(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21 آبان 1392 - شماره 20639

سایت های غیر اخلاقی برای نوجوانان دام پهن کرده اند
در گفت و گو با مهر عنوان شد : هشدارپلیس درباره سوء استفاده از تصاویر و اخاذی در سایتهای همسریابی
   


والدین ایرانی همیشه این دغدغه را داشته اند که جوانان آنان در سنین مناسب با برخی مسائل آشنا شوند .به شکلی که بتوانند از هر گونه انحراف از مسیر اصلی زندگی تا پختگی فرزند خود جلوگیری کنند.
مسائل غریزی و پیرامون آن از مهم ترین موضوعاتی هستند که والدین ایرانی تلاش دارند تا فرزندان در سنین مناسب به اطلاعاتی صحیح دراین باره دست یابند.
این مسئله که دغدغه همیشگی برای خانواده های ایرانی بوده این روزها در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.به شکلی که برخی رسانه ها وبه ویژه سایتهای هرزه‌نگاری اینترنتی زمینه ای را فراهم کرده‌اند که نوجوانان کم سن وسال با موضوعات فوق‌العاده غیراخلاقی درآنها آشنا می شوند.
سایتهایی که رشد قارچی دارند!
طبق آمار تعداد سایت های مستهجن فارسی روز به روز در اینترنت در حال افزایش است.سایت هایی که درآنها هم فیلم های مبتذل وجود دارد وهم داستانهای مستهجن!در بسیاری از این سایت ها حجم مطالب وعکسهای فوق العاده غیر اخلاقی آن‌قدر زیاد است که به صورت عجیبی مخاطبش را با موجی از سیگنالهای منفی ضد اخلاقی روبه رو می کند.
سهراب پارسا،جامعه شناس واستاد دانشگاه دراین باره می گوید:ذهن نوجوانان بسیار آسیب پذیر است وخیلی سریع تاثیراتش را از محیط هایی مانند اینترنت می‌گیرد.محیط هایی که به دلیل جذابیت‌های مولتی مدیایی فضایی جذاب را برای وی ترسیم می کنند.درواقع گام اول سایت های مستهجن ایجاد همین فضاست.چرا که با ایجاد این فضا می توانند ابتدا کاربر کم سن ایرانی را جذب وسپس مسائل مورد نظر را به ذهن او انتقال دهند.این سایت ها که هر روز تعدادشان به صورت تصاعدی بالا می‌رود به شکل وحشتناکی ذهن یک نوجوان را به هم می ریزند.
طغیان غریزه در انتظار کاربران !
این پژوهشگر اجتماعی در ادامه می‌افزاید:این رسانه ها سعی می کنند کل روز یک نوجوان را در اختیار بگیرند.به این شکل که به تدریج او را به سایت ومحتوای آن معتاد می کنند.اعتیاد به دیدن تصاویر مستهجن وخواندن داستانی مبتذل گام اول است.در گام بعدی برخی کاربران که اعتیاد پیدا کرده اند هر روز این سایت ها را چک می کنند و در مدرسه وهر زمان دائما در ذهن خود محتوای آنها را مرور خواهند کرد.دلیل این امر هم آن است که یک طغیان غریزه صورت گرفته است.نوجوان هم که اصلا آگاهی درباره این گونه تهدیدات ندارد،به صورت ناخودآگاه دچار بلوغ زودرس جنسی می شود.
به تعبیر سهراب پارسا،جامعه شناس،در صورت رخ دادن این مراحل باید شاهد کاهش شدید تمرکز نوجوانان بود.ضمن اینکه والدین در این مواقع افت جدی درسی در فرزندان خود را مشاهده می کنند.
این استاد دانشگاه می افزاید:درواقع آشنا شدن نوجوانان با مسائل غریزی دراین سن به مانند یک طوفان سهمگین در مقابل خانه ای بدون شالوده است.علت این امر هم این است که نوجوانان در این سنین از هیچ گونه پیش زمینه فکری برخوردار نیستند.نسبت به شرایط روح و روان خود هم آگاهی ندارند.به این ترتیب است که 80 درصد تمرکز یک نوجوان صرف مسائل غریزی می شود که این یعنی نابودی زمان وانرژی در سنین نوجوانی!
تغییرات گسترده در ذهن نوجوانان،
فرجام کار
دراین میان موج عظیم سایت های مستهجن فارسی در حالی به راه افتاده که در این سایت ها به طور مختلف روابط با محارم تبلیغ می شود و این موضوع از نظر اهالی فن بسیار نگران کننده خواهد بود!
