(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 09 آبان 1392 - شماره 20629

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به مقاله جنجالی اعتقادات خط قرمز ماست
با تصویب مجلس؛ دولت مجاز به فروش 250 هزار میلیارد ریال سهام و اموال دولتی شد
درمکتب امام
خارج از دستور
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی: واعظان از بیان خواب، شعر و رویا بر فراز منابر پرهیز کنند
وزیر دادگستری: موضوع دختران موسوی جوسازی رسانه‌ای بود
پس از خواب مادر بررسی ژنتیک، هویت یکی از شهدای گمنام کهف الشهدا را مشخص کرد
بازگشت دوباره وطن امروز از شنبه به دکه‌های مطبوعات
عوامل شکل‌گيري فتنه‌ها و ضرورت مقابله با آنها(2)
عبرت‌هاي جنگ جمل
عضو شورای مرکزی اعتماد ملی: کارگزاران برای اصلاحات نسخه نپیچد
تاکید بر گسترش روابط اقتصادی 2 کشور در دیدار لاریجانی با رئیس‌جمهور چین
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین برگزار شد
رئیس ستاد برگزاری مراسم سیزدهم آبان: مراسم ۱۳ آبان امسال روز بزرگ «مرگ بر آمریکا» خواهد بود
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت
تاکید رئیس جمهور بر اجرایی شدن سند ملی نخبگان
نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت شفاف و به دور از برخوردهای دوگانه باشد
میرکاظمی: مطرح شدن ناطق برای انتخابات مجلس حاصل واگرایی کارگزاران و اصلاح‌طلبان است
   


حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در واکنش به توهین روزنامه بهار به ساحت قدسی امامت و ولایت، گفتند: همه باید بدانند اعتقادات، خط قرمز ماست؛ نویسنده گستاخ حرف‌های زشتی در مورد امیرالمؤمنین(ع) زده است که باید طبق قانون مورد تعقیب قرار گیرد.
به گزارش حوزه، معظم له، صبح چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به هتاکی «روزنامه بهار» به مقام امامت و ولایت، اظهار داشتند: متأسفانه در یکی از روزنامه‌های کشور، حملات شدیدی به اعتقادات تشیع شده که در نوع خود کم سابقه است.
ایشان با بیان این که ملت ایران به حضرت علی بن ابیطالب(ع) عشق می‌ورزند و نویسنده گستاخ حرف‌های زشتی در مورد امیرالمؤمنین(ع) زده است،‌گفتند: باید این فرد طبق قانون مورد تعقیب قرار گیرد؛ نباید فکر کنند هر کسی می‌تواند هر چیزی را که خواست بنویسد.
معظم له با تأکید بر این که همه باید بدانند اعتقادات، خط قرمز ماست،‌تصریح کردند: اگر کسی دین هم نداشته باشد و تنها به این مملکت علاقه داشته باشد، باید عقاید را تقویت کند تا کشور حفظ شود.


 


