(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 09 آبان 1392 - شماره 20629

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
تاکید رئیس جمهور بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
توصیه‌های دنیس راس به اوباما
تشدید تحریم‌ها و تهدید نظامی علیه ایران باید روی میز باشد
عراقچی: بدون رفع تحریم‌ها مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید
پاسخ صالحی به برخی جنجال‌های رسانه‌ای: غنی‌سازی 20 درصدی متوقف نشده است
وزیر اطلاعات: 4 فرد بازداشتی در تاسیسات هسته‌ای دزد بودند
معاون اشتون: لحن ایران تغییر کرده اما دوران جدیدی شروع نشده است
چانه‌زنی کاخ سفید و لابی‌های صهیونیستی درباره تحریم‌های ایران
تولید سالانه 28 میلیون شاخه گل داوودی در محلات
سردار جلالی:انتظار رهبری از پدافند غیرعامل مصونیت کشور در برابر تهدیدات است
برگزاری اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر غلامان در گرگان
اعلام آمادگی هند برای مشارکت در توسعه بندر چابهار
دادستان کل کشور: پرونده‌ای برای پرتاب کنندگان کفش به رئیس‌جمهوری تشکیل نشده است
کسب 3 مدال طلای آسیا توسط ورزشکار معلول دامغانی
سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 10 سال پایین‌تر از میانگین جهانی است
 معاون وزیر بهداشت و درمان خبر داد
پرداخت 70 درصد از هزینه‌های درمان توسط مردم
تالاب جازموریان خشک شد
یک مقام مسئول در سازمان استاندارد:اصالت استاندارد کیسه هوای خودروهای داخلی بحث‌انگیز است
فعالیت 68 معدن سنگ در محلات
   


مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی: یک میهمان خوب که به خانه‌تان می‌آید، چقدر خوشحال می‌شوید؟ مرده هم وقتی سر قبرش می‌روی، همینطور خوشحال می‌شود.

 


هیئت دولت برانجام اقدامات لازم جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و تأمین تدریجی خدمات آن تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، هیأت دولت روز گذشته به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تشکیل جلسه داد.
در این جلسه،‌ گزارش وزارت راه و شهرسازی از طرح مسکن مهر ارایه شد و دولت در این باره بر انجام اقدامات لازم جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و تأمین تدریجی خدمات آن تأکید کرد.
همچنین دولت کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط را موظف کرد که در جهت حل مسائل و مشکلات پروژه‌های مسکن در حوزه مأموریت خود اقدام نمایند تا فرایند تکمیل و واگذاری واحدهای اتمام یافته تسریع یابد.
به موجب این تصمیم همچنین کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست موظف شد که راه‌های تأمین اعتبار مورد نیاز برای ادامه کار با توجه به عدم تزریق پول پرقدرت که منجر به افزایش تورم خواهد شد را بررسی و به دولت پیشنهاد نماید.
در ادامه این جلسه دولت، وزرای امور اقتصادی و دارایی، ‌نیرو، راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی را موظف نمود که جهت آگاهی شهروندان از آثار کلان این طرح از جمله آثار تورمی که به بار آورده و تعهدات فاقد منابعی که برای دولت یازدهم مشکلات فراوانی را ایجاد نموده است، اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند.
در این جلسه، هیأت وزیران همچنین با انتصاب اسماعیل جبارزاده، سید محمد میرمحمدی و محمد ناصر نیکبخت به ترتیب به عنوان استاندار آذربایجان شرقی، یزد و همدان موافقت کرد.
رئیس جمهور در این جلسه خطاب به استانداران منتخب، آنان را به حفظ وحدت و انسجام جامعه و بهره‌گیری از نیروهای معتدل توصیه و بر تلاش جدی به منظور افزایش نشاط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه و رونق اقتصادی تأکید کرد.
سخنگوی دولت: فعلاً مصاحبه نمی‌کنم
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که بعد از حضور در جلسه علنی مجلس برای دفاع از لایحه اصلاح قانون بودجه 92 در جلسه هیئت دولت حضور یافته بود، خطاب به خبرنگاران رسانه‌ها، گفت: بعد از تصویب لایحه اصلاح قانون بودجه سال 92 با خبرنگاران صحبت می‌کنم.
به گزارش تسنیم، وی افزود: فعلاً بنایی برای صحبت با خبرنگاران رسانه‌ها ندارم.
همچنین، مجید انصاری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: احتمالاً وزیر ورزش و جوانان یکشنبه آینده به مجلس معرفی می‌شود.

 


Sepideh@kayhannews.ir
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
نیامدی!
امروز هم گذشت تو اما نیامدی
آه ای رسول خاتم غم‌ها نیامدی
گشتم پی مقام سلیمان خویشتن
من دیوسیرتم که تو پیدا نیامدی؟!
هر گوهری برای مباداست، نازنین!
حالا شده است روز مبادا، نیامدی
هی وعده داده‌ام به دلم صبح روز بعد
فردا شده است، وعده فردا! نیامدی
ای باعث تولد صدها غزل! چرا
صد عصر جمعه رفت و به دنیا نیامدی؟!
دارد دوباره شعر، تو را نقل می‌کند
حرفی نمانده بر لبش، الا «نیامدی»
جمیله ناصری گلستانی
صبر ایوب
زمین دامنم از ابر دیده مرطوب است
بیا که حاصل این کشتزار مرغوب است
مرا خلاص کن از سال‌های غیبت خود
مگر تحمل من مثل صبر ایوب است
اگرچه روی سیاهم به کار می‌آیم
برای طیّ زمستان، زغال هم خوب است
اگر دروغ بگویم غذای گرگ شوم
مقام پیرهنت چشم‌های یعقوب است
عصای معجزه‌ها مار می‌شود با تو
کسی که بی تو نخشکد شقی‌تر از چوب است
همیشه ابر ز خورشید رنگ می‌گیرد
به هر کجا بروی این صحیفه زرکوب است
رضا جعفری
خاک یتیم
دوباره تازه کن امشب گلوی ساغر را
به کام ما بچشان جرعه‌های آخر را
سلام حضرت باران!... ببار تا شاید
تو مرهمی بشوی قلب دردپرور را
تویی که شیوه پرواز را می‌آموزی
تویی که بال و پری داده‌ای کبوتر را
یتیم می‌شود این خاک در نبود شما
و باد می‌شکند شاخه صنوبر را
گلوی بره و دندان گرگ‌های سیاه!
بیا تمام کن این جنگ نابرابر را
بتاز در صف نیرنگ کوفیان زمان
و از نیام بکش ذوالفقار حیدر را
صدای پای تو را لحظه لحظه می‌شنوم
و تیز کرده‌ام این بار گوش باور را
کمی به حال دلم رحم کن که محتاجم
و پاسخی بده این خواهش مکرر را
چرا سراغی از این درد ما نمی‌گیری؟
دلت به رحم بیاید دو چشم بر در را
خلاصه می‌کنم و دردسر نمی‌دهمت
و صادقانه بگویم دو بیت آخر را
به ما نیامده دل کندن از شما حتی...
خریده‌ایم به جان زخم تیغ خنجر را
بیا... و این تب تردید را ز ما برگیر
بکش به روی جهان دست عدل‌گستر را
هادی ملک‌پور

