(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 آبان 1392 - شماره 20637

اعتراض هزاران نفری مردم یمن علیه تروریست‌های تکفیری
فعال بحرینی از بحران‌سازی بندربن‌سلطان در منامه خبر داد
اهانت به سیدحسن نصرالله 3 شهر لبنان را ناآرام کرد
جلسه مشترک نمایندگان پارلمان اسرائيل با مخالفان بشار اسد در تل‌آویو
چهار سوی پنج قاره
حزب الله سخنان جان کری درباره لبنان را وقیحانه خواند
29 شهید و 79 مجروح در سلسله انفجارهای عراق
تظاهرات ضدآمریکایی علیه حمله پهپادها به مناطق پاکستان
درگیری مخالفان سیاسی با پلیس بنگلادش شدت گرفت
گروه تروریستی الشباب
مسئولیت انفجار موگادیشو را پذیرفت
ترکيه از آمريکا 100جنگنده اف -35 مي خرد
قتل 3 نفر از طرفداران مرسی در ناآرامی‌های چند شهر مصر
چهره‌های اسلامی قدس: تقسیم مسجدالاقصی بازی با آتش است
مسکو: گسترش ناتو امنیت روسیه را تهدید می کند
   


ده‌ها هزار نفر از مردم یمن با برگزاری تظاهرات در شمال این کشور به حضور تروریست‌های خارجی در این کشور اعتراض کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی خواستار اخراج افراد مسلح تکفیری از مناطق شمال یمن شدند.تظاهرکنندگان تأکید کردند تروریست‌های خارجی برای به راه‌انداختن فتنه مذهبی در یمن تلاش می‌کنند.از سوی دیگر، سید عبدالملک الحوثی رهبر گروه انصارالله یمن هشدار داد که گروه‌های تکفیری برای به راه انداختن درگیری‌های داخلی در این کشور برای خوش خدمتی به آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌کوشند.وی افزود: تکفیری‌ها نمی‌خواهند انقلاب یمن به اهدافش دست یابد.

 


عضو جنبش تمرد بحرین گفت: بندربن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی پشت‌پرده تنش‌ها در بحرین قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌الفایز تصریح کرد یکی از دلایل افزایش تنش‌ها و تشدید بحران بحرین ناکامی بندربن سلطان در پرونده سوریه است.
این فعال بحرینی تأکید کرد، مردم بحرین تحت تأثیر این فشارها عرصه را خالی نخواهند کرد و برای تأمین خواسته‌ها و مطالبات ملت و استقلال کشور به مبارزات خود ادامه خواهند داد.جمیل کاظم رئیس شورای مرکزی جمعیت الوفاق بحرین نیز با فراخوان مردم در روز عاشورا و برگزاری تظاهرات گسترده تحت عنوان همبستگی و برادری از بحرینی‌ها خواست با حضور گسترده خود پایه‌های نظام آل خلیفه را از آنچه هست متزلزل‌تر سازند.

 


در پی توهین یک شبکه تلویزیونی به دبیرکل حزب‌الله لبنان مردم شهرهای بیروت، طرابلس و صیدا به خیابان‌ها ریختند و با برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز خشم خود را نسبت به این اقدام ابراز کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی اقدام توهین‌آمیز شبکه تلویزیونی ال.بی.سی متعلق به سمیر جعجع از سران 14 مارس در پخش کاریکاتوری توهین‌آمیز از سیدحسن نصرالله، شهرهای بیروت، طرابلس و صیدا به صحنه اعتراضات خیابانی تبدیل شد.
جوانان خشمگین با آتش زدن لاستیک، اقدام به بستن راه‌های ارتباطی در برخی مناطق بیروت کردند.
این اعتراض‌ها در شهر صیدا به درگیری میان جوانان خشمگین و نیروهای امنیتی منجر شد و در شهر طرابلس نیز درگیری‌های پراکنده‌ای میان ساکنان منطقه باب‌التبانه و جبل محسن رخ داد.
این در حالی است که نواف موسوی نماینده مجلس لبنان از گروه حزب‌الله تاکید کرد گروه 14مارس برای عملی کردن توطئه‌های بیگانگان در این کشور تلاش می‌کند. هنوز از تعداد مجروحان این حادثه گزارشی مخابره نشده است.
«محمد رغد» رئیس فراکسیون حزب‌الله در مجلس نیز در سخنانی با اشاره به کارشکنی برخی گروه‌های سیاسی در روند تشکیل دولت گفت، این گروه‌های سیاسی بدانند دولت جدید لبنان بدون حضور حزب‌الله تشکیل نخواهد شد.

