(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21 آبان 1392 - شماره 20639

کوتاه اقتصادی
رئیس توتال: لغو تحریم‌های نفتی ایران به نفع کشورهای منطقه است
عقب‌نشینی سیف از اظهارات قبلی خود: کاهش نرخ ارز مطلوب بانک مرکزی است
وزیر اقتصاد: تحریم‌ها برای اقتصاد ایران آثار مثبتی داشته است
انتقاد رئیس مجمع واردات از حذف طرح شبنم
افزایش 4 برابری قیمت کنتور برق طی یک ماه اخیر
سازمان دامپزشکی: مردم شیر فله‌ای نخرند
نهاوندیان: صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف شدند
 دولت میزان جریمه مصرف مازاد برق و گاز را اعلام کرد
نرخ خرید تضمینی چای هفته آینده تعیین می‌شود
افزایش فروش بنزین آزاد در جایگاه‌های سوخت
معاونت سرمایه انسانی رئیس‌جمهور: تکلیف استخدام‌های مهرآفرین به زودی مشخص می‌شود
یک مسئول اعلام کرد
برنامه سازمان استاندارد برای کاهش آلودگی هوا
کاهش قیمت جهانی طلا
   


*‌مرکز واردات و امور مناطق آزاد ويژه گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای از گمرکات سراسر کشور خواست تا از ترخیص خودروهای سواری با نشان تجاری «ای‌بی‌تی» خودداری کنند.
* قائم‌مقام مدیرعامل شهر جدید پردیس از افتتاح 2 هزار واحد مسکن مهر پردیس در آذرماه خبر داد. پیمان پیرفرشی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه این واحدها در فاز 3 پردیس قرار دارند و به زودی شرایط تحویل واحدها به پیش‌خریداران اطلاع‌رسانی می‌شود، اظهار داشت: مابقی واحدهای مسکن مهر پردیس هم در حال ساخت است که در نوبت‌های بعدی زمان افتتاح آنها اعلام می‌شود. قائم‌مقام مدیرعامل شهر جدید پردیس تصریح کرد: 80 هزار واحد مسکن مهر پردیس هم که از سال گذشته ثبت‌نام آن انجام شد در حال ساخت است و با توجه به اینکه دیرتر از مابقی واحدها شروع شده برای سال جاری افتتاح نمی‌شود. پیرفرشی خاطرنشان کرد: امکانات زیربنایی تمامی این واحدها تامین شده است و بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، هیچ واحدی بدون این امکانات تحویل متقاضیان نمی‌شود.
* واردات شکر در 7 ماهه امسال از مرز 732 هزار تن گذشت. به گزارش ایسنا بر این اساس در 7 ماهه 1392 واردات شکر از نظر وزنی 2/12 درصد کاهش یافته و بالغ بر 2/732 هزار تن شد. ارزش این میزان واردات شکر نیز با افت 5/26 درصدی به بیش از 3/403 میلیون دلار رسید. شکر در 7 ماهه امسال هفتمین کالای عمده وارداتی به کشور بود و سهم آن از کل ارزش واردات کشور در این مدت به 68/1 درصد رسید.
* شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات دیروز با کاهش 221 واحدی به کانال 76 هزار واحد بازگشت که بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس داشته است.
* قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی در اثر عدم توافق حاصله در مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو 28 سنت افزایش یافت و به 40/105 دلار رسید.

 


رئیس اجرایی شرکت نفتی توتال فرانسه گفت: بازگشت ایران به جامعه بین‌المللی به نفع کشورهای همسایه از جمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواهد بود.
به گزارش ایسنا به نقل از گالف تایمز، کریستف دومارژری، رئیس اجرایی توتال در کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی نفت ابوظبی گفت: ممکن است این سخنان من برای برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس خوشایند نباشد اما مهم است که مزیت لغو تحریم‌های ایران را درک کنیم.
وی افزود: بازگشت ایران به جامعه بین‌‌المللی خبر خوشی خواهد بود.
دو مارژری افزود: ایران ذخایر گازی قابل توجهی دارد و همزمان با افزایش تقاضای جهانی انرژی می‌تواند نقش مهمی را به عنوان یک صادرکننده انرژي ایفا کند.
همچنین باب دادلی رئیس اجرای شرکت نفتی بریتیش پترولیوم گفت: بازگشت ایران به جامعه جهانی بخشی از مذاکرات در این کنفرانس بوده است.
وی با اذعان به منابع طبیعی فراوان ایران، در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت بریتیش پترولیوم به ایران پس از لغو تحریم‌ها گفت: ما در حال حاضر کارهای زیادی در این منطقه داریم.

