(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 آبان 1392 - شماره 20630

 حوادث کوتاه از کشور
ساماندهی پارکینگ خودروهای توقیفی آغاز شد
تردد موتورسیکلت ها عامل آلودگی 49 درصدی صوتی پایتخت
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران خبر داد
178 میلیارد تومان برای تملک 27 باغ خصوصی
قاچاقچیان مواد مخدر سرباز نیروی انتظامی را به شهادت رساندند
ثبت‌نام بیش از 110 هزار دانشجو برای اعزام به عمره
رتبه 146 فرزندآوری ایران در بین 224 کشور
نجات تازه‌داماد از چاه 30 متری
قالیباف بار دیگر نایب رئیس مجمع شهرداران جهان شد
نخستین شناور زیردریایی گردشگری ایران به آب انداخته شد
به دلیل ناتوانی مالی سازمان انتقال خون کیسه‌های خون در گمرک متوقف شد
فروش دخانیات ممنوع!
10 سال حبس برای مادر بی‌مسئولیت
زنان با حجاب در پارلمان ترکیه
نقاشی معنادار کودک پاکستانی
   


تصادف کمپرسی با پیکان
مرند- فارس: بر اثر تصادف یک دستگاه کامیون کمپرسی با پیکان سواری در محور مرند- جلفا یک نفر کشته و5تن دیگر زخمی شدند.
بر اساس اعلام اورژانس بیمارستان رازی مرند در این حادثه به علت شدت تصادف یکی از سرنشینان سواری پیکان در دم جان باخته و 4 نفر دیگر از سرنشینان به همراه راننده پیکان به بیمارستان‌های رازی مرند و امام رضا(ع) تبریز انتقال داده شدند.
پلیس راه مرند- جلفا علت این حادثه را عدم رعایت گردش به چپ راننده کمپرسی اعلام کرد.
ماده مخدر در اتوبوس
نایین- خبرنگار کیهان: فرمانده انتظامی نایین در شرق استان اصفهان از کشف 14 کیلو و 850 گرم کراک در ایستگاه شهید شرافت نایین خبر داد.
«سرهنگ رجبعلی مختاری» اظهار کرد: شب چهارشنبه در بازرسی از 2 مسافر اتوبوس اسکانیا تبعه افغان این مقدار مواد مخدر کشف شد.وی افزود: در این بازرسی 2 نفر زن خارجی دستگیر و همراه با پرونده تحویل مقامات قضایی شدند.
کشف مواد مخدر شیشه
آبادان- فارس: فرمانده انتظامی آبادان از کشف یک کیلوگرم ماده مخدر شیشه در این شهرستان خبر داد و افزود: با اقدامات پلیس شناسایی یک قاچاقچی مواد مخدر در آبادان آغاز شد.
حسین کهیایی افزود: بر این اساس در حالی که این قاچاقچی با یک دستگاه خودروی پژو 405 قصد انتقال یک محموله 990 گرمی مواد مخدر را به اهواز و سپس به آبادان داشت تحت تعقیب قرار گرفت.
وی تصریح کرد: با استقرار تیم‌های عملیاتی پلیسی در مسیرهای ورودی شهر خودروی مذکور در آدرس 5 کیلومتری آبادان با استفاده از مسیرهای انحرافی به سمت شهرستان خرمشهر تغییر مسیر داد که با تلاش ماموران و اصابت گلوله به لاستیک خودرو متوقف شد.
وی اضافه کرد: راننده خودرو پس از توقف و با استفاده از تاریکی هوا به داخل رودخانه پریده و متواری شد. خودروی متعلق به قاچاقچی به همراه مواد مخدر مکشوفه توقیف و تحویل مراجع قضایی شد.
گازوئیل قاچاق در خودرو
زرین دشت- فارس: فرمانده انتظامی زرین دشت اظهار داشت: ماموران انتظامی این شهرستان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک بنز باری مظنون شدند.
سرهنگ رحیم علی اژدری افزود: پس از متوقف کردن خودرو در بازرسی از آن 13 هزار و 250 لیتر گازوئیل که در یک مخزن فلزی بزرگ جاساز شده بود کشف شد.
وی ادامه داد: راننده خودرو دستگیر شد و موضوع در دست پیگیری است.
قطع انگشتان کارگر
برخوار- فارس: مسئول امور پایگاه‌های شهرستان برخوار گفت: کارگر جوان 32ساله‌ای در حین کار با دستگاه پشم‌ریسی بر اثر بی‌احتیاطی، 4 انگشت دست راست خود را از دست داد.
عباس رنجبران اظهار داشت: این حادثه نزدیک ظهر روز پنجشنبه گذشته در شهرک صنعتی کفشچه حبیب‌آباد روی داد.
