(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 20 آبان 1392 - شماره 20638

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وزیر دفاع: لیست اموال خود را به قوه قضائیه ارائه خواهم داد
وزیر کشور مطرح کرد
انتخاب استانداران با استعلام از نهادهای امنیتی
حسین فریدون: رئیس جمهور در آینده نزدیک نشست خبری ندارد
تاکید هاشمی رفسنجانی بر ارتقای دانش عکاسی
سرلشکر رشید: شهید تهرانی‌مقدم بنیانگذار قدرت موشکی سپاه بود
وزیر علوم در دیدار با وزیر آموزش و پرورش سوریه: ایران در حوزه آموزشی به دمشق کمک می‌کند
مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رأی اعتماد نداد
درمکتب امام
رمز فراموش نشدن انقلاب جهاني كربلا
خارج از دستور
دیدار ظریف با وزیر خارجه ژاپن
سردار تنگسیری خبر داد
تجهیز پهپادهای نیروی دریایی سپاه به سامانه دید در شب
جزئیات حمله به کنسولگری ایران در اربیل
   


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: حتما لیست اموال خود را به قوه قضائیه ارائه خواهم داد.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در حاشیه مراسم ختم پدر سیدعلی مقدم معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مسائل دفاعی به گفتن این جمله بسنده کرد که چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت پیرامون این مسائل صحبت خواهم کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا لیست اموال خود را به قوه قضائیه ارائه کرده‌اید، گفت: حتما این اقدام را انجام خواهم داد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به این سؤال که چه زمانی این اقدام را انجام خواهید داد، خاطرنشان کرد: هر سالی که مسئولیت گرفتیم این اقدام را انجام داده‌ایم.

 


وزیر کشور تاکید کرد: استعلام از نهادهای امنیتی برای انتخاب استانداران وظیفه وزارت کشور است.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در گفت‌وگو با فارس شبهات مطرح شده در خصوص برخی انتصاب‌ها در سطح استانداران بدون استعلام از نهادهای امنیتی را خلاف واقع دانست و اظهار داشت: استعلام از نهادهای امنیتی برای انتصاب استانداران وظیفه ماست و ما رایزنی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

 


مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: فعلا برنامه نشست خبری رئیس جمهور مشخص نشده است.
حسین فریدون مشاور رئیس جمهور در حاشیه مراسم ترحیم پدر سید علی مقدم معاون ارتباطات مردمی مقام معظم رهبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس جمهور در آینده نزدیک نشست خبری خواهد داشت یا نه، گفت: خیر فعلا برنامه‌ نشست خبری آقای رئیس جمهور مشخص نشده است.

 


هاشمی رفسنجانی با تأکید بر حرفه‌ای شدن هنر عکاسی و ضرورت توجه به نیازهای علمی عکاسان گفت: باید دانشگاه‌های ما از تجربیات میدانی عکاسان در جهت ارتقای دانش عکاسی استفاده کنند.
اکبر هاشمی رفسنجانی روز گذشته در دیدار هیئت مدیره «انجمن صنفی عکاسان مطبوعات» با یادآوری جمله معروف «مطبوعات رکن چهارم دمکراسی هستند»، گفت: عکس در روزنامه‌‌ها هم باعث افزایش جاذبه‌های تصویری می‌شود و هم سند متن خبر و گزارش خواهد بود.
وی افزود: بی‌مهری‌‌ها و برخوردهای تنبیهی اگر تخصصی نباشد و برخاسته از اختلافات ‌سلیقه‌ای باشد، مخلّ امنیت شغلی خواهد بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عکاسی را کاری مهم و نیاز جامعه دانست و متذکر شد «عکاسان لحظات تاریخی و ماندنی را ثبت می‌کنند».
هاشمی رفسنجانی با تأکید بر حرفه‌ای شدن هنر عکاسی و ضرورت توجه به نیازهای علمی عکاسان تصریح کرد: باید دانشگاه‌های ما از تجربیات میدانی عکاسان در جهت ارتقای دانش عکاسی استفاده کنند.

 


جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به توانمندی‌های شهید تهرانی‌مقدم تاکید کرد: وی بنیانگذار قدرت موشکی سپاه بود.
سرلشکر غلامعلی رشید در آستانه دومین سالگرد شهادت حسن تهرانی‌مقدم با اشاره به شخصیت وی اظهار کرد: وی یک شخصیت بسیار برجسته نظامی و کم‌نظیر در نیروهای مسلح بود. البته آن شهید، مظلوم خواهد ماند و هرچقدر درباره او گفته شود، در حد شأن او نخواهد بود.
وی افزود: شهید تهرانی‌مقدم بنیانگذار قدرت موشکی سپاه بود و ضربات سنگینی به بعثی‌ها و منافقین وارد کرده بود و در طول این 30 سال وارد هر عرصه‌ای که می‌شد، اثرات بسیار عظیمی از خود به جای می‌‌گذاشت.
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: شهید مقدم مردی با تفکرات متعالی، اراده قوی و اخلاص بسیار بود و همه نظامیان باید به این شهید افتخار کنند؛ البته همراهان او از برجستگان نیروهای مسلح بودند.

