(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 آبان 1392 - شماره 20630

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
قرار بود بتوانیم! (نکته)
خطیب نماز جمعه تهران: شعار مرگ بر آمریکا و مذاکره را با هم پیش می‌بریم
درمکتب امام
آیت‌الله حسینی بوشهری در نمازجمعه اعلام کرد
اظهار تاسف از برخورد با یک روزنامه نه تدبیر است و نه امید
دهقانی: کشورها موظف به آغاز مذاکره جدی برای خلع سلاح هسته‌ای هستند
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع خبر داد
راه‌اندازی 5 مرکز ملی طراحی قطعات هواپیما
برگزاری دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله عمید زنجانی
پس از برگزاری نماز جمعه
نمازگزاران تهرانی علیه سیاست‌های خصمانه آمریکا راهپیمایی کردند
لاریجانی: رهبران چین نگاهی عمیق به روابط تهران - پکن دارند
فعالان سیاسی تاکید کردند
نواخته شدن شعار «مرگ بر آمریکا» با استحکام بیشتر در 13 آبان
معاون شورای عالی امنیت ملی: دیپلمات‌های ما فریب دشمن را نخورند
راه‌چمنی: ناطق نوری قطعا در انتخابات مجلس کاندیدا نمی‌شود
ظریف: غنی‌سازی 20 درصد ادامه پیدا می‌کند
   


دکتر محمد سلیمانی*
حدود سه ماه از شروع به کار ریاست محترم جمهوری و نزدیک به 80 روز از شروع به کار هیئت وزیران دولت یازدهم می‌گذرد. در این مدت دولتمردان در مناسبت‌ها و فرصت‌های مختلف سیاست‌ها، برنامه‌ها، دیدگاهها، رویکردها و خط‌مشی‌های خود را بیان کرده‌اند و اقداماتی هم انجام داده‌اند. ولی طی چند هفته گذشته شاهد موضع‌گیری‌های غیرمنتظره‌ای از سوی اعضای هیئت دولت هستیم که اگر زودتر برای آن فکر و چاره‌ای نشود ممکن است در ارزیابی عملکرد دولت تأثیرگذار بوده و تلاش دولت محترم را زیر سؤال ببرد تا آنجا که مردم نه تنها به دولت نمره قبولی ندهند بلکه دولت یازدهم را دولت «ما نمی‌توانیم» نامگذاری کنند. رگه‌های مختلفی از عملکرد و اعلام مواضع دولتمردان محترم به چشم می‌خورد که عمدتاً عبارت «ما نمی‌توانیم» را پررنگ می‌کند. از جمله و به عنوان نمونه آن‌که؛
1- وزیر صنعت و تجارت در برنامه تلویزیونی در مورد افزایش قیمت مرغ و احتمال رسیدن قیمت هر کیلو مرغ به ده هزار تومان، بسیار منفعلانه و خونسرد عکس‌العملی نشان می‌دهد که «ما نمی‌توانیم» قیمت‌ها را پایین بیاوریم و قیمت‌ها حتماً بالا می‌رود.
2- وزیر نفت در مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه کدامیک از فازهای پارس جنوبی امسال به بهره‌برداری می‌رسد می‌گوید: «ما نمی‌توانیم» هیچکدام از فازها را به پایان برسانیم.
3- وزیر نیرو در رابطه با تأمین آب شرب و مشکلات آن می‌گوید: اگر مردم مصرف خود را 20درصد پایین نیاورند «ما نمی‌توانیم» آب شرب کامل آنها را تأمین کنیم و جیره‌بندی می‌شود.
4- وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قیمت خودرو کم می‌شود؟ می‌فرمایند «ما نمی‌توانیم» قیمت خودرو را پایین بیاوریم و قیمت خودرو بالا خواهد رفت.
5- رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با نرخ ریالی دلار می‌گوید: «ما نمی‌توانیم» قیمت دلار را به پایین‌تر از سه هزار تومان بیاوریم.
6- وزیر نفت در رابطه با خط لوله گاز به پاکستان و هند می‌فرماید: «ما نمی‌توانیم» گاز به پاکستان بفروشیم.
7- معاون رئیس جمهور پشت تریبون مجلس در رابطه با پیشنهاد اصلاحیه بودجه سال 1392 می‌فرماید: «ما نمی‌توانیم» بیش از پنج هزار میلیارد تومان فروش سهام دولت داشته باشیم.
8- وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه تلویزیونی صراحتاً اعلام می‌کند: «ما نمی‌توانیم» مسکن مهر را ادامه دهیم.
9- دولت مصوبه استخدامی «مهرآفرین» دولت دهم را لغو می‌کند و می‌گوید: «ما نمی‌توانیم» این مصوبه را اجرا کنیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* نماینده مردم تهران، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی

 


حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با بیان اینکه ما شعار مرگ بر آمریکا و مذاکره را با هم پیش می‌بریم، به وقایع تاریخی آبان ماه و تناسب آن با جنایات آمریکا اشاره کرد و گفت:‌ به جهانیان می‌گوییم منتظر ۱۳ آبان باشید.
امروزه تروریست‌پرورترین کشور‌ها پرچم مبارزه با تروریسم را به دوش می‌کشند
به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی خطیب دیروز نماز جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به شهادت مرزبانان نیروی انتظامی در سراوان اظهار داشت: این اولین حادثه از این دست نیست و احتمالاً آخرین هم نخواهد بود اینکه می‌گوییم ما 35 سال قربانی تروریسم هستیم همین مسئله است.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی تصریح کرد: امروز تروریست‌پرورترین کشور‌ها از جمله آمریکا و اسرائیل پرچم مبارزه با تروریسم را در دست گرفته‌اند؛ در این حادثه دولت پاکستان باید به ملت ما پاسخگو باشد. تروریست‌‌ها از مرز آنان به داخل ریخته‌اند. مسئولان ما ان‌شاءالله هوشمندانه‌تر عمل کنند که در آینده شاهد این حوادث نباشیم اما تروریست‌‌ها بدانند نظام مقتدر اسلامی ما محکم با آنان برخورد خواهد کرد و کاری از پیش نخواهند برد.
فرعون و آمریکا به عنوان نمونه و نماد تاریخی و معاصر استکبار
وی با اشاره به ثبت تاریخی سه واقعه تاریخی ضد‌آمریکایی در آبان ماه، بخشی از سخنان خود را به این سه مناسبت اختصاص داد و گفت: 4 آبان ماه سالروز سخنرانی امام علیه قانون کاپیتولاسیون یا اعطای مصونیت قضایی به آمریکایی‌‌ها بود که اهانت به یک ملت بود و امام علیه آمریکایی‌‌ها خروش برآورد. در پی این سخنرانی در 13 آبان ماموران طاغوت مذبوحانه امام را دستگیر کردند و از تهران به ترکیه تبعید کردند. در روز 13 آبان نیز دانشجویان مسلمان جاسوس‌خانه آمریکا را فتح کردند که انقلاب دوم نامیده شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به برخی از جنایت‌های آمریکا و ماهیت طاغوتی آن گفت: خداوند فرعون را نماد استکبار معرفی می‌کند و ویژگی‌های استکبار را نیز در آن می‌گوید. اول آنکه مستکبرین خودبرتربینند و خود را آقابالاسر دیگران می‌دانند و خودشان را جدا تافته از سایر ملت‌‌ها می‌دانند حداقل دولتمردان آمریکایی اینگونه هستند. آمریکا به 25 کشور دنیا در طول 50 سال گذشته حمله مستقیم و یا غیرمستقیم نظامی داشته است این اگر نامش خودبرتربینی نیست پس چه نامی می‌توان بر آن نهاد. شنود مکالمات تلفنی که نه تنها آدم‌های معمولی بلکه 25 رهبر دنیا را در بر می‌گیرد این چه معنایی می‌تواند داشته باشد این چیزی جز خودبرتربینی است.
وی در ادامه تصریح کرد: تحقیر ملت‌‌ها کار فرعون‌‌ها است و در قرآن به آن اشاره شده است. کسانی این القای نادرست را داشته باشند که گرفتاری‌های کشور با رابطه با آمریکا حل می‌شود، واقعیات تاریخی نشان می‌دهد گرفتاری‌‌ها افزون می‌شود 57 سال حکومت شاه تا 28 مرداد سال 32 دست انگلیسی‌ها بود و از 28 مرداد سال 32 دست آمریکایی‌‌ها بود چه کردند این‌ها با این کشور، فقر و غارتگری در همه جا موج می‌زد اگر آمریکایی‌‌ها بیایند دین‌زدایی و استبداد را می‌آورند، تحقیر ملت‌‌ها را می‌آورند. این آدم بی‌شخصیتی که در مذاکرات آمریکایی‌‌ها است با کمال بی‌ادبی به ملتی دارای پیشینه 1400 ساله به صراحت اهانت می‌کند و این نشان‌دهنده خوی استکباری آنان است.
وی افزود: دوم آنکه فرعون‌‌ها در پی تفرقه‌اند چه چیز تکفیری‌‌ها را به جان مسلمانان می‌اندازد هر روز در عراق عملیات‌های انتحاری کشته می‌گیرد. در سوریه و پاکستان سرنخ تمام این عملیات‌‌ها در دستان آمریکا و هم‌پیمانان این کشور همچون عربستان است. این‌ها هستند که آن‌‌ها را تغذیه عملیاتی می‌کنند. این عملیات‌‌ها هزینه‌های هنگفت دارد که جز قارون‌های منطقه کسی نمی‌تواند آن را تأمین کند، دلیل آن هم عمیق کردن کینه و شکاف بین مسلمانان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی تصریح کرد: تهدید کردن کار استکبار است الان آمریکا این تهدید را نه تنها نسبت به ملت ایران بلکه به دیگران نیز روا می‌دارد از حمله به افغانستان جز نفرت چه به دست آوردید در عراق دخالت کرده و مجبور شدید بعد از 10 سال دست از پا دراز کنید دولت‌هایی که مثل ایران مقتدر نبودند. شما هم می‌دانید که توانایی مقابله با ملت ایران را ندارید این ملت فرمایش امام بار‌ها به گوشش رسیده است که اگر ذره‌ای بخواهند آسیب برسانند دندان‌های آمریکا را در دهانش خرد می‌کنیم.
وی افزود: سوم کار مستکبرین شکنجه است آمریکا این جنایت و شکنجه‌‌ها را ندارد؟! در گوانتانامو چه می‌گذرد زندانی که اوباما قول داده بود آن را تعطیل کند ولی هم اکنون به جنایات خود در دوره ریاست جمهوری وی ادامه می‌دهد. زندان‌های مخفی آمریکا در اروپا کارشان شکنجه اروپایی‌‌ها است. خنده‌دار است گزارشگر ویژه حقوق بشر این جنایتکار را که در خط مقدم زیر پا گذاشتن حقوق بشر است نمی‌بیند و در ایران گزارشی که تروریست‌های ایرانی برایش نوشته‌اند به عنوان گزارش به سازمان ملل ارائه می‌کند. واضح است که این گزارش‌های سست و بی‌مایه که تروریست‌‌ها نوشته‌اند به پشیزی ارزش ندارد.
