(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 15  آبان 1392 - شماره 20634

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در واکنش به راهپیمایی بی‌سابقه 13 آبان
آمریکا : مردم ایران به ما اعتماد ندارند
پای درس علی(ع)
قائم‌مقام وزیر امور خارجه اتریش: دوستان خود در اتحادیه اروپا را به حمایت از ایران متقاعد می‌کنیم
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: ادامه روند واردات بی‌رویه کالاهای چینی به کشور منطقی نیست
اعزام 2 هزار مبلغ روحانی به سراسر کشور
رئیس دانشگاه پزشکی اهواز خواستار شد
تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به تخلفات زیست‌محیطی در اهواز
یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت خبر داد
تحقق صادرات 200 میلیارد دلاری در برنامه پنجم توسعه
استقبال گسترده مردم کردستان عراق از کالاهای ایرانی
درخواست نمایندگان مجلس برای عدم بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی
دادستان عمومی و انقلاب مشهد: قمه‌زنی در معابر عمومی مشهد ممنوع است
اخبار ادبی و هنری
پیام تسلیت رهبر انقلاب ر پی درگذشت پدر آقای سیدعلی مقدم
نامه بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران
به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: به جنایت‌های آمریکا رسیدگی کنید
پس از یک عمر جهاد فی‌سبیل‌الله
عسگر اولادی یار دیرین امام و رهبری به لقاءالله پیوست
پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت مبارز نستوه حبیب الله عسگراولادی: عمربا برکت این مبارزخستگی ناپذیر در خدمت اسلام و نظام اسلامی سپری شد
پرچم گنبد حرم حضرت معصومه(س) تعویض شد
تشییع پیکر سرتیپ شهید محمد جمالی در کرمان
   


رهبر معظم انقلاب: ارزش شهدای کربلا به این است که از حریم حق در سخت‌ترین شرایطی که ممکن است انسان تصورش را بکند دفاع کردند.

 


