(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 14 آبان 1392 - شماره 20633

مقام روس:آمریکا همچنان به جاسوسی‌های خود ادامه می دهد
کرزای برای امضای قرارداد امنیتی با آمریکا شرط گذاشت
 چهار سوی پنج قاره
محاکمه مرسی با افزایش تنش‌ها ناتمام ماند
افراد ناشناس یک حسینیه را در کویت آتش زدند
آل‌ خلیفه در پی اعتراض‌های مردمی شیخ علی سلمان را از زندان آزاد کرد
پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه در سرکوب تروریست‌ها
تظاهرات علویان در اسلامبول علیه سیاست‌های دولت ترکیه
مقاومت فلسطین: سرنگون کردن پهپاد اسرائیلی پیام ما به دشمن و سازشکاران بود
منطقه نفت‌خیز لیبی اعلام خودمختاری کرد
پس از دیدار با سعود الفیصل
جان کری: با عربستان اختلاف نداریم
16 شهید و 38 مجروح در عملیات تروریستی تکریت عراق
جانشین امامعلی رحمان فردا مشخص می‌شود
   


رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه تصریح کرد آمریکا با ایجاد شبکه جاسوسی بسیار گسترده، هدف خود را جاسوسی از سایر کشورها قرار داده و قصد هم ندارد از این هدف خود صرف‌نظر کند.
به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "آلکسی پوشکوف" با اشاره به بودجه بالای سازمان های اطلاعاتی آمریکا و با استناد به اظهارات برخی مقامات رسمی این کشور نتیجه گرفت، واشنگتن دست از جاسوسی های خود از مردم و رهبران کشورهای جهان بر نخواهد داشت.
وی اعلام کرد «جیمز کلاپر»، رئیس سرویس امنیتی آمریکا خود اعتراف کرده است که گستردگی جاسوسی آمریکا را نباید با دیگر کشورها مقایسه کرد و این نشان می‌دهد که دولت آمریکا یک شبکه جاسوسی جهانی برای خویش ایجاد کرده است. این مقام دوما یادآور شد، در آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از 35 هزار نفر مشغول به کار هستند و بودجه این سازمان 11 میلیارد دلار است.

 


رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با یک هیئت از کنگره آمریکا در کابل گفت واشنگتن باید به حاکمیت ملی افغانستان احترام بگذارد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «حامد کرزای» در دیدار با هیئتی از اعضای کنگره آمریکا در کابل گفت: سند امنیتی و دفاعی میان افغانستان و آمریکا زمانی امضا می‌شود که مردم افغانستان نسبت به تامین امنیت و حفظ حاکمیت ملی کشورشان توسط واشنگتن اطمینان حاصل کنند. هدف از این سفر سرزده، گفت‌وگو درباره این سند امنیتی اعلام شد.
در ارتباط با موضع اعضای کنگره آمریکا هر چند گزارشی نرسیده، ولی به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها از مواضع خود در مورد متن سند امنیتی کوتاه نمی‌آیند. مصونیت قضایی برای نظامیان آمریکایی و ایجاد پایگاه‌های دایمی از جمله مواد مندرج در سند امنیتی مذکور است که حاکمیت ملی افغانستان را نقض می‌کند.

 


