(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 آبان 1392 - شماره 20630

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جنایت‌های فراموش‌نشدنی (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
کلک (گفت و شنود)
عراقچی: تاکنون هیچ توافقی با 5+1 صورت نگرفته است
از سوی سازمان ملل صورت گرفت
تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای
اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای باز کردن سفارت در ایران ندارد
پس از 10 ساعت گفت‌وگوی فشرده
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 پایان یافت
وزیر را توجیه کنید که مشروعیت دولت به دفاع از اسلام است(خبر ویژه)
اکثریت نمایندگان اصولگرایی خود را ثابت کردند(خبر ویژه)
حمله وزیر دولت خاتمی به شعار اعتدال روحانی (خبر ویژه)
فارین پالیسی: پاسخ آمریکا به میانه‌روی ایران تندروی است(خبر ویژه)
 


روزی که امام، عزای بر سیدالشهدا(ع) و پرچم سوگواری را به علم مبارزه تبدیل کرد، کسی فکر نمی‌کرد که این بیرق آسمانی الهام‌بخش، بتواند چنین تحول شگرفی در ملت ما و دیگر آزادگان جهان پدید آورد. امسال که سیزده آبان با شب اول محرم مصادف است بار دیگر پیوند ناگسستنی استکبارستیزی ما با انقلاب پرشور عاشورا تجلی عینی پیدا می‌کند آنها که حسینی‌اند و شور او را در سر دارند به کمالی رسیده‌اند که به راحتی از دیگران متمایز می‌شوند.
یک نمونه این کمال و شعور را می‌توان در حرکت مردم ایران در سی‌و چهار سال پیش سراغ گرفت. مردم ما از روز نخست آمریکا را دشمن اصلی و به فرموده امام راحل(ره) شیطان بزرگ می‌دانستند اما خیلی‌ها که آن روزها بر مسند موقتی نشسته بودند از این موضع امام خرسند نبودند و پنهانی با آنها مذاکره می‌کردند اما جوانان ما، با شعور و کمال خود کشف کردند که آمریکا در تهران سفارتخانه ندارد! جاسوسخانه‌ای تمام‌عیار و به وسعت تحقیر یک ملت دارد پس شجاعانه لانه جاسوسی را تصرف کردند و جاسوسان را به گروگان گرفتند. اما دنیا سی و چهار سال بعد این راز را فهمید! تازه امروز معلوم شده که آمریکا از کشورهای به ظاهر متحد و دوست هم جاسوسی می‌کند و اتفاقا نشریات برخی کشورهای اروپایی کلمه «لانه جاسوسی» را برای سفارت آمریکا بکار می‌برند!
زخم کاری فهم مردم ایران بر هیمنه و هژمونی پوشالی آمریکا، روزبه‌روز عمیق‌تر شد و موج بیداری و قیام علیه آمریکا، به سراسر جهان رسید. برای سرکوب ملتی که فقط می‌خواست خودش باشد و کسی در امورش دخالت نکند، آمریکا از هیچ کوششی فروگذار نکرد. آنها روابطشان را با کشور ما قطع کردند و میلیاردها دلار از دارایی‌های ما را بلوکه کردند. همه اینها از آن‌رو بود که ماهیت قیام عاشورایی ما را نمی‌شناختند و فکر می‌کردند با تحریم اقتصادی یا تحمیل جنگ، عقب‌نشینی می‌کنیم، تصور نمی‌کردند که ما همچون مقتدایمان حسین(ع) به استقبال شهادت می‌رویم. آنچه آنها در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب با ملت ما کردند، تاریخی مفصل و عبرت‌آموز است و نشان از آن دارد که آمریکا به معنای واقعی کلمه هر روز توطئه‌ای علیه ما طراحی کرده است. هیچ تفاوتی هم بین جمهوری‌خواه یا دموکراتشان نبود و نیست. اگر در دهه شصت ریگان جمهوری‌خواه در اوج جنگ مردم ما را «وحشی» خطاب کرد، امروز هم در دولت دموکرات‌ها وندی شرمن با وقاحت هرچه تمام‌تر فریب و نیرنگ را جزئی از دی‌ان‌ای مردم ما می‌داند! آن روز امام در پاسخ ریگان فرمود: «وحشی آن است که نمی‌گذارد به او تعدی کنند یا آنکه به ملتها تعدی می‌کند؟ بی‌حساب نباید حرف زد! شما اگر رفراندم کنید بین ملتهای دنیا که امروز وحشی‌ترین ملتها کیست، گمانم اینست که اگر آمریکا به اتفاق‌آرا نباشد، اکثریت است».
امروز در پاسخ وندی شرمن، بیلبوردهای تبلیغی علیه آمریکا را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند! به راستی چه چیزی عوض شده که عده‌ای چنین می‌کنند؟! چرا عده‌ای از راهپیمایی سیزده آبان امسال ناراحتند و مستقیم و غیرمستقیم تلاش دارند از برپایی پرشکوه آن جلوگیری کنند؟! آیا بیش از نیم قرن دشمنی آمریکا با ما به پایان رسیده است؟! آیا حمله آمریکا به طبس را فراموش کردید؟! آیا حمله مستقیم به هواپیمای مسافربری در آسمان خلیج‌فارس- که حمله‌ای بی‌سابقه در تاریخ جنگهای جهانی است- فراموش شده است؟! آیا بوش پدر به فرمانده ‌همان ناوی که هواپیمای مسافربری ما را ساقط کرد نشان افتخار نداد؟! نشان افتخار برای کشتن 290 زن و مرد و کودک مسافر! آیا این آمریکا نبود که در زمان کلینتون با تصویب طرح داماتو، سرمایه‌گذاری در ایران را ممنوع کرد؟ آیا جرج‌بوش، ایران را محور شرارت و حامی و صادرکننده تروریسم معرفی نکرد و ما را در صف حمله بعد از عراق و افغانستان قرار نداد؟ اگر همه اینها را فراموش کرده‌اید این را هم فراموش کرده‌اید که اوباما تنها چهار روز پس از مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور محترم کشورمان، در دیدار با نتانیاهو از تشدید تحریم‌ها سخن گفت و اعلام کرد که حتی گزینه نظامی هم روی میز است تا به وسیله آن به ایران فشار بیاوریم!؟ آیا همین دیروز در کنگره آمریکا بحث بر سر وضع جدیدترین تحریم‌ها علیه ایران نبود؟! آیا همین دیروز سناتورها بر افزودن فشارها و تصویب تحریم‌های جدید در صنایع و معادن تأکید نکردند!؟
یا باید بگوئیم همه اینها دروغ و افسانه است و یا واقعی بودن آنها را بپذیریم. اگر دروغ نیست- که نیست- چه اصراری بر عقب‌نشینی در برابر گردنکشی وقیحانه آنها دارید؟! پس از آن همه دشمنی، تشخیص دست چدنی از دستکش مخملی دشوار است؟! می‌دانیم که دنیای استکبار برای ایجاد انسجام بین مردم خود، دشمنان موهوم و خیالی درست می‌کند و بعد با تبلیغ وسیع و گسترده و صرف میلیاردها دلار سعی در هراساندن مردم از آن و ایجاد نوعی وفاق اجتماعی در برابر آن می‌کند. از حمله موجودات فضایی تا وجود سلاح‌های کشتارجمعی در عراق و... نمونه‌هایی از این ترفند است. ملت ما که نیازی به سناریوسازی ندارد اما به واقع دشمنی آمریکا با مردم ما، عنصر اتحاد و وحدت کلمه یک ملت نیست؟! و آیا حذف این عنصر از جامعه، فرجام خوشی خواهد داشت!؟ یقینا غریو و فریاد مرگ بر آمریکا، مذاکره‌کنندگان ما را پشت هر میز مذاکره‌ای به مراتب قدرتمندتر از آن نشان می‌دهد که قابل بیان باشد! وقتی دشمن به اقتدار و انسجام مردم و مسئولینش پی ببرد، جرأت رجزخوانی و تمسخر مقامات و مسئولانش را به خود نخواهد داد. آیا این تمسخر مقامات دیپلمات ما نیست که آنها ساعتی پس از مذاکره، با لحنی گزنده بگویند تا ایران چنین و چنان نکند و عملا گام‌هایی برای اعتمادسازی! برندارد ما هیچ اقدامی نمی‌کنیم!؟ به راستی فرجام این سخنان چیست و اعتمادسازی چه مفهومی دارد؟ به نظر می‌رسد بهترین راه اعتمادسازی است اما اعتمادسازی در داخل و برای مردمی که به شما اعتماد کرده‌اند. اگر مردم ببینند که هم و غم مسئولینشان، تلاش در راه ساخت ایرانی آباد و مستقل و عزتمند است از جان و دل مایه می‌گذارند و همه سختی‌های این راه پرافتخار را به جان می‌خرند. این برگ برنده ارزشمندی است که در مذاکرات به کارتان خواهد آمد. مردم فراموش نمی‌کنند که تنها چهار سال پیش بود که آمریکایی‌ها برای براندازی رسمی نظام ما مستقیما وارد میدان شدند و فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را طراحی کرده و به صحنه آوردند. شما هم فراموش نکنید! مردم فراموش نمی‌کنند که هفته پیش عده‌ای از بهترین فرزندان این مرز و بوم به دست آنها که از سوی آمریکا حمایت و سازماندهی می‌شوند در مرز سراوان به خاک و خون غلتیدند، شما هم فراموش نکنید! فراموش نکنیم که عباس‌ابن علی «علیهم السلام» چون امان‌نامه شمر را نپذیرفت، سربلند شد و ستاره‌اش بر تارک شهیدان کربلا درخشید وگرنه راه وادادگی و تسلیم هرگز بسته نبوده است اما امام ما فرمود: «اگر بند بند استخوان‌هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزند و هستیمان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم».

