(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 15  آبان 1392 - شماره 20634

حکایت 7 ساله پتروشیمی اردبیل ( یاداشت خبرنگار)
رشت با سرمایه‌گذار سوئدی تفاهمنامه امضاء کرد
ایران در کیهان
برگزاری سومین جشنواره گلهای داوودی شرق کشور در مشهد
رونمایی از لوح یادبود حماسه 30 مهر مردم همدان
با معرفی نفرات برتر در کاشان
نهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر به کار خود پایان داد
با حضور 70 شاعر داخلی و خارجی برگزار شد
همایش نکوداشت سلمان هراتی در تنکابن
بهره‌برداری از بزرگ ترین شیرخوارگاه کشور در کرج
بازدید فرمانده نیروی انتظامی استان یزد از دفتر سرپرستی روزنامه کیهان
سرانه مصرف آبزیان در سمنان 3/3 کیلوگرم است
راه‌اندازی رادارهای سیستم ترافیک دریایی در بندر امام‌خمینی(ره)
گزارش از دور و نزدیک
عَلَم‌ ها یی که ا ز د ر یا آمد
   


پتروشیمی اردبیل برای خود داستانی دارد. در مرداد ماه سال 85 در هیجدهمین جلسه استانی دولت نهم احداث آن به تصویب رسید و در مراسم کلنگ‌زنی راه‌اندازی آن با همکاری پتروشیمی اراک در مدت 36 ماه از زمان کلنگ‌زنی وعده داده شد.
علی‌رغم انتظار مردم و وعده‌های متعدد مسئولان،اجرای این پروژه در عمل متوقف شدبه طوری که باگذشت 7 سال از کلنگ‌زنی آن،پتروشیمی اردبیل فقط 10 درصدپیشرفت فیزیکی داشته و به دلیل بی‌توجهی برخی مسئولان در سال‌های اخیر مردم نسبت به آغاز عملیات آن کاملا ناامید شده بودند.
مجتمع پتروشیمی اردبیل واقع در 17 کیلومتری جاده اردبیل-خلخال، قرار بود با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون و 100 هزار تن اوره و 600 هزار تن آمونیاک درمساحت 53 هکتار با سرمایه‌گذاری بیش از 5 هزار میلیارد ریال احداث شود.
تأمین 85 درصد اعتبارات ساخت این واحد را پتروشیمی اراک برعهده گرفته و بر اساس توافقات انجام گرفته 15 درصدآن نیز از طریق پذیره‌نویسی سهام شهروندان اردبیل تأمین می‌شد.
با پیگیری‌های ماه‌های اخیر و تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و برخی از مسئولان بار دیگر نام پتروشیمی اردبیل بر زبان‌ها افتاد و گفته‌ها و مصاحبه‌های مسئولان در روزهای اخیر امیدواری به ادامه عملیات احداث پتروشیمی را در دل‌ها زنده کرد.
مجتمع پتروشیمی اردبیل در صورت راه‌اندازی می‌تواند گره‌بزرگی از مشکلات بیکاری استان را برطرف سازد. این مجتمع حدود 500 شغل به طور مستقیم و بیش از یک هزار شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌کند که نعمت بزرگی برای این استان محروم به شمار می‌آید.
همزمان با عید سعید غدیر و طی مراسمی با حضور مسئولان و تنی چند از نمایندگان مردم استان و مسئولان پتروشیمی اراک آغاز عملیات اجرایی آن به طور رسمی اعلام شد.
رئیس هیئت مدیره پتروشیمی اراک در این جلسه از تصویب 545 میلیون دلار یعنی 85 درصد نیاز ارزی مجتمع خبر داد و گفت: 2 هزار میلیارد وام ریالی مجتمع نیز توسط بانک توسعه صادرات پرداخت می‌شود.
قرارداد فنی مجتمع با 2 شرکت هلندی و دانمارکی نهایی شده و همزمان با عید غدیر اجرای سوله‌های نیمه‌تمام آغاز ولی براساس وعده‌های داده شده عملیات اجرایی این طرح از فروردین ماه سال 93 به صورت رسمی و جدی آغاز می‌شود.
امیدواریم این بار وعده‌های مسئولان رنگ حقیقت به خود گیرد و با حل مشکلات ارزی و ریالی و حل مشکل خوراک مجتمع و با تکمیل سوله‌ها، از اوایل سال آینده عملیات اجرایی پتروشیمی اردبیل با سرعت مطلوب آغاز شود تا با به ثمر رساندن آن گامی مثبت در راستای شکوفایی و توسعه منطقه برداشته شود.
نادر پرستار

