(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26 آبان 1392 - شماره 20641

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
یادی از هنرمند انقلاب
با حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس
امروز صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بررسی می‌شود
درمکتب امام
ایران امحای فوری تسلیحات شیمیایی منتقل شده به خارج از سوریه را خواستار شد
هشدار رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره پرونده کرسنت:دولت به خاطر تطهیر چند نفر منافع ملی را به خطر نیندازد
سفیر آلمان در تهران:تحریم ایران به زیان آلمان بوده است
ضرورت آگاه سازي نسل سوّم انقلاب توسط علماي دين(خوان حکمت)
ظریف درباره مذاکرات ژنو به اعضای کمیسیون امنیت مجلس گزارش می‌دهد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:يک قيام حسيني لازم است تا جلوي زورگويي ابرقدرت‌‌ها گرفته شود
دواتگری:دیه فرد کشته شده در تصادف با دیپلمات مست سعودی به حساب دادگستری واریز شد
مجلس، وزیر علوم را فراخواند
سؤال 22 نماینده از فرجی دانا درباره انتصابات اخیر
بررسی جایگزینی مرحوم عسکراولادی در جبهه پیروان
اقدام زیبا و خداپسندانه شیعیان برزیل در ماه محرم
اتحادیه اروپا 7 بانک و شرکت ایرانی را تحریم کرد
   


پژمان کریمی
روزهای اوج نهضت انقلاب اسلامی بود.برخی از هنرمندان به همراه جوانان پرشور اهل هنر، در مکان‌های شخصی، گردهم آمدند و مخلصانه و دردمندانه، دست به ساخت، اجرا و ضبط سرودهای انقلابی زدند. سرودهایی که پس از گذشت بیش از 30 سال، هنوز با طراوت، خاطره بر‌انگیز و دلنشین‌اند. این آثار، نه تنها تداعی‌گر روزهای مبارزه و فداکاری است بلکه؛ بخشی از مولفه‌ها و آموزه‌های انقلاب بزرگ مردم ایران را روایت می‌کند.
سازندگان و مجریان سرودهای انقلابی، هیچ کدام در پی «نام» نبودند. در پی نان هم نبودند. اراده و توان خود را در طبق اخلاص گذاشته بودند و با ابزار و یا بهتر بگویم سلاح هنر، به مصاف طاغوت رفتند.
بی‌تردید یکی از دلایل ماندگاری سرودهای انقلابی را می‌توان در اخلاص عوامل آن جست‌وجو کرد!
هنرمندی که متعهدانه و صادقانه در عرصه هنر قدم بزند و فریادگر درد بشری و منادی عدالت‌خواهی و پرچم‌دار بیداری انسان‌ها شود، اثری عرضه می‌کند که به ذهن و دل مخاطب می‌نشیند.
روزهای دهه فجر، روزهای برپایی جشن پیروزی انقلاب اسلامی، بهانه و مجالی است برای شنیدن و باز شنیدن سرودهای انقلابی روزهای اوج نهضت روزهای نخست پیروزی انقلاب!
بهانه و مجالی برای بازخوانی ارزش‌ها و حال و هوای صمیمی، پاک و دل‌آرای انقلاب!
متاسفانه چند دهه‌ای است که نهضت سرودهای انقلابی در کشورمان بی‌فروغ شده است.
اگرچه هنرمندانی مانند «حامد زمانی»، به سهم خود تلاش‌هایی کرده‌اند مثل؛ ساخت و اجرای سرود «مرگ بر آمریکا» که در 13 آبان امسال عرضه شد، اما نسبت به بزرگی انقلاب و پیام انقلاب اسلامی، تلاش چند هنرمند، اتفاق چشمگیری به شمار نمی‌آید.
همین امسال، استاد محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی و دفاع مقدس نیز از بی‌توجهی به موضوع سرود گله داشت.
به هر روی امید است که در سایه وجود هنرمندان جوان و بهره‌مندی از استادانی مانند اسفندیار قره‌باغی، محمد گلریز و... کاروان سرود و به ویژه سرود انقلابی، بار دیگر به راه افتد و در ساحت موسیقی متعهد، شاهد بالندگی شویم.
آنچه گفته شد؛ به بهانه درگذشت یکی از آهنگسازان خوب کشورمان -محمدعلی ابرآویز- سازنده سرودهای به یاد ماندنی، مانند: «دیو چو بیرون رود...» بود هنرمندی که طی سه دهه، همچنان ترجیح داد بدون نام و آوازه زندگی کند!
هنرمندانی چون استاد ابرآویز، نمونه‌ای از دردمندانی به شمار می‌آیند که هنر را نه برای هنر که برای آرمان‌ها و اهداف مقدس معنا کرده‌اند. برای اینان «باور و تکلیف» است که فعالیت و تکاپوی هنری را موجب می‌شود.
در روزهای خون و استبداد که کار هنری برای انقلاب خطر جانی در پی داشت، امثال استاد ابرآویز، با شجاعت و پاکبازی، دست به آفرینش اثر هنری زدند تا به سهم خود در به پاداشت انقلاب گامی زنند!
تحسین و یادکرد از هنرمندان متعهد، احترام به هنر متعهد و سربازان جبهه فرهنگی است.
کاری که باید در زمان حیات آنان برگزار شود! یاد استاد ابرآویز را گرامی می‌داریم!