 


کتاب «مذاکره با آمریکا»
تجدید چاپ شد
چاپ چهارم کتاب «مذاکره‌ با آمری‍کا!؟» به مناسبت 13 آبان سالروز مبارزه با استكبار جهاني منتشر شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، این کتاب حاوی بیانات حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره آمریکا و رابطه با آمریکاست که بیانگر دیدگاه‌های ایشان و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی است، از سوی موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت تجدید چاپ و روانه بازار نشر شده است.
اين كتاب به ماهیت و عملکرد آمریکا و بخشی از بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای درباره آمریکا می‌پردازد. بخشی از بیانات تاریخی و تاثیرگذار امام خمینی چون روابط ما با آمریکا و شوروی مثل بره با گرگ است، تمام گرفتاری‌های مسلمین از آمریکاست، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد و... در این کتاب آمده است.
علاقه‌مندان به کتاب فوق می‌توانند با مراجعه به سایت موسسه قدر ولایت www.ghadr 110.ir متن کتاب را به صورت رایگان دانلود و یا خرید اینترنتی کنند.
توصیه‌های آهنگران به مداحان جوان
صادق آهنگران از مداحان جوان خواست تا از ورود انحرافات به عرصه مداحی جلوگیری کنند.
به مناسبت برگزاری چهارمین اجلاس پیرغلامان حسینی، صادق آهنگران، از نوحه‌خوانان پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگاران با تأکید بر اصلاح برخی از رفتار‌ها در عرصه مداحی گفت: این اجلاس‎‌ها و همایش‎‌ها از بروز آسیب‎های وارده دشمن جلوگیری خواهد کرد و برخی سلایق در مداحی و ذاکری اهل بیت و یا رفتارهایی که در شأن امام حسین(ع) نیست را اصلاح خواهد کرد.
وی با اشاره به تأثیر مداحی در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: اگر کسی این راه را کج برود و یا راه را برایش کج کنند قطعا نتیجه‎ای که تا به امروز کسب کرده‎ایم ادامه نخواهد داشت.
این مداح حسینی تاکید کرد: سلیقه‎های منفی و دشمنان سعی دارند این راه را منحرف کنند، کشورهای بیگانه و استکبار جهانی فیلم‎های بسیار ساخته‎اند و فعالیت‎های زیادی انجام داده‎اند تا بتوانند موضوع کربلا را در دل مردم ضعیف کنند اما نتوانسته‎اند. آهنگران افزود: به همین دلیل آمده‎اند تا آن را از محتوا و شعر تغییر دهند و امروز باید جوانان دقت کنند اگر نیت امام حسین(ع) است رفتار امام حسینی را برگزینند.
وی تصریح کرد: جوانان عرصه مداحی باید جلوی پای پیرغلامان زانو بزنند و راه هدایت را از مراجع دریافت کنند.
آهنگران ابراز داشت: ما هر زمان از پیرغلامان و مراجع جدا شدیم به انحراف رفته‎ایم، جوانانی هم که در این عرصه به انحراف رفته‎اند مغلوب غرور شده‎اند و حس استقلالی را نسبت به مراجع پیدا کرده‎اند.
وی در پایان گفت: هیئت‎‌ها و شنوندگان نیز باید دقت کنند اگر مداحی مطلبی بدون سند بیان کرد و یا رفتاری را انجام داد که در شأن مداح حسینی نبود از او سند بخواهند و یا دیگر او را دعوت نکند تا این موضوع حل شود.
حرف‌های ضد و نقیض مسئولان
درباره یک جشنواره ضدآمریکایی
دبیر جشنواره بین‌المللی افق نو گفت: کسانی به همایش افق نو دعوت شده بودند که سال‌‌ها توسط رسانه‌های آمریکایی مورد سانسور قرار گرفته بودند.
نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره بین‌المللی افق نو در گفت‌وگو با شبکه دو سیما گفت: جشنواره افق نو و کنفرانس بین‌المللی هالیوودیسم سه دوره برگزار شده بود، ولی متأسفانه به دوره چهارم جشنواره مجوز برگزاری داده نشد.
وی در پاسخ به اظهارات حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد را منوط به حرکت‌های ضد صهیونیستی دانسته بود، گفت: بنده واقعاً نمی‌دانم که چرا دوستان اینقدر از جملات ضد و نقیض استفاده می‌کنند؟ اگر این جشنواره ضد صهیونیستی نبود پس در سه دوره گذشته چه کار دیگری انجام داده است؟
طالب‌زاده در عین حال افزود: کسانی که اخبار رسانه‌های بین‌المللی را رصد می‌کنند، دیده‌اند که دیلی تلگراف و ABC نیوز و سایر رسانه‌های صهیونیستی مثل هاآرتص از ابتدای انتشار خبر لغو این جشنواره، آن را با خوشحالی انعکاس داده‌اند، چرا که افرادی به این جشنواره دعوت شده بودند که سالهاست توسط رسانه‌های آمریکا به طور کامل سانسور شده و بسیاری از حرف‌های این منتقدان در نقد تحریم‌های ایران بوده است.در این برنامه از حجت‌‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور هم دعوت شده بود تا روی خط تلفنی برنامه روز از نو بیاید و به سؤالات مطرح پاسخ دهد که متأسفانه وی حاضر به اظهار نظر و پاسخگویی در این خصوص نشد.
بر اساس برنامه قبلی قرار بود چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی افق نو همزمان با سالروز حادثه 11 سپتامبر در تهران برگزار شود که به دلیل عدم موافقت مسئولان مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این امر هنوز محقق نشده است.
عزت‌الله انتظامی:
فیلم‌هایی که در داخل مخاطب ندارند چگونه بین‌المللی می‌شوند؟
عزت‌الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران از فیلم‌هایی که برای خارج از کشور ساخته می‌شوند اما در داخل هم مخاطب ندارند انتقاد کرد.
انتظامی در بخشی از گفت‌وگو با سینماپرس گفت: فیلم‌هایی که حتی در سالن‌های خود ما هم به فروش نمی‌رسند که امتیاز بین‌المللی شدن را ندارند!
وی تصریح کرد: در این باره باید اقداماتی صورت گیرد نه این که دست همه را برای ساخت هر نوع فیلمی باز گذاشت که نتیجه آن حمله به دولت شود.

