(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26 آبان 1392 - شماره 20641

شرایط جدید معافیت سنی
تا اطلاع‌ ثانوی؛
اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تمدید شد
احمدی‌مقدم:تامین امنیت مرزهای سیستان و بلوچستان باید به مردم بومی سپرده شود
در مشکین‌شهر و بوکان
اولیای دم به حرمت ماه محرم از قصاص قاتل گذشتند
آغاز تعویض کارت‌های پایان خدمت سال 60 به بعد
تزریق واکسن آنفلوآنزا برای شیرخواران زیر 6 ماه ممنوع است
باران ، مراکز آموزشی را در شهرهای گیلان تعطیل کرد
دستگیری 7 تن از اعضای یک باند بین‌المللی مواد مخدر در هرمزگان
داوطلبان هلال‌احمر 47 هزار واحد خون اهدا کردند
اعطای جایزه آلمانی‌ها به پروفسور سمیعی
رتبه‌بندی مهدهای کودک
اجرای مراقبت از معلولان و سالمندان تهرانی در منزل
برخورد تریلی هوو با خودرو سواری 8 کشته بر جای گذاشت
 حوادث کوتاه از کشور
قاتل فرانسوی پیرمرد 90 ساله را خورد!
واژگونی کامیون حامل کارگران
بغداد در آب!
عنادورزی آل سعود با شیعیان
ورزشکاران با حجاب
ایمن‌سازی وسایل گرمایشی مدارس کشور تا پایان امسال
   


داشتن غیبت مانع استفاده از معافیت‌های سنی نشده و مشمولان غایب نیز در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند از این نوع معافیت بهره‌مند شوند.
معافیت سنی با توجه به مدرک تحصیلی و سن مشمول در پنج گروه تقسیم می‌شود که براساس آن مشمولان زیردیپلم، دیپلم و فوق دیپلم متولد شده تا پایان سال 1354، مشمولان لیسانس متولد شده تا پایان سال 1354 و مشمولان فوق لیسانس متولد تا پایان سال 1352 می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
مشمولان دکتری غیرپزشکی متولد شده تا پایان سال 1350 و مشمولان دکتری پزشکی و دامپزشکی متولد شده تا پایان سال 1344 نیز در گروه افرادی هستند که با موافقت مقام معظم رهبری از سربازی معاف شده‌اند.
برای آن دسته از مشمولان که دارای 50 سال سن و بیشتر از آن هستند نیازی به دریافت کارت معافیت نیست و شناسنامه عکس‌دار آنان مشروط بر اینکه تغییرات سنی نداشته باشد به منزله روشن بودن وضعیت وظیفه عمومی آنان خواهد بود.
براساس این گزارش داشتن غیبت مانع استفاده از معافیت‌های سنی نشده و مشمولان غایب نیز در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند از این نوع معافیت بهره‌مند شوند.

 


در کمیته‌ کاهش آلودگی هوای استان تهران مصوب شد که طرح زوج و فرد تا اطلاع ثانوی در شهر تهران از در منازل اجرا شود.
در جلسه کاهش آلودگی هوای شهر تهران که با ریاست سید حسین هاشمی، استاندار تهران و غیبت محمد هادی حیدرزاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، اجرای طرح زوج و فرد خودروها از در منازل تا اطلاع ثانوی در شهر تهران تمدید شد.
در این جلسه همچنین تصویب شد که فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی نیز تا اطلاع ثانوی در پایتخت ممنوع باشد.

 


فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: تامین امنیت مرزهای سیستان و بلوچستان باید به مردم بومی استان سپرده شود.
سرتیپ «اسماعیل احمدی‌مقدم» روز شنبه پس از برگزاری «نشست شورای امنیت کشور» در زاهدان به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: عمده نگاه تامین امنیت با توجه به مرزی بودن سیستان و بلوچستان و بحث قومی بودن منطقه باید به مردم بومی سپرده شود و در این باره همه اجماع دارند.
وی اظهار داشت: کنترل انسداد مرز، تقویت مرزبانی، واحدهای انتظامی، اطلاعاتی، قضایی، سپاه و بسیج با مشارکت خود مردم بومی منطقه به‌ویژه در واحدهای بسیج و نیروی انتظامی از شاخص‌ترین اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء امنیت منطقه است.
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به عزم راسخ برای مقابله با اشرار، کنترل مرزی و اشراف اطلاعاتی را از اولویت‌های ناجا دانست.
وی همچنین با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی مصمم به مقابله با ورود اتباع غیرمجاز و اشرار است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌مان را برای حفظ امنیت در منطقه به کار خواهیم بست.
احمدی‌مقدم ادامه داد: اگر سیستان و بلوچستان را منهای مرز در نظر بگیریم یکی از استان‌های خوب کشور در بحث امنیت است.
فرمانده نیروی انتظامی از برگزاری نشست شورای امنیت با هدف ارائه راهکارهای مناسب برای ادامه و تکمیل این اقدامات در زاهدان خبر داد.
در همین چارچوب وزیر کشور نیز دیروز در راس هیئتی از مقامات سیاسی، اجتماعی، نظامی و انتظامی به زاهدان سفر کرد.
ایجاد 21 پاسگاه مرزبانی در سیستان و بلوچستان
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: 21 پاسگاه جدید به پاسگاه‌های مرزبانی موجود در استان سیستان و بلوچستان اضافه می‌شود.
سرتیپ حسین ذوالفقاری دیروز پس از برگزاری نشست شورای امنیت کشور در زاهدان به ایرنا افزود: با هدف ارتقاء امنیت مرزبانی سیستان و بلوچستان بخشی از اعتبارات برای تامین دوربین‌های مرزی اختصاص یافت و تجهیزات به منظور راهسازی در نقاط مرزی سراوان انتقال پیدا کرد.
وی بدون اشاره به جزئیات اظهار داشت: یک سری اقدامات فنی و اطلاعاتی برای ارتقاء امنیت مرزهای سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده بود که هم‌اینک در حال اجرا است.فرمانده مرزبانی گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و قول معاونت راهبردی ریاست جمهوری و وزیر کشور اگر 100 درصد از 88 میلیارد تومان اعتباری که سال 92 برای مرزهای کشور در نظر گرفته شده تخصیص یابد 40 درصد آن را به سیستان و بلوچستان اختصاص می‌دهیم.

 


اولیای دم در شهرستان‌های مشکین‌شهر و بوکان به پاس حرمت ماه محرم و عاشورا از قصاص قاتل فرزندان خود صرف‌نظر کردند.
به گزارش ایرنا از مشکین‌شهر خانواده فردی که حدود 2 سال پیش دوست 32 ساله خود را در روستای پریخان این شهرستان به قتل رسانده بود - روز عاشورا به صورت دسته عزاداری به منزل فرد مقتول در روستای نصیرآباد رفته، و با عزاداری در مقابل منزل آنها خواستار گذشت خانواده متوفی شدند.
خانواده متوفی نیز به پاس حرمت دسته عزاداری رضایت خود را به صورت مکتوب به فرماندار مشکین‌شهر که در محل حضور داشت تسلیم کردند.
همچنین به گزارش این خبرگزاری از بوکان اولیای دم مقتول با حضور در مراسم عزاداری عاشورای حسینی و در حضور اعضای شورای تامین و به احترام ایام محرم اعلام کردند که از قصاص قاتل فرزند خود گذشت کرده‌اند.
رئيس دادگستری بوکان روز شنبه با اعلام این خبر اظهار کرد:‌ فرد قاتل 7 سال پیش در پی نزاعی در یکی از محلات بوکان و به سبب مسائل خانوادگی فردی را به قتل رسانده بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عادل گل حسینی افزود: پس از دستگیری متهم و بازسازی صحنه جنایت قضات دادگاه کیفری، اتهام ارتکاب قتل عمدی را با توجه به اقرار متهم و محتویات پرونده محرز دانستند و او را به قصاص نفس محکوم کرده بودند.
وی گفت: پس از طی تشریفات قانونی و پیش از قصاص فرد قاتل اولیای دم اعلام کردند به احترام ماه محرم الحرام از خون‌‌خواهی این جوان گذشتند.

