(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26 آبان 1392 - شماره 20641

اعلام حکومت نظامی در راولپندی به دنبال شهادت 10 سوگوار حسینی (ع)
تداوم درگیری ماموران آل‌ خلیفه با مردم در پایتخت بحرین
ارتش سوریه تروریست‌ها را در چندین منطقه به محاصره درآورد
افراد مسلح در لیبی تظاهرات ضد تروریستی را به خاک و خون کشیدند
نهادهای حقوق بشر: زندان‌های عربستان مشابه ابوغریب و گوانتاناموست
زد و خورد پلیس با دانشجویان معترض در 6 شهر ایتالیا
درگیری نظامیان صهیونیست با مخالفان شهرک‌سازی در رام‌الله
رئیس‌جمهور تاجیکستان برای 7 سال دیگر مراسم تحلیف بجای آورد
جاسوسی آمریکا از مسافران در فرودگاه‌های اتریش هم لو رفت
اعتراف تکان‌دهنده دیکتاتور سابق مصر
حسنی مبارک: آمریکا قابل اعتماد نیست دوست و دشمن نمی‌شناسد
چهار سوی پنج قاره
مالکی: نمی‌‌گذاریم عراق به لانه تروریست‌ها تبدیل شود
   


دولت پاکستان به دنبال کشته شدن 10 شیعه در «راولپندی» به دست تروریست‌ها، در این شهر حکومت نظامی اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، روز عاشورا در حالی که شیعیان در خیابان‌های راولپندی عزاداری می‌کردند، توسط تروریست‌های مستقر در ساختمان‌ها هدف تیراندازی قرار گرفتند. این تیراندازی مرگ 10 شیعه و جراحت 44 تن دیگر را در پی داشت. این واقعه شهر را ناآرام کرد و پلیس مجبور شد در راولپندی حکومت نظامی اعلام کند. این حکومت نظامی 24 ساعته تا نیمه شب دیشب ادامه داشت. این در حالی است که برخی منابع از تمدید حکومت نظامی خبر داده‌اند. اوضاع در راولپندی همچنان ناآرام است و پلیس برای آرام کردن اوضاع از نیروهای ویژه استفاده می‌کند. مردم خشمگین دولت را متهم می‌کنند که در برخورد با تروریست‌ها قاطعیت به خرج نمی‌دهد.

 


نیروهای رژیم آل خلیفه با حمله به تظاهرکنندگان بحرینی بار دیگر تظاهرات آنان را سرکوب کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، نیروهای آل خلیفه عصر جمعه با حمله به صدها تن از تظاهرکنندگان بحرینی که به سمت میدان لؤلؤ در منامه پایتخت بحرین در حرکت بودند تظاهرات آنان را سرکوب کردند.نیروهای بحرینی از بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور علیه تظاهرکنندگان استفاده کردند و معترضان هم با پرتاب کوکتل مولوتف و سنگ به دفاع از خود پرداختند.تظاهرکنندگان بحرینی در این تظاهرات بار دیگر تاکید کردند که تسلیم نمی‌شوند و ذلت نمی‌پذیرند و خواستار سرنگونی نظام آل‌خلیفه هستند.تظاهرات مردم بحرین از فوریه 2011 آغاز شده است و در این مدت معترضان همچنان بر سرنگونی رژيم آل خلیفه تاکید می‌ورزند.

 


