(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 15  آبان 1392 - شماره 20634

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آیت‌الله نوری همدانی: هر حرکتی که منجر به وهن عاشورا شود شرعا جایز نیست
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: مداحان از شيوه‌هاى موهن و سبك كه مناسب مجالس آلوده است، بپرهيزند
ادعای وزیر دفاع آمریکا تهدیدات اسرائیل ایران را وادار به مذاکره کرد!
دفتر ناطق‌ نوری نقل قول‌های منتسب به وی را تکذیب کرد
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش تغییر کرد
در اعتراض به انتصاب‌های اخیر صورت گرفت
تذکر کتبی 82 نماینده مجلس به وزیر علوم
درمکتب امام
خارج از دستور
 غیرت و قناعت ، ضرورت زندگی
در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح شد
توضیحات وزیر دادگستری درباره نقش یقه سفیدها در فساد مالی و پرونده مهدی هاشمی
رئیس سازمان انرژی اتمی: خبر حادثه راکتور اراک کذب است
هاشمی رفسنجانی: نباید با دست خود شاخه‌های درخت انقلاب اسلامی را قطع کنیم
با تلاش ماموران وزارت اطلاعات
باند مسلحانه اشرار و قاچاق مواد مخدر در استان کرمان منهدم شد
افخم : وزارت خارجه ادعای جاسوسی آمریکا درباره سفر رهبر انقلاب به کردستان را پیگیری می‌کند
   


حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام تاکید کرد: در مبارزه با ایجاد تحریف‌ها در این مکتب با عظمت باید دانست هر حرکتی که مانند قمه زدن و امثال آن باشد و هر حرفی که منافات با عظمت و شأن این مکتب باشد شرعاً جایز نیست.
به گزارش رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی در آستانه فرا‌رسیدن ماه محرم، پیامی صادر و بر ضرورت مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات تاکید کرد.
 متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
می‌دانیم حادثه عاشورا یک مکتب پر فضیلت جهانی و جاودانی است که بر اساس کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا در سطح گیتی می‌درخشد و پیام‌های فراوان و درسهای بسیاری را منتشر می‌سازد.
این مکتب کانون فروزانی برای نجات انسان‌ها از زیر سیطره ظلم استکبار و از ذلت و حقارت و وابستگی است و امسال با توجه به اوضاع زمان و جهان باید مراسم عاشورا را گرمتر و پررنگ‌تر برگزار نمائیم.
ضمناً در مبارزه با ایجاد تحریف‌ها در این مکتب با عظمت باید دانست هر حرکتی که مانند قمه زدن و امثال آن باشد و هر حرفی که منافات با عظمت و شأن این مکتب باشد شرعاً جایز نیست.
وفقکم الله لمرضاته
حسین نوری همدانی

 


در آستانه ماه محرم‌الحرام حضرت آيت‌الله مكارم شيرازى، در پیامی، عزاداران حسینی و به ویژه مداحان و خطبا را به رعایت نکاتی دعوت کرد.
به گزارش شفقنا، در بخشی از متن پیام این مرجع تقلید شیعیان آمده است: «عاشورا عللى داشت و رويداد‌ها و نتايجى؛ خطباى محترم و مداحان عزيز تنها بر رويداد‌ها تكيه نكنند بلكه عللى كه اين حادثه عظيم تاريخى را به وجود آورد، و نتايج پربار آن براى حفظ اسلام و قرآن و براى مبارزه با ظلم و ستم در سراسر جهان را نيز شرح دهند.
جوانان عزيز كه بيشترين شركت‌كنندگان اين مراسم را تشكيل مى‌دهند نیز سعى كنند مفهوم كلام سالار شهيدان «هيهات منا الذلهًْ» را به خوبى بياموزند و به كار بندند و شعار عاشورايى «الحياه عقيده وجهاد» را شعار خويش قرار دهند و مبانى اعتقادى خود را تقويت كرده، در راه حفظ آن جهاد كنند تا مفهوم شعار تحقق يابد.»
هيئت‌هاى محترم مذهبى از آميختن اين مراسم باشكوه، به خرافات، جداً بپرهيزند كه بزرگ‌ترين آسيب را به عظمت آن وارد مى‌كند و آن را زير سؤال مى‌برد كارهايى مانند قمه‌زدن و آسيب رساندن به بدن. عزيزانى كه به سراغ اين امور مى‌روند به يقين به‌خاطر عشق امام حسين(عليه السلام) مى‌روند ولى نفس اين عمل، آن‌‌ها را از اهداف مقدس حسينى دور مى‌سازد، زيرا دشمنان از آن‌‌ها عكس‌بردارى كرده و تحت عناوين بسيار زشت در دنيا منعكس مى‌كنند در حالى كه در زمان ائمه هدى(عليهم السلام) كه مراسم حسينى در محضرشان برپا مى‌شد هرگز چنين كارهايى انجام نمى‌گرفت و در هيچ روايتى از روايات عزادارى به آن توصيه نشده است و مرضى امام زمان (ارواحنا فداه) نيست.
مداحان عزيز مخصوصاً مداحان جوان از شيوه‌هاى موهن و سبك كه مناسب مجالس آلوده است، بپرهيزند و شيوه‌هاى زيبا و مؤثر سنتى را احيا كنند تا مراسم آن‌‌ها منظور نظر ولى عصر (ارواحنا فداه) باشد. عزاداران عزيز وقت نماز را محترم بشمارند و در وقت نماز عزادارى را متوقف كرده به نماز برخيزند و سپس عزادارى را ادامه دهند، زيرا نماز ستون دين است و تا آن قبول نشود هيچ عملى قبول نخواهد شد. اهانت به مقدسات ديگران مخصوصاً در شرايط فعلى سبب برافروختن آتش اختلاف بين مسلمين است، عزاداران عزيز جداً از آن بپرهيزند و به جاى آن تا مى‌توانند از فضائل شهيدان كربلا مجالس خود را عطرآگين و نورانى سازند.»

