(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 15  آبان 1392 - شماره 20634 

نگاهی به وسایل گرمایشی مدارس و مشکلات پیش رو (بخش پایانی)
آموزش مدیران و معلمان برای ایمنی گرمایش مدارس
   


حسن آقایی
یخ فصل سرما و یخبندان امسال به لحاظ تأمین انواع وسایل گرمایشی مدارس و گفت‌ها و تاییدهای مسئولان ذی‌ربط و دست‌اندرکار، و با تحریر نت استاندارد و طنین آهنگ دلنواز باید که در ایمنی فضای کلاس های درس دلپذیرتر از هر سال گذشته، آب شود.
تهیه و تأمین و بهره‌وری از سیستم‌های گرمازا اقدام پراهمیت و حیاتی برای حفظ دانش آموزان در شهرها و روستاهای کشورمان است لیکن سالم نگهداشتن و کنترل کار این وسایل در جهت پایداری ایمنی هم روی دیگر این اقدام است. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش... در گفتارشان لزوم اجباری شدن آموزش مسئولان مدارس به منظور امنیت کارکرد سیستم‌های گرمایشی را مطرح می‌کند... گزارش پایانی را می‌خوانید:
پرسشم از معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، محور اوضاع وسایل گرمایشی در فصل سرما و چگونگی اقدامات تأمین ایمنی و استاندارد آن‌ها در مدارس سطح کشور است.
اما تشریح وضعیت کلی فضای آموزشی، اهداف و برنامه‌های تبدیل وسایل گرمایشی نفتی و گازسوز به سیستم مرکزی و یا پکیج حرارتی در مناطق سردسیر و یخبندان، نیاز و تأمین بخشی از هزینه‌های سیستم گرمایشی استاندارد و... تأکید بر امنیت دادن و امور حفظ و آموزش فنی مسئولان مدارس در کاربرد سیستم گرمایشی مدارس، متن گفتار وی است.
تبدیل بخاری‌های نفتی
به سیستم حرارتی و پکیج
«دکتر مرتضی رئیسی دهکردی» اظهار می‌کند: «وضعیت کلی فضای آموزشی در کشور اکنون به این شکل است که به برکت انقلاب اسلامی و تلاش‌های صورت پذیرفته در هیچ جای کشور، محروم از تحصیل به واسطه عدم فضای آموزشی، نداریم . چرا که بیش از 90درصد از مجموعه 500هزار کلاس، در مالکیت وزارت آموزش و پرورش است. در همین زمینه، وضعیت فضای آموزشی مناطق محروم در روستاها از لحاظ تراکم، بهتر از شهری است...» می‌پرسم دلیلش چیست؟ می‌گوید: «بخشی از فضاهای آموزشی که عمدتا در دهه اول یا دوم انقلاب ساخته شده بیشتر در مناطق جمعیت کمتر از 20 تا 30 هزار نفر کشور است که برای گرمایش از وسایل نفتی یا گازی استفاده کرده‌اند. بنابراین، از مجموع 500 هزار کلاس، 150 هزار کلاس نیازمند در مناطق سردسیری دائما دارای بخاری نفتی یا گازی بوده که این، استاندارد وزارتخانه نیست. هدف اصلی ما این است که کار عملیاتی تبدیل به سیستم حرارتی مرکزی یا پکیج حرارتی مناطق سرد و یخبندان را تأمین کنیم.»
وضعیت تأمین اعتبار و بخاری‌های وارداتی
وی در ادامه، معضل عدم استاندارد گرمایشی مدارس را نیاز به یکهزار میلیارد تومان اعتبارات می‌خواند که این مشکل تأمین هزینه ممکن نیست. در همین ارتباط، امسال در قانون سال 1392 از 200 میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض گاز مصرفی کشور 100میلیارد تومان تأمین شده است. بر این مبنا، اجرای تأمین سامانه حرارتی در محروم ترین مناطق شروع می‌شود.