 


رشت- خبرنگار کیهان:
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی رشت از امضاء تفاهمنامه‌ای با گروه سرمایه‌گذار سوئدی برای پروژه تالاب عینک این شهر خبر داد.
علوی اظهار داشت: براساس این تفاهمنامه قرار است گروه سرمایه‌گذار سوئدی تحقیقات و مطالعات خود را در زمینه پروژه تالاب عینک که شامل ساخت هتل، امکانات تفریحی و گردشگری است را انجام داده وپس از آن پیشنهادات خود را در این زمینه به شورای اسلامی شهر رشت ارائه دهند که در صورت توافق این پروژه اجرایی خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه این پروژه یک پروژه ملی است، گفت: کار تحقیقات و مطالعات روی این پروژه از سوی شهرداری رشت چند سال پیش صورت گرفته و امید است پس از اتمام تحقیقات و مطالعات گروه سرمایه‌گذار سوئدی و بررسی و قبول طرح‌های پیشنهادی آنها در آینده‌ای نزدیک این پروژه اجرایی شود.

 


کرج- خبرنگار کیهان: از ابتدای امسال تاکنون 400 هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی بیمه شدند. معاون صنایع‌دستی و میراث فرهنگی استان البرز گفت: از زمان آغاز این طرح بیمه شاغلین صنایع‌دستی تاکنون 850 نفر به بیمه معرفی شده‌اند. سعید امینی افزود: متقاضیان بیمه باید در یکی از رشته‌های صنایع دستی کارت شناسایی و مجوز فعالیت و گواهینامه از سازمان فنی و حرفه‌ای داشته باشند.
اقلید- خبرنگار کیهان: جلسه شورای مسئولین ادارات آموزش و پرورش شهرستان اقلید برگزار شد. سرهنگ اصغر سالاری مسئول بسیج دانش‌آموزی اقلید باتوجه به اعزام دانش‌آموزان راهیان نور گفت: اولین کاروان راهیان نور اقلید که متشکل از 400 نفر از دانش‌آموزان پسر است در نیمه دوم مهرماه به مناطق عملیاتی جنوب اعزام می‌شوند و از مناطق عملیاتی فاو، شلمچه، سوسنگرد و بستان بازدید می‌کنند.
اراک- خبرنگار کیهان: نخستین زمین آتش با تجهیزات مدرن آموزشی در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از توابع استان مرکزی به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل این پالایشگاه از لزوم آموزش اطفای حریق و نیاز به زمین آموزش آتش در پالایشگاه خبر داد. میرقادری گفت: این مهم با تلاش و پیگیری اداره H.S.E و همکاران در واحدهای پالایشگاه از جمله ایمنی و آتش‌نشانی به ثمر نشست.
* نوزدهمین دوره مسابقات قرآن‌کریم و نهج‌البلاغه ویژه خانواده‌ها و کارکنان شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند برگزار شد. مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی در مراسم افتتاح این مسابقات از شرکت 228 نفر در دوره نوزدهم مسابقات خبر داد. سید علی‌اکبر میرقادری افزود: تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته صددرصد افزایش داشته است.
اردبیل- خبرنگار کیهان: شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات متجاوزان به منابع طبیعی در استان اردبیل راه‌اندازی شد.
مرتضی بیرام‌زاده دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان با اعلام این خبر گفت: طرح برخورد قاطع با مخربان و متجاوزان به منابع طبیعی در سطح استان اردبیل اجراء می‌شود.
