(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26 آبان 1392 - شماره 20641

عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد داد
یارانه کالا جایگزین پرداخت نقدی شود
با ابلاغ گمرک
واردات خودرو با ارز بانکی ممنوع شد
سخنگو اعلام کرد
راهکارهای ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری کالاها
کوتاه اقتصادی
2 خودروی جدید تاکسی می‌شود
عضویت مجدد ایران در هیأت رئیسه اتحادیه تأمین اجتماعی
پیشنهاد دامداران‌به دولت درباره قیمت شیر
اموال مازاد بانک‌ها در بورس کالا معامله می‌شود
بلومبرگ گزارش داد
کسری 8/41 میلیارد دلاری تراز تجاری آمریکا
ارزش بورس به مرز 380 هزار میلیارد تومان رسید
معاون وزیر نفت اعلام کرد
برنامه دولت برای افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت
ثروتی خبر داد
طرح مجلس برای اصلاح قانون بودجه
   


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالا دولت در بودجه سال 93 روشی ترکیبی را برای اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها در پیش می‌گیرد.
علی‌محمد احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدس من این است که دولت بین روش‌های مختلف پرداخت یارانه مردد است و ممکن است در بودجه سال 93 به صورت ترکیبی عمل کند یعنی به بخشی نقدی یارانه پرداخت کند، به بخشی کالا بدهد و بخشی را هم حذف کند.
وی افزود: ظاهرا دولت خودش هنوز به جمع‌بندی نرسیده و حدس و گمان‌هایی به شکل پراکنده توسط مسئولین مطرح می‌شود البته نهایتا باید آقای نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت تصمیم نهایی در این رابطه را اعلام کند.
نماینده مردم دهلران در مجلس اضافه کرد: به نظر می‌رسد دولت در حال حاضر به این جمع‌بندی رسیده که با شیوه موجود پرداخت یارانه نقدی آن هم به شکل فراگیر قادر به ادامه کار نیست و حتی اگر کسری هزار میلیاردی امسال را به هر شکل جبران کند، قطعا برای سال آینده با مشکل مواجه است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: قطعا مجلس در بودجه 93 به بند 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها درباره نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از هدفمندی بیشتر توجه می‌کند و اجازه نخواهدداد که یارانه به همه خانوارها یکسان پرداخت شود.
احمدی با بیان اینکه یارانه می‌تواند مستقیم، غیرمستقیم، نقدی، غیرنقدی و یا کالایی باشد، اظهار کرد: در مواردی ارائه کالا دارای پیامد مثبت برای خانوار است مثلا اگر توزیع شیر خشک، پروتئین یا هر چیزی که اثر مثبت روی خانواده داشته باشد، بهتر است پرداخت به صورت کالایی و به شکل بن باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کس با کوپنی کردن اقتصاد موافق نیست، گفت: ارائه کالا با کوپن فرق دارد. دولت می‌تواند رفاه کارت برای هر کس تعریف کند و معادل سهم نقدی فرد را برای او اعتبار بگشاید و این مبلغ تنها در ازای خرید کالا قابل استفاده باشد در این صورت فرد می‌تواند کالا را که موثر در رشد خانواده است، استفاده کند و هم از پرداخت نقدی جلوگیری می‌شود. در این روش دولت می‌تواند با تولیدکننده یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل رفاه توافقی داشته باشد همچنان که این کار در کشورهای دیگر از جمله آمریکا نیز انجام می‌شود.
احمدی در پایان با بیان اینکه ادامه شیوه فعلی پرداخت یارانه نقدی به مصلحت نیست، گفت: اگر دولت در تدوین بودجه 93 توجه لازم را به ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها نداشت، مجلس حتما به شکل شفاف این موضوع را در بودجه لحاظ خواهد کرد که اگر دولت حتی نمی‌خواهد یارانه برخی افراد را حذف کند، پرداخت یکسان به تمام خانوارها نداشته باشد.

