(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21 آبان 1392 - شماره 20639

السفیر فاش کرد
نفوذ حزب‌الله در ارتش اسرائیل
رئیس‌جمهوری تونس خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای ملی شد
مخالفان بشار اسد در اجلاس اسلامبول با مشت و لگد به جان هم افتادند
چند شهر تحت کنترل تروریست‌ها به دست ارتش سوریه افتاد
تظاهرات سراسری دانشجویان علیه نظامیان حاکم در مصر
یورش نیروهای امنیتی آل خلیفه به عزاداران حسینی در بحرین
هزاران نفر در تایلند علیه فساد دولتی به خیابان‌ها ریختند
سیدحسن نصرالله: پیروزی‌های مقاومت را مدیون امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانیم
هزاران نفر در مراسم بزرگداشت آتاتورک شعارهای ضددولتی سر دادند
در دیدار با وزیر خارجه ترکیه
مالکی: عراق خواهان رابطه حسنه با همسایگان است
مردم فرانسه اولاند را «هو» کردند
بررسی بحران‌های منطقه‌ای در نشست وزیران خارجه روسیه، چین و هند
   


روزنامه لبنانی السفیر نوشت، حزب‌الله لبنان با نفوذ در یگان 8200 ارتش رژیم صهیونیستی به چشم و گوش این رژیم نفوذ کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این روزنامه لبنانی نوشت، یگان 8200 ارتش رژیم صهیونیستی چشم و گوش این رژیم تلقی می‌شود که حزب‌الله در آن نفوذ کرده است، یگانی که وظیفه آن شنود، رصد و دستیابی به اسرار حزب‌الله است.به نوشته این روزنامه، یگان 8200 آموزش‌های ویژه‌ای را درباره جمع‌آوری اطلاعات از طریق رایانه‌ها دیده‌اند و تماس‌های تمام شهروندان جهان عرب شنود می‌شود.با این حال حزب‌الله به این یگان که محرمانه‌ترین و سری‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید نفوذ کرده و این یکی از مهمترین و بزرگترین موفقیت‌های حزب‌الله به شمار می‌آید.السفیر به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت، این بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین شکست ارتش رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله لبنان است.

 


رئیس‌جمهوری تونس از احزاب مخالف خواست برای حل بحران جاری در کشور گفت‌وگوهای ملی را از سر بگیرند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، محمد منصف المرزوقی، رئیس‌جمهوری موقت تونس در گفت‌وگویی مطبوعاتی خواهان از سرگیری گفت‌وگوهای ملی در این کشور از هفته آتی شد.همزمان مخالفان تونسی به رهبری جنبش النهضه تا 15 نوامبر (24 آبان‌ماه) برای استعفای دولت حاکم مهلت داده است.
طبق توافق قبلی قرار بود دولت حاکم ظرف یک ماه استعفا دهد.
مخالفان گفته‌اند تا نخست‌وزیر کنار نرود، گفت‌وگوهای ملی آغاز نخواهد شد.

 


اختلاف شدید بین اعضای ائتلاف مخالفان سوری در نشست اسلامبول به درگیری لفظی و سپس درگیری فیزیکی منجر شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبه اسکای نیوز عربی، نشست روز یکشنبه ائتلاف مخالفان سوری در اسلامبول ترکیه که برای تصمیم‌گیری درباره شرکت در کنفرانس ژنو 2 برگزار شده بود به دلیل اختلاف شدید طرف‌های شرکت‌کننده به درگیری لفظی منجر شد و طرفین با یکدیگر گلاویز شده و با مشت و لگد به جان هم افتادند.
شدت درگیری‌ها به حدی بود که نیروهای پلیس ترکیه برای پایان دادن به این درگیری‌ها وارد سالن محل برگزاری کنفرانس شدند و طرف‌های درگیر را به خارج از سالن هدایت کردند.
این نشست بین گروه مخالفان سوری خارج‌نشین و برخی از مخالفان داخلی سوریه برگزار شده بود و در نهایت ائتلاف مخالفان سوری با شرکت در کنفرانس ژنو 2 به صورت مشروط موافقت کرد.
این ائتلاف تاکید کرد که باید تضمینی وجود داشته باشد که سازمان‌های امدادرسانی بتوانند به مناطق تحت محاصره در سوریه برسند، زندانیان سیاسی باید آزاد شوند و یک تحول سیاسی ایجاد شود.
این شروط در شرایطی مطرح شد که «احمد الجربا» رئيس ائتلاف مخالفان سوریه حدود یک هفته قبل در نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در قاهره گفته بود که اگر بشار اسد کنار نرود مخالفان در ژنو 2 شرکت نخواهند کرد.

