(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 آبان 1392 - شماره 20630

گیشه‌های مطبوعاتی اراک؛ عروس هزار داماد
اردبیلی‌ها در پرداخت زکات رتبه چهارم را کسب کردند
قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور خبر داد
رسیدگی ویژه به شکایات واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری
ایران در کیهان
نماینده مردم بناب در مجلس: طرح استانی شدن انتخابات به مجلس ارائه می‌شود
بهره‌مندی 95درصد جمعیت استان گلستان از گاز طبیعی
عضو شورای اسلامی شهر اهواز خبر داد
بیکاری بزرگ‌ترین مشکل خوزستانی‌ها
کشف معدن سنگ‌آهن در استان مرکزی
اختصاص 27 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی در اندیمشک
تشکیل دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران
از نگاه دوربین
گزینش همدان به عنوان الگوی ایجاد یگان فوریت‌های پلیسی
راهیابی عکاس مازندرانی به جشنواره عکس فرهنگ اقوام ایرانی
صدور مجوز برای صادرکنندگان گیاهان دارویی در البرز
پیرمرد 110 ساله ورامینی مثنوی و شاهنامه را حفظ است
   


گیشه‌های مطبوعاتی، آخرین حلقه ارتباط با مخاطبان رسانه‌های مکتوب‌اند.
وقتی صاحبان مطبوعات، خبر، گزارش یا تحلیلی را می‌نویسند، از همان ابتدا به آخرین خروجی آن که گیشه‌های مطبوعاتی هستند، نگاه دارند.
یکی از آفت‌هایی که گیشه‌های مطبوعاتی را تهدید می‌کند، ورود گیشه‌ها به عرصه ارائه محصولات غیررسانه‌ای است، فروش تنقلات، کارت‌های شارژ، آب‌جوش و چای و حتی کتاب‌های فله‌ای دست دوم جداول باطله و کالاهایی از این دست، ارائه محصولات صرفا مطبوعاتی را با مشکل مواجه می‌سازد. اتفاق نامیمونی که پیش از این در گیشه‌های مطبوعاتی اراک وجود داشت و بعد از یک دوره اصلاح، گویی بار دیگر آنها را با تهدید روبه رو کرده است.
بنابراین وظیفه همه دست‌اندرکاران است که گیشه‌ها را از ابتلا به ارائه فعالیت‌های غیررسانه‌ای باز دارند.
برای این کار، یعنی قرار گرفتن گیشه‌های مطبوعاتی در مسیر انجام رسالت تعریف شده، باید متولی آن مشخص باشد. اما به راستی متولی گیشه‌های مطبوعاتی در اراک کدام نهاد، سازمان یا ارگان است. شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی یا مجمع امور صنفی و به تبع آن اتحادیه لوازم‌التحریر؟
واقعیت این است که مراکز یاد شده به صورت مستقل بر گیشه‌های مطبوعاتی اراک نظارت می‌کنند و هر از گاه، با ارسال نامه‌هایی به گیشه‌ها؛ این نظارت را به رخ می‌کشند.
به راستی قرار گرفتن توزیع‌کنندگان جراید در ذیل صنف لوازم‌التحریر، چه سنخیتی با کارکرد مطبوعات دارد؟
تعامل مطبوعات با لوازم‌التحریر را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ صنف لوازم التحریر چه نظارت مفیدی می‌تواند به گیشه‌ها داشته باشد؟ گیشه‌های مطبوعاتی چه خدماتی را از صنف لوازم‌التحریر دریافت می‌کنند؟
بنا بر ماهیت کار، گیشه‌های مطبوعاتی فاقد درآمدهای اقتصادی قابل‌توجه هستند در حالی که عنوان «صنف»، ناظر بر مراکز درآمدزا است. حال آنکه اگر قرار باشد گیشه‌های مطبوعاتی تنها محصولات رسانه‌ای را توزیع کنند، هرگز درآمدزا نخواهند بود.
گیشه‌های مطبوعاتی می‌باید که از دیدگاه نوع فعالیت زیر گروه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند. تا بتوانند در قبال فعالیت‌های خود حداقل امکاناتی را هم از این اداره دریافت کنند.
آنگاه فرهنگ و ارشاد موظف خواهد بود که برای تعیین راهکار فعالیت گیشه‌ها یا شهرداری‌ها وارد تعامل شوند و به عنوان رابط بین شهرداری و گیشه‌ها ایفای نقش کنند.
اما شهرداری اراک نیز هر از گاه گیشه‌ها را مخاطب قرار می‌دهد و گاه از دید مبلمان شهری و گاه انعقاد قرارداد با آنها وارد مذاکره می‌شود.
شهرداری در انعقاد قرارداد با گیشه‌ها تأکید دارد که اصل قضیه می‌تواند منطقی باشد. اما میزان کرایه‌ها قطعا بر نوع فعالیت گیشه‌ها تأثیر خواهد گذاشت.
چرا که تعیین کرایه‌هایی که با درآمد گیشه‌ها همخوانی ندارد، می‌تواند گیشه‌ها را به شرایط قبل که با دید اقتصادی فعالیت داشت، برگرداند. به هر حال، گیشه‌های مطبوعاتی اراک در نوعی بلاتکلیفی به سر می‌برند.
مجمع امور صنفی- اداره اماکن- اتحادیه لوازم‌التحریر، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مراکزی هستند که بنا به ضرورت‌های خود گاه و بی‌گاه صاحبان توزیع نشریات را به چالش می‌کشند.
در حالی‌که آنچه در منظر اقتصادی این گیشه‌ها است، نان بخور و نمیری بیش نیست.
اما آنچه که هست، تحمل گرما و سرما در اتاقی آهنین است. در مردادهای تابستان و بهمن‌های زمستان.
عروس هزار دامادی که به عنوان یک واقعیت معنوی و فرهنگی، شایسته توجه و سامان‌مندی است.
محسن تاج‌آباد