 


گمرک ایران در ابلاغیه‌ای تاکید کرد: از این پس واردات خودروهای خارجی صرفا با ارز متقاضی صورت می‌گیرد و شبکه بانکی مجاز به اختصاص ارز بانکی به آنها نخواهد بود.
گمرک ایران در دستورالعملی به کلیه گمرکات کشور درباره واردات انواع خودروهای سواری وارداتی اعلام کرد: طبق نامه سازمان توسعه تجارت، واردات انواع خودروهای سواری خارجی تنها با ارز متقاضی امکان‌پذیر خواهد بود.
بر پایه این گزارش: در دستورالعمل مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک آمده است: طبق اعلام سازمان توسعه تجارت مبنی بر واردات انواع خودروهای سواری خارجی، از این پس واردات خودروهای خارجی صرفا با ارز متقاضی صورت می‌گیرد.
همچنین در این ابلاغیه آمده است: در صورت دریافت هرگونه ثبت سفارشات قبلی، شبکه بانکی کشور مجاز به اختصاص ارز بانکی به آنها نخواهد بود و فقط می‌تواند با ارز متقاضی نسبت به کارسازی آن اقدام نماید.
یادآور می‌شود: واردات خودرو با ارز مرجع یا همان بانکی در سال 91 به طور رسمی ممنوع شد و پس از مدتی با اعلام اولویت‌های 10گانه، دولت واردات خودروهای 2500 سی‌سی به بالا را به کشور به طور کلی ممنوع کرد، سایر خودروهای با مصرف سوخت پایین‌تر با ارز آزاد اجازه واردات داشتند.

 


سخنگوی ستاد تنظیم بازار 3 راهکار برای قیمت‌گذاری کالاها تعریف کرد و گفت: در این سناریوها ضابطه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حاکم است و هیچ کالایی از نظارت مستثنی نیست.
علی پورکاوه در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضوابط جدید قیمت‌گذاری کالاها پس از خروج آنها از قیمت‌گذاری دستوری گفت: براساس تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار، کالاها را برای قیمت‌گذاری در 3 گروه تقسیم کردیم.
وی ادامه داد: در گروه اول که عمدتا کالاهای اساسی قرار دارند هم مشمول قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت هستند و هم نظارت بر قیمت این کالاها توسط این سازمان انجام می‌شود.
پورکاوه درباره کالاهای گروه دوم با تاکید بر این که قیمت‌گذاری این کالاها توسط انجمن‌ها و تشکل‌های قیمت‌گذاری انجام می‌شود اظهار کرد: قیمت‌گذاری این دسته از گروه‌های کالایی هر چند توسط بخش خصوصی انجام می‌شود ولی ضابطه‌های قیمت‌گذاری را همچنان سازمان حمایت تعیین می‌کند.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره گروه سوم کالایی بیان کرد: قیمت‌گذاری این گروه از کالاها توسط واحدهای تولیدی و بر اساس ضابطه‌های سازمان حمایت انجام می‌شود.
وی با تاکید بر این که در هر سه گروه از کالاها ضابطه سازمان حمایت حاکم است تصریح کرد: به هیچ عنوان با واگذار کردن، قیمت‌گذاری این کالاها از نظارت مستثنی نخواهد شد.
بنابراین گزارش: بر اساس تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت از این پس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران زیرنظر معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد.
بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری دستوری در این ستاد متوقف و قرار است قیمت کالاها در جریان تولید، عرضه و تقاضا تعیین شود.
به گفته پورکاوه، از این پس هیچ قیمت دستوری برای هیچ کالایی تعیین نمی‌شود و تنظیم و قیمت‌گذاری کالاهای دستوری بر اساس فرآیندهای تعریف شده در بازار انجام می‌شود.

