(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 12 آبان 1392 - شماره 20631

 بانگ هیهات حسینی است رسیده از راه
فرهاد عباسی عکاس و مستند ساز :سوریه با ناتوی رسانه ای می جنگد
   


سید حمید رضا برقعی
باز از بام جهان بانگ اذان لبریز است
مثنوی بار دگر از هیجان لبریز است

بحر آرام دگر باره خروشان شده است
ساحل خفته پر از لولو مرجان شده است

دشمن از وادی قرآن و نماز آمده است
لشکر ابرهه از سوی حجاز آمده است

با شماییم شمایی که فقط شیطانی است
(دین اسلام نه اسلام ابوسفیانی است)

با شماییم که خود را خبری می دانید
و زمین را همه ارث پدری می دانید

با شماییم که در آتش خود دود شدید
فخر کردید که هم کاسه ی نمرود شدید

گرد باد آتش صحراست بترسید از آن
آه این طایفه گیراست بترسید از آن

هان! بترسید که دریا به خروش آمده است
خون این طایفه این بار به جوش آمده است

صبر این طایفه وقتی که به سر می آید
دیگر از خرد و کلان معجزه بر می آید

سنگ این قوم که سجیل شود می فهمید
آسمان غرق ابابیل شود می فهمید

پاسخت می دهد این طایفه با خون اینک
ذوالفقاری ز نیام آمده بیرون اینک

هان! بخوانید که خاقانی از این خط گفته است
شعر ایوان مدائن به نصیحت گفته است

هان بترسید که این لشکر بسم الله است
هان بترسید که طوفان طبس در راه است

 یا محمد(ص)! تو بگو با غم و ماتم چه کنیم
روز خوش بی تو ندیدیم به عالم چه کنیم

پاسخ آینه ها بی تو دمادم سنگ است
یا محمد(ص)! دل این قوم برایت تنگ است

 بانگ هیهات حسینی است رسیده از راه
هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله

 