نمایندگان مجلس به دولت اختیار دادند تا 25هزار‌میلیارد تومان از محل فروش سهام، اموال و دارایی‌های دولتی را برای اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه کند.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه، بررسی اصلاحیه قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور را ادامه دادند.
در ابتدای بررسی اصلاحیه لایحه بودجه، براساس تبصره ۳ قانون بودجه سال ۹۲ دولت ملزم بود با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ۳۷ هزار میلیارد تومان نسبت به فروش سهام، سهم الشرکه، اموال، دارایی‌‌ها و حقوق مالی و نیروگاه‌های متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی تابعه و وابسته اقدام کرده و به ازای وجوه واریزی پرداخت کلیه مطالبات ایثارگران و هزینه‌های بازنشستگان در اولویت قرار گیرد که دولت در لایحه اصلاحیه خود درخواست کرده بود، ۳۷ هزار میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان برسد و علت آن را محقق نشدن این رقم عنوان کرده بود، اما کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد کرده بود که ۳۷ هزار میلیارد تومان به ۲۵ هزار میلیارد تومان کاهش یابد.
محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور که به عنوان نماینده دولت در مجلس حضور داشت درباره این پیشنهاد گفت: از روزی که خصوصی‌سازی در کشور رایج شد تا به امروز، یعنی طی ۶ سال ۹۹ هزار میلیارد تومان سهام کارخانجات و شرکت‌‌ها در اجرای اصل ۴۴ به فروش رفته است، اما شما دولت را ملزم کرده بودید که تا پایان سال ۳۷ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌‌ها را در اجرای اصل ۴۴ بفروشد.
وی تصریح کرد: هر چه شما تصویب کنید ما ملزم به اجرا هستیم. اما نمی‌خواهیم تکلیفی کنید که نتوانیم آن را اجرا کنیم. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما عملی نیست که بخش خصوصی ۳۷ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌‌ها را از ما بخرد. لذا خواهش می‌کنم به پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت رای دهید.
در نهایت پس از سخنان موافقان و مخالفان این پیشنهاد به رای گذاشته شد، که از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در مجلس با ۸۶ رای موافق، ۹۲ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع این پیشنهاد تصویب نشد.
پس از آن پیشنهادات متعددی در مورد تبصره ۳ لایحه اصلاح قانون بودجه امسال توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد.
یکی از این پیشنهادات، پیشنهاد محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان برای حذف تبصره ۳ از لایحه دولت بود که اگر این پیشنهاد به تصویب می‌رسید دولت موظف می‌شد قانون بودجه طرح مربوط به خصوصی‌سازی در قانون بودجه را عینا انجام دهد و مکلف می‌شد درآمد ۳۷ هزار میلیارد تومانی کسب کند.
در این رابطه محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور طی سخنانی اظهار داشت: تحقق ۳۷ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از فروش اوراق و سهام در ۴ ماه باقیمانده از سال ۹۲ اصلا امکان‌پذیر نیست. البته دولت اراده و عزم جدی برای خصوصی‌سازی به ویژه در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ را دارد، اما ما «خصوصی‌سازی» را قبول نداریم.
در نهایت وکلای کسب درآمد ۲۵ هزار میلیارد تومانی را به تصویب رساندند.
در جزء 1-27 این قانون به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 25 خرداد سال 1387 در سقف 250 هزار میلیارد ریال نسبت به فروش سهام، سهم‌الشرکه، اموال، دارایی‌‌ها و حقوق مالی و نیروگاه‌های متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی تابعه و وابسته اقدام کرده و منابع حاصله را به ردیف درآمدی جدول شماره 5 این قانون واریز کند.
نمایندگان همچنین با 109 رای موافق، 24 رای مخالف و 13 رای ممتنع، یک تبصره الحاقی را به این بند اضافه کردند.
در این تبصره الحاقی آمده است که دولت می‌تواند با رعایت قوانین مربوطه نسبت به تهاتر در سقف مصوب هر پروژه برای اجرای پروژه‌های عمرانی اقدام کند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور تبصره ۶ این لایحه را حذف کردند.
براساس پیشنهاد دولت در تبصره ۶ لایحه اصلاح بودجه به دولت اجازه داده می‌شد تا مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین خود با بازپرداخت اصل و سود آن به منظور اجرای طرح‌های انتفاعی منتشر و وجوه اخذ شده را به ردیف درآمد عمومی خزانه‌داری کل واریز نماید. منابع واریزی صرف طرح‌های تملک ‌دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام مطابق جدول شماره ۱۸ این قانون می‌شود.
با رای نمایندگان مجلس برای حذف تبصره ۶ از لایحه اصلاحیه قانون بودجه، دولت مکلف می‌شود بند ۳۹ ماده واحده قانون بودجه را اجرا کند و مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرده و وجوه حاصل از آن را صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام کند.
لایحه استرداد مجرمین بین ایران و چین
همچنین وکلای ملت تقاضای در دستور قرار گرفتن لایحه استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را با ۱۳۶ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس طی سخنانی در نطق میان‌دستور خود با بیان اینکه اعتدال از عدالت و عدل ریشه می‌گیرد و عدل یعنی همه چیز در جای خود، اظهار داشت: آیا اگر به مشاهدات عینی خود در مرام امام(ره) و مقام معظم رهبری ثابت قدم بمانیم و با بی‌توجهی به یک خاطره غیرمستند و لبخند منافقانه سران استکبار دست از این شعار استراتژیک برنداریم، خلاف اعتدال است؟ از مردم و مسئولان می‌خواهم که در مراسم مرگ بر آمریکا در روز ۱۳‌آبان از هر سال با شور بیشتری شرکت کنند و به درخواست برخی‌‌ها که درخواست کردند شرکت نکنید، توجهی نکنند.
پیش از پایان جلسه روز گذشته خانه ملت، تذکرات شفاهی ۵ تن از وکلای ملت در صحن علنی قرائت شد.
درهمین رابطه، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود اظهار داشت: متاسفانه اخباری شنیده می‌شود که جای نگرانی دارد و لازم است دولت و مسئولان سازمان اتمی توضیح شفافی در این خصوص ارائه دهند.
وی ادامه داد: اخباری از تعلیق خاموش غنی‌سازی به گوش می‌رسد و ردپای همان جریانی که حرکات نابجایی را در لابه‌لای نرمش قهرمانانه دولت، جاسازی کردند در این توافق نانوشته با غرب دیده می‌شود. این کار دور زدن مجلس است و اگر صحت داشته باشد قطعاً یک خیانت به حساب می‌آید.
در پایان حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه روز چهارشنبه مجلس را نواخت و اعلام کرد که نشست علنی بعدی وکلای ملت ساعت ۸ صبح یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

 


اسرائیل غده سرطانی است
امروز قبله اول مسلمین، به دست اسرائیل، این غده سرطانی خاورمیانه افتاده است.
امروز (اسرائیل) برادران فلسطینی و لبنانی عزیز ما را با تمام قدرت می‌کوبد و به خاک و خون می‌کشد. امروز اسرائیل با تمام وسایل شیطانی (بین‌مسلمین) تفرقه‌اندازی می‌کند.
بر هر مسلمانی لازم است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 406

 


