(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21 آبان 1392 - شماره 20639

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج
گرفتاری بزرگ امروز دنیای اسلام تحمیل آتش‌افروزی مذهبی است
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
توضیحات ظریف از جزئیات مذاکرات ژنو
بانوی قهرمان طلایی مدال خود را به رهبر انقلاب تقدیم کرد
روحانی: دولت باید قدردان حمایت‌های مراجع عظام تقلید باشد
وزارت خارجه اعلام کرد
انتصاب حبیب‌الله‌زاده به عنوان کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس
در سفر وندی شرمن به تل‌آویو صورت گرفت
قول آمریکا به اسرائیل؛ تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کنیم
توصيه‌هاي حج و زيارت به زائران عتبات در عاشورا
آمریکا شمشیر را از رو بست
تشدید تحریم‌ها در آستانه مذاکرات 29 آبان
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: فرانسه نگران سلاح های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی باشد
مرز شلمچه بر روی زائران کربلا باز شد
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
بهره‌برداری از 20 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید
درگذشت نماینده آیت‌الله سیستانی در آذربایجان شرقی
توقف صادرات از مرزهای مهران، پرویزخان و خسروی
تشییع پیکر پاک 3 شهید گمنام در اصفهان
دستور معاون رئیس‌جمهور بر حل مشکل درجه محیط‌بانان
محلاتی‌ها تامین سنگ حرم حضرت زهرا(س) در نجف را تقبل کردند
گنبد حرم امام حسین(ع) در کرمان ساخته می‌شود
راه‌اندازی هفتاد و یکمین بیمارستان صحرایی سپاه در بخش کورین سیستان و بلوچستان
   


حضرت امام خمینی(ره): عاشورا با «نه» خود، یزیدیان را در طول تاریخ نفی کرد و به گورستان فرستاد.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار مسئولان و دست اندرکاران حج امسال، حج را یک هدیه الهی و ظرفیتی تمام نشدنی در ایجاد تفاهم حول نیازهای مشترک دنیای اسلام خواندند و تصریح کردند: یکی از گرفتاریهای بزرگ امروز دنیای اسلام، گرفتاری تحمیلی، عمدی و خباثت‌آور برافروختن آتش اختلافات امت اسلامی و فرقه‌های مذهبی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم توجه به حساسیت‌‌ها و اقتضائات زمانی برای استفاده از ظرفیت عظیم حج خاطرنشان کردند: دستگاه استکبار و استعمار تجربه زیادی در آتش‌افروزی‌های مذهبی دارد و در شرایط کنونی باید ظرفیت حج در مقابل این توطئه فعال شود.
ایشان همچنین افزودند: تقابل فرقه‌های مذهبی به شیعه و سنی محدود نخواهد شد و اگر دشمنان اسلام بتوانند این تقابل‌‌ها را نهادینه کنند، به جان هم انداختن فرقه‌های درون اهل سنت و شیعه در دستور کار آنان قرار می‌گیرد.
رهبر انقلاب، فرصت ایجاد تفاهم در خصوص خواست‌‌ها و نیازهای مشترک دنیای اسلام را یکی دیگر از ظرفیت‌های بی‌نظیر حج خواندند و تأکید کردند: بسیاری از ظرفیت‌های حج هنوز ناشناخته است و باید از صاحبان فکر و اندیشه برای کشف و شناسایی این ظرفیت‌های جدید استفاده کرد.
ایشان، با تشکر از زحمات دست اندرکاران حج امسال و ارائه‌ خدمات صحیح و منطقی به زائران، اظهار امیدواری کردند که نعمت بزرگ و ظرفیت تمام نشدنی حج بیش از گذشته در خدمت دنیای اسلام قرار گیرد.
در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام و المسلمين قاضي عسگر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در گزارشي مجموعه اقدامات بعثه‌ مقام معظم رهبري در زمينه‌هاي فرهنگي، معنوي و بين‌المللي حج را بيان كرد.
در ادامه، آقای اوحدی رئيس سازمان حج و زيارت نيز گزارشي از عملكرد بخش اجرايي و عملياتي حج امسال و نحوه‌ رسيدگي به كاروان‌هاي اعزامي ارائه كرد.

 


شهدا، خداوند را ملاقات کردند
امیرالمومنین علی(ع) درباره یاران شهیدش فرمود:
به خدا سوگند!
آنها (شهدا) خداوند را ملاقات کردند که:
- پاداششان را داد
- و پس از دوران ترس، آنها را در سرای امن خویش جایگزین فرمود.
کجا هستند برادران من که به راه حق رفتند؟! و با حق درگذشتند...
نهج‌البلاغه - خطبه 182

 


