(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 15  آبان 1392 - شماره 20634

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شیطان بزرگ زیر پای مردم (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
غلط زیادی ! (گفت و شنود)
روحانی در دیدار سفیر جدید اتریش: امیدوارم در مذاکرات جاری ژنو شاهد گام‌های جدید و مؤثر باشیم
تازه‌ترین فضاسازی رسانه‌های غربی درباره مذاکرات ایران و 5+1
رایان کراکر: با ایران گفت‌وگو کنید نتیجه می‌دهد
روایت بی بی سی و رادیو فردا از مدیریت راهبردی رهبر انقلاب (خبر ویژه)
تحلیلگر آمریکایی: برای درک نرمش قهرمانانه باید کیهان را بخوانیم (خبر ویژه)
بی‌صداقتی شیپورچی‌های اصلاحات در انعکاس راهپیمایی بزرگ 13 آبان (خبر ویژه)
سیاست آمریکا مهار ایران است نه توافق با آن (خبر ویژه)
 


طوفان پرقدرتی که روز سیزدهم آبان در بیش از هفتصد شهر کشورمان برپا شد، آنقدر سهمگین و کوبنده بود که غرب را در شوک و جهان را در حیرت فرو برد! چند هفته تبلیغات رسانه‌ای و آتش‌باری پرحجم رسانه‌ها و محافل سیاسی غرب، کم‌کم امر را بر خودشان هم مشتبه کرده بود که ایران، نیازمند و زمین‌گیر شده و دیگر کسی از آن خروش «مرگ بر آمریکا» را نخواهد شنید! ایران مجبور به عقب‌نشینی از آرمان‌هایش شده و نسل جوان بیش از نیم قرن خیانت و خباثت آمریکایی‌ها را از یاد برده است! آنها در این طمع بودند که بتوانند شکافی بین دولت و مردم و یا بخش‌های مختلف حاکمیت درست کنند و از همان روزنه نفوذ کنند. مطمئن بودند که تبلیغات رسانه‌ای و هیاهوی بوقهای تبلیغاتی‌شان نتیجه داده و دیگر کسی در راهپیمایی سیزده آبان مرگ بر آمریکا را با صدای بلند فریاد نمی‌کند! از دیگر سو، عده‌ای هم در داخل مرگ بر آمریکا را به مخالفت با دولت محترم و منتخب تعبیر می‌کردند و آن را برخلاف سیاست‌های دیپلماتیک دولت نشان می‌دادند! این عده اندک که خود را برتر از مردم و دولت و به نوعی پدرخوانده می‌دانند در رسانه‌های وابسته و زنجیره‌ای چنین القاء و وانمود می‌کردند که وقتی دولت در حال مذاکره با آمریکاست شعار مرگ بر آمریکا یعنی تضعیف دولت! و مدتی این توهم را به زبان‌های مختلف ترویج کردند. آنها بی‌آنکه متوجه باشند با این رفتار، توهینی بزرگ به دولت و خادمان ملت می‌کردند و مرگ بر آمریکا را مساوی مرگ بر سیاستهای دولت نشان می‌دادند!
اما وقتی یک روز قبل از حماسه تاریخی 13 آبان، رهبر معظم انقلاب در جمع پرشور دانشجویان و دانش‌آموزان، ماهیت پلید آمریکا و خوی خیانت و استکباری‌اش را تشریح کردند و وقتی به دفاع از دولت در موضوع دیپلماسی اخیر و تعیین دقیق مرز آن یعنی موضوع هسته‌ای پرداختند، به ناگاه همه رشته‌های غربی‌ها و آرزومندان داخلی‌شان بر باد رفت و نور خدا بار دیگر چشمهایشان را کور کرد که «یریدون این یطفوا نورالله بافواههم والله متم نوره ولوکره الکافرون» 24 ساعت بعد، بیش از هفتصد شهر کشور شاهد خروش بی‌نظیر و غریو یکپارچه مردم با یک شعار بود «مرگ بر آمریکا». همه آنها که چشمشان به کلام رهبر انقلاب بود آمده بودند، فرقی نمی‌کرد از چه جناحی باشند مقامات دولت قبل و دولت یازدهم آمده بودند، نسل اولی‌ها و نسل آخری‌ها همه آمدند تا یک حقیقت را به رخ جهان بکشند و آن چیزی نبود جز اطاعت امت از اشارت امام راحل(ره) و خلف حاضر او. بسیاری از آنها که دل در گرو انقلاب داشتند و همیشه در همه عرصه‌ها حضور فعال داشتند راهپیمایی امسال مردم در سیزده آبان را بی‌سابقه و بی‌نظیر می‌دانستند. امری که از دید رسانه‌های خارجی هم پنهان نماند و علیرغم بغض و عنادی که همواره داشته و دارند، مجبور به اقرار و اعترافشان کرد. ای.بی.‌سی‌نیوز نوشت: «مردم ایران هر ساله در مقابل سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) تجمع می‌کنند اما تظاهرات امسال در نوع خود بزرگترین تظاهرات در مقایسه با سال‌های قبل بود، مردم مرگ بر آمریکا می‌گفتند و تصاویر اوباما و پرچم آمریکا را زیر پاهای خود لگدمال می‌کردند».فاکس‌نیوز که بعنوان رسانه رسمی جنگ‌سالاران آمریکا شناخته می‌شود، نوشت: «تظاهرات مردم ایران به مناسبت 13آبان، بزرگترین راهپیمایی ضد آمریکایی در چند سال اخیر بود» بنگاه خبری آسوشیتدپرس راهپیمایی امسال را پرشورتر از گذشته دانست و واشنگتن‌پست اقرار کرد که شعار مرگ بر آمریکای مردم ایران نشان دهنده وجود تنش و بی‌اعتمادی در رابطه با تهران است. حتی تایمز اسرائیل این راهپیمایی را پرشورتر از همیشه و شعار محوری آن را مرگ بر آمریکا اعلام کرد.
این گزارش‌ها پرده‌ای از حقیقت روز سیزده آبان در ایران عزیز و مقتدر بود. برای آنها که آرزو داشتند ما را در موضع ضعف و ذلت و آرزومند مذاکره و گدای رابطه ببینند، همه چیز تمام شد و سیلی مردم خواب را از چشمشان پراند. خوابی که با فریادهای مردم به کابوسی وحشتناک بدل شد. اما چه شد که ناگهان چنین شد؟! سال‌ها قبل تحلیلگر غربی گفته بود مردم ایران مردمی غیرقابل پیش‌بینی هستند و ممکن است در لحظه عمل، برخلاف همه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها عمل کنند! به یقین آنها چون از راز ارتباط امت و امام هیچ نمی‌دانند، هرگز نمی‌توانند حرکت بعدی ملت را پیش‌بینی کنند. یقینا طوفان خشم مردم ایران را باید ناشی از دم ‌مسیحایی رهبر انقلاب در روز دوازدهم آبان دانست که طی آن تکلیف چند چیز را به زیبایی روشن کردند:
1- اقتدار و موقعیت باثبات ایران در مقابل آمریکا با هزاران میلیارد دلار بدهی و عجز آنها در محاسبه مسائل مالی با انحرافی نزدیک به سی‌هزار میلیارد دلار! همین گزینه کافی بود تا دل‌های آنها را که در هیاهوی تبلیغات اخیر لرزان شده بود آرام کند و آنها را هم که بانی این هیاهو بودند ناامید و سرخورده!
2- پشتیبانی از تیم دیپلماسی دولت با عنوان «بچه‌های خودمان» که هم به آنها امید داد در داخل از عالیترین حمایت یعنی حمایت رهبر انقلاب برخوردارند.
3- هشدار به مذاکره‌کنندگان که صحنه را دقیقا و با بصیرت ارزیابی کنند و از فریبی که برخی لبخندهای دیپلماتیک حریف در متن خود دارد برحذر باشند.
4- تعیین مرز مذاکره موضوع بسیار مهمی بود که خیال مردم را راحت کرد. مدتها بود عده‌ای راه افتاده بودند و دنبال پهن کردن فرش قرمز برای یانکی‌ها بودند و هر شب خواب پنبه دانه می‌دیدند! آنقدر باورشان شده بود که تبلیغات ضد‌آمریکایی در سطح شهر را مانع رویای شیرینشان می‌دانستند! اما تصریح رهبر انقلاب بر اینکه ‌«مذاکره صرفا در موضوع هسته‌ای است ولاغیر» مهر بطلان بر این آرزوها زد. مذاکره‌ای محدود که بی‌سابقه هم نبود و پیش از این در مواردی همچون گروگان‌ها، مسائل عراق و افغانستان اتفاق افتاده و این‌بار برای بحث هسته‌ای چنین مجوزی صادر شده است.
5- تورق تاریخ پر از خیانت آمریکا به کشورهای جهان و حتی متحدان خودش، نکته‌ای بود که نسل جوان را دیگر بار به ماهیت استکباری و غیرقابل اطمینان آمریکا رهنمون شد و خشم انقلابی آنها را به عرصه آورد.
