(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 16 آبان 1392 - شماره 20635

کوتاه اقتصادی
نوبخت خبر داد
دستور دولت به دستگاه‌های اجرایی برای برخورد با دو شغله‌ها
بانک مرکزی گزارش داد
آغاز روند کاهشی نرخ مواد خوراکی در تهران
دولت 1095 میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای مسکن مهر پرداخت کرده است
توزیع کالاهای اساسی هیئت‌های مذهبی در ایام محرم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت یارانه‌بگیران جعلی را باید شناسایی کند
رئیس‌کل بانک مرکزی: سود بانکی تا پایان سال افزایش نمی‌یابد
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران: برخی استان‌ها به نام عسل به تجارت شکر می‌پردازند
   


* در هفت ماهه امسال در حالی حدود 14میلیون تن انواع کالا با ارزشی بالغ بر 392هزار میلیارد ریال در بخش معاملات فیزیکی بورس کالای ایران مورد داد و ستد قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال 1391 به لحاظ ارزش و حجم به ترتیب رشد 65 و 16 درصدی را برای هر دو شاخص نشان می‌دهد.
پژمان ساعت‌ساز، مدیر آمار و ارزیابی عملکرد بورس کالا با اعلام خبر فوق گفت: در این مدت تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله حدود 8 میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از 133 هزار میلیارد ریال در دو بخش داخلی و صادراتی بود که به لحاظ حجم و ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با رشد 10 و 34 درصدی مواجه شده است.
* 118 هزار و 502 شماره تلفن جدید از ابتدای سال تاکنون در استان تهران دایر شد که با احتساب شماره‌های مذکور ظرفیت تلفن‌های مشغول به کار در این استان در پایان مهر ماه به 7 میلیون و 442 هزار شماره رسیده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران، هم‌اکنون ضریب نفوذ تلفن در استان تهران 7/49 و در شهر تهران به 09/62 رسیده است.
همچنین تعداد تلفن‌های همگانی مشغول به کار در این استان 39 هزار و 736 دستگاه و 335 دفتر ICT روستایی در استان تهران دایر می‌باشد. گفتنی است یک هزار و 191 روستا در استان تهران دارای ارتباط تلفنی است.
* در آخرین روز معاملاتی هفته بیش از 609 میلیارد ریال اوراق در بازار فرابورس داد و ستد شد و شاخص فرابورس با 76/1 درصد افزایش نسبت به روز قبل بر روی عدد 53/818 واحد ایستاد. در آخرین روز معاملاتی هفته، داد و ستد بیش از 9/53 میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود 47/609 میلیارد ریال در 16 هزار و 871 دفعه معامله ثبت شد.
* براساس ارزیابی سازمان بازرسی کل کشور، وزارت جهاد کشاورزی در زمینه پاسخگویی، شفاف‌سازی، ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد و صیانت از حقوق شهروندی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های برتر شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.
* حسین عبده تبریزی به عضویت شورای عالی بورس و اوراق بهادار منصوب شد. هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین عبده تبریزی را به عضویت در شورای عالی بورس و اوراق بهادار تعیین کردند.

 


