(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 آبان 1392 - شماره 20637

بازدهی بورس در سال جاری به 100 درصد رسید
با هدف کمک به کاهش آلودگی هوا صورت می‌گیرد
سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری برای افزایش کیفیت سوخت
کوتاه اقتصادی
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی: بیمه‌شدگان در مقابل حوادث ناشی از کار مورد حمایت هستند
قیمت دلار زیر 3 هزار تومان
به دلیل نبود تسهیلات اعتباری
ساخت 30 هزار واحد مسکن مهر متوقف شد
واردات طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد
یک مقام مسئول خبر داد
افزایش تولید گاز در آستانه زمستان
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد کرد
تبدیل یارانه نقدی به سهام
رئیس کمیسیون انرژی مجلس: جریان انحرافی توسعه پارس جنوبی را متوقف کرد
   


با رکوردشکنی جدید شاخص بورس تهران، بازدهی بازار سهام در سال جاری به 100 درصد رسید.
به گزارش ایسنا، بورس تهران به مذاکرات 1+5 در ژنو واکنش مثبت نشان داد و در جریان معاملات اولین روز هفته و به دلیل امیدواری‌ها به نتیجه مذاکرات وارد کانال 76 هزار واحدی شد.
به این ترتیب رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها در بورس تهران موجب شد تا دماسنج بازار سرمایه 1090 واحد رشد کرده و علاوه بر عبور مقتدرانه از کانال 76 هزار واحد، به کانال 77 هزار واحد نزدیک شود.
بر این اساس، شاخص بورس تهران در معاملات اولین روز هفته به کانال 76 هزار و 959 واحد رسید و بازدهی رویایی 100 درصدی را در هجدهمین روز آبان نصیب سهامداران کرد.
در بازار دیروز شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، تاپیکو، مخابرات، ارتباطات سیار، سرمایه‌گذاری امید، بانک ملت، مپنا، بانکهای پاسارگاد و صادرات، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک تجارت، گل‌گهر، بانک پارسیان و چادر ملو بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس گذاشتند.
در این میان شرکت‌های پالایشگاهی وارد مدار قرمز شدند و شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس، پالایش نفت تهران، نفت بهران، ملی مس و فولاد مبارکه تاثیر منفی در شاخص بورس گذاشتند.
در بازار دیروز شرکتهای پتروشیمی شازند، بانک سینا، توسعه صنایع بهشهر، بانک پاسارگاد و تاپیکو از بهترین تقاضای خرید برخوردار شده و کشتیرانی بعد از بازگشایی قیمت، پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان و تبریز بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
همچنین در بازار مثبت دیروز بیش از 933 میلیون سهم به ارزش 448 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 376 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

 


معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری صنعت نفت برای استاندارد سازی سوخت و افزایش کیفیت، بر لزوم تغییر الگوی مصرف و تغییر فن‌آوری جهت کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.
عباس کاظمی در گفت‌وگو با شانا، آلودگی و مسائل زیست محیطی را یکی از مهمترین دغدغه‌های این صنعت عنوان کرد و افزود: تا آن جایی که به صنعت نفت مربوط می‌شود، ما از تمام توان‌مان برای رفع آلودگی و کمک به محیط‌زیست استفاده خواهیم کرد.
وی از سرمایه‌گذاری برای ارتقای کیفیت و استاندارد کردن سوخت، تغییر الگوی مصرف، تغییر و روزآمدی تکنولوژی و... به عنوان عواملی نام برد که در افزایش طول عمر انسان‌ها و داشتن محیط‌ زیست سالم نقش مهمی دارند.
او همچنین با بیان این‌که تاکنون صنایع نفت و نیرو در بخش مدیریت عرضه فعالیت داشته و کمتر به مباحث مدیریت تقاضا پرداخته‌‌اند، تاکید کرد: هم‌اکنون بایستی در زمینه مدیریت تقاضا بیش از پیش فعالیت داشته باشیم.
کاظمی با اشاره به سیاست‌های کلان کشور مبنی بر کاهش شدت انرژی، تصریح کرد: وزارت نفت موظف است تقاضا را مدیریت کند که در این راه می‌تواند از ابزار رسانه به خوبی بهره‌برداری کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش از دیپلماسی انرژی، کارایی انرژی، اقتصاد انرژی، امنیت عرضه، ایمنی انرژی، انرژی‌های تجدید‌پذیر و مسائل زیست محیطی انرژی نیز به عنوان مواردی یاد کرد که نیاز به اطلاع‌رسانی دارد.
مهندس کاظمی همچنین از روند اجرای اصل 44 قانون اساسی (خصوصی‌سازی) نیز به عنوان یکی دیگر از مسائلی نام برد که باید به آن توجه ویژه داشت.
معاون وزیر در امور پالایش و پخش در بخش دیگری از سخنان خود بر اطلاع‌رسانی منطقی و مدبرانه در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: اخبار این صنعت که به برخی از آن‌ها اشاره شد، بایستی مستند و به دور از حدس و گمان به اطلاع خوانندگان برسد.