 


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار وزیر آموزش و پرورش سوریه خواستار تشکیل کارگروهی برای شناسایی نیازهای آموزشی سوریه به منظور حمایت ایران در حوزه آموزش به سوریه شد.
رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار وزیر آموزش سوریه در پاریس، گفت: بسیار جای تاسف دارد که در درگیری‌های جاری سوریه، صدمات و آسیب‌های جدی به شمار زیادی از مراکز آموزش عالی و زیرساخت‌‌های علم و فناوری این کشور وارد شده است.
وزیر علوم ابراز امیدواری کرد، با تلاش دولت سوریه این زیرساخت‌ها هرچه سریع‌تر بازسازی شود و ایران نیز همچنان به حمایت‌های خود جهت بازسازی اماکن آموزشی آسیب‌دیده در درگیری‌ها ادامه دهد.
فرجی دانا با بیان اینکه موضع ایران به رسمیت شناختن حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود می‌باشد، افزود: این حق مسلم مردم سوریه است که بتوانند سرنوشت خود و آینده کشورشان را بدون دخالت بیگانگان رقم بزنند.
وی اظهار داشت: بنابراین هرگونه دخالت خارجی در این زمینه به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.
هوزان الواز وزیر علوم سوریه نیز در این دیدار که در محل نمایندگی جمهوری اسلامی در یونسکو در پاریس صورت گرفت، گفت: روابط سوریه و ایران از جمله به دلیل اشتراکات فرهنگی، تاریخی و علمی دیرینه بوده و پیوندها و علایق موجود میان دو ملت خود را در بستر تاریخ نشان می‌دهد.
به گزارش تسنیم، وزیر آموزش ملی سوریه، ضمن تحسین از راهبرد رهبران ایران در حمایت از علم و فناوری‌های جدید، تصریح کرد: واقعیت این است که رهبران ایران به‌رغم تمامی مشکلات، کارشکنی‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی بیگانگان به‌ویژه حوزه علم، تکنولوژی و فناوری روز را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 


