(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21 آبان 1392 - شماره 20639

نمایش موفقیت آمیز تیم فوتبال نوجوانان و نگاهی که معطوف به فوتبال پایه شد
مشکلات فراوان سد راه شکوفایی استعدادها
ادعای عجیب وزنه بردار المپیکی کشورمان
رضازاده قول داد با استعفای باقری موافقت کند!
تداوم بلاتکلیفی پرافتخارترین تیم دوچرخه سواری ایران
تاکید قهرمان جهان به برگزاری لیگ کشتی فرنگی
حدادی: برنامه هایم را از مربی روسی می گیرم
بررسی افتخارات تیم‌های والیبال حاضر در جام قهرمانان قاره‌ها
تاکید رئیس فدراسیون ژیمناستیک بر توجه مسئولان به ورزش پایه
ثبت رکورد 50 گل زده «ایبرا» برای سن‌ژرمن
پاسخ رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال به انتقادات از مسئله دوپینگ
   


محمود محمدی
مربیان فعال در فوتبال پایه، آنهایی که تک تک مشکلات این رده سنی را با پوست و استخوان لمس کرده اند، به تشریح دلایل افت کیفی فوتبال پایه در سال های اخیر پرداختند.
نمایش موفقیت آمیز تیم فوتبال نوجوانان ایران در مسابقات جهانی امارات، باعث شد که نگاه و توجه رسانه ها بر این مسابقات متمرکز شود و خود به خود بحث فوتبال ریشه ای و زیربنایی و در یک کلام فوتبال پایه نقل محافل ورزشی شود. نمایش و عملکرد تیم فوتبال نوجوانان ایران در مسابقات جهانی نشان داد با اینکه ما سال هاست توجه لازم را به فوتبال پایه نداریم و اقدامات اساسی و تمهیدات کارساز را در رده های سنی پایه به عمل نیاوردیم اما بازهم دیر نشده ، بازهم زیاد از قافله عقب نیفتاده ایم و حداقل در سطح قاره آسیا هنوز آنقدر توان و قوه خدادادی داریم که بتوانیم جواز حضور در مسابقات جهانی نوجوانان را به دست آوریم.
حالا در چنین شرایطی باید آستین همت را بالا زده و با شناسایی نقاط ضعف و دلایل افت کیفی فوتبال پایه اقدامات اساسی برای برطرف نمودن مشکلات انجام دهیم. لازمه این کار نیز در درجه نخست شناسایی نقاط ضعف فوتبال پایه است. به همین دلیل در این شماره گفت و گویی با مربیان فعال در رده سنی فوتبال پایه داشتیم تا نظرات آنها را در این خصوص جویا شویم، با ذکر این توضیح که در آینده ای نزدیک پیشنهاداتی را هم برای بهتر شدن شرایط ارایه خواهیم داد.
نبود فرهنگ خوب تمرین کردن
رضا جلولی از مربیان شناخته شده فوتبال تهران است. وی که روزگاری به عنوان مربی در کنار حمید علیدوستی در تیم بزرگسالان سایپا فعالیت می کرد هم اکنون سرمربی تیم امیدهای این باشگاه است. جلولی در خصوص دلایل افت فنی مسابقات پایه تهران می گوید: به نظر من سه عامل دلیل افت فوتبال پایه ها بوده است. اولین عامل نبود برنامه ریزی از سوی هیات فوتبال تهران است. هیات فوتبال در نیم فصل نخست هر 8 روز، 3 بازی را برای رده سنی امیدها برگزار کرد که این آسیب فراوانی به تیم ها و بازیکنان وارد ساخت. دلیل دوم افت سطح فنی بازیکنان است. الان دیگر به مانند سابق با انبوهای از بازیکنان مستعد روبرو نیستیم. دلیل سوم هم نبود فرهنگ خوب تمرین کردن درتیم های پایه است. روزگاری خود ما زیر نظر استاد صلاحی فقط 45 دقیقه روپایی می زدیم اما الان به بازیکن بگویی 5 دقیقه بغل پا کار کند، با اکراه آن را انجام می دهد.
نبود سرمایه گذاری
جمشید مظلومی یکی از برادران خانواده فوتبالی مظلومی، سرمربی تیم جوانان توحید است. وی با مدرک مربیگری A آسیا و سابقه حضور در باشگاه استقلال تهران در خصوص دلایل افت فنی مسابقات پایه ها می گوید: نبود سرمایه گذاری مناسب سبب شده که فوتبال پایه با افت فراوانی روبرو شود. در فوتبالی که دیگر امکانات حرف اول را می زند، اگر سرمایه گذاری نباشد نمی توان عملا کاری را انجام داد. این موضوع در خصوص بسیاری از تیم های پایه صدق می کند. خیلی ساده بگویم تا زمانی که به فوتبال پایه بی توجهی شود، روز به روز سطح فنی مسابقات هم پائین تر می آید.