 


نمایندگانی از شورشیان مسلح سوریه با اعضای پارلمان رژيم‌صهیونیستی (کنست) دیدار و از این رژیم به علت حمایت از آنان در جریان بحران داخلی سوریه قدردانی کردند.
به گزارش خبرگزاری قدس به نقل از رادیو رژيم‌صهیونیستی، مخالفان مسلح سوریه از کمک‌های مالی، پزشکی و تجهیزاتی اسرائيل به مخالفان قدردانی کردند.
مخالفان سوریه در دیدار با شماری از اعضای کنست از حزب شاس از جمله «یعقوب ماجری» که برای گفت‌وگو با مخالفان به سوریه سفر کرده ضمن تقدیر از کمک‌های مالی، پزشکی و لجستیکی این رژیم خواستار حمایت بیشتر تل‌آویو از آنها شدند.
در این حال روزنامه جروزالم پست نوشت، آمریکا و اسرائیل درصدد تجزیه سوریه به قلمروهای سیاسی مختلف هستند و این کار با حمایت از مخالفان سوریه صورت می‌گیرد.
ارتش رژيم صهیونیستی فاش کرد که یک مرکز نظامی متعلق به خود را در منطقه اشغالی جولان به یک مرکز بهداشتی و پزشکی برای تروریست‌های زخمی در سوریه تبدیل کرده است.
تاکنون بیش از 200 تروریست مجروح در سوریه برای درمان به بیمارستان‌های اسرائیل منتقل شده‌اند.
از سوی دیگر، روزنامه فرانسوی فیگارو فاش کرد سازمان سیا، عربستان سعودی و اردن طی سال جاری 600 تن تسلیحات برای تروریست‌ها در سوریه ارسال کرده‌اند.
فیگارو افزود، سیا نقش کلیدی دارد و بدون حضور آمریکا این نقل و انتقالات امکان‌پذیر نیست، سیا با کمک ارتش آزاد سوریه و سازمان اطلاعاتی اردن این عملیات را هدایت می‌کند. سعودی‌ها نیز از پشت پرده کارهای مالی انتقال تسلیحات از شرق اروپا را به اردن انجام می‌دهند.
خبر دیگر اینکه رهبر گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) مخالفت خود با دستور اخیر رهبر القاعده برای انحلال گروه داعش را اعلام کرد.
ابوبکر البغدادی در نواری صوتی اعلام کرد با درخواست ایمن الظواهری رهبر القاعده برای لغو گروه داعش و جدایی از جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه مخالف است.
وی گفت، گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبض ما می‌زند باقی خواهد ماند و حاضر به عقب‌نشینی و چانه‌ زدن نیستیم.
ایمن الظواهری رهبر القاعده خواسته بود که گروه داعش متشکل از گروه دولت اسلامی عراق با جبهه النصره منحل شده و فعالیت این گروه تنها به عراق منحصر شود.
منابع آگاه معتقدند ایمن‌الظواهری از اختلافات بسیار زیاد این دو گروه تروریستی مطلع بوده و با این اقدام درصدد حل اختلافات آنها برآمده است.
پیشروی ارتش سوریه
در حومه دمشق
نیروهای ارتش سوریه در منطقه بئرالقصب واقع در شهر الضمیر در حومه دمشق موفق شدند تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت برسانند و خودروهای حامل اسلحه و مهمات آنها را نابود سازند.
ارتش سوریه یک گروه تروریستی در منطقه حرستا در حومه دمشق را نیز تعقیب کرد و در درگیری با آنان تعدادی از تروریست ها را به هلاکت رساند.
مناطق «زملکا»، «داریا» نیز از دیگر صحنه‌های درگیری‌های ارتش سوریه با گروه‌های مسلح در حومه دمشق است که در عملیات پاکسازی آنها 10 تروریست کشته شدند.
منابع نظامی همچنین اعلام کردند ارتش سوریه در درگیری‌های شدید با تروریست‌ها در منطقه «لواء80» در حومه فرودگاه بین‌المللی حلب موفق شد این منطقه را به تصرف خود درآورد و تعداد زیادی را به هلاکت برساند.
ارتش سوریه همچنین کنترل مناطق «التیاره» و «النقارین» در شرق حلب را به دست گرفت.
این در حالی است که شمار زیادی از افراد مسلح تروریست در حمص، ادلب و درعا در حملات نیروهای ارتش سوریه کشته یا زخمی شدند و تعدادی خودروهای مجهز به تیربار و مقادیر زیادی اسلحه، مهمات و تجهیزات جنگی منهدم شد.
نیروهای مسلح همچنین چندین مخفیگاه تروریست‌ها را در محله حمیدیه در دیرالزور منهدم و از این پناهگاه‌ها مقادیر زیادی اسلحه و مهمات کشف و ضبط کردند.
سایر رویدادها
* تروریست‌ها هشت کشاورز را در حومه شهر حماه کشتند و دو زن را ربودند.
* وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، گروه اصلی مخالفان سوریه که توسط غرب حمایت می‌شود از حضور در مذاکرات در مسکو خودداری کرده است.
* اعضای یک گروه تروریستی به خانه صلاح‌الدین خضر رئیس سابق شورای شهر عشار در حومه شهر دیرالزور یورش بردند و وی را کشتند.
* دولت کانادا جبهه النصره وابسته به القاعده در سوریه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.