سفر شخصی یکی از وزرای دولت
به «دبی»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از سفر یک روزه یکی از وزرای دولت به دبی با هدف نامشخص خبر داد.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره جزییات این خبر اظهار داشت: یکی از وزرای دولت سفری یک روزه به دبی داشته است و این سوال برای بنده پیش آمده که اگر به دنبال کار شخصی خود رفته پس چرا با عنوان وزیر سفر کرده و اگر به عنوان وزیر دولت سفر کرده پس چرا اعضای هیئت همراه وی مشخص
نیستند.
وی در گفت‌وگو با تسنیم، ادامه داد: روز سه شنبه این عضو کابینه به کشور بازگشته است.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از انجام پژوهش‌های بی‌مورد در کشور انتقاد کرد.
این مفسر قرآن در همایش بصیرت عاشورایی مبلغان که در مجتمع آموزش عالی امام‌خمینی(ره) قم برگزار شده بود با اشاره به این که 500 آیه سیاسی در قرآن وجود دارد و اگر مبلغان می‌خواهند بحث سیاسی کنند می‌توانند از این آیات استفاده کنند افزود: تحقیقات و پژوهش‌ها باید در راستای حل مشکلات باشد.
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه امروزه در روستاها و برخی شهرک‌‌های تازه تاسیس کمبود مسجد احساس می‌شود خاطرنشان کرد: این در حالی است که رهبری بارها بر این مسئله تاکید فرموده‌اند. وی ادامه داد: محرم فرصتی تبلیغی و بسیار عالی برای حضور روحانیون در مدارس و اقامه نماز جماعت برای دانش‌آموزان است. قرائتی با بیان اینکه اگر تبلیغ ضعف داشته باشد مردم با احکام خدا ناآشنا خواهند بود گفت: حتی در روضه‌هایمان هم باید از مفاهیم قرآنی و آنچه مورد توجه خداوند است استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: لازم است روحانیون و مبلغان دینی حتما یک دوره کامل تفسیر قرآن را مطالعه کنند تا بتوانند بر همان اساس با مردم سخن بگویند.
وی ادامه داد: بر فراز منابر نباید زیاد به بیان شعر پرداخت و همچنین باید از بیان خواب‌ها، رویاها حتی آنها که صادقانه هستند پرهیز کرد؛ گفت‌وگوی مستقیم و رودررو با مردم نیز از دیگر مسائلی است که هیچ‌گاه نباید فراموش شود زیرا تاثیر آن از منبر بیشتر است.
رئیس ستاد اقامه نماز بیان داشت: بر روی منبر باید آنچه مورد نیاز و مفید برای جامعه است را بیان کرد و قرآن بهترین منبع این کار محسوب می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه دولت‌های گوناگون دارای نقاط ضعف و قوت هستند و نباید کار آنها توسط مبلغان توجیه شود، تصریح کرد: اقدامات مختلف نباید سبب دوری مردم از نماز جمعه، نماز جماعت و سایر احکام شرعی شوند.
قرائتی با بیان اینکه روحانیون و مبلغان در هر فرصتی به‌ويژه در ماه‌های محرم و صفر باید به هیئت‌های مختص جوانان سرکشی کنند گفت: این کار سبب می‌شود آنها از افراط و تفریط پرهیز کرده و به سمت مساجد جذب شوند.

 


وزیر دادگستری اتفاقات مربوط به دختران میرحسین موسوی را جوسازی و هوچی‌گری‌های رسانه‌ای دانست.
مصطفی پورمحمدی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص شایعه برخورد با دختران میرحسین موسوی هنگام تفتیش بدنی گفت: این موارد بیشتر در حیطه ماجراجویی و جوسازی‌های رسانه‌ای بوده است.‌وی تفتیش بدنی را امری عادی دانست و تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر کشورها این امر انجام می‌شود.‌ پورمحمدی در پاسخ به سؤال دیگری تصریح کرد: هیچ کمیته‌ای برای رفع حصر از موسوی و کروبی تشکیل نشده و دولت در این امور دخالت نمی‌کند.

 


مادر شهید مجید ابوطالبی پس از دیدن خواب چندین باره فرزند، با مرکز تحقیقات ژنتیک بقیه الله تماس گرفت و پس از تطبیق ژنتیک مشخص شد شهید در کهف الشهدای تهران به خاک سپرده شده است.
ابراهیم رنگین، مسئول ستاد معراج الشهدای مرکز در گفتگو با فارس گفت: «با اصرار مادر این شهید که چندین بار خواب فرزند شهیدش را دیده بود و از طریق آزمایش DNA هویت یکی از شهدای گمنام دفن شده در کهف‌الشهدای ولنجک تهران مشخص شد».
وی افزود، نام این شهید «مجید ابوطالبی» بوده و  سال 61 در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه سومار به شهادت رسیده است. برادر دیگر این شهید فرید ابوطالبی نیز جزو شهدای سال‌های دفاع مقدس است.
 دکتر محمود تولایی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره نحوه شناسایی این شهید گفت: «مادر شهید ابوطالبی پس از دیدن خواب فرزندشان مبنی بر اینکه ایشان برگشته اند، با مرکز تحقیقات ژنتیک تماس گرفت و از ما خواست موضوع را بررسی کنیم. شهید بارها به خواب ایشان آمده و گفته بودند، من برگشته ام،‌چرا سراغ من نمی‌آئید».
تمامی شهدای گمنام پس از تفحص برای بررسی آناتومیک و نمونه‌برداری به مرکز تحقیقات ژنتیک تحویل داده می شوند و مرکز، پس از انجام آزمایشات، یک شناسنامه ژنتیکی برای شهید گمنام صادر می کند. خانواده‌هایی که احتمال می دهند فرزندانشان جزو شهدای گمنام جنگ تحمیلی هستند نیز به مرکز مراجعه می کنند تا بررسی ژنتیک انجام شده و با تطبیق کدها، شهدا شناسایی شوند.‌تولایی اضافه کرد:‌«در پی خواب مادر شهید ابوطالبی و تماس ایشان با مرکز، از مادر و برادر شهید نمونه ژنتیکی گرفته شده و اطلاعات به دست آمده با اطلاعات حاصل از شناسایی شهدای گمنام تطبیق داده شد. بر اساس بررسی ها مشخص شد پیکر مطهر شهید ابوطالبی جزو شهدای تفحص شده است و با اعلام کد به معراج شهدا، روشن شد محل دفن شهید ابوطالبی کهف الشهدای ولنجک تهران است».
مادر شهید ابوطالبی در گفتگویی با خبرگزاری بسیج در کهف الشهدای ولنجک گفت: «در حین انجام آزمایشات، مکرر فرزندم در رویا به خوابم می‌آمد و هر بار وی را در یک اتاق سنگی مشاهده می کردم. زمانی که ساعتی پیش برای دیدن بارگاه فرزندم به اینجا آمدم همه صحنه های قبلی برایم تداعی شد و از خدا ممنونم که به چشم انتظاری ام پایان داد».
غار کهف الشهدای تهران مدفن 5 شهید گمنام می باشد که روزانه پذیرای عاشقانی است که برای زیارت به این منطقه کوهستانی رهسپار می‌شوند. این غار در انتهای بلوار دانشجو خیابان ولنجک قرار دارد.