 


اردبیل- خبرنگار کیهان:
براساس اعلام نماینده ولی‌فقیه در استان، مردم اردبیل رتبه چهارم کشوری را در پرداخت زکات کسب کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی در جلسه ستاد زکات افزود: در اولین سال از جمع‌آوری زکات در استان مبلغ پرداختی کشاورزان 600 میلیون ریال بوده که امسال این مبلغ به بیش از 50 میلیارد ریال رسیده است.
امام جمعه اردبیل گفت: کشاورزان بیله‌سوار مغان با پرداخت بیش از 10 میلیارد ریال در سطح استان مقام اول در پرداخت زکات را به دست آورده‌اند و شهرستانهای گرمی، پارس‌آباد و مشکین‌شهر نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم استان قرار دارند.
وی افزود: گندمکاران استان سهم بیشتری در پرداخت زکات داشته‌اند و با توجه به وضعیت مناسب فروش سیب‌زمینی در سال زراعی جاری انتظار می‌رود سیب‌زمینی‌کاران استان امسال به این وظیفه الهی بهتر عمل کنند.
در ادامه این جلسه بهروز زلالی مدیرکل کمیته امداد استان گفت: 5 میلیارد ریال اعتبار دولتی برای روستاهای پرداخت کننده زکات در نظر گرفته شده است تا به همراه زکات جمع‌آوری شده برای تکمیل و بهره‌برداری از برخی پروژه‌های ضروری هزینه شود.

 


ساری-خبرنگار کیهان:
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: شکایات واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری به صورت ویژه رسیدگی می‌شود.
ولی‌الله خبره در مراسم معارفه سیدحسن میری‌قلعه‌سری بازرس کل جدید مازندران افزود: برای اجرای قانون ارتقای سلامت اداری باید به شکایت مردم رسیدگی شود.
وی یکی از اهداف شورای دستگاه‌های نظارتی کشور را ارتقای سلامت نظام اداری کشور اعلام و تصریح کرد: رسیدگی به شکایت مردم از دستگاه اداری بدون تشریفات اداری در دستور کار سازمان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه نظارت در داخل تشکیلات اداری در کشور رها شده است، خواستار اعمال نظارت‌های مستمر، دائم و سر زده از تشکیلات اداری شد.
ولی‌الله خبره گفت: امروز سرمایه‌گذاری، تولید و ایجاد اشتغال مهم‌ترین رویکرد دولت است و همه باید همکاری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور، مبارزه با فساد، زمین‌خواری و رانت‌خواری را به جدیت دنبال می‌کند، تاکید کرد: اینکه تعداد شکایات از دستگاه‌های اداری به دیوان عدالت اداری رشد 15 درصدی داشته باشد، مطلوب نظام جمهوری اسلامی نیست.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: اعمال نظارت و تهیه گزارش‌های هشدار‌دهنده قبل از وقوع سوء جریان امور و تخلف، مورد تاکید است و فعالیت‌ها در این زمینه نیز آغاز شده است.

