(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 12 آبان 1392 - شماره 20631

آغاز رزمایش کشورهای عضو ناتو در مرزهای غربی روسیه
اعتراف صریح مقام آمریکایی به اشتباهات پنتاگون در افغانستان
بحران عراق محورگفت وگوی مالکی و اوباما در کاخ سفید
اعلام وضعیت قرمز در پاکستان به دنبال هلاکت رهبر طالبان
در نماز جمعه بحرین
شیخ عیسی قاسم: اعتراض‌ها علیه آل‌خلیفه تا تحقق خواست مردم ادامه خواهد داشت
زد و خورد با نظامیان صهیونیست در غزه و الخلیل
تلاش مشترک برزیل و آلمان برای مهار جاسوسی آمریکا در جهان
هشدار وزیر کشور مصر به معترضان محاکمه مرسی اخلالگران را می‌کشیم
مردم اندونزی: سفارت آمریکا را تعطیل کنید
در ژنو برگزار می‌شود
نشست نمایندگان روسیه، آمریکاو سازمان ملل در آستانه کنفرانس ژنو 2
 چهار سوی پنج قاره
   


رزمایش بزرگ کشورهای عضو ناتو با وجود مخالفت‌های مسکو در نزدیکی مرزهای غربی روسیه آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، 6000 نظامی ناتو از روز گذشته رزمایش بزرگ خود را در لهستان و لتونی آغاز کردند. این رزمایش که بزرگترین رزمایش ناتو از سال 2006 محسوب می‌شود، بر پایه یک سناریوی نظامی و در قالب عملیات هوایی، زمینی و دریایی برگزار می‌شود.
پیش از این و به دنبال مخالفت‌های روسیه با برگزاری این رزمایش، ناتو برای جلب رضایت این کشور اعلام کرد، مسکو می‌تواند هیئتی برای نظارت بر این رزمایش اعزام کند.وزیر دفاع روسیه نیز با اعزام این هیئت نظامی موافقت کرده است.

 


فرستاده ویژه آمریکا در پاکستان و افغانستان اعتراف کرد، اشتباهات واشنگتن در داخل و خارج از افغانستان باعث احیای طالبان شد.
به گزارش ایسنا، «جیمز دابینز» گفت: در سال 2002 میلادی مرتکب اشتباهات بسیاری شده‌ایم. دابینز افزود: به تاخیر انداختن مذاکرات صلح (با طالبان) تا سال 2011 یک اشتباه فاحش بود. به گفته دابینز، اینکه آمریکا همه توجه و منابع خود را در عراق به کار گرفت، جبهه ائتلاف را در افغانستان تضعیف کرد. دابینز گفت: ما تا سال‌های 2005 و 2006 می‌باید اقدامات بیشتری در افغانستان انجام می‌دادیم، اما متاسفانه منابع لازم را نداشتیم. همین رهبری نامنسجم آمریکا و نبود منابع لازم برای ناتو، باعث شد که طالبان شکست خورده و بی‌اعتبار دوباره احیا شود.

 