تفکرات غلط مدیران باشگاه ها
فرهاد تجسسی سرمربی تیم جوانان راه آهن است. تیم او اگرچه تا حدودی از قافله مدعیان کسب عنوان قهرمانی عقب افتاده اما از تیم های پرقدرت رده سنی جوانان به حساب می آید. تجسسی درباره دلایل افت فوتبال پایه می گوید: مهم ترین دلیل این افت را باید در تفکرات مدیران باشگاه ها جست‌وجو کرد. متاسفانه مدیران ما برای رده های سنی پایه ارزشی قائل نیستند و این سبب شده که سطح کیفی کار افت کند. دلیل دیگر این افت را باید در شیوه برنامه ریزی مسابقات دانست. ما در نیم فصل نخست هر 9 روز 3 بازی می کردیم و در نیم فصل دوم هفته ای تنها یک بازی انجام می دهیم. دلیل سوم افت کیفی مسابقات فوتبال تهران را زمین های نامناسب می دانم. این زمین‌ها به تیم ها اجازه نمی دهد برنامه های تاکتیکی خود را ارائه کنند.
نتیجه گرا شدن تیم ها
امید مراغه سرمربی تیم جوانان نیروی زمینی است. نیروی زمینی از تیم های ریشه دار فوتبال تهران به حساب می آید که این فصل شانس کمی برای تصاحب عنوان قهرمانی دارد. مراغه در توضیح دلایل افت کیفی فوتبال پایه می گوید: اصلی ترین دلیل این افت ، نتیجه گرا شدن تیم های پایه است. مدیران باشگاه از مربیان خود نتیجه می خواهند و همین عامل باعث می شود که تیم ها نتوانند در زمینه پرورش استعدادها و ارائه بازی دلخواه خود موفق باشند. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که سطح فنی مربیان پائین آمده. بسیاری از مربیان ما دنبال ساختن رزومه هستند و توجه ای به امر بازیکن سازی در فوتبال تهران ندارند. این مربیان نه تنها در بعد فنی بلکه در بعد اخلاقی هم چیزی برای آموختن به بازیکنان ندارند .
امان از دست چمن های مصنوعی
سعید بیگی که به تازگی کفش های فوتبال خود را آویزان کرده، از این فصل رسما به جرگه مربیان تیم های پایه پیوسته است. وی از اواخر نیم فصل نخست هدایت تیم پارسه را برعهده گرفت و هم اکنون با فوتبال پایه درگیر است. بیگی درباره این موضوع می گوید: سطح فنی بازی های پایه از 60 رسیده به 10. بنده احساس می کنم مهم ترین دلیل آن هم چمن های مصنوعی مسابقات باشد. این چمن ها به تیم ها اجازه نمی دهد که تیم ها برنامه های تاکتیکی خود را در زمین پیاده کنند. چمن مصنوعی سرعت را از بازیکنان می گیرد و باعث زشت شدن بازی ها می شود. موضوع بعدی که به نظرم در افت کیفی مسابقات دخیل است ، نحوه عملکرد مربیان است، این مربیان که خودم بنده هم عضو آنها هستم نقش زیادی در تیم ها دارند. در این رده سنی باید افرادی فعالیت کنند که دلشان به حال فوتبال بسوزد، کسانی باشند که هم به موضوع نظم و انضباط توجه کنند و هم افراد خبره در لب خط باشند. منظورم از لب خط بودن، بازی خوانی مربی در زمان بازی است، اینکه چه زمانی تاکتیک تیم خود را تغییر دهد و چه زمانی از بازیکنی به جای بازیکن دیگر استفاده کند .و اما موضوع پایانی اینکه بازیکنان رده سنی پایه یا حداقل بازیکنان تیم خود ما (پارسه) عادت به انجام تمرینات دشوار ندارند. این عامل هم روی کار تیم ها تاثیر منفی می گذارد .
نتیجه گرا شدن تیم ها
