(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 16 آبان 1392 - شماره 20635

رئیس‌جمهور یمن نسبت به شروع جنگ طایفه‌ای هشدار داد
اعتراض جمعیت الوفاق به ادامه بازداشت‌ها در بحرین
دستگیری 16 تروریست القاعده در خاک ترکیه
در اعتراض به جاسوسی واشنگتن صورت گرفت
تظاهرات هماهنگ ضد آمریکایی در 400 شهر دنیا
افشاگری یک روزنامه چاپ عربستان
آل‌سعود در قتل‌عام مردم عراق دست دارد
مقام نظامی رژیم صهیونیستی حکومت نظامیان در مصر را به نفع تل‌آویو دانست
23 نفر در ناآرامی‌های کراچی کشته شدند
آغاز شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان
اجرای طرح ویژه امنیتی عراق برای حفاظت از زائران حسینی
وزیر خارجه روسیه غربی‌ها را از مداخله نظامی در سوریه برحذر داشت
صدور حکم اعدام برای150 سرباز شورشی در بنگلادش
 چهار سوی پنج قاره
   


با ادامه درگیری‌ها میان شیعیان الحوثی و سلفی‌های وابسته به القاعده رئیس‌جمهور یمن نسبت به آغاز جنگ طایفه‌ای در این کشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، به دنبال شدت گرفتن درگیری‌ها میان الحوثی‌ها و سلفی‌ها در منطقه «دماج» در استان صعده که به کشته شدن ده‌ها تن انجامید، «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور یمن نسبت به برافروخته شدن اختلافات مذهبی و طایفه‌ای و وقوع جنگ داخلی هشدار داد.وی خاطرنشان کرد این درگیری‌های طایفه‌ای و مذهبی کاملا خطرناک است و به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.رئیس‌جمهور یمن از طرفین خواست خویشتندار باشند و از اقدامات خشونت‌آمیز خودداری کنند چرا که کشور در شرایط سخت و ویژه‌ای قرار داد. هنوز گزارشی از تعداد تلفات این درگیری‌ها مخابره نشده است.

 


جمعیت الوفاق بحرین بازداشت شهروندان این کشور را گروگان‌گیری برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات در کشور عنوان کرد.
به گزارش شبکه خبری العالم، جمعیت الوفاق بحرین با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت شهروندان و برخی از رهبران سیاسی و مطرح کردن اتهامات دروغ علیه آنان اعلام کرد هدف آل‌خلیفه از این اقدام جلوگیری از تظاهرات و فعالیت‌های مردمی در بحرین است.این جمعیت افزود، احضار بازداشت برخی از رهبران و شهروندان بحرینی در حالی حضور می‌گیرد که کوچکترین خطا و جرمی را مرتکب نشده‌اند.در همین رابطه مخالفان بحرینی از وخامت حال عبدالوهاب حسین یکی از رهبران جریان وفاداری در زندان‌های آل‌خلیفه خبر دادند.مخالفان از جامعه بین‌المللی خواستند نظام بحرین را به درمان مناسب این رهبر بحرینی و دیگر زندانیان سیاسی ملزم کنند.

 


نیروهای امنیتی ترکیه طی یک عملیات هماهنگ در چهار استان این کشور، 16 مظنون وابسته به شبکه القاعده را دستگیر کردند.
به گزارش ایسنا، دیروز واحدهای پلیس ترکیه به طور همزمان چند منطقه در استان‌های «ارزینجان»، «کانیا»، «دیاربکر» و «اسلامبول» را مورد حمله قرار دادند. طی این حمله 14 تن در استان ارزینجان و دو نفر نیز در استان کانیا دستگیر شدند. در مورد دستگیری در استان‌های دیاربکر و اسلامبول خبری مخابره نشده است.
بر اساس این گزارش افراد دستگیر شده مظنون به عضویت در شبکه القاعده هستند.هرچند از سال 2003 تاکنون شبکه القاعده دست به چند عملیات انتحاری در اسلامبول، آنکارا و ریحانلی زده است، ولی به نظر می‌رسد که طی هفته‌های اخیر تهدیدات القاعده علیه ترکیه ابعاد تازه‌ای گرفته است. حملات و تهدیدات جدید منشا سوری دارند؛ اخیرا رهبران «امارت اسلامی عراق و شام» که شاخه‌ای از القاعده است و در سوریه و عراق فعالیت تروریستی دارد، دولت آنکارا را به حملات تروریستی تهدید کرده بود.طی دو سه روز اخیر نیز تروریست‌های القاعده شماری خودرو بمب‌گذاری شده را وارد خاک ترکیه کرده بود و متعاقب آن در این کشور وضعیت قرمز اعلام شد.هرچند ترکیه دشمن طبیعی القاعده محسوب می‌شود ولی این کشور به سبب مداخله در سوریه حمایت‌های زیادی را از القاعده طی سال‌های اخیر کرده است.کارشناسان پیشاپیش نسبت به رویدادهای فعلی به سران آنکارا هشدار داده بودند. نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق می‌تواند ترکیه را از خطر حملات خطرناک القاعده دور کند.

