(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21 آبان 1392 - شماره 20639

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احتمال کاهش سطح روابط دیپلماتیک با فرانسه
نمایندگان مجلس: برنامه 1+ 5 باید لغو همه تحریم‌های ایران باشد
جان کری: این ایران بود که توافق را نپذیرفت!
 در جمع خبرنگاران
اژه‌ای : سران فتنه مجرم هستند نه معترض
درمکتب امام
ویژگی جهاد امام حسین (ع) (بخش دوم و پایانی)
خطر انحراف در آینده
آخرین جزئیات از قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت
توضیحات رئیس کمیسیون اصل 90 درباره اتهامات بابک زنجانی
با حضور مقامات لشکری و کشوری
آیین بزرگداشت دومین سالگرد شهادت شهید تهرانی مقدم برگزار شد
ارسال 4 لایحه مهم قضایی به شورای نگهبان
رئیس قوه ‌قضائیه: دادستان‌ها نسبت به تعیین معاون پیشگیری از وقوع جرم اقدام کنند
   


برخی نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه اگر قرار است مذاکرات به نتیجه برسد، 1+5 باید برای لغو همه تحریم‌‌ها برنامه داشته باشد، تاکید کردند، به دلیل اینکه فرانسه برای برهم زدن مذاکرات به‌نفع صهیونیست‌‌ها از سوی ۱+۵ مأموریت داشت، ممکن است کاهش سطح دیپلماتیک با فرانسه در مجلس بررسی شود.
در همین رابطه، جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره گام متوازن غربی‌‌ها در مذاکرات هسته‌ای گفت: رفع کلی تحریم‌‌ها مبنایی برای رسیدن به توافقات بزرگ است.
وی تأکید کرد: طبیعی است که اگر قرار باشد تصمیمات اتخاذ شده پایدار باشد و بماند، باید گام‌های طرفین مذاکره متوازن باشد و هم‌زمان برداشته شود اما اگر گام‌های طرفین متوازن و هم‌زمان نباشد، مذاکرات در هر سطحی که باشد متوقف می‌شود.
جهانگیرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: غربی‌‌ها بیشتر از آنکه به‌فکر صهیونیست‌‌ها هستند، باید مراقب باشند تا زمینه‌های قطع مذاکرات از سوی کشورمان را فراهم نکنند.
همچنین اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نقش کشور فرانسه در مذاکرات اخیر ژنو گفت: در این مذاکرات خباثت‌های کشورهای استکباری، آمریکا، انگلیس و فرانسه وجود داشت مجددا خود را نشان داد.
کوثری ادامه داد: این کشور‌ها ابتدا مذاکره و بحث می‌کنند و وقتی به نتیجه می‌رسند در زمان امضاء توافق حاصله تحت تاثیر رژیم غاصب اسرائیل زیر حرف خود می‌زنند و این نشان می‌دهد که به صورت تخصصی به مذاکرات نگاه نمی‌کنند و این دفعه نیز این نقش به فرانسه واگذار شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تغییر نگرش در روابط و سیاست‌های کشورمان با کشور فرانسه به مهرگفت: قطعا خود دولت و دستگاه‌های دیپلماسی به این مسئله توجه دارند اما حتما پس از این که ما در کمیسیون از وزیر خارجه دعوت کردیم در مورد تغییر رفتار با کشور فرانسه تاکید می‌شود تا این طور نباشد که اینها خیال کنند ما به آن‌ها نیاز پیدا کرده‌ایم، لذا در کمیسیون مشخص می‌شود بر چه اساسی رابطه باید دنبال شود.
محمدحسن آصفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این خصوص گفت: آن‌چیزی که امروز ما را پای میز مذاکره کشانده، تحریم‌‌ها نیست بلکه ما می‌خواهیم به دنیا ثابت کنیم که طرف مقابل اهل منطق و گفت‌وگو نیست لذا اگر ۱+۵ زیاده‌خواهی کند، مطمئناً جلوی آن‌ها می‌ایستیم چرا که تمام اقدامات ایران در چارچوب معاهدات NPT است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اگر قرار است مذاکرات به نتیجه برسد، ۱+۵ باید برای لغو همه تحریم‌‌ها برنامه داشته باشد همچنین اگر در مذاکرات موضوعاتی مانند تعطیلی سایت خُنداب اراک، تعلیق غنی‌سازی و یا انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور مطرح شود، دیگر جایی برای مذاکره باقی نخواهد ماند.
وی تصریح کرد: فرانسه برای برهم زدن مذاکرات به ‌نفع صهیونیست‌‌ها از سوی ۱+۵ مأموریت داشت چرا که به نتیجه رسیدن مذاکرات به‌نفع رژیم صهیونیستی نیست و این موضع فرانسه هم به‌دلیل گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است اما ۱+۵ باید بداند که ما هیچ‌وقت عزت خود را زیر پا نمی‌گذاریم تا به دل آن‌ها خوش بیاید.
آصفری درباره احتمال بازنگری در روابط ایران با فرانسه به تسنیم گفت: بازنگری در روابط با فرانسه قابل بررسی است. ما امیدواریم که فرانسه به اشتباه خود پی ببرد و در مذاکرات آتی موضع خود را تصحیح کند لذا منتظر خواهیم ماند تا عملکرد این کشور در مذاکرات آینده را ببینیم.