«رئیسی دهکردی» در ادامه گفتارش با این اشاره که حوادثی که سال گذشته در برخی مدارس بوده تعداد کلاسشان یک یا دو بوده، پیرامون استانداردسازی وسایل گرمایشی بیان می‌کند سیستم حرارتی گرمایش تابشی برای مدارس یک یا دو کلاسه تأمین است 15هزار دستگاه حرارتی تابشی در حال حاضر نصب شده و 30هزار دستگاه بخاری تابشی دیگر در جریان ورود به کشور است.» 2070 مدرسه در سطح استان چهارمحال و بختیاری به انواع بخاری‌های استاندارد مجهز شده و از 15 آبان ماه مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌گیرند.
«ابوالقاسم علیاری» مدیرکل نوسازی مدارس استان چهارمحال و بختیاری، درباره وضعیت وسایل گرمایشی مدارس در فصل سرما در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان در شهرکرد با تأکید بر این که بخاری‌های غیراستاندارد در مدارس این استان وجود ندارند، می‌افزاید از طریق سازمان نوسازی مدارس کشور 548 بخاری تابشی به استان چهارمحال و بختیاری تحویل شده است، خاطرنشان می‌کند این تعداد بخاری در مناطق عشایری لردگان، فلارد، خان میرزا، اردل، میانکوه، کیار، فارسان، سامان، بن و کوهرنگ توزیع شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: «در سطح این استان 1070 مدرسه از بخاری گازسوز، 500 مدرسه بخاری نفت‌سوز و 500 مدرسه از تأسیسات گرمایشی شوفاژ، پکیج و گرماتاب استفاده می‌کنند.»
«زمانی» همکارمان در نمایندگی روزنامه کیهان در استان چهارمحال و بختیاری در ادامه دو پرسش شامل زمان روشن کردن بخاری‌های مدارس و موضوع اخذ وجوه مشارکتی از والدین بچه‌ها برای هزینه تأمین نیاز و بهینه‌کاری امور مدارس را با روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان در میان می‌گذارد. او در این ارتباط چنین خبر می‌دهد: «باتوجه به پیگیری های زیاد، سرانجام مسئول روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان درباره راه‌اندازی سیستم گرمایشی در مدارس، پاسخ می‌دهد: «سیستم‌های گرمایشی مدارس در استان از تاریخ پانزدهم آبانماه امسال راه‌اندازی می‌شود.» وی هم‌چنین اعلام می‌کند مدارس استان حق دریافت هیچ‌گونه وجهی از اولیای دانش‌آموزان برای پرداخت هزینه‌های مختلف از جمله آب، برق، گاز، نفت، فتوکپی و... ندارند.» خبرنگار سپس به سراغ چند نفر از مدیران مدارس می‌رود که این گونه می‌گویند: «در طول سال، اکثر مدارس در شهرها و روستاهای استان مبالغی تحت عناوین خودیاری و مشارکت برای تأمین هزینه‌های یاد شده از اولیای دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. هم‌چنین چند نفر از اولیای دانش‌آموزان مدارس از خوب بودن سیستم‌های گرمایشی مدارس می‌گویند و در این مورد مشکلی ندارند.»
خبرنگار کیهان در شهرکرد در ادامه شرح و تفصیل خبری خود، آورده است: ای کاش مسئول روابط‌عمومی آموزش و پرورش و دیگر مسئولان ذی‌ربط ادارات و سازمان‌ها در مصاحبه ها آمار و ارقام و پرسش‌های خبرنگاران را به منظور اطلاع‌رسانی در اسرع‌وقت در اختیار آنان قرار بدهند و موجب سرگردانی‌شان نشوند. دسترسی به منابع شفاف و موثق از طریق مسئولان، سبب سرعت عمل در اطلاع‌رسانی به جامعه می‌شود. (روابط عمومی از منظر علوم ارتباطات و اجتماعی نخستین جایگاهی محسوب می شود که مراجعه‌کننده بتواند راحت و سریع نیازش را مطرح و یا راهنمایی شده تا سرانجام به خواسته‌اش برسد.)