 


* معاون رگولاتوری گفت: فروش پهنای باند اینترنت و اینترانت از طرف مخابرات در دو استان کردستان و بوشهر، بیش از حد مجاز است و باعث کاهش کیفیت سرویس شده است. رگولاتوری اخطار توقف فروش سرویس صادر کرده است. حسن رضوانی اظهار داشت: ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ملزم هستند سرعت و کیفیت پهنای باند اینترنت را مطابق قرارداد و توافقنامه سطح خدمات برای مشترکان تامین کنند. معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در حوزه ارائه سرویس‌های پرسرعت اینترنتی، بررسی و ارزیابی وضعیت و تناسب پهنای باند تامین و عرضه شده از سوی دارندگان پروانه نشان می‌دهد فروش پهنای باند اینترنت و اینترانت از طرف شرکت مخابرات ایران در استان‌های کردستان و بوشهر، بیش از حد مجاز بوده و این موضوع باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان این شرکت در این استا‌نها شده است.
* در ادامه معاملات نخستین روز هفته کاری فرابورس، در حالی که دماسنج فرابورس با رشد 65/0 درصدی از پنج واحد عبور کرد و به 8/823 واحد رسید، 6/76 میلیون اوراق به ارزش 4/808 میلیارد ریال توسط سرمایه‌گذاران مورد معامله قرار گرفت. بیشترین حجم معاملات به داد و ستد 5/9 میلیون سهم بانک دی اختصاص داشت از سوی دیگر در میان شرکت‌هایی که کمترین حجم معاملات را کسب کردند، می‌توان به حق تقدم بیمه پاسارگاد، مجتمع معادن مس تکنار و مرجان اشاره کرد.
* بر اساس بخشنامه جدید گمرک، حذف دریافت ایران کد و برچسب شبنم در سامانه ثبت سفارش به طور رسمی ابلاغ شد. بر اساس بخشنامه جدید گمرک ایران به کلیه گمرکات کشور، مصوبه لغو دریافت ایران کد و شبنم در سامانه ثبت سفارش به طور رسمی ابلاغ شده است.
* بانک صادرات ایران در راستای اشاعه فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه، رفع گرفتاری‌های نیازمندان و انجام تکالیف و رسالت‌های اجتماعی تا پایان مهر ماه سال جاری بیش از 6 هزار و 839 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه پرداخت کرده است. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، آمارهای عملکردی درخصوص وام‌های قرض‌الحسنه تا پایان مهر ماه سال جاری نشان می‌دهد که این بانک مبلغ 6 هزار و 839 میلیارد ریال تسهیلات در قالب قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت نموده است. همچنین تا پایان مهر ماه بیش از 605 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی، 239 میلیارد ریال بابت اشتغال‌زایی و مبلغ 42 میلیارد ریال در قالب عقد قرض‌الحسنه درمان به بیماران نیازمند پرداخت کرده است.