گفت و گو از علیرضا آل یمین
فرهاد عباسی دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل است. اما نگاه او به اتفاقات سیاسی منطقه با آنچه در درس های این رشته تدریس می شود تفاوت دارد . دوربین عکاسی اش را برداشته و راه افتاده است به یکی از بحرانی ترین کشور منطقه و حتی جهان که سر از رازهایش در بیاورد . نمی خواست گفت‌وگو کند . می گفت من برای این ها نرفته ام آنجا. حتی نمی گذاشت عکسی از او چاپ شود. به زحمت راضی شد . تند حرف می‌زد انگار وقت کم باشد و بخواهد ناگفته های زیادی را بگوید. هم به سیاست و اوضاع منطقه اشراف داشت و هم به فرهنگ و رسانه مسلط بود. تازه از سفر برگشته بود و داشت مقدمات سفر بعدش را مهیا می کرد. در این فاصله فرصتی دست داد تا پای حرف هایش بنشینم.
* با توجه به شرایط جنگی که در سوریه هست چطور شد به این فکر افتادی که برای کار کردن به آنجا بروی ؟
من شرایط خاورمیانه را رصد می‌کردم. جریان‌های انقلابی که خصوصا بعد از پدیده بیداری اسلامی شکل گرفتند. علاقه‌مند بودم این پدیده ها رصد شود علت یابی شود و ریشه هاش بررسی شود تا نسبت آن را با انقلاب اسلامی ایران پیدا کنیم. اما جریانی که در سوریه اتفاق افتاد جریانی بود که مولفه های پدیدآورنده اش با بقیه انقلاب های منطقه فرق داشت. لذا به عنوان یک محور مقاومت لازم بود که یک بررسی دقیق تری روی این مساله صورت گیرد. ضمن اینکه جریان رسانه‌ای مقابل هم اتفاقات سوریه را در عرض اتفاقات منطقه بررسی می کرد و این یک زنگ خطر بود. لذا ما تصمیم گرفتیم که در این بحث ورود کنم و به قدر بضاعتم کاری در حوزه مستند تبلیغاتی و در حوزه خبر رسانی انجام دهم. با تمام پیگیری هایی که داشتم کمی انتقالم سخت بود هر دفعه یک قولی داده می شد بعد هم عملی نمی کردند به همین دلیل تصمیم گرفتم به صورت شخصی سفر کنم.
* گفتی مؤلفه های جریان رسانه‌ای می‌خواست نشان دهد که اتفاقات سوریه هم عرض با جریان های مصر و تونس است در این موضوع شیوه کارشان چطور بود؟
جریان رسانه ای با استفاده از تصاویری که نشان می دهد و با استفاده از خبر و تحلیل خبری که می کند می خواهد این پدیده ها را به هم سنجاق کند و پیوند بزند در صورتی که این ها ماهیتا با هم تفاوت دارند. درگیری ها در مصر و تونس و حتی لیبی مدت طولانی زمان برد تا به خشونت کشیده شود و اساسا هم خودجوش و درون زا بود اما پدیده سوریه پس از گذشت چند هفته از آغاز نا آرامی ها یا تظاهرات مسالمت آمیز و انتقادها و اعتراض‌ها بلافاصله فاز نظامی فعال می شود و شبه‌نظامی‌ها عملیات می کنند و این قضیه یک مقدار مشکوک است تا اینکه شما می‌بینید که اخباری که مخابره می شود جنسش با خبری که از تونس و مصر می آید از نظر ماهیت اختلاف دارند. ولی به صورت یک شکل و متحد پوشش رسانه ای داده می شود. همان گزارشگری که در مصر گزارش می کند یکی مثل همان و با همان رسانه دارد در سوریه کار می کند. در مورد تمام انقلاب‌ها به جز سوریه، مهندسی خبر کمتر صورت می گیرد بیشتر انعکاس خبر است اما در مورد سوریه می‌بینید رسانه‌ها جهت دهی می کنند و خبر صرف نیست . نیروهای معترض را در صحنه درگیری هدایت می کنند. بعضی وقتها می بینید خبری پخش می شود در حالی که هنوز اتفاق نیفتاده لذا رسانه و خبر با اتاق عملیات منطبق شده است و به عنوان یکی از بازوهای اتاق عملیات عمل می کند.
* این اتاق عملیات کجاست ؟ چه کسی آن را هدایت می کند ؟