 


اراک- خبرنگار کیهان: معاون برنامه‌ریزی استانداری مرکزی در جلسه ستاد تسهیل و امور پشتیبانی و منابع شهرکهای صنعتی استان گفت: با وجود مشکلات اقتصادی ستادتسهیل می‌تواند دررفع این گونه مشکلات بسیار موثر باشد. محمدرضاعاشوری افزود: در این نشست مشکلات 6 واحد صنعتی استان مرکزی در زمینه تأمین اجتماعی، کمبود نقدینگی و استفاده از ماده 29 ستاد تسهیل دولت مورد بررسی قرار گرفت.
* نهمین دوره مسابقات امداد و نجات و اسکان امدادگران هلال‌احمر کشور در ساوه برگزار شد. این رقابت‌ها با شرکت امدادگران 31 استان کشور در قالب تیمهای 5 نفره در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد.
* ظرفیت ایستگاه برق 400 کیلووات انجیرک اراک با هدف بالا بردن قابلیت اطمینان شبکه سراسری انتقال نیرو، به میزان 200 مگاولت آمپر افزایش یافت. مدیر انتقال نیروی شرکت برق منطقه‌ای باختر گفت: با نصب یک دستگاه ترانسفورماتور 400/230 کیلوولت این افزایش ظرفیت ترانزیت انرژی انجام شد.
اهواز- خبرنگار کیهان: کتابخانه عمومی شهید شرافت شهرستان شوشتر به عنوان کتابخانه برتر فرهنگی در کشور شناخته شد.
مدیر کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: کتابخانه‌هایی که بتوانند حداقل 350 امتیاز از مجموع 400 امتیاز شاخص‌های ارزیابی فعالیت فرهنگی کتابخانه را کسب کنند، به عنوان کتابخانه‌های برتر فرهنگی در سطح کشور شناخته شده و مورد تشویق مدیرکل امور فرهنگی نهاد و مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قرار می‌گیرند.
لفته منصوری اظهار کرد: کتابخانه‌ عمومی شهید شرافت با درجه 5 شهری و با مساحت 900 متر مربع زیربنا، 14 هزار و 40 نسخه کتاب 95 صندلی و 5 رایانه و تعداد 2 هزار و 605 نفر عضو توانست با تدوین برنامه های فرهنگی موثر و کارآمد به عنوان کتابخانه‌ برتر فرهنگی در کشور انتخاب شود.
* یک واحد صنایع تبدیلی در زمینه فرآوری و بسته‌بندی خرما راه‌اندازی و به مرحله تولید رسید. مدیرصنایع جهاد کشاورزی گفت: این واحد صنایع تبدیلی تحت عنوان فرآوری و بسته‌بندی خرما با ظرفیت 2 هزار تن در شهرستان ماهشهر به اتمام رسید و در مرحله تولید قرار گرفت.
محمود حقیقت‌خواه با بیان اینکه این طرح قابلیت اشتغالزایی برای 50 نفر را دارد افزود: این واحد با استفاده از تسهیلات طرح توسعه کشاورزی به مبلغ 2 میلیارد و 860 میلیون ریال راه‌اندازی شد.
* کلینیک سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری در مجتمع درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی اهواز افتتاح شد.
رئیس مرکز آموزش درمانی بیمارستان گلستان اهواز گفت: کلینیک تخصصی دانسیتومتری سنجش تراکم استخوان بیمارستان گلستان، با بهره‌گیری از متخصصان و کارشناسان کارآمد و در راستای تشخیص زودهنگام و پیشگیری بیماری شایع پوکی استخوان، در مجتمع درمانگاه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی بیمارستان گلستان اهواز افتتاح و آغاز به کار کرده است.
شرق گلستان- خبرنگار کیهان: همزمان با عید قربان مردم خیر و نیکوکار کلاله 7 هزار و 127 کیلوگرم گوشت قربانی برای اهداء به ایتام و نیازمندان در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) این شهرستان قرار دادند.
امان دوردی کوچک‌نژاد مسئول اجرایی ستاد زکات کلاله افزود: گوشت‌های جمع‌آوری شده پس از بسته‌بندی در اختیار ایتام، نیازمندان و مدارس علوم دینی قرار گرفته است.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: محفل معنوی انس با قرآن کریم با حضور جواد پناهیان قاری بین‌المللی از مشهد مقدس و جمع کثیری از مردم گنبد کاووس در امامزاده یحیی‌بن زید(ع) این شهرستان برگزار شد.