نخست وزیر عراق ورئیس جمهور آمریکا درمورد بحران عراق وضرورت یافتن راه حلی برای حل آن گفت و گو کردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،«باراک اوباما» و «نوری مالکی»، جمعه شب درکاخ سفید درباره نحوه مبارزه با القاعده گفت و گو کردند.
در اين دیدار راه هاي همکاري بغداد و واشنگتن براي پايان دادن به فعاليت‌هاي القاعده در عراق مورد بررسی قرار گرفت. اوباما در اين ديدار حاضر نشد تعهدات جديدي از جانب آمريکا به عراق بدهد، تعهداتی که مالکي در سفر به واشنگتن به دنبال آن بوده است. مالکي با اين اميد به واشنگتن رفته بود که بتواند از آمريکا کمک هاي تسليحاتي بيشتري براي مقابله با عوامل خشونت و ناآرامي‌هاي اخير در اين کشور دريافت کند. دريافت کمک هاي اطلاعاتي از آمريکا براي اين منظور نيز از ديگر اهداف سفر مالکي به آمريکا بوده است. طی ده ماه گذشته عراق شاهد افزايش کشتار و حملات تروريستي بوده است. اين ناآرامي ها از زمان خروج نيروهاي نظامي آمريکا از عراق در سال 2011 تاکنون سابقه نداشت.
اوباما پس از حدود دو ساعت گفت و گو با مالکي، به خبرنگاران گفت: بهترين اقدام براي احترام به کشته هاي جنگ عراق ، استقرار دموکراسي کارآمد در اين کشور است. اوباما و مالکي در مقابل خبرنگاران درباره کمک آمریکا به دولت عراق سخني نگفتند . اوباما در سخنانش فقط به این مسئله اشاره کرد که اگر با خشونت در عراق مقابله شود، منافع آمریکا نیز تامین می گردد.
اوباما در حضور مالکي گفت: بخش اعظم گفت وگوهاي ما حول اين واقعيت بود که باوجود پيشرفت هاي چشمگير عراق در حوزه هايي ازقبيل توليد نفت و طيفي از اصلاحات ديگر که در اين کشور رخ داده ، متاسفانه القاعده هنوز هم در اين کشور فعال بوده و اکنون نیز به شدت فعال شده است. ما بحث هاي زيادي در اين خصوص انجام داديم واین مسئله را بررسی کردیم که چگونه مي توانيم با سازمان های تروريستي مقابله کنيم. این سازمان ها نه تنها برای عراق بلکه براي کل منطقه و آمريکا تهديد است.
مالکي نيز گفت: ما ديدگاه مشترکي درباره همه مسائل مطرح شده درباره بازگشت تروريسم به منطقه خاورميانه داريم . ما در اين ملاقات درباره راه هاي مقابله با تروريسم بحث و تبادل نظر کرديم. ما ديدگاه ها و نگرش هاي مشابهي در اين خصوص داريم. نخست وزعراق افزود:ما نيروهاي خود را براي مقابله با القاعده بسيج کرده ايم و اين کار هم براي عراق و هم براي منطقه خاورميانه خوب است.
مالکي تاکيد کرد: دموکراسي در عراق شکننده است، اما ما براي تقويت دموکراسي تلاش می کنیم. در ديدارفوق، رئيس جمهور آمريکا و نخست وزير عراق درباره مسائل منطقه اي ازجمله ايران و سوريه نيز به بحث و تبادل نظر پرداختند.
ملاقات اوباما و مالکي نخستين ديدار آنها از زمان خروج نيروهاي آمريکایی از عراق در دسامبر 2011 بود. این خروج پس از آن صورت گرفت که دولت مالکي حاضر نشد به نظاميان آمريکايي در صورت باقي ماندن در عراق، مصونيت قضائي بدهد.
همزمان با ملاقات اوباما و مالکي در کاخ سفيد ، حدود 200 نفر در خيابان پنسيلوانيا ( مجاور کاخ سفيد) عليه مالکي تظاهرات کردند. اين تظاهرات در اعتراض به وضع اعضاي گروهک منافقين در اردوگاه اشرف بود. معترضان، نيروهاي امنيتي عراق را به کشتار52 نفر از اعضاي اين گروه تروریستی در اردوگاه اشرف متهم کرده اند. مالکی دیروز به عراق بازگشت.

 


