(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 آبان 1392 - شماره 20630

کوتاه اقتصادی
یک مقام مسئول خبر داد
متوسط قیمت هر متر مکعب گاز خانگی 84 تومان
نوربخش: با تخصیص منابع
قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرا می‌شود
وزیر کار و رفاه: سازمان تامین اجتماعی 60 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است
قیمت جهانی نفت افزایش یافت
افزایش قیمت خودرو در پی اظهارنظر وزیر صنعت
یک مسئول وعده داد
برخورد با مشاوران املاک متخلف
رئیس اتحادیه طلا و جواهر: خرید سکه از رونق افتاد
عطاریان خبر داد
اعلام شرایط پرداخت وام ضروری بازنشستگان کشوری در آینده نزدیک
11 اقدام گمرک برای تسهیل و توسعه صادرات
بازدهی 93 درصدی بورس تهران از ابتدای سال جاری
مرکز آمار گزارش داد
نرخ تورم مهر ماه 2/36 درصد
   


* رئیس کمیسیون انرژي مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تدوین بودجه 93 براساس واقعیت‌های موجود در کشور گفت که میزان فروش نفت در سال آینده نباید بیش از سال جاری باشد و قیمت نفت نیز با توجه به قیمت‌‌های جهانی باید بشکه‌ای 95 دلار پیش‌بینی شود که ریسکی نداشته باشد.مسعود میرکاظمی اظهار کرد: نگرانی که من شخصاً دارم این است که در برنامه‌های وزرای دولت یازدهم رنگ و بوی برنامه اقتصاد مقاومتی را نمی‌بینیم در حالی که ما باید همیشه آمادگی داشته باشیم که اگر اتفاقات دیگری در تحریم افتاد، بتوانیم کشور را مدیریت کنیم؛ البته این در کنار دیپلماسی فعال و دفاع از حقوق ملت است اما به هر حال نباید ذوق‌زده شویم، غافل شویم و فرصت را از دست بدهیم زیرا این فرصت‌سوزی‌ها باعث می‌شود بعداً نتوانیم جبران کنیم.
* معاملات اعتباری برق، معامله از طریق کد دوم و معاملات مستقیم توسط مصرف‌کنندگان عمده، به‌طور جدی در دستور کار بورس انرژي قرار دارد. مدیر عامل بورس انرژي با بیان این مطلب، گفت: ساز وکارهای مقرراتی بورس انرژي به تصویب هیئت مدیره سازمان و شرکت رسیده و معاملات در تابلوی فیزیکی و مشتقه از زمان افتتاح در حال انجام است، اما این بازار به صورت مستمر در حال توسعه است و همچنان، فرصت‌های زیادی برای گسترش دامنه فعالیت بورس انرژی در کشور وجود دارد.سیدعلی حسینی افزود: در بازار برق لازم است شرکت‌های توزیع را به مشارکت بیشتر تشویق کرد، به خصوص در حال حاضر اعتباری که توانیر در اختیار آنها قرار می‌دهد به طور کامل جذب نمی‌شود.
* رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که ارز در بودجه سال آینده تک‌نرخی خواهد شد، گفت: به دنبال نرخی هستیم که بتواند تولید و اشتغال را در کشور پشتیبانی کند. ولی‌الله سیف در پاسخ به این سؤال که با توجه به این که در بخشنامه بودجه سال آینده بر یکسان‌سازی نرخ ارز تاکید شده آیا ممکن است نرخ مبادله‌ای به نرخ بازار آزاد برسد؟ اظهار کرد: بحث اصلی ثبات اقتصادی و نرخ مناسبی است که بتواند تولید و اشتغال را در کشور پشتیبانی کند.
* رئیس اتحادیه باغداران از آغاز برداشت پرتقال خبر داد و گفت: امسال حدود 5/4 میلیون تن پرتقال از باغ‌های کشور برداشت می‌شود اما در حال حاضر برخی پرتقال را مانند نارنگی رنگ می‌کنند که توصیه می‌شود مردم این نوع پرتقال را نخرند. مجتبی شادلو اظهار کرد: برداشت انواع پرتقال تامسون جنوب و شمال از باغ‌های کشور آغاز شده که به پرتقال نوبرانه معروف است اما از اواخر آبان ماه تا اردیبهشت ماه سال آینده انواع پرتقال از تامسون تا والنسیا در باغ‌های کشور برداشت می‌شود و مشکلی از نظر میزان تولید وجود ندارد.

