(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 آبان 1392 - شماره 20637

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
باج‌خواهی حریف و ابهام در نتیجه مذاکرات
گزارش خبری کیهان از چالش سخت در ژنو
هدیه به خوانندگان
پای درس علی(ع)
جانشین لشکر 3 قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در حادثه رانندگی به شهادت رسید
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم عسکر اولادی در قم
بیماران اهوازی امروز ازخانه‌هایشان خارج نشوند
درمان رایگان یک‌میلیون و700 هزار بیمار در مناطق محروم
تشییع پیکر 4 شهید گمنام در اصفهان
تدوین طرح 51 ماده‌ای برای افزایش جمعیت
کالای کشاورزی با 2 محصول ذرت و سویا وارد بورس شد
وزیر آموزش و پرورش خبر داد
نبود نقشه راه علت اصلی ضعف تخصصی معلمین پایه ششم
سفیر فرانسه در ایران از مراسم سنتی طشت‌گذاری ماسوله دیدن کرد
بخش خصوصی 3 پالایشگاه در عسلویه می‌سازد
مرد گیلانی یک بار دیگر به خدمت سربازی فراخوانده شد
اخبار ادبی و هنری
روحانی در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن: امیدوارم ۱+۵ فرصت استنثنایی ایجاد شده توسط ایران را از دست ندهد
واکنش طرف ایرانی و 1+5 درباره روز سوم مذاکرات
بازتاب مذاکرات ژنو در رسانه‌های بین‌المللی
لغو تحریم‌ها خواسته اصلی ایران است
سید هادی خامنه‌ای : شعار مرگ بر آمریکا به تقویت موضع دولت کمک می کند
معاون اول قوه قضائیه: پذیرش ترور دادستان زابل از سوی گروهک جیش‌العدل مبهم است
مدیر برنامه‌ریزی تشکل‌ها و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی
نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها خبر داد
گردهمایی بزرگ معنوی هیئات دانشجویی استان‌های کشور در روز هشتم محرم
مراسم بزرگداشت مرحوم عسکراولادی در مسجد ارک تهران برگزار شد
موسویان: آمریکا باید در زمینه کاهش تحریم‌ها علیه ایران به کشورهای مذاکره کننده بپیوندد
   


