(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 16 آبان 1392 - شماره 20635

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای آهسته (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
حرف آخر (گفت و شنود)
رئیس قوه قضائیه :کمترین نتیجه مذاکرات کنونی هسته‌ای این است
که حجت بر عده‌ای تمام می‌شود
آمانو در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای مدعی شد
نمی‌توانم تائید کنم که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است!
در مصاحبه با فرانس 24
ظریف: عدم دستیابی به توافق هسته‌ای با 1+5 فاجعه نیست
نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی اقامه می‌شود
روایت مرحوم عسگراولادی از بزرگ‌ترین تبهکاری فتنه‌گران(خبر ویژه)
ناطق ‌نوری متوجه سوءاستفاده اصلاح‌طلبان شده است(خبر ویژه)
پیشنهادهای نامتوازنی که می‌تواند مذاکرات را به بن‌بست بکشاند(خبر ویژه)
 


1- برخلاف آنچه این روزها، برخی از جریانات سیاسی به غلط تصور و یا به عمد القاء می‌کنند، بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب که در دیدار اخیر و پرشور دانش‌آموزان و دانشجویان با ایشان ایراد شده بود، مجموعه‌ای از چند‌جزء جدا از هم و بی‌ارتباط با یکدیگر نیست که کسانی بتوانند و یا در پی آن باشند، بخشی از آن را به میل و دلخواه خود برجسته کرده و بخش‌های دیگر را که تفسیرکننده و توضیح‌دهنده بخش مورد نظر است، وانهاده و نادیده بگیرند. بیانات اخیر حضرت آقا مانند سایر رهنمودهای ایشان، یک مجموعه هماهنگ است که اجزاء آن با یکدیگر پیوندی ارگانیک دارند و هر جزء در کنار و در پیوست با سایر اجزاء قابل تعریف است. در مثل مناقشه نیست، از این روی به‌عنوان مثال- و فقط به‌عنوان مثال- و برای تقریب ذهن می‌توان به داستان معروف آن ژولیده دوره‌گرد اشاره کرد که از او پرسیدند؛ چرا نماز نمی‌خوانی؟ پاسخ داد؛ در کلام خدا آمده است «لا تقربوا الصلوه... به نماز نزدیک نشوید» گفتند اما، این آیه دنباله «و انتم سکاری... در حالی که مست هستید» هم دارد، یعنی در حال مستی نماز نخوانید. مدعی گفت؛ مگر بخش اول، دستور خدا نیست؟ چه گناهی دارم اگر به این دستور عمل کرده باشم؟! او را گفتند؛ این بخش از بخش دوم جدا نیست و اگر چنان کنی، نه فقط بخشی از فرمان خدا را بجای نیاورده‌ای، بلکه مصداق آنانی هستی که به بعضی از آیات ایمان آورده و به برخی دیگر کفر می‌ورزند- نومن ببعض و نکفر ببعض- و این، شیوه کافران و منافقان است.
2- رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات آن روز- 12 آبان ماه- و به عنوان «یک تذکر مهم و لازم» فرمودند؛
«هیچ کس نباید این مجموعه مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه شامل آمریکا- همان شش دولت، به اصطلاح پنج بعلاوه یک- سازشکار بداند؛ این غلط است؛ اینها ماموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچه‌های خودمان هستند، بچه‌های انقلابند، یک ماموریتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست [که] بر عهده اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده آنها است انجام می‌دهند. بنابراین نباید ماموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود- که اینها سازشکارند، و مانند اینها- قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست.»
این تذکر «مهم» از آن روی «لازم» و ضروری بوده و هست که مجموعه مذاکره‌کنندگان کشورمان به گفته حضرت آقا که همه شواهد نیز گواه آن است؛ «ماموران دولت جمهوری اسلامی ایران» و «بچه‌های انقلاب» هستند و ماموریت «سخت» و «مهمی» را برعهده دارند و بدیهی است که اتهام «سازشکاری» به آنان، نه فقط «گناه» و جرمی نابخشودنی است بلکه دستکم 3 پیامد خطرناک و پرآسیب نیز به دنبال خواهد داشت. اول؛ دلسردی تیم مذاکره‌کننده و پیدایش احتمالی این احساس در آنها که کسانی در داخل کشور اصرار دارند، تلاش و زحمات آنان را نادیده بگیرند و بدتر و خطرناکتر آن که مأموران اعزامی نظام به خط‌مقدم چالش با دشمن را غیرقابل اعتماد معرفی کنند! و دوم؛ این که دشمنان بیرونی و حریف به توهم «سازشکار»! بودن تیم مذاکره‌کننده کشورمان! مذاکرات را جدی نگرفته و به خیال موهوم خود، با وقت‌کشی در پی بهره‌کشی باشد! و سوم؛ پیدایش این توهم در حریف که مأموران اعزامی جمهوری اسلامی ایران، در چالش پیش‌روی، نماینده تمامی مردم و جریانات سیاسی درون نظام نیستند! و پیامدهای ناگوار دیگری که تلقی عدم انسجام داخلی، وجود حاکمیت دوگانه در کشور و ناهمراهی ملت در حمایت از تیم‌ مذاکره‌‌کننده و... از جمله آنهاست که اشاره به آن از محدوده این نوشته محدود بیرون است.
3- و اما، بیانات اخیر حضرت آقا شامل بخش‌های فراوان دیگری هم بود که به هشدار و برشمردن «باید»ها و «نباید»ها در مذاکرات یاد شده با گروه کشورهای 1+5 اختصاص داشت و این هشدارها به وضوح حکایت از آن دارند که نه فقط راه نقد منصفانه و دلسوزانه در چرخه مذاکرات پیش‌روی بسته نیست، بلکه این نقدها اگر منصفانه و دلسوزانه و بیرون از غرض‌ورزی‌ها و قبیله‌گرایی‌های سیاسی باشد، می‌تواند تیم مذاکره‌کننده کشورمان را در مأموریتی که برعهده دارند، تقویت و پشتیبانی کند. ایشان در بخشی از سخنان آن روز خود می‌فرمایند؛