 


افرادی که از سال 60 به بعد کارت پایان خدمت خود را اخذ کرده و در سن 50 سال به بالا هستند، برای تعویض کارت‌های قدیمی خود اقدام کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار «ابراهیم کریمی» در این رابطه گفت: از سال 90، طرح تعویض کارت‌های معافیت را به دلیل اینکه اطلاعات در خصوص معافیت‌ها متمرکز و قابل دسترسی‌تر بود، آغاز کردیم که در تیر ماه سال 91 این فرصت به پایان رسید.
وی اظهار داشت: از تیر ماه سال 91، کارت‌های معافیت قدیمی فاقد اعتبار شدند بنابراین دارندگان این کارت‌ها نمی‌توانند خدمات دولتی نظیر اخذ گواهینامه رانندگی، گذرنامه و... را دریافت کنند اما تعویض کارت‌ها همچنان ادامه دارد.
جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به آغاز تعویض کارت‌های پایان خدمت از سال گذشته، تصریح کرد براساس زمانبندی، دارندگان این کارت‌ها بایستی با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست تعویض کارت کنند.
به گفته سردار کریمی، در حال حاضر همه دارندگان کارت‌های پایان خدمت و معافیت از سال 60 به بعد (منقضیان سال 60 به بالا) که دارای کارت‌های قدیمی غیرهوشمند هستند باید برای تعویض کارت خود اقدام کنند.
وی با تأکید بر اینکه ملاک ما سال اخذ کارت است، تصریح کرد: کسانی که از اولین روز سال 60 از خدمت ترخیص شدند یعنی منقضی‌های سال 60 به بالا هستند، باید اقدام به تعویض کارت‌های خود بکنند حتی اگر 51 سال و یا بیشتر سن داشته باشند اما منقضی‌های سال 59 و قبل آن، نیازی به تعویض کارت‌های خود ندارند.
جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا تأکید کرد: اعتبار کارت‌های پایان خدمت قدیمی تا پایان سال 92 بوده و در صورتی که دارندگان این کارت‌ها برای تعویض با کارت هوشمند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی اقدام نکنند از تاریخ فوق کارت‌های قدیمی فاقد اعتبار شده و دارندگان این کارت‌ها نمی‌توانند از خدمات دولتی مورد نیاز بهره‌مند شوند.
وی با اعلام اینکه روند تعویض کارت‌ها شدت گرفته و استقبال مردم برای هوشمند کردن کارت‌ها بالا است، بیان داشت: تعرفه‌های دریافت کارت‌های هوشمند نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و تنها براساس قانون بودجه سال 92 مبلغی که به خزانه دولت واریز می‌شود از 10 هزار به 12 هزار تومان افزایش یافته است و تعرفه‌های دیگر که شامل هزینه کارت و حق‌الزحمه دفاتر پلیس +10 می‌باشد تغییری نکرده است.
سردار کریمی با اشاره به اینکه هزینه هوشمند کردن کارتهای معافیت و پایان خدمت مبلغ 24 هزار تومان است، یادآور شد اجرای این طرح نفع مالی برای نیروی انتظامی ندارد و ما تنها به دنبال تجمیع و یکسان‌سازی اطلاعات مشمولان هستیم.

 


تزریق واکسن آنفلوآنزا در کسانی که سابقه واکنش آلرژیک به تخم‌مرغ، فرمالدهید و جنتامایسین یا سابقه ابتلا به سندرم گیلن باره را داشته باشند و شیرخواران زیر 6 ماه ممنوع است.
صفورا محبی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: با شروع فصل پاییز سؤالات زیادی در خصوص لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا و چگونگی تزریق آن مطرح می‌شود. آنفلوآنزا بیماری است که به سرعت شیوع می‌یابد و توسط سویه‌های مختلفی که هر ساله تغییر می‌کنند ایجاد می‌شود به همین دلیل است که هر سال نیاز به تزریق واکسن جدید است.
محبی افزود: بیشترین زمان احتمال ابتلا به آنفلوآنزا ماه‌های مهر تا اسفند است. اگرچه برخی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا مشابه هم است ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی‌کند. واکسن آنفلوآنزا 2 تا 3 هفته پس از تزریق علیه سه سویه از ویروس‌ها محافظت می‌کند بنابراین دقیقاً قبل یا بعد از واکسیناسیون احتمال درگیری با سویه‌های بیماری‌زا وجود دارد.
به گفته وی براساس دستور سازمان بهداشت جهانی اولویت تزریق واکسن به این ترتیب است: بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، بیماران تالاسمی ماژور، بیماران کبدی شامل: سیروز و پیوند کبد، بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و در آخر پرسنل بهداشتی درمانی.
محبی تصریح کرد: تزریق واکسن در کسانی که سابقه واکنش آلرژیک به مواد موجود در واکسن آنفلوآنزا را دارند مانند تخم‌مرغ، فرمالدهید، جنتامایسین، کسانی که در زمان مراجعه برای تزریق واکسن تب یا عفونت حاد داشته باشند، کسانی که سابقه ابتلا به سندرم گیلن باره را داشته باشند و شیرخواران زیر 6 ماه ممنوع است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان واکسن آنفلوآنزا را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کرد، گفت: واکسن‌های آنفلوآنزا در تمام مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. اطلاعات عمده‌تری در مورد بی‌خطری این دارو در سه ماهه دوم و سوم نسبت به سه ماهه اول بارداری در دسترس می‌باشد. همچنین واکسن آنفلوآنزا را می‌توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

