(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 15  آبان 1392 - شماره 20634

دستور کرزای به نیروهای پلیس برای تأمین امنیت عزاداران در افغانستان
اعتراض نمایندگان عرب پارلمان رژیم صهیونیستی به محدود کردن عبادت مسلمانان در مسجدالاقصی
سیدحسن نصرالله: سفارتخانه‌های آمریکا لانه جاسوسی هستند
هشدار سوریه به سعود‌الفیصل و جان کری شرط بگذارید در کنفرانس ژنو 2 شرکت نمی‌کنیم
تروریست‌ها در سوریه عزاداران حسینی را به خاک‌وخون کشیدند
نیروهای امنیتی قطر قرضاوی را با کتک بیرون کردند
یورش مأموران آل‌خلیفه به عزاداران حسینی در بحرین
احزاب مخالف در تونس گفت‌وگوهای ملی را به شکست کشاندند
ترکیه با ورود بمب‌های القاعده وضعیت قرمز اعلام کرد
جاسوسی آمریکا به مراکز مالی سوئیس رسید
اعتصاب کارکنان راه‌آهن اسپانیا 4 هفته دیگر تمدید شد
اوج‌گیری اعتراض‌ها علیه نظامیان مصر به دنبال محاکمه ناتمام مرسی
   


رئیس جمهور افغانستان طی حکمی، از نیروهای پلیس و نظامی این کشور خواست امنیت عزاداران ایام محرم را تأمین کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «حامد کرزای» کمیسیون ویژه‌ای از فرماندهان نظامی و امنیتی افغانستان تشکیل و به آن مأموریت داد که طی دهه محرم مقررات امنیتی ویژه‌ای را برای حفاظت از عزاداران در مقابل حملات تروریستی به اجرا در آورد.
بر اساس دستور کرزای نیروهای امنیتی موظف هستند از ابتدای محرم تا پایان عاشورا در آمادگی کامل امنیتی به سر برند تا مراسم عزاداری در امنیت کامل برگزار شود.خبر دیگر از افغانستان اینکه، عملیات نیروهای دولتی در مناطق مختلف، مرگ 14 شبه‌نظامی طالبان را در پی داشته است.

 


نمایندگان عرب پارلمان رژیم صهیونیستی در اعتراض به طرح جدول زمانی برای مسجدالاقصی، جلسه کنست را ترک و تأکید کردند این اقدامات باعث شروع انتفاضه سوم خواهد شد.
به گزارش شبکه خبری العالم، هدف از طرح تعیین جدول زمانی برای ورود مسلمانان و یهودیان به مسجدالاقصی و ادای مراسم مذهبی آنها است. نمایندگان عرب و نمایندگان احزاب راستگرا بر سر این طرح در جلسه کنست با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند و نمایندگان عرب در اعتراض به این طرح از کمیسیون خارج شدند.طلب ابوعرار نماینده عرب کنست گفت، اگر این طرح اجرا شود درگیری‌های خونینی در بیت‌المقدس به وقوع خواهد پیوست که به انتفاضه سوم منجر خواهد شد.این درحالی است که روز گذشته یک اسیر 22ساله فلسطینی در بیمارستان العنوفه رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

 


دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت، سفارتخانه‌های آمریکا به لانه جاسوسی علیه متحدان واشنگتن تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود در اولین شب محرم در مجتمع سیدالشهدا در الرویس واقع در ضاحیه جنوبی بیروت سفارتخانه‌‌های آمریکا را لانه جاسوسی علیه متحدان آمریکا دانست و تاکید کرد، پهپادهای آمریکایی هر ساله هزاران غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند.
وی درباره شرایط امت اسلامی در سال گذشته گفت که با افزایش چالش‌ها و ایجاد فتنه‌های پی‌درپی امت اسلام اوضاع دشواری را پشت سر گذاشت.
سیدحسن نصرالله به جنگ‌ فراگیر علیه امت اسلامی و در کمین بودن دشمن اشاره کرد و گفت، مسلمانان مسئولیت بزرگی برای حفاظت از عظمت دینی و اسلام و حفظ جایگاه آن در جهان دارند.
دبیر کل حزب‌الله همچنین بر ضرورت حسن همجواری با گروه‌ها و طایفه‌های مذهبی دیگر تاکید کرد و از برپاکنندگان مراسم عزاداری خواست تا وضعیت مردم را در عزاداری‌ها رعایت کنند و صدای بلندگوها را به خارج از حسینیه‌ها انتقال ندهند.
در همین رابطه منابع خبری اعلام کردند حزب‌الله و جنبش امل اسلامی لبنان به سبب نگرانی از احتمال حملات تروریستی به مجالس عزاداری و سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کردند.
این تدابیر به دلیل حملات تروریستی ماه اوت به منطقه شعیه‌نشین جنوب بیروت است که حزب‌الله گروه‌های مخالف سوری و تکفیری‌ها را عامل این حملات دانسته بود.
در عین حال درخواست‌هایی برای دوری از هرگونه اقدامات و سخنرانی‌های تحریک‌آمیز که سبب بروز تنش میان اهل سنت و شیعیان می‌شود مطرح شده است.
ابراهیم السید رئیس شورای سیاسی حزب‌الله نیز در مراسمی در روستای طبیه در شرق لبنان با اشاره به رویکرد مقاومت در منطقه گفت، مقاومت به‌رغم داشتن دشمنان بزرگ و کوچک، چهره جهان را عوض کرده است.
همچنین عدنان منصور وزیر خارجه لبنان در اظهاراتی تلویزیونی در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه جان‌کری وزیر خارجه آ‌مریکا تاکید کرد، کشورهای خارجی نباید در لبنان دخالت کنند.
وی افزود، سیاست لبنان را خود لبنانی‌ها تعیین می‌کنند نه کشورهای خارجی.

 


دولت سوریه هشدار داد اگر برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 شرطی گذاشته شود دمشق در این نشست شرکت نخواهد کرد.
به گزارش شبکه خبری العالم، عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در سخنانی که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد تاکید کرد، اگر در نشست ژنو 2 قرار است برای کناره‌گیری بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور از قدرت فشاری وارد شود دمشق در این نشست شرکت نخواهد کرد.
وی افزود، اگر کسانی مثل سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان و جان کری وزیر خارجه آمریکا فکر می‌کنند ما برای تسلیم قدرت به ژنو خواهیم رفت در اشتباهند.
وی در واکنش به کنفرانس خبری سعودالفیصل و جان کری در ریاض گفت، سعودالفیصل که باید از او به عنوان ناکام بزرگ نام ببریم همچنان سیاست‌های شکست خورده آل سعود را ادامه می‌دهد و دلیل آن بی‌تجربه بودن سیاستمداران عربستان است که این کشور را مدام به بن‌بست می‌رسانند.
الزعبی با اشاره به خیالپردازی وزیر خارجه سعودی در مورد اینکه آل‌سعود فکر می‌کند می‌تواند سرنوشت مردم سوریه و آینده این کشور را رقم بزند گفت، این نکته بر کسی پوشیده نیست که رفتار سعودالفیصل پژواک سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه است.
وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با تاکید بر این مسئله که سوریه عبارت از دولت و نظام این کشور نیست بلکه شامل مردمی است که خود آینده سیاسی‌شان را رقم خواهند زد اظهار داشت، عربستان سعودی بهتر است به سیاست‌های تروریستی خود در قبال عراق، سوریه، لبنان، الجزایر، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی پایان دهد. سعود الفیصل شاخه سیاسی این تروریسم علیه کشورهای اسلامی را برعهده دارد.
در همین رابطه فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت، دولت ترکیه با دادن مجوز عبور به تروریست‌ها از 83 کشور به خاک سوریه نقش مخربی را بازی می‌کند.
از سوی دیگر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز گذشته با «وندی شرمن» و «میخائیل بوگودانوف» معاون وزرای خارجه آمریکا و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار سه جانبه که در ژنو برگزار شد درباره آخرین راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی سوریه و نحوه برگزاری کنفرانس ژنو 2 بحث و بررسی شد.
طرفین در این دیدار درباره اوضاع آوارگان سوریه در کشورهای همسایه از جمله اردن، عراق، لبنان و ترکیه نیز گفت‌وگو کردند.
سخنگوی ابراهیمی اظهار داشت: ائتلاف مخالفان سوریه 9 ماه جاری میلادی (18 آبان) نشستی را در اسلامبول برای بحث درباره موضوع مشارکت در ژنو 2 برگزار خواهند کرد به همین دلیل زمان دقیق برگزاری کنفرانس ژنو 2 هنوز مشخص نیست.
این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی خود با ویلیام هیگ همتای انگلیسی‌اش در مورد بحران سوریه و راه‌های تسهیل روند برگزاری نشست ژنو 2 رایزنی کرد.
همچنین نماینده چین در سازمان ملل خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر کنفرانس ژنو 2 شد.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که ارتش سوریه با کنترل کامل ورودی‌های منطقه غوطه‌شرقی تحرکات و نقل و انتقال افراد مسلح در حومه دمشق را مختل کرد.
یگان‌های ارتش سوریه همچنین در مناطق جنوبی سوریه درگیری‌های شدیدی با گروه‌های تروریستی داشتند که در این درگیری‌ها حدود 700 نفر از عناصر وابسته به جبهه النصره و همچنین ارتش آزاد سوریه به هلاکت رسیدند.
زخمی‌های درگیری‌ها در منطقه جبل‌الشیخ و القنیطره به سرزمین‌های اشغالی منتقل شدند تا در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی تحت درمان و مداوا قرار گیرند، این در حالی است که یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند شماری از عناصر جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه را به اسارت بگیرند.
نیروهای مردمی کردهای سوریه نیز در پی درگیری‌های دو روزه خود با گروه‌های تروریستی کنترل 19 روستا را در حومه شهر مرزی راس‌العین در شمال این کشور به دست گرفتند.
منابع نظامی سوریه نیز اعلام کردند سازمان اطلاعاتی ارتش سوریه طی یک سال گذشته موفق شده است 500 تن از جنگجویان تروریست را پس از شناسایی به هلاکت برساند و تعداد زیادی از انبارهای مهمات را منفجر کند. این منابع همچنین اظهار داشتند که با پیشروی‌های ارتش بیش از 400 فرد مسلح خود را تسلیم ارتش سوریه کردند.
سایر رویدادها
* یکی از نمایندگان کردتبار مجلس ترکیه گفت، در حالی که دیوار برلین فرو ریخته احداث دیوار حائل توسط دولت آنکارا در مرز سوریه ننگی بزرگ محسوب می‌شود.
* یک فعال کویتی از جمع‌آوری 80 تا 100 میلیون دلار در طول سال جاری در این کشور برای گروه‌های مسلح در سوریه خبر داد.
* قدری جمیل معاون نخست‌وزیر سوریه اعلام کرد، هرگز از نظام بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه جدا نمی‌شود.
* سفارت واتیکان در دمشق هدف حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها قرار گرفت لیکن این حمله تلفات جانی به دنبال نداشت.