حسین شمسیان


 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* فتنه‌گران وابسته به بیگانه قصد دارند با مغشوش جلوه دادن وضعیت اقتصادی کشور و نابسامانی آن و ایجاد نگرانی در مردم ایجاد رابطه با آمریکا به هر قیمتی را تنها راه نجات جلوه دهند و به نوعی به مقابله با حاکمیت و نظام به منظور و مقصود شوم قبلی خود دست یابند و باز تاوان آن را به گردن مردم بیندازند. قدرت‌طلبان منافق که از محکمه گریخته‌اند شک نکنند که این بار نه ملت از آنها می‌گذرد و نه اجازه قانون‌‌گریزی به آنها داده می‌شود. مردم با تمام وجود علی‌رغم تمام مشکلات و دغدغه معیشتی که اینان مسبب اصلی آن هستند به مقاومت و حفظ منافع ملی اقتدار و عزت و افتخار کشور فکر می‌کنند و حاضر نیستند میدان را برای وادادگی آنها باز بگذارند.
طالعی
* از دستگاه قضا و نمایندگان محترم مجلس درخواست می‌شود نگذارند دوباره مطبوعات به پایگاه دشمن تبدیل شوند. گویا هنجارشکنان سال‌های اصلاحات دوباره جان گرفته‌اند.
نجفی از قشم
* وظیفه وزارت اطلاعات است که سوابق قلم به مزدهای وابسته به بیگانه را قبل از آسیب رساندن به باورهای نسل جوان به جامعه معرفی نماید و اجازه ندهد ساحت پاک اهل بیت با هتاکی این هتاکان خدشه‌دار شود.
7601---0912
* در آستانه یوم‌ا... 13 آبان کشف جاسوسی آمریکا از کشورهای حامی و دوست خود حقانیت جمهوری اسلامی ایران را در مدعای لانه جاسوسی بودن سفارت سابق آمریکا در ایران به اثبات رساند.
4843---0936
* ملت بزرگ ایران طی این سی‌وچند سال تمام سختی‌ها را به جان خرید تا عزت و کرامت خویش را حفظ کند از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم جواب توهین‌های معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا به مردم ایران را که شایسته خودشان است بدهد.
8464---0913
* آمریکا نه تنها برای ما ایرانیان قابل اطمینان و اعتماد نیست، بلکه برای دیگر کشورهای به اصطلاح دوست و بیشتر کشورهای اروپایی هم قابل اعتماد نبوده و نیست البته این بی‌اعتمادی اخیرا با افشاگری‌های اسنودن به اثبات رسیده است.
8575---0937
* مرگ حق است. اگر قرار است روزی بمیریم بهتر این است که پنجه در پنجه شیطان (آمریکا) باشیم تا در کنارش.
3268---0911
*وقتی روزنامه کیهان را می‌خوانم بی‌اختیار یاد اول انقلاب و یاد افشاگری‌های شهید آیت‌ علیه منافقین و بنی‌صدر در آن دوران می‌افتم خدا را شکر امثال کیهان هستند که امروز نیز مردم را نسبت به توطئه‌های سر راه انقلاب هوشیار کنند.
نوروزیان
* امکان ندارد دشمنان موفق به ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی ساکن سیستان و بلوچستان شوند. مردم استان و همه بومی‌ها یقین دارند که مزدوران غیرایرانی دست به چنین جنایت در سراوان زده‌اند. مطمئن باشید مثل دفعات قبل خود مردم با کمک دولت ریشه فتنه را در جداره مرز نابود خواهند کرد.
محمد نارویی
* با صلوات بر ارواح طیبه شهدای عزیز در سراوان، پس از خبر شهادت این عزیزان، خبر اعدام 16 تروریست دستگیر شده کمی از اندوه دلمان کاسته شد ولی باید به جای هر شهید 10 تروریست را اعدام کرد.
9785---0935
* از یادداشت روز «محرمانه‌های جابه‌جا شده» کیهان بسیار تشکر می‌کنم. واقعا باعث تعجب است که سران دولت، کشور را در این موقعیت حساس ضعیف نشان می‌دهند و آن را هم به گردن دولت قبلی می‌اندازند. البته هر کسی با الفبای سیاست آشنا باشد در چنین شرایطی این‌گونه اظهارنظر نمی‌کند. انتظار می‌رود مسئولین دولتی با تدبیر و تأمل سخن بگویند اگر دولت تدبیر و امیدند.
شامی از کرج
* با توجه به اعلام رئیس‌جمهور مبنی بر خالی بودن خزانه و اعلام آمادگی وزیر اقتصاد دولت دهم برای مناظره انتظار می‌رود دولت یازدهم با پاسخ مثبت نسبت به برگزاری مناظره موافقت نماید تا حقیقت هرچه که هست برای ملت روشن شود.
اصغر کردبچه و 7562---0912
* وزیر مسکن در مصاحبه خود گفته مسکن مهر ایشان را گرفتار کرده بفرمایید وقتی تاب تحمل سختی در اداره امور کشور را ندارند چرا مسئولیت قبول کردند و حتی در جلسه رای اعتماد از ادامه مسکن مهر سخن گفتند؟
4832---0938
* به آقای آخوندی بگویید شما مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفته‌اید که مشکلات و موانع و نواقص را برطرف کنید نه اینکه بر مشکلات و موانع بیفزایید. با زیر سوال بردن مسکن مهر و ادعای تعطیلی آن علاوه بر افزایش قیمت مسکن بسیاری از کسانی را که آرزو و امید به خانه‌دار شدن داشتند ناامید کردید.
6775---0912
* به وزیر راه و شهرسازی عرض می‌‌کنم وجود هزاران مسکن مهر ساخته شده دارای نواقص بهتر است یا ترویج و گسترش حلبی‌آبادها؟! شما هنر به خرج دهید ضعف‌ها را برطرف و نقاط قوت را سرعت بخشید، همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند دولت جدید نقاط قوت را افزایش و نقاط ضعف دولت قبلی را برطرف نماید.
8580---0912
* حرف‌های ناامیدکننده‌ای که مسئولان دولت جدید می‌زنند این تصور را به وجود می‌آورد که کلیدی در کار نیست و با این شیوه می‌خواهند ملت از آنان توقع کار نداشته باشد!
3351---0916
* به آقای روحانی عرض می‌کنم اگر به کویر یا شهرهای مرزی و بیشتر روستاها سفر کنید اقدامات دولت نهم و دهم را شاهد خواهید بود (مثل کاشت گیاهان صادراتی دارویی، مکان‌های پرورش آبزیان، خانه‌سازی، جاده‌سازی، احداث خط آهن، سدسازی و...) پس دور از انصاف است که بگویید دولت نهم و دهم در زمینه کشاورزی کاری نکرده است؟! درکنار اشکالات دولت قبلی، باید به خدمات آن هم اشاره کنید.
6775---0912
پاسخ روابط عمومی شرکت توزیع برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 29/7/92 آن رسانه محترم با عنوان «تعویض تجهیزات» محدوده خیابان اتابک، خیابان بهار شمالی، کوچه سراج به آگاهی می‌رساند:
با اقدام صورت گرفته نسبت به اصلاح پایه روشنایی محل مذکور اقدام شد.
پاسخ روابط عمومی شرکت توزیع برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 28/7/92 کیهان با عنوان «پیشگیری از سرقت کابل» محدوده اتوبان شهید بابایی، ضلع شمال شرقی تا پارک لویزان به آگاهی می‌رساند:
هرگونه برخورد با سارقین از وظایف نیروی انتظامی بوده و همکاران شرکت توزیع نیروی برق تهران علاوه بر وظایف فنی به جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی جانی وظایف بازدارندگی در حد معقول داشته و می‌بایست در این قسم کار فقط با نیروی انتظامی هماهنگ نمایند.

