(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 آبان 1392 - شماره 20630

جنایات القاعده ترکیه را مقابل سعودی‌ها قرار داد
درگیری شدید الحوثی‌ها و سلفی‌های وابسته به القاعده در یمن
با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن نشست ژنو2 صورت گرفت
حمله غافلگیرانه رژیم صهیونیستی به خاک سوریه
مصر در آستانه محاکمه مرسی ناآرام شد
افزایش فشارها علیه جاسوسی‌های آمریکا کاخ سفید را به تناقض‌گویی کشاند
تظاهرات در شهرهای مختلف پاکستان علیه حملات پهپادهای آمریکایی
حماس در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی: غزه را به جهنم صهیونیست‌ها تبدیل می‌کنیم
قربانیان ریاضت اقتصادی در ایتالیا و یونان به خیابان‌ها ریختند
تأکید انقلابیون بحرینی بر سرنگونی آل خلیفه
50 شهید و ده‌‌ها مجروح حاصل تازه‌ترین جنایات تروریست‌ها در عراق
   


آنکارا حمایت لجستیکی و تسلیحاتی عربستان از تروریست‌های سوری در خاک ترکیه را قطع کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در پی قدرت گرفتن عناصر افراطی القاعده در خاک سوریه و تهدیداتی که آنکارا از جانب آنها احساس می‌کرد، دولت ترکیه تصمیم گرفت تا دیر نشده، حمایت‌ها از این جریان افراطی را قطع کند.اخیرا شبه‌نظامیان «امارت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» دولت آنکارا را به حملات تروریستی و انتحاری تهدید کرده‌ بودند. دولت آنکارا در چارچوب سیاست جدید خود، مراکز و ساختمان‌های مورد استفاده عناصر اطلاعاتی سعودی در خاک ترکیه را تعطیل کرد. این عناصر اطلاعاتی تحت فرماندهی «بندر بن‌سلطان» از تروریست‌های سوری حمایت لجستیکی می‌کردند.

 


در درگیری‌های بین الحوثی‌ها و گروه سلفی وابسته به القاعده در استان صعده در شمال یمن 24 تن کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در حملات حوثی‌ها به مواضع گروه‌های سلفی 24 تن کشته و تعدادی دیگر مجروح شدند.سلفی‌های یمنی که افراد وابسته به القاعده هستند با الحوثی‌ها که شیعه هستند دشمنی دیرینه دارند در این درگیری الحوثی‌ها با استفاده از تانک و موشک مواضع القاعده را هدف قرار دادند.در همین حال صدها تن از افراد مسلح وابسته به گروه‌های سلفی شمال یمن برای مقابله با حوثی‌ها بسیج شده‌اند که احتمال می‌رود در روزهای آینده درگیری میان این گروه‌ها افزایش یابد.سلفی‌های یمن از عربستان سعودی کمک‌های مالی و تسلیحاتی دریافت کرده و علیه شیعیان این کشور مقابله می‌کنند.

 