حضور فیلم‌های سینمایی در جشنواره عمار
مسئول دبیرخانه جشنواره فیلم گفت: سازندگان فیلم‏های بلند سینمایی و تله‏ فیلم‏‌ها می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره فیلم عمار ارسال کنند و امیدواریم این فیلم‌‌ها رونق دیگری به این جشنواره دهند.
حامد بامروت‌نژاد مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم عمار در گفت‌وگو با فارس، گفت: امسال نیز مانند سال گذشته سازندگان فیلم‏های بلند سینمایی و تله‏ فیلم‏‌ها می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره فیلم عمار ارسال کنند.
وی افزود: این اتفاق در راستای فراخوان دوره چهارم جشنواره است که در آن قالب‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم‌های داستانی اعم از کوتاه و بلند و همچنین مستند کوتاه و بلند، انیمیشن، کلیپ، فیلمنامه، برنامه تلویزیونی، مقاله و نقدهای سینمایی عنوان شده بود.
بامروت‌نژاد با بیان اینکه تاکنون تعدادی از فیلم‌های بلند داستانی در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: از جمله این فیلم‌‌ها «فرشتگان قصاب»، «گام‌های شیدایی»، «آبی عمیق» و «صفحه 61» و انیمیشن‌های بلند سینمایی «9:20 در بوشهر» و «سقوط» هستند.
اعتراض به اخراج یک شاعر انقلابی از دانشگاه
مسئله اخراج یک شاعر دانشجوی افغانی که از علاقه مندان به ایران و انقلاب اسلامی است، با واکنش شاعران مواجه شد.
قنبرعلی تابش، شاعر انقلابی و دانشجوی مقطع دکترای رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی چندی پیش با حکم مسئولان وزارت علوم از این دانشگاه اخراج شد.
این اتفاق با واکنش منفی شاعران ایرانی روبرو شد. ازجمله اینکه علیرضا قزوه به تسنیم گفت‌ این شاعر مهاجر افغان سابقه همکاری در شعر انقلاب،‌ دفاع مقدس‌، آیینی را در بیش از دو دهه دارد،‌ در کنگره‌های شعر انقلاب و دفاع مقدس شرکت داشته در دیدارهای شاعران با رهبر انقلاب حضوری فعال داشته و شعرخوانی کرده است،‌ بهترین موضع‌گیری‌‌ها را در دفاع از زبان فارسی،‌ انقلاب اسلامی،‌ امام خمینی(ره) و مسئله فلسطین داشته است،‌ وی مهاجری است که در طی حضورش در ایران انقلاب را همراهی کرده و اکنون نیز در مقطع دکترا پذیرفته شده و با هزینه شخصی خود مشغول به تحصیل در رشته‌ای مهم که افغانستان امروز به آن نیاز دارد،‌ یعنی علوم سیاسی بوده است،‌ آن‌وقت ما در اوج بد سلیقگی‌، کج فهمی و حتی نافهمی وی را از ایران بیرون می‌کنیم تا برود به سمت کشورهای غربی و در نهایت در آینده به مهره آن‌‌ها در سیاست تبدیل شود.
محمدحسین جعفریان، شاعر،‌ مستند ساز و کاردار سابق فرهنگی در افغانستان نیز با انتشار یادداشتی خطاب به مسئولان وزارت علوم نوشت: الان دانشجویان ستاره‌دار را به دانشگاه برمی‌گردانید، بعد یک آدمی که هیچ مشکلی ندارد، این همه خدمت کرده، در شب شعرهای دفاع مقدس همواره نفر اول بوده، شعرش مورد توجه رهبر انقلاب است و هزار و یک افترا را به جان می‌خرد، آن وقت بدون اینکه اقامتش مشکل قانونی داشته باشد،‌بدون ارائه هیچ دلیلی اخراج می‌کنید؟ چرا هیچ کس توضیح نمی‌دهد؟ حداقل خود آن شخص باید بداند اتهامش چیست.
بیانیه فعالان فرهنگی استان فارس
در حمایت از محمدمهدی سیار
صد فعال فرهنگی استان فارس در بیانیه‌ای حمایت خود را از هنر و اشعار ضداستکباری محمدمهدی سیار اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است: در گرماگرم همهمه و هیاهوی پر رنگ و نیرنگ تحمیلی مدعیانی که بر دو راهی راستی و کژی، منع عشق می‌کردند و می‌پنداشتند اصالت شور و شعار دشمن شکن «مرگ بر آمریکا» نیز چونان تفکر شبه انقلابی خودشان، رنگ می‌بازد و محو می‌شود، شاعر بیدار دل و چیره طبعِ معاصراندیش جناب دکتر محمد مهدی سیار، هوشمندانه و با درکی صحیح از ضرورت و زمان به تبعیت از قائدِ قیامگرِ قم، خمینی روح خدا –رضوان الله تعالی‌علیه- با لحن کوبنده شعر، گاه به اشاره و تلویح و گاهی آشکارا و به تصریح، «فصاحتِ دروغِ» استکبار را آماج ضربات سخت سخن شاعرانه خویش گرفت و «هرچه فریادِ مرگ بود را بر سر آمریکا کشید.»؛ خشم «بوق هایِ بوقِ» شیطان بزرگ را برانگیخت و جاودان شعار «یا منصور، اَمِت» که یادگار سیرت ولایت است را در یاد‌ها پررنگ کرد.
در بخش دیگری از این بیانه آمده است: بی گمان استقبال خودجوش، شوق‌آور و بی انکار دوستداران هنر متعهد از ایزدی نوایِ شاعرانه «مرگ بر آمریکا» و سایر آثار بهنگام خواسته سیارِ جوان و انقلابی، تأکیدی است بر این دُرستِ امین شعر و امان انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای عزیز آنجا که می‌فرمایند: «شعر انقلاب، زبان یک ملت و شرح حال یک امت است. انعکاسی از روح بزرگ جامعه‌ای است که یکپارچه در جهت هدف‌ها و آرمان‌های الهی و انسانی گام برداشته و فداکاری کرده است. شعرِ صحنه‌های عظیم جهاد و سیاست و انقلاب و جهان نگری است.»
فعالان فرهنگی استان فارس در پایان بیانیه خود نوشته اند:بنابراین ما جمعی از فعالان فرهنگی استان شعر خیز و مُشک بیز فارس نیز با دنباله روی از جلودارِ نادره گفتارِ خراسانی‌مان، حمایت و پشتیبانی خویش را از حرکت‌های هنرمندانه‌ای که فریادگرِ بیدارگرِ باطن انقلاب حسینی ایران اسلامی در گوش سنگین و به خواب رفته جهان باشد، اعلام می‌داریم و به حقِ ادای تکلیف، با کلماتی از جنس خورشید، هنرمندیِ جناب آقای دکتر محمد مهدی سیار که همواره با سروده‌های سخته و شیوای‌شان در امتداد احیای آرمان ‌ها و آفرینش‌های باشکوه پدران شعر انقلاب، خوش می‌درخشند را می‌ستاییم و از حنانِ شعرآفرین می‌خواهیم سروده‌های دلچسب شان تا همیشه از لب ‌ها نیفتد و بلوره آبشار ذوق و هنر سرشارشان در پناه گل بهارآفرین جهان (عج) جاری و پردوام بماند.