 


معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از حضور حسن روحانی در جلسه علنی امروز مجلس برای دفاع از گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان خبر داد.
مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اعلام این خبر، درباره ارزیابی‌اش از فضای مجلس برای رأی اعتماد به محمود گودرزی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: از هفته گذشته که نامه معرفی آقای گودرزی از طرف رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شد، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برگزار نشد و نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود حضور
داشتند.
وی ادامه داد: با این حال در این مدت تلاش کردیم با نمایندگان به صورت فردی یا گروهی رایزنی و ارتباط داشته باشیم و با توجه به تعاملات برقرار شده، فضای مجلس شورای اسلامی را مثبت ارزیابی می‌کنیم.
همچنین حسن زمانی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار روز گذشته وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با رئیس مجلس، گفت: در این دیدار آقای گودرزی در مورد طرح‌‌ها و برنامه‌هایش برای وزارت ورزش و جوانان، گزارشی به آقای لاریجانی ارائه کرد.
مشاور رئیس مجلس تأکید کرد: در بخش دیگری از این دیدار رئیس مجلس نیز رهنمودهایی را در حوزه ورزش و جوانان به آقای گودرزی بیان کرد.
زمانی با بیان اینکه در این دیدار رئیس مجلس بیشتر بر روی برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش در حوزه جوانان تأکید کرد، گفت: آقای لاریجانی علاقه‌مند بود که برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش در حوزه جوانان در اولویت قرار گیرد و از آن‌‌ها استقبال کرد.
از سوی دیگر، ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به پایان مهلت دولت برای اداره وزارت ورزش و جوانان توسط سرپرست در 24 آبان‌ماه، در صورت عدم رأی اعتماد مجلس به محمود گودرزی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، تکلیف این وزارتخانه چه می‌شود؟ توضیح داد: قانون مطلبی در این زمینه به صراحت بیان نکرده
است.
وی افزود: لذا در این شرایط باید از مقام معظم رهبری مجوزی(حکم حکومتی) اخذ شود و ایشان فرصتی بدهند تا در این مدت تکلیف وزیر این وزارتخانه مشخص و وزارت ورزش و جوانان توسط سرپرست اداره شود.
گفتنی است، رئیس‌جمهور تاکنون مسعود سلطانی‌فر، سیدرضا صالحی ‌امیری و نصرالله سجادی را برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرده اما نمایندگان مجلس به هیچ یک از آنان رأی اعتماد ندادند، به همین دلیل روحانی یکشنبه هفته گذشته 19 آبان‌ماه محمود گودرزی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد.
مهلت سه ماهه دولت برای اداره وزارت ورزش و جوانان توسط یک سرپرست روز گذشته 24 آبان‌ماه به پایان رسید.

 


اساس نظام اسلامی بر عدم ظلم و تجاوز است
کراراً مقامات و مسئولان کشور به دولتهای اسلامی منطقه اعلام نمودند که جمهوری اسلامی ایران که محتوای آن بر اساس عدل اسلامی است و نسبت به آن با تمام جان متعهد است، اجازه ندارد که به حریم دیگران ظلم و ستمگری و تجاوز نماید.
و این تعهد الهی، اساس نظام اسلام و جمهوری اسلامی است.
آئین انقلاب اسلامی- ص 408

 