پیمان مجد ،روانشناس واستاد دانشگاه می‌افزاید:بنیان اخلاقی موضوعی است که از کودکی در فرد به وجود می آید.یک جامعه سالم تشکیل شده از افرادی که از دوران نونهالی به درستی جامعه پذیر شده اند.درواقع ارتباط با والدین وبحث محارم از همان دوران کودکی در تفکر فرد شکل می گیرد ورشد می کند.حال می توان تصور نمود که این فرد وقتی در دوران نوجوانی با مفاهیمی مثل داستانهای مبتذل روبه‌رو می شود که درآن تمام مبانی اخلاقی را زیر سوال برده چه اتفاقی در روانش رخ می دهد.
پیمان مجد ،پژوهشگرروانشناسی،می‌افزاید:
سایت های مبتذل فارسی زبان که به صورت زنجیره ای ایجاد شده اند دقیقا افکار بازدید کننده نونهال خود را دچار تغییرات گسترده می کنند.به این شکل که تمام باورهای دینی واخلاقی را به سمت اضمحلال می برند. طوری که اساس تفکر درست ومثبت را از یک نوجوان می گیرند.این موضوع حتی برای خانواده‌های غیر مذهبی هم می تواند فاجعه بار باشد.چرا که درگیری ذهنی که موج مستهجن می‌تواند برای یک کم فرد سن و سال ایجاد کند فراتر از تصور والدینش خواهد بود.
والدین ناآگاه،فرزندان معتاد می شوند!
سهراب پارسا،جامعه پژوه در ادامه تاکید دارد:باید جامعه را آموزش داد وچتر این آموزش را به صورت جدی بر سر خانواده ها گستراند.خانواده هایی که براساس شواهد وقرائن از وضعیت امروز این سایت های زنجیره ای بی خبر هستند ونسبت به تبعات آن آگاه نیستند.اگر والدین آگاه نشوند فرزندان آنها آموزش نمی بینند.وقتی هم که فرزندان آموزش نبینند به هر سمتی از دوران کودکی گرایش پیدا می کنند.نوجوان وقتی با این گرایش ها بزرگ می شود در جوانی دیگر به سمت صحیح هدایت نمی شود.
این کارشناس اجتماعی می افزاید:محتویات این سایت ها به گونه ای است که می تواند اعتیاد جدی ایجاد کند ودر پی این اعتیاد وقت وعمر جوانان را بسوزاند.آن هم در سنی که وقت این جوانان باید صرف پیشرفت های آنها شود.درواقع محتوای این سایت ها یک فضای فانتزی مبتذل را در زندگی جوانان ایرانی فراهم می آورد.این فضای مبتذل ذهن را از دیگر فعالیتهای اجتماعی باز می‌دارد.از سوی دیگر به طور کلی دراین سایت‌ها خط قرمزهای اخلاقی زیر پا نهاده می شود.
پیمان مجد،روانشناس واستاد دانشگاه ،درباره قبح زدایی خاطرنشان می کند:قبح زدایی که در اثر مراجعه متداوم به این سایت ها در ذهن یک نوجوان صورت می پذیرد بسیار تفکر برانگیز است.به طور کلی در همه جوامع،حتی جوامع غیر مذهبی نوعی قبح های اخلاقی وخط قرمزهایی وجود دارد که سبب حفظ نظم ابتدایی جامعه می‌شود.اگر این قبح ها در یک جامعه،به ویژه جامعه ای دینی فرو ریزد دیگر نمی توان نسل جوانی تربیت کرد که بتواند کیان خانواده را حفظ کند.
پیمان مجد با اشاره به لزوم نسل سازی عنوان می کند:حرام بودن رابطه با محارم،محدود بودن روابط جنسی در چهارچوب ازدواج،تنفر انگیز بودن خیانت،قاعده مند بودن روابط زناشویی،همه اینها از خط قرمزها در جامعه است.خط قرمزهایی که اخلاق را در جامعه زنده نگاه می دارد و ادامه حیات را در چهارچوب سعادت اجتماعی امکان پذیر می‌سازد.می توان تصور نمود که اگر قشری از جوانان به گونه ای تربیت شوند که به این مسائل بی تفاوت باشند چه فاجعه‌ای رخ می دهد.درواقع این گونه بی تفاوتی ها در آینده جامعه ای شکل خواهد داد که درآن حریم ها شکسته وبنیان خانواده ها رو به اضمحلال است.