حزب‌الله محکوم کرد
جنبش حزب‌الله لبنان ضرب و شتم تعدادی از کارگران منطقه علوی‌نشین «جبل محسن» را محکوم کرد. در بیانیه حزب‌الله آمده است که این اقدام زشت جنایتی است که باید از جانب همه گروه‌ها محکوم شود. گفتنی است شماری از افراد مسلح تکفیری به اتوبوس حامل کارگران علوی در مسیر بیروت به طرابلس حمله و 9 کارگر را زخمی کردند.
حالت فوق‌العاده در تونس
دولت تونس حالت فوق‌العاده در این کشور را تا هشت ماه دیگر تمدید کرد. پس از وقوع انقلاب در سال 1389 در تونس تاکنون در این کشور حالت فوق‌العاده برقرار است. جنگ قدرت هنوز در این کشور ادامه دارد.
توسعه شهرک‌های صهیونیستی
مقامات رژیم صهیونیستی در چارچوب توسعه شهرک‌های صهیونیستی، طرح احداث 1860 واحد مسکونی جدید را در کرانه باختری و قدس شرقی به مناقصه گذاشتند.
رژیم اسرائیل دستور ساخت دیوار حائل در مرزهای فلسطین اشغالی و اردن را نیز صادر کرد.
همکاری نظامی روسیه و ژاپن
روسیه و ژاپن طی مذاکرات موسوم به «2+2» در مورد توسعه همکاری‌های نظامی موافقت کردند. پس از جنگ جهانی دوم این نخستین بار است که دو کشور چنین تصمیمی می‌گیرند. مالکیت بر سر جزایر «کوریل» در شرق روسیه بزرگترین چالش میان دو کشور است.
انهدام شش تانکر ناتو
شورشیان طالبان شش تانکر حامل سوخت ناتو را در استان «فراه» افغانستان به آتش کشیدند. در این حمله سه شورشی کشته و چهار تن دیگر از آنها نیز زخمی شدند. نیروهای دولتی افغانستان نیز 17 شبه نظامی طالبان را در مناطق این کشور کشتند.
زمان نامناسب
رئیس‌جمهور افغانستان به خاطر کشته شدن «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان، در زمان نامناسب از آمریکا انتقاد کرد. جمعه گذشته پهپادهای آمریکایی محسود را در وزیرستان شمالی (پاکستان) هدف قرار دادند. کرزای گفت، امیدوار است این حمله به روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان لطمه وارد نکند.

 