 


تعلیق رای آمریکا در یونسکو
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) حق رای آمریکا را در این نهاد بین‌المللی به حالت تعلیق درآورد.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که آمریکا اعلام کرد در اعتراض به عضویت فلسطین در یونسکو، کمک‌های خود را به این نهاد قطع می‌کند.
اعتراض ریاض به حق وتو
نماینده عربستان در سازمان ملل در مورد خروج این کشور از شورای امنیت توضیح داد: شورای امنیت از حل و فصل مسائل خاورمیانه عاجز مانده و حق وتوی (پنج کشور)، این شورا را فلج کرده است. وی گفت: کشورهای عربی باید در این شورا یک عضو دایم داشته باشند.
اوغلو به عراق می‌رود
پس از دو سال روابط متزلزل میان ترکیه و عراق، «احمد داوود اوغلو» قصد دارد طی یک سفر رسمی به بغداد برود. این دیدار احتمالا تا 19 آبان صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد که آنکارا قصد دارد سیاست‌های مداخله‌گرانه خود در عراق را تغییر دهد و به سمت آشتی با این کشور گام بردارد.
وعده قطر به حماس
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نوشت، دولت قطر به حماس در ازای آزادسازی عناصر القاعده، وعده کمک‌های مالی چند میلیاردی داد. این جنبش شماری از عناصر وابسته به القاعده را در بازداشت خود دارد. قطر یکی از حامیان جدی تروریست‌های القاعده است.

 


نماینده حزب الله در دولت لبنان با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا در رابطه با مقاومت اسلامی لبنان، آن‌را وقیحانه خواند.
به گزارش ایرنا ،"محمد فنیش" وزیر توسعه اداری و نماینده حزب الله در کابینه لبنان، دیروز طی گفت و گوی خبری اظهار داشت: مواضع "جان کری" در تضاد کامل با مقاومت است و این سخنان در راستای حفظ منافع رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
وی افزود: بهتر بود که سخنان کری از سوی تمام احزاب و گروه های لبنانی محکوم شود، به ویژه گروه‌هایی که هر گونه دخالت خارجی را در امور داخلی لبنان مذموم و ناپسند می شمارند.
فنیش ادامه داد: به نظر می رسد که وزیر خارجه آمریکا در عربستان به دنبال جلب رضایت میزبانان خود بوده، اما باید دانست که لبنان همچون یک کالا نیست که به منظور راضی ساختن دیگران مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه لبنان متعلق به آمریکا نیست و واشنگتن نمی تواند هرگونه که خواست با لبنان برخورد کند، افزود: لبنان یک کالای تجاری نیست و آمریکا نمی تواند برای جلب خوشنودی دیگران از کشور ما هزینه کند.
گفتنی است اخیرا جان کری در ریاض علیه مقاومت اسلامی لبنان حرف زده بود.