آنارشیسم ذهنی،هرج ومرج اخلاقی تولید می کند!
در این میان بسیاری از کارشناسان از ایجاد فضای آنارشیستی اخلاقی در ذهن نوجوانان در اثر مراجعه مداوم به این سایت ها خبر می دهند .
سهراب پارسا در این باره می افزاید:آنارشیسم ذهنی به این معناست که در اثر مراجعه مداوم به این سایت ها،مخاطب کم سن دچار آشفتگی شدید ذهنی می شود.حتی ممکن است کار به جایی برسد که یک نوجوان در همان سنین کم در تضاد کامل با فرهنگ وچارچوب اخلاقی جامعه خود قرار گیرد.در صورت رخ دادن این موضوع،جامعه دائما شاهد رفتارهای خارج از چهارچوب از سوی آن نوجوان خواهد بود.این هم برای خود فرد هزینه زاست وهم جامعه را دچار اختلال جدی می کند.همه اینها ناشی از همان آنارشیسم ذهنی است که در ذهن این نوجوانان ایجاد می شود.
والدین عقب مانده از فناوری،
کودکان هزینه می دهند!
حالا سوال بسیاری این است که آیا این آنارشیسم ذهنی می تواند به ناهنجاری رفتاری تبدیل شود؟
سهراب پارسا،کارشناس اجتماعی درباره این سوال این گونه پاسخ می دهد:در مرور زمان رفتارهای انسانها ناشی از نوع محصولاتی است که می خوانند ویا هر روز با آن سروکار دارند.درواقع نگرانی از قبح شکنی ها توسط این گونه سایت های مبتذل از همین جاست.چرا که وقتی نوجوانی دائما هر روز با تصاویر و واژه‌های فوق العاده غیر اخلاقی رو به رو می‌شود به تدریج رفتار خود را تغییر می دهد.پس از این،به سمت این نوع از مسائل غیر فرهنگی خواه ناخواه کشیده می شود.چرا که فکرش دائما در معرض محتوایی بوده که چنین رفتاری را به او تلقین می کند.فراموش نکنیم که ارتباط زنان ومردان همسر دار وبه نوعی خیانت های زناشویی در این سایت ها بسیار زیاد مطرح می شود.به شکلی که حتی در چند سال اخیر به یک موج جدی تبدیل شده است.
حالا علی رغم تمام این صحبت ها وهشدارها هنوز هم خانواده ایرانی در معرض انواع واقسام آسیب های ناشی از ناآگاهی نسبت به محتوای این گونه سایت هاست.همین مساله سبب شده تا کارشناسان ،راه حل جلوگیری از افزایش آسیبها را درآموزش دیدن والدین و به روز شدن آنها در بحث فناوری بدانند.
سیاوش رسولی

 


معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با بیان اینکه فعالیت سایتهای همسریابی با نگاه تجاری و کلاهبرداری انجام می شود گفت: با توجه به اینکه مدیران این سایتها به تمامی اطلاعات وارد شده همانند نام خانوداگی، کد ملی، آدرس و شماره تلفن دسترسی دارند می تواند از اطلاعات کاربران استفاده کنند یا این اطلاعات را در اختیار افراد غیرمجاز قرار دهند. در این سایتها افراد بزهکار با جلب اعتماد سایرین اقدام به سوء استفاده از تصاویر و اطلاعات خصوصی و اخاذی از افراد می کنند.
وی می گوید: متاسفانه افزایش روز افزون فضای سایبر و عجین شدن آن با جنبه های مختلف زندگی مشکلاتی را ایجاد کرده است. فاصله زیاد بین نسلی در کشور ما در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت موجب شده است تا تسلط و حضور نوجوانان و جوانان در اینترنت بیشتر از والدین باشد. متاسفانه والدین ما فرزندانشان را در فضای مجازی تنها گذاشته اند.
از اینرو خانواده ها باید در فضای سایبر همانند فضای فیزیکی و حتی بیشتر از آن در کنار فرزندان باشند زیرا این فضا مرز جغرافیا ندارد و با ورود فرزندان دسترسی به تمام نقاط دیگر و محیط های خطرناک و آسیب زا فراهم است ضمن اینکه دسترسی مجرمان سایبری به فرزندان ما در هر نقطه ای از زمین امکان پذیر است.