در پی کشته شدن رهبر طالبان پاکستان در حمله پهپادهای آمریکایی به نوار قبایلی، دولت اسلام‌آباد از بیم حملات انتحاری وضعیت قرمز در پاکستان اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، سازمان اطلاعات پاکستان اعلام کرد، منزل «حکیم‌الله محسود» جمعه شب در نزدیکی شهر «میرانشاه» واقع در نوار قبایلی هدف دو فروند موشک پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و او به همراه 25 نفر دیگر در این حمله کشته شدند. یک رهبر طالبان پاکستان کشته شدن محسود را تایید کرد. پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) پنج میلیون دلار برای سر محسود جایزه تعیین کرده بود. میرانشاه مهمترین شهر وزیرستان شمالی است.
حکیم‌الله محسود سال 2009 جانشین «بیت‌الله محسود» شده بود. چند ماه پیش نیز ولی الرحمان نفر دوم طالبان پاکستان در اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) کشته شده بود. مرگ بیت‌الله محسود نیز در حمله مشابهی توسط پهپادهای آمریکایی رخ داده است.
در پی وقوع این حادثه دولت پاکستان در این کشور وضعیت قرمز اعلام کرد و برای جلوگیری از حملات انتقامجویانه طالبان تدابیر امنیتی ویژه‌ای را به اجرا درآورد؛ وزارت کشور پاکستان در همین رابطه اعلام کرد: مراکز حساس دولتی، ایستگاه‌های راه‌آهن، فرودگاه‌ها و مراکز پلیس تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است.
در ارتباط با هویت 25 نفری که همراه با محسود کشته شده‌اند، گزارشی نرسیده و فقط گفته شده است که چهار تن از آنها از رهبران طالبان بوده‌اند.
گفته می‌شود پهپاد آمریکایی نشست رهبران طالبان پاکستان را که برای بررسی مسئله مذاکرات صلح با اسلام آباد تشکیل شده بود، هدف قرار داد.
در همین حال، وزیر کشور پاکستان ضمن محکوم کردن کشته شدن محسود، این اقدام آمریکا را خرابکاری در روند مذاکرات صلح اسلام‌آباد و طالبان دانست.
ساعاتی قبل از حمله مذکور،‌«نوازشریف» نخست‌وزیر پاکستان، از آغاز مذاکرات صلح دولتش با طالبان خبر داده بود.
کاخ سفید در واکنش به مرگ محسود، اعلام کرد که این واقعه ضربه بزرگی به طالبان محسوب می‌شود.
در همین حال، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد، کشته شدن محسود تاثیری بر جنگ در افغانستان ندارد.
کارشناسان می‌گویند، شبه‌نظامیان طالبان احتمالاً طی روزهای آتی دست به حملات تروریستی خواهند زد و در واقع، از مردم و غیرنظامیان انتقام خواهند گرفت. طالبان نیز قول داد که انتقام مرگ رهبر خود را بگیرد.
تاکنون نوازشریف بارها از دولت آمریکا خواست حملات هوایی به خاک پاکستان را متوقف کند. شریف این حملات را ناقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی پاکستان می‌داند.
مردم پاکستان نیز جمعه گذشته در شهرهای مختلف علیه آمریکا دست به تظاهرات زدند و حملات پهپادها به کشور خود را محکوم کردند.
در مورد جانشینی محسود نیز گزارش‌های ضد و نقیضی رسیده است؛ برخی می‌گویند مرگ محسود به جنگ قدرت در درون گروه طالبان خواهد انجامید. برخی منابع نیز از انتخاب فردی موسوم به «خان سعید» به جای محسود برای رهبری طالبان پاکستان اسم بردند. علاوه بر خان سعید، از «قاری ولایت»، «ملافضل‌الله» و «سعید خالد الیاس سجنا» نیز به‌عنوان جانشینان احتمالی محسود نام می‌برند.
البته در این میان، این احتمال نیز ذکر می‌شود که از این پس نام رهبر طالبان پاکستان مخفی خواهد ماند تا به دست آمریکایی‌ها کشته نشود.
قاری ولایت مغز متفکر حمله به کلیسا در پیشاور پاکستان و مسئول آموزش «تحریک طالبان پاکستان» یعنی همان طالبان پاکستان است.
«ملافضل‌الله» رهبر طالبان پاکستان در دره سوات این کشور و «خان سعید»، رهبر طالبان در منطقه وزیرستان جنوبی است. در ارتباط با جایگاه و هویت سعید خالد الیاس سجنا» گزارشی نرسیده است.
حکیم‌الله محسود در سال 1356 شمسی متولد شد.
وی در دوران مدرسه با بیت‌الله محسود آشنا شده بود. در زمان رهبری بیت‌الله، حکیم‌الله محافظ شخصی و معاون وی بود.
دوم شهریور 1388 حکیم‌الله جای بیت‌الله را گرفت و این جابه‌جایی در رهبری طالبان، مرگ بیت‌الله بر اثر حمله پهپادها را بر همگان آشکار کرد.

