(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 آبان 1392 - شماره 20637

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هنوز بر سر آن عهد که بستیم هستیم... (نگاه)
با حضور وزیر دفاع صورت گرفت
افتتاح خط تولید موشک پدافندی صیاد 2
درمکتب امام
معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل: شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی موفق نبوده است
برای دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان
رئیس جمهور امروز به مجلس می‌رود
ویژگی جهاد امام حسین(ع) (1)
هاشمی رفسنجانی: امیدوارم نتایج مذاکرات به سمت پیشرفت باشد
عضو کمیسیون آموزش مجلس: سؤال نتیجه ندهد استیضاح فرجی‌دانا در مجلس کلید می‌خورد
   


محمدهادی صحرایی
وقتی محرم از راه می‌رسد گویی عالم به روز رستاخیزش می‌رسد ولی آرام آرام. و هر چند که کاروان امام به دشت پربلا نزدیک‌تر می‌شود در اندرون عالم جان ما نیز انقلاب رخ می‌دهد ولی آرام آرام. انگار با آمدن محرم و بوی سیب و گلاب، نفس به ریه بی‌رمق ستمدیدگان و قلبهای شکسته می‌رسد ولی آرام آرام. آری کربلا مرکز عالم است و قدما نیز راست گفته‌اند که عالم از چهار عنصر آب و آتش و خاک و هوا درست شده است. آب همان مهریه مادر حسین(علیه‌السلام) است که از او و کودکانش دریغ کردند. آتش نیز همان است که به خیمه‌گاهش زدند و دامن کودکانش را نیز گرفت. خاک هم همان تربت اوست که مهر نماز ما و شرط صحت آن است و کاممان را با آن گرفته‌اند و هوا نیز همین شوقی است که در سر ما افتاده و ما را هوایی و هوادارش کرده است و بعد از 1374 سال هنوز از سر ما نیفتاده و هنوز به عشق او و با شعار او و مثل او در راه خدا، شهید می‌دهیم. از دانشمند و دادستان و مرزبان در ایران گرفته تا مردم کوچه و بازار سوریه و لبنان و عراق و بحرین و تا هر کوچه‌ای که بیرق عزای حسین را بر پیشانی خود دارد.
این عجیب نیست که با آمدن محرم اندک اندک جمع مستان می‌رسند. شهیدی پس از سالها شناسایی می‌شود. قبر شهیدی پس از سالها مشخص می‌شود. گروهی مرزبان مظلومانه شهید می‌شوند. دادستانی هم همین‌گونه و همه اینها با آمدن محرم است و شاید دلیلی است بر اینکه باز بوی محرم رسد ز راه. و اینکه این مردم آخرالزمان به حسین(علیه‌السلام) می‌گویند که هنوز بر سر آن عهد که بستیم هستیم. عهدی که از کربلا تا کربلاست و ما از کربلای حسین(علیه‌السلام) همه چیز یاد گرفتیم. بعد از رقیه او دانستیم که باید به بچه‌ها بیشتر محبت کنیم و با آنها مهربان‌تر باشیم. مبادا از چیزی بترسند و مبادا تشنه بمانند. مبادا بچه‌ای یتیم گریه کند و هزاران مبادای دیگر. بعد از علی اصغر که هنوز بعد از او آب خوش از گلویمان پایین نرفته یاد گرفتیم که در راه خدا باید از همه چیز گذشت و سربازی برای خدا کوچک و بزرگ ندارد. و حسین جان تو باید ما را ببخشی که بعد از تو و فرزندانت هنوز آب می‌خوریم هر چند که این را هم به ضرورت حیات می‌خوریم و تا ابد حسرت یک مشت آب برای طفل رباب را می‌خوریم، هر چند به ما آموخته‌اند و ما هم به فرزندانمان که به هر جرعه آبی توان نوش کرد حسین را نباید فراموش کرد. بعد از کربلای تو و برای همدردی با توست که هیچ مظلومی نمک‌اشک برای تو را با شهد و شیرین این دنیا عوض نمی‌کند و ما نیز تا ابد برای تو که عدل ستمدیده‌ای گریه می‌کنیم.
اصلاً اگر قرار باشد دوباره کربلا پیش بیاید این بار ما تعیین کننده‌ایم و تمام کننده. حسین؛ آرام جانم، ما را ببخش. قول می‌دهیم این بار دیگر از بنی هاشم کسی به میدان نرود، این بار دیگر عباس‌های ما به میدان خواهند رفت، علی‌اکبر و علی اصغر هم از ما هستند. ما هزاران علی اصغر داریم که پیشکش تو و حضرت رباب. من خودم سالهاست در همایش شیرخوارگان هزاران هزار مادری را می‌بینم که شیرخواره‌اش را سر دست گرفته و به تو التماس می‌کند که این سرباز را هم از ما بپذیر و اگر تو بپذیری بر ما منت گذاشته‌ای اینها نه تنها در ایران که حتی در آمریکا هم هستند. یعنی در آمریکا و آفریقا و انگلیس و آلمان و لبنان و عراق و هر جا که بوی سیب و گلاب به مشام رسیده است علی اصغر تو فدایی و پیشمرگ دارد و همه اینها فدایی تو و آماده فرمان تو هستند. حالا اگر همه گزینه‌های یزید هم روی میز باشد، باشد. ما که برای همه گزینه‌های آنها فقط یک جواب داریم که تو فرمودی هیهات هیهات منا الذله. آقا جان؛ سالهاست که صغیر و کبیر ما برای صغیر و کبیر کربلایت آتش به جگر دارند و حرارت به قلب. حسین؛ روح و روانم، جان چه ارزشی دارد در برابر شما هر چه داریم نثار شما. از جان بالاتر بخواه به دیده منت.
اگر دشمن نادان و عنود بخواهد دوباره خود را در کربلا رسوا کند قول می‌دهیم دیگر سیده زینب اسیر نخواهد شد. اصلاً زینب سیده است و باید سیادت بکند. او عقیله است و باید برایمان تدبیر بکند. او یادگار مادر پرپر شده و جوانمرگ ماست و بعد از مادر باید برایمان مادری بکند. درست است که ما به حسرت قبری که در مدینه شد گم و پیدا شده در مدینه قم به زیارت حضرت معصومه می‌رویم ولی از نام زینب بوی مدینه به مشاممان می‌رسد. بوی غربت مادر غریب ما و مادر غریبان.
اصلاً حسین(علیه‌السلام)؛ آرام جانم، دیگر هیچ زنی نباید به میدان جنگ بیاید. میدان جنگ ما جای مردان و نامردان است، مردانش با ما و نامردانش هم از دشمن. چرا که دشمن اگر مرد بود یک کف دست آب به اصغر می‌رساند. دشمن اگر مرد بود بعد از تو به سمت خیمه‌ها و حرمت رم نمی‌کرد. دشمن اگر مرد بود از دور به محله سیده زینب خمپاره نمی‌زد. هر چند این سنگ‌انداختن‌ها یعنی اینکه آل یزید و آل اسرائیل و آل وهاب و در یک کلمه آل شیطان هنوز از سیده زینب وحشت و ترس دارند تا چه رسد به خوفشان از حضرت عباس. آنها از علی اصغر تو هم خوف دارند و حتی از رقیه دست بسته. راستی حالا که اسم علی اصغر آمد و جامعه جهانی فدائیانت برای علی اصغر تو همایش جهانی گذاشته‌اند بگذار برایت بگویم حسین جان، می‌دانم که برای اتمام حجت با دشمنان و رسوا کردنشان بود که علی اصغر را سر دست گرفتی. می‌دانم که برای درس دادن به تاریخ بود و... همه اینها را می‌دانم و می‌دانم که از سوز تشنگی نه، که زشوق پریدن است نازی که حنجر علی ز لب تیر می‌کشد. همه اینها درست ولی ارباب بی‌کفن؛ بی‌جواب ماندن کلامت خیلی به غیرتمان برخورده تا چه رسد به جسارت و جنایت حرمله و الان بعد از گذشت 14 قرن از کربلای پربلایت ما هنوز مثل مارگزیده‌ها به خودمان می‌پیچیم و منتظریم تا از آل ابی‌سفیان و آل زیاد و آل مروان و حرمله‌ها همانها که با بی‌شرمی تمام خود را فرزند یزید می‌دانند انتقام بگیریم. همانها که مثل شتری که در خواب ببیند پنبه دانه، از تغییر نام محله سیده زینب به محله یزید حرف مفت فتوا می‌کنند[1] و نمی‌دانند که کل جهان محله سیده زینب است و تا ابد هم به همین نام خواهد ماند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1]. اشاره به یکی از مفتیان وهابی که گفته بود به کوری چشم رافضی‌ها پس از سقوط اسد نام منطقه سیده زینب را یزیدبن معاویه می‌گذاریم.