این اتاق، سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای عربی هستند مشخصا عربستان سعودی، قطر، اردن و بعد هم که سرویس‌های اطلاعاتی غربی مثل انگلستان، فرانسه و در راس آنها آمریکایی‌ها هستند. این ها در سوریه یک حلقه مشترک دارند. در مورد مصر، العربیه و الجزیره اختلاف نظر دارند. یعنی الجزیره به صورت 24 ساعته در درگیری های مجدد که پس از عزل "مرسی" بود، از جریان وابسته به مرسی حمایت می کرد. اما العربیه از "سیسی" حمایت می کرد. ولی همین دو شبکه در جریان سوریه مواضع و خبرهای مشترک دارند. این نشان می‌دهد یک اتاق عملیاتی وجود دارد. یعنی ممکن است در مواضع مختلف اختلاف نظر داشته باشند اما درباره سوریه همه اتفاق نظر دارند . همین طور که ما سوریه را یکی از بخش‌های محور مقاومت می‌دانیم. آنها هم سقوط سوریه را کم شدن از عمق استراتژیک محور مقاومت می دانند. این حلقه ارتباطی که از ایران شروع و به عراق سوریه و لبنان ختم می شود. زدن هر کدام از حلقه های این زنجیر موجب می شود یک گسست ارتباطی بین سایر حلقه ها شکل بگیرد. زدن سوریه همان طور که خودشان اعلام کردند برای زدن محور مقاومت است. لذا از این جهت همه اشتراک نظر دارند چون محور ارتجاعی منطقه یعنی محور غربی، عربی، عبری در برابر محور مقاومت هستند این ها در مورد سوریه یک تبانی استراتژیک دارند.
* مهندسی خبر توسط رسانه ها چطور صورت می‌گیرد؟ چطور کار می کنند که می شود مهندسی خبر و نه انعکاس خبر ؟
مهندسی خبر در حقیقت یک جور شارژ تبلیغاتی است. یعنی اخبار به نیروهای در میدان به صورتی داده می شود که از نظر عملیات روانی آنها را شارژ می‌کند. اولا خبرهای اینها را برای هم منتشر می کند و یک شبکه ایجاد می کند که با خبر مشخص شود که در فلان جبهه چه اتفاقی افتاده. اما اساسی‌ترین کارش این است که حکومت سوریه را در فضای بین الملل به عنوان یک نظام دیکتاتوری نشان دهد که با مردم خودش می‌جنگد. روی این هم سرپوش می گذارد که از 20 تا 30 کشور مختلف در سوریه نیروهای تروریست وجود دارد. این تروریست ها را نیروهای معارض سوری نشان می دهند در حالی که تقریبا از تمام کشورهای عربی به عنوان نیروی تروریست با دولت سوریه می جنگند. افسران اروپایی، ترکی، سعودی، اردنی به شکل سازماندهی شده آنجا کار عملیاتی و آموزشی می کنند. اما مهندسی خبر می خواهد به دنیا نشان دهد این ها نیروهای سوری هستند و دائم کشته هایی را از مردم عادی نشان می دهد که اصلا مشخص نیست این ها توسط چه کسی کشته شدند. حتی سازمان های بین المللی هم که دخالت کردند برایشان مشخص نشد توسط کدام یک از گروه ها کشته شدند. اما در آنجا هر کس کشته شود و هر تخریبی صورت گیرد بلافاصله توسط گروه های خبری به نیروهای نظام نسبت داده می شود. این یکی از محورهای مهندسی خبر است در حقیقت به عنوان یک بازوی تبلیغاتی عمل می کند. کارش از خبر دهی خارج شده و کاملا جانبدارانه و مغرضانه عمل می کند. العربیه، الجزیره و شبکه های عربی زبانی که از اروپا پخش می شوند به علاوه شبکه های معارضین سوری که از طرف کشورهای عربی حمایت مالی می شوند و یک دو جین از این شبکه های قارچی پدید آمده تمام اینها به عنوان یکی از بازوهای عملیاتی سازمان رزم تروریست ها عمل می کنند.
* دولت سوریه چه می کند؟ در بحث نظامی که مشخص است اما در فضای رسانه ای آیا قدرت مقابله با رسانه های مقابل را دارد؟ آیا کشورهای حامی دولت سوریه و محور مقاومت از حیث رسانه ای کمکی می‌کنند؟