 


صدها هزار نفر از مردم سرتاسر دنیا همزمان در 400 نقطه جهان تظاهرات ضدآمریکایی برگزار کردند.
روز سه‌شنبه دستکم 400 نقطه دنیا شاهد برپایی تظاهرات هماهنگ ضد آمریکایی در محکومیت سیاست‌ها و نظام حاکم بر این کشور بود.
مخالفان جاسوسی، مخالفان سیاست‌های ریاضت اقتصادی، اعضای جنبش تسخیر وال‌استریت، طرفداران ادوارد اسنودان و جولیان آسانژ (افشاگران معروف)، مخالفان نظام سرمایه‌داری و... در این روز از طریق شبکه‌های اجتماعی و تحت رهبری جنبش «آنونیموس» علیه آمریکا شعار دادند.
آن‌طور که خبرگزاری فارس به نقل از «صدای روسیه» نوشته، تنها در آمریکا ده‌ها هزار نفر در 40 شهر و ایالت مثل واشنگتن، نیویورک، تگزاس، لس‌آنجلس، کالیفرنیا و... مقابل مراکز دولتی، شهرداری‌ها، ساختمان‌های کنگره و... علیه آمریکا تظاهرات کردند.
در برخی از شهرها، پلیس آمریکا اقدام به سرکوب و بازداشت معترضان کرد. در انگلیس و شهر لندن نیز نیروهای امنیتی مقابل ساختمان پارلمان و کاخ سلطنتی شماری از معترضان را بازداشت کردند. در این شهر معترضان اقدام به مسدود کردن برخی میادین و سر دادن شعارهایی علیه برنامه‌های ریاضتی، فساد دولتی و جاسوسی کردند.
در 100 شهر مکزیک نیز معترضان با ریختن به خیابان‌ها علیه جاسوسی آمریکا، «فساد مالی» و «استبداد» شعار دادند. در این کشور نیز در برخی شهرها اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد.
برزیل، یکی دیگر از این کشورهاست که در آن تظاهرات گسترده ضد جاسوسی و ضد دولتی برگزار شد. به گزارش واحد مرکزی خبر تنها در دو شهر «ریودوژانیرو» و «سائوپائولو» 130 نفر از معترضان دستگیر شدند. ریشه‌های اصلی تظاهرات سه‌شنبه برزیلی‌ها البته به اعتراض‌های ضد دولتی چند ماهه این کشور بازمی‌گردد، ضمن اینکه این کشور یکی از قربانیان اصلی برنامه‌های جاسوسی‌های آمریکا نیز هست.
ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، ایرلند، اسپانیا، آلمان و فیلیپین نیز جزو کشورهایی هستند که در شهرهای مختلف آنها تظاهرات مشابهی برگزار شد.
این تظاهرات جهانی ضد آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا مدتی است به دلیل افشای رسوایی‌های جاسوسی‌اش به شدت از سوی افکار عمومی و رهبران کشورهای دنیا تحت فشار قرار دارد.
ادوارد اسنودان، جوان 30 ساله آمریکایی که سالها مامور آژانس امنیت ملی این کشورها بوده، مدتی است اسناد فوق محرمانه سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را در اختیار رسانه‌های مختلف مثل گاردین، واشنگتن‌پست، لوموند و... قرار داده و کاخ سفید را با یک دردسر تمام عیار مواجه ساخته است. نکته جالب توجه اینکه این اسناد نشان می‌دهد آمریکا برای رسیدن به اهداف خود دوست و دشمن نمی‌شناسد و حتی از نزدیک‌ترین همپیمانان خود نیز جاسوسی می‌کند. شنود مکالمات تلفنی صدر اعظم آلمان، و 34 رهبر دیگر جهان یکی از این موارد است که سر و صدای زیادی به پا کرده است.