نمایندگان مجلس با ۱۲۴ رأی موافق، ۱۰۷ رأی مخالف و ۲۲ رأی ممتنع به سومین گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد ندادند.
جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی با حضور 205 نماینده با دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های سیدنصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برگزار شد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که برای دفاع از سیدنصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان به مجلس شورای اسلامی رفته بود، با بیان اینکه حتی وزرایی که از مجلس رای اعتماد کسب نکردند، چیزی حدود 40 درصد نمایندگان به آن‌ها رای داده‌اند، اظهار داشت: کسی که حمایت 40 درصد نمایندگان مجلس پشت سر خود دارد، پیداست که برای سمت‌های دیگر اگر پایین‌تر باشد، رای بالاتری خواهد داشت. خود این رای، پشتوانه‌ای برای فعالیت سیاسی این عزیزان است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: البته ما تابع رای اکثریت هستیم، مبنای ما این است. بر اساس اکثریت آرا حرکت خواهیم کرد، این قواعد سیاسی ما است.
روحانی با بیان اینکه به همین دلیل هم می‌گوییم همه تابع نظر مردم در 24 خرداد باشیم، اظهار داشت: آنچه اکثریت مردم آن را امضا کردند، همان مسیر را دنبال کنیم. مردم در 24 خرداد به افراط و تفریط، به خشونت، به خودرایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای «نه» دادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رای آری دادند.
روحانی با بیان اینکه این دولت ظرف زمانی کوتاه کار خود را آغاز کرده است، افزود: 84 روز از زمان شروع به کار دولت نگذشته و امروز هشتاد و پنجمین روز است و دولت ظرف 15 روز آینده در ظرف زمانی دوره 100 روزه گزارشی را به ملت عزیز خواهد داد.
موفقیت مذاکرات به معنای آرامش بیشتر برای منطقه و جهان است
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در خصوص مذاکرات هسته‌ای با بیان این مطلب که ما راه مذاکره را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: ما به زبان و عمل به طرف‌های مذاکره کننده گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب  نخواهد داد و ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نمی‌آورد و نیاورده است.
وی افزود: فقط ملت ایران از تحریم ضرر نمی‌کند بلکه این تحریم‌‌ها به ضرر تحریم‌کنندگان نیز است؛ ما تحریم را غیرقانونی و آن را راه‌حلی ناکارآمد می‌دانیم.
وی تاکید کرد: حداقل این مذاکره، این خواهد بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ما ضرر نخواهیم کرد و بنابراین مذاکره نتایجش آن است که به نفع دو طرف تمام خواهد شد و این همان برد برد است.
روحانی درخصوص وزیر پیشنهادی ورزش نیز گفت: از وقتی که آقای سجادی معرفی شد، همه آنهایی که در کار ورزش حرفه‌ای هستند یا بسیاری از آنهایی که در ورزش قهرمانی کار می‌کنند به ویژه آموزش وپرورش بسیار استقبال کردند.
پس از سخنرانی رئیس‌جمهور، لاریجانی رئیس مجلس از وی تشکر کرد و ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی موافقان و مخالفان را اعلام کرد. بر این اساس سید محمد بیاتیان نماینده بیجار که قسمتی از وقت خود را به زهره طبیب‌زاده نوری نماینده تهران داد و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه که قسمتی از وقت خود را به فاطمه رهبر نماینده مردم تهران داد، به عنوان مخالفان جلسه و اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان که قسمتی از وقت خود را به عیسی امامی نماینده مردم گرگان داد و سید شریف حسینی نماینده اهواز که قسمتی از وقت خود را به کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده اردبیل داد، به عنوان نمایندگان موافق سخنرانی کردند.
در ادامه فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی اظهار داشت: سوال من از آقای سجادی این است که در زمان جنگ تحمیلی وی کجا بوده است و حتی یک روز سابقه جبهه و جنگ در سابقه وی ملاحظه نمی‌شود.
رهبر تاکید کرد: آقای سجادی در زمان مجلس ششم که تعدادی از نمایندگان در صحن علنی مجلس به اعتراض تحصن کردند و وقت خواستند تا استعفای دسته‌جمعی دهند،‌ وی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان مدیر استعفا داد و در سال 82 اگر تکرار واقعه ننگین 78 و 88 به وقوع می‌پیوست، می‌خواهم بپرسم که آقای سجادی چه نقشی را در این تحصن و خروج از حاکمیت مجلس ششم داشت؟