 


رئیس کل بانک مرکزی برخلاف اظهارات قبلی خود که با کاهش نرخ ارز مخالفت کرده بود گفت: بهتر است که نرخ ارز کاهش یابد.
ولی‌الله سیف در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال امکان کاهش نرخ ارز وجود دارد، گفت: متناسب با شرایط بازار این امکان وجود دارد زیرا نرخ ارز تحت تاثیر جهت‌گیری‌های اقتصادی قرار می‌گیرد و آنچه که مهم است تغییرات ناگهانی در نرخ ارز است که نااطمینانی در اقتصاد ایجاد می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اگر نرخ ارز بر اساس منطق اقتصادی کاهش یابد برای ما مطلوب است و مطلوب هم این است که نرخ ارز کاهش یابد.
وی با اشاره به صحبت چندی پیش خود در خصوص نرخ ارز، اظهار داشت: زمانیکه بحث عدم کاهش بیشتر نرخ ارز مطرح شد حتی در آن موقع هم مخالفتی با کاهش نرخ نداشتیم بلکه نگرانی‌هایی در بین صادرکنندگان وجود داشت و ما بر اساس بررسی‌های علمی در بانک مرکزی اعلام کردیم که کاهش بیشتر نرخ ارز بعید است.
وی تصریح کرد: اگر جهت‌گیری‌های اقتصادی مثبت باشد می‌توان به کاهش قیمت ارز امیدوار بود، رقم محاسبه شده را نمی‌توان اعلام کرد اما بر اساس پارامترهای بررسی شده بانک مرکزی اقدامات کنترلی خود را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی مجری سیاست نظام ارزی شناور مدیریت شده است، افزود: بانک مرکزی برای قیمت‌گذاری ارز متناسب با قواعد بازار عمل می‌کند و تلاش می‌کند تا از شوک‌های ناگهانی ممانعت کند.
ولی‌الله سیف در پاسخ به سوال فارس درخصوص نرخ سود بانکی و افزایش نرخ سود اوراق مشارکت هم اظهار داشت: همانطور که قبلا اشاره شد نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته و این شورا روی این موضوع کار می‌کند.
وی افزود: بانک مرکزی گزارش‌هایی را برای شورای پول و اعتبار آماده کرد و اعضا در حال بررسی آن هستند، جهت‌گیری‌ کلی شورای پول و اعتبار عدم افزایش نرخ سود بانکی است اما ترمیم‌هایی در ساختار محصولات بانکی باید انجام شود که یکی از آنها اصلاح نرخ سود اوراق مشارکت برای ایجاد تعادل در نرخ‌های موجود سیستم بانکی است.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: هم‌اکنون نرخ سود سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک‌ها بیش از 20 درصد است و وقتی اوراق مشارکت منتشر می‌شود جذابیتی ندارد؛ هدف ما از این اقدام ایجاد جذابیت و تعادل در نرخ‌ها است و به همین دلیل این مسئله در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت.
سیف در پاسخ به این سوال که بدین ترتیب نرخ سود اوراق مشارکت بیشتر از نرخ سود سپرده بلندمدت بانک‌ها تعیین نمی‌شود، گفت: مسلما این نرخ بیشتر نخواهد بود زیرا اصل هدف ما تعدیل نرخ و ایجاد تعادل در نرخ محصولات بانکی است.
وی همچنین تصریح کرد نرخ سود بانکی افزایش نمی‌‌یابد.
سیف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه موضوع 6 برابر شدن ودیعه مسکن تا چه میزان مورد توافق بانک مرکزی است و آیا اینکه این ودیعه نقدینگی و تورم ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: این موضوع از طریق وزیر مسکن ارائه شده و کارگروهی روی آن کار می‌کند و طبیعتا مراحلی دارد که در شورای پول و اعتبار به تصویب برسد اما به نظر می‌رسد این موضوع خیلی زود رسانه‌ای شده و باید توسط بانک مرکزی بررسی و در نهایت تصمیم‌گیری شود.