افزایش اعتراض‌های مردمی و متهمان، جلسه دادگاه محاکمه رهبران اخوان‌المسلمین مصر را به تعطیلی کشاند.
روز گذشته نخستین جلسه محاکمه «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و 14 تن از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین در دادگاه «آکادمی پلیس» و با حضور ده‌هاهزار نیروی امنیتی و صدها هزار تن از طرفداران و مخالفان اخوان آغاز شد.
به‌رغم تهدیدات جدی وزارت کشور مصر مبنی بر هدف قرار دادن معترضان، دیروز در نقاط مختلف این کشور به‌ویژه قاهره تجمعات گسترده‌ای برگزار شد که بعضا به درگیری‌های شدید بین طرفین مبدل گردید.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در فضای تنش‌آلود و ملتهب مصر،‌مرسی با یک هلی‌کوپتر و سایر رهبران اخوان با خودروهای زرهی به محل دادگاه منتقل شدند. برخی گزارش‌ها حاکی است دست‌کم 20 هزار نظامی مسئول تامین امنیت دادگاه و مناطق مختلف قاهره را عهده‌دار بودند.
شماری از طرفداران مرسی اما با رساندن خود به اطراف ساختمان دادگاه شعارهایی علیه حاکمان نظامی مصر سر دادند. این تجمعات در حالی صورت گرفت که ده‌ها تک‌تیرانداز روی پشت‌بام «آکادمی پلیس» قاهره آماده شلیک به سمت معترضان بودند. این عده اما با وجود ده‌ها محل ایست و بازرسی توانسته بودند خود را به این محل برسانند.
به گفته مقامات قضایی مصر، جلسه دادگاه دیروز مرسی که به دنبال اعتراض‌های چند باره متهمان دوبار متوقف شد، برای تفهیم اتهام مرسی بود. این اعتراض‌ها سرانجام باعث شد قاضی دادگاه جلسه را تعطیل و آن را به 8 ژانویه (18 دی) موکول کند. اتهام اصلی مرسی «تحریک به قتل معترضان» عنوان شد.
به نوشته رسانه‌‌های مصری، مرسی در این دادگاه حاضر به پوشیدن لباس مخصوص متهمان نشده بود و یکی از دلایل توقف دادگاه، همین امر بود چرا که قاضی تاکید داشت وی با این لباس به سوالات پاسخ دهد.
«من رئیس‌جمهور قانونی مصر هستم و به دلیل کودتا زندانی شده‌ام و اجبار برای من جهت حضور در دادگاه جرم است و تو باطل و نامشروعی.» این یکی از جملات مرسی خطاب به قاضی دادگاه در حین جلسه نیمه تمام محاکمه‌اش بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت.
مرسی همچنین مرتب فریاد می‌زد: «حکومت نظامی سرنگون باد.» این اعتراض‌ها سرانجام باعث شد قاضی جلسه دادگاه را تعطیل کند.
برخی گزارش‌ها حاکی است مرسی احتمالا به زندان «برج العرب» اسکندریه منتقل شده که وابسته به وزارت کشور مصر است. برخی رسانه‌ها نیز از اعزام وی و 14 رهبر دیگر اخوان به زندان «طره» خبر داده‌اند.
از نکات قابل تامل این ماجرا این که فردی که به عنوان مسئول محاکمه مرسی انتخاب شده، «احمد صبری» نام دارد. وی همان فردی است که پیشتر مسئول محاکمه سران دوران مبارک از جمله «احمد شفیق» آخرین نخست‌وزیر مبارک بود. «احمد صبری» احمد شفیق را از اتهاماتی چون «فساد» تبرئه کرد!
«عصام عریان»، دیگر رهبر بلندپایه اخوان‌المسلمین است که همانند مرسی به قفس انداخته شد. وی در حین محاکمه مرسی فریاد می‌زد «مرسی رئيس‌جمهور این کشور است و محاکمه او غیرقانونی است. آشتی در کار نخواهد بود.»
در جریان برگزاری این دادگاه خبرهایی از وقوع درگیری‌های خونین بین نیروهای امنیتی و طرفداران ارتش از یک طرف و طرفداران مرسی در شهرهای مختلف مثل الزقاضی، اسکندریه و... منتشر شد. شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد نیروهای امنیتی در این شهرها ضمن حمله به معترضان و استفاده از گاز اشک‌آور، شماری را دستگیر کردند. شماری از مردم نیز در جریان درگیری‌ها زخمی شدند.
مقابل دادگاه کیفری اسکندریه نیز درگیری‌های شدیدی بین طرفداران دو طیف به وقوع پیوست. طرفداران مرسی اعلام کردند همچنان به اعتراض‌ها ادامه می‌‌دهند.
یکی دیگر از خبرهای مهم دیروز مصر، حضور گسترده تانک‌های ارتش در اطراف میدان «التحریر» و میدان «عبدالمنعم ریاض» بود که برخی رسانه‌ها با انتشار تصاویر آن نوشتند «قاهره به پایگاه نظامی تبدیل شده است.»
خانواده مرسی نیز دیروز اعلام کردند جلسه دادگاه مشروعیت ندارد و حکمی که در آن صادر شود نیز غیرقانونی است. جلسه دیروز دادگاه به دلیل جو شدید امنیتی به دستور مقامات این کشور از تلویزیون به طور مستقیم پخش نشد.
پیش از این دوبار جلسه دادگاه محاکمه مرسی به تعویق افتاده بود یکبار به دلیل حضور نیافتن متهم و یکبار به دلیل استعفای قضات. قضات مصری دلیل استعفای خود را دچار شدن به «عذاب وجدان» عنوان کرده بودند. جلسه بعدی دادگاه به 18 دی ماه موکول شده است.

 


حسینیه الزهرا(س) واقع در منطقه الصلیبیه استان الجهرای کویت توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در این حادثه که در روز یکشنبه و در آستانه ماه محرم صورت گرفت به شخصی آسیب وارد نشد ولی ساختمان حسینیه به طور کامل آتش گرفت و تخریب شد.
وزارت کشور کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد علت آتش گرفتن حسینیه در حال بررسی است.
یکی از نمایندگان شیعه مجلس کویت نیز در واکنش به این حادثه گفت، عوامل فتنه که خواستار آسیب رساندن به کشور و تفرقه بین شیعیان و اهل سنت هستند حسینیه الزهرا(س) را به آتش کشیدند.
وی از مسئولین کشور خواست عوامل این حادثه را شناسایی و تحویل مقامات قانونی دهند.
یکی دیگر از نمایندگان شیعه مجلس کویت نیز تاکید کرد وزارت کشور باید عوامل این حادثه را مجازات کند تا آتش فتنه در کشور خاموش شود.