محمد سلطانی سرمربی جوانان سایپا چند سالی است در رده سنی پایه فعالیت می کند و به خوبی با زیر و بم این رده سنی آشناست. سلطانی در واکنش به مطرح شدن موضوع افت کیفی فوتبال پایه می گوید: صددرصد با این نظریه موافق هستم. فوتبال پایه به شدت افت کرده و متاسفانه حواس کسی هم به آن نیست. سلطانی در تشریح دلایل این افت می گوید: نخستین علت افت کیفی فوتبال پایه آن است که زمین های تهران مناسب نیست و تیم ها نمی‌توانند فوتبال خوبی را پیاده کنند. دلیل دوم هم آن است که مدیران باشگاه توجه ای به فوتبال پایه ندارند و اصلا نمی دانند در این رده سنی چه اتفاقاتی رخ می دهد. و دلیل سوم هم نتیجه گرا بودن تیم‌هاست. تمام تیم ها به واسطه فشار مدیران خود نتیجه گرا شده اند و توجه ای به مقوله آموزش ندارند . به همین دلیل فوتبال پایه تهران خروجی مناسبی ندارد.
بی توجهی مدیران
ایوب اصغرخانی از دیگر مربیان فعال در رده سنی جوانان است. وی که هم اکنون سرمربیگری جوانان استقلال را برعهده دارد در این باره می‌گوید: مسئولان باشگاه ها کوچکترین توجه ای به رده سنی پایه ندارند و به همین دلیل نیز شاهد افت کیفی و اخلاقی در این رده سنی هستیم. همین بی تفاوتی مدیران سبب شده که هیات فوتبال هر بلایی که بخواهد سر تیم ها بیاورد. به عنوان نمونه هر 4 روز دو بازی برای رده سنی جوانان می گذارند؛ پرسش من این است که مگر بازیکنان دراین رده سنی می توانند در این مدت کم دو بازی سنگین برگزار کنند؟ اگر فردا روزی هر یک از آنها مصدوم شوند، چه کسی پاسخگوی خانواده های آنها خواهد بود؟! اصغرخانی در پایان به موضوع جالب دیگری اشاره می کند: باید بگویم در رده سنی پایه تنها باشگاه فولاد خوزستان است که به صورت حرفه ای کار می کند و سایر باشگاه‌ها توجه ای به این رده سنی ندارند.
بازیکنان پولکی
رضا صادقی سرمربی تیم جوانان مقاومت است. تیم وی که این فصل از مدعیان اصلی قهرمانی به حساب می آید، رقابت تنگاتنگی با پیکان تهران دارد. صادقی در خصوص دلایل افت کیفی فوتبال پایه می گوید: از سال 85 که پول گرفتن از بازیکنان در فوتبال پایه مرسوم شد، هر فردی این اجازه را پیدا کرد که عضو یک تیم فوتبال شود. از آن زمان به بعد بود که بازیکنان مستعد خانه نشین شدند و افراد پولدار در قالب "بازیکن فوتبال" ظاهر شدند. به نظرم این اتفاق اصلی ترین دلیل افت کیفی فوتبال است. از سوی دیگر تعدادی از مربیان که سابقه روشنی در فوتبال ندارند، به راحتی مدرک مربیگری دریافت کردند و مدیریت چرخه آموزش فوتبال را برعهده گرفتند. وقتی یک مربی دانش فوتبال ندارد، چگونه می‌تواند به بازیکنانش آموزش فوتبال دهد؟ خب تمام این عوامل دست به دست هم می دهند تا بازی های زیبایی را در رده سنی پایه شاهد نباشیم.
تاکید مربیان روی سه نکته
مربیان فعال در رده سنی پایه، انهایی که تک تک مشکلات این رده سنی را با پوست و استخوان لمس کرده اند نظرات خود را ارایه نمودند. نگاهی اجمالی به نظرات آنها نشان می دهد که این مربیان بیشتر از همه روی سه موضوع تکیه دارند. اول اینکه تفکرات مدیران باشگاه های ما حرفه‌ای نیست، بسیاری از مدیران نتیجه گرا شده اند و توجه ای به مقوله آموزش و پرورش بازیکنان فوتبال ندارند. دوم اینکه سطح فنی مربیان و بازیکنان ما پائین آمده و دیگر به مانند سابق تنها استعدادهای ناب جواز حضور درتیم‌های باشگاهی را دریافت نمی کنند. و موضوع سوم هم زمین‌های خراب فوتبال در رده های سنی پایه است. درست است که دیگر به مانند سابق زمین‌های خاکی وجود ندارد اما چمن های مصنوعی که مثل قارچ سبز شده‌اند، به مانند آفتی است که بر جان فوتبال افتاده است. دراین زمین ها اصلا نمی توان توپ را به حرکت درآورد. سرعت از فوتبال پایه گرفته شده و نتیجه آن می شود که بازیکنان این رده سنی از اصلی ترین فاکتور روز فوتبال دنیا که همان «سرعت» است، عقب می افتند.