 


جان کری با انکار وجود اختلاف در کشورهای غربی حاضر در مذاکرات ژنو که از سوی کارشناسان یکی از علل طولانی شدن این دور از گفت‌وگوها نیز عنوان شد، ادعا کرد این ایران بود که توافق را نپذیرفت!
وزیرخارجه آمریکا دیروز مدعی شد، قدرت‌های بزرگ زمانی که (روز شنبه) طرح پیشنهادی خود را به ایران ارائه کردند متحد بودند.
وی که در ابوظبی به همراه همتای اماراتی خود در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شده بود، مدعی شد: فرانسه آن را امضا کرد، ما آن را امضا کردیم، اما ایران توانایی پذیرش این توافق را نداشت.
این در حالی است که تا روز گذشته مانع اصلی مذاکرات را فرانسه اعلام می‌کردند.
کری در اظهاراتی خصمانه مدعی شد که ایران باید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند. ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و این سیاست ماست.
وزیرخارجه آمریکا همچنین مدعی شد: اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد تهدیدی برای اسرائیل است، ما خود را شریک نگرانی اسرائیل درباره امنیت آن می‌دانیم، اما ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و رهبر ایران نیز فتوایی دراین‌باره صادر کرده است.
کری همچنین با اشاره به این نکته که آمریکا اسرائیل را در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران قرار داده است، گفت: یک توافق مطمئن می‌تواند از اسرائیل محافظت کند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه «آمریکا متعهد به حمایت از متحدین خود در منطقه است» گفت: آمریکا از متحدین خود در منطقه در مقابل هر تهدیدی حمایت می‌کند و روابط قوی خود با متحدین عرب را در مذاکراتش با ایران تضعیف و تخریب نمی‌کند.
کری با رد اختلاف بین گروه 1+5 درباره ایران گفت: هیچ اختلافی بین کشورهای بزرگ درباره ایران وجود ندارد.
در نقطه مقابل جان کری که مواضعش نسبت به روز مذاکرات تندتر شده بود این‌بار فابیوس وزیر خارجه فرانسه در یک چرخش آشکار نسبت به مواضع قبلی خود، در مصاحبه با شبکه یک رادیو اروپا اظهار امیدواری کرد که توافقی با ایران در رابطه با پرونده هسته‌ای حاصل شود اگرچه تهران باید هنوز در رابطه با برخی امور تلاش کند. وی گفت: ما از رسیدن به یک توافق با ایرانی‌ها دور نیستیم، اما هنوز به آن نرسیده‌ایم.
این در حالی است که «فابیوس» روز شنبه پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در اظهاراتی تند بر بی‌نتیجه بودن مذاکرات تصریح کرده بود. وی همچنین اطمینان داد قدرت‌های بزرگ با شرایط مذاکرات «کاملا موافق» هستند و فرانسه در این پرونده «نه منزوی است و نه دنباله رو».
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز دیروز در یازدهمین نشست وزیران کشورهای عضو «آسم» (انجمن آسیا و اروپا) در دهلی‌نو تاکید کرد که مقامات مسکو اصرار دارند که امکان بوجود آمده برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را نباید از دست داد.
به گفته لاوروف، ملاقات نمایندگان ایران و گروه 1+5 در ژنو نشان داد که علائم امیدوارکننده‌ای در این راستا بوجود آمده و اکنون باید برای رسیدن به توافق تلاش بیشتری صورت گیرد.