در این محفل که با اجرای تواشیح گروه مکتب‌المهدی گنبدکاووس همراه بود، چند تن از قاریان برتر شیعه و اهل سنت گنبد کاووس نیز به قرائت قرآن پرداختند.
* نخستین کاروان دانش‌آموزی راهیان نور شهرستان گنبدکاووس در سال تحصیلی جدید به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شد.
در مراسم بدرقه این کاروان که از مقابل مصلی امام جعفر صادق(ع) شهر گنبدکاووس برگزار شد، تعداد 370 دانش‌آموز پسر پایه دوم دبیرستان و در قالب درس آمادگی دفاعی به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند. علاوه بر این تعداد دانش‌آموز تعداد 70 نفر دیگر شامل، نیروهای بسیج، مربی درس آمادگی دفاعی، روحانی و مبلغ، نیروهای امدادی و خدماتی نیز در این سفر 4 روزه دانش‌آموزان را همراهی می‌کنند.
کرج- خبرنگار کیهان: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان البرز از اجرای طرح واگذاری امور استاندارد به دفاتر پیشخوان دولت در این استان خبر داد.
علی سعادتی گفت: البرز به عنوان نمونه آزمایشی اجرای این طرح انتخاب شده است و پس از دوره آزمایشی به شرط وجود نتایج مثبت این طرح در سایر استانهای کشور نیز اجرایی می‌شود.
چایپاره- خبرنگار کیهان: مسئول زراعت و حفظ نباتات جهاد کشاورزی چایپاره از آغاز برداشت محصولات کدو و آفتابگردان در چایپاره خبر داد.
اشکان رضایی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان برداشت این محصولات نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش داشته باشد.
وی افزود: امسال سطح زیر کشت آفتابگردان در این شهرستان یک هزار هکتار و سطح زیر کشت کدو یک هزار و 200 هکتار بود که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت بیش از 2هزار تن آفتابگردان و بیش از یک هزار و 200 تن کدو برداشت شود.
اهواز- خبرنگار کیهان: انجمن اولیاء و مربیان مرکز آموزشی استثنایی باغچه‌بان شهرستان بهبهان به عنوان انجمن برگزیده کشوری معرفی شد.
در این ارزیابی که هر ساله توسط وزارت آموزش و پرورش در سطح کشور، استان و مناطق انجام می‌شود عملکرد انجمن اولیاء و مربیان مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت و مرکز آموزشی استثنایی باغچه‌بان بهبهان به عنوان مدرسه برگزیده کشوری معرفی شد.
سمنان- خبرنگار کیهان: فرمانده قرارگاه عملیاتی ظفر نیروی انتظامی کشور از فرمانده انتظامی استان سمنان تقدیر کرد.
سرتیپ حسن کرمی فرمانده یگان ویژه کشور تلاشهای مستمر در پیگیری، آموزش، سازماندهی، پشتیبانی و اجرای موفق مأموریت‌ها را دلیل این تقدیر از فرمانده انتظامی استان سمنان بیان کرد.
گلستان- خبرنگار کیهان: رئیس شبکه بهداشت و درمان کلاله در جلسه کار گروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان کلاله از سهم 144 مورد و 45/71درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی در مرگ‌ومیر مردم این شهرستان خبر داد.
فرماندار و رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی نیز به نزدیک بودن آغاز سال تحصیلی اشاره و اظهار کرد: آموزش و پرورش با همکاری شبکه بهداشت و درمان بخصوص بهورزان خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی در شهر و روستاهای شهرستان، برای برنامه‌ریزی و اجرای ساماندهی آبخوری‌ها، نظافت و بهداشت محیط مدارس و بهداشت فردی دانش‌آموزان و سرویس‌های بهداشتی مدارس تسریع کند.