گروگانگیران گرفتار شدند
رشت- فارس: رئیس پلیس آگاهی گیلان از دستگیری گروگانگیران پیرمرد 63 ساله‌ای در رشت خبر داد و گفت ساعت 3 بعد از ظهر پنجشنبه گذشته مطلع شدیم که داماد سابق یک خانواده متمول در شهر رشت پس از جدایی از همسرش با همکاری2 نفر از دوستان خود اقدام به گروگانگیری پدر زن سابقش کرده است.
فلاح کریمی ادامه داد: در این راستا با اعزام ماموران پلیس آگاهی به محل مورد نظر و پس از 3 ساعت تلاش موفق به دستگیری گروگانگیرها و نجات پیرمرد 63 ساله شدیم.
وی تصریح کرد: فرد گروگانگیر به همراه همدستانش تقاضای دریافت مبلغ 200 میلیون تومان را از پدرزن سابق خود داشتند.
این افراد پس از دستگیری تحویل مراجع قضایی شدند.
کابل مسروقه در انار
انار- فارس: فرمانده انتظامی انار گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک دستگاه کامیون بیش از 5/1 تن سیم و کابل مسروقه کشف و ضبط کردند.
جعفر غضنفری خاطرنشان کرد: این کامیون از شهرهای جنوبی به سمت مناطق مرکزی کشور در حرکت بود که توسط ماموران انتظامی این شهرستان توقیف شد.
وی افزود: در این ارتباط یک نفر متهم دستگیر و تحویل مقامات قضایی انار شد.
برخورد با قاچاق سیگار
سپیدان- فارس: فرمانده انتظامی سپیدان گفت: ماموران انتظامی این شهرستان هنگام کنترل خودروهای عبوری در جاده سپیدان - یاسوج به یک خودرو پراید مظنون شدند.
سرهنگ سلطان‌محمدی افزود: بلافاصله ماموران خودرو را متوقف و در بازرسی از آن 12 هزار نخ انواع سیگار خارجی قاچاق کشف کردند.
وی ادامه داد: راننده این خودرو دستگیر شد و تحقیقات بیشتر در این مورد همچنان ادامه دارد.
انفجار کپسول گاز
قم- فارس: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قم گفت: حادثه انفجار گاز در قم روز پنج‌شنبه یک باب منزل مسکونی را تخریب کرد.
عباس جعفری ادامه داد: ماموران آتش‌نشانی پس از اعزام به محل با منزلی مواجه شدند که بخشی از آن به دلیل انفجار گاز تخریب شده بود.
وی افزود: با اقدام سریع ماموران آتش‌نشانی یک جوان 33 ساله به صورت زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد و به نیروهای اورژانس تحویل شد.
جعفری با اعلام اینکه عامل ایجاد حادثه در دست بررسی است، افزود: کارشناسان ما در حال بررسی سانحه هستند و هنوز مشخص نیست که انفجار ناشی از گاز مایع یا گاز شهری بوده است.
پلمب کارگاه
رشت- خبرنگار کیهان: فرمانده نیروی انتظامی رشت از انهدام یک کارگاه تولید گلاب تقلبی در این شهرستان خبر داد.
رحیم شعبانی اضافه کرد: اکیپ‌های عملیاتی پلیس با 565 کارتن گلاب تقلبی با برچسب آماده عرضه به بازار و یک گالن 2 هزار لیتری گلاب تقلبی آماده برای پرکردن قوطی های خالی، به همراه 3 شیشه اسانس و تعداد زیادی برچسب از این کارگاه کشف و ضبط کردند.
وی افزود: این کارگاه در اجاره فردی به نام محسن اهل و ساکن کاشان بوده و 5 زن نیز در این کارگاه مشغول به کار بودند.
اعضای این کارگاه تولید گلاب تقلبی پس از دستگیری به مقام قضایی تحویل داده شدند.
شناسایی اخاذ اینترنتی
تبریز- فارس: رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی گفت: چندی پیش در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه یک نفر ناشناس با استفاده از نرم‌افزار اینترنتی و از طریق تلفن همراه اقدام به تهدید و اخاذی برای انتشار عکس‌های وی کرده است، اقدامات فنی لازم معمول و در نهایت متهم شناسایی و دستگیر شد. محمد قاسملو افزود: متهم پس از اعتراف به بزه انتسابی در اختیار مراجع قانونی قرار داده شد.