 


بر اثر یک حمله انتحاری به یک حسینیه در حومه حمص دست‌کم 12 نفر کشته و 40 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری المنار، تروریست‌ها با حمله به مراسم عزاداری سالار شهیدان در منطقه الثابتیه در حومه حمص 12 نفر را کشتند و 40 نفر دیگر را مجروح کردند.
یکی از کشته‌شده‌ها در این حمله تروریستی یک کودک 6 ماهه بود. این حمله انتحاری توسط فردی سعودی تبار با نام ابومصعب السعید انجام شد و این تروریست در میان عزاداران حسینی در حسینیه حضرت خدیجه(ع) خود را منفجر کرد.
گروه تروریستی جبهه النصره وابسته به القاعده با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حمله تروریستی را پذیرفت.
این حمله انتحاری همچنین خسارات مادی قابل توجهی را به خانه‌های مردم وارد کرد. تروریست‌ها در سوریه بارها به اماکن مذهبی حمله کرده‌اند.

 


شیخ یوسف قرضاوی معروف به «شیخ فتنه» به دست نیروهای امنیتی قطر شدیدا مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروی‌های امنیتی قطر چند روز پیش از شیخ یوسف قرضاوی خواستند به دستور امیر قطر، طی چند ساعت این کشور را ترک کند. اما قرضاوی این دستور را نادیده گرفت و اعلام کرد، با توجه به حضور 12 ساله‌اش در این کشور و مدیریت برنامه‌های اسلامی شبکه «الجزیره»، اخراج وی از کشور درست نیست.
در پی امتناع قرضاوی، نیروهای امنیتی به منزلش در دوحه حمله و او را با باتوم شدیدا مضروب کردند و به این ضرب و شتم آنقدر ادامه دادند که او پذیرفت از کشور خارج شود.
قرضاوی از دوحه مستقیما از طریق هوایی وارد قاهره و در بیمارستانی بستری شد. این در حالی است که مواضع تفرقه‌افکنانه قرضاوی باعث شده است که مصری‌ها هم از او دل‌خوشی نداشته باشند.
شیخ یوسف قرضاوی که مصری‌الاصل است، طی سال‌های اخیر مواضع نفاق‌انگیز و ضد شیعی داشته و منشا بسیاری از فتنه‌های مذهبی بوده است. به همین خاطر او را شیخ فتنه و یا «شیخ ناتو» لقب داده‌اند.