سخنگوی دولت خواستار برخورد دستگاه‌های اجرایی با دو شغله‌ها شد.
محمدباقر نوبخت دیروز با تشریح مصوبات جدید جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه مقرر شد دستگاه‌های اجرایی با افرادی که دو شغله هستند با جدیت و ممانعت برخورد کنند و اگر در موارد ضروری برای برخی از مشاغل که نیاز به تجربه است از افراد بازنشسته می‌خواهند استفاده کنند حتما آن مراحل قانونی برای اشتغال به کار مجدد افراد بازنشسته فراهم شود.
وی افزود: در سال‌های گذشته عده‌ کمی زودتر از سن معمول به بازنشستگی نائل شده‌اند و برخی امکان بازگشت را داشتند که بر استفاده از این افراد نیز در جلسه دولت تاکید شد.
وی با بیان اینکه بازنشسته‌ها استخدام نمی‌شوند گفت: طبق قانون فردی که بازنشسته می‌شود می‌تواند با تایید و تصویب هیئت وزیران به صورت خاصی با دولت همکاری کند و این به منزله استخدام نیست.
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اصلاحیه بودجه درباره مابه‌التفاوت کالاهای اساسی از جمله گندم گفت: همانگونه که می‌دانید برای تثبیت رقم کالاهای اساسی به ویژه گندم لازم است که مابه‌التفاوت نرخ قبلی ارز که 1226 تومانی با رقم فعلی که 2477 تومانی را دولت به عنوان یارانه پرداخت شود هرچند در بودجه 92 و اصلاحیه سقف بودجه تقلیل یافت اما دو کار مهم انجام شد. اول اینکه رقم مربوط به ردیف یارانه‌ها و مابه‌التفاوت‌ها به دو برابر افزایش یافت و دیگر اینکه مبالغی برای پیش پرداخت‌های طرح‌های فاینانس تا حد 25 میلیارد دلار تامین شد، ان‌شاءالله با مجوزی که مجلس شورای اسلامی به ما داده فاینانس طرح‌های عمرانی در سرتاسر کشور آغاز خواهد شد.
نوبخت تاکید کرد: با تزریق بیش از 9 میلیارد دلار اعتبارات ارزی برای طرح‌های عمرانی، ان‌شاءالله شاهد ساخت و سازها و اشتغال گسترده‌تری درکشور باشیم.
نوبخت در ادامه با بیان اینکه طبق قانون دولت باید از جایگاه تصدی و مالکیت خارج شود و آن را به بخش غیردولتی واگذار کند، تصریح کرد: متاسفانه در گذشته بخشی از این واگذاری‌ها به بخش خصوصی صورت نگرفته است اما طبق مصوبه‌ای که دولت را موظف می‌کرد بیش از 37 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌ها را بفروشد ما تاکید داریم باید این واگذاری یعنی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 ادامه یابد و به بخش واقعی واگذار شود.
وی ادامه داد: سازوکار آن با دقت در واگذاری‌ها از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود.
سخنگوی دولت با اشاره به پرداخت یارانه‌ها به دهک‌های مختلف اظهار داشت: دولت تدبیر و امید یک راه منطقی را که دربردارنده منافع همه ایرانیان باشد درنظر دارد چرا که در مسئله هدفمندی یارانه‌ها که بسیار نیز مهم است همه آحاد مردم با آن در ارتباط هستند.
وی تاکید کرد: ما تا زمان اتمام کار کارگروه‌های این حوزه مخالف رسانه‌ای شدن آن هستیم چرا که معتقدیم نباید برای مردم دغدغه ایجاد کنیم و در عین حال باید بهترین راه را برای استفاده از این منابع ایجاد کرد.
نوبخت با تاکید بر اینکه در این باره پس از جمع‌بندی، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.
به گزارش فارس، نوبخت همچنین با اشاره به انتخاب استانداران استان‌های اردبیل و چهارمحال و بختیاری در جلسه دولت گفت: در این جلسه مجید خدابخشی به عنوان استاندار اردبیل و قاسم سلیمانی دشتکی به عنوان استاندار چهار محال و بختیاری انتخاب شدند و همچنین علیرضا جهانگیریان به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انتخاب شد.
نوبخت درباره برنامه 100 روزه دولت خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور به زودی از طریق رسانه‌ها مواردی را که قبلا اعلام کرده بود به اطلاع مردم خواهد رساند.

 


بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 10 آبان ماه 92 را اعلام کرد.
بر این اساس، در هفته مورد بررسی گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه اندکی افزایش ولی بهای ماست پاستوریزه و پنیر غیرپاستوریزه کاهش داشت. قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.
بهای تخم‌‌مرغ کاهش یافت و شانه‌ای 80 هزار الی 110 هزار ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه 2 ثابت بود. در گروه حبوب، بهای لپه، نخود، لوبیا سفید و لوبیا قرمز کاهش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری سیب گلاب و پرتقال درجه 2 عرضه نمی‌شد و انجیر، شلیل و شبرنگ، هلو و کدو سبز عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن‌ها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌گردید.میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای نارنگی، انار، انگور، هندوانه و به ویژه پرتقال درجه یک کاهش اما قیمت سایر اقلام این گروه افزایش یافت.
در گروه سبزی‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه به ویژه لوبیا سبز افزایش داشت. در این هفته قیمت گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت گوسفند و گوشت مرغ کاهش یافت.
در هفته مورد بررسی، قیمت قند و شکر افزایش جزئی ولی بهای چای خارجی اندکی کاهش داشت. قیمت انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه معادل 8/0 درصد افزایش ولی بهای ماست پاستوریزه 1/4 درصد و پنیر غیرپاستوریزه 1/0 درصد کاهش داشت. قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل 1/1 درصد کاهش یافت.در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه 2 ثابت بود و در گروه حبوب بهای لپه و نخود معادل 4/1 درصد، لوبیا سفید 1/0 درصد و لوبیا قرمز 6/0 درصد کاهش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
در هفته مورد گزارش، بهای پرتقال درجه یک معادل 5/14 درصد، نارنگی یک درصد، انار 2/0 درصد، انگور 4/1 درصد، هندوانه 5/1 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 9/0 درصد تا 8/11 درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه بین 2/0 درصد تا 6/16 درصد افزایش داشته است.
در این هفته قیمت گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت گوسفند معادل 1/0 درصد و گوشت مرغ 1/1 درصد کاهش داشت.
در هفته مورد بررسی، قیمت قند معادل 1/0 درصد و شکر 3/0 درصد افزایش ولی بهای چای خارجی 2/0 درصد کاهش داشت. قیمت انواع روغن نباتی بدون تغییر بود. بر اساس این گزارش: متوسط قیمت خرده‌فروشی گروه لبنیات در هفته منتهی به دهم آبان ماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل 7/16 درصد، تخم‌مرغ 6/6 درصد، گروه برنج 3/52 درصد، حبوبات 7/65 درصد، میوه‌های تازه 0/68 درصد، سبزی‌های تازه 7/92 درصد، گوشت قرمز 2/36 درصد، گوشت مرغ 9/37 درصد، قند و شکر 4/23 درصد، چای 8/36 درصد و روغن نباتی 8/22 درصد افزایش داشته است.