 


سرپرست ستاد ترخیص خودرو از آغاز طرح ساماندهی پارکینگ‌ خودروهای توقیفی خبر داد و گفت: در حال حاضر 26 پارکینگ در سطح شهر برای نگهداری خودروهای توقیفی در نظر گرفته شده‌اند که این تعداد در حال افزایش است.
سرهنگ نادر خوش‌نظر در گفت‌وگو با فارس گفت: به علت نارضایتی شهروندان از پارکینگ‌های نگهداری خودروهای توقیفی، از حدود 2 ماه پیش طرح ساماندهی این پارکینگ‌ها آغاز شده است.
وی ادامه داد: پیش از آغاز این طرح حدود 80 پارکینگ در سطح شهر برای نگهداری خودروهای توقیف شده وجود داشت که با شروع طرح ساماندهی با تعدادی از آنها به علت تخلفات و نارضایتی مردم، قطع همکاری کردیم.
سرپرست ستاد ترخیص خودرو تاکید کرد: اکنون 26 پارکینگ در سطح شهر و به تفکیک مناطق در حال سرویس‌دهی هستند و این تعداد با توجه به نیاز مردم در حال افزایش است.
وی یکی از ویژگی‌های ساماندهی پارکینگ‌ها را بحث نظارت بر نگهداری خودرو اعلام کرد و گفت: دریافت مبالغ بالا برای هزینه پارکینگ از جمله تخلفاتی بود که قبل از آغاز طرح ساماندهی پارکینگ‌ها انجام می‌شد که اکنون به صورت الکترونیکی و در مراکز ستاد ترخیص خودرو این هزینه دریافت می‌شود.
خوش‌نظر همچنین از نظارت بر پارکینگ نگهداری موتورسیکلت خبر داد و گفت: در این ارتباط قصد داریم تا با نظارت هرچه بیشتر مانع از بروز تخلفاتی شویم که در گذشته شاهد آنها بوده‌ایم.وی در پایان هزینه هر شب حضور خودرو در پارکینگ را 2800 تا 3500 تومان اعلام کرد.

 


