(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 آبان 1392 - شماره 20630 

ضرورت تداوم شعار “مرگ بر آمریکا” در راهپیمایی انقلابی 13 آبان ( بخش نخست )
نوجوان امروزی در جهاد استکبار ستیزی
   


گالیا توانگر
حالا که این لانه فساد کشف شده است،خیلی چیزها برای ملت ما باید کشف بشود.آنجا دستگاه های جاسوسی زیاد مع‌الاسف در ظرف چند ساعتی که نتوانستند این جوان های عزیز ما،درها را درست باز بکنند -برای اینکه درها جوری بوده است که قابل باز کردن نبوده است.رمزهایش را نمی دانستند – اینها در آن زیر زمین ها ی بزرگ اسناد بزرگی که جاسوسی شان بوده است ،از جنایتهاشان بوده است، از خائنینی بوده است که با آنها همکاری داشتند به کلی از بین بردند ،تمام را به صورت پودر گرفتند در آوردند کاغذها را. مع‌ذالک یک مقداریش را که دیگر فرصت برایشان نشده است از بین ببرند،دست دوم و سومش مانده است که برای کشف اینها و فهم اینکه اینها چه هست محتاج به کارشناسان است. این جوان ها خودشان نمی دانند ،لکن آن مقداری که می توانند می خواهند ارائه بدهند و ارائه می دهند.لکن بسیاری از آنها کارشناس لازم دارد،رمز است. خیلی از جعبه ها را،صندو ق هایی که در آنجا هست رمز است و باز کردنش محتاج به این که کارشناس باشد. اینها یک مرکز توطئه و مرکز جاسوسی در مملکت قرار دادند. سفارتخانه‌ها حق ندارند که-حفاظتشان با خود دولت است- تفنگدار وارد کنندو اینها تفنگدار در آنجا داشتند.سفارتخانه ها حق ندارند که جاسوسی کنند،توطئه بکنند و اینها جاسوسی می کردند.
بعد هم آقای کارتر تفضل فرمودند که دو نفر بفرستند با ما صحبت بکنند. ما چه صحبتی با شما بکنیم؟ صحبت با شما کی بکند؟ جواب این زن‌هایی که بچه هایشان را از دست دادند ،پدر‌هایی که جوان‌هاشان را از دست دادند ،آنهایی که در طول زمان از آمریکا ضربه خوردند،ممالکی که ضربه خوردند این قدر ، ما جواب اینها را چه بدهیم؟
ما جواب این مملکت هایی کثیری که با امر آمریکا،با توطئه آمریکا ،آنها را به نابودی کشیدند،وجدانا جواب آنها را چه بدهیم؟ بنشینیم با کی صحبت کنیم؟ . . . (صحیفه امام (ره)- ج11،ص:11 و12 )
13 آبان روز اثر بخشی دانش آموزان انقلابی
13آبان سالگرد سه رویداد مهم در تاریخ کشورمان است. بعد از واقعه 15 خرداد سال 1342در مدرسه فیضیه قم ، 4 آبان 1343 امام (ره) در محل منزلشان و در زادروز بانو فاطمه زهرا(س) سخنان شدید لحنی علیه کاپیتولاسیون ایراد فرمودند . این سخنرانی موجب شد که ایشان توسط ساواک دستگیر و در 13 آبان 1343 به ترکیه تبعید شوند.دستگیری ایشان در نیمه شب زمانی رخ داد که مشغول نیایش شبانه بودند.یک عکس تاریخی از امام (ره)در ترکیه با یک دوربین معمولی گرفته شده است. چون سرد بوده امام (ره)پالتو پوشیده‌اند و در کنار مامورین تبعید شان مصمم ایستاده اند.
کشتار دانش آموزان در13 آبان 1357 و نیز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان 1358 دو رویداد مهم دیگر این روز تاریخی و سرنوشت ساز تاریخ انقلاب اسلامی است.
اما در 13 آبان 57 که رشادت دانش آموزان منجر به سقوط کابینه شریف امامی شد چه گذشت؟
صفورا ابراهیمی دبیر تاریخ مقطع متوسطه در حالی که چند کتاب تاریخی غیر درسی در دست دارد و به سمت کلاس می رود، برایمان می گوید:
« باید برای دانش آموزان وقایع آن زمان را مستند توضیح داد تا ملکه ذهنشان شود و اگر احیانا سؤالاتی در ذهن دارند پاسخ کامل و دقیقش را دریافت کنند.»
وی ادامه می دهد:«دانش آموزانی که در خرداد 1342 خردسالانی بیش نبودند ، در آبان ماه 1357 تبدیل به سربازان شجاع امام (ره) شدند که در برابر ظلم و ستم استکبار قد علم کردند.
در آن روزها مدیران مدارس یا انقلابی شده بودند و بشخصه دانش آموزان را تشویق به حضور در تظاهرات می کردند و یا دیگر اقتدار سابق را نداشتند.