«احمد محمودزاده» مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان را از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل اعلام کرده و می‌افزاید: «باتوجه به وضعیت آب و هوای استان و سردسیر بودن منطقه توجه سیستم گرمایشی مدارس، استانداردسازی وسایل گرمایشی جزو برنامه‌های اولویت‌دار آموزش و پرورش استان بوده و در این‌باره اقدامات لازم انجام شده است.»
گفته وی هم‌چنین حاکی است که همزمان با آغاز سال تحصیلی و برابر هماهنگی‌های به عمل آمده کلیه مدارس استان مورد بازرسی قرار گرفته به طوری که در سطح استان بخاری غیراستاندارد در مدارس مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. از طرف دیگر براساس مصوبه شورای آموزش و پرورش استان سیستم گرمایشی مدارس توسط گروهی متشکل از نمایندگان اداره کل استاندارد، دفتر فنی استانداری، شهرداران مناطق و فرمانداری‌ها مورد بازدید و کنترل قرار می‌گیرند. در صورت وجود نواقص بلافاصله نسبت به رفع معایب اقدام می‌شود. از سوی دیگر هم چنین قراردادهای لازم بین شرکت‌های مرتبط و سازمان تجهیز و نوسازی مدارس منعقد شده است تا در طول فصل سرما رفع نواقص سیستم گرمایشی مدارس در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام پذیرد. مدیرکل آموزش و پرورش استان می‌افزاید: «نحوه استفاده صحیح از سیستم گرمایشی و اطفای حریق در طول مدت آبان ماه با برپایی کارگاه‌های آموزشی به مدیران، عوامل اجرایی و دانش‌آموزان در مدارس آموزش داده می‌شود.»
«محمودی» درباره اعتبارات هزینه‌های مربوط به وسایل گرمایشی اظهار می‌کند: «برای تعمیر، نگهداری و خریدهای ضروری در ارتباط با وسایل گرمازای مدارس 5میلیارد ریال از طریق استانداری و 7میلیارد ریال توسط سازمان تجهیز و نوسازی مدارس اختصاص یافته است.»
وی سپس در مورد نحوه توزیع بخاری‌های تابشی در برخی مدارس اظهار می‌کند: «تعداد 700دستگاه بخاری جدید تابشی برای مدارس زیر سه کلاسه استان اختصاص یافته و توزیع شده است. اما در مدارسی که ناچار از بخاری نفتی استفاده می‌کنند بخاری استاندارد کاربراتور نصب شده است و اعتبار لازم برای تامین نفت مورد نیاز در اختیار مدارس قرار داده شده است.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان اعتقاد دارد با توجه به اقدامات انجام یافته پیش‌بینی می‌شود امسال در ارتباط با وسایل گرمازا و سیستم گرمایشی مشکلی در مدارس استان وجود نداشته باشد.
خبرنگار روزنامه کیهان در شهر کرد- نظر یک نفر از عشایر در خصوص چگونگی تامین وسیله گرمازا در مدارس را پرسیده است. وی که ساکن قشلاقات است، می‌گوید: «در مدارس عشایری از بخاری‌های نفتی استاندارد استفاده می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «در منطقه ما در یکی دو سال اخیر مشکلی از بابت وسایل گرمازا و تامین نفت در مدارس عشایری پیش نیامده است.»
یک نفر از روستاییان بخش مرکزی اردبیل می‌گوید: «تا دو سال قبل در مدرسه روستای ما بخاری غیراستاندارد استفاده می‌شد که این نوع وسیله خود تهدیدی برای آرامش دانش‌آموز به شمار می رفت. خوشبختانه در سال‌های اخیر نسبت به بهبود وضعیت وسایل گرمازای مورد استفاده در مدارس منطقه ما حساسیت خاصی وجود نداشته است.»
استاندارد شدن وسایل گرمایشی
ممنوعیت استفاده از بخاری کهنه و تجهیز مدارس دایر در سطح استان کردستان به یکی از سیستم‌های گرمایشی، موتورخانه گازی، گازوئیلی، پکیج و بخاری نفتی مجهز هستند. در مواردی که به دلایل تغییرات یا کمبود اعتبار این امر محقق نشده، با همکاری اداره کل نوسازی مدارس استان، برنامه‌ریزی برای استانداردسازی سیستم گرمایشی اجرا خواهد شد. هم چنین تمام مدارس تازه ساخت و بیشتر مدارس مقاوم‌سازی شده مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد هستند.