 


با حضور سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، خط تولید موشک پدافند هوایی صیاد 2 افتتاح شد.
سردار حسین دهقان در تشریح دستاوردهای جدید وزارت دفاع طی سخنانی با تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین و یاران باوفایش گفت: در راستای تامین تجهیزات پدافندی برای مقابله با تهاجمات هوایی، طراحی و ساخت موشک صیاد 2 در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: این موشک دارای موتور سوخت جامد، با سیستم هدایت ترکیبی و قابلیت‌های عملیاتی بالا است.
دهقان اظهار داشت: موشک صیاد 2، یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که براساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.
وی قابلیت بالای ضد جنگ الکترونیک و ردیابی خودکار و مستقل را از دیگر ویژگی‌های این موشک پدافندی ذکر کرد.
دهقان پیرامون سامانه «تلاش» نیز اظهار داشت: این سامانه، یک سامانه پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که برای مقابله با اهداف پرنده از جمله هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن به کار گرفته می‌شود و قادر است انواع بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین را نیز منهدم کند.
وی در ادامه افزود: سامانه تلاش به منظور آشکارسازی و ردگیری هدف موشک صیاد 2 بمنظور پوشش نقاط حیاتی و حساس کشور در مقابله با تهدیدات هوایی غافلگیرانه هواپیمای مدرن جنگی طراحی و ساخته شد که بحمدالله با تست‌های موفقی که انجام داده است در آینده نزدیک در چرخه تولید قرار خواهد گرفت.
دهقان تصریح کرد: سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع بحمدالله به سطحی از فناوری و قابلیت رسیده که قادر است به صورت کاملا بومی نیازمندی‌های موشکی نیروهای مسلح را طراحی و تولید کند، طراحی و ساخت موشک‌های سجیل، شهاب 2، 1 و 3، قیام، فاتح، ظفر، قادر، نصر و دهلاویه بخشی از این توانمندی موثر و بازدارنده است.

 


اهمیت تزکیه نفوس
انگیزه بعثت این است که:
- این نفوس سرکش را
- و این نفوس طاغی را و یاغی را
از آن سرکشی و از آن طغیان و از آن یاغی‌گری کنترل کند و تزکیه کند نفوس را.
آئین انقلاب اسلامی - ص 55

 


سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی موفق نبوده است.
غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز گذشته طی سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص ضرورت اصلاح ساختار شورای امنیت ضمن تاکید بر اینکه شورای امنیت با ترکیب اعضا و روش‌های کاری فعلی در انجام مسئولیت خویش در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی موفق نیست، تصریح کرد تقریبا کلیه اعضای سازمان ملل با توجه به این وضعیت و همچنین روند تحولات در عرصه بین‌المللی و ظهور فرصت‌‌ها و چالش‌های جدید در خصوص اصلاح ساختار شورای امنیت توافق دارند.
وی افزود: ترکیب فعلی شورای امنیت به لحاظ منطقه‌ای متوازن نیست و از نظر جغرافیای سیاسی نیز منعکس کننده واقعیت‌های امروز جهان نیست.
سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در بخش دیگری از اظهارات خویش دخالت شورای امنیت در وظایف نهادهای دیگر سازمان ملل به ویژه مجمع عمومی سازمان ملل، شورای اقتصادی و اجتماعی آن و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد نکوهش قرار داد و تاکید کرد روند نگران کننده‌ای در خصوص اقدام فزاینده شورای امنیت در زمینه هنجار سازی حقوقی و قاعده سازی وجود دارد. وی توسل غیر ضروری شورای امنیت به فصل هفتم منشور ملل متحد و تهدید یا استفاده از ابزار تحریم در موارد غیر ضروری را از دیگر موضوعات نگران کننده‌ای برشمرد که به اعتبار و مشروعیت تصمیمات شورای امنیت ضربه می‌زند.