همچنین سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: دفاع ما از آقای سجادی، دفاع از اهمیت ورزش و جایگاه آن و نیز دفاع از مظلومیت 10 درصد ورزشکاران، 70 درصد ورزش‌دوستان و نیز 60 درصد جمعیت جوان کشور است که آن‌ها منتظرند تا تکلیف این وزارتخانه مشخص شود.
وی افزود: سجادی نگاه تخصصی به حوزه ورزش دارد و از جنس ورزش است و سالیان متوالی است که در حوزه‌های مختلف ورزشی ایفای نقش و وظیفه کرده و کاملا به این حوزه آشناست.
سجادی: از استعفایم در سال 82
دفاع نمی‌کنم
سیدنصرالله سجادی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان در دفاع از برنامه‌های خود خطاب به نمایندگان اظهار داشت: بنده در سال 58 به عنوان یک معلم در آموزش و پرورش استخدام شدم و در سال 60 با ابلاغ و دستور شهید باهنر افتخار خدمت‌گذاری در سمت مدیرکلی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش را پیدا کردم و در طول 52 ماه در وزارت آموزش و پرورش در این سمت توفیق خدمت داشتم.
سجادی در ادامه به سوال برخی نمایندگان نسبت به استعفایش اشاره کرد و گفت: برخی از نمایندگان در کمیسیون‌‌ها و همچنین در صحن مجلس در مورد استعفای بنده در سال 82 سوال کردند که در جواب می‌گویم بنده یک مدیر حرفه‌ای و نه سیاسی هستم که در این 32 سال به کشور خدمت کردم و سرباز امام راحل و رهبر انقلاب بودم. بنده را همه می‌شناسند که یک مدیر ورزشی و حرفه‌ای هستم. از استعفا و چنین حرکتی نیز نه دفاع می‌کنم و دفاع خواهم کرد، چرا که اتفاقی است که افتاده اما اگر به بنده رای بدهید با پشتیبانی شما کار خواهم کرد.
مجلس به نصرالله سجادی رأی اعتماد نداد
پس از سخنان سجادی، نوبت به رای‌گیری نمایندگان رسید و نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از مجموع 253 رأی مأخوذه نمایندگان، با 124 رأی موافق و 107 رأی مخالف و 22 رأی ممتنع نتوانست تصدی وزارت ورزش و جوانان را در دست بگیرد.
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت‌های بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مورد رسیدگی قرار گرفت.
براساس مصوبه مجلس در اجرای بند ز ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 19 آذر 1382 وزارتخانه مذکور مکلف است بابت فعالیت‌های ارائه خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات با تصویب هیئت وزیران، مبالغی به عنوان حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت و جریمه قانونی جبران عدم انجام تعهدات، وصول و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.
نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند 100 درصد مبالغ مذکور در لوایح بودجه سالانه برای وزارتخانه یادشده منظور می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اولویت استفاده از فناوری‌های داخلی و تولیدات ملی صرف هزینه‌های ردیف‌های مصوب در بودجه‌های سالانه در امور خدمات زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم و روستایی و ارائه‌کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تامین هزینه‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارتخانه مذکور گردد.
مجلس با 159 رای موافق، 9 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن علنی ماده واحده این لایحه را به تصویب رساند.
قرائت نامه معرفی وزیر جدید ورزش و جوانان
در ادامه ضرغام صادقی نامه حجت‌الاسلام روحانی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس در خصوص معرفی محمود گودرزی به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان را در صحن علنی قرائت کرد.
گفتنی است، محمود گودرزی استاد تمام رشته علوم ورزش دانشگاه تهران است و از سال از 1387 تا کنون، ریاست دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران را برعهده داشته است.
علی لاریجانی رئیس مجلس زنگ پایان جلسه علنی را به صدا درآورد و اعلام کرد که جلسه بعدی 26 آبان ساعت 8 صبح برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تشکیل خواهد شد.