گزارش خبرنگار روزنامه کیهان در استان کردستان نیز حاکی از آن است که با برخورداری مدارس استان کردستان از وسایل گرمازای استاندارد، استفاده از بخاری غیراستاندارد در مدارس ممنوع اعلام شده است. در این ارتباط برای جایگزینی بخاری‌های معیوب (با عمر بالا) مقرر شد تعداد 546 دستگاه بخاری تابشی از طریق سازمان نوسازی مدارس کشور تحویل استان شود که تاکنون 91 دستگاه تحویل شده است.
تاخیر گازرسانی، کمبود تخصیص اعتبار
از سوی دیگر در سال 91 بر طبق قانون مقرر شده بود از طریق شرکت گاز تعداد 273 مدرسه در سطح استان به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شوند که فقط 10درصد این تعداد تحقق پیدا کرده است. هم چنین در سال جاری مقرر شده 2/6 میلیارد تومان برای تامین سیستم گرمایشی مدارس استان از طریق سازمان نوسازی مدارس کشور به اداره نوسازی مدارس کردستان ابلاغ شود که اقدامات اولیه با هماهنگی دو اداره کل مذکور در خصوص عملیاتی کردن کارها، انجام گرفته است. لیکن با توجه به تهیه آمار مدارس سطح استان برای استانداردسازی سیستم گرمایشی 623 مدرسه در صورت تحقق اعتبار ذکر شده در بالا حدود 7/5 میلیارد تومان اعتبار لازم است
به رغم توصیف و کارهای انجام شده درموضوع وضعیت وسایل گرمایشی مدارس کردستان، لیکن مشکلاتی مطرح می‌شود:«قدمت بالای ساختمان‌ها، نبود تامین تخصیص اعتبارات مدارس مقاوم‌سازی شده در سنوات قبل و تحقق نیافتن انجام تعهد شرکت گاز در سال گذشته در خصوص گازرسانی جدید به روستاها، نیاز مدارس به موتورخانه گازی و هم چنین نبود تخصیص اعتبار مورد نیاز، معضلات پیش روی این استان سردسیر است.»
تاکید بر آموزش مدیران و معلمان
برای حوادث گرمایشی مدارس
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، پیش از آن که از ضرورت آموزش کارکنان مدارس در خصوص استفاده از وسایل گرمازا توضیحاتی بدهد، اکثر آتش‌سوزی‌ها در مدارس را ناشی از خطای انسانی می‌خواند و می‌گوید: «نکات فنی استفاده از وسایل گرمایشی رعایت نشده است، لذا آموزش در این جهت باید کافی و دقیق صورت بگیرد.»
وی در این باره می‌گوید: «علی رغم اقدامات انجام شده، یک موضوع مربوط به نگهداری و استفاده از نیروهای فنی برای حفظ سیستم گرمایشی است. به همین لحاظ در کنار بحث دستگاه‌های استاندارد گرمایشی باید موضوع آموزش کافی و جامع توسط مدیران، معلمان و خدمتگزاران انجام شود که اگر باز اتفاق افتد بتوانند جان دانش‌آموزان را نجات دهند. خوشبختانه وزیر جدید، در دوره کارشان در این وزارتخانه ضمن خدمت به تمام کارکنان، آموزش ایمنی در مدارس داده است.»
معاون عمرانی وزیر با تاکید بر خطای انسانی و لزوم آشنایی و خلأ آشنایی در امکانات فنی سیستم گرمایشی، می‌افزاید: «باید آموزش‌های لازم به مدیر و معلم اجباری شود.»در تهیه این گزارش، نمایندگی‌های روزنامه کیهان در چند استان سردسیر کشور، شامل: آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، همدان و چهارمحال و بختیاری همکاری موثر دارند که از این عزیزان کمال تشکر و قدردانی را داریم.
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10