* بیش از 700 بخاری گازی از نوع تابشی در مدارس استان اردبیل توزیع شد. اکبر نیکزاد استاندار اردبیل در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اعلام این خبر گفت: برای تعمیر و بازسازی سیستم حرارتی مرکزی مدارس استان پنج میلیارد ریال اختصاص یافته است.
رشت- خبرنگار کیهان: سرپرست شهرداری رشت در جلسه شورای اسلامی این شهر ضمن تأکید بر رعایت حقوق شهروندان از سوی صاحبان اصناف گفت: شهرداری با فعال نمودن اکیپهای سد معبر در 5 منطقه، با مغازه‌دارانی که با لوازم خود پیاده‌روها را اشغال می‌کنند برخورد خواهد کرد.
بهارمست افزود: در همین راستا به مغازه‌داران خاطی 2 بار اخطار شفاهی و کتبی داده می‌شود و بار سوم حکم پلمب صادر می‌شود و تکرار این موضوع باعث ابطال پروانه کسب می‌شود.
* رئیس ستاد راهیان نور سپاه قدس گیلان از اعزام 2هزار و 200 دانش‌آموز این استان به مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس خبر داد.
سیدعلی حسینی اظهار داشت: این دانش‌آموزان در قالب 55 کاروان به مناطق عملیاتی شلمچه، اروندکنار و هویزه اعزام می‌شوند تا رشادتهای شهدا و رزمندگان دفاع مقدس را بازخوانی کنند.
وی افزود: 12هزار دانش‌آموز دیگر هم در قالب 540 کاروان به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام خواهند شد.
اهواز- خبرنگار کیهان: مجوز تاسیس 13 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی استان خوزستان صادر شد. مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اعلام این خبر گفت: این واحدها در زمینه برنجکوبی، خوراک آماده، کشتارگاه، لبنیات، ایجاد سردخانه، انواع کود آلی، فرآوری و بسته‌بندی خشکبار و آجیل، بسته‌بندی گوشت ومرغ منجمد، بسته‌بندی حبوبات، غلات، میوه و سبزیجات فعالیت خواهند کرد. محمود حقیقت‌خواه اظهار کرد: این طرح‌ها در شهرستان‌های اهواز، دزفول، گتوند، شادگان، شوشتر، باغملک و امیدیه راه‌اندازی می‌شوند.
* معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیشترین مواد غذایی که به صورت غیربهداشتی در خوزستان ارائه می‌شود و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد مواد لبنی فله و فرآورده‌های گوشتی است.
بهزاد شریف مخمل در مراسم روز جهانی غذا با بیان اهمیت سلامت غذا و سیستم‌های غذایی که مهم‌ترین عامل تامین سلامت انسان‌ها می‌شود اظهار کرد: بیشترین خطرهایی که در خصوص مواد غذایی وجود دارد، محصولات لبنی فله و فرآورده‌های گوشتی است پس نیاز است برای جلوگیری از ایجاد این خطرها نهایت تلاش در استان صورت بگیرد.
تبریز- خبرنگار کیهان: هر ساله توسط جمعیت 2 درصدی عشایر آذربایجان شرقی 11 هزار تن گوشت قرمز و 91 هزار مترمربع قالی تولید می‌شود. این اقلام به همراه 24 هزار تن شیر و 12 هزار و 500 مترمربع ورنی توسط عشایر شهرهای کلیبر، خداآفرین، سراب، چارویماق، اهر، هریس و میانه تولید می‌شود.
همدان- خبرنگار کیهان: مرکز رشد واحدهای فناوری شهید احمدی‌روشن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به بهره‌برداری رسید.
در مراسم افتتاح این مرکز، ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر نخبگان با ایشان مبنی بر عدم کندی در شتاب علمی کشور و منتهی شدن مسیر تولید علم به ثروت، بایداین امر را که تبدیل ایده به تجارت از طریق ایجاد شرکت‌های دانش بنیان است با برنامه‌ریزی وتدبیر مناسب طی کنیم.