روز گذشته اما گوشه دیگری از این رسوایی‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد این کشور با وجود اینکه به شدت تحت فشارهای بین‌المللی است، هنوز به جاسوسی‌های خود ادامه می‌دهد!
به گزارش خبرگزاری‌ها، به نقل از روزنامه «ینی مساوات»، ایالات متحده آمریکا در ایام انتخابات چند هفته گذشته ریاست جمهوری آذربایجان (9 اکتبر) مکالمات تلفنی «الهام علی‌اف» را شنود و اطلاعات به دست آمده را در اختیار جناح مخالف دولت قرار می‌داده است! «الهام علی‌اف» از متحدین آمریکا محسوب می‌شود. این اسناد همچنین نشان می‌دهد، ژاپن، دیگر متحد کلیدی آمریکا نیز در لیست اهداف جاسوسی‌های آمریکا قرار دارد. به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، آژانس امنیت ملی آمریکا از مراکز نظامی، اقتصادی و سیاست خارجی ژاپن جاسوسی می‌کند. در همین رابطه شبکه خبری دولتی ژاپن (ان‌اچ‌کی) گزارش داد، آژانس امنیت ملی آمریکا به صورت منظم ارتباطات و داده‌های تمام متحدان‌ آمریکا را از طریق فناوری‌های پیچیده و شنود مکالمات تلفنی رهگیری می‌کند.
در سایر اخبار منتشر شده چون گزارش نیویورک تایمز آمده که سفارتخانه‌ها و پایگاه‌های نظامی آمریکا از تجهیزات پیشرفته برای رهگیری و ضبط و شنود مکالمات تلفنی و جاسوسی استفاده می‌کنند.
ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت که تنها درباره برنامه جاسوسی آمریکا از ژاپن از طریق رسانه‌ها مطالبی را شنیده و نه مستقیماً از جانب دولت واشنگتن.
وی افزود: چنین اقداماتی تنها باعث مخدوش شدن اعتماد میان کشورهای دوست از جمله آمریکا و ژاپن می‌شود و اصلاً مورد قبول نیست. ما نمی‌خواهیم چنین گزارش‌هایی را باور کنیم.
نکته جالب توجه اینکه اسناد رسوایی جدید دولت انگلیس نیز به تازگی از سوی اسنودان منتشر شده است.براساس این اسناد لندن هم مثل واشنگتن از آلمان جاسوسی می‌کند. خبر می‌رسد، به محض انتشار خبر این رسوایی، سفیر انگلیس در برلین از سوی وزارت خارجه این کشور احضار شده است.
وزارت خارجه آلمان ضمن درخواست توضیح در خصوص این اقدام، استفاده از مراکز دیپلماتیک اقدامات جاسوسی را مغایر با عرف بین‌المللی ارزیابی کرد.
گفتنی است آلمان پیش از این نیز سفیر آمریکا در برلین را به دلیل مشابهی برای ادای توضیحات احضار کرده بود.
یادآور می‌شود ایالات متحده آمریکا با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ای که در سفارتخانه‌های خود مستقر کرده اقدام به جاسوسی می‌کند.
چندی پیش برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی دنیا اعلام کردند سفارتخانه‌های آمریکا تبدیل به «لانه جاسوسی» شده‌اند!

