(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 14 آبان 1392 - شماره 20633

سفر 24 ساعته سپ بلاتر به تهران
استفاده هایی که می توان از حضور رئیس فیفا در ایران برد
لزوم حضور نیروهای کارآمد در ورزش
ساخت سالنی با دو برابر مساحت استادیوم نوکمپ بارسلونا
هنرنمایی یک ایرانی در تیم منتخب آسیا برابر منتخب NBA
   


محمود محمدی
رئیس سوئیسی فیفا یکی از چهره های شناخته شده جهان است و حضور وی در ایران فرصتی برای فدراسیون فوتبال به حساب می آید واز این حضور می توان استفاده فراوانی برد و نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد.
سپ بلاتر ، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) ، فردا (چهارشنبه) به ایران سفر می‌کند. وی طبق برنامه قرار است پس از ورود به تهران به صورت جداگانه با رئیس جمهور ، سرپرست وزارت ورزش و جوانان و رئیس فدراسیون فوتبال دیدار و گفت و گو کند. فدراسیون فوتبال برای مراسم استقبال از بلاتر قصد دارد از بزرگان فوتبال ایران نظیر مهدی مهدوی‌کیا دعوت کند. همچنین به احتمال فراوان سفرای بحرین و سوئیس نیز با دعوت فدراسیون در مراسم استقبال از رئیس فیفا حضور خواهند داشت. رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در مدت زمان حضور خود در تهران ، پنجشنبه صبح به دیدار رئیس جمهور می رود اما ساعت این دیدار هنوز معلوم نیست. وی سپس در ساعت 10 در آکادمی ملی فوتبال، در مراسم افتتاح فستیوال مدارس فوتبال سراسر کشور شرکت خواهد کرد و پس از آن از ساعت 12 الی 13 در هتل آزادی کنفرانس خبری خواهد داشت و سپس ایران را ترک می‌کند. شیخ سلمان ، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به همراه سپ بلاتر در این همایش‌ها حضور خواهد داشت و سپس وی نیز در ساعت 17 الی 18 روز پنجشنبه کنفرانس خبری خود را در هتل آزادی برگزار خواهد کرد.
این برنامه فشرده ای است که فدراسیون فوتبال برای 24 ساعت حضور سپ بلاتر در ایران ترتیب داده است. بدون تردید رئیس سوئیسی فیفا یکی از چهره های شناخته شده جهان است و حضور وی در ایران افتخاری برای فدراسیون فوتبال به حساب می آید، اما از این حضور می‌توان استفاده فراوانی برد که نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد.
اشاره به موضوع امنیت بالای ایران
اولین فایده حضور بلاتر در ایران که لازم است در صحبت های مسئولان فدراسیون فوتبال نیز به آن اشاره شود تا جهانیان مطلع شوند، موضوع آرامش حاکم بر ایران و امنیت بالای کشورمان است. همین حضور بلاتر در ایران ثابت می کند که برخلاف تبلیغات رسانه های غربی، ایران اسلامی از چه شرایط ایده آلی بهره مند است که رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا، آن را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کند. این سفر کوتاه به ایران زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم بلاتر نه تنها در جامعه فوتبال بلکه در جهان چهره شناخته شده‌ای است و سابقه دیدار با روسای جمهور بسیاری از کشورهای دنیا را در کارنامه خود داشته است.
بستن پرونده نام جعلی لیگ امارات
چندی قبل بود که در نشست عمومی روسای فدراسیون‌های کشورهای عربی ، یوسف سرکال، رئیس فدراسیون فوتبال امارات که کشورش علاقه زیادی به جعل تاریخ دارد و هم چنان با وجود دلایل و مستندات تاریخی زیاد پافشاری می‌کند که “خلیج فارس” باید خلیج “ع ر ب ی” باشد، گفت: «امارات اصرار دارد که لفظ خلیج با همان پسوند صحیح خود یعنی خلیج “ع ر ب ی” به کار رود! روسای فدراسیون‌های کشورهای عربی به این نتیجه‌ رسیده اند که باید در این زمینه بر مواضع خود پافشاری کنند، اما آنها به نام خلیج عمان هم اکتفا می‌کنند، چرا که این نام از نام‌های بسیار قدیمی “خلیج” است.
