(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 آبان 1392 - شماره 20637

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ژنو 2، میدان و تصویر آن (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
احساس (گفت و شنود)
هشدار صهیونیست‌ها به غرب درباره کاهش تحریم‌ها علیه ایران
تماس تلفنی اوباما با نتانیاهو برای رفع نگرانی‌هایش!
آمانو فردا به تهران می‌آید
ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک شد
صادق: دولت هنوز 20 روز برای ارائه گزارش 100 روزه زمان دارد
ابراز تاسف و همدردی جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت فیلیپین
وقتی پادوهای نتانیاهو علیه کیهان نعل وارونه می‌زنند (خبر ویژه)
وزیر خارجه فرانسه نوکر حلقه به گوش صهیونیست‌هاست؟! (خبر ویژه)
خزانه خالی نیست این 30 هزار میلیارد تومان را دریابید! (خبر ویژه)
عزل و نصب‌های دولت از مرز هزار نفر گذشت (خبر ویژه)
 


مذاکرات ایران و 6 کشور گروه 1+5 در هفته گذشته و بخصوص سه روز اخیر مباحث فراوانی را در پی داشته است. سفر غیرمنتظره وزرای خارجی گروه 6 به ژنو بر دامنه این بحث‌ها افزود و در جای خود از «اهمیت ویژه» مذاکرات موسوم به ژنو 2 خبر می‌داد پیش از این آمریکایی‌ها تکاپوی وسیعی داشتند تا نشان دهند که سر نخ تحولات را در دست دارند و آنچه پیش می‌رود مطابق نقشه آنان است. مصاحبه تلویزیونی باراک اوباما و تاکید بر اینکه ما قدم کوچکی در مقابل قدم‌های بزرگ ایران برخواهیم داشت و تاکید دوباره بر همه گزینه‌ها، سفر چندباره جان کری به تل‌آویو و سفر وی به ریاض و اظهارات مسلسل‌‌وار وندی شرمن، جان کری، رایان کراکر، جو بایدن و مقامات کنگره آمریکا همه از این موضوع حکایت می‌کردند اما آیا واقعا آمریکایی‌ها بر اوضاع مذاکراتی بین ایران و گروه شش اشراف دارند؟
وزیر خارجه فرانسه بعد از ورود به ژنو موضع سرسختانه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران گرفت اما مواضع سیاسی و رسانه‌ای انگلیس تا حد زیادی متفاوت بود سه روز پیش از آغاز این دور از مذاکرات، جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس و عضو ارشد مجلس عوام در مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی، مواضع غرب در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران را نادرست دانست و سیاست‌های غرب از جمله انگلیس در فاصله نهضت تنباکو (1266 ش) تا پرونده‌های هسته‌ای ایران را استعماری دانست. اظهارات جک استراو از چند منظر حائز اهمیت است و سؤالاتی را به همراه دارد. این اظهارات در آستانه برگزاری نشست هسته‌ای ژنو مطرح شده و طبعا نمی‌تواند بی‌ارتباط با این موضوع باشد نه استراو آنقدر از سیاست دور است که نداند تاثیر زمانی سخنان او چیست و نه بی‌بی‌سی آنقدر غیرسیاسی است که نداند چه حرفی را در چه زمانی بزند.
از سوی دیگر این سؤال مطرح است که چرا انگلیس؟ همزمان با سخنان استراو اظهارات مشابهی هم از سوی هیگ وزیر خارجه انگلیس بیان شده که ظاهراً با مواضع آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها ناهمخوان است. هیگ در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت باید رابطه‌ای میان همراهی ایران و لغو تحریم‌ها وجود داشته باشد وگرنه مذاکرات با بن‌بست مواجه می‌گردد. اظهارات استراو و هیگ این تلقی را پیش می‌آورد که در گروه شش یک شکاف عمده به ضرر آمریکا به وجود آمده است و چهار کشور روسیه، چین، آلمان و انگلیس مایلند به بحث‌های موجود خاتمه دهند و فضای جدیدی را تجربه نمایند با این وصف دولت انگلیس در اینجا با برداشتن پرچم سعی کرد تا جایگاه انگلیس را در مذاکرات مستحکم نموده و وزنه کشور خود را سنگین‌تر و موثرتر گرداند.
ورود وزرای خارجه کشورهای گروه شش به ژنو و فواصل کم نشست‌ها نشان می‌دهد که اتفاقات نسبتاً مهمی در ژنو در حال روی دادن است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خود را کاملاً راضی نشان می‌دهند در همان حال آمریکایی‌ها برخلاف اروپایی‌ها نگرانی‌هایی هم دارند. سخنان رسانه‌ای پی در پی اوباما و مواجهه هر روزه مقامات وزارت خارجه آمریکا با رسانه‌ها و سفرهای هر روزه مقامات مؤثر دولت اوباما به منطقه از نگرانی آمریکایی‌ها حکایت می‌کند. بعضی از تحلیلگران سیاسی، این نگرانی را ناشی از فشار لابی صهیونیستی و یا فشار رهبران کنگره دانسته‌اند. ولی اگر مطبوعات و سایت‌های مرتبط با صهیونیست‌ها و یا کنگریست‌ها را مرور کنیم می‌بینیم که آنان نیز نظرات مشابهی دارند. با این وصف می‌توان گفت این آمریکاست که شرایط را به نفع خود ارزیابی نمی‌کند و تلاش می‌کند نتیجه مذاکرات را به سود خود تمام کند. اما چرا؟
با توجه به آنچه طی چند ماه اخیر در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای روی داده است می‌توان نتیجه گرفت که آمریکایی‌ها به نسبت گذشته بیشتر احساس ضعف می‌نمایند. شکست تلاش‌های سه ماه پیش اوباما برای همراه کردن اروپا در حمله به سوریه و تلاش منفردانه آمریکا برای بقاء بخشی از نیروهای نظامی ایساف در افغانستان پس از اجرای توافق 2010 لیسبون و احضار پی‌درپی سفرای آمریکا در کشورهای اروپایی که تاکنون سابقه نداشته است، تلاش کشورهای اروپایی برای وارد کردن شورای امنیت به صدور یک قطعنامه علیه شنود مکالمات توسط آمریکا به خوبی نشان می‌دهند که آمریکا تا حد زیادی احساس تنهایی می‌نماید. آمریکا وقتی نتواند یک اتفاق جهانی را علیه سوریه شکل بدهد به طریق اولی قادر به شکل دادن به یک ائتلاف و اتفاق ضد ایرانی نخواهد بود از این رو می‌توان با قاطعیت زیادی گفت که عمده نگرانی آمریکایی‌ها این است که 4 کشور عضو 5+1 با ایران به توافقی برسند که ادامه فشار آمریکا علیه ایران را با دشواری مواجه نماید. اگر این اتفاق بیفتد آمریکا قادر به هدایت پرونده‌های دیگر هم نیست چرا که چنین اتفاقی به معنای پایان توانایی آمریکا در اجماع و اقناع‌سازی است. با این وصف کاملاً پیداست که آمریکا در مواجهه با ایران نمی‌تواند سخت‌گیری‌های گذشته را اعمال و پیگیری کند. چرا که اگر آمریکایی‌ها سرقرارهای گذشته بمانند و بر تداوم و تکرار تحریم‌ها تأکید کنند و در همان حال اروپا راه دیگری انتخاب کند، نمی‌توانند دستاوردی داشته باشند. آنچه اوباما و دولت آمریکا از آن وحشت دارند، تبدیل ژنو به میدانی برای سنجش میزان قدرت ایران و میزان قدرت آمریکا است.