سرویس سیاسی -
مقامات کاخ سفید در واکنش به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 13 آبان، اذعان کردند مراسم امسال از سال‌های پیش گسترده‌تر بوده و این حاکی از بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکاست.
در حالی که از روزهای قبل از 13 آبان، رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب با فضاسازی و تلاش فراوان سعی داشتند اینگونه القاء کنند که مراسم روز مبارزه با استکبار، امسال با عدم استقبال مردم مواجه خواهد شد، مردم ایران یک‌بار دیگر ثابت کردند تحلیل‌های آنان چقدر سست و بی‌پایه است.
اینگونه بود که صدها خبرنگار داخلی و خارجی راهی سفارت سابق آمریکا در تهران شدند تا واکنش مردم به مراسم امسال را ببینند و مخابره کنند.
حضور مردم و فریادهای «مرگ بر آمریکا»ی آنان چنان بود که حتی دشمنان را نیز وادار به اعتراف کرد و نشان داد برخلاف تمام جوسازی‌های خارجی و برخی دنباله‌های داخلی آنان، تزلزلی در روحیه استکبارستیزی مردم به وجود نیامده و آنان همچنان آمریکا را به فرموده بنیانگذار انقلاب اسلامی، «شیطان بزرگ» می‌دانند.
در همین حال، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به راهپیمایی روز 13 آبان، به وجود سابقه عمیق بی‌اعتمادی اشاره کرد، اما گفت طرفین امیدوارانه مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند.
هارف که در نشست خبری هفتگی سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده است به مذاکرات خوش‌بین نیست، گفت: خوب، فکر می‌کنم پیش از این هم گفته‌ایم که این مذاکرات دشوار است و سابقه عمیقی از بی‌اعتمادی وجود دارد. فکر می‌کنم امروز دیدید که تظاهرات‌هایی در ایران انجام شد. با این حال، ما اعلام کرده‌ایم که به مذاکرات جدی و واقعی متعهدیم، دفعه قبل که در چارچوب 1+5 در ژنو بودیم، ما بار دیگر بحث‌هایی جدی و واقعی داشتیم، این هفته با امیدواری به آنجا باز می‌گردیم و امیدواریم بتوانیم این روند رو به جلو را تداوم بخشیم.
هارف در مورد هدف آمریکا در این مذاکرات هم گفت: هدف ما تغییری نکرده است. ما کاملا بر توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، دستیابی به شفافیت بیشتر در مورد برنامه هسته‌ای آن‌ها و همچنین مذاکره برای دستیابی به راهکاری جامع و بلندمدت برای این موضوع، متمرکز هستیم، بنابراین، مشخص است که کار آسانی در پیش نداریم، اما موقعیتی داریم و ما هم متعهدیم که مسیر دیپلماتیک را بیازماییم، چرا که پیش‌فرض ما این است که این موضوع را می‌توان از طریق دیپلماتیک حل کرد.
وی در مورد درخواست «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از کنگره برای توقف بررسی طرح افزایش تحریم‌های ایران، گفت دولت معتقد است که «تحریم‌ها باید با راهبرد مذاکرات ما هماهنگ باشد». هارف افزود واشنگتن متعهد است که «صدای محتاطانه دلگرم‌کننده‌ای را که از جانب دولت جدید ایران شنیده می‌شود»، بیازماید.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت به رایزنی با کنگره برای متوقف کردن طرح تصویب تحریم‌های جدید ادامه می‌دهد.
هارف در مورد احتمال برداشته شدن بخشی از تحریم‌های ایران هم گفت فعلا برای صحبت در این مورد خیلی زود است. وی از ایران خواست پیش از بحث در این مورد، گام‌هایی معتبر و قابل تایید بردارد. با این وجود وی تاکید کرد که فعلا قرار نیست هسته اصلی تحریم‌های ایران دست بخورد و این تحریم‌ها فعلا پابرجا هستند.
همچنین «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید آتش زدن پرچم آمریکا و شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران را در سالروز تسخیر لانه جاسوسی در تهران کم‌اهمیت جلوه داد.
وی ادعا کرد که اکثریت گسترده مردم ایران خواستار روابط بهتر با آمریکا هستند. دولت آمریکا در حالی که به دنبال توافق دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است، تحت فشار بسیار زیاد کنگره و هم‌پیمانان خاورمیانه خود قرار گرفته است.
کارنی مدعی شد: ما بر این باوریم که اکثریت مردم ایران بهره‌مند شدن از رابطه بهتر با غرب را به وضعیت کنونی ترجیح می‌دهند که این مزیت‌ها شامل مزایای اقتصادی و پیوستن دوباره به جامعه بین‌المللی است.
من فکر می‌کنم که این چیزی است که انتخابات به ما نشان داد که تا حدودی به این تحولات و این پیشرفت‌های بالقوه منجر شد. شما می‌دانید که ما به تمرکز بر مذاکرات حقیقی ادامه می‌دهیم که به هدف سیاسی که ما به دنبال آن هستیم منجر شود.
سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: همانطور که رئیس‌جمهور گفته است، تاریخ بی‌اعتمادی بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران عمیق است و یک شبه پاک نمی‌شود. اما آنچه که ما هم‌اکنون انجام می‌دهیم اقداماتی در زمینه اعتمادسازی است. ما در مذاکرات جدی و حقیقی مشارکت کردیم که احتمالاتی را به وجود می‌آورد که ما بتوانیم پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم. شفافیت بیشتری درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دست آوریم و در زمینه راه حل جامع و طولانی مدتی مذاکره کنیم که بتواند نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.
همچنین بنیامین نتانیاهو تنها ساعتی بعد از پایان راهپیمایی مردم تهران در برابر سفارت آمریکا، در دیدار با رئیس‌جمهور لهستان، به این راهپیمایی واکنش نشان داد و گفت چهره واقعی ایران همان چیزی است که در این تظاهرات مشخص بود.
وی با اشاره به شعارهای «مرگ بر آمریکا» مردم ایران، از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا خواست این شعارها را بشنود و به هیچ وجه تحریم‌های ضد ایرانی را کاهش ندهد.
اما واکنش نتانیاهو تنها به این اظهارات ختم نشد. توئیتر و فیس بوک وابسته به دفتر و سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین سفارتخانه رژیم صهیونیستی در آمریکا همچنان در حال انتشار تصاویر راهپیمایی 13 آبان هستند.
از سوی دیگر؛ بازتاب مراسم 13آبان همچنان ادامه دارد و رسانه‌های خارجی آن را نسبت به سال‌های قبل پرشورتر توصیف کردند.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «توماس اردبرینگ» نوشت: هزاران تظاهرکننده ایرانی روز دوشنبه ساختمان سفارت سابق آمریکا در تهران را احاطه کردند. این تجمع بزرگترین تجمع ضد آمریکایی در سال‌های اخیر بود.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور نیز در گزارشی به قلم «اسکات پیترسون» افزود: حضور مردم در مراسم سالگرد تسخیر سفارت آمریکا از چند سال گذشته چشمگیرتر بود.
این روزنامه نوشت: در سالگرد تسخیر سفارت آمریکا فریاد «مرگ بر آمریکا» در تهران شنیده می‌شد این در حالی بود که تظاهرکنندگان در مقابل ساختمان سفارت سابق آمریکا، پرچم این کشور را لگد می‌کردند یا به آتش می‌کشیدند.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: مراسم امسال بزرگترین مراسم در سال‌های اخیر بود.
روز گذشته نیز بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی، مراسم 13 آبان را بازتاب داده بودند که کماکان بازتاب‌ها پیرامون این مراسم و حضور گسترده مردم ایران با طنین شعار مرگ بر آمریکا ادامه دارد.

 


اهمیت صبر و تحمل
بردباری و تحمل هماهنگ (و همراهند) و نتیجه آن، بلندهمتی است.
نهج‌البلاغه
حکمت 460

 