 


نیروهای ارتش سوریه عملیات جدیدی را برای پاکسازی مناطق اطراف حلب و ادلب آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، یگان‌های ارتش سوریه با ورود به شهرک «تل حاصل» از توابع حلب با سرکوب افراد مسلح در این منطقه به پیروزی‌هایی دست یافتند.
عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی «تل‌حاصل» بعد از پاکسازی کامل شهرک «تلعرن» آغاز شده است.
ارتش سوریه طی چند روز گذشته عملیاتی را برای بازپس‌گیری این مناطق آغاز کرد و طی این عملیات تمام راه‌های منتهی به شهرک‌های تل‌حاصل و تلعرن را باز کرد تا زمینه باز پس‌گیری کنترل فرودگاه «کویرس» را فراهم سازد.
نیروهای ارتش همچنین با هوشیاری از اجرای توطئه افراد مسلح برای نفوذ و یورش به یکی از مراکز نظامی حومه ادلب جلوگیری کردند و با تروریست‌ها درگیر شدند که تعداد زیادی از آنان را به هلاکت رساندند.
یگان‌های ارتش سوریه همچنین در ادامه عملیات خود به منظور پاکسازی حومه دمشق از تروریست‌های مسلح، پس از درگیری‌های شدید موفق شدند کنترل بخشی از «منطقه صنعتی» شهر «المعضمیه» را به دست بگیرند.
نیروهای ارتش سوریه طی عملیات دیگری به پیشروی‌های قابل توجهی در منطقه «برزه» دست یافتند. در جریان این عملیات مناطق بین بیمارستان «تشرین» تا مسیر اصلی خیابان «الحافظ» به تصرف نیروهای ارتش سوریه درآمد.
پیروزی‌های پی‌درپی ارتش در شرایطی صورت می‌گیرد که تروریست‌ها برای مقابله با نیروهای ارتش به حملات خمپاره‌ای خود به سوی شهروندان عادی دست می‌زنند و مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهند.
تروریست‌ها هفت گلوله خمپاره به مناطق مسکونی شهر جرمانا شلیک کردند که بر اثر این حمله چهار نفر کشته و 11 نفر دیگر مجروح شدند.
سه کودک به همراه پدرشان در این حمله خمپاره‌ای کشته شدند، همچنین افراد مسلح یک هتل و ادارات دولتی در شهر ادلب را با موشک‌های دست‌ساز هدف قرار دادند که تعداد زیادی مجروح شدند و به منازل مسکونی و اماکن تجاری و خودروها خساراتی وارد شد.
از سوی دیگر، پس از پیام ایمن‌الظواهری سرکرده القاعده مبنی بر اینکه گروه اسلامی در عراق و شام (داعش) باید با النصره ادغام شود درگیری‌ها میان نیروهای داعش و النصره شدت گرفته است.
این درگیری‌ها از زمانی آغاز شد که سرکرده گروه تروریستی داعش در واکنش به پیام ایمن‌الظواهری اعلام کرد که پیشنهاد او را نمی‌پذیرد و این گروه منحل نخواهد شد و به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
منابع آگاه در این باره اظهار داشتند پیام الظواهری آغاز تنش و درگیری‌ها میان این دو گروه تروریستی است چرا که نه جبهه النصره حاضر است منحل شود و با داعش ادغام شود و نه گروه امارت اسلامی عراق و شام (داعش) راضی به این کار خواهد بود.
سایر رویدادها
* اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان‌ ملل و اتحادیه عرب به سوریه در سفرش به الجزایر با رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره تحولات منطقه به ويژه اوضاع سوریه گفت‌وگو کرد.
* معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد تا آزادی کامل فلسطین، دمشق به حمایت‌های خود ادامه می‌دهد.
* وزیر خارجه آمریکا در سفر به امارات متحده عربی و دیدار با مقام‌های ارشد این کشور درباره آخرین تحولات منطقه از جمله اوضاع سوریه به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.
* مخالفان سوریه در جدیدترین اظهارات خود تاکید کردند اسرائیل دشمن ما نیست بلکه شریک ما در نبرد علیه دولت بشار اسد و حزب‌الله است.