 


در پنجاه و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه، محسنی اژه‌ای تاکید کرد جرم مرتکبین حوادث پس از انتخبات 88 ثابت شده است و آنها مجرم هستند نه متهم.
پنجاه و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی برگزار شد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در پنجاه‌ و پنجمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی پیرامون ترور معاون پارلمانی وزیر صنعت، گفت: تا جایی که من می‌دانم تا ساعت 12 دوشنبه (دیروز) کسی دستگیر نشده اما مسئولین در مقام شناسایی متهمان هستند.
وی در مورد انگیزه این قتل گفت:‌ هنوز مشخص نیست که این حادثه ترور بوده یا قتل که در این رابطه بعد از دستگیری متهمان می‌توان اظهار نظر کرد اما شواهدی است که می‌گوید این کار انگیزه سیاسی نداشته است.
احکام پرونده فساد 3 هزار میلیاردی
در حال اجرا است
یکی از خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اجرای احکام پرونده فساد 3 هزار میلیاردی سئوال کرد که اژه‌ای گفت: در این پرونده عده‌ای به حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند و عده‌ای دیگر نیز علاوه به احکام مذکور به اعدام نیز محکوم شدند.
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه هر کدام از این احکام به تناسب خود در حال اجرا است، گفت: البته به متهمینی که رد مال آنها زیاد بوده(متهمین ردیف اول و دوم) فرصتی داده شده تا خودشان جزای نقدی را پرداخت کنند و دادسرا نیز در این زمینه تعهدی از آنها گرفته و تا پایان مهرماه به آنها مهلت داده تا رد‌مال کنند.وی افزود: بخش دیگری از اموال به صورت مزایده آگهی شده و روال قانونی در حال اجرا است البته قوه قضائیه اولویت را در این می‌داند که محکوم خودش رد مال کند.
نویسنده روزنامه بهار دستگیر شد
یکی از خبرنگاران در خصوص توقیف مجله چشم‌انداز ایران سؤال کرد و گفت این مجله به حضرت زهرا(س) توهین کرده ومربوط به حزب نهضت آزادی می‌شود آیا دستگاه قضایی در برابر چنین نشریاتی واکنش نشان می‌دهد، که دادستان اظهارداشت: ابتدا من باید نکته‌ای را مطرح کنم و آن این است که ما گاهی می‌گوییم فرد مجرم و گاهی او را متهم خطاب می‌کنیم، در انتخابات 88 جرم واقع شد و افرادی هم که مرتکب جرم شدند مجرم بودند اما گاهی جرمی واقع می‌شود ولی فردی که آن جرم را انجام داده اتهامش ثابت نشده بنابراین او متهم است نه مجرم.
وی افزود: در روزنامه‌ای که اخیراً توقیف شد جرمی واقع شده بود اما تا زمان اثبات جرم نمی‌توانیم بگوییم مدیرمسئول مجرم است.دادستان کل کشور تصریح کرد: کسانی که صاحب رسانه و مطبوعات هستند باید در چارچوب قوانین حرکت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.
اژه‌ای ادامه داد: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم روزنامه‌ای توقیف شود چرا که در آن روزنامه مجموعه‌ای از افراد در حال کار هستند اما در روزنامه‌ای که اخیراً توقیف شد تشخیص بر این بود که خلاف صورت گرفته و مدعی‌العموم هم تشخیص جرم داد.
وی افزود: در پرونده مجله چشم‌انداز ایران دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شده و پرونده در حال رسیدگی است ضمن اینکه در خصوص روزنامه توقیف شده نیز روز گذشته نویسنده مطلب دستگیر شد و الان در بازداشت به سر می‌برد.
قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده
مهدی هاشمی جدی است
سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت اعدامی بجنوردی گفت: وضعیت عمومی این فرد بهتر شده است و از بیمارستان مرخص شده است.وی ادامه داد: البته این فرد دارای دو محکومیت حبس و اعدام بوده اما همانطور که قبلاً گفتم پرونده‌ وی در جریان عفو قرار دارد.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دستگاه قضا بعد از انتخابات ریاست جمهوری جدیتی برای محاکمه مهدی هاشمی ندارد، گفت: قوه قضائیه در مقام رسیدگی به این پرونده است و همانطور که گفتم پرونده ابتدا به دادگاه رفت اما دادگاه از آن نقصی گرفت و بار دیگر پرونده به دادسرا بازگشت که اگر این نقص برطرف شود پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود.