«هر کاری که به مصلحت کشور باشد و مسئولین کشور انجام بدهند، ما از آن کار حمایت می‌کنیم، کمکشان می‌کنیم، دعایشان هم می‌کنیم، لکن توصیه هم می‌کنیم، هم به آحاد مردم، هم بخصوص به شما جوان‌های عزیز که چشم و گوش‌ها را باز کنید. هر ملتی با آگاهی، با هوشیاری، با بیدار ماندن و به خواب نرفتن می‌تواند به اهداف والای خود دست پیدا کند.»
رهبر معظم انقلاب در این فراز از بیانات مهم و سرنوشت‌ساز خود تأکید می‌فرمایند «از هر کاری که به مصلحت کشور باشد و مسئولین کشور انجام بدهند، حمایت می‌کنیم». و این به معنای آن است که اولاً؛ علی‌رغم دلسوز و مورد اعتماد بودن مسئولان محترم، احتمال خطا در اقدامات آنان وجود دارد. ثانیاً؛ این خطاهای احتمالی نمی‌تواند مورد تأیید باشد و ثالثاً؛ از آحاد مردم می‌خواهند که با «چشم و گوش باز» و هوشیاری و بیداری به صحنه بنگرند. بنابراین به آسانی و بدون کمترین ابهامی می‌توان نتیجه گرفت به همان اندازه که «تخریب» و اتهاماتی نظیر «سازشکاری» به تیم مذاکره کننده کشورمان مذموم و ناپسند است، «هوشیاری و دقت» در این عرصه که نقد منصفانه و دلسوزانه ترجمان دیگر آن است، ضروری و حیاتی خواهد بود.
4- نکته درخور توجه این که نسبت «سازشکاری» به مسئولان دلسوز و فرزندان اسلام و انقلاب، یک «اتهام» است و «مسئول سازشکار» قابل طرد است که باید از مسئولیت کنارگذارده شود. اما، مسئول دلسوز و فداکار در صورت خطا، «قابل نقد» است و این نقد اگر دلسوزانه و خیرخواهانه باشد، نقش تقویت کننده دارد و نه تضعیف کننده. و این نکته در جای‌جای بیانات روز 12 آبان حضرت آقا به وضوح قابل دیدن است.
5- رهبر معظم انقلاب در بیانات یاد شده، به چند نمونه از توهم‌پراکنی‌های دشمنان بیرونی و دامن زدن ساده‌لوحانه و یا غرض‌ورزانه همان توهمات از سوی برخی افراد و جریانات داخلی اشاره فرمودند. از جمله آن که؛
«یکی از ترفندها و خلاف‌گویی‌ها این است که این جور القا کنند به افکارعمومی مردم که اگر ما در قضیه هسته‌ای، تسلیم طرف مقابل شدیم، همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و غیره حل خواهد شد؛ این را دارند تبلیغ می‌کنند. البته تبلیغاتچی‌های خارجی با شیوه‌های کاملا ماهرانه تبلیغاتی خط می‌دهند، در داخل هم بعضی از روی ساده‌لوحی و بدون اینکه نیت سوئی داشته باشند، بعضی هم واقعا از روی غرض‌ همین را دارند تبلیغ می‌کنند که اگر ما در این قضیه کوتاه آمدیم و تسلیم شدیم در مقابل طرف مقابل، همه مشکلات اقتصادی و مانند اینها حل خواهد شد؛ این خطا است.»
اکنون باید پرسید که آیا «ترفند» مورد اشاره نباید نقد شود تا «ساده‌لوحان» به خود آیند و آنان که به قول حضرت آقا «با غرض‌ورزی» به این توهم دامن می‌زنند مورد اعتراض قرار گیرند؟! در جریان سفر هیئت بلندپایه کشورمان به نیویورک، علاوه بر رسانه‌های بیرونی، بسیاری از روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های وابسته به اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی، «کلید حل مشکلات اقتصادی» را تسلیم در برابر باج‌خواهی‌ها و زورگویی‌های حریف معرفی می‌کردند. آنها می‌دانستند که هیئت مذاکره‌کننده کشورمان تسلیم حریف نمی‌شود بنابراین نتیجه تبلیغات سوء آنان فقط این خواهد بود که مسئولان اعزامی بعد از بازگشت در افکار عمومی «ناتوان»! معرفی شوند. این عده همان‌هایی بوده و هستند که آشکارا در جلسات پنهان خود از دولت آقای روحانی با عنوان یک «پُل» برای رسیدن به مقصود خویش یاد می‌کنند. بدیهی است که روشنگری در این زمینه و هشدار به دولت محترم درباره ترفند این جماعت، نه فقط تضعیف نیست که دلسوزی و حمایت نیز هست.
6- بعد از بازگشت هیئت مذاکره‌کننده کشورمان از سفر نیویورک، حضرت‌آقا ضمن تقدیر از تحرک دیپلماتیک آنان و تلاش پی‌گیری که در روند مذاکرات داشته‌اند، برخی از اقدامات انجام گرفته را «به‌جا‌» ندانستند.
این هشدار رهبر معظم انقلاب در حالی است که هم ایشان در بیانات اخیر خود، آنان را فرزندان دلسوز انقلاب نامیده‌اند.
گفتنی است چند روز بعد از اظهارات حضرت آقا، دکتر ظریف در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از مکالمه آقای دکتر روحانی با رئیس جمهور آمریکا و طولانی شدن مذاکرات خود با «جان کری» به عنوان اقداماتی یاد کرد که «به‌جا» نبوده است و کیهان در تیتر اول خود، صداقت و شجاعت ایشان را ستودنی و درخور تقدیر دانست. اگرچه برخی از مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه که به دروغ خود را مدعی حمایت از دولت محترم می‌دانند، این تقدیر کیهان از صداقت آقای ظریف را «دشمنی»! با ایشان و تیم مذاکره‌کننده قلمداد کردند و فشار بر این مسئول محترم تا آنجا بود که کار ایشان را به بیمارستان کشاندند!
7- و بالاخره در این باره اگرچه گفتنی‌های دیگری نظیر تاکید حضرت آقا بر غیرقابل اعتماد بودن حریف، بهانه بودن برنامه هسته‌ای ایران، هوشیاری نسبت به لبخندهای فریبکارانه دشمن و... نیز هست ولی در خاتمه وجیزه پیش روی تنها به این نکته- بخوانید نتیجه- بسنده می‌کنیم که بیانات رهبر معظم‌انقلاب - همانگونه که اشاره شد- یک مجموعه به‌هم پیوسته و منظومه‌ای است که اجزاء آن از یکدیگر جدایی‌پذیر نیستند و ضمن آن که هیچکس نباید خود را بیرون از حلقه مخاطبان مجموعه یاد شده بداند، این ادعا که حضرت آقا راه نقد منصفانه و دلسوزانه را سد فرموده‌اند، برداشت غیرواقعی از بیانات ایشان است و نقد اگر منصفانه و دلسوزانه باشد به قول خواجه شیراز جای دعا می‌نشیند؛
من چه گویم که تو را نازکی طبع لطیف
تا به حدی است که آهسته دعا نتوان کرد