 


روزنامه وطن امروز از روز شنبه به روی دکه‌های مطبوعات می‌آید.
روزنامه وطن امروز از شنبه پیش‌رو (11 آبان) به دکه‌های مطبوعاتی بازمی‌گردد. انتشار این روزنامه پس از 5 سال فعالیت مستمر در مردادماه امسال متوقف شده بود و اینک پس از 3 ماه وقفه، مجددا انتشار خود را از سر می‌گیرد. به گزارش فارس، اخیرا خبری مبنی بر شکایت محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق از این روزنامه منتشر شد.

 


شکل‌گيري جنگ جمل فتنه عجيبي بود. بنده با سابقه بيش از شصت سال آشنايي با منابع ديني، هنوز نمي‌توانم درست تحليل کنم که چگونه  چنين جنگي تحقق يافت. در اين جنگ،  فردي صريح‌اللهجه‌ وقت خواست تا نزد اميرالمؤمنين(ع) برود؛ در حالي که در دوران جنگ و درگيري، تماس با فرمانده کل قوا کار آساني نيست. به هر حال، با اصرار وقت گرفت و نزد حضرت رفت و گفت: آقا! من مي‌دانم شما پسر عموي پيغمبر هستيد، پيغمبر اکرم ـ ص ـ به شما خيلي علاقه داشتند، شما خدمات بزرگي براي اسلام انجام داده‌ايد و فضايلي داريد؛ ولي در برابر شما نيز چند نفر از بزرگان اصحاب پيغمبر هستند؛ پسر عمه خودتان، طلحه و زبير هستند که از بزرگان اصحاب پيغمبر هستند، همچنين همسر پيغمبر هست، آنها سه نفرند و شما يک نفريد؛ من از کجا بفهمم راه کدامتان درست است؟ بي‌شک اين شبهه منحصر به اين شخص نبود و صدها يا هزاران فرد بدان مبتلا بودند. درست است که امام علي(ع) انسان خوبي است؛ اما در طرف مقابل او نيز انسان‌هاي بدي قرار ندارند؛ يکي پسر عمه پيغمبر است که حضرت برايش خيلي دعا کرده است؛ زبير بزرگ خاندان بني‌هاشم است؛ طلحه نيز يکي از بزرگان اصحاب است؛ اينها کساني بودند که در شوراي شش نفره، در کنار حضرت علي‌(ع) در مقام تعيين‌کننده سرنوشت جامعه اسلامي معرفي شده بودند. همچنين زني در ميدان جنگ و سياست موضع بگيرد، آن هم همسر پيغمبر و کسي که قرآن درباره‌اش فرموده است: وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ،[1] از خانه‌هايتان بيرون نياييد؛ با وجود حاکم بودن چنين فرهنگي که معمول هم نبود همسر فردي در ميدان جنگ وارد مبارزه شود، هر کسي ممکن است شک کند که واقعاً آيا حق با علي بوده است يا با طرف مقابل او؛ اگر علي حکومت را به اين افراد واگذار مي‌کرد، ‌چه اتفاقي مي‌افتاد؟ به فرض که حق هم با علي بود ، اما به هر حال، ‌علي مجبور بود دو کارگزار را معين کند، يکي براي بصره و ديگري براي کوفه. چه اشکالي داشت که يکي از اين پست‌‌ها را به طلحه و ديگري را به زبير مي‌‌داد تا اين همه خونريزي رخ نمي‌داد؟ اينکه انسان ايماني داشته باشد که بداند هر چه علي تصميم مي‌گيرد درست است و او مانند ديگران تابع هوی و هوس نمي‌شود، شوخي نيست. درباره تصميم‌گيري مربوط به جنگ جمل، در نهج‌البلاغه دو بيان عجيب از اميرالمؤمنين وجود دارد که وقتي من اولين‌مرتبه اين عبارت‌ها را ديدم، تکان خوردم. حضرت مي‌گويد به خدا قسم شب تا صبح نخوابيدم و درباره اين موضوع فکر کردم، زير و زبر کردم، خوب سنجيدم، ديدم اگر با اينها نجنگم، بايد به دين محمد (ص) کافر بشوم. مگر مسئله چه بود؟ آنها مي‌گفتند: حکومت بصره و کوفه را به ما بدهيد. اين مسئله ساده‌اي بود. امثال اين افراد کم نبودند؛ در حالي که امام علي‌(ع) سخنشان را نپذيرفت و آنها اين غائله را راه انداختند. الان هم ممکن است بگويند حالا آنها نمي‌بايست اينقدر اصرار کنند، ولي علي نيز بايد خيلي سختگيري نمي‌کرد و کمي کوتاه مي‌آمد تا اين همه خون مردم ريخته نمي‌شد؛ اما امام مي‌گويد: شب تا صبح فکر کردم و به اين نتيجه رسيدم که اگر با اينها نجنگم، به دين محمد (ص) کافر شد‌ه‌ام. اين چه نوع درک و شناختي از اسلام است؟ چگونه مي‌شود که اگر انسان با فردي مدعي نجنگد، کافر و از دين اسلام خارج مي‌شود. بسياري از ما چنين شناختي نداريم و نمي‌دانيم چگونه شناختي است. آنگاه وقتي برخي علي‌گونه با زبيرگونه‌گان زمان مي‌جنگند، تعجب مي‌کنيم که چرا کوتاه نمي‌آيند،‌ چرا اينقدر سخت‌گيري مي‌کنند؛ زيرا نوع فکر، برداشت‌ و شناختمان از اسلام با نوع شناخت علي فرق مي‌کند. او اين‌گونه فکر مي‌کند که اگر با طلحه و زبير نجنگد، از دين خدا خارج شده است؛ در حالي که ما چنين شناختي را در هيچ رساله‌اي نديده‌ايم. هيچ فقيه و مرجع تقليدي را نديده‌ايم که اين‌گونه فتوا دهد. اين چه نوع شناختي از اسلام است؟ براي اين است که شناخت‌هاي ما توأم با ابهام است؛ يعني اسلام را درست نمي‌شناسيم؛ بلکه آن را هميشه در پرده‌هايي از ابهام و لايه‌هايي از گرد و غبار شناخته‌ايم.  از اين‌رو، اگر کساني آن‌طور ادعا کنند، ما شک مي‌کنيم که آيا آنها درست فهميده‌اند يا ما درست مي‌فهميم؛ اما ما مدعي هستيم راه کسي را مي‌پيماييم و شيعه کسي هستيم که شناختش از اسلام آن‌گونه بود.
ضرورت شناخت صحیح اسلام