سرویس خارجی ـ
همزمان با سفر فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، جنگنده‌های اسرائیلی پایگاه موشکی سوریه در شهر بندری لازقیه را مورد هدف قرار دادند.
در پی سفر 4 روزه اخضر ابراهیمی به سوریه و دیدار با مقامات عالیرتبه این کشور از جمله بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه و رایزنی‌های وی درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو2، رژیم صهیونیستی به یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر لازقیه سوریه حمله کرد.
خبر انفجار انبار موشکی ارتش سوریه که چهارشنبه شب صورت گرفت از سوی رسانه‌های اسرائیلی به صورت گسترده منتشر شد این در حالی است که انجام این حمله توسط اسرائیل تأیید نشد.
ساعاتی پس از این حمله شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام دولتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود اسرائیل را عامل این حمله دانست. به گزارش سی‌ان‌ان صهیونیست‌ها به بهانه احتمال انتقال این موشک‌ها به حزب‌الله دست به این حمله زده‌اند.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با انتشار یادداشتی به شدت از اقدام دولت آمریکا در معرفی اسرائیل به عنوان عامل حمله به لاذقیه انتقاد کرد.
«الکس فیشمن» ستون‌نویس روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به شدت از این اقدام آمریکا انتقاد کرده و نوشته است اینکه آمریکا با لو دادن عامل این حمله اسرائیل را فروخته، یک بار دیگر تل‌آویو را متحیر کرده است.
به گفته فیشمن، اسرائیل پیش از انجام این حمله، واشنگتن را در جریان تصمیم خود قرار داده تا مقامات آمریکایی این خبر را اولین بار از رسانه‌ها نشنوند. اما آمریکایی‌ها در پاسخ به همین راحتی اسرائیل را فروخته‌اند.
نویسنده «یدیعوت آحارونوت» مدعی شده است که هدف آمریکا از این کار، لطمه زدن به سیاست امنیتی اسرائیل بوده است. به گفته وی، اسرائیل تلاش می‌کند در حملات خود هیچ ردی بر جای نگذارد تا «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نتواند اسرائیل را به واسطه این توجیه هدف قرار دهد.
این چندمین بار است که صهیونیست‌ها حملات یکجانبه‌ای را علیه اهدافی در سوریه ترتیب می‌دهند و پس از آن سکوت رسانه‌ای اختیار می‌کنند.
تحلیلگران معتقدند علت حمله هوایی اسرائیل به سوریه تحت تأثیر قرار دادن دستاوردهای سفر اخضر ابراهیمی به سوریه و کشورهای منطقه برای برگزاری کنفرانس ژنو2 است.
به گفته این تحلیلگران اسرائیل نمی‌خواهد که بحران سوریه از طریق سیاسی حل و فصل گردد و خواستار حمله نظامی به این کشور و براندازی نظام سوریه است.
این در حالی است که اخضر ابراهیمی در پایان سفرش به سوریه تأکید کرد که مذاکرات مثبتی در دمشق داشته و امیدوار است در چند هفته آتی کنفرانس ژنو2 برگزار شود.
فرستاده سازمان ملل به سوریه بار دیگر تأکید کرد که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل گردد.
ابراهیمی درباره طرف‌های شرکت‌کننده در ژنو نیز گفت، ما امیدواریم مخالفان به ژنو2 بیایند و تأکید داریم که ایران نیز در مذاکرات حضور داشته باشد.
ابراهیمی درباره زمان و افراد شرکت‌کننده در این کنفرانس ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت هنوز زمان مشخص یا افراد مشخص تعیین نشده‌اند.وی افزود، سازمان ملل به دنبال فراهم آوردن بستر لازم برای برپایی نشست ژنو2 با هدف اجرای بیانیه ژنو یک است و تفاوت میان ژنو یک و دو این است که در نشست دوم نمایندگان نظام سوریه و مخالفان در آن حاضر خواهند بود.
ابراهیمی خاطرنشان کرد، تمام کشورهایی که من به آنها سفر کردم همگی اهتمام ویژه‌ای به پایان بحران در سوریه داشتند و مقامات سوری نیز خواستار پایان بحران از طریق راهکار سیاسی هستند.از سوی دیگر «دیمیتری مدودف»، نخست‌وزیر روسیه با انتقاد از مخالفانی که شرط حضور خود در اجلاس ژنو2 را کناره‌گیری رئیس جمهور سوریه اعلام کرده‌اند گفت این موضوع نمی‌تواند پیش‌شرط مذاکرات باشد.
معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت که کشورش قصد دارد بر دیدار بین مقامات سوری و نمایندگان مخالف در نشست ژنو2 نظارت کند.
تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس ژنو دو از سوی سازمان ملل و مقامات کشورهای مختلف در حالی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه همچنان به پیشروی‌های خود در جبهه‌های مختلف علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهد و به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده است.
نیروهای ارتش با اجرای سلسله عملیات نظامی در دمشق و حومه آن در آستانه تسلط کامل بر شهرک غوطه شرقی هستند. شهر استراتژیک السفیره در حومه حلب نیز پس از 27 روز نبرد توسط ارتش سوریه باز پس گرفته شد.
یگان‌های ارتش همچنین عملیات گسترده‌ای را در نقاط مختلف حومه ادلب در شمال سوریه آغاز کردند و موفق شدند تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت برسانند.
سایر رویدادها
* سفیر آمریکا در سوریه از اختلافات شدید میان مخالفان سوری در این کشور خبر داد.
* یگان مهندسی ارتش سوریه یک چمدان بمب‌گذاری شده در دمشق را کشف و از انفجار آن در بین شهروندان سوری جلوگیری کرد.
* رسانه‌های بلژیکی اعلام کردند، تروریست‌هایی که از سوریه برگشته‌اند تعدادی از سیاستمداران بلژیکی را به مرگ تهدید کرده‌اند.
* وزیر خارجه ترکیه حمایت از گروه‌های افراطی در سوریه را رد کرد.
* رادیو سوئد اعلام کرد که امام جماعت بزرگترین مسجد استکهلم پایتخت سوئد در انتقال سلاح از مرز ترکیه به مخالفان سوری دست داشته است.
* مرحله دوم از برنامه امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه به پایان رسید.
* شهروندان مسیحی سوریه ارتش و نیروهای حزب‌الله را مدافع خود اعلام کردند.