 


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:‌ تکیه بر درآمدهای مالیاتی از آثار مثبت تحریم است.
علی طیب‌نیا که در گردهمایی مدیران کل امور مالیاتی سراسر کشور سخن می‌گفت، اظهار داشت: عدالت بین نسلی هم چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد که سرمایه ملی کشور را فدای نسل حاضر کنیم، جدای از این مسائل هم، واقعاً شایسته یک ملت انقلابی و مسلمان نیست که هزینه‌های جاری خودش را از محل فروش ثروت‌های ملی به دست بیاورد و به درآمدهای مالیاتی بی‌اعتنا باشد.
وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی، اخذ مالیات سبز و مالیات بر افزایش ارزش دارایی‌ها را از جمله حوزه‌های جدیدی خواند که باید به آن پرداخته شود، حتی اگر عملیاتی کردن آن با پیچیدگی و مشکلات زیادی مواجه باشد.
وی بر ساماندهی «وضعیت آشفته معافیت‌های مالیاتی به‌عنوان یکی از الزامات اقتصاد کشور تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه تفکر نادرستی در جامعه وجود دارد که در صورت ارزیابی مثبت و مفید از یک فعالیت، باید آن را از پرداخت مالیات معاف کرد و این باور در صورت تسری به سایر بخش‌ها بسیار دردسرساز می‌شود، زیرا همه تولیدات اعم از کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و... می‌تواند بسیار مفید ارزیابی شود.
وزیر اقتصاد در عین حال تصریح کرد: البته در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌ها، در صورتی که یک بنگاه اقتصادی، با رکود و ضرر و زیان مالی ناشی از تحریم‌ها مواجه شد، موظف هستیم نهایت ارفاق را برای آنان در نظر بگیریم.
طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تلاش در جهت وصول درآمدهای مالیاتی جزو اولویت‌های اصلی دولت است؛ زیرا این امر، هم می‌تواند توان مقاومت کشور را در عرصه‌های بین‌المللی بالا ببرد و هم مشکلات معیشت مردم در داخل را رفع کند.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود، مهم‌ترین علت حاکمیت رکود، تورم بالا و رشد اقتصادی پایین طی چهار دهه گذشته کشور را وابستگی به درآمدهای نفتی و سهم اندک درآمدهای مالیاتی در بودجه‌های سالیانه دانست که در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.
وی دلیل این امر را سهل‌الوصول بودن درآمدهای نفتی خواند که انگیزه تلاش جدی دولت‌ها برای کسب و افزایش درآمد از محل مالیات را از بین برده است.
طیب‌نیا گفت: زمانی که دولت از مصرف و تولید مالیات می‌گیرد، این امر باعث خروج نقدینگی از جامعه و در نتیجه کاهش مخارج و تقاضای کل جامعه می‌شود، در حالی که با تکیه بر درآمدهای نفتی و تزریق عایدات آن به جامعه، نه تنها به تقاضای کل و افزایش مخارج جامعه می‌افزاید بلکه باعث افزایش هزینه‌های جاری خود دولت نیز می‌شود.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، با وجودی که مشخص بود در آستانه افزایش فشارهای بین‌المللی قرار داریم و عرصه از نظر اقتصادی بر ما تنگ خواهد شد، متاسفانه به تداوم سیاست‌های مبتنی بر اتکاء به درآمد نفتی و وابستگی کشور به واردات ادامه دادیم، از سوی دیگر سیاست خارجی کشورمان در جهت اصطکاک با جامعه بین‌الملل حرکت می‌کرد و ما در عرصه اقتصادی همچنان وابستگی و تعامل خود با اقتصاد بین‌الملل را به شدت افزایش دادیم.
طیب‌نیا افزود: این در حالی است که قاعدتاً بایستی در جهت عکس حرکت می‌کردیم و مطابق سیاست‌های روشن اسناد بالادستی کشور، از تکیه به فروش نفت کاسته و درآمدهای مالیاتی را افزایش می‌دادیم که البته نتایج این اشتباه هم در قالب تشدید تورم و کاهش ارزش پول ملی به وضوح شکل خود را نشان داد.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: در عین حال، تحریم‌ها یکسری آثار مثبت هم برای اقتصاد ما داشته که موجب شد مسئولان اقتصادی کشور بیش از پیش به اهمیت تامین هزینه‌های دولت و تکیه بودجه‌های سالیانه بر درآمدهای مالیاتی پی ببرند.