 


متوسط قیمت هر متر مکعب گاز خانگی به 84 تومان رسیده است.
حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با مهر درباره دلایل افزایش بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی، گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری مصوب مجلس شورای اسلامی به ازای هر متر مکعب بهای گاز مشترکان خانگی 10 تومان افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام این که مطابق با مصوبه مجلس این افزایش قیمت گاز باید از یکم فروردین ماه سال‌جاری اعمال شود، تصریح کرد: اما شرکت ملی گاز این افزایش قیمت را از ابتدای تیرماه در صورتحساب مشترکان گاز خانگی اعمال کرده است.
وی با تاکید بر این که از این رو در صورتحساب ماه‌های آینده مشترکان خانگی عوارض معوق گاز به ازای سه ماه نخست سال هم در قبوض مشترکان اعمال خواهد شد، اظهار داشت: با این افزایش قیمت متوسط بهای هر متر مکعب گاز مشترکان خانگی به حدود 84 تومان افزایش یافته است.
این مقام مسئول همچنین درباره سناریوهای افزایش قیمت گاز مشترکان خانگی، توضیح داد: هم‌اکنون سیاستی که در دستور کار وزارت نفت قرار دارد تفکیک بین منابع مالی حاصل از فروش گاز بوده که برای پرداخت یارانه نقدی مصرف می‌شود و پول گازی بوده که مستقیما برای فعالیت اجرایی مجموعه شرکت گاز اختصاص می‌یابد.
وی با بیان این که در حال حاضر هزینه عوارض 10 تومانی گاز برای توسعه شبکه گازرسانی به نقاط محروم و تقویت زیرساخت‌های صنعت گاز اختصاص می‌یابد، تبیین کرد: اما منابع مالی حاصل از فروش گاز به مشترکان، مستقیم به خزانه واریز می‌شود و هیچ منابع مالی برای فعالیت‌های شرکت گاز اختصاص نمی‌یابد.
عراقی با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت فروش گاز برای شرکت گاز به مراتب کمتر از سال 1389 است، تاکید کرد: از سوی دیگر تمامی منابع مالی که از فروش گاز به مردم حاصل می‌شود صرف پرداخت یارانه‌های نقدی می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر این که از این رو باید بین منابع مالی شرکت گاز و منابع مالی پرداخت یارانه نقدی مردم از محل فروش گاز یک تفکیک حاصل شود، گفت: این برنامه در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود روند پرداخت منابع مالی حاصل از فروش گاز برای سال آینده اصلاح شود. همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تشریح جزئیات راه‌اندازی سه پروژه جدید گازی در آستانه فرا رسیدن فصل زمستان، اعلام کرد: با بهره‌برداری از یک تاسیسات جدید تقویت فشار میزان وابستگی ایران به گاز وارداتی ترکمنستان کاهش یافت.
علیرضا غریبی با اعلام این که از این رو سه تاسیسات جدید تقویت فشار گاز شامل ایستگاه‌های همدان، دشت و بیجار در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، تصریح کرد: با بهره‌برداری از این سه پروژه جدید در مجموع ظرفیت اسمی انتقال گاز طبیعی ایران حدود 150 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تاکید بر اینکه مهمترین دستاورد راه‌اندازی تاسیسات تقویت فشار گاز دشت کاهش وابستگی به گاز وارداتی از ترکمنستان است، تبیین کرد: علاوه بر این بهره‌برداری از این پروژه جدید منجر به افزایش پایداری شبکه گاز در استان‌های شمال و شمال شرق کشور خواهد شد.