 


دنیس راس به اوباما توصیه کرد در مذاکرات هسته‌ای با ایران برای رسیدن به اهداف خود تحریم‌ها را تشدید و حتی از تهدید نظامی نیز استفاده کند.
دنیس راس، مشاور اوباما در امور خاورمیانه طی سال‌های 2009 تا 2011 و عضو موسسه خاور نزدیک واشنگتن در یادداشتی در روزنامه لس‌آنجلس تایمز پیشنهادات خود مبنی بر 6 اصل که مذاکره‌کنندگان آمریکایی باید در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران مورد توجه قرار دهند را تشریح کرد.
راس در این یادداشت 6 توصیه به کاخ سفید می‌کند که مشروح آن چنین است؛
نخست، ایران باید نگرانی‌های بین‌المللی باقی مانده را برطرف کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بارها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام نارضایتی کرده است. در سال 2011 آژانس «نگرانی‌های عمیق و فزاینده خود را درباره مسائل حل نشده درباره موضوع هسته‌ای ایران، از جمله مسائلی که نیاز به شفاف‌سازی دارد تا ابعاد احتمالی نظامی رفع شود» اعلام کرد. بنابراین بخشی از این توافق باید بر این مبنا باشد که ایران به سرعت به این نگرانی‌های آژانس پاسخ دهد.
دوم، ایران باید به الزامات حقوقی بین‌الملل ملحق شود. ابراز نگرانی‌های آژانس منجر به انتقال پرونده به شورای امنیت سازمان ملل و صدور 6 قطعنامه از سوی این نهاد شد. بر این اساس از ایران درخواست شده هرگونه غنی‌سازی را متوقف کرده و بیشترین شفافیت را نشان دهد. با این حال ایران به کرات مشروعیت این قطعنامه‌ها با این استدلال که به موجب پیمان منع اشاعه هسته‌ای حق غنی‌سازی اورانیوم برخوردار است را زیر سوال برده است. بی‌توجهی ایران به خواسته‌های حقوقی بین‌المللی رژیم منع اشاعه را تهدید می‌کند. برای حفظ این رژیم، مذاکره‌کنندگان باید بر اقتدار شورای امنیت و اهداف و مبانی پیمان منع اشاعه تاکید کنند.
سوم، انکار توانایی هسته‌ای نظامی ایران؛ نگرانی عمده درباره برنامه هسته‌ای ایران این است که در آستانه تولید مقدار کافی اورانیوم برای تولید یک سلاح هسته‌ای است. یک توافق قابل قبول باید نه تنها این وضع را متوقف کند بلکه آن را به عقب برگرداند. این اقدام نیاز به محدودسازی در حجم و سطح غنی‌سازی، تعداد و نوع سانتریفیوژها، و نیز تاسیسات هسته‌ای و احتمالا موضوع رآکتور آب سنگین اراک می‌شود.
چهارم، اعمال یک رژیم بازرسی قاطع و سختگیرانه. تنها موافقت ایران با یک توافق کافی نیست و به معنای تعهد بدان نیست. ایران در گذشته به صورت مخفیانه اقدام به ساخت تاسیسات هسته‌ای خود کرده است. برای ممانعت از تکرار این موضوع، مذاکره‌کنندگان باید از ایران بخواهند با نظارت سختگیرانه‌تر بر موضوع هسته‌ای خود موافقت کند.
پنجم، از موضع قدرت مذاکره کنید. اغلب ایران از مذاکرات برای کسب امتیازات، خرید زمان و ایجاد شکاف در اجماع بین‌المللی استفاده می‌کند. موارد معدودی هم که ایران حاضر به مصالحه شده است به خاطر تهدید استفاده از نیروی نظامی بود. موفقیت این گفت‌وگوها در این نکته نهفته است که ایران درک کند شکست مذاکرات عواقب شدیدی در پی دارد.
بدین منظور آمریکا نیاز دارد حداقل این اقدامات را انجام دهد: تشدید تحریم‌ها و ترغیب دیگر کشورها در این جهت، انتشار بیانیه‌ها و مواضعی که نشان دهد تمامی گزینه‌ها روی میز است، افزایش تحریکات جدید نظامی و تاکید بر این موضوع که از حمله احتمالی اسرائیل حمایت می‌کند.
و در نهایت نباید زمان را تلف کرد. ایران به احتمال زیاد تا اواسط سال 2014- و حتی شاید زودتر- به توانایی هسته‌ای شدن دست می‌یابد و در نتیجه زمان محدودی برای مذاکره و یا رسیدن به توافق معتبری وجود دارد. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران احتمالا در ژنو یک جدول زمانی را برای مذاکرات ارائه کرده است. اما با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران طی 19 ماه اخیر، مذاکره‌کنندگان نباید جدول زمانی را قبول کنند که بعد از زمان هسته‌ای شدن ایران تنظیم شده باشد. مذاکره‌کنندگان بر این اساس باید به این اصول پایبند باشند تا از تکرار اشتباه جلوگیری شود و در مسیری حرکت کنند که از دستیابی به هر توافقی که این اصول را نقض می‌کند اجتناب کنند.