سرویس سیاسی-
نتیجه مذاکرات سه روزه ایران و گروه موسوم به 1+ 5 تا ساعت2 بامداد امروز ( یکشنبه )به وقت تهران در ژنو پایتخت سوئیس با اصرار آمریکا و برخی شرکای غربی‌اش بر خواسته‌های غیرقانونی و زیاده خواهانه از ایران که با مقاومت تیم مذاکره‌کننده کشورمان روبرو شد در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.
روز سوم مذاکرات فشرده ایران و گروه 1+5 دیروز با برگزاری دیدارهای فشرده دوجانبه، سه‌جانبه و چهارجانبه بین تیم مذاکره‌کننده کشورمان با 6 کشور حاضر در مذاکرات در جوی آکنده از بیم و امید برگزار شد.
سومین روز از مذاکرات فشرده ایران و گروه 1+5 که دیروز قرار بود 30/8 دقیقه به وقت ژنو (11 به وقت ایران) با دیدار سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون و در ادامه دیدار جمعه شب این سه نفر پیگیری شود به تعویق افتاد و جای این نشست را دیدارهای فشرده دیگری گرفت و این دیدار به بعد ازظهر دیروز موکول شد.
هیئت‌های دیپلماتیک دلیل تاخیر در شروع مذاکرات روز سوم را فشردگی مذاکرات هیئت‌های 1+5 با یکدیگر و کشورهای خود همچنین ورود وزرای خارجه روسیه و چین به مذاکرات عنوان کردند که این 2 نفر دیروز ظهر به ژنو رسیدند.
دیدار ظریف و وستروله
هیئت دیپلماتیک کشورمان به ریاست محمدجواد‌ظریف پس از نشست سه‌جانبه جمعه شب که نزدیک به چهار ساعت طول کشید صبح دیروز پشت درهای بسته به گفت‌وگوی فشرده پرداخت که پس از سه ساعت گفت‌وگو، ظریف با همتای آلمانی خود «گیدو‌ وستروله» به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار دوجانبه در محل اقامت ظریف برگزار شد.
دیدار سه‌جانبه ظریف، اشتون و فابیوس
پس از برگزاری نشست دوجانبه ظریف با همتای آلمانی خود مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توئیتری خود از دیدار بین محمدجواد ظریف و لوران فابیوس وزرای خارجه ایران و فرانسه و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر داد.
برخی گزارش‌ها علت برگزاری این نشست‌های دوجانبه و سه‌جانبه و در نتیجه طولانی شدن روند مذاکرات را اختلافات میان اعضای گروه 1+5 بر سر متن بیانیه مشترکی عنوان کردند که قرار است در صورت توافق بر روی آن، مبنای مذاکرات و اقدامات بعدی قرار گیرد. به گفته برخی دیپلمات‌ها متن بیانیه مذکور در چارچوب مرحله «اهداف مشترک» طرح پیشنهادی ایران است.
دیدار اشتون، ظریف، وستروله و هیگ
پس از دیدار سه‌جانبه ظریف، اشتون و لوران فابیوس دیدار چهارجانبه‌ای نیز بین وزرای خارجه ایران، آلمان، انگلیس و اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.
برگزاری دیدار سه‌جانبه
ظریف، اشتون و کری
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان عصر دیروز پس از دومین دور مذاکرات سه جانبه با اشتون و جان کری ، وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه موضوعات مختلفی داریم و الان به مرحله تدوین رسیده‌ایم، افزود: روی برخی موضوعات به تفاهم و بر روی برخی موضوعات تفاوت نظر وجود دارد.
وی ادامه داد: به ویژه در میان 1+5 همان طور که در رسانه‌ها مطرح شده است، تفاوت دیدگاه وجود دارد.
وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: در مذاکرات پیشرفت هست اما هنوز معلوم نیست که امشب بر روی متن بیانیه مشترک به توافق برسیم. اما تا به حال پیشرفت بد نبوده است.
ظریف پیش از دیدار سه جانبه با اشتون و لاوروف نیز در جمع خبرنگاران با بیان این که مذاکرات در سومین روز خود وارد مرحله حساسی شده است که این مرحله رسیدن به یک متن است که هر هفت کشور بتوانند روی آن توافق کنند، تصریح کرد: این مرحله مرحله‌ای دشوار است. هم نگرانی‌های ایران باید مورد توجه قرار گیرد و هم دیدگاه‌های داخل 1+5. از این رو کار قدری با دشواری پیش می‌رود و مقدار زیادی از وقت در مشکلات داخلی 1+5 گرفته می‌شود که این هم طبیعی است. ما آمادگی داریم اگر طرف مقابل آمادگی دارد به راه حل برسیم و در این مسیر هم درحد خوبی پیشرفت داشتیم.
وی درباره مذاکرات با آمریکایی‌ها گفت : یک تاریخ طولانی بی‌اعتمادی با آمریکا وجود دارد. در عین حال در این دور از مذاکرات، حدود هفت ساعت مذاکرات جدی با آمریکایی‌ها داشتیم؛ در سطح وزیر خارجه. علاوه بر این با انگلیس، آلمان، فرانسه و روسیه نیز مذاکره داشتیم.
ظریف تاکید کرد: آنچه ما لازم می دانیم این است که کشورهای 1+5 بدانند این یک روند است که باید بر اساس یک احترام متقابل، موضع برابر و توجه به حقوق مردم ایران به نتیجه برسد وگرنه پایداری نخواهد داشت. به همین دلیل ما این آمادگی را به عنوان نماینده مردمی که صلح طلب هستند و به دنبال داشتن حقوقشان هستند و مردمی که سلاح هسته‌ای را نه تنها مخالف اصول و عقاید خود می‌دانند بلکه مخل امنیتشان می دانند آماده ایم که اگر طرح و دیدگاه مناسبی که حقوق مردم ما را حفظ کند با هم بتوانیم تدوین کنیم را قبول کنیم. ما از ابتدا هم گفته‌ایم که نمی پذیریم کسی برای ما طرح تدوین کند.
نشست ۳ جانبه ظریف، اشتون و قائم مقام وزیر خارجه چین نیز پس از دومین دور مذاکرات ظریف با کری و اشتون برگزار شد.
ظریف درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه که بر مسئله غنی‌سازی و راکتور اراک به عنوان پیش شرط توافق تاکید کرده بود، با بیان این که درباره جزئیات مذاکرات در رسانه‌ها صحبت نمی‌کنم به طور ضمنی از زیاده خواهی برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه انتقاد کرد و افزود: دیدگاه‌ها متفاوت است و فرانسه هم دیدگاه‌هایی دارد. در عین حال از نظر ما، کشورها باید بدانند که این روند باید بر اساس احترام متقابل و توجه به حقوق مردم ایران به نتیجه برسد و گرنه پایداری نخواهد داشت. ما به نمایندگی از مردم ایران که سلاح هسته‌ای را نه تنها مخالف اصول خود بلکه مخل امنیت خود می‌دانند آماده‌ایم طرح مناسبی که حقوق مردم ما را حفظ کند را با هم تدوین کنیم.
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که از ابتدا گفته‌ایم اجازه نمی‌دهیم کسی برای ما طرح تدوین کند.
وی با بیان این که کار دشوار و زمان‌بر است افزود: امکان این بود و شاید هنوز هم باشد که اگر حسن نیت وجود داشته باشد به یک متن مورد توافق برسیم و همان طور که قبلا گفتم این مذاکرات یک روند و مسیر است، اگر امروز( شنبه ) به نتیجه برسیم رسیدیم اگر نه روند یک هفته یا 10 روز دیگر ادامه پیدا می‌کند.
ظریف در مصاحبه با جرمی بوئن، سردبیر خاورمیانه بی‌بی‌سی، در این باره گفت : ممکن است که ایران و قدرت‌های جهانی در این دور مذاکرات به توافقی نرسند، اما این که در این دور مذاکرات به نتیجه نرسیم فاجعه نیست، چون این آغاز یک روند است.
ظریف تاکید کرد تحریم‌های شدید بانکی و نفتی علیه ایران دلیل تغییر رویه ایران نیست.
وی گفت: نتیجه خالص تحریم‌ها ساخت 19هزار سانتریفیوژ و همچنین دشواری‌هایی برای مردم ایران بوده است.
سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران پیش از مذاکرات سه جانبه کری، ظریف و اشتون در جمع خبرنگاران درخصوص اینکه مذاکرات یکشنبه نیز ادامه دارد، گفت: مذاکرات امشب تمام می‌شود یا به دور بعدی کشیده خواهد شد.
وی همچنین یادآور شد: اینکه مذاکرات امشب( شنبه شب) پایان می‌پذیرد یا به جلسه‌ دیگری موکول شود، هنوز مشخص نیست و بعد از نشست 3 جانبه شاید بتوان در این خصوص اعلام نظر کرد.
وی در خصوص نشست 3 جانبه جمعه شب بین کری، ظریف و اشتون، این مذاکرات را بسیار سخت و نفس‌گیر خواند و افزود: قرار شد که این مذاکرات شنبه ادامه یابد و منوط شد به مشورت‌های بیشتر 1+5 بین خودشان و به‌خصوص کشورهای غربی. آنها مدام به هماهنگی برای اتخاذ مواضع احتیاج دارند.
عراقچی در خصوص اینکه چقدر از اختلافات حل شده گفت: در حال حاضر نمی‌توانم در مورد این صحبت کنم زیرا در حال مذاکره‌ایم. موضوعات جدی است و هنوز بین مواضع دو طرف فاصله وجود دارد. در مورد برخی موارد فاصله کمتر شده و روی برخی موارد فاصله وجود دارد.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمریکا با تایید خبر ناتمام ماندن مذاکرات ژنو در گزارشی مدعی شد که دستیابی به توافق هسته‌ای بین گروه 1+5 و ایران به مانعی برخورده است. بنا بر این گزارش دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند که مذاکرات ممکن است تا هفته آینده میلادی ادامه یابد.
نویسنده با اشاره به اینکه دیپلمات‌ها از اشاره به دلایل عدم امضای توافقنامه تاکنون امتناع ورزیده‌اند، مدعی شد: «دو طرف درباره احداث یک رآکتور پلوتونیومی در ایران اختلاف نظر دارند، که می‌تواند منجر به دستیابی این کشور به بمب هسته‌ای شود. جامعه بین‌المللی از ایران می‌خواهد که این رآکتور را فعال نسازد... اما شاید خواهان محدودیت‌های دیگری نیز باشند».
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز عصر دیروز از قول دیپلمات‌های غربی مدعی شد که گفت‌وگوهای هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران احتمالاً بدون توافق به پایان خواهند رسید.
بی‌بی‌سی نیز با این تیتر که« احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای بعید است» به انعکاس نتیجه نشست ژنو پرداخت. گزارشگر بی‌بی‌سی ضمن طرح این ادعا که به نظر می رسد توافق هنوز دور از دسترس است اعلام کرد احتمال دارد تفاهمنامه یا بیانیه‌ای مشترک منتشر شود.
رویکرد تامل برانگیز فرانسه
از صبح دیروز «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه رویکردی اتخاذ کرد که انتظارات را نسبت به نتیجه مذاکرات شدیدا کاهش داد و جو نسبتا منفی‌ای بر روند گفت‌وگوها حاکم کرد.
فابیوس با بیان اینکه موضوع نیروگاه آب سنگین اراک و ذخایر اورانیوم با غنای 20درصد ایران سد راه توافق شده، گفت باید در مذاکرات منافع و نظرات اسرائیل و کشورهای منطقه نیز در نظر گرفته شود.
این اظهارنظر و ابراز بدبینی وی نسبت به حصول توافق در نشست‌های روز شنبه موجب شد تا موجی از انتقادات در محافل رسانه‌ای و حتی دیپلماتیک علیه وی به راه بیفتد.
برخی روابط نزدیک پاریس- تل‌آویو و همچنین سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عربی در فرانسه را از جمله موضوعاتی اعلام کرده‌اند که فابیوس را به اتخاذ موضعی نزدیک به اسرائیلی‌ها واداشته است.
فابیوس دیروز در مصاحبه با رادیو فرانسه هم گفته است پاریس از پیش‌نویس موافقتنامه با ایران راضی نیست. وی پیش از این هم گفته بود هیچ تضمینی نیست که بتوان روز شنبه به توافقی دست یافت.
خبرنگار «آسوشیتدپرس» هم به این موضوع اشاره کرده و نوشته است فابیوس با اظهارات و موضع‌گیری‌های خود قصد خوش‌خدمتی به «بنیامین نتانیاهو» را دارد. اما همین مواضع باعث می‌شود تا پاریس در جمع مذاکرات هسته‌ای منزوی شود.
نتانیاهو روز جمعه پیش و پس از دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به شدت از حصول توافق با ایران ابراز ناخرسندی کرد. او که مدعی است از جزئیات طرح پیشنهادی ایران مطلع است، می‌گوید اگر چنین توافقی حاصل شود، ایران معامله قرن را انجام داده و جامعه بین‌الملل مرتکب اشتباهی تاریخی شده است.
منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای می‌گویند «لوران فابیوس» در طول مذاکرات امروز مواضعی حتی سختگیرانه‌تر از دوران «جورج بوش» اتخاذ کرده است. البته برخی تحلیلگران نیز معتقدند تند شدن لحن فرانسه در مذاکرات نوعی جنگ زرگری میان 1+5 برای تحمیل کردن خواسته‌های خود به طرف مقابل است.
بامداد امروز نمایندگان ایران و گروه 1+5 برای جمعبندی مذاکرات سنگین و فشرده سه روز اخیر بار دیگر گرد هم آمدند و درباره مذاکرات بحث و تبادل نظر کردند.
گمانه زنی‌ها درباره محتوای مذاکرات
گزارش ها حاکی از آن است که مسئله اصلی در نشست سه روزه ژنو به چند مورد مشخص محدود شده است. مسئله اول این که ایران خواهان آن است که رئوس توافق جامع در توافقنامه موقت درج شود. گروه 1+5 می گوید هنوز آماده این کار نیست و عقیده دارد ایران و 1+5 تازه پس از حصول توافق درباره توافقنامه موقت و اجرای آن، در فضایی با اعتماد بیشتر، می توانند مذاکره درباره توافق جامع را آغاز کنند. ایران عقیده دارد اگر همین حالا تضمینی از گروه 1+5 گرفته نشود که در توافق جامع غنی سازی ایران را خواهد پذیرفت و همه تحریم ها را لغو می کند آن وقت ممکن است چنین تضمینی دیگر هرگز به دست نیاید و آمریکا پس از آنکه جلوی پیشرفت برنامه ایران را در توافق موقت گرفت در مذاکرات درباره توافق جامع خواستار برچیده شدن غنی سازی در ایران شود.
مسئله دوم این است که ظاهرا گروه 1+5 خود را برای لغو مقادیر ناچیزی از تحریم ها آماده کرده است که با میزان مورد تقاضای ایران فاصله جدی دارد. در واقع ایران خواهان تعدیل تحریم ها به نحوی است که ارزش واگذاری امتیازهای جدی فنی را که روی میز گذاشته داشته باشد. طبعا مهم ترین حوزه‌ای که ایران خواستار لغو تحریم آن است حوزه تحریم‌های بانکی و تحریم خرید نفت ایران است. در واقع ایران آزادی دارایی‌های بلوکه شده خود را امتیاز جدی نمی‌داند و معتقد است برای متوازن شدن داده ها و ستانده ها باید چیز بسیار بیشتری روی میز قرار بگیرد.شواهد نشان می دهد در این مورد میان فرانسه و آمریکا اختلاف جدی وجود دارد ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم به هیچ وجه مایل به کاهش تحریم ها در ابعادی که وسیع و گستره به نظر برسد نیستند.