 


هزاران نفر از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر مصر در اعتراض به «کودتای نظامی» تظاهرات کردند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، دانشجویان دانشگاه الازهر و قاهره به همراه دانشجویان دانشگاه‌های شهرهای مختلف مصر روز یکشنبه در دومین هفته از اعتراض‌های موسوم به «آزادی برای انسان‌های شرافتمند است» تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند. بر اساس این گزارش، دانشجویان مصری ضمن سر دادن شعارهایی در محکومیت «کودتای نظامی»، خواستار آزادی زندانیان اخوانی شدند. به گزارش ایسنا، دانشجویان دانشگاه «عین شمس» در قاهره نیز پس از اقدام مسئولان دانشگاه در بستن این دانشگاه و ممانعت از ورود دانشجویان به محوطه دانشگاه، در نزدیکی وزارت دفاع تظاهرات کردند.
دانشجویان دانشگاه‌های «حلوان»، «المنیا» و «الازهر» نیز در اقدامی مشابه با برگزاری تظاهرات سرکوب، شکنجه و بازداشت حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر را محکوم کردند.
دانشجویان دانشکده دامپزشکی در «الزقازیق» و جنبش «ضد کودتا» در دانشگاه «دمیاط» نیز در اعتراض به بازداشت دانشجویان اعتصاب کرده و تاکید کردند تا زمان آزادی بازداشت‌شدگان به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهند.
در چندین دانشکده در «بنی سویف» نیز تظاهرات و راهپیمایی برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آنها یورش‌های پی در پی نیروهای امنیتی به دانشگاه‌ها را محکوم کرده و با سر دادن شعارهایی خواهان محاکمه وزیر دفاع و وزیر کشور شدند.
در همین راستا، جنبش تمرد که از حامیان نظام کنونی مصر است، از دولت این کشور خواست تا هرچه سریعتر قانون تظاهرات را تصویب کنند. به گفته اخوان‌المسلمین و فعالان حقوق بشر این قانون می‌تواند مجوزی برای سرکوب شدیدتر معترضان باشد.جنبش تمرد همچنین خواهان تصویب قانون مبارزه با تروریسم برای مقابله با تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین شد.
در مقابل، 20 سازمان حقوقی با ارائه درخواستی در مخالفت با پیش‌نویس قانون مبارزه با تروریسم تاکید کردند که این قانون مجددا باعث روی کار آمدن حکومت نظامی می‌شود.
سفر مقامات ارشد روس
به قاهره
خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «جروزالم‌پست» نوشت وزرای خارجه و دفاع روسیه برای دیدار با مقامات مصری فردا به قاهره می‌روند.
ارتقای همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی بین دو کشور از جمله اهداف این سفر عنوان شده است. این سفر از آنجا حائز اهمیت است که روابط مصر- واشنگتن مدتی است دچار تنش‌هایی شده است. پس از اینکه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد بخشی از کمک‌های خود به ارتش و دولت مصر را لغو می‌کند، دولت مصر اعلام کرد، اگر ایالات متحده در این شرایط کمک‌های نظامی خود را قطع کند، قاهره به سمت روسیه متمایل خواهد شد. چند روز بعد از این هشدار نیز یک هیئت بلندپایه دولتی مصر با سفر به مسکو مقدمات افزایش همکاری‌های اقتصادی و نظامی را آماده کرد. اکنون نیز خبر می‌رسد وزیر دفاع و خارجه روسیه برای تکمیل این فرایند به مصر می‌روند. پیش از این وزیر اطلاعات روسیه به مصر سفر کرده بود.
خبر دیگر اینکه دو سرباز ارتش مصر در استان اسماعیلیه به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شدند. این حادثه روز یکشنبه و در ورودی شهر «ابوصویر» رخ داد. بلافاصله پس از این حادثه، نظامیان مصری با بستن راه‌های منتهی به این شهر شماری از مردم را دستگیر کردند. نیروهای مصری جست‌وجو در این منطقه بیابانی را نیز برای پیدا کردن عاملان حمله آغاز کرده‌اند.
از زمان برکناری مرسی از قدرت، حملات تروریستی علیه نظامیان مصر افزایش یافته است.