 


رئیس مجمع واردات از حذف طرح شبنم و ایران‌کد توسط دولت انتقاد کرد.
محمدحسین برخوردار گفت: نظیر طرح شبنم در تمام دنیا وجود دارد چه برسد به ایران که با 5700 کیلومتر مربع مرز مشترک امکان قاچاق کالا به آن بسیار زیاد است.
برخوردار در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ایران‌کد باعث می‌شود که پروسه فروشنده، واردات تا عرضه کالا شناسایی شود. ایران‌کد برای استعلام یک کالا به وجود آمده است.
وی با بیان این که ایران‌کد، کد شناسایی کالا را مشخص می‌کند و لذا نباید آن را از فرآیند واردات حذف کرد درباره طرح شبنم نیز گفت: کد شبنم متاسفانه به علت عجله‌ای که در اجرای آن صورت گرفت نتوانست برای شناسایی کالاهای اصلی و تقلبی عملکرد مثبتی داشته باشد.
برخوردار با تاکید بر این که کد شبنم در سطح عرضه کالاهایی که تقلبی بوده یا به صورت قاچاق وارد شده نیز نصب شده است، خاطرنشان کرد: البته در اجرای هر طرحی نقاط قوت و ضعفی وجود دارد و باید این نکته را متذکر شد که مشابه طرح شبنم در تمام دنیا اجرا می‌شود.
رئیس مجمع واردات با بیان این که طرح شبنم باید به مثابه کاتالوگ الکترونیکی برای مصرف کننده اجرایی می‌شد خاطرنشان کرد: براساس این طرح مصرف‌کنندگان می‌توانستند تاریخ تولید، انقضاء، نمایندگی‌های فروش و قیمت کالا را شناسایی کنند.
به گفته وی، این طرح در حال حاضر با هجمه زیادی مواجه شده و همین موضوع باعث متوقف شدن آن در مرحله ثبت سفارش شده است ولی اجرای این طرح در سطح عرضه نباید متوقف شود.
رئیس مجمع واردات با تاکید بر این که باید بر اجرای طرح شبنم بازنگری شود، گفت: بهتر است این طرح به صورت آزمایشی برای جلوگیری از واردات کالاهای قاچاق و تقلبی مجددا اجرایی شود.
وی با بیان این که اجرای چنین طرحی در مورد کالاهای سلامت محور ضروری است ولی طرح شبنم می‌تواند به عنوان یک کاتالوگ الکترونیکی برای کالاهای وارداتی در سطح عرضه ضروری باشد.

 


یک عضو کمیسیون انرژی مجلس از افزایش 4 برابری قیمت کنتور برق طی یک ماه اخیر خبر داد.
«امیر عباس سلطانی» در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: کمیسیون انرژی مجلس ملغی شدن افزایش قیمت کنتورهای برق که طی یک ماه اخیر از 250 هزار تومان به 850 هزار تومان افزایش یافته است را دنبال می‌کند.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌موضوع افزایش قیمت کنتورهای برق حتی ممکن است به صحن علنی مجلس کشیده شود.
وی افزود: افزایش قیمت کنتورهای برق، علاوه بر این که از نظر اقتصادی به مردم فشار وارد می‌کند، منجر به افزایش انشعاب‌های غیرمجاز و تلفات غیر فنی شبکه برق به‌ویژه در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرهای بزرگ می‌شود.
وی با اشاره به این که افزایش قیمت‌های گاز و برق و حتی قیمت کنتور برق بدون اطلاع‌رسانی قبلی صورت می‌گیرد، گفت: افزایش خزنده قیمت‌های آب، برق و گاز از مهمترین مسائلی است که این روزها در کمیسیون انرژی مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
یادآور می‌شود: تا نیمه نخست سال جاری قیمت خرید هر دستگاه کنتور برق 25 آمپر حدود 200 هزار تومان و قیمت کنتور 32 آمپر نیز 250 هزار تومان بود که طی یک ماه اخیر قیمت این دو کنتور با افزایشی چهار برابری به ترتیب به 850 هزار و یک میلیون و 150 هزار تومان افزایش یافته است.