 


حضرت امام خمینی(ره): این خون سیدالشهداء علیه‌السلام است که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به‌جوش می‌آورد.

 


کارگزاران تو
باید بهتر از کارگزاران قبلی باشند
امیرالمؤمنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر استاندار مصر
بدترین وزیران تو، کسی است که پیش از تو وزیر بدکاران بوده، و در گناهان آنان شرکت داشته، پس مبادا چنین افرادی محرم راز تو باشند، زیرا که آنان یاوران گناهکاران، و یاری‌دهندگان ستمکارانند.
تو باید جانشینانی بهتر از آنان داشته باشی که قدرت فکری امثال آنها را داشته، اما گناهان و کردار زشت آنها را نداشته باشند: کسانی که ستمکاری را بر ستمی یاری نکرده، و گناهکاری را در گناهی کمک نرسانده باشند.
هزینه این‌گونه از افراد بر تو سبک‌تر، و یاریشان بهتر، و مهربانیشان بیشتر، و دوستی آنان با غیر تو کمتر است. آنان را از خواص، و دوستان نزدیک، و رازداران خود قرار ده، سپس از میان آنان افرادی را که در حق‌گویی از همه صریح‌ترند، و در آنچه را که خدا برای دوستانش نمی پسندد تو را مددکار نباشند، انتخاب کن، چه خوشایند تو باشد یا ناخوشایند.
نهج‌البلاغه - نامه 53

 


جانشین لشکر 3 عملیاتی قرارگاه سیدالشهدا به همراه یک افسر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اثر واژگونی خودرو در منطقه مرزی شهرستان پیرانشهر به شهادت رسیدند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی گفت:‌ در این حادثه که جمعه شب بر اثر سقوط خودرو به دره روی داد سرهنگ پاسدار «محمد عبدالله‌پور» به همراه یک افسر دیگر به نام «سجاد جباری» به شهادت رسید و یک سپاهی دیگر نیز زخمی شده است.
عیسی قنبری افزود: فرد مجروح به بیمارستان پیرانشهر منتقل شده که وضعیت عمومی وی رضایتبخش است.
وی گفت: شهید عبدالله‌پور و همراهان وی برای بازدید از مناطق مرزی و سرکشی به نیروهای مستقر در مرزهای پیرانشهر به منطقه عزیمت کرده بودند که دچار حادثه شدند.

 


مراسم بزرگداشت یاد و نام مرحوم حبیب‌الله عسکر اولادی جمعه شب در مسجد اعظم قم با حضور مراجع عظام تقلید برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پی درگذشت مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی جمعه شب مراسم بزرگداشتی از سوی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و استانداری قم در مسجد اعظم این شهر برگزار شد.
در این مراسم حضرات آیات نوری همدانی، علوی گرگانی، جوادی آملی، حسینی بوشهری، مقتدایی، علوی بروجردی و دیگر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای مجلس خبرگان رهبری، اساتید حوزه علمیه، مسئولان استانی و جمعی از طلاب و عموم مردم حضور داشتند.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در این مراسم گفت: ویژگی‌های شخصیتی این مجاهد خستگی‌ناپذیر، از مرحوم عسکراولادی یک انسان وارسته و همواره در خدمت اسلام وانقلاب ساخته بود.آیت‌الله «رضا استادی» ایستادگی در مسیر حق و استواری در دین را از جمله ویژگی‌های بارز مرحوم عسکراولادی دانست و گفت: وی معتمد امام و رهبری بود و مطامع دنیوی هیچگاه نتوانست او را از مسیر ایمان و تقوا منحرف سازد.عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، با بیان اینکه مرحوم عسکراولادی هیچ‌وقت از نظام طلبکار نبود گفت: وی ارتباط و رابطه تنگاتنگی با روحانیت داشت و تا آخرین لحظه‌های عمرش متواضعانه به دنبال خدمت به مردم و انقلاب بود.وی با اشاره به سوابق انقلابی و مبارزاتی مرحوم عسکراولادی ابراز داشت: وی در زندان‌های طاغوت با گروه‌های مختلفی هم بند بود اما در آن سالها اعتقاداتش را حفظ کرد و زندگی پاک و ساده‌ای داشت.

 


مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در مورد آلودگی‌ هوای اهواز در ساعات اولیه بارندگی امروز هشدار داد و از مبتلایان به بیماری‌های تنفسی خواست در این زمان از منازل خود خارج
نشوند.
«محمدرضا آملازاده» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به عدم وزش باد و تجمع آلاینده‌ها در سطوح فوقانی جو و احتمال آلودگی در ساعات اولیه بارندگی، افراد مسن و مبتلایان به آلرژی و تنگی نفس از قرار گرفتن در فضای باز و ورزش در بوستان‌ها اجتناب کنند.
وی گفت: توصیه اکید ما به همه افراد و بیماران مبتلا به آلرژی و تنگی نفس، کودکان و افراد مسن این است که در موقع بارندگی در منازل بمانند تا خطر احتمالی متوجه آنان نشود.
بنا به اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان، از امروز با فعالیت سامانه بارشی بتدریج شاهد ابری شدن هوا و بارش باران در اغلب مناطق استان خوزستان خواهیم بود.
بارندگی روزهای جمعه و شنبه هفته گذشته و افزایش میزان آلودگی هوای شهر اهواز، سبب شد بیش از پنج هزار نفر به علت تنگی نفس راهی بیمارستان‌ها شوند.
با اینکه هنوز علت اصلی این پدیده بی‌سابقه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسما اعلام نشده ولی گمانه‌زنی‌ها از علت این پدیده از تجمع آلاینده‌ها در آسمان و ترکیب آن با باران و متعاقب آن اسیدی شدن بارش‌ها حکایت داشت.