افرادي بودند که حافظ قرآن و نماز‌شب‌خوان بودند، روزه‌هاي مستحبي‌شان ترک نمي‌شد و پيشانيشان از عبادت زياد پينه بسته بود؛ اما علي (ع) همه آنها را با شمشير درو مي‌کرد. آيا اگر ما بوديم، مي‌توانستيم تحمل کنيم؟ اين چه نوع اسلامي است؟ اگر اين افراد را بکشيم، پس با چه کسي زندگي کنيم؟ حضرت حافظان قرآن، عبّاد، زهّاد قائم‌الليل و صائم‌النهار را به‌راحتي با شمشير درو مي‌کند و بعد هم مي‌گويد: إِنِّي فَقَأْتُ عَيْنَ الْفِتْنَه،[2] به توفيق الهي منم که چشم فتنه را از کاسه درآوردم و به خودش نيز مي‌بالد. گاهي چشم را کور و يا زخم مي‌کنند؛ اما گاهي چشم را از کاسه بيرون مي‌آورند. امام مي‌گويد با جنگيدن با خوارج نهروان، چشم فتنه را از کاسه درآوردم و اگر اين کار را نمي‌کردم، اين فتنه از پيکر اسلام برچيده نمي‌شد. اين شناخت خاصي از اسلام است و ما جرئت نمي‌کنيم چنين سخناني را بگوييم. ما وقتي پيشاني پينه‌بسته و اين‌همه حافظ قرآن مي‌بينيم،‌ مدام عقب‌نشيني مي‌کنيم و مي‌گوييم مگر مي‌توان با اين افراد جنگيد. به هر حال، با سر نيزه کردن قرآن، مدعي مي‌شوند که تابع قرآنند. اين ابهام‌ها  ناشي از نشناختن صحيح اسلام است. پس از آن پديده‌هايي به وجود مي‌‌آيد که شياطين با نقشه‌هاي خود آنها را  ترسيم مي‌کنند و ضعف‌هاي شناختي ما بدان افزوده مي‌شود. ما  در پيروي از مسائل دلخواه خود، واقعيت بسياري از آنها را مي‌فهميم ؛ اما چون دلمان نمي‌خواهد، درباره‌اش آن گونه فکر هم نمي‌کنيم تا آن نتيجه را بگيريم. هميشه به‌گونه‌‌اي درباره مسائل فکر مي‌کنيم که به نتيجه دلخواه خودمان برسيم.  يکي از دلايل آن هم اين است که براي ما تکليف و دردسر درست نکند؛ يعني آرام باشيم و اگر آنها با هم مي‌جنگند، ما از کناري رد شويم تا آسيب نبينيم و سالم عبور کنيم. در زمان اميرالمؤمنين وقتي حضرت افرادي را براي حضور در جنگ دعوت مي‌کرد، آنها مي‌گفتند ما در جنگي که خون مسلمان‌‌ها ريخته مي‌شود، شرکت نمي‌کنيم؛ از خدا خواسته‌ايم که ما را از ريختن خون مسلمان‌ها حفظ کند و چون هر دو طرف مسلمانند و خون آنها ريخته مي‌شود، پس شرکت نمي‌کنيم. اين نوع مسلمان‌هاي مقدس‌مآب،‌ هم در آن زمان بودند و هم در زمان حاضر  هستند. وقتي اين عوامل کنار هم قرار مي‌گيرند، زمينه فتنه را فراهم مي‌کند.
راه پیشگیری از فتنه
اولين عاملي که مي‌تواند جلوي فتنه را بگيرد، روشن‌بيني و بصيرت است؛ يعني انسان فهم و شعور داشته باشد؛ به‌گونه‌اي که جريان‌هاي مختلف فکر او را عوض نکنند و شخصيت‌زده نشود. حضرت امير (ع) با فردي مانند زبير جنگيد؛ نه تنها جنگيد، فرمود اگر با او نجنگم، به دين محمد (ص) کافر شد‌ه‌ام. ما فتنه‌اي را چند سال پيش گذرانديم؛ اما آيا سنت الهي براي آزمايش تمام شد و تا روز قيامت يا زمان ظهور حضرت حجت‌ (عج)‌ ديگر فتنه‌اي نخواهد بود: وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ،[3] پيشينيان شما را مورد فتنه قرار داديم؛ خداوند هرگز دست از اين سنت برنخواهد داشت. خداوند ما انسان‌ها را در اين عالم براي امتحان آفريده است: لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا.[4] محال است خداوند دست از اين سنت خود بردارد. اين فتنه تمام شد؛ اما مقدمه‌اي براي فتنه بعدي است. براي فتنه بعدي حواستان جمع باشد. اگر مي‌خواهيد در فتنه‌هاي بعدي به دام نيفتيد، بايد از فتنه‌هاي قبلي عبرت بگيريد. بايد به اين موضوع  فکر کنيد که چه عاملي موجب لغزش فتنه‌گران شد؟ بايد دقت کنيد که آيا آن عامل در وجود شما هم هست يا نيست؛ اگر نيست، خدا را شکر کنيد. اگر هست، بيمناک باشيد از اينکه راهي را برويد که فتنه‌جويان رفتند؛ منتها در شکلي ديگر. آن فتنه دامن شما را نگرفت؛ اما چه‌بسا دچار فتنه شديدتري شويد. چرا قرآن اين داستان‌ها را نقل مي‌کند؟ عمدتاً داستان‌هاي بني‌اسرائيل در قرآن تکرار شده است. در قرآن،‌ بيش از هر پيامبري، درباره حضرت موسي و بيش از هر قومي در مورد بني‌اسرائيل آيه نازل شده است. پيغمبر اکرم (ص) در روايتي که هم عالمان شيعه و هم عالمان اهل تسنن نقل کرده‌اند، فرموده است هر راهي آنها رفته باشند، شما نيز خواهيد رفت: وَلَوْ أنَّهُمْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ لَدَخَلْتُمُوه،[5] اگر بني‌اسرائيل وارد لانه سوسماري شده باشند، شما نيز خواهيد رفت؛ يعني حوادث شما شباهت زيادي با حوادث بني‌اسرائيل دارد. اين داستان‌ها را مي‌گوييم تا خودتان را آماده کنيد و در دام آن فتنه‌ها نيفتيد. آن راهي را که فتنه‌جويان، حاميان فتنه و ساکتين در برابر فتنه پيمودند، در مسير ما نيز وجود دارد.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي(دامت بركاته)در شانزدهمين  نشست سراسري دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي  - 27/11/1390
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.[1] احزاب/ 33. [2]. نهج‌البلاغه، خ 93. [3]. عنکبوت/3.
[4]. هود/7 و ملک/2. [5]. عوالي‏اللآلي، ج 1، ص 314.
زلال بصیرت در دهه اول محرم روزهای فرد منتشر می‌شود.