معاون تشخیص پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره به آسیبهای ازدواج های اینترنتی می دارد ازدواج‌های اینترنتی و سایت های همسریابی به دلیل شرایط فرهنگی خاص جامعه در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگ برای خانواده ها و فرزندان آنها هستند. این گونه فعالیتها موقعیتی سوء برای انجام انواع کلاهبرداریها، مزاحمتها، هتک حرمت و حیثیت علیه جوانان ایجاد کرده است.
کاربران اینترنت باید بدانند برخی از این  سایتها ابتدا با هدف کلاهبرداری و اخاذی کارشان را آغاز می کنند و از طریق فریب و دسترسی به اطلاعات شخصی و خانوادگی آنها، زندگی  افراد به ویژه زنان را تا نابودی می کشاند.
برخی از این سایتها با عنوان سایتهای همسریابی و ازدواج دایم و یا موقت اقدام به عضوگیری و جمع‌آوری اطلاعات شخصی افراد کرده و آنها را بدون اجازه فرد در اختیار دیگران قرار می دهند یا اینکه از این اطلاعات با اهداف تجاری و تبلیغاتی استفاده می‌کنند که منجر به بروز جرم و آسیبهای اجتماعی فردی می شود.
معاون تشخیص و  پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه ممکن است در ازدواج های اینترنتی فریب در ازدواج رخ دهد، می گوید: فریب در ازدواجهای اینترتی و سایبری وجود دارد چرا که در فضای سایبر امکان کتمان حقیقت مهیا بوده و عده ای از افراد با فریب دختران جوان آنها را به سمت فساد سوق می دهند. در پرونده‌های بسیاری که در پلیس فتا داریم عده ای با سوء استفاده از عناوین دیگران اقدام به سوء استفاده مالی یا جنسی از طرف مقابل می کنند. در یک پرونده فردی خود را پزشک معرفی کرده و با دادن شماره تلفن دانشگاه اعتماد طرف مقابل را جلب کرده بود. دختر جوان نیز با دیدن این رفتارها به پزشک قلابی اعتماد کرده و در دام او گرفتار شده است و پس از چندی مجبور است به خواسته های نامشروع وی تن دهد چرا که پزشک قلابی او را تهدید به انتشار فیلمهایش در فضای مجازی کردن است.
نیک نفس با اشاره به اینکه جوانان در صورت نیاز به خدمات مشاوره و ازدواج باید به مکانهایی که به همین منظور تاسیس شده و دارای تخصص و مجوز لازم هستند مراجعه کنند،گفت: باید ساماندهی سایتهای همسریابی هرچه سریعتر از طریق سازمان های مسئول مانند وزارت ورزش و جوانان انجام شود تا شرایط برای برخورد با سایتهای فاقد مجوز قانونی و مجرمانه توسط پلیس فتا فراهم شود.
در سایت های همسریابی و صیغه و ضمانت و تعهدی مبنی بر صداقت طرفین وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود تا برخی از افراد شیاد با ثبت نام در این سایت ها و جعل و تغییر هویت با استفاده از لحن گفتاری کاذب اما دلنشین طرف مقابل را از لحاظ روحی، روانی و عاطفی وابسته خود کنند و برای دیدار در فضای حقیقی از فرد تقاضای دریافت هدایایی  گرانبها کنند. البته ممکن است این هدایا در قالب خرید اینترنتی  یا شارژ تلفن همراه باشد و در صورتی که این فرد این اقدام را انجام ندهد ارتباطش را قطع و سراغ  طعمه بعدی می روند.
معاون تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ضمن هشدار به خانواده ها برای همراهی فرزندانشان در فضای مجازی تاکید کرد: باید آموزش های لازم به جوانان داده شود تا احتمال آسیب در این فضا به حداقل برسد. با توجه به این که مدیران این سایت ها به تمامی اطلاعات وارد شده همانند نام خانوداگی، کد ملی، آدرس و شماره تلفن دسترسی دارند می تواند از اطلاعات کاربران استفاده کنند  یا این اطلاعات را در اختیار افراد غیرمجاز قرار دهند. در این سایت ها افراد بزهکار با جلب اعتماد سایرین اقدام به سوء استفاده از  تصاویر و اطلاعات خصوصی و اخاذی از افراد می کنند.
با توجه به این که برای عضویت ویژه در این سایتها نیاز به واریز پول به حساب مدیران سایت ها دارد،این افراد به تعهدات خود در قبال کاربران عمل نمی کنند و در عمل طعمه های خود را مورد کلاهبرداری قرار داده و پول واریز شده را سرقت می کند.

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10