 


شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی تاکید کرد مخالفت رژیم آل‌خلیفه با انجام اصلاحات در کشور عزم و اراده مخالفان را قوی‌تر می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شیخ عیسی قاسم در خطبه‌های نماز جمعه بحرین خودداری حکومت آل‌خلیفه از تحقق خواسته‌های مردم و به ویژه انجام اصلاحات را عامل اصلی اعتراضات عنوان کرد و گفت، خروج بحرین از بحران کنونی دست برداشتن از این سیاست‌ها است.
وی اخراج روحانیون از کشور را غیرانسانی و غیراخلاقی دانست و تاکید کرد این نوع اقدامات به نفع منافع کشور نیست.
شیخ عیسی قاسم همچنین خواستار توجه به وضعیت جسمانی عبدالوهاب حسین از رهبران سیاسی زندانی در بحرین و دیگر زندانیان شد و گفت، عبدالوهاب حسین جایگاه ویژه‌ای نزد مردم دارد و وخامت حال وی مردم را نگران می‌کند.
گفتنی است رژیم آل‌خلیفه تلاش گسترده‌ای را برای خروج روحانیون از بحرین آغاز کرده است و در صدد است شیخ نجاتی از روحانیون شیعه و نماینده آیت‌الله سیستانی را از کشور اخراج کند.
در همین رابطه هزاران بحرینی پس از برگزاری نماز جمعه با برگزاری تظاهرات خواستار پایان سرکوبگری‌های رژیم آل‌خلیفه و برکناری نخست‌وزیر بحرین شدند. تظاهرکنندگان در حالی که پرچم‌های بحرین و تصاویری از قربانیان حملات نیروهای رژیم آل‌خلیفه و نیز زندانیان در زندانهای این رژیم را در دست داشتند، خواستار آزادی زندانیان سیاسی از زندان‌های آل‌خلیفه شدند.

 


بر اثر حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌هایی که در سالروز صدور اعلامیه بالفور در کرانه باختری و غزه تظاهرات کرده بودند ده‌ها نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بر اثر درگیری میان فلسطینی ها و نظامیان رژیم صهیونیستی در شرق غزه در نود و ششمین سالروز صدور اعلامیه بالفور 25 فلسطینی زخمی شدند.
درگیری در نزدیکی ناحل عوز در شرق غزه رخ داد و نظامیان رژیم صهیونیستی با گاز اشک‌آور به سوی فلسطینی‌ها حمله کردند که 25 فلسطینی و تعدادی از عکاسان زخمی شدند.
تظاهرکنندگان فلسطینی نیز اقدام به پرتاب سنگ به سوی نظامیان رژیم صهیونیستی و آتش زدن لاستیک کردند.
در شهر الخلیل واقع در کرانه باختری نیز تظاهرات مشابهی به مناسبت سالروز صدور اعلامیه بالفور صورت گرفت و در این تظاهرات هم ده‌ها نفر دچار حالت خفگی شده یا مجروح شدند.بیانیه بالفور نامه‌ای تاریخی بود که در تاریخ 2 نوامبر 1917 توسط آرتور جیفر بالفور وزیر خارجه وقت انگلیس به والتر روتشیلد سیاستمدار یهودی‌تبار‌ نوشته شد و در آن از موضع مثبت دولت انگلیس برای ایجاد سرزمینی برای یهودیان در فلسطین خبر داده شد.
بیانیه بالفور سرآغاز تلاش در عرصه بین‌المللی برای تاسیس رژیم اسرائیل به شمار می‌رود.
در همین رابطه «یوال دیسکین» رئیس سابق اداره امنیت داخلی اسرائیل نسبت به افزایش نارضایتی در میان فلسطینی‌ها هشدار داد و گفت، تداوم این روند ممکن است به وقوع انتفاضه سوم منجر شود.
دیسکین در مقاله‌ای که در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت چاپ شد افزود، جوانان فلسطینی هم به اسرائیل و هم به تشکیلات خودگردان فلسطین بی‌اعتمادند و ممکن است به خیابان‌ها بریزند و با حضور این جوانان انتفاضه سوم آغاز شود.

 