 


سازمان تامین اجتماعی تمامی بیمه‌شدگان تحت پوشش خود را به استثنای بیمه‌شدگان اختیاری، بدون توجه به میزان سابقه پرداخت حق بیمه در مقابل حوادث ناشی از کار مورد حمایت قرار می‌دهد.
محمدحسن ‌زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی افزود: چنانچه بیمه‌شده‌ای در اثر حوادث غیر ناشی از کار و یا بیماری‌های عادی آسیب‌دیده و توانایی خود را حسب نظر کمیسیون‌های پزشکی پیش‌بینی شده از دست بدهد در چارچوب قانون و با احراز شرایط قانونی مورد حمایت قرار می‌گیرد. در این صورت مستمری تنها به بیمه‌شده‌ای تعلق می‌گیرد که ظرف 10 سال قبل از وقوع حادثه غیر ناشی از کار و یا شروع بیماری منجر به از کار افتادگی کلی حداقل دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد و ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری مورد بحث نیز دارای 90 روز سابقه پرداخت حق‌بیمه باشد.
وی میزان مستمری از کارافتادگی کلی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را به سابقه پرداخت حق بیمه و مزد یا حقوق بیمه شده ظرف 720 روز قبل از وقوع حادثه یا شروع بیماری مرتبط دانست و گفت: میزان مزد و حقوق مبنای کسر حق بیمه، ملاک اصلی در تعیین مبلغ بسیاری از حمایت‌های تامین اجتماعی و از جمله مستمری از کارافتادگی است، بنابراین بیمه‌شدگان باید در مورد درج مزد واقعی خود در لیست‌های حق بیمه و اظهار آن به بازرسان تامین اجتماعی حساس باشند.
محمدحسن زدا افزود: اگر درصد از کارافتادگی بیمه شده بین 10 تا 33 درصد باشد و بیمه شده در اثر حوادث ناشی از کار دچار آسیب شده باشد، استحقاق دریافت غرامت نقص عضو خواهد داشت و اگر میزان کاهش توانایی انجام کار بیمه شده بر اساس نظر کمیسیون پزشکی بین 33 تا 66 درصد باشد، در صورتی که صدمه وارده به بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار باشد، وی از کارافتاده جزیی شناخته می‌شود و در نهایت، در صورتی که بیمه شده طبق نظر کمیسیون پزشکی 66 درصد و بیشتر توان خود را از دست داده باشد، چه این صدمه از کار و بیماری حرفه‌ای باشد و چه بر اثر حوادث و بیماری‌های عادی، بیمه شده از کارافتاده کلی شناخته می‌شود.

 


قیمت سکه و ارز به دنبال ادامه مذاکرات ایران با 1+5 در بازار کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار کیهان، با آغاز مذاکرات ایران با 1+5، قیمت سکه و ارز در معاملات اولین روز هفته با کاهش روبرو شد.
بنابراین گزارش: قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید با 16 هزار تومان کاهش نسبت به روز پنجشنبه 930 هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با 19 هزار تومان کاهش 925هزار تومان قیمت‌گذاری شد. نیم سکه نیز با 13 هزار تومان کاهش قیمت 470 هزار تومان و ربع و گرمی با 10 هزار تومان تنزل قیمت به ترتیب 273 و 180 هزار تومان در بازار فروخته شدند. این گزارش حاکی است: قیمت خرید هر دلار آمریکا از سوی دلالان در بازار 2هزار و 985 تومان بود که نسبت به روز پنجشنبه 30 تومان کاهش قیمت داشت.
رئیس اتحادیه طلا و جواهرات نیز از کاهش داد و ستد طلا و سکه از اواخر خرداد ماه خبر داد.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث داد و ستد مردم در سکه و طلا برای سرمایه‌گذاری به حداقل رسیده و این موضوع از اواخر خرداد ماه سال جاری آغاز شده است.
وی تصریح کرد: خرید و فروش سکه و طلا تنها برای رفع نیاز است و با توجه به کاهش حجم داد وستد قیمت طلا و سکه به قیمت واقعی خود بسیار نزدیک شده است.رئیس اتحادیه طلا و جواهرات ادامه داد: در حال حاضر قیمت طلا بنا بر دلار روز و اونس جهانی بدون هیچ حبابی به فروش می‌رسد.
کشتی‌آرای تصریح کرد:‌ ایام محرم هیچ تاثیری بر قیمت طلا و سکه نداشته اما از سوی دیگر روی حجم دادوستد بسیار تاثیرگذار بوده که دادوستد را به صفر نزدیک کرده است.
وی در رابطه با کاهش بهای طلا در بازار جهانی خاطرنشان کرد: شاخص‌های تاثیرگذار در آمریکا بهبود داشته و نرخ سود بانکی در اروپا نیز کاهش یافته که این عوامل باعث کاهش 28 دلاری اونس جهانی در چند روز گذشته شده است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهرات در پایان گفت:‌ ارزش طلا در بازارهای جهانی 1289 دلار بوده و هر سکه تمام طرح جدید 934 هزار تومان در حال فروش است.