قشم- خبرنگار کیهان: رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان قشم گفت: طبق بخشنامه صادره از سوی سازمان تامین اجتماعی از تاریخ 29/4/92 وصول حق سرانه درمان جهت فرزندان چهارم به بعد کلیه بیمه شدگان، مستمری‌بگیران فاقد موضوعیت خواهند بود.
عبدالعزیز نیکخواه افزود: در حال حاضر تعداد افراد بیمه شده و خانواده ایشان 68813 نفر است که معادل 60 درصد جمعیت جزیره قشم است.
طبس- خبرنگار کیهان: فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: آمار قربانیان تصادفات برون شهری شهرستان طبس طی فصول بهار و تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش داشته است. محسن جلالیان یزدی افزود: در همین مدت نیز آمار تصادفات جرحی 45 درصد کاهش دارد.
* مراسم اعزام دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه طبس به مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس به جنوب کشور در محل امامزاده حسین‌بن موسی الکاظم طبس وگلزار شهدای این شهر برگزار شد.
در این اردو 120 نفر از دانش‌آموزان پایه دوم دبیرستان در قالب 3 دستگاه اتوبوس به همراه 30 تن از عوامل اجرایی به مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس در استان خوزستان اعزام شدند.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
سومین جشنواره گلهای داوودی شرق کشور در فضایی بالغ بر 10هزار مترمربع و ارائه بیش از 240 گونه از این گل در مشهد برگزار شد.
شهردار مشهد در مراسم افتتاح این جشنواره با تاکید بر توسعه فضای سبز شهری، گفت: در حال حاضر فضای سبز مشهد بالغ بر 3هزار و 200هکتار است.
صولت مرتضوی، تعداد پارک‌های سطح شهر مشهد را 419 پارک عنوان داشت و افزود: سرانه فضای سبز برای هر نفر در مشهد 11/5مترمربع است که درصدد افزایش این رقم تا 15مترمربع هستیم.
وی با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز شهری سهم بسزایی در زمینه کاهش آلاینده‌های زیستی دارد، تصریح کرد: پژوهش‌های کاربردی در این راستا در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. این جشنواره از 8 لغایت 17 آبان ماه در محل باغ گیاه‌شناسی مشهد دایر است.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
لوح یادبود حماسه تاریخی 30 مهر سال 1357 مردم همدان طی مراسمی، در باغ موزه دفاع مقدس این شهر رونمایی شد.
در این مراسم، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: واقعه 30 مهر سال 57 همدان سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و امسال نیز لوحی برای یادبود آن طراحی و تدوین شد تا این روز مهم در حافظه تاریخی مردم ما کمرنگ نشود.
علیرضا ایزدی ادامه داد: این لوح به سبک کاغذهای روزنامه طراحی شده و بر روی آن اخبار و اطلاعات مربوط به وقوع حادثه و حماسه بزرگ 30 مهر بویژه پیام مراجع بزرگ تقلید مانند حضرت آیت‌الله گلپایگانی درج شده است.
وی تاکید کرد: انجام این گونه فعالیت‌ها برای این است که حافظه تاریخی مردم حوادث و نکات بسیار مهمی مانند خیانت‌های شاهان پهلوی و سلسله قاجار را فراموش نکنند.