مذاکرات ژنو و حلقه‌های بعدی مذاکره می‌تواند برای ایران خطراتی را به همراه داشته باشد. بزرگترین خطر این است که تیم مذاکره کننده ایران این وضعیت رو به ضعف آمریکایی‌ها را حس نکنند و بر مبنای اظهارات تند مقامات و رسانه‌های آمریکایی، گمان کنند خطر آمریکا جدی است و اگر با این کشور همراهی نشود، اتفاقات وحشتناکی روی می‌دهد. در واقع یک جمعبندی غلط می‌تواند فرصت‌های ایران را به آسیب‌های ایران تبدیل نماید. خطر دوم این است که تیم ایران برای دستیابی به توافق عجله داشته باشد. قدر مسلم مذاکره نباید بی‌جهت طولانی شود ولی در عین حال تعجیل طرف ایرانی می‌تواند دشمن و رقبا را به این نتیجه برساند که ایران بشدت به توافق احتیاج دارد و لذا حاضر است حداکثر امتیاز را به طرف مقابل خود بدهد در این صورت موضع کشورهای غربی متعصب‌تر و خشن‌تر می‌شود و نرمی طرف ایرانی با تعصب طرف مقابل به جایی نمی‌رسد. واقعیت این است که ایران نباید هیچ عجله‌ای داشته باشد ایران باید روی یک مدالیتی تاکید کند و آن را مبنای مذاکره و حل مسائل بداند ولی اصرار بر اینکه حتماً در این جلسه یا جلسه آینده کار به انتها برسد، تیم ایران را در موضع ضعف قرار می‌دهد.
مذاکرات اگر با هوشمندی و اجماع‌نگری تیم ایرانی دنبال شود و با ساز و کار مناسب همراه باشد، می‌تواند فرصت‌های بزرگی را برای کشور ما به وجود آورد. کسی تردید ندارد که آمریکا، اسرائيل و عربستان به شدت از فضای فعلی نگران هستند این سه معتقدند اگر ایران به طور هوشمندانه‌ای با حفظ خطوط قرمز هسته‌ای خود به توافق با گروه 1+5 برسد و کاری از آنان ساخته نباشد باید تغییر اساسی در محیط بازی بین‌المللی و منطقه‌ای را بپذیرند چنین توافقی از یک سو می‌تواند به معنای پذیرش رسمی ایران به‌عنوان یک «قدرت سلمی منطقه‌ای» باشد و از سوی دیگر این توافق می‌تواند جامعه بین‌المللی منهای آمریکا را به تصویر بکشد. این موضوع تا حد زیادی به هوشمندی و زبردستی تیم ایران بستگی دارد. اگر ایران با حفظ حقوق خود به توافق دست یابد که این کار در این فضا میسر می‌باشد در واقع حربه دشمنان اصلی خود، آمریکا، رژيم‌صهیونیستی و وهابی‌های عربستان را از کار انداخته است و از این پس می‌تواند به فتوحات بزرگی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دست پیدا کند. این پیروزی انرژی جدیدی به مسلمانان در منطقه داده و رخدادهای عظیمی را در جغرافیای شبه‌جزیره و آسیای غربی و... پدید می‌آورد و به عبارت دیگر پیروزی ایران در هماوردی هسته‌ای می‌تواند پیامدهای بزرگ با ابعاد مختلف را در پی داشته باشد.
امروز در سطوح بین‌المللی این موضوع مطرح است که برخلاف دهه‌های گذشته، حوادث کوچک به رخدادهای بزرگ منجر می‌شوند. حوادثی که طی سه سال اخیر در شمال آفریقا و شبه‌جزیره روی داد- اگر چه زمینه‌ها و بسترهای عمیقی داشتند اما در عین حال- از یک حادثه کوچک یعنی کشته شدن یک جوان تونسی- محمد بوعزیزی- نشات گرفت با این وصف اصلاً نباید تعجب کرد اگر موفقیت هسته‌ای ایران سرآغاز یک سلسله موفقیت‌های بزرگ برای جبهه مقاومت و بخصوص ایران باشد.
وقتی ما شرایط غرب را مرور می‌کنیم درمی‌یابیم که این بلوک به میزان بسیار زیادی قدرت اثرگذاری خود را از دست داده است، توسل آنان به تهدید جنگی و حتی تهدید اتمی در مواجهه با یک کشور که آن را در زمره کشورهای جهان سوم معرفی می‌کردند به خوبی نشان می‌دهد که غربی‌ها نمی‌توانند از طریق ساز و کارهای عادی و طبیعی کار خود را پیش ببرند. جالب این است که «رابرت آینهورن» محقق موسسه بروکینگز در تاریخ پنجم آبان‌ماه جاری طی گزارشی با صراحت نوشت: «تهدید نظامی علیه ایران سبب لغو تحریم‌ها علیه آن شده و سرعت حرکت هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.» وی نوشت اگر با مذاکره نتوان ایران را به کنار گذاشتن تولید پلوتونیوم در اراک و یا دست کشیدن از نصب بیشتر سانتریفیوژهای نسل دوم متقاعد کرد مسلما با تهدید نظامی نمی‌شود. کمتر از دو ماه پیش (24 شهریور) اندیشکده آمریکایی بلفر ضمن سرزنش اوباما به خاطر تلاش برای حمله به سوریه نوشت: «آمریکا نباید در صورتی که سوریه و روسیه طبق خواسته واشنگتن عمل نکردند، خود به تنهایی درصدد اجرای پروتکل منع استفاده از سلاح شیمیایی برآید.» «فارین پالیسی» هم در همین روز طی گزارشی نوشت: «اگر آمریکا واقع‌بینانه افول قدرت خود را نپذیرد دچار انزوا می‌شود». کاملا واضح است که غرب تا حد زیادی قدرت اعمال خواسته‌های خود را از دست داده است در این بین ایران به عنوان کشوری که ضمن برخورداری از مشروعیت بالای داخلی، در سطح بین‌المللی هم بر یک جبهه بزرگ از دولت‌ها و ملت‌ها اتکا دارد، باید به این نکته توجه داشته باشد که آمریکا اگرچه کماکان باج‌خواهی می‌کند ولی در موقعیتی نیست که این خواسته خود را بر کرسی بنشاند. تیم ایران می‌تواند با طمأنینه زیاد و با اشاره به ضعف‌های حریف سیاست منطقی خود را تعقیب کند و فشارهای دشمن که هر روز از شدت و تاثیر آن کاسته می‌شود را مدیریت نماید.

سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* چطور آمریکایی‌ها می‌توانند از حربه چماق و هویج در مذاکرات علیه ما استفاده کنند ولی دولت‌ ما که پشت گرم به حمایت توده‌های میلیونی مردم است از این سیاست علیه آمریکا بهره‌مند نباشد؟ امیدواریم تیم مذاکره‌کننده قدرت کشورشان را باور داشته باشند.
0847---0935
* حماسه 13 آبان اهرم فشار نقدی بود که ملت برگرده آمریکا نواخت و نشان داد در روی پاشنه آمریکا نمی‌چرخد.
رضایی
* سخنان رهبری در مورد مذاکره با غرب فصل‌الخطاب است همه باید به گوش جان پذیرا باشیم. البته سخنان معظم‌له آب پاکی را روی دست افراد ذوق‌زده و خوش‌خیال ریخت. دوست و دشمن بدانند با وجود ملتی هوشیار و رهبری حکیم هرگز به بن‌بست نخواهیم رسید.
4958---0916
* ما جنایت‌های بی‌شمار آمریکای جهانخوار را در حق ملت خود نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.
احمد سیفی از مرند
* عملکرد میدانی آمریکا نشان می‌دهد تفکرات صهیونیستی غالب بر دولت و پارلمان آمریکا را در عرصه بین‌‌الملل مستاصل کرده تا راهی جز گزینه جنگ‌طلبی و شرارت برای ایجاد فشار بر کشورهای مستقل باقی نماند.
محمد راد
* بحمدالله در سال حماسه سیاسی و اقتصادی امت سلحشور با شرکت گسترده و پر هیبت اجتماع یوم‌الله 13 آبان مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی بخصوص آمریکا و رژیم خونخوار صهیونیستی وارد کردند.
سلیمان بلغار
* اگر دستگاه قضایی درخصوص توهین روزنامه بهار به ولایت حضرت علی(ع) با مماشات برخورد کند این هتاکی به ساحت دیگر پیشوایان دینی از طریق روزنامه‌های زنجیره‌ای ادامه پیدا خواهد کرد. همه آنها سر و ته یک کرباسند و از یک جا سازماندهی می‌شوند.
5524---0917
* مجید انصاری در برنامه شناسنامه شبکه 3 سیما اظهار داشت اگر سازوکاری برای انتخابات تنظیم و تدوین نشود انتخابات با اما و اگر و شائبه همراه است. در جواب ایشان عرض می‌کنیم چرا همیشه از سوی نیروهای دوم خردادی مثل ایشان نسبت به انتخابات اما و اگر وجود دارد. چرا به حقیقت مسئله اشاره نمی‌کنند که پایبند به قانون نیستند.
9762---0917
* به دولتمردان دولت یازدهم عرض می‌کنیم شعار ما نمی‌توانیم را کنار بگذارند و پای کار و تلاش بروند. با این پیشرفت‌هایی که در این 34 سال بعد از انقلاب از طریق دولت‌ها پیدا کرده‌ایم «نمی‌توانیم» معنا ندارد.
7892---0919
* از آن دسته نمایندگان مجلس که تمام هم و غم خود را معطوف جست‌وجو برای یافتن خلاف قانون‌های صورت گرفته در دولت دهم و نهم کرده‌‌اند انتظار می‌رود بی‌قانونی‌های دولت یازدهم را هم رصد نمایند. برای نمونه آیا همین افزایش قیمت‌های اخیر گاز مصرفی مردم با وجودی که مرحله دوم طرح هدفمندی‌ها اجرا نشده خلاف قانون نیست؟
صباغیان
* بنده به‌عنوان فردی حاضر در عرصه مجازی اطلاع دارم که بسیاری از عوامل روزنامه‌های زنجیره‌ای با عوامل رسانه‌های بیگانه مثل بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا ارتباط دارند و رفیق هستند.
2199---0937
* از مدیریت نظارت بر سامانه 1888 شهرداری تهران درخواست می‌شود دست از کاغذبازی بردارد و به مشکلات ارجاع شده مردم رسیدگی کنند. متاسفانه وقتی تماس گرفته می‌شود مدت زمان زیادی (12-8 دقیقه) در صف انتظار باید ماند تا تلفن وصل شود. گویا علت هم کمبود کارکنان این سامانه است. مشکل دیگر در امور ناظرین است که وقتی تماس گرفته می‌شود به مدیریت نظارت ارجاع می‌د‌هند و از پی‌گیری مشکلات مطرح شده سرباز می‌زنند.
شاه‌محمدی
* فرمانده نیروی انتظامی پایتخت گفته است اشرار در کمتر از 24 ساعت دستگیر می‌شوند پس چرا در محله فلاح خیابان بهبودی مدت دو سال است که اشراری با مشخصات معلوم مزاحمت ایجاد می‌کنند ولی علی‌رغم شکایت و پیگیری کاری صورت نمی‌گیرد. تا جایی که یکی از این اشرار با سرقت یک اتومبیل وانت و در حالی که مست بود یک شهروند را زیر گرفت و کشت.
7710---0939
* از وزیر محترم نفت درخواست می‌شود مشکل حقوق کارگران فاز 13 پارس جنوبی را که چند ماهی است حقوق نگرفته‌اند، مرتفع نماید.
محمدی
* در اخبار حوادث اعلام می‌شود که برخی از سارقین زندانی در ایامی که به مرخصی می‌آیند مرتکب سرقت می‌شوند. این نتیجه عدم مجازات سنگین برای چنین افرادی است.
5170---0914
* ضمن عرض تبریک به استاندار جدید خوزستان به ایشان پیشنهاد می‌کنیم برای حل مشکلات این استان در هر شهر اتاق فکر تشکیل بدهند تا کارهایشان کارشناسی شده باشد.
4819---0916
* مایه تأسف است که وزیر صنایع در تلویزیون ظاهر می‌شود و با مصاحبه خویش مانع کاهش قیمت خودرو می‌شود.
1927---0911
* در تاریخ 5/8/92 بیمار قلبی خود را به بیمارستان امام حسین(ع) بردیم و مسئولین اورژانس از ساعت 10 شب تا 1 بامداد هرچه از دستشان برمی‌آمد انجام دادند که از آنها تشکر می‌شود. ولی وقتی نیاز شد از پزشک متخصص کشیک کسب تکلیف شود علی‌رغم اینکه نام وی در لیست کشیک بود متاسفانه مخابرات بیمارستان موفق نشد با وی تماس بگیرد. این پزشک با وجدان با ارتقای درجه به معاونت وزیر بهداشت منصوب شده است و البته وزیر نیز چندی قبل از نحوه ارتقای وی مطلع نبود. بی‌تعهدی این آقای پزشک باعث شد که بیمار فوت کند. از وزیر محترم می‌خواهم که برخورد لازم را با این ماجرا داشته باشد.
جلیلی
* مسیر محدوده گلوبندک تا میدان محمدیه شاید بیش از هزار متر نباشد ولی به علت ترافیک سنگین و نبود خط ویژه شرکت واحد، متاسفانه در این مسیر گاهی حدود یک ساعت زمان می‌برد تا به مقصد برسیم. از شهرداری تهران درخواست می‌شود در این مسیر، مسیر ویژه خط واحد قرار دهند تا مردم به راحتی بتوانند به بازار دسترسی داشته باشند.
گروست از تهران
* برخی مسئولین محترم توجه کنند در برخی از مواقع می‌توانند با سکوت خود به مردم خدمت نمایند چرا که یک حرف نسنجیده باعث می‌‌شود دلالان از فرصت بهره‌برداری سوء نمایند و مردم به زحمت بیفتند.
5626---0936
* بعضی از برنامه‌های دوربین مخفی شبکه نسیم از آنجا که در خارج و با فرهنگ بیگانه تهیه شده برای ما ایرانیان بدآموزی دارد. ضرورت دارد نظارت و کنترلی در کار باشد.
4836---0912
* چقدر بجاست دولت در پرداخت یارانه‌های نقدی شروطی قرار دهد از جمله اینکه دریافت‌کننده معتاد نباشد چرا که قبل از اطلاع اعضای خانواده آن را در مسیر اعتیاد خود صرف می‌نماید.
7941---0912
* آیا تا به حال شده که مسئولین اجرایی شرمنده زن و بچه خود شوند؟ چرا جلوی تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری و ادامه مسکن مهر را گرفته‌اند؟
یک کارگر پیمانکاری