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* یکی از دعاها و درخواست من این است که خداوندا سخنان رهبر عزیز ما را در دل دشمنان انقلاب ترس و وحشت و برای ملت ما موجب سکینه و آرامش قرار بده. سخنان آقا در روز یکشنبه 92/8/12 دل‌های ما را واقعاً آرام کرد. با شنیدن بیانات رهبر معظم انقلاب به خود می‌بالیم و از داشتن چنین رهبری سجده شکر به جا می‌آوریم.
9762---0917 و 2388----0913
* سخنان و رهنمود و راهکارهای رهبر معظم انقلاب در 12 آبان 92 نقشه راه سیاستمداران و دیپلماتهای ما و حدود و ثغور و مرزهای گفت‌وگوی آنان است و در حقیقت آشنا شدن همه دولتمردان با نرمش قهرمانانه و اصلاح مهندسی سفر عزیزان به نیویورک. تأکید مجدد رهبر معظم انقلاب به تأیید دیپلماتها نیز سندی محکم برای آنها در پیگیری مذاکرات با مواضع تعیین شده می‌باشد. همچنین از این پس دولتیان موظفند به مشکلات اقتصادی که وعده انتخاباتیشان بود توجه نمایند و نظرات بر حول حماسه اقتصادی معطوف گردد.
محمودی
* ای خلف صالح خمینی کبیر(ره)، ای پسر فاطمه (س)، کلامت همچون دم‌عیسی حیات‌بخش، چون عصای موسی مبطل سحر حرامیان و چون کشتی نوح نجات‌بخش انسانها، سایه‌ات بر سرما تا طلوع خورشید مهر مستدام باد. کوری چشم دشمنانت خاک بوس آستان تو هستم.
نیکنام از قم
* کسانی که به دنبال همه‌پرسی رابطه با آمریکا بودند فکر کنم پاسخ خود را از حضور حماسی ملت گرفتند و همچنین کسانی که به دنبال حذف شعار «مرگ بر آمریکا» بودند!
2145---0912
* حضرت امام خمینی(ره) با شیطان بزرگ خطاب کردن آمریکا در حقیقت شاخص قرآنی بسیار خوبی برای پی بردن مردم و مظلومین جهان به ماهیت استکبار جهانی بر سرکردگی آمریکا ارائه دادند به طوری که این شاخص همچنان کارآیی و اثر خودش را دارد.
فخرالساعه-جانباز 70 درصد انقلاب
* مرگ بر آمریکا یعنی؛ همیشه بیدار بودن، همیشه علیه ظلم فریاد کشیدن همیشه در صحنه حاضر بودن، یعنی در هجمه‌های دشمن گم نشدن، یعنی راه را بر نا اهلان بستن، یعنی نگاه به درون داشتن و امید به بیرون نداشتن و تنها به خدا توکل کردن و به او امید داشتن و...
1552---0917
* میدان دادن به عناصر فتنه‌گر توسط وزیر علوم پاسخی نامطلوب به اعتماد نمایندگان ملت است. انتظار می‌رود نمایندگان ملت با سؤال از وزیر علوم پاسخی به عناصر فتنه بدهند.
امیدی
* مسئولان قوه قضائیه اگر از الان با روزنامه بهار برخورد نکنند فردا روزنامه‌های بهار دیگری سربلند خواهند کرد. گو اینکه یک مجله وابسته به نهضت آزادی این راه را ادامه داده است. دشمنان شیعه همیشه در همه جا هستند. آنها بلندگوهای آمریکا و اسرائیل هستند که به راحتی به معصومین (ع) توهین می‌کنند. دستگاه قضا باید با این موارد به صورت جدی برخورد کند.
6749---0912
* رئیس جمهور محترم اعلام کرده‌اند با ورود به زندگی خصوصی مردم مخالفند به ایشان عرض می‌کنم همه با این ورود مخالفند منتهی به کسانی که زندگی خصوصی خود را به معابر می‌آورند بفرمایند که زندگی خصوصی خود را در بازار و معابر و خیابان و هتل و ... به نمایش نگذارند که مردم و پلیس مجبور شوند ورود پیدا کنند.
یک شهروند تهرانی
* حال که مسئولین وزارت آموزش و پرورش به فکر محرم‌سازی مدارس دخترانه هستند از آنها تقاضا می‌شود فکری هم برای خانم‌های جوانی که با پوشش و آرایش‌های زننده در جلوی مدارس برای بردن فرزندان خود تجمع می‌نمایند هم بکنند تا الگوی غلطی برای دختران جوان و معصوم مدارس نگردند.
نوری از کرج
* کسانی که به دموکراسی غرب دل بسته‌اند به هشدارهای اخیر وزیر کشور دولت مورد حمایت غرب در مصر توجه کنند که به راحتی، ملت مصر را تهدید به کشتار می‌کند!
رضا سرابی