 


سرویس شهرستان‌ها-
بارش شدید باران بر منابع و ذخایر آبی کشور افزود اما تعطیلی مراکز آموزشی و آبگرفتگی معابر عمومی را در برخی شهرها به همراه داشت.
به گزارش خبرنگار کیهان از رشت، بارش سیل‌‌آسای باران در گیلان که با وزش شدید باد همراه بود باعث آبگرفتگی معابر، راه‌بندان و مختل شدن آمد و شد شهروندان در بسیاری از شهرهای این استان شد ضمن اینکه بارندگی موجب تعطیلی مدارس شهرهای رشت، خمام، سنگر و شهرستان سیاهکل در شیفت صبح شد.
وزش شدید باد نیز در بسیاری از شهرهای گیلان باعث شکسته شدن درختان معابر شد بطوریکه در رشت یکی از درختان بر روی یک خودروی 206 پارک شده در کنار خیابان سقوط کرد و خساراتی به این خودرو وارد ساخت و در شهر فومن نیز شکسته شدن درختان، قطعی برق برخی از مناطق این شهر را در پی داشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دبیر منطقه 17 دانشگاه آزاد گفت: به دلیل بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر عمومی، تمام مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت شنبه تعطیل شد. بخشدار چابکسر نیز گفت: به دلیل بارش شدید باران، مدارس تمام مقاطع تحصیلی این بخش تعطیل شد. شرکت توزیع برق گیلان از ساکنان این استان خواست به تابلوها و پایه‌های فلزی برق نزدیک نشوند. این شرکت نسبت به آبگرفتگی تابلوها و سقوط درختان بر روی خطوط انتقال برق هشدار داد. در همین حال از استان کرمان خبر می‌رسد نخستین باران پائیزی کویر تشنه ریگان را سیراب کرد و بارش این رحمت الهی خوشحالی کشاورزان را به دنبال داشت. این باران سبب آبگرفتگی معابر در برخی روستاها شد و گرد و غبار را از چهره درختان مرکبات و جنگل کهور پاک کرد. تغییرات جوی در استان کرمان سبب بارش نخستین برف پائیزی در ارتفاعات ساردوئیه شهرستان جیرفت شد.
در حالی ارتفاعات ساردوئیه سپیدپوش شده و مردم از لباس‌های گرم و وسایل گرمازا استفاده می‌کنند که در 40 کیلومتری این منطقه و در مرکز شهر جیرفت هنوز هوا گرم است و در برخی از ساعات روز نیز از وسایل سرمازا استفاده می‌شود.
طوفان شدید همراه با رعد و برق و بارش باران و تگرگ در استان فارس به تاسیسات شهری شهرستان خنج خسارت وارد کرد و برق روستای دهنو و دهستان سیف‌آباد این شهرستان را قطع کرد. این طوفان به درختان و محصولات زراعی شهرستان خنج خسارت زد. خنج در 265 کیلومتری شیراز قرار دارد.
از سوی دیگر، فرماندار خاش هم گفت: سیل روز جمعه به بخش‌های کشاورزی، تاسیسات شهری و روستایی، اماکن عمومی و مسکونی شهرستان خاش خسارت وارد کرد. علیرضا شهرکی از فعال شدن گروه‌های امداد و نجات در خاش خبر داد و بیان کرد: اکیپ‌های برآورد خسارت و امدادگران مشغول بررسی و رفع مشکلات هستند.
وی اظهار داشت: ریزش باران شدید در خاش و با طغیان رودخانه‌های دائمی و فصلی در طول مسیر خود همه‌چیز را از بین می‌برد.
فرماندار خاش اظهار داشت: گزارش بخشداری و دهیاری‌های تابعه شهرستان حاکی از آن است که مناطقی از پشتکوه، اسماعیل‌آباد و... به زیر آب رفته است.
معاون شهردار خاش هم گفت: طغیان رودخانه مهران خسارات زیادی به زیرساخت‌های شهری وارد کرد. مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: محور کنارک - جاسک به دلیل طغیان رودخانه کارواندر و راپچ، صبح دیروز مسدود شد.
ایوب کرد افزود: به دلیل طغیان رودخانه بیشمونت، ساعت 6 صبح شنبه محور ترانزیتی ایرانشهر - نیکشهر - چابهار نیز مسدود شد.
وی ادامه داد: رانندگان باید تا اطلاع ثانوی از محور قدیمی ایرانشهر - سرباز - چابهار تردد کنند.
تغییرات جوی در سیستان و بلوچستان ارتفاعات تفتان را سفیدپوش کرد و موجب خوشحالی مردم از بارش رحمت الهی شد. بارش باران در برخی مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان بیش از 100 میلیمتر گزارش شده است. قله تفتان در مرکز سیستان و بلوچستان قرار دارد و ارتفاعش افزون بر 4 هزار متر است.