 


یکی از وزنه برداران المپیکی کشورمان در تازه ترین صحبت های خود مدعی شده رضازاده به آنها قول داده با استعفای کورش باقری موافقت کند.
سعید محمود پور که به دلیل اختلاف با کوروش باقری سرمربی تیم ملی ازابتدای امسال دراردوهای این تیم شرکت نکرده است، گفت:در جلسه ای که هفته گذشته با رئیس فدراسیون داشتیم، حسین رضازاده به ما قول داد که با استعفای کوروش باقری موافقت کند. رئیس فدراسیون وزنه برداری در همان جلسه قول داد، شرایطی را که ما می خواهیم فراهم کند. رضازاده قراراست جلسه ای با کوروش باقری در این رابطه داشته باشند.
دارنده مدال برنز دسته 94کیلوگرم رقابت های جهانی وزنه برداری در سال 2011 در پاریس ادامه داد: یکی از خواسته های اصلی ما پنج نفر از همان ابتدا رفتن باقری از تیم ملی بود که رضازاده نیز قول داد با استعفای او موافقت کند. این اظهار نظر عجیب در شرایطی از سوی یکی از وزنه برداران کشورمان مطرح می شود که حسین رضازاده تا به امروز صحبتی دراین باره نداشته و در آخرین مصاحبه اش نیز عنوان داشت تمام تلاش اش را می کند تا باقری به تیم ملی بازگردد.
محمد پورادامه داد: در حال حاضر صحبت هایی نیز در رسانه ها مطرح شده که رضازاده به دلیل رفاقت دیرینه با کوروش باقری استعفای او را قبول نمی کند . به نظر من رئیس فدراسیون وزنه برداری برای پایان دادن به اینگونه شایعات و حرفها، بهتر است با استعفای آقای باقری موافقت کند. وی که طلای رقابت های جهانی جوانان جهان درسالهای 2011 و 2012 را دارد در خصوص آمادگی خود و سایرملی پوشان نیزگفت: من همراه کیانوش رستمی و بهداد سلیمی تمرینات خود را به طورمستمر انجام می دهیم و نواب نصیر شلال نیز در اهواز تمرین می کند وسجاد انوشیروانی هم که متاهل و به تازگی صاحب فرزند شده است در اردبیل به تمرین می پردازد.
پنج وزنه بردار المپیکی کشورمان شامل بهداد سلیمی، نواب نصیر شلال، کیانوش رستمی، سجاد انوشیروانی وسعید محمدپور ازابتدای سال جاری به دلیل اختلاف با کوروش باقری سرمربی تیم ملی در اردوی تیم ملی حاضر نشدند به طوری که رقابت های جهانی 2013 در لهستان را نیز از دست دادند.
این موضوع تا آنجا پیش رفت که چندی قبل و بعد از نتایج نه چندان دلچسب تیم ملی وزنه برداری در لهستان، آشتی کنان وزنه برداران المپیکی، با حضور «حسین رضازاده» رئیس فدراسیون انجام گرفت و وزنه برداران المپیکی دور هم جمع شد و قول دادند که متحد برای سرفرازی و کسب افتخار بیشتر تلاش کنند.

 