* روزنامه‌های اصلاح‌طلب وقتی موجی از گرانی در دولت نهم و دهم رخ می‌داد در بوق و کرنا می‌کردند و بر روغن آن می‌افزودند ولی حال که حتی وزرای دولت یازدهم بر موج گرانی دامن می‌زنند هیچ واکنش و عکس‌العملی از این روزنامه‌های زنجیره‌ای دیده نمی‌شود! چرا؟
بوربور
* مؤسسه ایثارگران بنیاد مستضعفان از خرداد ماه 92 بدون هیچ سند و مدرکی و بدون اینکه وامی گرفته باشم اقدام به کسر اقساط پانصد هزار تومانی از اینجانب جانباز 70 درصد دو چشم نموده است و چند ماه پی‌گیری‌های ما متأسفانه هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است. از مسئولین بنیاد شهید و ایثارگران درخواست می‌شود این ظلم بیّنه به جانباز چشمی 70 درصد را مرتفع نمایند.
جانباز پرویز وطن‌دوست
* از مسئولان تقاضا داریم ثباتی به بازار میوه و میدان تره‌بار بدهند. در کاشان نارنگی در وانت 1000 تومان، در میدان تره‌بار 1300 تومان است. چرا هیچ تعادلی و نظارتی بر میادین تره‌بار و میوه نیست. لطفاً رسیدگی شود.
یک خواننده از کاشان
* در یک مغازه که سرقفلی آن را در اختیار دارم به شغل آرایشگری مشغول هستم. اداره بهداشت برای ادامه کار الزام کرده که تعمیرات لازم صورت بگیرد. با انجام تعمیرات صاحب ملک شکایت کرد. با اینکه سه کارشناس اعزام شده از سوی قاضی پرونده تشخیص داده‌اند تعمیرات صورت گرفته ضرر و زیانی به اساس و پایه بنا وارد نکرده مع‌الوصف حکم تخلیه برای بنده صادر شده است. اولاً چرا قاضی پرونده برای نظر سه کارشناس خودش احترام قائل نیست، ثانیاً چرا اداره بهداشت که دستور این تعمیرات را داده از بنده حمایت‌های لازم را نمی‌کند.
مهدی بیگ‌جانی
* گویا وزیر محترم نیرو از افزایش قیمت انشعاب آب و فاضلاب و برق خبر ندارند متأسفانه هر کدام از این‌ها پانصد هزار تومان افزایش داشته‌اند ولی وزیر اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
8116---0913
* مسئولین تصمیم به احداث جاده در مسیر گردنه آهوان سمنان به مهدی شهر و شهمیرزاد گرفتند تا هم بار ترافیک و خطرات جاده خراسان کم شود و هم ارتباط شهرها و روستاهای شمالی استان کوتاه و آسان‌تر شود. با وجودی که این مسیر پر از روستاهای خالی از سکنه است تا حرف احداث پیش‌آمد زمین‌های روستاهای خالی از سکنه و رها شده صدها صاحب پیدا کرد و بنگاههای املاک نیز سریع وارد شدند.
7902---0919
* چرا اداره کل راه و شهرسازی قزوین حوزه مسکن و شهرسازی طرح تفضیلی شهرستانهای زیر مجموعه خود را مشخص نمی‌کند؟
فارسی-قزوین
* پدر بزرگم 30 سال قبل در قبر خریداری شده دفن گردیدند حال برای دفن یکی از بستگان درجه یک در همان قبر سازمان بهشت‌زهرا هزینه مجدد چند میلیونی طلب می‌کند. توجیه شرعی و قانونی این کار را اعلام کنند.
شاه‌محمدی
* به دانش‌آموزانی که در مسابقات علمی رتبه‌های یک تا 4 را کسب کرده بودند متاسفانه هدیه‌های یک و نیم میلیون تومانی دادند ولی برای فوتبال هدیه‌های میلیاردی؟
محمدمهدی رحمانی
* مردم به ما فرهنگیان اعتماد دارند که بچه‌هایشان را به ما می‌سپارند اما متاسفانه امروز برای آزمایش به درمانگاه فرهنگیان مراجعه کردم چون پول کافی نداشتم حاضر نشدند بقیه پول را روز جواب آزمایش بگیرند.
دیابی
* از شهرداری تهران که کار نصب و بهره‌برداری پایه چراغ‌های روشنایی بزرگراه امام علی(ع) را بر عهده داشته است درخواست می‌شود نسبت به روشنایی پایه چراغ‌های تعبیه شده در محدوده میدان شهید محلاتی به سمت ضلع شمالی اتوبان که ردیف‌های غربی و شرقی از 3 ردیف روشنایی در خاموشی به سر می‌برند اقدام نماید.
یک پیام
* شهرداری تهران سال گذشته کارت‌های اعتباری یکساله مترو به کارکنان شهرداری مناطق 22 گانه تهران اهدا نمود ولی امسال از آن کارت‌ها خبری نیست. انتظار می‌رود شهردار محترم اقدام لازم را بنمایند.
یکی از کارکنان شهرداری