 


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت مسکن مهر متوقف نشده گفت: این طرح همچنان در دستور کار است به گونه‌ای که دولت یازدهم یک هزار و 95 میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر پرداخت کرده است.
«عباس آخوندی» که در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی و معاونان سخن می‌گفت، افزود: معاونان وزیر و روسای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه باید جلسات مستمر با اعضای کمیسیون عمران را داشته باشند تا بتوانند فاصله اطلاعاتی بین خود و نمایندگان را برطرف کرده و به نگاه مشترکی دست یابند.
وی یادآور شد: در 75 روز تشکیل دولت یازدهم اتفاق خاصی رخ نداده و همچنان مشغول سازماندهی وزارتخانه هستیم، با کمی حوصله در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر به گفت‌وگو خواهیم پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: سعی خواهیم کرد برنامه‌ای واقع‌بینانه براساس ظرفیت‌های موجود ارائه کنیم و اگر برنامه‌ای انجام نشدنی باشد حتما اعلام می‌کنیم.
در این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن با ارائه گزارش از وضعیت حمل و نقل ریلی در کشور گفت: اهداف کلان بخش حمل و نقل ریلی شامل توسعه شبکه ریلی برای دسترسی حداکثر بار و مسافر، رسیدن به سهم بهینه ‌بار و مسافر ریل در بازار داخلی و بین‌المللی، افزایش بهره‌وری برای اقتصادی کردن هرچه بیشتر شبکه ریلی و اتصال شبکه ریلی برون شهری به شبکه‌های حمل و نقل درون شهری است.
سیدمحسن پورآقایی ادامه داد: اهداف کمی بخش حمل و نقل ریلی در افق 1404 شامل رسیدن سهم مسافر از 11 به 18 درصد و سهم بار از 6/10 به 30 درصد است.
وی مهمترین چالش‌های حوزه حمل و نقل ریلی را قطع کامل یارانه‌ بخش خصوصی از سوی قانونگذار حتی برای قطارهای حومه‌ای، عدم انتقال مزیت منافع حاصل از صرفه‌جویی سوخت به راه‌آهن، پایین بودن قیمت سوخت و در نتیجه غیراقتصادی نمودن حمل و نقل ریلی از دیدگاه بنگاهی و پایین بودن مشوق‌های ورود بخش خصوصی به این حوزه دانست.
در ادامه این نشست معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مسکن مهر بیان داشت: براساس برنامه از سال 89 تا 92 ساخت 2 میلیون و 155 هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده که یک میلیون و 995 هزار واحد تاکنون به مرحله اسکلت و سقف رسیده و از تعداد کل یک میلیون و 851 هزار واحد به مرحله اتمام سفت‌کاری و یک میلیون و 432 هزار واحد مسکونی نیز مرحله نازک‌کاری شده است.
«ابوالفضل صومعلو» تاکید کرد: در 2 ماه فعالیت دولت یازدهم 60هزار واحد به مرحله نازک کاری شده و در این مدت 46 هزار واحد به مرحله سفت‌کاری رسیده است.
صومعلو یادآور شد: تا پایان سال 1391، 737 هزار و 217 واحد مسکونی مهر در کشور افتتاح، امسال 292 هزار و 37 واحد نیز افتتاح شده که در مجموع تاکنون نزدیک به یک میلیون و 30 هزار واحد مسکونی می‌شود.
وی مجموع تسهیلات مالی پرداخت شده در بخش مسکن روستایی و شهری تا تاریخ 14 آبان‌ماه امسال، را 42 میلیارد و 388 میلیون تومان اعلام کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مدت حدود 2 ماه فعالیت دولت یازدهم یک هزار و 95 میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر پرداخت شده است.
وی در پایان گزارش خود به فاصله ساخت و ساز و تامین انشعابات آب و برق اشاره کرد و گفت: در جلسه هیات دولت با ارائه گزارش بر تامین امکانات زیربنایی مسکن مهر تاکید شد.