 


* مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی از برداشت هفت میلیون تن نیشکر از مزارع کشور در سال جاری خبر داد. محمدرضا درگاهی از برداشت این میزان نیشکر از مزارع کشور در سال جاری به عنوان رکورد جدید در تولید این محصول خبر داد.
* معاملات روز شنبه فرابورس با داد و ستد بیش از 49/57میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود 7/1122 میلیارد ریال پایان یافت و شاخص فرابورس 76/1 درصد رشد را ثبت کرد. در جریان معاملات دیروز شاخص فرا بورس با 22/14واحد افزایش نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته معادل 76/1 درصد رشد داشت و بر روی عدد 02/822 ایستاد.
* با پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و تایید رئیس‌جمهور، سیدصفدر حسینی و محمد نهاوندیان جایگزین محمدرضا فرزین و کوروش پرویزیان در شورای پول و اعتبار شدند.
* به منظور فراهم شدن امکان تهیه و ارائه گزارش عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر و تعیین سهم این تعاونی‌ها از ساخت و ساز در کشور، سامانه تعاونی‌های مسکن متعارف ایجاد شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: به منظور امکان تهیه و ارائه گزارش عملکرد شرکت‌های تعاونی مسکن و تعیین سهم اینگونه تعاونی‌ها از سهم ساخت و ساز کل کشور؛ سامانه تعاونی‌های مسکن متعارف به عنوان زیرسامانه «سامانه نظارت بر تعاونی‌های مسکن مهر» ایجاد شد که دسترسی به آن با آدرس nezaratmehr.mcls.gov.ir امکانپذیر خواهد بود.
* میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در شش‌ماه نخست امسال از مرز یک میلیارد و 439 میلیون دلار عبور کرد. در این مدت حجم مبادلات تجاری (صادرات و واردات) بدون احتساب میعانات گازی به ارزش 34 میلیارد و 567 میلیون دلار و وزن آن به میزان 51 میلیون و 567 هزار تن رسید. یادآور می‌شود از مجموع از 3/2 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال 91 نزدیک به 70 درصد آن منحصر به قراردادهای مربوط به کشور عراق است.
* در جریان معاملات دیروز بورس انرژی در بازار مشتقه و در تابلوی برق 1654 قرارداد سلف موازی استاندارد برق بسته شد. به گزارش بورس انرژی، این حجم معامله در 25 نوبت در نمادهای بار پایه، پیک و میان باری روزانه برای تحویل در روزهای مختلف آذر انجام شده و ارزش کل معاملات به حدود 3 میلیارد و 660 میلیون ریال رسیده که بیشترین حجم معاملات به نماد 7 آذرماه اختصاص داشته است. در پایان جلسه معاملاتی دیروز همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه و میان باری روزانه و کم‌باری روزانه تاریخ 29 آبان متوقف شده تا فرآیند تحویل آن آغاز شود و از طرفی نمادهای بار پیک روزانه و بار پایه روزانه و میان باری روزانه و کم باری روزانه تاریخ‌های 22، 2، 23 و 25 آذرماه گشایش یافت.
* معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به بدهی 15 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به بانک‌ها و بخش خصوصی اظهار کرد: به دولت و مجلس پیشنهاد کرده‌ایم که مراجع قانونی این ما به التفاوت را تامین اعتبار کنند؛ اگر این امکان فراهم شود تعهدات مالی خود را انجام می‌دهیم. هوشنگ فلاحتیان گفت: تاکنون امکان دریافت ما به التفاوت قیمت تمام شده و قیمتهای تکلیفی برای وزارت نیرو فراهم نشده است.

 


رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از ورود تاکسی‌های تیبا و ام.وی.ام به ناوگان تاکسیرانی کشور خبر داد.
سید مجتبی شفیعی با اشاره به ورود تاکسی تیبا به ناوگان تاکسیرانی کشور، گفت: از 2 هفته گذشته تاکنون ثبت‌نام برای واگذاری تاکسی تیبا به جای تاکسی‌های فرسوده آغاز شده است.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه برای خودروی تیبا وام 12 میلیون تومان در نظر گرفته شده که صاحبان خودروهای فرسوده در صورت تحویل لاشه خودروی خود 5 میلیون تومان دریافت می‌کنند، تصریح کرد: در مجموع کل تسهیلات حدود 17 میلیون تومان بوده و راننده مبلغی بالغ بر یک یا دو میلیون تومان برای نوسازی باید پرداخت کند.
این مقام مسئول با اعلام اینکه در ماه‌های اخیر بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته توافقاتی میان بانک‌ها و خودروسازان شد که نهایتا بر اساس درخواست‌های موجود در حال حاضر سه خودرو قابلیت تحویل دادن به ناوگان تاکسیرانی شهری حاصل شد، اظهار داشت: از این رو برای درون شهری خودروی تیبا و سمند و برای برون شهری خودروی ام.وی.ام هستند که البته این خودرو در حال حاضر فقط بنزین‌سوز است.
وی افزود: بر اساس استعلامی که گرفته شده رانندگان تاکسی متقاضی این خودروها هستند چرا که از نظر اقتصادی این خودروها به صرفه هستند و ورود این خودرو نیاز کشور را برطرف می‌کند.
شفیعی با بیان اینکه در شرایطی نیستیم که بتوانیم به صنعت خودروسازی آرمانی نگاه کنیم، افزود: اگر شرایط خودروسازی و اقتصادی تاکسیرانی در حدی بود که از تاکسی‌های با کیفیت‌تر بهره ببرند مشکلی نداشتیم، اما خودروسازان به دلیل توجیه اقتصادی نمی‌توانند خودروی با کیفیت‌تر ارائه دهند.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با یادآوری اینکه رانندگانی که مالک خودروهای فرسوده هستند هرچه سریع‌تر به سازمان تاکسیرانی مربوطه مراجعه کنند، تاکید کرد: خودروی تیبا در حال تولید بوده و در فاز اول بر اساس توافقاتی که با سایپا داشتیم 20 هزار خودرو تولید خواهد شد. این خودروها با رنگ زرد خورشیدی که مخصوص تاکسی است وارد ناوگان خواهد شد.
این مقام مسئول، در ادامه با اشاره به مشکلات پراید یادآور شد:‌ حدود 4 سال پیش خودروی پراید مورد بررسی قرار گرفت و نتوانست ضوابط و شرایط لازم را برای تاکسی شدن پاس کند. عمده ایراد خودروی پراید بیشتر به دلیل ضعف موتور خودرو و همچنین ایمنی آن بود البته یکی دیگر از موارد ظرفیت قسمت عقب خودرو بود که سه نفر به راحتی نمی‌توانستند جا بگیرند. در آن زمان این خودرو تایید نشد که البته در کنار خودروی پراید، روآ هم نتوانست تاییدیه بگیرد.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت خاطرنشان کرد: در این حین ضوابط دیگری هم در دولت به عنوان محدودیت‌هایی مانند کیسه هوا و ترمز ای‌بی‌اس مطرح شده بود که این موارد هم به شاخص‌های خودروی مورد تایید ستاد سوخت اضافه شد.

 


سازمان تأمین اجتماعی ایران به عضویت مجدد در هیأت‌رئیسه اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی انتخاب شد.
سومین نشست جهانی تأمین اجتماعی در دوحه قطر برگزار شد. هیئت رئیسه این اتحادیه از ارکان اصلی محسوب می‌شود و متشکل از رئیس سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی، دبیر کل، خزانه‌دار و اعضای منتخبی است که به نمایندگی از مناطق مختلف جهان در این شورا حضور می‌یابند.
سومین نشست جهانی تأمین اجتماعی که بزرگ‌ترین رویداد آن محسوب می‌شود 19 لغایت 24 آبان در دوحه قطر برگزار شد و سازمان تأمین اجتماعی ایران با شرکت در رأی‌گیری به عضویت هیأت رئیسه انتخاب شد. سازمان تأمین اجتماعی بیش از 50 سال است که در اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) عضویت دارد. این اتحادیه در حال حاضر 338 عضو از 159 کشور جهان دارد.
سازمان تأمین اجتماعی ایران برای یک دوره 3 ساله 2014-2016 به عضویت مجددهیأت رئیسه این اتحادیه انتخاب شد.