 


گفت: نتانیاهو گفته است آمریکا نباید گزینه نظامی علیه ایران را از روی میز بردارد!
گفتم: چه غلط‌های زیادی!
گفت: آمریکا با آنهمه قمپز در کردن، در حمله به عراق و افغانستان زمین‌گیر شد و بعد از تهدید سوریه به حمله نظامی، دست به دامن روسیه شد تا واسطه شود و بهانه‌ای بتراشد که اوباما محترمانه از حمله منصرف شود.
گفتم: رژیم صهیونیستی هم در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه و 8 روزه سیلی محکمی خورد که هنوز صدای زوزه‌اش به گوش می‌رسد.
گفت: نتانیاهو گفته است قدرت آمریکا باید در همه مناقشات حرف آخر را بزند.
گفتم: نه این که تا حالا حرف آخر را زده است؟!... یارو می‌گفت؛ من همیشه در همه دعواها و درگیری‌ها حرف آخر را می‌زنم. پرسیدند چی میگی؟! گفت؛ با صدای بلند میگم غلط کردم!

 


رئیس قوه قضائیه گفت: کمترین نتیجه مذاکرات در مقطع کنونی این است که حجت بر عده‌ای در داخل و خارج کشور تمام می‌شود و باب تبلیغات نادرست بر ضد کشورمان و نیز بهانه‌جویی‌ها بسته می‌شود.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی از برگزاری باشکوه راهپیمایی یوم الله 13 آبان و حضور گسترده مردم قدردانی کرد و همچنین با تشکر از بیانات «ارزشمند، تاریخی و روشنگرانه» مقام معظم رهبری در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: همانطور که ایشان فرمودند راه عزت و پیشرفت کشور اتکا به خودمان است و ما باید به توانایی‌های مردم عزیزمان به ویژه جوانان غیور کشور اتکا کنیم.
آملی لاریجانی با تاکید بر حمایت از دولت در مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: منظور از اینکه گفته می‌شود در برابر دشمن نباید ضعف نشان داد، فقط ضرورت پرهیز از ابراز ضعف در کلام نیست، بلکه باید کشور از درون قوی و مقتدر باشد.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: دو طرف مذاکره باید از نظر اقتدار با هم تناسب داشته باشند زیرا تنها در این صورت است که مذاکرات همپا و متوازن شکل خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه «راه اقتدار کشور اتکا به نیروها و توانمندی‌های درونی است»، افزود: هر زمانی که انسجام داخلی تضعیف شود، متضرر خواهیم شد.
رئیس قوه قضائیه با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: ما به رفتار آمریکایی‌ها در مذاکرات خوش‌بین نیستیم اما گفت‌وگو‌های هسته‌ای اخیر حتماً آثار مثبتی در بر خواهد داشت و کمترین نتیجه مذاکرات در مقطع کنونی این است که حجت بر عده‌ای در داخل و خارج کشور تمام می‌شود و باب تبلیغات نادرست بر ضد کشورمان و نیز بهانه‌جویی‌ها بسته می‌شود.
وی با ابراز امیدواری درباره اینکه «دولت توانمندی‌های خود را در مذاکرات نشان دهد» تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی، نظام عقلانیت و منطق در کنار عزت و حکمت است.
آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش در تبیین برخی از عبرت‌ها و پیام‌های نهضت حسینی (ع)، عاشورا و محرم را «میدان عبرت‌ها» و «صحنه فهم چگونه زیستن» توصیف کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم هر انسان برخوردار از وجدان بیدار این است که چگونه زندگی کند. البته فهم نحوه خوب زیستن قدم نخست است و برای اینکه چنین معرفتی به مقام عمل برسد باید انسان‌های بافضیلتی نیز باشند تا بتوانند با غلبه بر وسوسه‌ها آنچه را که مقتضای عقل عملی است، در عالم خارج محقق کنند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه «قهرمانانه زیستن و قهرمانانه جان دادن» یک نحوه زندگی است خاطرنشان کرد: در میان انواع قهرمانانه زیستن باید تفاوت قائل بود، زیرا قهرمان‌های زیادی در دنیا زندگی کرده‌اند اما زندگی قهرمانانه‌ ارزشمند آن است که عالی‌ترین کمال‌ها را هدف گرفته باشد و جریان عاشورا شرح چنین الگویی از «زندگی قهرمانانه» است.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی آیین نامه اجرایی ماده 79 قانون مجازات اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

 


مدیرکل آژانس انرژی اتمی بار دیگر ایران را به عدم همکاری کامل متهم و مدعی شد نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تائید کند.
در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همواره مواضع دو پهلویی در قبال برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کرده، روز سه‌شنبه هم در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را در کنار کره‌شمالی و سوریه به عدم همکاری کامل با آژانس متهم کرد و مدعی شد: آژانس در نتیجه نمی‌تواند به این جمع‌بندی برسد که تمام مواد هسته‌ای ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار گرفته می‌شوند.
این درحالی است که مدیر کل آژانس هفته قبل با سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان دیدار کرد و طرفین مذاکرات هفته قبل در وین را «سازنده» توصیف کرده و گفتند مسائل گذشته و حال حاضر در دیدار نمایندگان آژانس و ایران مورد بحث قرار گرفته است.
از سوی دیگر؛ «گیل تودور»، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سفر آمانو به تهران به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران دعوت شده و این موضوع در دست بررسی است.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس 24 فرانسه گفت: توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند در نشست ژنو محقق شود اما عدم توافق در این نشست به معنای یک فاجعه نیست.
ظریف که برای شرکت در کنفرانس یونسکو و دیدار با وزیر خارجه فرانسه به پاریس سفر کرده بود، در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی افزود: من فکر می‌کنم رسیدن به توافق در طول این مذاکرات امکان‌پذیر باشد، ولی این را تنها از جانب طرف خودمان می‌گویم و نمی‌توانم از جانب طرف دیگر مذاکرات حرف بزنم.
وزیر امور خارجه ایران در عین حال گفت که شکست در رسیدن به توافق در ژنو یک «فاجعه» نخواهد بود.
وی گفت: من معتقدم که ما در سه دور قبلی مذاکرات راه زیادی را آمده‌ایم و تنها کافی است که چند گام دیگر برداریم. ما آماده‌ایم که این گام‌ها را در ژنو برداریم، ولی اگر نتوانیم این کار را در ژنو انجام دهیم، این گام‌ها را در دور بعدی مذاکرات برمی‌داریم.
وی در مورد سوریه نیز گفت: ایران خواستار خروج همه نیروهای خارجی از سوریه است و ما آماده‌ایم بخواهیم هر کشوری که نفوذی در سوریه دارد به خروج نیروهای غیرسوری از خاک این کشور کمک کند.
وزیر امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب نیز در دیدار با همتای فرانسوی خود با اشاره به ضرورت رفع نگرانی‌های طرفین بر لزوم محترم شمردن حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز تاکید کرد.
ظریف در ارتباط با بحران سوریه ضمن رد دخالت خارجی و راه حل تحمیلی از خارج تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران بر ضرورت حل این مسئله از طریق گفت‌وگوی سوری- سوری و راه حل سیاسی تاکید کرده و معتقد است که حل این بحران از طریق نظامی امکان‌پذیر نیست.
فابیوس نیز در این دیدار در ارتباط با مسئله هسته‌ای، به فضای جدید در مذاکرات بین ایران و 1+5 اشاره کرد و ضمن تاکید بر ضرورت اعتمادسازی متقابل، تصریح کرد که لازم است به افکار عمومی نشان دهیم که پیشرفت در این مسئله امکان‌پذیر است.
وی حل مسئله هسته‌ای از طریق گفت‌وگو را مورد توجه قرار داد و با اشاره به سیاست فرانسه در مخالفت با سلاح هسته‌ای، تصریح کرد که ایران کاملا حق استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد.
فابیوس در خصوص بحران سوریه، ضمن تشریح دیدگاه کشورش، نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل این بحران را مورد توجه قرار داد.