آغاز نمایشگاه خوشنویسی عاشورایی
نمایشگاه «مسافران آسمان» به مناسبت ماه محرم برپا شده است.
به گزارش خبرنگار کیهان، این نمایشگاه شامل آثار خوشنویسی عاشورایی امیر عاملی و سیدجمال سیاه‌پوش است که به مدت 10 روز در فرهنگسرای فردوس برگزار شده است. در حاشیه این نمایشگاه همچنین از پوستر «یاقمربنی‌هاشم» رونمایی می‌شود.
انتصاب متهم ضدامنیتی در سازمان سینمایی!
پای یک مجرم ضدامینی نیز به مدیریت سینمای کشور باز شد!
به گزارش خبرنگار کیهان، کامبیز نوروزی که در سال 88 از سوی دادگاه به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی محکوم شده بود، مشاور حقوقی رئیس سازمان سینمایی شده است! حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی چند روز قبل، نوروزی را به عنوان مشاور حقوقی خودش منصوب کرد.
گفتنی است، خبرنگار کیهان قصد پی‌گیری این موضوع را داشت که با بوق ممتد اشغال، امکان برقراری ارتباط با مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی فراهم نشد.
واکنش بنیاد امام رضا(ع)
نسبت به یک نکته و پاسخ کیهان
روز هفتم آبان سال جاری، روزنامه کیهان در قالب یادداشتی کوتاه نسبت به پذیرایی از خبرنگاران حاضر در جشنواره امام رضا(ع)، در مجموعه اقتصادی پدیده شاندیز اعتراض کرد.
یادداشت مذکور با واکنش بنیاد امام رضا(ع) متولی جشنواره روبرو شد. در جوابیه بنیاد تاکید شده است که «بنیاد هیچ‌گونه قرارداد یا تفاهم‌نامه‌ای با مؤسسات و شرکت‌های خصوصی از جمله «پدیده شاندیز» نداشته و هیچ سنخیتی بین اهداف بلند جشنواره و مراکزی از این قبیل وجود ندارد.»
بنیاد همچنین افزوده است که برنامه بازدید از مراکز فرهنگی تفریحی مشهد، کاملاً غیررسمی و اختیاری بوده است.
این بنیاد ضمناً از کاهش 30درصدی بودجه جشنواره در دوره اخیر خود نیز خبر داده است.
در این باره باید گفت که یادداشت کیهان ناظر بر این بود که برنامه پذیرایي از خبرنگاران از مجموعه‌ای که تا چندی قبل تبلیغات آن ممنوع بود شایسته جشنواره امام رضا(ع) نبود که خوشبختانه بنیاد امام رضا(ع) نیز در جوابیه خود به نبود سنخیتی میان خود و مجموعه اقتصادی مورد اشاره کرده است.
از طرفی؛ نقد کیهان به بهانه این نیز ارائه شد که مصوبه هیئت دولت برای افزایش 6 برابری هزینه‌های مربوط به همایش‌ها و سمینارها، شده است و از این رو دیگر نیازی به حمایت مؤسسات اقتصادی، از جشنواره‌هایی چون امام رضا(ع) ندارد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اینکه آیا در ژنو بحث درباره تعلیق غنی‌سازی در ایران بود گفت: موضع ما کاملا مشخص است. ما گفتیم که اصل غنی‌سازی و تداوم غنی‌سازی برای ما موضوع مذاکره نیست و در این جلسه نیز نه مذاکره و نه ادعایی در مورد این موضوع شد.
محمدجواد ظریف، در بازگشت از سفر 4 روزه خود به ژنو در گفت‌وگو با مهر جزئیاتی را درباره مذاکرات تشریح کرد.
وی در پاسخ به سوالی در این باره که در دیدار سه جانبه‌ای ظهر شنبه با کاترین اشتون و جان کری داشت، گفته است که برای مدتی معاونین از جلسه خارج شدند و جلسه به صورت خصوصی ادامه پیدا کرد، دلیل این امر چه بود، اظهار داشت: البته فکر می‌کنم آن دیدار خیلی طول نکشید و معاونین دوباره به ما پیوستند.
وی افزود: یک بحثی می‌خواستند در مورد مشکلاتی که به دلیل مخالفت یکی از اعضای گروه غربی ایجاد شده بود و توضیحاتی در این زمینه داده شود. خیلی بحث مفصلی نشد و بعد هم ما بحث اصلی را ادامه دادیم.
ظریف گفت: بالاخره در این دوره از مذاکرات با توجه به بحث‌های مفصلی که صورت گرفته بود و حرکتی که به سوی رسیدن به یک تفاهم شکل گرفته بود، نیاز به بحث‌های جدی و کارشناسی بود. بنابر این خیلی بحث‌های خصوصی راه به جایی نمی‌برد و به همین دلیل نیز فکر نمی‌کنم این جلسه خصوصی بیشتر از دو یا سه دقیقه طول کشید و با روش عادی ادامه پیدا کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: در جلسه‌ای که در آن شرکت کردم تقریبا از صبح روز شنبه من به این نتیجه رسیده بودم که نیاز است مذاکرات مقدار بیشتری ادامه پیدا کند و این موضوع نیز به خاطر اختلافات در داخل گروه غرب بود. این نیاز وجود داشت که آنها بتوانند مشکلات خود را حل کنند.
ظریف ادامه داد: ما هیچ عجله‌ای نداشتیم و تقریبا بیشتر روز جمعه و تمام روز شنبه به مذاکرات داخلی درون غرب گذشت و به همین دلیل از ساعت 6 بعد از ظهر پنجشنبه تقریبا تا پایان اجلاس به استثنای یک مذاکره 5 ساعته و یک مذاکره 2 ساعته که بنده با آقای کری و خانم اشتون داشتم باقی وقت بین خود گروه غرب گفت‌وگوها ادامه داشت.
وی تصریح کرد: این امر نشان دهنده آن است که آنها نیاز داشتند مواضع خود را هماهنگ کنند و به همین دلیل هم شاید یک توقع زیادی بود که در چنین شرایطی امکان رسیدن به یک تفاهم نهایی وجود داشته باشد. فرصتی که فراهم شده برای اینکه این کشورها در پایتخت‌هایشان تلاش کنند (به خصوص کشورهای غربی) که به یک موضع مشترک معقولی برسند که زمینه را برای رسیدن به تفاهم فراهم کند.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که چطور قرار است در مورد غنی‌سازی مذاکره کنیم در حالی که طرف مقابل توقف کامل غنی‌سازی را مد نظر دارد. آیا ایران در این مورد مواضع خود را تغییر داده و یا غرب قرار است که در نشست آتی مواضع خود را تغییر دهد، بیان کرد: موضع ما کاملا مشخص است. ما گفتیم که اصل غنی‌سازی و تداوم غنی‌سازی برای ما موضوع مذاکره نیست و در این جلسه نیز نه مذاکره و نه ادعایی در مورد این موضوع شد. بحث در مورد برخی جزئیات بود که من چون وارد جزئیات نمی‌شوم و دیگران نیز قرار نیست وارد جزئیات شوند نمی‌توانم با جزئیات مطرح کنم.

