(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21 آبان 1392 - شماره 20639

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با عاشورائیان(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
روضه حضرت قاسم(ع) ( به جای گفت و شنود)
آمانو در تهران
ایران و آژانس بیانیه مشترک امضا کردند
نهاوندیان: گزارش 100 روزه دولت دو هفته دیگر اعلام می‌شود
نتانیاهو: جزئیات طرح پیشنهادی ایران را می‌دانم
نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی برگزار می‌شود
چند سؤال از مدیر کل آژانس درباره توافق اخیر با ایران (خبر ویژه)
تحریم‌ها حمایت مردم ایران از برنامه هسته‌ای را افزایش داد (خبر ویژه)
اعتراف رئیس MI6 انگلیس به فعالیت‌های خرابکارانه علیه ایران (خبر ویژه)
اسرائیل سگ زنجیری آمریکاست فقط همین! (خبر ویژه)
 


50 سال پیش وقتی در محرم سال 1342، شهربانی پایتخت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم اطلاعیه صادر کرد، به مشروب‌فروشی‌ها اجازه داد تا روز هشتم محرم به کار و کسب عادی مشغول باشند اما از آن روز تا چهاردهم محرم خویشتنداری کنند! همان اطلاعیه اما تصریح کرده بود که به «بعضی افراد» اجازه نخواهد داد از سوگواری سالار شهیدان برای «اغراض شخصی» استفاده کنند! اینکه چه کسی مصداق «بعضی افراد» و چه کاری «اغراض شخصی» نامیده می‌شد، بر کسی پوشیده نیست. سال 42 سالی بود که امام راحل عظیم‌الشان با تأسی به سید و سالار شهیدان، پرچم مبارزه را بر دوش گرفته بود و یک تنه سکوت شب را شکسته و کاخ بیداد را به لرزه درآورده بود رژیم شاه در حالیکه مشروب‌فروشی در محرم را مجاز دانسته بود، فریاد حق‌طلبی امام را غرض شخصی قلمداد کرده و تهدید به برخورد جدی کرده بود! اما مشعلی که سیدالشهدا(ع) در عاشورای 61 هجری روشن کرده بود پس از قرن‌ها، چراغ راه مردم ما شد و به جهان ثابت کرد فقط باید «حسینی(ع)» بود تا یزید هر زمان را درهم کوبید.
عصر عاشورای سال 61 هجری وقتی طوفان توحش و قساوت شقی‌ترین قوم تاریخ فرو نشست و دشت گلرنگ کربلا، با بدن‌های مطهر حسین(ع) و یارانش آذین شد، و هنگامی که حرامیان به خیام حرم حمله بردند و غارت و هتک را پیشه کردند، همه‌چیز از فرجام نبردی نابرابر و پیروزی بلامنازع یک سپاه تا بن دندان مسلح و پرتعداد بر جمع اندک 72 نفره عاشورایی و شماری از زنان و کودکان خبر می‌داد. کمترین روایت، سپاه عمر سعد را پنج هزار نفر و بیشترین روایت 130 هزار نفر ثبت کرده است حال آنکه هیچ روایتی یاران اباعبدالله علیه‌السلام را بیش از 130 نفر ثبت ننموده است. تکلیف زنان و کودکان هم که معلوم است! شهر آذین بسته و شیرینی فتح با جشن و سرور مضاعف می‌شد. حسین(ع) و یارانش - همان‌ها که حرامیان بر خروج آنان از دین رسول خدا حکم داده بودند! - سرکوب شدند پس هنگامه میگساری بود! آنقدر مطمئن بودند که یزید پلید در کاخ اموی مست و مغرور این‌گونه سرود:
«لعبت‌ هاشم بالملک ولا
خبر جاء ولا وحی نزل
لیت اشیاخی به بدر شهدوا
جزع الخزرج من ضرب ‌الاسل»
یعنی بنی‌هاشم مدتی با حکمرانی بازی کرد و گرنه نه وحی آسمانی در کار بود و نه خبری آمده بود! کاش اجدادم که در بدر کشته شدند بودند تا جزع و ناله آل رسول را از شدت ضربات ما می‌شنیدند!
در مقابل این رجز مستانه، یک کلام نافذ و یک نگاه الهی بود که همان روز و در همان محفل و البته نه فقط در طول حرکت کاروان که در طول تاریخ تا قیامت، کاخ ظلم را لرزاند و آن پیام‌رسانی زینب کبری(س) و امام سجاد (ع) بود. پیام عاشورا آنقدر نافذ و آنقدر کوبنده بود که از عصر روز عاشورا کربلا و کوفه شاهد قیام توابین و خونخواهان شد و همه‌چیز بر عکس آنچه امویان می‌پنداشتند رقم خورد.