 


مدیر کل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از توقف ساخت 30هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر خبر داد.
امید محمدی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه 30 هزار واحد مسکن مهر به دلیل نبود تسهیلات اعتباری متوقف شده است،‌ گفت: سهمیه بنیاد مسکن 380 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر بوده که ساخت 30 هزار واحد آن به دلیل توقف خط اعتباری مسکن مهر در بانک‌ها ادامه نمی‌یابد.
وی با بیان اینکه برای این 30 هزار واحد ثبت نام متقاضی انجام شده و حتی بخش زیادی از پروژه‌ها در زمین‌های 99 ساله و خودمالک آغاز شده است، اظهار داشت: این واحدها تشکیل پرونده شده و به بانک معرفی شده‌اند اما متأسفانه در تأمین تسهیلات با مشکل روبرو شدیم به همین جهت امکان ادامه ساخت وجود ندارد.
مدیر کل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص تکمیل 350هزار واحد مسکن مهر، افزود: تاکنون ساخت 245 هزار واحد به اتمام رسیده است و 105 هزار واحد دیگر در دست اجرا است که امیدواریم تا پایان سال ساخت 280هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر به پایان برسد.
محمدی با اشاره به ساخت 70 هزار واحد باقیمانده در 6 ماهه ابتدای سال 93، بیان کرد: در مجموع 23 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده در شهرهای زیر 25 هزار نفر وجود دارد که به دلیل نبود امکانات زیربنایی و انشعابات جزو افتتاح‌های 245 هزار واحد محسوب نشده است.
وی با تأکید بر ضرورت تأمین خدمات زیربنایی برای این واحدها، گفت: با اتمام خدمات دهی، این واحدها در نوبت افتتاح و بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما در حال حاضر فقط واحدهایی که خدمات‌دهی به آنها به پایان رسیده تحویل داده می‌شود.

 


گمرک ایران واردات طلا را مشمول مالیات بر ارزش افزوده و عوارض دانست.
بر اساس بخشنامه جدید مدیرکل مرکز واردات گمرک، واردات تمامی کالاهایی که دارای معافیت حقوق ورودی هستند نظیر انواع شمش طلا و نقره از این پس مشمول اخذ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آن طبق قانون مربوطه هستند.
بر این اساس چنانچه کالاهای مشمول معافیت حقوق ورودی فوق‌الذکر، بدون وصول مالیات بر ارزش افزوده ترخیص شده است، (بدون در نظر گرفتن مهلت مرور زمان) باید فهرست کامل و مشخصات کالا و صاحب کالا و مبلغ کسر دریافتی طبق جدول ذیل به سازمان امور مالیاتی و رونوشت آن به واردات گمرک اعلام و پیگیری لازم جهت اطمینان از وصول آن توسط سازمان امور مالیاتی معمول گردد.
همچنین در موارد آتی، برای عموم کالاهای مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، در صورت کسر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی صاحبان کالا، نیز فهرست کامل و مشخصات کالا و صاحب کالا و میزان کسر دریافتی، مطابق مشخصات جدول ذیل به سازمان امور مالیاتی اعلام و پیگیری لازم جهت حصول اطمینان از پرداخت کسر دریافتی به سازمان امور مالیاتی، از طریق آن سازمان صورت پذیرد و مورد مشمول صدور مطالبه‌نامه کسر دریافتی از سوی گمرک نخواهد بود. طبق بخشنامه فوق همچنین واردات روغن زیتون و هسته انگور از پرداخت عوارض و مالیات معاف شدند.