آلمان و برزیل، دو قربانی بزرگ جاسوسی‌های آمریکا، پیش‌نویس یک قطعنامه علیه جاسوسی از حریم خصوصی افراد را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در پیش‌نویس این قطعنامه که دو کشور آن را علنی کردند، به کشور خاصی اشاره نشده است؛ اگرچه دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که کاملا مشخص است منظور برزیل و آلمان، ایالات متحده است.
در این پیش‌نویس، به شدت از «نقض گسترده حقوق بشر» و «سوء استفاده ناشی از اطلاعات جمع‌آوری شده از سایر کشورها» انتقاد شده و از کشورهای عضو سازمان ملل نیز خواسته شده «اقداماتی» برای توقف این روند غیرقانونی اتخاذ کنند.
این پیش‌نویس احتمالا در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل مورد بحث قرار گرفته و تغییراتی در آن حاصل خواهد شد. این کمیته بر حقوق بشر تمرکز دارد. همچنین انتظار می‌رود که این پیش‌نویس اواخر ماه جاری میلادی در این کمیته به رای گذاشته شود و سپس در ماه آتی میلادی نیز در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته خواهد شد.
یکی از مقام‌ها در هیئت آمریکا به سازمان ملل گفت: ما این پیش‌نویس را دریافت کرده و در حال بررسی آن هستیم.
بسیاری دیگر از دیپلمات‌ها نیز اعلام کردند که اگر این پیش‌نویس حمایت اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل را کسب نکند، شگفت‌زده خواهند شد.
دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هر دو از قربانیان جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا هستند که علیه کاخ سفید موضع‌گیری کرده‌اند.
پیش‌نویس این قطعنامه به کشورهای عضو سازمان ملل بر ایجاد مکانیسم‌های نظارتی ملی مستقل که قادر باشند از شفافیت و مسئولیت‌پذیری نظارت بر ارتباطات، رهگیری و جمع‌آوری داده‌های شخصی اطمینان حاصل کنند، تاکید می‌کند.
از سوی دیگر افشای اسناد مربوط به همکاری سفارت استرالیا با جاسوسان آمریکایی برای شنود مکالمات تلفنی مقامات و مردم مالزی، خشم «کوالالامپور» را برانگیخته است. بر اساس اسناد منتشر شده، ایالات متحده با استفاده از سفارتخانه مالزی اقدام به جاسوسی از کشورهای آسیایی می‌کند. با انتشار این خبر وزیر خارجه مالزی سفیر استرالیا و آمریکا را فراخواند و چین نیز از سفیر استرالیا و آمریکا توضیح خواست.
روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» به نقل از اطلاعات و اسناد ادوارد اسنودان پیمانکار سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که 90 واحد جاسوسی آمریکا از ماموریت‌های دیپلماتیک کشورهایی مثل کامبوج، چین، اندونزی، مالزی، میانمار و تایلند در آسیا جاسوسی کرده‌اند.
«آنیفا امان» وزیر خارجه مالزی گفت که کشورش روز جمعه سفرای آمریکا و استرالیا را فراخوانده و مراتب اعتراض خود را در واکنش به اتهامات جاسوسی توسط این 2 سفارتخانه در کوالالامپور اعلام کرده است.
آنیفا همچنین روز جمعه با «جولیا بیشاپ» همتای استرالیایی خود در حاشیه یک نشست منطقه‌ای دیدار کرد و نگرانی خود را از انتشار چنین گزارشاتی راجع به جاسوسی‌های آمریکا و همکاری استرالیا با این کشور اعلام کرد.
نامه اسنودان به آلمان
نماینده پارلمان آلمان پس از دیدار با «ادوارد اسنودان» نامه این مامور سابق اطلاعاتی آمریکا را که خطاب به مقامات دولتی آلمان نوشته شده، به مراجع دولتی تحویل داد. در این نامه «اسنودان» خطاب به دولت، پارلمان و دادستانی آلمان نسبت به حضور در این کشور و گفت‌وگو با مقامات آن، اعلام آمادگی کرده است.
مامور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در این نامه نوشته که در جریان کارش به عنوان متخصص کامپیوتر در آژانس امنیت ملی آمریکا شاهد «قانون‌شکنی‌های برنامه‌ریزی شده دولت آمریکا» بوده است و این قانون شکنی‌ها بودند که سبب شدند او به عنوان «انسانی اخلاق‌گرا» موظف به واکنش شود.

 