6- تاکید مجدد بر غیرقابل اطمینان بودن حریف، و عدم خوش‌بینی به نتیجه مذاکره‌ با آمریکا که به روشنی و با صداقت کامل با مردم و دولتمردان در میان گذاشته شد.
و اینگونه بود که آمریکا، سیلی دیگری از مردم این مرز و بوم دریافت کرد. حرف همه آنها که حماسه عظیم سیزده آبان را خلق کردند به رهبر انقلاب این بود «این‌ بادهای به غیرت درآمده، تسلیم امر توست که طوفان نمی‌کند».
سرمایه عظیم این روز و حمایت مردم و رهبر از دولت، سرمایه گرانبهایی است که دولت می‌تواند به عنوان پشتوانه‌ای ارزشمند، در مذاکرات هسته‌ای با شش کشور و عرصه‌های دیگر بر آن تکیه کند و با کار و تلاش و برنامه‌ریزی قدردان این سرمایه و این نعمت الهی باشد.
حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* حضرت امام رضا(ع) فرموده‌اند: هرگاه ماه محرم فرا می‌رسید پدرم (حضرت موسی‌بن جعفر(ع)) خندان دیده نمی‌شدند و غم ایشان را فرا می‌گرفت روز دهم محرم روز مصیبت، اندوه و گریه پدرم بود. السلام‌ علیک با اباعبدالله الحسین(ع)
3351---0916
* کسانی که خواهان کم‌رنگ شدن شعار «مرگ بر آمریکا» بودند فکر کنم پاسخ خود را در 13 آبان 92 گرفتند پس مواظب باشند دیگر گاف ندهند.
0348---0919
* پس از ادای نماز صبح چیزی که لحظه‌ای از ذهنم خارج نمی‌شود مظلومیت اسلام است و اشکهایم قطع نمی‌شود. تنها تسلی خاطرم سخنان عالمانه، قاطعانه، حکیمانه و نهایتا خمینی(ره)‌گونه، رهبر فرزانه و همیشه مراقب انقلاب اسلامی است و بس.
دکتر سید وحید‌الدین ترابی
* ملت شهیدپرور و ولایتمدار کشورمان در سراسر کشور به‌ویژه در تهران و در مقابل لانه جاسوسی آمریکای جهانخوار در 13 آبان 92 حماسه‌ای دیگر خلق کردند خداوند به همه آنها جزای خیر عنایت کند که با حضور خود مشتی بر دهان یاوه‌گویان زدند و نقشه‌های شوم آنها را نقش بر آب کردند.
طاهری
* روز 12 آبان رهبر معظم انقلاب نشان دادند که سرباز وفادار و شجاع امام راحل(ره) کیست و چگونه باید مهندسی نظام را پیگیری کرد. همین رویه و مرام و مسلک اوست که ایرانیان خاصه جوانان را عاشق او کرده و جهانیان را متحد. به خود می‌بالیم که چنین رهبر فرزانه‌ای داریم و افتخار می‌کنیم جان خود را نه یک بار بلکه به تکرار فدایش کنیم خداوند او را برای اسلام و مسلمین و مستضعفین جهان محفوظ بدارد.
طالعی
* خدا را بابت داشتن رهبری شجاع و با تدبیر شاکریم رهبری که با رهنمودهای منطقی و حماسی خویش جامعه ایران و مسلمین جهان را به وجد می‌آورد.
5790---0913
* به مسئولین عرض می‌کنم که شجاعت را از رهبر معظم انقلاب یاد بگیرند و در دفاع از اسلام از این قدرت‌های پوشالی و خانه‌های عنکبوتی ترس به دل راه ندهند و به قدرت لایزال الهی چنگ زنند و مانند بنیان مرصوص باشند.
9762---0917
* مقاومت و روشنگری های کیهان طی دو سه ماه اخیر در برابر خط سازش و بیانات روشنگرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در 12 آبان 92 با دانشجویان و دانش‌آموزان باعث فرو ریختن خط سازش شد و میلیون‌ها انسان آزاده در سراسر کشور به خیابان‌ها ریختند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند. در شهرستان بوکان خیابان‌‌ها از حضور مردم موج می‌زد.
شجاع از بوکان
*‌خدا را بسیار سپاسگزاریم که تشت رسوایی آمریکا از بام افتاده و حوادث اخیر نشان داد ملت ایران در دشمن‌شناسی 30 سال از بقیه کشورها جلوتر است.
5790---0913
* با این جاسوسی‌های تلفنی و شنودهایی که توسط آمریکایی‌ها در دیگر کشورها حتی کشورهای متحد آمریکا صورت گرفته و امروز افشا شده دیگر نباید هیچ اعتمادی به وسایل مخابراتی و ارتباطی داشت مسئولین کشورمان در هر دستگاهی درخصوص مکالمات خویش به این موضوع توجه داشته باشند و هوشمندانه عمل کنند.
حسینی
* همه کسانی که امروز در مقابل اهانت روزنامه بهار به ساحت مقدس ولایت حضرت علی(ع) سکوت کردند بدانند در توهین‌ها و هتاکی‌های احتمالی آینده اگر رخ بدهد مسئول و شریک خواهند بود.
3814---0919
* بعضی از آقایان اصلاح‌طلب وقتی مقاله‌ای ضد فرهنگ شیعه در یکی از روزنامه‌ منتسب به آنان چاپ می‌شود عوض اینکه از مردم مسلمان و هم‌وطن خود عذرخواهی کنند شمشیر بر روی معترضان به خود می‌کشند. بنویسید این لج‌بازی‌ها چه معنایی دارد؟
6091---0915
* از خواندن مقاله روشنگرانه دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی در جواب به اغواگری‌های صورت گرفته در ساحت ولایت حضرت علی(ع) که در روزنامه کیهان چاپ شده بود بهره‌مند شدم خداوند را به خاطر وجود چنین نیروهای تحصیل‌کرده و ارادتمند به اهل بیت(ع) در کشور امام زمان(عج) سپاسگزاریم.
6877---0915
* بنده بازنشسته تامین اجتماعی در تاریخ 29/12/91 عمل آنژیوگرافی انجام دادم از آنجا که بیمه تکمیلی‌ دی را هم دارم پس از مراجعه به بیمه دی بعد از 5 ماه انتظار حواله‌ای مبنی بر خسارت درمان گروهی به بنده دادند که در تاریخ 22/5/92 می‌توانید مبلغ موافقت شده بیمه دی را تحویل بگیرید. از آن زمان تا به حال هر موقع به بیمه دی و یا سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنم کسی پاسخگو نیست.
فضل‌علی
کیهان: کپی مدارک فوق الذکر در دفتر روزنامه موجود است.
* محرم آمد و بی‌تاب شد دل
محرم آمد و بی‌خواب شد دل
ز درد تشنگان، آب در دست
وجودش ذره‌دره‌ آب شد دل
3649---0918
* شعار هر ایرانی و مسلمان در 13 آبان «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس و مرگ بر ضدولایت فقیه» بود.
7052---0919
* هرچه عزت و احترام در دنیا به دست آوردیم از همین شعار مرگ بر آمریکاست. این شعار نه گفتن به ظالم و چپاولگر و غارتگر است. حال دست از این شعار برداریم؟ هیهات!
6648---0919
* مرگ بر هوس، مرگ بر حقوق بی‌بشر، مرگ بر تبر، مرگ بر سفارت شنود، مرگ بر یزید و شمر... و در یک کلام مرگ بر آمریکا
2796---0935
* خدایا تو را برای نعمت بزرگ وجود شریف، مبارک، نجات‌بخش، پربرکت، رئوف و مهربان، هدایتگر، باگذشت، با تدبیر و سعه‌صدر رهبر معظم انقلاب اسلامی سپاسگزاریم. رهبرا جان نثار وگوش به فرمانیم.
مرادیانی
* به ملت عزادار سیدالشهدا(ع) پیشنهاد می‌کنم با توجه به برکات زیارت عاشورا سعی کنند هر روز از اول محرم تا اربعین حسینی همه با هم زیارت عاشورا را قرائت کنند.
عباسی از تربت‌جام
* از یادداشت کیهان با عنوان «قرار بود بتوانیم» تشکر می‌کنم و یادآور می‌شوم ما انقلاب کردیم و بنیانگذار انقلاب به ما آموخت که «ما می‌توانیم» حال چرا عده‌ای پس از قریب به 35 سال ساز «ما نمی‌توانیم» را کوک می‌کنند که خواست استکبار جهانی است؟
0343---0912 و 8942---0912
* انقلاب اسلامی مردم ایران در ایام محرم سال 57 به پیروزی رسید امیدواریم ان‌شاءا... در سی و چهارمین محرم پیروزی انقلاب ملت‌های تحت ستم جهان خروج از زیر یوغ قدرت‌های سلطه‌گر را آغاز کنند، تا سرانجام همگی نجات یابند. فراموش نکنیم که محرم ماه قیام علیه کفر و ظلم است.
6091---0915
* بخشی از وصیتنامه معلم بسیجی شهید محمدمهدی قنبریان:
در امر پرورش و آموزش نونهالان و عزیزان و اداره‌کنندگان فردای جامعه بیش از پیش کوشا باشید. آنها را طوری تربیت کنید که آینده‌سازان فردای جامعه هستند و جامعه اسلامی ما در دست پرتوان آنها باید اداره شود.
