(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 12 آبان 1392 - شماره 20631 

ضرورت تداوم شعار مرگ بر آمریکا در راهپیمایی انقلابی 13 آبان (بخش دوم)
دانش‌آموز و دانشجوی ایرانی درجبهه مقابله با استکبار
   


گالیا توانگر
تا وقتی سیاست آمریکا بر دروغ و فریب و جنایت استوار است، تا وقتی سیاست آمریکا بر حمایت از دولت پلیدی مثل اسرائیل و ظلم به ملت‌های مستضعف برقرار است و تا وقتی خاطره جنایت‌هایی که از طرف سردمداران آمریکایی نسبت به ملت ایران انجام گرفته در ذهن ملت ماست و جبران نشده- مثل خاطره سقوط هواپیما، مثل مسدود کردن دارایی‌ها و اموال ملت ایران در آمریکا- امکان ندارد ما با دولت آمریکا مذاکره کنیم یا با او رابطه‌ای برقرار کنیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی- 68/5/23
کودتای 28 مرداد 1332،تشکیل سازمان مخفی ساواک و ضد اطلاعات ارتش،حضور مستقیم در سیاست و فرهنگ و اقتصاد و امور نظامی ایران،پناه‌دادن به شاه خائن،سازماندهی مخالفین انقلاب توسط لانه جاسوسی،حمله نظامی به طبس،محاصره اقتصادی،تحریک ایادی داخلی برای انجام کودتا،جنگ تحمیلی (31شهریور 1359)،حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران،قتل عام زائران خانه خدا،تمدید بلوکه کردن دارایی های ایران،راه‌اندازی،تجهیز و حمایت از گروه متحجر طالبان و نا امن کردن مرزهای شرقی کشور،جلوگیری از همکاری اقتصادی کشورهای آسیای میانه با ایران از جمله عبور لوله نفت و گاز این کشورها از خاک ایران تنها بخشی از لیست بلند بالای توطئه های آمریکایی علیه ملت ایر ان و نظام جمهوری اسلامی به حساب می آید.
جای بسی شگفتی و تاسف دارد که برخی عناصری که خود روزی انقلاب دوم و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را تحسین می کردند امروز بر اثر القای بیگانگان دچار تردید نسبت به درخشندگی اقدام شجاعانه تسخیر لانه جاسوسی شده اند و سعی در تطهیر چهره خصمانه آمریکا دارند!
الزامات بیانیه رسمی آمریکا
برای ترک مخاصمه با ایران
محمد کاظم انبار لویی سردبیر روزنامه رسالت در گفت و گو با گزارشگر کیهان در مورد ماهیت و اهمیت روز 13 آبان می گوید:«مطابق قانون به تصویب رسیده که این روز ،روز مبارزه با استکبار جهانی باشد.ملت ایران اعلام می کند که نه زیر بار زور می رود و نه به کسی زور می گوید.بنابراین ماهیت و بزرگداشت این روز تابعی از متغیر رابطه با آمریکا نیست.
بعضی افراد ساده لوح خیال می کنند نوع مذاکرات ما با 1+5 و لحن آمریکا باعث می شود که تغییری در این روند ایجاد شود. اما در حقیقت این طور نیست چون ما هنوز هیچ اقدامی را به صورت علنی و عملی در راستای تغییر سیاست های خصمانه گذشته آمریکا در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد نبوده ایم. همین چندروز پیش بود که آمریکایی ها اعلام کردند یک میلیون دلار به منافقین کمک خواهند کرد!»