 


معاون پارلمانی رئیس جمهور از حضور حجت‌الاسلام روحانی در جلسه روز یکشنبه مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خبر داد.
حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره حضور رئیس جمهور در صحن علنی مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: رئیس جمهور روز یکشنبه (امروز) در مجلس حضور می‌یابد.
عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت و رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت:‌جلسه بررسی صلاحیت و رأی اعتماد به نصرالله سجادی تا پیش از ظهر یکشنبه به پایان می‌رسد و بعدازظهر کمیسیون‌‌ها جلسات خود را برگزار می‌کنند.
مهدی کیایی مدیرکل روابط عمومی مجلس نیز با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی مخالفتی با پخش زنده جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ندارد، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا این جلسه و تمام جلسات علنی که با حضور خبرنگاران و با پخش زنده از رادیو فرهنگ صورت می‌گیرد را در صورت درخواست صدا و سیما به صورت زنده از کانال‌های مختلف پخش کند.
وی در گفت وگو با فارس بر عدم مخالفت مجلس با پخش زنده جلسه بررسی رأی اعتماد برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صورت در خواست صدا و سیما تأکید کرد و افزود: در خصوص جلسه روز یکشنبه نیز هیچ‌گونه درخواستی مبنی بر پخش زنده صورت نپذیرفته است.

 