 


معاون سازمان دامپزشکی گفت: دستورالعمل عرضه شیر فله‌ای سالم لغو یا تعلیق نشده اما هنوز هیچ دامداری نتوانسته مجوز عرضه شیر فله‌ای سالم را دریافت کند لذا از مصرف‌کنندگان درخواست می‌شود فعلا شیر فله‌ای موجود در بازار را نخرند.
محسن مشکات در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش از این هم گفته شده بود که دستورالعمل عرضه شیر فله‌ای سالم تحت نظارت کامل سازمان دامپزشکی اجرا می‌شود و واحدهای متقاضی اجرای این طرح باید شرایط خاص بهداشتی را داشته باشند.
وی افزود: علیرغم این که این طرح از 2 ماه گذشته تاکنون ابلاغ شده هیچ یک از استان‌ها صدور مجوز برای واحدهای دامداری را به سازمان دامپزشکی ابلاغ نکرده‌اند که این نشان می‌دهد تاکنون هیچ یک از واحدهای دامداری نتوانسته‌اند شرایط مورد نظر سازمان دامپزشکی را برای فروش فله‌ای شیر خام احراز کنند.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی ادامه داد: گرچه برخی مخالف اجرای این طرح بوده و هستند اما دلایل سازمان دامپزشکی برای خود قانع‌کننده است و هیچ تضادی با اصول بهداشتی ندارد.
مشکات اظهار کرد: سازمان دامپزشکی همواره به مصرف شیر و مواد لبنی پاستوریزه توصیه می‌کند اما از آنجا که متقاضیان بسیاری برای مصرف شیر فله‌ای وجود دارند این دستورالعمل را ابلاغ کرد تا عرضه شیر فله‌ای به صورت کاملا سالم و تحت نظارت سازمان دامپزشکی صورت گیرد.وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز هیچ مجوزی برای واحدهای دامداری متقاضی عرضه شیر فله‌ای صادر نشده از مصرف‌کنندگان درخواست می‌شود حتی‌الامکان شیر فله‌ای موجود در بازار را نخرند.

 


رئیس دفتر رئیس‌جمهور از معافیت مالیاتی صادرکنندگان خبر داد.
محمد نهاوندیان گفت: هیئت دولت در جلسه اخیر خود در خصوص ارز حاصل از صادرات و ابهاماتی که در خصوص مالیات صادرات وجود داشت، تصمیم گرفت.
وی اظهار داشت: در گذشته بخش‌نامه مالیاتی برای صادرکنندگان صادر شده بود که در جلسه شب دوشنبه هیئت دولت مشخص شد که صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.
محمد نهاوندیان در پاسخ به سؤال فارس در خصوص ابهامات موجود برای پیمان سپاری ارزی و همچنین وعده وزیر صنعت برای لغو پیمان‌سازی ارزی اظهار داشت: نکته‌ای در بخشنامه معروف سازمان مالیاتی وجود داشت، در واقع صادرات با صراحت قانون ازمعافیت قانون برخوردار است اما این حق قانونی به یک رویه قانونی منوط شده بود که اشکال قانونی در آن وجود داشت.
نهاوندیان در این باره توضیح داد: سازمان مالیاتی تعیین کرده بود احراز عمل صادرات و چگونگی انجام آن طی پر کردن فرمی و امضاء آن مشخص شودکه از آن به‌عنوان پیمان‌سپاری ارزی تلقی می‌شد اما شب دوشنبه در هیئت دولت این ابهام و شبهه برطرف شد.
وی افزود: فلسفه ارز صادراتی این است که باید در خدمت اقتصاد کشور باشد و به صورت روشن اشکال استفاده ارز صادراتی در چرخه تولید و صادرات تبیین شده است.
نهاوندیان گفت: پیش از این در یک اقدام غیرکارشناسی اعلام کرده بودند ارز صادراتی باید به کشور وارد شود در حالی که نیازی نیست ارز صادراتی را به کشور وارد کنیم بلکه می‌تواند در اختیار واردات قرارگیرد.
وی افزود: در مصوبه دولت دقیقاً مشخص شده است که ارز صادرات باید به مصارفی برسد اینکه مورد نیاز واردات قرار گیرد در چرخه تولید وتجارت مصرف شود در داخل کشور سپرده‌گذاری شده و یا برای بازپرداخت وام‌های ارزی انجام شود که همه اینها احصاء می‌شود.
نهاوندیان افزود: پیش از این بحث مالیات را منوط به مشخص شدن مسیر ارز صادراتی کرده بودند که این موضوع مغایرت قانونی داشت، اما در حال حاضر جوایز صادراتی که در واقع یک مشوق صادراتی است منوط به این موضوع شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه جایزه صادراتی یک مشوق است و منوط به امور اداری نیست شبهه پیمان‌سپاری ارزی و شبهه معافیت قانونی مالیات صادرکنندگان برطرف شده است.

