایان چیزی نگویند!(خبر ویژه)
گردانندگان سابقه‌دار در بهار
آبروی عارف را خرج نهضت‌آزادی کردند(خبر ویژه)
اصلاح‌طلبان یزد کامروا نشدند(خبر ویژه)
اقامه نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سیداحمد خاتمی
 


بعضی به بهانه «واقعگرایی» (Realism) موضع سلبی نسبت به آمریکا و غرب را مغایر منافع ملی معرفی می‌نمایند. این گروه آرمان‌گرایی را به ایده‌آلیسم ترجمه کرده و آن را متعلق به ماقبل شکل‌گیری حکومت معرفی می‌نمایند. بر اساس اظهارات آن‌ها، آرمان‌گرایی- و در اینجا مخالفت با سیاست‌های آمریکا- به دوره پیش از شکل‌دهی حکومت تعلق داشته و فقط در آن مقطع مناسب است. این‌ها معتقدند آرمان‌گرایی بعد از به قدرت رسیدن دافعه ایجاد می‌کند و با منطق حکومت‌داری نمی‌خواند. بر اساس تلقی این‌ها هرگونه تغییر در محیط بین‌الملل به اراده جمعی بین‌المللی نیاز دارد و از آنجا که شکل‌گیری چنین اراده‌ای محتمل نیست بنابراین باید با همین نظم و نظام موجود کارکرد، هر چند کار کردن با این نظم فقط منافع حداقلی دارد. از نظر این‌ها تن ندادن به نظم مستقر به فرض امکان‌پذیر بودن به هرج و مرج می‌انجامد و به همه دولت‌ها- موافقان و مخالفان نظم مستقر- آسیب می‌رساند.
اما واقعیت این است که خود این تجزیه و تحلیل و تعبیر، واقع‌گرایانه (Realistic) نیست چرا که آنچه امروز واقعیت تخلف‌ناپذیر تلقی شده، توافقی به وجود نیامده است یعنی استقرار شورای امنیت و قوانین آمره ناشی از آن محصول توافق بین‌المللی و اراده جمعی آن روز اکثر دولت‌ها و ملت‌ها نبوده است. نظم دو قطبی 1945 به بعد محصول اراده پنج کشوری بود که بعدها به عنوان «اعضای دائم» و دارای «حق وتو» شناخته شدند. از سوی دیگر خود آن نظم مبتنی بر قدرت واقعی نبود چرا که بدون تردید اروپای شکست خورده و فقیری که هنوز از زیر بار آثار جنگ دوم اروپا قامت راست نکرده بود و دو کرسی دائمی شورای امنیت را اشغال کرد هرگز قدرتمندتر از ایران 1945 یا هند 1945 یا برزیل 1945 و... نبودند چه رسد به این که برتر از قدرت مجموعه‌ای از کشورهای آسیایی یا آفریقایی و یا آمریکای لاتین بوده باشند. از سوی دیگر واقعیت این است که خلاص شدن از زیر بار این تحمیل که غرب بر نظام بین‌الملل حاکم باشد، نیازمند قدرت همسان با غرب هم نیست که اگر هم بود امروزه آسیا قدرتمندتر از اروپا و آمریکاست بلکه شکستن نظم ظالمانه قبلی نیاز به «تغییر دادن شرایط» دارد نه تغییر در قدرت واقعی. شرایط بیش از آن که محصول فعل و انفعالات واقعی باشد محصول یک وضع روانی است. آن وضع روانی «نترسیدن» از حریف و نادیده گرفتن ادعاهای اوست. به یک مثال توجه کنید. حزب‌الله لبنان در سال 1363 اعلام موجودیت کرد. در آن زمان در فضای واقعی اسرائیل قدرت بسیار مهمی در مقایسه با یک گروه مقاومت به حساب می‌آمد اما با این وجود همین گروه مقاومت تصمیم گرفت این قدرت نظامی- اطلاعاتی و سیاسی را شکست بدهد و برای رسیدن به مقصود ضربه زدن به واحدهای نظامی اسرائیل را آغاز کرد، اسرائیل در سال 1375 یعنی 12 سال پس از آغاز شکل‌گیری حزب‌الله اولین عقب‌نشینی را پذیرفت و از خط لیتانی در شمال استان صور عقب نشست و 4 سال بعد با نادیده گرفتن سرنوشت هزاران مزدور لبنانی خود- که ذیل عنوان ارتش جنوب و تحت فرماندهی سرهنگ لبنانی آنتوان لحد برای رژیم صهیونیستی مزدوری می‌کردند- لبنان را ترک کرد و به پشت مرزهای مارون الراس و الطیبه عقب‌نشینی کرد. این تجربه به خوبی نشان می‌دهد که تغییر نظم مستقر و «باور قطعی تلقی شده» به فراهم کردن قدرت معادل احتیاج ندارد بلکه به تغییر شرایط احتیاج دارد و این تغییر شرایط وابسته به معادلات روانی و نه امکانات فیزیکی است.
آنان که می‌گویند با نظم مستقر نمی‌توان درافتاد و مخالف‌خوانی فقط به دوره پیش از تشکیل دولت برمی‌گردد این سؤال را بی پاسخ می‌گذارند که در این صورت دلیل دست زدن به انقلاب و شکل دادن به نظام جدید چیست؟ اگر قرار است بعد از انقلاب به همان مناسبات و افکار قبل از انقلاب برگردیم چرا باید هزینه‌های یک انقلاب را بپردازیم؟ سؤال دیگر این است تکلیف مردم و خون‌هایی که با تصور اینکه اوضاع به نفع آرمان‌ها دگرگون می‌شود چیست؟ چرا از اول به آنان نگوییم که از تغییرات بزرگ خبری نیست و تنها به تغییرات جزئی بسنده کنید؟
«مرگ بر آمریکا» یک راهبرد است و فراگیر شدن آن در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های «قدرت ملی» ایران به حساب می‌آید و از این رو کنار گذاشتن یا کمرنگ کردن آن با منافع و مصالح ملی مردم ایران سازگاری ندارد و دقیقاً به همین دلیل در طول سه دهه گذشته، در محیط داخلی ایران همواره افراد و جریان‌هایی در مقابل این شعار قرار گرفته‌اند که در سایر مسایل هم با آمریکا وحدت داشته‌اند و همیشه کسانی از تضعیف این شعار نگران شده‌اند که در سایر مسایل مهم هم خود را در جبهه مقابل آمریکا می‌دانسته‌اند.