 


کاشان- خبرنگار کیهان:
نهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با معرفی نفرات برتر با حضور «سعید پورصمیمی»، پیشکسوت تئاتر و سینما در خانه تاریخی نگین این شهرستان به کار خود پایان داد.
این جشنواره که از 30مهرماه کار خود را شروع کرده بود. پس از 6روز رقابت بین 28 گروه نمایشی از شهرستان‌های ساری، اصفهان، کرمانشاه، عجب‌شیر، کازرون، اراک، تبریز، لاهیجان، بروجرد، همدان و کاشان در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه‌خوانی و نمایشگاه عکس و پوستر با قرائت بیانیه هیئت داوران توسط بهرام ابراهیمی، پیشکسوت تئاتر کشور به پایان رسید.



 


تنکابن - خبرنگار کیهان:
آئین نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی در تنکابن برگزار شد.
در این مراسم که با حضور رضائی معاون وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و 10 تن از شعرای کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و بیش از 70 تن از شعرای صاحب‌نام کشور و خانواده مرحوم سلمان برگزار شد، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد.
در بخشی از پیام وزیر آمده است سلمان مسلمانی از کاروان آرمانخواه انقلاب اسلامی بود هرچند عمری کوتاه داشت اما همه همت بلند خویش را صرف پاکیها کرد. آن گونه به امام و انقلاب دلبستگی داشت که یک مرد پاک‌باخته به مرادش داشت.
در ادامه چند تن از مسئولان و شعرای استانی و شهرستانی در وصف این شاعر انقلابی و شخصیت برجسته او در دوران جوانی به ایراد سخنرانی و شعرخوانی پرداختند.
در خاتمه طی آئین باشکوهی جایزه ادبی سلام سلمان به خانواده و همسر آن مرحوم اهدا شد.
در ادامه نیز به شاعران برگزیده شعر سلمان در بخش شعر نوجوان و کودک و بزرگسالان جوایزی اهدا شد.
دختر مرحوم سلمان هراتی در این مراسم خاطراتی از پدرش نقل کرد و تعدادی از شعرای کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان در وصف سلمان شعر سرودند.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
بزرگ‌ترین شیرخوارگاه کشور با اعتبار 4 میلیارد و 500 میلیون تومان که هزینه آن به صورت کامل از سوی خیران تامین شده در مرکز استان البرز افتتاح شد.
مدیرکل بهزیستی استان البرز در جمع خبرنگاران گفت: کلنگ‌زنی شیرخوارگاه امام علی(ع) با ظرفیت 120 کودک زیر 6 سال درسال 90 انجام شد و قرار بود سال گذشته به بهره‌برداری برسد که به دلیل مشکلات بودجه‌ای و ساختاری تاکنون محقق نشده بود.
مرتضی مکاریان اظهار داشت: قرار است در این شیرخوارگاه کودکانی نگهداری شوند که در استان‌های قزوین و قم نگهداری می شوند و به زودی به استان البرز منتقل خواهند شد.
وی تصریح کرد: زمین این شیرخوارگاه متعلق به بهزیستی است اما همه اعتبارات ساخت از سوی دو نفر از خیران تأمین شده است.مکاریان گفت: به منظور خرید تجهیزات مربوط به کودکان کم‌سن، این مرکز نیاز به اعتبارات جدید دارد که باید در این زمینه خیران و دولت از بهزیستی حمایت کنند.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
فرمانده نیروی انتظامی استان یزد از دفتر سرپرستی روزنامه کیهان در این استان دیدن کرد.
سرتیپ منوچهر امان‌اللهی در این بازدید با اشاره به اهمیت نقش رسانه و فرهنگ‌سازی آن گفت: امروز در جامعه بویژه استان یزد، شاهدیم که در کنار تلاش پلیس برای ایجاد امنیت، نقش رسانه در اطلاع‌رسانی بموقع و مناسب نیز در کاهش بسیاری از جرایم تاثیرگذار بوده است.
وی ضمن تشکر از رسانه‌ها در تعامل با پلیس افزود: امروز استان یزد درخصوص شاخص‌هایی نظیر امنیت و احساس امنیت استان برتر کشور است.
به گفته وی، علیرغم حضور نزدیک به یکصد هزار نیروی غیربومی و اتباع بیگانه در استان یزد، شاهد کاهش محسوس جرائم خشن، امنیتی و سرقتها، در سطح استان هستیم.
سرتیپ امان‌اللهی خاطرنشان کرد: مردم این استان درخصوص ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی و... توقع و درخواستهای بیشتری از پلیس دارند.
وی با انتقاد از وضعیت نابسامان و مشکلات موتورسیکلت دراین استان از مسئولان شهری خواست تا نسبت به نظم‌دهی و سامان بخشی حوزه حمل و نقل شهری به ویژه تاکسی‌ها تلاش بیشتری داشته باشند.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سرانه مصرف آبزیان در این استان به میزان 3/3 کیلوگرم است.
سیدمجید موسوی با اشاره به سرانه مصرف حدود 9 کیلوگرمی ماهی در کشور و با توجه به جایگاه ماهی در سبد غذایی و ارزش آن خواستار فرهنگ‌سازی مناسب برای ترویج استفاده از این منبع غذایی در سبد خانوار مردم استان شد.
وی درباره استفاده بهینه از استخرهای ذخیره آب در استان تصریح کرد: پرورش ماهی در این استخرها یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده بهینه از منابع آبی است که همراه با ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانوار کشاورز، موجب غنی شدن آب‌کشاورزی و تاثیر بر افزایش محصولات زراعی و باغی خواهد شد و میزان عملکرد محصولات تحت شرب آب این استخرها در مقایسه با شرایط زمین‌های مشابه که با کودهای شیمیایی تقویت می‌شود، حدود 20 درصد افزایش عملکرد را نشان می‌دهد.