تنها راه مقابله با استکبار مقاومت است مقاومت لازم را در مقابل نمی‌بینیم
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی ادامه داد: قرآن تنها راه مقابله را مقاومت می‌داند. صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمند. آمریکا به تجربه نشان داده است چیزی با مذاکره به هیچ کس نداده است این‌ها فقط زبان مقاومت را می‌فهمند وقتی که مسئول سیاست اتحادیه اروپا به صراحت می‌گوید ما فشار و مذاکره را همزمان پیش می‌بریم ما هم می‌گوییم به فضل خدا شعار «مرگ بر آمریکا» و مذاکره را با هم پیش می‌بریم.
وی افزود: حرف ما این است، روحیه مقاومت است که جواب آمریکایی‌‌ها را می‌دهد البته ما دیپلماسی فعالی که در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب عزت، حکمت، مصلحت و مصداق نرمش قهرمانانه باشد، مقاومت را در مقابل آن نمی‌بینیم. خطیب دیروز نماز جمعه تهران ادامه داد: اینجا هم میدان رزم است ما به دیپلمات‌های خود که در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند خسته نباشید می‌گوییم و به صراحت می‌گوییم تلاش‌های شما که در راستای اجرایی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد مورد حمایت ملت است. حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی گفت: بنابراین به دنیا که می‌خواهند موضع ملت ایران را ببینند می‌گویم منتظر 13 آبان باشید و به فضل خدا ملت ایران باشکوه‌تر از سال‌های گذشته و با شعاری رساتر فریاد «مرگ بر آمریکا» را به گوش جهانیان خواهد رساند.
ملت ایران پای مقدسات خود ایستاده‌اند
امام جمعه موقت تهران با اشاره به توهین یکی از روزنامه‌‌ها به مقام حضرت امیرالمؤمنین(ع) گفت: این امر بسیار تلخی بود. کسانی خواب بعضی روز‌ها و چیز‌ها را دیده‌اند و با سوءاستفاده از آزادی، قلمشان را در خدمت استکبار قرار دادند. روانشناسی ملت ما عشق به مقدسات است. الحمدلله مسئولین ما حساس هستند من معتقدم به گونه‌ای باید برخورد شود که آ‌نهایی که در هوس‌اند این طور قلم‌‌ها را بزنند حساب کار خود را بکنند و بدانند ملت ایران یکپارچه پای مقدسات خود ایستاده‌اند.
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران: نامگذاری «لانه جاسوسی» توسط امام، امروز در دنیا فراگیر شده
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه شعار «مرگ بر آمریکا» صریح آیه قرآن است، گفت: کسانی که اصرار دارند شعار مرگ بر آمریکا گفته نشود، اگر در زمان امام حسین(ع) بودند، یا به صف یزید می‌پیوستند یا حاضر نمی‌شدند که از یزید ابراز نفرت کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سخنانی به عنوان سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران، اظهار داشت: 13 آبان دربردارنده سه حادثه بزرگ و سرنوشت‌ساز است.
روحانی گفت: آن روز که امام سفارتخانه آمریکا را در ایران لانه جاسوسی نامیدند، شاید کمتر کسی باور می‌کرد که پس از گذشت 34 سال همه دنیا دریابند و حتی کشورهای همراه شیطان بزرگ و هم‌پیاله‌های او هم اعتراف کنند که سفارتخانه‌های آمریکا در جهان، لانه جاسوسی است.
روحانی با بیان اینکه شاهد بودیم از روزی که امام نهضت را آغاز کردند تا روزی که چشم از جهان فرو بستند، هرگز دچار لرزش و خطا نشده‌اند، گفت: امام با نهضت خود قرآن را از محجوریت خود نجات دادند، این کلام حضرت امام که «مرگ بر آمریکا» عبادت است، برگرفته از قرآن است.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: گاهی سوال می‌شود که چه اصراری است شعار «مرگ بر آمریکا» ادامه یابد، باید بگوییم اصلا این شعار اساس مکتب تشیع است، لعن و نفرت و انزجار از دشمنان اسلام و ظلم‌های آنان، اساس مکتب تشیع است، ما در زیارت عاشورا 100 بار یزید و شمر و سایر جنایتکارانی که قاتلان امام حسین (ع) بودند را لعنت می‌کنیم، برائت از آنان زمانی معنا می‌یابد که شما از یزید زمان هم بتوانید اظهار تنفر کنید، به همان نحوی که امروز وظیفه هر مسلمان شیعه این است که از قاتلان امام حسین (ع) و جنایتکاران آن زمان اظهار تبری و نفرت کند، باید از یزید زمان هم اظهار تبری کند.
روحانی در ادامه اظهار داشت: امام طبق روش انبیا با مردم حرکت کردند و مردم را محرم راز می‌دانستند اما امروز شاهدیم که زمزمه‌هایی می‌شود که باید مذاکرات ایران با 1+5 از نظر مردم پوشیده بماند، گویا مردم نامحرمند، باید رژیم صهیونیستی و دیگر مزدوران استکباری از مذاکرات ایران با 1+5 اطلاع داشته باشند اما ملت ایران اطلاع نداشته باشد، چون مردم ایران نامحرمند، این شیوه‌ای است که از این طریق می‌خواهند مردم ایران را در بی‌خبری نگه دارند.