 


سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در راستای اجرای طرح‌های تنظیم و کنترل بازار با همکاری دستگاه‌های استانی، شرکت‌ها و مشارکت مباشرین نسبت به تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز نذورات هیئت‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها در ایام محرم و صفر اقدام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین(ع) این سازمان در راستای اجرای طرح‌های تنظیم بازار و کنترل بازار طبق سنوات گذشته با همکاری دستگاه‌های استانی، شرکت‌ها و مشارکت مباشرین نسبت به تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز نذورات هیئت‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها در ایام محرم و صفر اقدام نموده است.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، نرخ فروش کالاهای اساسی را به شرح ذیل اعلام کرد:
سایر کالاهای مصرفی حداقل 20 درصد زیر قیمت بازار در ستادهای نذورات قابل عرضه می‌باشد.
گفتنی است تعداد 10 ستاد نیز در سطح شهر تهران در طول نیمه اول ماه محرم اقدام به توزیع کالاها ویژه نذورات خواهند نمود.

 


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار شناسایی یارانه‌بگیران جعلی از سوی دولت شد.
ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی دارد در کنار سایر مسایل ذیربط موضوع حذف یارانه‌بگیران جعلی را پیگیری کند.
وی با بیان آن که دولت باید برای شناسایی یارانه‌بگیران جعلی اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: هنوز دولت به مجلس رقمی از تعداد این گونه یارانه‌بگیران اعلام نکرده است.
فتحی‌پور تصریح کرد: زیانی که کشور از واریز بیش از 5/2 سال یارانه در این حساب‌ها متحمل شده است،‌ موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و لازم است دستگاه‌های ذیربط با جدیت در این موضوع دخالت کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تخلف در سه بعد دریافت‌کنندگان، توزیع‌‌کنندگان و نهادهای پشتیبان قابل بررسی است،‌ ممکن است بخشی از آن مربوط به یارانه‌بگیران باشد که به نام اعضای متوفای خانواده و یا با شناسنامه‌های جعلی برای دریافت یارانه اقدام کرده‌اند، در بعد دیگر این امکان وجود دارد که این سرقت سرمایه از سوی بخشی از جریان توزیع که در اخذ آمار اطلاعات و ثبت آن دخیل بوده‌اند، برنامه‌ریزی شده باشد که در این صورت ابعاد فاجعه بزرگ‌تر خواهد شد. بعد سوم هم مربوط به نقص دستگاه‌های پشتیبان و اداره‌کننده در جریان هدفمندی، نظیر ثبت‌احوال، مخابرات، بازرسی کل کشور و سایر نهادهاست.
فتحی‌پور تاکید کرد: همه دستگاه‌ها به ویژه قوه قضاییه باید با جدیت به این مساله ورود کنند، این موضوع بدترین نوع حیف و میل بیت‌المال است باید منبع فساد احتمالی و شکل و شیوه فعالیت آن روشن شود.