 


نیروهای رژیم آل خلیفه در اقدامی ضداسلامی به شرکت‌کنندگان در مراسم ماه محرم حمله‌ور شدند و تعداد زیادی از عزاداران را مجروح کردند.
به گزارش شبکه خبری العالم، نظامیان آل‌خلیفه در روز اول ماه محرم به مراسم سوگواری شیعیان بحرینی یورش برده و علیه عزاداران از گازهای اشک‌آور و سمی استفاده کردند که باعث خفگی و مجروح شدن تعداد زیادی از عزاداران شد.
نیروهای آل‌خلیفه پارچه‌ها و پلاکاردهایی را که به نشانه سوگواری برای امام‌حسین(ع) نصب شده بود پایین کشیده و آنها را نابود کردند، اقدامی که نشان‌دهنده برخورد کینه‌جویانه رژیم آل‌خلیفه با شهروندان بحرینی و سلب آزادی‌های دینی و اعتقادات مردم مسلمان بحرین است. به گفته شاهدان شماری از مردم از جمله کودکان و افراد کهنسال براثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی و مسمومیت شدند. این اولین بار نیست که نیروهای رژیم آل‌خلیفه به مراسم عزاداری شیعیان در ماه محرم حمله می‌کنند. در سال‌های گذشته نیز این نیروها در اقدامی تحریک‌آمیز از انجام مراسم عزاداری شیعیان جلوگیری کردند.
این درحالی است که مردم بحرین هر سال مصمم‌تر از سال گذشته تأکید می‌کنند که به مبارزات خود علیه آل‌خلیفه ادامه می‌دهند و با هرگونه ظلم و ستم مقابله خواهند کرد. انقلابیون بحرینی همچنین با الگو قرار دادن امام‌حسین(ع) که نماد مبارزه با ظلم و ستم است اعلام کردند تسلیم نخواهند شد و تا سرنگونی آل‌خلیفه به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

 


گفت‌وگوهای ملی میان احزاب حاکم در تونس، گروه‌ها و احزاب مخالف برای برون رفت از بحران کنونی در این کشور به شکست انجامید و النهضه احزاب مخالف را عامل این شکست دانست.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حزب حاکم النهضه در تونس و احزاب مخالف روز دوشنبه گفت‌وگو برای تشکیل دولت انتقالی جدید را درپی توافق نیافتن بر سر معرفی نخست‌وزیر جدید به حال تعلیق درآوردند.هنوز مشخص نیست که این مذاکرات چه زمانی از سرگرفته خواهد شد.
به گزارش رویترز، دولت فعلی به رهبری حزب النهضه پیش از این درباره کناره‌گیری از قدرت در ماه جاری میلادی برای فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات به عنوان راهی برای پایان دادن به بحرانی که از چند ماه پیش در این کشور آغاز شده است، موافق کرده بود.
راشد الغنوشی رییس حزب حاکم النهضه روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری، گروه‌ها و احزاب مخالف را عامل شکست مذاکرات دانست.
وی درعین حال با پافشاری روی نامزد مورد علاقه ائتلاف احزاب حاکم در تونس برای تشکیل کابینه جدید گفت: احمد المستیری (88ساله) لایق‌ترین فرد برای تصدی پست نخست‌وزیری است.
درحالی که احزاب مخالف از محمد الناصر (79ساله) یکی از شخصیت‌های سیاسی برای تصدی پست نخست‌وزیری حمایت می‌کنند.
ناظران سیاسی معتقدند شکست گفت‌وگوها و ادامه پافشاری طرفین بر خواسته‌های خود از جمله در ارتباط با نامزد پست نخست‌وزیری، همچنان راه را بر ادامه تنش و بحران در این کشور باز خواهد گذاشت.
گفت‌وگوهای ملی درتونس از 25 اکتبر به منظور برون رفت از بحران سیاسی این کشور که درپی ترور محمد البراهمی یک نماینده چپگرای مخالف دولت (25 ژوئیه) شدت یافت، آغاز شد.