با محاصره شدید تروریست‌ها در برخی محله‌های شهر حمص از سوی ارتش سوریه، آنان با کمبود تدارکات مواجه و خواستار کمک گروه‌های دیگر شده‌اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، ارتش سوریه با محاصره کامل برخی مناطق شهر حمص که در کنترل تروریست‌ها بود آنان را با کمبود مهمات، غذا و دارو مواجه کرده‌اند.
یکی از نیروهای ارتش سوریه در این‌باره گفت، ارتش هرگونه تحرک افراد مسلح را در ساختمان‌ها و پشت بام‌ها به دقت زیرنظر دارد و تروریست‌ها برای رفت و آمد و تهیه تدارکات با سختی مواجه شده‌اند. افراد مسلح در محله‌های حمیدیه، باب هود، قرابیص، قصور، باب تدمر، جوره الشیاح به محاصره درآمده‌اند و این افراد از همقطاران خود درخواست کمک کرده‌اند.
شاهدان عینی اظهار داشتند ارتش در تمامی مناطق و ورودی‌های شهر حمص حضور دارد و برای مقابله با تروریست‌ها از آمادگی کامل برخوردار است. از سوی دیگر تعدادی از سربازان فراری از خدمت و افراد مسلح خودشان را به نیروهای ارتش سوریه تسلیم کردند و اعتراف کردند که نمی‌خواهند علیه ارتش بجنگند و می‌خواهند به زندگی عادی بازگردند.
شمار زیادی از تروریست‌ها نیز در روستاهای اطراف حمص به هلاکت رسیدند و تعداد دیگری از آنان دستگیر و سلاح‌هایشان مصادره شد.
این درحالی است که ارتش سوریه با تصرف شهر الحمیره در منطقه القلمون یک گام دیگر به نبرد نهایی و سرنوشت‌ساز القلمون نزدیک‌تر شد.
بسیاری از تحلیلگران در سوریه می‌گویند، ارتش به زودی به منطقه کوهستانی و دور از دسترس القلمون حمله می‌کند که شامل سلسله کوه‌های غربی از شمال در اسلمیه استان حماه تا منطقه الدریج در جنوب حمص امتداد یافته است.
القلمون دارای موقعیت استراتژیکی خاصی است چرا که بر مسیر بین‌المللی شهر دمشق و استان حمص، حماه، حلب، ادلب، طرطوس ولاذقیه اشراف دارد و این نقاط را به یکدیگر مرتبط می‌سازد.
سیطره ارتش بر نقاط حساس القلمون بسیار حائز اهمیت است و از این‌رو گفته می‌شود که ارتش سوریه به زودی در نبردی مهم همانند «القصیر»، القلمون را تصرف خواهد کرد.
پیشروی‌های ارتش در مناطق مختلف سوریه درحالی صورت می‌گیرد که تروریست‌هایی از کشورهای مختلف همچون لیبی، اردن، مصر، تونس، عربستان، بوسنی هرزگوین و کشورهای اروپایی با ارتش سوریه درحال جنگ هستند.
«فارس‌بن حزام» روزنامه‌نگار سعودی در همین رابطه فاش کرد که حدود 600 تبعه عربستانی با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره که وابسته به القاعده هستند همکاری می‌کنند.
همچنین منابع نظامی اظهار داشتند که 350 تبعه بوسنی هرزگوین نیز در جنگ سوریه شرکت دارند و علیه ارتش این کشور می‌جنگند.
پایگاه خبری «رای الیوم» نیز گزارش داد که عربستان سعودی برای جنگ در سوریه نیروی برون مرزی زیرنظر بندربن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی و امنیت ملی عربستان تأسیس کرده است.
مأموریت ارتش جدید برون مرزی است و اعضای آن از آموزش و تجهیزات و تسلیحات خوبی برخوردار هستند.
پیش‌بینی می‌شود که این ارتش یگان ضربت عربستان در سوریه باشد و این احتمال هست که این یگان برای جنگ با جنبش الحوثی که درحال نبرد با گروه‌های سلفی در منطقه دماج در شمال یمن است، به این کشور برود به ویژه که عربستان از این گروه‌های سلفی حمایت می‌کند.
منابع نظامی در لندن گفتند: هسته اصلی ارتش جدید متشکل از 50هزار نفر است و ممکن است که این تعداد به بیش از 250 هزار نفر افزایش یابد و مقر اصلی آنها در اردن خواهد بود که پایگاه دائمی این یگان و نقطه آغاز عملیات واحدهای آن علیه اهداف موردنظر در سوریه و سایر مناطق به شمار خواهد رفت.
احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوری مخالف و هم پیمان عربستان اولین کسی بود که این نقشه عربستان را فاش کرد و گفت: عربستان سعودی ارتشی ملی را در خارج از سوریه تشکیل خواهد داد.
سربازان این ارتش، عرب و از مناطق مختلف جهان عرب به ویژه اردن و یمن و سوریه خواهند بود و این ارتش در ماه مارس سال 2016 میلادی آماده خواهد بود.
از سوی دیگر منابع خبری محلی در سوریه گزارش دادند یکی از عوامل اصلی سرویس جاسوسی آمریکا در سوریه و از فرماندهان گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه طی عملیات ارتش سوریه در حلب به هلاکت رسید.
سایر رویدادها
* عناصر مسلح سه کلیسا را در منطقه باب توما در دمشق با خمپاره هدف قرار دادند که خسارات مالی فراوان درپی داشت.
* سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست به دلیل آلوده کردن آب‌های سواحل مدیترانه به لبنان و سوریه غرامت بپردازد.
* وزیر خارجه روسیه و فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره آخرین تلاش‌ها برای آماده‌سازی مقدمات کنفرانس ژنو2 گفت‌وگو کردند.
* آژانس اطلاعات فرانسه از دستگیری چهار جوان در حومه پاریس که با شبکه تروریستی النصره در سوریه ارتباط داشتند خبر داد.
* نخست‌وزیر آلبانی با انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به کشورش و نابودی آنها در آلبانی مخالفت کرد.
* سازمان منع تسلیحات شیمیایی طرح کامل انهدام زرادخانه شیمیایی سوریه را تصویب کرد که براساس آن تمام مواد لازم برای تهیه سلاح‌ شیمیایی تا آخر سال جاری میلادی از این کشور خارج خواهند شد.