سوریه امروز با یک ناتوی رسانه ای مبارزه می کند. همان طور که جنگیدن برای سوری ها به دلیل پراکندگی نقاط درگیری فرسایشی شده است . در حوزه رسانه ای هم یک طیف وسیعی از رسانه ها از سال ها قبل در حوزه سوریه کار می کنند. یک بلوک رسانه ای در برابر یک بلوک رسانه ای دیگر کار می‌کند. اما آنها به صورت کلاسیک عمل می کنند و محور مقاومت به صورت نامتقارن. هم از نظر عده هم از نظر تجهیزات هم از نظر تکنولوژی. رسانه های جبهه مقاومت ضعیف تر است اما در جبهه حریف سی ان ان، بی بی سی، یورو نیوز و رسانه های مکتوب دیگر با سابقه طولانی هستند. سوریه خودش به تنهایی توان مقاومت در برابر این بلوک را ندارد. لذا باید رسانه های دیگر کمکش کنند رسانه های عرب زبان ما مثل العالم، المنار، المیادین که به مدیریت غسّان بن جدو یک رسانه تازه تاسیس و تاثیر گذار است. شبکه الیوم هم بخش عربی راشاتودی است که در سوریه خوب کار می کند. این ها شبکه هایی هستند که از جانب نظام سوریه پخش می شوند. اما با وجود این، رسانه های سوری به نسبت حریفشان ضعیف هستند چون آنطرف تعدد رسانه‌ای وجود دارد. سوریه تا کنون با این حجم از درگیری مواجه نبوده و آمادگی لازم را ندارد. هر تروریست به مثابه یک خبرنگار درآمده یعنی هر یک از آنها دوربین یا موبایل همراه دارند و اگر الان یک اتفاقی در جایی بیفتد کمتر از 60 دقیقه بلافاصله از العربیه یا الجزیره پخش می شود. لذا به جهت گستردگی طیف مقابل و تکثر عناصرشان در مقابل عدم تعدد جبهه رسانه ای باعث شده است آن ها در رسانه پیروز شوند و مطلب دیگر این که آنها در صدد پررنگ کردن بعضی از مطالب مثل جنگ شیعه و سنی هستند. اما از این طرف می خواهند جلوگیری شود از طرح اینکه درگیری ها بین شیعه و سنی است. بعضی از اخبار هم برای اینکه تفرقه بین شیعه و سنی نیفتد از بین می رود چون ممکن است به این استراتژی که جنگ شیعه و سنی با سلفی ها و وهابی ها و جبهه ارتجاع است آسیب بزند.
* این از جانب سوریه است ؟
بله از جانب سوریه هم پیگیری می شود آقای بشار اعلام کرد حمایت های ایران از سوریه به جهت مسائل استراتژیک و راهبردی است نه مسائل قومی، دینی و مذهبی . حتی روسیه که خارج از این بحث ارتباطات و علقه های مذهبی است این مسئله پیگیری می شود که درگیری ها صبغه شیعه و سنی ندارد.
*اما آنچه بر می آید از جنگ این است که جنگ مذهبی است!
سوریه به عنوان یکی از کلیدهای استراتژیک محور مقاومت است یعنی اگر این ها در سوریه مقاومت می کنند مسائل به جهت صرفا مذهبی نیست چه اینکه نظام سوریه یک نظام بعثی است حمایت از نظام بعثی توسط ایران توجیه ایدئولوژیک ندارد .
* اما خاستگاه تروریست ها علی الظاهر یک جنبه مذهبی قوی دارد!
این جنبه مذهبی قرار بود القا شود تا وهابی ها برای انسجام جبهه تروریست و همسو کردن سنی ها از آن تاثیر بگیرند یعنی سنی هایی که دست به اسلحه ندارند و با شیعیان زندگی می‌کنند به این واسطه با سلفی ها همسو شوند. وهابی ها چه در سوریه چه در لبنان چه در جاهای دیگری که با شیعیان درگیری دارند مثل یمن نیروی اقلیت هستند. حتی وهابی ها در کشورهای سنی غیر عربستان اقلیت هستند. اقلیتی که با سنی ها مرز مشخص دارند. وهابی یک چیز است و سنی یک چیز دیگر. لذا برای اینکه بتوانند یک عمق استراتژیک ایجاد کنند، بتوانند کمبود نفرات خود را پوشش بدهند و بتوانند در جبهه اهل سنت عملیات روانی انجام بدهند دائم در پی این بودند که هر درگیری که در منطقه هست مثل درگیری حزب‌الله با سلفی ها در لبنان، درگیری الحوثی (شیعیان زیدی شمال یمن) با نیروهایی که از عربستان تغذیه می شوند یا با نیروهای القاعده که از افریقا می آیند، یا درگیری جند الشیطان با ایران، می خواهند این ها را درگیری بین سنی و شیعه نشان دهند. وهابی نشان دادن همه سنی ها استراتژی وهابی است لذا باید یک دشمنی درست کنند که متوجه اهل سنت باشد تا از این طریق بتوانند اهل سنت را به عنوان عقبه استراتژیک داشته باشند تا به اهداف شان برسند. در حقیقت می خواهند القا کنند جنگ شیعه و سنی است در حالی که جنگ شیعه و سنی با وهابی‌هاست و در بعضی مناطق جنگ وهابی ها و سلفی ها با سنی هاست. کشته هایی که از سنی ها توسط سلفی ها صورت می گیرد زیاد است چون اصلا شیعه در اقلیت است . یک خانه سنی است یک خانه شیعه و یک خانه مسیحی و دیگر بحث شیعه و سنی مطرح نیست. سلفی ها می خواهند بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کنند و تمام تلاش رسانه های مقاومت این است که تاثیر رسانه ای این استراتژی آنها را خنثی کند.