 


حملات تروریستی در شمال عراق 29 شهید و 79 مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عوامل تروریستی فعال در عراق روز جمعه یک رستوران را در مرکز شهر موصل منفجر کردند. این انفجار جان 10 غیرنظامی را گرفت و 58 مجروح بر جای گذاشت.
دیروز نیز شهرهای موصل، بغداد و فلوجه شاهد انفجارهای تروریستی بود، در برخی مناطق مثل شهر بلد نیز زائران امام حسین(ع) هدف تیراندازی قرار گرفتند. مجموع شهدای دیروز عراق را منابع رسمی 19 نفر و مجروحان نیز 21 تن اعلام کردند.
در عراق طی سال جاری میلادی (10 دی تاکنون) بیش از 7000 غیرنظامی بر اثر حملات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند.
عناصر تکفیری اعلام کرده‌اند طی دهه محرم به حملات خود علیه شیعیان عزادار شدت می‌بخشند. دولت عراق نیز برای مقابله با این حملات، تدابیر ویژه‌ای را به کار گرفته است.

 


هزاران شهروند پاکستانی با برگزاری تظاهرات در دو ایالت این کشور، خواستار توقف کامل حملات پهپادهای آمریکایی به نوار قبایلی پاکستان شدند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، شهرهای پنجاب مرکز ایالت پنجاب و پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخواه جمعه گذشته شاهد تظاهرات ضدآمریکایی بود؛ در این دو تظاهرات که به دعوت «جماعت الدعوه» و «جماعت اسلامی» برگزار شد، معترضان شعارهای ضدآمریکایی سر دادند و حملات پهپادهای این کشور به وزیرستان شمالی و سایر مناطق پاکستان را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان همچنین علیه نیروهای ناتو مستقر در افغانستان شعار داده و خواستار توقف تردد خودروهای تدارکاتی ناتو در خاک پاکستان شدند.
مردم خطاب به سران اسلام‌آباد می‌گفتند: اگر نمی‌توانید پهپادها را سرنگون کنید، لااقل مسیر تدارکاتی ناتو را ببندید. این مسیر از بندر بزرگ کراچی آغاز می‌شود و تا گذرگاه خیبر در مرز افغانستان ادامه می‌یابد.
در قطعنامه پایانی تظاهرات که توسط حزب جماعت اسلامی صادر شد، آمده است: دولت فرمان ویژه‌ای را به نیروهای مسلح ابلاغ کند و از آنها بخواهد پهپادهای آمریکایی را هدف قرار دهند.
در این قطعنامه همچنین آمده است: اگر تا 20 نوامبر (29 آبان) جلوی تردد خودروهای لجستیکی ناتو در خاک پاکستان گرفته نشود، مردم خودشان راسا جلوی حرکت این خودروها را خواهند گرفت.
علی‌رغم اعتراضات جهانی، از جمله سازمان ملل، و گروه‌های حقوق بشر به آمریکا در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین، این حملات همچنان ادامه دارد.
به گفته «چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان آمریکا از سال 1387 تا 1392، از طریق پهپادها 317 بار به نوار قبایلی حمله کرده و طی این حملات 2227 غیرنظامی را کشته است.
در همین حال، «عمران خان» سیاستمدار پاکستانی گفت آمریکا عمدا «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان را هدف قرار داد و از این طریق، در روند مذاکرات صلح اسلام‌آباد و طالبان خرابکاری کرد. محسود دو هفته پیش توسط پهپادهای آمریکایی در وزیرستان شمالی هدف قرار گرفت و کشته شد.