 


عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ‌ملی تاکید کرد: با وجود آنکه افراد کارگزاران دارای کارنامه برجسته در انقلاب هستند اما این دلیل نمی‌شود که یک گروه سیاسی برای بقیه نسخه بنویسند.
آزادی آزادمنش عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مطرح شدن برخی نام‌ها از سوی کرباسچی به عنوان سرلیست مشترک کارگزاران و اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم گفت: تحلیل و تفسیر این آقایان این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا واقعا آنها به این حد از بلوغ سیاسی رسیده‌اند که فضای کشور را برای دو سال آینده رصد کنند؟
وی بر همین اساس ادامه داد: صحبت از انتخابات مجلس دهم بسیار زودهنگام، ناپخته و غیرمنطقی است.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه تا زمانی که مدیرکل یک حزب در عرصه سیاسی نباشد و ارکان آن بدون مجوز باشد، حزبی وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر حزبی به نام اعتماد ملی وجود ندارد.
آزادمنش با بیان اینکه نمی‌توان منکر توانمندی کارگزاران شد، خاطر نشان کرد: ولی اینکه احزاب چقدر می‌توانند بر سایر گروه‌های سیاسی رهبری داشته باشند، جای سوال است. نماینده مجلس ششم با بیان اینکه همه افراد کارگزاران محترم و دارای کارنامه برجسته در انقلاب هستند، خاطر نشان کرد: اما این دلیل نمی‌شود که یک گروه سیاسی برای بقیه نسخه بنویسد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان متذکر شد: در درون اصلاح‌طلبان نیز شخصیت‌های توانمندی هستند که تاکنون مهلتی برای اعلام وجود پیدا نکرده‌اند و می‌توان از آنها استفاده نمود.
گفتنی است، پیش از آن نیز حجت‌الاسلام محمد زارع‌فومنی دبیرکل جبهه اصلاحات از اینکه کارگزاران به دنبال پدرخواندگی حزبی برای اصلاح‌طلبان است انتقاد کرده بود.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهوری چین توسعه روابط دو کشور را مثبت خواند و تاکید کرد ایران و چین با توجه به سابقه تاریخی و تمدنی باید با نیروی جدید روابط را به پیش ببرند.
علی لاریجانی در این دیدار با تاکید بر اینکه ایران در برنامه هسته‌ای هرگز به سمت سلاح هسته‌ای نرفته است، اظهار داشت: در مذاکرات اخیر در ژنو طرحی را ارائه داده‌ایم که امید است با همکاری چین هرچه زودتر به نتیجه برسد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: سیاست غلط برخی کشورها در مورد سوریه موجب شد که این کشور آسیب زیادی ببیند و تهدیدهای جدیدی برای منطقه و بین‌الملل شکل بگیرد.
وی گفت: ایران از ابتدا اعلام کرد که مساله سوریه فقط از راه سیاسی باید حل شود و اکنون همه کشورها قانع شده‌اند که تنها راه مذاکره و حل موضوع از طریق مسالمت‌آمیز است.
به گزارش خانه ملت، در این دیدار که در تالار کنگره خلق برگزار شد رئیس جمهوری خلق چین خطاب به لاریجانی گفت: سلام گرم من را به رهبر معظم انقلاب اسلامی برسانید و امیدوارم از نزدیک ایشان را زیارت کنم.
وی با اشاره به روابط دوستانه و مستمر در طول تاریخ بین ایران و چین گفت: این نوع روابط به نفع ملت های دو کشور و همه منطقه است. وی تاکید کرد چین آماده است که روابط با تهران را در زمینه های مختلف توسعه دهد.
رئیس‌جمهوری چین با مهم خواندن مسئله سوریه گفت: چین نیز معتقد است که این مسئله فقط باید از راه سیاسی حل شود.
لاریجانی و هیئت همراه قبل از دیدار با رئیس‌جمهوری چین از قسمت‌های مختلف کنگره ملی خلق که با دو هزار و987 نماینده بزرگترین مجلس دنیا است بازدید کردند.
همچنین لاریجانی در روز دوم سفر خود به چین با «جانگ د جیانگ» رئیس کنگره خلق این کشور دیدار کرد.