 


گفت: از مذاکرات هسته‌ای چه خبر؟!
گفتم: آمریکایی‌ها باز هم مثل همیشه دارند کلک سوار می‌کنند.
گفت: مگه انتظار دیگری داشتی؟!
گفتم: به جای این که در مقابل امتیاز گرفتن از ایران، به ایران امتیاز بدهند، از کشورمان امتیاز نقد می‌خواهند اما...
گفت: اما وعده نسیه می‌دهند!
گفتم: نه بابا! کجای کاری؟ وعده نسیه هم نمی‌دهند! می‌گویند ایران فعالیت هسته‌ای خود را مطابق خواسته آمریکا کاهش بدهد و آمریکا در مقابل، احتمال دارد که از تحریم‌های جدید چشم‌پوشی کند!
گفت: یعنی «هیچ». تازه، این «هیچ» را هم احتمالا می‌دهند!
گفتم: چند نفر قرار بود با هم برای تفریح به بیرون شهر بروند، یکی گفت؛ تهیه غذا با من، دیگری گفت؛ چای و تنقلات هم بر عهده من، سومی گفت؛ وسیله نقلیه هم با من و دیگری که به مفت‌خوری عادت داشت گفت؛ من هم داداش و پسرخاله و پسرعمه‌ام را با خود می‌آورم!

 


معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در مذاکرات با آژانس، مدالیته جدیدی ارائه کردیم که براساس طرحی گام‌به‌گام است.
سیدعباس عراقچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، درباره مدالیته جدید ایران گفت: در این مدالیته، گام‌هایی را تعریف کرده‌ایم. اگر هر گام تکمیل شود و آژانس پاسخ سؤالات را تائيد کند، سراغ گام بعدی می‌رویم. وی افزود: برای این کار توافقنامه جداگانه‌ای لازم بود که در قالب طرح کاری بین ایران و آژانس و به صورت شش سؤال مطرح و پاسخ داده شد؛ البته یکی از مطالب، مطالعات ادعایی بود که خوب پیش نرفت.
معاون وزیر خارجه در ادامه اظهار داشت: بر این مبنا به وین سفر کردم و درباره رویکرد جدید با آقای آمانو، مدیر کل آژانس، جلسه‌ای که بیش از یک و نیم ساعت به طول انجامید، داشتم. من گفتم که خواستار حل و فصل همه سؤالات هستیم ولی نباید این سؤالات اهداف دیگری را دنبال کند؛ چرا که بازرسان آژانس از ملیت‌های مختلف هستند و در گذشته احساس کردیم که به بهانه سؤال اهداف دیگری دنبال می‌شود، از این رو ما باید به این موضوع اطمینان پیدا کنیم. آقای آمانو هم موافق طی روند جدید بود و ما مدالیته جدیدی که مانند مدالیته ژنو به صورت گام‌به‌گام است، ارائه کردیم. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: اینکه این گام‌ها چگونه هست هنوز مورد بحث قرار دارد ولی توافق شد تا برای تبدیل فضای بین ایران و آژانس که متأسفانه در دو سال گذشته به سمت تقابل رفته بود، به فضای تعاملی، کار ابتدا با اقدامات ساده‌تر و آسان‌تر شروع شود. روندهای ژنو و وین کاملاً مستقل هستند ولی بر هم تاثیر دارند به صورتی که پیشرفت هر یک به پیشرفت دیگری کمک می‌کند.
عراقچی با اشاره به اینکه دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس 20 آبان در تهران خواهد بود، گفت: در آن مذاکرات جزئیات مدالیته تکمیل خواهد شد و چارچوب همکاری‌ها درباره موضوعاتی که فراتر از پادمان است مشخص می‌شود.
معاون بین‌الملل وزیر امور خارجه در ادامه ابراز داشت: آژانس قبول کرده است که از اقدامات ساده‌تر و کوچکتر آغاز کنیم و گام‌هایی که آژانس می‌خواست در مرحله اول از سوی ایران انجام شود، به مراحل بعدی سپرده شود. وی در برابر این پرسش که آیا درباره توقف غنی سازی 20 درصدی مذاکراتی انجام دادید؟ پاسخ داد: در مذاکرات وین اصلاً وارد اقداماتی که باید صورت گیرد، نشدیم. غنی‌سازی در سطح 20 درصد و سه و نیم درصد ادامه دارد؛ ضمن اینکه این موضوع مذاکرات با آژانس نیست و آژانس صرفاً وظیفه نظارتی دارد. این بحثی است که با 1+5 مطرح می‌شود.
عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اخبار منتشر شده درباره طرح موضوعاتی مانند تعطیلی سایت فردو را تکذیب کرد و گفت: هیچکدام از موضوعاتی را که به‌عنوان جزئيات مذاکرات مطرح می‌شود، تائید نمی‌کنم و حتی با دیده بدبینی به اغراض طراحان آن نگاه می‌کنیم.
این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد: تاکنون هیچ توافقی با 1+5 صورت نگرفته است. ما فقط درباره چارچوب همکاری‌ها توافق کردیم و محتوای مسیر بین ما و آنها هنوز در حال بحث است. وی اراده سیاسی را موجب پیشرفت مذاکرات دانست و تصریح کرد: البته در آن کشورها به ویژه آمریکا، صحبت‌های زیادی هست و گفته‌هایی در سطوح دولت و کنگره که ما اصلاً نمی‌پسندیم؛ در ایران هم هست. ما از نظرهای مخالف و انتقادها استفاده می‌کنیم و احترام می‌گذاریم و از همه هم تشکر می‌کنیم. البته این جبهه سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به اجماع ملی دارد.
عراقچی همچنین با تاکید بر ضرورت اجماع ملی درباره مسايل سیاست خارجی کشور تصریح کرد: آنچه به ما در نبرد دیپلماسی کمک می‌کند، پشتوانه عظیم مردمی است که بروز و ظهورش انتخابات اخیر بود از این رو تا وقتی این انرژي وجود دارد، من هیچ نگرانی ندارم ولی نگرانی آنجا خواهد بود که اختلاف دیدگاه‌ها به تشتت بیانجامد.
وی در اظهاراتی تامل برانگیز با اشاره به اجماع ملی در حمایت از رزمندگان کشور در دوران دفاع مقدس یادآور شد: در زمان جنگ همه برای دلگرمی دادن به رزمندگان تلاش می‌کردند و هیچ کس در خیابان‌ها پوستری نصب نمی‌کرد که آنها را جور دیگری خطاب کند و نشان دهد.
معاون وزیر خارجه با تاکید بر این که سیاست خارجی امری ملی و فراجناحی است افزود: در گام آخر باید وضعیت صحنه کاملاً روشن باشد به‌گونه‌ای که تحریم‌ها کلاً برداشته شده باشد، برنامه صلح‌آمیز از جمله غنی‌سازی باید در قد و قواره‌های یک برنامه صلح‌آمیز وجود داشته باشد، تکلیف نطنز، فردو و اراک معین و دوره زمانی مشخص شده باشد. وقتی همه چیز در موعد مقرر انجام شد، در آن زمان با برنامه هسته‌ای ایران مانند هر کشور عادی دیگر عضو ان.پی‌.تی، فاقد سلاح هسته‌ای برخورد شود، طرف ما هم پذیرفته که حرکت باید در این مسیر باشد که البته مسیر طولانی و پرپیچ و خم و دارای دشمنان زیاد و در رأس آنها رژيم صهیونیستی است.
به گزارش ایسنا، عراقچی در ادامه با بیان اینکه «خط قرمز ما، حقوق مردم ایران است که در 10 سال گذشته برای آن ایستادگی کرده‌اند»، گفت: حقوق ملت ایران خط قرمز ماست که به هیچ وجه از آن عبور نخواهیم کرد. حفظ غنی‌سازی برای ما اهمیت اساسی دارد. البته ابعاد آن قابل گفت‌وگوست. ما با خروج مواد از کشور موافقت نخواهیم کرد، البته برای گام‌های اعتماد ساز که نافی این حقوق نباشند آمادگی داریم.

