(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 14 آبان 1392 - شماره 20633

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مواضع حکیمانه رهبری از نگاه حریف (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
دو دو تا (گفت و شنود)
روحانی : همه تلاش ما این است که از حقوق ملت کوتاه نیاییم
عراقچی: باید از تجربه تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای درس بگیریم
ظریف: وزارت خارجه سیاست نظام را دنبال می‌کند
سخنگوی اشتون: ترکیب تیم 1+5 در دور جدید مذاکرات تغییر نمی‌کند
شگرد سهم ما کمه! (خبر ویژه)
دو کلمه هم از زلمای خلیل‌زاد (خبر ویژه)
دیپلمات آمریکایی: ایرانی‌ها دشمنی عمیق ما را فراموش نخواهند کرد (خبر ویژه)
لوموند دیپلماتیک: اوباما می‌خواست اما نتوانست جنگ ابلهانه دیگری راه بیندازد (خبر ویژه)
 


سخنان 12 آبان رهبرمعظم انقلاب اسلامی با گونه‌ها و روایت‌های مختلف همراه شده است، این سخنان در همه رسانه‌های مهم خارجی منعکس شد در این میان آمریکایی‌ها عمدتا به آن بخش از سخنان دو روز پیش رهبرمعظم انقلاب توجه نشان دادند که مربوط به حمایت از تیم مذاکره‌کننده و پرهیز از تضعیف آن بود. رسانه‌های فرانسوی ضمن آنکه لزوم حمایت از تیم مذاکره‌کننده را برجسته کردند عمدتا روی ابراز بدبینی رهبر معظم انقلاب از مواجهه منطقی غرب با برنامه هسته‌ای ایران خبر دادند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم ضمن آنکه عدم خوشبینی رهبرمعظم انقلاب به مذاکرات ایران و غرب را بازتاب دادند روی این جمله که «اسرائیل حرام‌زاده است» تمرکز نمودند. رسانه‌های روسیه و چین عمدتا روی عدم خوشبینی ایران به مذاکرات توجه نشان دادند. رسانه‌های عربی محافظه‌کار منطقه - رسانه‌های وابسته به عربستان و... - روی اینکه رهبر ایران به مذاکرات با غرب خوشبین نیست تمرکز نمودند.
براساس آنچه گفته شد می‌توان گفت که سخنان روز 12 ‌آبان حضرت امام خامنه‌ای - دامت برکاته - در کانون توجهات و تجزیه و تحلیل‌های جهانی قرار گرفته است اما در عین حال در یک جمعبندی از این تجزیه و تحلیل‌ها می‌توان گفت آمریکایی‌ها در عمل از اینکه تیم مذاکره‌کننده ایرانی در داخل ایران به انزوا بروند نگران بوده‌اند و به عبارت دقیق‌تر از اینکه موضوع مذاکره ایران و غرب از متن توجه ایرانیان به حاشیه برود، نگران بوده‌اند و از این رو از آن همه سخنان و بخصوص آن بخش از تحلیل‌های دقیق و موشکافانه که اوضاع غرب و نحوه نگاه ایران به غرب مورد بررسی قرار گرفته است، عبور کردند و به بخشی از پیام که جنبه داخلی داشته توجه نشان داده‌اند بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که آمریکایی‌ها بشدت خود را نیازمند حفظ فضای کنونی که از مذاکرات اوایل مهرماه نیویورک شروع شد و سپس در ژنو امتداد یافت، می‌دانند و روی آن حساس هستند این در حالی است که در طول شش هفته اخیر وانمود می‌شد که این ایران است که به مذاکره احتیاج حیاتی! دارد.
مواضع اروپایی‌ها بیان‌گر آن است در نگاهشان نسبت به موضوع مذاکرات با آمریکا تفاوت وجود دارد. اروپایی‌ها ضمن آنکه از تضعیف مذاکره‌گرایی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند روی بدبینی رهبری نسبت به روند و نتایج مذاکرات هم مانور کرده‌اند این نشان می‌دهد که اروپایی‌ها امیدی به اینکه بتوانند از طریق مذاکره ایران را در شرایط اعطای امتیاز قرار دهند، ندارند از منظر رسانه‌های فرانسوی و انگلیسی، ایران در مذاکره تا آنجا پیش می‌آید که چشم‌انداز نسبتا روشنی از حل و فصل مسایل ببیند و از آنجا که در عمل چنین چشم‌اندازی به وجود نخواهد آمد بنابراین مذاکره‌گرایی در ایران به ضعف خواهد گرائید. این موضع و جمعبندی، امید مذاکره را در اروپا کاهش می‌دهد و همراهی اروپا و آمریکا در این پرونده و روند را با ابهام مواجه می‌گرداند.
رسانه‌های رژیم‌های محافظه‌کار عرب و رسانه‌های رژیم صهیونیستی عمدتا و بطور نسبتا مشترک روی این نکته که ایران به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات با غرب اعتقاد ندارد، توجه کردند این موضوع نشان می‌دهد که لابی‌های عربی و اسرائیلی امیدی به تمکین کردن ایران به نقشه غرب ندارند و فضای کنونی را نوعی خرید زمان از سوی ایران یا اعطای زمان به ایران از سوی غرب ارزیابی می‌نمایند. جدای از اینکه نارضایتی عربی اسرائیلی اختلافات تاکتیکی و روشی میان آنان و غرب را برملا می‌کند در عین حال نشان می‌دهد که این لابی منفی یکی از دلایل اصلی شکست مذاکرات ایران و غرب به حساب می‌آید. این اصلا طبیعی نیست که دیپلمات‌های مذاکره‌کننده آمریکایی پس از هر مذاکره با ایران بلافاصله به تل‌آویو سفر کرده و پس از سفر فاش می‌کنند که سران رژیم صهیونیستی را در جریان جزئیات مذاکرات ایران و غرب قرار داده و اطمینان آنان را در این روند مذاکراتی جلب کرده‌اند و طبیعی نیست که جان کری پس از بالا گرفتن بحث توافقات اولیه ایران و غرب چندین روز در تل‌آویو به سر برده و پس از آن برنامه سفر به ریاض را دنبال کرده است کاملاً واضح است که وزیر خارجه آمریکا می‌خواهد به آنان اطمینان دهد که در هر توافق منافع ریاض و تل‌آویو در کانون توجه قرار خواهد گرفت. خب با این وصف چطور می‌توان بین منافع این دو رژیم و توافق با ایران جمع کرد؟ در یک صورت این دو موضوع قابل جمع هستند و آن در صورتی است که مذاکره با ایران به تسلیم ایران منجر شود که البته معلوم است که چنین چیزی ممکن نیست سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب کار آمریکایی‌ها را دشوار کرد چرا که بار دیگر باید به تل‌آویو باز گردند و اثبات کنند که مذاکره با ایران علیرغم موضع قاطع رهبری ایران و تظاهرات بزرگ 13 آبان تهران و... به تسلیم شدن ایران می‌انجامد که البته نشدنی است.
اما در مورد سخنان حکیمانه و جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی باید به مواردی توجه نمائیم:
1- در این سخنرانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی روی این نکته بطور مستدل تأکید کردند که آمریکا غرق در مشکلات اساسی و لاینحل است و ایران مشکل اساسی ندارد و می‌تواند با یک برنامه‌ریزی از دشواری‌های کنونی اقتصادی عبور کند. این واقعیت بزرگ را نه آمریکایی‌ها و نه اروپایی‌ها نمی‌توانند انکار نمایند چرا که بحران فراگیر آنان چیزی نیست که قابل پنهان کردن باشند. آنان امیدوار بودند که در یک فضای روانی، وضعیت ایران را بحرانی و به تعبیر بعضی از همگنان آنان «در لبه پرتگاه» معرفی نمایند. سخنان تحلیلی و منطقی رهبر معظم انقلاب این انگاره و اینکه چنین انگاره‌ای در ایران به باور تبدیل شده و دولت ایران ناچار است در چارچوب آن حرکت کند را باطل کرد حالا آمریکایی‌ها یک بار دیگر باید داده‌های اطلاعاتی خود را چک کنند چون رهبر معظم انقلاب با صراحت اعلام کرد که وضع ایران به مراتب از وضع آمریکا بهتر است و این نشان می‌دهد که حداقل بخش بزرگ و مؤثری در ایران بر این باور هستند که وضع اقتصادی ایران اگرچه با دشواری‌هایی همراه است ولی در یک جمع‌بندی نهایی چندان دشوار نیست که برای رفع آن نیازمند کوتاه آمدن از مواضع اصولی و بنیادی خود باشد و از آن طرف وضع آمریکا آنقدر خوب نیست که بتواند به تهدیدات خود علیه یک کشور، در درازمدت جامه عمل بپوشاند بنابراین باید از چنین کشوری عبور کرد. در واقع سخنان دو روز پیش امام خامنه‌ای نشان داد که ایران از لطف و قهر آمریکا عبور کرده و اساساً آن را به حساب نمی‌آورد.
2- در سخنرانی 12 آبان، رهبر معظم انقلاب اسلامی از یک سو بار دیگر اعتماد خود را به تیم هسته‌ای ایران ابراز کرده و با قاطعیت از تضعیف آن پرهیز دادند و جلوی هرگونه حرف و حدیث درباره صلاحیت و حسن عمل تیم هسته‌ای که رهبر معظم انقلاب با لطافت آنان را فرزندان خود و فرزندان ملت ایران نامیدند، گرفتند از سوی دیگر ایشان با اشاره به سوابق مذاکرات ایران و غرب بخصوص تجربه سالهای 82 و 83 با تروئیکای اروپایی هرگونه خوشبینی نسبت به کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران را انحراف نامیده و از آن پرهیز دادند. جمع این دو نکته این است که خود مذاکره- در باره برنامه هسته‌ای- مورد تأیید است ولی در این بین اگر خود مذاکره هدف تلقی شود و تیم مذاکره کننده به این مقدار بسنده کرده و آنرا نسخه شفابخش تلقی کند خطا کرده است در واقع جمع این دو نکته این است که جاری شدن یا به بن‌بست رسیدن مذاکرات به محتوای مذاکرات مربوط می‌شود نه به شکل آن. ملت ایران به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اجازه می‌دهند که نحوه مذاکره را هر طور می‌خواهند تنظیم کنند و در این میان اعمال سلیقه‌ خاصی از سوی مذاکره‌کنندگان نباید مورد اعتراض فرد یا گروهی در داخل- که به نظام مربوط باشد- گردد. توجه نظام و مردم روی محتوا، کیفیت و نتایج مذاکرات است. این محتوا و کیفیت بیش از آن که به طرف مذاکره‌کننده ایرانی مربوط باشد به طرف مذاکره‌کننده آمریکایی و فرانسوی و انگلیسی مربوط است چرا که غرب پیشاپیش می‌گوید اگر مذاکرات به فلان نتیجه مشخص که یکسره به نفع غرب است برسد، پای میز می‌آید ولی اگر حاصل کار برای آنان قابل قبول نباشد، حاضر به مذاکره نخواهد بود به عبارت دیگر غرب گویا نمی‌خواهد «توافق» کند بلکه می‌خواهد یک لیست از قبل طراحی شده را به طرف ایرانی ارائه داده و ایران را ملزم کند که پایین این لیست را امضا نماید از این رو رهبر معظم انقلاب می‌فرماید که به چنین نتیجه‌ای خوشبین نیست و البته آن را در حد تجربه‌ای که وحدت نظر ایرانیان پیرامون نحوه پیگیری حقوق مسلم خود را تقویت نماید، مفید می‌داند.
3- نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب درباره رژیم صهیونیستی فرمودند هم دارای حکمت خاصی بود علی‌الظاهر رژیم تل‌آویو ربطی به پرونده هسته‌ای ایران ندارد چرا که در شکل ظاهر پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان طرف ایران هستند. سخنان دو روز پیش رهبر معظم انقلاب و توجه دادن بحث رژیم صهیونیستی نشان داد که در پرونده هسته‌ای ایران، رژیم غاصب و «حرام‌زاده» اسرائیل، مسئله اصلی است نه از این جهت که بحث هسته‌ای ایران تهدیدی برای اسرائیل باشد و یا این که اسرائیل تهدیدی برای برنامه هسته‌ای ایران باشد. این هر دو بنا به دلایل مشخص منتفی است. رژیم صهیونیستی در این پرونده از این رو موضوعیت پیدا می‌کند که اصل بحث ما و غرب بحث هسته‌ای نیست، بحث هسته‌ای بهانه است. اصلی‌ترین مسئله آمریکا، انگلیس و فرانسه مسئله نفوذ فزاینده ایران در منطقه است که رهبری در بخش مقدماتی سخنان خود آن را تشریح فرمودند. غربی‌ها به وضوح می‌بینند که یک قدرت منطقه‌ای با پرچم‌های «اسلام» و «فلسطین» دارد جایگزین قدرت غرب در منطقه حساس خاورمیانه می‌شود. غرب بر مبنای هزاران سند، رژیم صهیونیستی را پاشنه آشیل قدرت خود در این منطقه و از بین رفتن آن را اعلام رسمی پایان یافتن نفوذ غرب در این منطقه حساس می‌داند و لذا غرب در حاشیه مذاکرات که از متن مهمتر است!- دست آخر به تیم ایرانی می‌گوید مواضع شما درباره اسرائیل برای ما غیرقابل تحمل است و این در حالی است که محو اسرائیل رمز اقتدار اسلام و ایران در این منطقه است.