رئیس فدراسیون فوتبال امارات در ادامه صحبت هایش گفت: موضع‌گیری فیفا مثبت است. همین که آنها به شکایت امارات، عربستان و کنفدراسیون فوتبال آسیا پاسخ داده‌اند، برای ما کافی است. امیدوارم این موضع گیری ادامه یابد. با این حال ما اصرار داریم که برای سومین بار نام خلیج تغییر یافته شود و این بار به همان نام اصلی خلیج “ع ر ب ی” تغییر داده شود! بدون شک پا فشاری کشورهای عربی و کنفدراسیون فوتبال آسیا تاثیر زیادی در این پروسه خواهند داشت.» با چنین وضعیتی حالا بهترین شرایط است که در زمان حضور بلاتر در ایران با ارائه اسناد تاریخی یک بار برای همیشه پرونده سیاسی بازی کشور کوچک امارات را بست تا آنها دیگر به خود اجازه ندهند این چنین آشکارا به جعل تاریخ روی آورند.
پول های بلوکه شده فدراسیون فوتبال
و اما موضوع سوم ، یک میلیون دلار پول بلوکه شده فدراسیون فوتبال ایران است. یک میلیون دلار ایران مربوط به 8 بازی تیم ملی فوتبال درمرحله مقدماتی جام جهانی سال 2010 است که برای هربازی کنفدراسیون فوتبال آسیا 125 هزاردلار به فدراسیون فوتبال اختصاص داده بود.
با توجه به اینکه پول کنفدراسیون فوتبال آسیا دربانک استاندارد چارترز آمریکا نگهداری می‌شود، این کشور اقدام به بلوکه این یک میلیون دلار کرده است. چه بهتر که این موضوع هم در حضور بلاتر مطرح شود تا تصمیم تازه ای برای آزاد کردن پول های بلوکه فدراسیون فوتبال اتخاذ شود.

 


سرویس ورزشی- اوایل هفته گذشته محمد بنا چهره نام‌آشنا ورزش و سرمربی موفق و البته سابق تیم ملی کشتی فرنگی پس از مدت‌ها در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها از آمادگی خود برای «بازگشت» خبر داد. به احتمال فراوان بنا وقتی این رغبت و تمایل را برای گفت وگو و آن هم گفت وگو درباره بازگشت به کار سابق در خود دید که مثل سایر اهالی ورزش از تغییرات انجام شده در فدراسیون کشتی خبردار شد و اطلاع یافت که هر چند انتخابات ریاست فدراسیون کشتی که قرار بود چهارشنبه اول آبان ماه برگزار شود، به تعویق افتاده است اما در سطح سرپرستی فدراسیون تغییراتی رخ داده و رسول خادم با حفظ سمت جدیدی که در وزارت ورزش برعهده گرفته، به عنوان سرپرست موقت فدراسیون کشتی جایگزین خطیب شده است. البته به زعم و نظر بنا و خیلی‌های دیگر، تا حالا هم آن کس که گرداننده اصلی فدراسیون کشتی بود، رسول خادم بود و حرف اصلی را طی دو سال اخیر او در این فدراسیون می‌زده است اتفاقا بنا در همین گفت وگو هم روی این مسئله تاکید می‌کنند: «هنوز تغییر و تحول خاصی در فدراسیون صورت نگرفته و تنها خطیب رفته است، در حالی که خادم آن زمان هم همه کاره بود.» می‌خواهیم به بهانه حرف‌های اخیر بنا باز روی یک نکته مهم و استراتژیک در ورزش تکیه کنیم و آن اینکه «سرمایه‌های ورزش» را در ابعاد مختلف، به ویژه «ابعاد انسانی» دریابید. ما مدیران موفق، مربیان توانا و کاربلد، ورزشکاران مستعد و باظرفیت بالقوه فنی و تکنیکی بالا، جوانان آماده رشد و پیشرفت، تماشاگران خوب و کم‌نظیر و... داریم، از مجموعه این‌ها