قائم مقام وزیر امور خارجه اتریش گفت: دوستان خود در اتحادیه اروپا را به حمایت از ایران متقاعد می‌کنیم.
«راین هولد لوپاتکا» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اصفهان با تأکید بر اینکه ایران به طور قطع بزرگترین و مهمترین کشور منطقه خاورمیانه است و از این رو اهمیت بسیار زیادی برای اتحادیه اروپا دارد، افزود: ارتباط با ایران و همکاری اقتصادی با این کشور برای اتریش از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه امکان لغو و کاهش تحریم‌ها و نیز برقراری گفت‌وگوها با دولت ایران وجود دارد، تصریح کرد: بحث هسته‌ای در اولویت است و باید در این زمینه با سرعت به نتیجه رسید.
وی با بیان اینکه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق مسلم ایران است، گفت: اما اتریش از این حق خود استفاده نکرده و نیروگاه خود را به موزه تبدیل کرده است.
هولد لوپاتکا با بیان اینکه در دولت جدید ایران فصل جدیدی در روابط این کشور و اتحادیه اروپا ایجاد خواهد شد، افزود: دیپلماسی جدید ایران، کشورهای زیادی را مجذوب کرده است.
قائم مقام وزیر امور خارجه اتریش گفت: ما علاقه‌مند به همکاری با ایران هستیم و نمی‌خواهیم کشورهای چین، کره و هند جای اتریش را در همکاری با ایران بگیرند.

 


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر رفع موانع از سر راه صادر کنندگان گفت: ارزش‌ صادرات غیرنفتی کشور هم اکنون به 40 میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها غلامرضا شافعی دوشنبه شب در آیین گشایش نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی و تولیدی استان قزوین افزود: صادرکنندگان برای تثبیت موقعیت خود در بازارهای جهانی باید به تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه مدیریتی، افزایش منابع مالی و بازرگانی اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: واردات اقلام مشابه تولیدات داخل قابل قبول نیست و از طرفی جلوگیری از واردات اقلام مشابه عملی نیست زیرا این امر مانع ایجاد حس رقابت و تولید محصولات با کیفیت می‌شود.
وی با انتقاد از واردات بی‌رویه کالاهای چینی گفت: ادامه این روند منطقی نیست و از مسیر خارج شده است که نیاز به اصلاح دارد. وی گفت: مصالح کشور ایجاب می‌کند که واردات با عقلانیت محدود شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: صنایع کشور باید به سمت صنایع هایتک و نوین حرکت کند و هم اکنون در حوزه خودروسازی حرکت به سمت صنعت هوشمند و الکترونیکی آغاز شده است.
وی افزود: تولیدکنندگان و صنعت‌گران باید جهت‌گیری خود را به سمت فناوری IT (فناوری اطلاعات) و میکروالکترونیک سوق دهند که با توجه به اینکه معافیت‌های مالیاتی نیز برای این صنایع در نظر گرفته شده صرفه اقتصادی نیز دارد.شافعی گفت: شاخص‌های کسب و کار کشور قابل دفاع نیست و سقوط در برخی شاخص‌های اقتصادی که ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط دولتی است باید اصلاح و بازنگری شود.این مسئول تصریح کرد: یکی از معضلات مهم در حوزه اقتصادی موضوع نقدینگی است بویژه در 1/5 سال گذشته نوسانات شدید قیمت ارز که نیاز نقدینگی را افزایش داد برای گشایش اعتبار 10 تا 15 درصد تودیع نیاز بود اما امروز مشکلات انتقال ارز ناشی از تحریم‌ها تا 130 درصد درخواست داریم که برای تولید کننده و صادرکننده مشکل‌ساز است.وی اضافه کرد: در دولت یازدهم مصوب شد این رقم به 30 درصد کاهش یابد که هنوز گویا عمل نمی‌شود لذا باید پیگیری کنیم تا بتوان بخشی از مشکلات را کم کرد.

 


مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قم از اعزام 2 هزار نفر مبلغ روحانی طی محرم امسال به سراسر کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام شوذب شیری ظهر دیروز در نشست خبری طرح سوگواری بصیرت عاشورایی که در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، اظهار داشت: امسال در ماه محرم 2 هزار نفر از روحانیون حوزه علمیه در قالب مبلغان اعزامی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قم به شهرها و روستاهای سراسر کشور عزیمت کرده‌اند تا کار تبلیغ دینی را انجام دهند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه حضور مداحان و سخنرانان شاخص در بقاع متبرکه و مجالس عزای حسینی یکی از ویژگی‌های محرم امسال در قم خواهد بود، گفت: 32 بقعه متبرکه امامزادگان در قم امسال میزبان برگزاری مجالس مربوط به اهل بیت(ع) هستند.
شیری با اشاره به برپایی خیمه‌های معرفت در چندین بقعه متبرکه قم طی 13 روز نخست ماه محرم گفت: این خیمه‌ها شامل غرفه‌های متعددی با موضوعاتی همچون عفاف و حجاب، کودکان و قرآن هستند و کارشناسان مجربی نیز مشاوره‌های خانوادگی و مذهبی را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌کنند.

 


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به بروز عارضه تنگی نفس برای 5800 نفر از شهروندان خوزستانی در روزهای اخیر، خواستار تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به تخلفات زیست‌محیطی به ویژه در زمینه آلایندگی آب و هوا در خوزستان شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر «محمدحسین سرمست» روز سه‌شنبه در جلسه ستاد بحران که به منظور بررسی علل بروز عارضه تنگی نفس بین مردم، در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، عامل‌های محیطی را در بروز این عارضه موثر دانست اما از بین این عوامل، تاثیر آتش زدن لاستیک که اخیرا در حوالی شهر اهواز صورت گرفته را در بروز این بیماری بیشتر بیان کرد.وی افزود: آتش زدن لاستیک، آلودگی هوای اهواز را تا چند برابر افزایش داد و باید با افراد خاطی از طریق محاکم قضایی برخورد جدی صورت گیرد.وی افزود: آتش زدن مزارع، زباله‌ و لاستیک از جمله مواردی است که نقش مهمی در آلودگی هوا دارد و باید مورد توجه جدی و قانونی قرار گیرد. مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز دیروز در جلسه بررسی علل و عوامل موثر در افزایش بی‌سابقه بیماران تنفسی در اهواز گفت: نیترات موجود در نمونه‌های بررسی شده از بارندگی روز دوم در شهر اهواز، احتمال اسیدی بودن این بارندگی‌ها و تاثیر آن بر شیوع بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.احمدرضا لاهیجان‌زاده تاثیر فعالیت‌های نفتی و صنعتی و یا حتی آتش زدن مزارع در تولیدات نیترات را یادآور شد و گفت: نیترات یکی از عواملی است که در ترکیب با رطوبت موجب تولید اسید نیتریک می‌شود، همچنین نیترات در زمان ترکیب رطوبت با گاز so2 نیز اسید سولفوریک تولید می‌کند که تمام این موارد می‌تواند موجب بروز بیماری‌های تنفسی شود.وی گفت: سکون هوا در روزهای اخیر موجب تجمع آلاینده‌ها شده و بارندگی‌ها نیز این آلاینده را به سطح زمین نزدیک کرده است.

 


مدیر کل دفتر خدمات مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران از تحقق صادرات 200 میلیارد دلاری کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: این امر نیازمند همراهی و همت بالای تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، حسینی محمدی در آیین تجلیل از 14 صادرکننده برگزیده استان مرکزی در اراک افزود: در حال حاضر متاسفانه تراز تجاری کشور منفی است و ارزش و حجم کالاهای وارداتی و صادراتی در حد پیش‌بینی‌های برنامه پنجم نیست.
وی افزود: در سال 91 با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای فعالان اقتصادی، صادرات کشور بدون احتساب به میعانات گازی چهار درصد نسبت به سال 90 کاهش داشته و بخش عظیم این ناکامی‌ها در کنار مشکلات تحریم و فشارهای اقتصادی، به دلیل بی‌تدبیری در تولید کیفی و خام‌فروشی بوده است.
مدیر کل دفتر خدمات مهندسی صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت یازدهم در بسته سیاست‌های خود افزایش صادرات با ارزش افزوده بالا را دارد که تمامی امکانات و نیروهای کشور باید برای تحقق این مهم بسیج شود.
حسینی محمدی ادامه داد: ارزیابی روند ارزش کالاهای صادراتی کشور در سال‌های اخیر بیانگر این مهم است که سرانه ارزش هر تن کالا نسبت به ارزش آن در هر سال سیر نزولی داشته که این بسیار نگران‌کننده است و باید هرچه سریع‌تر تلاش شود تا نسبت کنونی یک به سه واردات به صادرات، با کاهش حجم خام‌فروشی‌ها و بالا بردن درآمد محصولات کیفی جبران شود.
وی گفت: در گزارش اخیر بانک جهانی، ایران سقوط 14 پله صادراتی را تجربه کرده است و از رتبه 139 به 154 رسیده که این فضا باید به سرعت پر شود.

 


رئیس هیئت بازرگانی اقلیم کردستان عراق گفت: کالاهای تولیدی ایران از مقبولیت بیشتری نسبت به کالاهای وارداتی دیگر کشورها، در بازارهای کردستان عراق برخوردار است.
«رزگار احسان جمال» که در قالب هیئت تجاری کردستان عراق به خراسان شمالی سفر کرده بود روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این توجه به تولیدات ایرانی موجب شده تا ارزش مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته باشد.وی ادامه داد: کالاهای ایرانی با تولیدات کشورهای ترکیه و مصر در بازار اقلیم کردستان عراق رقابت می‌کند لذا می‌طلبد تجار و صادرکنندگان ایران بیش از گذشته به بازار و سلیقه مشتریان اهمیت دهند.این تاجر کُرد گفت: اقبال مردم کردستان عراق به تولیدات ایران باعث شده تجار منطقه نیز رغبت بیشتری به گسترش مبادلات تجاری با استان‌های ایرانی همجوار داشته باشند.وی دلیل اصلی گسترش مبادلات ایران با اقلیم کردستان عراق را مشترکات دینی و فرهنگی ذکر و بیان کرد: این مشترکات زمینه گسترش روابط دوجانبه را فراهم کرده لذا نیاز به تداوم روند رو به رشد مبادلات تجاری را با بازرگانان ایرانی داریم.
رئیس هیئت تجاری اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: توافقاتی برای گسترش مبادلات تجاری بین دو منطقه صورت گرفته که در روزهای آینده با نظارت نمایندگی وزارت امور خارجه و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان این توافقات در قالب قرارداد دوجانبه نهایی می‌شود.هیئت اتحادیه صادرکنندگان اقلیم کردستان عراق دیروز سفر سه روزه‌ای را به استان خراسان شمالی آغاز کرد. اعضای این هیئت در نخستین روز این سفر از واحدهای تولیدی صنعتی و مجتمع پتروشیمی خراسان دیدن کردند.