 


نیروهای امنیتی بحرین با حمله به عزاداران حسینی و شلیک گازهای سمی تعدادی از شهروندان بحرینی را مجروح و یا دچار حالت خفگی و مسمومیت کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای امنیتی بحرین با حمله به عزاداران حسینی و جمع‌آوری پرچم‌ها و نمادهای ماه محرم بار دیگر به ارزش‌های اسلامی مردم تعرض کردند.
این حمله که با پرتاب گازهای اشک‌آور و سمی همراه بود در منامه و دیگر روستاها و شهرهای این کشور صورت گرفت و تعداد زیادی از عزاداران حسینی به علت استنشاق گازهای سمی دچار مسمومیت و خفگی شدند و به بیمارستان‌ها انتقال یافتند.
نیروهای آل خلیفه همچنین پرچم‌های سیاه عزاداری را از خانه‌های شیعیان جمع‌آوری و آنان را برای بازجویی احضار کردند. این در حالی است که «خالد عبدالعادل» نماینده پارلمان بحرین با بیان اینکه گفت‌وگو میان رژیم آل خلیفه و مخالفان همچون نوزادی است که مرده به دنیا آمده تأکید کرد، مردم بحرین به نظام آل خلیفه اعتماد ندارند.
وی افزود، تنها راه رسیدن به گفت‌وگوها، حل و فصل بحران براساس دو اصل است، یکی توقف خشونت و سرکوبگری‌ها و دیگری صدور عفو عمومی برای تمام زندانیانی که بعد از شروع بحران در بحرین بازداشت شده‌اند.

 


هزاران نفر از مردم بانکوک برای جلوگیری از تصویب لایحه عفو جرایم سیاسی و بازگشت نخست‌وزیر سابق به خیابان‌ها ریختند و خواستار برکناری دولت شدند.
روز گذشته لایحه جنجالی عفو جرایم سیاسی، هزاران نفر از مردم بانکوک، پایتخت تایلند را به خیابان‌ها کشاند تا با سر دادن شعارهای ضد دولتی خواستار جلوگیری از تصویب این لایحه شوند. در صورت تصویب این لایحه، تمام موارد مربوط به ارتکاب جنایات سیاسی این کشور در خلال سال‌های 2004 تا 2013 و پرونده‌های فساد سیاسی بخشوده خواهند شد. علت خشم مردم تایلند به این نکته بازمی‌گردد که «تاکسین شیناواترا»، نخست‌وزیر فراری این کشور با تصویب این لایحه می‌تواند بدون ترس از محاکمه و زندانی شدن به کشور بازگردد. نکته دیگر اینکه این لایحه از سوی دولتی ارائه شده که نخست‌وزیر آن، خواهر «تاکسین شیناواترا» است! به گزارش واحد مرکزی خبر، یکی از تظاهرکنندگان گفت «هدف از تصویب این لایحه عفو تاکسین شیناواترا برادر بزرگتر «یینگ شیناواترا» نخست‌وزیر کنونی این کشور است.» ناظران معتقدند تخلفات و فساد مالی نخست‌وزیر سابق این کشور سبب بروز اختلافات سیاسی فراوانی در این کشور شده است. اعتراضات سراسری تایلند علیه این لایحه در هفته گذشته سبب عقب‌نشینی حزب حاکم از مواضع سیاسی خود شد. بانکوک، از سال 2005 تاکنون شاهد تظاهرات و مخالفت‌های ضد دولتی سالانه بوده به گونه‌ای که اینگونه مخالفت‌های خیابانی سبب تعطیلی فرودگاه‌ها و مراکز مهم تجاری و دولتی شده است.