 


گفت: سایت‌های وابسته به اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 از تیتر دیروز کیهان بدجوری عصبانی شده و کیهان را به باد فحش و ناسزا گرفته‌اند.
گفتم: چرا؟! یعنی از اینکه کیهان در تیتر دیروز خود آمریکا را «باج‌خواه» نامیده است عصبانی هستند؟!
گفت: مگر در تیتر کیهان غیر از این هم چیزی بود؟! خب کسانی که روز مقابله با استکبار به نفع آمریکا و اسرائیل شعار داده بودند باید هم از این تیتر کیهان عصبانی باشند.
گفتم: حالا چرا هر وقت کیهان علیه آمریکا و اسرائیل موضع می‌گیرد سایت‌های اجاره‌ای اصحاب فتنه و مدعیان اصلاحات از کوره در می‌روند. یعنی نمی‌دانند که کیهان از عصبانیت اصحاب فتنه نسبت به مواضع اصولی خود اطمینان بیشتری پیدا می‌کند؟
گفت: چه عرض کنم؟! با آمریکا احساس همخونی دارند.
گفتم: یارو داشت یک پشه را نوازش می‌کرد و قربان‌صدقه‌اش می‌رفت. پرسیدند؛ با این علاقه‌ای که به پشه داری، اگر اشتباهاً یکی از آنها را بکشی چه احساسی پیدا می‌کنی؟ گفت احساسی که بعد از کشتن سهراب به رستم دست داد!