نماینده دائم ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، امحای فوری سلاح‌های شیمیایی سوریه که به خارج از قلمروی این کشور منتقل می‌شود، با اعمال نظارت شدید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را خواستار شد.
شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، ادامه نشست سی‌وچهارمین جلسه فوق‌العاده خود را با هدف تصویب برنامه امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه در داخل و خارج این کشور در محل این سازمان در شهر لاهه برگزار کرد.
کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در این نشست با اشاره به مفاد کنوانسیون که براساس آن هر گونه توسعه، تولید، اکتساب، ذخیره یا نگهداری سلاح‌های شیمیایی، انتقال مستقیم یا غیرمستقیم این سلاح‌ها به دیگران تحت هر شرایطی را ممنوع می‌کند، تصریح کرد: موافقت شورای اجرایی با پیشنهاد انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه برای امحای به خارج از این کشور صرفا بنا به درخواست سوریه و به دلایل نبود تجهیزات لازم، کمبود منابع مالی و شرایط امنیتی در آن کشور صورت گرفته است. این تصمیم هم‌چنین بر مبنای اعمال فعالیت‌های راستی‌آزمایی شدید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از سلاح‌های شیمیایی سوریه در خارج از کشور ظرف موعد زمانی خاصی مصوب شده است و همان‌طور که در متن این تصمیم تاکید شده است، نباید منجر به ایجاد رویه یا سابقه‌ای در آینده شود.
وی هم‌چنین تاکید کرد: انتخاب کشور میزبان برای انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه از اهمیت بسیاری برخوردار است و ضروری است این کشور علاوه بر داشتن ظرفیت و زیرساخت‌های لازم برای انهدام، فرایند انهدام این سلاح‌ها را در انطباق کامل با الزامات ایمنی، امنیتی و زیست‌محیطی و به صورتی کاملا شفاف تحت راستی‌آزمایی دقیق سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و در زمان مشخص شده به اتمام برساند.
سفیر کشورمان در لاهه تاکید کرد: هدف اساسی بایستی بر امحای فوری و کامل این سلاح‌ها چه در قلمرو سوریه و یا خارج از این کشور متمرکز باشد و نه بر خروج فوری این سلاح‌ها از سوریه و استقرار آن در کشوری دیگر، چرا که در این صورت صرفا به اشاعه سلاح‌های شیمیایی کمک شده است.

 


رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با اثبات فساد در پرونده کرسنت می‌رفت که رأی به نفع ایران صادر شود، تاکید کرد: ما به دولت هشدار می‌دهیم که به خاطر تطهیر چند نفر، منافع ملی را به خطر نیندازد.
مسعود میرکاظمی نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه در دولت گذشته در خصوص پرونده کرسنت اسناد خوبی در سطح بین‌المللی جمع شده بود، اظهار داشت: اسنادی که ایران در اختیار دیوان لاهه گذاشت مبنی بر این بود که فساد در پرونده کرسنت وجود داشته
است.
وی با بیان اینکه جمع‌آوری این اسناد و اثبات فساد در قرارداد کرسنت به نفع منافع ملی بود، افزود: اسنادی که لازم بود از سازمان مبارزه با مفاسد انگلیس، کامپیوترهای عباس یزدی که شاهد ماجرا بود و پس از آن مفقود شد، صرافی‌ها و مراجع بین‌المللی جمع‌آوری شد و مشخص شده بود که رشوه‌ها به چه طریقی و به چه افرادی پرداخت شده تا این قرارداد به ثمر بنشیند.
وزیر اسبق نفت خاطرنشان کرد: این موضوع کاملاً برای دیوان لاهه جا افتاده بود که در این پرونده کار با رشوه پیش رفته و با اثبات فساد در پرونده کرسنت می‌رفت که رأی به نفع ایران صادر شود.
میرکاظمی با بیان اینکه با تغییر دولت می‌بایست دولت جدید، نامه دولت گذشته را تأیید می‌کرد، گفت: به نظر می‌رسد دولت جدید این اعلام موضع را نکرده و ما به دولت هشدار می‌دهیم که به خاطر تطهیر چند نفر، منافع ملی را به خطر نیندازد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه برخی می‌گویند برویم با طرفین پرونده کرسنت توافق کنیم، تصریح کرد: توافقی با آن‌ها نداریم، وقتی قیمت نفت و گاز مشخص است، هزینه شیرین‌سازی و هزینه انتقال نیز مشخص است، همچنین قراردادهای صادراتی مختلفی با همسایگان داریم، اجرای پرونده کرسنت با قیمتی مضحکانه منطقی نیست.
میرکاظمی با تأکید بر اینکه دولت جدید اطلاعات را از چند نفر افراد محدود نگیرد، گفت: دولت بیاید اطلاعات را از وکیل ایرانی پرونده کرسنت و تیم حقوقی داخلی که روی این پرونده کار کرده‌اند و کسانی که بودند و برکنار شده‌اند، بگیرد.
میرکاظمی در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه درگیر شدن با اینگونه مسائل جز استهلاک نمایندگان و دولتمردان نیست، گفت: قیمت گاز صادراتی ما با ترکیه مشخص است، قراردادهایی با عراق و پاکستان داریم و توافق‌هایی برای صادرات گاز به کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفته، اگر بیاییم پرونده کرسنت را با اختلاف قیمت فاحش با قراردادهای فعلی اجرایی کنیم، قطعا تمامی قراردادهای بلندمدت ایران را با مشکل مواجه می‌کند.