 


دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت، پیروزی‌های مقاومت مدیون رهنمودهای امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است.
به گزارش شبکه خبری العالم، سیدحسن نصرالله یکشنبه‌شب در جمع عزاداران حسینی با اشاره به پایبندی مقاومت در تصمیم‌گیری‌ها و کارهای خود به امام خمینی(ره) و پس از ایشان به رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد مقاومت برای ورود به میدان جنگ به مراجع و فقها مراجعه می‌کند.
سیدحسن نصرالله گفت: ما در حزب‌الله تاکید می‌کنیم که نمی‌خواهیم به جهنم برویم و می‌گوییم که ما به دنبال آخرت هستیم و آخرتمان برای ما اهمیت دارد و در راه خداوند گام برمی‌داریم، به همین دلیل هنگامی که تصمیمی اتخاذ می‌کنیم یا وارد میدان نبرد می‌شویم به سطح علمی خود مراجعه نمی‌کنیم بلکه به سراغ فقها و مراجع و بزرگان خود که دارای عالی‌ترین درجه‌های فقهی، تقوی و آگاهی به زمان و مکان هستند می‌رویم.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1982 هنگامی که مجاهدان وارد میدان نبرد شدند برخی می‌گفتند که جنگ با اسرائیل حرام است. اگر می‌خواستیم به حرف آنها گوش دهیم با اسرائیل نمی‌جنگیدیم، ولی ما به مراجع بزرگ خود مراجعه کردیم. «امام خمینی»(ره) به مقاومت و روش و کار جهادی و استشهادی مشروعیت داد. در این راه شهید دادیم و همچنان شهید می‌دهیم و آنها و خانواده‌هایشان می‌دانند که ما فقط در یک راه آن هم در راه رضای خداوند حرکت می‌کنیم.
دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: این پیروزی‌ها به خاطر پایبندی ما به «امام خمینی»(ره) و بعد از ایشان هم به امام و رهبر آیت‌الله العظمی «سیدعلی حسینی خامنه‌ای» است.
دبیر کل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنانش گفت که باید سالروز روز شهید را همیشه زنده نگه داریم زیرا این موضوع بر زندگی ما و فرزندان ما تاثیرگذار خواهد بود.
سیدحسن نصرالله به عملیات شهادت‌طلبانه روز یازدهم نوامبر 1982 اشاره کرد و گفت: عملیات شهادت‌طلبانه‌ای که شهید احمد قصیر در 11 نوامبر 1982 آن را انجام داد، آغاز پیروزی‌های مقاومت بود و طرح‌های رژیم اشغالگر در لبنان و اهداف این رژیم را به شکست کشاند.
وی افزود: ما این عملیات را به عنوان موسس عملیات شهادت‌طلبانه و موسس پیروزی‌هایمان به‌ویژه پیروزی سال 2000 میلادی می‌دانیم.
نصرالله در ادامه خاطرنشان کرد: در تاریخ یازدهم فوریه 1982 و پس از حمله رژیم اشغالگر اسرائیل به لبنان، احمد قصیر عملیاتی شهادت‌طلبانه و ویژه را انجام داد. وی با خودرویی که پر از مواد منفجره بود، مقر نیروهای نظامی اسرائیل را هدف قرار داد که در پی آن بیش از 120 افسر و سرباز ارتش اسرائیل کشته شدند و این بزرگترین خسارت برای ارتش اسرائیل در یک عملیات واحد از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.
نصرالله همچنین تاکید کرد: ما همه دیدیم که چطور آریل شارون زمانی که وزیر جنگ بود و افسران همراهش بر ساختمان ویران شده در پی این عملیات شهادت‌طلبانه می‌نگریستند و احساس ناامیدی می‌کردند. شارونی که فکر می‌کرد وارد لبنان شده و تا ابد اسرائیل در لبنان خواهد ماند. اما پس از عملیات شهید احمد قصیر و شهادت‌طلبان دیگر از حزب‌الله و جنبش امل و سایر گروه‌های مقاومت، خسارت‌های بیشتری به دشمن اسرائیلی وارد شد و باید اعلام کنیم که این فداکاری‌‌ها روز به روز بزرگتر و بیشتر شد و به همراه خود پیروزی، عزت و احترام را برای مقاومت به همراه آورد.
دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه ابراز امیدواری کرد سالروز شهادت شهید احمد قصیر همواره در خاطره‌ها و در طول زندگی تمام اهالی مقاومت باقی بماند و به‌ویژه در نسل جوان تاثیر فراوانی را به جای بگذارد.