 


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از جمع‌آوری بیش از 200 امضا برای طرح عدم بکارگیری افراد بازنشسته بالای 60 سال در دستگاه‌های اجرایی خبر داد.
به گزارش فارس روح‌الله عباسپور در قزوین از تهیه طرح دو فوریتی در مجلس با موضوع بازنشستگی خبر داد و گفت: براساس این طرح که به احتمال قوی در صحن مجلس رأی‌آوری دارد افراد بالای 60‌سال در دستگاه‌های اجرایی به کارگیری نمی‌شوند.
وی بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، کارآیی و کارآمدی جوانان را جزء اهداف این طرح برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر برخی مدیران دستگاه‌ها دارای کهولت سن هستند که با این طرح زمینه برای حضور بیشتر جوانان در امور دستگاه‌ها فراهم می‌شود.

 


دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: اقداماتی از قبیل قمه‌زنی، زنجیرزنی با زنجیر تیغ‌دار و ایجاد آلودگی صوتی در معابر عمومی ممنوع است.
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی دادگستری خراسان‌رضوی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر از هیئت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری در این شهر خواست نسبت به برپایی عزاداری مطلوب در ایام محرم و صفر به ویژه تاسوعا و عاشورا و دهه آخر صفر از پدیده‌هایی همچون قمه‌زنی، استفاده از زنجیرهای تیغ‌دار، نصب شمائل منتسب به ائمه اطهار و استفاده از آلات موسیقی و ریتم‌های نامناسب که زمینه‌ساز ارائه چهره خشن و وهن‌آمیز برای مذهب تشیع شده براساس فتاوای مراجع عظام تقلید به ویژه رهبرمعظم انقلاب جدا اجتناب کنند.وی از ضابطان قضایی و نیروهای انتظامی خواست ضمن ایجاد امنیت و فراهم کردن فضای امن برای عزاداران حسینی در صورت مشاهده شیوه‌های غیرمتعارف و اقداماتی از قبیل قمه‌زنی، زنجیرزنی با زنجیرهای تیغ‌دار، ایجاد آلودگی صوتی، سدمعبر، اختلاط زن و مرد و برهنگی در معابر عمومی و... که موجب وهن مذهب شیعه و مخالف فلسفه قیام امام حسین(ع) است با عاملین برخورد لازم و قانونی را معمول و متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی کنند.

 