مرگ بر آمریکا فقط یک شعار سلبی و گویای نفرت مردم از سیاست‌های یک کشور نیست بلکه پرچم یک جبهه گسترده است که برافراشتگی و اهتزاز آن، استحکام و بالندگی یک جبهه را نشان می‌دهد. بر این اساس امروز این شعار که به زبانهای مختلف ترجمه و تکرار می‌شود، در سطح بین‌المللی نشانه تداوم پیشروی یک جبهه مستحکم- یعنی جبهه مقاومت- تلقی می‌شود. مرگ بر آمریکا نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی زنده است و وقتی در سطح بین‌المللی تکرار آن به زبانهای بومی شنیده می‌شود بیانگر عمق نفوذ و قدرت وسیع انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن است.
برخلاف آنچه گفته می‌شود، مرگ بر آمریکا برای ایران نه تنها هزینه ندارد بلکه سرشار از فواید مهم می‌باشد. این درست است که آمریکا دشمنی رو به فزاینده‌ای را علیه ما دنبال می‌کند اما این دشمنی به دلیل این نیست که ما مرگ بر آمریکا می‌گوئیم بلکه به دلیل قدرتی است که با شعار مرگ بر آمریکا برای ایران فراهم می‌شود. آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر افغانها و پاکستانی‌ها شعار «آمریکا مرده باد» سر می‌دهند و یا اعراب «الموت لامریکا» سر می‌دهند و با این شعارها نشان می‌دهند که از قرار داشتن در جبهه آمریکا متنفرند، این بخاطر آن است که قدرت دیگری اذهان و قلوب آنان را به تسخیر درآورده و به آنان شجاعت مرگ بر آمریکا داده است. آمریکایی‌ها می‌دانند که شعار مرگ بر آمریکا، خزلان آنان را در پی می‌آورد چرا که قدرتمند دیده شد یک کشور مستلزم قدرتمند تصور شدن آن کشور است وقتی شعار مرگ بر آمریکا به زبان می‌آید به این معناست که مرگ او در ذهن و قلب تصور شده و این به خودی خود اقتدار آمریکا را فرو می‌ریزد و مقابله با آن را آسان می‌گرداند از این رو آمریکایی‌ها روی توقف این شعار تأکید دارند.
با این وجود ما باید قبل از آنکه درباره ادامه یا کنار گذاشتن این شعار تصمیم بگیریم، باید درباره اینکه آیا می‌خواهیم در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی یک قدرت باشیم و با نفوذ خارجی منافع و مصالح و امنیت ملی خود را حفظ کنیم یا نه تصمیم بگیریم. اگر به این تصمیم رسیدیم که از اثرگذاری بر تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای چشم بپوشیم، کنار گذاشتن شعار مرگ بر آمریکا منطقی است ولی اگر نمی‌خواهیم در تحولات جاری و آینده منطقه و جهان نظاره‌گر بی‌تأثیر باشیم باید بر ادامه راهبرد مرگ بر آمریکا پافشاری کنیم چرا که بدون چنین موضعی جایگاهی در میان ملت‌های منطقه نخواهیم داشت. مگر غیر از این است که امروز ترکیه و پاکستان جایگاهی در تحولات منطقه ندارند و به شکل انضمامی عمل می‌کنند آیا این انزوا با وجود رشد نسبی اقتصادی داخل توأم نیست. دولت‌های ترکیه در طول این 80 سال علیرغم دیدگاههای ضد غربی مردمش خود را بخشی از جریان غرب تعریف کرده و به همراه غرب به افول تأثیرگذاری منطقه‌ای تن داده است. دولت و ارتش پاکستان نیز علاوه بر تکیه به آمریکا، در موضوعات منطقه‌ای خود را به عربستان ضمیمه کرده و در نتیجه همراه با عربستان و آمریکا از دایره تأثیرگذاری بر مسایل منطقه خارج شده است. با این وصف کاملاً پیداست که اثرگذاری بر تحولات منطقه و تبدیل شدن به قدرتی در منطقه با داشتن موضع سلبی نسبت به آمریکا تلازم دارد.
شعار مرگ بر آمریکا بر خلاف آنچه تبلیغ می‌شود، مقدمه جنگ نیست بلکه نتیجه جنگی است که قدرت‌های زورگو در ابعاد مختلف بر ملت‌های مظلوم تحمیل کرده‌اند. آنان که نازک‌طبعی به خرج داده و خواستار کنار گذاشتن این شعار- و در واقع مهمترین راهبرد منفعت‌ساز- می‌شوند، خوب است یک فکری برای مقدمه این شعار بکنند مقدمه‌ای که بر اقدامات بسیار پرهزینه عملی استوار است نه یک سلسله تبلیغات رادیو تلویزیونی صرف. شعار مرگ بر آمریکا و گسترده شدن آن و تکرار به زبان‌های اردو، عربی، انگلیسی، روسی، اسپانیایی، فرانسوی نشان می‌دهد که یک احساس و قضاوت عمومی بین‌المللی پشت این شعار و استراتژی منطقی وجود دارد. اگر شعار مرگ بر آمریکا عادلانه نبود نه تنها مورد استقبال ملت‌های دیگر قرار نمی‌گرفت بلکه با واکنش منفی آنان نیز مواجه می‌شد. با این وصف آنان که سعی می‌کنند نفرت از آمریکا و جلوه‌های سیاسی فرهنگی آن «هزینه‌ و زیان ملی» دیده شود به این نکته توجه نمی‌کنند که نفرت‌پراکنی علیه آمریکا- به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی- همان استعاذه از شیطان رجیم است و بدون آن ذکر بسم‌الله الرحمن الرحیم به جایی نمی‌رسد. با مرگ بر آمریکاست که منافع ملت ایران با منافع شیعه و سنی و فارس و ترک و عرب و... در سطح منطقه و جهان پیوند می‌خورد و قدرت منطقه‌ای ایران شکل می‌گیرد. با مرگ بر آمریکاست که یک جبهه منطقه‌ای مستظهر به پشتیبانی توده‌های مردم و نخبگان آگاه منطقه‌ای شکل می‌گیرد. بدون مرگ بر آمریکا، ایران به یک کشور معمولی مثل ده‌ها کشور دیگر تبدیل می‌شود بنابراین ملت ایران باید از عزت فزاینده‌ای که از طریق مقاومت در برابر ستمگران بین‌المللی به دست آمده، مراقبت نمایند.

سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* شهادت حدود 14 نفر از مرزبانان دلیر کشورمان در مرزهای سیستان و بلوچستان را تسلیت عرض می‌گوییم. اینها همه دست خوش نشان دادن آمریکا به افراد ساده‌انگار است این حادثه تکان‌دهنده یک برخورد اتفاقی نیست. این کار بدون همراهی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و دستگاه جاسوسی پاکستان که تحت سلطه وهابیون است نمی‌تواند باشد.
رضا قاسمیان
* مسئولان محترم وزارت ارشاد و قوه قضائیه باید با عوامل روزنامه بهار که به ولایت ائمه اطهار(ع) اهانت کردند شدیدترین برخوردها را داشته باشند، تا درس عبرتی برای دیگرانی باشد که درصدد تست کردن جامعه اسلامی هستند.
سلیمان بلغار
* تمام این جولانهایی که اصلاح‌طلبان و روزنامه‌های وابسته به آنان بعد از انتخابات می‌دهند مانند ارتباط با آمریکا، نفی شعار مرگ بر آمریکا، با اسرائیل مسئله و جنگی نداریم، توهین به خانواده شهدا و حمله به ولایت مولای متقیان حضرت علی‌(ع) گناهش به گردن برخی از مسئولان است و یقینا مطمئن باشند در برابر پیشگاه الهی و خانواده شهدا باید پاسخگو باشند. قوه قضائیه نیز در این میان وظیفه خطیری بر دوش دارد.
0875---0913
* قیمت دلار نباید پایین بیاید. مردم منتظر ارزان شدن خودرو نباشند - لبنیات 80 درصد گرانتر شد. نرخ بلیط هواپیما آزاد می‌شود. ادامه پرداخت یارانه امکان ندارد، منتظر حل بقیه مشکلات با کلید تدبیر و امید دولت یازدهم باشید. اینها بخشی از مشکلاتی بود که دولت بحمدا... طی 3 ماه اخیر حل کرد.
6654---0914
* از نمایندگان محترم مجلس درخواست می‌شود در برابر اظهارات غیرکارشناسانه وزیر صنعت، معدن و تجارت سکوت نکنند... این‌گونه می‌خواهند خودروی ما با دنیا رقابت کند؟ آیا مردم باید تاوان روزمرگی و بی‌تدبیری خودروسازان را بدهند؟
2191---0917
* از سال 88 به خواندن کیهان رو آورده‌ام. از اینکه با وجود این همه توهین و دشنام و هتاکی همچنان بر سر مواضع اصولی و اعتقادی خود ایستاده‌اید و راه خویش را می‌روید تعجب و در دل شما را ستایش و تمجید می‌کنم.
6110---0935
* از مدعیان اصلاح‌طلبی و مدعیان اعتدال تعجب می‌کنم با اینکه اکثریت نشریات و سایت‌های خبری به آنان تعلق دارد و مدعی فضای باز سیاسی، مدعی تحمل مخالف و منتقد و مدعی تساهل و تسامح هستند چطور چشم دیدن تعداد اندکی از نشریات انقلابی و مدافع ارزش‌ها و تعالیم امام راحل و انقلاب اسلامی را ندارند و آنان را به تندروی متهم و از مطالب آنان عصبانی می‌شوند.
4403---0919
* به افراد داخلی شیدای غرب می‌گویم اگر سانسور بد است چرا غرب تحمل شنیدن شبکه‌های پرس‌تی وی و العالم را نداشت و پخش آنها را برای اروپا ممنوع کرد؟ با وجود هزاران شبکه و سایتی که دائم علیه جمهوری اسلامی سخن‌پراکنی می‌کنند ولی تحمل شنیدن حرفهای حق یکی دو شبکه برون‌مرزی جمهوری اسلامی را ندارند. معلوم می‌شود حرف حق خریدار دارد و آنها نگران از تاثیرگذاری آن هستند.
علی نصیری
* پیشنهاد می‌کنم مردم انقلابی و استکبارستیز کشورمان با نزدیک شدن به روز مبارزه با استکبار پشت شیشه‌های خودروهای خود شعار شیطان بزرگ و مرگ بر آمریکا نصب کنند.
2145---0912
* مگر به بی‌صداقتی آمریکا شک داریم مگر آمریکا علیه مصدق که خواستار کمک اقتصادی از آمریکا شده بود کودتا نکرد؟ مگر ده‌ها سال قبل ملت ایران فریاد نکشید سفارتخانه آمریکا جاسوس‌خانه است. اکنون کل جهان سفارتخانه آمریکا را جاسوس‌خانه قلمداد می‌کنند. چرا وقتی مذاکره‌کننده‌ ارشد آمریکایی به ملت شجاع و مظلوم ایران صفت زشت دولت خود را داد سکوت کردید؟! و صفت خائنانه آنها را در بیلبوردهای ضد آمریکا حذف کردید؟ شماها به جای اینکه به ظالم بگویید ظلم نکنید به ملت ایران می‌گویید از درد فریاد نکشید از خدای بزرگ و آه مظلوم بترسید چون چنین روشی نه اعتدال است و نه تدبیر. امید به شیطان نیز جز فقر و فلاکت حاصلی ندارد.
گل‌‌محمد نورانی از مهدیشهر
* انتظار می‌رود علما و دانشمندان و انجمن‌های مردم نهاد نسبت به وقایع و جسارتهای بی‌شرمانه اراذل و اوباش به ولایت، اسلام، دین و علما واکنش نشان دهند چون اگر سکوت کنند جسارت و بی‌شرمی آنها افزایش می‌یابد.
علیمردانی
* یادداشت روز کیهان 5/8/92 با عنوان «دست‌ها پایین» به قلم مدیر‌مسئول محترم روزنامه واقعا مطلب بر حقی بود که باید همه از آن مطلع بشوند. عقیده بنده این است که حرف حق در مقابل باطل هیچ‌گاه محو نمی‌شود و روزی خودش را نمایان می‌کند.
7919---0911
* رئیس‌جمهور محترم می‌گویند این دولت متعلق به همه ملت ایران است به ایشان عرض می‌کنم متاسفانه حضور برخی از فتنه‌گران در بخش‌هایی از دولت نهادینه شده است. اگر این دولت متعلق به همه ملت ایران است این اقلیت فتنه‌گر نباید در مصادر امور باشند مردم در 9 دی سخن خود را گفتند و اگر می‌خواهید دوباره 9 دی دیگر را مشاهده کنید بسم‌ا... تا مردم با صدای رسا فریاد بزنند ما از فتنه‌گران و حامیان آنها بیزاریم.
5913---0938
* وقتی می‌شنوم عناصر ملحد و جیره‌خوار بیگانگان از طریق بلندگوهای استکباری علیه کیهان موضوع می‌گیرند خوشحال می‌شوم! این‌ها اگر تفکر قابل دفاعی داشتند هرگز به دشمنان پناهنده نمی‌شدند. معلوم می‌شود کیهان همچنان در خط مقدم مبارزه با منحرفین ضد انقلاب قرار دارد.
خراسانی
* از کارمندان بیمه ایران هستم. با اینکه ساعت کار کارمندان از 8 صبح اعلام شده است ما کماکان ساعت 7 صبح بر سر کار می‌آییم و روزهای پنجشنبه هم مکلف شده‌ایم سرکار باشیم بدون آنکه اضافه کاری برای ما درنظر گرفته شود. از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم.
کارمند بیمه ایران
* از نمایندگان محترم مجلس می‌پرسم چرا کسانی که دیگر قادر به کار نیستند و به عنوان از کار افتاده محسوب می‌شوند باید ماهیانه 15 روز حقوق بگیرند؟ خانواده آنها چه گناهی دارند که باید تا زنده‌اند با این درآمد کم و گرانی و تورم بسوزند و بسازند. شایسته است برای این قشر محروم و مستضعف تدبیری اندیشیده شود.
8539---0918
* وزیر راه و شهرسازی اعلام نموده که مگر منزل فقط چهاردیواری است؟ از ایشان سوال می‌کنم مگر شهرها از ابتدا همه امکانات را داشته‌اند یا بعدا به مرور زمان امکانات برای آنها فراهم شده است؟ وجدانا آیا مسکن مهر چهاردیواری است؟
1668----0912
* افرادی که خود را مامور شهرداری منطقه 19 قلمداد می‌کنند طی سه سال اخیر نامه‌ای به در منزل شخصی (ویلایی) اینجانب ارائه و درخواست دریافت مبالغی را می‌نمایند چرا که مدعی‌اند من پارکینگ خود را به واحد تجاری تبدیل نموده‌ام در حالی که چنین مطلبی کذب محض است. از مسئولین مربوطه درخواست می‌شود برای رفع سوء تفاهم نسبت به اعزام بازرسی امین به منزل اینجانب اقدام نمایند تا واقعیت‌ها روشن شود.
یک شهروند