 


بناب - خبرنگار کیهان: نایب رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: نمایندگان مجلس در تلاشند طرح استانی شدن انتخابات مجلس را به صحن علنی ارائه کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقری‌بنابی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم از طریق گفت‌وگو و مذاکره نظر نمایندگان مخالف را به این طرح جلب کنیم.
وی افزود: از آنجا که وظیفه اصلی نمایندگان وضع قوانین و نظارت بر آن است، لذا طرح استانی شدن انتخابات مجلس به خاطر این است که روی قوانین اساسی متمرکز شوند.
این نماینده مجلس افزود: نمایندگانی که با این طرح به مجلس راه پیدا می‌کنند، افرادی با همت بالا خواهند بود که در طرح ملی و استانی با دیدگاههای والا وارد بحث‌های کلان کشور می‌شوند و با آگاهی کامل و اشراف بر مشکلات و کاستی‌ها در راستای حل آن قدم برمی‌دارند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین از آمادگی اکثریت نمایندگان مجلس برای تصویب استانی شدن انتخابات مجلس خبر داد و گفت: در صورت تصویب، این طرح می‌تواند نقطه قوتی برای حل مشکلات کشور باشد.
باقری بنابی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا طرح استانی شدن انتخابات مجلس را پس از امضای نمایندگان برای طرح به صحن علنی مجلس ببریم.

 


گرگان- خبرنگار کیهان:
باتوجه به تراکم جمعیت شهری در استان گلستان تمامی 29 شهر این استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.
رمضانعلی سنگروینی افزود: به 480 روستا و سازمان با 95درصد جمعیت از کل استان گازرسانی انجام شده است.
وی تصریح کرد: گازرسانی به کلیه روستاهای غرب استان انجام شده و همه روستاهای این منطقه از گاز طبیعی برخوردار هستند.
سنگروینی گفت: تنها چند روستای صعب‌العبور و کوهستانی که فاصله بسیار زیادی از خطوط گاز دارند در این منطقه گازرسانی نشده است.
لازم به ذکر است با تلاش و همت کارکنان گاز استان گلستان تاکنون 8هزار کیلومتر خطوط تغذیه و توزیع گاز در استان اجرا شده است.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
اهوازی‌ها از بیکاری رنج می‌برند و جوانان جویای کار استان‌های دیگر راهی این شهر می‌شوند.
اسکندر زنگنه، عضو شورای شهر اهواز در نهمین جلسه شورای شهر اهواز با بیان اینکه تمام ساکنان خوزستان بویژه اهواز از بیکاری رنج می‌برند اظهار داشت: بیکاری به عنوان بزرگ‌ترین معضل و ناهنجاری در استان خوزستان است و بسیاری از جوانان استان‌های دیگر به امید این‌که در کلانشهر اهواز کار وجود دارد به این شهر وارد می‌شوند.
وی با بیان اینکه رونق اقتصادی در شهر اهواز خوب نیست اظهار داشت: کارون که روزی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور به شمار می‌رفت اکنون به یک آبراهه کوچک تبدیل شده که انتقال آب از سرشاخه‌های آن نیز تهدیدی جدی برای ادامه حیات این رودخانه است. زنگنه تصریح کرد: اکنون این رودخانه به لجنزار تبدیل شده است. سطح دبی آب پایین و آب آشامیدنی مردم هم مشکل دارد. مردم از وضعیت آب آشامیدنی خود رضایت ندارند.

 


اراک - خبرنگار کیهان:
نخستین معدن سنگ‌آهن پلاستری در استان مرکزی، کشف و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اعلام این خبر گفت: این معدن در تفرش قرار دارد و پیش‌بینی‌‌های اولیه حاکی از وجود دو میلیون تن آهن در این معدن است.
حسنی افزود: با وجود معادن مختلف آهن در استان، با کشف این معدن چرخه آهن روند تکمیلی به خود گرفت.
وی اظهار داشت: با استقرار تجهیزات مورد نیاز بهره‌برداری، این معدن آهن پلاستری اکنون در مدار تولید قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود ماهانه حدود هزار تن آهن از آن برداشته شود.