 


معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: در سال جاری با برپایی بیمارستان‌های صحرایی واستقرار تیم‌های تخصصی بسیج جامعه پزشکی در روستاهای کم برخوردار کشور، یک میلیون و 700 هزار نفر از خدمات رایگان درمانی برخوردار شدند.
روح‌الله قائد امینی در این رابطه افزود: در این بیمارستان‌های صحرایی خدمات رایگان ویزیت، بستری موقت، اعمال جراحی محدود، خدمات دندانپزشکی و مشاوره ارایه می‌شود.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 17 بیمارستان صحرایی به همراه 20 بیمارستان ثابت برای ارایه خدمات درمانی و بهداشتی رایگان برپا شده است.
قائد امینی بیان کرد: با اعزام 40 تیم تخصصی و سه هزار و 500تیم بهداشتی و درمانی عمومی یک میلیون و هفتصد هزار نفر در مناطق محروم کشور از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.
وی گفت: ارائه خدمات و مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت در شأن مردم در مناطق کم برخوردار، توسعه عدالت در بخش درمان از طریق افزایش سطح دسترسی در مناطق مختلف کشور، حضور بسیج به عنوان بدنه مردمی نظام در ارایه خدمات به مردم از جمله اهداف شکل‌گیری بیمارستان‌های صحرایی است. معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به این که در سطح کشور اقدامات مدونی در محرومیت‌زدایی از سوی وزارت بهداشت به شکل علمی انجام شده است افزود: ظرفیت انجام چنین برنامه‌هایی برای محرومیت‌زدایی، در بدنه بسیج جامعه پزشکی به عنوان متولی و هماهنگ‌کننده اصلی بیمارستان‌های صحرایی وجود دارد.
قائد امینی از گرانی تجهیزات پزشکی به عنوان شاخص‌ترین چالش برای توسعه و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی نام برد و گفت: با این توصیف بسیج جامعه پزشکی توانسته است از روش‌های درمانی نوین با کاهش هزینه گام‌های جدی در شکل‌گیری این بیمارستان‌ها در سطح کشور بردارد.

 


پیکرهای پاک چهار شهید گمنام دوران دفاع مقدس بر دوش مردم شهیدپرور اصفهان در میدان امام (ره) این شهر تشییع شد.
به گزارش ایرنا، مردم اصفهان برای چندمین بار در سال جاری میزبان جوانان رشید میهن اسلامی بودند که با شهادت خود عزت و غیرت را برای ایران همیشه آزاد به ارمغان
آوردند.
این شهدا در جریان عملیات تفحص در منطقه فاو پیدا شدند که پس از سال‌ها به آغوش میهن بازگشتند.
پیکر پاک دو تن از این شهدا امروز در شهر ایمانشهر از توابع شهرستان فلاورجان و هم‌زمان نیز دو تن دیگر از این شهدای گرانقدر در شهر گوگد از توابع شهرستان گلپایگان تشییع و به خاک سپرده می‌شوند.

 


رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین و ارائه طرح 51 ماده‌ای در راستای افزایش جمعیت در این کمیسیون گفت: با ادامه روند فعلی در سال 1425 بیش از 22درصد جمعیت کشور سالخورده می‌شوند.
عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: برای رشد جمعیت و اشتغال، آموزش، امنیت شغلی، درآمدزایی، درمان و سلامت مردم باید برنامه‌ای دقیق صورت گیرد و جمعیت با مدیریت درست افزایش یابد تا بتوان منافع کشور را تامین کرد و این فرصت تبدیل به تهدید نشود.
نماینده شیروان در مجلس خاطرنشان کرد: امروز از لحاظ علمی اگر 7درصد از جمعیت یک کشور بالای 65 سال باشد گفته می‌شود که جمعیت آن کشور به سوی پیری حرکت می‌کند.
به گفته وی، امروز 7 درصد از جمعیت ایران بالای 65 سال بوده و حتی عمده‌ آن‌ها بالای 75 سال هستند که این آمار در سال 1415 به 14درصد و در سال 1425 به 22 درصد می‌رسد و اگر جمعیت ایران در سال 1425 به این رقم برسد جمعیتی سالخورده را در کشور داریم.
عزیزی با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی نیز برای رشد جمعیت برنامه دارد و فعالیت‌هایی انجام داده است، افزود: پیرو سخنان رهبرمعظم انقلاب در مورد مقابله با تحدید نسل و کاهش جمعیت، کمیسیون اجتماعی مجلس بلافاصله کمیته جمعیت و تنظیم خانواده را در کمیسیون اجتماعی مجلس حذف و کمیته جمعیت و حمایت از خانواده را در این کمیسیون اضافه کرد.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: این کمیسیون طرحی 51 ماده‌ای را نیز دراین‌باره تهیه کرده و آن را به صحن علنی مجلس ارائه داده که مجلس آن را به کمیسیون فرهنگی سپرده است.

 


معاون اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به منظور شفاف‌سازی قیمت محصولات کشاورزی، ذرت و سویا به عنوان پایلوت کالای کشاورزی وارد تالار بورس شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، شاهپور شکاری ظهر دیروز در جلسه بررسی وضعیت کشت و صنعت دانه‌‌های روغنی و فروش این کالای کشاورزی در تالار بورس، با اشاره به اینکه وجود واسطه‌ها و دلالان باعث می‌شود تا کشاورزان در فروش محصول متضرر شوند، اقدامات دولت در زمینه خرید و فروش محصولات کشاورزی را ناموفق دانست و ادامه داد: از سال 89 مقرر شد دولت با طرح افزایش بهره‌وری در قالب ماده 33 به جای تصدی‌گری دولتی و خرید تضمینی، قیمت پایه محصول را اعلام کند و فروش محصولات را در تالار بورس انجام دهد.
وی اضافه کرد: در قانون افزایش بهره‌وری بعد از فروش محصول در بورس اگر ضرری متوجه کشاورز شد، دولت تفاوت قیمت را پرداخت می‌کند.
وی با بیان اینکه از سال 89 تاکنون این طرح در بحث کشاورزی اجرا نشد، بیان داشت: 10 ماه اخیر این طرح در هیئت وزیران تصویب و با تدوین دستورالعمل اجرایی ابهامات نیز برطرف شد.شکاری اجرای فروش محصولات کشاورزی در بورس به صورت آزمایشی با دو کالای «ذرت و سویا» را گامی نخست در عرصه شفاف‌سازی قیمت دانست و گفت: از همین ماه فروش دو محصول ذرت و سویا از گلستان و بعد از آن در مازندران انجام شد.وی افزود: فروش محصولات کشاورزی در بورس دست واسطه‌ها را کوتاه و سود ناشی از فروش به جیب کشاورزان می‌رود.معاون اداره کل دفتر پنبه و دانه‌‌های روغنی وزارت کشاورزی، تصریح کرد: با فروش محصول کشاورزی در تالار بورس پول کشاورز سه روز بعد به حسابش واریز می‌شود.وی قیمت فروش محصول در بورس را بالاتر از نرخ دلالان اعلام کرد و گفت: سعی ما ایجاد رقابت بین خریداران است تا سود ناشی به نفع کشاورزان تمام شود.

 


وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش طی دو سال آینده تدوین می‌شود و اجرای این سند فقط به چشم‌انداز 1404 محدود نخواهد شد.
«علی‌اصغر فانی» دیروز در همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد درسی و رسانه‌های آموزشی در سازمان پژوهش و برنامه‌های درسی، افزود: سند تحول آموزش و پرورش سند ارزشمندی برای این بخش است و باید در تراز جمهوری اسلامی ایران به عنوان بالاترین سند قرار گیرد.
وی با اشاره به تامین و آماده‌سازی نیروی انسانی تدوین مقررات آموزشی، آيین‌نامه‌های لازم در اجرای سند آموزش و پرورش، گفت: هم‌اکنون آیین‌نامه‌های آموزشی این وزارتخانه به علت اجرای عجولانه دارای مشکلاتی به ویژه در تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط با پایه‌های ششم و هفتم است.
وی نبود نقشه راه در اجرای سند تحول آموزش و پرورش را یکی از مشکلات موجود برشمرد و گفت: لازمه مدیریت در آموزش و پرورش توجه به پیش‌نیازها یا همان نقشه راه است که این موضوع تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.
فانی اضافه کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از معلمان که دارای تخصص کمی هستند، در پایه ششم ابتدایی تدریس می‌کنند و همه این عوامل ناشی از نبود نقشه راه است.