 


تیراندازی شبه‌نظامیان به‌سوی تظاهرات بزرگ ضدتروریستی در پایتخت لیبی و درگیری‌های پس از آن 43 کشته و 460 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، جمعه گذشته هزاران لیبیایی با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های طرابلس، خواستار خلع سلاح شبه‌نظامیان مسلح شدند. این تظاهرات بی‌سابقه علیه شبه‌نظامیان توسط خود شبه‌نظامیان سرکوب شد؛ ماجرا از این قرار است که مردم معترض قصد داشتند به منطقه «قرقور» طرابلس نزدیک شوند که شبه‌نظامیان مستقر در این منطقه با تیراندازی مستقیم، آنها را هدف قرار دادند.
براساس نوارهای ویدئویی به دست آمده، شبه‌نظامیان حتی از تیربار ضد هوایی هم برای سرکوب کردن مردم استفاده کردند. قرقور جایی است که شبه‌نظامیان شهر «مصراته» در آنجا مستقر هستند. به دنبال این تیراندازی که 13 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت، طرابلس به صحنه درگیری و تیراندازی میان نیروهای پلیس، شبه‌نظامیان و دیگر افراد مسلح تبدیل شد و این نآرامی تا دیروز نیز ادامه داشت.
براساس آمارهایی که دیروز منتشر شد، این ناآرامی 43 کشته و 460 زخمی برجای گذاشت.
این نخستین بار بود که در لیبی تظاهراتی به این گستردگی علیه تروریست‌ها و شبه‌نظامیان مسلح برگزار شده است.
علت تظاهرات مردم در روز جمعه، واقعه‌ای بود که پنجشنبه در طرابلس رخ داد؛ در این روز دو گروه شبه‌نظامی باهم درگیر شدند که به مرگ دو تن و جراحت 20 نفر دیگر انجامید.
در پی درگیری‌های خونین طرابلس، پرواز در فرودگاه بین‌المللی این شهر متوقف شد.
از سوی دیگر «سالم قنیدی» معاون رئيس ستاد مشترک ارتش لیبی اعلام کرد که در اعتراض به اقدامات خونین طرابلس استعفای خود را به ریاست ستاد مشترک ارتش تقدیم کرده است.
وی گفت که نمی‌تواند در پست خود بماند و فقط شاهد مرگ غیرنظامیان به دست شبه‌نظامیان باشد.
خبر دیگر از لیبی اینکه، واشنگتن برای یافتن عاملان قتل سفیر آمریکا در بنغازی 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.
در حادثه 11 سپتامبر 2012 (20 شهریور 1391) طی حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی، چهار دیپلمات آمریکایی از جمله سفیر این کشور در لیبی کشته شدند.