 


آل ‌خلیفه در پی اعتراضات مردمی مجبور شد دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین را از زندان آزاد کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دادگاه بحرین اعلام کرد شیخ علی سلمان تا زمان جمع‌آوری مدارک علیه وی به قید ضمانت آزاد شده است.
وی به دلیل مبارزات ضدرژیم آل‌خلیفه به دادگاه احضار شده بود که همین اقدام اعتراضات گسترده مردمی را به دنبال داشت.
مردم بحرین با برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف بحرین خشم خود را نسبت به سیاست سرکوبگری و بازداشت رهبران سیاسی ابراز کردند.
این در حالی است که فعالان سیاسی بحرین احضار شیخ علی سلمان را حماقت رژیم آل‌خلیفه دانسته و اعلام کردند این اقدام باعث تشدید بحران در کشور خواهد شد.
گفتنی است جمعیت الوفاق بحرین که بزرگترین گروه سیاسی شیعه مخالف در این کشور است موزه‌ای تحت عنوان موزه انقلاب برگزار کرده بود که در آن بخش‌هایی از جنایات آل‌خلیفه به نمایش گذاشته شده بود و همین امر موجب خشم رژیم آل‌خلیفه و احضار شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق شد.

 


ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌‌های خود در مناطق مختلف سوریه به پیروزی‌های چشمگیری دست یافت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای ارتش سوریه در درگیری‌های روز گذشته توانستند گروه‌های مسلح را از بخش‌های مهمی از مناطق جنوبی دمشق عقب برانند.
ارتش سوریه در منطقه‌ای در حومه دمشق موفق شد 1800 غیرنظامی را که در محاصره تروریست‌ها قرار داشتند از محاصره خارج کند.
نیروهای ارتش در ادامه عملیات خود به منظور پاکسازی کشور از حضور نیروهای تروریستی به شدت با تروریست‌های وابسته به گروهک داعش در منطقه الرشدیه درگیر شدند و دو تن از فرماندهان جبهه النصره در جریان این عملیات به هلاکت رسیدند.
از سوی دیگر، یگان‌‌های ارتش عملیات ویژه‌ای را برای پاکسازی حومه رأس‌العین از توابع استان حسکه آغاز کردند که تاکنون به موفقیت زیادی دست یافته و تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند.
همچنین پس از موفقیت ارتش سوریه در پاکسازی کامل شهرک السفیره از وجود عناصر تروریستی هم‌اکنون نیروهای ارتش این کشور به سمت فرودگاه نظامی کواریس در حرکت هستند.
قرار است یگان‌های دیگری به منظور پاکسازی مناطق شرقی حلب راهی آن مناطق شوند.
در همین حال سرهنگ عبدالجبار العکیدی رئیس شورای نظامی گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در استان ادلب از سمت خود کناره‌گیری کرد.
وی با انتشار ویدئویی دلیل کناره‌گیری خود را از هم گسیختگی مخالفان سیاسی و نظامی و شکست‌ها در میدان نبرد در سوریه عنوان کرد.
این در حالی است که مقامات دولت سوریه اعلام کردند بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در روستای علوی‌نشین الثابتیه دست‌کم چهار نفر جان خود را از دست دادند.در این انفجار تروریستی چند کودک مجروح شدند و خسارات زیادی به چند منزل مسکونی وارد شد.
از سوی دیگر احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد با وجود اسد در کنفرانس ژنو شرکت نخواهند کرد. وزرای خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه در نشستی فوق‌العاده ضمن حمایت مجدد از ائتلاف مخالفان سوریه بر لزوم تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل تاکید کردند.
در همین رابطه یک مقام ارشد در وزارت خارجه سوریه در واکنش به اظهارات جان‌کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دشوار است بشار اسد در آینده سوریه نقشی داشته باشد اعلام کرد اظهارات کری کنفرانس ژنو 2 را به شکست می‌کشاند.
وی افزود، اگر آمریکا آن‌طور که می‌گوید با روسیه در نظارت بر نشست ژنو 2 همکاری صادقانه می‌کند جان‌کری باید این مسئله را بفهمد تنها مردم سوریه هستند که حق انتخاب رهبر و آینده سیاسی خود را بدون هیچ دخالت خارجی دارند.
سایر رویدادها
* نماینده پارلمان سوریه گفت، تصمیم‌گیری درباره رابطه با قطر از اختیارات ملت سوریه است.
* رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت، عملکرد جامعه جهانی در قبال بحران سوریه ناامیدکننده است.
* روزنامه سوری الثوره نوشت، با یکسره شدن کارگروه‌های تروریستی در سوریه باید در انتظار گشوده شدن جبهه‌های جدید توسط این گروه‌ها در کشورهای دیگر باشیم.
* منابع دیپلماتیک لبنانی از نیمه اول ماه ژانویه به عنوان تاریخ جدید برگزاری کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه خبر دادند.