که سرمایه‌های انسانی ورزش ما به حساب می‌آیند درست استفاده کنیم، قدرشان را بدانیم واز نعمت وجودشان در خدمت ورزش بهره بگیریم، اجازه ندهیم جریاناتی، رفتارهایی آگاهانه یا از سر جهل و ناآگاهی، از سر غرض و مرض و با هدف یا به خاطر بی‌توجهی و عدم تعقل کافی و... سرمایه‌سوزی کنند. مدیر آزاری کنند، مربیان را تحقیر و تخریب کنند، شخصیت ورزشکاران و جوانان را نادیده بگیرند، به تماشاگران اهانت و آنها را از دور و بر ورزش فراری دهند. این کاری است که طی سال‌های اخیر، به ویژه، ما با سرمایه‌های انسانی خود در ورزش انجام داده‌ایم، ما بارها در این نشریه قدیمی و سرد و گرم چشیده درباره مکانیزم جذب و دفع آدم‌ها در ورزش سخن گفته‌ایم، بارها تاکید کرده‌ایم که هر چقدر میدان کار و تلاش و فعالیت برای آدم‌های لایق، آدم‌هایی که عصاره و چکیده این ورزش هستند، برادری خود را با خدمت در عرصه‌ها و کسوت‌های مختلف به ورزش و جامعه ورزش ثابت کرده‌اند، وسیع و فراخ و گسترده باید باشد، راه جولان دادن و اعمال نفوذ و سلیقه برای عوضی‌آمده‌ها، منفعت‌پرست‌ها، خودخواه‌ها و... کسانی که در ورزش کسی نبوده و هیچی نیستند اما به قیمت تخریب و تحقیر سرمایه‌ها و چهره‌های محبوب، به قیمت ماجراجویی و حاشیه‌سازی و جنجال‌پردازی می‌خواهند کسی باشند و سری در میان سرها درآورند باید بسته باشد. ما می‌گوییم و می‌پرسیم چرا باید وضعیت برعکس باشد؟! چرا باید امثال محمد بنا خانه‌نشین و کناره‌گیر و جدا از حرفه و عشق خود باشند، چرا امثال قلعه‌نویی‌ها در فوتبال این گونه باید زیر فشار انگ و تهمت‌های ناروا و ناجوانمردانه قرار بگیرند؟
چرا باید امثال علی دایی‌ها بعد از تثبیت روند موفقیت خود در پرسپولیس با شرایطی روبه‌رو شود که بگوید: «دنبال بهانه‌اند، تا مرا خفه کنند، منتظر چنین روزهایی بودم و...»
می‌پرسیم چرا باید آدم‌هایی که هنرشان افتخارآفرینی و شاد کردن دل مردم است تحت فشار باشند و آن چنان از طرف برنامه‌های جهت‌دار تلویزیونی و قلم‌های مسموم و باج‌خواه عرصه بر آنها تنگ شود که عطای ماندن را در میدان ورزش به لقایش ببخشند؟ اتفاقا این افراد توقع چندانی هم ندارند و همین که حداقل احترام و امکانات برای آنها جور شود، با تمام وجود حاضر به خدمت هستند و در عرصه خدمتگزاری حاضر می‌شوند. همین آقای محمد بنا مگر برای بازگشت خود چه شرط و شروطی را قائل شد؟ از این شرط و شروط چند درصدش شخصی است و منافع فردی او را تامین می‌کند، او مگر به غیر از این که فدراسیون مسئول مشخصی داشته باشد، تا معلوم شود چه کسی در آن حرف اول و تصمیم نهایی را می‌گیرد یا اینکه حداقل بودجه و امکانات در اختیار تیم ملی قرار داشته باشد، چیز دیگری هم می‌خواهد و شرط دیگری را مطرح کرده است؟ او خود می‌گوید ما «زیاده‌خواه» نیستیم، «ما باید چه کار کنیم که نشان دهیم استحقاق این را داریم که بهترین‌ها را داشته باشیم، ما زیاده‌خواه نیستیم اما وقتی شخصی مثل رسول خادم می‌گوید بعضی موقع برای تامین نان هم در اردوها مشکل داشته‌ایم، این اتفاق خیلی بدی است.»