 


همزمان با ورود به فصل سرد سال و افزایش مصرف گاز، هماهنگی‌های لازم با دیسپچینگ شرکت ملی گاز به منظور آغاز برداشت گاز از مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم انجام شده است.
مسعود سامی‌وند مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این که مطابق با برنامه مدیریت نظارت بر تولید و دیسپچینگ شرکت گاز از ابتدای آذرماه سالجاری امکان آغاز برداشت گاز از مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب گاز در این مخزن زیرزمینی ذخیره‌سازی شده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این حجم گاز در فصول گرم سال از میادین جنوب کشور دریافت و در مخزن سراجه ذخیره‌سازی شده است، اظهار داشت: سال گذشته هم حدود 300 میلیون مترمکعب گاز در روزهای سرد زمستان پس از فرآیند عملیات فرآورش از تاسیسات و پالایشگاه سراجه قم به شبکه سراسری تزریق شده بود.
سامی‌وند با یادآوری اینکه هم‌اکنون تاسیسات و مجتمع پالایشی سراجه قم از ظرفیت فرآورش به طور متوسط روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز در فصل زمستان سال جاری برخوردار است، بیان کرد: از این رو این حجم گاز برای افزایش پایداری شبکه گاز در فصل زمستان قابل برداشت و تزریق است.
مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران از راه‌اندازی مخزن ذخیره‌سازی گاز سراجه قم به عنوان یکی از زیرساخت‌های پشتیبانی صادرات گاز ایران در فصل زمستان یاد کرد و افزود: حجم برداشت گاز از مخزن سراجه زمستان سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد. همچنین معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به خالی ماندن 15 تا 20 درصد ظرفیت تولید گاز پالایشگاه‌ها از راه‌اندازی یک طرح جدید گازی در پالایشگاه فجر جم خبر داد و گفت: زمستان سالجاری قطعی گاز نداریم.
عبدالحسین ثمری درباره مهمترین راهکارهای تامین گاز زمستانی با اشاره به تاخیر در ساخت و راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی، گفت: با توجه به تاخیری که در راه‌اندازی پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی وجود دارد، بخشی از این کمبود توسط پالایشگاه گاز فجر جم جبران می‌شود.
معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز با یادآوری این که ظرفیت طراحی اولیه پالایشگاه فجر جم 85 میلیون مترمکعب بوده تصریح کرد: با اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت، هم‌اکنون ظرفیت تولید به 125 میلیون متر مکعب گاز در روز افزایش یافته است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بخشی از خوراک این پالایشگاه علاوه بر میادین نار و کنگان، از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی تامین می‌شود، اظهار داشت: هم‌اکنون به استثنای پالایشگاه هاشمی‌نژاد خراسان، در تمامی پالایشگاه‌های کشور 15 تا 20 درصد ظرفیت خالی تولید گاز وجود دارد.
این مقام مسئول با بیان این که پیش‌بینی می‌شود در پیک مصرف گاز زمستانی ظرفیت تولید گاز پالایشگاه‌ها کامل شود، بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به نیاز روزافزون کشور به گاز به ویژه در ماه‌های سرد سال با برنامه‌ریزی‌هایی که شده زمستان امسال را نیز بدون هیچگونه مشکلی پشت سر می‌گذاریم.
ثمری با اشاره به این که در فصل زمستان سالجاری بیش از 500 میلیون متر مکعب در روز گاز وارد شبکه انتقال می‌شود، افزود: در چنین شرایطی باید فرهنگ درست مصرف کردن گاز در بین آحاد جامعه نهادینه‌سازی شود.