روز 13 آبان 57 عقربه های ساعت 11 صبح را نشان می داد. دانش آموزان مدارس را تعطیل کردند و به سمت دانشگاه تهران به حرکت در آمدند.سربازان ارتش سعی داشتند با شلیک تیر هوایی و انفجار گاز اشک آور آنها را متفرق کنند. دانش آموزان شعارهای “مرگ بر شاه” و “معلم به پا خیز محصلت کشته شد “سر می دادند.سربازان در پیاده روی مقابل دانشگاه تا اطراف پارک دانشجو مستقر بودند و دانش آموزان و مردم در محوطه دانشگاه،پشت میله های سبز روبه روی سربازان شعار می دادند. مردم شعار می دادند و سربازان را دعوت می کردند که به صفوف آنها بپیوندند. بر اساس گزارش یک شاهد عینی ناگهان یک سرباز واحد تحت فرماندهی خود را رها کرد و به سوی مردم دوید. افسر فرمانده به سوی وی شلیک کرد و درگیری آغاز شد.دانش آموزان و مردم برای خنثی کردن اثرات گاز اشک آور مقوا و برگ های خشکیده درختان را آتش زدند.»
وی در باب نتیجه این اقدامات شجاعانه دانش‌آموزان سال 57 می گوید:«شب هنگام عوامل انقلابی تلویزیون به مدت دو دقیقه در برنامه خبر کشتار و صحنه های تیر اندازی به سوی دانش‌آموزان را نمایش دادند.آن روز تعداد کثیری در محوطه در بسته دانشگاه به شهادت رسیدند. اگر چه مقامات فرمانداری تهران اعلام کردند هیچ کشته‌ای وجود نداشته و تنها سه نفر مجروح شده اند! مردم اجساد شهدا را روی دست گرفتند و فریاد می زدند:دانشگاه کشته داد.
در پی این جهاد دانش آموزی ابوالفضل قاضی وزیر علوم وقت استعفا کرد و کابینه شریف امامی با عمر 70 روزه اش منحل شد و جای خود را به دولت نظامی ازهاری داد. شاه شکست خود را این‌گونه اعلام کرد: من صدای انقلاب شما ملت ایران را شنیدم.»
رسالت خطیر آگاهی بخشی به نسل امروز
جواد لایق حقیقی مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی تهران بزرگ در گفت و گو با گزارشگر کیهان اولین وظیفه مجموعه خود را دادن آگاهی به دانش آموزان عنوان کرده و می گوید:«بهترین فرصت برای ما در زمینه آگاهی بخشی به دانش‌آموزان به ویژه در مورد اینکه چرا باید شعار مرگ بر آمریکا سر داد؟همین ایام است. »
وی می گوید: «بر اساس کلام قرآن کریم که می فرماید :ظلم نکنید و تابع ظلم نباشید،باید مقابل ظلم ایستاد. هر جایی هم که مظلومی هست آن را یاری داد. ما با آمریکا از این جهت اختلافات عمیقی داریم که سردمدار ظلم در جهان امروز است و حتی ظالمین زیر دست خود را انسجام می دهد.این نوع عملکرد دقیقا نقطه مقابل عملکرد نظام ماست که بر پایه ظلم ستیزی و استکبار ستیزی استوار است.از همین نقطه شکاف ها و بحث های عمیق ما با آمریکا آغاز می شود. اگر با بصیرت به اخبار روز دنیا بنگریم می بینیم که هر جا اسمی از آمریکا برده شده،ظلمی در جهت تامین منافع خودش رخ داده است. هر چه سر راهش بوده برداشته تا به اهداف استکباری خود دست پیدا کند. مصداق های تاریخی این نوع عملکردش هم بخصوص در کشور ما زیاد است. از کودتای 28 مرداد گرفته تا هدایت عملیات سرکوب مردم از آن زمان تا پایان رژیم ستم شاهی در بعد از انقلاب هم که 24 ساعته در صدد ضربه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و در این راستا از هیچ تلاشی روی گردان نبوده است.»
وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی وظیفه ما در برابر دانش آموز نسل جدید چیست؟ می گوید:«پله اول آشنا کردن نسل جدید با اهداف استکباری آمریکاست. در مرحله بعد باید فرهنگ ایثارگری و مقاومت را انتقال و اشاعه داد. با این حال ما معتقدیم که دانش آموز امروزی ما همچنان انقلابی و آگاه است، همچنان که در راهپیمایی روز 13 آبان وقتی از خیابان ها و میادین اصلی شهر عبور می کنیم،می بینیم که جمعیت دانش آموز بالاترین تعداد را دارند.»
وی در مورد نقش معلمین در آگاهی بخشی به دانش آموزان می گوید:«معلمین چنانچه دانش آموز طراز انقلاب اسلامی را تربیت کنند و خروجی سیستم آموزش و پرورش مان این چنین دانش‌آموزانی باشند ، قطعا نگرانی ها برای آینده به صفر خواهد رسید. از آن سو دانش آموز نیز می‌تواند در سه جهت انتقال دهنده اهداف انقلابی باشد؛در خانواده،در بین گروه همسالانش و در محیط جامعه‌ای که زندگی می کند.»