يكي از نكته‏هايي كه در اين ايام خوب است به آن توجه بشود اين است كه ما از اين حادثه عاشورا بهترين درسي كه مي‏توانيم براي زندگيمان و براي ادامه انقلابمان بگيريم چه هست؟ رهبر معظم انقلاب بحث بسيار جامع، عميق و پرمعنايي را مطرح فرمودند و از جمله فرمودند درس مهمي كه از عاشورا مي‏گيريم اين است كه انسان هميشه آماده انجام تكليف باشد، هر چند تكليف اقتضا كند كه خطرهاي بزرگي را تحمل كنيم، حتي اگر بزرگترين خطرها، يعني خطر جان و ناموس باشد. تعبير ايشان اين بود كه هنگامي كه شرايط مناسب باشد بايد اقدام به كارهاي خطرناك هم كرد. اما منظور از شرايط مناسب چه هست؟ در چه شرايطي امام حسين(ع) اقدام به چنين كاري كرد كه مقام معظم رهبري فرمودند در شرايط مناسب بر هر مسلماني واجب است كه چنين اقدامي را انجام بدهد؟
امام حسين(ع) در مقابل دشمناني قيام كرد تا به شهادت رسيد. مقابله كردن با دشمن كه تحت عنوان جهاد واقع مي‏شود در اسلام بار‌ها اتفاق افتاده است؛ در زمان خود پيغمبر اكرم(ص) جنگ‏هاي زيادي اتفاق افتاد، اميرالمؤمنين(ع) هم جنگهايي با قاسطين و مارقين و ناكثين داشت، برادرش امام حسن(ع) هم با همان قوم جنگيد. خصوصيت جنگ سيدالشهداء(ع) چه بود كه مي‏فرمايد وقتي شرايط مناسبي باشد بايد چنين اقدامي كرد؟
در جهادي كه با كفار و مشركين انجام مي‏گيرد، تناسبي بين مجاهدين و رزمندگان اسلام با طرف مقابل و دشمنان در نظر گرفته مي‏شود. اگر جمعيت كفار و مشركين، عِده و عُده‏شان خيلي زياد باشد و مسلمان‌ها در حال ضعف باشند، در چنين شرايطي اقدام به جنگ نخواهد شد. اين همان شرايطي است كه سال‌ها پيغمبر اكرم(ص) با مشركين داشتند و با معاهدات و پيمان عدم تعرض سپري كردند. اما در واقعه عاشورا چيز عجيبي مي‏بينيم سيدالشهداء(ع) با چند نفر از خانواده‏ و فرزندانش، برادرش و چند نفر از اصحاب در مقابل دست كم سي هزار نفر قرار گفتند. آيا در باب جهاد، ما هيچ نوع جهادي داريم كه حتي اگر دشمن ده‌ها و صد‌ها و هزار‌ها برابر هم باشد باز هم بايد اقدام به جنگ كرد؟ ما در انواع جهادي كه در كتابهاي فقهي ذكر شده چنين جهادي سراغ نداريم. پس اين كار سيدالشهداء(ع) از چه مقوله‏اي بود؟ اين چه جور جهادي است؟ كدام شرايط بود كه ايجاب مي‏كرد چنين حركتي انجام بگيرد و مقام معظم رهبري مي‏فرمايند اگر اين شرايط براي ديگران هم واقع بشود واجب است همان كار را انجام بدهند؟ همين سيدالشهداء(ع) ده سال در زمان معاويه اين وضع را تحمل كرد و لشکركشي نكرد. اين شرايط چه بود كه در زمان يزيد اتفاق افتاد؟ اين را بايد در يك مقوله ديگري جست‌وجو كرد. بله مي‏توان در طرح مسائل جهاد در فقه به‌گونه‌‌اي تجديد نظر كرد و اگر فقها اجازه بدهند بر اقسام جهاد افزود.
اقسام جهاد
ما در اقسام جهاد، يك جهاد ابتدايي با مشركين داريم كه طبق فتواي بسياري از فقها منوط به حضور امام معصوم و اذن اوست. آن جهاد براي دعوت كفار به اسلام است كه بعد از اينكه حقانيت اسلام برايشان اثبات شد، اگر عناد ورزيدند و زير بار حق نرفتند، امام معصوم اگر صلاح بداند دستور جهاد مي‏دهد. يك قسم جهاد هم داريم كه جهاد با اهل بغي است، با كساني كه در داخل حكومت اسلامي سر به شورش برمي‏دارند. يك قسم جهاد هم داريم كه دفاع است. اگر كسي به كشورهاي اسلامي حمله كرد و به اصطلاح، كيان اسلامي به خطر افتاد بايد همه مسلمان‌ها سعي كنند آن خطر را برطرف و دفاع كنند، شبيه جنگي كه هشت سال بر ما تحميل شد و خداي متعال به بركت فداكاريهاي مردم ما اين توفيق را به ايشان داد كه حتي نگذارند يك وجب از خاك ما به دست دشمن بيفتد. جا دارد يك قسم ديگري هم بر جهاد بيفزائيم ـ هر چند كه اصطلاح معروف نيست ـ و آن دفاع از ارزشهاي اسلامي است. اگر خطري متوجه دين مسلمان‌ها شد، اينجا چه عكس‌العملي بايد نشان داد؟
جان فداي دين
مي‌دانيم احترام مسلمان در مقابل كافر به اين نيست كه از فلان پدر و مادر متولد شده؛ احترامش به خاطر اسلام اوست. در واقع در موارد دفاع از جان و مال و ناموس مردم، اسلام مع‌الواسطه به اين دفاع ارزش بخشيده است؛ يعني مسلمان‌ها كه جانشان و مال و زمينشان محترم است، اين احترامش بالعرض است؛ احترام بالذات مال اسلام است. حالا اگر خود اسلام به خطر افتاد، خود اسلام عزيزتر است يا مسلماني كه به واسطه اسلام عزت پيدا كرده است؟ خود اسلام عزيزتر است يا خاكي كه به بركت نام اسلام عزت پيدا كرده است؟ اگر دفاع از كساني كه بالعرض احترام پيدا كرده‌اند واجب است، احترام از چيزي كه ارزش بالذات دارد واجب نيست؟ در روايات زيادي وارد شده كه اگر خطري متوجه جانت شد، مالت را فداي جان كن. اما اگر خطري متوجه دينت شد، فرمود «اجعل نفسك دون دين» (بحارالانوار، ج 74، ص 63، باب 3)؛ جان فداي دين. هر كاري که مي‏شود انجام داد تا خطر را از دين رفع كرد اين كار را بايد انجام داد؛ اگر با مال است با مال، اگر با بيان است با بيان، اگر با سياست است با سياست، اگر با قرارداد است با قرارداد، اگر خون تو خطر را از دين دفع مي‏كند خون را بايد داد و افتخار كرد. البته دفع خطر هميشه با جان دادن نيست. رهبر معظم انقلاب فرمودند هر مسلماني بايد اقدام كند، خواه مستلزم خطري باشد و خواه نباشد. يعني راه‏هاي مختلف را بايد بررسي كرد، از هر راهي مي‏شود، خطر را بايد دفع كرد. آخرين راه، كاري است كه سيدالشهدا(ع) كرد.