سعدالله زارعی

 



سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* یوم‌الله 13 آبان امسال تداوم حماسه تاریخی 9 دی 88 است چرا که با حضور چشمگیر ملت ایران و شعار مرگ بر آمریکا ان‌شاءالله اعلام می‌کنیم به هیچ وجه ملت و مسئولان ایران حاضر به ارتباط با شیطان بزرگ نیستند.
بلغاری
* بعد از مدت‌ها که امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صحبت نکرده بودند خیلی گرفته بودم ولی با صحبت‌های‌شان در آستانه 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی واقعا انرژی گرفتم.
روشنایی
* کاش مسئولین دست‌اندرکار مراسم راهپیمایی روز 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی این مراسم را به بعدازظهر می‌انداختند تا کارمندان و کارگران هم بتوانند در این راهپیمایی شرکت کنند و احساسات ضد ظلم خود را علیه شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار بروز بدهند و در این عبادت سیاسی الهی شریک باشند.
پاسداری
* موضوع افشا شده شنودهای آمریکا از مکالمات شهروندان و دولتمردان اروپایی بیانگر این حقیقت است که اولا مردم ما در همان اول انقلاب زودتر از همه کشورها به این واقعیت پی بردند و لانه جاسوسی را تسخیر کردند ثانیا در این سالها به یمن نداشتن رابطه با شیطان بزرگ و تعطیلی لانه جاسوسی دشمن کمتر توانسته است به طور مستقیم از ما جاسوسی کند.
1342---0912
* خباثت و خیانتی نیست که دولت آمریکا مرتکب نشده باشد از ترور روسای جمهورش و قتل‌عام مردم خودش در کنسرت پاپ و فرقه دیویدیان گرفته تا انداختن بمب اتمی بر سر مردم ژاپن و به راه انداختن کینه و دشمنی و جنگ و خونریزی بین کشورها به خصوص خاورمیانه‌ها و هزاران مورد دیگر، آخر چنین موجودی چه جای تعریف و تمجید دارد.
جعفر-ر
* کارمند یک شرکت مخابرات در چهارمحال‌وبختیاری هستم. سالها قبل آمریکا از دولت آلمان خواست که اطلاعات مراکز تلفنی را که از زیمنس آلمان خریداری شده بود در اختیارش بگذارد تا از ایران جاسوسی کند از آنجا که خدا می‌خواست مسئولان ما بلافاصله دستور دادند بیشتر آن مراکز را جمع‌آوری کنند و در عملیاتی که بیش از 10 سال طول کشید مراکز دیگری در مخابرات سراسر کشور جایگزین شد. امروز از آنجایی که خدا می‌خواست خود آلمانها که اطلاعات مراکز ما را به آمریکا داده بودند تا به ما ضربه بزنند خودشان ضربه خوردند.
0699---0916
* از جمله الطاف خفیه الهی و عنایات حق تعالی که در طول پیروزی انقلاب تاکنون به تکرار بر ملت ایران عطا شده رسوایی اخیر آمریکای جنایتکار و برملا شدن جاسوسی آن از دنیا به خصوص از همپیمانان خود و همزمانی این رسوایی با سالروز تسخیر لانه جاسوسی است پس لازم است دولتمردان و مسئولان از این موقعیت و موهبت الهی بهره جویند. ملت همچنان به خواست خود یعنی مقاومت پایبند است و دنیای خود را به عزت و سرافرازی انقلاب واگذار کرد.
محمودی
* کشور کوبا 50 سال تحریم آمریکا را پشت سر گذاشت. آیا ملت خداجوی ایران اسلامی با داشتن تاسوعا و عاشورا و محرم و صفر و رمضان و 8 سال دفاع مقدس از حمله نظامی جرثومه‌های فساد و تباهی مثل آمریکا بترسد؟! چرا برخی مرعوب شیطانی شده‌اند که صدای شکستن استخوانهایش شنیده می‌شود.
درخشنده
* معتقدم از زمان آغاز مذاکرات در دور جدید تهدیدات آمریکا علیه ایران بیشتر شده است و با اینکه آقای روحانی گفته بود با ملت ایران با زبان تکریم صحبت کنید ولی آنها خلاف این کار را کردند. در روزهای اخیر میلیاردر صهیونیست که حامی رژیم صهیونیستی است گفته آمریکا باید یک بمب اتمی در بیابانهای ایران بیندازد و پس از آن با تهدید تهران را مجبور به تسلیم کند این‌گونه تهدیدات احمقانه در صحبتها نشانه چیست؟
محمود قلی‌نژاد
* اگر بخواهیم پیرو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به سمت افزایش جمعیت پیش برویم باید از زندگی‌های پرتجمل امروزی به سمت ساده‌زیستی برویم.
میرزاخانی
* با توجه به تاکید مسئولین نظام بر اثرات سوء کاهش جمعیت از کارشناسان امر درخواست می‌شود به ارائه راهکارهای حل این مشکل مبادرت ورزند. به نظرم راهکارهای زیر بی‌فایده نباشد:
1- دولت و مجلس با تصویب قوانین لازم تسهیلات ویژه‌ای برای افزایش جمعیت فراهم کند
2- روانشناسان و متخصصان دینی در امر مشاوره و ارائه طریق به منظور کاهش آمار طلاق به طور جدی وارد عمل شوند.
بوربور
* این تعداد جوان مرزبانی که اخیرا توسط تروریست‌ها در مرز سراوان به شهادت رسیدند کسانی هستند که پدرانشان نه ویلایی در شمال دارند و نه با ماشین‌های گران‌قیمت خارجی در خیابان‌‌های تهران ویراژ می‌‌دهند با این حال ما مردم امنیت خودمان را مدیون آنها هستیم. منظور اینکه همه بدانند صاحبان انقلاب چه کسانی هستند و ما مدیون چه کسانی هستیم.
1668---0912
* از یادداشت روز مدیر مسئول کیهان به چه زبانی می‌توان تشکر کرد. هم قلم زیباست هم تحلیل زیباست به کار خود با قدرت و قوت ادامه دهید که خداوند پشتیبان شماست.
دکتر نامجو - پزشک
* جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی باید پیاز را در شهریور صادر می‌کرد نه در آبان که بارندگی و سرما پیازها را فاسد کرده است و میلیون‌ها تومان کشاورزان متضرر شدند.
5560---0915
* مسئولین بهزیستی کرج پرونده مستمری بچه‌هایم را قطع کرده‌اند و از تهیه نان شب برایشان درمانده‌ام.
عالی‌نژاد
*چرا دولت دستور لغو استخدام جوانان را داده است؟ فرزندم در آزمون پذیرفته شده و مصاحبه و گزینش را نیز طی کرده و حال که قرار است به سر کار برود می‌گویند دولت جدید جلوی استخدام را گرفته است؟
موسوی از تبریز
* برنامه دولت یازدهم برای کاستن فشارهای کمرشکن از دوش حقوق‌بگیران که حقوقشان تکاپوی گرانی و تورم نیست و افزایش قدرت خرید و رفاه و بهبود وضعیت معیشت آنها چیست؟
0747---0938
* در اوایل امسال فرزند خردسالم چهار روز در بیمارستان مهر بستری بود بعد از ترخیص برای گرفتن هزینه درمان به سازمان اسناد تامین اجتماعی مراجعه کردم با اینکه بیمارستان مهر کلیه مدارک مربوط را ارسال کرده ولی کارکنان بیمه ایران شعبه سعدی چندین ماه است که بین خودشان پاس‌کاری می‌کنند و دو برگ صورتحساب را به بنده تحویل نمی‌دهند. تا امروز مبلغ زیادی برای رفت و آمد و پیگیری کار هزینه کرده‌ام جالب این که بیمه تکمیلی نیز هستم با این حال کاری انجام نمی‌دهند.
داورزنی
* از دستگاه قضا درخواست می‌شود همچنان اشد مجازات را برای زورگیران که موجب سلب آسایش مردم شده‌اند اعمال کنند. این برخورد قانونی نباید متوقف می‌شد.