 


یک وزیر کابینه رژيم صهیونیستی با ابراز نگرانی از احتمال کاهش تحریم‌های غرب علیه ایران مدعی شد که این مسئله باعث هجوم شرکت‌های خارجی به بخش سرمایه‌گذاری در ایران خواهد شد.
«یایرلپید» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی روز شنبه از کشورهای غربی خواست به تحریم ایران ادامه دهند. وی مدعی شد این تحریم‌ها عامل ورود ایران به مذاکرات جدی بوده و به همین جهت باید به فشار به ایران تداوم بخشید.
وی همچنین تاکید کرده است که لغو یک بخش از تحریم‌های ایران موجب می‌شود تا همه شرکت‌های بزرگ به بازارهای ایران روانه شوند و همین موضوع تحریم‌ها را برگشت‌ناپذیر می‌کند.
ایران و گروه موسوم به 1+5 از روز پنجشنبه دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرده‌اند. گفت‌وگوها در حالی با فشردگی بی‌سابقه در حال انجام است که مقامات اسرائیلی به طور مداوم نسبت به تبعات توافق با ایران و برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها هشدار می‌دهند.
وی در مورد تحریم‌های ایران به شبکه بی‌بی‌سی گفته است: تنها دلیلی که الان ایرانی‌ها را در ژنو پای میز مذاکره آورده، این است که تحریم‌ها دارند اثر می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها به فروپاشی کل شبکه تحریم‌ها منجر می‌شود، گفته است: ایرانی‌ها می‌دانند به محض اینکه دریچه کاهش تحریم‌ها باز شود، تمام شرکت‌های بین‌المللی به این کشور هجوم می‌آورند و دیگر بیرون هم نمی‌روند.
به گزارش فارس، وزیر دارایی رژيم‌صهیونیستی همچنین مدعی شده است که ایران در مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کند تا حق غنی‌سازی را برای خود محفوظ نگه دارد، چرا که می‌داند در عرض تنها چند هفته می‌توان اورانیوم 5/3 درصد را به اورانیوم با غنای 90 درصد تبدیل کرد.
تحلیلگران سیاسی هدف صهیونیست‌ها از تشدید جنگ روانی علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تاثیرگذاری و به بن‌بست کشاندن مذاکرات ایران و گروه 1+5 ارزیابی می‌کنند.

 


به دنبال انتقاد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از واشنگتن به دلیل احتمال توافق با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش، باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو تماس گرفت.
به گزارش رویترز، تماس تلفنی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با نتانیاهو ظاهرا در تلاش برای کاهش نگرانی‌های متحدان آمریکا در خاورمیانه از جمله عربستان درباره احتمال توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفت.
کاخ سفید با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد: رئیس‌جمهور اطلاعات به روز شده‌ای را درباره مذاکرات ژنو در اختیار نخست‌وزیر (رژیم صهیونیستی) قرار داد و بر تعهد قوی‌اش برای جلوگیری از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای که هدف مذاکرات است تاکید کرد.
کاخ سفید افزود که اوباما و نتانیاهو توافق کردند که همچنان ارتباط‌شان را در این زمینه حفظ کنند.
یک مقام دولت اوباما گفت که گفت‌وگوی تلفنی بین دو طرف که چندین بار در زمینه سیاست ایران روابط‌شان دچار تنش شده است بسیار طولانی بود، ولی از توصیف لحن گفت‌وگوی‌شان یا ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه پیش از سفرش به ژنو برای گفت‌وگوهای سه‌جانبه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نتانیاهو دیدار کرد.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با کری به وی و همتاهای اروپایی‌اش هشدار داد که اگر در ازای تعلیق نسبی برنامه هسته‌ای ایران و قول گسترش ندادن آن برخی از تحریم‌ها علیه تهران را رفع کنند، ایران به توافق قرن دست خواهد یافت.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خبرنگاران در بیت‌المقدس مدعی شد: اسرائیل کاملا این را رد می‌کند و چیزی که من می‌گویم حرف خیلی‌ها در منطقه است، چه این را به طور علنی بیان کنند و چه نکنند.

 


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (فردا) برای ادامه مذاکرات فنی با جمهوری اسلامی ایران وارد تهران می‌شود.
به گزارش صدای روسیه، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای امضای یک توافقنامه چارچوب همکاری بین ایران و آژانس در 10 و 11 نوامبر (19 و 20 آبان‌ماه) در حین سفر به تهران، آماده می‌شود.
یکی از منابع نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی این خبر را اعلام کرد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 10 نوامبر (19 آبان‌ماه) به دعوت مقامات ایرانی وارد تهران می‌شود و روز 11 نوامبر (20 آبان‌ماه) درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگوهایی را انجام می‌دهد.
یکی از مقامات نزدیک به آژانس اعلام کرد: آمانو برای امضای توافقنامه چارچوب همکاری در تهران آماده می‌شود. این مسئله به ما فرصت می‌دهد که بگوییم که گفت‌وگوهای ژنو واقعا پیشرفت‌هایی داشته است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف از این سفر گفت‌وگوها و همکاری‌های مهم با ایران است.

 


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حکمی علی‌اکبر ولایتی را به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.
در بخشی از این حکم آمده است : با توجه به صلاحیت‌های علمی و مدیریتی جنابعالی و تجربیات فراوانی که در تمامی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران کسب نموده‌اید، جنابعالی را به سمت رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌نمایم.
پیش از این ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک بر عهده حسن روحانی بود که در انتخابات 24 خرداد سال جاری با رأی ملت به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. علی‌اکبر ولایتی که در حال حاضر مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل است با حفظ سمت جایگزین روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک شده است.

 


مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت هنوز برای ارائه گزارش از اقدامات اولیه خود زمان دارد و حدود 20 روز تا رسیدن به موعد 100 روزه دولت زمان باقی است.
محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر زمان اعلام گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور درباره اوضاع اقتصادی کشور و اقدامات دولت در این زمینه گفت: دولت هنوز برای ارائه این گزارش زمان دارد و حدود 20 روز تا رسیدن به موعد 100 روزه دولت زمان باقی است.
وی ادامه داد: قالب ارائه این گزارش به مردم مشخص شده است ولی هنوز زمان اعلام آن فرا نرسیده و در موقع مناسب اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام خواهد شد.
به گزارش فارس، با نزدیک شدن به وعده 100 روزه رئیس‌جمهور برای گزارش به مردم از اقدامات اولیه دولت، برخی رسانه‌ها و همچنین سخنگوی دولت از آماده شدن این برنامه برای ارائه به مردم خبر داده بودند.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به دنبال وقوع توفان سهمگین در فیلیپین با مردم و دولت این کشور ابراز همدردی کرد.
«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با ابراز تاسف از وقوع توفان سهمگین شهر تاکلوبان فیلیپین اظهار داشت: خبر وقوع توفان اخیر که به کشته و مجروح شدن صد‌ها تن و ترک هزاران نفر از مردم فیلیپین از خانه‌های خود منجر شد، موجب تاسف و تاثر جمهوری اسلامی ایران گردید.
مرضیه افخم ضمن اظهار همدردی با مردم و دولت فیلیپین، ابراز امیدواری کرد که مردم شریف فیلیپین، این مرحله سخت را با بردباری پشت سر گذارند.