 


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه یکی از خواسته‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی، اجرای قانون همسان‌سازی است، گفت: به دنبال تحقق منابع این موضوع هستیم تا بتوانیم این خواسته به حق بازنشستگان را محقق سازیم.
سید تقی نوربخش در همایش ملی روز خانواده و تکریم بازنشستگان کشوری و سازمان تأمین اجتماعی در مورد جامعه تحت پوشش این سازمان، اظهار کرد: تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی کشور 37 میلیون نفر از آحاد کشور را زیر پوشش خدمات دارد و هم‌اکنون به بیش از دو میلیون و 200 هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر که با احتساب خانواده‌هایشان بالغ بر چهار میلیون و 600 هزار نفر می‌شوند، خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی ارائه می‌کند.
وی در مورد اقدامات اخیر سازمان تأمین اجتماعی برای رضایت‌مندی جامعه هدف تحت پوشش خود، بیان کرد: کاهش فرانشیز بیماران سرطانی از 30 به 10 درصد در شهریورماه و کاهش فرانشیز بیماران تالاسمی و هموفیلی از جمله اقدامات مؤثر تأمین اجتماعی در ماه‌های اخیر بوده است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هیچ داروخانه‌ای در سراسر کشور از سازمان تأمین اجتماعی طلب ندارد، اظهار کرد: تحت پوشش قرار دادن 170 قلم دارو، پرداخت هزینه‌های مربوط به پروتزها به طور عام و کاهش دوره انتظار آن از پنج به سه سال و ایجاد بیمه مکمل از دیگر اقدامات تأمین اجتماعی بوده است.
نوربخش با تأکید بر اینکه جامعه تحت پوشش این سازمان می‌تواند به‌طور رایگان از طریق 349 مرکز درمانی و بیمارستان ملکی این سازمان خدمت رایگان دریافت کنند، گفت: در کنار اقدامات درمانی برای بیمه‌شدگان، افزایش حداقل سقف مستمری به 700 هزار تومان و اقدامات فرهنگی مانند کمک به شکل‌گیری نهادهای مردمی در قالب کانون‌های بازنشستگی و پرداخت کمک هزینه سفرهای زیارتی و سیاحتی از دیگر اقدامات انجام گرفته برای آسایش و رفاه بازنشستگان تأمین اجتماعی بوده است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: دولت تدبیر و امید برای تحقق شعار ارزشمند نامگذاری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری بر آن است تا در جهت بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان، سرعت در اجرای طرح‌های رفاهی سازمان تأمین اجتماعی و در نهایت افزایش رفاه اجتماعی، گام‌های اساسی بردارد که خوشبختانه با جهت‌گیری‌های هدفمند و اثرگذار دولت یازدهم، نتایج و دستاوردهای چشمگیر و پرباری را برای سازمان تأمین اجتماعی به همراه خواهد داشت.
نوربخش از دستور کار قرار گرفتن تشکیل کار گروه‌هایی با حضور نمایندگان کانون‌های بازنشستگی، مدیران و کارشناسان سازمان خبر داد و اظهار کرد: از این طریق با سیاست‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص رفع مشکلات بازنشستگان قصد داریم اقدامات مؤثری را انجام دهیم. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از تدوین طرح احیای شورای عالی تأمین اجتماعی در مجلس خبر داد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی در صورت تدوین آیین‌نامه ماده 10 قانون نوسازی صنایع و تأمین اعتبار آن هیچ مشکلی برای اجرا ندارد.
نوربخش اظهار کرد: برابر قانون ماده 10 نوسازی و بازسازی صنایع، فرد می‌تواند با 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه به تأمین اجتماعی بازنشسته شود و منابع پنج سال مابقی را که مستمری‌بگیرش است، دولت و کارفرما مشترکا تقبل کنند و در ازای آن کارفرما یک نفر را به چرخه اشتغال وارد کند.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 12هزار نفر با درآمد بالای 20 میلیون تومان در کشور در حال دریافت یارانه هستند، اظهار کرد: در ارتباط با موضوع یارانه‌ها پایه‌های آماری کشور خیلی قوی نیست و از دو جهت برخوردار و مستحق می‌توان افراد جامعه را شناسایی کرد.