 


در برابر ملت، هیچ قدرتی نمی‌تواند کاری بکند
نمی‌شود بر یک ملت، مطلبی را تحمیل کرد...
یک ملتی که همه ایستاده‌اند و می‌خواهند (امری واقع) نشود...
هیچ قدرتی نمی‌تواند تحمیل کند، نه آمریکا می‌تواند تحمیل کند نه شوروی.
هیچ کدام تحمیل نمی‌توانند بکنند (چیزی را به ملت ایران).
آئین انقلاب اسلامی - ص 283

 


امام‌جمعه قم گفت: رئیس‌جمهور از کسانی که از تعطیلی روزنامه توهین‌کننده به حضرت علی(ع) اظهار تاسف می‌کنند بخواهد کمتر مصاحبه کنند زیرا این کارها نه به تدبیر شباهت دارد و نه به امید.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری دیروز در خطبه نمازجمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به چاپ مقاله‌ای موهن و اهانت به ساحت قدسی حضرت علی(ع)‌در یکی از روزنامه‌ها و نیز تعطیلی این نشریه گفت: از اینکه مراجع عظام تقلید و رئیس قوه قضائیه وارد ماجرا شدند تشکر می‌کنیم اما انتظار ما از برخی مسئولان که از این قضیه یعنی تعطیلی روزنامه مذکور اظهار تاسف کرده‌اند غیر از این بود؛ خطاب به آنها می‌گوییم شما در نظام اسلامی مسئولیت مضاعف دارید که برخورد کنید نه اینکه از تعطیلی روزنامه اظهار تاسف کنید.
وی بیان داشت: سوال اینجاست که آیا تک‌نوازی زنان مهمتر است یا توهین به امیرالمومنین(ع)؟ از رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید می‌خواهیم اینگونه دست‌اندرکاران کمتر مصاحبه کنند زیرا این کارها نه به تدبیر شباهت دارد و نه به امید.
وی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اعتماد و حمایت از دولت جدید خاطرنشان کرد: ما هم همین رویه را در پیش می‌گیریم ولی باید بدانیم از زمان آغاز مذاکرات در دور جدید، تهدیدات آمریکا علیه ایران نیز بیشتر شده و با اینکه رئیس‌جمهور جدید ایران در یکی از نخستین سخنان خود گفته بود با ملت ایران با زبان تکریم صحبت کنید ولی آمریکایی‌ها خلاف این را نشان داده‌اند؛ در روزهای اخیر هم میلیاردری که حامی رژیم صهیونیستی است گفته آمریکا باید یک بمب اتمی در بیابان‌های ایران بیندازد و پس از آن با تهدید تهران را مجبور به تسلیم کند؛ لازمه اینگونه تهدیدات و سخنان چیست؟
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه جاسوسی آمریکا از هم پیمانانش رسوایی تاز‌‌ه‌ای است عنوان داشت: معلوم شد که وقتی دانشجویان ایرانی سفارت آمریکا را لانه جاسوسی نامیدند حرفشان درست بود و اروپا امروز به این حقیقت رسیده است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر مقاومت در مقابل زورگویی‌های غرب بیان داشت: دشمنان بدانند ملت ایران در عین اینکه اهل مذاکره‌اند ولی هیچ‌گاه در برابر زور و زورگویان تسلیم نخواهند شد.
امام‌جمعه قم با بیان اینکه مطرح کردن حذف شعار مرگ بر آمریکا هیچ توجیهی ندارد زیرا این کشور هیچ‌گاه جنایات و توطئه‌چینی علیه جمهوری اسلامی را کنار نگذاشته است عنوان داشت: تجهیز گروه‌های ضد انقلاب، طرح و شروع جنگ،‌ حمایت از گروه‌های تروریستی، حمله مستقیم نظامی، تحریم، اجرای جنگ نرم، طراحی انقلاب رنگی و فتنه 88 و مورد اصابت قرار دادن هواپیمای مسافربری تنها گوشه‌ای از جنایات دولت آمریکا علیه ملت ایران به شمار می‌روند.
خطیب جمعه قم در خطبه‌های خود به فرا رسیدن محرم هفته امر به معروف و نهی از منکر و روز فرهنگ عمومی و حادثه مهم 13 آبان اشاره کرد.