 


هزاران معترض در ترکیه مراسم بزرگداشت «آتاتورک» را به تظاهرات علیه دولت آنکارا تبدیل کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، صدها شهروند ترکیه یکشنبه مراسمی را که مقامات این کشور برای بزرگداشت آتاتورک برگزار کرده بودند به تظاهرات ضددولتی تبدیل کردند.
در این مراسم که در کاخ محل مرگ آتاتورک برگزار شد، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر، «جمیل چیچک»‌رئیس پارلمان، «عبدالله گل»رئیس‌جمهور و «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب مخالف حضور داشتند.
همزمان با این مراسم، هزاران نفر در بیرون کاخ تظاهرات کردند. معترضان شعار می‌دادند:«همه جا میدان تقسیم است»‌و «همه جا مقاومت حضور دارد». تظاهرکنندگان متعهد شدند حزب «عدالت و توسعه» را از قدرت کنار بزنند.
معترضان سپس یک خیابان را در منطقه «بشیکتاش» آنکارا بستند و شعارهای ضددولتی سر دادند.
حمایت‌های دولت آنکارا از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه، به جایگاه حزب اردوغان شدیدا لطمه زد. اما اکنون به نظر می‌رسد که آنکارا قصد دارد در سیاست‌‌های خود نسبت به عراق و سوریه تجدیدنظر کند.
در همین حال، «قاسم الاعرجی» نماینده پارلمان عراق سیاست‌های سال‌های اخیر آنکارا در قبال عراق را فتنه‌انگیز و تخریب‌کننده دانست. الاعرجی گفت: ملت ترکیه مخالف سیاست‌های مشکوک اردوغان هستند.
به گفته وی، به خاطر همین سیاست‌های نادرست بود که مردم ترکیه قیام خود را از میدان «تقسیم» اسلامبول آغاز کرده‌اند.

 


نخست‌وزیر عراق در دیدار با وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش درصدد برقراری روابط حسنه با تمام همسایگان است.
به گزارش خبرگزاری مهر، «احمد داود اوغلو» طی سفر رسمی خود به بغداد، با «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس بیانیه دفتر نخست‌وزیر، مالکی در این دیدار تاکید کرد: شرایط منطقه اقتضا می‌کند که همکاری دوجانبه وجود داشته باشد. وی گفت که روابط دو کشور عراق و ترکیه باید براساس احترام متقابل و دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر باشد. مالکی همچنین گفت: عراق سیاست پرهیز از تنش و بحران در منطقه را در پیش گرفته است. شرایط در منطقه به گونه‌ای است که همکاری و رایزنی را برای استقرار امنیت می‌طلبد.
وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: عراق و ترکیه مخالف فتنه‌های طایفه‌ای در منطقه هستند. وی اقدامات تروریستی در عراق را محکوم و اعلام کرد که هرگونه حمله به عراق حمله به ترکیه محسوب می‌شود. داود اوغلو همچنین بر ضرورت همکاری میان بغداد و آنکارا در تمامی زمینه‌ها به ویژه تحولات جاری در منطقه تاکید کرد. وزیر خارجه ترکیه همچنین در کنفرانس خبری مشترک با «هوشیار زیباری» همتای عراقی خود در بغداد بر ضرورت مقابله با گروه‌های تروریستی که از هرج و مرج در سوریه سوءاستفاده می‌کنند تاکید کرد.
وی در ادامه مدعی شد: ترکیه هرگز خاک خود را در اختیار تروریست‌ها قرار نخواهد داد. اوغلو بر آمادگی ترکیه برای حمایت از عراق در مبارزه با حملات تروریستی تاکید کرد. وزیرخارجه ترکیه در ادامه گفت: خاورمیانه مرحله تاریخی مهمی را پشت سر می‌گذارد.
دیدار با آیت‌الله سیستانی
اوغلو روز یکشنبه از بغداد به شهر مقدس نجف رفت و با آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق دیدار کرد. در این دیدار، طرفین در ارتباط با تحولات منطقه گفت وگو کردند.
اوغلو سفر به نجف را به دعوت «هوشیار زیباری» وزیر خارجه عراق انجام داد.قرار است پس از این سفر، مالکی به ترکیه برود و سپس نخست‌وزیر ترکیه به بغداد سفر می‌کند.
این سفرها در پی حدود دو سال تیرگی روابط میان دو کشور صورت می‌گیرد. پناهنده شدن «طارق الهاشمی» معاون فراری رئیس جمهوری عراق به ترکیه و حمایت آنکارا از تروریست‌های مسلح در عراق، روابط دو کشور را تیره کرده است.
الهاشمی متهم به ارتکاب قتل و حملات تروریستی بوده و دادگاه عراق او را غیابا به اعدام محکوم کرده است.