 


روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران اعلام کرد: نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی اقامه خواهد شد.
در این مراسم که در دانشگاه تهران آغاز می‌شود، حجت‌الاسلام سیدصدرالدین شریعتی در خصوص فلسفه قیام سیاسی- الهی امام حسین(ع) پیش از خطبه‌ها سخنرانی می‌کند.

 


در پی درگذشت مبارز پرسابقه حاج‌حبیب‌الله عسگراولادی، نشریات زنجیره‌ای به عادت همیشگی خود به ترفند تحریف و مصادره به مطلوب درباره شخصیت این انقلابی پرسابقه روی آوردند.
نشریات فعال در فتنه روز گذشته با عکس‌های بزرگ و تیترهایی نظیر «جای خالی حبیب» و «تنها اصولگرا، اصولگرای تنها» (شرق)، «وداع با سیاستمدار حبیب» (آرمان)، «پدر و پیر موتلفه»، «شفافیت تحسین‌برانگیز»، «وصیت سیاسی یک مسلمان» و «مردی با روحیه عدالت‌طلبی» (اعتماد)، «مرد انصاف درگذشت» و «تقوای سیاسی عسگراولادی» (آفتاب یزد)، کوشیدند با مدد گرفتن از کسانی چون کرباسچی، رضا خاتمی، مرعشی، جوادی حصار، حضرتی، شکوری‌راد، هاشم صباغیان و... شخصیتی تحریف شده از این مجاهد باسابقه ترسیم و او را حامی برخی فعالان جا بزنند و این در حالی است که آن مرحوم اصل فتنه را آمریکایی و انگلیسی و اسرائیلی می‌دانست و مکررا از اصلاح‌طلبان خواست با این حرکت ضدانقلابی مرزبندی کنند؛ توقعی که هرگز برآورده نشد و بر قلم و ادبیات اعتراض‌آمیز مرحوم عسگراولادی جاری گشت.
برخلاف این تحرکات مذبوحانه نشریات زنجیره‌ای، مرور آخرین مواضع مرحوم عسگر‌اولادی طی یک سال اخیر، پرده از نفاق مدعیان اصلاح‌طلبی و فعالان فتنه برمی‌دارد. آن مرحوم 10 آذر 1391 در چهارمین مجمع عمومی جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرد: «متاسفانه برخی گرفتار فتنه شده‌اند‌... شیطنت‌ بین‌المللی منتظر است تا ببیند، هاشمی، موسوی خوئینی‌ها و مشایی چه می‌گویند تا آنها را با درست کردن خطوه‌های شیطانی به سمت خود بکشاند و عده‌ای ناآگاه یا ضعیف‌الایمان را با خود همراه کند».
وی 29 دی‌ماه 1391 به نامه جمعی از اصلاح‌طلبان که مدعی تشکر از وی بودند، پاسخ روشنگرانه‌ای داد. عسگراولادی در پاسخ نامه اصغرزاده، حضرتی، حق‌شناس، لیلاز، سلطانی‌فر، نوروززاده و اسماعیل ‌دوستی نوشت: برخی دوستان در فتنه 88 تابع گام به گام آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی شدند.
پیش از این مکاتبه عسگراولادی در اظهاراتی موسوی و کروبی را گرفتاران فتنه خوانده و گفته بود سران فتنه آمریکا و انگلیس و رژیم اسرائیل هستند و این دو خود گرفتار فتنه شدند. این موضع با استقبال گسترده برخی محافل داخلی و خارجی مواجه شد و جمعی از اصلاح‌طلبان نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به وی از این موضع او استقبال و تشکر کردند. اما عسگراولادی در پاسخ نوشت: «بنده در دوران دولت اصلاحات باب گفتگویی را با ارگان دولت و نیز با دبیرکل محترم حزب حاکم باز کردم اما متاسفانه آن باب را بستند. کار به جایی رسید که در انتخابات سال 88 باب اردوکشی خیابانی و زنده‌باد و مرده باد باز شد. این باب را گشوده و مفتوح باید بدانیم و براساس خردجمعی مردم‌سالاری دینی را نهادینه کنیم.»
در ادامه این پاسخ آمده بود؛ «امام(ره) فرمودند؛ «پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا گرفتار استبداد نشوید» ما این آموزه الهی را رها کردیم و در فتنه سال 88 برخی از دوستان به جای پشتیبانی از ولایت‌فقیه تابع گام به گام آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی شدند که بزرگترین تبهکاری سیاسی در کشور رقم خورد.»
آن مرحوم همچنین در دومین پاسخ خود به اصلاح‌طلبان که در تاریخ 13 بهمن 1391 منتشر شد، نوشت: «گفته‌اید دغدغه بزرگ ما حرمت و میراث تشیع و ارزش عمومی جامعه و دولت دینی است. سوال من این است در این دولت دینی شما، جایگاه اصل ولایت فقیه کجاست. شما که دغدغه میراث تشیع و ارزش عمومی جامعه را دارید در روز عاشورای 88 عده‌ای آمدند و شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه دادند و حریم و حرمت شعائر عاشورا را رعایت نکردند. شما که دغدغه دولت دینی و حفظ میراث تشیع دارید قطعا باید جلوتر از همه ما سینه سپر می‌کردید و در برابر این حرمت‌شکنی می‌ایستادید... سوال ما این است که رفتار شما با جماعت ضد اسلام و ضدانقلاب چیست؟ مگر همین‌ها نبودند که در 18 تیر 78 علیه نظام و مردم لشکرکشی کردند؟ و مگر همین‌ها سربازان و افسران ناآرامی‌های پس از انتخابات سال 88 نبودند.