 


گفت: قرار بود ظرف 100 روز، خبرهای خوشی درباره رفع مشکلات اقتصادی به مردم داده شود. پس چی شد؟!
گفتم: ظاهرا تعدادی از مدعیان اصلاحات که به درون دولت نفوذ کرده‌اند، به جای کمک به روحانی در حل مشکلات مردم، دنبال سازماندهی اصحاب فتنه در بدنه دولت هستند.
گفت: با این کارشان که دولت روحانی را در نگاه مردم تضعیف می‌کنند.
گفتم: خب! هدف اصلی اصحاب فتنه همین است.
گفت: پس جواب انتظارات مردم چه می‌شود؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! به مردم وعده می‌دهند!... می‌گویند؛ شخصی به تقلید از مرحوم فردوسی در پیام‌گیر تلفن خود این پیام را ضبط کرده بود؛
نمی‌باشم امروز اندر سرای
که رسم ادب را بیارم به جای
به پیغامت ای دوست گویم جواب
چو فردا برآید بلند آفتاب!

 


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی بر برخورد قوه قضائیه با جریان‌های سیاسی انحرافی و فتنه‌گران تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی با یادآوری مقاله منتشر شده در یکی از روزنامه‌های کشور در سالروز عید غدیر، محتوای آن را «موهن» و از نظر علمی، تاریخی و روایی «سخیف» ارزیابی کرد و افزود: نویسنده این مقاله تقریباً تمام قطعیات تاریخی و متون روایی را تحریف کرده است، بنابراین نمی‌توان نام علمی بر این مقاله گذاشت و اگر نبود احساس اینکه می‌خواهند یک جریان سیاسی و امنیتی ایجاد کنند اصلاً به این موضوع نمی‌پرداختیم.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه «ما ترسی از طرح مسائل علمی با هیچ کس نداریم» تصریح کرد: در طول تاریخ همواره علمای ما از اسلام دفاع می‌کردند و به شبهات پاسخ می‌دادند اما کار علمی ابزار علمی می‌خواهد و جای بحث علمی در روزنامه‌ها نیست.
آیت‌الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: متأسفانه همان طور که در دوره اصلاحات به یاد داریم برخی دنبال این بودند که مطالب حقه دین اسلام و ارزش‌های دینی را زیر سؤال ببرند، بر این اساس گاهی بحث شهادت را با طنز مطرح می‌کردند، گاهی ولایت ائمه(ع) را زیر سؤال می‌بردند حالا هم به راه افتادن همان بساط احساس می‌شود گویا یک جریان سیاسی می‌خواهد همان کار را ادامه دهد. رئیس قوه قضائیه با یادآوری اینکه مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مذهب رسمی کشور شیعه اثنی عشری است، افزود: اینکه عده‌ای با مجوز وزارت ارشاد همین کشور و در پناه امنیت همین نظام بخواهند تیشه به ریشه اصول قانون اساسی بزنند قابل قبول نیست.
آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه قوه قضائیه با هر کسی که برخلاف قانون اساسی بخواهد تحریک قومی و مذهبی در کشور راه بیندازد برخورد «کاملاً مقتدرانه» خواهد کرد،‌ افزود: هر کس بخواهد با تحریفات تاریخی و تضعیف بنیان‌های اعتقادی در برابر نظام جریان‌سازی کند، ما این اقدام را در قالب یک جریان سیاسی انحرافی می‌بینیم.
رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: شکل‌گیری یک جریان خزنده‌ای احساس می‌شود که هم باید مسئولان فرهنگی و هم دستگاه قضایی بیدار باشند و باید میان یک بحث علمی که در یک محیط علمی مطرح می‌شود با جریان‌سازی سیاسی فرق بگذارند.
آملی لاریجانی بااظهار امیدواری برای پایان یافتن تلاش‌هایی که برخلاف دیدگاه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به تحریک قومی و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی می‌انجامد، خطاب به کسانی که قصد جریان‌سازی در این باره را دارند گفت: این را آقایان یک اخطار تلقی کنند و امیدواریم این بساط جمع شود زیرا قوه قضائیه ساکت نمی‌ماند که آنان هر کاری دلشان بخواهد انجام بدهند.
به برخورد با فتنه مفتخریم
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «جریان فتنه انگار نمی‌خواهد دامنش را جمع کند» به برخی از جنجال‌های مطرح شده در چند روز گذشته واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه هر روز مسائلی را ایجاد می‌کنند، به موضوعاتی در رسانه‌هایشان با شاخ و برگ فراوان می‌پردازند تا حوادث را معکوس جلوه دهند.
آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه اصل حوادث اخیر نیز براساس «گزارش دقیق» وزارت اطلاعات، چیز دیگری بود،‌ خاطرنشان کرد که جریان فتنه هر بار یک موضوع را برای حمله به مسئولان نظام دستاویز رسانه‌ای خود قرار می‌دهد. برخی از اصحاب فتنه خارج‌نشین گفته‌اند رؤسای قوا در این حوادث باید شرمسار باشند.