 


ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان یک تن و 848 کیلوگرم مواد مخدر کشف کردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران از بندرعباس فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: این مواد مخدر را یک باند بین‌المللی حمل و توزیع مواد مخدر از طریق دریا به سواحل بندرلنگه منتقل کرده و قرار بود به شهرهای مرکزی کشور قاچاق شود.
سرتیپ محمدی یگانه افزود: یک تن و 818 کیلوگرم از این مواد تریاک و بقیه حشیش بود که در یک عملیات کشف شد.وی گفت: 9 دستگاه خودروی سبک و سنگین این باند هم توقیف شد و 7 نفر از اعضای آن دستگیر شدند.

 


رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از اهدای خون سالم داوطلبان به بیماران نیازمند در طرح داوطلبان عاشورایی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان داوطلبان، فرح‌ناز رافع از تمامی اعضا و داوطلبان خواست با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون، خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کنند.وی اظهار داشت: به دلیل سرمای هوا و شرایط جوی، حضور مردم برای اهدای خون، کمتر شده و کمبود در ذخایر خونی، احساس می‌شود. به همین مناسبت سازمان داوطلبان در راستای یکی از اهداف خود مبنی بر حمایت از سلامت انسان‌ها و اجرای یکی از برنامه‌های توصیه شده فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، اهدای خون را به عنوان بخشی از خدمات طرح داوطلبان عاشورایی گنجانده است.
گفتنی است در بازه زمانی شش ماهه نخست سال جاری، داوطلبان، در اقدامی خداپسندانه 47 هزار و 43 واحد خون معادل ارزش ریالی فراتر از 173میلیارد و 59 میلیون و 426 هزار ریال به بیماران نیازمند اهدا کردند.

 


جایزه «حلقه لایبنیتز» آلمان به پروفسور مجید سمیعی اهدا شد.
جایزه «حلقه لایبنیتز» (لایبنیتز رینگ) آلمان برای طرح «آفریقا 100» به پروفسور سمیعی از طرف باشگاه خبرنگاران هانوفر اهدا شد.
این باشگاه این جایزه را به کسانی اهدا می‌کند که موفق شده‌اند فعالیت ویژه‌ای در زمینه علوم، حقوق بشر یا اقدامات بشردوستانه انجام دهند؛ اقداماتی که به توسعه و پیشرفت در نقاط مختلف جهان کمک کند.
پروفسور سمیعی در آیین اهدای این جایزه گفت: این جایزه نه به من، بلکه به قاره‌ای با نزدیک به یک میلیارد جمعیت اهدا شده است.
«گرهارد شرودر» صدر اعظم پیشین آلمان نیز در این آیین گفت: اگر کسی به ایران سفر کرده باشد و ایرانی‌ها را بشناسد، آن وقت متوجه می‌شود که انگیزه قوی سمیعی برای گسترش دانش‌اش از کجا سرچشمه گرفته است.
«لایبنیتز رینگ» معادل 15 هزار یورو (بیش از 20 هزار دلار) ارزش دارد و هر سال به فراخور برنده آن طرحی جدید روی آن حک می‌شود. بر روی حلقه اهدایی به پروفسور سمیعی، قاره آفریقا و مغز انسان حک شده است.
پروفسور سمیعی پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس ایرانی است. او در حال حاضر ریاست فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب و ریاست بیمارستان علوم عصبی هانوفر در آلمان را برعهده دارد که خود بنیانگذار آن بوده است.
وی در زمینه تورم مغز و ترمیم و بازسازی جراحی دستگاه عصبی محیطی مطالعات زیادی انجام داده است. وی بیشترین اعمال جراحی را روی تومورهای موسوم به «نورینوم آکوستیک»‌ انجام داده است.وی در دهه 1990 یک مرکز بین‌المللی علوم اعصاب International Neuroscience Institute که به اختصار INI شناخته می‌شود، تاسیس کرد. بنای این مرکز برگرفته از شکل مغز است. این مرکز در شهر هانوفر آلمان واقع شده است و ریاست آن را پروفسور سمیعی برعهده دارد.
این پزشک ایرانی تاکنون شاگردان زیادی تربیت کرده است که در کشورهای مختلف جهان به فعالیت در زمینه جراحی مغز و اعصاب مشغول هستند و هر ساله کنفرانسی را به افتخار وی در یکی از کشورها برگزار می‌کنند.
گفتنی است پروفسور مجید سمیعی در نظر دارد 100 جراح جوان آفریقایی را به آلمان بیاورد و آنها را آموزش دهد تا پس از بازگشت آنها، پزشکان دیگری را برای قاره آفریقا پرورش دهد.