«نواز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان نیز مشابه «عمران خان» علیه آمریکا موضع گرفت. وی در مورد مذاکره نیز گفت: دولت پاکستان هنوز خواستار مذاکره با طالبان است تا به خونریزی‌ها در این کشور خاتمه دهد.
وی گفت، دست‌کم 40 هزار شهروند پاکستانی تاکنون در جنگ علیه تروریسم (سال 2001 تاکنون) جان خود را از دست داده‌اند. او ابراز امیدواری کرد طالبان به این درخواست پاسخ مثبت دهد، «زیرا پایان خونریزی‌ها به نفع همه است.»
علی‌رغم دعوت مجدد نواز شریف به مذاکره، طالبان پاکستان اعلام کرد، موج جدیدی از حملات انتقامی را در پاکستان آغاز می‌کند.
خبر دیگر اینکه، شورای مرکزی طالبان در جلسه نهایی خود در افغانستان، «ملا فضل‌الله» را به عنوان رهبر جدید این گروه برگزید. فضل‌الله از یاران نزدیک «ملا عمر» سرکرده طالبان افغانستان است.
ملا فضل‌‌الله ابتدا در یکی از روستاهای دره «سوات» پاکستان به تدریس علوم دینی مشغول بود و بعدا برای تبلیغ دین، یک شبکه رادیویی تاسیس کرد. از آنجا که این شبکه رادیویی معمولا سخنرانی‌های ملا فضل‌الله را پخش می‌کرد، به همین خاطر وی در بین مردم به «ملا رادیو» شهرت دارد.
ملا فضل‌الله از رهبران سخت‌گیر طالبان است و قوانین شریعت را طبق برداشت خود به اجرا در می‌آورد. تخریب مدارس دخترانه، شلاق زدن مردم و سر بریدن مجرمان، از جمله کارهای معمول او بوده است.
دولت اسلام‌آباد در سال 2009 برای دستگیری و یا کشتن ملا فضل‌الله پنج میلیون روپیه جایزه تعیین کرده بود.
اواخر سال 2009 که ارتش پاکستان طی عملیاتی بر دره سوات مسلط شد، ملا فضل‌الله به استان «نورستان» افغانستان گریخت.
گفته می‌شود ملا فضل‌الله برخلاف حکیم‌الله محسود، مخالف سرسخت هرگونه مذاکره با دولت اسلام‌آباد است و به نظر می‌رسد روند صلح در پاکستان با چالش جدید و جدی مواجه شده است.

 


درگیری‌های خیابانی با پلیس بنگلادش در پی دستگیری تعدادی از دولتمردان حزب مخالف شدت گرفت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، این درگیری‌ها در داکا و دیگر شهرهای بنگلادش زمانی شدت گرفت که پلیس تعدادی از چهره‌های مخالف را بازداشت کرد.
پلیس بنگلادش جمعه شب سه نفر از اعضای بلندپایه کمیته سیاستگذاری حزب ملی‌گرای مخالف بنگلادش را در ارتباط با اعتراضات ضددولتی هفته گذشته دستگیر کرد. مشاور خالده ضیاء رئیس حزب ملی‌‌گرایان بنگلادش و مشاور ویژه وی و یکی از رهبران شاخه دانشجویی این حزب نیز بامداد شنبه بازداشت شدند. خبرگزاری شین‌هوا از داکا گزارش داد به دنبال بازداشت این افراد، داکا پایتخت بنگلادش و بسیاری دیگر از شهرهای این کشور صحنه درگیری‌های خشونت‌آمیز شد. تظاهرکنندگان خشمگین در شهرهای مختلف ده‌ها دستگاه خودرو را به آتش کشیدند.
هنوز گزارشی از تعداد مجروحان درگیری‌ها مخابره نشده است.