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه حدود یک میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند، گفت: با وجود این که هر یک از موتورسیکلت‌ها 4 تا 5 برابر یک خودروی معمولی سبب آلودگی هوا می‌شوند، هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.
یوسف رشیدی ادامه داد: با وجود آنکه هر یک از موتورسیکلت‌ها 4 تا 5 برابر یک خودروی معمولی هوا را آلوده می‌کنند اما حتی قانون الزامی بودن معاینه فنی در مورد این وسایل نقلیه اجرایی نمی‌شود.
رشیدی با تاکید بر این که باید به طور جدی موضوع ساماندهی و نظارت بر موتورسیکلت‌ها اجرایی شود گفت: موتورسیکلت‌ها علاوه بر این که سهم زیادی در آلودگی هوای شهر دارند، در آلودگی صوتی پایتخت نیز بسیار تاثیر گذارند به گونه‌ای که یک خودرو به طور متوسط 65 دسی‌بل تولید آلودگی صوتی می‌کند اما میزان متوسط تولید آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها 83 دسی‌بل است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد 49 درصد از آلودگی صوتی پایتخت ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در شهر است که این مساله لزوم توجه و ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه تردد حدود 1 میلیون موتورسیکلت در تهران مشکلات عدیده‌ای را به دنبال دارد گفت: متاسفانه با توجه به اینکه نظارت و مدیریت درستی بر تردد این وسایل نقلیه صورت نمی‌گیرد و موتورسیکلت‌ها هیچ محدودیتی برای تردد در شهر ندارند، روز به روز بر تعداد آنها افزوده و علاقه‌مندی به استفاده از این وسیله نقلیه بیشتر می‌شود که این مساله خود بحرانی‌تر شدن مشکلات ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها را در شهرها به دنبال دارد.
تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر
مدیرعامل مراکز معاینه فنی خودروهای تهران گفت: تنها یک پنجم خودروهایی که ملزم به داشتن برگه‌ معاینه فنی هستند به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و باقی خودروها آزادانه در سطح شهر مانور می‌دهند.
سیدعلی رضوی با بیان اینکه با وجود قانون پنج ساله شدن الزام معاینه فنی خودرو اکنون 5/2 میلیون خودرو شامل این قانون می‌شوند، گفت: ورودی ما بیشتر از یک پنجم نیست که در زمستان تاثیر این خودروها را بر آلودگی هوا شاهد خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه مساله آلایندگی بیشتر از خودروهایی است که معاینه فنی نمی‌شوند، گفت: مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران از مکانیزم و استاندارد بالایی برخوردارند.
مقابله با آلودگی هوا
نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: راهکارهای کوتاه مدتی برای کاهش آلودگی هوای تهران وجود دارد.محمد حقانی افزود: جلوگیری موثر، بدون اغماض و مداوم از تردد خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و در کنار آن ممانعت از تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی که این روزها تقریبا به دست فراموشی سپرده شده، نخستین راه‌حل است.
وی اظهار کرد: تعویض کاتالیست خودروها اعم از خودروهای معمولی یا پر پیمایش به خصوص تاکسی‌ها که عمر آن‌ها به پایان رسیده، راهکار دومی است که می‌تواند تا 80 درصد از آلایندگی خودروهای سبک بکاهد.
حقانی اضافه کرد: نصب فیلتر دوده (DPF) بر روی هزاران خودروی سنگین از جمله اتوبوس‌های ناوگان اتوبوس راننده وسایل نقلیه ناوگان خدمات شهری، سومین راه‌حل است که می‌تواند تا حد زیادی از آلایندگی خودروهای سنگین بکاهد.
وی تصریح کرد: از رده خارج کردن هزاران مینی‌بوس فرسوده که بدون هیچ‌گونه نظارتی در شهر تهران به ویژه در محورهای حاشیه‌ای شهر تردد می‌نمایند، راهکار چهارمی است که در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود.

 


مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به رویکرد شهرداری در موضوع حفظ و گسترش‌ باغ‌های شهر گفت: طی 3 سال گذشته 178 میلیارد تومان اعتبار برای تملک برخی باغات تهران در نظر گرفته شد که طی آن 27 باغ در مناطق 1، 5 و 4 توسط شهرداری خریداری شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی محمد مختاری با بیان این مطلب گفت: تعدادی از این باغ‌ها تاکنون به بوستان و فضای سبز عمومی تبدیل شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته‌‌اند و تعداد دیگری نیز در حال آماده‌سازی هستند.
به گفته مختاری این باغ‌ها عمدتا به شکل باغ‌های ایرانی طراحی شده و به بوستان عمومی تبدیل می‌شوند.
وی همچنین درباره توسعه فضای سبز در مناطق دارای بافت فشرده نیز گفت: در مناطقی همچون 11، 7، 10 و 17 که با کمبود فضای سبز مواجه هستیم طی برنامه‌ای منظم نسبت به خرید، تجمیع و یکپارچه‌سازی برخی ساختمان‌ها در این مناطق اقدام شده و آنها را تبدیل به پارک‌های محله‌ای کرده‌ایم.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها در ادامه ضمن اشاره به استاندارد کردن سرانه فضای سبز درون و برون‌شهری تهران اظهار داشت: طرح جنگل‌کاری را در 12 پادگان نیز به اجرا درآورده‌ایم و فضاهای باز و بدون استفاده پادگان را که می‌توانست به ساخت و سازهای غیرمجاز اختصاص پیدا کند به ایجاد جنگل تغییر دادیم.
مختاری افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در نظر داریم سرانه 15 متر مربعی فضای سبز درون شهری را طی چند سال آینده به 18 متر افزایش دهیم.