 


معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح طرح پیشنهادی ارائه شده ایران در مذاکرات با آژانس تاکید کرد: مسلماً بدون رفع تحریم‌ها هیچ پیشرفتی در همکاری‌ها و مذاکرات نخواهد بود.
سید عباس عراقچی، درباره چارچوب مورد توافق ایران و آژانس در مذاکرات وین و مسئله بازرسی از سایت نظامی پارچین اظهار کرد: پاسخ به برخی ابهام‌ها که درباره بحث هسته‌ای ایران ایجاد شده است و برخی درخواست‌ها، به همکاری فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع میان ایران با آژانس منوط می‌شود و در همین راستا ایران همواره تاکید کرده است که هرگونه همکاری فراتر از تعهداتش باید در چارچوبی مشخص و روشن و مورد توافق دو طرف صورت گیرد.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان یادآور شد که با توجه به مقررات بین‌المللی،‌آژانس مسئول راستی‌آزمایی و نشان دادن پایبندی کشورها به تعهداتشان براساس ان.پی.تی و معاهدات بین‌المللی است و همه کشورها در چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع به طور دو جانبه با آژانس همکاری دارند. بین ایران و آژانس نیز موافقت‌نامه پادمان وجود دارد که روابط دو طرف براساس آن تنظیم شده است و اگر ابهامی نسبت به گذشته برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد در چارچوب این موافقت‌نامه پاسخ داده می‌شود.
عراقچی که روز دوشنبه 6 آبان در سفری به وین رویکرد جدید ایران در همکاری با آژانس را به یوکیا آمانو ارائه کرد، درباره پیشنهاد جدید ایران به آژانس گفت:‌ این پیشنهاد «تصحیح رویکردها» را شامل می‌شود و می‌تواند بن‌بست موجود میان ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده را از بین ببرد.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که ایران همان‌طور که در مذاکرات با 1+5 در ژنو (23 و 24 مهر ماه) چارچوب جدیدی را در قالب یک پیشنهاد ارائه کرد، در وین نیز چارچوب جدیدی را برای همکاری پیشنهاد کرد افزود: هیئت‌های مذاکره‌کننده بر روی اصول این رویکرد جدید توافق کردند و جزئیاتش به مذاکره گذاشته شد و در همین راستا قرار است 20 آبان ادامه مذاکرات در تهران از سر گرفته شود.
عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: تغییری که در رویکرد جدید ایران در تعامل با آژانس صورت گرفته است، تغییر در مواضع و اصول اساسی نیست، بلکه در رویکردها و چارچوب‌های همکاری است. ایران در پیشنهاد جدید خود چارچوب‌های منطقی‌تری را به طرف مقابل پیشنهاد کرده است به شکلی که بتواند ما را از بن‌بست موجود عبور دهد، چرا که بن‌بست به وجود آمده در روابط ایران و آژانس به توقف همکاری‌ها و بروز سوءتفاهم‌های جدید منجر شده بود.
عراقچی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 دو طرف درباره گام‌های متقابل توافق خواهند کرد یا خیر؟ اظهار کرد: مذاکرات کارشناسی محل تصمیم‌گیری نیست، بلکه این مذاکرات برای توضیح و تبیین مواضع هر دو طرف در ادامه مذاکرات ژنو به طور عمیق‌تر و گسترده‌تر است و تصمیم‌های مهم در جلسه اصلی مذاکرات در ژنو در 16 و 17 آبان به بحث گذاشته خواهد شد.
وی همچنین در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: اقتضاء می‌کند در پی مسائل و ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می شود یک همکاری فراتر از تعهدات پادمان بین ایران و آژانس صورت گیرد.
عراقچی اظهار داشت: اینکه ما همکاری را انجام دهیم که فراتر از تعهداتمان باشد، نیازمند یک توافق جداگانه است و ما باید با آژانس به یک چارچوب یا مدالیته همکاری برای این موضوعات برسیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما از آینده مذاکرات و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران چیست، اظهار داشت: مسلماً بدون رفع تحریم‌ها هیچ پیشرفتی در همکاری‌ها و مذاکرات نخواهد بود.
وی در پایان گفت: قطعاً اقدامات دو طرفه باید متعادل و متناسب باهم باشد، اگر هر اقدامی برای اعتمادسازی از سوی ایران انتظار دارند باید در مقابلش یک اقدام اعتمادساز صورت گیرد که اقدام اعتمادساز از نظر مردم ایران احترام به حقوق آنها و رفع تحریم‌ها است.

 


رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که هیچ توقفی در روند تولید اورانیوم 20 درصد صورت نگرفته است تاکید کرد: هر ماه به میزان نیاز، مجتمع صفحه سوخت به راکتور تهران اختصاص می‌یابد.
علی‌اکبر صالحی گفت: اورانیوم 20 درصد و صفحات سوخت در کشور تولید و ساخته می‌شود، هیچ توقفی در روند تولید صورت نگرفته و قبلا نیز متوقف نشده است.
او در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: صفحات سوخت برای راکتور تهران در کشور تولید می‌شود و هر ماه نیز به میزان نیاز، مجتمع صفحه سوخت به آن اختصاص می‌یابد و این راکتور هیچ زمان خاموش نمی‌ماند. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نیروگاه اتمی دارخوین و زمان راه‌اندازی آن توضیح داد: دارخوین یک راکتور 360 مگاواتی است و انجام طراحی‌ها و امکان‌سنجی‌های آن نیاز به یک زمان قابل توجهی دارد و این‌گونه نیست که ظرف سه، چهار سال آینده تمام شود.
در همین حال، نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره اظهارات حمید رسایی مبنی بر اخبار تعلیق خاموش غنی‌سازی، گفت: آنچه آقایان عراقچی و تخت روانچی در کمیسیون امنیت ملی عنوان کردند این بود که ما خطوط قرمزنام از جمله حق بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای داخل کشور و غنی‌سازی را به هر میزان که مورد نیاز باشد انجام داده و این خط قرمز ما غیر قابل مذاکره است.
وی افزود: متاسفانه برخی سایت‌ها و رسانه‌ها از جمله داخلی و خارجی اخباری در این باره منتشر کرده‌اند که تیم مذاکره‌کننده آن را تایید نکرده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: آنچه آقای رسایی به عنوان تذکر در صحن علنی مطرح کرد بیانات اعضای تیم مذاکره‌کننده در جلسه کمیسیون امنیت ملی نبود بلکه مطالبات غرب از تیم مذاکره‌کننده بوده است.
نقوی حسینی در پایان یادآور شد:‌البته طرح دغدغه نمایندگان نه تنها ایرادی ندارد بلکه می‌تواند پشتوانه‌ای برای تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مواجهه با غرب باشد.