 


خانم مریم هاشمی قهرمان کرمانشاهی ووشوی جهان در مسابقات مالزی، پیش از ظهر روز گذشته با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و مدال طلای خود را به ایشان تقدیم کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به بانوی ووشوکار کشورمان گفتند: شما با نمایش شخصیت و هویت زن مسلمان ایرانی نشان دادید که در میادین ورزشی نیز یک زن مسلمان می‌تواند با حفظ حجاب و حدود دینی، حضوری مقتدر و عزت‌آفرین داشته باشد.
رهبر انقلاب، دفاع علنی این بانوی ورزشکار از جمهوری اسلامی را امتیاز دیگری برای وی برشمردند و افزودند: یکی از برنامه‌های ثابت جنگ روانی دشمنان علیه جمهوری اسلامی، القای این ادعای نادرست است که نخبگان عرصه‌های مختلف با نظام اسلامی میانه‌ای ندارند که شما با اقدام خود، وابستگی به نظام اسلامی را از یک سکوی جهانی اعلام کردید.
ایشان، نفس حضور جوانان ورزشکار ایران اسلامی در میادین بین‌المللی را ارزشمند دانستند و افزودند: خدا را به خاطر وجود جوانانی همانند شما شکر می‌کنم.

 


در جلسه اخیر هیئت دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی تصریح کرد: باید قدردان حمایت‌ها و اظهار لطف مراجع عظام تقلید نسبت به دولت باشیم.
رئیس‌جمهور در ابتدای این جلسه وجود مراجع عظام تقلید را از نعمات و برکات الهی دانست و از مساعدت، حمایت و اظهار لطف و محبت آنان به دولت تدبیر و امید و خدمتگزاران مردم، تقدیر و تشکر کرد.
روحانی اظهار داشت: همه ما باید قدر این حمایت‌های ارزشمند را بدانیم و به‌گونه‌ای حرکت کنیم که این لطف و رحمت استمرار یابد.
در این جلسه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گزارشی از روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 1+5 در ژنو را به هیئت وزیران ارائه کرد.
همچنین بر اساس تصمیم هیئت وزیران، ارائه هرگونه جوایز صادراتی به صادرکنندگان به استفاده از ارز حاصل از صادرات در چرخه تجاری کشور، از قبیل انجام واردات مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی، فروش ارز حاصله به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و سپرده‌گذاری‌ ارزی نزد بانک‌های کشور، منوط شد.
در ادامه، دولت مجوز امضای موقت موافقتنامه‌ معاضدت قضایی در امور مدنی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را صادر کرد.
تعدادی از پیشنهادهای دستگاههای اجرایی نیز پس از بحث و بررسی به تصویب اعضای دولت رسید.
اختصاص اعتبار به منظور تکمیل تجهیزات شبکه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و نیز اختصاص اعتبار جهت مقابله با پدیده‌های مخرب جوی از دیگر مواردی بود که در جلسه امروز هیئت دولت تصویب شد.
برخی معضلات اقتصادی
بدلیل سوء تدبیر به وجود آمده است
رئیس جمهور گفت: برخی از مشکلات به معضلات ریشه‌ای اقتصاد کشور برمی‌گردد و برخی دیگر در اثر سوءتدبیر و سوء مدیریت بوجود آمده است.
حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار با مجمع نمایندگان استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان استعدادها و ظرفیت های زیادی در صنعت گردشگری و صنایع دستی، کشاورزی و صنعت دارد، گفت: باید از امکانات و ظرفیت‌های موجود برای رشد و ترقی این استان به نحو مطلوب بهره‌برداری شود.
رئیس جمهور در ادامه، گردشگری استان زنجان را مورد اشاره قرار داد و گفت: صنعت گردشگری استان باید رونق یابد به گونه‌ای که صنعت گردشگری برای جذب گردشگر داخلی و خارجی در این استان فعال شود
روحانی در ادامه با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای شرایط به این حساسیت شروع کار این دولت نبوده است، گفت: برخی از مشکلات به معضلات ریشه‌ای اقتصاد کشور برمی‌گردد و برخی دیگر در اثر سوء تدبیر و سوء مدیریت بوجود آمده است.
همچنین رییس‌جمهورروزدوشنبه با اعضای مجمع نمایندگان اقلیت های دینی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.
رئیس‌جمهور گفت: دولت تدبیر و امید همانطور که در شعارهای خود اعلام کرده به حقوق شهروندی معتقد و پایبند بوده و به دنبال تدوین منشور حقوق شهروندی است.

 


سخنگوی وزارت خارجه اعلام کردکه محمدحسن حبیب‌الله‌زاده به عنوان کاردار ترددی ایران تعیین و به این کشور معرفی شد.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران کاردار غیرمقیم را تعیین و به انگلیس معرفی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بدنبال دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ اول مهر ماه 1392 و متعاقب دیدار های برگزار شده بین مسئولان وزارت امور خارجه های دو کشور در نیویورک و ژنو ، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از امروز 20 آبان1392 آقای محمد حسن حبیب‌الله زاده را به عنوان کاردار ترددی کشورمان در انگلیس تعیین و به طرف انگلیسی معرفی نمود.
مرضیه افخم افزود: آقای حبیب‌الله زاده قرار است در آینده‌ای نزدیک به منظور بررسی وضعیت اموال و اماکن جمهوری اسلامی ایران در انگلستان و همچنین بهینه‌سازی فعالیت جاری بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن عازم این کشور شود.

 


«وندی شرمن» که بلافاصله بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای راهی فلسطین اشغالی شد، گزارش دقیقی را از آنچه در ژنو گذشته، به مقامات اسرائیلی ارائه کرده است.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به سفر «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه و نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به فلسطین اشغالی، نوشته است وی گزارش دقیقی از آنچه در مذاکرات اخیر در ژنو رخ داده را به مقامات اسرائیلی ارائه کرده است.
بلافاصله بعد از پایان گفت‌وگوهای هسته‌ای در ژنو، شرمن مطابق معمول برای گزارش‌دهی در مورد مذاکرات راهی فلسطین اشغالی شد.شرمن و هیئت همراهش در این سفر با «یوسی کوهن» مشاور جدید امنیت داخلی و مقامات وزارت جنگ، وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی دیدار کرده است.
هاآرتص در این مورد نوشته است: شرمن گزارشی دقیق و با جزئیات در مورد مذاکرات با ایران و شکاف‌هایی که از حصول توافق جلوگیری کرد، به همتایان اسرائیلی‌اش ارائه داده است.
هیئت آمریکایی در دیدار با مقامات اسرائیلی به آن‌‌ها اطمینان داده‌اند که کاهش تحریم‌های ایران اندک است و به فروپاشی شبکه تحریم‌‌ها منجر نمی‌شود. این مقامات معتقدند موقت بودن لغو تحریم‌‌ها (برای یک بازه زمانی 6 ماهه)، شرکت‌های بین‌المللی را همچنان از معامله با ایران بازمی‌دارد.
همچنین به گزارش فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، یک مقام ارشد آمریکایی که به همراه هیئت مذاکره‌کننده این کشور برای گزارش‌دهی در مورد گفت‌وگوهای اخیر هسته‌ای در ژنو به بیت‌المقدس سفر کرده، می‌گوید اختلاف میان آمریکا و اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران تاکتیکی است و واشنگتن همچنان به تعهد خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است.
با این حال، مقام آمریکایی می‌گوید آمریکا و اسرائیل تنها در تعیین بهترین راهبرد برای دستیابی به هدف مشترکشان اختلاف دارند. در حالی که آمریکا و 5 عضو دیگر گروه مذاکره‌کننده با ایران معتقد به امضای توافقی موقت با ایران و اجرای مرحله به مرحله توافق است، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی می‌گوید باید در همین ابتدا توافقی کامل با ایران امضا شود که تمام فعالیت‌های غنی‌سازی این کشور را متوقف کند.
این مقام ارشد آمریکایی در مورد همکاری‌های دوجانبه واشنگتن و تل‌آویو در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران، گفته است: ایالات متحده و اسرائیل همکاری بسیار نزدیکی با هم داشته و معمولا در مورد راه‌های پیشروی، با هم رایزنی می‌کنند. البته ممکن برخی عدم توافق‌‌ها در مورد تاکتیک‌‌ها وجود داشته باشد.