 


نهادهای حقوق بشر زندان‌های عربستان را شبیه زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو دانستند.
واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه خبری میدل ایست آنلاین گزارش داد تصاویر ویدئویی از زندان‌‌های عربستان نشان می‌دهد که بدرفتاری و شکنجه زندانیان در زندان‌های سعودی به مراتب از زندان‌‌های ابوغریب و گوانتانامو بدتر است.
روزنامه عکاظ به نقل از برادر یکی از زندانیان اعلام کرد: «این تصاویر مرا شوکه کرد این روش برخورد با فطرت انسانی سازگار نیست». انتشار این تصاویر بار دیگر مبحث حقوق بشر در عربستان را احیا کرد ضمن اینکه مردم از خود می‌پرسند وقتی زندان «وادی دواسر» در نزدیکی ریاض این‌گونه است زندان‌های دیگر کشور نیز به احتمال فراوان وضعیتی مشابه دارند. در همین حال منتقدان نظام سیاسی عربستان می‌گویند نظام بدون هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای، فقط فعالان را زندانی ‌می‌کند، حقوق زنان را نقض می‌کند و شهروندان را با محدودیت‌های شدیدی رو‌به‌رو می‌سازد و دلیل همه این سختگیری‌ها فقط یک چیز است و آن «ابراز عقیده». با وجود انتقادهای شدید داخلی و خارجی از وضعیت حقوق بشر در عربستان، این کشور سه‌شنبه گذشته در ژنو، به عنوان عضوی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شد!
خبر دیگر اینکه در اعتراض به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از کارگران معترض در عربستان، جمعی از مردم اتیوپی در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه صد تن از مردم اتیوپي با برگزاری تظاهراتی در آدیس‌آبابا اعتراض خود را نسبت به کشته شدن سه کارگر اتیوپیایی در عربستان اعلام کردند.
در جریان یورش ماموران آل‌سعود به تظاهرات کارگران اتیوپی در عربستان 68 تن مجروح و 500 نفر دیگر بازداشت شدند.

 


دانشجویان دانشگاه‌های ایتالیا در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت «انریکو لتا» با پلیس ضدشورش درگیر شدند.
روز جمعه خیابان‌های شهرهای بولونیا، میلان، رم، پالرمو، ناپل و تورین ایتالیا شاهد حضور هزاران دانشجوی معترض به سیاست‌های ریاضتی دولت این کشور بود. «شما بهای نداشتن امنیت شغلی ما را خواهی پرداخت» و «ما می‌‌خواهیم حق تحصیل، زندگی و کار داشته باشیم» عنوان دست‌نوشته‌های معترضان ایتالیایی را تشکیل می‌داد. آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از «یورونیوز» نوشته، در برخی از شهرها، از جمله «تورین» و «رم» درگیری‌هایی بین پلیس ضدشورش و نیروهای امنیتی به وقوع پیوست و در شهر رم نیز پلیس تعدادی از دانشجویان را دستگیر کرد.
ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو که با بحران بیکاری و بدهی 2000 میلیارد یورویی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، به منظور تأمین بخشی از کسری بودجه خود درحال تصویب و اجرای سیاست‌های ریاضتی در مراکز آموزشی و دانشگاهی خود است.
یکی از تظاهر‌کنندگان در این مورد گفت: «امروز ما به دولت ضرب‌الاجلی دادیم تا به خواسته‌هایمان توجه کند. ما می‌خواهیم که به مشکلات آموزشی و هزینه‌های ساختن مدارس که میلیاردها یورو می‌خواهد، توجه کند.» دانشجویان ایتالیایی کلاس‌های درس خود را نیز به نشانه اعتراض تعطیل کرده‌اند.
دولت قبلی ایتالیا 5میلیون یورو در این بخش را با هدف پیگیری سیاست‌های ریاضتی کاهش داده بود.
دانشجویان در ایتالیا درحالی نسبت به سیاست‌های دولت برآشفته‌اند که انریکو لتا، از جناح چپ میانه نخست‌وزیری را برعهده دارد. دولت ایتالیا با کاهش هزینه‌های عمومی و بودجه تازه در تلاش است تا کسری سالانه را به محدوده مجاز اتحادیه اروپا نزدیک کند.
گفتنی است، اوضاع بحرانی، اکنون فقط برای کشورهای یونان، پرتغال یا اسپانیا به کار برده نمی‌شود بلکه کشورهای مهم اروپا مثل فرانسه و ایتالیا نیز این روزها با بحران‌های جدی مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. طی روزهای گذشته حتی خبرهایی از احتمال فروش سواحل ایتالیا برای کسب درآمد منتشر شده است. واقعه‌ای که یونان چندی پیش با فروش چند جزیره خود به امیر قطر آن را تجربه کرد.