8717---0936
* کارکنان قسمت پاسخگویی دیوان عدالت اداری هر روز ساعت 8 صبح به جای این که کار مراجعین را راه بیندازند با بستن در به روی ارباب رجوع مشغول خوردن صبحانه می‌شوند. این رفتار در دیوان عدالت اداری چه نسبتی با عدالت دارد؟
یک هموطن
پاسخ قائم‌مقام اداره‌کل راه وشهرسازی استان گیلان
در پاسخ به پیام مردمی مندرج در صفحه 2 روزنامه مورخ 20/5/92 مربوط به مسکن مهر رشت به آگاهی می‌رساند تعداد 2600 واحد از واحدهای در دست احداث سایت مسکن مهر رشت به اتمام رسیده است و قسمت اعظم واحدهای باقیمانده نیز انشاءالله تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد و با برنامه‌ریزی به عمل آمده و تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسان تمام واحدهای آماده تحویل با انشعابات آب و برق و گاز به اعضاء تحویل داده خواهد شد.
پاسخ روابط عمومی شهرداری منطقه 19
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 9/8/92 در روزنامه به اطلاع می‌رساند با توجه به توزیع عمومی قبوض درآمد و نوسازی سال 92، شهروندان محترم پس از مشاهده قبض و تطبیق آن با اسناد ملک خود، در صورت داشتن هرگونه مغایرت جهت بررسی مجدد به اداره درآمد و نوسازی شهرداری این منطقه مراجعه نمایند تا در اسرع وقت نسبت به رفع مغایرت آن اقدام شود.
* اگر آل‌سعود پولهایی که به صدام و طالبان و اسرائیل غاصب و... برای کشتار مسلمانان سوریه، افغانستان، لبنان، فلسطین، عراق و عیش و نوش شاهزادگان هزینه کرد برای علم هزینه می‌کرد امروز حجاز، ژاپن اسلامی شده بود!
0916-3351
* به آقای روحانی عرض می‌کنم امروز چشم امید آزادگان و مستضعفان به ایران اسلامی است شما که یک بار دشمن را آزموده‌اید لطفاً در این مسیر با تأمل بیشتری حرکت کنید.
امیر مشاط‌زاده
* برای رضای خدا به 2 فرزند مدرسه‌ای‌ام که از مهر مادری بی‌نصیبند و پدرشان نیز 70درصد از کار افتادگی عصبی داشته و بیکار است کمکی کنید که به نان شب محتاج‌اند.
0919-0585
* کارگران و کارمندان رده پایین دستگاه‌های دولتی با مشقت و سختی تمام زندگی را سپری می‌کنند. بازنشستگان که وضع به مراتب بدتری دارند، چرا رسیدگی نمی‌شود؟
0911-1260
* آقای زیبا کلام که به خاطر سخنان احساساتی خود معرف حضور خیلی‌ها است اخیراً در یک گفت‌وگوی رادیویی چشم خویش را روی تمام تجاوزگری‌ها و دخالت‌های آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها بسته و تمام مشکلات را متوجه آقای احمدی‌نژاد کرده است. هیچ بعید نیست که این آقا چند روز دیگر بگوید همه مشکلات به خاطر اسلام و حضرت امام‌خمینی(ره) است و اگر کنار گذاشته بشوند و اسرائیل به رسمیت شناخته شود مشکلی باقی نمی‌ماند.
نوری از کرج
* صحبت‌های گستاخانه دولتمردان آمریکا در گذشته و امروز علیه ایران و دفاع تمام قد آنان از اسرائیل بار دیگر ثابت کرد که فهم و شعور ملت مقاوم ایران از میزان شعور بعضی از خواص به مراتب بیشتر است. فقط دعا می‌کنیم همان‌گونه که حضرت امام(ره) فرمودند از خواب بیدار بشوند و لج‌بازی نکنند و خلاصه به ملت خود بپیوندند و در این راه از مردم عقب نیفتند.
رئیسی
* خطاب به مسئولین دستگاه دیپلماسی کشورمان بنویسید نگاه امام(ره) به آمریکا نگاه بدبینانه نبود بلکه نگاه واقع‌بینانه بود. کافی است به ماجرای تماس تلفنی آمریکا با رئیس‌جمهور کشورمان و زیر بار مسئولیت آن نرفتن از سوی آمریکایی‌ها توجه بشود.
0426---0912
* رابطه با آمریکا و امتیاز دادن به خیانت‌ها و جنایت‌های بی‌شمار او پا گذاشتن روی خون شهدا و امام شهیدان همچون باکری‌ها، همت‌ها، زین‌الدین‌ها، چمران‌ها، بروجردی‌ها و... است. اینجا جای هیچ‌گونه اغماضی نیست.
رفیعی‌پور از ساوه
* با کلی مشقت 20میلیون تومان پول تهیه کردم تا از صندوق مهر میهن قزوین وام 4ساله دریافت کنم. بعد از 5 ماه اعلام می‌کنند صندوق به بانک (رسالت) تبدیل شده و شرایط گذشته عوض شده است. آیا این پاسخ قانع کننده‌ای است برای کسی که با زحمات و قرض و... 20میلیون پول تهیه و قصد دریافت 30میلیون وام را کرده است تا مشکلات زندگی خود را مرتفع سازد؟ از مسئولین امر درخواست پی‌گیری را دارم.
1389---0912
* ساخت کارگاههای غیرمجاز و به‌صورت شبانه در کوهسار تا انتهای کوچه حسین طاهری ادامه دارد. از مسئولان شهرداری تقاضای رسیدگی داریم.
7709---0912
* از مأموران نیروی انتظامی تقاضا داریم با سی‌دی فروشی که در میدان شهرری اقدام به فروش سی‌دی‌های مستهجن می‌کند، برخورد جدی نماینده این فرد را چندین بار گرفته‌اند و دوباره در سطح شهر رها می شود و به کارهای غیراخلاقی خود ادامه می‌دهد.
یک شهروند
* در منطقه تهرانپارس میدان امین کوچه خدابخش به صورت علنی برخی افراد اقدام به فروش موادمخدر می‌کنند. از نیروی انتظامی تقاضای رسیدگی داریم.
یکی از اهالی
* برخی مدارس هزینه‌های غیرضروری بر خانواده و والدین دانش‌آموزان تحمیل می‌کنند. از فرهنگیان چنین انتظاری نیست. دفتر صد برگ نوع آن چه تفاوتی برای یک معلم دارد که حتما باید سال اول دبیرستان دفتر سیمی زرد رنگ (جلد) تهیه کند.
والدین یک دانش‌آموز هنرستان امام صادق 0ع)
* در مورد هزینه‌های جانبی بیمه خدمات درمانی جانبازان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. وقتی هزینه‌ها را به بیمه می‌بریم برای گرفتن پولهایمان باید سه ماه بعد مراجعه کنیم. اگر امکان دارد مسئولان امر در مورد پرداختی‌ها کمی تسریع نمایند.
یک بیمه شده جانباز
* این چه عدالتی است که بنده با مدرک لیسانس و مسئولیت مدیر مدرسه ماهانه یک میلیون و چهارصد هزار تومان حقوق بگیرم ولی یک کارگر ساده نیروگاه با مدرک سیکل یا دیپلم دو میلیون و 200هزار تومان حقوق بگیرد؟
2066---0911
* درخیابان نصرت شرایط به گونه‌ای شده که مردم برای مراقبت از منازل خود از ترس سارقان، خودشان در این خیابان کشیک می‌دهند. از نیروی انتظامی تقاضا داریم به این منطقه توجه ویژه‌ای داشته باشد.
8206---0912
* نگاه به غرب برای حل مسائل کلان اقتصادی و... جز به بیراهه رفتن و هدر دادن سرمایه‌های ملی هیچ دستاورد دیگری ندارد. آنها جز به تعلیق و تخریب به چیز دیگری فکر نمی‌کنند مشکل آنان اسلام است و ما نباید به این سادگی‌ها فریب آنها را بخوریم.
یک شهروند
* کاش به جای شیردال می‌توانستند شیرهای عرصه جهاد و خودباوری مثل شهیدان لاجوردی، بهشتی، رجایی، باهنر، علیمحمدی، شهریاری، احمدی روشن، رضایی و... که با دستور و نقشه همین آمریکای خبیث به شهادت رسیدند از آمریکاییها پس بگیرند. کجایند آن شیران روز و زاهدان شب.