 


پایگاه «بلومبرگ» گزارش داده است که «چاک هیگل» در یک جلسه خصوصی به نوعی از فشارهای اسرائیل علیه ایران تمجید کرده و آن را یکی از عوامل اصلی موافقت ایران با مذاکره در مورد برنامه‌ هسته‌ای دانسته است.
«چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا مدعی شده فشارهای اسرائیل، نقش بزرگی در متقاعد کردن ایران به مذاکره داشته است.
این ادعا را «جفری گلدبرگ» خبرنگار حامی اقدام نظامی علیه ایران در پایگاه «بلومبرگ» منتشر کرده است. وی با اشاره به اظهارات «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا که گفته بود واشنگتن در برابر حربه‌های هراس‌آفرینی از مذاکره با ایران دست نمی‌کشد، نوشته است که قصد دارد نظرات بخش دیگری از دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را نشان دهد.
به گزارش فارس، به نوشته گلدبرگ، هیگل هفته گذشته در پاسخ به این سوال که آیا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از تاکتیک هراس‌آفرینی استفاده می‌کند،‌ گفته است: فکر می‌کنم نخست‌وزیر نتانیاهو مثل هر نخست‌وزیر دیگری که اسرائیل داشته، به درستی نسبت به نیازهای امنیتی آینده این کشور نگران است. سابقه او نشان می‌دهد که در این مورد بسیار صریح بوده است.
هیگل که این اظهارات را در نشستی در پنتاگون مطرح می‌کرده، در مورد تهدیدات رژیم صهیونیستی گفته است: این درست است که تحریم‌ها ضربه اقتصادی بزرگی وارد کردند. حتی بسیاری از سران ایرانی هم به این موضوع اذعان کرده‌اند. و فکر می‌کنم ایران با اطلاع از اینکه اسرائیل این کشور را تهدیدی برای بقای خود می‌داند، دارد به فشار مداوم از جانب اسرائیل پاسخ می‌دهد. فکر می‌کنم تمام این‌ها در کنار هم، احتمالا باعث شده تا ایرانی‌ها به اینجایی که هستیم برسند.
وی در ادامه نتانیاهو را از تلاش برای تخریب مذاکرات هسته‌ای تبرئه کرده و گفته است، فکر نمی‌کنم او به عمد دنبال به هم زدن مذاکرات باشد.

 


دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق ‌نوری طی اطلاعیه‌ای اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها را تکذیب کرد.
به دنبال سفر حجت‌الاسلام ناطق نوری به شهرستان مینودشت در استان گلستان و شرکت در جلسه‌ای دوستانه، نقل‌قول‌های تحریف گونه‌ای از این جلسه در جراید و خبرگزاری‌ها منتشر گردیده است که موجب نگرانی دوستان و نارضایتی ایشان است.
ضمن تکذیب تمامی نقل‌قول‌ها، ارباب جراید را به حفظ امانت و نقل اخبار از منابع صحیح دعوت می‌نماید.
به گزارش مهر، در برخی از رسانه‌ها آمده بود: علی‌اکبر ناطق‌نوری در سخنرانی در شهرستان مینودشت در واکنش به بحث‌های به وجود آمده در خصوص حضور وی در انتخابات مجلس آینده به عنوان محور فعالیت بخشی از اصلاح‌طلبان گفت: به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد؛ اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کردم رأی داشتم اما عمر سیاسی من تمام شده است.

 


با حکم وزیر آموزش و پرورش کفاش به‌عنوان معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش منصوب شد.
در مراسمی که با حضور علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونان در ساختمان علاقمندان برگزار شد، حمیدرضا کفاش به‌عنوان معاون پرورشی و فرهنگی و همچنین رئيس سازمان دانش‌آموزی منصوب شد و از زحمات حسین هژبری، معاون پرورشی سابق این وزارتخانه تقدیر شد.
گفتنی است؛ حمیدرضا کفاش پیش از این مسئولیت سرپرستی روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت.

 