این کارشناس مسائل سیاسی در مورد زیر پا گذاشتن تعهدات توسط آمریکا یی ها به صورت پیاپی در روابط دیپلماتیک این کشور توضیح می دهد:«مفاد قرارداد آمریکا با ما پس از تسخیر لانه جاسوسی در الجزایر هنوز وجود دارد. آمریکایی ها آن موقع متعهد شدند که چنانچه ما گروگان هایشان را آزاد کنیم آنها هم اموال بلوکه شده ایران را آزاد خواهند کرد. اما آنها از همان ابتدا تعهدات خود را نادیده گرفتند و پایه های دشمنی را بنا نهادند. در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از هیچ گونه تلاشی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی روی گردان نشدند.تجهیز تروریسم و شهادت ده ها نفر از شخصیت های برجسته انقلاب دومین گام خصمانه آمریکا در راستای سیاست براندازی جمهوری اسلامی ایران توسط آنها بود.»
سردبیر روزنامه رسالت در پاسخ به این سوال که اولین گام در جهت اثبات حسن نیت آمریکایی چه می‌تواند باشد و آیا باید این مهم در مذاکرات هسته ای نمود پیدا کند؟می گوید:«مسائل هسته ای یک بهانه بیش نیست. ما معتقدیم حتی قطعنامه سازمان ملل پشتوانه حقوقی ندارد. آنها با پیشرفت ملت ایران مخالف هستند و نوع رفتار آمریکایی ها گواه یک خصومت ریشه دار است.شاید اولین گام اثبات حسن نیت توسط آمریکایی ها دادن بیانیه رسمی برای ترک مخاصمه با جمهوری اسلامی ایران باشد.توافق نامه 1+5به معنای مذاکره با آمریکا نیست.ما الان دائما در حال جنگ دیپلماتیک با آمریکا هستیم. آنها اگر کاری هم نکرده اند نه اینکه نخواسته اند انجام دهند بلکه نتوانسته اند در برابر اتحاد ملت ما در برابر استکبار راه به جایی ببرند.»
وی پیش بینی می کند که امسال هم ملت ایران با آگاهی و هوشیاری در روز 13 آبان با هدف استکبار‌ستیزی در صفوف به هم پیوسته در راهپیمایی انقلابی این روز هر چه باشکوه تر حضور بهم می رسانند.
روند برنامه های فرهنگی 13 آبان در مدارس سراسر کشور
اجرای برنامه‌های صبحگاه، قرائت بیانیه ملی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، برگزاری سخنرانی‌ها، درج در تابلوی اعلانات مدارس و چاپ نشریه بخشی از برنامه‌هایی است که در روز 13 آبان با موضوع ضد‌استکبار برگزار خواهد شد. این روزها با پیش آمدن بحث های مربوط به مذاکره با آمریکا خیلی از دانش‌آموزان از مربیان خود در مورد ضرورت تداوم شعار مرگ بر آمریکا و اینکه رابطه با آمریکا باید بر چه اساسی استوار باشد،سوال می کنند.
حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از برگزاری زنگ گفت و گو در مدارس بر محور تشریح چرایی سر دادن شعار مرگ بر آمریکا خبر می دهد و می گوید:« 13 آبان سه ماهیت مهم سالروز تبعید امام در سال 43، کشتار دانش‌آموزان در سال 57 و تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 را در خود جای داده و به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار و روز دانش‌آموز هر ساله برگزار می‌شود. هر یک از این هویت‌ها در حرکت انقلاب اسلامی نقش ویژه‌ای را ایفا کرده و تقدیم 36‌هزار شهید دانش آموز، در طول 34 سال عمر انقلاب اسلامی نشان از اهمیت مبارزه با استکبار و عوامل آن دارد. نسل جدید و دانش‌آموزان باید با اتکا و اعتماد به این سه اصل مهم حرکت کنند.»