 


با مصوبه دولت میزان جریمه مصرف مازاد برق و گاز تعیین شد.
براساس این مصوبه که توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است میزان جریمه برق مازاد بر الگوی مصرف به ازای هر کیلو وات ساعت، دو برابر تعرفه متعارف همان واحد محاسبه و اخذ خواهد شد.
همچنین میزان جریمه بهای گاز و فرآورده‌های نفتی مازاد بر الگوی مصرف به صورت درصدی از قیمت حامل‌های انرژی و حداکثر به میزان متوسط سالانه ارزش گاز طبیعی صادراتی معادل (اعلام شده توسط وزارت نفت) محاسبه واخذ خواهد شد.
بنابراین مصوبه وجوه اخذ شده مربوط به جریمه‌های یاد شده به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در اجرای راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش صنعت موضوع قانون با رعایت مقررات مربوط هزینه خواهد شد.
بر این اساس وزارتخانه‌های نفت و نیرو هم موظفند با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط گزارش عملکرد آیین‌نامه را در پایان هر سال به هیئت وزیران ارایه نمایند.

 


رئیس اتحادیه چایکاران کشور گفت: کارگروه ویژه‌ای نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای را تعیین می‌کند.
ایرج هوسمی در گفت‌وگو با فارس، با اعلام این خبر گفت: سال گذشته نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک 1200 تومان و درجه دو 650 تومان بود و چایکاران به شدت ناراضی بودند.
رئیس اتحادیه چایکاران کشور افزود: در اعلام نرخ خرید تضمینی 24 قلم کالای کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیز دو محصول چای و ابریشم اعلام نشد.
هوسمی گفت: پیشنهاد چایکاران برای نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی جاری کیلویی 3000 تومان برای درجه یک و 1800 تومان برای درجه دو است.
به گفته هوسمی این کارگروه متشکل از سازمان چای، وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس و زیر نظر استانداری گیلان هفته آینده تشکیل می‌شود.
هوسمی گفت: مطالبات برداشت شهریور چایکاران که حدود 5 میلیارد تومان می‌شود، پرداخت نشده است.
وی افزود: هفته گذشته 26 میلیارد تومان مطالبات چایکاران که از اردیبهشت مانده بود، پرداخت شد و پول آخرین برداشت، هنوز پرداخت نشده است.
به گفته رئیس اتحادیه چایکاران کشور، تولید چای امسال 18 هزار تن است که نسبت به سال گذشته که 25 هزار تن بود، کاهش 7 هزارتنی داشته است. وی تاکید کرد: تولید چای کشور در 10 سال پیش 68 هزار تن بود و اکنون به 18هزار تن رسیده است.
رئیس اتحادیه چایکاران کشور گفت: در صورتی که از صنعت چای کشور حمایت نشود و بی‌برنامگی‌ها همچنان ادامه یابد، این 18 هزار تن را نیز از دست خواهیم داد.

 