 


اندیمشک- خبرنگار کیهان:
مبلغ 27 میلیارد و 100 میلیون تومان به پروژه‌های عمرانی در دست اقدام اختصاص یافته است.
فرماندار اندیمشک با بیان این مطلب افزود: جاده امام‌زاده احمد در بخش الوار گرمسیری با عرض 13 متر و طول 90 کیلومتر با اعتبار 4 میلیارد تومان توسعه و بازسازی خواهد شد.
وی گفت: بیمارستان 24 تخت‌خوابی بیدرویه کلنگ‌زنی شده و گاز رسانی به شهر حسینیه و بیدرویه در حال اجراء است. فرماندار اندیمشک افزود: احداث اورژانس جدید در بیمارستان امام علی(ع) اتمام یک باند از پروژه بزرگراه پل زال به اندیمشک و اجرای پروژه زیرگذر میدان بسیج اندیمشک و توسعه بافت‌های فرسوده روستایی و اختصاص بیمارستان قدیم شهید بهشتی برای معالجه و ترک اعتیاد معتادان از پروژه‌های در دست اقدام در این شهرستان هستند.
وی در پایان گفت: بودجه خوبی برای تقویت کشاورزی، باغداری، زنبورداری و کارهای تولیدی از طریق اعتبارات بانکی در نظر گرفته شده است.

 


یزد- خبرنگارکیهان:
مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران با اشاره به اهمیت قدمت، کثرت و سبک عزاداری خاصی که در یزد وجود دارد، از تشکیل دبیرخانه دائمی «یزد، حسینیه ایران» خبر داد.
سیدحسن حسینی تصریح کرد: تدوین دایره‌المعارف روضه‌های یزد، شناسنامه‌دار کردن تمام روضه‌های حسینیه‌های یزد، بررسی نذورات اقلیتهای دینی یزد برای امام‌حسین(ع)، خدمات روضه‌ها و واعظان به پیشرفت علمی یزد، خواهرخواندگی شهر یزد و کربلا، برگزاری سوگواره‌های متعدد هنری در قالب برنامه‌های این دبیرخانه قرار می‌گیرد.
به گفته وی از جمله رویکرد این دبیرخانه در بخش بین‌المللی، معرفی ظرفیت‌های گردشگری مذهبی یزد به دنیا است که باتوجه به موج روبه‌ رشد علم در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است. حسینی خاطرنشان کرد: در 3سال گذشته تورهای گردشگری در ایام تاسوعا و عاشورا و نخل برداری یزد برای گردشگران کشورهای مختلف که عمدتا از کشورهای اروپایی هستند اثرات مطلوبی در تبیین فرهنگ عاشورا در بین گردشگران سایر ادیان داشته است.

 


گرایش نوجوانان به قلیان
متاسفانه پدیده زشت استعمال قلیان چند سالی است که به شدت در پارکها و تفرجگاه‌های کشور رواج یافته و جوانان و اخیرا نوجوانان را پای بساط قلیان کشانده است. در زمینه مضرات کشیدن قلیان از طریق رسانه ملی و مطبوعات اطلاع‌رسانی و تصمیماتی از سوی مسئولان ذی ربط گرفته شده که اندکی بعد به فراموشی سپرده شد. نیروی انتظامی نیز در حد اختیارات خود در این زمینه علیه این پدیده زشت درکشور فعالیتهای مستمر داشته است که به تنهایی کافی نیست.
با کمال تأسف امروز می‌بینیم در سراسر کشور بساط قلیان از جوانان به نوجوانان رسیده و شاهد هستیم حتی نوجوانان زیر 12 سال در پارکها و تفرجگاه‌ها پای بساط قلیان می‌نشینند. مسئولان فرهنگی بخصوص آموزش و پرورش در رفع این معضل نقش زیادی خواهند داشت.
متاسفانه بعضی از والدین محترم که در منزل یا تفرجگاه‌ها در مقابل چشم فرزندان خود پای بساط قلیان می‌نشینند باید انتظار داشته باشند که جوان‌شان دور از چشم آنها و همراه دوستان خود خارج از منزل پای بساط قلیان بنشینند و زمانی متوجه خواهند شد که دیر شده است.
بروجرد- خبرنگار کیهان

 