 

صمیم‌گیری قیمت شیر در آینده یا نهاده‌های تولید را به همان قیمت گذشته در اختیار دامداران قرار دهد یا به آن‌ها اجازه دهد به اندازه مابه‌التفاوت هزینه‌های تولیدشان قیمت شیر خام را افزایش دهند.
سیروس روستا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از حذف ارز مرجع از واردات نهاده‌های تولید که بیش از 70 درصد در هزینه‌های تولید محصولات و فرآورده‌های لبنی تاثیر دارد، دامداران مجبور شدند با نقدینگی بیشتری به تولید خود ادامه دهند و آن‌هایی که توان ادامه تولید را نداشتند یا میزان تولید را کاهش دادند و یا از چرخه تولید خارج شدند.
وی افزود: برای ادامه افزایش تولید گوشت، شیر و سایر فرآورده‌های لبنی در سال جاری و سال‌های آینده، باید هزینه‌های افزایش یافته تولید جبران شود در غیر این صورت نمی‌توان نسبت به آینده تولید این محصولات استراتژیک امیدوار بود.
رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار که قرار بود درباره بررسی قیمت شیر تصمیم‌گیری شود به دلیل قتل معاون وزیر تجارت کنسل شد که امیدواریم در این هفته جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل و تصمیم‌های مناسبی در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان اتخاذ شود.
روستا تاکید کرد: دامداران در جلسه ستاد تنظیم بازار این دو راهکار را ارائه می‌دهند که اگر ادامه تولید محصولات دامی و فرآورده‌های لبنی اهمیت ویژ‌ه‌ای در تامین امنیت غذایی دارد باید اجازه افزایش قیمت را براساس افزایش هزینه‌های تولید به دامداران بدهند یا شرکت پشتیبانی امور دام مانند گذشته موظف شود نهاده‌های تولید را به قیمتی که در ابتدای امسال مشخص شده، در اختیار دامداران قرار دهد.
بنابراین گزارش: ستاد تنظیم بازار پیش از این برخی جلسات هفتگی خود را لغو کرد و اگر هفته آینده تشکیل جلسه دهد، از آخرین جلسه رسمی‌اش بیش از یک ماه می‌گذرد.

 