 


نظامیان رژیم صهیونیستی با یورش به تظاهرات مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها و فعالان خارجی طرفدار حقوق بشر در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن ده‌ها نفر را زخمی کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، تظاهرات هفتگی فلسطینی‌ها در اعتراض به ادامه شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن و دیوار نژادپرستانه حائل پس از اقامه نماز جمعه درشهرک بلعین در غرب رام‌الله برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعارهایی در محکومیت اقدامات توسعه‌طلبانه و ظالمانه ارتش رژیم صهیونیستی سر می‌دادند که با یورش نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی مواجه شدند.
نظامیان اشغالگر با شلیک گلوله، گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی به طرف معترضان حمله‌ور شدند که سه فلسطینی و یک خبرنگار مصری مجروح شدند و ده‌‌ها فلسطینی دیگر بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار تنگی نفس شدید شدند.
در همین حال گروه‌های مختلف فلسطینی اعلام کردند، اسرائیل در صورت تجاوز مجدد به سرزمین‌های فلسطینیان غافلگیر خواهد شد و پاسخ کوبنده‌ای از سوی مقاومت فلسطین دریافت خواهد کرد.
این گروه‌ها تاکید کردند، تنها راه رسیدن ملت فلسطین به حقوق خود، مقاومت مسلحانه است زیرا گفت وگو با رژیم صهیونیستی سودی نخواهد داشت.
اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت حماس نیز با بیان اینکه دشمنی علیه فلسطین جز از اسرائیل انتظار نمی‌رود از مقامات مصری خواست تا فلسطین را یاری کرده و برای پایان دادن به محاصره نوار غزه تلاش کنند.
وی با بیان اینکه حفظ امنیت مصر حق قانونی این کشور است تاکید کرد، مصر باید امنیت خود را حفظ کند اما نه به قیمت ضرر زدن به غزه.

 


رئیس‌جمهور تاجیکستان مراسم تحلیف را بجای آورد و برای هفت سال دیگر در مقام خود ماند.
امامعلی رحمان در انتخابات ششم ماه نوامبر موفق شد حمایت بیش از 84 درصد از رای‌دهندگان را کسب کند و برای چهارمین دوره متوالی به عنوان رئیس‌جمهور تاجیکستان انتخاب شود. وی به مدت هفت سال و تا سال 2020 ریاست جمهوری تاجیکستان را برعهده خواهد داشت. امامعلی رحمان در مراسم تحلیف، اجرای قانون اساسی، تامین آزادی، حفظ تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و اقتصادی کشور را از مهم‌ترین اولویت‌های خود اعلام کرد. وی همچنین در این مراسم از حمایت رای‌دهندگان تشکر کرد و صلح، ثبات و اصلاحات اقتصادی و دموکراتیک را وعده داد. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، رحمان پس از مراسم تحلیف به میدان اصلی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان رفت. نیروهای ارتش در این میدان در حضور رئیس‌جمهور رژه رفتند.
رحمان از ماه نوامبر سال 1992 رئیس‌جمهور تاجیکستان است.
چند حزب سیاسی و از جمله نهضت اسلامی و سوسیال دموکرات انتخابات را تحریم کرده بودند.

 