 


اهواز- خبرنگارکیهان:
رادارهای قدرتمند سیستم ترافیک دریایی بندر امام‌خمینی(ره) با بهره‌گیری از متخصصان داخلی راه‌اندازی شد.
مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات با اعلام این خبر و با تأکید بر ضرورت حفظ آماده به کاری رادارهای سیستم ترافیک دریایی در آبراه خورموسی و ارتقای ایمنی شناورها در این آبراه، گفت: دو رادار ایستگاه‌های دریایی شهید حقگو و شهید رشیدی در ورودی آبراه خورموسی به دلیل اشکالات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از حال آماده به کاری خارج شده بودند، اما با تلاش و پیگیری‌های به عمل آمده پس از رفع نواقص بار دیگر راه‌اندازی شده و درحال حاضر آبراهه خورموسی تحت پوشش این رادارها قرار گرفته‌اند.
عبدالکریم رزازان افزود: این پروژه تعمیراتی با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی و کارشناسان مرکز و بندر علی‌رغم محدودیت‌های فنی و مالی و در زمان کمتر از چهار ماه انجام شد.

 


شهین صادقی خبرنگار کیهان در بندرعباس
هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم و سیاه‌پوش شدن در و دیوار شهرهای کشور، صدای طبل و سنج در فضای کوچه و محلات بندرعباس طنین‌انداز است. در استان هرمزگان در طول ماه محرم و صفر، مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان با آداب و رسوم مختلف برگزار می‌شود اما آنچه مراسم عزاداری مردم هرمزگان را از سایر نقاط کشور برجسته می‌سازد، اجرای مراسم جریده‌گردانی و حجله‌گردانی، سنگ‌زنی «چک‌چکو» و حلیم‌پزی با قدمت 100ساله است.
جریده‌گردانی:
یکی از سنت‌های قدیمی هرمزگان در ماه محرم که از چهارم محرم تا روز تاسوعا در برخی از شهرهای استان بخصوص میناب و بندرعباس برگزار می‌شود، مراسم جریده‌گردانی (علم) است. این گردش علم را «پرسه» می‌نامند. معروف‌ترین این مراسم علم‌گردانی مسجد 12 امام «منبرگپ» بندرعباس است که تاریخچه این علم‌ها و مراسم آنها به سالیان دور برمی‌گردد.
روزی فردی تمامی بزرگان شهر را صدا زده و می‌گوید چوب‌هایی به شکل علم از کرانه دریای هند به سمت ساحل بندرعباس می‌آید، اهالی این چوب‌ها را که از جنس صندل است را از آب گرفته و خشک می‌کنند و به نزدیکترین محل یعنی مسجد 12 امام می‌برند و مشاهده می‌کنند که بر روی هرکدام از این چوب ها اسم یک امام کنده‌کاری شده تاکنون معلوم نیست که این چوب ها از کجا آمده‌اند و چگونه این اسما متبرک بر روی آنها نقش بسته است.
بزرگان قدیم بر این باورند که این چوب ها به اذن خدا برای مردم این شهر فرستاده شده و به همین دلیل برایشان قداستی خاص دارد.
همه ساله در روز هفتم محرم این علم‌ها به دریا برده می شوند و طی یک مراسم خاص آنها را با آب دریا و عطر شستشو می‌دهند. در ظهر روز عاشورا نیز بعد از شهادت امام حسین(ع) علم‌ها زمین گذاشته و سیاه‌پوش می‌شوند و این سیاه‌پوش بودن تا پایان ماه صفر ادامه دارد.