 


وزیر اطلاعات اعلام کرد 4 فردی که اخیرا در یکی از تاسیسات هسته‌ای دستگیر شدند، خرابکار نبوده بلکه دزد ضایعات آهن هستند.
محمود علوی درباره چهار خرابکار سایت‌های هسته‌ای که اخیرا دستگیر شده‌اند، گفت: این چهار نفر «خرابکار» نبودند بلکه به دلیل آنکه در محوطه سایت، ضایعات آهن و فولاد وجود داشته زیر دیوار یک متر و نیمی که دور محوطه است، رفته و فنس را سوراخ کرده بودند تا این ضایعات را در بازار بفروشند.
وزیر اطلاعات افزود: در واقع این افراد «دزد» بودند نه «خرابکار هسته‌ای» و از اهالی روستای همان اطراف نیروگاه بودند و سابقه این کارها را هم داشتند.
علوی با اشاره به اینکه پرونده این افراد اطلاعاتی و امنیتی نیست، توضیح داد: هر زمان وضعیت این پرونده روشن شود، حکم متناسب با آن نیز صادر خواهد شد.
به گزارش خانه ملت، وی همچنین در مورد حوادث بانه و سراوان و رویکرد وزارت اطلاعات در تامین امنیت مناطق مرزی گفت: وزارت اطلاعات تدابیر ویژه‌ای دارد که به موقع اعمال خواهیم کرد.
این عضو هیئت دولت ادامه داد: این اتفاقات هیچ وقت ریشه‌کن نخواهد شد و هر زمان ممکن است پیش بیاید ولی قطعا در جهت جلوگیری از تکرار آن اقدام لازم انجام می‌شود.
وزیر اطلاعات تاکید کرد: وزارت اطلاعات در مورد هر ناامنی تدبیر می‌کند.
در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اظهارنظر وزیر اطلاعات در مورد چهار خرابکار هسته‌ای که آن‌ها را دزد معرفی کرده گفت: اگر وزارت اطلاعات بررسی کرده و گفته دزد هستند که هیچ؛ ولی چه دزد جالبی که زیر دیوار بتونی را در آن شرایط حفر کرده و تلاش داشته که وارد سایت شود.
وی از ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص خودداری کرد و گفت: وزیر اطلاعات هرچه در این باره بگوید، قبول می‌کنیم زیرا ما این افراد را تحویل وزارت اطلاعات داده‌ایم.

 


در ادامه فضاسازی رسانه‌ای علیه کشورمان و همزمان با مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 معاون کاترین اشتون در مصاحبه با ال مانیتور گفت: لحن ایران تغییر کرده اما دوران جدیدی شروع نشده است.
«پیر ویمونت»،‌ معاون کاترین اشتون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات جدید بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان ابراز داشت که در این مذاکرات ایران لحن جدیدی به کار گرفته اما دوران جدیدی آغاز نشده است.
وی در مصاحبه با ال مانیتور تصریح کرد: مذاکره‌کنندگان جدید ایران بی‌تردید رویکرد جدیدی را پذیرفته‌اند اما خیلی زود است که بگوییم ایران سیاست جدیدی را در پیش گرفته است. تیم ایرانی تصمیم گرفته است که به طور مشخص به دنبال دیپلماسی فعال برود اما باید دید که آیا این می‌تواند منجر به مصالحه بزرگ شود یا خیر.
معاون اشتون در ادامه اظهاراتش گفت: چنین اقدامی در مقایسه با روند همیشگی مذاکرات قبلی، زمانی که طرف ایرانی واقعا تمایل زیادی به شرکت در مذاکرات واقعی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش نشان نمی‌داد، یک تغییر را نشان می‌دهد. رفتار آن‌ها در ژنو متفاوت بوده و همه هیأت‌ها تغییر رفتار نمایندگان دولت تهران را دیدند.
وی در حالی از تمایل نداشتن ایران به مذاکره واقعی سخن می‌گوید که در هر مقطعی مقامات مذاکره‌کننده کشورمان برای انجام مذاکره‌ای نتیجه‌بخش و هدفمند اعلام آمادگی کرده‌اند و در مقابل این 1+5 به‌ویژه آمریکا بوده است که در مقاطعی مثل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2012 مذاکرات را به مدت بیش از هشت ماه به تاخیر انداختند یا با اعمال فشار سیاسی و اقتصادی علیه ایران به اعتماد میان دو طرف صدمه زدند.
ویمونت در پاسخ به این که «با توجه به این اقدامات آیا می‌توان یک تغییر ماهیتی قابل توجه را پیش‌بینی کرد؟» گفت: برای چنین نتیجه گیری بدون شک خیلی زود است. تنها گام‌های بعدی مذاکرات اجازه ارزیابی مطمئن‌تری از این که این گفت‌وگوها به کجا می‌رسند را خواهد داد.
وی در پاسخ به این که «آیا می‌‌توان نتیجه گرفت که مذاکرات در ژنو یک دستاورد واقعی به همراه داشت یا نه» گفت: باید جانب احتیاط را نگه داشت و از نتیجه‌گیری‌های مشخص خودداری کرد. ولی در عین حال نباید لحن جدیدی را که ما در ژنو از ایران شاهد بودیم، دست‌کم گرفت. تنها از طریق بررسی دقیق مذاکرات بعدی می‌توان به تصویر واضح‌تری از موضع ایران در قبال موضوع هسته‌‌ای‌اش دست یافت.