مربی تیم دوچرخه‌سواری پتروشیمی تبریز می گوید مشکل تیم تنها برای شرکت در تور اندونزی حل شد و هنوز مسئولان پتروشیمی تبریز جواب قطعی برای تیم داری در فصل 2014 نداده‌اند.
با وجود بلاتکلیفی که این روزها تیم پتروشیمی تبریز پرافتخارترین تیم دوچرخه سواری ایران ، دچار شده و تیمداری مسئولان شرکت پتروشیمی تبریز در دوچرخه‌سواری به اما و اگر کشیده شده، ناگهان این تیم از تور اندونزی سر در می‌آورد که البته با کسب عناوین قهرمانی در بخش انفرادی و تیمی نیز به کشور باز می گردد. احد کاظمی، مربی تیم پتروشیمی تبریز در مورد آینده‌ی این تیم اظهار کرد: مشکل تیم پتروشیمی تبریز تنها برای تور اندونزی حل شد و طی صحبتی که مدیر کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی با رییس هیات مدیره پتروشیمی تبریز داشت این اجازه داده شد که تیم با نام پتروشیمی تبریز در تور اندونزی شرکت کند تا بتوانیم برای فصل 2014 امتیاز بگیریم که خوشبختانه با قهرمانی در بخش انفرادی و تیمی رو سیاه نشدیم. البته آقای اسبقیان تلاش های خوبی انجام می‌دهد و گفته که مشکل تیم را برطرف می‌کند و ما نیز به نگه داشته شدن تیم خوش بین هستیم با این وجود باید زودتر تکلیف مشخص شود، چرا که تنها تا دهم آذر ماه برای ثبت‌نام در فدراسیون جهانی (UCI) برای فصل 2014 فرصت داریم. کاظمی درباره هزینه‌های تور اندونزی نیز، بیان کرد: هزینه‌های مربوط به اسکان و تغذیه بر عهده میزبان بود. دوچرخه‌سوارها تنها هزینه بلیت را پرداخت کردند که آقای ممقانی،‌ مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفته که اگر مشکل برطرف شود، پول بلیت‌ها را بر می گرداند.
کاظمی در پاسخ به این پرسش که چرا تیمی مثل پتروشیمی تبریز در تورهایی شرکت می‌کند که از سطح بالایی برخوردار نیستند، تصریح کرد: در آسیا تنها چهار – پنج تور حرفه‌ای برگزار می‌شود که ما در دو تور لانکاوی مالزی و کینگ هایلک چین شرکت می‌کنیم، سایر تورها نیز یا دعوت نمی شویم و یا این که پولی نداریم برای حضور در آن تورها هزینه کنیم. برای نمونه تور قطر از جمله تورهای خوب آسیا محسوب می‌شود که خود من برای آنها ایمیل فرستادم در آن تور شرکت کنیم، اما گفتند به دلیل نبود مناسبات سیاسی خوب نمی‌توانند از ایران دعوت کنند. همچنین عمان نیز دو ماه دیگر یک تور حرفه‌ای را برگزار خواهد کرد، اما به دلیل مسائل سیاسی باز هم از ما دعوت نمی‌کنند. از سوی دیگر چون تخصص اصلی تیم ما مسیرهای سر بالا است تورهایی را انتخاب می‌کنیم که مسیر سر بالایی داشته باشند.
وی در پایان درباره حضور نداشتن تیم اصلی پتروشیمی تبریز در مسابقات داخلی، تصریح کرد: رکابزنان پتروشیمی تبریز دوست دارند در مسابقات داخلی شرکت کنند تا توانایی‌های خود را برای حضور در تیم ملی و شرکت در بازی‌های آسیایی 2014 نشان دهند. اما رکابزنان اصلی تیم به دلیل مشکلات شخصی در مرحله اول لیگ برتر نتوانستند شرکت کنند، مرحله دوم نیز با تور اندونزی هم زمان شد. البته طی تماسی که با وفایی رئیس سازمان لیگ داشتیم خواستیم زمان برگزاری مرحله دوم را تغییر دهند که به دلیل در پیش بودن ایام محرم امکان آن وجود نداشت. بنابراین تیم اصلی راهی تور اندونزی شد و تیم دوم در لیگ برتر شرکت کرد که به مقام سومی رسید هر چند نتیجه‌ خوبی برای پتروشیمی تبریز نیست، اما برای تیم دوم نتیجه‌ مناسبی محسوب می‌شود.

 


قهرمان وزن 84 کیلوگرم کشتی فرنگی جهان، معتقد است اگر قرار باشد یک لیگ در ایران برگزار شود، باید لیگ کشتی فرنگی باشد.
طالب نعمت‎پور با اشاره به رفع مصدومیتش، تصریح کرد: در اردوی تیم ملی هستم و چند روز است که تمرین‎های عمومی را شروع کرده‎ام و مشکلی ندارم.وی اضافه کرد: دکتر از روند بهبودی دستم، رضایت دارد و گفت می‎توانم ماه آینده کشتی بگیرم.این فرنگی‎کار لرستانی با اشاره به این‎که اطلاع ندارم لیگ کشتی فرنگی برگزار می‎شود یا نه، تأکید کرد: اگر انصاف باشد باید این لیگ برگزار شود؛ چون کشتی فرنگی در چند سال گذشته افتخارهای زیادی برای کشورمان به ارمغان آورده و معتقدم با توجه به نتایج، باید لیگ این رشته برگزار و فرنگی‎کاران منبع درآمدی داشته باشند.
نعمت‎پور در مورد تغییر کادرفنی تیم ملی نیز گفت: من سرباز ایران هستم و برایم فرقی ندارد چه کسی سرمربی باشد، مهم موفقیت کشورمان است.