 


شهرهای مصر در آستانه محاکمه «محمد مرسی» به صحنه درگیری میان طرفداران اخوان‌المسلمین و نیروهای دولتی تبدیل شد و دست کم دو کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که نظامیان کودتاچی از طریق قضات تحت نفوذ خود قصد دارند محاکمه رئیس جمهور سابق این کشور را از پس‌فردا آغاز کنند، قاهره، اسکندریه، و دیگر شهرهای بزرگ مصر به صحنه درگیری نیروهای امنیتی و هزاران حامی اخوان‌المسلمین تبدیل شده است.
نظامیان که اعتراضات مردمی را از قبل پیش‌بینی کرده بودند، با استفاده از سیم‌های خاردار و موانع بتونی، برخی خیابان‌های اصلی قاهره را مسدود کرده بودند. حدود 20 هزار نظامی نیز از هم‌اکنون در اطراف ساختمانی مستقر شده‌اند که قرار است در آن مرسی محاکمه شود. این محاکمه دوشنبه 13‌ آبان آغاز می‌شود. وی 12 تیر توسط کودتاچیان بازداشت شده بود. 14 رهبر اسلامگرای مصر نیز همراه با مرسی محاکمه می‌شوند.
خیابان‌های قاهره دیروز ناآرام بود و علی‌رغم موانع ایجاد شده، هزاران تظاهرکننده به سمت دو کاخ «الاتحادیه» و «القبه» حرکت کردند. در میدان «رابعه العدویه» نیز هزاران تظاهرکننده علیه نظامیان و دولتمردان کنونی شعار دادند. دانشجویان دانشگاه الازهر نیز با نظامیان درگیر شدند.
در شهرک «النصر» قاهره شماری اراذل و اوباش هواداران مرسی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
درگیری‌ها در قاهره شمار زیادی زخمی برجای گذاشت.
شدیدترین درگیری میان موافقان و مخالفان مرسی از شهر «اسکندریه» گزارش شد؛ درگیری در این شهر دو کشته و شماری زخمی برجای گذاشت.
علاوه بر شهرهای فوق، شهرهای بزرگ دیگر مصر نیز دیروز صحنه درگیری میان طرفداران اخوان‌ و نیروهای دولتی بود. طی دیروز همچنین، نیروهای دولتی صدها عضو اخوان‌المسلمین را در شهرهای مختلف مصر دستگیر کردند. از جمله دستگیرشدگان، شمار زیادی زن هستند.