 


مشاوران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا با دعوت از سران گروه‌های لابی‌گر صهیونیست، از آن‌ها خواستند به تلاش برای تصویب دور جدید تحریم‌های ضدایرانی، پایان دهند.
به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، مشاوران ارشد «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه سران گروه‌های یهودی با نفوذ در کنگره این کشور را به کاخ سفید دعوت کردند.
«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و معاونان وی «بن رودز» و «تونی بلینکن»، به همراه «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا از این گروه‌ها که اصلی‌ترین لابی‌گر‌های اسرائیل در آمریکا به شمار می‌آیند، خواسته‌اند از تلاش برای تصویب دور جدیدی از تحریم‌های ضدایرانی در سنای آمریکا دست بردارند.
نمایندگان ایران و گروه موسوم به 1+5 دو هفته قبل دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را در فضایی مثبت به پایان رساندند. گروه‌های لابی‌گر صهیونیستی چون «آیپک» (کمیته امور عمومی آمریکا اسرائیل) و «شورای یهودیان آمریکای شمالی» به شدت در تلاشند تا سنای آمریکا را به تصویب دور جدیدی از تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران متقاعد کنند.
«جروزالم‌پست» به نقل از یک منبع آگاه نوشته است در این دیدار بحث‌های داغی در مورد لایحه تحریم‌های ایران درگرفته است. این منبع با بیان اینکه دیدار روز سه‌شنبه بیش از یک ساعت طول کشیده، گفت در این جلسه «بحث‌های جدی رد و بدل» شده است.
یک مقام کاخ سفید هم این نشست را «سازنده» خوانده و گفته است دو طرف هیچ بحث مخاصمه‌آمیزی نداشته‌اند.
دولت «باراک اوباما» با تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای مخالف است و معتقد است تصویب این تحریم‌ها می‌تواند در همین ابتدای راه مذاکرات را با مشکل مواجه کند. «جان کری» وزیر خارجه و «جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار است امروز در تلاش علیه تصویب تحریم‌های جدید جلسه‌ای فوق محرمانه با سران کنگره داشته باشند.

 


رئیس هیئت مدیره اتحادیه گل و گیاه ایران گفت: سالانه 28 میلیون شاخه گل داوودی توسط 20 تولیدکننده در شهرستان محلات تولید می‌شود.
غلامحسین ابراهیمی دیروز در حاشیه دوازدهمین جشنواره محلی گل‌های داوودی محلات به خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد گل داوودی شامل 24 میلیون گل شاخه بریده و 4 میلیون گل گلدانی یا فضای سبز است.
وی با بیان این که، محصولات تولیدی گل‌های داوودی محلات به سراسر کشور ارسال می‌شود اظهار داشت: رقابت برای تولید گل‌های داوودی به سبب هزینه بالا در این شهرستان وجود ندارد.
رئیس هیئت مدیره تعاونی گل و گیاهان محلات میزان وسعت فضای کشت و کار و تولید گل‌های داوودی در محلات را 30 هکتار برآورد کرد و گفت: در این زمینه 200 فرصت شغلی فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: شهرستان محلات از نظر تولید گل‌های داوودی رتبه اول کشور را دارد.
دوازدهمین جشنواره گل‌های داوودی 30 مهرماه به مدت 15 روز در پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات گشایش یافته و در این جشنواره 700 رنگ از گل‌های داوودی در زمینی به وسعت 3 هزار مترمربع در معرض دید قرار گرفته است.

 


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: انتظار رهبر انقلاب از پدافند غیرعامل این بوده است که کشور در برابر طیف وسیعی از تهدیدات آسیب‌ناپذیر باشد.
دومین همایش پدافند ملی غیرعامل با موضوع درونی‌سازی مولفه‌های قدرت ملی، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، معاون اول قوه قضائیه، سردار جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. بر اساس این گزارش سردار جلالی در این مراسم گفت: امروز دهمین سالگرد صدور فرمان مقام معظم رهبری برای تشکیل سازمان پدافند غیرعامل است، بر این اساس ستاد کل مکلف شد که کمیته دائمی با حضور نماینده دولت، وزارت دفاع و پدافند هوایی تشکیل دهد تا موضوع پدافند هوایی را در کشور دنبال کنند که در ادبیات پدافند غیرعامل می‌توان گفت در میان کشورها در این زمینه جوان هستیم. وی با بیان این مطلب که امروزه ما در جایگاه نسبتا بالایی در بین کشورهای بهره‌مند از این فناوری قرار داریم، افزود: تعریفی که مقام معظم رهبری سال گذشته در تاریخ 7 آبان 91 در همین مراسم بیان داشتند این بود که پدافند غیرعامل یعنی مصونیت‌سازی، مصونیت بدین معنا که اگر دشمن تلاش به اقدامی می‌کند هیچ اثری بر جای نگذارد. معظم‌له مصونیت و پدافند غیرعامل را بی‌اثر کردن اقدامات دشمن علیه کشور تعریف کرده و فرمودند این مصونیت در کالبد جامعه و دستگاه‌ها اجرایی شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سردار جلالی در پایان خاطرنشان کرد: با این نگاه، مقام معظم رهبری کشور را به سه لایه تقسیم کردند، کالبد زیرساخت‌ها، جامعه و مردم که دستگاه‌های اجرایی و نظام اجرایی کشور را شکل می‌دهند. انتظار رهبر انقلاب از پدافند غیرعامل این بوده است که کشور در برابر طیف وسیعی از تهدیدات آسیب‌ناپذیر باشد و این موضوع تکلیف بسیار سنگین و اساسی است که بر عهده نیروهای پدافند غیرعامل است و امیدواریم از پس آن برآییم.