 


سفیر آلمان در کشورمان تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را به ضرر آلمان دانست.
«میکائیل بارون فون اونگرن اشترنبرگ» سفیر آلمان در تهران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: بدون تردید این تحریم‌ها به ضرر آلمان است و تنها ایران نیست که از آن لطمه دیده است.
وی افزود: به محض اینکه زمینه‌های حقوقی فراهم شود، روابط تجاری میان آلمان و ایران از این شرایط سود برده و دو کشور دوباره می‌توانند در تمام زمینه‌ها همکاری داشته باشند.
سفیر آلمان در تهران درباره حجم مبادلات کشورش با ایران تصریح کرد: در نیمه نخست امسال یک میلیارد و دویست میلیون یورو ارزش صادرات آلمان به ایران و 175 میلیون یورو ارزش واردات آلمان از ایران بود که نسبت به مدت مشابه در سال 2012، حدود 25 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر، حجم مبادلات تجاری آلمان و ایران رضایت‌بخش نبوده است، گفت: از این بابت خوشحال نیستیم و امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای شود که روابط تجاری دو کشور دوباره به سال‌های پیش از آن بازگردد.
سفیر آلمان در تهران در ارزیابی خود از دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که روزهای 16 تا 18 آبان ماه جاری در ژنو برگزار شد، ابراز داشت: دور اخیر مذاکرات در ژنو پیشرفت‌های محسوس بسیاری را در بر داشته و در عین حال برخی اختلاف‌نظرها همچنان باقی است.
وی با بیان اینکه در مذاکرات اخیر گام‌های خوبی برداشته شده است، گفت: در عین حال به طور دقیق نمی‌توان گفت چه زمانی ممکن است این مذاکرات به نتیجه برسد.
فون اونگرن اشترنبرگ در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین موانع پیش روی مذاکرات ایران و گروه 1+5 از نگاه آلمان چیست؟ مدعی شد: عمده‌ترین مانع، مربوط به نگرانی‌‌های جامعه جهانی از برنامه‌های هسته‌ای ایران است. جامعه جهانی می‌خواهد یقین حاصل کند که ایران ظرفیت هسته‌ای خود را در راستای اهداف نظامی به کار نخواهد برد.
وی افزود: باید در این زمینه اعتمادسازی‌های لازم انجام شود تا بتوان تحریم‌ها را به تدریج کاهش داد. نکته مهم این است که این اقدامات متقابل به صورت همزمان، گام به گام و موازی با یکدیگر به پیش برود تا بتوان به یک هدف مشخص رسید.

 