 


کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی ایران در زمینه خلع سلاح هسته‌ای را تصویب کرد.
به گزارش ایسنا، هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نشست اخیر این کمیته پیش‌نویس قطعنامه‌ای در زمینه خلع سلاح هسته‌ای را ارائه داد که با وجود مخالفت آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی، با 113 رأی مثبت و 7 رأی ممتنع به تصویب رسید.
موضوع این قطعنامه، پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در چارچوب کنفرانس‌های بازنگری دولت‌های عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سال‌های 1995، 2000 و 2010 میلادی بود که برای ششمین بار طی 10 سال گذشته از سوی ایران ارائه و تصویب شد.
این قطعنامه از کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای می‌خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود براساس اصول شفافیت، برگشت‌ناپذیری و نظارت بین‌المللی سرعت بخشند.
در بخشی از قطعنامه تصویب شده ایران، بر اجرای قطعنامه کنفرانس 1995 در زمینه ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای نیز تأکید شده است.

 


اتحادیه اروپا اعلام کرد که با وجود پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات هسته‌ای، این اتحادیه در حال حاضر برنامه‌ای برای باز کردن سفارت در ایران ندارد.
به گزارش ایسنا یک منبع اتحادیه اروپا گفت که یک گام احتمالی اولیه «جادادن» یک دیپلمات سرویس اقدام خارجی اروپایی اتحادیه اروپا در یکی از سفارت‌های کشورهای این اتحادیه در تهران است، ولی این سرویس حتی چنین اقدامی را در مرحله فعلی رد کرده است.
این سرویس در بیانیه‌ای به روزنامه آنلاین ای‌یو آبزرور گفت: نه جا دادن یک دیپلمات (در سفارت‌های موجود در تهران) و نه فرستادن هیأت نمایندگی به تهران در مرحله فعلی تحت بررسی قرار ندارد. هرگونه تصمیمی برای باز کردن سفارت اتحادیه اروپا در تهران در آینده براساس یک ارزیابی سیاسی دقیق صورت خواهد گرفت. این سرویس در حالی این بیانیه را منتشر می‌کند که پارلمان اروپا هفته گذشته خواستار چنین اقدامی شده بود.
پارلمان اروپا در گزارشی درباره سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که درخواستش برای باز کردن یک هیأت اتحادیه اروپا در ایران را تکرار می‌کند.

 


مذاکرات دو روزه کارشناسی ایران و گروه 1+5 روز پنج‌شنبه پس از 10 ساعت گفت‌وگوی فشرده که طیف وسیعی از مسائل حقوقی و فنی را شامل می‌شد، به پایان رسید.
دور اول مذاکرات روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل در وین برگزار شد و مذاکره‌کنندگان طی 5 ساعت مذاکره‌ای فشرده، محتوایی و جدی داشتند.
دور دوم این مذاکرات نیز ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه به وقت وین در این محل و پشت درهای بسته برگزار شد. این مذاکرات که 5/4 ساعت به طول انجامید، گستره وسیعی از موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها را از نقطه‌نظر فنی، حقوقی و دیگر ابعاد مورد بررسی قرار داد. گزارش نشست کارشناسی قرار است در نشست ایران و 1+5 در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری (16 و 17 آبان) در ژنو ارائه شود.