 


مذاکرات هیئت های کارشناسی ایران و گروه 1+5 با محوریت بررسی موضوعات مربوط به تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف و مسائل هسته‌ای در مقر سازمان ملل در وین برگزار شد.
به گزارش ایسنا، مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 دیروز به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و استفان کلمنت، یکی از دستیاران کاترین اشتون و کارشناس مسائل هسته‌ای و در ادامه مذاکرات ژنو برگزار شد.
در این نشست دو روزه در روز نخست گفت‌وگو‌ها(چهار شنبه) کارشناسان به بررسی موضوع هسته‌ای پرداختند و امروز (پنج‌شنبه) مسایل مربوط به تحریم‌ها در دستور کار کارشناسان قرار خواهد گرفت.
نتایج مذاکرات کارشناسی دیروز و امروز وین در اختیار هیات‌های مذاکره‌کننده قرار خواهد گرفت و سپس دو طرف در 16 و 17 آبان (7 و8 نوامبر) در ژنو دور جدید مذاکرات را برگزار خواهند کرد.
سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ترکیب هیات کارشناسی ایران را کارشناسانی از وزارت‌خانه‌های «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت»، «راه و شهرسازی»، «بانک مرکزی» و «سازمان انرژی اتمی کشورمان» معرفی کرد.
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 دیروز در حالی آغاز شد که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه بعد از دو روز مذاکره‌ درباره سوال‌ها و ابهام‌های باقی‌مانده درباره مساله هسته‌ای توانستند بر سر متن جدیدی برای بررسی و حل و فصل مسایل توافق کنند.

 


رئیس ستاد مرکزی برگزاری مراسم سیزدهم آبان گفت: مراسم ۱۳ آبان امسال روز بزرگ مرگ بر آمریکاست و با توجه به ادامه یافتن خوی ظالمانه و مستکبرانه آمریکا همچنان این شعار به عنوان اصلی‌ترین شعار مردم در ۱۳ آبان امسال خواهد بود.
به گزارش فارس، اصغر آبخضر رئیس ستاد مرکزی مراسم 13 آبان دیروز در نشست خبری مراسم 13 آبان، اظهار کرد: براساس ادامه یافتن خوی ظالمانه و مستکبرانه آمریکا همچنان شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر استکبار به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین شعار مردم در تظاهرات ضد استکباری یوم الله 13 آبان ماه خواهد بود.
 قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: ملت شهیدپرور و استکبارستیز ایران، آمریکا را همچنان شیطان بزرگ و دشمن شماره‌یک خود و جامعه بشری می‌داند.
 آبخضر در همین خصوص تصریح کرد: مردم استکبارستیز ایران اسلامی تظاهرات 13 آبان امسال را بسیار پرشورتر و متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار و این روز را به روز «برائت و روز اعتراض به جبهه مستکبرانه و استعمارگرایانه طاغوت و شیطان بزرگ آمریکا به عنوان نماد استکبار» بدل خواهند کرد.
رئیس ستاد مرکزی برگزاری مراسم سیزدهم آبان به تشریح برنامه‌های راهپیمایی 13 آبان ماه امسال پرداخت و گفت: برپایه مراسمی باشکوه‌تر از سالهای گذشته و طنین پرشور‌تر فریاد مرگ بر آمریکا، اعلام مواضع صریح ملت ایران و مطالبه حقوقی واقعی مردم در جریانات مذاکرات ایران با 1+5 و آمریکا، حمایت از مواضع انقلابی ریاست محترم جمهوری در مجمع سازمان‌ملل و هیئت مذاکره‌کننده دولت، احیا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره وقایع این روز مهم از اهداف ما است.‌آبخضر خاطر نشان کرد: مراسم 13 آبان ماه در تهران و تمامی استانهای کشور به صورت همزمان برگزار خواهد شد که در تهران در روز دوشنبه، 13 آبان ماه از ساعت 10 الی 11:30 صبح مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا با حضور گسترده اقشار مختلف مردمی، دانشجویان، دانش‌آموزان و طلاب برگزار می‌شود.
 قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، دیدار ویژه اقشار مردمی، دانش‌آموزی و دانشجویی با مقام عظمای ولایت در روز یکشنبه مورخ 12/8/1392 و بر پایه اولین جشنواره بین‌المللی بزرگ مرگ بر آمریکا از دیگر برنامه‌های 13 آبان ماه عنوان کرد.
آبخضر برقراری نمایشگاه بصیرت در محل لانه‌جاسوسی سابق آمریکا، برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع استکبار‌ستیزی و یوم الله 13 آبان در محل لانه جاسوسی، برپایی تجمع ویژه خواهران دانشجوی بسیج دانشگاه تهران صبح روز 13 آبان و قبل از شروع مراسم اصلی و برگزاری میزگرد دانشجویی با حضور تشکل‌های دانشجویی در روز چهارشنبه 8 آبان در محل لانه جاسوسی سابق را از دیگر برنامه‌های یوم الله13 آبان ماه امسال برشمرد.