6167---0912
* کیهانیان خسته نباشید که هر کلمه و جمله و تیتر و تحلیل شما چون پتکی است بر فرق احمق‌های وطن‌فروش.
4686---0915
* طی یکی دو سال اخیر بارها از تشدید مبارزه با اراذل و اوباش و دستگیری آنها مطالبی را از رسانه‌ها شنیدیم و از مطبوعات خواندیم ولی به نظر می‌رسد آن قاطعیت لازم که باید با آنها برخورد شود از دستگاه قضا دیده نشده و الا نمی‌بایست هر هفته شاهد دستگیری عده‌ای از آنها باشیم. متاسفانه عدم قاطعیت در برخورد با اوباش باعث لطمه به نیروهای خدوم ناجا و خسارت به مردم شده و می‌شود.
قنبری
* وعده دادی که به صد روز نمایی شادم
از گرانی و تورم تو کنی آزادم
وعده از حد بشد و جنس گران‌تر گردید
مگر از مادر گیتی به چه طالع زادم
ای که با وعده نمودی دلمان را خشنود
مس بفرما نیست خیری در طلا کاری تو
نسیم دمیرچی از شهرکرد
* حضرت امام صادق(ع) فرمودند: از محکم‌ترین و سخت‌ترین دستاویزهای ایمان این است که در راه خدا دوست بداری، در راه خدا دشمنی‌ورزی، در راه خدا بخشش کنی و در راه خدا منع کنی. (امالی شیخ صدوق ص 165)
یک شهروند
* خدا را شاکریم که چنین رهبر مقتدر و شجاع به ما عنایت کرده است وقتی سخنان آقا را شنیدم تمام غم و غصه و خستگی تحریم از تنم بیرون رفت.
گلرنگی از قم
* حرکات زیگزاگی آمریکا در موضوع مذاکره با ایران بهترین پاسخ به افراد ذوق‌زده کشور خودمان می‌باشد که رویکردی خوش‌بینانه به مذاکره با آمریکایی‌ها دارند در حالی که عقل و منطق حکم می‌کند دولت و مردم دست روی زانوی خود بگذارند و حماسه اقتصادی را رقم بزنند.
2465---0919
* از اصلی‌ترین علل تضییع حقوق کارگران و کارمندان تحت پوشش شرکت‌های پیمانکاری عدم نظارت به امور این شرکت‌ها با اعتماد بی‌جا به برخی از کارفرمایان است که متأسفانه موجب سوءاستفاده می‌شود.
6263---0938
* از سوی گروهی از بازنشستگان سپاه آمادگی خویش را برای مقابله با تروریست‌ها در جنوب‌شرق کشورمان اعلام می‌کنم. چه از این بهتر که جان خود را در راه آرمان‌های ولایت تقدیم کنیم و موفق به کسب رضایت مقام عظمای ولایت بشویم.
0576---0938
* از برق منطقه افسریه درخواست می‌شود 8 عدد پایه‌های سیمانی و فلزی برق فشار قوی را که راکد و اضافی است در ضلع جنوبی بزرگراه شهید محلاتی حدفاصل پست برق شاهین تا بعد از تقاطع خیابان شهید اسماعیل میرزایی جمع‌آوری کند.
محمودی
* مدت یک سال است که در بخش «زهرماهرو» از توابع لرستان قاچاق زغال‌سنگ صورت می‌گیرد. از قرار معلوم هیچ دستگاهی نظارت و کنترل ندارد. شنیده شده که ریزش سنگ در خلال این فعالیت‌ها یک کشته نیزداشته است.
0500---0916
* معلوم نیست به چه دلیل قطارهایی را که از سمت مشهد وارد تهران می‌شوند در وسط بیابان‌های گرمسار به مدت یک ساعت تمام نگه می‌دارند. حداقل اطلاع‌رسانی داشته باشند.
4129---0912
* مدتی است که ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرک خیرآباد انتهای خیابان شهید سیراوندی اطراف دبیرستان امام خمینی(ره) ورامین به صورت قارچ‌گونه افزایش یافته و این منطقه فاقد امنیت لازم است از شهرداری ورامین درخواست رسیدگی دارم.
6838---0919
* ضمن گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان؛ انتظار می‌رود مسئولین محترم ذی‌ربط همواره با خدمات صادقانه و دلسوزانه خود در جهت تحقق نیازها و خواسته‌های مادی و معنوی اقشار جامعه و با اتحاد، همکاری و تعامل همگانی، عدالت اجتماعی را جایگزین فقر و تبعیض و فساد نموده و زمینه آمادگی برای حکومت جهانی حضرت حجت(عجل‌الله تعالی فرجه) را فراهم نمایند.
یک بازنشسته
* چرا مستمری مددجویان بهزیستی به موقع پرداخت نمی‌شود؟ انتظار رسیدگی دارم.
5978---0919
* مسئولین شرکت واحد با عدم نظارت و کنترل روی موضوع تفکیک خانم‌ها از آقایان در داخل اتوبوس‌ها عملا به ترویج فساد در جامعه کمک می‌کنند.
4165---0912
* سالهاست روزنامه کیهان را می‌خوانم همزمان نیم‌نگاهی هم به بیشتر خبرگزاری‌ها و نشریات دیگر می‌اندازم. با اینکه بعضی‌ها بنده را به خاطر خواندن روزنامه کیهان تندرو خطاب می‌کنند ولی ذره‌ای به اعتقادم نسبت به مفید و منطقی بودن مطالب روزنامه تأثیر منفی نگذاشته است.
0938-9084
* آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق این حسن را داشت که در اداره امور جاری کشور به قلب لشکر مشکلات می‌زد و به بهانه‌های واهی از انجام کار شانه خالی نمی‌کرد. چرا در این دولت هنوز چند ماهی نگذشته حرف‌های ناامید کننده می‌زنند و کم آورده‌اند!
0919-0348
* تعداد اتوبوس‌های خط آزادی به خاوران از ساعت 5 بعدازظهر به بعد کم شده و مسافرین مدت زمان زیادی در ایستگاه‌ها منتظر اتوبوس می‌مانند، مقصر کیست و چه کسی باید رسیدگی کند.
0918-1607
* مذاکره کردن اگر هوشمندانه انجام شود به سود ما تمام خواهد شد اما دل بستن به مذاکره با دشمنان دیرینه برای ایجاد گشایش درحال و روز داخلی ما خوش‌بینی واهی است مشکلات اقتصادی کشور ما عمدتاً ریشه داخلی دارد و تحریم عامل تشدید کننده است نه ایجاد کننده. عامل ایجادکننده سوء مدیریت است. لذا باید عوامل ایجادکننده مشکل در داخل را رفع کنیم. چون دشمن در هر صورت دشمن است و نباید فریب خورد.
رضا معصومیان
* اگر آمریکا شیطان است که هست، پس شعار مرگ بر شیطان یعنی تقرب به بارگاه رحمانی، و اگر شعار مرگ بر شیطان حذف شود یا شیطان از شیطنت دست کشیده و یا شعار دهنده از بارگاه رحمانی دور شده است!
سعیدی
* پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: ستمگر را سه نشانه است:
1- به زیردست خود زور می‌گوید.
2- از بالادست خود نافرمانی می‌کند
3- ستمگران را پشتیبانی می‌کند.
(الفقیه ج4 ص361)
0938-6263
* کسی که در روزنامه اصلاح‌طلبان علیه غدیر و ولایت مقاله نوشته اگر بیشتر از سلمان رشدی به مقدسات جسارت نکرده باشد کمتر نکرده است- امیدواریم مراجع ذی‌ربط جواب توهین‌های این شخص را بدهند.
0937-1412
* به روزنامه‌های اصلاح‌طلب که حمله به ولایت ائمه‌اطهار(ع) را کلید زده‌اند بگویید با آل علی(ع) هر که درافتاد بر افتاد همچنان که معاویه‌ها و یزیدیان برافتادند.
0939-0048
* حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره): اگر جلوی خود را در ارتکاب معاصی نگیریم، حالمان به انکار و تکذیب و استهزاء آیات الهی و یا به جایی می‌رسد که از رحمت خدا ناامید می‌شویم.
0912-9671
* آرزو می‌کنیم روزی دادگاه‌های اول انقلاب درمورد فتنه‌گران و خیانت‌کاران مجدداً فعال بشوند و مشکلات مرتفع گردند.
0914-6912
* باتوجه به تأکید بیش از دو دهه رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش وابستگی دولت به نفت و باتوجه به وجود دانشمندان پرشمار مبتکر، خلاق و مولد شایسته است در مقابل شیطنت‌های استکبار برای به زانو درآوردن ملت، دولت یازدهم به این مهم اهتمام ویژه‌ای نماید.
0912-8580