یک مقام مسئول در وزارت نفت از افزایش فروش بنزین آزاد تا سقف 20 میلیون لیتر در روز خبر داد.
محسن روحانی با بیان اینکه اولویت وزارت نفت تامین و توزیع سوخت به موقع به مشتریان است، گفت: از این رو وقتی با خودرو شخصی به جایگاه سوخت مراجعه می‌کنند در صورت نداشتن کارت سوخت با مشکل مواجه نشوند.مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور با تاکید بر اینکه به اندازه نیاز مردم، کارت در اختیار جایگاه‌داران سوخت قرار داده شده است، تصریح کرد: به محض مراجعه مشتریان در صورت نداشتن کارت سوخت، کارت جایگاه در اختیارشان قرار داده می‌شود.این مقام مسئول درخصوص اینکه برخی مدعی هستند که در حال حاضر در جایگاه‌ها با کمبود کارت مواجه هستیم اظهار داشت: محدودیتی در توزیع کارت سوخت به جایگاه‌ها وجود ندارد و در صورت اعلام نیاز جایگاه‌ها، کارت در اختیارشان قرار می‌گیرد.وی با اشاره به کیفیت کارت‌های هوشمند سوخت موجود بیان کرد: کارت‌های هوشمند سوخت تهیه شده در کشور مورد تایید شرکت‌های بین‌المللی است به طوری که تقریبا نیمی از کارت‌های هوشمند سوخت جهان را این شرکتها تامین می‌کنند.به گفته روحانی در شرایط فعلی کارت‌های موجود هوشمند سوخت از نظر کیفیت هیچ‌گونه مشکلی ندارد و شرکت ملی پخش نیز به صورت مداوم کنترل و بررسی می‌کند.مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور با اعلام اینکه در صورت بروز مشکل در کارت‌‌های سوخت، شرکت ملی پخش این کارتها را از گردونه خارج و کارت‌های جدید را صادر می‌کند، افزود: در چند روز گذشته از 60 میلیون لیتر بنزین مصرفی در کشور حدود 19 میلیون لیتر به صورت فروش آزاد بوده است.این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم‌اکنون به طور معمول 20 تا 25 درصد فروش بنزین آزاد به قیمت 700 تومان از طریق کارت‌های جایگاه‌داران انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: آمارها بیانگر این است افرادی که با خودرو شخصی اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند حدود 15 درصد است و مابقی از کارت آزاد جایگاه‌داران استفاده می‌کنند.

 


معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با اشاره به محدودیت قانون برای جابه‌جایی کارمندان دولت گفت: استخدام‌های انجام شده مهرآفرین به زودی تعیین‌تکلیف می‌شود.
عبدالعلی تاجی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آخرین وضعیت استخدام رسمی دستگاه‌های دولتی اظهار داشت: اخیرا هیئت وزیران مصوبه طرح استخدام مهرآفرین را لغو کرد، اما بخش‌هایی از استخدام که با قوانین و مقررات مغایرت ندارد، اجرا یا عدم اجرای آن موکول به نظر عسگری‌آزاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شده است.
معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی افزود: اکنون این موضوع در حال بررسی است که بخشی از آن مربوط به مجوزهای استخدام دستگاه‌ها و استان‌ها است و همچنین در برخی استان‌ها آزمون‌هایی نیز برگزار شده است.وی ادامه داد: برخی افراد حتی مصاحبه و گزینش استخدام را انجام دادند و البته هنوز شناسه استخدام نگرفتند.تاجی درباره اینکه افراد گزینش‌ شده آیا استخدام می‌شوند یا موضوع لغو خواهد شد، گفت: راجع به همه این موضوعات، بحث و بررسی صورت خواهد گرفت و به زودی نتیجه اعلام خواهد شد.
به گفته تاجی، افرادی که از طریق ماده 57 برنامه پنجم با آزمون داخلی استخدام آنها برگزار شده، ایراد گرفتند و استخدام‌هایی که انجام نشده لغو شده و برای استخدام‌های اجرا شده نیز معاونت تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که منابع مورد نیاز استخدام‌ها چقدر خواهد بود، گفت: قطعا در بحث استخدام‌ها و منابع مورد نیاز، نظر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی اخذ خواهد شد.
تاجی یادآور شد: در دولت قبل به همه استان‌ها مجوز استخدام داده شده است.معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی افزود: در برخی استان‌ها مانند خوزستان و کرمان استخدام‌ها انجام شده و آزمون نیز برگزار شده و به زودی اعلام نظر خواهد شد.
وی در خصوص بیشترین تقاضاهای جذب نیرو و استخدام بیان داشت: وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است برای بخش‌های مختلف نیاز به نیروی انسانی دارد و همچنین وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده 50 هزار نیروی مازاد و در عین حال 50 هزار نیرو کسری دارد.
تاجی عنوان کرد: در وزارت آموزش و پرورش نیاز به ساماندهی نیروها داشته که در مقررات و آیین‌نامه‌ها محدودیت وجود دارد که باید از طریق مجلس جابه‌جایی نیروها و کارکنان دولت دیگر نیاز به رضایت کارمند نداشته باشد، تا بتوان بخشی از این مشکل را حل کرد و در استان‌ها امکان جابه‌جایی در دیگر استان‌ها فراهم شود.