 


مدیرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی کشور از رتبه‌بندی مهدهای کودک سراسر کشور بر اساس آیین‌نامه جدید خبر داد.
«حمیدرضا الوند» گفت: به منظور افزایش کیفیت ارائه خدمات در مهدهای کودک، همه استان‌های کشور آیین‌نامه جدیدی در این خصوص تدوین کرده که به زودی به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
وی افزود: بر اساس آیین‌نامه جدید مهدهای کودک روستایی به رتبه‌های یک تا چهار و مهدهای کودک شهری نیز بر اساس کیفیت ارائه خدمات خود به یک تا سه ستاره رتبه‌بندی می‌شوند.
وی با بیان اینکه در گذشته نیز مهدهای کودک درجه‌بندی شده بودند اظهار داشت: دستورالعمل بازنگری برای درجه‌بندی مهدهای کودک در سطح کشور تدوین شده است.
الوند با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 15 هزار مهد کودک در کشور فعالیت می‌کند، گفت: از این تعداد هفت هزار و 700 مهد کودک در مناطق شهری و هفت هزار و 300 مهد نیز در مناطق روستایی مشغول فعالیت هستند.الوند در مورد افزایش شهریه مهدهای کودک نیز گفت: شهریه مهدهای کودک از اول مهرماه سال جاری به طور میانگین حدود 26 درصد کمتر از نرخ تورم افزایش یافته است. وی گفت: تمامی مهدهای کودک موظف هستند فقط بر اساس نرخ اعلام شده شهریه خود را افزایش دهند در غیر این صورت با متخلفین برخورد خواهد شد.

 


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح مراقبت از معلولان و سالمندان در منزل در تهران خبر داد و گفت: این طرح به زودی در تهران کلید خواهد خورد.
یحیی سخنگویی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نزدیک شدن 16 آذر روز جهانی معلولان اظهار داشت: سازمان بهزیستی برنامه‌های متنوعی را در روز جهانی معلولان و هفته منتهی به آن پیش‌بینی کرده است.
وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور در سال جاری اعتبارات خوبی را در بخش توانبخشی پیش‌بینی کرده است به طوری که بیش از 20 میلیارد تومان در خصوص تامین تجهیزات توانبخشی پیش‌بینی شده است.
سخنگویی خاطرنشان کرد: از مبلغ اشاره شده بیش از 9 میلیارد تومان به استان‌های مختلف پرداخت شده است که به زودی مرحله سوم از اعتبارات در بین استان‌ها توزیع خواهد شد.

 


بر اثر برخورد یک دستگاه تریلی هوو با 3 خودرو دیگر 8 نفر کشته و 28 نفر مجروح شدند.
مسئول مرکز فرماندهی و کنترل پلیس راه خراسان رضوی گفت: بر اثر تصادف بین تریلی هوو و یک خودروی سواری، وسیله نقلیه سواری از مسیر خود منحرف و با یک دستگاه اتوبوس برخورد کرد.
به گزارش ایرنا، ستوان محمد عسکری افزود: به دنبال این تصادف که در ساعت حدود 17 و 30 دقیقه جمعه شب رخ داد، اتوبوس مسافربری با دو دستگاه خودروی سواری دیگر برخورد کرد که بر اثر این تصادف پنج نفر در صحنه و سه نفر دیگر در بیمارستان قوچان جان خود را از دست دادند.
وی اظهار کرد: علت اصلی این تصادف نقص فنی در سیستم ترمز تریلی هوو اعلام شده و موارد دیگر در دست بررسی است.
همچنین به گزارش فارس، فرماندار درگز در ارتباط با این تصادف اظهار داشت: پنج نفر از مجروحین پس از انتقال به بیمارستان امام خمینی(ره) درگز پس از مداوای سرپایی مرخص شدند.