 


نایب قهرمان پرتاب دیسک المپیک گفت: طبق توافق صورت گرفته برنامه های تمرینی‌ام را از مربی روسیه‌ای می‌گیرم.
احسان حدادی در مورد شرایطش اظهار داشت: به دلیل اینکه سرما خورده‌ام فعلا تمرین نمی‌کنم و استراحت دارم. قرار است اردوی آمادگی خود را از هفته آینده در جزیره کیش آغاز کنم. حدود یک ماه و نیم در آنجا تمرین خواهم کرد.وی در خصوص کیم بوخونسف، مربی اش گفت: او در حال حاضر در روسیه است و به دلیل مشکلاتی که دارد نمی‌تواند به ایران بیاید و من باید به آنجا بروم. فعلا برنامه‌های تمرینی‌ام را از او می‌گیرم تا در آینده به این کشور بروم.
نایب قهرمان پرتاب دیسک المپیک 2012 لندن در مورد برنامه های آینده اش عنوان کرد: فعلا که طبق برنامه ریزی باید به کیش بروم و پس از آن هنوز از برنامه‌ها اطلاعی ندارم. آن طور که که مشخص است تا اردیبهشت سال آینده مسابقه‌ای نیست و باید بدنسازی کنم.

 


فدراسیون جهانی والیبال به بهانه آغاز رقابت‌های جام قهرمانان قاره‌ها در ژاپن، سابقه و نتایج بین‌المللی شش تیم حاضر در این پیکارها را بررسی کرده است.
بر اساس این بررسی روسیه، که افتخارات اتحاد جماهیر شوروی نیز به پایش نوشته شده، با کسب 68 مدال از مسابقات مختلف جهانی، المپیک و قاره‌ای پرافتخارترین تیم حاضر در جام قهرمانان است. روس‌ها تاکنون 12 مدال از مسابقات قهرمانی جهان (شش طلا، سه نقره، سه برنز)، 10 مدال از المپیک (چهار طلا، سه نقره، سه برنز)، 15 مدل از لیگ جهانی (سه طلا، پنج نقره، هفت برنز)، 10 مدال از جام جهانی (شش طلا، دو نقره، دو برنز) و 21 مدال از رقابت‌های قاره اروپا (سیزده طلا، سه نقره، پنج برنز) بر گردن آویخته و در حالی پرافتخارترین تیم حاضر در جام قهرمانان نام گرفته‌اند که امسال برای اولین بار جواز حضور در این پیکارهای 20 ساله را کسب کرده‌اند. روسیه، که از آغاز برگزاری جام قهرمانان در سال 1993 نتوانسته بود مدال طلای اروپا را تصاحب کند، ناچار تا امسال که به این مهم دست یافت، از حضور در جام قهرمانان قاره ها بازمانده بود.
در بررسی فدراسیون جهانی از افتخارات تیم‌های شرکت کننده در جام بین قاره‌ای برزیل با 65 مدال در رده دوم قرار گرفته است. 4 مدال قهرمانی جهان (سه طلا، یک نقره)، 5 مدال المپیک (دو طلا، سه نقره)، 17 مدال لیگ جهانی (نه طلا، چهار نقره، چهار برنز)، 5 مدال جام قهرمانان قاره‌ها (سه طلا، دو نقره)، 5 مدال جام جهانی (دو طلا، سه برنز) و 29 مدال طلای آمریکای جنوبی، دستاورد برزیل از حضور در عرصه والیبال بین الملل است که اگرچه این کشور را در جای دوم رده‌بندی پرافتخارها قرار داده، اما از سویی برزیل را با سه طلا و دو نقره از پنج دوره برگزار شده جام قهرمانان قاره‌ها به عنوان پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها نیز معرفی می‌کند.
در این رده‌بندی ایتالیا با کسب 43 مدال در جای سوم قرار گرفته است. 4 مدال قهرمانی جهان (سه طلا، یک نقره)، 5 مدال المپیک (دو نقره، سه برنز)، 16 مدال لیگ جهانی (8طلا، سه نقره، سه برنز)، 2 مدال جام قهرمانان قاره‌ها (یک طلا، یک برنز)، 4 مدال جام جهانی (یک طلا، دو نقره، یک برنز) و 12 مدال اروپا (شش طلا، چهار نقره، دو برنز) حاصل حضور بین المللی ایتالیا در والیبال است.
چهارمین کشور این رده‌بندی ایالات متحده با 34 مدال است که اکنون 2 مدال قهرمانی جهان (یک طلا، یک برنز)، 4 مدال المپیک (سه طلا، یک برنز)، 4 مدال لیگ جهانی (یک طلا، یک نقره، دو برنز)، یک نقره از جام قهرمانان قاره‌ها، 2 مدال جام جهانی (یک طلا، یک برنز) و 21 مدال آمریکای شمالی و مرکزی (هشت طلا، ده نقره، سه برنز) را برگردن آویخته است.
ژاپن نیز با 21 مدال که 2 مدال قهرمانی جهان (دو برنز)، 3 مدال المپیک (یک طلا، یک نقره، یک برنز)، یک برنز جام قهرمانان قاره‌ها، 2 نقره جام جهانی و 13 مدال آسیا (هفت طلا، سه نقره، سه برنز) را شامل می‌شود، پنجمین تیم رده‌بندی پرافتخارهای حاضر در جام قهرمانان قاره‌ها است.
گزارش فدراسیون جهانی از رده‌بندی افتخارات تیم‌های حاضر در جام بین قاره‌ای با ذکر "ایران" در جای ششم این فهرست به پایان می‌رسد که تاکنون هیچ مدالی از پیکارهای مختلف جهانی و المپیک کسب نکرده و تنها 4 مدال (دوطلا، یک نقره، یک برنز) از حضور در رقابت های قهرمانی آسیا بر گردن آویخته است.