 


انفجار تروریستی مقابل هتل موگادیشو شماری کشته و مجروح برجای گذاشت.
عصر روز جمعه به دنبال انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده مقابل هتلی واقع در پایتخت سومالی، ده‌ها خودرو در آتش سوخت و خسارات زیادی نیز به ساختمان‌های اطراف وارد کرد.
آن طور که یک افسر ارشد سومالیایی گفته، به دنبال این انفجار دست‌کم 6 تن از جمله چهار افسر پلیس نیز کشته شدند.
به نوشته سایت شبکه خبری «الجزیره»، ساعاتی بعد گروه شبه نظامی «الشباب» مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.
موگادیشو معمولا از سوی گروه الشباب، وابسته به القاعده مورد حملات تروریستی قرار می‌گیرد. اعضای این گروه دو سال پیش به همت نظامیان آفریقایی از موگادیشو اخراج شدند.
یک مقام مسئول پلیس سومالی در این باره به خبرگزاری «رویترز» گفت «تصور می‌شود خودرویی مملو از مواد منفجره مقابل ساختمان هتل پارک شده پس از مدتی منفجر می‌شود.» برخی کارشناسان هدف اصلی از این انفجار تروریستی را «نیروهای امنیتی» اعلام کرده‌اند. در این انفجار 15 نفر نیز زخمی شده‌اند و احتمال افزایش شمار کشته‌ها نیز وجود دارد.

 


منابع خبری ترک از عقد قرارداد آنکارا با واشنگتن برای خرید جنگنده های اف35خبر دادند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، " استیو اوبرین" نایب رئیس شرکت "لاکهید مارتین" با اعلام این خبر افزود:اولین سری از این جنگنده‌ها سال 2017 به آنکارا تحویل داده می شود.
نفر دوم شرکت سازنده تسلیحات و تجهیزات نیروی هوایی آمریکا در این باره گفت: 100 فروند جنگنده اف 35 به ترکیه تحویل داده می شود.
به نظر می رسد اولین مرحله از تحویل این نوع جنگنده ها در سال 2017 باشد ،اما تعیین زمان دقیق، به دست ترکیه است.
به گزارش پایگاه خبری
«اخبار العالم» ترکیه، اوبرین افزود: با ترکیه سرمایه گذاری های مشترک داریم که ارزش کل آن بیش از 250 میلیون دلار است.
ترکیه سازنده بخش مهمی از جنگنده های اف 35 است . این قراردادها فقط برای ساخت جنگنده هایی نیست که قرار است به ترکیه تحویل دهیم. بلکه همکاری ترکیه در ساخت بخشی از این جنگنده ها شامل بیش از 3100 جنگنده ای می شود که برای فروش آنها با هم پیمانانمان قراردادهایی امضا کرده ایم.
کارشناسان معتقدند هدف ترکیه از خرید جنگنده اف 35 این است که آنها را جایگزین اف16 کند.
در حال حاضر جنگنده اف 16 بیشترین نوع جنگنده در ناوگان هوایی ترکیه است. بخشی از موتور جنگنده اف 35 با نام اف 135 در کارخانه های صنایع نظامی جنوب ترکیه در شهر ازمیر ساخته می شود.

 