 


فشار کشورهای جهان به ایالات متحده درباره جاسوسی‌های گسترده، کاخ‌سفید را به تناقض‌گویی انداخت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به فشارهای آلمان و دیگر کشورها در مورد جاسوسی‌های گسترده آمریکا، اظهارات مبهم و متناقضی را بر زبان آورد؛ کری از جاسوسی دفاع کرد و گفت: اگر قرار بود شما حمله‌های تروریستی را قبل از وقوع، متوقف کنید چه می‌کردید؟ کری نگفت که شنود تماس‌های «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان چه ربطی به تروریست‌های طالبان و القاعده دارد!
کری افزود: ما (با جاسوسی‌ های خود) از سقوط هواپیماها، انفجار ساختمان‌ها و ترور افراد جلوگیری کرده‌ایم.
وزیر خارجه آمریکا علت دیگر اقدامات جاسوسی دولت متبوع خود را قدمت و وجود فناوری‌های از قبل موجود دانست و گفت: این توانمندی از دوران جنگ جهانی دوم و سال‌های سخت جنگ سرد وجود داشته است.
«ادوارد اسنودان» عضو سابق دستگاه‌های جاسوسی آمریکا که هم‌اکنون با کسب پناهندگی موقت از دولت مسکو، در روسیه به سر می‌برد، فاش کرده است که ایالات متحده از رهبران، دیپلمات‌ها و شهروندان کشورهای مختلف از جمله متحدان واشنگتن، جاسوسی می‌کرده است.
جان‌کری در ادامه اظهارات خود که از طریق ارتباط ویدئویی خطاب به کنفرانسی در لندن پخش می شد، افزود، حقوق افراد بی‌گناه در این جاسوسی نقض نشده است.وزیر خارجه آمریکا با این حال تاکید کرد: البته در برخی موارد در جاسوسی زیاده‌روی شده است.
وی وعده داد که «باراک اوباما» رئيس‌جمهوری آمریکا، به زودی در این ارتباط توضیحاتی را ارائه دهد.
در پی افزایش فشار کشورهای اروپایی به واشنگتن در مورد فعالیت‌های جاسوسی، گروهی از نمایندگان سنای آمریکا برای توضیح درباره این رسوایی، به زودی راهی اروپا می‌شوند، در همین حال، «دیمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه گفت: آمریکا برای جلب اعتماد متحدانی که از آنها جاسوسی کرده است، کار سختی را در پیش دارد.
به نوشته گاردین، شماره تلفن 200 نفر از جمله 35 رهبر کشورهای مختلف جهان توسط یک مقام آمریکایی که نام او مشخص نیست در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داده شده و تاکید شده بود که فوراً شنود شوند.
این روزنامه افزود: یادداشت محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا مربوط به سال 2006 میلادی است و خطاب به ماموران واحد موسوم به «اس‌آی‌دی» آژانس امنیت ملی نوشته شده است.
نشریه اشپیگل چاپ آلمان نیز به نقل از اسناد محرمانه افشا شده توسط اسنودان نوشت: تلفن صدر اعظم آلمان از سال 2002 تا همین اواخر شنود می‌شده است.
عملیات استراق سمع سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین اعتراض کشورهای دیگری نظیر اسپانیا و فرانسه را نیز در پی داشته است.
واتیکان، گوگل و یاهو نیز از قربانیان جاسوسی آمریکا هستند.

 