* آیا مشکلاتی بالاتر از زمان جنگ تحمیلی می‌توان برای کشورمان تصور کرد. پس چگونه آن شرایط بسیار سخت را سپری کردیم ولی اکنون مسئولین صحبت از يأس و ناامیدی می‌کنند. هدفشان چیست و چه چیزی را در سر خویش می‌پرورانند؟
0911-4317
* چرا وزیر صنعت و رئیس بانک مرکزی از کاهش قیمت خودرو و نرخ ارز جلوگیری کردند؟!
0913-2731
* برای تهیه دارو به داروخانه مراجعه شد. مبلغ 27500 تومان از صاحب دفترچه دریافت و تنها هزار تومان سهم بیمه را کسر نمود!
0938-5913
* از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم با طرح سؤال و استیضاح، رئیس بانک مرکزی را که با متوقف ساختن روند رو به کاهش نرخ دلار اجازه نداد قدرت پول ملی کشور بالا برود مجبور به پاسخگویی کنند.
0912-5591
* در استان خراسان رضوی گاز از دو کیلومتری روستای الله‌آباد از توابع جغتای سبزوار لوله‌کشی شده ولی با این حال مردم روستا از این نعمت خدادادی محروم هستند چرا؟
0912-0599
* عبارت «در لحظه زندگی کن» یکی از شعارهای شیطان پرستی است. متأسفانه در اثر غفلت این عبارت روی بطری نوشابه‌های پپسی در داخل کشور تبلیغ و ترویج می‌شود.
0930-3210
* القاعده و طالبان مدیریت مشترک آمریکا، اسرائیل و انگلیس و باهزینه عربستان در کشور پاکستان به وجود آمدند تا به نیروهای حزب‌الله لبنان تنه بزنند و به اصطلاح توازن قوا ایجاد کرده باشند.
حسینی
* ساده‌لوحانی که به دنبال رابطه با آمریکا، شیطان بزرگ هستند مطمئن باشند که هرگز نمی‌توانند شیطان را مسلمان بکنند ولی ترس آن وجود دارد که به دلیل نزدیک شدن به شیطان مثل او عمل کنند.
6038---0912
* یکی از راهکارهای بسیار اساسی و کلید اصلی برای مهار گرانی و تورم آزاردهنده که از شواهد امر این گونه برمی‌آید که دنباله‌دار خواهد بود، آن است که نرخ سود بانکی سپرده‌ها در دهه پیشرفت و عدالت به میزان 18 درصد تصویب شود و بانکهای خصوصی و دولتی صرفا از لحاظ نحوه پوشش‌های امدادی از قبیل بیمه عمر، حوادث، پزشکی و بیمه آتش‌سوزی و غیره و حتی اختصاص جوایز به سپرده‌ها جهت جمع‌آوری نقدینگی از بخش‌های غیرمولد و مخرب اقدام نمایند.
گودرزی
* دختران آقای اشراقی اگر سخنان حضرت امام خمینی(ره) را با این استدلال که مربوط به دهه‌های گذشته است قبول نداشته باشند باید در اسلام و دین خود شک کنند چرا که حضرت امام هیچ‌گاه جز حرف دین چیزی نگفته‌اند.
6775---0912
* نداشتن یک روز هوای پاک در شهر تهران با آغاز فصل پاییز یک هشدار جدی است تا مسئولان با راههای مختلفی همچون توسعه فضای سبز، از بین بردن آلاینده‌های مضر در مواد سوختی حداقل از افزایش آلودگی جلوگیری کنند.
یک هموطن
* آلودگی صوتی وانت‌های دوره‌گرد در منطقه افسریه باعث سلب آسایش اهالی شده است از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
6640---0919
* مسئولان دیپلماسی کشورمان متوجه باشند که آمریکا امروز گوساله سامری است مبادا فریب او را بخورند. آمریکا قابل اعتماد نیست. جاسوسی از دوستان خودش را هم که شاهدید.
8313---0919
* حافظه تاریخی ملت می‌گوید؛ به کشوری که برای منحرف کردن نهضت مردم دیگ پلو در سفارت خود بار می‌گذارد و در فتنه 88 پرواز مستقیم لندن- تهران دایر می‌کند و مأمن دشمنان وطن‌فروش می‌شود، دادن امتیاز به عنوان پذیرش کاردار غیرمقیم، باز کردن دریچه جدید ارسال هیزم برای دیگ جدید است.
1248---0912
* رئیس کل مرکز آمار اعلام کرده بیکاری به حد بحران رسیده است اگر دانشگاه‌ها فقط با این رویه به پژوهش دانشجو بپردازند شاهد شرایط دشوارتر خواهیم بود. ما برای برخی شغلها نیاز به افرادی داریم که ضرورتی به داشتن مدرک لیسانس ندارند. چرا همه دنبال مدرک هستند؟ باید ریشه مدرک‌گرایی در کشور از بین برود.
میرزاخانی
* چرا مسئولان رسانه ملی در برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان در شبکه پویا از آیات قرآن و روایات استفاده نمی‌کنند؟ دلهای بچه‌ها مثل زمین پاکی است که آماده هر نوع بذرپاشی است چه بهتر که دلهای آنها با این مضامین گهربار و معنوی بارور شود.
سلیمان بلغار
* به خانم وندی شرمن باید از کلام قرآن و شهید بهشتی مدد گرفت و گفت در مقابل منطق مستحکم ایرانی‌ها از ایرانی‌ها عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
3319---0911
* با پارک ماشین‌های سنگین مثل کامیون در داخل خیابان و کوچه‌های شهرک مشیریه از جمله خیابان پامچال هر روز بین ساکنین و همسایه‌ها درگیری به وجود می‌آید. چرا پلیس و یا دیگر نهادهای مسئول این مشکل را برای همیشه در این منطقه مسکونی حل نمی‌کنند؟
امینی
* حق این است که یکی از نشریات گزارشی از عملکرد چندین ماهه دولت تهیه و منتشر کند تا معلوم شود چه قدر به وعده اصلاح امور اقتصادی طی 100 روز عمل کرده‌اند. هر چه که ما این روزها از وزیران و معاونین آنها می‌شنویم صحبت از یأس و ناامیدی است.
مجتبایی از اصفهان
* به مسئولین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر متولیان امر عرض می‌کنم بسیاری از جوانان مثل من هستند که کارشناسی ارشد دارند و بیکارند فکر و تدبیری برای این قشر بکنید.
4079---0935
* وعده صد روزه دولت برای حل مشکل گرانی در حال تمام شدن است و ما منتظر کاهش قیمت‌ها هستیم.
گیلانی
* برخی از سیاسیون و دولتمردان را توصیه می‌کنم که گاهگاهی به آرشیو سخنان و مواضع خود بازنگری داشته باشند. کسی که ملت را توصیه به ایستادگی در برابر دسیسه‌های دشمنان انقلاب اسلامی می‌کرد اما خود جزو پیاده‌نظام بی‌جیره و مواجب استکبار شده و عملکردی غیر از آنچه می‌گفت دارد، ضعیف‌النفس است و ثبات فکری و روحی ندارد و تحت تاثیر القائات اطرافیان و جو قرار می‌گیرد.
نصیری
* علت دوری بعضی از جوانان از مجالس مذهبی به روز نبودن مسائل ارائه شده در این مجالس توسط خطبا است. با توجه به اینکه در ماه عزای امام حسین(ع) ماه محرم قرار داریم بهتر است روحانیون و خطبا با بیان مسائل روز و واقعه عاشورا به دور از تحریفات و همچنین مداحان با مداحی خوب با محتوا و غنای بیشتر و خالی از گزافه‌گویی، جوانان را جذب مساجد و مجالس مذهبی نمایند.
قاسمی
* آگاه‌سازی و افشاگری درباره یک جریان مرموز و خطرناک در ایران که برای نفوذ در ارکان نظام و ضربه‌ زدن به انقلاب از سال 76 به نام اصلاح‌طلب فعال شدند ضروری است.
8949---0912
* بصیرت جنسش از نور است و نور را از دنیاطلبان نباید طلب کرد. والعاقبه للمتقین.
0642---0936
* مسئولان دیپلماسی کشورمان با توجه به رهنمود امام خامنه‌ای به دشمن دل‌ خوش نکنند و روی توانمندی‌های داخلی تمرکز و سرمایه‌گذاری کنند.
مهدی درخشنده
* برای یک زندگی سالم داشتن باید شرایط زیر را مراعات و در خود تقویت کرد:
1- اصلاح باورهای غلط
2- احساس صمیمیت و رفع کدورت‌ها
3- گذشت و بخشش
4- خدامحوری به جای خودبینی و خودمحوری
5- یاد خداوند و انجام تکلیف
شریفی رزنی
* برنامه‌های کودک سیما فقط جیغ و موسیقی شده، در فیلم‌ها و سریال‌ها هم روابط دختر و پسر خیلی عادی و خودمانی نشان داده می‌شود. چرا نهادهای فرهنگی و تبلیغی در این رابطه احساس مسئولیت نمی‌کنند.
5164---0936