 


«یک روزنامه اصلاح‌طلب با وقاحت تمام در روز عید سعید غدیر اصلی‌ترین مبانی مذهب رسمی کشور را زیر سؤال می‌برد و به اعتقادات 75 میلیون ایرانی اهانت می‌کند. اولین کسی که باید صدایش بلند شود، رئیس جمهور است».
روزنامه رسالت با اشاره به اهانت اخیر روزنامه زنجیره‌ای بهار نوشت: رئیس جمهور براساس اصل 121 قانون اساسی سوگند خورده است پاسدار مذهب رسمی کشور باشد. یک روزنامه اصلاح‌طلب با وقاحت تمام در روز عید سعید غدیر اصلی‌ترین مبانی مذهب رسمی کشور را زیر سؤال می‌برد و به اعتقادات 75 میلیون ایرانی اهانت می‌کند. اولین کسی که باید صدایش در حمایت از ملت و در دفاع از مبانی مذهب رسمی کشور بلند شود رئیس جمهور است. اما متأسفانه رئیس جمهور این روزها بزرگترین دغدغه‌اش نقد عملکرد دولت گذشته است و کاری به تعهدات و بویژه سوگندی که در پیشگاه نمایندگان ملت خورده است ندارد.
سردبیر روزنامه رسالت می‌افزاید: صدای مردم درآمد وهیئت نظارت بر مطبوعات حکم به توقیف روزنامه بهار داد. وزیر ارشاد در هیئت نظارت (بر اساس شنیده ها) به این حکم رأی منفی داد و از توقیف روزنامه بهار اظهار تأسف کرد و خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از وی گفت؛ راه‌های دیگری برای اعمال قانون غیر از توقیف روزنامه وجود دارد. ظاهراً حساسیت دولت جدید نسبت به حفظ ارزشها و اعتقادات دینی مردم همانند دولت اصلاحات طوری نیست که نماد پایبندی به سوگندی که در قانون اساسی آمده، باشد. دو تن از مراجع عظام تقلید نسبت به همین مسئله واکنش نشان دادند و از اهانت به مقدسات اظهار تأسف کردند و نه از توقیف روزنامه. آیت‌الله مکارم شیرازی فرمودند؛ نباید فقط به توقیف روزنامه بهار قناعت کرد. آیت‌الله نوری همدانی نیز با اظهار تأسف از این رویداد فرمودند: «چرا باید یک روزنامه جرأت توهین به مقدسات را پیدا کند.»
انبارلویی تأکید می‌کند: جناب آقای روحانی یک «روحانی» است باید حساسیت مراجع، علما و عاشقان و شیفتگان علی‌ابن‌ابیطالب امام اول شیعیان را درک کند و اجازه ندهد مهر بی‌تفاوتی و اباحه‌گری به رفتارهای دولت بخورد. دولت پیش از آن که دغدغه آزادی بیان هتاکان و اهانت‌کنندگان به مقدسات مردم را داشته باشد باید دغدغه حفظ دین و ارزشهای انقلاب را بیش از پیش نشان دهد این کمترین انتظاری است که مردم دارند. همچنین رئیس قوه قضائیه آیت‌الله آملی لاریجانی با واکاوی این رویداد تلخ ماجراجویانه محتوای مقاله بهار را موهن و سخیف دانسته و به کسانی که بخواهند با مجوز ارشاد تیشه به ریشه مذهب رسمی کشور بزنند هشدار داد. ضمن تشکر از برخورد مسئولانه رئیس دستگاه قضاء امیدواریم قوای کشور بویژه رئیس جمهور محترم بنا به سوگندی که یاد کرده نسبت به تهاجم علیه مذهب رسمی واکنش در خور داشته باشند.

 