 


رئیس پلیس کرج گفت: قاچاقچیان مواد مخدر هنگام فرار از ایستگاه ایست و بازرسی یک سرباز نیروی انتظامی را به شهادت رساندند.
«سیدحسین سیدحقیقی» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر در گرمدره این شهرستان، دستگیری این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی اضافه کرد: ساعت 3/40 دقیقه بامداد روز پنجشنبه خودروی این قاچاقچیان در منطقه مشاهده شد که نیروهای انتظامی قصد متوقف کردن آن را داشتند که موفق نشدند.وی گفت: لحظاتی بعد طرح مهار و کنترل معابر این شهر به اجرا درآمد که قاچاقچیان بدون توجه به ایست مأموران با زیر گرفتن یک سرباز کلانتری گرمدره به نام فخرالدین حسن‌زاده از محل گریختند که در ادامه با تعقیب و گریز انجام شده، خودرو قاچاقچیان متوقف شد و 2 تن از سرنشینان آن دستگیر شدند.حقیقی گفت: پس از این حادثه سرباز مصدوم بلافاصله به بیمارستان شهید مدنی کرج انتقال یافت که در اثر شدت مصدومیت به شهادت رسید.وی خاطرنشان کرد: تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

 


رئیس ستاد عمره و عتبات دانشجویی گفت: بیش از 110 هزار دانشجو برای اعزام به عمره دانشجویی ثبت‌نام کرده‌اند.
حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا فقیهی در گفت‌وگو با مهر افزود: سهمیه‌های عمره دانشجویی، بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری ستاد عمره، 39 درصد سهمیه به دانشجویان دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم که شامل پیام نور و علمی-کاربردی می‌شود، تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: 33 درصد به دانشجویان دانشگاه آزاد، 8 درصد به دانشجویان وزارت بهداشت و 20 درصد به دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی، نخبگان و سایر موارد تعلق می‌گیرد.رئیس ستاد عمره و عتبات دانشجویی با اشاره به رفع کامل مشکل سایت ثبت‌نام عمره گفت: طی دو روز بعد از رفع مشکل، حدود 110 هزار نفر از دانشجویان برای اعزام به عمره مفرده ثبت‌نام کرده‌اند.وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی لازم برای ثبت‌نام دوباره دانشجویانی که در زمانی که سایت با مشکل روبرو بود ثبت‌نام کرده‌اند نیز انجام گرفته و برای این دانشجویان پیامک ارسال خواهد شد تا دوباره برای ثبت‌نام اقدام کنند.
گفتنی است، امسال 15 هزار نفر از دانشجویان و 2 هزار نفر از استادان دانشگاه‌ها به عمره مفرده اعزام می‌شوند و دانشجویان برای ثبت‌نام تا 15 آبان ماه فرصت دارند به سایت ثبت‌نام ستاد عمره دانشجویی به نشانی www.labbayk.ir مراجعه کنند و زمان قرعه‌کشی اینترنتی نیز 19 و 20 آبان ماه است.

 


معاون مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: زنگ خطر حرکت کشور به سمت کهنسالی نواخته شده است.
خلیل علی محمدزاده در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه که در تالار اجتماعات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: اکنون ما به سرعت به سمت کهنسالی پیش می‌رویم بنابراین، این امر زنگ خطری است و باید جمعیت کشور را جوان نگاه داریم که در این زمینه ارتقای شرایط زیستی، کیفیت شرایط زندگی، ارتقای شرایط آموزشی، سلامت و تندرستی قابل بحث و بررسی است.وی با بیان این که در کشور در زمینه امر ازدواج به سیر نزولی و در زمینه طلاق به سیر صعودی رسیده‌ایم گفت: در زمینه ازدواج میانگین سن پسران 27 سال و میانگین سن ازدواج دختران به 24 سال رسیده و این آمار رو به افزایش بوده که بسیار خطرناک است.
محمدزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ باروری کل کشور 78/1 فرزند است و این رقم به این معناست که هر خانواده ایرانی کمتر از دو فرزند دارد بنابراین رتبه فرزندآوری ایران در بین 224 کشور رتبه 146 است که اسرائیل 75 پله، آمریکا 20 پله و ترکیه با نرخ باروری 15/2 ، 32 پله بالاتر از ما قرار دارد.