گاهي شما شنيده ايد رهبر معظّم انقلاب مي فرمود: شما اين تاريخ‌ها را براي نسل نو بگوئيد، مخصوصاً نهضت عاشورا را تشريح بكنيد كه چه جور شد كربلا پيدا شد، چه جور شد كه سقيفه پيدا شد، چه جور شد چند تا جنگ را بر علي بن أبيطالب تحميل كردند؛ آنها كه نسل اوّل و دوّم انقلاب بودند رخت بربستند، نسل سوّم ناآگاه بود. شما ديديد چندين بوق غربي مرتب از آسمان و زمين خواستند جوانهاي ما را با تبليغات زهرآلود تحت تسخير قرار بدهند؛ گاهي ترغيب مي‌كردند، گاهي تهديد مي‌كردند، گاهي باند بازي مي كردند، گاهي دستور مي دادند، گاهي سفارش مي‌كردند، گاهي وعده مي دادند، گاهي هم نويد ذكر مي كردند و بالأخره خواستند مردم را از صحنه خارج كنند؛ نشد. اين حضور فعّال علماء و مراجع از يك سو، مسئولان از سوي ديگر، رهبر والامقام از سوي ديگر، مسئولان سپاه و ارتش و ارگانهاي گوناگون از سوي ديگر، ديانت مردم از سوي ديگر، جانبازان و خاندان بزرگ شهداء از سوي ديگر، آزادگان و مجروحان جنگي از سوي ديگر؛ همه اينها تلاش كردند اين نسل سوّم را حفظ كردند. الان آموزش و پرورش، آموزش‌هاي عالي، دانشكده ها، دانشگاهها اين جوانها را آشنا بكنند كه اثر كربلا صيانت اين مرز و بوم است، اثر كربلا شرف اين ملّت است.
اين ملّت يك شريعتي دارد و يك شرافتي؛ با « شريعت » دينش را حفظ كرده، با « شرافت » كشورش را حفظ كرده، آزادي و استقلالش را حفظ كرده. در همين شهر آمل وقتي بهمن 1360 اتحاديه ميهني منحوس پديد آمد، شما بزرگواران در هر 15 دقيقه يك جوان قرباني داديد، در ظرف 10 ساعت 40 قرباني به قرآن و عترت داديد؛ شرف و استقلالتان را تأمين كرديد. مرحوم كليني نقل مي كند كه وجود مبارك رسول گرامي(ص) فرمود: اُغْزُوا تُوَرِّثُوا اَبناءَ كُمْ مَجداً (1)؛ زير بار ستم هيچ ملّتي نرويد، براي آينده تان فخر بيافرينيد. جنگ كردن، جنگيدن، حيات ابد را به همراه دارد، فخر را به همراه دارد.
ضرورت آگاه‌سازي نسل سوّم انقلاب اسلامي
از فجايع دوران پهلوي
الان رسالت همه ما اين است كه نسل سوّم را حفظ بكنيم؛ يعني خطرات دوره پهلوي را بگوئيم، غارتگري منابع ملّي مان را در زمان پهلوي بگوئيم، فقر دامنگير عمومي زمان پهلوي را بگوئيم، فحشاء و فساد اخلاقي را بازگو كنيم. هر وقت جنگ جهاني اوّل و دوّم مي‌شد، از ما چيزي مي خواستند؛ اين كشور ايران يا 17 شهر، 17 شهر تقديم مي‌كرد يا نفت و گاز تقديم مي‌كرد. در جنگ جهاني اوّل چقدر ايران را غارت كردند، در جنگ جهاني دوّم چقدر ايران را غارت كرده‌اند ! اينها را براي نسل سوّم بگوئيد، آن شرف و حيثيت و حجاب را چگونه به غارت بردند؛ اينها را بگوئيد.
اهميّت تشريح بركات فراوان نظام اسلامي براي جوانان
الان اين فضائل را كه شما به لطف الهي در سراسر ايران مي بينيد، از بركت خونهاي پاك شهداء است و هيچ كس براي نفت و گاز شهيد نمي‌شود، براي خون حسين بن علي است. اگر آن خون، تقديس شد، هم نفت و گاز تأمين است، هم منابع و منافع و آثار ملّي و مصالح ملّي تأمين است؛ دنيا تأمين است، آخرت تأمين است. امّا اگر خداي ناكرده صبغه ديني نباشد، فقط براي مال باشد؛ هر كه قدرتمندتر است، پيروز مي شود ! شما شرقمان افغانستان را ديده ايد، غربمان عراق را ديده ايد؛ اينچنين نيست كه اگر كسي خداي ناكرده در انتخابات و در نماز جمعه شركت نكرد يا در عزاي پسر پيغمبر شركت نكرد يا در راهپيمایي 22بهمن شركت نكرد و خداي ناكرده انقلاب اسلامي ايران آسيب ديد؛ اينجا بشود مثل ژنو يا بِرن، اينجا مي شود افغانستان و عراق !! اين خيال خام را از سر دور كنند. اين طور نيست كه اگر بيگانه آمد، اينجا بشود سوئيس؛ اينجا يا مثل افغانستان است يا مثل عراق است يا از هر دو بدتر ! اينها را بايد به نسل سوّم بگوئيد، اينها را بايد به فرزندانتان بگوئيد؛ اينها لازم است، جزء علومي است كه تعليمش واجب كفایي است و بركت نهضت عاشورا اينها را به همراه دارد.
جلوه تجلّي اعظم سالار شهيدان (ع)
در وجود امام راحل (ره)