 


معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با اشاره به تاخیر وزارت نفت در ارتقاء استاندارد بنزین به یورو4 ، گفت: در سال آینده همه پالایشگاه‌ها باید به تجهیزات تولید بنزین استاندارد یورو 4 مجهز شوند.
بهادر کاظمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: به منظور کاهش آلودگی هوا و بهینه‌سازی مصرف سوخت، استاندارد یورو 4 بنزین تدوین و به وزارت نفت ارائه شده است.
وی تصریح کرد: وزارت نفت برنامه زمان‌بندی را برای ارتقاء استاندارد بنزین به یورو 4 تدوین و به سازمان استاندارد ارائه کرده است که البته در اجرا تاخیر دارند.
وی با بیان اینکه تولید بنزین یورو 4 شروع شده است، گفت: وزارت نفت در زمینه بازسازی پالایشگاه‌ها و تجهیز آنها به فرآیند تولید بنزین یورو 4 با تاخیر عمل کرده است.
کاظمی افزود: امیدواریم وزارت نفت سریع‌تر بتواند استاندارد یورو 4 را در مورد همه بنزین تولیدی اعمال کند تا سازمان استاندارد نیز الزام تولید خودرو با استاندارد یورو 4 را به خودروسازان ابلاغ کند و سهم آلایندگی خودروها در محیط زیست کاهش یابد.
وی در مورد برنامه زمان‌بندی تولید بنزین با استاندارد یورو 4 نیز اظهار داشت: تا پایان امسال بخش عمده‌ای از بنزین تولیدی کشور باید استاندارد یورو 4 را دارا باشد و در سال آینده نیز همه پالایشگاه‌ها باید به تجهیزات تولید بنزین استاندارد یورو 4 مجهز شوند که در حال حاضر از این برنامه عقب هستند.
وی در خصوص تولید خودرو با استاندارد یورو 4 نیز گفت: در حال حاضر خودروهایی مانند پژو 206، تندر 90، مزدا و سوزوکی با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند و سایر خودروها نیز تا پایان سال فرصت دارند که به استاندارد یورو 4 مجهز شوند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در مورد استانداردهای اجباری خودرو نیز گفت: فعلا برنامه‌ای برای افزایش استانداردهای 51گانه خودرو نداریم ولی اجرای استانداردهای ایمنی مانند نصب دو ایربگ بر روی خودروها پیگیری می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر 80 درصد خودروها با دو ایربگ تولید می‌شوند و تا پایان سال، همه خودروها باید به دو ایربگ مجهز شوند.

 


قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی بیش از 7 دلار کاهش یافت.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، با انتشار آمار قوی فرصت‌های شغلی در آمریکا، احتمال اینکه فدرال رزرو خرید اوراق قرضه خود را کاهش دهد، افزایش یافته و این امر سبب شد تا این فلز گران‌بها در نزدیکی پایین‌ترین قیمت خود در 3 هفته اخیر معامله شود.براین اساس، هر اونس طلا با کاهش 7/66 دلاری به 1280/84 دلار رسید.
براساس این گزارش، نشانه‌هایی مبنی بر اینکه اقتصاد آمریکا در وضعیت ثابت‌تری نسبت به پیش‌بینی‌های گذشته قرار دارد، می‌تواند بانک مرکزی آمریکا را ترغیب کند تا ماه آینده خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه خود را کاهش دهد. طلا از ابتدای امسال تاکنون به علت این پیش‌بینی‌ها حدود یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.
برناباس گان تحلیلگر بانک اسی‌بی‌سی گفت: من فکر می‌کنم که فدرال رزرو هنوز منتظر شواهد قوی‌تری از روند ترمیم اقتصادی آمریکا است. بازار همچنان به روند رصد اطلاعات و آمار ادامه خواهد داد.
این تحلیلگر بازار طلا پیش‌بینی کرد که قیمت طلا تا پایان سال 2013 به 1320 دلار در هر اونس برسد و برنامه تعدیلی فدرال رزرو در سال آینده اجرا شود.
بازارها امیدوار بودند که تعطیلی 16 روزه دولت آمریکا در ماه اکتبر و تأثیر آن بر اقتصاد این کشور، مانع از اجرای برنامه تعدیلی فدرال رزرو شود.
قیمت طلا در سال 2011 به علت سیاست‌های محرکی بانک‌های مرکزی در جهان، رکورد 1920 دلار را به ثبت رساند.
کاهش اخیر قیمت طلا به کمتر از 1300 دلار در هر اونس، نتوانسته نظر خریداران آسیایی برای خرید را جلب کند و آنها منتظر هستند تا قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10