 


تازه‌دامادی که هنوز چند ساعت از مراسم عقد وی نگذشته بود به همراه یکی از دوستان موتورسوارش در یک چاه 30 متری سقوط کرد.
سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر افزود: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشخص شد دو جوان سوار بر یک موتورسیکلت در حال تردد در بیابان‌های بایر این محل بودند که ناگهان به چاهی که حدود 30 متر عمق داشت سقوط کرده‌اند.
بنابر گفته اهالی مالک این زمین بایر مدتی است که آن را رها کرده است. یکی از دو جوان به عمق 30 متری چاه سقوط کرده و جوان دیگر نیز به همراه موتورسیکلتش در عمق سه متری چاه متوقف شده است.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه هر لحظه احتمال سقوط موتورسیکلت بر روی جوانی که در عمق 30 متری محبوس شده بود وجود داشت به ایسنا گفت: آتش‌نشانان همزمان با ایمن‌سازی محل موتورسیکلت و جوانی که در عمق سه‌متری قرار داشت را خارج کرده و به بیرون منتقل کردند که خوشبختانه آسیب چندانی به این جوان وارد نشده بود.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: عوامل آتش‌نشانی با تجهیزات لازم به عمق 30 متری چاه رفته و جوان 27 ساله را در حالی که به شدت از ناحیه کمر، دست و گردن دچار آسیب‌دیدگی شده بود خارج کرده و در ساعت یک و 30 دقیقه بامداد وی را به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند.

 


محمدباقر قالیباف با اکثریت مطلق آرا، برای یک دوره سه ساله دیگر به عنوان «نایب‌ رئیس مجمع شهرداران جهان» انتخاب شد.
نامدار صداقت مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: در چهارمین اجلاس مجمع شهرداران جهان که در رباط مراکش برگزار شد، علاوه بر برگزاری انتخابات روسای این مجمع، مهم‌ترین مسائل و موضوعات شهرهای جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در چارچوب همکاری‌های مشترک برای این مسائل برنامه‌ریزی شد.
نماینده تهران در مجمع شهرداران جهان به فرآیند انتخاب دکتر قالیباف به عنوان نایب رئیس UCLG اشاره کرد و توضیح داد: در متن سخنرانی شهرداران و مدیران شهری جهان بر نقش سازنده تهران در پیشبرد اهداف مجمع شهرداران آسیا تاکید شده بود و پس از برگزاری انتخابات، دکتر قالیباف بار دیگر برای یک دوره 3 ساله با اکثریت مطلق آرا به عنوان «نایب رئیس مجمع شهرداران جهان» انتخاب شد.
صداقت با بیان این که امروز تهران یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود، افزود: خوشبختانه پایتخت جمهوری اسلامی ایران به یکی از فعال‌ترین و اصلی‌ترین ارکان نهادهای بین‌المللی مدیریت شهری مبدل شده به‌‌گونه‌ای که ریاست بخش غرب آسیای مجمع شهرداران جهان، عضویت در هیئت مدیره و اجرایی تشکل‌های مختلف بین‌المللی نظیر اتحادیه شهرداران کشورهای اسلامی، مجمع شهرداران جهان، همچنین دبیرخانه دائمی و دبیر کلی مجمع شهرداران آسیا هم در اختیار تهران است.
وی ادامه داد: می‌توان گفت هم‌اکنون هیچ تشکل شهری مهم بین‌المللی وجود ندارد مگر آن که تهران در عالی‌ترین سطوح تصمیم‌گیری آن ایفای نقش کند.
صداقت افزود: دیپلماسی فعال شهری تهران امروز با تمام توان در اختیار دیپلماسی کشور قرار دارد و شهرداری تهران ظرفیت‌سازی فوق‌العاده‌ای در حوزه دیپلماسی به نتیجه رسانده که امیدوار است این ظرفیت‌ها در جهت دیپلماسی کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
مدیر کل روابط عمومی و بین‌‌الملل شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهردار تهران به دلیل مشغله کاری نتوانسته بود در اجلاس رباط حضور به هم رساند و انتخاب وی از سوی مدیران شهری جهان در حالی اتفاق افتاد که وی در تهران حضور داشت.
گفتنی است «جوزف روج» دبیر کل مجمع شهرداران جهان و برخی دیگر از مقامات شهری جهان پس از پایان اجلاس رباط در پیامی انتخاب مجدد دکتر قالیباف به عنوان «نایب رئیس مجمع شهرداران جهان» را به وی تبریک گفتند.