آن مرحوم در پاسخ به نامه سوم اصلاح‌طلبان (24 بهمن 1391) لحن جدی‌تر پیشه کرد و نوشت: سؤال بنده از شما این است که برفرض وارد بودن این گله‌ها مگر قرار بود سرنوشت انتخابات در اردوکشی خیابانی معلوم شود؟ پس رأی، انتخابات، صندوق رأی و جمهوریت نظام چه می‌شود؟ فرض می‌کنیم شما مجاز به اعتراض مدنی به نتایج انتخابات بودید اما حوادث روز قدس، روز 13 آبان، روز 16 آذر و بالاخره روز عاشورا ربطی به اعتراض به نتایج انتخابات دارد؟!
شما صورت مسئله را در پاسخ‌هایتان طوری طراحی کرده‌اید که سهم آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس مکار در این «حادثه» به قول شما و در این «فتنه» به قول ما، نادیده گرفته شده است. بالاخره نمی‌توان انبوهی از اخبار و اطلاعات در رادیو بی‌بی‌سی و رادیو آمریکا و رادیو رژیم صهیونیستی را برای سوزن‌بانی حوادث سال 88 نادیده گرفت. وقتی رژیم صهیونیستی می‌گوید؛ اصلاح‌طلبان به نمایندگی از ما در تهران مبارزه می‌کنند، با این گفته چه باید کرد؟ وقتی آمریکا و انگلیس همین الان هم تمام قد از قهر و غضب اصلاح‌طلبان با انقلاب دفاع می‌کنند با این چه باید کرد؟».
او خاطرنشان کرده بود: شما بهتر از ما می‌دانید که گردانندگان عملیات جنگ روانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و انگلیس علیه انقلاب، مردم و رهبری توسط روزنامه‌نگاران ایرانی در رسانه‌های دشمن مدیریت می‌شود. این روزنامه‌نگاران زمانی در همین دوره اصلاحات در کشور در روزنامه‌های دوم خردادی قلم می‌زدند. چه کسی است که می‌تواند ادعا کند هم می‌توان اصلاح‌طلب بود و هم برانداز! بنده از شما سؤال می‌کنم می‌توانید تضمین دهید اینها که مورد تعقیب نهادهای امنیتی بودند چند صباح دیگر به دوستان خود در «بی‌بی‌سی» و «وی ‌او ‌ای» نپیوندند.
این پاسخ قاطع و روشنگر باعث شد سایت ضد انقلابی خودنویس (وابسته به همکاران فراری نشریات زنجیره‌ای) بنویسد: شادمانی اصلاح‌طلبان از سخنان عسگراولادی کم دوام بود و حبیب تعریفی عدو از آب درآمده... عسگر اولادی درباره ستایش مهاجرانی هم گفت که از ستایش گمراهی چون مهاجرانی مغرور نمی‌شود.
مرحوم عسگراولادی بهمن 1391 در پاسخ به تعریف‌های شیادانه عطاءالله مهاجرانی نوشته بود: «شما در این مملکت الهی وزیر بودی، وکیل بودی و معاون رئیس جمهور بودی و با حقوق مکفی که داشتی با عزت و افتخار زندگی می‌کردی، این همه نعمت را گذاشتی و رفتی حقوق بگیر بی‌بی‌سی شده‌ای و یک جیره‌ای احتمالی هم از شاه عربستان می‌گیری. کلاه خودت را قاضی کن ببین چی به دست آورده‌ای و چی از دست داده‌ای! ولایت امام و رهبری را رها کردی و رفتی ولایت بی‌بی‌سی را پذیرفتی. اگر به خدا و قیامت اعتقاد داری که اینجانب خلاف آن را به شما نسبت نمی‌دهم یک پاسخی برای روز حساب مهیا کن. می‌دانم در این دنیا جوابی نمی‌توانی داشته باشی لذا شما را به آن دنیا حواله می‌دهم.»
از سوی دیگر 10 بهمن 1391 سعید حجاریان در مصاحبه با روزنامه اعتماد خاطرنشان کرد: آقای عسگراولادی در بیمارستان بالای سرمن آمد و گفت سعید جان توبه کن، انشاءالله خوب می‌شوی. او الان گفته سران معترض بعد از انتخابات سال 88 «فتان» نیستند بلکه «مفتون» بوده‌اند و چون مفتون بوده‌اند حالا باید توبه کنند. به نظر من صحبت‌های ایشان درباره معترضان بعد از انتخابات گذشته شبیه همان اظهاراتی است که بالای سر من در بیمارستان سینا گفت. آنجا هم برای من دعا کرد و هم گفت توبه کن.
این مجاهد انقلابی و پیرو خط امام و رهبری سرانجام 12 مرداد 1392- چند روز پیش از بستری شدن در بیمارستان- در مصاحبه با روزنامه مردم سالاری، خون قربانیان آشوب سال 88 را به گردن اصلاح‌طلبان دانست و این گونه اتمام حجت کرد؛ «ده‌ها نفر در خشونت‌های سال 88 کشته شدند، حداقل 22 نفر حزب‌اللهی شهید شدند. اگر بزرگان اصلاح‌طلب مصالح نظام را رعایت می‌کردند این اتفاقات رخ نمی‌داد. شما ملاحظه بفرمایید در همین انتخابات اخیر از دماغ کسی خون نیامد همه هم نتایج را پذیرفتند و به رئیس جمهور منتخب با آن که اختلاف رأی بسیار پایین بود تبریک گفتند اما چه شد که در سال 88، اختلاف بیش از 11 میلیون رأی فرد منتخب با رقیب اصلی انکار شد و فرمان شورش صادر شد؟ فرد مورد حمایت آقای خاتمی قبل از پایان رأی‌گیری و قبل از شمارش آرا خود را پیروز انتخابات نامید؛ در کجای دنیا یک چنین رفتار سیاسی مورد قبول است؟ آقای خاتمی باید مردانه در این معرکه حاضر می‌شد و از جمهوریت نظام دفاع می‌کرد. بنده با صراحت از آقای کروبی و موسوی به عنوان برادر یاد کردم اما آنها پاسخ مرا ندادند. بنده خواستم راه را برای بازگشت آنها به آغوش پرمهر انقلاب و نظام و رهبری باز کنم اما متأسفانه هنوز تغییری نشان نداده و در موضع خود ایستاده‌اند. یک رجل سیاسی اگر اشتباه کرد باید آنقدر شجاعت داشته باشد در برابر مردم ظاهر شود و بگوید اشتباه کردم و عذر تقصیر به پیشگاه خداوند متعال ببرد.»