علی‌ ربیعی در حاشیه همایش ملی روز خانواده و تکریم بازنشستگان کشوری افزود: بانک‌های اطلاعاتی کار خود را برای شناسایی اقشار جامعه آغاز کرده‌اند و ما واقعا در جهت شناسایی افراد برای دریافت یارانه مسیر بسیار سختی پیش رو داریم و در ارتباط با شناسایی افراد چند سناریو را مدنظر قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینکه دولت قبلی 60 هزار میلیارد تومان بدهی برای صندوق‌های بیمه‌ای برجای گذاشته است، گفت: زمانی که در جلسه هیئت ‌دولت این رقم را اعلام کردیم سبب شد که رئیس‌جمهور در این رابطه متعجب شده و دستور تشکیل دو کمیسیون را در این رابطه صادر کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت قبلی زمانی که دولت را تحویل گرفته بدهی‌های این نهاد به صندوق‌های بیمه‌ای یک سوم بدهی 60 هزار میلیارد تومانی که هم‌اکنون بر جای مانده، نبوده است.
وی با اشاره به اینکه قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران بار مالی بسیار زیادی به همراه دارد، تصریح کرد: بدهی‌های دولت به صندوق‌های بیمه‌ای 60 هزار میلیارد تومان است؛ اما باید قانون همسازی را نیز مد نظر قرار دهیم و به صورت جزء به جزء و تدریجی موضوع را پیش ببریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به منشور اخلاقی که برای مدیران صندوق‌های تامین اجتماعی و شستا نوشته شده اشاره و اظهار کرد: ورود افراد سیاسی در این صندوق‌ها منع شده و فقط افراد متخصص می‌توانند به این صندوق‌ها ورود کنند تا شاهد تحول در بخش اقتصادی صندوق‌های تامین اجتماعی باشیم.
ربیعی از طرح راه‌اندازی تعاونی‌های ویژه بازنشستگان خبر داد و گفت: مبلغی که برای این طرح در نظر گرفته شده 20 میلیون تومان است.
به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سازمان‌ تامین اجتماعی به دنبال الگوسازی بیمارستان میلاد هستیم، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم بیمارستان‌هایی به سبک و سیاق بیمارستان میلاد داشته باشیم و تعاملاتی نیز در این زمینه با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده‌ایم.
وی در ادامه در مورد کارآمدی دفترچه‌های بیمه درمان یادآور شد: پرداخت بدهی‌های صندوق‌های بیمه‌ای دفترچه‌های درمان را معتبر می‌کند؛ اما در رابطه با زمان اعتبارسازی این دفترچه‌ها نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد، اما برای این موضوع برنامه‌ریزی و جهت‌گیری خاصی داریم چرا که این موضوع به اعتبارات بستگی دارد.
ربیعی در ادامه به بازنشستگان کشوری و صندوق تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: جامعه ما به سمت بحران پا به سن گذاشتن پیش می‌رود و ما باید مراکز پژوهش آینده‌نگری برای سالمندان که تعطیل شده بود را احیا کنیم.
وی افزود: جامعه‌ای پویاست که بزرگانش دارای ارج و منزلت باشند و به عنوان افرادی که کنار گذاشته می‌شوند به آنها نگاه نشود.
به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است مدیران صندوق‌های اجتماعی و بازنشستگی کشوری خانه‌های امید را در برنامه‌های خود و در شهرهای کشور ایجاد کنند.
وی در خاتمه از ایجاد طرح گفتمان مدیران بازنشستگی خبر داد و اظهار کرد: می‌خواهیم این طرح را در دولت ایجاد کنیم؛ چرا که موضوع بازنشستگی یک پدیده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که در آینده نه چندان دور تعداد زیادی افراد از جامعه را دربر خواهد گرفت.