 


رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: تا پایان سال جاری تصمیمی برای افزایش نرخ سود بانکی گرفته نمی‌شود.
ولی‌الله سیف با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی وجود ندارد.
از سوی دیگر به گزارش ایسنا جلسه شورای پول و اعتبار هم عصر روز سه‌شنبه در حالی برگزار شد که خبری از بحث درباره افزایش نرخ سود نبود و تنها موضوعاتی چون تامین مالی طرح مسکن مهر و آثار پولی و اقتصادی آن مطرح شد.
این در حالی است که تا یک روز پیش از این جلسه شنیده می‌شد که مهم‌ترین موضوع جلسه بررسی افزایش نرخ سود بانکی است، اما حضور وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران در صبح سه شنبه که اعلام کرد قرار نیست در این باب تصمیمی گرفته شود و نیز سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس مهر تاییدی بر پایان ماجرای نرخ سود دست‌کم تا آخر سال بود.
اما اظهارنظر ولی‌الله سیف و دیگر مقامات اقتصادی در حالی مطرح می‌شود که نرخ سود بانکی اکنون با نرخ تورم اختلافی 20 درصدی دارد و این امر باعث شده که مردم تمایلی به سپرده‌گذاری در بانک‌ها نداشته باشند.
در این راستا علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نیز چندی پیش اعلام کرده بود: نبود تناسب بین نرخ سود سپرده و تورم باعث شده بانک ها در جذب سرمایه‌های مردم برای پس‌انداز ناکام بمانند.
وی با تاکید بر اینکه تعیین میزان سود بانکی دستوری نخواهد بود، اعلام کرده که بانک‌های ما در ظاهر سود بسیار بالایی می‌دهند و در بسیاری از کشورهای جهان سود بالای 20 درصد مشاهده نمی‌شود اما فرض کنید اگر فردی یک میلیون تومان در یک بانک پس‌انداز کند و پس از یک سال با سود 20 درصدی آنها را تحویل بگیرد، حدود 200 هزار تومان بر اندوخته‌اش افزوده شده اما با توجه به میانگین آمارهای تورمی تورم ما در طول سال گذشته قطعا بیش از 30 درصد بوده و این به این معناست که اگر آن فرد سرمایه خود را در بانک نگه دارد 200 هزار تومان سود کرده و 300 هزار تومان از قدرت خرید خود را از دست داده است.
طیب‌نیا با اشاره به این که برای ما آن چیزی که براساس عقود اسلامی تعیین می‌شود مبنای عمل است و تعیین دستوری در این باره خلاف شرع است، ادامه داد: تعیین دستوری نرخ سود بخشی از این دخالت‌هاست که بانک را با معذوریت‌ها و فشارهای زیادی در گذشته روبه‌رو کرده است.
کوروش پرویزیان، عضو شورای پول و اعتبار، نیز با بیان این که نرخ تامین مالی اهمیت بالایی دارد و در شرایطی که تولید توان پرداخت تامین مالی و هزینه بالا را ندارد افزایش سود سپرده‌ها و تسهیلات به تنهایی راهگشا نخواهد بود، معتقد است: درباره نرخ سود سپرده‌گذار و تسهیلات باید سیاست‌گذاری همزمان انجام شود به عبارت دیگر دولت می‌تواند با پرداخت یارانه‌های جبرانی برای بخش تولید، عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کاهش مالیات این بخش و همچنین تعیین تعرفه کالاهای ورودی در این زمینه نقش ایفا کند و همچنین باید فضایی برای خرید محصولات تولیدکنندگان و امکان صادرات نیز فراهم شود.
وی با بیان این‌که مجموعه این شرایط در کنار بهبود مناسبات بین‌المللی که شرایط را برای بخش تولید افزایش بهتر کرده، می‌تواند منجر به بهبود شرایط شود، افزود: تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با نرخ تورم نیز باید در شرایطی انجام شود که نرخ تورم متعادل باشد و در بازار نیز بین تولید و مصرف تعادل وجود داشته باشد.
همچنین شاهین شایان آرانی، کارشناس اقتصادی، با بیان این‌که در شرایط فعلی نمی‌توان توقع داشت مردم سپرده‌های خود را به بانک بسپارند، اظهار کرد: وقتی نرخ سود سپرده‌ها چیزی در حدود 20 درصد با نرخ تورم فاصله دارد مردم رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بانک ندارند و اگر هم کسانی وارد این مقوله می‌شوند از روی اجبار است پس باید این مشکل را حل کرد.
شایان آرانی نرخ سود بانکی را متاثر از میزان تورم کشور دانست و تاکید کرد: از نظر اقتصادی قطعا باید بین این دو رابطه معقول و منطقی وجود داشته باشد. اگر نرخ تورم صفر است نرخ سود بانکی نیز صفر می شود و اگر تورم در کشوری 40درصد است نرخ سود بانکی نیز باید شبیه آن طراحی شود اما وقتی تورم 40 و نرخ سود بانکی 20 باشد نباید از نظام بانکی کشور توقع خاصی داشت.
این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد یک علم است و به همین دلیل جایگاه و شرایط خاص خود را دارد، از این رو بانکداری نیز به عنوان یکی از حوزه‌های اقتصاد اصول خاص خود را می‌طلبد پس باید با ایجاد نگاهی مناسب در این حوزه سعی کرد شرایط اقتصاد را با توجه به اوضاع کشور طراحی و عملیاتی کرد.
در این زمینه همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: شورای فقهی بانک بیانیه‌ای منتشر کرده که براساس آن نرخ سود بانکی نباید توسط دولت تعیین شود و بازار باید نرخ سود را تعیین کند، ادامه داد: در بانکداری بدون ربا نباید نرخ سود خاصی برای سپرده‌گذاران تعیین شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در بانکداری بدون ربا نباید نرخ سود خاصی برای سپرده‌گذاران تعیین شود، گفت: بانک باید پس از پایان سال مالی نرخ سود بانکی را پس از کسر حق الوکاله به سپرده‌گذار بدهد.
وی با اشاره به این که مردم پولشان را در بانک می‌گذارند تا سود کنند، تاکید کرد: در مورد سپرده‌های سرمایه‌گذاری این که پولی معادل قدرت خرید فرد را به وی بازگردانیم منطقی و قانع‌کننده نیست بلکه باید سود واقعی باشد تا امکان جذب منابع مردم توسط بانک‌ها فراهم شود.