۸۲ نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد انتصاب نقش‌آفرینان فتنه ۸۸ در جایگاه‌های مختلف وزارت علوم تذکر کتبی ارائه دادند.
در ابتدای جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دو فوریتی تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری را که از شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود، مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت پس از پایان مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری این لایحه را تا پایان سال ۹۳ تمدید و دولت را مکلف کردند که پیشنهاد متن نهایی قانون مذکور را حداکثر ۶ ماه پس از پایان مهلت مزبور به مجلس تقدیم کند.
شورای نگهبان از این مصوبه مجلس ایراد گرفته بود و وکلای ملت نیز برای تامین نظر شورای نگهبان عبارت «دولت مکلف است پیشنهاد متن نهایی قانون مذکور را حداکثر ۶ ماه قبل از پایان مهلت پایان مزبور جهت تصویب مجلس تقدیم نماید» را از ماده واحده لایحه مذکور حذف کردند.
نمایندگان مجلس این اصلاح را با ۱۴۲ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
بر اساس اصلاح اعمال شده نمایندگان در ماده واحده لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری، مدت اجرای آزمایشی این قانون مصوب ۸ مهر ۱۳۸۶ تا پایان ۱۳۹۳ تمدید می‌شود.
بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده ۲۴ قانون اصلاح قانون معادن را که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، دستور دوم جلسه علنی روز گذشته مجلس بود.
در همین رابطه، به منظور تامین نظر شورای نگهبان به انتهای تبصره ۵ ماده ۲۴ قانون اصلاح قانون معادن یک عبارت را الحاق کردند.
در ادامه نمایندگان اصلاحیه خود را بر طرح الحاق یک تبصره به ماده ۲۴ قانون اصلاح قانون معادن انجام دادند؛ بر اساس اصلاح صورت گرفته در تبصره ۵ ماده ۲۴ طرح اصلاح موادی از قانون معادن مقرر شد در صورتی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به پاسخ‌های استعلام از دستگاه‌های اجرایی ذیربط اعتراض داشته باشد، موضوع به هیئت حل اختلاف موضوع ماده ۲۴ مکرر ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف ۱۵ روز در مورد آن تعیین تکلیف گردد.
جلسات این هیئت حداقل با حضور ۵ نفر رسمیت می‌یابد و رای آن با اکثریت مطلق عده حاضر قطعی و لازم‌الاجرا است ولی این امر مانع اعتراض در دیوان عدالت اداری نیست.
براساس قانون معادن، متقاضیان اکتشاف و ثبت معدن باید تقاضای خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند و این سازمان از چند مرجع استعلام می‌گیرد. اگر نسبت به پاسخ استعلامات شکایتی مطرح بود، این شکایات در هیئت حل اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرد.
پس از این مصوبه مجلس، شورای نگهبان ایراد گرفته بود که اگر نسبت به رای هیئت حل اختلاف نیز شکایت و اعتراضی مطرح بود، مرجع رسیدگی به این اعتراض چه نهادی باید باشد که مجلس نیز دیوان عدالت اداری را مرجع رسیدگی به شکایات در مورد رای هیئت اختلاف اعلام کرد.
بررسی طرح تحقیق و تفحص
از صنعت فولاد کشور
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه طرح تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور را بررسی کردند.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان طراح تحقیق و تفحص به تشریح تقاضای جمعی از نمایندگان به منظور تحقیق و تفحص در صنعت فولاد کشور پرداخت. بعد از سخنان قاضی‌پور، محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه مجلس را برعهده داشت، درخواست تحقیق و تفحص را به رای گذاشت که از ۲۲۶ نماینده حاضر نمایندگان با ۱۵۶ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع با این درخواست موافقت کردند.
همچنین نمایندگان مجلس در ادامه جلسه با تغییر دستور کار صحن علنی و بررسی با اولویت لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات موافقت کردند.
بررسی طرح مدیریت و کاهش حوادث
و سوانح رانندگی
در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، تعدادی از نمایندگان دو فوریت طرح مدیریت و کاهش حوادث و سوانح رانندگی را مطرح کردند و درخواست رسیدگی خارج از نوبت به این طرح را داشتند.
در همین رابطه، پس از سخنان موافقان و مخالفان، محمدحسن ابوترابی فرد دو فوریت این طرح را به رای گذاشت که از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر، دو فوریت این طرح با ۹۰ رای موافق، ۶۵ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع رای نیاورد. پس از آن برای یک فوریت این طرح رای‌گیری شد که از مجموعه ۲۲۳ نماینده حاضر با ۱۱۳ رای موافق، ۴۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع یک فوریت این طرح رای آورد.
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، ابتدا تذکرات شفاهی نمایندگان مطرح و پس از آن تذکرات کتبی توسط ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرائت شد.
سیدمحمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در خصوص به کارگیری مدیران ۲ تابعیتی، گفت: مشکلاتی که در بحث اختلاس ۳ هزار میلیاردی به وجود آمد، به دلیل ۲ تابعیتی بودن آن مدیر بوده است، لذا باید از بکارگیری مدیران ۲ تابعیتی جلوگیری شود.
تذکر به وزیر علوم
در خصوص انتصاب فتنه‌گران
82 نفر از نمایندگان خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص انتصاب افراد دخیل در فننه 88 در مناصب جدید مدیریتی که خلاف وعده وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی بوده است، تذکر کتبی دادند.
در پایان حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب ‌رئیس اول مجلس که درغیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه روز گذشته را به صدا در آورد و گفت: جلسه علنی بعدی وکلای ملت ساعت ۸ صبح چهارشنبه 15 آبان برگزار می‌شود.

 


از تفرقه و کدورت دوری کنید
(مسئولین) نسبت به یکدیگر، تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند.
و از تفرقه و کدورت، شدیدا احتراز کنند.
که تفرقه و تشتت:
- دوستان را نگران
- و دشمنان را کامیاب می‌کند.
و موجب تبلیغات سوء می‌شود. آئین انقلاب اسلامی - ص 340

 


احتمال حضور ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به سؤال دو نماینده از ظریف وزیر امور خارجه اعلام کرد هیئت‌رئیسه به‌دنبال برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی سؤال دو نماینده مجلس از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است.
شاهین محمدصادقی با اعلام این خبر افزود: با توجه به حساسیت موضوع مذاکرات هسته‌ای و لزوم اطلاع نمایندگان از چارچوب اصل مذاکرات و پرهیز از انتشار برخی مسائل مذاکرات، هیئت رئیسه به‌دنبال برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی سؤال دو نماینده مجلس از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است.
نماینده مردم کازرون در مجلس در گفت وگو با خانه ملت با بیان اینکه محتوای مذاکرات هسته‌ای باید به‌گونه‌ای مطرح شود که با روحیه جامعه سازگار باشد، افزود: هم‌اکنون به دنبال راهکار مناسبی برای بررسی این موضوع هستیم.
همچنین حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا و محمد دهقان دو تن از اعضای هیئت رئیسه مجلس نیز خبر برنامه‌‌ریزی هیئت رئیسه مجلس برای برگزاری جلسه غیرعلنی جهت بررسی سؤال از وزیر امور خارجه را تایید کردند.