 


سفیر فرانسه در ایران در مراسم سنتی و معنوی طشت‌گذاری شهرک تاریخی ماسوله شرکت کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از ماسوله، «برونه فوشه» ظهر دیروز در حاشیه مراسم طشت‌گذاری شهرک تاریخی ماسوله سنت‌های ایران را بسیار زیبا خواند و خود را علاقه‌مند به شرکت در مراسم سنتی کشورمان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه فرانسه و ایران دارای روابط عمیق و قدیمی هستند، اظهار کرد: این روابط از قدمت بسیاری برخوردار بوده و هرگز قطع نشده است.
وی با اشاره به اینکه ایران دارای تمدن و فرهنگ غنی است، تصریح کرد: استادان زیادی از ایران در دانشگاه‌های فرانسه به تدریس فرهنگ و تمدن و زبان ایرانی مشغول هستند.
فوشه، با ابراز علاقه‌مندی به فرهنگ و تمدن ایرانی، خاطرنشان کرد: ایران و فرانسه می‌توانند تبادل فرهنگی داشته باشند به ویژه اینکه فرهنگ و تمدن ایران در فرانسه از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.
سفیر فرانسه در ایران گفت بقای کنونی منجر به تبادل فرهنگی جدید میان ایران و فرانسه می‌شود. وی دیدار وزیر امور خارجه ایران و همتای فرانسوی وی را در روزهای اخیر در پاریس مثبت ارزیابی کرد.
فوشه در سفر به گیلان از موزه میراث روستایی این استان نیز دیدن کرد.

 


مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از صدور مجوز ساخت سه پتروپالایشگاه و پالایشگاه توسط بخش خصوصی در عسلویه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه پارس‌جنوبی، حجت‌الله فریدونی با بیان اینکه تاکنون درخواست ساخت 14پالایشگاه و پتروپالایشگاه در منطقه عسلویه توسط بخش خصوصی به این سازمان ارائه شده است، گفت: تاکنون برای سه درخواست مجوز ساخت صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه سه ماه بعد از صدور مجوز باید ساخت پالایشگاه یا پتروپالایشگاه آغاز شود، یادآور شد: سرمایه مورد نیاز برای ساخت این سه واحد متناسب با حجم خوراک آنها متفاوت خواهد بود.
مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس حجم خوراک این سه واحد پالایشی را بین 40 تا 150 هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: خوراک این واحدها میعانات گازی و گاز خواهد بود.
فریدونی تاکید کرد: مجوز ساخت این سه پالایشگاه در منطقه «پارس دو» عسلویه صادر شده است.

 


مرد 50 ساله سیاهکلی که در دوران دفاع مقدس به سربازی رفته بود دوباره به خدمت سربازی فرا خوانده شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر رشت حسینعلی روشن موشایی که بین سال‌های 63 تا 65 خدمت سربازی‌اش را در دوران دفاع مقدس گذرانده باید 7 صبح امروز به نظام وظیفه سیاهکل مراجعه کرده و دوباره به خدمت سربازی اعزام شود. نکته جالب ماجرای سربازی این شهروند سیاهکلی اینجاست که همه مشخصات درج شده در برگه اعزام به جز عکس با مشخصات وی مطابقت دارد. این در حالیست که حسینعلی روشن موشایی چند هفته پیش کارت پایان خدمتش را تحویل یکی از مراکز پلیس +10 داد تا کارت هوشمند بگیرد. وی تا امروز فرصت دارد یا دوباره به سربازی برود و یا رفتنش به خدمت سربازی در دوران دفاع مقدس را اثبات کند. وی همه مدارک مربوط به اعزام و تسویه حساب سربازی‌اش را دارد. رئیس نظام وظیفه عمومی گیلان گفت: بر اساس عفو معافیت رهبر معظم انقلاب متولدین سال‌های 1338 تا 1354 که به سربازی نرفته‌اند از خدمت ضرورت سربازی معافند. سرهنگ محسن‌نژاد افزود: همچنین براساس دستورالعمل نظام وظیفه نیروی انتظامی کشور افرادی که 50 سال یا بیشتر سن دارند نیز از خدمت سربازی معافند.

 


«شمر زمانه‌ات را بشناس»
روی دیوارهای شهر
طرح گرافیکی «شمر زمانه‌ات را بشناس»، در سطح شهر تهران و برخی از شهرستان‌‌ها نصب می‌شود.
به گزارش تسنیم، این طرح حاصل تلاش خانه طراحان انقلاب اسلامی است. این طرح براساس پرده‌های نقالی طراحی شده است. در این طرح صحنه‌ای از حماسه کربلا به تصویر کشیده شده که در آن امام حسین(ع) در حال به هلاکت رساندن یکی از اشقیا است.
آن طور که در این طرح ثبت شده، تصویر یکی از نیروهای سپاه کفر که از سوی امام حسین(ع) به هلاکت رسیده، از وسط تغییر کرده و گویی چهره واقعی‌اش پس از شمشیر خوردن بر ملا شده است. جالب این که آنچه برملا شده تصویر اوباما را نشان می‌دهد! به همین دلیل است که نام این طرح گرافیکی یا بهتر است بگوییم این پرده نقالی «شمر زمانه‌ات را بشناس» انتخاب شده است.
واکنش‌های مردمی
به مستند شهید طهرانی مقدم
پخش مستند شهید طهرانی مقدم با استقبال گسترده مردم مواجه شد.
به گزارش تریبون مستضعفین، برنامه ثریا یکشنبه این هفته (۱۲ آبان) مستند «مردی با آرزو‌های دوربرد» را به مناسبت دومین سالگرد شهادت دانشمند شهید حاج حسن طهرانی مقدم و همچنین روز استکبارستیزی به روی آنتن برد.
در این مستند علاوه بر معرفی دستاورد‌‌ها و توانمندی‌های موشکی کشور به تلاش‌های این شهید بزرگوار در طول زندگیشان پرداخته شد.
از جمله قسمت‌های زیبای این مستند پرداختن به یکی از اهداف بلند شهید طهرانی مقدم بود. در وصیت‌نامه ایشان آمده است که روی قبرش بنویسید که «این قبر کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند» که در این مستند تلاش گردید با بیان تلاش‌های ایشان در این راه، همت این شهید بر این هدف را به تصویر بکشد.
در قسمتی از مستند در پاسخ به جنگ روانی رسانه‌های صهیونیستی در حمله به ایران، انیمیشن شبیه‌سازی پاسخ موشکی ایران به تهدیدات اسرائیل به نمایش در آمد که به این مستند جلوه‌ای ویژه بخشیده بود.
در خلال پخش این مستند مخاطبین هزاران پیامک سرشار از احساس غرور و امید ارسال نمودند که برنامه ثریا جهت قدردانی از این ابراز احساسات بخش گزیده‌ای از این پیامک‌‌ها را منتشر می‌نماید.
مجادله مدیران فعلی و سابق سازمان سینمایی بر سر یک جشنواره
رئیس سابق سازمان سینمایی با رد اظهارات رئیس فعلی سازمان سینمایی گفت: جشنواره «افق نو» سال گذشته با حمایت کامل ما برگزار شد و امسال هم شرایط برگزاری «افق نو» به شکلی بود که با تغییر دولت همزمان شد و ما با توجه به این مسئله، تنها اعلام کردیم که حمایت کامل را نخواهیم داشت.
جواد شمقدری درباره صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی در برنامه هفت مبنی بر تمایل نداشتن وی برای برگزاری جشنواره افق نو به سینماپرس گفت: کم کم به این نتیجه می‌رسم که برخی از مدیران و مشاوران مجموعه آقای ایوبی اطلاعات غلط و ناقصی را به وی منتقل می‌کنند.
رئیس سابق سازمان سینمایی افزود: جشنواره «افق نو» سال گذشته با حمایت کامل ما برگزار شد و یکی از طراحان جشنواره خود من بودم و امسال هم شرایط برگزاری «افق نو» به شکلی بود که همزمان شد با تغییر دولت و ما با توجه به این مسئله، تنها اعلام کردیم که حمایت کامل را نخواهیم داشت چون ممکن است مدیران بعدی نخواهند بودجه را تامین کنند. من دستور دادم بخشی از هزینه‌ها را سازمان سینمایی متقبل شود و دبیرخانه این جشنواره تا دو هفته قبل از واگذاری مسئولیت سازمان به مدیریت جدید کار می‌کرد و قرار شد مابقی هزینه‌ها را دوستان از طریق صحبت با سایر مراکز تامین کنند که برخی از مراکز هم حاضر به حمایت شدند و ما تنها هزینه‌های اولیه مانند دبیرخانه را مورد حمایت قرار دادیم.
وی افزود: این خبری که من مخالف برگزاری بودم صحت ندارد و البته یکی از مدیران زیرمجموعه بود یکبار نظر غیر رسمی و غیر اداری خود را که موافق جشنواره نبود به من ارائه داد که من هم روی آن اقدامی نکردم. بعد از آن هم برکنار شد و این نظر از اساس مشکل داشت.
جواد شمقدری در پاسخ به علت عدم برگزاری «افق نو» در دولت جدید گفت: به نظر می‌رسد با توجه به سیاستی که دولت در پیش گرفته است، نگران بودند که این جشنواره مانعی باشد برای بخشی از سیاست‌هایی که در فرآیند مذاکرات در پیش خواهند گرفت، چون آقای جنتی زمانی که وارد وزارتخانه شدند در اولین که آخرین تماسشان نیز بود با من درباره «افق نو» پرسید و وی از برگزاری جشنواره اظهار نگرانی کرد. من در پاسخ اشاره کردم که اجرا و عدم اجرای آن در حوزه مسئولیت شماست و نهایتا هم متوقفش کردند.