«عدم رای اعتماد خانه ملت به گزینه مسئله‌دار وزارت ورزش ثابت کرد اکثریت نمایندگان مجلس با وجود دو دستگی فراکسیونی، اصولگرا و پاک‌دست هستند.»
وبسایت جهان‌نیوز با اشاره به رای منفی اکثریت نمایندگان مجلس به صالحی امیری پس از نطق مستند و نافذ 7 دقیقه‌ای الیاس نادران نوشت: رای عدم اعتماد خانه ملت به گزینه مسئله‌دار وزارت ورزش و جوانان ثابت کرد که اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی افرادی پاک‌دست، ولایتمدار و پایبند به آرمان‌های انقلاب اسلامی و منزجر از شکنجه و قاچاق و کارچاق‌کنی و جعل و فتنه‌گری هستند و بر سر اصول مماشات نمی‌کنند؛ ثانیاً اگر چه دسته‌بندی‌های درون فراکسیونی مجلس کاملاً مشخص نیست اما اکثریت مجلس نهم اصولگراست و بر سر اصول معامله نمی‌کند و حتی اگر چند نفر وکیل‌الدوله شوند، نمایندگان، مجلس را «در راس امور» نگه خواهند داشت.
جهان‌نیوز می‌افزاید: شاید اعضای خانه ملت در داخل جبهه اصولگرایی اختلافاتی داشته باشند ( که طبیعی است) اما آنان در مقابله با هر خطری که انقلاب اسلامی و منافع ملت را تهدید کند، یکپارچه و یکصدا هستند. به دولت محترم نیز ثابت شد که اگر می‌خواهد به قول آقای رئيس‌جمهور به دور از حاشیه‌ها باشد و اگر عزمی برای خدمت داشته باشد باید افرادی را برای وزارتخانه‌ها و مدیریت‌‌های کلان به مجلس معرفی کند که سابقه فتنه‌گری و ویژه‌خواری نداشته باشند. نگاهی به کارنامه رد صلاحیت‌شدگان کابینه نشان می‌دهد که انصافاً «مجلس اصولگرا» به درستی کارت قرمز به این افراد نشان داده و تلاش کرده که دولت را در مسیر انقلاب و در ریل خدمت‌رسانی به مردم نگه دارد.
این تحلیل خاطرنشان کرد: پس از اتفاقات روز یکشنبه مجلس، دولت باید از مجلس نهم سپاسگزار باشد که علاوه بر رای اعتماد به اکثریت گزینه‌های پیشنهادی مانع ورود بی‌صلاحیت‌ها به کابینه شده است. اگر چه هنوز هم این نقد به رئيس دولت وارد است که چرا این افراد را معرفی کرده است اما امید می‌رود که از این پس همه دولتی‌ها پیام شفاف خانه ملت را درک کرده باشند و به جای حاشیه سازی علیه نمایندگان، سانسور روشنگری‌های منتخبان ملت و پر و بال دادن به مسئله‌دارها، مسیر خدمت به مردم و رفع مشکلات را در پیش گیرند.
گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، بامخالفت 141 نفر از نمایندگان (از مجموع 261 رای) مواجه شد و 13 نفر نیز رای ممتنع دادند و بنابراین وی با کسب 107 رای نتوانست وارد کابینه شود.
این اتفاق نشانه تعامل سازنده در فراکسیون عمده مجلس (رهروان ولایت و اصولگرایان) که هر دو اصولگرا هستند، تلقی شده و این در حالی است که طی یک سال و نیم گذشته جریان فتنه تلاش سازمان یافته‌ای را برای ایجاد شکاف و تعمیق اختلافات میان نمایندگان اصولگرا تدارک کرده است.

 


تعارض اصلاح‌طلبان با دولت جدید با اظهارات اعتراضی وزیر راه دولت خاتمی وارد فاز تازه‌ای شد.
احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات بود که عملکرد وی از جمله در زمینه برخی سوءمدیریت‌ها و ریخت و پاش‌ها مورد اعتراض کارشناسان و رسانه‌ها قرار داشت. او پس از انتخاب دکتر روحانی، ریاست جمهوری، به عضویت یکی از کارگروه‌های انتخاب وزرا درآمد و برخی خبرها نیز حاکی از احتمال وزارت وی بود. با این همه وی از وزارت باز ماند.
او اکنون در مصاحبه با روزنامه آرمان- حامی دو آتشه هاشمی ‌رفسنجانی- دولت موسوم به اعتدال و تدبیر و امید را آماج حملات خود قرار داده است. خرم درباره عملکرد 70 روزه دولت جدید گفت: شعار اعتدال شعار قشنگی است، اما اعتدال در بعد سیاسی فقط معنا می‌دهد و در مسائل اجرایی کشور اصلاً معنا ندارد.(!) مدیران اجرایی کشور و نمایندگان دولت در استان‌ها باید حد بالا و سقف را در خدمتگزاری به مردم در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنند. اگر دولت بخواهد در مسائل اجرایی با میانه‌روی تصمیمات را اتخاذ کند که البته اکنون می‌شود و اکثر مدیران دولت یازدهم در این وادی دارند حرکت می‌کنند، دولت حتماً لطمه خواهد خورد.