وی تأکید کرد: شاید توقع مردم این است که رسیدگی به این پرونده سرعت بیشتری داشته باشد اگر از من هم بپرسند می‌گویم که رسیدگی به این پرونده طول کشیده اما می‌دانم که مقام‌های مربوط تلاش خود را می‌کنند.
اژه‌ای همچنین در مورد دادگاه محمود احمدی‌نژاد و اینکه آیا در تاریخ پنجم آذرماه برگزار می‌شود یا خیر، گفت: این پرونده شاکی خصوصی دارد و برای آن نوبت رسیدگی تعیین شده است اما اینکه دادگاه عقب می‌افتد یا خیر بستگی به این دارد که منتظر بمانیم ببینیم که شاکی رضایت می‌دهد یا احمدی‌نژاد تقاضای استمهال می‌کند.
با طرح ثبت دارایی و اموال مسئولان
صد در صد موافقم
سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه نشست خبری خود در خصوص آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفت: پرونده قبلی وی که مربوط به کهریزک بود در دیوان عالی کشور است.
وی گفت: درخصوص پرونده پالیزدار هم شکایتی مطرح شده که در حال رسیدگی است و بر اساس صحبت‌های مرتضوی وی به دلیل اینکه تهران نبوده نتوانسته در دو جلسه قبلی دادگاه شرکت کند.
یکی از خبرنگاران به طرح ثبت دارایی و اموال مسئولان اشاره کرد و گفت: ظاهرا همه با این طرح موافق هستند به جزء شخص دادستان کل کشور. که اژه‌ای در پاسخ گفت: این یک دروغ است و من به هیچ عنوان با این طرح مخالفتی ندارم.
دادستان کل کشور تصریح کرد: من صد در صد موافقم که هم اموال شناسایی شود و هم مکانیزم پیگیری داشته باشد تا اگر کسی اموال خود را ارائه نداد و تخلف کرد بتوان با او برخورد کرد.
فتنه گران مجرم بودند نه معترض
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اینکه برخی از معترضان به انتخابات سال 88 بعد از گذشت 4 سال هنوز در حصر خانگی به سر می‌برند و وجود اعلام آمادگی کروبی برای حضور در دادگاه آیا قوه قضائیه تصمیم به برگزاری دادگاه گرفته است یا خیر، گفت: در ابتدا باید بگویم این افراد معترض نبودند بلکه مرتکب جرم شده‌اند و به کشور و مردم ضرر و زیان وارد کرده‌اند.
وی افزود: آنها باید خسارات اقدامات خود را جبران کنند و باید بدانیم که اقداماتی که آنها انجام داده‌اند مجرمانه بوده است.
اژه‌ای در مورد اینکه چه برخوردی با این افراد می‌شود، گفت: تصمیم لازم قبلاً گرفته شده و هیچ تغییری نکرده است.
پرداخت غیر واقعی معوقات بانکی
وی در ادامه در مورد اینکه آیا بانک‌ها لیست بدهکاران بانکی را به قوه قضائیه داده‌اند یا خیر گفت:‌ در زمینه بدهکاران بانکی دادستانی کل کشور چند اقدام انجام داده که از آن جمله می‌توان به دعوت از مدیران عامل بانک‌ها اشاره کرد که اکثراً‌ در جلسه مشترک حضور داشتند.سخنگوی قوه قضائیه همچنین اضافه کرد: به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم همه معوقات خود را اعلام کنید اما در کمال تعجب و در شرایطی که خود بانک‌ها باید مدعی باشند این اعلام معوقات طول کشید و بعضاً لیست‌هایی که به ما دادند با لیست بانک مرکزی همخوانی نداشت و آمار آنها متفاوت بود.
سخنگوی قوه قضائیه در پایان از اقدام قوه قضائیه در بررسی بدهکاران بانکی، گفت: قانون به اعضای هیئت مدیره اجازه می‌دهد که با بدهکاران به توافق برسد اما اینکه آنها چگونه به توافق رسیده‌اند محل شک است و باید دید که این افراد واقعاً با بانک تسویه حساب کرده‌اند و یا تنها یک توافق که معلوم نیست قانونی است یا غیرقانونی میان آنها صورت گرفته است. قوه قضائیه در حال بررسی این موضوعات است و باید بگویم که گزارش اولیه‌ای که به دست ما رسیده نشان می‌دهد پیگیری معوقات بانکی به صورت واقعی (دریافت پول) چندان نبوده است.