 


نخستین شناور زیردریایی گردشگری ایران با عنوان «مروارید» از سوی مهندسان دانشگاه مالک اشتر اصفهان ساخته و به آب انداخته شد.
رئیس مجتمع دانشگاهی علوم و فناوری‌های زیردریایی دانشگاه مالک اشتر اصفهان روز پنج‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این شناور چهار نفره که با هدف به‌کارگیری در صنعت گردشگری ساخته شده است، روز چهارشنبه گذشته در آئینی در جزیره کیش به آب انداخته شد.
«عرب یارمحمدی» با بیان اینکه شناور مروارید از سوی متخصصان کشور در مدت 120 روز ساخته شده است، افزود: هیچ‌یک از زیردریایی‌های توریستی موجود در جهان چهار نفره نیست و چنین شناوری نخستین بار در ایران ساخته شده است.رئیس مجتمع دانشگاهی علوم و فناوری‌های زیردریایی دانشگاه مالک اشتر تصریح کرد: این سامانه با سرعت 12 گره دریایی قدرت مانور دارد و به کلیه تجهیزات فنی مجهز است.

 


مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در توضیح آخرین وضعیت تامین لوازم مصرفی انتقال خون از جمله کیسه‌های خون، کیت‌ها و تست‌های هموگلوبین، گفت: کیسه‌های خون به دلیل عدم وجود بودجه در انتقال خون همچنان در گمرک متوقف است.
دکتر حسین کیوان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درحال حاضر کیسه‌های خون به اندازه مصرف شش تا هفت ماه آینده کشور در گمرک موجود است، گفت: همچنین کیت‌های غربالگری و تست‌های هموگلوبین هم‌اکنون در گمرک موجود هستند.
وی افزود: این در حالی است که سازمان انتقال خون ریالی برای پرداخت واردکننده براساس مناقصاتی که برگزار کرده است، بابت ترخیص از گمرک در اختیار ندارد.کیوان با اشاره به اینکه مشکلی در واردات این تجهیزات وجود ندارد، اظهار کرد: متاسفانه ذخایر استراتژیک ما هم تکمیل نیست و باید برای نیاز 18 ماه کشور کیسه خون داشته‌باشیم که اکنون این گونه نیست و دغدغه مسئولان تکمیل این ذخایر استراتژیک است.
مدیرکل تجهیزات پزشکی افزود: تاریخ مصرف این تجهیزات از 5/1 تا چهار سال است و از بابت فساد آنها نگرانی وجود ندارد.

 


شورای شهر نیویورک در جلسه رای‌گیری خود فروش دخانیات را به افراد زیر 21 سال ممنوع اعلام کرد.
به گزارش یورونیوز، شورای شهر نیویورک در پایان جلسه رای‌گیری روز چهارشنبه خود جهت تعیین حداقل سن قانونی برای خرید دخانیات، آن را از 18 سال به 21 سال افزایش داد.
در سایر نقاط آمریکا حداقل سن خرید فرآورده‌های دخانی 18 سال است. تنها شهر «نیدهام» واقع در حومه «بوستون» پیش از نیویورک و در سال 2005 حداقل این سن را به 21 سال افزایش داده بود.تصمیم مذکور شامل خرید هر نوع دخانیات و حتی سیگار الکترونیکی نیز می‌شود و تا 6 ماه آینده لازم‌الاجرا خواهد شد.
هدف از تصویب چنین محدودیتی‌ مبارزه با مصرف دخانیات بین جوانان و نوجوانان و کاهش تعداد نوجوانان و جوانان سیگاری است. مطابق آمارها حدود 19 هزار نوجوان کمتر از 18 سال در نیویورک مصرف‌کننده دخانیات هستند و 80 درصد سیگاری‌ها پیش از 21 سالگی به کشیدن سیگار و مصرف دخانیات مبادرت می‌کنند.
بدین ترتیب شورای شهر نیویورک امیدوار است با بالا بردن حداقل سن قانونی برای خرید دخانیات تعداد نوجوانان مصرف‌کننده دخانیات را تا دو سوم کاهش دهد.
نیویورک سیگار کشیدن را در کافه‌ها و رستوران‌ها در سال 2002 و در سال 2011 در فضاهای باز مانند پارک‌های عمومی و سواحل ممنوع اعلام کرد.مقامات نیویورک اظهار داشتند که بین سالهای 2006 و 2012 مصرف سیگار در میان دانش‌آموزان دبیرستانی در «نیدهام» به بیش از نصف کاهش یافته است.