 


گرانفروشی و احتکار موجب تضعیف اسلام است
- گران فروشان
- و محتکران بی‌انصاف
گمان نکنند که این ظلم در حال حاضر چون سایر احوال است.
امروز این نحو جنایات که ممکن است به شکست جمهوری اسلامی منجر شود، کوشش در تضعیف اسلام است. آئین انقلاب اسلامی - ص 474

 


گرچه اين وجود مبارك سیدالشهدا تجلّي أعظم است و بدون تجافي به جهان بشريت فيض رساند، می‌رساند و خواهد رساند؛ لكن حالات او يكسان نيست. آن وقتي كه در مدينه بود، با آن وقتي كه در مكه و كربلا سخنراني می‌كرد يكسان نيست. گرچه اَلحَسَنُ وَ الحُسِين اِمامانِ قاما اُو قَعَداً (1)؛ لكن اگر نشسته حرف بزنند، تجلّي عظيم دارند؛ ايستاده در ميدان كربلا رَجز بخوانند، تجلّي أعظم دارند؛ خوابيده در قتلگاه اِلهي رَضَاً بِقَضائِك بگويند، تجلّي أعظم دارند؛ بالاي نِي قرآن بخوانند، تجلّي أعظم دارند؛ در طشت دولت اَموي در مجلسين كوفه و شام سخنراني كند، تجلّي أعظم دارد. گرچه اَلحَسَنُ وَ الحُسِين اِمامانِ قاما اُو قَعَداً؛ ولي اگر ( قَعَداً )، تجلّي عظيم دارند؛ اگر ( قاماً )، تجلّي أعظم دارند. كه إن شآءَ الله فضلا‌ء، علماء، نويسندگان، گويندگان، مداحان، سرايندگان در طول سال، مخصوصاً در محرّم و صفر اين رسالت سنگين را به دوش دارند كه جلال و شكوه شهادت سالار شهيدان را بيش از پيش به اين امت فداكار منتقل كنند.
صيانت از دستاوردهاي نهضت حسيني، رسالت كنوني همگان
امّاآنچه در بخش كنوني رسالت ماست؛ صيانت اين تجلّي أعظم است، اين تجلّي أعظم بايد حفظ بشود. ما درباره انقلاب، نسل اوّل و دوّم و سوّم و مانند آن داريم، ولي درباره تجلّي أعظم عاشورا همه، نسل اوّلند و نسل نو ! همان اندازه كه ما از حسين بن علي مطّلعيم، جوانان ما هم بهره مندند؛ همان اندازه كه تبار و نِيا و نياكان ما از كربلا با خبر بودند، ما هم مستحضريم. آنچه كه وظيفه ماست و مشكل جوان‌هاي ماست و رسالت حسينيه‌ها و مسجد‌ها و رسانه‌های گروهي و نويسندگان و سخنرانان است، صيانت دل‌ها و افكار نسل سوّم انقلاب است. انقلاب، نسل اوّل دارد، نسل دوّم دارد، نسل سوّم و چهارم دارد كه ممكن است خداي ناكرده برخي آسيب ببينند. وظيفه ما صيانت انقلاب است براي نسل‌های آينده و توجيه نسل سوّم انقلاب است به مزاياي آنچه كه در صدر انقلاب گذشت.
مشكلات حكومتي امير مؤمنان (ع) با نسل سوّم مسلمانان
يك جرياني را به عرضتان برسانم تا روشن بشود كه وظيفه ما درباره حفظ انقلاب نسبت به نسل سوّم چيست. شما جريان انقلاب اسلامي صدر اسلام را شنيده ايد؛ يعني رسول گرامي (ص) 13 سال در مكه ارشاد كردند، هدايت كردند، بعد مجبور به مهاجرت شدند، به مدينه تشريف آوردند، حكومت اسلامي تشكيل دادند، جنگ هائي بر آن حضرت تحميل شد، بر جنگ‌ها فاتح و پيروز شدند؛ يَدخُلُونَ فِي دِينِ اللهِ اَفواجاً (2) را پشت سر گذاشتند و رحلت كردند؛ و بعد از او اِرتَدَّ النّاسْ إلا ثَلاثْ اُو اَربَع(3)، يعني اِرتَدُّ عَنِ الوِلايَه لا عَنِ الاِسلامِ ظاهِراً؛ آنگاه با تشكيل سقيفه وجود مبارك علي بن أبيطالب منزوي شد.
نسل اوّل انقلاب اسلامي پیامبر، علي بن أبيطالب بود و همسالان و هم سنان آن حضرت. هم سن‌های آن حضرت يا شهيد شدند يا به طور عادي مردند يا بيمار شدند يا در اثر سالمندي از صحنه سياست و اجتماع فاصله گرفتند يا احياناً خداي ناكرده كج راهه رفتند. نسل دوّم انقلاب هم به شرح ايضاً؛ بسياري از آن‌ها در جنگ‌ها شهيد شدند، بسياري از آن‌ها منزوي شدند، بسياري از آن‌ها مردند، بسياري از آن‌ها بيمار شدند، بسياري از آن‌ها از صحنه سياست خارج شدند و گروه بسيار كمي ماندند، عدّه‌اي هم كج‌راهه رفتند.
امّا نسل سوّم انقلاب اسلامي، يعني كساني كه علي بن أبيطالب (ع) وقتی روي كار آمد؛ اين‌ها 25 سال داشتند.25 سال يك انساني است كه هم قدرت تصميم‌گيري دارد، هم قدرت نبرد دارد، هم كارهاي سياسي دست اوست، هم كارهاي اجتماعي دست اوست؛ و قشر عظيم مردم مدينه را اين نسل سوّم تشكيل می‌دادند، بين 15 سال تا 30 سال. وجود مبارك علي بن أبيطالب بعد از 25 سال خانه نشيني، جريان كشتن عثمان و قيام مردمي و دعوت علوي طرح شد و به حضرت مراجعه كردند، حضرت را به عنوان خليفه مسلمين پذيرفتند؛ عهد الهي را بعد از 25 سال وفا كردند، پيام غدير را بعد از گذشت چندين سال وفا كردند؛ آنگاه چند جنگ را بر آن حضرت تحميل كردند. همه ما، مخصوصاً دلسوزان انقلاب، اينهائي كه تلاش و كوشش می‌كنند براي صيانت انقلاب كه اجر همه آن‌ها با ذات أقدس إله باشد؛ بايد عنايت كنند كه نسل سوّم، امانت الهي است،ما بايد اين امانت‌ها را حفظ بكنيم.