وزیر کشور مصر در تهدیدی شدیداللحن اعلام کرد هر کس در روز محاکمه مرسی اخلال کند، کشته می‌شود!
به گزارش «المصری الیوم»، سرلشکر «محمد ابراهیم» وزیر کشور مصر در آستانه محاکمه «محمد مرسی»، رئيس جمهور برکنار شده مصر خطاب به اخوان‌المسلمین و طرفداران این جنبش هشدار داد و تاکید کرد «هرکس سعی در ایجاد اخلال در جلسه محاکمه و نفوذ به دادگاه را داشته باشد، بدون تردید کشته خواهد شد زیرا نیروهای امنیتی با قانون‌شکنان به شدت برخورد خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، این مقام بلندپایه مصری افزود: «ما طرح امنیتی کشور را مورد بازنگری قرار دادیم و طرح‌های جایگزین برای هر سناریویی در نظر گرفته شده است و هرگز اجازه هیچ‌گونه اخلال را نخواهیم داد و تیم‌های واکنش سریع به منظور مقابله با هرگونه اقدامات خرابکارانه آماده‌باش بوده و تیم‌های جنگی نیز در اطراف منطقه طره مستقر خواهند شد.
از سوی دیگر، دستگاه‌های امنیتی در همه استان‌ها آمادگی‌های خود برای تامین امنیت کشور در روز محاکمه مرسی را تکمیل کردند.
در همین رابطه در قاهره، ورودی‌های میدان التحریر با سیم‌های خاردار و موانع آهنی بسته شده و 22 خودروی زرهی در اطراف میدان، 15 خودروی زرهی در اطراف گارد ریاست جمهوری، 20 خودروی زرهی در اطراف اداره امنیت مرکزی و 10 خودروی زرهی در اطراف کاخ الاتحادیه مستقر شده‌اند و همچنین در الجیزه نیز میدان نهضت مصر و مصطفی محمود بسته شد و نیروهای مسلح خودروهای زرهی خود را در میادین و خیابان‌های حیاتی مستقر کرده‌اند.
در سوئز نیز ارتش سوم میدانی و اداره امنیت، نیروها را در همه تاسیسات و مناطق حیاتی، اماکن عبادی و تونل احمد حمدی و خیابان‌ها و میادین مهم تقویت کرده‌اند.
این تهدیدات در حالی صورت می‌گیرد که چند روزی است جوانان و دانشجویان مصری اعتراض‌های گسترده‌ای را علیه «محاکمه مرسی» و «کودتاچیان» آغاز کرده‌اند.
دانشگاه الازهر و سایر دانشگاه‌های مصر چند روزی است صحنه درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی و معترضان طرفدار اخوانی شده است. کار به جایی رسید که نیروهای امنیتی به درخواست مسئولان دانشگاه و با حکم دادستانی در محوطه داخلی دانشگاه‌ها حضور یافته و به سرکوب و دستگیری دانشجویان معترض می‌پردازند.
در شهرهای مختلف مصر مثل قاهره، اسکندریه، الجیزه، سوئز، المنوفیه و... نیز با نزدیک شدن به زمان محاکمه مرسی، اعتراض‌ها شدت بیشتری می‌گیرند. مرسی قرار است فردا محاکمه شود.
در جریان این ناآرامی‌ها ده‌ها نفر کشته و زخمی و حدود 100 نفر نیز بازداشت شدند.
وزارت کشور مصر روز جمعه با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید این اخبار اعلام کرد 70 نفر از هواداران مرسی را در شهرهای مختلف بازداشت کرده‌اند.
شبکه تلویزیونی «الجزیره» نیز گزارش داد، به رغم سرکوب شدید معترضان و تهدیدهای جدی، هواداران مرسی همچنان در خیابان‌ها حضور دارند.
گفتنی است محمد مرسی به همراه 14 رهبر دیگر اخوان‌المسلمین 13 آبان در دادگاه به اتهام «تحریک به قتل« محاکمه می‌شوند. تاکنون دو بار جلسه محاکمه «مرسی» به تعویق افتاده است. یکبار به علت حضور نیافتن متهمان و یکبار به دلیل استعفای قضات.
سفر جان‌کری به مصر
«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا برای اولین بار پس از برکناری مرسی، و درست یک روز قبل از محاکمه وی وارد قاهره می‌شود.
همزمان با سفر روز یکشنبه وزیر خارجه آمریکا به مصر، برخی منابع خبری از سفر قریب‌الوقوع وزیر امور خارجه روسیه به این کشور در روزهای آتی خبر دادند.
سفر کری به مصر در حالی انجام می‌شود که روابط میان واشنگتن و قاهره پس از محدود شدن کمک‌های نظامی آمریکا به مصر رو به تیرگی نهاده است.
خبرگزاری شرق‌الاوسط مصر نیز گزارش داد که سفر کری به مصر در چارچوب سفرهای جدید وی به منطقه خاورمیانه است.
این خبرگزاری گزارش داد: سفر کری به مصر سفری کوتاه خواهد بود. برخی تحلیلگران هدف کری از سفر به قاهره را جلوگیری از نزدیک شدن این کشور به روسیه عنوان می‌کنند. قاهره پس از تنش‌هایی که بین دو کشور به وجود آمد، اعلام کرد روسیه را جایگزین آمریکا می‌کند! از سوی دیگر، روزنامه کویتی «القبس» در خبری نوشت: سرگئي‌لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی چند روز آتی به مصر سفر می‌کند.
به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، «کری، بین سوم تا 11 نوامبر (12آبان تا 20 آبانماه) نیز به تل‌آویو، ریاض، ورشو، امان، ابوظبی، الجزیره و رباط خواهد رفت.