 


سازمان حج و زيارت با توجه به ازدحام جمعيت در عتبات عاليات از زائران ايراني خواست در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني(ع) در كربلاي معلي به صورت گروهي تردد كنند و زائران بويژه زائران سالمند از كاروان‌هاي خود جدا نشوند.
حجت‌الاسلام «مهدي شهسواري»مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت : در بحث اعزام زائران ايراني به عتبات عاليات در ايامي مانند تاسوعا و عاشوراي حسيني(ع) هيچ مشكلي وجود ندارد و هم اكنون روزانه حدود ۶۰ اتوبوس زائر ايراني از طريق مرزهاي زميني و هوايي عازم عتبات مي‌شوند. وي گفت: با توجه به امكانات محدود عراق و مراجعه بسيار زائران به كربلاي معلي در روز تاسوعا و عاشوراي حسيني(ع) از كشورهاي مختلف، طبيعي است كه برخي مشكلات و محدوديت‌‌ها ايجاد شود به همين دليل از زائران ايراني درخواست داريم تحمل خود را بالا ببرند و صبر و حوصله كنند. پیش از اين سازمان حج و زيارت از افزايش ۵۰ درصدي اعزام زائران ايراني به عتبات عاليات در ايام محرم خبر داده بود.
بنابر اعلام اين سازمان در اين ايام روزانه حدود پنج هزار زائر ايراني از مرزهاي زميني و هوايي عازم عتبات مي‌شوند.

 


سنای آمریکا این هفته دور جدیدی از تحریم‌‌های ضدایرانی را مورد بررسی قرار می‌دهد که در صورت تصویب از ایران خواهد خواست برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل کنار بگذارد.
به گزارش رویترز، کنگره آمریکا از تصمیم خود برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران خبر داد. این اقدام با هدف افزایش فشارها بر ایران در طول مذاکرات هسته‌ای صورت می‌گیرد.
«باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته است این کمیته این هفته با هدف استمرار فشار بر ایران، تصویب دور تازه‌ای از این تحریم‌ها را بررسی می‌کند.وی می‌گوید: نگرانی‌ ما این است که ما حتی بیش از ایرانی‌ها به رسیدن به توافق مشتاق باشیم.
منندز همچنین حق غنی‌سازی داخلی را نیز رد کرده و می‌گوید هیچ حق بین‌المللی برای غنی‌سازی داخلی وجود ندارد و آمریکا نیز نباید چنین حقی را برای ایران به رسمیت بشناسد.
سناتور جمهوری‌خواه «لیندسی گراهام» که از جمله حامیان این تحریم‌هاست، می‌گوید: به زودی طرحی جدید از سوی هر دو حزب به کنگره معرفی می‌شود که چهار بخش دارد. نتیجه معقول (در مذاکرات) یعنی اینکه ایران غنی‌سازی را متوقف کند، سانتریفیوژها را اسقاط کند و فعالیت رآکتور تولید پلوتونیوم اراک را نیز متوقف کند.
وی مدعی شد: اگر ایرانی‌ها می‌خواهند برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشند، که من شخصا با آن مشکلی ندارم، باید بگذارند جامعه بین‌الملل چرخه سوخت آن‌ها را کنترل کند، یعنی برنامه هسته‌ای آن‌ها مانند مکزیک یا کانادا باشد، نه کره شمالی. آن‌ها همچنین باید تمام اورانیوم با غنای بالای خود را به جامعه بین‌الملل تحویل دهند. فکر می‌کنم این چهار بند، مجموعا نتیجه‌ای خوب برای جهان و البته برای ایران است.
همچنین دانیل شاپیرو سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی گفت که رئیس جمهوری آمریکا اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته ای دست یابد و کاخ سفید ممکن نیست یک توافق بد با ایران امضا کند.
شاپیرو که در فدراسیون یهودیان اسرائیل در بیت المقدس سخنرانی می‌کرد افزود: آمریکا اهرم تحریم‌ها که منجر به فلج شدن اقتصاد ایران شده است را به هدر نخواهد داد و آن را به عنوان یک ابزار کلیدی برای حاضر شدن ایران در پای میز مذاکرات تلقی خواهد کرد.
سفیر آمریکا اظهارات جان کری وزیر خارجه این کشور را تکرار کرد و گفت که عدم توافق بهتر از یک توافق بد با ایران است.
وی اضافه کرد: روابط آمریکا و اسرائیل محکم‌تر از هر زمان دیگری است و قول می‌دهیم که امنیت اسرائیل همچنان برای آمریکائی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.
شاپیرو تاکید کرد که روابط تل آویو و واشنگتن نزدیکتر از هر زمان دیگری است.
همچنین «دنیس راس» فرستاده سابق آمریکا در خاورمیانه در سخنرانی در سازمان یهودی مجمع 2013 اسرائیل در هتل «جروزالم» تصریح کرد که آمریکا و همپیمانانش باید در صورتیکه ایران به ساخت برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، برای افزایش تحریم‌ها علیه این کشور آماده باشند.
به گزارش فارس، وی تأکید کرد که واشنگتن نباید اجازه دهد ایران با توافقی که در مذاکرات اخیر «ژنو» در خصوص آن مذاکره شد، از مخمصه فرار کند.
فرستاده سابق آمریکا در خاورمیانه تأکید کرد: شکافی در خصوص هدف استراتژیک وجود ندارد. از نظر منطقی درباره تاکتیک‌های رسیدن به این هدف مسئله وجود دارد. توافقی که در شرف حصول بود، توافق نهایی نبود. در واقع توافقنامه گام اول بود. اعضای 1+5 احساس می‌کردند که می‌توانند همین حالا به نتیجه آخربازی دست پیدا کنند که آن عقب‌ راندن برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای است که ایران در جایگاهی نباشد که بتواند قابلیت پیشرفت هسته‌ای داشته باشد.