 


سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد: بر اساس رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری کشورها موظف به آغاز مذاکره جدی برای خلع سلاح هسته‌ای هستند.
غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در نیویورک به نمایندگی از اعضای جنبش عدم تعهد با ایراد سخنرانی در نشست بررسی گزارش دیوان بین‌المللی دادگستری در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تاکید بر اهمیت نقش دیوان بین‌المللی دادگستری در ارتقاء حل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی بین کشورها و تشویق آنان برای توسل به این شیوه‌ها بر اساس منشور ملل متحد از شورای امنیت خواست که برای حل مشکلات بین‌المللی و تفسیر مقررات حقوق بین‌الملل بیشتر به دیوان بین‌المللی دادگستری که رکن قضایی ملل متحد می‌باشد رجوع کند. وی تاکید کرد که شورای امنیت باید برای اطمینان از اینکه تصمیماتش منطبق با منشور ملل متحد و مقررات حقوق بین‌الملل می‌باشد آنان را برای بررسی و اظهارنظر در اختیار دیوان قرار دهد.
وی همچنین در خصوص رای مشورتی اجماعی دیوان در سال 1996 در مسئله وضعیت حقوقی تهدید و یا کاربرد سلاح هسته‌ای افزود: دیوان در این خصوص به این نتیجه رسید که کشورها متعهد هستند مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را با حسن‌نیت و برای رسیدن به نتیجه، به گونه‌ای که خلع سلاح هسته‌ای در همه ابعاد آن تحت نظارت و کنترل موثر بین‌المللی باشد انجام دهند. متاسفانه کشورهای هسته‌ای تاکنون به این تعهد عمل نکرده‌اند.
سفیر کشورمان در پایان سخنان خود ضمن انتقاد از رژیم اسرائیل در خصوص ساخت دیوار حائل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، این اقدام را مغایر با حقوق بین‌الملل دانسته و خواستار پایان دادن به اشغال فلسطین شد.

 


مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع تاکید کرد: 5 مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم و در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی هستیم.
منوچهر منطقی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به صادرات سالانه 100میلیون دلار قطعه به خارج و برنامه‌ریزی برای افزایش آن، گفت: یکی از پر سودترین کارهایی که می‌توان در بخش هوایی انجام داد، ایجاد شبکه قوی ساخت قطعه و توسعه آن است.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر باید شبکه‌ای برای قطعه‌سازان صنعت ایجاد کنیم، اضافه کرد: قطعا ما نمی‌توانیم همه قطعات هواپیما را توسط قطعه‌سازان خود بسازیم، در این راستا باید عمدتا شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی وارد این عرصه شوند.
منطقی با اشاره به فراهم‌سازی عرصه برای حضور بخش خصوصی در حوزه قطعه‌سازی صنعت، اظهارداشت: برای شبکه طراحی هواپیما، حدود 6 میلیون نفر ساعت نیاز داریم، در حالی که ظرفیت ما محدود است، بنابراین حدود پنج مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در هواپیماسازی باید ظرفیت‌های ایجاد شده مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: باید حمایت اولیه از قطعه‌ساز انجام شود، تا بتواند روی پای خود بایستند و این کار از طریق کمک‌های محدود دولت در زیرساخت‌ها و استفاده از شبکه‌هایی نظیر تسهیلات صندوق توسعه ملی یا بانک‌ها امکان‌پذیر است.

 


دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله عمید زنجانی با حضور اقشار مختلف مردم عصر پنجشنبه در مسجد لرزاده تهران برگزار شد.
در این مراسم که اقشار مختلف مردم، دانش‌آموختگان دانشگاه تهران و دانشجویان دانشگاه‌ها نیز حضور داشتند، بخش‌هایی از وصیت‌نامه آیت‌الله عمید زنجانی رئیس اسبق دانشگاه تهران و آثار وی قرائت شد و مداحان به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداختند.

 


نمازگزاران نماز جمعه تهران علیه جنایات و سیاست‌های خصمانه آمریکا راهپیمایی کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، جمعی از شرکت کنندگان در نماز جمعه دیروز تهران، پس از برپایی نماز،‌ بدلیل اقدامات کینه توزانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران راهپیمایی کردند.
این راهپیمایی با عنوان «جمعه تسخیر لانه‌های جاسوسی آمریکا» و در چارچوب راهپیمائی‌های مرگ بر آمریکا برگزار شد.
بنابر این گزارش، نمازگزاران تهرانی در این راهپیمایی ضمن محکوم کردن جاسوسی ‌ها و جنایات آمریکا علیه مردم جهان، با شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» انزجار خود را از اینگونه اقدامات آمریکا نشان دادند.
گفتنی است، سلسله راهپیمائی‌های «مرگ بر آمریکا» طی هفته‌های گذشته و به دعوت کمیته صیانت از منافع ملت ایران، همچنان پس از نماز جمعه در تهران برگزار می‌شود.