وثوقی
* بهتر است مسئولان نیروی انتظامی با خانمهای بدحجاب برخورد قوی‌تری داشته باشند. نگذارید خون شهدا با این بی‌قیدی‌ها به هدر برود.
یک رزمنده
* مامورین راهنمایی و رانندگی برای امر به معروف و نهی از منکر هم که شده به خانم‌هایی که در حال رانندگی عمدا کشف حجاب می‌کنند تذکر دهند.
6858---0919
* وقتی در قرآن خیلی روشن بیان شده که ظالمین یاور یکدیگرند و هیچ وقت پشت هم را خالی نمی‌کنند نباید به دشمن اعتماد کرد. وقتی اصول قرآن در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی ما حاکم باشد هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.
5465---0937
* آمریکا مطمئن باشد وقتی قرار بر انتخاب باشد مطمئن باشند ملت عزت و آبروی سی وچند ساله انقلاب خون رنگ اسلامی را با نان و نوا عوض نمی‌کند. خدا لعنت کند کسانی را که برای مطامع چند روزه خود حاضر به وارد آمدن فشار اقتصادی به ملتند.
نصیری
* ملت طی 8 سال دفاع مقدس پشت سر ولایت محکم ایستاد تا تن به ذلت ندهد و به اقرار دوست و دشمن صدام ملعون در آخرین نامه خود به عدم پیروزی خود و به پیروزی ملت کشورمان اعتراف نمود ولی در این مقطع برخی افراد واداده در تلاشند تا دوباره با ذلت پای دشمن را به کشورمان باز کنند ولی ملت پشت سر ولایت نخواهد گذاشت که به رهبر و مقتدایمان خون دل بدهند.
عیسی‌نیا از روستای قاسم‌‌آباد سفلی چابکسر گیلان
* دولت کارش جابه‌جایی مدیران شده در بازار هم قیمت اجناس هر روز بالا می‌رود. پس برای چه دولت تشکیل داده‌اند آیا نباید وجود آنان در قدرت تأثیری در زندگی مردم داشته باشد.
سیداحمدی از اسلامشهر
* مسئولیت برخورد با خانم‌هایی که در داخل خودرو کشف حجاب می‌کنند با چه کسی است؟ آیا در این مورد مسئولیتی متوجه نیروی انتظامی نیست؟
9250---0912
* رئیس‌جمهور قبل از انتخابات به ما مردم ضعیف جامعه قول داده بود که مشکلات مردم را به‌زودی حل می‌کند. آیا کلید حل مشکلات گم شده است؟
دریایی
* این همه برنامه‌های فاقد محتوی سیمای جمهوری اسلامی در طول شبانه‌روز چند بار تکرار می‌شود ولی برنامه سمت خدا فقط یک بار پخش می‌شود چرا؟ در بعضی از کارها و سیاست‌های مدیران صداوسیما واقعا مانده‌ایم چه بگوییم.
6857---0912
* آیا عدالت است که حقوق بازنشستگی بنده در آموزش و پرورش با مدرک لیسانس یک میلیون و 400 هزارتومان باشد آن وقت یک نفر کارگر نیروگاه با مدرک سیکل ماهیانه دو میلیون و 200 هزار تومان حقوق داشته باشد.
2066---0939
* پیشنهاد می‌شود دولت در پرداخت یارانه‌ها به مردم شرط عدم اعتیاد را لحاظ نماید.
7941---0912
* اگر مسئولین امر اقدام به افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمایند باید به همان نسبت به افزایش مبلغ یارانه‌ها اقدام کنند.
مجید از اراک
* پدرم از طرف سازمان‌ بهزیستی به عنوان نابینای شدید شناخته شد و چون بنده تک فرزندم برای کفالت اقدام کردم ولی نظام وظیفه به خاطر چند درصد بینایی نپذیرفت و من باید از چالوس به مرز جلفا بروم و خدمت نمایم. از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
یوسف سنجری
* بزرگ‌ترین آرزوی ما جوانان ملت ایران این است که اوبامای خبیث و نتانیاهوی کثیف و پلید دست به کوچک‌ترین حماقتی بزند تا تل‌آویو، حیفا، واشنگتن و نیویورک را با خاک یکسان کنیم.
علیرضا باطنی از تهران
* از مددجویان تحت پوشش بهزیستی کرج هستم. چون ناراحتی روحی و اعصاب دارم با مشکلات زیادی در زندگی مواجه شده‌ام از افراد نیکوکار تقاضای حمایت و دستگیری دارم لطفا درخواست بنده را در این ستون درج بفرمایید.
عالی‌نژاد
* خادم‌الحرمین تروریست تربیت می‌کند و به خواست صهیونیست‌ها و آمریکا مسلمانان را قتل عام می‌کند. این است آیین وهابیت انگلیسی در ترویج اسلام!
8313---0919
* به جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری عرض می‌کنیم از طرف امام حسین(ع) هم با ابن‌سعد در کربلا مذاکره صورت گرفت ولی حضرت از مواضع بر حق خود کوتاه نیامدند. شما نیز چنین باشید. یاحسین شهید.
0910-3730
* دولتمردان آمریکایی تاکنون برای هیچ ملتی ارزش و اعتباری قایل نبوده‌اند و برای هیچ دولتی دلسوزی نکرده‌اند. از آقای روحانی و تیم دیپلماسی خارجی‌اش انتظار می‌رود واقع‌بینانه‌تر به این موضوع نگاه کنند اعتدال خوب است اما امید به جز از خدا واقع‌بینانه نیست چه رسد به اینکه به اوباما این شیطان و تروریست با لذات امید داشته باشم. اوباما به جز صهیونیسم اشغالگر مگر برای ملت دیگری ارزش قایل است. مگر ما ده سال قبل اصلا بحث هسته‌ای داشتیم، پس چرا از همان اول انقلاب دولتهای آمریکا جمهوری اسلامی را تحریم کردند؟ این ساده‌لوحانه است که از مسائل هسته‌ای کشورمان کوتاه بیاییم تا آمریکا تحریم‌ها را کم کند.
کریمی از قم
* اگر صرف داشتن رابطه با آمریکا مشکل را حل می‌کرد اکنون هیچ یک از کشورهای دنیا نباید مشکل می‌داشتند در صورتی که اکثر کشورها جز چند کشور شریک و هم پیمان آمریکا از سوی این ابرقدرت زورگو مشکل دارند. آنان که قند در دلشان آب می شود چه می‌خواهند؟ رابطه با آمریکا کی دستاورد داشته است؟ نباید گول این حرف‌ها را خورد؟
یک شهروند
* تغییر نرخ دوبرابری شهریه دوره دکتری پیام نور و به فاصله اندک اصلاح و تقلیل بیست میلیونی آن چه مفهومی دارد؟ اگر خبرنگار صدا و سیما نبود به همین راحتی بیست میلیون تومان پول از دانشجویان اضافه دریافت می‌شد. واقعا جای تأسف دارد.
حسینی
* آرامگاه شهدای گمنام شهرستان سمیرم غربت و مظلومیت شهدا را فریاد می‌زند به طوری که برای شهدا سنگ قبر هم وجود ندارد. مسئولین این شهرستان چگونه این وضع را تحمل می‌کنند و کاری انجام نمی‌دهند. چرا ادای دین نمی‌کنند.
0913-7430
* این چه دولت تدبیر و امیدی است که از وقتی روی کار آمده اعضای آن در بین جامعه بذر یأس و ناامیدی می‌پاشند.
3852---0911
* از اقدامات بجا و درخور تقدیر نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی و هنجارشکنان حمایت می‌کنیم.
خانواده شهید منتظری از شاهرود
*‌مرگ بر شاه چون ز روی صدق بود.
حاصلش مرگ نظام شاهنشاهی بود.
مرگ بر سلطه‌گران آمریکا
در سر سجاده باشد چون دعا
این شعار یادگار رهبر است
از خمینی چون کلام اکبر است
جمله می‌گوییم با صدق و صفا
مرگ بر حاکمان جور و جفا
ناله مظلوم غوغا می‌کند
کاخ‌های ظلم را ویران می‌کند
ناظریم بر ریزش قوم یهود
