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران كه بسيار شباهت دارد به انقلاب پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم خطرهايي متوجه دين شد كه بعد از رحلت پيغمبر اكرم(ص) هم سابقه داشت. متأسفانه ما كوتاهي كرده‌ايم در اينكه نقش اميرالمؤمنين صلوات الله عليه و خاندان پيغمبر را درست در رفع خطر از دين تبيين كنيم.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دامت بركاته)
در جمع پيشكسوتان انقلاب ـ مشهد مقدس ـ 13/11/84
زلال بصیرت در دهه اول محرم روزهای فرد منتشر می‌شود.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات در دست انجام ایران و گروه 1+5 در ژنو اظهار امیدواری کرد که نتایج گفت‌وگوهای سخت پیش رو، به سمت پیشرفت باشد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت، با گرامی‌داشت حماسه عاشورای حسینی و تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش، واقعه عاشورا را، رخدادی مهم و تاثیرگذار در تاریخ اسلام به ویژه تاریخ معاصر دانست و گفت: قیام امام حسین (ع) در واقع معنا و تفسیر کامل این جمله معروف است که امام حسین(ع) مصباح ‌الهدی و سفینه النجاهًْ است. هادی بشر برای نجات از جهالت و گمراهی، و مسیر نجات به سمت رستگاری و نور خواهد بود.
وی در سخنان خود به مذاکرات جاری در ژنو اشاره کرد و از آن به عنوان نقطه جدی و عطف در تاریخ ایران، منطقه و جهان نام برد و افزود: شرایط کنونی ایجاد شده برای جمهوری اسلامی ایران، تحمیلی و ظالمانه است و حل منصفانه این شرایط می‌تواند موجب اطمینان خاطر دنیا برای رفع تبعیض و تامین انرژی سالم و مسالمت‌آمیز هسته‌ای برای کل جهان باشد و اگر این مذاکرات مثبت پیش برود کار بزرگی است که عواقب آن، امنیت استفاده از انرژی در سطح بین‌المللی را به همراه خواهد آورد و منطقه آرام و مطمئن خواهد بود.
هاشمی رفسنجانی، رهنمودهای اخیر رهبری معظم انقلاب را به ویژه در مقطع کنونی در مورد حمایت از تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بسیار راهگشا و با معنا دانست.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت، طرح جمهوری اسلامی ایران را در این دور از مذاکرات، جامع و هوشمندانه توصیف کرد و گفت: این طرح نشان می‌دهد ایران به دنبال ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای نیست و تنها به دنبال تحقق حقوق خود و جامعه بین‌الملل برای استفاده از فواید و منافع انرژی هسته‌ای است.
وی در ادامه سخنان خود، یاد و خاطره مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی را به عنوان همرزم، همکار صمیمی و فعال خود و اعضای مجمع گرامی داشت و با اشاره به این که در جلسه امروز به جای ایشان گل گذاشته‌ایم، گفت: سابقه آشنایی بنده با ایشان و دوستانش به قبل از شروع مبارزات دوران انقلاب مربوط می‌شود و طی سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان از جمله دوستان و همراهان خوب و دلسوز یاران انقلاب بود.
بررسی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
در ادامه این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، پس از طرح موارد پیشنهادی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی، اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بحث و بررسی مبسوط اعضا، موارد ذیل به تصویب رسید.
1- مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری تولید.
2- اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت حرکت‌های توسعه‌ای بخش واقعی.
3- حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق:
- تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم.
- گسترش خدمات تجارت خارجی و خدمات زیرساختی ترانزیت.
- تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات.
4- توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان به ویژه همسایگان.