 


هزاران تن از علویان ترکیه در اعتراض به سیاست‌های تبعیض‌آمیز حکومت این کشور علیه خود، در اسلامبول تظاهرات کردند.
به گزارش پرس‌تی‌وی، دیروز هزاران تن از علویان ترکیه در منطقه «کادیکوی» اسلامبول تظاهرات کردند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات سیاست‌های ناعادلانه دولت نسبت به جامعه علویان را محکوم کردند. تظاهرکنندگان از مقامات خواستند به این برخوردهای ناعادلانه پایان دهند. آنها همچنین شعار حقوق شهروندی برابر برای همه سر دادند و خواستار یک قانون اساسی دموکراتیک شدند، و اعلام کردند که هیچ‌گاه مقابل بی‌عدالتی سر خم نمی‌کنند.
یک معترض به خبرنگاران گفت: ما علویان از آزادی مذهبی محروم هستیم و نمی‌توانیم آزادانه عبادت کنیم. شمار جمعیت علویان ترکیه را 20 الی 25 میلیون نفر (یک سوم جمعیت این کشور) ذکر می‌کنند.
خبر دیگر از ترکیه اینکه، «سیفی تاشان» رئیس «موسسه سیاست خارجی ترکیه» اعلام کرد سیاست خارجی ترکیه در قبال کشورهایی چون سوریه، عراق و مصر در حال تغییر است. آنکارا طی سال‌های اخیر از القاعده در این کشورها حمایت می‌کرده است؛ اما اکنون به خطر القاعده پی برده و قصد مبارزه با آنها را دارد.

 


عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد عملیات مقاومت فلسطینی در سرنگونی پهپاد پیام روشن و شفاف مقاومت به دشمن صهیونیستی و مذاکره‌کنندگان با این رژیم است.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمود الزهار گفت، سرنگونی هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی از سوی رزمندگان مقاومت در شمال نوار غزه این پیام روشن و شفاف را به دشمن صهیونیستی داد که مقاومت فلسطین در وضعیت کنونی با وضعیت پیش از سال 2005 میلادی تفاوت دارد.
عضو دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به اینکه از سال2006 میلادی تاکنون نوار غزه شاهد چهار جنگ بوده است، تاکید کرد فلسطینیان ساکن نوار غزه همچنان به مقاومت ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند، هر روز نوآوری جدیدی در عملکرد مقاومت فلسطینی ایجاد کنند.
گردان‌های «عزالدین قسام»، شاخه نظامی جنبش حماس پیش از این اعلام کرده بود یک فروند پهپاد اسرائیلی با نام «چکاوک» را در منطقه «جبالیا» واقع در شمال غزه سرنگون کرده و آن را در اختیار گرفته است.
گردان‌های «عزالدین قسام» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به زودی نحوه سرنگونی این پهپاد را منتشر خواهد کرد.
این گردان‌ها همچنین آمادگی رزمندگان خود را برای مقابله با نیروهای اشغالگر نظامی اعلام کرد.

 


یک منطقه نفت‌خیز در شرق لیبی با مرکزیت بندر «البریقه» اعلام خودمختاری کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی تابناک، شماری از قبایل شرقی لیبی به طور یکجانبه اعلام خودمختاری کردند. یک شبکه تلویزیونی لیبیایی صحنه‌هایی از مراسم سوگند 20 وزیر این دولت خودمختار تازه تاسیس شده در البریقه را پخش کرد. این افراد در جایگاهی قرار داشتند که با پرچم متعلق به البریقه مزین شده بود.
قبایل شرق لیبی پیش از این سهم بیشتری از فروش نفت این کشور را مطالبه می‌کردند. بیش از 60 درصد نفت لیبی در شرق این کشور استخراج می‌شود.
قبایل شرق لیبی دولت «علی زیدان» را به کوتاهی در مبارزه با فساد و برقراری امنیت در کشور متهم می‌کنند. اعلام خودمختاری بندر البریقه،‌ نخستین گام عملی از طرح تجزیه این کشور به شمار می‌رود.
در بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی که در شرق قرار دارد نیز دیروز «سلیمان القبسی» یک افسر اطلاعات نظامی لیبی بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده کشته شد.
از طرابلس نیز خبر رسید «جبهه ملی لیبی» سومین حزب بزرگ این کشور از روند گفت‌وگوهای این کشور خارج شد. علت خروج، رعایت نشدن ساز و کارهای دموکراتیک در این گفت‌وگوها اعلام شد.