گروه زيادي از جمعيت مدينه را نسل سوّم انقلاب تشكيل می‌دادند، وجود مبارك علي بن أبيطالب می‌فرمود: من به شما چه بگويم؟! شما وقتي به دنيا آمديد كه مرا منزوي كردند، بيل به دستم دادند، من مجبوربه كشاورزي شدم. من به شما از جريان ليلهُ المَبيت سخن بگويم كه شما دنيا نبوديد، من از جريان غدير سخن بگويم كه دنيا نبوديد، از حديث منزلت و حديث يومُ الدّار و اَنَا مَدينَهُ العِلم(4) سخن بگويم كه شما دنيا نبوديد، از «مَا قَلَعتُ بابَ خِيبَر بِقُوَّهٍ جَسَدانِيَّهْ بَلْ بِقُوَّهٍ مَلَكوتِيَه» (5) حرف بزنم كه دنيا نبوديد، در جريان جنگ بدر و حنين و احزاب كه همه جا نام علي بود سخن بگويم كه شما دنيا نبوديد؛ يك وقتي به دنيا آمديد كه دشمنان من، مرا منزوي كردند، در خانه نشستم، مرا اهل كشاورزي كردند؛ به جاي اينكه سلحشور ميدان جنگ باشم و رهبر انقلاب باشم، شدم كشاورز باغ!! من درباره خودم، سوابق خودم به شما چه بگويم ! نه شما بوديد و نه می‌دانيد!!‌
اين جمعيّت اگر خداي ناكرده گوش اين‌ها به حرف راديوهاي بيگانه باشد، اين‌ها قهراً جنگ جمل را، جنگ صفّين را، جنگ نهروان را بر وجود مبارك حضرت امير تحميل می‌كنند، سرانجام او را شهيد می‌كنند و اين انقلاب اسلامي صدر اسلام را به دست اَمويان و مروانيان می‌دهند، تا برسد به هزار و دويست سال و سيصد سال به دست پسر پهلوي ! يعني اينچنين نيست كه اين 2500 سالي كه می‌گويند شاهنشاهي 2500 ساله، همه اش پهلوي و قجر و امثال اين‌ها بودند ! بخشي را پهلوي و قجر و چنگيز اداره می‌كردند، بخشي را اشكاني و ساساني و ساماني اداره می‌كردند، بخشي از اين حلقات را هم مرواني و اَموي و عباسي اداره می‌كردند. ايران در ساليان متمادي تحت حكومت عباسيان بود، قبلش تحت حكومت مروانيان و اَمويان بود؛ اين حلقه‌های پليد ساساني و ساماني و هخامنشي را، قجر و پهلوي وصل كرده است.
سرّ فراموش نشدن انقلاب جهاني كربلا
جريان كربلا چون خون و شهادت و اسارت است وحاصل قرباني جوان‌ها و اسارت عقيله بني هاشم است و سخنراني بالاي نِي با سر بريده است و …؛ اين‌ها را هرگز انقلاب و تاريخ نتوانست فراموش كند !زينب كبري صريحاً در مجلس شام سوگند ياد كرد، فرمود: يزيد ! گرچه الآن كلّ خاورميانه در اختيار توست …، شما مستحضريد آن روزي كه يزيد حاكم شام بود، تنها سخن از شام و حجاز و يمن و امثال اين‌ها نبود؛ كلّ خاورميانه بود. خاورميانه دو بلوك مقتدر و امپراطوري داشت،‌ يكي امپراطوري شاهنشاهي بود كه تسليم شد، يكي هم امپراطوري روم بود كه تسليم شد. آن طرف آب، يعني باختر دور هنوز كشف نشده و در دسترس كسي نبود؛ خاورميانه بود و تحت حكومت اَمويان. وقتي زينب كبري (س) در شام سخن می‌گويد؛ يعني گرچه امپراطوري ايران و امپراطوري روم در اختيار شماست، كلّ حجاز در اختيار شماست؛ امّا قسم به خدا نام ما ماندني است، قسم به خدا نام ما جاويد است، قسم به خدا آن توان در اختيارت نيست كه نام حسين بن علي را خاموش كني(6)؛ اين خون با دلهاي مردم كار دارد، نه با خاك مردم، نه با تاريخ مردم ! اگر اين فراتر از تاريخ است، با نسل اوّل و دوّم و سوّم يكسان حرف می‌زند. جريان انقلاب كربلا حساب ديگري دارد. امّا جريان‌های ديگر احياناً ممكن است نسل اوّل و دوّم و سوّم عوض بشوند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در مراسم افتتاحيه نمايشگاه تجلّي أعظم عاشورا؛سپاه پاسداران آمل ـ 3/ 12/ 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بحار الأنوار/ 43/ 291 (2) سوره نصر/ 2 (3) ر. ك: رجال الكشّي/ 8
(4) الإرشاد/ 1/ 33 (5) الأمالي لِلصدوق/ 415 ـ (با اندكي اختلاف)
(6) ر. ك: الإحتجاج/ 2/ 309 ـ ( اِحتجاجُ زينب بنت علي بن أبيطالب حِينَ رَاَتِ يَزيد (لَعَنَهُ الله) يَضرِبُ ثَنايا الحُسين (ع) بِالمخصره)
خوان حکمت روزهای یک شنبه منتشر می‌شود.

