(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26 آبان 1392 - شماره 20641

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حقوق شهروندی یا جاده فرعی ؟!(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
نویسنده !(گفت و شنود)
گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی درباره توافق احتمالی ایران و 5+1
نتانیاهو خواستار ادامه موضع سرسختانه فرانسه در قبال ایران شد
رایزنی ایران و روسیه در مورد مذاکرات ژنو
عصبانیت روزنامه زنجیره‌ای از بی‌اعتنایی روحانی به هاشمی و خاتمی(خبر ویژه)
روحانی در مجلس اظهارات قبلی را اصلاح می‌کند؟!(خبر ویژه)
وقتی بی‌بی‌سی انگلیس محرم است!(خبر ویژه)
آسوشیتدپرس: پیشنهاد آمریکا در ژنو حتی مسکن اقتصادی هم نیست(خبر ویژه)
تسلیت به همکاران
 


گاهی در عرصه سیاسی، شاهد رفتارهایی هستیم که بی‌اختیار آدمی را به یاد بعضی بازیکنان فوتبال می‌اندازد! بازیکنانی که با عناوین پرطمطراق وارد زمین می‌شوند و رجزخوانی‌های قبلی‌شان، باعث می‌شود که تماشاچیان هر لحظه منتظر کاری خارق‌العاده و به ثمر رسیدن گلی زیبا باشند اما دریغ از یک کار معمولی و بی‌حاشیه! خود آن فوتبالیست که بهتر از بقیه می‌داند بیش از آنکه توان داشته باشد رجز خوانده، دست به کارهایی می‌زند که کم‌کاری و ناتوانی‌اش کمتر جلوه کند! گاهی با داور درگیر می‌شود، گاهی روی بازیکن حریف خطا می‌کند، گاهی تمارض می‌کند و حتی گاهی برای جلب نظر تماشاچیان، رفتارهای عاطفی و احساسی از خودش نشان می‌دهد! اما همه می‌فهمند که او «بازیکن» خوبی نیست و هر کاری می‌کند جز یک بازی خوب!
حالا حکایت اقدامات برخی دولتمردان است که به جای ایفای نقش اصلی خود و پاسخ عملی به مطالبات مردم، دنبال رفتارهای خاص و رد گم کردن هستند تا در سایه این حرف‌ها و سخنان حاشیه‌ای، آنقدر فضا شلوغ شود و آنقدر پیرایه ایجاد شود که کسی سراغ موضوعات اصلی را نگیرد و اگر هم صدای کسی بلند شد در میان هیاهوی خودساخته و انعکاس رسانه‌های گوش به فرمان! گم شود.
از چند ماه قبل و پس از آنکه رئیس‌جمهور محترم کار خود را رسماً آغاز کرد، با توجه به وعده‌های داده شده و با توجه به مشکل اصلی کشور یعنی مسئله اقتصاد و وعده دولت در بهبود معیشت در یکصد روز ، مردم هر روز در انتظار خبری تازه و اقدامی موثر در جهت تحقق آن وعده‌ها بودند. اما گذر زمان نشان داد برخی از اطرافیان رئیس جمهور محترم که سابقه حضور در فتنه 88 را در کارنامه خود دارند، ترجیح می‌دهند از ایشان چهره همان فوتبالیستی را ارائه کنند که مردم نباید از وی انتظار «گل» داشته باشند.
جلوگیری دستوری از کاهش قیمت دلار، افزایش قیمت خدمات دولتی و عمومی مثل آب و برق، افزایش قیمت خودرو و... همان نتیجه‌ای بود که برخلاف وعده‌های گذشته مردم شاهدش بودند و البته کاری هم از دستشان برنمی‌آمد. از اینجا به نظر می‌رسد خطی در حال شکل‌گیری است که موضوعات اصلی و مطالبات عمده مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و توجه مردم را از متن به حاشیه منتقل کند. یک روز عده‌ای برای جامی که از ایران دزدیده شده و آمریکایی‌ها مال دزدی را به خودمان هدیه! کرده‌اند جشن می‌گیرند! بعد که معلوم می‌شود تقلبی بوده و در هدیه هم سر ما کلاه رفته می‌گویند هدیه، هدیه است تقلبی و اصلی ندارد! روز دیگر مردم و خانواده‌ها را به کشیدن قلیان دعوت می‌کنند، دیگر روز خوانندگی زنان، حاشیه جدید می‌شود، روزی دیگر وزیری خود را به جای قانون می‌گذارد و فیس بوک را برخلاف مصوبه قانونی ترویج می‌کند و توضیح می‌دهد که خودش هم صفحه‌ای دارد! و از خود نمی‌پرسد اگر مردم در برخورد با قوانین و مقررات مملکت به روش این مسئولان محترم عمل کنند، چه چیزی از کشور باقی می‌ماند! و بالاخره یک روز در جلسه‌ای رسمی، نیمی از مردم کشور، تنها به جرم اینکه به شخص خاصی رأی نداده‌اند، افراطی و طرفدار خشونت نامیده می‌شوند!