اما پیام عاشورا چه بود و حسین چه کرد که با گذشت چهارده قرن روز به روز پرچمش بالاتر و باشکوه‌تر می‌شود؟ او چه گفت که مسلمان و غیرمسلمان او را الگویی ناب و تمام عیار می‌دانند؟ حریت و آزادگی، رشادت و مقاومت در مکتب حسین(ع) چگونه تعریف شد که جهان را پروانه شمع نورانی و آسمانی وجودش کرد؟!
واقعیت این است که اگر همه جهان را جمع کنیم تا در وصف خون خدا بنویسند، باز هم وصف او به پایان نمی‌رسد و باید گفت: ‌« دنیا برای از تو نوشتن مرا کم است» اما اگر همه اوصاف شنیده و ناشنیده آن حضرت را در یک سوی قرار دهیم خواهیم دید که در دیگر سو، حسین(ع) خود را و هستی‌اش را خالصانه در راه رضای دوست فدا کرد و این اخلاص و بندگی صفت ممتاز سالار شهیدان است. او آن روز که بر دوش پیامبر(ص) بود راضی به رضای حق بود و آن دم که «والشمر جالس علی صدره» باز هم راضی به رضای حق بود. درس بزرگ او پایمردی در راه حق و اخلاص و دست شستن از همه‌چیز حتی عزیزترین عزیزان بود. او با جان و دل، جان به راه دوست تقدیم کرد و خم به ابرو نیاورد، عاشقانه کودک شش ماهه‌اش را به قربانگاه عشق برد و ذبح عظیم الهی شد. در حق اوست که حافظ گفته «مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ چرا که وعده تو کردی او بجا آورد» آری او وعده نکرد که اسماعیلش را به منای عشق بیاورد، اما جانانه به وعده جدش ابراهیم عمل کرد و عالم را مرید و شیفته خود کرد. تاریخ حتی یک سند ندارد که حسین(ع) در روز عاشورا ذره‌ای بدرگاه خدا شکوه و گلایه کرده باشد. برای او خدا مهم بود و همین که او می‌دید برایش کافی بود. و همین‌ها بود که او را الگویی جاودانه و پرچم هر قیام حق‌جویی و حق‌طلبی در طول تاریخ کرد. در روزهایی که «دین افیون توده‌ها» نامیده می‌شد و عزاداری سمبل جهالت و خرافات، در روزگاری که رسما با عزاداری مخالفت می‌شد و برپایی عزای پسر رسول خدا(ص) ممنوع بود، در روزهایی که زیارت حسین(ع) مرگبار بود و مجازات قطع دست و پا و مرگ همراهان را در پی داشت، پیام حسین(ع) آرام آرام، چون خون در رگ جهان جریان داشت، به نرمی آب روان و زلال، بنیادهای بیداد را ذره ذره متزلزل می‌کرد. هیچ کس باور نمی‌کرد اما شد! امام ما از حسینیه‌ها و مسجدها، از تکایای کودکانمان، از گهواره‌هایی که مادران، عزیزترین‌هایشان را در آن نذر شیرخوار کربلا می‌کردند، برپاکنندگان علم جهاد را برگزید و شور حسینی را به بالاترین فریاد در ویرانی کاخ یزید تبدیل کرد. هر مجلس عزاداری، کانون مبارزه شد و هر پرچم سیاه حسین بیرق ظلم‌ستیزی شد. آنها که عزاداری را به سخره می‌گرفتند، آنها که حتی احتمال بیداری مردم را در هیاهوی غرب‌زدگی و فساد نمی‌دادند به ناگاه با طوفانی به عظمت چهارده قرن انتظار مواجه شدند! به ناگاه با غرش و غریو جوانانی روبرو شدند که ذکر لبشان خطاب به شهدای کربلا «یا لیتنی کنت معکم» بود. با امام خمینی(ره)، فرزندی از سلاله حسین(ع) روبرو شدند که بی هیچ پروایی از تهمت‌ها و تمسخرها فرمود؛ «آن گلی که مرتب آب به آن می‌دهند، زنده نگه داشته می‌شود و این گریه‌ها زنده نگه داشته مکتب سیدالشهدا را» و دیری نگذشت که جهان با حقیقت بزرگ و نورانی سیدالشهدا آشنا شد. و حسین بار دیگر اسلام را احیاء کرد. اگر روزی پیامبر فرمودند؛ «حسین منی و انا من حسین» و ترجمان آن چنین شد که دین اسلام با خون حسین باقی ماند، بار دیگر و در عصر حاضر، حسین(ع) احیاگر دین جدش شد و امام راحل چه زیبا فرمود که: «خون سیدالشهدا، اسلام را بیمه کرد... محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است...»
امروز هم، عاشورا و تاسوعا و شور دلدادگان حسین(ع) در سوگ شهیدان کربلاست که به قول امام راحلمان(ره) سنگرهای کلیدی جهان را یکی پس از دیگری فتح می‌کند. همین شور حسینی(ع) آمیخته به شعور است که سقف تاریک نظام سلطه جهانی را شکافته و طرحی نو در بستر اسلام ناب محمدی(ص) درانداخته است. و امروز، باز هم عاشوراست که حماسه‌آفرین است.

حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* ما مردم اراده کرده‌ایم راه عزتمندانه حضرت امام خمینی(ره) را با رهبری‌های داهیانه امام خامنه‌ای تداوم ببخشیم و تا آخر هم ایستاده‌ایم حال نتیجه مذاکرات پرونده هسته‌ای هر چه باشد مهم نیست.
8858---0919
* امروز خار چشم دشمنان انرژی هسته‌ای ایران نیست بلکه وجود مبارک ولایت فقیه و رهبری هوشمندانه حضرت آقا می‌باشد که با تدبیر و حکمت سکان‌داری انقلاب و نظام را بر عهده دارد.
7466---0913
* بهتر است مذاکرات هسته‌ای را 2+5 بنامیم چرا که نقش اصلی این بازی را دولت غاصب صهیونیستی ایفا می‌کند و انگلیس، فرانسه و آمریکا دربست تحت نظر این غده چرکین و برای اسرائیل غاصب کار می‌کنند اما آنها باید بدانند، کنار آمدن ما با دولت جعلی از محالات است.
سهرابی از خلخال
* به دستگاه دیپلماسی عرض می‌کنم «آزموده را آزمودن خطاست» حضرت آقا فرمودند اهداف دشمن را بشناسید و قرآن هدف دشمن را مشخص کرده است آنجا که می‌فرماید: «لایزال یقاتلونکم حتی یرونکم عن دینکم» تا دست از آرمانهای بلند خود برندارید آنها کوتاه نخواهند آمد. نه به انرژي ما کار دارند و نه به نفت ما؛ تنها به دین ما کار دارند.
نیکنام از قم
* برای بنده که دانشجوی رشته تاریخ هستم بسیار سنگین و شرم‌آور است که ایران ما با 10 هزار سال سابقه تاریخ و فرهنگ به کشوری که 200 سال بیشتر سابقه ندارد باج بدهد و مطمئنم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
9271---0912
* آمریکا می‌گوید برای کشف شبکه‌های تروریستی تلفن کشورها را شنود می‌کند. تلفن صدر اعظم آلمان خانم مرکل چه ارتباطی با تروریست‌ها دارد که آمریکا در صدد توجیه عمل غیرقانونی و غیراخلاقی خود برآمده است.
خراسانی
* آقای ظریف وزیر محترم خارجه کشورمان در مصاحبه اخیر خود اظهار داشت دوستان ما درکشورهای 1+5 هنوز به توافق نرسیده‌اند. عرضم انتقاد از کلمه «دوستان» است که ایشان در رابطه با کشورهای سلطه‌گر به کار برده در حالی که در قرآن خداوند به صراحت بیان کرده که مسلمانان نباید کافران را دوست خود بگیرند. البته منظورم فقط اصلاح ادبیات این سخن است.
دکتر طوسی‌زاده
* برخی مسئولین از حذف یارانه‌ها و جایگزین کردن بن کالا سخن می‌گویند ظاهراً خبر ندارند که چه بسیار افرادی که در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می‌کنند و از قضا عیال‌وار هم هستند، از همین طریق به امرار معاش می‌پردازند و کالا به آنها تحمیل خواهد شد.
نظری
* اگر انگلیس بخواهد دوباره سفارت خود را فعال نماید باید متعهد شود که دست از خباثت‌هایش بردارد و عکس‌های دربار پهلوی ملعون یعنی دوران آقایی کردنش در ایران را نیز از در و دیوار سفارت جمع کند.
5259---0939
* بدون تردید سفارت انگلستان یکی از مراکز جاسوسی دنیا می‌باشد غرض اینکه مسئولین کشورمان در رابطه با بازگشایی این سفارت با احتیاط و هوشمندانه عمل کنند.
9489---0912
* متاسفانه با روی کار آمدن دولت جدید پروژه‌های عمرانی زیادی در کشور تعطیل شده و مهندسین عمران زیادی بیکار شده‌اند. از دولت انتظار می‌رود فکری به حال ما کند.
4893---0939
* وقتی دشمن بی‌شرمانه در نقل و انتقالات بانکی ایران مانع و مشکل ایجاد می‌کند چرا مسئولین کشورمان در مقابله به مثل در عبور کشتی‌ها و ترددهای دریایی برای کشورهای متخاصم محدودیت ایجاد نمی‌کنند.
5240---0911
* نوشته‌ها و مطالب کیهان دل‌های ما را نسبت به راهی که باید برویم قرص و محکم و امیدمان را نسبت به آینده بیشتر می‌کند همیشه دعاگوی شما هستیم.
9348---0912
* از روشنگریها و تحلیل‌های بجا، سنجیده و خوب کیهان در مورد مسائل روز بخصوص مسئله هسته‌ای تشکر می‌کنم بسیار استادانه است.
محسن سبزیان از تهران
* از اینکه مرحوم آقای عسگراولادی از اول جوانی تا آخر عمر خود پای انقلاب و نظام ایستاد باید فعالان سیاسی کشورمان درس بگیرند و چنین مرامی را الگوی خودشان قرار بدهند.
3552---0912
* شرکت مخابرات با تغییر صورت‌حساب دو ماهه به یک ماهه در واقع دو برابر از مردم آبونمان و عوارض و مالیات دریافت می‌کند. از مسئولین نظارتی درخواست می‌شود به این امر توجه نمایند.
همدانی
* قطار شیراز به تهران «رجاء» که ساعت 14 حرکت می‌کند در ساعت 30/4 دقیقه بامداد به تهران می‌رسد. و مسافران تا طلوع آفتاب سرگردانند درخواست می‌شود شرکت رجا حرکت قطار از شیراز به تهران را دو ساعت تأخیر بیندازد تا مسافران در موقع رسیدن سرگردان نشوند.
علی شیرازی
* جانباز 60 درصد و دارای پسری با معلولیت حرکتی هستم. برای اشتغال و استخدام ایشان به هر اداره‌ای مراجعه می‌کنم پاسخ منفی می‌دهند. از مقامات مسئول درخواست رسیدگی دارم.
0720---0913
* مسئولین آموزش و پرورش پاسخ بدهند تکلیف مربیان پیش دبستانی از جهت استخدام چه می‌شود ما را از این حالت سرگردانی نجات بدهند.
4657---0917
* پیمانکار دو جایگاه سوخت گاز در ورامین بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان بدهکاری بالا آورده و پروژه را نیمه تمام رها و متواری شده است. درحال حاضر نه کسی دلش برای بازگرداندن پول بیت‌المال می‌سوزد و نه مشکل سوخت‌گیری شهروندان ورامین حل شده است. بنویسید مسئولین شهرداری که طرف این قرارداد بوده‌اند جواب بدهند.
بوربور
* معمولا برای رتبه‌های علمی جوایز اندکی در نظر گرفته می‌شود در صورتی که برای فوتبالیست‌ها دهها برابر و یا جواز وارد کردن خودروی خارجی در نظر می‌گیرند. بالاخره علم بهتر است یا ثروت! پیامبر گرامی اسلام اسرایی را که سواد خواندن و نوشتن به مسلمانان می‌آموختند آزاد می‌کرد...
محمدمهدی رحمانی
* از سال 86 تا امروز در پروژه‌های مسکن مهر تکسام ماهدشت استان البرز امکانات زیربنایی، رفاهی و آموزشی وجود ندارد. امیدواریم این مشکلات مرتفع بشود.
9423---0933
پاسخ روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
در پاسخ به مطلب مندرج در کیهان 27/7/92 با عنوان «نامعلوم بودن تعرفه‌های خدمات پزشکی» به آگاهی می‌رساند: میزان رشد تعرفه‌ها، هر ساله و در پی برگزاری جلسات متعدد کارشناسی منعقده فی مابین وزارتین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تعیین و در پی تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور و تصویب نهایی از سوی هیئت محترم وزیران ابلاغ می‌گردد و تبعیت از آن برای تمامی مراکز تشخیصی و درمانی در بخش‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی الزامی می‌باشد.
لازم به ذکر است امر نظارت بر مراکز ارائه‌دهنده خدمات تشخیصی و درمانی توسط واحدهای نظارتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور انجام می‌پذیرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و اضافه دریافتی از سوی ارائه‌دهندگان خدمت، برخورد قانونی لازم توسط واحدهای فوق‌الذکر انجام پذیرفته و نسبت به معرفی متخلفین به کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی اقدام لازم مبذول می‌گردد.