 


گفت: روزنامه انگلیسی «تایمز» از قول یک مقام آمریکایی نوشته است «قرار نیست تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود»!
گفتم: پس مذاکره برای چیست؟!
گفت: این مقام آمریکایی گفته است؛ ایران باید همه فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند!
گفتم: خب! که چی بشود؟!
گفت: نوشته است بعد از آن که ایران همه فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کرد، می‌تواند به بخشی از درآمدهای نفتی خود که بلوکه شده است دسترسی پیدا کند و تازه آن موقع می‌توانیم مذاکرات را شروع کنیم!
گفتم: افسر راهنمایی دهان راننده‌ای را بو کرد و پرسید؛ عرق کوفت کردی؟ یارو گفت؛ نه جناب سروان، از بس که حرف زیادی زدم و غلط زیادی کردم، دهنم عرق کرده!

 


سفرای جدید اتریش و واتیکان در دیدارهای جداگانه‌ای با رئیس جمهور کشورمان دیدار و استوارنامه‌های خود را تقدیم کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با سفیر جدید اتریش در تهران، گفت: پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه مذاکره کننده 5+1 در زمینه هسته‌ای حاصل شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات هفته جاری در ژنو شاهد گام‌های جدید و مؤثر بیشتری در پیشرفت این مذاکرات باشیم.
رئیس جمهور تأکید کرد: از اتریش به عنوان عضو شورای حکام آژانس انرژی اتمی انتظار داریم در این آژانس فعال‌تر عملکرده تا هر چه زودتر پرونده اتمی ایران به حالت عادی باز گردد.
روحانی با اشاره به سوابق خوب روابط ایران و اتریش، ابراز امیدواری کرد که در دوران مأموریت سفیر جدید اتریش در تهران، شاهد ارتقاء و شکوفایی روابط و همکاری‌ها در تمامی عرصه‌ها میان دو کشور باشیم.
فریدریش اشتیفت سفیر جدید اتریش در تهران نیز در این دیدار، استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهوری اسلامی ایران کرد.
وی در این دیدار تأکید کرد: رئیس جمهوری اتریش نیز امیدوار است که گفتمان خوبی که بین رؤسای جمهور دو کشور ایران و اتریش در نیویورک شروع شده در تهران و وین نیز دنبال شود تا آثار خوبی برای ملت‌های آنها به ارمغان آورد.
همچنین، لئوبوکاردی، سفیر جدید واتیکان با رئیس جمهور دیدار و استوارنامه خود را تقدیم کرد.
روحانی در این دیدار با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به دیالوگ بین اسلام و مسیحیت است، تصریح کرد: ما نیاز داریم که از اعتقادات و فرهنگ یکدیگر آگاهی عمیق‌تری داشته باشیم و امروزه بسیاری از فاصله‌ها و تخاصم‌ها ریشه در جهل و ناآشنایی به فرهنگ یکدیگر دارد. وی با اشاره به اینکه ما امروز اهداف و دشمنان مشترک داریم، خاطرنشان کرد: افراط‌گرایی و تروریزم را به عنوان دشمن مشترک می‌شناسیم و همچنین فاصله بخشی از جامعه انسانی از معنویت و خدا را به عنوان یک معضل برای دو آیین می‌دانیم.
لئوبوکاردی سفیر جدید واتیکان در تهران نیز در این دیدار با ابلاغ بهترین سلام‌های گرم پاپ به دولت و ملت ایران اظهار داشت: پاپ معتقد است که در گفت‌وگو و دیالوگ باید همیشه باز باشد تا کشورها براساس احترام متقابل با یکدیگر همکاری کنند.