 


رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای سریع‌تر سند ملی نخبگان و استفاده از ظرفیت نخبگان در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.
حسن روحانی در هفتصدوسی‌وهشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر اجرای سریع‌تر سند ملی نخبگان گفت: باید از همه ظرفیت‌های موجود برای حفظ و بکارگیری نخبگان در عرصه‌های علمی و تخصصی در دانشگاه‌‌ها و پژوهشکده‌های کشور و به‌ویژه در صنعت و تولید به نحو احسن بهره گرفت.
وی با اشاره به اینکه تبعا علاقمندی برای تحصیل در تعدادی از دانشگاه‌های کشور که در زمره مراکز علمی ممتاز هستند، بیشتر است. افزود: باید توجه بیشتری به این مراکز و دانشگاه‌های برتر کشور معطوف شود و با در نظر گرفتن تسهیلات و امکانات مناسب، این مراکز جذب و تربیت نخبگان را بیش از پیش تقویت کرد.
در این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد، مجموعه پیشنهادات ارائه شده برای اجرای سریع‌تر و دقیق سند ملی نخبگان در دبیرخانه شورا جمع‌بندی شده و به بنیاد ملی نخبگان ارائه شود تا این بنیاد متناسب با رویکردهای مطرح شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهکارهای اجرایی تسهیل مقدمات نخبه‌پروری و حفظ نخبگان کشورمان در داخل و جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور را تمهید نماید.
همچنین بر اساس مصوبه این شورا، قرار شد شورایی که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مسئول بررسی نحوه اصلاح آزمون سراسری دانشگاه‌هاست، راهکارهای تسهیل ادامه تحصیل اتباع افغانی و عراقی در مراکز آموزش عالی کشور را نیز بررسی و تدوین کند.

 


سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر شفافیت، پاسخگویی و عدم برخورد دوگانه شورای امنیت گفت: شورای امنیت باید از تمسک به فصل هفتم منشور برای حل مسائلی که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی نیستند، خودداری کند.
غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک روز سه‌شنبه به نمایندگی از اعضای جنبش عدم تعهد با ایراد سخنرانی در نشست بررسی شیوه‌ها و رویه‌های کاری شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: جنبش عدم تعهد بر این باور است که شورای امنیت به ویژه اعضای دائم آن، لازم است گام‌های بیشتری برای ارتقا رویه‌های کاری شورای امنیت بردارند.‌وی افزود: شفافیت، پاسخگویی و عدم برخورد دوگانه اصولی هستند که شورای امنیت باید در کلیه فعالیت‌ها، رویه‌ها و شیوه های کاری خود به آنها توجه کند. باید همه اقدامات لازم برای داشتن یک شورای امنیت دموکراتیک و پاسخگو که همه اعضای ملل متحد را نمایندگی کند صورت گیرد. تنها در این صورت است که شورای امنیت می‌تواند در انجام مسئولیتش در حفظ صلح و امنیت بین‌الملل کارآمد و مؤثر عمل کند.
دهقانی افزود: تنها با اتخاذ چنین شیوه‌هایی شورای امنیت می‌تواند در مواجهه با حجم گسترده امور محوله و پیچیدگی و چند وجهی بودن وظایفش در رسیدن به صلح و امنیت بین‌المللی به طور کارآمد و مؤثر نقش‌آفرینی کند.
سفیر کشورمان از تمام کشورهای عضو خواست به مفاد منشور ملل متحد درباره وظایف و اختیارات مجمع عمومی احترام گذاشته و به آن عمل کنند.

 


نماینده مردم تهران در مجلس مطرح شدن نام ناطق نوری برای انتخابات مجلس آینده را حاصل واگرایی دوباره پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بین کارگزاران و اصلاح‌طلبان دانست.
مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تلاش کارگزاران برای جلو انداختن ناطق نوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت اصلاحات بعد از دولت کارگزاران و با نقد سنگین کارگزارانی‌ها به سرکار آمد.
وی به فارس گفت: حتی مدت‌ها بعد از دولت اصلاحات نیز نقد دولت کارگزاران از سوی جریان اصلاحات انجام می‌شد.
رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد: از این رو شاهد واگرایی بین دولت اصلاحات و دولت جبهه کارگزاران بودیم اما در انتخابات اخیر نوعی همگرایی بین کارگزاران و اصلاح‌طلبان صورت گرفت.
میرکاظمی با اشاره به اینکه پس از پیروزی بر اصولگرایان و کنار رفتن آنها از قدرت بار دیگر واگرایی بین اصلاح‌طلبان و مجموعه کارگزاران در حال پدید آمدن است، گفت: حتی ما اخباری داریم که بین این دو در سازمان‌های دولتی برای گرفتن پست‌ها اختلاف وجود دارد و با رویکرد حذفی با یکدیگر رویکرد حذفی دارند. وی افزود: این واگرایی هم‌اکنون بین این دو ایجاد شده و باید منتظر آینده باشیم تا ببینیم چه اتفاقاتی روی خواهد داد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10