 


یک عضو حزب مؤتلفه اسلامی می‌گوید ناطق‌نوری متوجه سوءاستفاده اصلاح‌طلبان شده و به همین دلیل اعلام کرد که محوریت آنها برای انتخابات را نمی‌پذیرد.
حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با آریا اظهار داشت: به نظر می‌رسد کارگزاران و اصلاح طلبان تندرو دچار یک اختلافی هستند که در پی این اختلاف اصلاح‌طلبان در صدد عبور از اعتدال و همچنین روحانی به نوعی عبور کنند تا در انتخابات آینده اصلاح طلبان را در جای اعتدال قرار دهند.
وی تصریح کرد: اصلاح طلبان سعی دارند تا از ظرفیت‌ها و چهره‌هایی همچون ناطق‌نوری را در سرلیست خود برای ریاست مجلس دهم قرار دهند تا بتوانند این جایگاه و موقعیت خود را بدین صورت حفظ کنند. دولت و مجلس همچنان سعی دارد تا جریان اعتدالی را که در حال حاضر در اصلاح طلبان معتدل و کارگزاران متبلور است را حفظ کنند.
ترقی با اشاره به اظهارات ناطق‌نوری بیان داشت: ناطق‌نوری در واقع متوجه این سوءاستفاده اصلاح‌طلبان از وی شده و همانطور که پیش از این اعلام کرده بود بنا ندارد وارد این نوع دسته‌بندی‌های سیاسی شود لذا اصلاح‌طلبان نتوانستند در پروژه ناطق‌نوری به موفقیت برسند و باید منتظر باشیم تا ببینیم از چه پروژه‌هایی برای تحقق هدف خود استفاده می‌کنند.
اخیراً کرباسچی دبیر کل حزب نیمه تعطیل کارگزاران گفته بود احتمال اجماع اصلاح‌طلبان حول محور ناطق‌نوری در انتخابات وجود دارد.
در واکنش به این اظهارنظر و بازتاب‌های رسانه‌ای مشابه سایت سفیر که به ناطق‌نوری نزدیک است از قول نزدیکان ناطق نوشت که وی قصد حضور در انتخابات را ندارد.
حجت‌الاسلام ناطق‌نوری چند سال پیش از بازنشستگی‌ سیاسی خود خبر داد. او در عین حال در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، از حامیان دکتر روحانی بود. ناطق‌نوری سابقه ریاست مجلس در دوره‌های چهارم و پنجم را در کارنامه خود دارد و در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 رقیب خاتمی بود.

 


یک روزنامه انگلیسی مدعی شد غرب در حال تدوین طرحی است که بر پایه آن، ایران مشروط اجازه خواهد یافت، به بخشی از درآمدهای نفتی خود که در کشورهای خارجی ذخیره شده و به دلیل تحریم‌ها، امکان انتقال آنها به کشور نیست، دسترسی پیدا کند.
تایمز می‌نویسد: بنا بر پیشنهاد جدید غرب، در صورتی که ایران موافقت کند در طول برگزاری مذاکرات هسته‌ای و تا زمان توافق بر سر جزئیات، فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند، اجازه خواهد یافت به بخشی از درآمدهای به دست آمده از فروش نفت خود در خارج از کشور دسترسی یابد.
تایمز لندن که «رابرت آینهورن»، مشاور وزیر خارجه آمریکا در زمان هیلاری کلینتون را منبع خبر خود معرفی کرده، به نقل از وی می‌نویسد، پولی که ایران اجازه دسترسی به آن را خواهد یافت، حاصل از فروش نفت به کشورهای ژاپن، چین و هند است.
به گفته آینهورن هدف از این پیشنهاد حفظ تحریم‌ها در طول مذاکرات و در عین حال، دادن انگیزه‌های اقتصادی به ایران برای همراهی با روند گفت‌وگوهای هسته‌ای است. در حقیقت، غربی‌ها بر این باورند با این کار، می‌توان ضمن حفظ ساختار تحریم‌ها، مشوقی اقتصادی به ایران ارائه کرد.
به هر حال، این ادعا در حالی از سوی این مقام سابق آمریکایی مطرح می‌شود که مقامات ایرانی بارها به صراحت اعلام ‌کرده‌اند، موضوع ادامه غنی‌سازی در خاک ایران، خط قرمزی است که گذشتن از آن به هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی ممکن نیست. از سوی دیگر، خود غربی‌ها نیز به خوبی می‌دانند که نخستین خواسته ایران در جریان مذاکرات، به رسمیت شناختن حق ایران برای داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، از جمله غنی‌سازی اورانیوم است.
به گزارش «تابناک» که این خبر را منتشر کرده هرچند گزارش این روزنامه انگلیسی هنوز در حد یک ادعا مطرح است و هیچ منبع رسمی تاکنون از چنین پیشنهادی سخن نگفته، روشن است که پیشنهاد مورد اشاره و امثال آن، نه تنها مورد پذیرش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران قرار نخواهد گرفت، بلکه به دلیل ماهیت تحقیر‌آمیزش حتی می‌تواند اصل مذاکرات را با خطر توقف رو‌به‌رو سازد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10