 


در پی انتقال شماری خودرو بمب‌گذاری شده توسط عناصر القاعده به داخل خاک ترکیه، در این کشور وضعیت قرمز اعلام شد.
به گزارش ایسنا، بالاخره شبکه القاعده تهدیدات خود علیه آنکارا را عملیاتی کرد. به گفته منابع امنیتی ترکیه، عناصر «امارت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» شماری خودرو بمب‌گذاری شده را از سوریه وارد استان «شانلی اورفا» در ترکیه کردند. داعش که وابسته به القاعده است، اخیرا تهدید کرده بود در شهرهای بزرگ ترکیه دست به حملات انتحاری می‌زند.
منابع اطلاعاتی گفتند داعش قصد دارد از خودروهای مذکور در شهرهای مهم ترکیه از جمله آنکارا، اسلامبول و ازمیر دست به عملیات تروریستی بزند.
به نوشته روزنامه «تودیزمان»، چاپ ترکیه، در پی اطلاع یافتن مقامات ترکیه از اقدام داعش، اداره پلیس ملی، فرماندهی کل ژاندارمری و سازمان اطلاعات ملی در ترکیه وضعیت قرمز اعلام کردند.
پیش از این دولت ترکیه به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه کمک می‌کرده است؛ ولی چند ماهی است که ارتباط میان عناصر داعش و تکفیری با آنکارا تیره شده است و تنش میان طرفین به قدری افزایش یافت که ارتش ترکیه برخی مواضع داعش در خاک سوریه را با توپخانه هدف قرار داد و دفاتر سعودی‌ها را بست. مقامات ریاض از طریق این دفاتر به تروریست‌های سوری کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کرده‌اند.
دولت ترکیه برای جلوگیری از نفوذ عناصر داعش به شهرهای بزرگ این کشور، اقدامات امنیتی در استان‌های جنوبی را شدیدتر کرده است.
نیروهای اطلاعاتی ترکیه از 10 آبان تروریست‌های داعش را تحت نظر داشته‌اند. علاوه بر آنکارا، اروپایی‌ها و دولت واشنگتن هم در ارتباط با تهدیدات شبه نظامیان افراط‌گرای سوری فوق‌العاده نگران شدند. به همین خاطر، آمریکا از عربستان فاصله گرفته است.
داعش از آنکارا خواسته بود تا گذرگاه مرزی «باب الهوا» و «باب‌السلامه» را باز کند.
در پی تصرف شهر «اعزاز» سوریه توسط داعش، ترکیه این دو گذرگاه را بسته بود.
داعش مسئولیت انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در شهر مرزی «ریحانلی» ترکیه را برعهده گرفت.
در این انفجار که ماه گذشته رخ داده است، 53 غیرنظامی کشته و بیش از 100 نفر مجروح شدند.
دولت آنکارا برای جلوگیری از نفوذ عناصر داعش به خاک ترکیه، در برخی مناطق مرزی دیوار حائل احداث کرده است.
این اقدام نیز با اعتراضات گسترده مردم مناطق همجوار سوریه مواجه شده است.
گفتنی است مقامات ایران بارها به ترکیه و غرب در مورد قدرت گرفتن القاعده هشدار داده بودند.

 