ما هم يك تجلّي أعظمي به عنوان يك فرد مسلمان يا امت اسلامي در ايران نشان داديم و آن اين است كه اگر ذات أقدس إله تجلّي دارد و اگر سراسر جهان تجلّي خداست و اگر همه كتاب هاي آسماني جلوه اوست و اگر همه انبياء و اولياء مَجلاي اويند و اگر رسول گرامي تجلّي أعظم است و اگر بر اساس حُسِينٌ مِنّي وَ اَنَا مِنْ حُسِين سالار شهيدان تجلّي أعظم دارد؛ تجلّي أعظم سالار شهيدان در يك شخص جلوه كرده است. در يك شخص به نام « امام » جلوه كرده است كه او ذوب شده در جريان كربلا و ولايت و امامت و قرآن و عترت؛ همه خطرها را تحمّل كرده است تا دين بماند و غير از امام كسي نبود كه به تنهایي مَجلاي اين تجلّي أعظم باشد، مگر امت اسلامي !
بدون هيچ تعارف مي شود گفت: مسلمانها تجلّي أعظم حسين بن علي را در عصر انقلاب تحمّل كردند و مَجلا شدند، در دفاع مقدّس 8سال تحمّل كردند و مَجلا شدند. شخصيّت حقوقي يك ملّت همانطوري كه مي‌تواند امت باشد، مي تواند مَجلاي تجلّي أعظم باشد. به هر جامعه‌اي نمي‌گويند امت، به هر ملّتي نمي‌گويند امت ! امت با جامعه فرق دارد، امت با ملّت فرق دارد، امت با گروه فرق دارد؛ « امت » به كسي مي گويند كه در پيشاپيش او امامي باشد، هم آن امام بداند كه مقصودش كجاست، به كدام مقصد مي رود؛ و هم پيروان او بدانند كه به كدام مقصد مي روند و چه مقصودي را در آن مقصد جستجو مي كنند. ( اَمَّ ) يعني ( قَصَد )؛ اگر كسي مقصدي دارد و مقصودي را در آن مقصد مي شناسد، به چنين ملّتي مي‌گويند امت، به چنين جمعيتي مي‌گويند امت.
بنابراين از آن جهت كه صبغه وحدتي دارند، يك صبغه شخصيّت حقوقي دارند، اينها مي توانند مَجلاي آن تجلّي أعظم باشند؛ كه اميدوارم ذات أقدس إله آن توفيق را به مردم ايران عموماً و به همه شما خصوصاً مرحمت كند كه مَجلاي اين فيض عظيم و أعظم باشيد و حق شناس نهضت جهاني كربلا باشيد و اين محرّم را همچنان عالمانه اداره كنيد و نگذاريد عزاداري تان صبغه غير علمي بگيرد، صبغه غير فرهنگي بگيرد؛ هم در مداحي تان، هم در سخنراني‌تان، هم در سينه زني تان، هم در دسته روي‌تان خيلي وَزين، حكيمانه و عالمانه باشد. كاري كه محتوا ندارد، تهي مغز است، وَزين نيست؛ جوانهايتان را پرهيز بداريد تا كاري كه علماً و عملاً شايسته قبول ذات أقدس إله است مقبول بيفتد.
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (دامت بركاته) در مراسم افتتاحيه نمايشگاه تجلّي أعظم عاشورا؛ سپاه پاسداران آمل ـ 3/ 12/ 1382
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 5/ 8
خوان حکمت روزهای یک‌شنبه منتشر می‌شود.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امشب در ساختمان وزارت امور خارجه مهمان وزیر امور خارجه خواهند بود.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مهمان محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه خواهند بود، تصریح کرد: این دیدار در راستای دیدارهای دوره‌ای وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس است که در گذشته نیز صورت می‌گرفته و امیدواریم تداوم داشته باشد.
همچنین محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس درباره این نشست اظهار داشت: نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه یکشنبه شب در محل آن وزارتخانه برگزار می‌شود.
وی افزود: وزیر امور خارجه در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون، قرار است گزارشی از مذاکرات اخیر ایران با 1+5 در ژنو ارائه کند.
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین یادآور شد: قرار بود نشست مشترک کمیسیون با ظریف، سه‌شنبه شب برگزار شود، اما از آنجایی که وزیر خارجه، سه‌شنبه برای دور جدید مذاکرات ایران با 1+5 عازم ژنو می‌شود، این جلسه به فردا شب موکول شد.
آصفری اسلامی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: در جلسه امشب کمیسیون، علاوه بر وزیر خارجه، معاونان این وزارتخانه و برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز حضور خواهند داشت.