در جریان ناآرامی‌های روز جمعه مصر شماری از معترضان و طرفداران محمد مرسی کشته و مجروح شدند.
روز جمعه نیز طرفداران «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر پس از ادای نمازجمعه با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور علیه «محاکمه مرسی» و «دولت نظامی حاکم»، شعار سر داده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده در جریان این ناآرامی‌ها دستکم سه نفر از معترضان کشته و شماری نیز مجروح شدند. 20 نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین نیز در این روز از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند. براساس اظهارات معترضان، گروه‌های ناشناس نیز در اعتراض‌های روز جمعه با هجوم به سمت تظاهرکنندگان اقدام به ضرب و شتم آنها کرده و در این راه به نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش کمک می‌کردند.
برخی از ناآرامی‌های این روز نیز حاصل درگیری‌های خشونت‌بار بین طرفداران و مخالفان مرسی بود.
به گفته منابع پزشکی مصر یک نفر ازکشته‌شدگان نوجوان 12 ساله است که در استان الجیزه به قتل رسیده و دو نفر دیگر نیز اهل سوئز هستند.
وزارت کشور مصر اما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی فقط برای جدا کردن طرفین درگیری وارد معرکه شده و در این کشتار معترضان دخیل نبوده‌اند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، طرفداران مرسی در قاهره حتی تجمعاتی مقابل کاخ ریاست‌جمهوری و میدان «رابعه العدویه» برگزار کردند. در این تجمع معترضان تصاویر مرسی را حمل می‌کردند.
خبر دیگر اینکه روز گذشته «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر دفاع مصر به قاهره رفت.
براساس گزارش‌های منتشر شده «عباس» در این سفر دیدارهایی نیز با «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب و «نبیل فهمی»، وزیر خارجه مصر و همچنین شیخ‌الازهر مصر خواهد داشت.
براساس این گزارش، «برکات الفرا» سفیر فلسطین در قاهره و نماینده آن در اتحادیه عرب گفت که عباس در دیدار با رئیس‌جمهور مصر وی را در جریان اوضاع فلسطین و تجاوزات مستمر اسرائیل علیه قدس ومسجدالاقصی و نیز نتایج گفت‌وگوهای خود با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در بیت لحم در رابطه با مذاکرات با طرف اسرائیلی قرار خواهد داد.
وی افزود که عباس همچنین با السیسی و فهمی دیدار و روابط دوجانبه و تحولات مربوط به صحنه فلسطین بویژه پرونده سیاسی را با آنها بررسی خواهد کرد.

 


شخصیت‌های اسلامی شهر قدس درباره توطئه رژیم صهیونیستی برای تقسیم مسجد مبارک الاقصی میان مسلمانان و یهودیان هشدار داده و از آن به عنوان بازی با آتش یاد کردند.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شیخ عبدالعظیم سلهب رئیس شورای اوقاف اسلامی قدس در این‌باره گفت، کل مسجد‌الاقصی متعلق به مسلمانان است و یهودیان هیچ حقی در آن ندارند.
وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی می‌کوشد اختیارات سازمان اوقاف اسلامی در مسجدالاقصی و واگذاری آن به وزارت ادیان دولت عبری را سلب کند. این شخصیت فلسطینی گفت امت عربی و اسلامی باید نسبت به این خطرات آگاه و هوشیار باشند و آنها را در رأس اولویت‌های خود قرار دهند.
شیخ سلهب همچنین تأکید کرد، این درست نیست که اهالی قدس و فلسطینیان در مقابل این تجاوزات و حملات تنها رها شوند بلکه لازم است همه مسلمانان در زمینه نجات مسجدالاقصی تلاش کنند. از سوی دیگر، براثر حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به تظاهرکنندگان فلسطینی در سالروز مرگ یاسر عرفات، شماری از فلسطینی‌ها زخمی شدند. نیروهای رژیم صهیونیستی در شهر رام‌الله به فلسطینی‌ها حمله کردند و با استفاده از گازهای اشک‌آور و بمب‌های صوتی تلاش کردند تظاهرکنندگان را متفرق کنند که درپی آن ده‌ها تن دچار حالت خفگی شده و یا زخمی شدند.

 


وزیر دفاع روسیه تروریسم بین‌المللی و نزدیک شدن مرزهای ناتو به این کشور را بزرگترین خطراتی دانست که در حال حاضر امنیت روسیه را در معرض خطر قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»،
"سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه دیروز اعلام کرد که مهمترین خطری که در حال حاضر روسیه را تهدید می کند، تروریسم بین المللی است.
به گفته این مقام بلند پایه نظامی روس، یکی دیگر از خطراتی که این کشور را تهدید می‌کند نزدیک شدن مرزهای ناتو به روسیه است. «شایگو» در این باره افزود: گسترش ناتو همچنان ادامه دارد و به عقیده ما این مسئله کاملا بدون پایه و اساس منطقی است. ما (روسیه و ناتو) با یکدیگر مذاکره می‌کنیم، به یکدیگر لبخند می‌زنیم، ولی روند گسترش این سازمان به سمت شرق هرگز متوقف نشده و این برای روسیه نگران کننده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10