 


خون پاک شهدا...
خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌های عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمایه زوال‌ناپذیر آنگونه هنری است که باید به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی، همیشه مشام جان زیبا‌پسند جمال حق را معطر کند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 279

 


شما ببينيد در هيچ مكتب سياسي‏اي توصيه نمي‏شود كه رهبر يك جامعه‏اي به مردم بگويد كه احتمال دارد شما از اين مرامتان دست برداريد و مخالف من و هدف بشويد. اين خلاف سياست است. اما قرآن مي‏فرمايد :« وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ، أَفَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلي‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلي‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً» (آل‌عمران، 144). هشدار است به اينكه چنين خطري آينده جامعه اسلامي را تهديد مي‏كند. چنين نيست كه اگر كساني چند سال ايمان آوردند، مبارزه كردند، زندان رفتند، در جنگ‌ها شرکت کردند، ديگر بيمه شده‌‌‌اند و خطري آن‌ها را تهديد نمي‏كند. انسان تا زنده است و نفس مي‏كشد، خطر انحراف برايش هست. گذشته درخشان هيچ ضمانتي براي آينده ندارد، همچنان كه براي اصحاب پيغمبر نداشت.
کار ائمه در صدر اسلام و در مقابل هجمه هايي كه عليه اسلام واقعي انجام گرفت و بعضي هايش هم از طرف كفار و خارج از مرز‌ها حمايت و رهبري مي‏شد، از يک طرف، تبليغ مثبت و بيان حقايق اسلام بود و از طرف ديگر، افشا كردن چهره منافقين؛ ولي اين كار‌ها هم به آساني انجام نمي‏گرفت. آن خون دلهايي كه علي (ع) خورد همان تدبيري بود كه براي بقاي اسلام كرد. خطر آن روز را با آن تدبير بيست و پنج ساله‏اش دفع كرد؛ حتي آن وقتي كه مسلمان‌ها عليه خليفه سوم جمع شدند و تصميم بر كشتن او گرفتند اميرالمؤمنين (ع) توسط امام حسن و امام حسين عليهما السلام مشك آب برايش فرستاد، اين‌ها همان تدبيرهايي است كه براي بقاي اسلام كرد تا اينكه نوبت رسيد به روزي كه مردم او را شناختند و حاضر شدند او را حمايت كنند که فرمود: لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَي الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَي كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَي غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا» (نهج‌البلاغه، ص 50).
انتقاد علی(ع) از عالم نمایان
علي (ع) در زمان حكومتش مي‏نالد از اينكه كساني عالم نما بر كرسي فتوا و قضاوت تكيه زده‌‌اند و بر خلاف ما انزل اللّه حكم مي‏كنند. اين‌ها چه كساني بودند؟ كفار و مشركين بودند؟ همين‌هايي بودند كه در ركاب پيغمبر در جنگ‌ها شركت داشتند. مگر آنهايي كه شمشير بر روي علي (ع) كشيدند كه بودند؟ طلحه‏‌ها و زبير‌ها و ديگران با آن سوابق درخشانشان به روي علي(ع) شمشير كشيدند. زبير كسي بود كه پيغمبر براي شمشيرش دعا كرد؛ اما همين شمشير به روي علي (ع) كشيده شد. بعد از چند روز که از حكومت حضرت گذشت، شمشير به روي او كشيد تا در جنگ جمل كشته شد. تاريخ اين صحنه‏‌ها را فراوان ديده و خواهد ديد.
ما تاريخ امام حسين(ع) را هم درست بلد نيستيم؛ فقط تاريخ ده روز عاشورايش را بلد هستيم. بعد از شهادت امام حسن (ع) تا واقعه عاشورا، امام حسين(ع) چه كار مي‏كرد؟ به تعبير امروز، بزرگترين كار امام حسين(ع) در اين ده سال، كادرسازي، تبليغ، روشنگري و افشاگري بود، خطر‌ها را براي مردم تبيين مي‏كرد، خواه در سخنراني‏هاي عمومي در منا يا در جاهاي ديگر در ايام حج، خواه به صورت خصوصي و محرمانه با اشخاصي كه مؤثر بودند، نامه مي‏نوشت و دعوتشان مي‏كرد. اگر اين فعاليت‌ها در آن دوران نبود، امام حسين(ع) موفق نمي‏شد همين حركت را در عاشورا انجام بدهد و اين بركات بر آن مترتب بشود.