این حاصل ز مرگ شاه بود
9166---0912
* با توجه به نقش و اهمیتی که فضای سبز در سلامت شهروندان دارد موضوع توسعه و افزایش فضای سبز به‌ویژه درخت و درختکاری در شهرها باید از برنامه‌‌های اولویت‌دار شهرداری‌ها باشد و هیچ‌گاه از اهمیت و اولویت کاری نیفتد.
1395---0917
* آقای خاتمی گفته به من می‌خورد که اهل ترور باشم؟ نمی‌دانم اگر می‌گویید اهل ترور نیستید شاید اهل تزویر باشید. نگاهی به فتنه 88 و نقش خود در آن فتنه را مرور کنید ببینید در کجای فتنه قرار داشتید.
1653---0915
* آمریکا کشور بزرگ و پهناوری است که بیش از 320 میلیون نفر جمعیت دارد. سردمداران این کشور چرا خجالت نمی‌کشند که اداره امور کشور خود را به دست یک مشت اراذل صهیونیست سپرده‌اند و بدون اجازه آنها آب هم نمی‌خورند.
7902---0919
* یکی از لفاظی‌های رایج دولتمردان آمریکا که نخ‌‌نما نیز شده سوءاستفاده از عنوان تروریست است. آمریکایی‌ها با این بهانه به دنبال اهداف پلید خود یعنی حفظ امنیت رژیم اشغالگر قدس هستند. حوادث گذشته ثابت کرده مصداق واقعی تروریست خود آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هستند. هر دو رژیم نشان داده‌اند به هیچ‌کدام از ارزش‌ها پایبند نیستند. چنان که در قضیه هسته‌ای کشورمان دیدیم رئیس‌جمهور آمریکا خیلی سریع زیر تمام حرف‌های خودش زد.
بختیاری
* توصیه بنده به دولت راستگویان یعنی دولتمردان دولت یازدهم این است که با مردم روراست باشند.
5112---0911
* تحریم‌ها علامت کارآمدی دیپلماسی هسته‌ای در گذشته بود به این معنا که غربی‌ها چون منطق نداشتند و تحت فشار صهیونیست‌ها بودند متوسل به تحریم شدند.
9309---0937
* یک انسان چقدر باید ضعیف باشد و دنبال دشمن خونخوار آمریکای جنایتکار بیفتد. کسی که مملکت به این وسیعی و نعمات خداوند دارد چرا باید دست نیاز به سوی آمریکا دراز کند. این همه نعمت‌‌های خدادادی داریم شما به فکر آبادانی کشور باشید و دست نیاز به سوی آمریکا دراز نکنید. زمانی می‌توان در برابر آمریکا صحبت کرد که در زمینه‌های مختلف علمی - فرهنگی و اقتصادی خودکفا شده باشیم. ما نیازی به آمریکا نداریم نیاز به افراد با شرف و با غیرت داریم.
یک هموطن
* خواص سالخورده انقلاب باید مواظب روزهای آخر عمرشان باشند و خیلی راحت آخرت خودشان را برای دنیای یک عده هزینه نکنند. واقعا خسارت سنگینی است که افرادی با سابقه یاری انقلاب کارشان به جایی برسد که سخنان امروزشان اسباب خوشحالی دشمنان انقلاب و امام بشود.
6091---0915
* افغانستان خصوصاً پس از حضور اشغالگران آمریکایی به‌عنوان بزرگترین تولید و پخش‌کننده مواد مخدر در جهان شناخته شده و مطرح است با نهایت تاسف هنوز برای جلوگیری از این معضل اساسی کاری صورت نگرفته و نمی‌گیرد. این وضعیت بلای جان کشورهای همسایه از جمله ایران شده است.
6263---0938
* وقتی از ائمه معصومین(ع) روایت زیادی شده که هر کاری را با بسم‌الله شروع کنید چرا مدیران و مسئولینی که به تلویزیون دعوت می‌شوند و با گزارشگران و خبرنگارانی که باید گزارش بدهند سخن خود را بدون بسم‌الله شروع می‌کنند. امیدواریم این نقص برطرف شود.
رهپویان
* بهتر است سابقه افراد و رانندگان هنگام تعویض گواهینامه مورد بررسی دقیق قرار گیرد و اگر متخلف بوده برایش کلاس آموزش مجدد بگذارند.
7572---0935
* یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده 1+5 که با اسرائیل هم کاسه است ما را به تروریست بودن محکوم می‌کند در حالی که جنایت‌های جهانی اسرائيل و آمریکا بر کسی پوشیده نیست، آن وقت انتظار دارند این مذاکره علی‌رغم تمام تحریم‌ها و فشارها ادامه پیدا کند، چه طور مگر فکر می‌کنید که می‌توانید کشور مقتدر ایران را می‌خواهید با مذاکراتتان به ذلت بکشانید!
غلامرضا عونی
* بنویسید یک خط ایرانسل و با نام شرکت ایرانسل از چندین نفر کلاهبرداری شده با اینکه به بخش حقوقی شرکت مذکور اطلاع داده‌ایم ولی هیچ اقدامی انجام ندادند و هنوز با این شماره از هموطنان اخاذی می‌شود.
8305---0935
* 28 ماه در ژاندارمری خدمت کرده‌ام. در مراجعه برای گرفتن کارت ایثار می‌گویند به کسانی که در ژاندارمری خدمت کرده باشند کارت ایثار تعلق نمی‌گیرد. بنویسید بر روی چه اساسی چنین تفاوتی را قائل می‌شوند.
6271---0914
* شرارت، تروریسم، دروغ، تجاوز، فساد، قتل، غارت، استثمار و صدها صفات ریز و درشت دیگر جزو DNA آمریکایی‌های جنایتکار و خیانت‌کار و تمام دنیا از آن آگاهند که نمونه آن جاسوسی آنها حتی از دوستان خودش خانم مرکل صدراعظم آلمان است. ولی متأسفانه برخی وطن‌فروشان گویا به قول قرآن کریم از دیدن حقایق کورندکه در آخرت نیز کور محشور می‌شوند به دنبال تطهیر آمریکایی‌ها هستند که اینها نیز همانند آمریکایی‌ها و با آنها محشورند.
3268---0911
* شایسته است مطبوعات نسبت به مقوله حجاب که موجب افزایش امنیت خانواده‌ها می‌شود بیشتر بپردازند تا هم مردها راحت باشند و هم پایداری خانواده‌ها و هم امنیت خود خانمها تامین شود.
0830---0915
* در مطبوعات اخباری از سوی جهاد کشاورزی منعکس شد که تا پایان سال قرار نیست قیمت مرغ گران شود. از آقایان بپرسید مگر قرار است در سال چند بار قیمت آن گران شود؟!
0949---0912
* با 500-600 هزار تومان و تورم 40 درصدی چگونه می‌توان زندگی کرد یک بیمار در خانه دارم ماهی 600 هزار تومان حقوق می‌گیرم ولی یک میلیون و 200 هزار تومان خرج می‌کنم. زیر بار قرض کمرم خم شده است. از رئيس جمهور اعتدال تقاضا داریم به وضعیت ما رسیدگی کنند. ما شهید داده‌ایم که زیر بار حرف ظلم و زورگویان و مستکبران نرویم.
5796---0911
* مدتی است پول خرد کم شده و فروشندگان از این وضعیت سوءاستفاده کرده و شکلات 10 یا 20 تومانی را به جای 100 تومان با مشتریان خود حساب می‌کنند. گلایه بنده از مسئولین بانک مرکزی است که چرا رسیدگی نمی‌کنند.
2440---0936
* با این نفرتی که از آمریکا در مردم دنیا وجود دارد بسیار بجاست تا دولتمردان ما در سازمان ملل طرح تحریم آمریکا را تا به زانو درآمدن صهیونیسم توسط کشورهای جهان سوم که عمدتاً مصرف‌کننده تولیدات غربی هستند، پیشنهاد دهد.
خرازانی- تهران
* برنامه سمت خدا برنامه‌ای بسیار مفید است و امیدواریم این برنامه‌ها الگوی خوبی به خانواده‌های ایرانی بدهد.
قاسمی