 


عضو کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد وزیر علوم برای پاسخ به سؤال نمایندگان امروز و یا یکشنبه هفته آینده به کمیسیون آموزش می‌آید و در صورت نتیجه‌بخش نبودن سؤال، استیضاح وزیر کلید می‌خورد.
زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان بنا نداشتند تا در ابتدای کار به تقابل با وزیر علوم بپردازند، اظهار داشت: به همین خاطر است که در مرحله اول سؤال از وزیر را در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: از آنجایی که ما بنا داشتیم رعایت مراحل امر به معروف با وزیر علوم را کرده باشیم مطالب مورد نظر خود را در کمیسیون و به طور شفاهی به وزیر منتقل کردیم و حال نیز به صورت رسمی سؤال را در دستور کار قرار دادیم، علاوه بر این مطالب خود را ازطریق رئیس‌جمهور نیز به وی منتقل می‌کنیم و در صورت نتیجه‌بخش نبودن این اقدامات مجلس استیضاح وزیر علوم را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با فارس خاطرنشان کرد: طرح سؤال از وزیر علوم با 18 امضاء به هیئت‌رئیسه مجلس تحویل داده شده و وزیر علوم یکشنبه هفته جاری و یا هفته آینده برای پاسخ به سؤال نمایندگان در جلسه کمیسیون حاضر می‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10