وی می‌افزاید: شما که خبرنگار محسوب می‌شوید می‌دانید که در برنامه 100 روزه در هر بخشی چه کار باید کرد؟ دولت چه تصمیماتی گرفته است؟ اولین مسئله‌ای که دولت باید به آن توجه کند چیست؟ در امور زیربنایی، سیاست خارجی، صنعت، معدن و تجارت و... در کمیسیون‌هایی که توسط آقای رئيس‌جمهور قبل از معرفی کردن دولت مسائل و مشکلات کشور مطرح شد من هم عضو یکی از این کمیسیون‌ها بودم. مردم باید بدانند چه مواردی در این کمیسیون‌ها مطرح شده است که 100 روزه می‌شود برخی از مسائل کشور و مشکلات را حل کرد؟ دولت اگر می‌خواهد مسیر چهارساله‌ای را که در پیش دارد درست طی کند، این صد روزه یک شاخص محسوب می‌شود.
خرم اظهار داشت: من یک نمونه برای شما از این مسائل را ذکر می‌کنم. قبل از تشکیل دولت کمیسیون‌هایی برای تعیین وزرا و تدوین برنامه صد روزه در کمیسیون زیربنایی دولت تشکیل شد که من هم عضو آن محسوب می‌شدم؛ به دلیل آنکه ورود ریز در مسکن مهر دارم، بحثی را در مورد مسکن مهر در این کمیسیون مطرح کردم و با بررسی‌ای که انجام دادم، حدود هفت تا هشت هزار میلیارد تومان آورده متقاضی در حساب دولت است. الان که دارم با شما صحبت می‌کنم و وارد آبان ماه شده‌ایم، می‌شود گفت 70 روز از شروع کار دولت یازدهم گذشته است. یعنی هفتاد درصد زمان دولت برای انجام وعده‌هایش سپری شده است. هنوز در مورد این 8 هزار میلیارد تومان آورده متقاضی در مسکن مهر تصمیم گرفته نشده است.
وزیر راه دولت اصلاحات ادامه داد: دیروز و امروز من شنیده‌ام که یک حساب مشترک بین پیمانکاران و کارفرما دارد شکل می‌گیرد که این سرمایه به این حساب‌ها واریز شود. این اقدام؛ کاری بود که هفتاد روز پیش باید انجام می‌شد، یک روز تا حداکثر دو روز باید این کار انجام می‌شد. دولتمردان اکنون یک تلقی خاصی از تدبیر و امید دارند؛ تدبیر معنای احتیاط شده است؛ آدم احساس می‌کند که یک نوع عافیت‌طلبی توسط برخی از دوستان معنا شده است. وزیری که قبلاً کار وزارت را انجام داده است و تجربه‌ای در دوره‌های قبلی دارد در 10 الی 15 روز ابتدای مسئولیتش باید تکلیف تمام پروژه‌ها و طرح‌ها را روشن کند. شخصی هم که تجربه وزارت ندارد، حداکثر یک ماهه می‌تواند با مسائل حوزه مسئولیت خود آشنا شود. وزیر باید روی محورهای فعالیتش و وضعیت موجود تصمیم‌گیری کند؛ منابعش را ببیند و براساس این منابع تصمیم‌گیری کند. این قضیه 8 هزار میلیارد تومان یک نمونه کوچکی بود که من ذکر کردم.
وی با بیان اینکه «در این برنامه صد روزه به شدت عقب هستیم» گفت: لازم است که آقای رئيس‌جمهور هفته‌ای دو روزشان را بگذارند برای دیدار با وزرا. ایشان باید تک‌تک وزرا را بخواهند و از آنها بپرسند که در برنامه صد روزه به کجا رسیده‌اید. برنامه صد روزه یکسری پروژه‌هاست که انجام می‌شود و ادامه پیدا نمی‌کند، در این فرصت صد روزه امکانی فراهم می‌شود که برنامه اجرایی چهار ساله را هر وزیری برای وزارتخانه خود تدوین کند.
خرم آنگاه به سیاق طیفی از اصلاح‌طلبان که علیه روند انتخاب و معرفی برخی استانداران فضاسازی می‌کنند، به وزارت کشور حمله کرد وگفت: اکنون یک اتفاق خاصی در کشور ما رخ داده است؛ اتفاق خاص این است که اشتیاق به تکیه زدن بر پست‌های دولتی زیاد شده است. اگر این اشتیاق در عمل هم به اشتیاق در حل مشکلات مردم منجر شود مطلوب است؛ اما اکنون من چنین تصوری از اشتیاق فعالان سیاسی در تکیه زدن به پست‌های دولتی ندارم. در استان‌ها افرادی که در ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی حضور جدی داشتند الان گله‌مند هستند.
وی همچنین از تعامل دولت با نمایندگان مجلس انتقاد کرد.
مشخص نیست چه میزان از انتقادهای وزیر دولت خاتمی از سر دلسوزی و چه میزان از آن به خاطر عقده‌ها و ناکامی‌های افراطیون مدعی اصلاحات- با وجود اخذ امتیازات بزرگ و بی‌زحمت از دولت جدید- است.