نكته اولي که نتيجه مي‌گيريم اينکه همچنانكه بعد از رحلت پيغمبر (ص) خطر انحراف در جامعه وجود داشت، بعد از رحلت امام (ره) هم خطر انحراف در جامعه وجود داشته و بعد از اين هم وجود خواهد داشت. نكته دوم اينکه جلوگيري از اين انحراف و مبارزه با آن ـ در فرض تحقق ـ بر همه مسلمان‌ها واجب است. اين همان مطلبي است كه رهبر معظم انقلاب فرمودند که اقدام بر همه مسلمان‌ها واجب است. اما شيوه‏اش چیست؟ اول بيان مثبت، يعني تبليغ واقعيت اسلام و نشان دادن راه صحيح. اين يك راه که براي همه واجب است اول خودشان ياد بگيرند، بعد به ديگران بگويند؛ ولي اين كافي نيست، براي اينكه شيطان شبهه‌هايي ايجاد مي‏كند كه در اذهان افراد ساده مؤثر واقع مي‏شود. بايد آن‌ها را هم شناسايي كرد، شبهه افكن‏‌ها را معرفي كرد، شبهاتشان را پاسخ گفت و ماسك‏‌ها را از چهره‏هاي منافقين برداشت.
اما ويژگي قيام امام حسين (ع) و شرايط آن زمان چگونه بود؟ شما ببينيد نسل دوم و سوم انقلاب امام حسين(ع) نسل جواني از مسلمان‌ها بودند؛ اين‌ها پيغمبر را نديده بودند، معاويه هم يكي از شخصيتهاي برجسته زمان حكومت خلفا بود که از طرف آن‌ها حكومت شام را داشت، پول فراون و انواع وسايل تبليغ را هم در اختيار داشت، با هدايا هم آنچنان ديگران را خریداری كرده بود كه كسي جرأت مخالفت با معاويه را نداشت. امام حسين(ع) ده سال خون دل خورد و تك تك با كساني كه اميدي به هدايتشان داشت گوشه و كنار نشست و آن‌ها را ارشاد كرد، ولي اين‌ها با آن ابزاري كه در دست معاويه بود تكافو نمي‏كرد تا اينکه زمان يزيد فرا رسيد. امام حسين(ع) جز اين راهي نديد كه با شهادت خودش چهره بني اميه را افشا كند. صحبت جنگ و جهاد نبود تا بگوييم چند نفر با چند نفر مي‏جنگند. اگر اين بود، وقتي ديد در مقابل او سي هزار نفر هستند، چرا اقدام به جنگ كرد؟ قرآن مي‏گويد تا دو برابر، حداكثر ده برابر. پس هفتاد نفر بايد حد اکثر در مقابل هفتصد نفر باشد. چرا در مقابل سي هزار نفر ايستاد و جنگيد؟ چون اين جهاد رسمي نبود؛ اين شهادت، ابزاري بود براي افشاگري. اين يك نوع ديگر از جهاد است؛ جهاد براي حفظ ارزشهاست، براي حفظ دين است نه حفظ دينداران و اموال و متعلقاتشان.
اگر شرايطي پيش آمد كه در آن شرايط چهره منافقين و دشمنان اسلام را جز با كشته شدن نمي‏توان افشا كرد بايد چنين كاري كرد. مهم اين نيست كه ما بسنجيم جمعيت ما چقدر است و مخالفين چقدر هستند. بايد ببينيم با چه راهي مي‏شود خطر را از اصل دين برطرف كرد.
اينكه مي‏گوييم اگر خطري متوجه دين شود، به چه معناست؟ سخنراني امام که فرمودند: اي مشهد، اي قم، اي نجف، اعلام خطر مي‏كنم، من براي اسلام اعلام خطر مي‏كنم، يعني چه؟ امام از چه مي‏ترسيد؟ يعني مي‏ترسيد در راديو يا در مأذنه‏‌ها به جاي اشهد ان لا اله الا اللّه بگويند خدا دو تاست؟ مگر شاه مي‏گفت خدا دو تاست؟ مگر در كاخ‏هايش هر سال مراسم عزاداري برگزار نمي‏كرد؟ چند تا حكم بود که آمريكا دستور داده بود كه اين‌ها را بايد اجرا بكني و اين احکام خلاف اسلام بود؛ امام دادش بلند شد و گفت اعلام خطر مي‏كنم. چه خطري اسلام را تهديد مي‏كرد، جز تعطيل احكام اسلام؟ اگر روزگار ديگري ـ كه خدا نياورد چنين روزي را ـ باز بنا گذاشته شد كه احكام اسلام تعطيل بشود، به هر بهانه‏اي، يا قرائت نويني عرضه شد يا گفتند تاريخ اجراي اين احكام ديگر گذشته و يا گفتند با حقوق بشر سازگار نيست يا گفتند با آزادي نمي‏سازد، به هر دليلي اگر بنا گذاشته شد كه باز احكام اسلام تعطيل بشود، همان كاري را بايد كرد كه امام كرد و امام درسي را كه از امام حسين(ع) فرا گرفته بود عملي كرد.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دامت بركاته (در جمع پيش كسوتان انقلاب ـ مشهد مقدس ـ 13/11/84
زلال بصیرت روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