 


اينهایی كه در كوفه بودند، درست است اوّل وجود مبارك حضرت را دعوت كردند، امّا احتمال اينكه يك عدّه اموي و مرواني در میان اين‌ها حضرت را دعوت كردند كه بيايد نزديك، در كوفه تا او را سر ببرند هم بود. اينچنين نبود كه همه شيعيان خالص دعوت كردند‌! يك عدّه دسيسه‌باز‌ها هم بودند. منتها وجود مبارك حضرت به اعتبار آن نامه‌هاي فراواني كه شيعه‌‌ها نوشتند حركت كرده، نه به اعتبار اين دسيسه‌‌ها‌! ابن‌عباس هم به عرض حضرت رساند كه جريان اين است، يك عدّه دعوت كردند كه به تو دسترسي پيدا كنند؛ چون مي‌دانستند اگر در مدينه باشي، به تو دسترسي ندارند. دعوت كردند بيائي اينجا كه با تو بجنگند‌! فرمود: همه اين‌ها را من مي‌دانم. ابن‌عباس‌! اين سرّي است كه ساليان متمادي به من گفتند؛ اصلاً قتلگاه من آنجاست، قبر من آنجاست، اينها را من مي‌دانم؛ چيزي مرا نمي‌ترساند و نمي‌لرزاند؛ هدف بالاتر از اينهاست. هم آن توطئه احتمالي را من مي‌دانم، هم بي وفائي اين‌ها را مي‌دانم؛ ولي من بالأخره بايد حجت را بگویم: لِيَهلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنِه وَ يَحيي مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنِه(1).
تبيين حيات مادي و معنوي انسان
كلّ خاورميانه آن روز يا خوابيده بود يا كور بود و يا كر‌! در تعبيرات قرآني سخن از خواب نيست، در تعبيرات قرآني سخن از كور و كر است؛ فرمود: صُمّ‏ٌ بُكمٌ (2). امّا در روايات ما هست كه اَلنّاسْ نِيام (3)، خيلي‌‌ها خوابند‌! بزرگان اخلاق مي‌گويند: اوّلين مرحله خودسازی، مرحله يَقَظِه است يعني بیداری. تا آدم بيدار نشود نمي‌بيند! فرمود: خيلي‌‌ها خوابند. آنچه را كه دارند؛ يا در حدّ گياهي زندگي مي‌كنند يا در حدّ حيواني. شما به لطف الهي بايد شب و روز شاكر باشيد كه از حيات انساني برخورداريد. يك عدّه جوان‌ها يا نوجوان‌ها فقط در حدّ گياهي دارند زندگي مي‌كنند، بخشي هم در حدّ حيواني و شما به لطف الهي در بخش انساني زندگي مي‌كنيد.
توضيح اين مطلب اين است: يك جوان فقط در تلاش و كوشش اين است كه غذا بخورد، خوب بالندگي داشته باشد، خوب جامه در بر بكند، خوب آرايش بكند؛ همين! اين مرحله، مرحله گياهي است. كدام نهال است كه اين 3 ـ 4 تا كار را نمي‌كند؟ جامه خوب در بر مي‌پوشد، خوب رشد مي‌كند، خوب قد مي‌كشد، خوب نِموّ مي‌كند، خوب غذا مي‌خورد؛ اين نامٍ(بالنده) بِالفِعل و حِيوانٌ بِالقُوِّه.
غيرت، از اوصاف حيات حيواني
وقتي يك قدري بالا آمد و عواطف و احساسات و احترام به پدر و مادر و رعايت حقوق برادر و رعايت حقوق همسايه‌‌ها و اين‌ها مطرح شد؛ اين از مرحله نباتي در آمده، حِيوانٌ بِالفِعل و اِنسانٌ بِالقُوَّه. مرحوم بوعلي مي‌فرمايد: آن كسي كه از زيردستش حمايت نمي‌كند، رسالت را ندارد، از حوزه خودش غفلت دارد؛ اين حيوان هم نيست‌! آن وقت‌‌ها كه اين جوجه‌پروري و تخم گذاشتن زير بال مرغ و داشتن مرغ‌هاي طبيعي در خانه‌‌ها رسم بود، همه ما مي‌ديديم؛ اين مرغ تا مادر نشده بود، هر كس به طرف او مي‌رفت، اين فرار مي‌كرد. امّا همين كه مادر شد، تا آخر مي‌ايستد‌! مي‌گويد: اين حوزه مأموريت من است، بايد از مسئوليتم دفاع بكنم. اگر كسي از حوزه مسئوليتش دفاع نكند، بَلْ هُمْ اَضَل (4) مي‌شود‌! كدام حيوان است كه از حوزه مسئوليتش دفاع نمي‌كند‌؟ در جنگل يا غير جنگل. اگر كسي از حوزه مسئوليت خودش دفاع نكند، حريم‌شناس نباشد، غيور نباشد؛ اين حيوان نيست‌! اين نامٍ(بالنده) بِالفِعل و حِيوانٌ بِالقُوِّه.