 


رئیس مجلس در دیدار با رئیس کنگره محلی استان شاآنشی، تاکید کرد رهبران چین از حکمت خوبی در سیاست خارجی برخوردار هستند و نگاهی عمیق به روابط ایران و چین دارند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز جمعه در دیدار جایوجنگ یونگ رئیس کنگره محلی استان شاآنشی با وی در شهر شی‌آن مرکز استان گفت: روابط ایران و چین در عالی‌ترین سطح قرار دارد.
وی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور افزود: جاده ابریشم، نماد این همکاریهای دیرینه میان دو تمدن کهن ایران و چین است.
لاریجانی با بیان اینکه رهبران چین از حکمت خوبی در سیاست خارجی برخوردار هستند، افزود: مذاکرات ما در این سفر با رهبران چین بسیار خوب و سازنده بود و رهبران چین نگاهی عمیق به روابط تهران - پکن دارند.
به گزارش تسنیم، رئیس کنگره محلی استان شاآنشی نیز در این ملاقات ایران را یک کشور تاریخی و متمدن توصیف کرد و گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی ایران برای پیشبرد روابط دو کشور تلاشهای زیادی کرده است.
رئیس کنگره محلی استان شاآنشی همچنین در باره ظرفیتهای استان برای همکاری با ایران ازجمله در زمینه انرژی و صنعت و کشاورزی، توضیحاتی داد.
لاریجانی دردیدار با رئیس کنگره خلق شانگهای نیز همکاری‌های ایران و چین در زمینه اقتصادی را مکمل یکدیگر خواند و اظهار داشت: چین برای توسعه نیاز به انرژی مطمئن دارد و ایران نیز مهمترین کشور آسیا و با ثبات لازم می‌تواند تامین کننده این نیاز باشد.
همچنین رئیس مجلس در جمع تجار و صاحبان صنایع چین که با ایران همکاری می‌کنند، آنان را به سرمایه گذاری در طرح‌های مختلف پیشرفته در ایران از جمله قطارهای پرسرعت دعوت کرد.

 


فعالان سیاسی کشور در آستانه یوم الله 13 آبان و روز دانش آموز، دشمنی آمریکایی‌‌ها با ملت ایران را ریشه‌دار دانستند و تاکید کردند که برخلاف تصور برخی اتفاقا مردم ایران در 13 آبان امسال با استحکام بیشتری علیه دشمنی‌های آمریکا موضع‌گیری خواهند کرد و با جدیت بیشتری شعار «مرگ بر آمریکا» را سر خواهند داد.
در همین رابطه، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رویکرد مردم در سردادن شعار مرگ بر آمریکا در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی گفت: امروز و در دهه چهارم انقلاب اسلامی شاهدیم که سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان هیچ گونه تغییری نکرده است.
وی اضافه کرد: عدم تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران عامل اصلی مخالفت مردم با این کشور است، در واقع مردم هیچگاه دشمنی‌های آمریکایی‌‌ها را فراموش نمی‌کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سردادن شعار مرگ بر آمریکا را حداقل واکنش مردم به دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران دانست.
بروجردی با بیان اینکه مردم در روز 13 آبان با جدیت بیشتر شعار «مرگ بر آمریکا» را سر خواهند داد، تصریح کرد: برخلاف تصور برخی اتفاقا مردم در 13 آبان امسال با استحکام بیشتری علیه دشمنی‌های این کشور موضع‌گیری خواهند کرد.
همچنین سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس، دشمنی ملت ایران با آمریکا را به دلیل پیشینه تاریخی عنوان کرد و گفت: حافظه تاریخی مردم باعث به وجود آمدن و ادامه یافتن این دشمنی شده است. وی تصور تغییر نگاه مردم ایران به آمریکا پس از یک جریان تاکتیکی جدید در رابطه با این کشور را ساده‌اندیشی توصیف کرد و در عین حال اظهار داشت: آمریکا هیچگاه سر به راهی نشده و به همین دلیل ما به آن‌ها اعتماد نداریم.
مره‌صدق دشمنی مردم ایران با آمریکا را ریشه‌دار دانست و اضافه کرد: دشمنی آمریکایی‌‌ها هم با ملت ایران ریشه‌دار است، البته دلیل دشمنی آن‌ها با ایران حق‌طلبی، استقلال و آزادیخواهی ایرانیان است.
وی با تاکید بر اینکه باز شدن باب دیپلماسی جدید با یک کشور متخاصم به معنی کنار گذاشتن دشمنی با آن‌ها و همچنین فراموش کردن ظلم‌هایشان نیست، تصریح کرد: ممکن است در کوتاه مدت به دلیل منافع ملی در مواجهه با آن‌ها تغییر تاکتیک داشته باشیم اما مردم و مسئولان هیچ گاه دشمنی با آمریکا را فراموش نمی‌کنند.
مره‌صدق همچنین تاکید کرد: تا آمریکا روابط خود با ایران را به صورت کامل تغییر ندهد، نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.
محمدحسین صفارهرندی نیز شامگاه پنجشنبه در همایش حلقه‌های بصیرت لنگرود با اشاره به اینکه مذاکره در مسیر کلی 1+5 و در حوزه هسته‌ای باز است، خاطرنشان کرد: اگر تخطی در مذاکرات صورت گیرد رهبری به عنوان حکیم بیدار تلنگر می‌زنند و همچنان که شاهد بودیم مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات دور نخست فرمودند برخی کار‌ها به‌جا نبود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در یوم‌الله 13 آبان‌ امسال حجت‌های تازه‌ای برای مرگ بر آمریکا پیدا کرده‌ایم، متذکر شد: مرگ بر آمریکا هیچ تاثیر منفی در روند مذاکرات ندارد‌ بلکه سرمایه‌سازی برای مذاکره‌کنندگان و دیپلمات‌های ایرانی است.
همچنین آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت روز ۱۳ آبان، گفت: مردم به خوبی می‌دانند شعار «مرگ بر آمریکا» شعار دشمن شناسی و تبری از نظام سلطه و استکبار است، از این رو در روز ۱۳ آبان حضور خود را در این مراسم متمرکز خواهند کرد.
وی در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه مردم برای شرکت در مراسم ۱۳ آبان به حاشیه‌‌ها توجه نمی‌کنند و برای آن‌ها اصل و اصول انقلاب مهم است، اظهارداشت: مردم وظیفه خود را پیروی از صراط مستقیم و مبارزه با شیطان بزرگ می‌دانند، براین اساس بدون توجه به حاشیه‌هایی که در خصوص شعار مرگ بر آمریکا مطرح شد، در این مراسم با سر دادن شعار مرگ بر آمریکا حضور پیدا خواهند کرد.