جاسوسی آمریکا از مسافران فرودگاه‌های اتریش نیز لو رفت.
پس از افشای رسوایی جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مردم، رهبران کشورهای چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره‌جنوبی، برزیل، اسپانیا، یونان و... همچنین افشای اسناد جاسوسی این کشور از مراکز مالی و نظامی کشورهای مختلف دنیا، اکنون خبر می‌رسد، میلیون‌ها مسافر فرودگاه‌های اتریش نیز در معرض سوءاستفاده اطلاعاتی آمریکایی‌ها قرار داشته است.
آن طور که واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه خبری پرس‌تی‌وی نوشته، آژانس امنیت ملی آمریکا با هک کردن سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی اتریش اطلاعات مسافران را سرقت می‌کرده است.
خبرنگار این شبکه از وین گزارش داد: میلیون‌ها مسافری که به طور هفتگی از فرودگاه‌های اتریش برای سفر استفاده می‌کنند، خبر ندارند که اطلاعات فردی‌شان به دست ماموران اطلاعاتی آمریکا افتاده است.
«پیتر پیلز» نماینده پارلمان اتریش و عضو حزب سبز این کشور می‌گوید: آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات را از طریق آنتن‌های مخفی شده در سه ساختمان در وین به دست می‌آورده است. این آنتن‌ها روی بام سفارت آمریکا در وین، یک برج نزدیک مقر سازمان ملل و همچنین یک ویلا متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا در شمال غرب وین نصب شده است.
یک روز قبل از انتشار این خبر نیز روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت سیا سرگرم جمع‌آوری اطلاعات مالی افراد و شرکت‌های بین‌المللی است.
این روزنامه افزود: حجم وسیعی از اطلاعات مورد سرقت سیا مربوط به مبادلات مالی بین‌المللی افراد و شرکت‌هایی مثل «وسترن یونیون» است.
گفتنی است، این اطلاعات غالبا از سوی «ادوارد اسنودان» مامور سابق سیا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. چندی پیش رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا گفت «اسنودان» حدود 200 هزار سند محرمانه این آژانس را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. افشای این رسوایی‌ها ایالات متحده آمریکا را دچار مشکلات جدی کرده طوری که برخی از نزدیک‌ترین متحدین این کشور را هم به اعتراض واداشته است.
به عنوان مثال پس از این که معلوم شد آمریکا مکالمات تلفنی مرکل، صدراعظم آلمان را هم رصد می‌کرده، برلین به همراه چند کشور دیگر اروپایی و غیراروپایی پیش‌نویس قطعنامه غیر الزام‌آوری را علیه آمریکا تنظیم و به سازمان ملل تقدیم کردند.
پس از افزایش این فشارها سرانجام دولتمردان آمریکایی از جمله شخص «اوباما» وعده داد از این پس با تنظیم برخی ساز و کارها، در جمع‌آوری اطلاعات (بخوانید جاسوسی) شفافیت‌هایی ایجاد کنند. اما به رغم این وعده وعیدها خبر می‌رسد، مقامات این کشور به تازگی اعلام کرده‌اند، شفافیت‌سازی در این زمینه را هم به مصلحت نمی‌دانند و دنیا منتظر تغییر رفتار آمریکایی‌ها نباشد!

 


حسنی مبارک اخیرا گفته است ایالات متحده آمریکا به‌راحتی دوستانش را می‌فروشد و این کشور به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.
«هوشیار زیباری» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با روزنامه «الحیات»، چاپ لندن از برخی اظهارات و موضع‌گیری‌های منتشر نشده «حسنی مبارک»، دیکتاتور سابق مصر پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «زیباری» روز جمعه به این روزنامه گفت: حسنی مبارک دائم از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا گله کرده و نسبت به توطئه این کشور به اطرافیان خود هشدار می‌داد.
به گفته وزیر خارجه عراق، مبارک می‌گفت آمریکایی‌ها نه دین دارند و نه خدا را می‌شناسند، آنها به هیچ کس رحم نمی‌کنند و به راحتی دوستان نزدیک خود را می‌فروشند.
وی افزود: رئیس‌جمهور سابق مصر برای اثبات سخنان خود از «پرویز مشرف»، رئیس‌جمهور پیشین پاکستان مثال می‌زد و می‌گفت وی تمام دستورات و خواسته‌های بوش رئیس‌جمهور آمریکا را مو به مو اجرا می‌کرد و پاکستان را در اختیار وی قرار می‌داد ولی آمریکایی‌ها به راحتی وی را کنار گذاشتند.
«زیباری» این را هم گفت که مبارک به او نصیحت می‌کرد به آمریکایی‌ها اعتماد نکنیم و به ارتش و نیروهای خودمان تکیه کنیم.
وزیر خارجه عراق در ادامه به علاقه دیکتاتور مخلوع مصر به عراق اشاره کرد و گفت وی مدتی به عنوان خلبان نظامی در پایگاه «الحبانیه» در غرب عراق حضور داشت.
مبارک می‌گفت که آمریکا نه دوست می‌شناسد و نه دشمن.
افشای جاسوسی آمریکا از دوستان خود در اروپا و شنود مکالمات تلفن همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نشان داد واشنگتن دوست و دشمن نمی‌شناسد.خبر دیگر اینکه، خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه خبری «پانوراما» نوشت، اطلاعات افشا شده از سوی سیا نشان می‌دهد، «معمر قذافی»، دیکتاتور سابق لیبی به اخوان‌المسلمین مصر کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کرده است.
بر اساس این گزارش، قذافی با این اقدام قصد نفوذ دادن این گروه به داخل ارتش برای براندازی نظام «انور سادات»، رئیس‌جمهور وقت مصر را داشت.
این گزارش می‌افزاید، اسناد منتشر شده 1400 صفحه بوده و مربوط به معاهده «کمپ دیوید» است.
کمپ دیوید معاهده‌ای است که میان انور سادات با مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در تاریخ 17 سپتامبر 1978 به امضا رسید. این معاهده پس از 12 روز مذاکرات مخفیانه و با میانجی‌گری آمریکا در کمپ دیوید، یکی از استراحتگاه‌های جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
گفتنی است، حسنی مبارک به مدت 30 سال تمام قد از منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه حمایت می‌کرد اما چندی پیش رسانه‌های مصری به نقل از وی نوشتند، آمریکایی‌ها می‌توانستند از سقوط وی ممانعت به عمل آورند اما چنین نکردند.