«غيرت‌» در حيوانات هم هست، غيرت يعني چه‌؟ اين 3 عنصر محوري را كه جمع بكني، مي‌شود (‌غيرت‌). عنصر اوّل اين است كه آدم هويت و حريم خودش را بشناسد، دوّم اين است كه غير را شناسائي بكند و به آن مرز وارد نشود؛ سوّم، اجازه ندهد كه غير به حريم خصوصي او بيايد؛ يك چنين كاري را مي‌گويند: «غيرت‌». غيور كسي است كه اين 3 مطلب را بفهمد. كسي كه اين 3 مطلب را نفهميد و نداشت غيور نيست‌!
« غيور‌» يعني آدم به حريم غير راه پيدا نكند، غير هم به حريم خود راه ندهد‌! پس هويت خود را بايد بشناسد، غير را بايد بشناسد؛ نه آنجا برود، نه غیر را راه بدهد در حريم خصوصي خودش. چرا وجود مبارك حضرت امير در بحث ديگري در نهج البلاغه فرمود: هيچ آدم غيرتمندي زنا نكرد: مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ (5). براي اينكه يك آدمي كه به حريم ديگري تجاوز مي‌كند، معلوم مي‌شود غيرت ندارد؛ اين غير نمي‌شناسد‌! اين را به ما گفتند: شما غيور باشيد. اگر كسي غيور نبود؛ حيوان بِالقُوِّه است، نامٍ بِالفِعل‌! اين فقط بالندگي خوب دارد، اين غيور نيست‌!
برتري حيوان امانت‌دار نسبت به انسان خائن
اگر كسي خداي ناكرده در حوزه كار خودش امين نبود، اين به تعبير مرحوم بوعلي حيوان هم نيست‌! اين سگ‌هاي هرزه بيابان‌گرد هر چه دستشان برسد مي‌خورند. امّا سگ‌هاي شكاري كه تربیت شده است...، ما اهل اين كار نيستيم، ولي اهل اين كار براي ما گفتند و بيان ديگران را هم ما شنيديم. در سينه‌هاي كوه، در سنگلاخ‌‌ها، شكارچي كبك را شكار مي‌كند، اين سگِ شكاريِ تربيت شده نفس نفس‌زنان در اين سنگلاخ‌‌ها مي‌رود، او را پيدا مي‌كند، به دندان مي‌گيرد، امانت را تحويل مي‌دهد. صاحبش بعد از اينكه شکار را خورد، يك مقدار استخوان هم به او مي‌دهد‌! از این رو بزرگان مي‌گويند: اگر كسي در امانت بيت‌المال خيانت بكند، حيوان هم نيست‌! اينكه در قرآن فرمود: بعضي بدتر از حيوان هستند، سرّش اين است. كدام حيوان است كه تربيت بشود، بعد خيانت بكند‌؟! پس انسان خائن، هنوز حيوان نشده، چه رسد به انسان‌! اين‌ها ابتدائيات و الفباي دين است‌! اگر اين‌ها را پشت سر گذاشته و كم‌كم وارد مرز ملكوت شده؛ مي‌شود (‌انسان‌)‌!
نيل به حيات طيّبه در پرتو قناعت و ازدواج
الان مشكل‌ترين مشكل براي همه اجتماعات، ازدواج اينهاست. ما بالأخره قبول كرديم علي‌بن‌ابيطالب پدر ماست‌! خداوند از او عاقل‌تر روي كره زمين غير از پيغمبر خدا نه خلق كرد، نه خلق مي‌كند‌! وجود مبارك حضرت امير فرمود: مي‌خواهي زندگي طيّب و طاهر داشته باشي، قانع باش‌! اين آيه سوره مباركه نحل را كه فرمود: فَلَنُحيِيَنَّهُ حَياهً طَيِّبَهً (6)، اين در نهج‌البلاغه از حضرت نقل شده (7)؛ ذيل اين آيه هم به عنوان تفسير روایي از حضرت نقل شده كه حيات طيّبه، حيات با قناعت است. پدر و مادر زير بال دختر‌ها و پسر‌ها را بگيرند، يك. خود پسر‌ها و دختر‌ها هم اوائل، يك زندگي نيمه مستقل داشته باشند، دو. غيور باشند، نه آنها دخالت كنند، نه اينها دخالت كنند، سه. از مشورت و نظارت طرفي ببندند، چهار؛ اين زندگي مي‌تواند ازدواج را تأمين كند و گرنه فساد روزافزون خواهد بود‌!
اينچنين نيست كه اگر كسي ازدواج نكرد، يك تمدّني به انتظار او باشد! جز فساد چيز ديگر نيست‌!! اگر كسي سنّ ازدواجش را به تأخير انداخت، اينچنين نيست كه به دروازه بزرگ تمدّن برسد‌! فساد روز‌افزون مي‌شود؛ ديگر ناچار است غيرت را ر‌ها كند، ديگر ناچار است در همان مرز گياهي بماند‌! بنابراين ما اگر وجود مبارك سيّدالشهداء و حضرت امير را به عنوان پدر قبول كرديم، از اينها عاقل‌تر ديگر خدا خلق نمي‌كند، باید حرف‌های اینها را بپذيريم‌! براي اينكه آن‌‌ها خير ما را مي‌خواهند و راه هم همين است. هم