 


رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم طرف‌های مذاکره کننده با ایران در ۱+۵ از فرصت استثنایی که ملت ایران برای غرب و جامعه بین‌الملل ایجاد کرده‌اند، استفاده کرده تا بتوانیم در زمان معقولی به نتیجه مثبت دست پیدا کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر شنبه در دیدار با موفیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن، ظرفیت‌های موجود میان ایران و ژاپن در زمینه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را گسترده و عمیق توصیف و تصریح‌کرد: استفاده از این ظرفیت‌ها در سال‌های اخیر به ویژه در زمینه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور کاهش یافته که باید با تلاش دوجانبه این روابط بیش از پیش توسعه و تحکیم یابد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه ژاپن عضو شورای حکام آژانس انرژی اتمی است، توقع دارد تا این کشور نقش پررنگ‌تری در این زمینه ایفا کند.
روحانی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران با اراده‌ای قوی و مثبت در مذاکرات با 1+5 در ژنو حضور یافته است، گفت:‌ این سومین دور مذاکراتی است که در طول 83 روز گذشته از آغاز کار دولت یازدهم انجام شده است.
رئیس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است افکار عمومی جهان بداند که فعالیت‌ها و فناوری هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز بوده و همه فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس انرژی اتمی و در چارچوب ان‌پی‌تی انجام گرفته و همچنان با این مسئله موافق است، ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا اگر نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نگرانی منطقی وجود دارد، این نگرانی‌ها را برطرف کند.
موفیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن نیز ضمن ابراز خرسندی از فضای مثبت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 1+5 در ژنو و اینکه امروز رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به ایران و دولت این کشور تغییر کرده است، گفت: امیدواریم که این تلاش‌ها و مذاکرات هر چه سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسد.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری بزرگ در منطقه می‌تواند نقش بسیار تأثیرگذاری را در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ایفا کند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز  در دیدار موفیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن و هیأت همراه، با اشاره به سابقه طولانی مراودات دوستانه میان دو ملت چشم‌انداز همکاری‌های فی‌مابین را بسیار مثبت و درحال توسعه خواند و افزود: تقویت مناسبات دو کشور به ویژه از نظر اقتصادی در تحکیم صلح و امنیت پایدار در منطقه موثر خواهد بود.

 


وزیرامور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با کریستین ساینس مانیتور در مورد مذاکرات فشرده هیئت ایرانی با گروه 1+5 گفت: نگاهی به نتیجه تحریم‌ها و تهدیدهای گذشته باید مخالفان ایران را به بازنگری و استفاده از فرصت تکرار نشدنی فعلی وادارد.
ظریف افزود: «ما هنوز از دستیابی به توافق فاصله داریم زیرا باید این نگرانی‌ها را به طور قطعی مشخص کنیم و آنها را روی کاغذ بیاوریم و در شرایط مساعد می‌توانیم این کار را تکمیل کنیم».
وی افزود: فرصت برای همه طرف‌ها در مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک اندک است. وزیر خارجه ایران هشدار داد، هر تحریم تازه آمریکا ممکن است واکنش‌های تندی در تهران ایجاد کند و بی‌اعتمادی دو طرفه را که مدت‌هاست این مذاکرات را فلج کرده است، عمیقتر سازد.
ظریف گفت: «در صورتی که ما با نبود حسن‌نیت مواجه شویم و اگر شاهد تلاش‌های کنگره برای برهم زدن این روند باشیم، فکر نمی‌کنم دستان ما بسته باشد».
وی گفت: «پیام من برای قانونگذاران آمریکایی که از پیش تلاشی را برای جلوگیری از موفقیت این مذاکرات آغاز کرده‌اند، این است که به سوابق ما نگاه کنید» و افزود: اگر آمریکا سال‌ها قبل پیشنهادهای ایران را در خصوص برنامه هسته‌ای‌‌اش پذیرفته بود، امروز «ماجرا کاملا متفاوت بود». در آن زمان ایران کمتر از دویست سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم داشت.
ظریف گفت: «حالا پس از ده سال تحریم و تهدید، آنچه آمریکا به دست آورده است و آنچه کنگره به دست آورده است، نوزده هزار سانتریفیوژ است که در تهران فعال است. این سابقه آنها است و سابقه بسیار بدی است».
وی افزود: «من فکر می‌کنم آنها به این نتیجه رسیده‌اند که این [اشتباه] را تکرار نکنند.
اظهارات مقامات 1+5 در مورد مذاکرات
وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 و دیپلمات‌های ارشد غربی حاضر در مذاکرات فشرده سه روز گذشته در ژنو نیز مواضع محتاطانه و توام با بیم و امید درباره این گفت‌وگوها اتخاذ کردند. وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار سه‌جانبه جمعه شب ضمن هشدار درباره اختلافات چشمگیر میان ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) تصریح کرد: هنوز شکاف‌های مهمی وجود دارد که در صورت توافق با ایران باید این شکاف‌ها بسته شود.
کری اعلام کرد که روز جمعه به دعوت «کاترین اشتون» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ژنو سفر کرد.
وزیر خارجه انگلیس با استقبال از نتایج گفت‌وگوهای هسته‌ای در عین حال گفت که تاکنون توافقی به دست نیامده است.
هیگ تاکید کرد: هیچ ضرب‌الاجلی برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات وجود ندارد.
«مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از پایان 4 ساعت مذاکرات فشرده سه جانبه گفت بحث‌های خوبی در این ملاقات انجام شد.
لورن فابیوس وزیرخارجه فرانسه نیز که در اتخاذ مواضع تند علیه کشورمان گوی سبقت را از آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی ربوده است نیز گفت: هیچ قطعیتی درباره توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد. وی همچنین مدعی شد نیروگاه اراک و برنامه غنی‌سازی چالش‌های اصلی در مذاکرات ژنو هستند. این در حالی است که عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران پس از پایان مذاکرات سه جانبه، گفت‌وگوها را خوب و سازنده توصیف کرد و گفت: پیشرفت‌هایی حاصل و نقاط منفی کم شد ولی هنوز کارهای زیادی باقی مانده است.
«کارل بیلد» وزیرخارجه سوئد نیز در پیامی در صفحه توییتر با اشاره به گفت‌وگوهای هسته‌ای در ژنو نوشت که به طور قطع مهم است که از فرصت در این گفت‌وگوها استفاده شود و اختلاف‌نظرات نباید منجر به تاخیر در تصمیم‌گیری شود.
وی در عین حال گفت: به نظر می‌رسد دشوارترین بخش گفت‌وگوها در ژنو نه با هیئت ایرانی بلکه با خود کشورهای غربی در جریان است و این خوب نیست.
هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت: مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است. همه طرفها باید رویکرد منعطف و عملی خود را حفظ کنند و به دنبال راه حل برد - برد باشند که به نفع همه است. ما امیدواریم که همه طرفها شرایطی برای یک راه‌حل جامع، درازمدت و برابر ایجاد کنند.
وی تاکید کرد که پکن آماده است با همه طرف‌ها برای موفقیت و پیشرفت مذاکرات همکاری کند.
سرگئی ریابکوف معاون وزیرخارجه روسیه نیز با ابراز امیدواری به نتیجه مذاکرات گفت: کسی دوست ندارد بدون نتیجه مثبت ژنو را ترک کند.
روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی به نقل از برخی منابع دیپلماتیک مدعی شده است که مذاکرات به هفته دیگر موکول خواهد شد.
این روزنامه آمریکایی مدعی است که «دیپلمات‌های ناامید غربی»، انتظار دارند که مذاکرات به هفته آینده موکول شود و انتظار ندارند که در مذاکرات جاری چیزی امضا شود.