مردم پاکستان با برگزاری راهپیمایی در شهرهای مختلف این کشور ، حملات پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی را به شدت محکوم کردند.
به گزارش خبر گزاری جمهوری اسلامی،هزاران نفر از شهروندان پاکستانی دیروز پس از اقامه نماز جمعه علیه حملات پهپادهای آمریکایی تظاهرات کردند.این تظاهرات درشهرهای مخنلف از جمله اسلام آباد،کراچی، چوبرجی، لاهور ودیگر مناطق برگزار شد.
تظاهرکنندگان شعارهایی علیه آمریکا سر دادند.
رسانه های خبری گزارش دادند: برخی از رهبران و فعالان سیاسی از احزاب مخالف دولت مرکزی نیز برای نشان دادن همبستگی خود با مردم و خانواده قربانیان این حملات ، به جمع متعرضان پیوستند.
«حافظ محمد سعید» رییس گروه «جماعت الدعوه» طی سخنانی در راهپیمایی مردم گفت: ساکنان مناطق قبایلی از ما خواسته اند تا فریاد و اعتراض آنها را نسبت به حملات هواپیماهای آمریکایی به مقامات پاکستان و واشنگتن برسانیم.
وی خطاب به نمایندگان مجلس ملی پاکستان و مسئولان این کشور افزود: همبستگی و هماهنگی میان مردم و دولت پاکستان علیه این حملات تنها راه پایان دادن به حملات پهپادهای آمریکایی است.
مقامات دولتی پاکستان بارها با اعلام مواضع خود علیه حملات هواپیماهای جاسوسی آمریکا، این اقدام را غیرقانونی و غیرقابل قبول عنوان کرده و خواستار توقف این حملات شده اند. با این وجود آمریکا بدون وقفه به این گونه حملات هوایی به مناطق قبایلی ادامه می دهد.
در دیگر شهرهای پاکستان از جمله کراچی ، پیشاور و رحیم یارخان،نیز معترضین پس از اقامه نماز جمعه با حمل اعلامیه و پلاکاردهایی که بر آن شعارهای ضد آمریکایی و ضد حملات هواپیماهای جاسوسی واشنگتن نقش بسته بود، خواستار توقف هرچه سریع تر حملات به مناطق قبایلی پاکستان شدند.معترضان خشمگین پرچم آمریکارا نیز به آتش کشیدند.
این افراد تصاویری از افراد جان باخته در حملات پهپادهای جاسوسی از جمله تصویر چند کودک قربانی شده در این حملات را با خود حمل می کردند.
به گزارش شبکه های خبری محلی پاکستان، راهپیمایی مسالمت آمیز مردم در برخی شهرها منجر به درگیری با نیروهای پلیس شد.
دیروز همچنین ، همزمان با تظاهرات مردم پاکستان، پهپادهای آمریکایی مناطق مسکونی را در نوار قبایلی بمباران کردند وحداقل دو غیرنظامی را کشتند.

 


به دنبال تجاوز نیروهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شهادت پنج فلسطینی، جنبش حماس اعلام کرد که نوار غزه به جهنمی برای رژیم اشغالگر تبدیل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه فلسطینی «الآن»، سامی ابوزهری سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به تجاوزات اخیر صهیونیست‌ها در جنوب غزه گفت، مقاومت قهرمانانه گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) در مقابله با تجاوز نیروهای رژیم صهیونیستی به غزه ستودنی است.
وی افزود: ما به مجاهدان و شهدای این عملیات قهرمانانه درود می‌فرستیم و تأکید می‌کنیم که غزه جهنمی برای اسرائیل خواهد بود.
گفتنی است در پی تجاوز روز پنجشنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در خان یونس چهار تن از اعضای گردان‌های عزالدین قسام به شهادت رسیدند.نیروهای رژیم صهیونیستی قصد تخریب گذرگاه‌های زیرزمینی حماس را داشتند که با رزمندگان حماس درگیر شدند و چهار فرمانده محلی شاخه نظامی حماس بر اثر اصابت گلوله تانک به شهادت رسیدند. پنج نظامی ارتش رژیم صهیونیستی نیز براثر حمله خمپاره‌ای رزمندگان فلسطینی به شدت زخمی شدند.

 