هر یک از این حاشیه‌ها چند روزی فضای رسانه‌ای کشور را درگیر می‌کند و رفت‌و‌‌آمدهای کلامی و نوشتاری را به دنبال خود می‌کشاند و در این بین مردم هنوز منتظر به ثمر رسیدن گل وعده داده شده، فقط صحنه را تماشا می‌کنند. اما اخیرا بحث به ظاهر جدی‌تری مطرح شده که به معنی واقعی مصداق مثال اول این نوشتار است. موضوعی که سابقه افراد پیگیری‌کننده آن، حکایت از حاشیه‌ای جدی و یک سریال دنباله‌دار و فرصت‌سوز دارد که خوب است هم مردم و هم دلسوزان دولت به آن توجه کنند.
تدوین و بررسی «لایحه حقوق شهروندی» (که البته اسامی و عناوین مشابه دیگری هم دارد) موضوعی است که بحث اصلی این نوشتار است و درباره آن نکات قابل تاملی وجود دارد:
1- حقوق مردم و توجه به آن، امری نیست که هیچ وجدان آگاهی بتواند نسبت به توجه و اهتمام به آن بی‌تفاوت باشد. مردم قائمه یک کشور و ضامن بقای یک حکومتند پس توجه به حقوق آنها و گرامی‌داشت‌ شأن و کرامتشان تکلیفی است برعهده هر حاکم و صاحب منصبی.
2- اما همین حق خدشه‌ناپذیر، گاهی وسیله‌ای می‌شود برای به حاشیه بردن حقوق اصلی مردم. اما چون عنوان، عنوان زیبا و دهان‌پرکنی است، می‌توان مدتی بر موج آن سوار شد و در هیاهوی آن، صداهای دیگر را خاموش کرد.
3- قانون اساسی مترقی و ارزشمند کشورمان فصل مستقلی به نام حقوق ملت دارد که در آن بیش از چهل اصل مهم و تعیین‌کننده، حقوق اصلی و غیرقابل انکار مردم را بیان نموده است. به جرات می‌توان گفت که قانون اساسی بسیاری از کشورها، فاقد این مفاهیم بلند و این مضامین انسانی در تکریم جایگاه مردم و برشمردن حقوق آنان است- که باید در همین جا کار سترگ واضعان قانون اساسی و در راس آنان سیدالشهدای انقلاب، شهید بهشتی را ستود و بر روح پرفتوحش درود فرستاد- همین قانون اساسی در سال‌های بعد و تاکنون دستمایه تدوین قوانین عادی شده و بر اساس آن مردم از حقوق انسانی خود برخوردارند، اقلیت‌های دینی نماینده خود را دارند، رسانه‌ها و افراد آزادانه سخن خود را می‌گویند، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن مردم محترم است و بسیاری امور دیگر که بیان و تشریح آنها، مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود.
4- علیرغم این قانون اساسی ارزشمند و علیرغم تکریم حقوق و آزادی‌های مردم- که شاهد آن را باید در همراهی و همدلی مردم کشورمان با نظام مقدس اسلامی جست‌وجو کرد- از نخستین روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، غرب با همه توان رسانه‌ای و تبلیغاتی‌اش، نظام ما را به نادیده گرفتن حقوق مردم متهم می‌کند! و هر از گاهی گزارشی هم تهیه می‌کند که چه نشسته‌اید در ایران همجنس‌بازان و هرزه‌ها از حقوقشان محرومند! آنها انتظار دارند رهزنان اخلاق و ایمان مردم، به بهانه حقوق شهروندی، در کشور امام زمان(عج) رسمیت داشته باشند و هر فرقه ضاله و هر گروه منحرفی دکان و دستگاهی برای خود دست و پا کند!
5- وقتی آن همه تبلیغ دشمن و این تلاش برای تدوین چنین مقرراتی را- در شرایطی که کشور، ده‌ها نیاز فوری و حیاتی مهم دارد- کنار هم می‌گذاریم ناخودآگاه احساس همسویی آن تبلیغات و این تلاش‌ها، تنها احساسی است که به آدمی دست می‌دهد! وگرنه چرا باید برخی از مسئولان ما، دقیقا همان راهی را بروند که دشمنان ما زمینه‌سازش بوده‌اند؟! به راستی این تلاش و این دست اقدامات، کوبیدن مهر تایید در پای گزارش‌های مغرضانه و سراسر دروغ آنها نیست؟! و آیا اساسی‌ترین اقدامی که در حال حاضر کشور به آن نیازمند است پرداختن به این‌چنین اموری است؟
اما باید به مدعیان حمایت از حقوق شهروندی گفت، تدوین مقررات جدید و افزودن برگی بر اوراق پیشین پیشکش! شما کمر همت ببندید که فقط یکی از اصول قانون اساسی را به جای هر کار دیگر اجرا کنید. شما همت کنید و قانون بیمه همگانی یا تحصیل رایگان را به معنی واقعی اجرا کنید تا ضمن خدمت به اقشار محروم جامعه، نگاه قدرشناس مردم را نیز به دولت محترم و اعضای آن جلب کرده باشید.

حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* آنچه که استکبار از درک آن عاجز است زنده بودن اسلام ناب‌محمدی(ص) در بین ملت ایران است که گوشه‌ای از آن را بر دلدادگی به امام حسین(ع) در روز عاشورا شاهد بودیم و اینکه با همه تحریم‌ها به برکت نام او همه متنعم بودند و در همه خانه‌ها و تکایا و مساجد و حسینیه‌ها به روی همه باز بود. اوباما و امثال او شعور دریافت این واقعیات را ندارند که اگر ملتی با اتکا به اعتقادات خود قیام کند نه تنها تحریم‌ها که هیچ گزینه دیگری نیز نمی‌تواند مانعش باشد. اگر آنها فقط حرف گزینه نظامی را دارند ما می‌توانیم گورستانی از یزیدیان را جای در جای جهان برپا کنیم و باز می‌گوییم هیچ اعتمادی به یزید و یزیدیان نداریم چرا که آنها اعتقادی به ارزشهای انسانی ندارند و سرنوشتی مشابه یزیدیان سال 61 هجری خواهند داشت. ما برنده هرگونه بازی آنان هستیم چرا که شعار لبیک یا حسین(ع) را سرلوحه امور خود قرار داده‌ایم.
محمودی
* مسئولین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دائم از عبارت برد-برد استفاده می‌کنند مگر رابطه ما با استکبار رابطه خریدار و فروشنده است که از این عبارت استفاده می‌کنند. این موضوع فقط مربوط به زیاده‌طلبی‌های ظالمانه و غیر منطقی عده‌ای در برابر ماست. ما باید در برابر ظالم بایستیم، به ویژه الان که آنها دچار مشکلات بزرگ اقتصادی در تولید و بیکاری و کاهش ارزش پول خود شده‌اند.
امیرحسین عباسی
* ایران اکنون با کسانی به مذاکره می‌پردازد که رؤسای جمهور و وزرایشان باید قبل از انتخاب شدن به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند، کلاه مخصوص صهیونیست‌ها را بر سر نهند و سوگند بخورند که در همه امور با آنها مشورت می‌کنند تا بتوانند به قدرت برسند. آنها هر کدام به نوعی وامدار آنها هستند.
اردشیر
* از کیهان به خاطر نقش خود در جامعه و افشاگری و بصیرت‌افزایی تشکر می‌کنم و انتظار دارم که نسبت به جریان فتنه هر روز مطلب روشنگرانه جدیدی بنویسید این مثل گفتن بسم‌الله در ابتدای قرائت قرآن است که اگر با استعاذه همراه نباشد به قرآن جفا شده است.
خانم اولیایی
* حکیم ابوالقاسم فردوسی حکایتی را نقل می‌کند که پر از راز و نکته است به این مضمون که: اهریمن در لباس یک آشپز ماهر نزد ضحاک ،پادشاه اهریمن سرشت حاضر می‌شود. پادشاه فریفته اهریمن می‌شود و می‌خواهد پاداشی به آشپز بدهد. آشپز تقاضای بوسه بر شانه‌های پادشاه سست عنصر می‌کند که بلافاصله دو افعی از شانه‌ پادشاه بیرون می‌آید. و روزگار پادشاه تیر و تار می‌شود و بار دیگر اهریمن در لباس و کسوت حکیم و طبیب حاذق حاضر می‌شود تا پادشاه را درمان کند... این حکایت را باید با چشم دل نگریست. ما ایرانی‌ها در تاریخ معاصر هر چه آسیب و گزند و بلا دیدیم از قدرت‌های اهریمنی غرب است. مثلاً در موضوع اقتصاد ما که سوژه روز است، خیلی می‌خواهند از طریق دوستی با غرب مشکلات آن را حل کنند. اما نباید فریفته شد. اگر زیر ساخت‌ها در کشور اصلاح شود هیچ نیازی به غربی ها و دشمنان اهریمنی که جز شر ارمغانی ندارند نخواهیم داشت.
محمدرضا پاشایی
* آیا تصدی امر به معروف و نهی از منکر در شرح وظایف دستگاه خاصی از نظام اسلامی است؟ چرا 34 سال از انقلاب سپری شده هنوز متولی این فریضه مهم نامشخص و یا ناکارآمد است.
1836---0938 و 4652---0912
* در خیابان شهید منتظری شهر خون و قیام قم تصویری از شهید بزرگوار حاج حسن تهرانی‌مقدم روی دیوار وجود دارد کاش این قسمت وصیت‌نامه آن شهید در کنار تصویر درج می‌شد: «روی قبرم بنویسید اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند».
1329---0912
* بعضی از اسامی مانند هایپراستار، سون‌سنتر و ... زیبنده جمهوری اسلامی نیست. از مسئولین امر تقاضا داریم از نامگذاری فروشگاه‌ها و اماکن به نام‌های خارجی جلوگیری کنند.
8447---0910
* از وزیر راه و شهرسازی درخواست می‌شود به مشکلات واحدهای مسکن مهر پرند رسیدگی نمایند.
سیل‌پور
* سیستم لوله‌کشی آب شرب روستای نمک‌کور اراک از اواخر مرداد 92 ترکیده است و همچنان بیش از نصف آب‌آشامیدنی مردم این روستا هدر می‌رود. پی‌گیریهای متعدد شورای روستا تا به حال نتیجه‌ای نداده است. از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود پس از سه ماه ناامیدی این روستائيان به امیدواری تبدیل نماید و مشکل آب‌شرب روستا را حل کند.
یک هموطن از روستای نمک کور اراک
* با توجه به آلودگی شدید هوای اهواز از شرکت ملی نفت درخواست می‌شود نسبت به این آلودگی که ناشی از چاههای نفت اطراف مناطق مسکونی این شهر است چاره‌ای بیندیشد.
8640---0916
* وزیر تعاون چند روز قبل اعلام کرد که هزینه‌های درمانی ایثارگران بازنشسته باید توسط سازمان بازنشستگان پرداخت شود ولی با گذشت 8 ماه از آغاز سال 92 هیچ خبری از آن نیست. سازمان بیمه می‌گوید وزیر مصاحبه کرده ولی هنوز بودجه آن نیامده است. آیا بهتر نیست همچون گذشته و برای همیشه به بنیاد امور ایثارگران واگذار شود.
9130---0911
* چند روز بعد از معاینات فنی خودرو و دریافت برچسب مربوطه، قسمت‌های دینام، استارت، لنت و... خودرو معاینه شده‌ام دچار مشکل شد و برای رفع عیب آنها مبلغ 500 هزار تومان هزینه کردم. فقط شانس آوردیم که در جاده نبودیم.
2909---0912
* عدم افزایش تعرفه پزشکان در سال جاری نوعی مبارزه با تحریم‌ها، حداقل در بخش گرانی هزینه‌های درمان می‌باشد. این اقدام انسانی پزشکان قابل تقدیر وتشکر است و ما آن را ستایش می‌کنیم.
6263---0938
* مسئولین امر به مسئولین هیئت‌ها متذکر شوند از طبل‌های بزرگ و آزاردهنده به ویژه در ساعات آخر شب استفاده نکنند.
9030---0915
* از اینکه برخی از عاشقان حسینی در روز عاشورا اقدام به زدن قمه می‌کردند امسال به جای این کار خون هدیه کردند بسیار خرسندیم.
فاطمه حسنا ایران‌شاهی
* شهرداری مدتی است که زیرگذر امیرکبیر- ناصرخسرو را مسدود کرده است با توجه به خطراتی که از ناحیه تردد خودروها بویژه موتورسیکلت‌ها عابرین را تهدید می‌کند و متاسفانه موتورسوارانی در جهت معکوس میدان هم تردد می‌نمایند و گویا این تخلف هیچ‌گونه منعی نیز ندارد شایسته است یک پل برقی برای عابرین در این محدوده در نظر گرفته شود.
احمدزاده و حیدری
* پل عابر پیاده مقابل خیابان صاحب‌الزمان(عج) در محدوده میدان شهید محلاتی در منطقه 14 اصلا برای افراد مسن قابل استفاده نیست. از شهردار محترم جدید منطقه 14 درخواست می‌شود با توجه به اینکه بسیاری از مردم از عرض خیابان عبور می‌کنند تا قبل از بروز حادثه، به اصلاح آن اقدام نماید.
جمعی از اهالی محل
* برق منطقه‌ای 7 تیر کیانشهر (بعثت) در ارسال قبوض به در منازل در برخی موارد بی‌توجهی نموده و یا قبض‌ها را به همسایه‌ها تحویل داده است با این وجود بدهی‌ها پرداخت گردیده ولی با قبض اخطاری مواجه می‌شوند که هزینه آن برای صاحب ملک 700 تومان ذکر گردیده است. هر چند این مبلغ زیاد نیست ولی اگر هزاران نفر از این نوع قبض‌ها دریافت کنند مبلغ قابل توجهی می‌شود که این اجحافی است که از سوی شرکت برق منطقه‌ای تهران بر مالکین روا داشته می‌شود.
اسماعیل‌زاده