رسوایی جاسوسی آمریکا به سوئیس و مراکز مالی این کشور رسید.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا علاوه بر تاسیس مراکز جاسوسی در ژنو و برن، در شهر زوریخ نیز اقدام به جاسوسی از مردم، مقامات و به ویژه مراکز مالی می‌کنند!
به گزارش ایرنا، به نقل از رسانه‌های سوئیس، یک مقام بلند‌پایه آژانس امنیت ملی آمریکا تایید کرده کاخ سفید در زوریخ تجهیزات شنود مخابراتی کار گذاشته و بیش از همه بر روی اطلاعات مالی این کشور تمرکز داشته است. این کشور حتی در شهر «سوگ» سوئیس نیز در زمینه تجارت و نفت اقدام به جاسوسی کرده است.
پیش از این روزنامه سوئیسی «تاگس آنزیگر» در گزارشی با عنوان «زیر سقف سفارت آمریکا در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو چه می‌گذرد؟» به بررسی عملکرد جاسوسان آمریکا در ژنو پرداخته بود.
روزنامه‌های سوئیسی نوشتند: بر اساس گزارش‌ها، شنودکنندگان حرفه‌ای سازمان امنیت ملی و سازمان سیا در سفارت آمریکا در ژنو فعال هستند و واحدی تحت عنوان «مجموعه سرویس خاص» (SCS ) در سفارت آمریکا در ژنو فعال است که کار جاسوسی را بر عهده دارد.
گفتنی است اسنادی که «ادوارد اسنودان»، مامور سابق سیا در اختیار رسانه‌های مختلف قرار داده نشان می‌دهد، ایالات متحده آمریکا به استفاده از سفارتخانه‌های خود در کشورهای مختلف، از مردم، مقامات و مراکز نظامی و تجاری آنها به طور گسترده جاسوسی می‌کند و در این بین دوست و دشمن نمی‌شناسد.
نکته جالب توجه اینکه، بر اساس یکی از این اسناد که به تازگی منتشر شده، انگلیس نیز همچون آمریکا اقدام به جاسوسی از متحدان خود می‌کند. یکی از این کشورها آلمان است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، به نقل از رویترز، اسناد افشا شده آژانس امنیت ملی آمریکا به همراه تصاویر هوایی و اطلاعاتی درباره فعالیت‌های جاسوسی در آلمان این مسئله را مشخص می‌کند که انگلیس در حال اداره پایگاه شنود مکالمات در داخل پارلمان آلمان و دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور است و از تجهیزات پیشرفته بر روی پشت بام سفارت انگلیس در برلین استفاده می‌کند.
روزنامه ایندیپندنت نوشت،‌ این عملیات جاسوسی که توسط مقر ارتباطات دولت لندن در ساختمان‌های دیپلماتیک در سراسر جهان برای رهگیری کشورهای میزبان صورت می‌گیرد، توسط آمریکا و سایر شرکای انگلیس در حال انجام است.
چندی پیش یکی از رسانه‌های آلمانی پس از افشای شنود مکالمات تلفنی مرکل از سوی آمریکا نوشت سفارت آمریکا در کشورهای مختلف جهان تبدیل به «مرکز جاسوسی» شده است!

 


اعتصاب کارکنان راه‌آهن اسپانیا در اعتراض به بی‌توجهی دولت به اعتراض‌ها چهار هفته دیگر تمدید شد!
کارکنان دو شرکت بزرگ راه‌آهن دولتی اسپانیا از حدود یک هفته قبل در اعتراض به تصمیم دولت برای خصوصی‌سازی، دست به اعتصاب زده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از آنچه معترضان «بی‌توجهی دولت به خواسته‌ها» عنوان کرده‌اند خبر می‌رسد، اعتصابیون اعلام کرده‌اند چهار هفته دیگر به اعتصاب‌ها ادامه خواهند داد. معترضان تاکید می‌کنند که دولت باید نسبت به بیکار نشدن کارکنان قطارها و خطوط راه‌آهن تضمین دهد.
اما مقامات دولتی می‌‌گویند برای رسیدن به اوضاع مناسب باید این دو شرکت بزرگ دولتی به چهار شرکت کوچکتر تقسیم و به بخش خصوصی واگذار شود. تشکل‌های کارگری اعلام کردند تا زمانی که دولت به نگرانی‌های کارکنان توجه نکند،‌ اعتراض‌ها ادامه خواهد داشت. اعتصاب‌ها در این بین بیش از هر کس به مردم این کشور اروپایی فشار وارد کرده است چرا که مدت‌هاست برای جابه‌جا شدن دچار مشکلات جدی می‌شوند.
همزمان با این اعتصاب، هزاران نفر از رفتگران اسپانیا در مادرید نیز در اعتراض به شرایط کاری نامناسب تظاهرات کردند.