آمریکا چاپ مقالات نویسندگان ایرانی را ممنوع کرد
مدیرعامل شرکت ویژه نشر درباره کمپانی «تیلور‌اند فرانسیس گروپ»، ناشر بین‌المللی در انگلستان که در اقدامی غیرحرفه‌ای اعلام کرده بود از این پس مقالات نویسندگان ایرانی را منتشر نخواهد کرد، توضیحاتی داد.
احد رضایی مدیر عامل شرکت ویژه نشر در گفت‌وگو فارس درباره کمپانی «تیلور‌اند فرانسیس گروپ»، ناشر بین‌المللی در انگلستان، که در اقدامی غیر حرفه‌ای اعلام کرده بود از این پس مقالات نویسندگان ایرانی را منتشر نخواهد کرد و اینکه چه پی گیری‌هایی صورت گرفته است، اظهار داشت: بخشی از این ماجرا را پی گیری کردیم، در حال حاضر هم بخشی از اساتید هستند که مقالاتشان توسط ناشر چاپ می‌شود، اما بخشی از این مجلات در آمریکا، بخشی در انگلیس و بخشی در سایر کشور‌ها چاپ می‌شود، متاسفانه آن بخشی که در آمریکا منتشر می‌شود با توجه به فشاری که دولت آمریکا آورده بود و لابی‌هایی که بر موضوعات تحریم‌‌ها فعالیت می‌کردند موجبات ممانعت از چاپ برخی مقالات دانشمندان ایرانی را فراهم کرده بود. وی ابراز داشت: اما به عنوان نمونه می‌توان عنوان کرد که ما صد‌ها عنوان کتاب داریم، مثلا در سال 2013 کتابی توسط دانشمندان و اساتید ایرانی چاپ شده و توسط کمپانی «تیلور‌اند فرانسیس گروپ» در دنیا عرضه می‌شود، اما بخش مذکور بخش محدودی بود که توسط چند ژورنالی که در آمریکا چاپ می‌شد مدتی از انتشار مقالات جلوگیری کرد.
مدیر عامل شرکت ویژه نشر در پاسخ به اینکه پس در نهایت تحریم صورت گرفته بود، خاطرنشان کرد: تحریم به آن شکل نبوده و تن‌ها لابی کرده بودند تا مقالات منتشر نشوند، اما این مقالات در حال حاضر در سایر کشور‌ها منتشر می‌شود و مشکلی ندارد.
گفتنی است، چندی پیش کمپانی انگلیسی «تیلور‌اند فرانسیس» که وظیفه اصلی‌اش انتشارات کتاب‌ها، مجلات و مقاله‌های علمی و دانشگاهی است، رسما اعلام کرده که از این پس به هیچ عنوان آثار نویسندگان و دانشمندان ایرانی را که تحت حمایت حکومت اسلامی ایران هستند، منتشر نخواهد کرد.
در نشست نقد «گرگ‌سالی» مطرح شد
هوشمندی ستودنی امیرحسین فردی در بیان انگاره‌های دینی
نشست نقد و بررسی رمان «گرگ‌سالی» آخرین اثر منتشر شده از مرحوم امیرحسین فردی عصر روز دوشنبه 13 آبان با حضور نویسندگان حاضر در شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) در این مسجد برگزار شد.
در ابتدای این نشست ناصر نادری تاکید کرد: فردی با هوشمندی زیادی بسیاری از انگاره‌های دینی را با تداعی معانی در رمانش آورده است و همین موضوع به عنوان مثال مسجد را در داستان او به محلی دوست‌داشتنی مبدل کرده و از قضا همین نگاه به دین است که باید درباره دین به مخاطب هزاره سوم القا شود.
به گزارش مهر، در ادامه این نشست خسرو باباخانی گفت: نثر آقای فردی برای من همیشه رشک‌برانگیز بوده است و نمی‌دانم ایشان این نثر را از کجا به دست آورده بود. علی اصغر جعفریان، دیگر نویسنده حاضر در این نشست، نگاه نجیبانه فردی در بیان موضوعات عاشقانه در این کتاب را ستود و گفت: بچه مذهبي‌‌ها معمولاً در طرح این موضوعات دچار سختی هستند، اما این کتاب نشان داد که چطور می‌شود احساسی پاک و نرمال را در بیان داستانی روایت کرد.
محمد شجاعی دیگر منتقد حاضر در این نشست نیز در ادامه با تاکید بر اینکه گرگ‌سالی از نگاه او رمان به معنای واقعی کلمه است، گفت: این رمان هم دارای تعدد شخصیت است و هم تعدد زندگی. بسیاری از صحنه‌‌ها و توصیفات این اثر در داستان‌های امروزی دیده نمی‌شود.
حبیب یوسف‌زاده نیز در نشست نقد و بررسی رمان گرگ‌سالی گفت: من جنس توصیفات فردی در گرگ‌سالی را ناتورالیزم دینی می‌نامم؛ چرا که نگاه فردی در گرگ‌سالی نمادی جامد نیست و همه چیز در آن زنده و جاندار حضور دارند.
محمدعلی قربانی همچنین به تیپ‌های داستانی «گرگ‌سالی» اشاره کرد و گفت: بسیاری از شخصیت‌های داستانی در این اثر با فرمول همیشگی توصیف این دست تیپ‌‌ها معرفی شده‌اند، اما آقای فردی در این کتاب توانسته در نمادسازی بسیار موفق عمل کند. جدای از این، من رگه‌های طنز حاضر در این کتاب را هم بسیار دوست داشتم.
بیژن قفقازی‌زاده، دیگر منتقد حاضر در این نشست با اشاره به آنچه که وسواس مرحوم فردی در نگارش رمان نامید گفت: من حس می‌کنم این همه حساسیت به دلیل علاقه زیادی است که نویسنده به اسماعیل و مکان و زمان رخداد این رمان دارد و حس می‌کنم به خاطر اینکه این رمان دربرگیرنده نوعی از تجربه‌های خصوصی آقای فردی می‌شد، اینقدر با وسواس با آن برخورد کرده است.
حبیب یوسف‌زاده دیگر نویسنده حاضر در این نشست نیز در ادامه و در سخنانی گفت: من در گرگ‌سالی هرگز شعار ندیدم. هرچند به نظرم این رمان تمام نشده است و اگر عمر امیر‌خان اجازه می‌داد این رمان می‌توانست کامل‌تر هم باشد.
محمدحسن حسینی دیگر منتقد حاضر در این نشست نیز در سخنانی با بیان اینکه آثار فردی جز جاندارپنداری اشیاء خصوصیت دیگری ندارد، گفت: من او را در نهایت مهربانی با تمام پدیده‌های خداوند شناختم. او بسیار ساده بود چنانکه می‌شود در کتاب‌هایش این مسئله را دید.
محمد ناصری آخرین منتقد حاضر در این نشست نیز در سخنان خود اظهار داشت: اگر این رمان برای نویسنده‌ای جز آقای فردی بود و من تصادفی آن را خوانده بودم، شک نداشتم که روی من همین تاثیر امروز را می‌گذاشت.
اعتراض هنرمندان یمنی به حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا
هنرمندان یمنی با طراحی تصاویری بر روی دیوارهای صنعا پایتخت این کشور به حملات هواپیماهای بدون ‌سرنشین آمریکا اعتراض کردند.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری العربیه، گروهی از هنرمندان تجسمی یمنی در صنعا پایتخت این کشور در اعتراض به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا اقدام به کشیدن تصاویر مختلف در خیابان‌های این شهر کرده‌اند.
بنابر این گزارش، این تصاویر متنوع به صورت سیاه و سفید بر روی دیوارهای این شهر طراحی شده و در آن کشتار شهروندان این کشور توسط این گونه هواپیما‌ها محکوم شده است.
این هنرمندان عنوان کرده‌اند که از کشته شدن ده‌‌ها زن و کودک در جریان حملات یک ماه گذشته هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکایی خشمگین هستند و برای همین منظور چنین تصاویری را طراحی کرده‌اند.