 


اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر غلامان صبح دیروز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی گرگان آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در این اجلاس بیش از 600 نفر میهمان داخلی و خارجی حضور دارند که اکثرا از ذاکران با سابقه اهل‌بیت هستند.
در این همایش بین‌المللی، 600 مداح و ذاکر داخلی و خارجی از جمله نزار قطری مداح جهان عرب، صادق آهنگران و محسن طاهری مداح ملی و بسیاری از شخصیت‌های برجسته کشوری و بین‌المللی، مداحان برجسته از کشورهای پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، مصر، عراق، آذربایجان، هندوستان، لبنان و برخی کشورهای اسلامی دیگر در کنار پیرغلامان حسینی کشورمان از میهمانان این اجلاس
هستند.
این اجلاس دیروز آغاز شد و امروز به کار خود پایان می‌دهد.
اجلاس پیرغلامان حسینی در نیمروز اول با برگزاری برنامه‌های متنوع و باشکوه و اجرای برنامه‌های سنتی گرگان زمینی، سخنرانی شخصیت‌های استانی، مداحی مداحان ملی و بین‌المللی پایان یافت.
6 مستندساز برتر از استان‌های بوشهر، همدان، گلستان، فارس، گیلان و یزد به عنوان استان‌های برگزیده بخش مستندسازی در اجلاس پیرغلامان حسینی معرفی شدند.
در این اجلاس لوح مستند از گلستان تا جماران رونمایی شد.

 


رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی از مشارکت برخی شرکت‌های هندی در اجرای مرحله دوم توسعه بندر چابهار و اتصال ریلی این بندر به سرخس خبر داد.
سیدعطا‌ءالله صدر دیروز در حاشیه دومین روز برگزاری پانزدهمین همایش صنایع دریایی در کیش به ایرنا گفت: شرکت‌های هندی پیشنهادهایی در این زمینه ارائه کرده‌اند و تیم‌های متخصص آنها به ایران آمده‌اند و ما هم برای مشارکت در فاز 2، بهره‌برداری از وضع موجود و تجهیزات اعلام آمادگی کرده‌ایم.
وی اظهار کرد: خط آهن چابهار - سرخس که بیش از یک هزار کیلومتر طول خواهد داشت به صورت قرارداد BOT اجرا خواهد شد.
رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: مرحله نخست عملیات توسعه بنادر چابهار در قالب سه پست این اسکله تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.وی بیان کرد: تاکنون بیش از 342 میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.
صدر، ظرفیت پیش‌بینی شده برای بارگیری کالا در این بندر را دو میلیون تن در سال بیان و اظهار کرد: این ظرفیت می‌تواند تا 6‌میلیون تن افزایش یابد.
این مقام مسئول افزود: اجرای پروژه بندر چابهار به دلیل برخی مسائل محیط زیستی با تاخیر زمانی مواجه شد که همزمان با انتقال مرجان‌‌ها این مسائل نیز حل و فصل شده است.
وی ادامه داد: هم‌اینک عملیات لایروبی این بندر از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا در بندر چابهار با شتاب خوبی و روزانه به میزان 35 هزار متر مکعب در حال انجام است.

 


دادستان کل کشور گفت: پرونده‌ای برای توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهور در بازگشت از نیویورک در دستگاه قضایی تشکیل نشده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در شیراز درباره موضوع پرتاب کفش به سمت خودرو رئیس‌جمهوری در بازگشت از سفر نیویورک اظهار داشت: پرونده‌ای برای توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهوری در سفر بازگشت از نیویورک در دستگاه قضایی تشکیل نشده و به قوه قضائیه ارسال نشده است.
وی در مورد بازداشت یا عدم بازداشت پگاه آهنگرانی بازیگر سینما گفت: در مورد این فرد حکمی صادر شده ولی بازداشت او صحت ندارد.
محسنی اژه‌ای افزود: من سوال کردم و گفتند چنین کسی بازداشت نشده ضمن این که یکی از بستگان این فرد هم موضوع را تکذیب کرده است.
دادستان کل کشور درباره نارضایتی مردم از طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده‌ها گفت: تمام تلاشمان را می‌کنیم که به پرونده‌‌ها با سرعت رسیدگی شود.
وی گفت: میزان مراجعات مردم به دستگاه‌های قضایی نشان از رضایتمندی آنها ندارد.
وی در ادامه افزود: پرونده چه کیفری باشد یا غیرکیفری باید به سرعت رسیدگی شود، اما با توجه به مجموعه کمبودهای بودجه‌ای و نیروی انسانی نتوانستیم انتظارات مردم را برآورده
کنیم.
دادستان کل کشور اظهار امیدواری کرد با مصوبه برنامه پنجم برای جذب چند هزار قاضی در دستگاه قضایی، این مشکلات رفع شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای چهارشنبه در چهارمین همایش سراسری طب و قضا در شیراز شرکت کرد.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
ورزشکار جوان معلول دامغانی 3 مدال طلای مسابقات پاراآسیایی مالزی را از آن خود کرد.
مصطفی افضلی ورزشکار جوان معلول دامغانی موفق شد در سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی جوانان که به میزبانی مالزی برگزار شد، سه مدال طلا در رشته‌های پرتاب وزنه، پرتاب دیسک و نیزه را به خود اختصاص دهد.
در این مسابقات نمایندگان 42 کشور آسیایی در 14 رشته ورزشی با هم به رقابت پرداختند.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
میانگین سن ابتلا به سرطان سینه در زنان ایرانی، 10 سال پایین‌تر از متوسط جهانی است.
این مطلب در جریان برپایی سمینار دانشجویی «سرطان زنان» با محوریت سرطان پستان، در تبریز اعلام شد.دبیر اجرایی این نشست گفت: در حالی که سن ابتلا به سرطان سینه در زنان ایرانی بین 40 تا 50 سال می‌باشد، این سن در خارج از کشور 50 تا 60 سال است.
محمد خانشی بر لزوم توجه جدی به ماموگرافی و رادیوگرافی قفسه سینه برای پیشگیری و اطلاع از سرطان سینه تاکید کرد.
بیش از 25 ایده در این سمینار دریافت شده و ایده‌های برتر انتخاب و توسط معاونت تحقیقات و فناوری علوم پزشکی تبریز، حمایت خواهند شد.همچنین استاد اپیدمیولوژي دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد افزایش سرطان سینه در ایران گفت: کنترل نکردن عوامل محیطی باعث رشد دو برابری سالانه سرطان در ایران نسبت به سایر کشورها شده است.دکتر سعید دستگیری افزود: عوامل محیطی سرطان‌زا شامل آلودگی هوا،‌آب، غذا و اجتماعی- روانی است.این اپیدمیولوژیست گفت: سالانه 7 تا 9 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در کشور شناسایی می‌شود که از این تعداد یک هزار و 500 نفر به همین دلیل جان خود را از دست می‌دهند.