 


طرفداران اخوان‌المسلمین پس از پایان دادگاه مرسی در شهرهای مختلف مصر تظاهرات ضدکودتا برگزار کردند.
نقاط مختلف شهرهای اسکندریه، فیوم، بنی‌سویف، منیا، الاقصر و... دوشنبه شب و ساعاتی پس از پایان محاکمه ناتمام «محمد مرسی»، شاهد تظاهرات گسترده ضددولتی از سوی طرفداران «مرسی» بود. آن طور که ائتلاف «حمایت از مشروعیت» اعلام کرده تنها در اسکندریه 38 تجمع با نام «پایداری مرسی در محاکمه» برگزار شد.
در استان فیوم اما تظاهرات به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی ضمن شلیک گاز اشک‌آور و ضرب و شتم معترضان 12 نفر را بازداشت کردند.
بنی‌سویف اما شاهد سه تظاهرات شبانه در محکومیت محاکمه مرسی بود. در این شهر معترضان تصاویر مرسی و شماری از اخوانی‌های بازداشت شده را با خود حمل می‌کردند. به گزارش خبرگزاری‌ فارس، در شهرهای «منیا» و «الاقصر» نیز مجموعا 22 نفر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
از سوی دیگر، شبکه خبری «الجزیره» نیز از وقوع درگیری‌های شدید بین طرفداران مرسی و نیروهای امنیتی در «قاهره» خبر داد.
بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی در این شهر معترضان به محاکمه مرسی را با گلوله و گاز اشک‌آور پراکندند.
حامیان اخوان‌المسلمین در مقابل مقر دانشکده پلیس در قاهره نیز تجمع کردند تا محاکمه رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر را محکوم کنند.
آنها دست‌نوشته‌های زرد رنگ در دست گرفته و با سردادن شعارهایی تاکید کردند محاکمه مرسی یک اقدام سیاسی است. تظاهرکنندگان با سر دادن شعار علیه «نظام کودتا» تاکید کردند به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود در مقابل تمام نهادهای قضایی مصر ادامه می‌دهند.
حامیان اخوان‌المسلمین در دانشگاه قاهره با تدابیر شدید امنیتی تظاهرات مشابهی برگزار کردند. هزاران تن از مخالفان محاکمه مرسی در «المعادی» و «اسیوط» راهپیمایی کردند. ساکنان روستای «العدوه»، زادگاه رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر نیز برای اعلام مخالفتشان با محاکمه وی تظاهرات کردند.
در همین راستا، اخوان‌المسلمین مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد محاکمه مرسی «ظالمانه» بوده و مسئولان دادگاه «اتهامات دروغین» علیه وی مطرح کرده‌اند.
روز دوشنبه، 13 آبان‌ماه سال 92 اولین جلسه محاکمه محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر به همراه 14 تن از رهبران اصلی اخوان از جمله «عصام العریان» در «آکادمی پلیس» قاهره با حضور هزاران نیروی امنیتی و ده‌ها هزار نفر از موافقان و مخالفان برگزار شد.
این جلسه به دلیل اعتراض‌ها و شعارهای پی‌درپی متهمان همچنین به دلیل اینکه مرسی حاضر به پوشیدن لباس مخصوص زندانیان نشد، نیمه‌تمام ماند و قاضی دادگاه ادامه محاکمه را به 18 آبان ماه موکول کرد. این مسئله به شدت خشم اخوانی‌ها را برانگیخته است.
در این بین حزب اسلامگرای «النهضه» تونس نیز با صدور بیانیه‌ای شدید‌اللحن محاکمه «رئیس‌جمهور قانونی مصر» را «ظالمانه» توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها حزب النهضه که رهبری ائتلاف حاکم را بر عهده دارد در بیانیه‌ای توقف محاکمه مرسی و آزادی وی را خواستار شد و افزود: محاکمه مرسی در حالی است که وی رئیس‌جمهور قانونی و نخستین رئیس‌جمهور غیرنظامی و منتخب در تاریخ مصر است.
این بیانیه افزود: جلسه محاکمه مرسی روز دوشنبه و چهار ماه بعد از کودتای نظامی علیه دولت مشروع مصر آغاز شد کودتایی که برای ناکام گذاشتن تجربه دموکراسی و نابودی دستاوردهای انقلاب این کشور صورت گرفت.
در این بیانیه النهضه تونس همبستگی کامل خود را با رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و معاونان وی و رهبران اخوان به خاطر محاکمه ظالمانه آنان اعلام کرد.
النهضه تاکید کرد: محاکمه مرسی توهین و کوچک شمردن اراده و خواسته میلیون‌ها مصری است بنابراین این محاکمه باید متوقف و رئیس‌جمهور آزاد شود و کشور بار دیگر به روند انتقال دموکراسی که مطالبات مردم را محقق می‌کند بازگردد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10