 


مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: با توجه به کاهش میانگین برداشت عسل امسال تنها 20 هزار تن عسل طبیعی تولید می‌شود اما برخی استان‌ها به نام عسل به تجارت شکر می‌پردازند و با سلامت مردم بازی می‌کنند.
عفت رئیسی سرحدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کیفیت عسل در هر منطقه بستگی به پوشش و تنوع گیاهی آن منطقه دارد. از سوی دیگر رعایت مسائل بهداشت در روند تولید و برداشت عسل نیز در کیفیت این محصول اثرگذار است.
وی با بیان این که شرایط جوی و میزان بارندگی در کیفیت تولید عسل تاثیر بسزایی دارد، افزود: یکی از مسائلی که مطرح می‌شود این است که چرا عطر عسل نسبت به گذشته کمتر شده اما باید این واقعیت را پذیرفت که در گذشته محیط زیست و طبیعت شاداب‌تر بوده و تغییر ناگهانی وضعیت آب و هوایی در خارج از فصل مانند گرمای شدید و بارش‌های موسمی در فصل تابستان امسال می‌تواند در کاهش کیفیت عسل و عطر آن اثرگذار باشد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه برخی استان‌ها به تجارت شکر به نام عسل افتخار می‌‌کنند، تاکید کرد: باید بر عرضه عسل در بازار کشور نظارت بیشتری صورت گیرد تا متخلفان نتوانند با تجارت شکر به نام عسل این صنعت را با مشکل مواجه کنند.
رئیسی سرحدی گفت: در سال جاری زنبورداران حرفه‌ای اعلام کردند که میزان برداشتشان از هر کندو به 2 کیلوگرم کاهش یافته و این در حالی است که در گذشته حداقل برداشت عسل از هر کندو به 13 کیلوگرم می‌‌رسید.
وی با بیان اینکه تنها حدود 15 استان عسل طبیعی تولید می‌کنند، ادامه داد: برخی استان‌ها به نام عسل به تجارت شکر می‌پردازند و با سلامت مردم بازی می‌‌کنند اما کدام تولیدکنندگان از مراکز بازرگانی استانی خود در فصل تولید شکر دریافت می‌کنند که در آن زمان می‌توان به راحتی این تولیدکنندگان را شناسایی کرد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران اظهار کرد: در فصل زمستان که تولید عسل وجود دارد زنبورداران آن هم به صورت محدود آن هم از شکر برای افزایش تخم‌ریزی و تکثیر زنبور استفاده می‌کنند اما زنبورداران حرفه‌ای هیچ‌گاه در فصل تولید از شکر برای افزایش تولید عسل خود استفاده نمی‌کنند.
رئیسی سرحدی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که مردم برای حفظ سلامتی خود باید آن را رعایت کنند این است که هرگز از عسل‌های با موم استفاده نکنند چرا که بیش از 90 درصد موم‌های موجود در بازار پارافین و غیرطبیعی است. از سوی دیگر به دلیل خاصیت چسبندگی آن بسیاری از آفت‌کش‌ها و سمومی که استفاده می‌شود جذب این موم‌ها می‌شود که برای سلامتی انسان مضر است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10