 


آیت‌الله جوادی آملی در دیدار دو تن از اساتید دانشگاه شهر کیوتو با اشاره به حادثه بمباران اتمی هیروشیما گفتند: يک قيام حسيني لازم است تا جلوي زورگويي ابرقدرت‌‌ها گرفته شود.
به گزارش اسراء نیوز؛ در این دیدار حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به قیام خونین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام فرمودند:
در جنگ جهاني اول و جنگ جهاني دوم بيش از هفتاد ميليون کشته شدند اما امروزه هيچ اثري از آنها نمانده است، ولي 72 نفر در 1400 سال قبل شهيد شدند و اثرشان جهانگير شد و اگرچه در ايران که مَهد تشيّع است اين شور حسيني بالاست ولي در همه کشورهای جهان مردم آزاديخواه به نام حسين‌بن‌علي عزاداري مي‌کنند.
ایشان در ادامه به دلایل ماندگاري قیام حسين‌بن‌علي علیه السلام پرداختند و فرمودند:
سرّ اساسي ماندگاري حسين‌بن‌علي اين است که به دستور خدايي که کلّ اين هستي را آفريد، برابر عقل و عدل حرکت کرد، عقل و علم و دانش مردم را گسترش داد, ظلم‌ستيزي کرد و مردم را به عقل، علم و عدل دعوت کرد.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به حادثه حمله اتمی به هيروشيما خاطرنشان کردند:
همان ظلمی که شما در هيروشيما ديديد، همان ظلم الان در کشورهاي ديگر هم هست، لذا يک قيام حسيني لازم است تا جلوي زورگويي ابرقدرت‌‌ها گرفته شود.
این استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه افزود: امام حسين(سلام الله عليه) مانند پيامبران و معصومين آمدند پيام خدا را به ما برسانند و آن پيام اين است که جهان مبدأ و آفريدگاري دارد، عالم به اين اسرار هستي نه خودبه‌خود به وجود آمد نه خودبه‌خود از بين مي‌رود، يک مهندس غيبي اين را ساخت و ما را در برابر آن مسئول قرار داد.

 


مسئول بررسی پرونده دیپلمات مست سعودی تاکید کرد: دیه کامل فردی که در حادثه تصادف با راننده مست سعودی کشته شده بود به طور کامل به حساب دادگستری واریز شده است.
مهدی دواتگری مسئول بررسی پرونده دیپلمات مست سعودی با بیان این که خانواده فردی که در تصادف با راننده مست سعودی کشته شده به حق و حقوق خود رسیده‌اند، گفت: دیه کامل فردی که در حادثه تصادف با راننده مست سعودی کشته شده بود به طور کامل به حساب دادگستری واریز شده است.
وی با بیان اینکه مبلغ دیه پرداختی به خانواده فرد کشته شده در تصادف با راننده سعودی طبق قانون مجازات اسلامی پرداخت شده است، به فارس گفت: ما مطمئن هستیم که خانواده ایرانی به طور کامل به حق و حقوق خود رسیده‌اند.

 


عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از رسیدگی به سؤال ۲۲ نماینده مجلس از وزیر علوم در جلسه سه‌شنبه این کمیسیون خبر داد.
عطاءالله سلطانی نماینده مردم رزن در مجلس در بیان جزئیاتی از سؤال سیدمحمود نبویان به نمایندگی از 22 نفر از نمایندگان مجلس از رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این سؤال مربوط به عزل و نصب‌های صورت گرفته از سوی وزیر علوم است.
وی با اشاره به جلسات کمیسیون آموزش با رضا فرجی‌دانا پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد یادآور شد: آقای فرجی‌دانا در آن جلسات به اعضای کمیسیون قول داده بودند که از افرادی که ممکن است ایجاد کننده بستر آشوب و اختلاف در دانشگاه‌ها باشند، استفاده نکند.
سلطانی ادامه داد: آقای فرجی‌دانا قول دادند از افرادی که در فتنه نقش داشته و نسبت به آنها نظرات مثبت و منفی وجود دارد، در وزارت علوم استفاده نکنند؛ آقای فرجی‌دانا دغدغه‌های نمایندگان را پذیرفت و تاکید کرد که به دنبال آرامش دانشگاه‌ها است.
وی با اشاره به سؤال اعضای کمیسیون آموزش از وزیر علوم درباره انتصاباتش اظهار داشت: در کمیسیون هم توضیحات آقای فرجی‌دانا قانع‌کننده نبود.
سلطانی در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد: قرار بود انتصاب‌ها پس از استعلام از وزارت اطلاعات انجام شود که در برخی موارد این استعلام صورت نگرفت و حتی در یک مورد که استعلام منفی بود، فرد مورد نظر در وزارت علوم به سمتی منصوب شد.