 


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی، درگذشت پدر آقای سیدعلی مقدم، معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر گرامی جناب آقای سید علی مقدم دامت توفیقاته
درگذشت والد مكرّم را به جنابعالی و اخوان و اخوات و دیگر بازماندگان تسلیت می‌گویم و علو درجات ایشان را كه عمر خود را در خدمت به اسلام مصروف داشتند از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
سید علی خامنه‌ای
۱۴ آبان ۱۳۹۲

 


بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران در نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کردند: با توجه به جنایت‌های دولت آمریکا علیه قواعد مسلم حقوق بین‌الملل، خواهان پیگیری و انتشار گزارش بی‌طرفانه این اقدامات هستیم.
بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران در نامه‌ای خطاب به ناوانتم پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: با توجه به تخلفات و جنایت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر توسط دولت آمریکا علیه اصول و قواعد مسلم حقوق بین‌الملل که مورد قبول جامعه جهانی است به ویژه تعهدات نظام حقوق بشر بین‌الملل، خواهان پیگیری، بررسی دقیق، شفاف و مسئولانه و نیز انتشار گزارش بی‌طرفانه و غیر تبعیض‌آمیز نتیجه این اقدامات بر اساس وظایف بین‌المللی آن نهاد هستیم.
در این نامه آمده است: بر اساس گزارش‌های متعدد نهادهای مستقل بین‌المللی دولت آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و سلب آزادی‌های اساسی از جمله آزادی مذهب و عقیده در جهان است.
در پایان نامه این دانشجویان آمده است: ما دانشجویان دانشگاه‌های تهران ضمن بیان اعتراض خود نسبت به اقدامات ناقض حقوق بشر ایالات متحده در سراسر نقاط جهان و به ویژه در کشورهای مسلمانی همچون عراق و افغانستان و... از جنابعالی خواهشمندیم که به وظیفه بین‌المللی خود نسبت به تمامی مردم جهان و جامعه بین‌المللی در راستای واکنش در قبال نقض‌های مکرر و شدید حقوق بشر بین‌الملل، مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی جهانی، ممانعت از تضییع حقوق بسیاری از مردم جهان و مجازات مرتکبین این تخلفات و جنایات بین‌المللی با رعایت نهایت بی‌طرفی، صداقت، قاطعیت و استقلال عمل کنید.

 


حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری پس از یک عمر مبارزه و جهاد در 82سالگی درگذشت.
عسگراولادی روز گذشته در بیمارستان دی تهران ، جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد.
عسگراولادی از مبارزان شاخص سال‌های انقلاب و از افراد مورد اعتماد حضرت امام‌خمینی(ره) و رهبر انقلاب بود.
آن مرحوم که در کارنامه مبارزاتی خود سابقه 14 سال تحمل زندان‌های ستم‌شاهی را دارد، در طول دوران انقلاب با توجه به محبوبیت خود درمیان بازاریان و کسبه حمایت‌های مالی و معنوی بسیاری را در جهت کمک به اهداف مبارزین و انقلاب اسلامی انجام داد.
وی در سوابق خود، نمایندگی حضرت امام و رهبر معظم انقلاب در کمیته امداد امام خمینی، وزیر بازرگانی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را به‌عنوان مهمترین مسئولیت‌ها داشت.
وی در سال‌های اخیر مواضع مؤثری را در مقابل جریان فتنه و انحراف از خود نشان داد و همواره در راه افشای تحرکات گروه‌هایی که سعی داشتند انقلاب را از اهداف خود دور کنند کوشید.
این چهره مؤثر سیاسی- مذهبی سرانجام پس از یک دوره بیماری سخت، روز گذشته (روز اول محرم) دعوت حق را لبیک و دارفانی را وداع گفت.
پیکر مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری، روز پنجشنبه ساعت 9 صبح در مدرسه عالی شهید مطهری تهران (میدان بهارستان) تشییع خواهد شد.
پیکر مرحوم بعد از تشییع، در محل قطعه شهدای 72 تن بهشت‌زهرا به خاک سپرده خواهد شد.
پیام تسلیت مقامات
شخصیت‌ها و نهادها
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئيس‌جمهور کشورمان در پیامی درگذشت حاج حبیب‌الله عسگراولادی را به مقام معظم رهبری، ملت ایران و همرزمان و خانواده وی تسلیت گفت.
در بخشی از پیام رئیس جمهور آمده است، این انقلابی دین‌باور که از نخستین روزهای شکل‌گیری نهضت اسلامی با مجاهدت و تحمل زندان‌های طولانی و فشارهای گوناگون، عمر پربار خود را در مسیر دفاع از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران صرف نمود، در سال‌های پس از انقلاب با تاکید بر مشی انقلابی و اعتدالی و تلاش در حفظ و صیانت از ارزش‌های نظام و ایجاد الفت و وفاق در میان گروه‌های سیاسی در اذهان ملت شریف، کارنامه‌ای درخشان از خود به یادگار گذاشت.
در همین ارتباط، علی لاریجانی رئيس مجلس نیز به مناسبت درگذشت مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی پیام تسلیتی صادر کرد، در بخشی از این پیام آمده است، این چهره سیاسی و مذهبی همواره در راه خدمت به مردم از هیچ سعی و کوششی فروگذار نکردند و با اتخاذ مواضع صریح و روشن از ارزشهای نظام و انقلاب دفاع کردند و تا آخرین لحظات عمر خویش در خدمت به مردم و به ویژه محرومان و مستضعفان بودند.
همچنین آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئيس قوه قضائيه با صدور پیامی درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است؛ خبر درگذشت مرحوم آقای حاج حبیب‌الله عسگراولادی از پیشکسوتان عرصه جهاد و مبارزه با نظام ستم‌شاهی که خدمات ارزنده و ماندگاری را نیز پس از انقلاب اسلامی از خود به جای گذاشتند، موجب تأثر و تألم اینجانب گردید.
همچنین آیت‌الله مهدوی‌کنی رئيس‌ مجلس خبرگان رهبری با تسلیت درگذشت مرحوم عسگراولادی تاکید کرد: ارتحال صدیق دیرین، مجاهد نستوه، مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی از پیشگامان نهضت امام خمینی(ره) و از خادمان مخلص اسلام که عمر شریف خود را در خدمت به آرمان‌های امام، انقلاب و رهبری سپری نمود، موجب تاسف شدید گردید.
رئيس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی، درگذشت مرحوم عسگراولادی را تسلیت گفت.
گفتنی است، مسئولان و مقامات کشوری و شخصیت‌های سیاسی از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، رحمانی فضلی وزیر کشور ، حدادعادل رئيس فراکسیون اصولگرایان، آیت‌الله شاهرودی رئيس‌هیئت عالی حل اختلاف، تنظیم روابط قوا، علی‌اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق، سیدحسن خمینی، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیت صادر کردند. همچنین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حزب مؤتلفه اسلامی، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جبهه پیروان خط امام و رهبری طی پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی را تسلیت گفتند.