 


آن روز که سراسیمه به تهران آمد 13 ساله بود. نوجوان کم‌سن و سال اردبیلی. به پدر و مادرش گفته بود کار مهمی پیش آمده که باید به تهران برود، اما نگفته بود چه کاری؟ وقتی با اصرار از پدر و مادر اجازه گرفت، بی‌درنگ راهی تهران شد. شنیده بود که باید به خیابان پاستور برود و رفت. هر طور بود وارد ساختمان ریاست جمهوری شد. می‌گفت باید حتماً رئیس جمهور را ببیند. کار آسانی نبود با پادرمیانی این و آن بیرون ساختمان ریاست جمهوری منتظر ماند. آن‌ روزها، آقا رئیس جمهور بود، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای... وقتی آقا برای رفتن به مراسمی از ساختمان بیرون آمد، مرحمت بالازاده، خودش را به او رساند، تلاش محافظان نتیجه‌ای نداشت، چون آقا به اشاره اجازه داده بود. مرحمت 13 ساله، با لهجه شیرین آذری و شاید هم به زبان آذری گفت؛ آقا! یک خواهش داشتم، آقا با مهربانی حالش را پرسید و نامش را و بعد؛ خب! چه خواهشی پسرم؟ مرحمت که هیجان زده بود، آب دهانش را قورت داد، نفس عمیقی کشید و گفت؛ آقا! خواهش می‌کنم به آقایان روحانی و مداحان دستور بدهید که دیگر روضه حضرت قاسم(ع) نخوانند! آقا- شاید با تعجب- پرسید؛ چرا فرزندم؟ و مرحمت که حالا دیگر بغضش ترکیده بود و هق‌هق گریه امانش نمی‌داد، با کلماتی بریده بریده گفت؛ آقا! حضرت قاسم(ع) هم مثل من 13 ساله بود که امام حسین(ع) به او اجازه میدان داد، ولی فرمانده سپاه اردبیل اجازه نمی‌دهد به جبهه بروم. می‌گوید 13ساله‌ها را نمی‌فرستیم...
مرحمت 13 ساله به اردبیل بازگشت، اما برخلاف دیروز که از اردبیل به تهران می‌آمد، دلگرفته و غمزده نبود از خوشحالی در پوست نمی‌گنجید، دلش برای این که زودتر برسد، پر می‌کشید. کاش اتوبوس هم پر داشت، مثل هواپیما...
مرحمت بالازاده با نشان دادن مجوز آقا وارد تیپ عاشورا شد- چه نام بامسمایی- شجاعت و درایت را با هم داشت و همه در حیرت که اینهمه در یک نوجوان 13 ساله چگونه جمع شده است. بر و بچه‌های تیپ عاشورا چهره مهربان و جدی مرحمت را از یاد نمی‌برند، بیشتر اوقات کنار فرمانده خود شهید مهدی باکری دیده می‌شد. روز 21 اسفند 1363 در عملیات بدر شهید شد. آقا مهدی باکری هم در همان عملیات به شهادت رسید و...
_________________
برگرفته از یادداشت روز کیهان 87/10/16 - شب تاسوعای حسینی(ع)

 


یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژي اتمی که بامداد دوشنبه در راس هیئتی از مذاکره‌کنندگان فنی وکارشناسان آژانس وارد تهران شد، صبح دیروز در محل سازمان انرژي اتمی با دکتر علی‌اکبر صالحی دیدار و مذاکرات خود را آغاز کرد.
ماحصل مذاکرات صبح دیروز امضای بیانیه مشترک همکاری بین ایران و آژانس توسط صالحی و آمانو بود.
در این بیانیه آمده است: آژانس بین‌المللی انرژي اتمی و ایران دیروز (دوشنبه) 11 نوامبر سال 2013 توافق کردند که همکاری و گفت‌وگوی‌شان را با هدف اطمینان از ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران از طریق حل همه مسائل باقیمانده‌ای که تاکنون توسط آژانس حل نشده است، تقویت کنند.
در ادامه این بیانیه آمده است:‌در این زمینه این توافق حاصل شد که ایران و آژانس بین‌المللی انرژي اتمی در زمینه فعالیت‌های راستی‌آزمایی که قرار است آژانس برای حل همه مسائل فعلی و گذشته اتخاذ کند، همکاری بیشتری داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که همکاری ایران شامل ارائه اطلاعات به موقع درباره تاسیسات هسته‌ای‌اش به آژانس بین‌المللی انرژي اتمی و نیز در زمینه اجرای اقدامات شفاف‌ساز خواهد بود. فعالیت‌ها به صورت گام به‌گام پیش برده خواهد شد.
آژانس بین‌المللی انرژي اتمی توافق کرد که نگرانی‌های امنیتی ایران را از جمله از طریق استفاده از دسترسی مدیریت شده و محافظت از اطلاعات محرمانه مدنظر قرار دهد.
ایران و آژانس به‌عنوان گام اولیه با اقدامات عملی که در زمینه زیر آمده است موافقت کردند. ایران در عرض سه ماه از تاریخ این بیانیه دسترسی و اطلاعات لازم را ارائه خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژي اتمی به شورای حکام در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات گزارش خواهد داد.
براساس این بیانیه مشترک اقدامات عملی اولیه که ایران باید در عرض سه ماه اتخاذ کند:
1- ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به معدن گچین در بندرعباس که مورد توافق دو جانبه قرار گرفت.
2- ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به راکتور تولید آب سنگین که مورد توافق دو جانبه قرار گرفت.
3- ارائه اطلاعات درباره همه راکتورهای تحقیقاتی جدید.
4- ارائه اطلاعات در زمینه شناسایی شانزده سایت که برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در نظر گرفته شده است.
5- شفاف‌سازی اظهارات ایران درباره تاسیسات غنی‌سازی اضافی
6- شفاف‌سازی بیشتر اظهارات ایران در زمینه فن‌آوری غنی‌سازی لیزری
پس از امضای بیانیه مشترک آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژي‌اتمی در نشست خبری مشترک با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژي اتمی با اشاره به اینکه ایران و آژانس موفق به توافق درباره بیانیه مشترک شده‌اند تصریح کرد این بیانیه چارچوب همکاری بین ایران و آژانس در خصوص راستی‌آزمایی را مشخص می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه براساس این بیانیه مشترک اقدامات جدی در زمینه راستی‌آزمایی انجام خواهد شد، تصریح کرد که قرار است از امروز تا سه ماه آینده اقدامات لازم براساس بیانیه مشترک انجام شود.
آمانو در ادامه افزود: این اقدامات دارای اهمیت است و کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است و در گام‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.
آمانو پیش از ترک وین به مقصد تهران نیز به خبرنگاران گفت: «ما به مرحله بسیار مهمی رسیده‌ایم و تصمیم گرفتم دعوت آقای صالحی را قبول کنم.»
صالحی رئيس سازمان انرژي‌اتمی کشورمان نیز پس از امضای این بیانیه مشترک با آمانو از صدور مجوز بازرسی آژانس از کارخانه آب سنگین اراک خبر داد.
صالحی ابراز داشت که این اقدام با مجوز شورای عالی امنیت ملی و نشان دادن حسن‌نیت ایران انجام شده است و براساس تعهدات پادمانی، ایران وظیفه‌ای در این خصوص نداشته است.
همچنین اجازه بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس نیز به همین ترتیب صادر شده است.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژي اتمی کشورمان در ابتدای نشست خبری یوکیو‌آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژي اتمی و علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران گفت: دو طرف، دو و نیم ساعت مذاکره داشتند که این مذاکرات با موفقیت برگزار شد.
وی گفت: دو هیئت ایران و آژانس به سرپرستی صالحی و آمانو رایزنی‌های جدی در زمینه افزایش همکاری‌ها داشتند.
وی تاکید کرد که مذاکرات به بیانیه مشترک دو طرف در زمینه کارهایی که باید در آینده صورت بگیرد منتهی شد.
وی درباره این بیانیه تصریح کرد: در این بیانیه روش و چارچوب ادامه همکاری‌ها بین ایران و آژانس مشخص شده است. همچنین پس از سخنان کمالوندی، صالحی و آمانو بیانیه مشترک همکاری بین ایران و آژانس را درحضور خبرنگاران امضا کردند.

 


رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: طی دو هفته آینده گزارش عملکرد 100 روزه دولت از سوی رئیس‌جمهور اعلام می‌شود.
محمد نهاوندیان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: روحانی رئیس‌جمهور ظرف دو هفته آینده گزارش عملکرد 100 روزه دولت را به حضور مردم خواهد رساند.
به گزارش فارس، وی گفت: آغاز به کار دولت از 26 مرداد 92 بوده است.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رد اظهارات وزیرخارجه آمریکا تاکید کرد که ما از جزئیات طرح پیشنهادی ایران به گروه 1+5 آگاه هستیم و براساس آن ایران از برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی نمی‌کند.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا، که گفته بود وی از بندهای توافقنامه پیشنهادی ایران و 1+5 آگاه نیست، را رد کرد.
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در این زمینه بیانیه‌ای منتشر کرده است.
نتانیاهو در سخنرانی خود در فدراسیون یهودیان در بیت‌المقدس صحبت‌های جان‌کری در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» درباره ناآگاه بودن نتانیاهو از توافق ژنو را رد کرد.
وی گفت: من جزئیات طرح پیشنهادی برای توافق با ایرانی‌ها را می‌دانم. آنچه که در این توافق روی میز است این است که ایران توانایی هسته‌ای خود را حفظ خواهد کرد. ایران می‌تواند اورانیوم غنی شده خود را نگه دارد و آن را در سطح پایین غنی کند. آنها می‌توانند در عرض چند ماه به بمب هسته‌ای دست پیدا کنند.
نخست‌وزیر رژیم اسرائیل اضافه کرد که براساس این طرح ایران از برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه جهان از تحریمها عقب‌نشینی خواهد کرد.
وی تاکید کرد که گزینه نظامی باید روی میز باشد. فقط ترکیبی از تحریم‌ها و گزینه‌ نظامی می‌تواند ایران را متوقف کند.
همچنین «زیپی لیونی» وزیر دادگستری اسرائیل تاکید کرد: توافقی که در حال صورت گرفتن با ایران است، بسیار بد است و این امر توافق موقت را به توافقی دایمی تبدیل می‌کند و ایران می‌تواند از تمام توانمندی‌های خود حفاظت کند تا جایی که به آن اجازه داده می‌شود به دولتی در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود.
به گزارش فارس وی طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که برخی از کشورهای عربی برای ما نامه‌هایی ارسال کرده‌اند و از ما خواسته‌اند که در این نقطه حساس کوتاه نیاییم و تحقیقات بیشتری صورت گیرد و این مسئله نیازمند کارهای بیشتر و تحقیقات بیشتر است و «فابیوس» وزیر خارجه فرانسه به همین دلیل از احترام زیادی برخوردار است.
از سوی دیگر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با سی‌بی‌اس آمریکا تاکید کرده است که مواضع تل‌آویو و کشورهای عربی علیه ایران همسو است.