 


معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه از 40 هزار‌میلیارد تومان هزینه‌های درمانی در کشور، 26 هزار میلیارد تومان آن از سوی مردم پرداخت می‌شود و این مسئله آنچه که مورد نظر رهبر انقلاب است را محقق نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، طاهر موهبتی در آیین معارفه علی اکبر حقدوست رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: هم‌اکنون 70 درصد هزینه‌های درمان از سوی خود مردم پرداخت می‌شود و این در حالی است که باید تا دو سال آینده براساس سند چشم‌انداز توسعه سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی به 30 درصد کاهش یابد.
موهبتی با اشاره به رویکردهای اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای شاخص‌های آن، کاهش سهم هزینه‌های مردم در سلامت و توانمندسازی بخش غیردولتی و احیای خیریه‌ها و وقف‌ها از جمله این اولویت‌ها است.
وی با اشاره به اعتبارات حوزه پیشگیری از بیماری عنوان کرد: بودجه سال جاری ما نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است که باید برای آن فکری کرد.
طرح پزشک خانواده در حال بازنگری است
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح پزشک خانواده هم اکنون با تشکیل کمیته‌های ویژه و تخصصی در حال بازنگری مجدد است.
دکتر سید حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در یاسوج با بیان اینکه عزم دولت و وزارت بهداشت مبنی بر اجرای این طرح عظیم ملی جدی است، افزود: این طرح در برخی شهرهای بزرگ کشور اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه این طرح پس از بررسی دقیق در تمامی استان‌های کشور و مرحله به مرحله اجرا خواهد شد، افزود: وزارت بهداشت به تنهایی قادر به عملیاتی کردن این طرح عظیم نیست و نیازمند همکاری بخش‌های مختلف از جمله وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و تعامل جدی بیمه‌ها در این زمینه است.
امامی رضوی با اشاره به برنامه‌های راهبردی این وزارتخانه برای فعالیت‌های دانشجویان در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور،‌گفت: فراهم کردن زمینه مناسب برای حضور و مشارکت بیشتر دانشجویان در برنامه‌های مختلف از اولویت‌های اساسی در این راستا است.

 


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان گفت: تالاب جازموریان که روزی تأمین کننده علوفه دام‌ها و زیستگاه پرندگان مهاجر بود به طور کامل خشک شد.
«عزیزالله افشارزاده» اظهار کرد: با توجه به شروع خشکسالی از سال 71 در استان کرمان آب این تالاب کم و کمتر شد به نحوی که در سال 76 خشک شدن این تالاب قابل مشاهده بود و هم اکنون نیز به صورت کامل خشک شده است.
به گزارش ایرنا وی بیان کرد: برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی بالادست این تالاب،‌ کاهش نزولات جوی و سدسازی در بالادست آن بدون در نظر گرفتن حقابه این تالاب از عوامل خشک شدن آن است.
افشارزاده تصریح کرد: وسعت تالاب جازموریان 330 هزار هکتار است که از این میزان 180 هزار هکتار آن مرتع برای تأمین علوفه دام‌های جنوب کرمان محسوب می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: یکی از راهکارها در جازموریان بالا بردن پوشش گیاهی است که این کار در قالب کاشت نهال و ایجاد جنگل دستکاشت در دست اجرا است.
وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در ارتفاعات نیز باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شود که این موضوع هم در دستور کار قرار دارد.

 


مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: به اصالت استاندارد کیسه هوای خودروهای ساخت داخل نمی‌توان اطمینان کرد.
فریدون بلغاری دیروز در نشست طرح ملی کاهش تصادفات جاده‌ای که در تبریز برگزار شد دلیل این موضوع را آزمون کیسه هوای خودروهای داخلی در خارج از کشور و اروپا بیان کرد و افزود: اینکه نتایج این استانداردها به چه میزان اصالت دارد، محل بحث و بررسی است.
وی گفت: استانداردهای 51‌گانه برای خودروهای مختلف ساخت داخل الزامی شده که آزمون و کنترل کیسه هوا (ایربک) آنها از جمله این استانداردهاست.
بلغاری نبود مکان و امکانات مناسب در داخل کشور برای آزمون کیسه هوای خودروها را یکی از مهمترین مشکلات این بخش از صنعت خودرو دانست و اظهار کردک جای تأسف است که به دلیل این کمبود در داخل خودروسازان مجبورند محصولات تولیدی را به اروپا برای آزمون کیسه هوا منتقل کنند.وی اضافه کرد: برای آزمایش یک کیسه هوا باید 32 خودرو به خارج انتقال یابد که این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های کلان، نتیجه این استانداردها را نیز با اما و اگر مواجه می‌کند.
این مقام مسئول در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی با اشاره به اینکه نصب کیسه هوا در خودروهای داخلی از سال 1388 الزامی شده است، گفت: متاسفانه تعدادی از خودروسازان به بهانه‌های مختلف تلاش دارند در این زمینه وقفه ایجاد کنند.
بلغاری اضافه کرد: بر این اساس خودروهای ساخت داخل باید همراه با دو عدد کیسه هوا تحویل مصرف‌کننده شود و البته در داخل کشور در زمینه تولید این کیسه‌ها مشکلی وجود ندارد.وی از نصب نشدن چکش‌های شیشه‌شکن در داخل اتوبوس‌های بین شهری نیز انتقاد کرد و گفت: هر کدام از این خودروها دارای چهار عدد چکش در داخل اتاق هستند که متاسفانه بنا به دلایلی این چکش‌‌ها در اتوبوس‌ها دیده نمی‌شود.

 



اراک- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: هم اکنون 68 معدن سنگ فعال در محلات وجود دارد که 260 واحد سنگ‌بری عضو خوشه سنگ این شهرستان را تغذیه می‌کنند.
حامد یحیی افزود: در صورت ارتقای تکنولوژی واحدهای سنگبری محلات، این شهرستان در عرصه‌های بین‌المللی با قدرت حضور خواهد یافت.به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، سهم خوشه‌های سنگ محلات از صادرات استان هم اکنون 300 میلیارد ریال است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10