 


قیمت جهانی نفت با افزایش 17 سنتی به 01/109 دلار در هر بشکه رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، با انتشار آمار مثبت بخش تولید در کارخانجات چین و انتظار برای تقاضای ثابت و یکنواخت نفت در بازارهای جهانی، قیمت این کالای اساسی به 109 دلار در هر بشکه افزایش یافت.
تولید کارخانجات چین به عنوان دومین مصرف‌کننده نفت جهان سریع‌ترین رشد در 18 ماه اخیر را به ثبت رسانده‌اند.
هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افزایش 17 سنتی 01/109 دلار معامله شد و نفت سبک آمریکا با 9 سنت افزایش بشکه‌ای 47/96 دلار فروخته شد.
ویکتور چام تحلیلگر بازارهای نفتی گفت: آخرین آمار نشان دهنده این است که چین اقداماتی برای افزایش رشد اقتصادی و رسیدن به هدف رشد 5/7 درصدی دولت این کشور برای سال جاری انجام خواهد داد.
وی افزود: نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت لیبی و عراق قیمت نفت را تقویت خواهد کرد.
بر اساس این گزارش: این نخستین بار در 9 ماه اخیر است که اقتصاد چین 7/7 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و این کشور را در مسیر هدف 5/7 درصدی رشد برای سال 2013 قرار داده است، اگرچه این میزان رشد هنوز بدترین عملکرد برای چین در 23 سال اخیر محسوب می‌شود.
چام معتقد است که قیمت نفت برنت در کوتاه‌مدت به علت نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت و تقاضای پایدار و یکنواخت حدود 108 دلار در هر بشکه باقی می‌ماند، اما نفت سبک آمریکا حدود 95 تا 100دلار معامله می‌شود و با پایان یافتن تعمیر پالایشگاه‌های این کشور به 100 دلار افزایش می‌یابد.
هر بشکه سبد نفتی اوپک نیز روز پنجشنبه 31/106 دلار معامله شد که نسبت به روز پیش از آن 5 سنت کاهش یافته است.
این نوع نفت در 29 اکتبر 36/106 دلار فروخته شده بود.

 


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور از افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد خبر داد.
حسن زمانی افشار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هفته گذشته قیمت تمام خودروهای داخلی افزایش یافت.
وی با بیان این‌که قیمت پراید فول با رشد دو میلیون تومانی از 16 میلیون و 300 هزار تومان به 18 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: قیمت تیبا تیز با افزایش یک میلیون تومانی از 20 میلیون و 200 هزار تومان به 21 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است.
زمانی افشار ادامه داد: قیمت محصولات ایران‌خودرو نیز بین پنج تا شش درصد افزایش یافته است به عنوان مثال قیمت پرشیا با رشد دو میلیون تومانی از 33 میلیون و 700 هزار تومان به 35 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.
وی افزود: قیمت تندر 90 مدل E2 نیز حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت این خودرو از 35 میلیون و 800 هزار تومان به 36 میلیون و 800 تومان رسیده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور تصریح کرد: البته برخلاف خودروهای داخلی هیچ افزایش قیمتی در خودروهای وارداتی در هفته گذشته نداشتیم.
بنابراین گزارش: اظهارنظر اخیر وزیر صنعت و مدیران دو شرکت بزرگ خودروساز مبنی بر احتمال افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی باعث رشد 500 هزار تا یک میلیون تومانی قیمت برخی خودروها در بازار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این در حالی است که به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم، بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد و رشد قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده که رونقی در خرید و فروش مشاهده نمی‌شود.

 


رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران از برخورد با مشاوران املاک متخلف خبر داد.
حسام عقبایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اتحادیه املاک استان تهران با نظارتی که بر فعالیت مشاوران املاک دارد آماده دریافت انتقادات مردم از برهم زنندگان بازار است.
به گفته وی با مشاوران املاکی که به گرانی در خرید و فروش مسکن دامن می‌زنند یا موجران و مالکان را تشویق به قیمتی بیش از قیمت واقعی منطقه‌ای می‌کنند، برخورد می‌شود. همچنین با مشاوران املاکی که برای سودجویی در انعقاد قراردادها تلاش می‌کنند نیز برخورد می‌شود.
عقبایی اظهار کرد: در صورت دریافت گزارش از تخلفات بازرسان اتحادیه، با مشاور املاک متخلف برخورد می‌شود و اتحادیه آماده دریافت گزارش‌های مردم از مشاوران املاک است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران افزود: تخلفات صنفی و سوداگری در بازار مسکن موجب برهم زدن بازار مسکن می‌شود بنابراین اقدامات لازم از سوی اتحادیه صورت می‌گیرد. همچنین باید توجه شود که مشاوران مسکن در هر منطقه باید متعادل کننده قیمت خرید و فروش ملک در آن منطقه باشند.
وی با بیان اینکه مشاوران املاک باید اطلاعات کافی حقوقی و منطقه‌ای را داشته باشند، اظهار کرد: مشاوران املاک باید در حوزه سازه، حقوق متعاملین و ملک تخصص داشته باشند تا متعاملین را نسبت به رسیدن قیمت واقعی ملک قانع کنند.
عقبایی گفت: مشاوران املاک می‌توانند با بیان دلایل منطقی دوطرف معامله را متقاعد کنند تا معامله‌ای بدون مشکل منعقد شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه هرگونه تخلف از سوی مشاوران املاک موجب نگرانی میان شهروندان می‌شود با هر گونه تخلف برخورد می‌شود.
عقبایی تأکید کرد: نباید بگذاریم نوسانات قیمت بازار مسکن بدون دلیل ایجاد شود و تأثیرات منفی بر این بازار بگذارد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به تأثیر قیمت زمین، ساخت و سود مسکن گفت: باید مسکن با سود منطقی خرید و فروش شود که اگر این سود بیش از 30 درصد باشد با سوداگری همراه شده است و باید جلوی آن گرفته شود.
وی اظهار کرد: افزایش تسهیلات مسکن به شرط نظارت دقیق از سوی دولت به نفع بازار مسکن است و باعث تشویق به خرید و فروش ملک و صاحبخانه شدن متقاضیان می‌شود.

 


رئيس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: میزان خرید انواع سکه در بازار طی هفته گذشته با توجه به نزدیک شدن ماه‌های محرم و صفر به شدت کاهش یافته است.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان آنکه، بازار طلای جهانی متاثر از مسائل مالی آمریکا است، افزود: نوسان طلا در بازارهای جهانی در هفته گذشته بین 4 تا 10 دلار بوده است و قیمت‌ها نیز 5/3 تا 4 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: هر چند قیمت جهانی طلا رشد یافته است، اما نرخ دلار در بازار ایران ثابت است و همین امر سبب شده تا نرخ سکه در بازار ایران در هفته گذشته فقط 15 هزار تومان رشد یابد.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، میزان رشد قیمت‌ها را نسبت به افزایش قیمت جهانی طلا ناچیز دانست و گفت: از سویی نیز مناسبت‌های مذهبی و اعیاد در کشور پایان یافته و با توجه به نزدیک شدن آغاز ماه‌های محرم و صفر، میزان تقاضا برای خرید سکه به شدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه بازار سکه آرام و متعادل است، ادامه داد: این در حالیست که قیمت کنونی سکه دقیقاً مطابق طلای مصرف شده است و مشتریان نیز اکنون حتی قیمت ضرب را نیز نمی‌پردازند.
کشتی‌آرای درباره قیمت طلا در بازار داخل نیز گفت: قیمت هر گرم طلا مطابق با رشد جهانی طلا در بازار داخل رشد داشته، به نحوی که هر گرم طلا در هفته گذشته با 5/2درصد رشد مواجه شده است.

 


مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: شرایط پرداخت وام ضروری به بازنشستگان به‌زودی اعلام می‌شود.
ایرانداخت عطاریان با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری وظیفه خدمت‌رسانی به بیش از یک میلیون و 190 هزار بازنشسته کشوری را بر عهده دارد گفت: یکی از مهم‌ترین خدمات این صندوق در قبال بازنشستگان، با رویکرد رفع احتیاجات، نیازهای ضروری و مرتفع کردن مشکلات معیشتی و اقتصادی آنان صورت می‌گیرد.
عطاریان ادامه داد: وام ضروری از محل اعتبارات بخش خدمات رفاهی هر ساله به بازنشستگان واجد شرایط که تاکنون هیچ‌گونه وام یا تسهیلات بانکی دریافت نکرده باشند، پرداخت می‌شود و در این زمینه شرایط ثبت‌نام و نحوه پرداخت این تسهیلات براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده نزدیک به عنوان یکی دیگر از بسترهای اجرایی صندوق بازنشستگی کشوری اطلاع‌رسانی و اعلام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، عطاریان در همایش ملی «روز خانواده و تکریم بازنشستگان کشوری و سازمان تأمین ‌اجتماعی» که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: از تعداد 830هزار بازنشسته مشمول تاکنون مطالبات 30هزار بازنشسته به‌طور کامل پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه میزان مطالبات بازنشستگان کشوری رقمی بالغ بر 1830 میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی است، بیان کرد: تاکنون نزدیک به 60 درصد از این مطالبات توسط صندوق بازنشستگی کشوری به صورت نقدی پرداخت شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 500 هزار بازنشسته و خانواده آنها را تحت پوشش بیمه طلایی درمان بستری قرار داده است، اظهار کرد: از مزایای این طرح می‌توان به درمان رایگان بدون پرداخت وجه، حذف فرآیند اداری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد، حذف زیرمیزی، غربالگری و کشف بیماری‌ها و همچنین درمان به موقع و دسترسی آسان و مناسب بازنشستگان و خانواده آنان به خدمات بهداشتی و درمانی اشاره کرد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه براساس قانون بودجه سال جاری 570 میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری و افراد تحت تکفل آنان در قالب بیمه طلایی بستری درمان اختصاص یافته است، گفت: صندوق بازنشستگی کشوری براساس تکالیف قانونی خود تنها راه ساماندهی درمان بازنشستگان را اجرای طرح بیمه طلایی می‌داند و این بسته حمایتی را در راستای سیاست‌های کلان سلامت کشور که همانا کاهش سهم بیمار از پرداخت هزینه‌های درمانی است، اجرا می‌کند.
عطاریان با تأکید بر اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی می‌تواند با ایجاد بسته‌های لازم و حمایت‌های مالی، باعث رضایت‌مندی بازنشستگان و خانواده آنان شود، بیان کرد: اعطای وام خاص و تسهیلات مالی به تعاونی‌های بازنشستگان در زمینه‌های خدماتی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی به عنوان سرمایه فعالیت‌ها، ضمن تقویت بخش تعاون اقتصاد کشور، این امکان و شرایط را فراهم می‌سازد که بازنشستگان و فرزندان آنها با تأسیس و راه‌اندازی تعاونی‌های چندمنظوره، علاوه بر کارآفرینی و اشتغالزایی، از مزایا و درآمدهای اقتصادی منتفع شوند.
وی افزود: در این خصوص صندوق بازنشستگی کشوری اعتبار مورد نیاز برای این پروژه اقتصادی را تأمین و با ایجاد تمهیدات ویژه، زمینه‌های پرداخت تسهیلات مالی را در سه ماهه چهارم امسال مهیا و با مساعدت وزیر رفاه، میزان این وام افزایش قابل توجهی یافته است.
عطاریان با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان اولین صندوق بیمه‌ای کشور، نظام نوین بازنشستگی چند لایه را برای بیش از یک میلیون و 200 هزار شاغل و کارمند دولت به اجرا درآورده است، عنوان کرد: مقدمات اجرای این برنامه کلان کشوری با تأکید وزیر رفاه ابتدا به صورت پایلوت در یکی از دستگاه‌های اجرایی، انجام و سپس به صورت سراسری در کشور اجرا خواهد شد.

 