 


مسئول سیاسی جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: طبیعی است ما در جلسه پنجشنبه این هفته شورای مرکزی به بحث جایگزینی مرحوم عسکراولادی می‌پردازیم.
محسن کوهکن رئیس واحد سیاسی جبهه پیروان درباره برنامه جبهه پیروان برای جایگزینی دبیرکل این جبهه اظهار داشت: طبیعی است که ما در جلسه پنجشنبه این هفته شورای مرکزی جبهه پیروان، به بحث جایگزینی مرحوم عسکراولادی می‌پردازیم.
وی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به پیشنهاد باهنر مبنی بر باقی ماندن عسکراولادی به عنوان دبیرکل به صورت نمادین و اجماع اعضا روی این موضوع، خاطرنشان کرد: بنده نیز با این پیشنهاد موافقم اما این بحث در جلسه شورای مرکزی و با حضور 15 دبیرکل تشکل‌ها بررسی خواهد شد و خروجی هرچه باشد می‌پذیریم.
رئیس واحد سیاسی جبهه پیروان در عین حال گفت: هنوز هیچکدام از اعضا به عنوان جانشین مرحوم عسکراولادی مطرح نیستند.

 


شیعیان برزیل در حاشیه برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری ماه محرم، در اقدامی زیبا و خداپسندانه، با حضور در مناطق محروم «سائوپائولو» فقرا و کارتن خواب‌های غیرمسلمان را نیز مهمان سفره کرم سالار شهیدان(ع) کردند.
به گزارش ابنا مراسم عزاداری سالار شهیدان ابا عبدلله‌الحسین(ع) از ابتدای محرم با حضور مسلمانان در حسینیه اهل‌بیت(ع) سائوپائولو وابسته به مرکز اسلامی برزیل برگزار شد .در حاشیه این مراسم شیعیان برزیل در اقدامی زیبا با حضور در مناطق محروم «سائوپائولو»، فقرا و کارتن خواب‌های غیرمسلمان را نیز مهمان سفره کرم سالار شهیدان(ع) کردند.
در این عمل خداپسندانه، هر شب و بعد از هر مجلس حسینی، تعدادی از جوانان مسلمان و عزاداران شیعه به صورت داوطلبانه و به نام سیدالشهداء(ع) در محله‌های فقیرنشین سائوپائولو غذا توزیع کردند.

 


اتحادیه اروپا هفت بانک و شرکت ایرانی را که حکم لغو تحریم‌ها علیه خود را از دادگاه عمومی اروپا دریافت کرده بودند، مجددا مورد تحریم قرار داد.
اتحادیه اروپا که در دادگاه عمومی اروپا به دلیل تحریم شرکت‌های ایرانی محکوم شده بود ترجیح داد به جای تقاضای استیناف، این شرکت‌ها را مجددا در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد.
دیپلمات‌های غربی دراین‌باره گفتند اتحادیه اروپا روز جمعه 7 بانک و شرکت ایرانی را که دادگاه عمومی اروپا در ماه سپتامبر حکم به لغو تحریم آنها داده بود مجددا مورد تحریم قرار داده است.
یک دیپلمات گفت: این تصمیم در نشست وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بدون نیاز به رای‌گیری اتخاذ شده است چرا که اقدامی حقوقی در رابطه با مصادیق تحریم‌ها بوده است نه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال پرونده هسته‌ای ایران.
وی افزود: این‌گونه تصمیمات به هیچ وجه سطح تحریم‌ها علیه ایران را تغییر نمی‌دهد بلکه در جهت حفظ فهرست کنونی تحریم‌ها اتخاذ شده است.
رویترز اعلام کرد بانک بین‌المللی پرشیا، بانک توسعه صادرات و بانک رفاه کارگران ایران از جمله بانک‌هایی هستند که مجددا در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار خواهند
گرفت.
به گزارش تسنیم، دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر (شهریور) طی حکمی اعلام کرد اتحادیه اروپا باید تحریم‌های وضع شده علیه 7 بانک و شرکت ایرانی را لغو کند.
شرکت‌هایی که براساس این حکم می‌بایست تحریم‌ها علیه آنها لغو می‌شد عبارت بودند از: پست بانک، شرکت بیمه ایران، شرکت کشتیرانی گود لاک، بانک توسعه صادرات ایران، بانک بین‌المللی پرشیا، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و بانک رفاه
کارگران.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10