باز در جای دیگر می‌گوید: «من همیشه حرفم این بود که اگر رسول خادم، دفتری در خانه کشتی دارد و امور کشتی را می‌چرخاند پس دفتر رئیس، نائب رئیس و دبیر فدراسیون چه نقشی دارند؟ ما باید تکلیفمان را مشخص کنیم که چه کسی حرف اول را می‌زند. حرف اول و آخر کشتی را نه سرپرست، نه نایب رئیس و نه دبیر فدراسیون می‌زند، بلکه باید رئیس فدراسیون حرف اول و آخر را بزند، پس ما باید تکلیف رئیس فدراسیون را مشخص کنیم...»
آیا این‌ها توقعات زیاده‌خواهانه است. شرط و شروط خودخواهانه است؟ اینکه با کشتی و نحوه اداره آن در سطح و شأن این رشته مطرح در سطح جهان برخورد کنید، حرف غیرفنی وغیرکارشناسانه است؟! راستی چه کسانی می‌خواهند ‌آدم‌های بزرگ، مربیان بزرگ، مدیران کاردان و متعهد و باج‌نده و... دور و بر ورزش نباشند، آیا جز آدم‌های حقیر و زیاده‌خواه و ضدورزش سالم؟!امیدواریم با روشن شدن وضعیت وزارت ورزش، انتخابات فدراسیون کشتی در فرصت مناسب و هر چه سریع‌تر برگزار شود تا با تعیین ریاست آن فدراسیون که ان‌شاءالله از سرمایه‌ها و چهره‌های مقبول جامعه ورزش باشد، شاهد گرد آمدن و جذب همه نیروهای کارآمد و به درد بخور در کنار ورزش و کشتی باشیم و... گامی عملی در جهت اصلاح مکانیزم ذکر شده، برداشته شود.

 


«بالشوی» یا آن طور که روس‌ها می‌گویند قصر یخی بالشوی در مسابقات المپیک زمستانی 2014 سوچی میزبان رقابت‌های مختلفی از جمله هاکی روی یخ خواهد بود؛ سالن زیبا و با شکوهی که شاید در دنیا بی‌همتا باشد.
با وجود آنکه این سالن در کنار بسیاری دیگر از مجموعه‌های ورزشی در سوچی قرار دارد اما ابعاد بزرگ، سبک خاص معماری و شکوه و زیبایی‌اش آن را با دیگر ورزشگاه‌ها متمایز کرده است. سالنی که علاوه بر میزبانی مسابقات زمستانی می‌تواند میزبانی برای برپایی همایش‌ها و کنسرت‌ها باشد. این قصر یخی مساحتی بیش از 95 هزار متر مربع دارد، یعنی دو برابر مساحت استادیوم فوتبال نوکمپ بارسلونا. همچنین این سالن در هنگام برگزاری مسابقات میزبان حدود 12 هزار تماشاچی خواهد بود که به 15 هزار نفر هم می‌تواند برسد.از جمله مواردی که این سالن زیبا را متمایز می‌کند سقف شیشه‌ای آن است که به کسانی که با هواپیما از بالای آن عبور می‌کنند امکان دیدن داخل سالن را می‌هد. همچنین باید به صفحه نمایش بزرگ درون این قصر یخی اشاره کرد که با ابعادی که دارد چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.