 


در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 5+1، رسانه‌های غربی دور جدیدی از فضاسازی رسانه‌ای را شروع کرده‌اند.
در همین رابطه پایگاه صهیونیستی «دبکا» مدعی شد آمریکا برای حفظ روند مثبت مذاکرات هسته‌ای، قصد دارد یکی از سران اروپایی را مامور تعامل مستقیم با رهبر عالی ایران کند.
دبکا با اشاره به اظهار بدبینی رهبری و رئیس جمهور ایران نسبت به مذاکرات جاری هسته‌ای، و همچنین تظاهرات مردم ایران در روز 13 آبان، نوشته است: مشکل دولت اوباما این است که حتی اگر یکی از مقامات سرشناس اروپایی هم بتواند به طور مستقیم برای حفظ مذاکرات هسته‌ای با [آیت‌الله] خامنه‌ای وارد تعامل مستقیم شود، قطعا دو ریسک پیش رو یعنی خطر رد شدن درخواست و همچنین شکست در ماموریت محوله، این مقام اروپایی را به فکر وا می‌دارد.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وندی شرمن در مورد مذاکرات پیش رو نوشت: پیشرفت به معنی توقف توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای ایران است در حالی که مذاکره‌کنندگان تلاش می‌کنند به یک موافقتنامه جامع دست یابند. وی افزود: واشنگتن آماده است کاهش «بسیار محدود»، موقت و برگشت‌پذیر تحریم‌ها علیه ایران را پیشنهاد کند اما تحریم‌ها علیه بخش نفت و بانکداری ایران حفظ خواهد شد زیرا ما برای دستیابی به یک موافقتنامه جامع به آنها نیاز داریم و نه برای گام نخست.
روزنامه تایمز لندن نیز در خبری به نقل از مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا مدعی شد 5+1 در پیشنهاد جدید خود به ایران خواستار تعلیق کامل هسته‌ای در طول مذاکرات خواهد شد. براساس این گزارش، غرب در نظر دارد پیشنهادی را به ایران برای دسترسی به بخشی از پول‌های بلوکه شده بدهد.
روزنامه تایمز لندن در گزارشی مدعی شده است که 5+1 در صورتی پیشنهاد فوق را به ایران می‌دهد که این کشور در طول مذاکرات و تا زمان حصول توافق کلیه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند.
رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل نیز بر اهمیت تسریع در روند مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و ایجاد راه‌حلی دیپلماتیک در این خصوص تاکید کرد.
لیو جیه‌یی، نماینده دائم چین در سازمان ملل روز دوشنبه درکنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل که به مناسبت ریاست دوره‌ای چین بر شورای امنیت برگزار شد، گفت که مسئله اعمال تحریم‌ها راه‌حل مناسبی برای حل مشکلات بین‌المللی نیست همچنین در حال حاضر اقداماتی در خصوص مذاکرات جاری میان تهران و 5+1 وجود ندارد.
به گزارش روزنامه البلد، وی تاکید کرد که راه‌حل دیپلماتیک تنها راه‌ برای حل این بحران است.

 


سفیرسابق آمریکا در عراق و افغانستان در نیویورک تایمز نوشت: ایران یک بازیگر منطقی است و مذاکره با این کشور کارساز است و آمریکا به وضوح اعلام کند که به دنبال سرنگونی دولت ایران نیست.
«رایان کراکر» در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت: بعد از آنکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران اواخر ماه سپتامبر تلفنی با یکدیگر صحبت کردند، آنهایی که برای راه‌حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران امیدوار بودند، هیجان‌زده شدند که پیشرفت قریب‌الوقوع و نزدیک است، با اینحال برخی از همپیمانان آمریکا در خصوص ایجاد روابط حسنه بالقوه با ایران ابراز تردید کردند.
اواخر این هفته، دور دیگری از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» آغاز می‌شود. پنجره رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای تا ابد باز نیست. هم اوباما و هم روحانی با فشارهای داخلی در کشور خود روبرو هستند.
گرچه اکثر آمریکایی‌ها ممکن است مطلع نباشند اما گفت‌وگوها با ایران قبلا موفق بوده است و مجددا نیز می‌تواند موفق شود. بلافاصله بعد از حمله 11 سپتامبر 2001، من با دیپلمات‌های ایرانی برای بحث درباره گام‌های بعدی در افغانستان مذاکره کردم. آن زمان ما دشمنان مشترک داشتیم و آن طالبان و القاعده بودند و دولت‌های دو کشور بر این باور بودند که ارزش این را دارد که در این زمینه همکاری کنند.
ایران نقش سازنده، متمرکز و واقع‌بینانه‌ای داشت. در یک برهه آنها حتی نقشه بسیار ارزشمندی را ترسیم کردند که قدرت و جایگاه ارتش طالبان را قبل از آغاز اقدام نظامی آمریکا در این کشور نشان می‌داد.
ایران همچنین حامی مستحکم اقدام عملی در افغانستان بود. توافق ایران و آمریکا در کنفرانس 2001 بن درباره افغانستان برای ایجاد قدرت موقت افغانستان کلیدی و مهم بود. بعد از آنکه من برای بازگشایی سفارت آمریکا درکابل اعزام شدم، توافقنامه‌هایی را با ایران در خصوص موضوعات مختلف امنیتی به وجود آوردیم و رویکردهایی را برای نوسازی به وجود آوردیم و ناگهان تمامی این همکاری‌ها زمانی به پایان رسید که «جرج بوش» رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی «محور شرارت» خود را در اوایل 2002 ایراد کرد. رهبران ایران به این نتیجه رسیدند که علیرغم همکاری‌هایشان در افغانستان، آمریکا همچنان سرسختانه متخاصم باقی مانده است.
همکاری‌های واقعی به طرز موثری بعد از این سخنرانی متوقف شد و هزینه‌های این قطع همکاری خیلی فوری بروز پیدا کرد.
دولت ایران یک حریف و دشمن است اما یک بازیگر منطقی است و همچون تمام دولت‌ها، قابلیت دارد زمانیکه به نفعش باشد عملگرا و منعطف باشد. آمریکا فرصت دارد که موفقیت‌های گذشته را در صورتی تکرار کند که چهار درسی که از گفت‌وگوهای 2001 با ایران گرفت را به کار ببرد.
اول آنکه، مذاکره‌کنندگان این مسئله را درک کنند که پیشرفت‌های جدی تنها در مذاکرات مستقیم به دست می‌آید. مشارکت اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان باید ادامه پیدا کند اما مسئولیت اصلی باید توسط دو بازیگر کلیدی و اصلی صورت گیرد.
دوم آنکه، محتوای گفت‌وگوها باید محرمانه باقی بماند. افشای زودهنگام جزئیات به آنهایی که مخالف گفت‌وگوها هستند فرصت می‌دهد و انعطاف مذاکره‌کنندگان را محدود می‌کند.
سوم آنکه، آمریکا باید آماده باشد تا موضوعاتی فراتر از پرونده هسته‌ای مطرح کند. پیشرفت در یک حوزه می‌تواند موجب اعتمادسازی شود و پیشرفت‌ها در زمینه‌های دیگر را تسهیل کند. من به این مسئله در مباحثات با رهبران ایران در نیویورک در ماه گذشته اشاره کردم و آنها پذیرفتند و به افغانستان و سوریه بعنوان موضوعات احتمالی اشاره کردند.
به گزارش فارس، کراکر تصریح کرد در نهایت، آمریکا باید به وضوح اعلام کند که به دنبال سرنگونی دولت ایران نیست. بدگمانی ایران در خصوص این موضوع بسیار نامحدود است که البته قابل درک است. بنابراین در سال 1953، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس نخست‌وزیر منتخب و دموکراتیک ایران [محمد مصدق] را خلع کردند که شاید تعداد کمی از آمریکایی‌ها این مسئله را به یاد بیاورند اما هیچ ایرانی نمی‌تواند این مسئله را فراموش کند.