آملی لاریجانی با بیان اینکه «ما به برخورد با فتنه مفتخریم» خطاب به مخالفان خارج‌نشین اظهار کرد: ما در برخورد با فتنه هیچ تردید به خود راه ندادیم، الان هم راه نمی‌دهیم؛ زیرا برخورد با فتنه وظیفه قوه قضائیه بود. شرمساری برآنهایی است که موجب هزینه برای نظام شدند و دشمنان به وسیله شما به این کشور و منافع آن طمع ورزیدند.
رئیس دستگاه قضا به فتنه‌گران هشدار داد قوه قضائیه «مسیر غلط آنان را فراموش نمی‌کند» و افزود: اکنون هم بدانند که کارهایشان را رصد می‌کنیم و به آنان توصیه می‌کنیم که کمتر به این بازیگری‌ها بپردازند که هیچ نتیجه‌ای برایشان نخواهد داشت.
نقض حقوق بشر در شنود مکالمات تلفنی
آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی، انتشار گزارش جدید حقوق بشر در ایران از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد و با بیان اینکه این گزارش تکرار همان حرف‌های گذشته است، گفت: ما واقعاً متأسفیم که سازمان ملل که باید با کشورها عادلانه برخورد کند این طور درباره کشور ما رفتار می‌کند. این در حالی است که ما دموکرات‌ترین کشور منطقه هستیم.
رئیس دستگاه قضا افزود: در کنار ما کشورهایی هستند که مردم‌شان تاکنون مطلقاً صورت انتخابات و رأی‌گیری را ندیده‌اند اما چون مورد اعتماد آمریکا و اذنابشان هستند، سخنی از آنها نیست اما ما متهم به نقض حقوق بشر می‌شویم.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه حقوق بشر موضوعی «انشایی و املایی» نیست بلکه رفتار واقعی معیار آن است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در شنود مکالمات بدترین نقض حقوق بشر را انجام داده‌اند و برحسب گزارش‌ها در چهل روز یا یک ماه،‌هفتاد میلیون مکالمه فرانسوی‌ها را ضبط کردند یا چنانکه گفته شد از سال 2002 میلادی تاکنون مکالمات صدراعظم آلمان را شنود می‌کردند؛ حالا چگونه رویشان می‌شود ادعایی درباره وضع حقوق بشر در دیگر کشورها همچون ایران را مطرح کنند آن هم در دنیایی که لیبرال دموکراسی ادعا می‌کند باید حریم خصوصی رعایت شود؟
آملی لاریجانی در ادامه با توجه به ادعای دولتمردان آمریکا، مبنی بر اینکه واشنگتن این کارها را برای حفظ امنیتش انجام می‌دهد، تصریح کرد: اگر قرار باشد امنیت آمریکا مجوزی برای قتل و غارت در افغانستان، برای حمله به عراق و هرگونه اقدام ضد ارزش دیگر باشد، این چه حقوق بشری است؟ بنابراین ما نباید از ابزارهای سلطه جهانی که به عنوان حقوق بشر مطرح می‌شود، بهراسیم.
آملی لاریجانی در ابتدای جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی با تسلیت شهادت تعدادی از مرزبانان کشور به دست «مزدوران اجانب» در شرق کشور از خداوند متعال «علو درجات» آنان را مسئلت کرد.
رئیس دستگاه قضا با اظهار امیدواری به ثمربخش واقع شدن تلاش‌های نیروهای مسلح، دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه برای جلوگیری از تکرار این حوادث گفت: مرز طولانی شرقی کشور و تلاش نظام سلطه که در ماجرای ریگی اتصال گروه‌های تروریستی به آنان آشکارتر شد،‌سبب می‌شود که این گروه‌ها بخواهند با هر وسیله به کشور ضربه وارد کنند و ما وظیفه داریم به هر نحو ممکن و با تمام امکانات از عزیزان خود محافظت کنیم.

 


پس از گمانه‌زنی‌های متعدد، معاون اجرایی مجمع تشخیص مصلحت از انتخاب علی اکبر ولایتی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک این مجمع خبر داد.
غلامرضا فروزش معاون اجرایی و اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفت: ولایتی از سوی اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همکاری و ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت شده است. وی افزود: با توجه به مذاکرات صورت گرفته و تقسیم کار انجام شده، آقای ولایتی مسئولیت را پذیرفته و به زودی فعالیت خود را در این مرکز آغاز می‌کند.
معاون اجرایی و اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به سوابق ولایتی، خاطرنشان کرد: اگر به سوابق مدیریتی و مسئولیت فعلی آقای ولایتی در مشاورت عالی مقام معظم رهبری و آشنایی با رخدادهای بین‌المللی و نیز عضویت در مجمع و سوابق طولانی مدت وی در همکاری با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانش علمی و ویژگی‌های اخلاقی و روابط گسترده با فرهیختگان و دانشگاهیان نگاه کنیم، چشم‌انداز خوبی از آینده این مرکز به ما می‌دهد.