* نیروهای خارجی آنجا چه هدفی را دنبال می کنند چه چیزی می تواند آنها را وادار کند که بیایند در سوریه بجنگند ؟
بخشی انگیزه مالی دارند. یعنی تروریست های روزمزد هستند و برایشان فرقی ندارد مقابلشان چه کسی است. اما بخش قابل توجهی کسانی هستند که به امید تاسیس یک دولت اسلامی آمده اند. آنهایی که در عراق، سومالی و یمن سرخورده شدند برای جنگ در سوریه توسط شیوخ سلفی ساماندهی شدند.
* با چه الگویی می خواهند دولت اسلامی تشکیل دهند ؟
دولت اسلامی سلفی. یعنی آنچه در زمان طالبان در افغانستان دیدیم و متمدنانه تر از آن در عربستان وجود دارد. اما آنچه از تبلیغات آنها در رسانه ها و عملکردشان در سوریه می‌توان فهمید این است که دولت و آرمانشهر آنها چیزی بهتر از آن نیست که توسط طالبان در افغانستان ایجاد شد یعنی همان سیستم آموزشی، همان رفتاری که با زنان کردند، همان روابط خارجی و همان رفتاری که با پیروان سایر ادیان و مذاهب در افغانستان کردند و این مسئله در سوریه خطرناک تر خواهد بود چرا که در سوریه اقلیت های دینی و قومی زیاد هستند.
*برگردیم به کار خودت. عکس هایی که گرفتی در چه فضایی بوده است ؟ بیشتر به کدام بخش از مسئله سوریه پرداختی؟
گرایش من برای عکاسی زندگی عمومی مردم بود و اینکه علی رغم اینکه آنجا درگیری هست مردم زندگی شان را می‌کنند. زندگی سخت شده اما فلج نشده و دیگر اینکه مقاومت آیا مردمی ست یا نه؟ آنجا کاملا معلوم است که مقاومت مردمی است. لجان شعبی و دفاع الوطنی و اسم های مختلف دیگر. این‌ها گروه های مردمی هستند. البته با آنچه ما اینجا بسیج می گوییم تفاوت دارد. آن روحیه بسیجی که ما در ایران داریم به این شکل در آنجا وجود ندارد با وجود اینکه مذهبی هستند، روحیه شهادت دارند، محبان اهل بیت(ع) هستند. آنها از خانه ‌ای خودشان دفاع می‌کنند. ارتش نمی تواند برای هر خانه و هر کوچه نیرو بگذارد.
* یعنی هر خانه به خودی خود امنیت ندارد ؟
بله . اگر نیروهای مردمی نباشند هر خانه هدف است اما الان از هر محله نیرویی شکل گرفته که دور آن محل حفظ امنیت را انجام می دهد. امنیت قائم به فرد است. هر کس سلاح دارد امنیت دارد. یکی از مواردی که کار کردم این بود که در جبهه مقاومت مردمی نیروهایی وجود دارند که هم از نظر قومی و هم از نظر دینی با هم اختلاف دارند. یعنی لجان ها از مسیحی، سنی، شیعه، دروزی، علوی تشکیل شده اند .یک ارتش به خودی خود نمی تواند در مقابل این همه نیروهای خارجی و معارضین داخلی مقاومت کند پس حتما یک نیروی مردمی شکل گرفته است و با توجه به بافت دینی و قومی سوریه این نیروهای مردمی از اقوام و ادیان مختلف تشکیل شده اند. زنان، کودکان، مشکلات معیشتی، نحوه شکل گیری گروه های مقاومت و شهدای مقاومت هم از مواردی است که روی آن ها کار کردم.
*جمهوری اسلامی ایران در حوزه رسانه ای چه حمایت هایی باید از سوریه بکند؟