 


رئیس فدراسیون ژیمناستیک اعتقاد دارد که مسئولان وزارت ورزش و جوانان باید نگاه جدی به ورزش‌های پایه داشته باشند.
جعفر درویش زاده با بیان این که فعلا برنامه‌ای برای تیم ملی نداریم، گفت: چون مسابقه‌ای پیش‌رو نداریم اردوهای تیم ملی برگزار نمی‌شوند. بعد از هر مسابقه بزرگی، ژیمناست‌ها زیر نظر مربیان شخصی خودشان تمرین می‌کنند. موقعیت وزارت ورزش و جوانان هم که فعلا مشخص نیست. اگر وزارت ورزش و جوانان به ورزش‌های پایه نگاه جدی داشته باشد برای بازی‌های آسیایی فرجی می‌شود! متولیان ورزش باید حمایت جدی کنند. ژیمناست‌های ما به فینال می‌رسند و می‌توانند موقعیت خوبی کسب کنند.
وی اضافه کرد: در مسابقات جهانی وقتی از هر تیمی که عملکرد قابل قبولی داشت، سوال می‌کردیم می دیدیم که آنها حداقل شش اعزام یا اردوی تدارکاتی خارجی داشتند. اعزام برای ژیمناستیک الزامی است، اما متاسفانه ما از نظر مالی مشکل داشتیم و تدارکات برون مرزی ندیدم. با بضاعت کم مالی تلاش کردیم موقعیت تمرینی داشته باشیم. رییس فدراسیون ژیمناستیک درباره برنامه‌های سرمربی اوکراینی تیم ملی هم یادآور شد: در حال حاضر گنادی در اصفهان برای آینده سازان و مربیان این استان اردو و دوره آموزشی برگزار کرده است. دو روز هم کارگاه آموزشی خواهد داشت تا سطح آگاهی آنها را از ژیمناستیک بالا ببرد. پیش از این هم در ارومیه همین برنامه پیاده شد. ما تلاش داریم که این مربی بیکار نماند و در زمان‌هایی که تیم ملی برنامه‌ای ندارد، از دانش گنادی برای ارتقای سطح مربیان و پشتوانه سازی استفاده شود.
وی درباره تصمیمات اخیر فدراسیون جهانی ژیمناستیک اظهار کرد: در این اجلاس درباره تغییر و تحولات در مسابقات تصمیم گیری شد. پیشنهاد شده بود که رقابت‌های ایروبیک ژیمناستیک مانند ترامپولین به بازی‌ها اضافه شوند که تصمیم بر آن شد که بعد از بازی‌های برزیل این اتفاق بیفتد. همچنین چهار حرکت جدید هم به حرکات قدیمی اضافه شد و قرار است از نزدیک‌ترین مسابقات پیش‌رو اعمال شود.

 


مهاجم سوئدی پاری‌سن‌ژرمن پس از هت‌تریک مقابل نیس، به رکورد 50 گل زده برای پاریسی‌ها رسید.
زلاتان ایبراهیموویچ شب گذشته در جدال هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال باشگاهی فرانسه «لوشامپیونه» یکی از بازی‌های درخشان خود را انجام داد. او در برد 3 بر یک هر سه گل یارانش را زد.براساس آمار موجود «ایبرا» به این ترتیب به رکورد 50 گل زده برای «پاریسی‌های متمول» رسید.مهاجم بلندقامت سوئدی که تابستان سال گذشته از کالچوی ایتالیا راهی لوشامپیونه فرانسه شد، 35 گل از مجموع‌ گل‌های زده‌اش را فصل قبل زده و 15 بار نیز امسال گلزنی کرده است.از سویی 38 گل از این تعداد در رقابت‌های لیگ داخلی بوده، 10 گل نیز در لیگ قهرمانان زده و 2 گل هم در جام حذفی فرانسه به حریفان زده است.وی پس از درخشش مقابل نیس به تلویزیون کانال پلاس گفت : کل تیم شبی خوب داشت. برنده شدیم و من هم سه گل زدم. خوشبختانه حالا همه چیز عالی پیش می‌رود. البته مصاف با نیس، جدالی بسیار دشوار بود. خیلی مهم بود که برنده شویم. او افزود: لازم است که همچنان تمرکز خود را حفظ کرده و خوب بازی کنیم. باید در همه حال هواداران پاری‌سن‌ژرمن را شاد نگه داریم.