 


یک روزنامه عربستانی از نقش آل سعود در حملات انتحاری و تروریستی علیه مردم عراق پرده برداشت.
به گزارش شبکه العالم، روزنامه سعودی «الشرق» فاش کرد، دولت عربستان با شستشوی مغزی جوانان، آنها را برای انجام عملیات انتحاری در عراق و دیگر کشورها آماده می‌کند. این روزنامه در مقاله‌ای تحت عنوان «ما شریک قتل هستیم»، می‌افزاید که از سال 2003 تاکنون 300 تبعه عربستان سعودی در عراق دست به عملیات انتحاری زده‌اند.
نویسنده مقاله می‌افزاید: واقعیت این است که همه ما در ساختن شخصیت این جوان‌های بدبخت نقش داشته‌ایم؛ ما با تربیت احمقانه خود به بچه‌ها یاد می‌دهیم که از بزرگترها بدون چون و چرا اطاعت کنند و به این ترتیب، بزرگترین موهبت انسانی یعنی عقل را از آنان می‌گیریم.
این کودکان عقیده پدران خود را در اطاعت بی‌چون و چرا به ارث می‌برند و برای فرزندان خود نیز به کار می‌برند.
عربستان سعودی که بزرگ‌ترین هم‌پیمان راهبردی آمریکا در منطقه خاورمیانه است، در اعزام تکفیری‌ها و تروریست‌ها به کشورهای دنیا نقش محوری دارد.

 


رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی با ابراز خرسندی از تحولات مصر، وقوع کودتا در این کشور را به نفع اسرائیل دانست.
به گزارش «العالم»، «آموس یادلین»، در اظهاراتی که سایت عربی «السبیل» روز سه‌شنبه آن را منتشر کرده گفت: «بهار عربی در همه جا به جنبشی علیه اسرائیل تبدیل شده بود، اما اینک از طریق تحولاتی که در مصر روی داد، به مسیر درست خود بازگشته است.»
گفتنی است در جریان انقلاب 2011 مصر که به سرنگونی حسنی مبارک منجر شد، انقلابیون مصری با حمله به سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره دیپلمات‌های این رژیم را مجبور به ترک کشور کردند. اما اکنون دولت نظامی روی کار آمده در مصر که با برکناری مرسی به قدرت رسید، رسما اعلام کرده همچنان به پیمان‌های منعقد شده با تل‌آویو (پیمان‌هایی که در زمان حکومت مبارک به امضا رسیده) پایبند است. حتی خبرهای تکذیب نشده‌ای از همکاری‌های نظامی قاهره- تل‌آویو در صحرای سینا منتشر می‌شود.
دولت موقت فعلی مصر حتی 13 آبان‌ماه سال جاری اقدام به محاکمه «محمد مرسی» رئیس‌جمهور اسلامگرا و قانونی این کشور کرد. اگرچه این دادگاه به دلیل فضای شدیدا امنیتی کشور و اعتراض‌های مکرر متهمان نیمه کاره تمام شد اما همین محاکمه دور تازه‌ای از اعتراض‌های علیه دولت حاکم بر این کشور مهم آفریقایی را موجب شده است.
در همین ارتباط خبر می‌رسد طرفداران اخوان سه‌شنبه شب نیز در «حلوان»، «شرقیه»، «اسیوط» و چند شهر و روستای دیگر در محکومیت محاکمه مرسی و برای بازگشت «مشروعیت» تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، به دنبال فراخوان ائتلاف حمایت از مشروعیت برای برگزاری تظاهرات با هدف محکوم کردن محاکمه مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، حامیان اخوان‌المسلمین در مرکز الغنایم در استان اسیوط راهپیمایی کرده و با در دست گرفتن عکس‌هایی از مرسی، پایداری و استقامت وی در جلسه دادگاه را ستودند.
تظاهرکنندگان در حلوان واقع در جنوب قاهره با در دست گرفتن کارت‌های زرد رنگ و عکس‌هایی از مرسی، از وی خواستند که بر مشروعیت خود پافشاری داشته باشد.
حامیان مرسی در مرکز حسینیه واقع در استان شرقیه، زادگاه رئیس‌جمهور برکنار شده مصر تظاهرات کرده و زنجیره انسانی تشکیل دادند.
خبر دیگر اینکه یک رسانه صهیونیستی اعلام کرد دولت موقت مصر به دنبال بروز برخی تنش‌های سیاسی با آمریکا برای تهیه سلاح به سمت روسیه متمایل شده است. آن طور که «آروتنر شوا» نوشته، تنها چند روز پس از اعلام کاهش کمک‌های نظامی آمریکا به ارتش مصر، یک هیئت مصری با سفر به مسکو مقدمات خرید جنگنده‌های میگ 29 به ارزش 15 میلیارد دلار را فراهم کرد.
همچنین بر اساس این گزارش دولت عربستان سعودی که در روزهای اخیر روابطش با آمریکا چندان مناسب نیست برای تامین مالی خرید تسلیحاتی مصر از روسیه اعلام آمادگی کرده است.
شایان ذکر است یک روز قبل از دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا از قاهره، «نبیل فهمی» وزیر خارجه مصر اعلام کرده بود مصر برای تامین نیازهای امنیتی خود به دنبال شریکی غیر از آمریکا است.
گفتنی است جان کری هفته جاری برای تنش‌زدایی به دو کشور مصر و عربستان سفر کرد.