دیگر چیزی که این سالن را از دیگر سالن‌های مشابه متمایز می‌کند نبود جداره شیشه‌ای بین تماشاگران و زمین مسابقه است. همین امر سبب می‌شود تا تماشاگران خود را در میدان برگزاری رقابت‌ حس کنند. به گفته مسئولین، قصر یخی بالشوی می‌تواند در عرض یک روز شکلی کاملا متفاوت پیدا کند. این مجموعه ورزشی تا حدود سه ماه دیگر میزبان بزرگترین المپیک زمستانی تاریخ خواهد بود. حالا باید دید هزینه‌های بالا و سرسام‌آور ساخت این استادیوم ورزشی می‌تواند در جریان برپایی بازی‌های المپیک زمستانی 2014 جبران شود یا خیر.

 


تیم بسکتبال منتخب آسیا با حضور و هنرنمایی جابر روزبهانی برابر تیم منتخب پیشکسوتان NBA به پیروزی رسید.
دیدار دوستانه‌ای بین دو تیم منتخب آسیا و منتخب پیشکسوتان لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا(NBA ) برگزار شد و تیم منتخب آسیا توانست بازی را به سود خود به پایان برساند. این دیدار در حضور 7500 تماشاگر در سالن “پوترای” مجموعه ورزشی “بوکیت جلیل” آغاز شد و جابر روزبهانی با قد 224 سانتی متری خود بلندترین بازیکن حاضر در میدان و البته بلندقدترین فرد حاضر در سالن بود و بارها از سوی تماشاگران مورد تشویق قرار گرفت.کوارتر نخست این دیدار با نتیجه 30 -24 به نفع منتخب NBA به پایان رسید و این در حالی است که تیم منتخب آسیا توانست کوارتر دوم را با نتیجه 44-41 به سود خود به پایان برساند.کوارتر سوم این دیدار نیز 64 بر 51 به سود منتخب آسیا به پایان رسید و در نهایت این دیدار دوستانه پس از حدود دو ساعت با نتیجه 84 بر 82 به سود تیم منتخب آسیا تمام شد.در تیم منتخب آسیا کریس کوته (کامرون)، جون یاواسا (ژاپن)، رومل نینو کانالتا (فیلیپین)، رومل آدوکول (فیلیپین)، جابر روزبهانی (ایران)، فولارین دولا براون (نیجریه)، گاگانساوارن باتومالای (مالزی)، کامرون استوارت (نیوزلند)، یانگ یو مینگ (چین تایپه) و کوک تیان یوان (مالزی) حضور داشتند و مربیگری این تیم را گو چنگ هوات بر عهده داشت.دنیس رادمن، چارلز اسمیت، جری استکهاوس، داگ کریستی، لاترل اسپرول، کلیف رابینسون، چاروی بنتلی، جروم هالمن، جری دوپری، آنتوان اسکات و گای دوپوی نیز بازیکنان سرشناس تیم منتخب پیشکسوتان آمریکا بودند که به مربیگری اریک فلوید در این رقابت دوستانه حضور داشتند.پیش از آغاز مسابقه جابر روزبهانی در یک حرکت نمایشی توپ را بدون اینکه پرشی انجام دهد با دست خود به درون سبد هدایت کرد و مورد تشویق حاضران در سالن قرار گرفت. جابر روزبهانی پس از پایان بازی بیش از دیگر بازیکنان تیم منتخب آسیا مورد توجه تماشاچیان قرار گرفت و بسیاری برای گرفتن عکس یادگاری دور وی جمع شده بودند. دنیس رادمن 52 ساله که سرشناس‌ترین بازیکن حاضر در این دیدار بود صورت خود را همانند شخصیت جوکر در فیلم بت‌من نقاشی کرده بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10