پدر و مادر دخالت نكنند، زير بال بچه‌‌ها را بگيرند؛ هر كسي بالأخره يك خانه‌اي دارد، يك اتاقي را با يك وسائلي به پسرش بدهد‌، به دخترش بدهد. اگر ما با اين سنّت بخواهيم زندگي كنيم، موفقيم؛ و اگر بخواهيم همه امكانات در طليعه زندگي براي دختر و پسر ما باشد، وضع همين است كه الان اين آقايان گزارش مي‌دهند 15 ميليون جوان، دختر و پسر ما داريم، در آستانه ازدواجند و ازدواج نكردند‌! اين خطر آساني نيست،‌ اين با موعظه حل نمي‌شود‌! اگر خداي ناكرده غيرت رخت بر بست، ديگر با موعظه و نصيحت و امثال ذلك كنترل‌پذير نيست‌!!
تبيين بيداري حقيقي انسان در كتاب و سنّت
در روايات ما سخن از اَلنّاسُ نِيامٌ است كه خيلي‌‌ها خوابند، اِذَا ماتُوا انْتَبَهُوا (8). به ما گفتند: مُوتُوا قَبلَ اَنْ تَمُوتُوا (9)؛ قبل از اينكه بميرانند، بمير و بيدار شو‌! آدم وقتي بيدار شد، اطرافش را مي‌بيند من كجايم، چه كار بايد بكنم‌! اين را مي‌گويند: «يَقَظِه‌». اوّلين مرحله، مرحله يَقَظِه و بيداري است. اگر بيدار شد، آن وقت مي‌فهمد! در تعبيرات روائي مسأله نُوم و يَقَظِه فراوان است، امّا در قرآن سخن از كوري بينائي است، كري و شنوائي است، جهل و علم است.
فرمود: خيلي‌‌ها ناشنوايند، خيلي‌‌ها نابينايند؛ اصلاً نمي‌دانند كجا مي‌روند! اينها خيال مي‌كنند پايان راه قبر است، در حالي كه قبر اوائل راه است، برزخ اوائل راه است، مرگ يك هجرت و يك ميلاد است، تمام بحث‌هاي عميق، مال بعد از مرگ است؛ و انسان نمي‌پوسد، بلكه از پوست به در مي‌آيد. اين‌ها را او نمي‌داند! اين خيال مي‌كند پايان راه قبر است. اگر پايان راه قبر نيست بلکه لقاءالله است؛ مواظب است كه ببيند راهنمايان چه گفتند!
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي ‌آملي (مدظلّه) در جلسه درس اخلاق در ديدار با رئيس و مديران سازمان ملّي جوانان، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 26/ 10/ 1387
_____________________________________
(1) انفال / 42 (2) بقره / 18 (3) بحار الأنوار / 4 / 43
(4) برداشت از: اعراف / 179 (5) نهج البلاغه / حكمت 305 (6) نحل / 97
(7) ر. ك: نهج البلاغه / حكمت 229 (8) بحار الأنوار / 4 / 43 (9) بحار الأنوار / 96 / 58
خوان حکمت در دهه اول محرم روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر دادگستری در جلسه عصر روز سه‌شنبه این کمیسیون خبر داد.
محمدعلی اسفنانی اظهار کرد: یکی از نمایندگان سوالی را از وزیر دادگستری در مورد اظهارات اخیر قاضی سراج مطرح کرد که گفته بود اگر تعدادی از یقه سفیدها دستگیر و مجازات شوند مبارزه با فساد شکل بهتری می‌گیرد، در این رابطه این سوال مطرح شد که این افراد چه کسانی هستند و آیا اقدامی در این رابطه صورت گرفته یا خیر؟
وی افزود:‌ وزیر دادگستری در توضیحاتی در این رابطه گفت که در پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی 800‌نفر متهم بوده‌اند که برای 250 نفر کیفرخواست صادر شده و برای برخی دیگر هم صادر خواهد شد، در بین این‌ها افراد مطرحی هم هستند که ممکن است از این مصادیق باشند.
نماینده مردم فریدن در مجلس ادامه داد: بعد از طرح این سوال و پاسخ وزیر بنا شد یک ماه مهلت داده شود تا اگر تصمیم جدیدی در این پرونده اتخاذ شد به اطلاع کمیسیون رسانده شود.
اسفنانی به ایسنا گفت: سوال کریمی قدوسی نماینده مشهد از وزیر دادگستری در مورد علت تاخیر در رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی نیز مطرح شد که ایشان پاسخ دادند این پرونده تاخیری نداشته و آقای کریمی قدوسی هم از پاسخ وزیر قانع شدند.