 


مذاکرات دو روزه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در وین به پایان رسید و اغلب رسانه‌های جهان این دور از گفت‌وگوها را بر اساس بیانیه مشترکی که بعد از پایان آن منتشر شد سازنده و رو به جلو توصیف کردند.
رویترز در خصوص این مذاکرات دو روزه نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در هفته جاری مذاکرات بسیار سازنده‌ای را در خصوص اینکه بازرسی‌ها را چگونه از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام بدهند داشتند. علاوه بر آن دو طرف توافق کردند که دور بعدی مذاکرات در تهران انجام شود.
رویترز در ادامه می‌نویسد: بیانیه مشترک دو طرف نیز امیدها را برای رسیدن به راه حلی برای حل پرونده هسته‌ای ایران افزایش داد.
روزنامه نیویورک تایمز نیز در مطلبی با اشاره به سازنده بودن مذاکرات دو روزه ایران و آژانس می‌نویسد: دو طرف به توافقاتی در مورد پاسخگویی به سوالات مورد نظر آژانس رسیدند.
به گزارش مهر، این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: توافق ایران و آژانس و همچنین پاسخگویی تهران به سوالات مورد نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نقشی کلیدی در توافق ایران و کشورهای 1+5 خواهد داشت.
این روزنامه در ادامه به مذاکرات دو هفته قبل ایران و 1+5 در ژنو اشاره کرد و مدعی شد: به عنوان بخشی از توافق، ایران امکان دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تأسیسات هسته‌ای، دانشمندان و مدارکی که پیش‌تر آژانس امکان دسترسی به آنها را نداشت فراهم می‌کند.
همچنین به گزارش ایرنا، رسانه‌های اتریش نیز در گزارش‌هایی دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین را مثبت توصیف کرده و تصریح کردند که فصل جدیدی در همکاری‌های ایران و آژانس آغاز شده است.
شبکه تلویزیونی اتریش (او.آر.اف) در گزارش خود با اشاره به اینکه فضای مذاکرات ایران و آژانس در دو روز گذشته بسیار مثبت بود، خاطرنشان کرد که ایران در این دور از مذاکرات پیشنهاد جدیدی را روی میز گذاشت.
این شبکه تلویزیونی یادآور شد که تیم‌های مذاکراتی ایران و آژانس در این دور از مذاکرات در خصوص جزئیات طرح جدید ایران به گفت‌وگو نشستند.

 


مشغولیت افراطی وزیرخارجه به فضای فیس‌بوکی و بها دادن وی به یک خبر دروغ، تعجب ناظران و تحلیل‌گران را برانگیخته است.
در حالی که فیس‌بوک غیرقانونی اعلام شده، دکتر ظریف عملا این رسانه فعال در فتنه‌ سبز را تبدیل به تنها ابزار ارتباطی - یک سویه-کرده است. اما از این موضوع که بگذریم، سندیت قائل شدن وی به یک شانتاژ رسانه‌ای فتنه‌گران موجب تعجب شده است. وی چند روز پیش با اشاره به جنجال رسانه‌ای درباره ضرب و شتم دختر موسوی(!؟) فرض را بر درستی این ادعای دروغ گذاشته و نوشت که آنچه در روز عید غدیر اتفاق افتاد برای همه تلخ بود. نظرات و انتقادات شما را هم در این زمینه دیدم و گرچه توقع دوستان برای موضع‌گیری پیرامون مسائلی که از حوزه مسئولیت من خارج است را غیرواقع‌بینانه می‌دانم، ولی از اینکه صفحه مرا برای اظهارنظرهای خود قابل می‌دانید خوشحالم و از همه شما سپاسگزار، که حتی در پاره‌ای از موقعیت‌ها، اگرچه با تلخی، باز هم به یاد من هستید.
این در حالی است که روز گذشته وزیر دادگستری به عنوان یک مرجع رسمی اعلام کرد ماجرای مذکور ماجراجویی و جوسازی رسانه‌ای بوده است. خبرگزاری دولتی ایرنا نیز پیش از این از قول یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات تأکید کرده بود اصل ماجرا حمله یکی از دختران موسوی - در جریان ملاقات با پدر - به مأمور وزارت اطلاعات بوده و «شماری از رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه، متأثر از فضاسازی خلاف واقع عناصر بدخواه و برخی فرزندان خانم رهنورد، مطالب و مواضعی کذب و ناصواب را دستمایه‌ خبری خود قرار داده و اصل ماجرا را وارونه منعکس کردند».
بنابراین جای سوال است که وزیرمحترم امورخارجه، آیا موضع وزارت اطلاعات و دادگستری را خبر می‌داند یا ادعای رسانه‌های ضدانقلاب را و چگونه است که در فضای فیس‌بوکی که پر از نامحرم است، به عملیات روانی رسانه‌های ضد انقلاب تن می‌دهد و عملا در خدمت بازی حمایت از فتنه‌گرانی قرار می‌گیرد که پس از رسوایی بزرگ در آن آشوب‌افکنی و قانون‌شکنی، می‌خواهند خود را مظلوم جلوه دهند.
امیدواریم این موضوع تجربه‌ای برای وزیر محترم امور خارجه شود که اولا بدون تحقیق و لااقل پرس‌وجو از همکاران در مسائل غیرمرتبط با حوزه کاری خود موضع نگیرند و ثانیا خیلی به دوست بودن دوستان فیس‌بوکی و لایک‌ها و احسنت و مرحبای آنها بها ندهند.
حسنین هیکل پیش از این در بحبوحه فتنه سال 88 اعلام کرده بود سازمان جاسوسی موساد از فیس بوک برای امور جاسوسی و عملیات روانی استفاده می‌کند. سیا و موساد، از شبکه‌های رسانه‌ای به ظاهر اجتماعی برای جنگ روانی استفاده می‌کنند.