مراسم علم‌گردانی به این صورت برگزار می‌شود که از روز چهارم محرم یکی از اهالی هر محل «علم منبری» را به خانه خود دعوت می‌کند و اهالی محل را باخبر می‌کند و به احترام حضور «علم» برای همه اهالی و میهمانها ناهار درست می‌نماید و علم کش‌ها وارد آن منزل می شوند و اشعاری در مصیبت ابی عبدالله الحسین(ع) می‌خوانند و چند نفر معمولا هشت نفر با ضرب سنگ- (که از درخت چندل درست شده است)- با هماهنگی هم حرکاتی نمایش می‌دهند و مردم نذورات خود را به علم کش‌ها می‌دهند تا آنها این نذورات را به «منبر» برده و در عزای سیدالشهدا(ع) مصرف کنند. علم‌کش‌ها باید افرادی متدین، پاک و حداقل سن آنها 40 سال باشد. علم‌کشی مورثی است مثلا بعد پدر علم او به پسرش می‌رسد که هنوز در منبرگپ یا میانشهر این سنت وجود دارد اما اگر به هر دلیلی پسر نتواند جای پدر را بگیرد علم‌کشی وارد خانواده دیگری می‌شود.
حجله‌گردانی یا رقص حجله
یکی دیگر از مراسم ماه محرم، حجله‌گردانی یا رقص حجله است که در مناطقی از بندرعباس میناب، شمیل، سیاهو و... متداول است.
حجله یک اتاقک کوچک مستطیلی یا استوانه‌ای در حدود 2 متر در 1 متر است که چهار نفر آن را به حرکت در می‌آورند و در دسته‌های روز عاشورا و گاهی تاسوعا و شب عاشورا همراه عزاداران است و به حرکات هماهنگ و موزون همراه ساز و دهل و نوحه به گردش درمی‌آید.
نکته جالب این مراسم همراهی مردم با حجله‌گردان‌هاست که طبق سنت دیرینه سه بار از زیر این حجله عبور می‌کنند و حوائج خود را در نظر دارند. در روز عاشورا بعد از شهادت قاسم‌ابن حسن(ع) در برخی مناطق حجله را خونی و در جاهای دیگر حجله را سیاهپوش می‌کنند.
این حجله فقط در مراسم تعزیه به کار می‌رود و در زمان خاص افراد خاصی این حجله را آماده می‌کنند که در برخی از مناطق حجله‌بندی موروثی است.
پرسه تابوت
از روز هفتم محرم بعضی از حسینیه‌ها تابوت را با پارچه‌های رنگین نذری و آیینه و گاه شمشیر تزئین می‌کنند و همراه با علم در محله‌ها می‌گردانند. حرکت تابوت بسیار دیدنی است. علاوه بر دسته سینه‌زن، نوازندگانی با سرنا و دهل تابوت را همراهی می‌کنند.
سنگ زنی (چک چکو):
این مراسم همراه با علم گردانی است. دسته عزاداران با دو قطعه سنگ یا چوبی که در دست دارند به دور علم یا نوحه‌خوان گرد می‌‌‌‌آیند و به جای زدن به سینه، سنگها یا چوب‌ها را در دو دست بالا می‌برند و در بالای سر به هم می‌کوبند و بعد هم هماهنگ با نوا و ریتم نوحه‌ای که خوانده می‌شود دوباره آنها را بین پاها به هم می‌زنند و به شکلی هماهنگ گامی به جلو و گامی به عقب برمی‌دارند و همنوا با نوحه‌خوان، بیتی از نوحه را تکرار می‌کنند که در واقع نام «چک چکو» از صدای به هم خوردن همین سنگ‌ها گرفته شده است.
این کار در کوچه‌ها و محله‌ها انجام می‌شود و به هنگام رسیدن به در خانه‌ای همه یک صدا در حالی که سنگ‌ها یا چوب‌ها را به هم می‌زنند و گامی به جلو و گامی به عقب برمی‌دارند می‌گویند «چک چکو ماه محرم رسید.»
مراسم ویژه علم پیغمبر در شهرستان میناب
در روز پنجم محرم در میناب دو علم در دو حسینیه جداگانه همزمان بسته می‌شود. علم پیغمبر و علم صاحب الزمان. این دو علم بسیار مورد توجه مردم میناب است به گونه‌ای که عصر روز پنجم محرم اکثر مردم این شهر در این مراسم شرکت می‌کنند و برای علم‌ها گوسفند قربانی کرده نقل و گل و سکه و گلاب بر آنها می‌پاشند.