 


تحلیل‌گران شبکه دولتی انگلیس از زوایای مختلف به بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان پرداختند.
امید پارسانژاد در این باره گفت: رهبر ایران همواره از مذاکرات هسته‌ای حمایت مشروط کرده است. او همان طور که در سخنان اخیرش چندین بار توأم با بدبینی تأکید کرد، هیچ گاه این تردید را باقی نگذاشته که حمایتش از گفت‌وگوهای هسته‌ای مشروط است.
وی افزود: رهبر جمهوری اسلامی استکبارستیزی را عنصر هویتی برای جمهوری اسلامی می‌داند و یکی از عناصر مهم نفوذ ایران در منطقه همین مخالفت با اسرائیل و آمریکا در افکار عمومی است که همگی بنیان سیاست خارجی ایران در منطقه را تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر همان طور که رهبر ایران تأکید کرد، عقیده دارد که مشکل غرب و آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی تنها مسأله هسته‌ای نیست و بعد از آن نوبت موشک‌های دوربرد، مخالفت ایران با صلح خاورمیانه، مخالفت با اسرائیل و همچنین مسأله حقوق بشر می‌رسد. این‌ها همگی موضوعاتی است که بارها سیاستمداران آمریکایی درباره آن هشدار داده‌اند و به همین دلیل نکته مورد حمایت آقای خامنه‌ای این است که حل مسایل هسته‌ای ایران فارغ از روابط جمهوری اسلامی با آمریکا است.
در همین حال رضا علیجانی از اعضای فراری گروهک موسوم به ملی- مذهبی در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: حمایت رهبر ایران از تیم مذاکره‌کننده و مأموریت آن بسیار قوی بود؛ هر چند که ایشان گفت خوش‌بین نیست که توقع از مذاکرات برآورده شود.
او همچنین گفت سخنان رهبر ایران مهارکننده اختلاف‌نظرها بود.
علی اصغر رمضانپور نیز گفته است سخنان رهبر ایران تعدیل تنش بین اصولگراها و اصلاح‌طلبان و نیروهای میانه‌رو بود. این همان نیاز تیم مذاکره‌کننده به هماهنگی در داخل است.
از سوی دیگر حسین باستانی بولتن‌نویس متواری ریاست جمهوری در دوره اصلاحات به بی‌بی‌سی گفت: رهبر جمهوری اسلامی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت کرده اما کاملا درباره مذاکرات بدبین است. بنابراین این سوال مطرح است که اگر دورنمای مذاکرات تیره است چرا نباید به مذاکره‌کنندگان حمله شود و مورد حمایت قرار بگیرند؟
وی با بیان اینکه بیان نشدن این سخنان می‌توانست فضا را برای مذاکره‌کنندگان خیلی سنگین‌تر از آنچه که هست بکند، گفت: ما هنوز نمی‌دانیم آن نرمش مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی در چه حدی است و این امکان وجود دارد که نرمش مورد نظر آن چیزی نباشد که مدنظر غرب است.
در همین حال علی افشاری در مصاحبه با رادیو فردا اظهار داشت: رهبر ایران کماکان مواضع قبلی را درباره بی‌اعتمادی به آمریکا تکرار کرد و اینکه به مذاکره خوش‌بین نیست. صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای نشان داد که کماکان دیدگاه او تغییر استراتژیکی پیدا نکرده و اجازه‌ای که به تیم جدید هسته‌ای برای شروع مذاکرات داده و اینکه لحن ملایم‌تر و کارآمدتری را در دست بگیرند، در سطح تاکتیک است ولی از آن مهم‌تر اینکه می‌خواهد نشان دهد در داخل نظام دودستگی وجود ندارد و تقریبا هم یکپارچه‌اند.
وی اضافه کرد: این سخن که مذاکرات چه نتیجه بدهد و چه نتیجه ندهد، ان‌شاءالله ضرری برای ما نخواهد داشت، تحلیلی را تقویت کرد که می‌گوید رهبر ایران دنبال یک معامله دو سر برد در مذاکرات است؛ اگر این مذاکرات با خطوط قرمزی که تعیین کرده نتیجه بدهد، که نرمش قهرمانانه به نتیجه رسیده اما اگر هم نتیجه ندهد علت بی‌اعتمادی روشن خواهد شد.

 


«رهبر عالی ایران از آفند دیپلماتیک روحانی حمایت می‌کند اما به نظر می‌‌رسد شمول نرمش قهرمانانه‌‌ وی در تاکتیک‌هاست و نه سیاست‌ها و راهبردها. این موضوع را می‌توان از سرمقاله‌های کیهان فهمید».
مایکل روبین ضمن تحلیلی که از سوی اندیشکده آمریکن اینترپرایز منتشر شده می‌نویسد: درک و تصور ایران با درک و تصور غرب تفاوت فلسفی مبنایی دارد. رهبر عالی ایران با سخن گفتن از نرمش قهرمانانه از روحانی حمایت و بر اهمیت آفند دیپلماتیک وی تاکید کرد. با این حال درباره شمول این موضوع بحث وجود دارد. بلافاصله پس از اشاره [آیت‌الله] خامنه‌ای به نرمش قهرمانانه چند تن از مشاوران او گفتند که منظور ایشان تغییر در تاکتیک‌هاست و نه سیاست‌ها و راهبردها.
روبین با اشاره به نقش روزنامه کیهان در معادلات سیاسی کشورگفت: سرمقاله این روزنامه دلیل دیگری برای نگرانی در رابطه با میزان و چگونگی نرمش ایران در مذاکرات است. بسیاری معتقدند که این روزنامه بیش از سایر رسانه‌ها، بازتاب‌دهنده تفکرات رهبر عالی ایران است.
وی می‌افزاید: سرمقاله‌های کیهان در انتقاد از انگاره اعتمادسازی با غرب است. در مجموع، نویسنده این سرمقاله‌ها، با اشاره به جنایت‌های غرب می‌گوید، ایران در مذاکرات هسته‌ای آینده باید از دادن امتیاز به غرب اجتناب ورزد.
تحلیلگر آمریکایی خاطرنشان کرد: ایران با وجود مواضع عقیدتی، مذاکره می‌کند و در گذشته نیز با وجود این بیزاری توافقنامه‌هایی امضا کرد و به آنها متعهد ماند. نظیر آتش‌بس با رژیم صدام در جنگ 8 ساله. با این وجود سرمقاله‌های کیهان به ما یادآور می‌شوند که ضوابط و معیارهای دیپلماسی مورد نظر غرب با توقع و تصور ایران مبنای فلسفی بسیار متفاوتی دارند.
مایکل روبین اوایل مهر ماه سال جاری در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود آمریکا از اینکه نتوانسته فرستاده‌ای به دیدار رهبر ایران بفرستد تحقیر شده است.
روبین معتقد است: محل اصلی تصمیم‌گیری در ایران، دفتر رهبر جمهوری اسلامی و شخص رهبری است. متاسفانه دیپلمات‌‌های ما تنها با وزارت خارجه ایران سخن می‌گویند. یک چیزی که توجه من را جلب کرده این است دیپلمات‌های آمریکایی از اینکه می‌توانند با طرف‌های ایرانیشان دیدار کنند هیجان‌زده می‌شوند. این در حالی است که مثلا وقتی مقام‌های کشورهای دیگر به ایران می‌روند، با رهبر ایران به طور مستقیم دیدار می‌کنند. ما موفق به دیدار معاون وزیر خارجه ایران می‌شویم در حالی که مقام‌های دیگر کشورها به دیدار رهبر ایران می‌روند. و به نظر من این به سخره گرفتن آمریکاست.
وی درباره این سوال که فکر نمی‌کنید روی کار آمدن روحانی در انتخابات نشانه آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکاست، گفت: خیر! به نظر من انتخابات اخیر در ایران، بیشتر از آنکه با تمایل به رابطه با آمریکا مربوط باشد، موضوع سیاست داخلی ایران است. برخی دوست دارند در آمریکا همه چیز را در ارتباط با آمریکا قلمداد کنند، اما در این زمینه باید گفت که این موضوع مربوط به ایران است.