هزاران نفر از مردم ایتالیا و یونان در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی تظاهرات ضددولتی برگزار کردند.
پلیس ایتالیا روز پنجشنبه با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم به سرکوب صدها تن از قربانیان سیاست‌های ریاضت اقتصادی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، این تظاهرات در شهر رم و در اعتراض به قوانین دولتی که به گفته معترضان «حقوق مالکیت مسکن» مردم را نشانه گرفته، برگزار شد. معترضان می‌گویند دولت به جای تصویب قوانینی که فشارها به اجاره‌نشین‌ها را افزایش می‌دهد، باید بودجه بیشتری را برای آنها به تصویب برساند.
آنطور که شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» ‌نوشته، در جریان درگیری‌هایی که بین نیروهای امنیتی و معترضان ایتالیایی به وقوع پیوست، دست‌کم 6 تن از جمله 4 نیروی پلیس مجروح شدند. ایتالیا طی سال‌های گذشته کندترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای حوزه یورو داشته و اقدامات سخت ریاضتی، کاهش هزینه‌های دولتی و تغییر در حقوق مستمری‌بگیران و... نگرانی‌های جدی را برای مردم این کشور به وجود آورده است.
صدها تن از معلولان و مردم عادی یونان نیز همزمان، در خیابان‌های «آتن» علیه سیاست‌های ریاضتی دولت تظاهرات کردند. به نوشته رسانه‌های یونانی،‌سیاست‌‌های جدید ریاضتی دولت موجب کاهش خدمات رفاهی و حمایتی معلولان شده است. تظاهرات پنجشنبه یونان، از سوی رسانه‌های این کشور بزرگترین تظاهرات افراد معلول در این کشور معرفی شد.
این تظاهرات در مقابل ساختمان وزارت کار و دارایی یونان برگزار شد. دولت یونان در قالب برنامه سیاست ریاضت اقتصادی برای کاهش دادن کسری بودجه خود به سمت سیاست‌های انقباضی در حوزه رفاهی روی آورده است.
بر اساس این سیاست‌ها، بودجه‌های حمایتی دولت از افراد معلول نیز کاهش پیدا می‌کند. یکی از فعالان یونانی در این خصوص گفت: «کاهش چهل درصد حمایت‌های رفاهی از افراد معلول در یونان، واقعا زندگی آنها را به خطر می‌اندازد. معلولانی که بیمه ندارند در وضع بدتری قرار دارند. باید توجه داشت که شمار افراد معلول در یونان بسیار زیاد است و این سیاست‌های جدید دولت سبب می‌شود زندگی برای آنها بسیار بغرنج شود.»
دیگر فعال یونانی در این تظاهرات گفت: «این وضع، فاجعه‌ای برای صدها هزار فرد معلول در یونان است که کار نمی‌کنند و بیمه ندارند. باید توجه داشت که بیماران دیالیزی نیز در این زمره قرار دارند. این افراد باید هر هفته عمل دیالیز انجام دهند. اما وقتی حمایت‌های دولتی وجود نداشته باشد عرصه برای زندگی این افراد بسیار تنگ می‌شود.»
صدها نفر از معلمان و دانش‌آموزان یونانی نیز با تجمع مقابل مراکز آموزشی و ساختمان پارلمان این کشور به کاهش بودجه آموزشی از سوی دولت اعتراض کردند.
پرتغالی‌های خشمگین از سیاست‌های جدید ریاضتی نیز در لیسبون علیه دولت این کشور تظاهرات کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر هزاران نفر از مردم این کشور در مخالفت با کاهش دستمزدها و اصلاحات در بخش عمومی که به دلیل توافق برای کمک مالی بین‌المللی به این کشور در بودجه سال 2014 میلادی توسط دولت برنامه‌ریزی شده است در پایتخت این کشور تظاهرات کردند. پس از حدود سه سال اقدامات ریاضتی شدید در این کشور بودجه سال 2014 برای پس‌‌انداز سه میلیارد و نهصد میلیون یورویی منظور شده که در بخشی از این بودجه کاهش حقوق و دستمزد در بخش‌‌های دولتی پیش‌بینی شده است. در حالی که نمایندگان پارلمان پرتغال خود را برای رای دادن به اولین پیش‌نویس این طرح آماده می‌کنند، تظاهرکنندگان در لیسبون کناره‌گیری دولت را خواستار شده و فریاد می‌زدند «این بودجه نشانه دزدی است» و «گمشو تروئیکا».