 


رسانه‌های بین‌المللی به بازتاب گسترده مذاکرات ژنو درباره موضوع هسته‌ای ایران پرداختند.
شبکه فرانس 24 در گزارشی شتاب وزیران خارجه کشورهای غربی به سمت ژنو را نشان دهنده توافق تاریخی مذاکرات هسته‌ای ایران دانست.
فرانس 24 در رابطه با موارد مطرح شده در مذاکرات مدعی شد، هیئت ایرانی خواستار لغو تحریم‌های نفتی و بانکی پیش از هرگونه توافق احتمالی است.
به ادعای این شبکه، تیم دیپلماسی فرانسه خواستار متوقف شدن راکتور اراک و تحویل اورانیوم 20 درصد غنی‌شده ایران همزمان با آغاز مذاکرات شده است!
در همین حال پایگاه صهیونیستی دبکا فایل مدعی شد؛ توافق هسته‌ای ژنو به صورت اتوماتیک ایران را که سوریه، عراق و لبنان را تحت نفوذ خود دارد به جایگاه یک قدرت هسته‌ای می‌رساند.
این پایگاه صهیونیستی ادامه داد: اسرائیل به شدت از اعتماد کردن به دولت اوباما برای شکستن این محور، ضربه خورده است.
کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم درباره اظهارات نخست‌وزیر این رژیم در واکنش به مذاکرات هسته‌ای ژنو، اعلام کرد؛ نقش نتانیاهو در موضوع هسته‌ای ایران همانند سگی خشمگین است که پشت در ایستاده و پارس می‌کند والبته وی هم‌اکنون به خوبی از عهده ایفای این نقش برآمده است!
خبرگزاری روسی ریانووستی هم درباره ژنو گزارش داد؛ به طرف ایرانی در جریان این مذاکرات اعلام کرد که مساله لغو تحریم‌های نفتی و بانکی باید در مرحله نخست موافقت‌نامه بررسی شود.
رادیو دولتی صدای روسیه هم در گزارش خود اعلام کرد: مذاکرات ایران و گروه 1+5 تا سطح وزیران ارتقاء یافت.
در این گزارش گفته شد: مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو بطور غیرمنتظره‌ای به سطح وزیران رسید و وزیران خارجه روسیه و چین هم در مذاکرات مشارکت می‌کنند.
رسانه روسی به نقل از خبرنگار خود در ژنو یادآوری کرد: طرف‌های مذاکره‌کننده در ژنو در جریان دو روز گفت‌وگوها به بررسی مسایل بسیار حساس رسیده‌اند که بحث درباره آنها به حضور وزیران خارجه نیاز دارد.
در ادامه گزارش گفته شد: هرچند مطابق برنامه قبلی مذاکرات باید دو روزه به پایان می‌رسید اما به سومین روز انجامید و مذاکرات امروز ممکن است تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز باشد.
خبرگزاری ایتارتاس هم در گزارشی از ژنو اعلام کرد: هیات ایرانی در مذاکرات ژنو بر لزوم لغو تحریم‌های بانکی و نفتی ایران تاکید کردند.
رسانه‌های آلمانی نیز به طور گسترده به مذاکرات هسته‌ای پرداختند.
رادیو‌ آلمان با اشاره به نزدیک بودن توافق هسته‌ای، اعلام کرد؛ البته آنطوری که از اظهارنظر مقام‌ها در ژنو برداشت می‌شود، این یک توافق اولیه خواهد بود و تا حل و فصل کامل مناقشه هسته‌ای، زمان زیادی باقی است زیرا اختلاف‌‌نظرهای قابل توجه و مسائل پیچیده‌ای باقی است که باید در ادامه مذاکرات در مورد آن تباد‌ل‌نظر شود.
براساس گزارش این رسانه‌ آلمانی، در چند دهه اخیر بی‌اعتمادی دو طرفه بین غرب و ایران وجود داشته و برای برطرف کردن آن به زمان زیادی نیاز است اما با این وجود توافق اولیه در ژنو می‌تواند یک وضعیت برد - برد برای طرفین مذاکره‌کننده بوده و مبنا و انگیزه خوبی برای ادامه گفت‌وگوها تا حل و فصل نهایی اختلاف‌نظرها باشد.
روزنامه فرانکفورتر روند شاو نیز در مطلب خود در این رابطه نوشت، امیدهای ایجاد شده در ژنو برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای غرب با ایران به خاطر این است که تهران صداقت و صراحت خود را برای حل و فصل موضوع هسته‌ای نشان داده است.
این مطلب می‌افزاید: هر چند نباید انتظار داشته باشیم که برغم حضور وزیران امور خارجه کشورهای 1+5 در ژنو توافق نهایی حاصل شود اما این مرحله می‌تواند اعتمادسازی دو طرفه را شامل شود که به نظر می‌رسد با این قدم مهم پیش زمینه‌های دستیابی به این هدف مهیا شده است.
فرانکفور‌تر آلگماینه سایتونگ دیگر روزنامه آلمانی نیز با اختصاص سرمقاله خود به موضوع مذاکرات هسته‌ای ژنو، نوشت: احتمال توافق قریب‌الوقوع در مذاکرات طولانی مدت هسته‌ای بیش از همیشه تقویت شده است و این در حالی است که تا 6 ماه قبل دستیابی به چنین توافقی و اینکه وزیران امور خارجه آمریکا و ایران در کمتر از یک ماه 2بار با یکدیگر ملاقات کنند، تقریبا غیرقابل تصور به نظر می‌رسید.
این روزنامه در ادامه می‌افزاید: با اینکه ایران و آمریکا بیش از 3 دهه رابطه سیاسی با یکدیگر نداشته‌اند، اما دیپلمات‌های دو کشور نشان داده‌اند که برای حل مسائل و مشکلات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانند ملاقات‌های خوبی داشته باشند، برداشت آمریکایی‌ها از این نشست‌ها این بوده که طرف ایرانی همیشه سازنده، هدف‌دار و عملگرا بوده است و به نظر می‌رسد این ملاقات‌های تاثیرگذار در نشست‌های هسته‌ای ژنو نیز در حال تکرار است.
نویسنده این مطلب با اشاره به اهمیت نقش منطقه‌ای ایران، می‌نویسد: اگر در پایان سال 2014 نیروهای نظامی ناتو براساس برنامه از خاک افغانستان عقب‌نشینی کنند، آمریکا و ایران بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر وابسته بوده و به هم نیاز خواهند داشت.
روزنامه زود دویچه سایتونگ نیز در رابطه با مذاکرات ژنو، با بیان اینکه احتمال دستیابی به یک راه‌حل مقطعی در حل و فصل مناقشه هسته‌ای تقویت شده است، نوشت: حضور ناگهانی وزیران امور خارجه گروه 1+5 در ژنو نشان از اهمیت این دور از گفت‌وگوها و احتمال دستیابی به توافقی بزرگ دارد.
به نوشته این روزنامه محورهای اصلی بحث طرفین مذاکره‌هسته‌ای در ژنو، محدود کردن غنی‌سازی، تاسیسات هسته‌ای فردو و راکتور آب سنگین‌ اراک از یک طرف و لغو تحریم‌ها و به رسمیت شناخته شدن حق هسته‌ای ایران از طرف دیگر است که اگر در این موضوعات دو طرف امتیازاتی به هم بدهند می‌تواند مانع از تشدید اوضاع شده و وارد مراحل بعدی برای حل و فصل نهایی این موضوع شود.
این روزنامه آلمانی واکنش‌های تند و بی‌سابقه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به مذاکرات ژنو و احتمال توافق غرب با ایران را دلیل مهمی برای جدی بودن این مذاکرات و توافق احتمالی هسته‌ای دانسته و می‌نویسد: همین که مقام‌های اسرائیلی با این شدت و عصبانیت با دستیابی به هرگونه توافقی مخالفت می‌کنند، نشان می‌دهد که غرب و ایران به توافق نزدیک‌تر شده‌اند.