همدان- خبرنگار کیهان:
فرمانده انتظامی استان گفت: همدان به عنوان الگوی اجرای طرح ایجاد یگان مستقل فوریت‌های پلیسی انتخاب شده است.
سرتیپ حاجی محمد مهدیان‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: برای پاسخگویی بهتر به مردم و حضور در سر صحنه حوادث در کمترین زمان ممکن از سوی پلیس، تصمیم به اجرای طرح تشکیل یگان فوریت‌های پلیسی به طور مجزا در کشور گرفته شده که همدان به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا چند دستگاه خودروی نو خریداری می‌شود تا نسبت به ایجاد یگان فوریتی مستقل پلیس اقدام کنیم تا در صورت موفقیت طرح در همدان، سراسر کشور نیز تحت پوشش اجرای آن قرار بگیرد.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
معاون فرهنگی حوزه هنری مازندران گفت: اثر هنرمند عکاس مازندرانی به مرحله نهایی جشنواره سراسری عکس - فرهنگ اقوام ایرانی - راه یافت.
مهدی معصومی گرجی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اثری از «سیدولی شجاعی لنگری» هنرمند عکاس مازندرانی به مرحله نهایی دومین جشنواره سراسری عکس فرهنگ و اقوام ایرانی راه یافت.
وی ادامه داد: دومین جشنواره سراسری عکس فرهنگ و اقوام ایرانی به میزبانی استان ایلام برگزار می‌شود که 183 عکاس با یک هزار و 625 اثر شرکت کردند و در مرحله نمایشگاهی نیز تنها 35 هنرمند با 40 عکس توانستند جواز حضور در مرحله نهایی این رقابت کشوری را از آن خود کنند.
معاون فرهنگی حوزه هنری مازندران یادآور شد: مراسم اختتامیه و اعلام نتایج نهایی دومین جشنواره سراسری عکس فرهنگ اقوام ایرانی آبان ماه سال جاری در شهر ایلام برگزار خواهد شد.

 


کرج- خبرنگارکیهان:
مجوز صادرات گیاهان دارویی و صنعتی در استان البرز به افراد واجد شرایط داده می‌شود.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در جمع خبرنگاران گفت: به تازگی با موافقت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور مجوز صادرات یکصدوپنج قلم از گیاهان دارویی و صنعتی از جمله پیاز، موسیر، ریشه ختمی، آنغوره‌های تلخ و شیرین، باریجه و... صادر شده است.
سعید ناطقیان تصریح کرد: فهرست محصولات مشترک دارویی صنعتی از جمله آویشن و زیره سبز نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده است.

 


ورامین- خبرنگارکیهان:
سید میرزا جلال‌حسینی 110ساله است و میان او و امام سجاد(ع) 27نسل فاصله است.
وی در مدت 110سال صاحب 6 فرزند، 22نوه، 22نتیجه و 7نبیره شده است. بزرگ‌ترین فرزندش 75سال دارد. میرزا جلال می‌گوید: باتوجه و همت پدر و مادرم از کودکی نمازم را اول وقت می‌خواندم. این یکی از دلائل طولانی شدن عمر انسان و سلامتی اوست. وی می‌افزاید: مثنوی و شاهنامه را حفظ هستم و کتاب‌های سعدی و دیوان حافظ را با توسل به خاندان عصمت و طهارت(ع) به زبان می‌آورم. میرزا جلال درباره شغل خود چنین می‌گوید: 50سال پارچه فروش بودم. همیشه سعی می‌کردم چند سانت پارچه اضافه بدهم ولی کم‌فروشی نکنم. همچنین پارچه‌های چند سال مانده را به عنوان پارچه نو نفروشم. این پیرمرد 110ساله به مردم توصیه می‌کند برای حفظ سلامتی خود غذا کم بخورند، از غذاهای سنگین استفاده نکنند. تا جایی که امکان دارد غذای ساده بخورند و گاهی اوقات از گوشت و مرغ استفاده کنند و ذکر خدا را همیشه زیر لب داشته باشند.
این مرد سالخورده ورامینی در پایان تأکید می‌کند: برای من ثابت شده رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همان رهبری امام خمینی است. امروز استکبار جهانی و منافقین داخلی دست‌ به دست هم داده‌اند تا در رهبری ایشان خدشه‌ای وارد کنند که نخواهند توانست.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10