 


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اظهارات اخیر وزیر تعاون در خصوص برنامه جدید دولت برای جایگزین کردن تدریجی بن‌کالا به جای یارانه نقدی، گفت: این کار از وضع فعلی بهتر است اما روش مطلوب‌تر واگذاری سهام واحدهای تولیدی به مردم است.
جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در کمیته مشترک دولت و مجلس که سال گذشته برای پرداخت عیدانه به مردم تشکیل شد، یکی از مباحث مطرح شده این بود که به جای پرداخت نقدی به مردم که ممکن است آثار و پیامدهای نقدینگی آن مشکلاتی را به برخی بخش‌ها وارد کند، حمایت از افراد به صورت کالایی ادامه یابد که دولت وقت گفت این کار را نمی‌تواند انجام دهد.
وی با بیان اینکه حمایت غیرنقدی از مردم و پرداخت کالا به جای پول نقد از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، شهروند و... امکان‌پذیر است، افزود: این بهتر از روش فعلی است و مزیتش این است که یک باره حجم قابل توجه نقدینگی وارد بازار نمی‌شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد:‌ معمولاً این روش وقتی استفاده می‌شود که دولت بخواهد روی مصرف کالای خاصی اصرار داشته باشد اما در شرایط فعلی هدف مصرف کالای خاصی نیست و صرفاً این کار برای کنترل آثار و پیامدهایی ناشی از هجوم نقدینگی می‌تواند تا اندازه‌ای مؤثر باشد.
قادری تاکید کرد: اگر هدف دولت این باشد که خانواده‌ها یکسری کالای خاص را مصرف کنند و مثلاً دولت بخواهد از مصرف شیر یا یک ماده غذایی در جامعه حمایت کند می‌شود این کار را بیشتر توجیه کرد اگر چه در این شرایط هم ممکن است برخی خانوارها ناچار شوند کالای دریافت شده را در بازار بفروشند و آن را تبدیل به پول نقد کنند.
رئيس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پرداخت سهام واحدهای تولیدی به جای یارانه نقدی را روش اصولی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دانست و اظهار کرد: در این صورت منابع نقدی که آزاد می‌شود صرف تکمیل طرح های انتفاعی می‌شود و مجدداً در دوره بعد سهام آن واحدها را به مردم واگذار می‌کند، این شاید منطقی‌تر باشد و هزینه و پیامد کمتری هم برای دولت در پی داشته باشد.
وی اضافه کرد: مزیت این کار این است که نقدینگی به سمت تولید سوق داده می‌شود و افرادی که می‌خواهند سهام‌شان را تبدیل به پول نقد کنند بلافاصله از طریق بازار بورس می‌توانند این کار را انجام دهند، برخی هم ممکن است تمایل به نگهداری سهام داشته باشند و در آینده هم از رشد ارزش سهام و هم از سود آن استفاده کنند، البته ممکن است برخی گروه‌های جامعه نیاز به منابع نفت داشته باشند که می‌شود یارانه آنها را نقدی پرداخت کرد و به بقیه سهام داد.
قادری در پایان گفت: اگر دولت آمادگی جایگزین کردن روش دیگری به جای پرداخت نقدی یارانه را داشته باشد این کار از وضع فعلی بهتر است اما روش مطلوب برای ما، اختصاص منابع نفت به تکمیل طرح‌های انتفاعی نیمه‌تمام و واگذاری سهام واحدهای مربوطه به مردم است.
در همین راستا معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم پیشنهاد کرد هر چه زودتر یارانه‌های نقدی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعتی و تولیدی اختصاص یابد تا مردم بدانند پول یارانه نقدی آنها در جای درستی مصرف شده و در نهایت سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها هم به خودشان بازمی‌گردد.
مهرداد صباغی با اشاره به این که طبق قانون بودجه 92 امسال باید حدود 41 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه‌های نقدی به مردم پرداخت شود گفت: ‌اگر یارانه‌های نقدی به شکل کنونی بازهم به چرخه اقتصادی وارد شوند کنترل تورم بسیار دشوار خواهد شد، به همین دلیل باید برای سرمایه‌گذاری، یارانه‌های نقدی در پروژه‌های کلان و منطقه‌ای فکر اساسی شود.
وی افزود:‌در چند وقت اخیر بحث حذف دهک‌های برخوردار از یارانه‌بگیران مطرح شده اما در نهایت مجلس با حذف دهک‌ها در سال جاری موافقت نکرد. پیشنهاد ما این است که در همین چند ماه باقیمانده از سال دولت با کمک مردم یارانه‌های نقدی را به پروژه‌های استراتژيک کشور اختصاص دهد تا این پروژه‌ها هر چه زودتر به بهره‌برداری رسیده و سود آن عاید مردم شود.
صباغی افزود: به‌عنوان مثال می‌توان با یارانه یک سال مردم تهران متروی این شهر را به میزان بسیار زیادی توسعه داد که در نهایت سود آن عاید خود مردم می‌شود.
معاون ایدرو با بیان این‌که می‌توان یارانه‌های نقدی را که به مردم استان‌های مختلف داده می‌شود در همان استان‌ها هزینه کرد، گفت: در حال حاضر با حدود 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌توان برای 200 نفر اشتغالزایی کرد که با این احتساب با مبلغ 41 هزار میلیارد تومان یارانه‌های نقدی میزان بسیار بالایی می‌توان اشتغالزایی انجام داد.
وی با اشاره به این‌که باید هرچه زودتر از مردم به صورت داوطلبانه درخواست کرد تا یارانه‌های نقدی خود را در پروژه‌های با اهمیت سرمایه‌گذاری کنند گفت: یکی از پروژه‌های استراتژيک برای کل کشور فازهای پارس جنوبی است که طبق برآوردها برای هر فاز به منظورراه‌اندازی کامل به 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که اگر کل مبلغ یارانه‌ها به پارس‌جنوبی اختصاص داده شود می‌توانیم 3 فاز را به طور کامل راه‌اندازی کنیم که منافع آن عاید عموم مردم می‌شود.