ما در مورد مقاومت نظامی استراتژی مشخصی داریم و مولفه‌هایی که استراتژی را پیش ببرند وجود دارد و نشان هم می‌دهد استراتژی نظامی در آنجا موفق بوده است و نظام از حیث نظامی مسلط است . دشمنان حتی به افکار عمومی خودمان به این گونه القا کرده اند که نظام ما از دولتی حمایت می کند که مردم خودش را می کشد یا از حزب الله حمایت می کند که مردم سوریه را می کشد. این‌ها نشان می دهد در بخش رسانه ای ما باید بیشتر کار کنیم. در اینجا بعضی ظلم هایی که به شیعیان یا حتی سنی ها می شود خبرش پخش نمی شود. ماهیت جنگ خوب منتشر نمی شود. باید توجه شود در جبهه سوریه چه باید تولید شود یعنی خوراک خبری که برای ایران می خواهد بفرستد چیست و مهم تر اینکه خبری که می خواهد برای دنیا پخش شود چیست. غربی ها می خواهند نشان دهند که جنگ شیعه و سنی است یا نشان دهند که بشار اسد یک رهبر دیکتاتور است. در حالی که بشار نسبت با بن علی و عبداالله صالح و فرعون مصر و ملک عبدالله بسیار دموکرات و خوش فکر است. پس ماهیت درگیری در سوریه چیست؟ بشار دارد تاوان دیکتاتوری را پس می دهد یا تاوان ایستادن در برابر اسرائیل و دیکتاتورهای عربی را؟ اگر این برای مردم مشخص شود حقیقت را می پذیرند. اگر امروز سوریه سقوط کند بعد نوبت حزب الله و ایران است این چیزی نیست که بگویند طیف هایی مثل ما دچار توهم توطئه شدند. امروز این در رسانه ها و تحلیل های سیاسی خودشان گفته می‌شود. اگر امروز در سوریه نجنگیم فردا باید در ایران بجنگیم این به افکار عمومی تفهیم نشده است. چقدر روی این کار شده که اینها خودشان می گویند بعد از سوریه نوبت ماست، آمریکا از آن سوی دنیا می آید در سوریه می جنگد. چرا امریکا حق دارد بر اساس آنچه تامین منافع ملی می داند بجنگد و اما ما حق نداریم در کشوری که دیوار به دیوار ماست بجنگیم این باید با استراتژی نظامی معلوم شود. می گویند سوریه کمونیست است اما این نظام کمونیستی بیشتر از کسانی که می گویند ما خادم حرمین شریفین هستیم به اسلام خدمت کرده است.آنها تا زانوی بشار اسد هم خدمت به اسلام نمی کنند. بشاراسد، هم از حزب الله حمایت می کند هم از گروه های خوشنام مقاومت. این حمایت استراتژیک است این نیست که چرا آسفالت تهران خراب است. اگر امروز کسانی دارند آنجا زیر آتش و گلوله کار می کنند برای این است که مجبور نباشند فردا در تهران مستند جنگ بسازند.
* زمانی که آمریکا تهدید کرده بود که به سوریه حمله می کند وضع روحیه مردم سوریه چطور بود؟ تصور ما این بود که کاملا وضع عادی زندگی به هم ریخته باشد!
جالب است که من در اوج زمانی که قرار بود آمریکا حمله کند و به زمان صفر نزدیک می شدیم در بازار حمیدیه و بازار دمشق بودم هیچ تفاوتی در وضعیت مردم نسبت زمان های دیگر ندیدم.
* یعنی مردم مطمئن بودند که آمریکا حمله نمی کند ؟
نمی دانم شاید به جنگ خو کرده اند و کمی بیشتر و کمتر برایشان فرق نمی کند. یا اینکه رسانه ها دل مردم را قرص کرده بودند که آمریکا حمله نخواهد کرد. حتی من برای کاری می خواستم بروم بیروت اما متوجه شدم آمد و شد مردم به لبنان هم تغییر نکرده یعنی سعی نمی کردند از سوریه خارج شوند.قاعدتا مردم در این شرایط خرید های ارزاقشان را بیشتر می‌کنند ترددها تغییر می کنند همه می خواهند به نقاط امن بروند و یا از کشور خارج شوند. در حالی که این موارد در وضعیت هشدار آمریکا برای حمله به سوریه در مردم دیده نمی شد.
* رفتار سوری ها با شما چطور بود؟
تا متوجه می شدند ایرانی هستیم خیلی احترام می کردند. ارتشی ها کمک می کردند چه سنی و چه شیعه پاسپورت ایرانی را که می دیدند می گفتند "کل ایرانیین علی رأسنا" کل ایرانی ها روی سر ما هستند. البته خدا را شکر ما در جبهه تروریستها نبودیم که ببینیم آن ها چطور تعامل می کنند.
* چه نهادهایی از شما حمایت مالی کرده اند؟
هیچ حمایت مالی از من نشده است و سفرم کاملا شخصی بوده.
* چه مدت آنجا بودی؟
75 روز
* در این مدت هیچ پولی از سازمانی یا نهادی نگرفتی ؟
همه هزینه ها را خودم داده ام. لنز دوربینم را قسطی خریدم و بردم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10