مدیرعامل بورس کالای ایران از آغاز معاملات اموال مازاد بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌ها در آینده بسیار نزدیک در تالار سوم بورس کالا خبر داد.
حسین پناهیان در گفت‌وگو با مهر در مورد آخرین رایزنی‌های بورس کالا با بانک مرکزی برای عرضه سکه نقدی در این بورس گفت: بورس کالا پیشنهادات خود را به بانک مرکزی ارائه کرده و در حال حاضر بازار سکه بازار ثابت و متعادلی را دارد و نوسان زیادی در این بازار به چشم نمی‌خورد.
مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: با این وجود بورس کالا آمادگی خود را به بانک مرکزی اعلام کرده و هر زمان که آنها بخواهند بورس کالا با توجه به اینکه بسترهای معاملاتی، قانونی، سخت‌افزاری و نرم‌‌افزاری را آماده کرده می‌توانند عرضه نقدی سکه در بورس کالا را آغاز کنند.
وی در مورد زمان آغاز معاملات اموال مازاد بانک‌ها و دستگاه‌ها در بورس کالای ایران نیز گفت: بورس کالا تالار سومی تحت عنوان تالار معاملات فرعی بورس کالا را از ابتدای سال جاری راه‌اندازی کرده است. بورس کالا در حال حاضر 3 تالار دارد، یکی تالار اصلی که کالاهای پایه در آن معامله می‌شود، تالار دوم مختص ابزارهای مالی است و در تالار سوم نیز سه دسته کالا مورد معامله قرار می‌گیرد.
پناهیان دسته اول را کالاهای غیرمنقول، دسته دوم را کالاهایی که شرایط پذیرش در تالارهای اول را از دست داده‌اند و دسته سوم کالاهایی هستند که شرایط و استانداردهای لازم را ندارند اعلام و تصریح کرد: بر این اساس بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معاملات کالاهای غیرمنقول آماده شده است.
مدیرعامل بورس کالای ایران از انجام مذاکراتی با بانکها، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان فروش اموال تملیکی و سایر دستگاه‌ها برای مزایده و فروش اموال مازاد خبر داد و عنوان کرد: در آینده بسیار نزدیک شاهد آغاز معاملات اموال مازاد دستگاه‌ها و کالاهای غیرمنقول در بورس کالا خواهیم بود.
بازدید سفیر ژاپن از بورس کالای ایران
در راستای گسترش مناسبات بین‌المللی، سفیر ژاپن از بورس کالای ایران بازدید کرد.
کوجی هاندا سفیر ژاپن در ایران و هیروکی سوئه موری رئیس بخش بازرگانی این سفارتخانه از بورس کالای ایران و تالار معاملات این بورس بازدید کردند.
در نشست حسین پناهیان مدیرعامل این بورس با هیأت عالیرتبه سفارت ژاپن، تاریخچه تاسیس بورس کالا در ایران، قوانین و مقررات، ساختار نظارتی، محصولات پذیرش شده، فرآیند تسویه و پایاپای، نحوه معاملات در تالار صادراتی و نقش بورس کالای ایران در اقتصاد ملی و بازار سرمایه تشریح شد.
سفیر ژاپن در این دیدار با اشاره به فعالیت بورس‌های کالایی در ژاپن که از جمله قدیمی‌ترین بورس‌های کالایی در جهان به شمار می‌روند، بر حوزه‌های بالقوه همکاری مشترک بین بورس کالای ایران و بورس‌های کالایی ژاپن به‌ویژه در زمینه آموزش و تبادل فن‌آوری تاکید کرد.
همچنین در این دیدار مدیرعامل بورس کالای ایران و سفیر ژاپن از فراهم نمودن بستر مناسب برای ارتباط کارگزاران بورس‌های کالایی ژاپن و ایران و همچنین آشنایی شرکتها و تولیدکنندگان ژاپنی و ایرانی با معاملات در بورس‌های کالایی دو کشور استقبال کردند. در پایان این دیدار، نشان بورس کالای ایران توسط دکتر پناهیان به سفیر ژاپن اهدا گردید.
بورس کالای ایران در راستای گسترش مناسبات بین‌المللی و توسعه ارتباطات با بورس‌های جهان، تعامل و همکاری با سفارتخانه‌های سایر کشورها را در دستور کار خود قرار داده است و دیدار سفیر ژاپن از بورس کالای ایران نیز در این راستا صورت گرفت.

 


کسری تجاری آمریکا پس از طی سیر صعودی 4 ماهه در سپتامبر و بیش از پیش‌بینی قبلی گسترش یافت، این امر نشان‌دهنده افزایش واردات کالای مصرفی و تجهیزات قیمتی به داخل خاک آمریکاست.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، صادرات آمریکا برای سومین ماه است که با کاهش روبه‌رو می‌شود.
بر اساس اطلاعات وزارت بازرگانی آمریکا؛ شکاف نموداری میان کالا و خدمات تجاری با افزایشی 8 درصدی به 8/41 میلیارد دلار رسید، این رقم برای ماه آگوست 7/38 میلیارد دلار بوده است.
سایت بلومبرگ در نظرسنجی از 72 اقتصاددان، کسری تجاری آمریکا را در میان مدت 39 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بود.
واردات فزاینده موبایل و خودرو از تولیدکنندگان خارج از آمریکا به این کشور رکورد جدیدی از خود برجا گذاشته است.
پیشرفت محدود در بازارهای خارجی باعث کاهش تقاضا برای کالاهای ساخت آمریکا شده، این امر نشان دهنده این است که اقتصاد آمریکا به زمان طولانی نیاز دارد، تا توان تجاری خود را افزایش دهد.
همچنین واردات آمریکا با افزایشی 2/1درصدی به 7/230 میلیارد دلار رسیده که این آمار بیشترین میزان از نوامبر 2012 است.
واردات محموله‌های گوشی مانند آی فون شرکت اپل نیز افزایش یافته است.
همچنین واردات هواپیماهای غیرنظامی، نیمه رساناها و لوازم جانبی رایانه نیز نشان‌ دهنده افزایش حجم واردات این محصولات است.
تقاضا برای خودروهای وارداتی هم با افزایشی 887 میلیارد دلاری به 1/27 میلیارد دلار در ماه سپتامبر رسیده است.