 


رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این که جریان انحرافی توسعه فازهای پارس‌جنوبی را متوقف کرد گفت: باید به جای تعطیل کردن توسعه‌ بخشی از فازهای پارس جنوبی به سرعت در فکر توسعه و گسترش آن بود.
به گزارش ایسنا، سیدمسعود میرکاظمی گفت: در ابتدای دولت دهم برنامه‌ریزی خوبی برای توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی آغاز شد که متاسفانه برخی جریانات خاص همچون جریان انحرافی، این توسعه را کند و در نهایت متوقف کرد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت نفت و گاز و تنها راهی که می‌تواند کشور را در زمینه تامین گاز بیمه کند توسعه و گسترش روز‌افزون میدان مشترک گازی پارس جنوبی است.
رئیس کمیسیون انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمستان امسال احتمال کمبود گاز در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: در چندین سال گذشته همیشه در فصل زمستان مصرف گاز نیروگاه‌های کشور متوقف شده و به آنها سوخت مایع تعلق می‌گیرد، که این موضوع باعث می‌شود گاز بیشتری به خانوارها تزریق شود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی پیک مصرف گاز کشور در آذرماه افزایش می‌یابد که مسئولان وزارت نفت در همان مواقع در فکر توسعه میدان‌های گازی هستند در صورتی که در تمام فصول سال باید به فکر توسعه و گسترش میدان گازی بود.
وی تصریح کرد: باید به جای تعطیل کردن بخشی از فازهای پارس جنوبی به سرعت در فکر توسعه و گسترش آن بود، چرا که توسعه تنها راهکار سبقت از کشورهای حاضر در میدان‌های مشترک گازی محسوب می‌شود.
میرکاظمی اظهار کرد: اگرچه در شرایط کنونی کشوری همچون قطر توانسته در میادین مشترک گازی از ایران جلوتر قرار گیرد اما ایران نیز می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد از کشورهایی همچون قطر پیشی گیرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10