 


انتقاد نمایندگان به سخنان
رئیس جمهور در مجلس
برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخنان حجت‌الاسلام روحانی در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، متهم کردن مجلس به تندروی را اشتباه خواندند.
در همین رابطه، علی اصغر زارعی نماینده تهران در مجلس اظهار داشت: صحبت‌های ابتدایی رئیس جمهور در مورد مجلس خوب نبود و از موضع متکبرانه صحبت کرد که همین امر بر رای اعتماد سجادی اثر منفی گذاشت.
همچنین محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس در این خصوص گفت: به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم رأی مثبت نمایندگان به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان صحبت‌های رئیس جمهور در مجلس بود که وی چند بار تکرار کرد مردم به خشونت و افراط و تفریط رأی نداده‌اند.
دهقان در گفت وگو با مهر افزود: این اظهارات رئیس جمهور باعث دلخوری برخی از نمایندگان شد که نباید 49 درصدی که به رئیس جمهور رأی ندادند، متهم به افراط و تفریط و خشونت شوند.
همچنین مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه مجلس تبلور اراده ملت است، گفت: زمانی که آقای روحانی گفتند که پیام 24 خرداد را بشنوید، بعد‌ها در 24 مرداد ماه نیز پیام دیگری را شنید و باید بر طبق آن عمل می‌کرد.
وی در گفت وگو با فارس افزود: رای مجلس برای دولت در حقیقت صیانت از همان شعارهایی است که مردم در 24 خرداد به آن رای دادند.
تمدید سرپرستی در وزارت ورزش نیاز به مجوز رهبری دارد
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از نیاز به مجوز رهبری برای ادامه فعالیت سرپرست وزارت ورزش و امورجوانان در صورت عدم اعتماد مجلس به گودرزی در جلسه یکشنبه آینده خبر داد.
محمد دهقان در پاسخ به این سوال که با توجه به پایان مهلت سرپرستی وزارت ورزش و امورجوانان در 24 آبان ماه و برگزاری جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی در 26 آبان تکلیف این وزارتخانه در روز شنبه 25 آبان ماه چیست، گفت: به لحاظ قانونی سرپرست روز شنبه 25 آبان ماه دیگر امکان هیچ اقدامی در این وزارتخانه را ندارد و امضاهای وی غیر قانونی می‌شود.
وی ادامه داد: اما معاونان وی تا زمانی که از سمت خود عزل نشده اند، می‌توانند به وظایف قانونی خود ادامه دهند.
عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت وگو با مهر خاطرنشان کرد: می‌توان به دیده اغماض به این یک روز نگاه کرد اما در صورتی که مجلس روز یکشنبه آینده نیز به وزیر پیشنهادی رای اعتماد ندهد در آن زمان ادامه فعالیت سرپرست وزارت ورزش و امور جوانان نیازمند مجوز از سوی رهبر انقلاب است.

 


وزیر خارجه ژاپن در دیدار با همتای ایرانی‌اش در تهران ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر بین ایران و 1+5 در مورد مسئله هسته‌ای توافق حاصل شود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به محض ورود به تهران پس از سفر به ژنو با «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.
کیشیدا در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران و تشکر از مهمان‌نوازی مقامات ایرانی تأکید کرد که وی برای اعلام دوستی بین ایران و ژاپن اولین سفر خود را به تهران انجام داده است.
وزیر خارجه ژاپن با اشاره به اینکه ظریف در طی روزهای گذشته مذاکرات مهمی در ژنو داشته، تصریح کرد که من به همت شما برای حل مسئله هسته‌ای احترام می‌گذارم.
وی با بیان اینکه اخباری شنیده است که حاکی از عدم دستیابی به تفاهم بین ایران و  1+5 بوده، اظهار داشت: امیدوارم طرف‌های 1+5 سریعتر با ایران توافق کنند.
به گزارش فارس، ظریف هم ضمن خوشامدگویی و عذرخواهی به علت تأخیر به وجود آمده در دیدارش به همتای ژاپنی تأکید کرد که دو کشور رابطه‌ای تاریخی دارند.

 


جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه از تجهیز پهپادهای این نیرو به تجهیزات دید در شب خبر داد.
سردار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اهمیت خلیج‌فارس و رفتارشناسی حضور آمریکایی‌ها در این منطقه گفت: ما دائما در پیام‌هایمان در رزمایش‌ها، تمرینات و مصاحبه‌ها گفته‌ایم که خلیج‌فارس، خانه ما است و هیچ‌گاه کسی در خانه‌اش آتش روشن نمی‌کند، لذا ما هرگز بدنبال ایجاد مناقشه، جنگ و یا بحران در خلیج‌فارس نیستیم.
وی درگفت‌وگو با فارس، تاکید کرد: ما در ندسا قادریم تمام مرزنشینان را بسیج و پایشان را به دریا باز کنیم و تجهیزاتی برای آوردن همه مردم برای دفاع از امنیتشان در دریا وجود
دارد.
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین با اشاره به توان موشکی ندسا گفت: ما امروز هم شناور و هم موشک را می‌سازیم و روز به روز بر روی بردهای آن کار می‌کنیم و پیشرفت می‌کنیم و حد یقف هم نداریم.
وی افزود: اینکه شناور با سرعت 50 نات (معادل 6/92 کیلومتر بر ساعت) حرکت کند و موشک به آن اصابت نکند و هواپیمای دشمن هم نتواند آن را بزند و در عین حال بتواند موشک خود را شلیک کند، یک قابلیت بزرگ است که نیروی دریایی سپاه آن را دارد و همه موشک‌هایی که شلیک کرده‌ایم هم به هدف خورده است.
تنگسیری با اشاره به برنامه‌ریزی ندسا برای استفاده از زیردریایی‌ها در آینده اظهار داشت: توان نیروی دریایی سپاه هم‌اکنون بر 5 پایه اصلی بنا شده، پایه شناوری و پایه موشکی که دشمن از این 2 پایه بسیار هراس دارد و همچنین پایه تفنگداری و تکاوری، پایه هوادریا و پایه پهپاد، انشاءالله پایه ششم نیز در آینده به آن اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به حضور نیروی دریایی سپاه در آبهای آزاد، تصریح کرد: بسیجیان و تفنگداران ما در بیش از 32 کشتی که به آبهای بین‌المللی می‌روند، مستقر هستند.
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به موشک ویژه نیروی دریایی سپاه برای مقابله با تهدیدات دریایی اظهار داشت: موشک‌های دریایی بالستیک نیستند بلکه موشکهای کروزپروازند و موشک بالستیک «خلیج‌فارس» یک نمونه موشک منحصربفرد است.
تنگسیری تصریح کرد: موشک‌های کروز در واقع موشک‌هایی هستند که با ارتفاع کمی پرواز می‌کنند و شناسایی آنها در رادار مشکل است. اما موشک خلیج‌فارس یک موشک منحصربفردی است که بصورت بالستیک از ساحل شلیک می‌شود و در دریا هدف را منهدم می‌کند.
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش دیگری به موضوع رصد ناوگان دریایی آمریکا و کشورهای فرامنطقه‌ای اشاره و خاطر نشان کرد: ما در محدوده خودمان از این شناورها فیلم‌برداری می‌کنیم و موردی هم نبوده که آنها بخواهند برخوردی کنند.
تنگسیری با بیان اینکه پهپادهای نیروی دریایی سپاه به تجهیزات دید در شب مجهز هستند، اظهار داشت: ما مدل‌های مختلف پهپاد را در اختیار داریم که برخی از آنها از روی مدلهای غنیمتی تولید و برخی را نیز خودمان طراحی و ساخته‌ایم.
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطر نشان کرد: ناوهای آمریکایی که تعدادشان هم قابل توجه است، هیچکدام در آبهای سرزمینی ما حضور ندارند. آنها حتی در آبهای تحت نظارت ما هم نیستند بلکه در آبهای کشورهای جنوبی خلیج‌فارس تردد می‌کند.

 


تجمع معترضین به کنسولگری ایران در اربیل با بازداشت مهاجمان و متفرق کردن تظاهرکنندگان پایان یافت.
ساعت 3 بعد از ظهر روز جمعه 17 آبان ماه برخی افراد در اعتراض به آنچه اعدام زندانیان کرد در ایران می‌خواندند در پارک «شاندر» اربیل تجمع کردند، اما تجمع اعتراضی این افراد به حمله به کنسولگری ایران در اربیل تغییر جهت یافت.
به گزارش فارس، معترضین برای تجمع در یک پارک مجوز کسب کرده بودند، اما گروهی از آنها که ایرانی‌تبار بودند با حرکت به سمت کنسولگری اقدام به پرتاب سنگ کردند که به دنبال این اقدام، نیروهای امنیتی (آسایش) وارد عمل شده و معترضان را متفرق و 7 نفر از آنها را بازداشت کردند.
وزارت کشور اقلیم کردستان عراق نیز ضمن محکوم کردن این حمله، بر مجازات عاملان این اقدام خشونت‌بار تأکید کرد.
براساس همین گزارش، ساعت 4 بعداز ظهر جمعه جمعی از معترضین علیه آنچه اعدام زندانیان کرد ایرانی مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل خوانده شد، تجمع کردند.
وزارت کشور کردستان در رابطه با مجوز این تظاهرات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برخی از نهادهای مدنی تقاضای صدور مجوز از استانداری اربیل برای برپایی تظاهراتی در روز جمعه در پارک «شانه‌ده‌ر» را به استانداری اربیل ارائه کردند، استانداری اربیل نیز در راستای اعتقاد به حقوق شهروندی و آزادی عقیده و بیان، مجوز درخواست شده را صادر کرد.
وزارت کشور کردستان عراق اقدامات صورت گرفته در محل تجمع اعتراضی روز جمعه را «غیرقانونی و آشوبگری» نامید و اعلام کرد: عاملان این اقدامات با مجازات قانونی روبرو خواهند شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10