 


نشریات اصلاح‌طلب واکنش‌های مختلفی نسبت به راهپیمایی عظیم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نشان دادند.
راهپیمایی روز 13 آبان به قدری گسترده بود که خبرگزاری‌هایی مانند آسوشیتدپرس آن را بی‌نظیر و بی‌سابقه توصیف کردند. برخی محافل سعی کرده بودند با فضاسازی علیه شعار مرگ بر آمریکا، فضای ضد استکباری را کمرنگ کنند اما این تکاپوی سیاسی و رسانه‌ای موجب جدیت بیشتر مردم برای حضور در مراسم سالگرد تسخیر لانه جاسوسی شیطان بزرگ و اعلام انزجار از آمریکا شد.
وسعت بی‌نظیر این مراسم موجب دو واکنش در رسانه‌های اصلاح‌طلب شد. شماری از آنها- از سر میل یا اجبار- به حداقل‌های وظیفه رسانه‌ای در انتشار اخبار مهم پایبند ماندند و گزارش راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار را در صفحات اول خود با تیتر و عکس برجسته کردند اما شمار دیگری از آنها کوشیدند به سانسور این خبر جهانی شده بپردازند و خود را انگشت‌نما کردند.
روزنامه مردم‌سالاری روز گذشته عکس اول خود را به این مراسم اختصاص داد و در تیتر آن نوشت «حمایت از مذاکرات هسته‌ای با تاکتیک نرمش قهرمانانه». روزنامه آرمان نیز عکس اصلی خود را به راهپیمایی 13 آبان اختصاص داد و تیتر «تجمع ضد استکباری در سراسر ایران- 13 آبان پرشور» را برگزید. عکس یک روزنامه اعتماد هم، راهپیمایی 13 آبان بود که با تیتر «راهپیمایی سراسری ضد آمریکایی در 13 آبان» منتشر شد. عکس مورد توجه اعتماد پوستری از بیلبوردهای صداقت آمریکایی است و در سوتیتر تیتر اعتماد نیز آمده «تابلوهای صداقت آمریکایی به پایتخت بازگشت». اما روزنامه آفتاب یزد به عکس دوم برای صفحه اول بسنده کرده و تیتر «لغو تحریم‌ها؛ گام حداقلی غرب برای جلب اعتماد میان ملت ایران» را ترجیح داده است.
اما موضع‌گیری انگشت‌نما مربوط به دو روزنامه ایران و شرق است. در حالی که دیروز چند وزیر (بهداشت، آموزش و پرورش، رفاه و ظاهرا علوم) و معاون اجرایی رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی حضور داشتند، روزنامه ایران از انتشار تصاویر این راهپیمایی بزرگ و دشمن‌شکن در صفحه اول خود دریغ کرد و در تیترهای خود نیز تنها یک تیتر یک ستونی کوچک را به خبر اختصاص داد که عبارت بود از؛ «راهپیمایان 13 آبان: مذاکره در چهارچوب نرمش قهرمانانه دنبال شود». خبر مختصر این تیتر در صفحه 23- صفحه ماقبل آخر- روزنامه ایران کار شده است.
حرفه‌ای‌تر از همه روزنامه‌ها، روزنامه شرق عمل کرده بود که عکس خود را به جای راهپیمایی ضد آمریکایی، به محاکمه محمد مرسی اختصاص داد و تیتری یک ستونی از سعید جلیلی سخنران راهپیمایی 13 آبان به همراه عکس وی منتشر کرد.
این در حالی است که همین روزنامه 2 هفته پیش با تحریف سخنان حمید انصاری، تیتر «دستور امام: حذف مرگ بر آمریکا و شوروی» را به عنوان تیتر بزرگ و اول خود منتشر کرده بود.
برخی همکاران نشریات اصلاح‌طلب در مقاطع مختلف بحرانی طی 15-10 سال گذشته از کشور گریخته و ضمن اخذ پناهندگی از دولت‌هایی مانند آمریکا و انگلیس، در خدمت شبکه‌های بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو فردا و... درآمده‌اند.
یادآور می‌شود برخی سایت‌های اصلاح‌طلب نیز به سانسور یا حاشیه‌سازی برای راهپیمایی 13 آبان پرداخته‌اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه 12آبان در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان و ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده فرمودند: ملت باید بیدار باشد، بداند چه اتفاقی دارد می‌افتد. بعضی از تبلیغات‌چی‌های مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغات‌چی‌های بی‌مزد و مواجب- از روی ساده‌لوحی- نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند.
ایشان همچنین با اشاره به ترفندها و خلاف‌گویی‌های دشمن برای فریب افکار عمومی در قضیه هسته‌ای تاکید کردند: تبلیغات‌چی‌های خارجی با شیوه‌های کاملا ماهرانه تبلیغاتی خط می‌دهند، در داخل هم بعضی از روی ساده‌لوحی و بدون اینکه نیت سوئی داشته باشند، بعضی هم واقعا از روی غرض همین را دارند تبلیغ می‌کنند.

 


«تغییر رویکرد و رفتار در قبال ایران برای آمریکا دشوار است چرا که مهار ایران یکی از ستون‌های قدیمی سیاست آمریکا در خاورمیانه بوده است».
روزنامه لزاکو ضمن انتشار این مطلب نوشت: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر تحریم‌ها اتفاق‌نظر دارند و متقاعد کردن آنها به کاهش تحریم‌های ایران بسیار مشکل است.
این روزنامه فرانسوی با بیان اینکه دولت ایران درصدد عادی‌سازی روابط با غرب است، نوشت: اگر پای منافع اسرائیل در میان باشد، آمریکا و ایران نمی‌توانند به توافق برسند.
طیفی از مقامات آمریکایی از رئیس‌جمهور و معاون وی گرفته تا وزیر امور خارجه و معاون وی (شرمن) و اعضای کنگره بارها طی یک ماه اخیر اعلام کرده‌اند که منافع اسرائیل خط قرمز آنهاست و آنها به خاطر تعامل با ایران، از منافع اسرائیل عبور نخواهند کرد. جو بایدن معاون اوباما در جمع صهیونیست‌ها اعلام کرده بود اوباما درمیان روسای‌جمهور آمریکا بیشترین حمایت را از اسرائیل کرده و ما اگر اسرائیل وجود هم نداشت باید هزینه می‌کردیم و اسرائیل را تأسیس می‌نمودیم.
به نوشته لزاکو کنگره نیز اگر پای قربانی کردن منافع اسرائیل در میان باشد اجازه توافق با ایران را نمی‌دهد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10