 


نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی اقامه خواهد شد.
به گزارش ستاد نماز جمعه تهران مراسم این هفته پس از قرائت زیارت آل یاسین، از ساعت 10/40 در دانشگاه تهران آغاز می‌شود. در ادامه آیت‌الله عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص فلسفه قیام سیاسی- الهی امام حسین(ع) و تاسوعا و عاشورای حسینی پیش از خطبه‌ها به سخنرانی می‌پردازد.

 


توافق فراپادمانی و داوطلبانه روز گذشته ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابهامات موجود در زمینه عملکرد گذشته آژانس را برطرف نمی‌کند.
ایران و آژانس روز گذشته بیانیه مشترکی را منتشر کردند که هدف از آن، «اطمینان از ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران» عنوان شده است. طبق این بیانیه «ایران باید ظرف 3 ماه اقدامات عملی در زمینه ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی به معدن گچین در بندرعباس و رآکتور آب سنگین اراک، ارائه اطلاعات درباره همه رآکتورهای تحقیقاتی جدید، ارائه اطلاعات در زمینه شناسایی 16 سایت که برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در نظر گرفته شده، شفاف‌سازی اظهارات ایران درباره تأسیسات غنی‌سازی اضافی و نیز فناوری غنی‌سازی لیزری اتخاذ کند».
آژانس در مقابل هیچ تعهدی نکرده و صرفاً «توافق کرد نگرانی‌های امنیتی ایران را از جمله از طریق استفاده از دسترسی مدیریت شده و محافظت از اطلاعات محرمانه مد نظر قرار دهد.»
هر چند که جمهوری اسلامی ایران طرفدار شفاف‌سازی و اعتمادسازی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خویش است، اما برخی ابهامات در توافق اخیر به اعتبار عملکرد گذشته آژانس دیده می‌شود از جمله اینکه:
1- جمهوری اسلامی ایران پیش از این ضمن اجازه بازرسی‌های گسترده‌ (حتی در سقف پروتکل الحاقی و فراتر از آن) بارها به ابهامات و سؤالات آژانس پاسخ داده که تدوین مدالیته و پاسخ به 6 سؤال آخر آژانس از آن جمله است. اکنون با توجه به اینکه مدالیته و چهارچوب جدیدی تدوین نشده، چشم‌اندازی برای پایان این پرونده نیز نمی‌تواند متصور باشد و دور از ذهن نیست که پس از رفع ابهامات و اتهامات بی‌پایه و سند، ادعاهای جدیدی پیش کشیده و به بهانه آنها اعلام شود نمی‌توان پرونده ایران را مختومه کرد. این حاصل رویکرد کج دار و مریز و تحت فشار آژانس طی 10 سال اخیر بوده است و بدتر اینکه بعضاً ادعاهای محافل صهیونیستی یا گروهک‌های تروریستی همکار با سازمان جاسوسی آمریکا و انگلیس، بانی این اتهام‌پراکنی‌ها بوده‌اند بی‌ آن که آژانس حاضر باشد اسناد ادعایی (جعلی و خلاف واقع) را به ایران عرضه کند.
2- همان گونه که دکتر صالحی دیروز تصریح کرده، توافق جدید اقدامی داوطلبانه برای اعتمادسازی است و ایران تعهدی قانونی در این زمینه‌ها ندارد. دکتر صالحی گفته‌اند «این توافق نقشه راه را برای حل و فصل موضوع ساختگی هسته‌ای ایران روشن می‌کند». هر نقشه راهی می‌گوید که مقصد کجاست و نهایتاً به کجا منتهی می‌شود. آیا اولاً بیانیه صادره به این معنا نقشه راه است و ثانیاً پذیرش اقدام داوطلبانه در ازای کدام تعهد و امتیاز متقابل؟!
3- این توافق جدید در حالی انجام می‌شود که مدیر آژانس گزارش‌های جامع درباره همکاری ایران ارائه نمی‌دهد و از جمله می‌گوید ایران در 10 سال گذشته مثلاً 90 درصد ابهامات با فلان مشخصات و جزئیات را برطرف کرده و این فهرست 10 درصدی باقی مانده است بلکه با کتمان و به حاشیه انداختن تمام آن اعتمادسازی‌ها که معلوم کرده نوع ادعاها واهی و دروغ بوده- اتهامات فاقد سند جدید را مطرح و برجسته می‌کند.
4- «توافق آژانس برای مد نظر قرار دادن نگرانی‌های امنیتی ایران»- بدون ملزم کردن خویش- در حالی است که سری‌ترین اطلاعات ایران درباره مراکز و دانشمندان هسته‌ای کشورمان از سرویس‌های جاسوسی کشورهای متخاصم سردرآورد و به جنایات تروریستی و فعالیت‌های خرابکارانه انجامید اما آژانس تاکنون درباره درز این اطلاعات سری هیچ توضیحی نداده است.
5- و بالاخره اینکه عملکرد مدیرکل آژانس به اعتبار رفتارهای یکسونگرانه و تبعیض آلود با دولت‌های مختلف زیر سؤال است. در حالی که قدرت‌های اتمی با کمترین نظارت و بازرسی‌های آژانس، مشغول توسعه انواع تسلیحات هسته‌ای کشتار جمعی هستند، مدیر آژانس باید توضیح دهد که چرا عمده تمرکز این نهاد حقوقی بر یک کشور قربانی تسلیحات کشتار جمعی است و آژانس به جای اینکه در کنار وظایف نظارتی مراقبتی به مسئولیت قانونی حمایت از کشورها برای استفاده از فناوری صلح‌آمیز اتمی طبق ان‌پی‌تی عمل کند، صرفاً تبدیل به پلیس و گماشته قدرت‌های اتمی شده است. به عنوان مثال می‌توان پرسید آقای آمانو غیر از سفرهای گاه‌به گاه به آمریکا و تقدیم گزارش به محافل آمریکایی درباره میزان نظارت و سخت‌گیری بر ایران، چه قدر در راستای امحای تسلیحات اتمی رژیم‌های آمریکا و انگلیس و فرانسه قدم برداشته است؟ این مسائل بیطرفی آژانس را به چالش می‌کشد و این گمانه را تقویت می‌کند که آژانس دچار سیاسی‌کاری شده و بنابراین اگر یکصد سال دیگر هم به بازرسی و نظارت درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهد،- به اعتبار بی‌ارادگی- قادر نیست پرونده را مختومه اعلام کند.