 


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر امور خارجه فرانسه اگر نگران صلح است باید تلاش کند که سلاح های اتمی و کشتار جمعی رژیم صهیونیستی از بین برود و نه با ادعاهای واهی دنبال توقف فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران باشد.
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت تابش کوثر در واکنش به مواضع اخیر وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت : این مواضع نشان دهنده این واقعیت تلخ است که عملا ساختار سیاسی این گونه کشورها این است که آنها برای برداشتن هر گامی ناگزیر هستند با هماهنگی صهیونیست ها حرکت کنند .
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : اینگونه موضع گیری ها هیچ گونه تاثیری در سیاست های جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت ، به دلیل اینکه همه ی سیاست های جمهوری اسلامی ایران در عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای بر مبنای عهد نامه ان پی تی و مقررات آژانس است ، بر خلاف رژیم صهیونیستی که با داشتن بیش از دیویست کلاهک هسته ای ، یکی از مهم ترین تهدید های صلح و امنیت در خاورمیانه است .
بروجردی در ادامه تصریح کرد : بنابراین وزیر امور خارجه فرانسه اگر نگران صلح است باید تلاش کند که سلاح های اتمی و کشتار جمعی رژیم صهیونیستی از بین برود و نه با ادعاهای واهی دنبال توقف فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران باشد.

 


با شروع دهه محرم و در آستانه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی(ع)، مرز شلمچه از روز یکشنبه به مدت سه روز بر روی زوار کربلای معلی باز شد.
گزارش خبرنگار ایرنا از مرز شلمچه حاکی است که با آغاز دهه محرم بسیاری از ارادتمندان سیدالشهدا(ع) در چند روز گذشته خود را به این نقطه مرزی رسانده تا برای زیارت عتبات عالیات و نیز شرکت در مراسم عزاداری سالار شهیدان عازم کشور عراق شوند اما آنان اجازه خروج انفرادی نداشتند.براساس این گزارش از روز یک‌شنبه مرز شلمچه به روی زوار حضرت سیدالشهدا(ع) باز شد که موجبات خوشحالی آنان را فراهم ساخت.اجازه خروج انفرادی زوار به عراق در شرایطی صادر شد که فرماندار خرمشهر چهارشنبه گذشته بازگشایی این مرز برای خروج زوار را غیرقانونی اعلام کرده بود.به گفته یک منبع آگاه، مرز شلمچه با مجوز نیروی انتظامی به مدت سه روز بر روی زوار باز شده است.
تردد 100هزار زائر از مرز مهران
گزارش خبرگزاری مهر از ایلام به نقل از فرماندار مهران حاکی است در ایام محرم و نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی تاکنون بیش از 100 هزار نفر زوار از مرز مهران تردد کرده‌اند.حجت‌الله نصیری‌پور دیروز در پایانه مرزی مهران اظهار داشت: در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی مرز بین‌المللی مهران شاهد سیل زائران عاشق و شیفته‌ای است که به عشق حسین و یارانش به کربلا می‌شتابند.وی افزود: از ابتدای آبان‌ماه تا روز یک‌شنبه بیش از 100 هزار زائر برای زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین از مرز مهران رفت و آمد کرده‌اند. نصیری پور ادامه داد: در ایام آبان‌ماه که به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک می‌شویم اوج تردد زوار را در این چند روز خواهیم داشت.وی تصریح کرد: زائرانی که قصد زیارت دارند می‌توانند از طریق کاروان‌های زیارتی حج و زیارت اقدام و نسبت به گرفتن ویزا در شهر خود اقدام کنند.
ممنوعیت تردد زائران از مرز خسروی
سرپرست فرمانداری قصرشیرین با اشاره به در پیش بودن تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: سفر زوار ایرانی به شکل انفرادی و گروهی به عتبات عالیات و کربلای معلی در کشور عراق از مرز خسروی این شهرستان ممنوع است. «یاور محمدی» دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سفر به عتبات عالیات از مرز خسروی از اواسط خرداد امسال متوقف شده است و امکان تردد به شهرهای مذهبی عراق از این مسیر وجود ندارد.وی از مردم به ویژه عزداران حسینی که به نیت شرکت در آیین تاسوعا و عاشورای حسینی قصد سفر به عراق را دارند درخواست کرد از طریق دیگر مرزهای کشور و براساس اخذ مجوز از سازمان حج و زیارت اقدام کنند.محمدی اضافه کرد: مرز پرویزخان در قصرشیرین نیز فقط برای سفر به اقلیم کردستان عراق است و تردد از این مرز برای سفر به عتبات عالیات ممنوع است ضمن اینکه اگر افرادی بخواهند از این مسیر به شهرهای مذهبی عراق بروند باید منتظر عواقب خطرناک آن در داخل عراق باشند.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا یک ماه آینده حدود 20 هزار واحد مسکونی مهر در شهرهای جدید کشور به بهره‌برداری می‌رسد.
«محسن نریمان» عصر یکشنبه در جریان بازدید از شهر جدید امیرکبیر اراک در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: دولت دغدغه مسکن را از مهمترین برنامه‌های خود می‌داند و در این زمینه خواهد کوشید.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه مسکن گفت: مجموعه دولت و وزارت راه و شهرسازی به دنبال عینیت بخشی به اجرای طرح‌های مختلف است و از انجام هرگونه کار نمایشی و بی‌پایه و اساس نیز پرهیز دارد.
وی گفت: از 2 میلیون واحد مسکن مهر در شهرهای جدید در سطح کشور هم‌اکنون بالغ بر 400 هزار واحد آن احداث شده است که از پیشرفت 70 درصدی برخوردارند که به تدریج به متقاضیان واگذار می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هر واحد مسکونی که در کشور ساخته می‌شود باید به خوبی امکانات رفاهی و خدماتی در آن پیش‌بینی شده باشد تا متقاضی در آن احساس امنیت و آرامش کند.
وی اظهار داشت: وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تعهدات خود متعهد است و تلاش دارد تمام مسکن مهر متقاضیان ثبت‌نامی را به اتمام برساند.
وی گفت: در ماه آینده بیش از 20 هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید افتتاح خواهد شد و مابقی مسکن‌های مهر پیش‌بینی شده طی برنامه 36 ماهه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید تحویل می‌شود.وی از اجرای مسکن اجتماعی به عنوان کار جدید دولت خبر داد.
نریمان از پیشرفت 35 درصدی احداث واحدهای مسکن مهر شهر جدید امیرکبیر خبر داد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید گفت: در شهر جدید امیرکبیر کار احداث یک هزار و 131 مسکن ویلایی آغاز و واحدها به صورت تک واحدی و در قطعات 300 متری پیش‌بینی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در فاز نخست بارگذاری این شهر برای 10 هزار نفر پیش‌بینی شده است.
وی از پیشرفت 75 درصدی احداث 1300 واحد مسکن مهر شهر مهاجران خبر داد.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
پیکر آیت‌الله میرزا رضا خوش‌زبان مرندی، نماینده آیت‌الله سیستانی در آذربایجان شرقی روز یکشنبه با حضور مردم تبریز تشییع شد.
پیکر مرحوم آیت‌الله خوش‌زبان مرندی که پیش از این، نماینده آیت‌الله خویی در آذربایجان شرقی بود، در وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد. آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز نیز به مناسبت ارتحال این چهره مؤمن که در حوزه‌های علمیه منطقه تدریس می‌کرد، در بیانیه‌ای از وی به عنوان «شخصیت وارسته‌ای یاد کرد که عمر با برکت خود را در راه نشر معارف اسلامی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی سپری کرده بود.» مرحوم آیت‌الله حاج میرزا رضا خوش‌زبان مرندی موقع فوت 82 سال داشت.