 


گفت: کرباسچی در مصاحبه مفصل با یکی از نشریات زنجیره‌ای گفته است «هر لحظه باید به یاد داشته باشیم که روحانی در این انتخابات گزینه کیهان نبوده است.»
گفتم: آقای کرباسچی هم باید هر لحظه به خاطر داشته باشد که آراء نامزد مورد حمایت ایشان در انتخابات 88 چند‌صدهزارتا کمتر از آراء باطله بود.
گفت: البته در انتخابات 84 که کرباسچی در کنار کروبی عکس انتخاباتی نگرفته بود، کروبی بالاخره یک تعدادی رأی آورد. اما در سال 88 که با کرباسچی عکس گرفته بود به برکت حمایت کرباسچی، آراء وی رفت زیر آراء باطله.
گفتم: کارگزارانی‌ها و مدعیان اصلاحات می‌خواهند از آقای روحانی به عنوان یک پل برای اهداف خودشان استفاده کنند و به همین علت شدیدا از هشدارهای دلسوزانه کیهان به روحانی عصبانی هستند.
گفت: ایول! خودشان که رأی ندارند و می‌ترسند هشدارهای کیهان مانع سوءاستفاده آنها از رئیس جمهور شود.
گفتم: از شخصی پرسیدند برادرت کجاست؟ گفت؛ در فلان شهر زندگی می‌کند پرسیدند، کارش چیست؟ گفت؛ از طریق نویسندگی امرار معاش می‌کند. با تعجب گفتند؛ ولی برادرت که سواد چندانی نداشت چطوری نویسندگی می‌کند؟ و یارو گفت؛ اول هر ماه به بابام نامه می‌نویسد که برایش پول بفرستد!