 


چند سایت حق‌العمل‌کار و بعضاً آلوده به فتنه سبز به روال همیشگی و به فرموده آمرین، حمله به کیهان را از سر گرفتند.
سایت‌های عصر ایران، انتخاب، آینده آن‌لاین و چند سایت دیگر که آلوده بودن آنها برای کیهان روشن است- و حتی فاکتورهایی که برای برخی محافل می‌کنند نیز قابل کتمان نیست- در پی روشنگری‌های مستند اخیر کیهان طی یک هفته اخیر درباره رفتارهای فریبکارانه جبهه آمریکایی- صهیونیستی بر سر مذاکرات هسته‌ای، برآشفته شده و ناسزاگویی به کیهان را از سر گرفتند. این سایت‌ها در یک مغالطه دم‌دستی و هماهنگ با تقسیم کار خارجی ادعا می‌کنند هر کس دعوت به احتیاط و دقت و بدبینی نسبت به شیطان بزرگ (آمریکا) کند، با اسرائیل همصدا و هماهنگ است چرا که نتانیاهو مخالف توافق هسته‌ای آمریکا و ایران است و... به اصطلاح معروف «در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است»!
یکی از این سایت‌ها- که معمولاً مطالب یکدیگر را کپی‌برداری و به صورت زنجیره‌ای و فله‌ای بازنشر می‌دهند- با ادعای اینکه کیهان با اسرائیل همصدا شده می‌نویسد: روزنامه کیهان روز شنبه احتمال توافق ایران و 5+1 را به سراب تشبیه کرد... مخالفان داخلی توافق هسته‌ای در ایران همیشه اظهارنظرها و عملکرد مقامات اسرائیلی را به عنوان شاخصی برای مثبت و منفی بودن عملکرد مقامات ایرانی می‌دانستند اما هم اکنون به طرز عجیبی، مواضع افراطیون در تل‌آویو و تهران مشابه شده است و البته دلیل آن نیز قابل درک است. مخالفان داخلی توافق هسته‌ای در ایران نگران از دست دادن منافع گسترده خود ناشی از تحریم‌ها هستند. کاهش تحریم‌ها علیه ایران نه تنها قدرت اقتصادی بلکه از نقش‌آفرینی سیاسی آنها نیز می‌کاهد. یکی دیگر از همین سایت‌های فعال در فتنه سال 88 مدعی شد کیهان و اسرائیل همصدا شده‌اند و طبق همان ترازوی معروف که اگر دشمن هم‌آوا با شما بود باید به خود شک کنید، باید به کیهان شک کرد. ظاهراً رهبر برای همه فصل‌الخطاب است الا کیهان(!)
اولین سؤال از این رسانه‌ها این است که شما اگر راست می‌گویید که با اسرائیل تفاوت دارید، چرا در فتنه و آشوب سال 1388 قدم به قدم طبق نقشه آشوب صهیونیستی- آمریکایی عمل کردید و طی آن 8 ماه چنان خیانت ورزیدید که نتانیاهو و شیمون پرز شماها را سرمایه بزرگ اسرائیل و پیاده نظام این رژیم در جنگ با ایران معرفی کردند؟! و آیا برخی دست‌اندرکاران فتنه نبودند که مهر سال 88 در نشستی با مقامات آمریکایی در اروپا گرای تحریم‌های فلج‌کننده را دادند؟!
ثانیاً در حالی که اغلب رسانه‌های آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی می‌گویند نقش پلیس خوب و پلیس بد در مقابل ایران میان واشنگتن و تل‌آویو تقسیم شده، این چه بلاهتی- اگر خیانت و ماموریت نباشد- است که مانند کبک سر خود را زیر برف فرو ببرید و فاصله میان آمریکا و اسرائیل را مدعی شوید؟ آیا معاون اوباما نبود که در آیپک گفت هیچ رئیس جمهوری در آمریکا مانند اوباما از اسرائیل حمایت نکرده و اگر اسرائیل هم نبود ما باید هزینه می‌کردیم و آن را تاسیس می‌کردیم؟ آیا ناشنوا بودید که اوباما پنجشنبه اعلام کرد ساختار اصلی تحریم‌ها دست نخورده باقی می‌ماند و همه گزینه‌ها همچنان روی میز است.
این رسانه‌های عوام‌فریب و پادوی نتانیاهو با تصریح گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز چه می‌کنند که می‌نویسد: «هم اوباما و هم شرمن به مقام‌های اسرائیل اطمینان داده‌اند که برای تصمیم‌گیری در خصوص هرگونه توافقنامه‌ای با آنها مشورت خواهند کرد و دغدغه‌های اسرائیل همواره جزو اولویت‌های مورد توجه در این مذاکرات خواهد بود.» آیا از مصاحبه خانم وندی شرمن با تلویزیون شبکه 10 رژیم صهیونیستی بی‌خبرند که گفت «آمریکا هیچ پیشنهاد و تخفیفی برای لغو تحریم‌ها به ایران ارائه نکرده است» و آیا شاهد نبودند که وزیر خارجه کشور با 317 میلیون جمعیت 3 بار در کمتر از دو هفته به تل‌آویو رفت تا گزارش‌ها و اطمینان‌های لازم را به روال قبل و بعد هر مذاکره با ایران، به صهیونیست‌ها بدهد؟ و آیا دو هفته پیش نیویورک‌تایمز ادعا نکرد دولت اوباما در مذاکرات محرمانه به نتانیاهو تضمین‌های لازم را داده مبنی بر این که از فشار تحریم‌ها بر ایران به خاطر مذاکرات نخواهد کاست؟
آیا بی‌خبرند که سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست آژانس خبری یهود گفت «دولت اوباما توافق ضعیف با ایران را بدتر از به نتیجه نرسیدن مذاکرات می‌داند و تن به توافقی نامطلوب نخواهد داد. فراموش نکنید که ما برای تعامل با ایران وارد مذاکره نشده‌ایم بلکه تلاش می‌کنیم برنامه هسته‌ای این کشور را مهار کنیم».
آنچه پشت صحنه لفاظی‌های نتانیاهو را فاش می‌کند، گزارش روز چهارشنبه روزنامه هاآرتص است که می‌نویسد «شرمن در مصاحبه با تلویزیون اسرائیل به تقاضاهای اسرائیل پاسخ گفت آنجا که اعلام کرد آمریکا بر توقف برنامه هسته‌ای ایران در طول مذاکرات تاکید خواهد کرد. مقامات اسرائیل می‌گویند اگر مصالحه آمریکا با ایران شامل تغییر اساسی و چشمگیر تحریم‌ها نشود و تعلیق برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند، تل‌آویو این مصالحه را به طور تلویحی می‌پذیرد. اسرائیل از توافقات هسته‌ای اخیر با آمریکا خرسند است. یکی از مقامات ارشد تل‌آویو گفت موضع تهاجمی اسرائیل مانع از سقوط تحریم‌ها شده است».
مگر رهبر معظم انقلاب ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده که فرزندان انقلاب هستند، درباره تبلیغاتچی‌های مزدبگیر و بعضا بی‌مزد دشمن هشدار ندادند؟ و مسئولان و مردم را از اعتماد به دشمن و لبخند او برحذر نداشتند؟