ضرورت روایت هنرمندانه از
رویداد تاریخی 13 آبان
سمیه کاشانی مربی تربیتی دوره متوسطه این روزها به همراه گروهی از دانش آموزان در حال تهیه روزنامه دیواری مدرسه برای ایام 13 آبان است.
وی می گوید :«سعی کرده ایم از منظر جدیدی وارد این موضوع شویم و به صورت غیر مستقیم و البته مستند در مورد رخداد های آن سال ها به بچه های خود اطلاعاتی بدهیم.با توجه به اینکه بحث مذاکره با آمریکا پیش آمده بعضا می بینم که بچه‌ها حساس شده اند و می آیند و می پرسند:چرا مرگ بر آمریکا می گوییم؟ من حدودا سه روز وقت گذاشتم و از طریق اینترنت کلیه خبرهای جدید مربوط به این ایام را جست وجو کردم و نتایج خوبی به دست آمد.
در یکی از خبر گزاری ها این نوید به جامعه دانش آموزان داده شده بود که توسط داستان‌نویس انقلابی آقای ارسنجانی رمان “ردیف 49 “به رشته تحریر در خواهد آمد. این رمان که بر گرفته از خاطرات دوران دانش آموزی نویسنده در آن سال‌هاست و به شهر محل زندگی اش بر می گردد، از حرکت انقلابی و بی نظیر دانش آموزی روایت شده که دستگاهی الکتریکی می سازد تا با آن بر روی صدای شاه در حین مصاحبه اش با رادیو –به مناسبت روز تولدش 4 آبان - پارازیت بیندازد.»
این فرهنگی دغدغه مند ادامه می دهد:«چنین خبر هایی این نوید را می دهد که دست اندر‌کاران فرهنگی کشور به دنبال یافتن ابزار جدید و قدرتمندی مثل ادبیات در انتقال حقایق آن سال ها هستند و هرچه مستند تر و غیر مستقیم تر روایت شود بر روی بچه ها بیشتر تاثیر گذار خواهد بود.»
وی ادامه می دهد:«رویداد تاریخی 13 آبان از آنچنان پتانسیلی برخوردار است که می توان از آن به ده ها روایت هنرمندانه رسید . از مدرسه گرفته تا در بین هنرمندان شاخه های مختلف هنری کشورمان.
می توان فیلم و سریال ساخت. می توان مثل کتاب خاطره هایی که از دفاع مقدس روایت کرده‌اند از این رخداد نیز کتاب های رمان و خاطره بنویسند.کتاب عکس چاپ کنند. ما امسال در مدرسه مان یک گروه نمایش به عنوان شهید مدرسه تشکیل داده ایم که به روایت حوادث 13‌آبان می پردازد.
در مدرسه باید بچه ها را از طریق فعالیت های گروهی و اجرای مسابقات به سمت درک حقایق کشاند و برای سوالات هوشمندانه شان پاسخ های مستند و هوشمندانه داشت.»
کاپیتولاسیون سند آشکار توهین استکبار به ملت ها
کاپیتولاسیون در ایران طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس از آن نیز برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را به علت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند.اما کاپيتولاسيون در سال 1306، تحت فشار افکار عمومي و فضاي حاکم بر روابط بين‌الملل پس از جنگ جهانی اول، لغو گرديد. هنوز بيش از سه دهه از الغاي کاپیتولاسیون نمي‌گذشت که محمدرضا پهلوي احياگر مجدد آن شد. کابينه اسدالله علم در سيزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه، پيشنهاد آمريکا مبني بر اعطاي مصونيت قضايي به اتباع آمريکايي را به صورت يک لايحه قانوني در هيأت دولت تصويب کرد. چندي بعد اين خبر به حضرت امام رسيد و ايشان را به خروش و فرياد واداشت به طوريکه در 4 آبان 1343 ايشان طي نطقي تاريخي به رسوايي اين اقدام ننگين پرداختند. فرازهايي از سخنراني ايشان چنين بود: « ... دولت با کمال وقاحت از اين امر ننگين طرفداري کرد، ملت ايران را از سگ‌هاي آمريکايي پست‌تر کردند. اگر چنانچه کسي يک سگ آمريکايي را زير بگيرد، بازخواست از او مي‌کنند؛‌اگر شاه ايران يک سگ آمريکايي را زير بگيرد بازخواست مي‌کنند؛ و اگر چنانچه يک آشپز آمريکايي شاه ايران را زير بگيرد، هيچ کس حق تعرض ندارد ...».
رژيم که در طول دو سالي که امام قيام کرده بودند، نتوانسته بود با هيچ شيوه‌اي، ايشان را آرام کند، تنها يک راه پيش پاي خود مي‌ديد و آن تبعيد امام بود. در شب 13 آبان 1343، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ايشان را دستگير و به تهران منتقل کردند و سپس با يک هواپيماي نظامي ايشان را به ترکيه تبعيد کردند. این سرآغاز هجرتی بود که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار نشاند.
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10