 


نیزار در آتش سوخت
شیراز - مهر - بروز حادثه آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی ارزن در موقعیت 60 کیلومتری شیراز، در بخش جنوبی رشته کوه‌‌های زاگرس، نیزارهای این منطقه را طعمه حریق ساخت. حضور گاوداران در این محل برای چرای دام خود، عامل آتش‌سوزی اعلام شده است.
آتش‌سوزی در انبار چوب
چهاردانگه - تسنیم: سازمان آتش‌نشانی از وقوع آتش‌سوزی در یک انبار بزرگ چوب در چهاردانگه در روز جمعه خبر داد در اثر این آتش‌سوزی بخش بزرگی از چوب پالت و تخته‌های موجود در انبار طعمه حریق شد. میزان خسارت وارده هنوز اعلام نشده است.
حریق در منزل مسکونی
تهران - ایسنا: سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی در قصرالدشت، پایین‌تر از خیابان مرتضوی خبر داد.
ملکی افزود: آتش‌نشانان با حضور در محل حادثه 4 زن و 2 مرد را از میان شعله‌های آتش خارج و یک مرد آسیب‌دیده را به بیمارستان منتقل کردند.
کشف 366 کیلو مواد مخدر
شیراز - فارس: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فارس اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه تعدادی از قاچاقچیان مواد مخدر قصد دارند مقداری مواد را با دو خودرو پژو 405 و زانتیا به یکی از روستاهای داراب انتقال دهند، بلافاصله اکیپی از ماموران با شناسایی محل حرکت این خودروها وارد عمل شده و به تعقیب و گریز خودروها پرداختند. محمداسماعیل مصری گفت: پس از مدتی راننده خودرو حامل مواد مخدر که عرصه را بر خود تنگ می‌دید، خودرو را در منزلی در یکی از روستاها پارک کرده و با استفاده از خودرو اسکورت از محل متواری شد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان اینکه صاحب منزل دستگیر شد اضافه کرد: ماموران در بازرسی از خودرو پارک شده 366 کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک را کشف کردند و تلاش برای دستگیری قاچاقچیان ادامه دارد.

 


مردی بی‌خانمان در فرانسه به خانه پیرمردی 90 ساله در یکی از روستاهای جنوبی این کشور حمله کرد و بعد از کشتن وی به شیوه‌ای وحشیانه قلب و زبان مقتول را خورد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از «تولوز»قاتل قبل از اینکه به دست نیروهای امنیتی بازداشت شود به مرد دیگری در این روستا که نزدیک مرز اسپانیا قرار دارد حمله کرد. وی گفته است صداهایی او را مجبور به این کار کرده است.

 


رسانه‌های هند از واژگونی یک دستگاه کامیون در جنوب این کشور و احتمال کشته شدن 21 تن در این سانحه خبر دادند.
بنا بر اعلام مقامات محلی شهر «بلگائوم» در این حادثه که صبح شنبه اتفاق افتاد، این کامیون از مسیر جاده اصلی منحرف شد.
طبق اعلام مقامات محلی این شهر، سرنشینان این کامیون که از کارگران کارخانه شکرسازی بودند در مسیر رفتن به محل کار دچار سانحه شدند. گزارش‌ها حاکیست در میان قربانیان این حادثه تعدادی زن و کودک نیز بوده‌اند.

 


به دنبال باران‌های شدید، شهر بغداد پایتخت عراق با آب‌گرفتگی شدیدی مواجه شد. سازمان هواشناسی عراق بارش‌های اخیر را طی 20 سال گذشته بی‌سابقه توصیف کرده است.