 


تحریم‌ها با وجود آن که بر زندگی مردم ایران فشار آورده اما طبق نظرسنجی‌ها باعث حمایت بیشتر آنها از برنامه هسته‌ای شده است.
رادیو بی‌بی‌سی این تحلیل را با اشاره به نظرسنجی گالوپ مطرح کرد. طبق نظرسنجی تلفنی گالوپ از 4507 شهروند ایرانی، 85 درصد آنها گفته‌اند که تحریم‌های بین‌المللی به زندگی آنها ضربه زده است اما در عین حال 68 درصد اعلام کرده‌اند ایران با وجود تحریم‌ها همچنان باید به برنامه اتمی ادامه دهد. درصد حمایت قبل از تحریم‌ها 63 درصد بوده و 5 درصد افزایش یافته است.
بر اساس همین نظرسنجی- که احتمالا تلطیف هم شده!- 67 درصد مردم آمریکا، کشورهای اروپای غربی، اسرائیل و سازمان ملل را مسئول اصلی تحریم‌ها می‌دانند که سهم آمریکا در این میان 46 درصد است.
حسین قاضیان تحلیلگر بی‌بی‌سی درباره این نظرسنجی گفت: اگر بخواهیم بدانیم پیام این نظرسنجی خصوصا برای دولت آمریکا چیست، باید این را به خاطر بیاوریم که دو سؤال برای تصمیم‌گیران آمریکایی از اعمال و تشدبد تحریم‌ها مطرح بوده یکی اینکه آیا تحریم‌ها بر مردم ایران تاثیر گذاشته و دوم اینکه آیا فشار تحریم‌ها با تصمیم سیاستگذاران آمریکایی همسو است؟ هدف آمریکایی‌ها از تحریم، نخست فشار بر حکومت و دوم فشار غیرمستقیم به دولت از طریق مردم بود.
قاضیان گفت: طبق این نظرسنجی سؤال نخست مبنی بر این که آیا تحریم‌ها تاثیر داشته و فشار ایجاد کرده، پاسخ مثبت می‌گیرد اما آیا این فشارها همسو با نکات مدنظر سیاستگذاران آمریکایی بوده و مردم به این تصور افتاده‌اند که حکومت باید از برنامه هسته‌ای دست بردارد، خود این نظرسنجی نشان می‌دهد که نتیجه منفی بوده است.
وی افزود: تحریم‌ها در جهت خواست سیاستگذاران و تصمیم‌سازان آمریکایی عمل نمی‌کند و مردم کماکان اعتقاد دارند برنامه هسته‌ای به رغم فشارها باید ادامه پیدا کند.
او اظهار داشت: جالب‌تر این است که حدود یک سال پیش یعنی در بهمن‌ماه سال 1391 که همین سؤال از مردم شده بود، 63 درصد اعتقاد به ادامه برنامه هسته‌ای ایران داشتند و در حالی که مردم در طی این مدت احساس می‌کنند فشارها بیشتر شده اما همچنان حمایت آنها از برنامه هسته‌ای افزایش پیدا کرده و به 68 درصد رسیده است.
به گزارش صدای آمریکا موسسه گالوپ در تحلیل نتایج این نظرسنجی می‌نویسد: 68 درصد ایرانی‌ها به رغم حجم و فشار تحریم‌ها می‌گویند ایران باید به توسعه فناوری اتمی ادامه دهد. این درصد بالای حمایت از برنامه اتمی، نقش پررنگ ناسیونالیسم ایرانی را در پرونده هسته‌ای نشان می‌دهد.