 


معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه طراحی ما در حرکات دیپلماسی باید کاملاً هوشمندانه باشد، تاکید کرد دیپلمات‌های ما نباید از دشمن فریب بخورند و باید با آگاهی کامل حرکت کنند.
رضا سیف‌اللهی از دانشجویان پیرو خط امام و معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه مشکلات ما با آمریکا به‌راحتی حل نخواهد شد، گفت: خیلی از پیش‌زمینه‌‌ها باید طراحی و فراهم شود؛ طراحی ما در حرکات دیپلماسی باید کاملاً هوشمندانه باشد. دیپلماسی در چنین شرایط پیچیده تاریخی واقعاً از یک علم فراتر است و در واقع یک هنر تمام‌عیار است. دیپلمات‌های ما نباید از دشمن فریب بخورند و باید با آگاهی کامل حرکت کنند. خیلی تلاش کردند در ایران براندازی صورت بگیرد اما نشد و امروز ایران به یک قدرت بزرگ تبدیل شده که دنیا به آن نیاز دارد.
همچنین در این برنامه تلویزیونی مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس نیز گفت: ما برای مذاکره و رابطه با آمریکایی‌‌ها با دیدی باز و حتی بدبینانه باید پیش برویم. حریف ما، حریف مردی نیست و حتی به هم‌پیمان‌های خود هم رحم نمی‌کند.
وی افزود: آمریکا می‌گوید اسرائیل خط قرمز من است، چون این کشور را یکی از مؤلفه‌های قدرت‌آفرین خود می‌بیند. عراق، فلسطین، سوریه و... هم کشورهایی هستند که مؤلفه قدرت‌آفرین ما در جهان به حساب می‌آیند. فکر نکنیم با کوتاه آمدن از مواضع خود در مورد این کشور‌ها دنیا خوشحال می‌شود و مشکلات کشورمان حل می‌شود.

 