وی ضمن بیان این که امسال حضور دانش‌آموزان پر‌رنگتر از سال‌های قبل خواهد بود و در راهپیمایی روز 13 آبان با شعار”مرگ بر آمریکا”حضور فعالی خواهند داشت،می گوید: «فیلم‌های ضد استکباری نیز در سایت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بارگذاری شده و در 13 آبان از سخنرانان زبده با موضوع اینکه چرا شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم؟دعوت خواهد شد تا با دانش‌آموزان گفت‌وگو کنند. برگزاری مسابقه کتاب و برنامه‌های ابتکاری توسط دانش‌آموزان با هویت ضد استکباری از دیگر برنامه‌هایی است که در مدارس برگزار می‌شود. حضور دانش‌آموزان با سربندهای”مرگ بر آمریکا”و “هیهات منّا‌الذله” جزو برنامه‌هایی است که در روز 13 آبان اجرا خواهد شد. برگزاری میزگرد‌ها و جلسات گفت و گو با موضوع “بررسی چگونگی شکل‌گیری 13 آبان”نیز از برنامه‌هایی است که در مدارس متوسطه سراسر کشور برگزار خواهد شد.»
دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان همچنین از بازخوانی بیانات حضرت امام خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص رابطه ایران با آمریکا در قالب خیمه‌های معرفت خبر می دهد و می گوید:«این موضوع از برنامه‌های مهمی است که امسال در روز 13‌آبان و در حاشیه برگزاری راهپیمایی روز دانش‌آموز برگزار خواهد شد. امسال یکی از برنامه‌های ویژه روز دانش‌آموز، برگزاری زنگ گفت‌وگو با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور است و در این زنگ موضوع رابطه با آمریکا مورد بحث و بررسی دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت. »
به گفته وی، برگزاری نشست‌های مختلف سیاسی با موضوع “تقابل هویتی آمریکا و ایران”جزو برنامه‌های امسال است و کلید واژه‌هایی از بیانات رهبری از جمله “غیر قابل اعتماد بودن، عهدشکنی، خود برتر‌بین‌ بودن، غیرمنطقی بودن و در پنجه تصرف اقتدار صهیونیسم بین‌المللی بودن “نیز از موضوعاتی است که در نشست‌های سیاسی دانش‌آموزان درباره آن بحث خواهد شد.
دسته بندی طبقاتی کشورها
توسط نظام سلطه گری
“مهدی عباسی مهر” یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با گزارشگر کیهان ضمن بیان این مطلب که در دنیای امروز چگونگی رابطه کشورها با هم طبق قوانین تصویب شده بین المللی کاملا مشخص شده و این گونه روابط نمی تواند چیزی جدای از ابراز کلامی و عملی حسن نیت بین دو کشور،تعیین وجه اشتراکات و نیز تعیین ابعاد روابط در همه حوزه ها از جمله اقتصاد باشد،می گوید:«هر گاه وجه اشتراکات به حداقل برسد سوء تفاهمات به حداکثر خود خواهد رسید.اگر چه در بحث رابطه ایران و آمریکا یک سری پارامترها و پیش فرض هایی در نظر متفکرین دو کشور مطرح شده اما در مورد این مهم مسائل ناگفته ای وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.»
این کارشناس مسایل سیاسی می گوید: «این یک واقعیت است که الان با حجم عظیمی از چالش ها و اختلافات روبه روییم . حافظه تاریخی ملت ایران و دولت‌های گذشته مملو از اختلافات و دشمنی‌هایی است که از جانب نظام سیاسی امریکا اعمال شده است.حتی سایر ملل هم متوجه این روحیه امپریالیستی و سلطه‌گری آمریکا هستند. همه این سوء رفتارهای آمریکایی به این بر می گردد که آنها در تلاش برای حفظ فاصله طبقاتی خود با کشورهای مختلف هستند. از این رو کشورها را به سه دسته عقب افتاده،در حال رشد و توسعه یافته تقسیم می کنند. معیار پیشرفت کشورها از نظر آمریکایی ها این است که این کشورها تا چه حد به اندیشه های سیاسی و اقتصادی آمریکا نزدیک اند؟!»
وی ادامه می دهد: «اساسا هژمونی آمریکا مرکب از سلطه گری است.مردم ایران نیزخاطرات تلخی از این عملکرد سود جویانه و سلطه گرایانه آمریکا در ذهن دارند.قضایای کاپیتولاسیون ،عاقبت مصدق،حمایت از پهلوی در قبل از انقلاب و عملکرد خصمانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران تنها بخش هایی از رفتار خصمانه آنها در حافظه تاریخی ملت ایران است.»