 


نوزاد دختری که در صندوق عقب خودرویی توسط مادرش نگهداری می‌شد در فرانسه خبرساز شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، زمانی که مادر این بچه به تعمیرگاهی در «تراسون» واقع در جنوب غرب فرانسه مراجعه کرد، مکانیک این تعمیرگاه متوجه ناله بچه‌ای در صندوق عقب خودرو شد.
این مکانیک گفت: دختربچه در صندوق عقب خودرو کاملا عریان بود و بویی غیرقابل تحمل می‌داد.
این نوزاد که بین 15 تا 24 ماهه است، به لحاظ ذهنی و جسمی طبیعی رشد نکرده است و وزن و قدش تناسبی با سنش ندارد.
والدین این دختربچه سه کودک دیگر نیز دارند و پدر دختربچه نسبت به وجود او اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
«ژان پیر لافیت» دادستان فرانسوی گفت: پدر و سه فرزند دیگر خانواده از وجود این بچه بی‌اطلاعند. تولدش ثبت نشده است و بطور رسمی وجود ندارد.
این ماجرا در روستای «بیریناک لا پلین» فرانسه اتفاق افتاده است و دراین‌باره همسایگان گفتند که آنها متوجه بارداری مادر و وجود چهارمین فرزند این خانواده نشده‌اند.
والدین این دختربچه به اتهام کوتاهی درنگهداری فرزندشان با 10 سال حبس روبرو هستند.

 


با گذشت حدود یک ماه از تصویب قانون لغو ممنوعیت حجاب زنان در اماکن دولتی، روز پنج‌شنبه چهارزن عضو پارلمان ترکیه برای اولین‌بار با حجاب بر سر کار خود حاضر شدند.
با وجود تصویب این قانون، زنانی که به عنوان نیروی ارتش یا پلیس فعال هستند همچنین دادستان‌ها و قضات همچنان نمی‌توانند با حجاب در محل کار خود حضور یابند.
«رجب طیب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید: این اقدام جزو اصلاحاتی است که شرایط را برای ورود کشورش به اتحادیه اروپا تسهیل می‌کند.
به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، در سال 1980 میلادی در ترکیه، استفاده از حجاب در مدارس، دانشگاه‌ها و تمامی اماکن دولتی این کشور ممنوع شد.
در سال 1999 میلادی نیز «مروه کاواکچی»، نخستین زن محجبه‌ای که به پارلمان ترکیه راه یافته بود به دلیل حجابش نتوانست وارد پارلمان شود. اما حدود یک ماه قبل نخست‌وزیر ترکیه با ارائه یک برنامه اصطلاحی جدید اعلام کرد که از این پس کارمندان زن در ادارات دولتی این کشور می‌توانند با حجاب بر سر کار حاضر شوند.

 



یک خانواده پاکستانی به دعوت یکی از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا برای شهادت علیه حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان، میهمان مجلس آمریکا بود.
خانواده «رفیق الرحمان» معلم پاکستانی که در منطقه وزیرستان شمالی زندگی می‌کند اکتبر امسال با حادثه‌ای دلخراش مواجه شد.
مادر 67 ساله رفیق بر اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد. تاکنون صدها نفر غیرنظامی در اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مناطق قبیله‌نشین پاکستان کشته شده‌اند و این مساله به موضوعی مورد اختلاف در روابط واشنگتن و اسلام‌آباد تبدیل شده است، اما با این حال دولت آمریکا اصرار دارد از این روش عملیاتی خود برای مبارزه با افراط‌گرایان و ستیزه‌جویان و شکار رهبران آنها در مناطقی چون پاکستان، افغانستان، یمن و سومالی استفاده کند.
نکته جالب در جلسه کنگره آمریکا که با حضور خانواده پاکستانی برگزار شد نقاشی جالبی از نحوه حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به خانه این معلم پاکستانی بود که توسط دختر 9 ساله‌اش برای توضیح به اعضای کنگره آمریکا کشیده شد.
«نبیله رحمان» دختر 9 ساله این معلم پاکستانی و پسر 13 ساله‌اش «زبیر» نیز به همراه پدر به نمایندگان آمریکا توضیح دادند که چگونه مادر بزرگ 67 ساله‌شان «بی‌بی» در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در 24 اکتبر کشته شد.
دولت آمریکا تاکنون این حمله را مورد تایید قرار نداده و مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10