 


به فاصله سه روز مانده به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در ژنو و همزمان با تشدید لحن مقامات کاخ‌سفید درباره تداوم فشارها و کاهش جزئی تحریم‌ها علیه کشورمان، رسانه‌های غربی از احتمال دستیابی طرفین به یک توافق حداقلی در این مذاکرات خبر دادند.
روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به قلم «مایکل گوردون» نوشت: یک مقام عالی رتبه دولت باراک اوباما روز جمعه گفت امکان دستیابی به راه‌حلی برای از میان برداشتن یکی از موانع اصلی برای حصول توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد. این توافق ممکن است تا هفته آینده حاصل شود.
این مقام رسمی گفت: برای اولین‌بار در تقریبا یک دهه گذشته به اولین گام برای توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نزدیک می‌شویم.
نیویورک‌تایمز نوشت: مذاکرات بین شش قدرت جهان و ایران قرار است هفته آینده در ژنو از سر گرفته شود. دیپلماتهای غربی امیدوارند توافقی را کامل کنند که فعالیتهای هسته‌ای ایران را به مدت شش‌ماه متوقف خواهد کرد و طی این مدت مذاکره‌کنندگان در پی حصول یک توافق جامع‌تر خواهند بود.
به نوشته این روزنامه، به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی به دنبال راه‌حلی‌اند که به ایران در یک توافق موقت و یک قرارداد جامع اجازه غنی‌سازی اورانیوم در سطح سه و نیم درصد را خواهد داد، با این شرط که ایران یک رشته محدودیت‌ها را در مورد برنامه هسته‌ای‌اش بپذیرد.
این مقام دولت اوباما در پاسخ به سوالی درباره امکان مصالحه درباره برخورداری ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم گفت: «به نظر من راهی برای پیشرفت وجود دارد.»
این روزنامه در عین حال به احتمال تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: فرصت کمیاب راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران در معرض خطر قرار گرفته است زیرا بسیاری از قانون‌گذاران کنگره با تشویق و ترغیب «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، اصرار دارند که کنگره تحریم‌های اقتصادی شدیدتری علیه تهران تصویب کند و شاید هفته آینده بعنوان متمم لایحه دفاعی، چنین تحریم‌هایی را علیه ایران به تصویب درآورند.
براساس این گزارش تحریم‌ها در حفظ فشار به ایران حیاتی بوده است اما افزایش این فشارها در این لحظه حساس که ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در حال مذاکرات هستند و در راستای رسیدن به یک توافق موقت پیشرفت‌هایی را حاصل آورده‌اند، موجب می‌شود که مذاکرات میان طرفین دچار اضمحلال شود و وضعیت بدتر شود و مسیری برای جنگ فراهم شود.
خبرگزاری ایتارتاس نیز با اشاره به این که ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی نزدیک شده‌اند، نوشت: گروه 1+5 در مذاکرات با ایران تلاش می‌کند تدابیری درباره غنی‌سازی اورانیوم در این کشور، برنامه تولید پلوتونیوم و راکتور اراک اتخاذ کند و اجازه برای بازرسی‌های دقیق‌تر از سایت‌های هسته‌ای ایران را بگیرد.
در گزارش آمده است: ایران هم در مقابل برای لغو تحریم‌های بانکی و نفتی خود تلاش می‌کند و به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها تا راستی‌آزمایی توافق‌هایی که در مذاکرات ایران و گروه 1+5 به دست می‌آید، حفظ خواهد شد.
پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست همه با اشاره به اینکه ایران و گروه 1+5 در آستانه یک توافق موقت قرار گرفته‌اند در عین حال نسبت به شکست این مذاکرات نیز هشدار می‌دهد.
براساس این گزارش، برداشتن گام‌هایی در جهت اعمال تحریم‌های جدید پتانسیل لازم را برای بر هم زدن هر توافق دارد.
روزنامه الشرق الاوسط نیز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: در طول این هفته به طور جدی فعالیت خواهیم کرد و معتقدیم که رسیدن به توافق واقعا ممکن است.
پایگاه اطلاع‌رسانی و اندیشکده بروکینگز هم از امکان دستیابی جامعه بین‌الملل و ایران به حداقل توافقی موقت در آینده نزدیک خبر داد.
رسانه‌های غربی چند روز قبل از مذاکرات ژنو2 (16 و 17 آبان) نیز دستیابی ایران و 1+5 به توافق را قریب‌الوقوع دانسته بودند.
گفتنی است؛ در دور قبلی مذاکرات ژنو نیز پیشاپیش رسانه‌های غربی از توافق میان ایران و 1+5 خبر می‌دادند که البته ایران در مذاکرات باج نداد و مذاکرات ناتمام ماند.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از فرانسه خواست تا در مذاکرات آتی هسته‌ای از موضع خود در قبال ایران کوتاه نیاید و هیچ نرمشی را در برابر تهران نشان ندهد.
به گزارش رویترز، اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل درخصوص مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران و عدم نرمش پاریس در قبال موضوع هسته‌ای ایران در شرایطی است که فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد امروز به سرزمین‌های اشغالی سفر کند.
بر اساس این گزارش، فرانسه عامل اصلی شکست مذاکرات 3 روزه ژنو به شمار می‌رود و مخالفت‌های وزیر خارجه این کشور با طرح‌های پیشنهادی ایران عامل اصلی به بن‌بست رسیدن مذاکرات اخیر بوده است.
دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 قرار است در روزهای 20 تا 22 نوامبر در شهر ژنو برگزار شود. اولاند نیز قصد دارد روز سه‌شنبه برای نخستین بار در 18 ماه گذشته به سرزمین‌‌های اشغالی سفر کند. مشاوران ارشد اولاند بر این باورند که مهمترین موضوع در سفر اولاند به تل‌آویو بررسی مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد بود.
به گزارش تسنیم نتانیاهو در مصاحبه با روزنامه فیگارو تاکید کرد، ما امیدواریم موضع فرانسه در قبال ایران تضعیف نشود. ما به موضع مصمم فرانسه در خصوص مسئله هسته‌ای ایران درود می‌فرستیم. اسرائیل با هرگونه توسعه برنامه هسته‌ای ایران مخالف است و به قدرت‌های جهانی فشار می‌آورد تا از دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران خودداری کنند.
همچنین از سرزمین‌های اشغالی خبر می‌رسد تلاش رژیم صهیونیستی برای مقابله با گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و غرب باعث شد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با طرح ساخت و ساز 24 هزار واحدی در کرانه باختری مخالفت کند و برای جلوگیری از واکنش‌های بین‌المللی دستور توقف پروژه را داد.
روزنامه هاآرتص در این مورد نوشت: بنیامین نتانیاهو در دیدار با اوری آریل، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی درباره پروژه 24 هزار واحدی شهرک‌سازی در کرانه باختری گفت: در حالی که تلاش می‌کنیم جامعه بین‌المللی را برای توافق بهتری با ایران متقاعد کنیم، این پروژه باعث تقابل غیرضروری ما با جامعه جهانی می‌شود.
تحلیلگران معتقدند سر و صدای صهیونیست‌ها در اعتراض به مذاکرات هسته‌ای و نقش فرانسه در دور قبلی مذاکرات ژنو همگی ناشی از یک تقسیم کار است که در راستای منافع غرب دنبال می‌شود.