این کار شناس مسائل سیاسی که با دید تردید نسبت به مسئله رابطه با آمریکا در شرایط فعلی می‌نگرد، در ادامه می گوید:«در این شرایط که آمریکا هنوز حسن‌نیت عملی خود را نشان نداده مسامحه و مذاکره با آنها جای تامل و تدبر دارد.طبعا تا وقتی که دولت آمریکا با این رویکرد به ملت ایران می نگرد ما آنچه را که می بینیم همان اختلافات و دشمنی هاست. اگر عملکرد آمریکا را در قبال سایر ملت ها از جمله ملت ایران روی کاغذ ردیف کنیم، می بینیم که ظالمانه ترین رویکردها را در قبال ملت ها در پیش گرفته است. بنابراین به نظر می رسد در شرایط فعلی جای متهم و شاکی عوض شده است.»
عباسی مهر صراحتا می گوید:«اگر بخواهیم در مذاکره با آمریکا از حقوق مسلم خود عقب نشینی کنیم و از موضع ضعف وارد شویم قطعا با چنین دیپلماسی به نتایج موفقیت آمیزی نخواهیم رسید. اولین گام آمریکا در اثبات تغییر رویه خود می تواند تعدیل و کنار گذاشتن رویکرد خصمانه اش در قبال ملت های خاورمیانه باشد.»
نظرات مغرضانه تئوریسین های آمریکایی در قبال رابطه با ایران
اجازه دهید بگویم که اگر ایران تحریم نشود،آنوقت به مسیر اصلی صادرات نفت و گاز دریای خزر به بازارهای جهانی تبدیل خواهد شد و ظرف ده سال، در آمد ناشی از تولید انرژی خود را دو برابر می کند و همچنین در جهان مشروعیت و اقتدار بیشتری پیدا خواهد کرد. با لغو تحریم ها ما عملا ابر قدرت شدن ایران را در منطقه تضمین می کنیم.
ادوارد شرلی یکی از مقامات سابق سیا و تحلیلگر و محقق فعلی آمریکا صراحتا می گوید:«به هر حال اگر ما نتوانیم تحریم های شدیدی علیه رژیم اسلامی اعمال کنیم، طبیعتا سیاست فرسوده سازی این رژیم از لحاظ عقیدتی باید برای ما جذابیت خاصی پیدا کند. اگر ما حالا تحریم ها را لغو کنیم، تجار و شهروندان آمریکایی قبل از انتخابات ریاست جمهوری بعدی ایران به تهران باز می گردند و حضور آنها تبدیل به یک بحث داغ می‌شود و فعالیت های سیاسی ر ا سرعت می بخشد و در نهایت جامعه ایران را به یک جامعه مدنی واقعی (!) تبدیل می‌کند و مخالفین نیز تحمل می شوند.
کنت تیمرمن محقق نظام امپریالیستی آمریکایی در پاسخ به این سوال که رژیم ایران چه کاری غیر از ساقط شدن می تواند انجام دهد،تا تحریم ها خاتمه پیدا کنند، می گوید:«مسئله این نیست که تحریم ها خاتمه پیدا کند چون این کار به این معناست که ما مشروعیت جمهوری اسلامی را پذیرفته ایم و این بدان معناست که رژیم اسلامی توانسته بعد از آن همه فعالیت برای صدور ارزش های انقلاب اسلامی به سراسر جهان ، بدون مجازات رها شود . در واقع باید این احتمال را بدهیم که رژیم قبل از لغو تحریم ها سقوط کند!»
اینها پاره ای از پیش فرض های تئوریسین های آمریکایی در قبال چگونگی رابطه با ایران است که از نظر گذراندید.
سوال اساسی اینجاست که با وجود تعریف و چینش چنین سیاست های خصمانه ای از سوی آمریکایی ها باز هم می توان به آینده مذاکرات در چنین شرایطی امیدوار بود؟!
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10