 


ارزش بازار سرمایه در نخستین روز هفته به مرز 380 هزار میلیارد تومان رسید.
در بازار مثبت دیروز بیش از 881 میلیون سهم به ارزش 347 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 379 هزار میلیارد تومان بالغ شد.
به گزارش ایسنا، همچنین شاخص بورس تهران در اولین روز معاملاتی هفته روند صعودی خود را آغاز کرد و با رشد 740 واحدی مواجه شد و دوباره به کانال 77 هزار واحدی رسید.
در بازار روز شنبه افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها باعث شد تا دماسنج بازار سرمایه از نیمه 77 هزار واحدی عبور کرده و در کانال 77 هزار و 673 واحد قرار بگیرد. همچنین شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، تاپیکو، مخابرات، ایران خودرو، فولاد مبارکه، بانک پارسیان، ملی مس و پالایش نفت اصفهان تاثیر 215 تا 20 واحدی در شاخص بورس گذاشتند.
در مقابل اکثر شرکت‌های بانکی منفی شده و شرکتهای بانک ملت، تجارت، صادرات به همراه شرکت کشتیرانی، پالایش بندرعباس، فولاد خوزستان و بانک سینا مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.
از اتفاقات جالب بازار دیروز بازگشایی نماد ایران خودرو بعد از تعدیل منفی 316 ریالی برای هر سهم بود که علی‌رغم تعدیل منفی این سهم با افزایش قیمت هفت درصدی همراه شد و قیمت آن به 290 تومان رسید!
در بازار دیروز هلدینگ خلیج‌فارس، سرمایه‌‌گذاری ساختمان ایران و پتروشیمی خارک از بهترین تقاضای خرید برخوردار شده و بانک تجارت، جام دارو و سرمایه‌‌گذاری صنعت نفت بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
کوچکترین سهامدار ایرانی
در همین حال شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: نوزاد 9 روزه تهرانی با دریافت کد سهامداری رکورد کوچکترین سهامدار ایرانی را شکست.«امیر کسری ذاکری‌‌پور» نوزادی است که پدرش با دریافت کد سهامداری،‌لقب کوچک‌ترین سهامدار بورس را به نام فرزندش به ثبت رسانده است.محمد ذاکری‌پور پدر این نوزاد،‌هدف از این کار را آشنایی و ترغیب مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، آشنایی فرزندش با فرهنگ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری اعلام کرد.پیش از این نوزاد 25 روزه کردستانی، لقب کوچک‌ترین سهامدار بورس را در سال 1392 به خود اختصاص داده بود اما امیر کسری ذاکری‌پور این رکورد را بهبود بخشید.

 


معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات برنامه‌های دولت برای افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت خودروهای شخصی از آغاز عرضه این فرآورده نفتی از پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: سهم گازوئیل تا سقف 24 درصد در سبد سوخت افزایش می‌یابد.
عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره مهمترین برنامه‌های در دست اجرای دولت به منظور افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت خودروها، گفت: افزایش سهم گازوئیل کم گوگرد در سبد سوخت خودروها دارای سه مزیت، افزایش امنیت انرژی، ارتقای استانداردهای زیست محیطی و احیای اقتصاد انرژی در کشور است.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باتأکید بر اینکه مصرف گازوئیل در مقایسه با بنزین دارای راندمان بالاتری در ناوگان حمل و نقل کشور است، تصریح کرد: از این رو مصرف گازوئیل در مقایسه با بنزین در یک محدوده پیمایش ثابت حدود 30 درصد مصرف، آلایندگی کمتر و میزان پیمایش بالاتری دارد.
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه گازوئیل در مقایسه با بنزین به دلیل راندمان بالاتر، از آلودگی زیست محیطی کمتری برخوردار است، اظهار داشت: از سوی دیگر افزایش سهم این فرآورده نفتی منجر به متنوع‌سازی سبد سوخت خودروها و کاهش وابستگی به مصرف بنزین می‌شود.
این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که سهم گازوئیل در سبد سوخت خودروها تا چند درصد قابل افزایش است؟ بیان کرد: براساس مصوبات دولت، سهم گازوئیل در سبد سوخت تا 24 درصد قابل افزایش است.
کاظمی همچنین در خصوص برنامه زمان‌بندی آغاز عرضه گازوئیل کم گوگرد و مطابق با استانداردهای یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا هم توضیح داد: مطابق با ظرفیت فعلی تولید گازوئیل کم گوگرد در پالایشگاه‌های نفت،‌امکان عرضه این فرآورده نفتی برای خودروهای شخصی در جایگاه‌ها در سال جاری وجود دارد.معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنیم از اواخر سال جاری امکان عرضه گازوئیل کم گوگرد به منظور تأمین سوخت خودروهای شخصی آغاز شود، افزود: براین اساس در جایگاه‌ها با اختصاص یک مخزن و چند نازل امکان عرضه و توزیع گازوئیل یورو 5 فراهم می‌شود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره نقاط عرضه گازوئیل به خودروهای شخصی، گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تولید گازوئیل کم گوگرد در پالایشگاه‌های نفت تهران و شازند، از این رو اولویت عرضه با مسیرهای پر رفت و آمد تهران با استان‌های حاشیه دریای خزر خواهد بود.
این عضو هیأت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به رفت و آمد گسترده خودروهای سواری نیمه سنگین ویژه حمل بار، عرضه گازوئیل برای خودروهای شخصی در این مسیرها در اولویت قرار دارد، تأکید کرد: همچنین این مسیرها به مبادی تولید و ذخیره‌سازی گازوئیل هم نزدیک هستند.
کاظمی همچنین با اشاره به طراحی اولین موتور پایه گازوئیل سوز خودروهای شخصی، بیان کرد: قطعاً در این نسل جدید خودروها ، مصرف گازوئیل از راندمان بالاتری برخوردار است.

 


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تهیه طرحی برای اصلاح قانون بودجه خبر داد.
موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اصلاحیه قانون برنامه و بودجه در قالب طرحی از سوی نمایندگان بررسی و مطالعه شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه طرح اصلاح قانون بودجه اکنون توسط هیئت رئیسه اعلام وصول شده است، گفت: این طرح در اختیار نمایندگان قرار گرفته و به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: این طرح درخصوص اصلاح قانون بودجه است و طی یک سال در کار گروهی با حضور نماینده دیوان محاسبات بررسی شده است.
ثروتی درباره سرفصل های این طرح گفت: این طرح به تمام مواردی که باید از قبل از زمان ارائه بودجه به مجلس و قوانینی که در زمان تنظیم بودجه باید مد نظر باشد، توجه دارد.
وی عنوان کرد: اصلاح سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنجم که باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد، به انضمام روش تهیه و تصویب بودجه و تخصیص آن و نیز تفریغ بودجه در این طرح پیش‌بینی شده است.
به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این طرح، تمامی مراحل بودجه اصلاح شده و اصلاحات در اختیار نمایندگان قرار گرفته که در صورت تصویب آن کار برای دولت و مجلس شفاف می‌شود.
ثروتی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تصویب آن تا قبل از ارائه بودجه 93 در مجلس وجود دارد، گفت:‌در صورتی که این طرح در اولویت کار نمایندگان قرار گیرد، امکان تصویب وجوددارد و در صورت قانون شدن نیز بودجه 93 باید بر اساس آن تنظیم شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10