 


عضو گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و سفیر روسیه در تهران چشم‌انداز توافق نهایی در دور جدید مذاکرات هسته‌ای را مورد تبادل نظر قرار دادند.
حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی بین‌المللی و عضو گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ملاقات با سفیر روسیه در تهران ضمن بررسی آخرین تحولات مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 5+1 در نشست دوم ژنو، چشم‌انداز توافق نهایی در دور جدید مذاکرات که از روز 29 آبان ماه در ژنو تشکیل می‌شود را مورد تبادل نظر قرار داد.
با توجه به حساسیت مقطع کنونی مذاکرات، دو طرف به همکاری بیشتر میان روسیه به عنوان یکی از اعضای موثر گروه 5+1 و جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات آینده تاکید کردند.

 


یک روزنامه زنجیره‌ای مدعی شد رئیس جمهور به خاتمی و هاشمی کم‌اعتنایی می‌کند. روزنامه آرمان تأکید می‌کند روحانی تمایل ندارد او را به واسطه دیگران بشناسند.
این روزنامه اصلاح‌طلب اجاره‌ای می‌نویسد: دولت آقای روحانی هر چند در شکل و فرم از تجارب گذشتگان به لحاظ انتصاب‌ها خوب استفاده کرده ولی خیلی سریع به خودی‌ها، دلسوزان و کسانی که در بوجود آوردن دولت تدبیر و امید از خودگذشتگی کردند، کم‌اعتنایی نشان داد. تجارب آیت‌الله هاشمی و سید محمد خاتمی هر چند به عنوان پشتوانه قوی قابل اتکاء به شمار می‌رود، اما آقای روحانی به لحاظ شخصیتی آنچنان تمایل ندارد او را به واسطه دیگران بشناسند و قابلیت‌های شخصی‌اش را نادیده بگیرند.
در حالی که طلبکاری از دولت در حوزه انتصابات رسم معمول نشریات زنجیره‌ای شده، آرمان نوشت: انتخاب استانداران بسیار کند و بی‌جهت پرحاشیه شده است. وزیر کشور اولویت‌ها در انتخاب استانداران را رسانه‌ای کرد و حق بیش از حد برای نمایندگان مجلس و دیگر صاحب نفوذان استانی در انتخاب استانداران قائل شد. گذاشتن ملاک و معیار بی‌جهت، سطح توقعات را بالا برده است.
نویسنده ادامه می‌دهد: اکنون که صد روز از آغاز به کار دولت روحانی می‌گذرد، هنوز عده‌ای از استانداران، فرمانداران و بخشداران دولت گذشته بر سر کار هستند. این با کدام یک از سیاست‌های دولت یازدهم سازگاری دارد؟ چه کسی باید در استان‌ها و بخش‌ها، سیاست‌های دولت را در بخش خارجی، اقتصادی و اجتماعی تقویت و ترویج کند؟ معیارهایی که خود دولت درست کرده است، دست آن را بسته و قابل قبول نیست که تأخیر در انتخاب استانداران را گردن گروه‌های مقابل یا فشار معتمدین استانی بگذاریم.
این روزنامه خواستار انتخاب استانداران از ائتلاف‌های انتخاباتی اصلاح‌طلب شد و برخلاف واقعیت‌ها مدعی شد استانداران از میان اصولگرایان انتخاب می‌شوند.
بدهکار نگه داشتن دولت و طلبکار بودن از آن در حوزه عزل و نصب‌ها، یکی از رئوس استراتژی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی در قبال دولت به شمار می‌رود.