 


رئیس سازمان انرژی اتمی با تکذیب خبر بروز حادثه در راکتور اراک گفت: این خبر ساخته و پرداخته رسانه‌های صهیونیستی و غربی است.
دکتر علی اکبر صالحی دیروز در مراسم تشییع و خاکسپاری 2 تن از شهدای گمنام در سازمان انرژی اتمی با بیان این که «نشانه‌های خوبی در طرف مقابل (ایران و 5+1) در موضوع هسته‌ای دیده می‌شود» گفت که به نظر می‌آید کشورهای عضو گروه 5+1 آماده تعامل هستند و ما هم به آن‌ها گفتیم که در یک چارچوب عدالتخواهانه و بدون پیش شرط آماده گفت‌وگو هستیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به کشورهای غربی تأکید کرد: بیش از این ملت ایران را آزمایش نکنید، این ملت مقاوم و سربلند و منسجم در مقابل هر ظلمی ایستاده است.
صالحی اظهار کرد: به عنوان کشور دارای تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای و عضو ان.پی.تی علاقه‌مند هستیم که معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای دچار تزلزل نشود و در جهت صلح و ثبات و جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای در دنیا مؤثر باشد. اگر طرف مقابل به این درک رسیده باشد می‌توان شاهد چنین رویدادی در دنیا بود.
وی در جمع خبرنگاران نیز در پاسخ به سؤالی با تکذیب برخی اخبار منتشر شده در مورد راکتور اراک تصریح کرد: رسانه‌های صهیونیستی و غربی هر روز چنین خبرهایی را منتشر می‌کنند اما با توجه به پیشرفتی که در مذاکرات میان ایران و 5+1 صورت گرفته است و می‌بینند روند مذاکرات رو به جلوست سعی دارند در این مسیر اختلال ایجاد کنند و با اخبار کذب فضا را آلوده کنند. من این اخبار را تکذیب می‌کنم. بازرسان آژانس در ایران حضور دارند و می‌توانند از صحت یا عدم صحت چنین مطلبی به راحتی و سریع آگاه شوند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره رابطه ایران و کره شمالی در زمینه هسته‌ای که در برخی رسانه‌های خارجی به این مسئله پرداخته شده است نیز گفت: ما اصلاً رابطه هسته‌ای با کره شمالی نداریم و نمی‌دانم چنین اخباری چرا و چگونه منتشر می‌شوند.
وی تأکید کرد: نسبت به آینده مذاکرات و 5+1 خوشبین هستم و امیدوارم ظرف ماه‌های آینده نشانه‌های این خوش‌بینی را ببینیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از دعوت یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای 20 آبان خبر داد و گفت: بنده از آقای آمانو برای سفر به تهران در 20 آبان دعوت کرده‌ام و امیدواریم ایشان این دعوت را بپذیرند اما هنوز پاسخ قطعی ندادند.
وی درباره مذاکرات ایران و آژانس در وین که 6 و 7 آبان برگزار شد نیز به ایسنا گفت: ما بر روی کلیات به توافق رسیدیم و قرار شد توافق را مرحله‌بندی کنیم. آن‌ها و ما خواسته‌هایی داریم که بیشترین درخواست‌های آژانس مربوط به فعالیت‌های گذشته و حال ایران است. قرار شد در چارچوب توافق شده مسائل گذشته و حال را از یکدیگر جدا کنیم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، او ادامه داد: براساس توافق صورت گرفته قرار است ابتدا به مسائل مربوط به حال پرداخته شود و این مسائل برطرف شود و سراغ مسائل و سؤالات مربوط به گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران که از سوی آژانس مطرح است برویم تا به شیوه لازم به آن‌ها پرداخته شود.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به «ثاراللهی» امام حسین(ع) گفت: خونبهای خون خدا این است که اهداف عاشورا محقق شده و طومار ظلم و ستم در دنیا به دست ملت‌های آزاد برچیده می‌شود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در دیدار گروه‌های مختلف مردمی از استان‌ فارس و شهرستان بم سخن می‌گفت، با تسلیت آغاز ماه محرم، حادثه کربلا را تابلویی از عاقبت ظالم و حقانیت مظلوم در تاریخ دانست.
او تصریح کرد: مردمی که با پیام آسمانی پیامبر(ص) برای زمینی‌ها، جاهلیت را درنوردیدند، پس از مدتی کوتاه با اهل بیت(ع) رسول‌الله کاری کردند که مصداق روشن حق‌ناشناسی است.
عضو مجلس خبرگان با تشریح «ثاراللهی» امام حسین(ع) گفت: خونبهای خون خدا جز این نیست که اهداف عاشورا و صاحب خون، محقق شود و طومار ظلم و ستم در دنیا، به دست ملت‌های آزاد برچیده شود.
هاشمی رفسنجانی تعصبات کورکورانه را سدّ راه گسترش مفاهیم اصیل اسلام در جهان خواند و تأکید کرد: روزی که عدالت نبوی در جهان حاکم شود، اسلام با همه واقعیت‌های شیرین خود جلوه می‌نماید.
وی در ادامه سخنانش روز مبارزه با استکبار، استعمار و استثمار را مهم خواند و با ارائه تحلیلی از وقایع مهم تاریخی در 13 آبان‌های سال‌های دوران مبارزه، به تبعید امام راحل اشاره کرد و گفت: اگر 13آبان مهم است که هست، به خاطر راه امام عزیز است و نباید اصل موضوع، یعنی آرمان‌های انقلاب اسلامی در فرعیات سیاسی گم شود.
هاشمی رفسنجانی دور کردن انسان‌های آزاده از آرمان‌های آسمانی را وسوسه همیشگی شیطان دانست و گفت: نباید به دست خویش شاخه‌های درخت انقلاب اسلامی را که در سایه‌سارش زندگی می‌کنیم، قطع کنیم.
به گزارش سایت مجمع تشخیص مصلحت،وی با بیان خاطره‌ای از مأموریت امام به او برای جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به تصویب کاپیتولاسیون گفت: قیام امام، ایران اسلامی را که خانه امن و جزیره ثبات استبداد و استعمار بود، رهایی بخشید.

 


وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از انهدام باند مسلحانه اشرار و قاچاق مواد مخدر در استان کرمان خبر داد.
به گزارش سایت وزارت اطلاعات، سحرگاه 14 آبان‌ماه 92 باتلاش و پیگیری های اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان کرمان یک باند مسلحانه اشرار و قاچاق مواد مخدر که در استان های سیستان و بلوچستان ،کرمان ، هرمزگان و فارس فعالیت می‌کرد ، شناسایی و متلاشی شد.
در این عملیات هشت نفر از اشرار مسلح در درگیری با مامورین به هلاکت رسیده و خودروی حامل مواد مخدر شامل قریب به دو تن از مواد افیونی طعمه آتش گردید.