 


ناامنی و درگیری‌های پراکنده در کراچی پاکستان 23 کشته بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، شهر بندری کراچی دیروز ناآرام بود و علاوه بر درگیری مسلحانه گروه‌های سیاسی و قومی با یکدیگر، پلیس نیز برای دستگیری تروریست‌های مسلح وارد عمل شد. بازرسی خانه به خانه پلیس با درگیری‌های خونین همراه بود و طی این درگیری‌ها و ناآرامی‌ها بیش از 23 نفر کشته شدند.
در ارتباط با هویت کشته‌شدگان گزارشی نرسیده است. نیروهای پلیس در جریان این عملیات توانستند دو مجرم خطرناک به نام‌های «ثنا بلوچ» و «یوسف لاسی» را دستگیر کنند. این دو فرد متهم به قتل حدود 100 نفر هستند.کراچی با حدود 5/14 میلیون نفر، یک شهر چند قومیتی است و علاوه بر گروه‌های سیاسی، دستجات مافیایی نیز در آن فعال هستند.به گفته کارشناسان، دولت‌های هند، عربستان و آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی در کراچی و پاکستان حمایت می‌کنند.«جنبش متحد قومی» که در کراچی مستقر است، از حمایت کاخ سفید برخوردار است.عناصر جنگجویان بلوچ، شبه‌نظامیان طالبان، لشکر جهنگوی و سپاه صحابه در کراچی حضور دارند. به همین خاطر این شهر یکی از ناامن‌ترین شهرهای جهان است.
بیشتر احزاب سیاسی کراچی مثل «حزب عوامی ملی»، «حزب متحد قومی» و «حزب بلوچ‌ها» ریشه در قومیت دارند و همین به‌طور بالقوه منشا درگیری است.

 


شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان در حالی آغاز شده که پیش‌بینی‌‌ها از پیروزی «امامعلی رحمان» حکایت می‌کند.
انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان روز گذشته (چهارشنبه) و با مشارکت 6 نامزد برگزار شد. آنطور که خبرگزاری رویترز نوشته «امامعلی رحمان» که از سال 1992 زمام امور در این کشور را در دست گرفته رقیب جدی ندارد و تقریبا اکثر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد وی در مقام خود ابقا خواهد شد.نتایج ششمین انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان امروز در حالی منتشر خواهد شد که اپوزیسیون این کشور ‌آن را تحریم کرده بود.با وجود پیش‌بینی‌هایی که نسبت به پیروزی «امامعلی رحمان» شده، برخی مخالفان می‌گویند این سیاستمدار 61ساله با تنش‌های اجتماعی زیادی مواجه است.
فقر گسترده و مهاجرت جوانان به کشورهای دیگر برای یافتن شغل، از جمله مشکلات داخلی است که رئیس‌جمهور آینده با آنها مواجه خواهد بود. تاجیکستان 8 میلیون نفر جمعیت دارد.

 