 


رئیس‌جمهور امروز در حالی برای معرفی گزینه جدید وزارت ورزش و جوانان به مجلس می‌رود که اظهارات وی در جلسه قبلی معرفی سومین گزینه وزارت ورزش با اعتراض‌های جدی نمایندگان و صاحب‌نظران مواجه شد.
دکتر روحانی امروز در جلسه علنی مجلس حضور پیدا می‌کند تا گودرزی را به عنوان نامزد تصدی وزارت ورزش و جوانان معرفی کند. رئیس‌جمهور یک هفته پیش در جریان معرفی سجادی به مجلس و قبل از ورود به موضوع رای اعتماد ضمن اظهاراتی نسنجیده و افراطی، عملا بقیه نامزدها غیر از خود را متهم به تندروی و عدم عقلانیت کرده و با کم‌لطفی نسبت به نیمی از کل جمعیت رای دهنده گفته بود: مردم در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خود‌رایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رای دادند!
این اظهارات اعتراض‌های گسترده رسانه‌ای را برانگیخت و گفته می‌شود یکی از چند دلیل عدم رای اعتماد کافی نمایندگان به سجادی بود.
اکنون که رئیس‌جمهور محترم بنابر اعلام معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری و طبق سنت همیشگی معرفی وزرای پیشنهادی در مجلس حضور پیدا می‌کند، پسندیده است که آن اظهارات به دور از اعتدال و تدبیر اصلاح شود و تمام 37 میلیون نفر شرکت کننده که در انتخابات فارغ از این که به کدام نامزد رای داده‌اند، به عنوان ملت حماسه‌آفرین و به چشم احترام نگریسته شوند.

 


وزیر امور خارجه در صفحه فیس‌بوک که فعالیت در آن به لحاظ قانونی جرم است، می‌گوید امیدوارم در داخل همسویی با اسرائیل نباشد. آیا معنای اعتدال دولت یعنی اینکه مخالف و منتقد ما صهیونیست است؟
روزنامه وطن امروز با طرح این پرسش به نقد رفتار رسانه‌ای دکتر ظریف، از شکستن حریم قانون درباره فیس‌بوک تا عدم مصاحبه با خبرنگاران ایرانی در ژنو و ترجیح شبکه بی‌بی‌سی پرداخت. این روزنامه با بیان اینکه طبق قانون شبکه فیس‌بوک به خاطر نقش‌آفرینی در حوزه‌های جاسوسی و عملیات روانی دشمن فیلتر شده، ابتدا روشن می‌کند:
صفحه فیس‌بوک دکتر ظریف به زبان فارسی به روزرسانی و اداره می‌شود؛ اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان این صفحه ایرانی هستند؛ بیشترین بازخورد اتفاقات این صفحه در داخل کشور است؛ مخاطب این صفحه به وضوح ایرانیان هستند نه ملت‌های جهان؛ تاکنون در چند نوبت وزیر امور خارجه خبر از هک صفحه فیس‌بوک‌شان داده‌اند.
این روزنامه سپس می‌پرسد: اگر هدف دولت از مستثنا کردن صفحه وزیر امور خارجه در یک شبکه اجتماعی (با اهداف جاسوسی ثابت شده) «دیپلماسی عمومی» در زمین حریف است چرا اکثر خبرسازی‌ها با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب ایرانی صورت گرفته است؟ زبان فارسی صفحه،‌ خوانندگان ایرانی و مخاطب قرار دادن ایرانیان در داخل کشور در اغلب قریب به اتفاق پست‌ها از چه رو است؟
نویسنده سپس با انتقاد از ادعای غیرواقعی تقابل میان آمریکا و رژیم صهیونیستی از یک سو و برجسته کردن نقش فرانسه از سوی دیگر- در قبال کمرنگ کردن نقش کاخ سفید در دشمنی با ایران- می‌نویسد: پروژه دوگانه‌سازی آمریکا و اسرائیل شکست خورد و فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز نقش پلیس بد را بازی می‌کرد... یک متخصص روابط بین‌الملل چطور تصور می‌کند فرانسه به صورت ناگهانی تبدیل به ابرقدرتی جهانی شده که قدرت بر هم زدن نقشه‌های جان‌کری را بر سر میزی با حضور 7-8 نفر پیدا کرده است؟! مثال خوبی نیست اما آیا کسی باور می‌کند سوریه حکومت ایران را اداره کند؟
این روزنامه با بیان اینکه بازی جان‌کری و لوران فابیوس در ژنو از پیش مدیریت شده بود و پیش از بازگشت به کشورشان به حمایت رسمی از مواضع یکدیگر اقدام کردند، می‌افزاید: جالب است که مجموعه رسانه‌های زنجیره‌ای داخل کشور اظهارات کری در حمایت از موضع فابیوس را بایکوت کردند.
وطن امروز با انتقاد از عدم مصاحبه دکتر ظریف با ده‌ها خبرنگار ایرانی در ژنو و ترجیح «بی‌بی‌سی فارسی» و بیان اینکه «آیا پایه‌های اقتصاد سرمایه‌داری را نمی‌بینید که به دوش صهیونیست‌های یک درصدی استوار است؟» می‌نویسد: بدترین اتفاقی که به واسطه مدیریت صفحه فیس‌بوک از سوی دکتر ظریف در میان بخشی از مخاطبان نهادینه شد دشمن خواندن هر فرد و جریان سیاسی است که با تحلیل‌های یک خطی و بدون سند و مدرک ارائه شده در این صفحه مخالفت ورزید! اینکه وزیر امور خارجه کشورمان ابتدا یک مصاحبه رسانه‌ای به شبکه «بی‌بی‌سی انگلیس» هدیه می‌کند و سپس در صفحه اختصاصی ایشان پیش از عزیمت به کشور عنوان می‌شود: «امیدوارم در داخل همصدایی با اسرائیل نباشد» یعنی آماده‌باش به تیم عملیات روانی تا به هر که مخالف این تحلیل بی‌پشتوانه حرفی زد می‌توان انگ «همصدایی با اسرائیل چسباند! آیا اعتدال یعنی مخالف تحلیل ما «صهیونیست» است؟!»
نویسنده با بیان اینکه مصداق دیپلماسی عمومی (با خارج) عملاً در فیس‌بوک که در اختیار شبکه‌های جاسوسی دشمن است، گم شده ادامه می‌دهد شبکه‌هایی مانند بی‌بی‌سی شبکه غیر قانونی فیس‌بوک را نماد کل کشور جلوه می‌دهند... مشکل اینجاست که فرزندان انقلاب در برابر نقدهای دلسوزانه متخصصان پویا نیستند و از پاسخ‌دهی به رسانه‌های داخلی سر باز می‌زنند و این برای منافع ملی خطر دارد.