 


مردم اندونزی در اعتراض به جاسوسی‌های آمریکا خواستار تعطیلی سفارت این کشور شدند.
صدها نفر از مردم اندونزی روز شنبه با تجمع مقابل سفارت آمریکا از دولتمردان خود خواستند هرچه سریعتر سفارت این کشور در «جاکارتا» را تعطیل کنند.
این تجمع پس از انتشار اسناد شنود مکالمات تلفنی مردم و مقامات اندونزی از سوی سازمان‌های جاسوسی آمریکا صورت گرفت.
این تجمع ضد آمریکایی با فراخوان «حزب التحریر» اندونزی برگزار شد.
تظاهرکنندگان در تجمع خود پرچم‌هایی با نمادهای اسلامی حمل می‌کردند.

 


سرویس خارجی-
فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پس از پایان سفرش به خاورمیانه و مذاکره با مقامات کشورهای مختلف به ژنو رفت تا درباره مقدمات برگزاری نشست ژنو 2 با نمایندگان آمریکا و روسیه به رایزنی و تبادل نظر بپردازد.
اخضر ابراهیمی پس از دیدار با مقامات کشورهای مختلف منطقه از جمله اردن، مصر عراق، کویت، ایران، سوریه و لبنان به ژنو رفت تا درباره نتایج سفرش و فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست ژنو 2 با نمایندگان آمریکا و روسیه گفت‌وگو کند.
وی روز گذشته در بیروت قبل از عزیمت به ژنو با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
اخضر ابراهیمی در تمامی این دیدارها بر راهکار سیاسی بحران سوریه تاکید و اعلام کرد راه حل نظامی بحران این کشور را حل نمی‌کند از مسائل قابل توجه سفر دوره‌ای ابراهیمی به خاورمیانه سفر نکردن وی به عربستان سعودی است.
فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب سفر منطقه‌ای خود را 28 مهر به منظور آماده‌سازی مقدمات کنفرانس ژنو 2 از قاهره آغاز کرد و در پایان سفرش از بیروت به ژنو رفت.
ابراهیمی پس از این سفر به خبرنگاران گفت، شرط موفقیت کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 حضور مخالفان و همچنین دولت سوریه در کنفرانس است و بدون حضور طرف‌های درگیر نمی‌توان به این نشست خوشبین بود. این در حالی است که عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه از مواضع اخضر ابراهیمی به شدت انتقاد کرد.
وی با ذکر این نکته که ابراهیمی فاقد جسارت و جرأت لازم است گفت به نظر می‌رسد او واقعیات سوریه را درک نمی‌کند او جرأت نام بردن از القاعده، جبهه النصره و باندهای مسلح را ندارد و حتی جرأت نام بردن از کشورهایی مثل عربستان سعودی که از این گروه‌‌ها پشتیبانی می‌کنند ندارد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای ژاپنی خود بر لزوم برگزاری زودهنگام نشست ژنو 2 تاکید کرد. وی اظهار داشت، برخی در تلاش هستند که از برگزاری نشست ژنو 2 جلوگیری کنند و یا روند آن را به انحراف بکشانند تا ثابت کنند که بحران سوریه راهکار سیاسی ندارد بلکه فقط از طریق نظامی قابل حل و فصل است.
از سوی دیگر، ارتش سوریه نیز با انجام عملیات گسترده در مناطق مختلف کشور تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رسانده و یا مجروح ساخته است. نیروهای ارتش با حمایت نیروهای مردمی در عرصه‌های مختلف به پیروزی‌های زیادی دست یافته و مناطق تحت کنترل تروریست‌ها را از تسلط آنان خارج کرده است.
در همین رابطه 66 فرد مسلح در دمشق خود را تسلیم نیروهای ارتش کردند و عملیات تروریست‌‌ها برای حمله به حرم حضرت زینب(س) با شکست مواجه شد.
ریاض الاسعد فرمانده گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز طی عملیات ارتش سوریه در منطقه ربیعه به همراه تعدادی از عناصر این گروه به هلاکت رسید.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، بیشتر ذخایر مواد سمی که در ساخت سلاح‌های شیمیایی به کار می‌رود به خارج از این کشور منتقل خواهد شد تا از بین برده شود.
*دیپلمات‌های ارشد آمریکا اعلام کردند روسیه از سال گذشته میلادی ارسال تسلیحات خود به دولت سوریه را به طور چشمگیری افزایش داده است.
* روزنامه المنار فاش کرد دولت قطر تلاش گسترده‌ای برای احیای روابط خود با سوریه آغاز کرده اما دمشق با احتیاط با این پیشنهادات برخورد کرده و قطر را مسئول ریخته شدن خون ده‌ها هزار سوری می‌داند.
* در پی شدت گرفتن درگیری گروه‌های مسلح وابسته به عربستان سعودی و ترکیه با یکدیگر در سوریه آنکارا تصمیم گرفت تمام مراکز و ساختمان‌هایی که عناصر سازمان اطلاعات عربستان در ترکیه مورد استفاده قرار می‌دهند را تعطیل کند.
* منابع سوری اعلام کردند درگیری میان ارتش آزاد سوریه و گروه تروریستی امارات اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در حومه حلب شدت گرفته است.