 


گفت: رسانه‌های آمریکایی و اروپایی پیش‌بینی کرده بودند که مراسم 13 آبان امسال کمرنگ‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد!
گفتم: ولی دیروز بعد از انجام مراسم همین رسانه‌ها نظیر آسوشیتدپرس، فرانس‌پرس، سی.ان.ان، بی‌بی‌سی، دویچه‌وله و... اعتراف کردند که مراسم امسال در طول سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده و شعار مرگ بر آمریکا پرشورتر از همیشه تکرار شده است.
گفت: از رو که نمی‌روند! باز هم از چند روز دیگر ادعا می‌کنند که مردم ایران نسبت به آمریکا خوشبین شده‌اند! قرار است شعار مرگ بر آمریکا حذف شود! و...
گفتم: عادت کرده‌اند که همه واقعیت‌ها را به نفع خودشان تفسیر کنند. از یارو پرسیدند دودوتا چند تا میشه؟! یک کمی فکر کرد و پرسید؛ میخوای بخری یا میخوای بفروشی؟!

 


رئیس جمهوردردیدار مجمع نمایندگان فارس تاکید کرد : همه تلاش ما این است که حقوق ملت را به کمال احصا کنیم و اگر قرار بود از حقوق ملت کوتاه بیاییم این کار را در همان سال 82 انجام داده بودیم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در دیدار مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اساسی اقتصاد کشور این است که به مسائل این حوزه در چارچوب کلان نگاه نشده است،گفت: براساس آمارها سال گذشته رشد اقتصادی کشور به منفی 8/5 درصد رسیده که این رقم حتی برای خود بنده پیش از آنکه در دولت حضور پیدا کنم قابل پیش‌بینی و باور نبود.
وی با اشاره به وجود تورم 40 درصدی در کشور افزود: طبق محاسبات بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت مسکن، حدود 40 درصد از این تورم مربوط به نحوه اجرای طرح‌های مسکن مهر است چراکه اعتبارات مربوط به این طرح‌ها در بودجه سنواتی گنجانده نشده و دولت با فشار بر سیستم بانکی پول پرفشار را برای اجرای این طرح‌ها به عرصه اقتصاد کشور تزریق کرده که همین مساله باعث افزایش تورم شده است.
روحانی در ادامه تصریح‌کرد: همه تلاش دولت این است که شاخص‌های اصلی در اقتصاد کلان پیش از شروع سال جدید، حداقل به شرایط تعادل برسد و تورم از 40 ‌‌درصد به حدود 30 درصد برسد تا برای مردم امید بخش باشد و در سال 93 نیز با تداوم تلاش‌ها به زیر 30 درصد تقلیل یابد.
وی تمرکز تلاش‌های دولت را بر رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت عنوان کرد و گفت: در عرصه بین‌الملل به ویژه در حوزه اقتصاد عدالت و اخلاق حاکم نیست بلکه همه سعی دارند از هر طریقی بیشترین منفعت را نصیب خود کنند لذا دولت تلاش دارد تحریم‌ها را که به رقبای ایران در عرصه اقتصادی مجال تحرک بیشتر بخشیده برطرف کند.
رئیس جمهور تصریح کرد: همه تلاش ما این است که حقوق ملت را به کمال احصا کنیم و اگر قرار بود از حقوق ملت کوتاه بیاییم این کار را در همان سال 82 انجام داده بودیم و دیگر این همه کشمکش نداشتیم.
وی با تاکید بر اینکه وضع تحریم‌ها علیه ایران اتفاقی نبوده که در مدت یک سال یا چند ماه واقع شود، خاطر‌نشان کرد: بر همین اساس رفع تحریم‌های پیچیده غرب به زمان مناسب و کافی احتیاج دارد و دولت در این مسیر به حمایت و پشتیبانی مردم و مجلس و حمایت و پشتیبانی و هدایت های مقام معظم رهبری که البته همواره از آن برخوردار بوده است، نیاز مبرم دارد.
رئیس جمهور گفت: نمایندگان مجلس حق دارند نظر خود را درباره اقدامات دولت در مذاکرات هسته‌ای ابراز دارند اما دولت انتظار دارد مجلس در این مسیر به تبعیت از مقام معظم رهبری ضمن نقد آنچه به نظر آنها قابل انتقاد است از کلیت حرکت دولت حمایت و پشتیبانی کند تا مذاکره کنندگان بتوانند با تمام قدرت از منافع ملی در برابر دیگران دفاع کنند.
همچنین در ابتدای این دیدار تعدادی از نمایندگان استان به بیان مسائل و مشکلات استان فارس پرداختند و در عین حال خوشنودی و حمایت خود را از رویه اتخاذ شده از سوی دولت در مباحث مختلف و به ویژه در عرصه دیپلماسی اعلام کردند.

 


یک عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان با تشکر صمیمانه از پشتیبانی رهبر معظم انقلاب از دستگاه دیپلماسی کشور گفت: امیدواریم این حمایت و ارشادهای ایشان ما را در مسیر درست مذاکرات هدایت کند.
سیدعباس عراقچی درباره بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر خوش‌بین نبودن به مذاکرات با آمریکا درباره موضوع هسته‌ای، خاطرنشان کرد: ما هم در این خوش‌بین نبودن شریک هستیم و بدبینی خود را نسبت به آمریکا حفظ کرده‌ایم و این به دلیل سوابق عملکرد و سیاست‌های این کشور است.
وی ادامه داد: هیچ نقطه درخشانی در تاریخ چند دهه گذشته آمریکا نسبت به ایران وجود ندارد که باعث خوش‌بینی ما شود. بنابراین بدبینی‌ها جای خود را دارد. اما بدبینی مانع از انجام مذاکرات نیست. اگر دو طرف نسبت به هم خوش‌بین باشند چه بسا احتیاج به مذاکره وجود نداشته باشد و بتوانند راحت درباره مسائل خود تصمیم بگیرند و اجرا کنند. یکی از دلایل مذاکره کردن بدبین بودن دو طرف به یکدیگر است و چون اعتماد وجود ندارد، لازم است که مذاکره کنیم و اعتماد را در گام‌های محتاطانه به تدریج بسازیم؛ این امری است که در روند مذاکره ما با 5+1 درحال شکل‌گیری است.
این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور به ایسنا گفت: تجربه‌های گذشته روشنگر مسیر آینده هستند.
تجربه‌هایی که در دوره قبلی تعامل با اروپایی‌ها داشتیم که به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای منجر شد، در مجموع تجربه خوشایندی برای کشور نبود و دیدیم که در نهایت به شکستن تعلیق و ادامه مسیر به شکل دیگری منجر شد. این تجربه امروز پیش روی ما است که حتما باید از آن درس‌های لازم را بگیریم.
معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: تیم مذاکره‌کننده ایران با ماموریت مشخصی مذاکره می‌کند و این ماموریت مورد تایید مقام معظم رهبری است.