 


یک وزیرسابق دولت انگلیس می‌گوید مطمئنا 10 سال جاسوسی شنود مکالمات صدراعظم آلمان از سوی آمریکا مرکل را عصبانی کرده چون او تازه فهمیده که مورد اعتماد نبوده است.
اشپیگل اخیرا فاش کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از سال 2002 تمام مکالمات آنجلا مرکل صدراعظم آلمان را شنود می‌کرده و مرکل در فهرست سرویس جمع‌آوری ویژه NSA قرار داشته است.
به گزارش بی‌بی‌سی، کلر شورت وزیر سابق توسعه بین‌المللی دولت انگلیس با بیان این که از شنیدن خبر شنود مکالمات صدراعظم آلمان واقعا شوکه شده، افزود: من مطمئنم مرکل خیلی ناراحت و عصبانی است. آنها (آمریکایی‌ها) دوستانش بودند و حالا او می‌فهمد که به او اعتماد ندارند.

 


یک سایت حق‌العمل‌کار وابسته به جریان فتنه از اصولگرایان خواست به خاطر اینکه احتمالاً مذاکره با آمریکا به شکست می‌انجامد، سکوت کنند تا مسئولیت این شکست به گردن اصولگرایان نیفتد.
آینده با تندرو خواندن اصولگرایان می‌نویسد آنها باید خود را برای شکست احتمالی مذاکرات آماده کنند! تا چنانچه این مذاکرات به واسطه طبع پیچیده‌اش، و یا ناتوانی طرف مقابل در درک شرایط، به شکست بیانجامد؛ مسئولیت این شکست بر عهده آنان نیفتد!
نویسنده ادامه می‌دهد: من چندان آدم ‌سیاسی‌ای نیستم؛ اما با همه اعتقادی که به راستگویی دیپلماتهایمان دارم، به نتایج این مذاکرات هم امید چندانی ندارم. پس برای تندروها بهتر است سکوت کنند، تا این انگشت اتهام به سوی مقصر اصلی‌اش نشانه رود و اتهام به گردن مجرم حقیقی بیفتد.
شایان ذکر است این سایت اینترنتی جزو جریان رسانه‌ای ذوق‌زده‌ای (وابسته به فتنه‌گران) بود که طی چند هفته گذشته با جعل و تحریف و انتشار اخبار یک‌سویه تلاش کردند خوش‌بینی نسبت به مذاکره با آمریکا را ترویج کنند و توافق با آمریکا را تمام شده قلمداد نمایند و از این جهت، تحلیل اخیر آنها نوعی پیشرفت شعوری و معرفتی است اما معلوم نیست چرا به جای اینکه عذر تقصیر نزد مخاطبان بیاورند و با صدای بلند اعلام کنند که اگر خائن نبوده‌اند لااقل درک سیاسی لازم درباره ماهیت شیطان بزرگ را نداشته‌اند، همچنان تحلیل‌گران منتقد و آگاه نسبت به ماجرا را تخطئه می‌کنند و از آنها می‌خواهند ساکت شوند و واقعیت را گزارش نکنند؟!
سایت یاد شده از جمله سایت‌هایی بود که کوشیدند با تحریف سخنان وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا توهین علنی وی در فریبکار ژنتیکی توصیف کردن ایرانیان را کتمان کنند اما ظاهراً تراکم خبرهای حاکی از زورگویی و دغلبازی مقامات آمریکایی، راهی جز فرار به جلوی گردانندگان سایت آینده باقی نگذاشته است.

 