 


برخورد حقارت‌آمیز وزیر خارجه فرانسه با مذاکرات ژنو و موضع‌گیری به نیابت از رژیم صهیونیستی بار دیگر گروگان گرفته شدن منافع مردم فرانسه را تداعی کرد.
لوران فابیوس که برای حضور در مذاکرات با ایران به ژنو رفته بود، مدعی شد ما باید به طور کامل نگرانی‌های اسرائیل را در نظر بگیریم و به همین دلیل فعالیت رآکتور آب سنگین اراک متوقف شود. همچنین غنی‌سازی 20 درصد مانع توافق است.
گفته می‌شود فابیوس احتمالاً به عنوان پارسنگ آمریکا و صهیونیست‌ها - برای بالا بردن سطح مطالبات در مذاکرات ژنو از ایران- مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رهبر معظم انقلاب اول فروردین امسال و در بیانات در حرم مطهر رضوی فرموده بودند ]غیر از دشمنی آمریکا و اسرائیل و انگلیس[ بعضی از دولتهای دیگر هم دشمنی‌هایی دارند. من اینجا مناسب می‌دانم که بگویم مسئولین دولت فرانسه هم در چند سال اخیر دشمنی‌های آشکاری با ملت ایران کرده‌اند؛ این یک ناهوشمندی از سوی دولتمردان فرانسه است. انسان عاقل، بخصوص سیاستمدار عاقل، هرگز نباید انگیزه این را داشته باشد که موجودی را که دشمن او نیست، تبدیل به دشمن کند. ما با دولت فرانسه و با کشور فرانسه مشکلی نداشتیم؛ نه در طول تاریخ مشکلی داشتیم، نه در دوران حاضر؛ اما سیاست غلط از زمان سارکوزی- که دولت امروز فرانسه هم متأسفانه همان راه را می‌رود- دشمنی با ملت ایران است. به نظر ما این کار غلطی است، کار غیرمدبرانه و غیرعاقلانه‌ای است، کار ناهوشمندانه‌ای است.

 