 


محمدجواد ظریف تاکتیک و دیپلماسی ایران در مذاکرات را صحیح خواند و تصریح کرد وزارت خارجه سیاست نظام را دنبال می‌کند.
وزیر امور خارجه با بیان این‌که انتقاد حق مردم است، گفت: با وجود انتقادها اعتقاد دارم تاکتیک و روش دیپلماسی ایران در مذاکرات هسته‌ای صحیح است.
به گزارش خانه ملت، وی درباره تاثیر شعار مرگ بر آمریکا بر نتایج مذاکرات ایران با اعضای 1+5 گفت:‌ مذاکرات ایران درباره مسائل هسته‌ای با مقامات آمریکا نیست، بلکه مذاکرات برای حل موضوع هسته‌ای با کشورهای عضو 1+5 است.
ظریف در پاسخ به این پرسش که برخی نسبت به تاکتیک و سبک وزارت امور خارجه در برخورد با کشورهای عضو 1+5 انتقاد دارند؟ افزود: انتقاد حق مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، اما من اگر اعتقاد داشتم که روش وزارت خارجه در سیاست خارجی صحیح نیست، هرگز از این روش استفاده نمی‌کردم.
ظریف ادامه داد: آنچه هم‌اکنون در جامعه بین‌الملل مشاهده می شود، بیان‌کننده این موضوع است که بدخواهان ایران منزوی شدند و بدون هیچ تنازلی جمهوری اسلامی توانسته نقش خود را به صورت جدی‌تری در سطح بین‌المللی ایفا کند.
ظریف با تاکید بر این که وزارت امور خارجه سیاست نظام را دنبال می‌کند تصریح کرد: قطعاً اتفاق‌های اخیر و تغییر رویکرد غربی‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران، معیار قضاوتی است که آیا سیاست وزارت امور خارجه که در واقع سیاست نظام است، موفق بوده است یا خیر.
ظریف درباره تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا نیز گفت: تصمیم‌گیری درباره این موضوع با مجلس شورای اسلامی است.

 


به گفته سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تیم مذاکره‌کننده گروه 1+5 در سومین دور نشست‌های جدید خود با هیئت مذاکره‌کننده کشورمان با همان ترکیب نشست پیشین در ژنو وارد گفت‌وگو با ایران می‌شود.
ژنو 16 و 17 آبان (پنج‌شنبه و جمعه همین هفته) میزبان سومین نشست گروه 1+5 با تیم جدید هسته‌ای ایران خواهد بود. هرچند دور نخست مذاکرات ایران و طرف غربی در سطح وزرای خارجه و در نیویورک به انجام رسید، دور دوم گفت‌وگوها در سطح معاونان برگزار شد و قرار است دور سوم نیز در همین سطح انجام شود.
طبق روال 10 دور نشست پیشین این‌بار هم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عهده‌دار و سرپرست تیم معاونان سیاسی 1+5 خواهد بود و هلگا اشمید، معاون وی نیز در این سفر اشتون را همراهی خواهد کرد.
مایکل ‌مان در گفت‌وگو با فارس درباره ترکیب تیم مذاکره‌کننده گفت: نمایندگان گروه 1+5 با همان ترکیب نشست پیشین در ژنو، در این دور از مذاکرات حضور می‌یابند.
با توجه به سخنان مان، «وندی شرمن»، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا که از نشست استانبول در فروردین ماه سال گذشته جای ویلیام برنز را گرفته بود، برای هفتمین بار نمایندگی هیئت آمریکایی در مذاکرات ژنو را برعهده خواهد داشت. «سایمون گس»، سفیر اسبق انگلیس در ایران نیز که از نشست آلماتی 1 به جمع نمایندگان این 6 کشور پیوسته بود، چهارمین دور مذاکرات خود با طرف ایرانی را در ژنو به انجام خواهد رساند.

 


پس از سهم‌خواهی معترضانه اصلاح‌طلبان یزد، اصلاح‌طلبان همدان نیز از استاندار منصوب دولت ابراز نارضایتی کردند.
در بیانیه‌ای که با عنوان «شورای هماهنگی احزاب و گروه‌های 14 گانه[!؟] اصلاح‌طلب استان همدان در سایت‌های افراطیون منتشر شده، گفته که استاندار معرفی شده اصلاح‌طلب نیست و استاندار باید از میان یکی از افراد پیشنهادی این شورا انتخاب می‌شد! در این نامه ادعا شده «شورا افراد متعددی را معرفی کرد و یکی از افراد معرفی شده تا مرز تصدی امر پیش رفت، که متاسفانه علیرغم شایستگی و کارنامه درخشان شخصیتی و مدیریتی، متولیان امر هیچ توجهی به نقطه نظرات و حساسیت‌های مطرح شده از جانب احزاب و گروه‌های سیاسی- صنفی اصلاح‌طلب ننموده، و در خلأ ایجاد شده، گزینه‌ای با سابقه مدیریت در دولت گذشته که سنخیتی با جریان اصلاح‌طلبی نداشته را به عنوان استاندار معرفی نمودند.
گفته می‌شود افراطیون مدعی اصلاحات با وجود به دست آوردن پست‌های بسیاری در دستگاه‌های دولتی و از جمله استانداری‌ها، سیاست تبلیغاتی را بر حفظ موضع طلبکاری خود- سهم ما کم است!- و بدهکار کردن همواره دولت گذاشته‌اند تا بدین ترتیب از یک سو امتیازات بیشتری دریافت کنند و از سوی دیگر چنین القا کنند که دولت، مطلوب آنها نیست و بنابراین پاسخگوی عملکرد آن نیستند!
اخیرا مرتضی مبلغ عضو حزب منحله مشارکت و معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات، به عنوان مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد و پیش از آن شهین‌دخت مولاوردی و سعید شیرکوند دو عضو حزب منحله مشارکت به ترتیب به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی منصوب شده بودند.
پس از انتخاب روحانی اصلاح‌طلبان تلاش داشتند که در سطح مدیران رده اول و در وزارتخانه‌های حساس مهره‌های خود را راهی دولت کنند اما پس از عدم توفیق در رسیدن به پست‌های کلیدی و حساس کابینه، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تصاحب پست‌هایی که نیاز به رای اعتماد مجلس ندارد، آغاز کردند.
محمد خاتمی چندی پیش و در زمان معرفی اعضای کابینه دولت روحانی به مجلس در پاسخ به انتقادهای اصلاح‌طلبان پیرامون ترکیب کابینه یازدهم گفته بود: اگرچه ما نتوانستیم در لایه‌های اول مدیریتی همه نیروهای خود را به دولت یازدهم تزریق کنیم اما باید تلاش نماییم لایه دوم مدیران را از آن خود نماییم.

 


سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد واشنگتن در چارچوب مذاکره و توافق با ایران باید این کشور را وادار به توقف کامل غنی‌سازی کند.
زلمای خلیل‌زاد در تحلیلی که در نشنال اینترست منتشر شده، با بیان اینکه ایران به قابلیت‌های کلیدی در برنامه هسته‌ای خود رسیده و بر بسیاری از قدرت‌های منطقه برتری دارد، می‌نویسد: توافق هسته‌ای مورد نظر ایران، رضایت آمریکا را جلب نخواهد کرد و به توقعات آن پاسخ نخواهد داد. حکومت ایران نه تنها با انتقال اورانیوم غنی شده به خارج موافق نیست بلکه خواهان برخورداری از حق غنی‌سازی صنعتی و ذخیره‌سازی آن است.
سفیر سابق آمریکا در افغانستان ادامه داد: واشنگتن باید تحریم‌ها را تا زمانی که بازرسان تایید نکرده‌اند که تهران برنامه هسته‌ای را متوقف کرده است، همچنان ادامه دهد. تایید توقف برنامه هسته‌ای می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق باز کند؛ توافقی که سه محور اصلی خواهد داشت؛ غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، راکتور آب سنگین در اراک و پذیرش نظام بازرسی از سوی ایران.» در حالت ایده‌آل هرگونه توافق جامع با ایران باید تهران را به توقف غنی‌سازی مجبور کند.
خلیل‌زاد افزود: منافع آمریکا با رسیدن به یک توافق که بر مبنای آن ایران ذخایر اورانیوم غنی ‌شده خود را از کشور خارج کند و فعالیت تاسیسات غنی‌سازی کنونی خود را متوقف کند، تامین خواهد شد. جامعه جهانی می‌تواند حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد و در مقابل ایران تا زمانی که جامعه جهانی تعیین کند که غنی‌سازی تنها گزینه مقرون به صرفه موجود برای تامین سوخت راکتورهای غیرنظامی ایران است، از غنی‌سازی خودداری خواهد کرد(!) با توجه به برآوردهای کنونی، این اتفاق تا بیش از یک دهه آینده روی نخواهد داد.
به ادعای خلیل‌زاد یک توافق جامع با ایران شامل پذیرش پروتکل الحاقی و بازرسی همه جانبه‌ای است اما او درباره لغو تحریم‌ها می‌گوید: شماری از تحریم‌ها باید بر جای خود باقی بماند تا به تخلفات ایران در زمینه تروریسم، مداخله در منطقه و حقوق‌بشر رسیدگی شود!