فشار به مسئولان و مظلوم‌نمایی برای روزنامه زنجیره‌ای بهار در حالی است که این روزنامه در ارتکاب تخلفات متعدد سابقه‌دار محسوب می‌شود.
به دنبال توقیف این روزنامه تحت مدیریت سعید‌ پورعزیزی (مدیرکل اطلاعات و اخبار ریاست‌جمهوری در دولت اصلاحات) که در پی جسارت به امامت امیرمومنان علی علیه السلام در آستانه عیدغدیر صورت گرفت، ائتلاف جریان رسانه‌ای ضد انقلاب و فتنه سعی کردند با به حاشیه انداختن خیانت انجام گرفته، برای همکاران بیکار شده روزنامه مذکور اشک تمساح بریزند و توقیف این روزنامه را مجازاتی سنگین وانمود کنند. در همین زمینه برخی همکاران نشریات زنجیره‌ای در حاشیه جلسه دولت به وزیر ارشاد گفته‌اند آیا قول می‌دهید که روند توقیف روزنامه‌ها سیر نزولی داشته باشد و آیا شما از تعطیلی روزنامه بهار متأثر شدید؟ که علی جنتی در پاسخ می‌گوید بله ما متأسفیم و قول می‌دهیم!
محمدرضا عارف نیز که مشخصا در انتخابات از سوی روزنامه بهار تبلیغ می‌شد، در دیدار اعضای جامعه فارغ‌ا‌لتحصیلان دانشگاه امیرکبیر، گفته که راه برخورد با «خطای احتمالی» یک رسانه نباید توقیف آن رسانه و بیکار شدن خبرنگاران و کارکنان باشد.
مظلوم‌نمایی رسانه‌های زنجیره‌ای و شروع از پله دوم ماجرا در حالی است که مرور سابقه روزنامه بهار نشان می‌دهد این روزنامه طی 13 سال گذشته به خاطر ارتکاب جرایم سنگین 3 بار توقیف شده و این چهارمین بار است که توقیف می‌شود. روزنامه زنجیره‌ای بهار نزدیک به حزب مشارکت اولین‌بار در تاریخ 19 مرداد 1379 با حکم رئیس شعبه 1458 دادگاه عمومی تهران توقیف شد. این توقیف بنابر اعلام دادگاه به خاطر عدم توجه به تذکرات متعدد صورت گرفت. اطلاعیه دادگاه اعلام می‌کرد: این روزنامه مبادرت به درج و انتشار اخبار ساختگی و کذب علیه نهادها و مسئولان نظام به قصد تشویش اذهان عمومی و تشنج‌آفرینی نموده است.
روزنامه بهار همچنین در تاریخ‌های 22 دی‌ماه 1381 و 30 خرداد 1389 به خاطر محکومیت کیفری مدیرمسئول، اهانت به مسئولان رسمی، انجام فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب و افترا به نهادهای رسمی توقیف شده اما با خوش‌خیالی و کوتاهی برخی مراجع رسمی مجددا امکان فعالیت پیدا کرد که سرانجام کار را به انکار امامت و ولایت امیرمومنان در آستانه عیدغدیر رساند این توسط قلم یکی از اعضای نهضت آزادی نگاشته شده بود. در واقع عدم مجازات مدیر و گردانندگان اصلی این نشریه باعث گستاخی و حرمت‌شکنی اخیر وی شد و این در حالی است که مجازات افراد سابقه‌دار قانونا تشدید می‌شود.
پیش از این سایت اصلاح‌طلب فرارو اعلام کرده بود 100 درصد سهام روزنامه بهار به بنیاد امید ایرانیان (وابسته به محمدرضا عارف) واگذار شده است و گفته می‌شود در زمان انتخابات این میزان 55 درصد کل سهام روزنامه بود و در اختیار حمید عارف فرزند محمدرضا عارف قرار داشت.
سایت اینترنتی روز آن‌لاین نیز که توسط شماری از روزنامه‌نگاران فراری اداره می‌شود، به نقل از یک روزنامه‌نگار در تهران، از خوشحالی «صادق» (مشاور ارشد دکتر روحانی) نسبت به تعطیلی بهار خبر داده و می‌افزاید: «پس از رفع توقیف روزنامه بهار و انتشار آن در دوره جدید یعنی دی‌ماه سال گذشته، مدیرمسئول روزنامه برای روزنامه با اسپانسرهای زیادی وارد گفتگو شد که همان ابتدا با پسر محمدرضا عارف یعنی حمید عارف از طریق یکی از دوستان آشنا می‌شود. حمید عارف تازه از آمریکا به تهران آمده بود، آن هم برای اینکه زمینه کاندیداتوری پدرش را فراهم کند. براین اساس بین حمید عارف و سعید پورعزیزی با هدف حمایت از عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری قراردادی به امضا می‌رسد. ابتدا سهامی میان دو طرف رد و بدل نمی‌شود و تنها در این حد بود که از عارف در انتخابات حمایت شود در ازای آن برخی هزینه‌ها از جمله وسایل مورد نیاز تحریریه و کامپیوترها و... و بخشی از حقوق توسط مجموعه عارف پرداخت شود. بعد کم‌کم و حدود اسفندماه قراردادها توسعه پیدا می‌کند به این ترتیب که 55 درصد از سهم روزنامه به حمید عارف واگذار می‌شود. براین اساس مقرر می‌شود که سهم بیشتری از پرداخت‌های روزنامه توسط عارف باشد، هر چند در این میان گاه اختلاف‌هایی به وجود آمده مبنی بر اینکه پورعزیزی هم باید در پرداخت‌ها سهمی داشته باشد و همین اختلافات در یک یا دو ماه منجر به تاخیر در پرداخت حقوق تحریریه شد. با این حال با پادرمیانی‌هایی این اختلافات فیصله پیدا می‌کند. اما پسر عارف با اکراه سهم خود را پرداخت می‌کرد چرا که معتقد بود باید روزنامه هر روز عکس عارف را عکس یک کند. در جلسه‌ای با حضور تحریریه روزنامه بهار با اعضای ستاد عارف، آقای توفیقی هم‌چنین درخواستی داشت. آقای صالحی‌امیری که آن زمان در ستاد عارف بود و بعد با خارج کردن برخی طرح‌های این ستاد به ستاد روحانی رفت، هم‌چنین اعتقادی داشت. یعنی تفکر حاکم بر دفتر عارف این بود که چون هزینه روزنامه پرداخت می‌شود، باید روزنامه تمام قد عکس و تیتر عارف را منتشر کند. قرارداد روزنامه اسما بین پورعزیزی و بنیاد امید ایرانیان بوده ولی رسما بین پورعزیزی و پسرعارف بود. در ضمن هفته گذشته هم طی قراردادی قرار بود 100 درصد سهام روزنامه به این بنیاد انتقال پیدا کند. بر همین اساس شورای سیاست‌گذاری تعیین شده بود شامل رسولی محلاتی، پسرعارف و پسر کاظم بجنوردی، رئیس دایره المعارف اسلامی».
شایان ذکر است گردانندگان آلوده بهار به بهانه حمایت انتخاباتی از عارف، عملا تبدیل به ارگان سران گروهک نهضت آزادی شده بودند و مصاحبه‌های مفصل و متعددی با عناصری نظیر ابراهیم یزدی و هاشم صباغیان و... به چاپ رساندند.

 


بی‌میلی دولت نسبت به 3 نامزد اصلاح‌طلبان برای استانداری یزد و انتخاب فردی دیگر، موجب دلخوری در میان طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان طلبکار شد.
هر چند سیدمحمد میرمحمدی استاندار جدید یزد، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز (وابسته به عیسی کلانتری و نزدیک به کارگزاران) است اما پیش از این طیفی از اصلاح‌طلبان در نامه‌ای به وزیر کشور از وی خواسته بودند از میان (علی‌اکبر اولیاء، غلامعلی سفید و سیدحمید کلانتری) یکی را به عنوان استاندار یزد به دولت معرفی کند. در نامه این طیف به وزیر کشور ادعا شده بود «آنچه مایه نگارش نامه گردید، میدان نیافتن برخی اشخاص و محافلی است که در عین زاویه داشتن با دولت تدبیر و امید و با القای تفرقه میان نیروهای حامی رئیس‌جمهور، درصدد ایجاد فشار و اعمال سلایق شخصی و گروهی در فرآیند انتخاب استاندار هستند.
هیئت دولت در جلسه دیروز خود میرمحمدی را که دارای سابقه معاونت پارلمانی وزارت کشاورزی است، به عنوان استاندار یزد معرفی کرد و این در حالی است که روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد صبح دیروز با پیش‌بینی این انتخاب در تیتر صفحه اول خود نوشته بود «شوک منفی به مردم[!؟] استان یزد با شایعه انتخاب استاندار جدید» آفتاب یزد میرمحمدی را فاقد صلاحیت دانسته بود.
ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در برخی استان‌ها با طلبکاری استانداری را سهم و غنیمت انتخاباتی خود می‌دانند و به همین دلیل برخی کش و قوس‌های جدی در میان ستادها بروز کرده است.

 


مراسم نمازجمعه تهران به امامت آیت‌الله سیداحمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران این مراسم از ساعت 11 آغاز می شود و سخنرانان پیش از خطبه‌ها حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دکتر نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواهند بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10