گمرک در راستای اجرای مصوبات هیئت وزیران و با هدف بهبود فضای کسب و کار، 11 اقدام اساسی را برای تسهیل و توسعه صادرات غیرنفتی انجام داده است.
محمدرضا نادری معاون فنی و امور گمرکی با اعلام این مطلب افزود: کاهش میزان اقلام مشمول عوارض صادراتی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و ابلاغ آن به گمرکات،‌حذف انجام ثبت سفارش برای ورود موقت کالا جهت پردازش و صادرات به استناد آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی و اعلام آن به سازمان توسعه تجارت و ابلاغ به گمرکات اجرایی، امکان تنظیم اظهار کالاهای صادراتی در گمرکات داخلی و مرزی و رفع محدودیت‌ها، هدایت اظهارنامه‌های صادراتی متعلق به صادر کنندگان نمونه کشوری به مسیرهای سبز و زرد در سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه، ‌انجام تشریفات «ارزیابی در محل» کالاهای صادراتی بدون محدودیت زمانی و مکانی از جمله این اقدامات بوده است.
نادری از دیگر اقدامات گمرک در بخش صادرات را اختصاص مسیر یا درب خروج مرزی ویژه برای صادرات به منظور کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی برای واحدهای تولیدی، رسیدگی خارج از نوبت به ارزش اظهارنامه واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی خوشنام، ‌اخذ بیمه‌نامه (بن بیمه‌ای) به جای ضمانت‌نامه بانکی از واحدهای تولیدی جهت ورود موقت برای پردازش کالاها، استرداد حقوق ورودی واحدهای تولیدی موضوع مواد 66 تا 70 قانون امور گمرکی، ‌ارائه تسهیلات در رویه خروج موقت و تسهیلات برای کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی واحدهای تولیدی که نیاز به مجوز و پرداخت عوارض صادراتی ندارد، نام برد.
معاون فنی و امور گمرکی اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته در بخش صادرات در نهایت سبب ایجاد تحرک اقتصادی و بهبود فضای کسب کار خواهد شد.

 


براساس رشد 38 هزار واحدی شاخص بورس تهران در سال جاری، بازدهی بازار سهام به 93 درصد رسیده است.
بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌ای که گذشت با رشد 72/0 درصدی به 73هزار و 553 واحد رسید.
براین اساس، شاخص کل از ابتدای سال تا پایان هفته منتهی به هشتم آبان، 38 هزار و 40 واحد رشد کرد تا بازدهی 4/93 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کند.
همچنین از ابتدای امسال، 104 میلیارد و 188 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 580 هزار و 389 میلیارد ریال داد و ستد شده است. در این مدت، تعداد دو میلیون و 882 هزار و 322 سرمایه‌گذار، در هشت میلیون و 404 هزار و 398 دفعه این تعداد سهام را خریداری کرده‌اند.
شاخص قیمت و سود نقدی هم عدد 299 هزار و 255 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص شناور آزاد نیز به عدد 84 هزار و 209 واحد رسید.
در عین حال شاخص صنعت در آخر هفته گذشته بر روی عدد 62هزار و 473 واحد ایستاد.
همچنین در هفته گذشته 220 هزار و 120 برگه اوراق مشارکت به ارزش 220 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار معامله شد. از ابتدای سال تاکنون چهار میلیون و 904 هزار و 472 برگه اوراق مشارکت به ارزش چهار هزار و 905 میلیارد ریال خریداری شده است.

 


مرکز آمار ایران نرخ تورم مهر ماه سال جاری را در نقاط شهری کشور 2/36درصد اعلام کرد که نسبت به مهر ماه سال گذشته 4/11 درصد افزایش نشان می‌دهد.
مرکز آمار ایران با انتشار نتایج گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در مهر ماه سال 1392 براساس سال پایه جدید (سال 1390) اعلام کرد: شاخص کل بر مبنای 100=1390 در مهر ماه سال 1392 عدد6/172 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 4/1 درصد افزایش داشته است.
افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 3/32 درصد است که کاهش چشمگیری یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به مهر ماه سال 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 2/36 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه 1392 افزایش یافته و نشان‌دهنده کند شدن روند افزایش نرخ تورم است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم 9/213 رسید که نسبت به ماه قبل 3/1 درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد 6/211 رسید که نسبت به ماه قبل 4/1 درصد افزایش نشان می‌دهد.
شاخص گروه اصلی نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/46 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 52 درصد است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 7/46 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به مهر ماه 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/53درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه 1392 کاهش یافته است.
همچنین شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در مهر ماه 92 به رقم 4/158 رسید که 5/1 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/26 درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مهر ماه سال 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 6/29 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه 1392 افزایش یافته است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10