 


یک دیپلمات ارشد آمریکایی با وجود اذعان به بی‌صداقتی و عهد‌شکنی‌های گذشته دولت متبوع خود، خواستار حفظ موضع طلبکاری و گردن‌کلفتی مقابل ایران شد.
رایان کراکر سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان در نیویورک‌تایمز نوشت: ماه گذشته زمانی که باراک اوباما و حسن روحانی برای نخستین‌بار با یکدیگر مکالمه تلفنی انجام دادند، سطح انتظارها از روابط دوجانبه بالا رفت. آنهایی که به راه‌حل دیپلماتیک برای بن‌بست هسته‌ای امیدوار بودند، از اینکه یک معامله بزرگ در پیش است به هیجان آمدند. هر چند ناظران بین‌المللی امیدوار بودند که در ملاقات مقامات تهران و واشنگتن، یک توافق نسبی رقم بخورد، اما این اتفاق نیفتاد و نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس ژنو بدون اینکه توافقی را امضاء کنند با یکدیگر دیدار کردند. برای اواخر هفته جاری نیز یک نشست هسته‌ای دیگر در ژنو برنامه‌ریزی شده است.
وی می‌افزاید: «به رغم سه دهه روابط خصمانه، شاید اغلب آمریکایی‌ها از این نکته آگاه نباشند که مذاکرات در گذشته با ایران موفق بوده و می‌تواند بار دیگر نیز موفق شود. بلافاصله پس از حادثه تروریستی 11 سپتامبر - زمانی که من در وزارت خارجه حضور داشتم - من با دیپلمات‌های ایرانی در مورد گام‌های آتی در افغانستان مذاکره کردم. در آن زمان ما دشمن مشترکی به نام القاعده و طالبان داشتیم و دو دولت می‌خواستند شانس خود را در همکاری با یکدیگر امتحان کنند. دیپلمات‌های ایرانی رویکرد سازنده، پراگماتیک و متمرکزی در این مورد داشتند و یک نقشه ارزشمند در اختیار ما قرار دادند که نشان می‌داد طالبان دستور اقدام علیه آمریکا را پیش از آغاز عملیات نظامی ایالات متحده صادر کرده است. آنها همچنین از حامیان اقدام در افغانستان بودند. ما در ماه‌های پایانی سال 2001، در مکان‌های مختلفی با یکدیگر دیدار کردیم و یک توافقنامه ایرانی - آمریکایی در کنفرانس بن که با دستور کار افغانستان برگزار شده بود، بین ما شکل گرفت».
کراکر در عین حال نوشت: زمانی که برای بازگشایی سفارت آمریکا در افغانستان به کابل رفتم، به گفت‌وگو با ایرانیان ادامه دادم. ما توافقنامه‌های متعددی در زمینه‌های امنیتی و بازسازی عراق امضا کردیم همین‌طور پیش می‌رفتیم تا اینکه جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا نطق مشهور خود را در مورد محور شرارت در اوایل سال 2002، ایراد کرد. حکومت ایران با وجود همکاری با آمریکا در حل مساله افغانستان، در این فهرست قرار گرفته بود، و ایالات متحده نشان داد به طور عمیقی با ایران دشمنی دارد. همکاری‌های واقعی ایران و آمریکا پس از اظهارات بوش متوقف شد. در آن زمان ما و ایرانیان در حال مذاکره برای انتقال گلبدین حکمتیار، از بازداشت خانگی در ایران به افغانستان بودیم. اما با توجه به اقدام بوش، ایرانیان به جای انتقال محرمانه وی به افغانستان، حملاتی علیه ائتلاف حمله به افغانستان انجام دادند.
من یک دور مذاکره دیگر نیز با ایرانیان داشتم. سال 2007، زمانی که سفیر آمریکا در عراق بودم با دیپلمات‌های ایرانی پای میز مذاکره نشستم تا آنها را به قطع حمایت‌ها از گروه‌هایی مانند ارتش مهدی، تحت رهبری مقتدی صدر، متقاعد کنم. اما برخلاف مذاکرات افغانستان، این گفت‌وگو‌ها که با پوشش وسیع رسانه‌ها همراه بود، راه به جایی نبرد.
دیپلمات‌ آمریکایی می‌نویسد: جمهوری اسلامی ایران، به طور روشن دشمن آمریکا به شمار می‌رود اما در عین حال یک بازیگر مهم محسوب می‌شود و مانند تمامی حکومت‌ها می‌تواند زمانی که پای منافعش در میان باشد، پراگماتیک و منعطف باشد. در صورتی که دولت اوباما از درس مذاکرات سال 2001 با ایران استفاده کند، می‌تواند بار دیگر یک موفقیت را در مذاکره با ایران به ثبت برساند.
کراکر معتقد است: آمریکایی‌ها باید برای مذاکره درخصوص موضوعاتی فراتر از پرونده هسته‌ای آمادگی داشته باشند. من ماه گذشته این موضوع را به مقامات ایرانی نیز یادآوری کردم. من در جریان ملاقات با مقامات ایرانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در این زمینه صحبت کردم و از امکان گفت‌وگو در مورد مسائلی نظیر افغانستان و سوریه سخن گفتم و آنها نیز رویکرد مثبتی داشتند.
وی می‌افزاید: در نهایت، آمریکا باید به طور صریح اعلام کند به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست. نگرانی ایرانیان در این زمینه نامحدود و قابل درک است. در سال 1953، سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس به کودتا علیه دولت محمد مصدق کمک کردند. این تصویری است که کمتر آمریکایی‌ها آن را به یاد دارند؛ اما ایرانیان به خوبی آن را به یاد می‌آورند و فراموش نخواهند کرد.
کراکر در عین حال به سبک تمام مستکبران آمریکایی عنوان کرد: ایران باید در مذاکرات گام اول را بردارد.

 


یک نشریه دیپلماتیک فرانسوی معتقد است آمریکا به خاطر جنگ‌های ابلهانه به ابرقدرت رو به خاموشی و افول تبدیل شده است. لوموند دیپلماتیک تصریح می‌کند به همین دلیل نیز اوباما با وجود جنگ‌طلبی، از ماجرای سوریه پا پس کشید.
این نشریه در یادداشتی تحلیلی خاطرنشان ‌کرد: ایالات متحده که ظرف 6 ماه گذشته به ققنوس برآمده از خاکستر اقتصاد خویش تبدیل شده، اکنون به جایگاه امپراتوری رو به خاموشی تنزل یافته با رئیس‌جمهوری که مردّد است. اینک نوشتن درباره ضعف شگفت‌آور آمریکا جنبه‌ای انبوه پیدا کرده است. اعتبار ابرقدرتی آمریکا با عقب‌نشینی از حمله به سوریه صدمه دید.
لوموند دیپلماتیک خاطر نشان می‌کند: به گذشته بنگریم. جنگ ویتنام توسط جان کندی و لیندون جانسون به بهانه جلوگیری از سقوط «زنجیره‌وار» یک سلسله از کشور‌ها در دامن کمونیسم شوروی و چینی آغاز شد. برای ایالات متحده این امر در ارتباط با منزلت کشور بود. سه میلیون از ساکنین هندوچین کشته شدند اما آمریکا بالاخره مجبور به فرار مفتضحانه شد. همچنین به شکلی سرهم‌بندی شده از سوی جورج بوش، جنگ عراق می‌بایست رژیمی را تنبیه کند که همچون ایران «محور شرارت» بود. باز هم برای ایالات متحده پای منزلت در میان بود. قدرت به حکومت رسیده در بغداد به لطف سربازان آمریکایی، هرگز به اندازه امروز به تهران نزدیک نبوده است.
نشریه فرانسوی افزود، «من با همه جنگ‌ها مخالف نیستم اما در مقابل یک جنگ ابلهانه می‌ایستم»، این سخنان سناتور اوباما در سال 2002 بود که با دخالت نظامی کشور در عراق مخالف بود اما وقتی به ریاست جمهوری رسید، هم او بود که به «جنگ ابلهانه» در افغانستان شدت بخشید پیش از آنکه مجبور به عقب‌نشینی شود. در مورد سوریه، طرفداران دخالت نظامی از او می‌خواستند که به خود آید. او می‌بایست با استفاده از زور بدون اجازه شورای امنیت قوانین بین‌المللی را زیر پا بگذارد؛ به نظر کنگره اهمیت ندهد و پس از آنکه کاخ‌ سفید از آن نظر خواست در صورت مخالفت کنگره با دخالت نظامی آن را دور بزند؛ و بالاخره عملیات نظامی را با حمایت متحدینی بسیار اندک‌تر از «اتحاد کشورهای داوطلب» جورج بوش آغاز کند. از همه بدتر آنکه، رئیس‌جمهور ایالات متحده در شرایطی تن به این ماجراجویی می‌داد که اکثریت هم‌وطنانش با آن مخالف بودند و گروهی از آنان می‌پنداشتند که ارتش آمریکا در سوریه «نیروی هوایی القاعده» خواهد بود. بدین ترتیب اوباما تردید کرد و به نظر می‌رسد به این نتیجه رسید که حیثیت دولتش با عدم آغاز یک «جنگ ابلهانه» جدید در خاورمیانه هنوز برای مدتی بر جای باقی خواهد ماند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10