 


دو مقام آمریکایی مطلع از مذاکرات هسته‌ای می‌گویند کاخ سفید در مذاکرات ژنو تخفیف‌هایی به ایران خواهد داد که نتواند حتی به عنوان مسکن در برابر فشار تحریم‌ها عمل کند!
خبرگزاری آسوشیتدپرس که با دو مقام آمریکایی مطلع از مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرده، می‌نویسد آنچه در مذاکرات ژنو مطرح است، تخفیف‌های جزئی و کم‌اهمیت به ایران در زمینه تحریم‌ها در مقابل باز داشتن ایران از فعالیت‌های هسته‌ای است. این تخفیف برخلاف برآوردهای اغراق‌آمیز است و محدود و موقت و برگشت‌پذیر می‌باشد.
این دو مقام آمریکایی با بیان اینکه اجازه ندارند به طور علنی در مورد مذاکرات سخن بگویند و بنابراین مایل به عدم افشای نام هستند، همچنین گفته‌اند: اگر توافق در ژنو به ایران اجازه دهد بخشی از پول بلوکه شده خود را بازگرداند، این پول چندان کافی نخواهد بود تا بتواند اثرات تحریم‌ها را تسکین دهد. گذشته از این، تحریم‌های سخت، نظیر تحریم تجاری آمریکا، محدودیت بانک‌ها و استفاده ایران از درآمدهای نفتی و همچنین تحریم‌‌های اعمال شده به دلیل حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر همگی به قوت خود باقی خواهند ماند.
آسوشیتدپرس نوشت: اگر ایران دسترسی محدودی به برخی از دارایی‌هایش بیابد، همچنان در انتقال و استفاده از پول مشکل خواهد داشت چرا که ایران دسترسی به بانکداری بین‌المللی ندارد.
پیش از این اوباما و جان‌کری تصریح کرده بودند که ساختار اصلی تحریم‌ها در مذاکرات با ایران دست نزده باقی خواهد ماند حال آن که در مقابل آمریکا توقعات گزافی نظیر تعلیق غنی‌سازی 20 درصد، کاهش کمیت و کیفیت فعالیت سانتریفیوژها و تعلیق شروع به کار رآکتور آب سنگین اراک و... را مطرح می‌کند.
در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: برخلاف برخی تصورات در کنگره تحریم‌های بیشتر ایران را به نقطه تسلیم نمی‌‌رساند تا برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند. این فرهنگ مقاومت است.

 


بانهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای محمد یحیی در غم از دست دادن پدر گرامی خود سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌های عزادار برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی خواستاریم.
***
همچنین با خبر شدیم همکارمان آقای بهزاد پاشایی یکی از نزدیکان خود را از دست داده ‌است ضمن تسلیت به ‌ایشان و دیگر خانواده‌های معزا برای آنمرحومه غفران الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10