 


معاون امنیتی وزیر کشور تاکید کرد: ماموران آگاهی و پلیس امنیت شروع به اقدامات برای شناسایی ضارب یا ضاربین کرده‌اند و تا این لحظه به نظر می‌آید گلوله از داخل ماشین شلیک شده است.
علی عبدالهی معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگو با تسنیم، درخصوص جزئیات قتل معاون پارلمانی وزارت صنعت و معدن و تجارت گفت: اطلاعات و سرنخ‌های جدیدی را به دست آورده‌ایم و کسب اطلاعات بیشتر همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه به این قطعیت رسیده‌ایم که این موضوع به هیچ وجه امنیتی، سیاسی نبوده است، افزود: اصلا بحث ترور نبوده است، اما به همراه نیروی انتظامی در تلاشیم تا مظنون اصلی این حادثه را پیدا کنیم.
بر همین اساس، یک‌شنبه شب مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای جزئیات این حادثه را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده بود: «مقارن ساعت 20:04 یک‌شنبه 19 آبان ماه امسال از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تهران بزرگ اطلاع حاصل شد فردی در یک دستگاه پژو در خیابان گلبرگ از ناحیه سر مورد اصابت تیر قرار گرفته و به قتل رسیده است.
ماموران به محض وصول خبر در محل حاضر شده و در بررسی‌های بیشتر مشخص شد، مقتول «صفدر رحمت‌آبادی» معاون پارلمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از ناحیه سر مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته و کشته شده است.
یک مقام آگاه در دفتر سخنگوی قوه قضائیه نیز در این باره اظهار کرد: صفدر رحمت‌آبادی معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تا حدود ساعت 6 و 30 دقیقه عصر در منزل بوده و پس از آن برای شرکت در یک جلسه از منزل خارج شده و ظاهرا حدود یکی - دو ساعت بعد در میدان سبلان، ابتدای خیابان جانبازان با شلیک گلوله به قتل رسیده است.
وی با بیان اینکه «تاکنون کسی در این رابطه دستگیر نشده است»، گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده، احتمالاتی وجود دارد ولی هنوز چیزی قطعی نیست.
گفتنی است؛ مراسم تشییع صفدر رحمت‌آبادی معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته از مقابل این وزارتخانه برگزار شد.
در این مراسم نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، حسینعلی امیری قائم‌مقام و سخنگوی وزیر کشور و علیرضا محجوب نماینده مردم تهران حضور داشتند.
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم تشییع صفدر رحمت‌آبادی معاون پارلمانی این وزارتخانه که به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد، درباره پیگیری‌های انجام شده در این زمینه گفت: نیروی انتظامی در حال بررسی حادثه است.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در حاشیه مراسم هفتمین روز درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به احتمال زیاد این موضوع قتل بوده و خود من هم در سر صحنه حضور پیدا کردم.
وی افزود: ما در حال بررسی این موضوع هستیم و وقتی نتایج آن روشن شد به مردم اطلاع می‌دهیم.