 


رئیس سرویس جاسوسی رژیم انگلیس رسما اعلام کرد که این رژیم علیه ایران جاسوسی می‌کند. جان ساورز همچنین اعتراف کرد سرویس ام‌ای‌سیکس پیگیر فشار تحریم‌ها بر ایران بوده است.
وی ضمن سخنانی در کمیته امور اطلاعاتی و امنیتی پارلمان انگلیس گفت ایران به خاطر تاثیر فشار تحریم‌ها به میز مذاکرات هسته‌ای بازگشته است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس نیز نقشی در این تحولات و آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران داشته‌اند یا نه؟ گفت: بله تاثیر داشته‌اند. البته من باید درباره آنچه که می‌گویم دقت کنم چون مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در جریان است.
ساورز افزود: «سازمان‌های اطلاعاتی ما به سیاستمداران در درک درست برنامه هسته‌ای ایران کمک کرده‌اند. ما سعی می‌کنیم تصویر روشنی به سیاستمداران و مذاکره‌کنندگان‌مان در مورد برنامه هسته‌ای ایران و آنچه که در آن کشور می‌گذرد، ارائه دهیم. برخی از این اطلاعات علنی است و مثلا توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه شده است و برخی نیز محرمانه می‌باشد.»
وی گفت: دلیل اینکه ایران به پای میز مذاکرات بازگشت به خاطر تاثیر تحریم‌ها بوده است و ما نقش مهمی در نظارت بر اجرای این تحریم‌ها و جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران داشته‌ایم.
ساورز گفت: ما متخصصان زیادی در مسائل ایران در سازمان‌های اطلاعاتی [جاسوسی] و به ویژه «ام‌آی‌6» داریم و این تخصص‌ها در دسترس دولتمردان است تا بهتر بتوانند آنچه را که در عرصه پیچیده سیاست ایران و از جمله در روابط میان رهبری، رئیس‌جمهوری، سپاه پاسداران و دیگر نهادها روی می‌دهد بهتر درک کنند.
ساورز در پاسخ به سوالی در مورد اعتمادسازی و اینکه آیا می‌توان به تعهدات ایران در جریان مذاکرات اعتماد کرد یا نه؟ اظهار داشت: این موضوع مشکلی است و ما در این زمینه باید به گزارش‌ها و نتایج بازرسی‌های سازمان‌هایی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکیه کنیم.
شایان ذکر است ساورز از جمله چهره‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم انگلیس است که یک دهه پیش در پوشش دیپلمات در وزارت خارجه انگلیس فعالیت می‌کرد و عضو تیم مذاکره‌کننده انگلیس با ایران- به همراه 2 کشور دیگر اروپایی- بود. وی از همان موقع پیگیر اموری نظیر جاسوسی، صدور قطعنامه و فشار تحریم‌ها بود. ترور برخی دانشمندان هسته‌ای کشورمان مقارن با اظهارات ساورز مبنی بر عملیات اطلاعاتی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران بود.

 


با نگاهی به مواضع مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی تقسیم کار میان آنها برای تحت فشار گذاشتن ایران به منظور امتیازگیری بیشتر و بازارگرمی برای امتیازات اعطایی از سوی غرب قابل مشاهده است.
به گزارش رجانیوز در هفته‌های اخیر به موازات برخی از اظهارات مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران که از سوی برخی رسانه‌های داخلی به عنوان انعطاف‌پذیری کاخ سفید یاد می‌شود، مقامات رژیم صهیونیستی با لحن تندتری علیه مواضع هسته‌ای ایران موضع می‌گیرند.
با این حال برخی جریانات رسانه‌ای با استناد به این رویکردها می‌کوشند تا تفکیک میان استراتژی آمریکا و اسرائیل در مواجهه با موضوع هسته‌ای ایران هرگونه انتقادات به شیوه مذاکرات و محتوای احتمالی آن را هم سویی با رژیم صهیونیستی معرفی کند. این در حالی است که بررسی سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در گذشته و حال حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی ادامه دهنده و مجری سیاست‌های ایالات متحده در منطقه بوده است.
رجانیوز افزود: در واقع رژیم صهیونیستی ابزاری برای اجرایی کردن نقشه‌ها و برنامه‌های آمریکا در منطقه است، در همین راستا تفاوت لحن مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی بر مبنای سیاست «چماق و هویج» طرح‌ریزی شده، به این معنا که با توجه به تجربه مذاکرات هسته‌ای گذشته، آمریکا با بزرگنمایی مواضع مقامات رژیم صهیونیستی، مشوق‌های جزئی را به ایران پیشنهاد می‌دهد تا ایران با مشاهده «چماق» اسرائيلی]![ و بازارگرمی چهره‌هایی چون نتانیاهو، به سمت «مشوق‌های آمریکایی» رهنمون شود.
اصطلاح معتبر کردن تهدید نظامی هم که صهیونیست‌ها دائماً از آن استفاده می‌کنند در واقع نه به معنای توانایی جنگ بلکه به این معناست که آمریکا چگونه می‌تواند از ابزار تهدید نظامی بهره بگیرد که نتیجه آن کوتاه آمدن ایران و اجتناب از ورود به درگیری باشد، هر چند که مقامات کشورمان نشان دادند ارزشی برای تندگویی‌های رژیم صهیونیستی قایل نیستند.
رهبر معظم انقلاب سال 1372 در دیدار جمعی از روحانیون درباره نقش اسرائیل در منطقه فرمودند: صهیونیستها هم در این منطقه، مثل سگ زنجیری استکبار عمل می‌کنند. پارس کردن و پاچه گرفتن و به این و آن پریدن، شأن صهیونیستهاست. از آنها، غیر از این هم انتظاری نیست و البته، کسی هم اهمیتی به آنها نمی‌دهد.
ایشان سال 1390 نیز در مراسم تحلیف و دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش، در این باره تصریح کردند: هم آمریکا بداند، هم دست‌نشاندگانش بدانند، هم سگ نگهبانش رژیم صهیونیستی در این منطقه بداند؛ پاسخ ملت ایران به هرگونه تعرضی، هرگونه تجاوزی، بلکه هر گونه تهدیدی، پاسخی خواهد بود که از درون، آنها را از هم خواهد پاشید و متلاشی خواهد کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10