دولت عراق طرح امنیتی ویژه دهه محرم برای حفظ جان زائران حسینی(ع) در این کشور را به اجرا درآورد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دولت عراق طرح ویژه امنیتی خود را از دیروز به اجرا درآورد. در چارچوب این طرح ده‌هاهزار نیروی نظامی و امنیتی راه‌های منتهی به کربلای معلا و کاظمین را تحت مراقبت می‌گیرند و واحدهایی از نیروی هوایی نیز مسیرهای فوق را از هوا تحت نظر قرار خواهند داد.
به گفته «سعد معن» سخنگوی پلیس، سه مسیر اصلی زائران پیاده و سواره مشخص بوده و تحت مراقبت است. وی به زائران هشدار داد که از دریافت غذا و نوشیدنی از دست افراد ناشناس هشیار باشند. سعد معن گفت:‌ اطلاعاتی در دست ماست که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح درصدد مسموم کردن زائران هستند. طی روزهای گذشته تاکنون بیش از 150 بمب دست‌ساز توسط نیروهای امنیتی کربلا کشف و خنثی شده است.
هر ساله بیش از پنج میلیون زائر عزادار طی روزهای تاسوعا و عاشورا در جوار حرم مطهر امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا عزاداری می‌کنند.
تروریست‌های وهابی و تکفیری نیز معمولاً طی دهه محرم غیرنظامیان عزادار را هدف حملات تروریستی خود قرار می‌دهند.
خبر دیگر از عراق اینکه دو شهر «کرکوک» و «السلام» دیروز شاهد دو انفجار تروریستی بود که شماری زخمی برجای گذاشت. 33 مظنون به حملات تروریستی هم توسط نیروهای پلیس در این شهر دستگیر شدند. انفجار بمب در شهر «السلام» واقع در استان دیالی عراق نیز پنج شهید و 10 زخمی برجای گذاشت. از ابتدای سال جاری میلادی (11 دی گذشته) تاکنون 5500 نفر در عراق بر اثر حملات تروریستی کشته شده‌اند.

 


وزیر خارجه روسیه تأکید کرد همه از فکر دخالت نظامی در سوریه بیرون بیایند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف ضمن تأکید بر ضرورت حل بحران سوریه از راه سیاسی از همه خواست از فکر دخالت نظامی بیرون بیایند.
وی افزود، ما به همراه شرکای آمریکایی خود و اخضر ابراهیمی نماینده دبیر کل سازمان ملل تمام تلاش خود را برای برگزاری نشست ژنو 2 به کار خواهیم بست.
وزیر خارجه روسیه گفت، بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و بیانیه ژنو یک اصل مورد توافق درباره حل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه است.
این در حالی است که اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پس از نشست سه جانبه با حضور نمایندگان روسیه و آمریکا در ژنو گفت، در دیدار با نمایندگان روسیه و آمریکا متأسفانه زمان نشست صلح درباره سوریه تعیین نشد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد قرار است در 25 نوامبر (4 آذرماه) نشست سه جانبه دیگری برگزار شود به این امید که زمان نشست ژنو 2 تعیین شود.
نماینده ويژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه تصریح کرد، بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.
وی همچنین گفت، دبیر کل سازمان ملل متحد برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 باید صبور باشد.
«بثنیه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه نیز گفت، در صورتی که اراده سیاسی از جانب تمام احزاب و طرف‌های درگیر وجود داشته باشد بحران سوریه ظرف دو هفته پایان می‌یابد.
وی افزود، اگر تأمین مالی و تسلیحاتی برای مخالفان سوری قطع شود و قاچاق تسلیحات از مرز ترکیه برای تروریست‌ها متوقف شود بحران سوریه پایان می‌پذیرد.
از سوی دیگر به رغم اعلام بازرسان شیمیایی سازمان ملل مبنی بر همکاری مطلوب سوریه، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که واشنگتن به نظام سوریه اعتماد ندارد و به تلاش برای اطمینان از صحت فهرست ارائه شده از سوی دمشق درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه ادامه می‌دهد.
این در حالی است که رئیس کمیته اعزامی سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به سوریه در گزارش خود به شورای امنیت بر پیشروی چشمگیر این کمیته در از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه تأکید کرد.
در این گزارش به همکاری مطلوب مقامات سوریه با تیم اعزامی سازمان ملل نیز تأکید شده است.
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل نیز گفت که سازمان ملل گزارش نهایی خود را درباره تسلیحات شیمیایی سوریه در اوایل دسامبر (10 آذر ماه) ارائه خواهد داد و هم اکنون برخی از نمونه‌ها در دست بررسی است.
عزاداری در زینبیه
شیعیان سوریه با تشکیل دسته‌های عزاداری سالروز شهادت مظلومانه امام حسین(ع) را در منطقه سیده زینب(س) گرامی داشتند. منطقه سیده زینب (س) در دمشق از اولین روز ماه محرم شاهد حضور دسته‌های عزادار برای گرامیداشت سالروز شهادت مظلومانه امام حسین(ع) است. این دسته‌ها همه روزه تا روز عاشورا به عزاداری و نوحه‌خوانی می‌پردازند و زنان، جوانان و سالمندان در این مراسم حضور گسترده‌ای دارند.
شرکت کنندگان با اعلام وفاداری به راه امام حسین(ع) در مقابله با طاغوتیان خاطرنشان کردند آنچه امروز در سوریه رخ می‌دهد شبیه واقعه کربلا است و امام حسین(ع) مشعل راه پیروزی ملت سوریه است.
پرچم‌های حزب‌الله لبنان، سوریه و کربلا در این مراسم برافراشته شده است.
آنچه در این مراسم جلب توجه می‌کند حضور گسترده کودکان در این مراسم است.
انفجار دمشق
انفجار تروریستی در پایتخت سوریه دست‌کم هشت تن کشته بر جا گذاشت. در این انفجار که در اطراف منطقه «الحجاز» در دمشق به وقوع پیوست هشت تن از جمله دو زن کشته و تعدادی دیگر مجروح شدند.
در منطقه شیعه‌نشین «نبل» در حومه حلب نیز یک حمله خمپاره‌ای از سوی عناصر مسلح صورت گرفت که هنوز از تعداد قربانیان این حادثه تروریستی گزارشی منتشر نشده است.
سایر رویدادها
* نخست‌وزیر انگلیس و رئیس جمهور روسیه طی تماس تلفنی درباره اوضاع سوریه به رایزنی پرداختند.
* یک هیئت 11 نفره اتحادیه عرب با هدف بررسی بحران سوریه عازم ژنو شد.
* ارتش سوریه برای آزادسازی کامل حلب از حضور تروریست‌ها طرح جدیدی را به مرحله اجرا گذاشت.