 


مسئولان استانداری «الاحساء» در شرق عربستان در اقدامی که عنادورزی آل سعود به شیعیان را نشان می‌دهد، محدودیت‌ زیادی را برای دانشجویان و دانش‌آموزان شیعی در روز عاشورا ایجاد کردند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان شیعیان آزادانه مراسم روز عاشورا را برگزار کردند.
به گزارش مهر، پایگاه «المسله» عراق اعلام کرد: در حالی که مسلمانان در اقصی نقاط جهان مراسم روز عاشورا را با حزن و اندوه به عزاداری می‌پردازند، اما آل سعود تمامی دانش‌آموزان و دانشجویان استان شیعی‌نشین الاحساء در شرق این کشور را مجبور کرد سر کلاس‌های درس حاضر شوند.
این رسانه عراقی به نامه‌ای از آموزش و پرورش استان الاحساء که در آن به دانش‌آموزان و دانشجویان غایب و اقدام آنها برای تعطیلی دسته جمعی کلاس‌ها هشدار داده شده اشاره کرده بود.
المسله گزارش داد: این اقدام سعودی‌ها در راستای ادامه فعالیت‌های شیعه ستیزی آل سعود در مناطق شرقی عربستان است اما با وجود اقدامات سرکوبگرانه، شیعیان عربستان مراسم عاشورا را برگزار کردند.
این رسانه عراقی به نقل از منابع آگاه از برگزاری گسترده مراسم عاشورا و شکست دستگاه‌های امنیتی اطلاعاتی سعودی و آنچه هیئت امر به معروف و نهی از منکر سعودی نامیده می‌شود، خبر داد.
این پایگاه عراقی در ادامه آورده است: رژیم سعودی یکی از رژیم‌های سرکوبگر و استبدادی است. از این رو بسیاری از شیعیان عربستانی برای برگزاری مراسم به کشور مجاور یعنی بحرین که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند می‌روند.

 


4 زن عضو یک تیم والیبال در ترکیه با حجاب اسلامی در مسابقات قهرمانی والیبال زنان جوان این کشور حاضر شدند.
به گزارش مشرق چهار زن عضو تیم والیبال زنان «امام خطیب آناتولی» روز جمعه در بازی خود در مسابقات قهرمانی والیبال زنان جوان در ترکیه با حجاب اسلامی در زمین حضور یافتند.
پیشتر مربی این تیم ورزشی به منظور استعلام از فدراسیون والیبال ترکیه نامه‌ای به فدراسیون والیبال فرستاد و از قصد برخی اعضای این تیم برای حضور با حجاب اسلامی در زمین والیبال خبر داده بود.
فدراسیون والیبال ترکیه در پاسخ به نامه مربی این تیم، حضور بازیکنان والیبال با حجاب اسلامی را بلامانع اعلام کرد.
مسابقات قهرمانی والیبال زنان جوان ترکیه با حضور 16 تیم برگزار می‌شود.
این نخستین بار است که در مسابقات رسمی والیبال در ترکیه، زنان با حجاب اسلامی در زمین حضور می‌یابند.
دو هفته پیش نیز حضور 4 زن نماینده از حزب اسلامگرای عدالت و توسعه با حجاب اسلامی در پارلمان ترکیه تابوی عدم حضور زنان محجبه در قوه مقننه را شکسته بود.
منتقدان دولت رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر اسلامگرای ترکیه، وی را به تلاش برای تحمیل ارزش‌های اسلامی به جامعه لائیک ترکیه متهم می‌کنند، اما مدافعان حکومت اسلامگرای ترکیه و بخش قابل توجهی از فعالان اجتماعی و مدنی دموکراسی‌خواه ترکیه، حق آزادی پوشش را یکی از حقوق اصلی شهروندی دانسته و می‌گویند این حق بیش از 9 دهه است که با تحمیل برخی قوانین لائیک به زنان ترکیه نقض شده است.
پیشتر طبق قوانین ترکیه زنان و دختران محجبه حق حضور در دانشگاه‌ها و ادارات دولتی را نداشتند.

 


مدیرکل نوسازی مدارس کشور گفت: همه وسایل گرمایشی مدارس کشور تا پایان امسال ایمن‌سازی می‌شود.
رئیسی در بازدید از مدارس پاکدشت افزود: تا پایان سال جاری مدارسی که از بخاری گازی یا نفتی استفاده می‌کنند به پکیج و رادیاتور مجهز می‌شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در شهرستان پاکدشت هم که 200 کلاس درس از وسایل گرمایشی غیرایمن استفاده می‌کنند در یک طرح ضربتی تا قبل از پایان سال جاری به وسایل گرمایشی استاندارد مجهز می‌شوند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10