 


شهروندان پاریس رئیس جمهور فرانسه را در مراسم گرامیداشت جنگ جهانی اول، «هو» کردند.
به گزارش ایرنا، «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور فرانسه دیروز بسیار تلاش کرد که هو کردن شهروندان پاریسی را هنگام رفتن به سوی بنای «پیروزی» نادیده بگیرد.
تمسخر رییس جمهوری فرانسه در خیابان های پاریس در حالی صورت گرفت که قرار بود وی آغازگر مراسم سالانه گرامیداشت یاد سربازان فرانسوی در جنگ جهانی اول باشد. سال آینده، یکصدمین سالگرد ورود فرانسه به نخستین جنگ جهانی خواهد بود.
نرخ پایین رشد اقتصادی، مالیات های سنگین و افزایش نرخ بیکاری سبب شده است که محبوبیت اولاند به پایین ترین حد خود از زمان آغاز ریاست جمهوری برسد. اولاند با حمله به سیاست‌های ریاضتی سارکوزی توانست اعتماد مردم این کشور را جلب کرده و به قدرت برسد اما اکنون مردم این کشور می بینند نه اوضاع اقتصادی بهبود یافته و نه اولاند به شعارهای انتخاباتی خود پایبند است.

 


وزیران خارجه روسیه، چین و هند در اجلاس دهلی نو تحکیم مناسبات و بحران‌های منطقه‌ای را بررسی کردند.
به گزارش ایرنا در این نشست سه جانبه «سلمان خورشید»، «سرگئی لاوروف» و «وانگ وی» وزیران خارجه هند، روسیه و چین درباره بحران مصر، سوریه و افغانستان به تبادل نظر پرداختند.
وزیر خارجه هند پس از این دیدار گفت بحران سوریه تنها از طریق سیاسی قابل حل خواهد بود.
وزیران خارجه سه کشور در این نشست همچنین درباره مسائل مختلفی از جمله رشد اقتصادی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر گفت‌وگو کردند.
این نشست به اتفاقاتی که در خاورمیانه و شمال آفریقا در حال وقوع است و همچنین نهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی که به میزبانی بالی اندونزی برگزار خواهد شد نیز پرداخت.
اجلاس جی-20، بریکس، اجلاس شرق آسیا، معماری امنیت در منطقه آسیا- اقیانوسیه و راه‌های همکاری میان سه کشور نیز از جمله موضوعات دیگر مطرح در این مذاکرات بود.
سه کشور هند، روسیه و چین از سال 1996 با یکدیگر روابط سه جانبه داشته‌اند.
یازدهمین دور نشست وزیران امور خارجه این کشورها در تاریخ 13 آوریل سال گذشته در مسکو برگزار شد.اجلاس بعدی در پکن برگزار خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10