 


صادرات کالا از مرزهای مهران، پرویز خان و خسروی به مدت 3 روز متوقف شد.
مدیر کل گمرکات استان ایلام گفت: صادرات کالا از پایانه شهرستان مرزی مهران به کشور عراق به دلیل برگزاری آیین‌های عزاداری دهه محرم سه روز متوقف می‌شود.
خلیل حیدری دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین هرگونه فعالیت اقتصادی و بازرگانی در مرز مهران در روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته جاری تعطیل خواهد بود.
وی اظهار کرد: بازرگانان دو کشور از اوایل هفته آینده پس از بازگشایی مرز تجاری مهران می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی خود را بر پایه رویه‌های قانونی گذشته از سر گیرند.
روزانه حدود 700 کامیون کالا از این خروجی بین‌المللی میان دو کشور ایران و عراق تردد می‌کنند.
پایانه مرزی بازرگانی و مسافری بین‌المللی مهران در 85 کیلومتری جنوب باختری شهر ایلام قرار دارد.
همچنین سرپرست فرمانداری قصر شیرین گفت: به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی، صادرات کالا در مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی این شهرستان از چهارشنبه تا جمعه هفته جاری تعطیل است.
«یاور محمدی» دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تصمیم به دلیل احترام به ساحت مقدس امام حسین(ع) و شرکت مردم در آیین‌های عزاداری اتخاذ شده و در این مدت هیچ گونه فعالیت صادراتی از این دو مرز رسمی انجام نمی‌شود.
وی تأکید کرد: به همه تجار و پیله‌وران در این باره اطلاع‌رسانی شده از بعد از ظهر امروز از آوردن محموله‌های صادراتی به شهرستان قصر شیرین و مرزهای پرویزخان و خسروی خودداری کنند.
محمدی اظهار کرد: در این ایام تردد مسافر از مرز رسمی پرویزخان به عراق و بالعکس همچون دیگر ایام سال است و تردد تانکرهای ترانزیت سوخت نیز همچون گذشته در هنگام شب انجام می‌شود.
سرپرست فرمانداری قصر شیرین افزود: فعالیت صادرات کالا در مرزهای خسروی و پرویزخان این شهرستان از روز شنبه 25 آبان از سر گرفته خواهد شد.

 


همزمان با ماه محرم پیکر مطهر سه شهید گمنام در اصفهان تشییع شد.
به گزارش ایرنا، پیکر پاک دو شهید گمنام پس از تشییع در محله مینادشت شهر ایمانشهر در شهرستان فلاورجان استان اصفهان به خاک سپرده شد.فرمانده سپاه فلاورجان در حاشیه تشییع این شهدا گفت: سن یکی از این شهیدان 18 و دیگری 33 سال است.حجت‌الله صفرپور افزود: تاکنون دو شهید در دانشگاه آزاد فلاورجان و سه شهید در پارک ساحلی فلاورجان و دو شهید در کنار پل بابامحمود در بیربکران و دو شهید اخیر هم در شهر ایمانشهر به خاک سپرده شده‌اند.همچنین به گزارش فارس پیکر پاک یک شهید گمنام در استانداری اصفهان تشییع شد. در مراسم بدرقه پیکر این شهید گمنام مسئولین، مدیران و کارمندان استانداری اصفهان به قرائت زیارت عاشورا و نوحه خوانی پرداختند.

 