بی‌حساب و کتاب حرف زدن در مورد مسائل مالی و محاسباتی، ما را به این وادی می‌کشاند که رئیس‌جمهور مملکت بگوید خزانه خالی است. در حالی که خزانه سرشار از منابع مالی است اما وجوهش در حساب‌های موجود در خزانه متفرق است و طبق اصل 53 قانون اساسی«متمرکز» نیست!
سردبیر روزنامه رسالت با درج تحلیلی نوشت: وزیر محترم اقتصاد و دارایی اخیرا در باب دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌ها گفته است «در سال جاری باید 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شود اما درآمد حاصل از افزایش حامل‌های انرژی در سال جاری حداکثر 28 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. دولت مجاز است حداکثر 50 درصد از درآمد هدفمندی را به خانوارها اختصاص دهد یعنی از این رقم 14 هزار میلیارد تومانی می‌تواند یارانه پرداخت نماید. فاصله بین 14 تا 42 هزار میلیارد تومان باید خارج از قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین شود.»
وی می‌افزاید: قانون هدفمندی یارانه‌ها چیست؟ منابع این قانون از کجا تامین و این منبع چگونه برآورد می‌شود؟ قانون هدفمندی یارانه‌ها فروش نفت خام در داخل را که تا پیش از این قانون در داخل در بودجه سنواتی صفر بوده جزء منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها محسوب می‌کند! مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی 95 درصد فوب خلیج‌فارس تعیین شده است و قیمت فروش گاز طبیعی در داخل 75 درصد متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض تعیین شده است. علاوه بر نفت و گاز سخن از افزایش قیمت آب و برق و... در این قانون آمده که بدون شک می‌تواند جزء منابع حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد. شرکت ملی نفت روزانه بیش از 5/1 میلیون بشکه نفت خام به شرکت پخش و پالایش می‌فروشد، قبل از قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت فروش برای عوام مجهول و برای خواص مجهول‌تر بود لذا در بودجه سنواتی اصلا به آن اشاره نمی‌شد و برخلاف تبصره 38 قانون بودجه سال 58 منابع حاصل از آن جزء درآمدهای شرکت ملی نفت محسوب می‌شد و نهادهای نظارتی نیز چشم و گوش خود را بر این تخلف بسته بودند.
محمد کاظم انبارلویی اضافه کرد: شرکت پخش و پالایش از 1/5 میلیون بشکه نفت خام تحویل گرفته روزانه خود بیش از 17 فرآورده نفتی تولید می‌کرد و علاوه بر برطرف کردن نیازهای داخل به فرآورده‌های نفتی، میلیاردها دلار از این فرآورده‌ها را نیز به خارج صادر می‌کرد. اینکه شرکت ملی نفت یا شرکت ملی پخش و پالایش طرف حساب دولت در تأمین منابع هدفمندی یارانه‌هاست یا نه، بنده اطلاعی ندارم. اگر شرکت ملی نفت باشد باید منابع حاصل از فروش نفت خام در داخل را وفق تبصره ماده یک قانون هدفمندی یارانه‌ها در اختیار دولت برای تأمین منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد. اگر پخش و پالایش است باید وجوه ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در اختیار دولت قرار دهد تا وفق قانون هدفمندی یارانه‌ها به پرداخت‌های مورد نظر در این قانون عمل شود. نگاهی به صورت‌های مالی شرکت ملی نفت ایران در سال 91 نشان می‌دهد در این سال شرکت ملی نفت، بیش از 817 هزار میلیارد ریال نفت خام به شرکت پالایش و پخش فروخته است. این مبلغ از مبلغ فروش نفت خام صادراتی هم بیشتر است که درآمد حاصل، از خرده‌فروشی آن در داخل کشور محقق شده است.
وی تصریح کرد: فروش نفت در داخل همه ساله با توجه به بازار روزافزون مصرف آن در داخل متغیر و رو به رشد است. بهترین دلیل این ادعا آنکه همین 817 هزار میلیارد ریال در سال 91 در سال 90 به مبلغ 724 هزار میلیارد ریال بود. صد البته در سال 92 از رقم 817 میلیارد ریال فراتر خواهد رفت. البته ممکن است با راه‌اندازی برخی پالایشگاه‌ها میزان فروش نفت در داخل از 1/5 میلیون بشکه در روز هم فراتر رود. همچنین براساس صورت‌های مالی شرکت ملی نفت ایران در سال 91 فروش میعانات و مایعات گازی رقم نجومی بیش از 24 هزار میلیارد تومان می‌باشد. آقای طیب‌نیا می‌گوید منابع حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری 28 هزار میلیارد تومان است. ایشان این رقم را مستند به آمار کدام نهاد رسمی می‌گوید؟ مستند بنده یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی در سال مالی منتهی به 30 اسفند 91 شرکت ملی نفت است که به امضای اعضای هیئت مدیره از جمله وزیر نفت رسیده است که سازمان حسابرسی هم قاعدتاً طبق معمول بر آن مهر تأیید خواهد زد. مستند جناب آقای طیب‌نیا چیست؟
در ادامه این تحلیل آمده است: حال اگر منابع حاصل از فروش گاز طبیعی در داخل به مبلغ 9957 میلیارد ریال و فروش گاز صادراتی به خارج به مبلغ 87 هزار میلیارد ریال را به همین مبلغ بیفزاییم تکلیف اظهارات وزیر محترم اقتصاد و دارایی چه می‌شود؟ همچنین اظهارات بی‌حساب و کتاب برخی نمایندگان محترم مجلس در باب منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در جریان بررسی لوایح و طرح‌ها در این باب چه می‌شود؟ طبق قانون مسئولیت وصول و ایصال منابع درآمدی دولت به عهده عالی‌ترین مقام مسئول در وزارتخانه‌هاست. سؤال این است که چرا وزیر نفت برای تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها این مبالغ نجومی را به وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌دهد؟ از سوی دیگر وزیر اقتصاد و دارایی که دادش از کمبود منابع قانون هدفمندی یارانه و کسری فاحش آن به آسمان بلند است چرا در انتقال سهم هدفمندی یارانه‌ها از این مبلغ عظیم از طریق برداشت از حساب‌های تمرکز وجوه نفت (حساب‌های شرکت ملی نفت مفتوحه نزد خزانه به حساب‌های تمرکز وجوه درآمد عمومی نزد خزانه) تعلل می‌ورزد؟
انبارلویی می‌نویسد: جناب آقای وزیر اقتصاد و دارایی! همین سه عدد و رقم کلیدی را کنار هم بگذارید، خواهید دید در سال 92 بیش از 30 هزار میلیارد تومان مازاد درآمد حاصل از منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها خواهید داشت. متأسفانه خزانه‌دار کل کشور نمی‌داند با این مازاد چه کند یا ممکن است مجاز به هزینه کردن این منابع مازاد نباشد؟! در طرح این مطلب به سایر منابع مالی قانون هدفمندی یارانه‌ها مثل آب و برق و نان و هزینه‌های پستی اصلا اشاره نشده بلکه فقط به سه قلم انفالی آن اشاره رفته است. برخی نهادهایی که مسئول تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و منابع درآمدی دولت را در بنگاه‌های خود بلوکه می‌کنند. شرکت ملی نفت با قانونی کردن سهمی از نصاب درصد ارزش فروش نفت خام به خود در بودجه سنواتی و ندادن سود شرکت و مالیات حقه، به درآمد عمومی خزانه در صف اول این بی‌انضباطی مالی قرار گرفته است. اگر دیگر بنگاه‌های اقتصادی دولت هم با تاسی به بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت همین مسیر را بروند نتیجه‌اش این می‌شود که هر سال با کسری بودجه بیشتری مواجه شویم.

 


تعداد عزل و نصب‌ها در دولت یازدهم در فاصله چند روز مانده تا وعده 100 روزه‌ای که رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش عملکرد به مردم تعیین کرده بود، از مرز هزار نفر گذشت.
به گزارش مشرق، از ابتدای شروع به کار دولت جدید بیش از هزار نفر از مدیران کشور برکنار شده‌اند. در میان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، نهاد ریاست جمهوری، وزارت نفت و وزارت بهداشت همچنان رکورددار بیشترین تغییر هستند.
دکتر روحانی در نخستین نشست خبری خود پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور، وعده داده بود که با کلید آمده و «داس» ندارد و پس از این جمله معروف خود درباره نحوه تغییر مدیران گفته بود: من اتوبوسی مدیران را تغییر نمی‌دهم حالا اگر کسی اتوبوسی و بدون بلیط آمده، موضوع دیگری است.
اکنون اما با 1034 تغییر در بدنه مدیریتی دستگاه‌های اجرایی، می‌توان گفت تیم روحانی وسیله نقلیه خود را تغییر داده‌اند و به جای اتوبوس، با قطار در حال ورود به دستگاه‌های اجرایی کشور می‌باشند.
جزئیات این انتصابات از سوی مشرق منتشر شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10