 


رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد نامه‌ای از سوی بابک زنجانی و وزارت نفت به کمیسیون اصل 90 آمده که در آن وی توضیحاتی را در خصوص نحوه کار و فعالیت‌هایش با وزارت نفت داده است.
محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس در خصوص آخرین اخبار از پرونده بابک زنجانی گفت: در حال حاضر منتظریم زنجانی آخرین مستندات را ارائه کند.
رئیس کمیسیون اصل 90 افزود: تاکنون یک نامه از سوی بابک زنجانی و وزارت نفت به کمیسیون اصل 90 آمده که در آن وی توضیحاتی را در خصوص نحوه کار و فعالیت‌هایش با وزارت نفت داده که البته این توضیحات ناقص است و به وی اعلام کردیم که نمی‌توانیم با این نامه قضاوتی داشته باشیم، لذا منتظریم مستندات به دستمان برسد تا آنها را بررسی کنیم.
وی همچنین از بررسی پرونده واگذاری پتروشیمی بیستون که از سوی وزارت اطلاعات به کمیسیون اصل 90 ارجاع شده است خبر داد و گفت: این پرونده در حال بررسی است، کارشناسان مشخص شده‌اند و قرار است نحوه واگذاری این پتروشیمی به برادران ریختگران از سازمان خصوصی‌سازی بررسی شود تا اینکه مشخص شود این پتروشیمی به چه شکل واگذار شده آیا تشریفات رعایت گردیده و صلاحیت و اهلیت خریداران آن احراز شده است یا خیر.
پورمختار در گفت‌وگو با مهر و در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص واگذاری این پتروشیمی گزارشی را از دستگاه‌های مربوطه خواسته‌اید، اظهار داشت: از دولت یعنی وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی درخواست کرده‌ایم تا گزارشی را در این خصوص به کمیسیون ارائه کنند نامه نگاری‌های انجام شده و کارشناسان این موضوع را پیگیری می‌کنند.

 


مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سرلشکر پاسدار حسن تهرانی مقدم و شهدای اقتدار موشکی سپاه در حسینیه فاطمه الزهرا(س) برگزار شد.
مراسم گرامیداشت دومین سالگرد شهادت شهدای اقتدار سپاه (شهدای غدیر) و سردار شهید حسن تهرانی مقدم با حضور جمع کثیری از فرماندهان، مسئولان، همسنگران، خانواده شهدا و آحاد مردم شهیدپرور در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا(س) سپاه تهران بزرگ برگزار شد.
در این مراسم جمع کثیری از فرماندهان و مسئولان لشکری و کشوری همچون سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سردار وحید معاون اجرایی دفتر مقام معظم رهبری، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سرلشکرسلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه،سردار شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه، سرلشکر باقری معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر ایزدی معاون ستاد کل نیروهای مسلح، سردار حجازی معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار جزایری معاون ستادکل نیروهای مسلح، امیر سلامی معاون ستاد کل نیروهای مسلح، سردار ربانی، دکتر قالیباف شهردار تهران، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، امیر موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، حجج اسلام پورمحمدی، مهدی طائب، میر تاج الدینی، دکتر نوبخت سخنگوی دولت،سردار صفاری فرمانده دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین(ع)، سردار کاظمینی فرمانده سپاه تهران بزرگ و سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حضور داشتند.

 


سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از ارسال 4 لایحه مهم قضایی به شورای نگهبان خبر داد.
محمدعلی اسفنانی با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر 4 لایحه آئین دادرسی کیفری، آئین دادرسی نیروهای مسلح، دادرسی الکترونیک و لایحه آئین دادرسی جرائم رایانه‌ای به شورای نگهبان ارسال شده است.
وی به فارس گفت: براساس لایحه دادرسی الکترونیک تعیین وقت دادگاه‌ها، ابلاغ، اعتراض و سایر اقدامات قضایی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
براساس نظر کارشناسان با اجرایی شدن این لایحه هزینه‌های دادرسی و اطاله دادرسی کاهش می‌یابد، عدالت قضایی بهتر برقرار می‌شود و سلامت کاری افزایش می‌یابد.

 


رئیس قوه قضائیه در بخشنامه‌ای خطاب به روسای دادگستری‌ها تاکید کرد: دادستان‌ها نسبت به تعیین معاون پیشگیری از وقوع جرم اقدام کنند.
به گزارش معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با صدور بخشنامه‌ای از دادستان‌های شهرستان‌ها در سراسر کشور خواست که نسبت به تعیین معاون پیشگیری از وقوع جرم با هماهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اقدام کنند.
در بخشی از بخشنامه رئیس قوه قضائیه به روسای دادگستری‌ها آمده است: پیرو بخشنامه مورخ 23 اردیبهشت سال 91 مبنی بر مسئولیت دادستان‌ها در امر پیشگیری از وقوع جرم، مقتضی است دادستان‌های شهرستان‌ها نسبت به تعیین معاون پیشگیری از وقوع جرم با هماهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اقدام نمایند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10