 


روز پنجشنبه در حالی که کاخ سفید میزبان سران یهودی لابی ایپک بود، جان‌کری به همراه وزیر خزانه‌داری برای هماهنگی بیشتر به کنگره رفت. به گزارش رویتر که این خبر را منتشر کرده، سناتورهای هر دو حزب دموکرات و کنگره، مخالف لغو تحریم‌های ایران و در مقابل افزایش آنها هستند.
این خبر برخلاف ادعای برخی رسانه‌های داخلی است که با کتمان واقعیات و اخبار ادعا می‌کنند میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و همچنین میان دولت و مجلس آمریکا بر سر کاهش یا افزایش تحریم‌های ایران اختلاف وجود دارد و برخی از آنها تندرو و شمار دیگر کندرو هستند!
فارین پالیسی به نقل از رویتر نوشت:‌ «کاخ سفید پنجشنبه‌ میزبان یک گروه کوچک از رهبران یهودی بود و جان‌کری، وزیر خارجه به همراه جک ‌لیو از خزانه‌داری، راهی کنگره شدند. هدف تمامی این اقدامات چانه‌زنی با گروه‌هایی است که به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند.»
این خبر می‌افزاید: سناتورها از هر دو حزب آمریکا حتی با لغو کوچکترین تحریمی نیز مخالفت می‌کنند و در مقابل به دنبال اعمال تحریم‌های مضاعف هستند.
در ادامه این خبر آمده است: هر چند پس از مذاکرات هسته‌ای اخیر در ژنو، مقامات آمریکایی گفتند این صریح‌ترین و جدی‌ترین مذاکره‌ای بوده که با ایرانیان داشته‌اند، مجلس نمایندگان آمریکا دو روز پیش از مراسم تحلیف روحانی، بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند. تحریمی که هدف آن به صفر رساندن صادرات نفتی ایران تعیین شده است. همچنین 76 سناتور از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نیز در نامه‌ای به اوباما از او خواستند نظام تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کرده و بر روی گزینه نظامی نیز تاکید کند.
فارین پالیسی این اتفاقات را پاسخ نامناسب بر میانه‌روی ایران توصیف کرد و با پیش‌بینی احتمالی شکست مذاکرات نوشت: در صورتی که در مذاکرات هسته‌ای پیش رو تاکید غرب به صفر رساندن غنی‌سازی در ایران و مهر و موم تاسیسات هسته‌ای باشد، به احتمال زیاد، این گفت‌وگوها به نتیجه‌ای نمی‌رسد. در واقع هر کسی که در حل بحران مطالعاتی داشته باشد، درک می‌کند که به منظور راضی کردن طرف مقابل برای عمل به خواسته‌های‌مان، باید هم مشوق ارائه کنیم و هم مجازات. اعمال تحریم‌های سخت، بدون امید به تعدیل آنها در صورت همکاری طرف مقابل، اقدامی غیرواقع‌بینانه است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10