 


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) با اشاره به این که نباید در مذاکرات به لبخندهای طرف مقابل اعتماد کرد و ذوق زده شد، تصریح کرد که شعار مرگ بر آمریکا به موضع جمهوری اسلامی در مقابل غرب کمک می کند.
حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای در ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب اظهار کرد: روند فعلی به لحاظ شیوه‌های کار، معقول و قانونی به نظر می‌رسد. در صورتی که مسئولان مربوطه، برای رسیدن به نتیجه عجله نداشته باشند و امتیازهای داده و گرفته را بطور منطقی متوازن کنند و خیلی به لبخندهای طرف مقابل اعتماد نکنند و ذوق زده نشوند، هر نتیجه‌ای که حاصل شود قابل قبول است.
وی در ادامه درباره تداوم سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در حین انجام مذاکرات ایران و غرب و بویژه ایران و آمریکا برای حل و فصل پرونده هسته‌ای، گفت: اگر موضع‌گیری‌های مردم نشانه‌های حمایت از دولت را در بر داشته باشد، در اینصورت دولت در مذاکرات با طرف مقابل، موضع قوی‌تری خواهد داشت. طرف مقابل هم اگر دولت ایران را نماینده واقعی خواست و اراده مردم تلقی کند، به آنها و مواضعشان اهمیت بیشتری خواهد داد.
به گزارش نامه نیوز این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه «برخی سیاستمداران معتقدند که موضع حکومت با موضع مردم متفاوت است»، اظهار کرد: دنیا هم این را می‌داند و در همه‌جا مرسوم است که مردم علیه حکومت یک کشور - مثلا آمریکا - شعار می‌دهند ولی دولت با همان حکومت مذاکره می‌کند. در زمان جنگ ویتنام و کامبوج، رزمندگان این دو کشور علیه اشغالگران آمریکا می‌جنگیدند، با این وجود مسئولان آنها همزمان با آمریکایی‌ها مشغول مذاکره بودند. بنا بر همین نظریه، دولت فعلی ایران می‌تواند با عزم و احتیاط، به مذاکرات با آمریکایی‌ها ادامه دهد و مردم هم شعار خودشان را بدهند؛ چه بسا همین شعارها، به موضع دولت کمک کند. البته شعار مخالفت، الزاماً مرگ بر فلان و بهمان نیست بلکه شعارهایی برای مخالفت، با ادبیات دیگری هم می‌توان داد.

 


معاون اول رئیس قوه ‌قضائیه با بیان اینکه نکات ابهام‌آمیزی در موضوع ترور دادستان زابل وجود دارد، تاکید کرد؛ در خصوص ادعای جیش‌العدل ،دوستان در بخش امنیتی در حال بررسی هستند.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی معاون‌اول قوه‌قضائیه در حاشیه مراسم بزرگداشت حبیب‌الله عسگراولادی که در مسجد ارگ تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اقدامات قوه قضائیه در مورد ترور دادستان زابل، چه بوده است، اظهار کرد: پیگیری‌های لازم در این مورد در حال انجام است.
وی در مورد اقدامات دستگاه‌های امنیتی در واکنش به اقدامات گروهکی به نام جیش‌العدل که مسئولیت ترور دادستان زابل را بر عهده گرفته است، با بیان اینکه این موضوع نکات ابهام‌آمیزی دارد، گفت: این موضوع در حال بررسی است و دوستان ما در بخش امنیتی در حال بررسی این موضوع هستند.

 


مدیر برنامه‌ریزی تشکل‌ها و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از گردهمایی بزرگ معنوی هیئت‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در روز سه‌شنبه 8 محرم خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد طاهری گفت: در روز سه‌شنبه 8 محرم هیئت‌های دانشجویی در هر استان گردهمایی بزرگ معنوی را در یکی از دانشگاه‌های استان با حضور همه استادان و دانشجویان برگزار می‌کنند و از افتخارات دانشگاه‌های ایران است که جایگاه خاصی را برای نشر فرهنگ قرآن و اهل بیت دارند.
ایشان در ادامه فرمودند: بیش از 500 هیئت دانشجویی در دانشگاه‌ها فعالند و برنامه‌های ویژه‌ای را برای این ایام در حال برگزاری دارند. پیش از محرم و در ایام عید قربان نشستی را با دبیران هیئت‌های دانشجویی طی سه روز در مشهد برگزار کردیم و با دعوت از اساتید مجرب و محصولات فرهنگی پوستر و کتاب کارها نکات مهمی را برای برگزاری باشکوه این ایام به آنها متذکر شدیم.
وی بیان کرد: با توجه به تقارن ایام محرم و هفته قرآن به هیئت‌های دانشجویی توصیه کردیم برنامه‌های قرآنی را نیز در دستور کار خود قرار دهند و کرسی تلاوت و ختم قرآن گروهی داشته باشند.
مدیر برنامه‌ریزی تشکل‌ها و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: مشارکت دادن همه کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی در برنامه‌های هیئات دانشجویی از دیگر برنامه‌هایی بود که از امسال به آن پرداخته شده است.

 


مراسم بزرگداشت مرحوم عسکراولادی با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، مردم و بازاریان در مسجد ارک تهران برگزار شد.
در این مراسم که از سوی جبهه پیروان برگزار شد، جمعی از نمایندگان مجلس، اعضای حزب مؤتلفه و جبهه پیروان و جمعی از دولتی‌ها شرکت داشتند.
شایان ذکر است؛ معاون اول قوه قضائیه، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند.

 


یکی از مذاکره کنندگان هسته‌ای پیشین ایران با اعلام اینکه ایران و 5+1 به توافق رسیده‌اند، گفت که فقط آمریکا باید در زمینه لغو تحریم‌ها با کشورهای مذاکره کننده همکاری کند.
به گزارش فارس به نقل از «یواس نیوز»، «سید حسین موسویان» یکی از مذاکره کنندگان هسته‌ای پیشین ایران درباره آخرین دور از مذاکرات ایران با 5+1 گفت: «میان روسیه، چین، کشورهای اروپایی و ایران توافقی ایجاد شده است فقط آمریکا باید در زمینه کاهش تحریم‌ها به این روند بپیوندد.»
موسویان که هم اکنون به عنوان پژوهشگر در دانشگاه پرینستون فعالیت دارد، همچنین گفت: «آمریکا با کنگره در زمینه لغو تحریم‌ها مشکل دارد و این مشکل (اصلی) با گروه مذاکره کننده با ایران است. آنها نمی‌توانند با مذاکرات تحریم‌ها را لغو کنند.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10