مراسم ویژه عاشورا:
در تمامی شهرهای هرمزگان این روز با حرکت دسته‌های سینه‌زنی همراه با علم، تابوت و حجله آغاز می‌شود. در بندرعباس و میناب روز عاشورا شکوه خاصی دارد. شبیه‌سازی اصلی‌ترین بخش این مراسم است.
شمر، ساربان، شیر، کاروان‌ اسرا، نیزه‌داران خشن و ذوالجناح همراه با کبوتران خونین بال فضایی دردآلود می‌سازند. اوج این عزاداری با آتش زدن خیمه‌های اطفال به پایان می‌رسد.
تعزیه:
از دوره قاجاریه به این سو همواره تعزیه در هرمزگان مورد توجه بوده خاستگاه اصلی آن نیز میناب است. مرحوم حسینعلی قضایی مرثیه‌سرای بزرگ جنوبی اکثر مجالس تعزیه را سروده یا تنظیم کرده است. مهم ترین مراکز اجرای تعزیه‌خوانی در استان: میناب، بندرعباس، فین، رضوان، گهره و جزیره هرمز است.
سینه‌زنی:
در 10 روز اول ماه محرم سینه‌زنی به دو صورت نشسته و ایستاده برگزار می‌شود. در سینه‌زنی نشسته مردان یا زنان دایره‌وار نشسته همراه با نوحه‌خوان به سینه و گاه به زانوی خود زده بیتی از نوحه را گروهی پاسخ می‌دهند. در سینه‌زنی ایستاده مردان به شکل دایره می‌چرخند و در حالی که با دست چپ کمربند یکدیگر را گرفته‌اند با دست راست بر سینه خود می‌کوبند. اوج این سینه‌زنی وقتی است که نوحه‌خوان، واحد می‌خواند. این نوع سینه‌زنی در بوشهر و خوزستان نیز دیده می‌شود.
روضه‌خوانی
در ماه‌های محرم و صفر، روضه‌خوانی‌های محلی (زنانه و مردانه) مصائب اهل بیت را همراه با اشعار مرثیه‌سرایان بزرگ برای مردم بازگو می‌کنند. روضه‌خوان‌ها (معمولا زنان) گاه در بیان موضوعی، چون تعزیه از حرکت و اجرای نقش سود برده به گرمی مجلس می‌افزایند.
حنابندان:
مراسم حنابندان حضرت قاسم اگرچه گوشه‌ای از مجلس تعزیه حضرت قاسم است اما گاه حنابندان جداگانه و در مجلس روضه‌خوانی شب نهم محرم اجرا می‌شود. اشعار سوزناک که به شکل همسرایی خوانده می‌شود همراه با سینی‌های حنا، شیرینی و شمع مراسم را بسیار حزن‌انگیز می‌سازد.
شام غریبان:
در شب یازدهم ماه محرم مانند سایر نقاط کشور دسته‌های سینه‌زن در حالی که شمع روشنی در دست دارند به راه می‌افتند و به عزاداری می‌پردازند.
پخت حلیم در خمره گلی
یکی دیگر از سنت‌های ماه محرم که قدمتی بیش از 90 سال دارد و در شهرستان فین هرمزگان اجرا می‌شود، طبخ حلیم در خمره‌های گلی (جم) به سبکی خاص، در منابر (حسینیه‌های) فین است.
این خوراک نذری به سبک و سیاقی ویژه طبخ و به روشی مخصوص توزیع و پس از اتمام مراسم سینه‌زنی و روضه‌خوانی به عشاق اباعبدالله الحسین(ع) داده می‌شود.
آمدن بنی اسد
در شب دوازدهم ماه محرم در میناب گروهی که خود را بنی‌اسد می‌نامند با بیل و کلنگ در حالی که به سر و سینه می‌زنند در حسینیه‌ها می‌گردند و با ناله و زاری می‌گویند که برای دفن شهدا آمده‌اند. این مراسم امروزه کمرنگ شده و کمتر برگزار می‌شود.
عزاداری حضرت سید‌الشهداء در هرمزگان با گرامیداشت اربعین حسینی آرام‌آرام به پایان می‌رسد. اگرچه درطول سال و در مناسبت‌های مختلف همچنین شبهای دوشنبه و جمعه مراسم روضه‌خوانی همواره برپا می‌شود.


 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10