سمنان- خبرنگارکیهان:
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر ارتقای چارت اداری و حل مشکل درجه محیط‌بانان تاکید و دستور پیگیری داد.
«معصومه ابتکار» که دیروز با هدف بررسی وضعیت محیط زیست و تاثیر فعالیت‌های معدنی بر محیط‌ زیست به سمنان سفر کرده بود از محیط‌بانی روستای «چهارطاق» بازدید و با محیط‌بانان در خصوص مسایل و مشکلات آنان گفت‌وگو کرد.
وی همچنین در بازدید از معدن گچ در روستای چهارطاق آرادان خواستار همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط در بهره‌برداری اصولی از معادن و حفظ و ارتقای محیط زیست شد.
وی تصریح کرد: باید تدابیری اتخاذ شود تا پس از اتمام بهره‌برداری از معادن، بهره‌برداران موظف به احیای منطقه برداشت از معادن باشند و وضعیت منطقه در شرایط مناسب زیست‌محیطی قرار گیرد.
ابتکار در این سفر یک روزه ضمن بازدید از برخی معادن از جمله گچ و نمک، اثرات تخریبی معادن بر محیط زیست و زیست‌گاه‌های حیات‌وحش را مورد بازدید و بررسی قرار داد.
در این سفر راهکارهای مدیریتی و زیست‌محیطی معادن برای دستیابی به توسعه پایدار و نیز بهره‌برداری خردمندانه و عاقلانه از معادن بدون آسیب زنی به محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.
ابتکار در این سفر همچنین معدن نمک کوهدشت گرمسار را که ظرفیت تولید سالانه 80 هزار تن نمک با خلوص بالای 99 درصد دارد را مورد بازدید قرار داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این سفر در نشست کارگروه تخصصی آمایش و محیط زیست استان سمنان نیز شرکت کرد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، مقابله با آلودگی هوا در تهران و رفع شرایط اضطرار را نیازمند همکاری مردم دانست.
ابتکار در گفت‌وگو با خبرنگاران در سمنان بر ضرورت حذف تردد با خودروهای شخصی در پایتخت تاکید کرد.
معاون رئیس‌جمهوری گفت: نگرانی از شرایط اضطرار هوای تهران موجب اتخاذ تدابیر ویژه و اجرای آن در پایتخت شد.
وی از تدوین برنامه ملی و منطقه‌ای کنترل گرد و غبار خبر داد و افزود: برخی تفاهم‌هایی که در دولت قبلی مبنی بر همکاری با کشورهای دیگر انجام شد، برای تعامل بیشتر با نهادهای بین‌المللی ادامه دارد.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه در این زمینه گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان جلوگیری از کانون‌های گرد و غبار است.
ابتکار افزود: اگر فعالیت معادن در چارچوب ضوابط زیست محیطی صورت نگیرد سبب تخریب سرزمینی و ایجاد گرد و غبار شده و زمینه را برای ایجاد این آلودگی فراهم می‌سازد.
وی همچنین درخصوص شروع بکار صندوق ملی محیط زیست ایران گفت:‌ این صندوق هفته آینده با رویکرد حمایت از فعالیت‌های اقتصادی بخش زیست محیطی از جمله طرح‌های تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و طرح‌های حفظ هوای سالم آغاز به کار می‌کند.

 


مسئول ستاد عتبات عالیات شهرستان محلات گفت: خیرین و صاحبان پنج معدن سنگ نمای محلات تعهد تامین پنج هزار تن سنگ از جنس تراورتن برای ساخت حرم حضرت زهرا(س) در نجف اشرف را برعهده گرفتند.
به گزارش ایرنا از محلات محمد نجفی افزود: افراد نیکوکار یاد شده متعهد شدند از مجموع 230 هزار مترمربع، 60 هزار مترمربع سنگ تراورتن معادل پنج هزار تن را برای استفاده در ساخت ستون‌های صحن حرم حضرت زهرا(س) ارسال کنند.وی اظهار داشت: تاکنون ابعاد این ستون‌ها توسط ستاد عتبات نجف اشرف به محلات اعلام نشده تا برای تهیه و برش اقدام شود.وی ادامه داد: انجمن صنفی سنگ محلات به صورت جزیی نیز سال‌های گذشته بخشی از سنگ مرمر و تراورتن حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را تامین کرده است.مسئول ستاد عتبات عالیات شهرستان محلات همچنین گفت: از ابتدای امسال تاکنون مردم محلات 2 میلیارد و 600 میلیون ریال برای ساخت عتبات عالیات کمک کرده‌اند.

 


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: گنبد حرم حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) در کرمان ساخته می‌شود.
به گزارش ایرنا از کرمان، علی مهاجری افزود: مکانی مقابل حسینیه ثارالله کرمان برای ساخت گنبد و چهارستون حرم امام‌ حسین(ع) در نظر گرفته شده است.وی اظهار داشت: قسمت‌هایی از ستون‌ها و گنبد در این محل ساخته و سپس به کربلای معلی برای نصب در حرم مطهر حضرت سید‌الشهدا(ع) منتقل می‌شود.مهاجری تصریح کرد: صنعتگران استان کرمان می‌توانند با مراجعه به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان در این کار معنوی و ساخت گنبد و ستون‌های مطهر حرم امام‌ حسین(ع) مشارکت کنند.وی عنوان کرد: برای مشارکت مردم در ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین(ع)، هزینه ساخت گنبد در تعداد خشت‌هایی که در گنبد نصب می‌شود تقسیم شده و هر فرد می‌تواند با پرداخت 2 میلیون و 200 هزار ریال، یکی از خشت‌های گنبد مطهر سید‌الشهدا(ع) را خریداری و سند دریافت کند.

 


سرویس شهرستانها-
به همت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیمارستان صحرایی تخصصی و فوق‌‌تخصصی از صبح دیروز در بخش کورین سیستان و بلوچستان با حضور جمعی از فرماندهان نظامی و مسئولان استانی راه‌اندازی شد.
سرتیپ دوم پاسدار احمد اخوان، معاون بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان این که شاهد افتتاح هفتاد و یکمین بیمارستان صحرایی سپاه در مناطق محروم کشور هستیم، گفت: از مهر ماه سال 1388 تاکنون نیروی زمینی سپاه در نقاط مختلفی از کشور بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کرده و نخستین بیمارستان صحرایی در سیستان و بلوچستان نیز در مهر ماه سال 88 با حضور شهید شوشتری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.معاون بهداری نیروی زمینی سپاه، یادآور شد: مبتکر استقرار بیمارستان‌های صحرایی شهید شوشتری بوده است.اخوان ادامه داد: تاکنون 480 هزار نفر از خدمات تخصصی این بیمارستان‌ها استفاده کرده‌اند و 2473 نفر نیز تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.
وی گفت: بخش‌های اتاق عمل، بستری، اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه، سی‌تی اسکن، داروخانه و قسمت‌های مختلفی که برای یک بیمارستان تعریف شده در این بیمارستان‌های صحرایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه 35 پزشک و متخصص در این بیمارستان صحرایی مشغول ارائه خدمات به بیماران هستند، ادامه داد: این بیمارستان صحرایی ظرفیت پذیرش 10 هزار نفر را در روز دارد. معاون بهداری نیروی زمینی سپاه، تصریح کرد: در این بیمارستان از تجهیزات روز مبنی بر فناوری‌های نوین و همچنین از نیروی متخصص و کارآمد استفاده می‌شود و علاوه بر این فضای بیمارستان نیز طبق استانداردهای جهانی ساخته شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10