 


دستگاه قضایی بنگلادش 150 سرباز متهم به مشارکت در شورش سال 2009 را به اعدام محکوم کرد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «روسیا الیوم»، دستگاه قضایی بنگلادش 150 سرباز متهم به مشارکت در شورش سال 2009 که در پی آن ده‌ها افسر کشته شدند را به اعدام محکوم کرد.
دادستان بنگلادش گفت: دست‌کم 150 سرباز به اتهام کشتار افسران در سال 2009 به اعدام و 350 سرباز دیگر به 14 سال زندان محکوم شدند.این سربازان به قتل و شکنجه متهم هستند.سربازان گارد مرزی بنگلادش در فوریه 2009 برای افزایش حقوق و بهبود اوضای زندگی خود شورش کرده بودند.
این شورش با اعمال خشونت‌آمیزی همراه بود که در آن 57 افسر به قتل رسیدند. شورشیان 75 نفر را زنده زنده سوزاندند.

 


توسعه شهرک صهیونیستی
رژیم صهیونیستی در راستای سیاست توسعه شهرک‌های صهیونیستی، به فلسطینی‌های ساکن 11 ساختمان چند طبقه در بیت‌المقدس هشدار داد که هرچه سریعتر این ساختمان‌ها را تخلیه کنند. تل‌آویو قصد دارد به جای منازل فلسطینی‌ها، برای صهیونیست‌های مهاجر خانه بسازد.
دیدار الفیصل با آل نهیان
«سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سه‌شنبه با «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» امیر امارات متحده عربی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در کاخ «الروضه» شهر «العین» امارات صورت گرفت، طرفین مسائل منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.
تجمع اعتراضی در لیبی
صدها نفر با برگزاری تظاهرات در منطقه «میلیته» واقع در شرق لیبی، پایانه گازی این منطقه را بستند.
این پایانه گازی با لوله به جزیره سیسیل ایتالیا متصل است.تظاهرکنندگان حقوق سیاسی و فرهنگی خود را در قانون اساسی آتی لیبی مطالبه می‌کنند.
شگرد جدید القاعده
شبکه القاعده از طریق انتشار تصاویر کشته‌شدگان خود در اینترنت، سعی می‌کند جوانان را فریب داده و آنها را جذب خود کند. تروریست‌های القاعده همچنین از طریق اینترنت، پول و سایر کمک‌ها را برای خود جمع‌آوری می‌کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10