 


وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مقامات سعودی اعلام کرد کشورش با عربستان اختلافی در اهداف ندارد.
پس از چند هفته تنش بین واشنگتن- ریاض، دیروز «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا با سفر به ریاض با رهبران این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
«کری» که با هدف کاستن از اختلافات به وجود آمده بین دو کشور بر سر مسئله ایران، سوریه و مصر به ریاض سفر کرده در دیدار با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان گفت: روابط دو کشور باید در مسیر صحیح قرار بگیرد. وی با اعلام این که «اختلاف بین دو کشور تاکتیکی است» افزود با ریاض در اهداف اختلافی ندارند.
جان کری پس از ورود به ریاض مورد استقبال همتای عربستانی خود قرار گرفت. «کری» سفر 11 روزه‌ای را به منطقه آغاز کرده است. کری دیروز با ملک عبدالله پادشاه عربستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

 


انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در شهر «تکریت» عراق، 16شهید و 38 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش ایسنا، تروریست‌های ناشناس دیروز یک مرکز پلیس را در شمال شهر تکریت واقع در استان «صلاح الدین» با خودرو بمب‌گذاری شده هدف انفجار قرار دادند. این انفجار جان 16 نفر را گرفت و 38 مجروح برجای گذاشت.
این انفجار خساراتی نیز به خودروها و ساختمان‌های اطراف وارد کرد.
تکریت در 140 کیلومتری شمال‌غربی بغداد قرار دارد.
طی 48 ساعت گذشته حملات تروریستی دیگری نیز در شهرهای بعقوبه، تل‌عفر، موصل و جنوب‌شرقی بغداد روی داد. این انفجارها در مجموع شهادت 9 عراقی و جراحت 15 تن دیگر را در پی داشت.
در شهرک صدر بغداد نیز یک فرد انتحاری قبل از اینکه دست به عملیات بزند، توسط ساکنان منطقه دستگیر و به نیروهای امنیتی تسلیم شد.
از کربلا نیز خبر رسید، نیروهای امنیتی توانستند 160 بمب دست‌ساز را در این شهر مقدس کشف کنند.
علاوه بر آن، عملیات تروریستی طراحی شده برای روز عاشورا در این شهر نیز توسط نیروهای پلیس خنثی شده است.
پیش از این برخی منابع اعلام کرده بودند حدود 100 عامل انتحاری برای اجرای عملیات علیه عزاداران شیعه طی ماه‌های محرم، از خاک سوریه وارد عراق شده‌اند.

 


انتخابات ریاست‌جمهوری تاجیکستان فردا با حضور 500 ناظر بین‌المللی برگزار می‌شود.
فردا چهارشنبه انتخابات ریاست‌جمهوری تاجیکستان با حضور «امامعلی رحمان»، رئیس‌جمهور فعلی این کشور و رئیس حزب خلق دموکرات، اسماعیل طلبک‌اف از حزب کمونیست، عبدالحلیم غفاراف از حزب سوسیالیست، سیدجعفر عثمان‌اف از حزب دموکرات و چند نامزد دیگر برگزار می‌شود.
دفتر مطبوعاتی کمیسیون و کرسی انتخابات ریاست‌جمهوری تاجیکستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد 500 ناظر بین‌المللی از جمله 180 نفر از سازمان امنیت و همکاری اروپا بر این انتخابات مهم نظارت خواهند کرد.
منابع خبری اعلام کرده‌اند تدابیر امنیتی در این کشور به ویژه در شهر «دوشنبه» افزایش یافته و بیش از 3000 کارمند نهادهای امنیتی و نظامی این شهر مسئولیت حفظ امنیت را بر عهده دارند.
روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تاجیکستان مصادف با روز قانون اساسی در این کشور و تعطیل بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10