دبیرکل حزب همکاری و وحدت ملی با اشاره به این که در حال حاضر هیچ ساز و کار مناسبی برای تجمیع نظرات اصلاح‌طلبان وجود ندارد، گفت: اصلاح‌طلبان شامل طیف‌های مختلفی هستند که در یک جبهه واحد سازماندهی نشده‌اند.
محمدرضا راه‌چمنی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مطرح شدن نام ناطق نوری از سوی کرباسچی به عنوان گزینه نهایی سرلیست اصلاح‌طلبان و کارگزاران برای انتخابات مجلس دهم گفت: اصلاح‌طلبان طبیعتا طیف‌های مختلفی دارند و کارگزاران نیز یکی از احزاب اصلاحات است و عضوی از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به حساب می‌آید و بر همین اساس هر حزب آزاد است که نظرش را بیان کند.
وی با بیان این که اگر ناطق نوری برای انتخابات مجلس نهم کاندید شود حزب همکاری و وحدت ملی از حضور او استقبال خواهد کرد اظهار داشت: در صحبتی که با ناطق نوری داشتم او صراحتا گفت که قطعا برای انتخابات نامزد نخواهد شد.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال که در صورت حمایت از ناطق رویکرد اصلاح‌طلبان به عارف چگونه خواهد شد گفت: حزب همکاری و وحدت ملی از عارف هم حمایت می‌کند اما طبیعتا مجلس نمی‌تواند دو رئیس داشته باشد و دو نفر به عنوان سرلیست معرفی شوند در نتیجه چنانچه ناطق نوری برای انتخابات مجلس دهم نامزد شود می‌توان عارف را به عنوان نفر دوم لیست معرفی نمود.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای آفریقای جنوبی خود با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: در مقطع کنونی تولید اورانیوم غنی شده در هر دو سطح 5/3 درصد و 20 درصد ادامه پیدا می‌کند.
دکتر ظریف روز پنجشنبه در سفر به آفریقای جنوبی در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور شرکت و بر گسترش مناسبات فیمابین تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست با اشاره به امضای هشتاد سند توافقنامه همکاری در طی 10 دوره گذشته برگزاری کمیسیون مشترک، ضرورت اجرایی شدن این اسناد در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی، بازرگانی و اقتصادی را یادآور شد و گفت: علیرغم تلاش‌هایی که از سوی مقامات و مسئولین دو کشور طی سال‌های گذشته صورت گرفته، سطح همکاری‌ها با ظرفیت‌های موجود دو کشور متناسب نبوده و تحریم‌های غیرعادلانه قطعنامه‌ای و فراقطعنامه‌ای غرب علیه ایران بر روابط دوجانبه سایه انداخته است.
وی همچنین در دیدار با جاکوب زوما رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با ابلاغ سلام روحانی و همچنین تجدید دعوت از وی برای سفر به کشورمان از برگزاری موفق یازدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور و برگزاری شایسته آن از سوی دولت آفریقای جنوبی تشکر و قدردانی کرد.
ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتای آفریقای جنوبی خود نیز گفت: ایران برای دستیابی به سلاح‌های اتمی تلاش نمی‌کند. برنامه هسته‌ای ایران مسالمت‌آمیز است. ملت ایران حق دارد که از انرژی هسته‌ای برخوردار شود و جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب قوانین بین‌المللی تلاش می‌کند.
ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ که توضیحات و شفاف‌سازی وی را درباره اظهارات مختلف درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در کشورمان خواستار شده بود، گفت: ایران، غنی‌سازی اورانیوم را در هر دو سطح (با درجه خلوص) سه و نیم و بیست درصد ادامه می‌دهد و این مسئله از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده است و آژانس روزانه و از نزدیک بر آن نظارت دارد. به نظرم اظهاراتی که به نقل از پارلمان ایران مبنی بر ایجاد هرگونه تغییری در روند تولید اورانیوم با غنای بیست درصد مطرح شد، نادرست بود و بعدا پس گرفته شد. بنابراین، برای اینکه همه چیز شفاف شود باید بگویم ما سرگرم بحث درباره مسائل مختلف با دوستان خود در گروه 1+5 هستیم، اما در مقطع کنونی، تولید اورانیوم غنی شده در هر دو سطح سه و نیم و بیست درصد را ادامه می‌دهیم. همان‌طور که می‌دانید، ما برای رآکتور تحقیقاتی تهران و همچنین سایر رآکتورهای تحقیقاتی که در مرحله طراحی قرار دارند، به اورانیوم با غنای بیست درصد نیاز داریم.
وی درباره نشست آینده ژنو 2 درباره سوریه نیز گفت: در صورتی که از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 دعوت شود، در آن حاضر خواهد شد. همه باید برای حضور همه طرف‌ها در پای میز مذاکره تلاش کنند و ایران مشخصا درباره این موضوع تمام تلاش خود را به کار گرفته است. این نشست باید تریبونی فقط برای سوری‌ها و بدون دخالت خارجی باشد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکیدکرد: ایران در سوریه حضور نظامی ندارد و دولت سوریه قانونی است.
ظریف در صفحه فیس بوک خود نیز درباره مذاکرات آتی ایران و 1+5 نوشت: هفته آینده اجلاس گروه 1+5 را در پیش داریم که البته قبل از آن هم سفری به فرانسه برای سخنرانی در افتتاحیه اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو و ملاقات با وزیر امور خارجه فرانسه و دیگر شخصیت‌های سیاسی و علمی فرانسه خواهم داشت. بحمدالله مقدمات اجلاس 1+5 هم به خوبی در حال برگزاری است. پس از دو سال، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شروع حل و فصل مشکلات گذشته به تفاهم رسیدند که تحول مثبت و مفیدی است.
دیدار ظریف و عبدالله گل
وزیر امور خارجه کشورمان دیروز نیز در سفر به ترکیه در کنفرانس علوم و امور جهانی «گفت‌وگو، خلع سلاح و امنیت منطقه‌ای و جهانی» شرکت و با مقامات عالی‌رتبه این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این نشست گفت: باید جهان را از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای عاری کرد چرا که این امر لازمه امنیت جهانی است. هدف ما باید منع سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی در جهان باشد.
ظریف برنامه هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز خواند و گفت: ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و چنین ادعاهایی علیه ایران خطرناک است. ایران هرگز از سلاح کشتار جمعی استفاده نکرده است. سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی حتی برای استفاده در دفاع مشروع نیز مشروعیت ندارد. تعالیم اسلامی نیز به ما دستور می‌دهد که از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده نکنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با عبدا... گل رئیس‌جمهور ترکیه نیز با ابلاغ سلام روحانی و تشکر از مهمان‌نوازی دولت ترکیه از مواضع مطرح شده در سخنرانی عبدالله گل استقبال کرد.
عبدالله گل رئيس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن حضور وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس پاگواش بار دیگر مراتب خرسندی دولت ترکیه از برگزاری موفق انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری و انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری کشورمان را اعلام و از ظریف خواست مراتب دعوت وی برای سفر حسن روحانی به ترکیه را به ایشان اعلام کند.
سفر ظریف به فرانسه
فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفت که دیدار بین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در تاریخ 5 نوامبر (14 آبان) انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه افزود: که سفر ظریف در چارچوب سی‌وهفتمین جلسه کنفرانس عمومی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل در مقرر دائمی‌اش در فرانسه انجام می‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10