 


مردم بحرین با برپایی تظاهرات در مناطق مختلف این کشور بار دیگر اقدامات دیکتاتوری حاکم را محکوم و خواستار برکناری آل‌خلیفه از قدرت شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مردم بحرین با برگزاری اعتراضات تازه در چندین شهر و روستا خواستار برکناری رژیم آل‌خلیفه از قدرت شدند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات شعار می‌دادند، ملت سرنگونی رژیم حاکم را خواستار است. شاه حمد مسئول مشکلات و رنج‌های مردم است.
تظاهرکنندگان همچنین در حالی که پرچم‌های کشورشان را در دست داشتند تأکید کردند که با رژیم آل خلیفه سازش نخواهند کرد. از سوی دیگر جمعیت الوفاق ملی اسلامی بحرین اعلام کرد، نیروهای رژیم آل خلیفه چهارشنبه حرمت این نهاد سیاسی را شکسته و تجهیزات این نهاد را مصادره کردند.
این جمعیت همچنین اظهار داشت، حمله نیروهای امنیتی آل خلیفه به دفتر،‌نمایشگاه و موزه این جمعیت به گزارشگر آزادی بیان سازمان ملل ارائه خواهد شد.
دبیر کل جمعیت الوفاق اسلامی گفت، مشکلات ملت بحرین باید به صورت ریشه‌ای حل شود و تحولات منطقه نشان می‌دهد که اوضاع به نفع ملت بحرین است و رژیم آل خلیفه باید به خواسته‌های مردم توجه کند.

 


عملیات تروریستی در مناطق مختلف عراق 50 شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.
روز پنجشنبه چندین عملیات تروریستی در مناطق مختلف عراق جان 50 نفر را گرفت و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. 25 تن از جان‌باختگان از نیروهای امنیتی هستند.
شهرهای «الدجیل»، «طوزخورماتو» و «کرکوک» از جمله مناطقی بودند که شاهد این حملات تروریستی بودند.
در همین حال، مسئولان امنیتی عراق اعلام کردند اعضای یک تیم تروریستی اعزامی از عربستان را دستگیر کرده‌اند. این افراد قصد داشتند عزاداران شیعه را طی روزهای محرم هدف حملات خود قرار دهند.
به گفته «فاضل پرواری» فرمانده لشکر نیروهای ویژه در بغداد، از سال 2003 تاکنون تروریست‌های عرب‌تبار 4000 حمله انتحاری در عراق انجام داده‌اند.
بر اساس آمارهای دولتی، طی ماه گذشته میلادی 964 تن بر اثر حملات تروریستی در عراق شهید و 1600 تن نیز زخمی شده‌‌اند. این میزان تلفات طی یک ماه در پنج سال گذشته سابقه نداشته است.
دیدار مالکی با اوباما
نخست‌وزیر عراق در کاخ سفید با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و با وی درباره بحران سوریه و خطر عناصر تروریستی القاعده گفت‌وگو کرد.
مالکی در این دیدار از رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا به عراق در مبارزه با تروریسم و شبکه القاعده کمک کند. مالکی خطر گسترش القاعده در منطقه خاورمیانه و دیگر مناطق جهان را به اوباما گوشزد کرد. موضوع دیگر مورد بحث طرفین، بحران سوریه بود که البته این موضوع نیز با القاعده ارتباط دارد. بیشتر حملات تروریستی در عراق توسط تروریست‌هایی انجام می‌شود که قبلا در سوریه بوده‌‌اند و از طریق مرزهای غربی وارد عراق شده‌اند. نخست‌وزیر عراق همچنین درباره قراردادهای تسلیحاتی فی‌مابین که قبلا امضا شده است و خریدهای جدید نظامی نیز با آمریکا صحبت کرده است. در مورد جزئیات این گفت‌وگوها و قراردادها گزارشی منتشر نشده است.
رویکرد مالکی در خرید تسلیحاتی، توجه به چند کشور به طور همزمان بوده است.
پیش از این نیز نخست‌وزیر عراق با «جو بایدن» معاون اوباما دیدار و گفت‌وگو کرده بود. مالکی که چهارشنبه وارد واشنگتن شده است، امروز به عراق بازمی‌گردد.
وی در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفته بود: ما خواستار جنگ جهانی علیه تروریسم هستیم. وی سازمان القاعده را به ویروسی تشبیه کرد که هوای منطقه را هر لحظه بیشتر آلوده می‌کند. گفتنی است همزمان با حضور مالکی در واشنگتن تعدادی از سناتورهای آمریکایی طی نامه‌ای به اوباما نسبت به سیاست‌های مالکی ابراز نارضایتی کردند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10