 


ناکامی رژیم صهیونیستی
یک مقام رژیم صهیونیستی از ناکامی این رژیم در کشف تونل‌های فلسطینیان نوار غزه خبر داد و گفت، این تونل‌ها تا سرزمین‌‌های اشغالی 1948 (مرکز اسرائیل) کشیده شده‌اند و زندگی سربازان اسرائیلی را به خطر انداخته‌اند.
کرزای: خارجی‌ها دخالت نکنند
«حامد کرزای» رئیس‌جمهوری افغانستان، خواستار برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و عاری از مداخلات خارجی در کشورش شد. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 19 فروردین آینده برگزار می‌شود.
درگیری الحوثی‌ها و سلفی‌های یمن
درگیری گسترده میان الحوثی‌ها و سلفی‌ها در شمال یمن طی سه روز اخیر 40 کشته و 200 زخمی برجای گذاشت.
این درگیری در شهر «دماج» نزدیکی مرز عربستان رخ داد. هم‌‌اکنون الحوثی‌ها بر این شهر تسلط دارند.
مقابله ارتش چین با آمریکا!
در پی فاش شدن ابعاد گسترده جاسوسی و شنود تلفنی مقامات چین توسط جاسوسان آمریکایی، ارتش چین اعلام کرد با جاسوسی‌های ایالات متحده در چین مقابله می‌کند. فرماندهان چینی در مورد چگونگی این مقابله توضیحی ندادند.
مذاکره اسلام‌آباد با طالبان
«نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان، از آغاز مذاکره دولتش با رهبران طالبان خبر داد. وی علت انجام گفت‌وگو با طالبان را جلوگیری از افزایش تلفات غیرنظامیان ذکر کرد. او گفت: این مذاکرات در چارچوب قانون اساسی پاکستان صورت می‌گیرد.
احضار سفیر استرالیا در اندونزی
وزارت خارجه دولت جاکارتا سفیر استرالیا را به خاطر جاسوسی این کشور از اندونزی احضار کرد.
«ادوارد اسنودن» افشاگر فعالیت‌های جاسوسی آمریکا، این بار از جاسوسی استرالیا از اندونزی خبر داده بود.
براساس این افشاگری، سفارت استرالیا در جاکارتا تماس‌های تلفنی و پست‌های الکترونیک مقامات اندونزی را شنود و رصد می‌کرده است.
مذاکرات سازش را متوقف کنید
«خضر عدنان» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه از تشکیلات خودگردان خواست مذاکرات با رژیم صهیونیستی را متوقف کند.وی همچنین، خواستار اتحاد همه فلسطینی‌ها در برابر اشغالگران اسرائیلی شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10