 


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان از پیگیری وزارت امور خارجه در موضوع ادعای جاسوسی آمریکا از سفر 4 سال پیش رهبر معظم انقلاب به کردستان خبر داد.
مرضیه افخم در نشست هفتگی صبح دیروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش اسنودن مبنی بر ادعای شنود از سفر مقام معظم رهبری به کردستان در سال 88 از سوی مقامات آمریکایی، گفت: از نظر ما بحث جاسوسی و جاسوسی سایبری کاملا محکوم و مردود است. اکنون شاهدیم که جاسوسی‌های آمریکا ابعاد خبری پیدا کرده است حتی متحدان آمریکا از این مسئله مصون نمانده‌اند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران درباره این مسئله خاص پیگیری‌های جدی را انجام می‌دهد. ما به سازوکارها و تلاش‌هایی که در سطح بین‌المللی برای مواجهه و مقابله با چنین رویکردهای غیرقانونی شروع شده است امیدوار و همگام با آن‌ها هستیم و امیدواریم که این قطعنامه‌ها کمک کند که فضای سایبری و اینترنتی و الکترونیکی از جاسوسی‌هایی که هم حریم افراد معمولی جهان و هم حریم رهبران جهان را مورد هدف قرار داده است، مصون بمانند. گفتنی است نیویورک تایمز و گاردین چند روز پیش طی گزارشی که درباره اسناد منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا منتشر کردند مدعی شدند سازمان‌‌های جاسوسی آمریکا سفر 4 سال پیش رهبر انقلاب به استان کردستان را مورد تجسس قرار داده‌‌اند.
افخم در مورد آخرین پیگیری‌ها نسبت به حادثه تروریستی سراوان نیز گفت: پیگیری‌ها در این باره ادامه دارد. دستورالعملی را برای سفارت کشورمان در پاکستان ارسال کردیم که بر اساس آن پیگیری‌های اولیه را انجام دهند. جمهوری اسلامی ایران خواستار اجرای موافقتنامه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور و استرداد تروریست‌ها به ایران است. در این زمینه انجام سفرهایی در دستور کار است که امیدواریم به‌زودی انجام گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که بیانات مقام معظم رهبری چه تاثیری برای جلوگیری از تخریب مذاکره‌‌کنندگان کشورمان دارد؟ گفت: بیانات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب بسیاری از موضوعات مطرح در سطح جامعه است. مذاکره‌کنندگان با تکیه بر پشتوانه‌های رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های مردمی کاری را که آغاز کرده‌اند با قوت و قدرت ادامه می‌دهند، امیدواریم با تکیه بر اجماع داخلی و پیروی همه بخش‌ها و طیف‌ها و جناح‌ها از رهنمودهای مقام معظم رهبری این مذاکرات به نتایجی که تامین‌‌کننده حقوق اساسی و مسلم ملت ایران در داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است به نتیجه برسد.
افخم با بیان این که صحبت از برداشتن گام اول در مذاکرات هنوز زود است گفت: متاسفانه شاهد تداوم رویکرد فشار و مذاکره کماکان هستیم. اهرم کنگره کماکان به کار گرفته می‌شود. افراط‌گرایان و بدخواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات فعال شده‌اند که با طرح بحث تحریم بیشتر به روند مذاکرات اعمال فشار کنند. تاکنون دولت اوباما مقاومت‌هایی داشته است. این که چه میزان از این استراتژی واقعی است و چه میزان از آن تاکتیک در نظر گرفته می‌شود به تحلیل‌های رسانه‌ای برمی‌گردد. ما می‌توانیم امیدوار باشیم و آن‌ها را دعوت کنیم که از گذشته درس بگیرند، رویکرد فشار توام با مذاکره به نتیجه نرسیده است و امیدواریم با یک واقع‌بینی توام با اراده سیاسی در مسیر شکل‌دهی مذاکره برای نتیجه حرکت شود و از تاثیرات افراط‌گرایان، تندروها و جناح‌هایی که خواهان به انجام رسیدن خوب این مذاکرات نیستند جلوگیری شود.
افخم در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر این که تهدیدهای رژیم صهیونیستی و فشارهای تحریم، ایران را به پای میز مذاکرات آورده است، گفت: متاسفانه تکرار چنین اظهاراتی نشان‌‌دهنده این است که پیش‌‌زمینه ذهنی اظهارکنندگان آن اشتباه است. تحریم‌ها تاثیری بر ملت ایران نگذاشته است، تحریم‌ها به هیچگونه تغییر سیاست در ایران منجر نمی‌شود.
افخم درباره اظهارات جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که این کشور هنوز همه گزینه‌ها را در مورد ایران روی میز دارد، نیز ‌گفت: این بحث عبارتی تکراری است که پیش از این درباره آن اظهارنظر کرده‌ایم. امیدواریم اظهارات مقامات آمریکایی مبتنی بر واقع‌بینی باشد. آن‌ها همواره تکرار می‌کنند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است. معتقدیم آمریکایی‌ها باید کاملا جدی و با رویکرد واقع‌بینانه به مسئله نگاه کنند. تکرار این موضوع تاثیری بر اراده مردم ایران ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده درباره باغ قلهک نیز گفت: این موضوع در هماهنگی کامل بین قوه قضائیه و وزارت امور خارجه دنبال می‌شود.
وی همچنین درباره خروج دیپلمات خاطی عربستان از ایران نیز گفت: این پرونده بسته شده است و وی کشور را ترک کرده است و سفارت عربستان این موضوع را در یادداشتی به ایران اعلام و اسناد و مدارک هویتی وی را به وزارت خارجه تحویل داد که به معنای پایان ماموریت وی در ایران است.
افخم همچنین در مورد برنامه‌های سفر ظریف به فرانسه نیز گفت: قرار است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست امسال یونسکو در پاریس در بخش سران سخنرانی کند، که این سخنرانی در جایگاه بسیار مهمی و با حضور 5 تن از سران و یک نخست‌وزیر برگزار می‌شود و دارای اهمیت فراوانی از لحاظ فرهنگی است.
وی افزود: قرار است در حاشیه سفر ظریف به پاریس، وزیر خارجه کشورمان با لوران فابیوس دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.
افخم با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و روابط تهران - پاریس از موضوعات مورد مذاکره دو وزیر خارجه خواهد بود ابراز داشت: موضوع هسته‌ای ایران و مسئله سوریه محورهای اصلی این رایزنی‌ها است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10