 


آرای متفاوت بازیکنان دوپینگی شائبه‌هایی را ایجاد کرد و رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال از احکام صادره دفاع کرد.
بعد از اعلام محرومیت دو ساله مهدی حسینی بازیکن دوپینگی تیم صبا از سوی کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال برخی از مربیان و اهالی فوتبال نسبت به این حکم واکنش نشان دادند و مدعی شدند که رفتار کمیته پزشکی در برخورد با بازیکنان دوپینگی تبعیض‌آمیز است و بازیکنی که اسم و رسمی ندارد و حتی در رده امید محسوب می‌شود با اشد مجازات تنبیه می‌شود اما بازیکنان نامدار از محرومیت‌های طولانی جان سالم به در می‌برند.
دکتر هاشمیان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در واکنش به این اظهارنظرها گفت: ما از اینکه فعالیت کمیته پزشکی مرتب نقد شود مشکلی نداریم اما ای کاش این نقد آگاهانه و عالمانه باشد اینکه برخی افراد می‌گویند مهدی امیرآبادی، مهرداد پولادی و میثم حسینی با بخشش مواجه شده‌اند باید بدانند که ماده‌ای که در نمونه دوپینگ آنها وجود داشت متیل هگزا آمین بود که جزو داروهای ویژه است و ممکن است بازیکن بدون آنکه قصد دوپینگ یا استفاده از مواد نیروزا را داشته باشد وارد بدنش شود و به دلیل همین مسئله است که قانون نگاه تخفیفی به چنین نمونه‌های دوپینگی دارد.
رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال با اشاره به ماده دوپینگی بازیکن تیم صبا عنوان کرد: ماده‌ای که در نمونه دوپینگ مهدی حسینی یافت شد از دسته استروئیدهای آنابولیک است این دسته از مواد شامل هیچ گونه تخفیفی در مجازات نمی‌شوند زیرا بازیکن به طور رایج و معمول با این مواد سروکار ندارد آلودگی مهرداد پولادی، امیرآبادی و حسینی در زمانی اتفاق افتاد که در سایت جهانی مبارزه با دوپینگ بیانیه‌ای منتشر شد که متن آن از این حکایت داشت که مکملی به نام جک تری‌دی آلوده به متیل هگزا آمین است و به شکل فزاینده‌ای باعث مثبت شدن نمونه‌های دوپینگ بازیکنان شده است.
وی ادامه داد: احکام این سه بازیکن به دلیل اپیدمی جهانی و اینکه آن بازیکنان مقصر نبوده‌اند با تخفیف صادر شد زیرا آن مکمل به دلیل تخلف کارخانه‌اش به مواد متیل هگزا آمین آلوده شده بود بنابراین این دو مسئله کاملاً با یکدیگر متفاوت است. من بارها این صحبت‌ها را مطرح کرده‌ام و شاید سال آینده هم مجبور شوم دوباره این قصه را مرور کنیم زیرا برخی از روی ناآگاهی صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند در هر‌حال از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که نقد حرفه‌ای و سازنده داشته باشند. اینکه فلان مربی یا فلان شخص می‌گوید بین بازیکنان تبعیض قائل می‌شوند باید بگویم آن مربی چند بار آئین‌نامه دوپینگ را خوانده است، آئین‌نامه‌ای را که موظف است از آن به طور کامل آگاهی داشته باشد.هاشمیان در مورد اینکه اما پیش از این هم در مورد حامد کاویان‌پور به دلیل وجود ناخن در نمونه دوپینگ این بازیکن تبرئه شد، گفت:‌ آن زمان به دلیل اینکه بخشی از تجهیزات کنترل دوپینگ ما نقص داشت، بازیکن از این نقصان ما استفاده کرد و با استفاده از یک وکیل توانست آن حکم را بگیرد ما هم در چارچوب قوانین این مسئله را به فیفا توضیح دادیم و گفتیم که چنین مشکلی داریم و اگر دقت کنید در همان زمان در حکم حامد کاویان‌پور اعلام کردیم علی‌رغم اینکه آلوده بودن نمونه دوپینگ بازیکن مسجل است اما به دلیل نقصان در استانداردهای خودمان بازیکن تبرئه می‌شود چه کسی اینگونه صادقانه حرف می‌زند و می‌گوید که مشکل از ما بوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10