 


حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی پیامی در گذشت مجاهد صادق و یار وفادار و معتمد امام راحل آقای حاج حبیب الله عسگراولادی را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ،متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت مجاهد صادق و یار وفادار و معتمد امام راحل، جناب آقای حاج حبیب الله عسگراولادی را دریافت کردم. عمر با برکت این مبارز خستگی‌ناپذیر یکسره در خدمت اسلام و برپائی و استقرار نظام اسلامی سپری شد و از دوران جوانی تا آخرین سالها، همّت و تلاش و مجاهدت مخلصانه‌اش در این راه، کاستی نگرفت. در دوران طاغوت، از نخستین روزهای مبارزات ملّت و روحانیت، در کنار امام بزرگوار و در صفوف پر خطر حضور یافت و رنج سالها زندان و اسارت را صبورانه تحمّل کرد و پس از پیروزی انقلاب و برپائی جمهوری اسلامی در سنگرهای حسّاس و اثرگذار خدمات صادقانه ارائه کرد و تا آخر عمر پر ماجرای خود از کار و تلاش فروگذار نکرد. رحمت و فضل الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم و به بازماندگان و دوستان محترم ایشان تسلیت می‌گویم.
سیّد علی خامنه‌ای- 14 آبان 1392

 


مراسم تعویض پرچم گنبد حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در آستانه ماه محرم برگزار شد.
در آستانه ماه محرم و شروع عزاداری‌های حسینی، مراسم تعویض پرچم گنبد حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.
به گزارش فارس، در این مراسم آیت‌الله سید محمد سعیدی،‌ متولی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، کرم‌رضا پیریایی استاندار قم و جمعی دیگر از مسئولان، مدیران و معاونان حرم و شهر قم حضور داشتند.
جمع زیادی از خدام حرم مطهر فاطمه معصومه(س) نیز در این مراسم حضور داشتند و مردم مشتاق زیادی هم در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر جمع شدند تا نظاره‌گر این مراسم روحانی و تعویض پرچم باشند.
گفتنی است پرچمی که در محرم بر فراز گنبد حرم حضرت معصومه(س) نصب می‌شود به رنگ مشکی بوده و مزین به عبارت «یا حسین(ع)» به رنگ قرمز است.

 


همزمان با نخستین روز ماه محرم آیین تشییع پیکر شهید مدافع حرم بارگاه حضرت زینب(س) با حضور حماسی امت شهید پرور کرمان برگزار شد.
همزمان با روز اول محرم آیین تشییع پیکر پاک شهید سرتیپ محمد جمالی جانباز و پیشکسوت دفاع مقدس از حسینیه ثارالله کرمان آغاز و تا چهارراه کاظمی بر دستان امت حزب‌الله تشییع و از آن جا به گلزار شهدای کرمان انتقال یافت.
شهید جمالی در دفاع از حریم ولایت حضرت زینب(س) در عرصه نبرد با استکبار جهانی، صهیونیسم و فریب‌خوردگان سلفی، تکفیری و وهابی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
پیکر پاک این شهید بزرگوار در گلزار شهدای کرمان در مسجد صاحب‌الزمان(عج) در کنار همرزمان شهیدش آرام گرفت.
این جانباز شهید که از پیشکسوتان دفاع مقدس است، جانشین و فرماندهی گردان‌های رزمی و فرماندهی محورهای عملیاتی لشکر 41 ثارالله کرمان را در دوره دفاع‌مقدس در کارنامه ایثارگری خود دارد.
در این آیین سرتیپ سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه کرمان و مسئولان استان کرمان حضور داشتند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10