 


تمدید ماموریت پاتریوت
پارلمان هلند ماموریت سامانه‌های موشکی پاتریوت این کشور در ترکیه را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. این موشک‌ها سال گذشته مستقر شده بودند. علت این تصمیم پارلمان، رفع نشدن خطر حمله موشکی از جانب سوریه اعلام شده است.
فرار شیخ فتنه به سوریه
«شیخ احمد الاسیر» ملقب به شیخ فتنه، از پناهگاه مخفی خود در لبنان خارج و وارد خاک سوریه شد. این رهبر سلفی در حالی به سوریه رفت که آخرین سنگرهای همفکران او به دست نیروهای دولت دمشق درهم شکسته می‌شود.
آل سعود به دنبال کلاهک هسته‌ای
رژیم صهیونیستی از آمادگی عربستان برای دریافت کلاهک هسته‌ای از پاکستان خبر داد. به گفته منابع اسرائیلی، عربستان سال‌ها در صنایع هسته‌ای پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است تا در زمان نیاز، از اسلام‌آباد بمب هسته‌ای مطالبه کند. اکنون این زمان فرا رسیده است.
آنکارا حامی تروریسم
«اردوغان توپراک» نفر دوم حزب «جمهوری‌خواه خلق» در مجلس ترکیه گفت: وجهه عمومی آنکارا در خارج از کشور به سرعت در حال تخریب است و ترکیه به عنوان یک کشور حامی تروریسم مشهور شده است. توپراک دولت آنکارا را به تفرقه‌افکنی در داخل جامعه ترکیه نیز متهم کرده است.

 


نخست‌وزیر عراق تاکید کرد اجازه نمی دهد کشورش و منطقه به لانه‌ای برای تروریست‌ها و جنایتکاران تبدیل شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق طی سخنانی در استان واسط عراق گفت: اجازه نمی‌دهیم عراق و منطقه به لانه تروریست‌ها و جنایتکاران تبدیل شود.
وی افزود: ما نمی‌خواهیم هر روز ارتش‌های جهان برای جنگ وارد منطقه (خاورمیانه) شوند. مانند اتفاقاتی که در عراق روی داد و یا وقایعی که هم‌اکنون در سوریه روی می‌دهد.
مالکی افزود: بغداد تجهیز جنگجویان مخالف در سوریه را رد می‌کند و خواستار حل سیاسی جنگ داخلی در این کشور است.
نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: ما مخالف اراده ملت سوریه نیستیم بلکه همگام با مطالبات مردم این کشور هستیم، ما مخالف تروریسم و القاعده در هر جا و هر کشوری هستیم، ما مخالف «جبهه النصره» هستیم.
وی تاکید کرد اگر تروریسم نبود، عراق از نظر ثروت، توسعه و قدرت اقتصادی شایستگی آن را داشت که نه فقط در منطقه، بلکه در صدر کشورهای جهان باشد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10